Hagyták meghalni lelkifurdalás nélkül
Tisztelt Praxis blog!
Jó másfél év után sikerült magamban annyira "lerendeznem" nagymamám elveszítését, hogy most már meg tudom írni az ő történetét. Hozzá kell tennem, hogy a fájdalom még ennyi idő után sem múlt el, hiánya pedig minden nap éget. Igyekszem tárgyilagos lenni.
Tavaly előtt december 18-án a nagymamám felhívott minket, hogy rosszul érzi magát. Szédül, hányingere van és nehezen kap levegőt. Mivel nem ugyanabban a városban lakunk, ezért megígértük neki, hogy másnap mindenképpen elmegyünk hozzá és kérdeztük, hogy mire van szüksége. Azt mondta semmire, lefekszik inkább aludni és várni fog minket, reméli jobban lesz. Mivel nem hagyott bennünket nyugodni a helyzet, ezért mégis csak telefonálni kezdtünk és felhívtuk a háziorvosát és elmondtuk neki, hogy nagyon rosszul van a nagyi.A doktornő azt mondta, hogy nincs ideje kimenni hozzá, de ő felhívja az ügyeletet és kiküldi hozzá. Kérdeztük, hogy nem inkább a mentőket kellene-e hívni, de azt válaszolta, hogy az ügyelet is bőven elegendő lesz.
Visszahívtuk a nagymamámat és elmondtuk neki, hogy megy hozzá az ügyelet, biztos, ami biztos. Még egyszer felhívtuk őt már este 10 óra magasságában, hogy érdeklődjünk, ekkor nagymamám azt mondta, hogy még nem voltak nála az ügyeletről, de kissé jobban is van szerencsére.Ekkor beszéltünk vele utoljára :(.Másnap délelőtt holtan találtuk meg az ágyában, borzasztó volt. Felhívtuk a mentőket, akik kijöttek, majd a halottszállítók is megérkeztek. Kiderült, hogy az ügyelet egyszerűen nem ment ki hozzá, éjszaka pedig elhunyt szegény. A boncolás később megállapította, hogy szívelégtelenség volt halálának az oka.
Az első sokk után felhívtuk a háziorvosát és elmondtuk neki a történteket, és rákérdeztünk, valóban kiküldte-e az ügyeletet, a válasz nyomatékosan az volt, hogy kiküldte őket.
Mai napig nem tudtuk feldolgozni, hogy miért nem mentek ki hozzá. Ott várta őket órákon keresztül, majd lefeküdt és másnapra már nem élt szegény. Azt kell gondoljam, hogy hagyták meghalni lelkifurdalás nélkül.Hibázott a doktornő, amiért inkább az ügyeletet preferálta a mentők helyett és az ügyelet is, amiért nem mentek ki hozzá időben, ugyanis végül kiderült, hogy hajnali 1 óra tájékán, közel 7 órával a hívás után értek oda hozzá, amikor már nem élt szegény, ezért ajtót sem tudott nyitni. egy ügyvéd ismerősünk arra biztatott minket, hogy tegyünk feljelentést és pereljünk, de arra jutottunk, hogy semmi értelme.A felelősséget mindenki elhárítja és egyébként sem hozza vissza a nagymamát. köszönöm, hogy leírhattam!
Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Dr.laikus PhD 2012.01.09. 11:56:29
Nem törnek rá senkire.
Háziorvos hívta az ügyeletet, valószínű elmondta a diagnózisát.
Nem nem akart orvost hívni, valszeg már kissé zavart volt.
Hozzátartozók talán, de csak talán hívták a háziorvost, hogy kicsit jobban van.
Ezért nem lett sürgős, azonnali látogatás.
Feltételezés ez is.
Hibázott valaki.
Marand22 ha idelátogat megírja amire kíváncsiak vagyunk. Ő a szakember szívügyekben.
Miklós? Elment az ingerenciád?
r580s 2012.01.09. 12:04:27
Ismét megpróbálom leírni, hogy a sürgős ellátás során az első hívás alapján rangsorolnak. Vannak olyan tünetek, panaszok, amiket bárki mond el a világ bármely részéről a mentőknek/ügyeletnek, az azonnali intézkedést von maga után. És vannak olyan panaszok, amik alapján a beteg a rangsorban hátrébb tolódik, "ráér". Ilyenkor ha állapotromlás van, újra telefonálni kell és ha szükséges előreveszik! Ebben az esetben nagy hiba volt, hogy nem a beteg saját maga hívta legalább a háziorvost, hanem olyan, aki ott sem volt vele, így nem tudta objektíven leírni a panaszokat, ráadásul nem ő értesítette az ügyeletet sem. Az ügyelethez már harmadkézből jutott az információ, holott a beteg beszédképes, még jó általános állapotban volt és itt nagyon is fontos, hogy nem tartotta szükségesnek az ügyeletet, pláne a mentőt, ezért nem hívta ő maga őket. Ha ő hívja, 3 órán belül meg kellett volna érkezniük, de ha hallják, hogy fullad, gyanítom hamarabb is ott lettek volna, így viszont ki tudja mikor és mi jutott el hozzájuk harmadkézből. Valószínű az, hogy nézzetek rá, mert kicsit rosszul van.
záporeső 2012.01.09. 12:04:32
NagyTomi 2012.01.09. 12:05:08
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.09. 12:07:56
Ez felháborító, de mondjuk ha esetleg ti odamentek...? Persze, kérdés, mennyire van messze, ezt nem tudhatjuk.
Egyébként tényleg, ha csak kimegy az ügyelet, még él, de nem tudja beengedni...? :S Viszont persze addig nem érdemes róla beszélni, amíg ki se megy...
r580s 2012.01.09. 12:08:57
petbecks 2012.01.09. 12:11:57
A látszatát is szeretném kerülni, hogy ez a hiba az alacsony fizetések miatt van, mert nem. "
nem hibázott senki.
ez van, egyre kevesebb orvos, egyre később fog az ügyelet kiérni.
az egyre kevesebb orvos pedig az alacsony fizetések miatt van.
ennyire egyszerű és logikus.
az ügyeletes egy éjjel rengeteg idős emberhez megy ki, aki "rosszul érzi magát, szédül, hányingere van, és nehezen kap levegőt". úgy látszik most 7 órás várakozásnál tartunk.
az ilyen hárító magatartás ("nem fizetés kérdése"..) miatt lesz ez rosszabb is.
Dr.laikus PhD 2012.01.09. 12:19:36
Én végig életem egy ilyet.
Tényleg a gondviselés volt, hogy nem halt meg.
Tudtam, hogy öngyilkos lett.
Hívni kellett ügyeletet, 14-16 óra között.
Már ez neuralgikus volt.
Orvos meglátta, kések körülötte, (skizofrén beteg) láthatóan hányadékban, székletben.
Számos gyermekre való hivatkozással rendőrt hívott és mentőt (vagyis nem végzett manuális vizsgálatot), rendőrnek nem volt sürgős, csőre töltött pisztoly, de előre én mentem.
Utánam a rendőr, majd a mentő és a végén a családfenntartó.
Utolsó pillanatban, mesterségesen ballonozva vitték kórházba.
Hívás és ellátás között a rendőrség miatt elsősorban 6! óra telt el.
Ez volt a rendelkezés, senki nem hibázott.
Ha nem hibást keresünk, hanem hibát a rendszerben lehet változtatni.
Azóta persze már van változás.
Dr.laikus PhD 2012.01.09. 12:22:06
Az elvándorlás fizetés kérdése, a többi ebből következeik.
Nem az ellátás minősége, a mérlegelés, hogy öreg úgyis meghalhat.
prérikutya 2012.01.09. 12:22:24
Az pedig, hogy egy idős ember nem tud rögtön pontos diagnózist felállítani a baja alapján, mert nem végzett orvos, esetleg nem nézi a Dr. House-t, vagy a Vészhelyzetet, akkor haljon meg?
Egyébként tök egyszerű lett volna a nagymamát visszahívnia a háziorvosnak, és megkérdezni, hogy pontosan mi a baja. De erre nem ért rá. De amikor a pénzt fel kell venni utána, akkor jó a beteg...
záporeső 2012.01.09. 12:23:18
Maguktól valószínűleg nem törhetik be az ajtót, ha rendőrt hívnak, az ahogy ismerem a rendőrséget kb. addigra ért volna ki mire a család is odaért. Ráadásul akkor ott kellett volna szobrozniuk, nem mehetnek a következő beteghez. A bejelentővel nem tudták felvenni a kapcsolatot mert az egy orvos volt, nem maga a beteg vagy a rokonai...
zsikuci81 2012.01.09. 12:25:27
Ha nem akarod, hogy bevigyen, nem vagy zavart es alairod, akkor nem.
beszólhatok? 2012.01.09. 12:26:29
Pár hete engem is megdöbbentett, milyen "érdekesen" gondolkodnak az egészségügyben. Telefonon hívtam édesanyámat, fel tudta venni a kagylót, de nagyon rosszul volt. Telefonáltam az orvosi ügyeletre, mondtam, hogy más városban lakom, édesanyám rosszul van, kérem, menjenek ki hozzá. Azt a választ kaptam, hogy ha nem vagyok ott mellette, és nem tudom pontosan elmondani, mik a tünetei, akkor ők nem fognak "csak úgy bemondásra" kimenni!!!
A lélegzetem is elakadt a döbbenettől!
Nekünk szerencsénk volt, a szomszédok segítettek, nélkülük nagy baj is lehetett volna, hála az ilyen mentalitásnak.
r580s 2012.01.09. 12:42:51
r580s 2012.01.09. 12:45:24
NagyTomi 2012.01.09. 12:47:15
Dr.laikus PhD 2012.01.09. 12:54:27
Hát nem tudom....
Ha a telefonban is ennyi kombinációval és ennyire rosszul érted amit mondanak, akkor már ne is haragudj nem csodálom a panaszokat.
A posztoló írt valamit, arra kombináltál egy csomó mást.
én leírtam, hogy velem történt meg a dolog, én voltam a feleség, az érintett, akkor éppen az orvos helyett is nyugodt.
Akkor ez volt amit tenni lehetett, most már nem. Ha eszméletlen a beteg, akkor jön a mentő, nem kell háziorvos, még ha paranoiás is és már nem tud agresszívvá válni nem kell rendőrre várni.
Akkor nem így volt.
Szóval az egészségügyben minden bizodalmam és okom is van rá, de ha néhányan ennyi hang és szövegértéssel bírnak, akkor ájvé.....
zsikuci81 2012.01.09. 13:00:49
NforceR 2012.01.09. 13:08:05
Kedves poszttoló:ha ennyire fontos volt a nagyi akkor miért nem TE magad mentél ki hozzá még aznap???
Ezek után bárkit hibáztatni az én szememben merő felelősség hárítás akár mekkorát is hibáztak az ügyeletisek...
Mikor nekem a nagymamám rosszul lett muterom a munkából rohant haza, hogy segítsen... igaz nem volt a nagy baj de idős embereknél soha sem lehet tudni.
r580s 2012.01.09. 13:13:33
novákandris 2012.01.09. 13:16:37
van olyan, hogy lelkifurdalás. Onnan tudom, hogy a magyar anyanyelvű, tehát autentikus nyelvhasználók használják ezt a kifejezést.
Minden más vélmény kékharisnya bunkóskodás.
wowerman 2012.01.09. 13:19:02
zsikuci81 2012.01.09. 13:23:12
Igen, igazgatonk kedvenc feljelentese: "meghalt, pedig korhazban volt".
Dr.laikus PhD 2012.01.09. 13:26:16
A bajom az, hogy a poszthoz is már feltételezésekbe bocsátkoztál.
Amit én írtam, azt meg el sem olvastad.
marand22 2012.01.09. 13:48:03
2. Amennyiben az adott helységben az ellátás úgy van szabályozva, hogy folyamatos sürgősségi ellátást biztosítanak központilag, akkor jogos volt/lehetett a betegellátás átadása.
3. Mindenki szívelégtelenségben (R0920 keringési és légzési elégtelenségként szokott szerepelni a boncjegyzőkönyvön) hal meg (még akinek levágják a fejét, az is). Feltételezve azt, hogy valóban szív eredetű szívelégtelenségben halt meg, ami egyébként idős korban a leggyakoribb halálok, bizony sajnos az ilyen betegek jelentős része ún. hirtelen szívhalált hal (jelen esetben nehézlégzéses tünetek után jobban lett, majd halva találták), mivel gyakran okoz halálos szívritmuszavarokat. Emiatt pedig akár kórházi körülmények között is meghalhatott volna (csak átmenetileg monitorozzuk az ilyen beteget intenzív osztályon, stabil állapotban kikerül az osztályra), volt rá nálunk is példa, a hozzátartozó egyszerűen pedig nem volt képes megérteni.
multi84 2012.01.09. 13:58:05
Undorodom ettől a blogtól és az itt kommentelő emberektől és mégis néhány havonta csak beleolvasok hogy hátha nem aztán 10 komment elég hogy rájöjjek hogy ugyan olyan szar emberek vannak itt még mindig.
A nagyi a hibás meg posztoló. Áhhh
És igen lehet meghalt volna a kórházban de lehet még másnap is élt volna ahol elbúcsúzik a család tőle vagy akármi.
Meg különben is ha már egy háziorvos hívása sem számít akkor hívhatta volna a nagyi is meg a rokon is meg az atya úr isten is akkor sem mentek volna ki időben, hozzá.
DarthVader 2012.01.09. 14:12:22
1, Alapeset szerint fingod nincs, hány óra tájban értesitette a beteg hozzátartozója a háziorvost. Ha feltételezzük, hogy hajnali 1 (a halál időpontja) minusz 7 óra, az nagyjából du. 5-6 magassága. tehát a háziorvos munkaidején kivül. Ez esetben a háziorvostól elvárható teendő az ügyelet értesitése. Mint bármely állampolgár. Ha 24 órás ügyelet van, akkor az ügyeleté a feladat. Bár itt is ketté kell választani a dolgokat. Ld. következő
2, Háziorvosnak NEM feladata a "mentés". Jogszabály részletesen szabályozza, mi a mentés,
"EüTv. 94. § (1) A mentés az azonnali egészségügyi ellátásra szoruló betegnek a feltalálási helyén, mentésre feljogosított szervezet által végzett sürgősségi ellátása, illetve az ehhez szükség szerint kapcsolódóan - az egészségi állapotának megfelelő ellátásra alkalmas - legközelebbi egészségügyi szolgáltatóhoz történő szállítása, valamint a szállítás közben végzett ellátása (a továbbiakban: mentés)."
(tételesen felsorolva a mentést igénylő állapotokat) és ki végzi.
"96.§ 1, (2) A mentés feladatait az ország egész területére kiterjedően az állami mentőszolgálat, valamint - a működési engedélyben meghatározottak szerint - más, mentésre feljogosított szervezetek látják el az állami mentőszolgálat koordinálása mellett."
Még 1:
5/2006. (II. 7.) EüM rendelet a mentésről
Olvasd el. Tehát a háziorvosnak sürgős szükség esetén NEM feladata a rohanás. Munkaidőben sem! Tessék megtanulni, hogy sürgős szükség esetén az OMSZ-nak kell szólni. Ahol központi ügyelet müködik - (OMSZ-szal karöltve) ott a sürgősségi ellátást az ügyelet végzi. Ahol ún. összevont ügyelet müködik, (jellemzően vidéken) ott az ügyelet elviekben a "háziorvosi teendők munkaidőn kivüli ellátását" végzi, és ebbe - elvileg - a mentés ismételten nem számit bele, de a szokásjog alapján az ügyeletet hivják mindenhová. (Szar jogszabályok)
Viszont: hajnali 1-kor ment ki az ügyelet. Nincs az az idióta ügyeletes, aki hajnalban menjen beteghez, ha ezt este is megteheti. Azaz nem tartom valószinünek, hogy csak úri jókedvükből nem mentek ki hamarabb.
A posztoló is megnyugodott, hogy a mama jobban van. Nyilván ha a mama azt mondta volna, hogy rosszabbul van, akkor ismét telefonált volna valakinek.
Fenti esetben az egészségügy szereplőit nem biztos, hogy hiba terheli a jog szerint. Sőt, nem hiszem, hogy hiba terhel bárkit is. A mama jobban lett, megnyugodott, a hozzátartozó megnyugodott, majd éjszaka bekövetkezett a hirtelen szivhalál - hiszen a mama még ismételten telefonálni se tudott, olyan hirtelen érte. (Szivelégtelenség, még ha hirtelen alakul is ki, és nagyfokú is, annyi időt enged, hogy egy telefont a beteg megejtsen.) Ilyen az élet.
A posztoló inkább a saját lelkiismerete megnyugtatására keresne felelőst. (Miért nem mentem el hozzá, miért nem hivtam én este 10-kor az ügyeletet, ha még nem voltak, stb, stb. Én is felelős lehetnék, de ez elfogadhatatlan, akkor ki legyen az?) Ne tegye.
füles1098 2012.01.09. 14:23:40
Teljesen egyetértek veled,igen is álljanak ki az orvosok a saját érdekük mellett, mert az érdekeink megegyeznek.
Legyen tömeges felmondás, sztrájk ha kell, álljon a fejtetejére az egészségügy, mert máskülönben itt nem lesz jó irányban változás.
De csak az orvosok tudják kiharcolni ezt, mi hiába vonulnánk a parlament elé táblákkal, " több pénzt az egészségügyi dolgozóknak", bennünk nincs erő, mi csak az ő hátuk mögé tudunk állni támogatólag.
De, és itt a válasz a kérdésedre is: azért nem értik az emberek, mert nem gondolkodnak.
Tudomásul kell venni, a mai műszer árak mellett, nem engedhető meg, hogy minden városkában kórházak legyenek. Igen is kellenek a központi kórházak, jól felszerelve műszerekkel, megfelelő képzettséggel rendelkező személyzettel. A kisvároskákban pedig csak én úgy nevezném egészségházak, ahol az életmentéshez szükséges, és az "egyszerűbb" betegségek kezeléséhez megfelelő eszközök a rendelkezésre állnak.
Most kérem a fejemre zúdítani az átkokat, mert tudom, hogy nagyon sokan nem értenek velem egyet.
De tudomásul kell venni, hogy az egészségügy üzemeltetése, fejlesztése kimondhatatlanul drága, és oly mértékben "elkúrták" ezt az országot gazdaságilag, hogy az 1980-as évek szintjét sem tudjuk tartani, muszáj a meglévő erőforrásokat ésszerűen átcsoportosítani.
Csak jönne már egy olyan kormány, amelyik ezt fel is meri vállalni!
Void Bunkoid 2012.01.09. 14:29:28
Minden más esetben csak buta bunkó vagy, valószínűleg a párizsit is "parizeL"-nek írod. ellel, és bizony szerinted azt úgy kell írni, mert a szomszéd Józsi bácsi is így mondja/írja, meg a pedellus is az iskolában, akkor az parizel és kész, és a marhahúsból sütött pogácsa is hamburgel, punktum :)
zsikuci81 2012.01.09. 14:35:46
Ertem, amit irsz az agyszamleepitessel kapcsolatban. Valoban kell kozpontositani es esszerusiteni. Amit lehet, centrumban kell csinalni, nem lehet mindenutt szivet operalni.
Jogosnak tartom azt az igyekezetet, hogy nem kell mindenkit osztalyra felvenni, hanem akit lehet ambulansan kell kivizsgalni ill. kezelni. Ennek viszont feltetelei lennenek. Egyreszt az ambulans kivizsgalas porogjon, a frissen felismert nyelocsorakos ne hat honappal kesobb kapjon idopontot CT-re. Fontos lenne a betegek magasabb kepzettsege, egeszsegtudatossaga, es hogy tudjon intezkedni. Illetve ehhez sajnos egy kielegito anyagi helyzet is kell: hogy be tudjon jarni kezelesre, ne legyen gond kifizetni a vonat- ill. buszjegyeket, esetleg tudjon autoval idopontra jonni. Lehet ez mar egy kisse utopisztikus.
Sajnos azonban a szervezetlenseg mar ott tart, hogy nalunk peldaul elvegezhetelen mennyisegu munka van es allandoan bedugulnak az osztalyok. A betegek pedig sajnos az utolso utani pillanatban jonnek. :(
Tempus-Anh 2012.01.09. 14:40:02
Érdekes módon minden ilyen eü.-s poszt legvégén előbújik a joker, az ügyvéd és "jótanácsot" osztogatva "elintézi" a kérdést.
Nyilván mint mindig, tök ingyen, tök altruizmusból, az igazság fényes páncélját villogtatva.
Akkor vegyük sorra és tegyünk fel néhány mellékesnek tűnő kérdést.
Lakott-e a nagymamával egy városban bármely más rokon?
Mert ha igen, elsősorban őt kellett volna a nagymamihoz odarendelni, hogy ne vészelje át egyedül a várakozás perceit.
Jó lenne tudni, hogy a két város Szeged-Sopron távolságra volt-e egymástól vagy
Tata-Tatabánya távolságnyira.
Mert utóbbi esetben a nemtörődömség és felelőtlen kivárás vádja súlyosan visszaszáll a posztolóra.
Végül be kell vallanunk, hogy ilyen esetekkel számtalanszor találkozunk.
A nagymama jobban van, az OMSZ-ot ez megnyugtatja, nem megy ki, mama lefekszik és másnap reggelre halott.
Kinek a készülékében van a hiba?
1.A rokon az első tünetek jelentkezésekor autóba ül és átszáguld az egyedül élő magatehetetlen, életveszélyben lévő beteg nagymamához
2.A háziorvos a "Péter és a farkas" történetéből okulva, KIMEGY a beteghez.
3.Az ügyvéd más ügyet választ és nem uszít.
Dióhéjban.
KovA 2012.01.09. 14:50:29
Attól még a perlekedésnek volna értelme más szempontból - hogy hanyagság miatt ne legyenek emberek cserbenhagyva - azért nem jó az ilyesmit megúszni hagyni - szembesíteni kell a felelőst tettével és a potenciális jövőbeli tetteseket is a számonkéréssel.
Mindenkit megmenteni nem lehet - de ott van mércének, hogy riasztásra mennyi idő után kell kiérni... ez a mérce... ha kiért mindent megtett ami elvárható.
Ha nem - és különösen, ha 7 órát késett - fene jó (ki)magyarázatra lesz szüksége... - ha pedig tényleg ily mértékben akadályoztatva volt - akkor is van eggyel vagy többel följebb felelős...
Mert hogy megtörténik valami aminek nem szabadna - az mércéje valaminek a valami pedig valakinek a maga pozíciójában vagy értékrendjében.
Következetesség nélkül nincs nevelés.
Márpedig ez a társadalom igencsak neveletlen és ez már emberáldozatokban mérhető...
marand22 2012.01.09. 14:52:40
Ad 1. "A doktornő azt mondta, hogy nincs ideje kimenni hozzá..."
Én ezt úgy értelmeztem, hogy dolgozik (munkaidőn belül), de akadályoztatva van.
Ad 2. "Tehát a háziorvosnak sürgős szükség esetén NEM feladata a rohanás."
4/2000. (II.5.) EüM rendelet: "A háziorvos és a fogorvos köteles ellátni továbbá a rendelési idejében hozzá forduló személyeket, ha heveny megbetegedésük vagy krónikus betegségük miatt ellátatlanságuk az egészséget károsító vagy a gyógyulást lassító állapotromláshoz vezethet."
Bizony a háziorvos feladata is a "mentés" (sürgősségi ellátás).
Édesapám 40 évig volt háziorvos, soha nem utasított el sürgősségi ellátást, kiment házhoz, stb., megvolt hozzá a felszerelése is. Magam közel 10 évig mentőztem, úgyhogy van némi "fingom" hozzá.
Dr.laikus PhD 2012.01.09. 14:54:04
Vedd elő a magyar helyesírási szótárt.
-lelki, lelkileg; lelkialkat, lelkiállapot, lelkierő,lelkifurdalás, lelkipásztor; lelki beteg, lelki nagyság, lelki rokon
Akadémia Kiadó, 1999.
Lajszlo 2012.01.09. 14:56:12
novákandris 2012.01.09. 15:15:28
Farkantoán Chatpartner 2012.01.09. 15:20:50
Irkutszk 2012.01.09. 15:23:36
DarthVader 2012.01.09. 15:24:54
A 4/2000 idézett paragrafusa NEM a sürgősségi ellátásra vonatkozik.
"3. § (1) A háziorvos köteles ellátni az ellátási területén lakó, a külön jogszabályban foglaltak szerint hozzá bejelentkezett és az általa elfogadott biztosítottakat.
(2) A fogorvos köteles ellátni az ellátási területéhez tartozó körzetben lakó személyeket.
(3) A háziorvos és a fogorvos köteles ellátni továbbá a rendelési idejében hozzá forduló személyeket, ha heveny megbetegedésük vagy krónikus betegségük miatt ellátatlanságuk az egészséget károsító vagy a gyógyulást lassító állapotromláshoz vezethet."
Ez arra vonatkozik, hogy a háziorvos köteles ellátni a rendelési idejében (!) azt, akinek a kártyája nála van, illetve mindenki mást, akinek az állapota stb stb. Tehát az ellátandók körét szabja meg. De ez NEM a sürgős esetekhez való rohangálást jelenti. )HA a amamát bevitték volna a háziorvoshoz a rendelőbe, akkor köteles lett volna ellátni.)
30 éve vagyok háziorvos, és 25 évvel ezelőtt - sőt még ma is - igyekszem ellátni mindenkit. De ezt nem a jogszabályoknak megfelelően teszem, , és ha a jogszabályoknak megfelelően járok el, akkor nem vagyok felelősségre vonható. És ha valahol este 5-kor még rendelnek, az nem jelenti azt, hogy akkor a doktrornőnek még "munkaideje" van. különösen, ha paralell ügyelet működik.
Tessék a jogszabályokat is tanulmányozni, ne a szokásjogból meg érzésből nyilatkozni.
Mellesleg ha az egészségügyben mindenki minden jogszabályt betartana, kb 3 és fél nap alatt omlana össze az egész.
novákandris 2012.01.09. 15:25:15
A szótárak az irodalmi/akadémiai nyelvet tartalmazzák, de szerintem az nem működőképes, hogy kommentelni/beszélni/élni csak irodalmi nyelven lehessen.
Aki meg emiatt szidalmazza a többi embert, az inkább sajátmagáról állít ki kedvezőtlen bizonyítványt.
DarthVader 2012.01.09. 15:31:24
"Lelkifurdalás
l. Lelkiismeret.
Forrás: Pallas Nagylexikon "
Vazeg, használjátok már azt a rohadt internetet, ha már egyszer használjátok :))
Farkantoán Chatpartner 2012.01.09. 15:39:00
KovA 2012.01.09. 16:09:35
Természetesen a hozzátartozó szempontjából a lényeg és a legnagyobb baj, hogy a nagymama meghalt.
De mindenki meghal... az nem mindegy, hogy hogyan és mi okból...
Tehát a dolognak nem maga a haláleset mint eredmény az igazi mércéje - hanem az, hogy valaki súlyosan hanyagolja a kötelességét.
Ha 7 óra múlva ér ki és a nagymama életben marad, az ugyanolyan súlyos bűn, mit úgy hogy meghalt...
A dolog mércéje a jogos erkölcsi elvárás, hogy adott időn belül ott kell lenni.
Úgy kell cselekedni, intézkedni, és úgy kell az egészet szervezni föntről, hogy lehessen cselekedni és intézkedni. annak akinek dolga.
Ugyanis a bűn megítélésében: nem az a bűn, hogy valakit az ittas vezető halálra vagy nem halálra gázolt - az már a szerencséjén múlt - az ittas vezetés a bűn. Ugyanakkora bűne annak aki valakire rálő és nem találja el - mintha eltalálná és belehal.
A cselekedet az indíték és a szándék számít - azt kell megítélni - és nem a következményt.
Volnánk ilyen következetesek - kevesebb bajunk lenne... de káosz van.
Cang 2012.01.09. 16:10:13
→Rosszul van a nagyim
→felhívom a dokit
→azt mondja kiküldi az ügyeletet
→utána hívom a nagyit hogy volt-e az ügyelet
→mondja hogy nem volt, és kicsit jobban is van
→Erre lefekszek aludni, és szépeket álmodok, ahelyett hogy felvenném a kib. telcsimet, és legalább a mentőt odahívnám, ha már egyszer én lusta vagyok odamenni. Miután senki felé se néz, (én se), a nagyi csendben elmegy.
R.I.P.!
Miután a lelkiismeretem még másfél év múlva alatt se tisztul, neten szidok mindenkit, hogy velem együtt micsoda link..
pedig
→a nagyi szép kort ért meg
→utoljára fel is hívott
→nem szenvedett túl sokat
→szép emlékeket őrizhetünk róla a szívünkben, és hálával gondolhatunk rá
→ha én ilyen eleganciával távoznék, az utódaim befoghatnák az arcukat
Valamit kihagytam?
josef josefa 2012.01.09. 16:18:22
KovA 2012.01.09. 16:28:55
Vannak múló rosszullétek ahhoz nem szokás mentőt hívni.
A lényeg az, ha hívják az ügyeletet egy rosszulléthez az ne 7 óra múlva érjen oda.
Egyébként igaz amit írsz - nem biztos, hogy ebben a korban ilyen rosszullétet okozó betegséggel jól jár az ember, ha megmentegetik. Nem tudni...
Benn ragadhat a kórházban ahol olyan sikeresen vigyáznak rá, hogy fél évet vegetálhat infúzión... - nem tudni mi a jó. A küszöböt amin át kell lépni sikerült a természet rendje szerint békével - talán álmában - átlépni...
novákandris 2012.01.09. 16:38:06
Nagyi még most is élhetne talán, ha időben orvosi segítséget kap.
Amit írtál az nagyjából csak a nagyi rokonságára tartozik.
Engem inkább az érdekel, hogy kapok-e időben orvosi segítséget, ha épp az elpatkolás határán vagyok.
mattone111 2012.01.09. 16:51:17
Sword 2012.01.09. 16:54:07
Lehet, hogy 100 éve még elfogadható volt, beletörődtek a családtagok, de hogy még ma is így történjen? Ha meg kórházba kerül egy idős ember valamilyen komolyabb betegséggel, akkor szinte borítékolható, hogy élve már nem hagyja el a kórházat, részben hála a csodás egyészségügyi rendszerünknek.
Az én nagymamámat is hasonlóképp érte a végzet, vele még váltatott ki gyógyszert az ügyeleti orvos, ki is vette aztán összeesett és vége.
Az orvos nem tudott diagnosztizálni egy szívrohamot, aminek mint utóbb kiderült egyértelmű jeleit mutatta halála előtti éjszakán. 65 éves volt, sosem volt korábban semmi komoly eü. problémája magasvérnyomást kivéve, de erre is nagyon odafigyelt, a gyógyszer mellett oda is figyelt magára mindig.
bélabácsi2 2012.01.09. 16:56:01
Mire az ügyelet a telefonban minden kérdésre választ kap, kiderül, hogy mennyire sürgős kimenni.
Ezeket a protokollokat betartják.
Jobb eséllyel kap ellátást a beteg, és utána sincs helye pernek vagy reklamációnak!
Ezt kellene felvállalnia elkészítenie és bevezetnie az eü kormányzatnak, ez lenne a dolga.
Addig minden csak zavaros történet.
Ugyanis az az ügyelet valószínűleg teljesen felesleges hívásokra ment ki egész idő alatt, kamu hívásokra, értem ez alatt a rendeléseken sorba állni nem akarók és bizonyos társadalmi réteg hívásait, akiktől félni kell, mert hangosak. Későn ért oda, mert kevesen vannak.
DarthVader 2012.01.09. 17:06:19
Szerintem a "lelkifurdalás" szó helyesírása korrekt. Mi van vele? (Se két l betű, se j-ly, akkor hol a hiba?
SZTAKI magyar-angol szótár:
lelkifurdalás = remorse
Keress rá a gugliban. Párezer találat.
Nyilván mindenki hülye, csak Te vagy helikopter :)
Vaze.
A lelkiismeret-furdalást peniglen kötőszóval írjuk :)
kutykuruty 2012.01.09. 17:15:11
Ezen én is csodálkoztam. Egy szíveelégtelenséggel fuldokolni nem éppen kellemes.
A szívinfarktus is nagyon fáj.
Igaz hogy nem tart hónapokig, de azért pár óra is maga lehet a pokol.
Természetesen hitegethetjünk magunkat, csak felesleges.:-(
füles1098 2012.01.09. 17:21:42
Kérem, tessék a jogszabályok szerint csinálni! Hadd omoljon össze a rendszer, végre ébredjen fel a kormányunk, hogy ez nem működik így!
@zsikuci81: Természetesen a szervezés nagyon fontos, hogy minden kapcsolódási pont zökkenő mentesen működjön. Erről már nem akartam írni, mert ez szerintem evidens, bár nem is tudom, mi az evidens ebben az országban.
Egy biztos, lehetőleg ne olyan cég dolgozza ki ennek a működisi elvét, amit a pályázatkiírás előtt alapítottak pár héttel.......
Lacibetyár 2012.01.09. 17:29:12
a technikát tudni kell használni, hogy előnyeit élvezhessük.
kutykuruty 2012.01.09. 17:38:04
Ere csak anyit szeretnék írni, hogy ugyan minden tele van a szűrések valamint a magunkra odafigyelés fontosságával, addig ha valaki élni akar vele-pl. rendszereen ellenőrzitetni akarja a vérsukorszintjét - akkor meg vannak háziorvosok akik elég csúnyán néznek a páciensre.
Vagy: kamaszfiamat elvittem ortopédiára - lúdtalpa van- illetve szerencsére már "határeset" és sokat fájlalta a térdét - természetesen időpontot kérve, ott a doki leszúrta a fiamat, hogy miért panaszkodik. Vagy korizik vagy panaszkodik. Én meg persze mentegettem a fiamat, hogy én erőltettem az orvoshoz menést, mert hát tudja a doktúr úr, milyenekaz anyák...
Igaz ezkután már akár kedvesnek nevezhető is volt, de azért kapásból leteremteni esy gyereket...
Igen: megnézte a gyereket, mit panaszkodom...
És igen, nem a laikus paciens dolga eldönteni minden esetben, hogy a panaszai milyen súlyosak. Van aki ezt jól mérlegeli, másik ember meg nem.
Van aki alábecsüli a tüneteit mások meg túlértékelik.Ilyenek vagyunk.
kutykuruty 2012.01.09. 17:39:39
Errenem is tudok mit mondani...komolyan...aki múszaki analfabéta azzal nem kell foglalkozni? Biztos nem így gondoltad.
lioliom 2012.01.09. 17:45:40
Lacibetyár 2012.01.09. 18:04:26
a műszaki analfabétaságról annyit, hogy akkor miért is megy a program, hogy nyilvános helyeken legyen elérhető defiblillátor? nem csomagolnak mindegyik mellé szőke nagymellű ápolónőt, külföldön nincs is elzárva, bárki használhatja vészhelyzetben, olyan egyszerű a használata, hogy képekkel el lehet magyarázni azt. az tény, hogy kell hozzá bátorság a használatához.
gondolj bele a tűzoltó készülék is milyen egyszerű, és milyen hatékony tud lenni.
de tényleg nem a akarom elvinni a posztot, csak gondolta, megemlítem a dolgot, mindenki kipróbálhatja, nem tudni mikor kell élesben használnia.
Cang 2012.01.09. 18:13:15
@novákandris: Igen, a családra tartozik, és is nekik szántam a mondandómat. Ha Te mindent megteszel, akkor azért jó eséllyel kapsz segítséget. Mennyi a valószínűsége, hogy hívod a gyerekeket, az ügyeletet, a háziorvost, a mentőt, és fél napig Rád se néz egyik sem? Majdnem nulla.
@KovA: Igen, az ügyelet valóban kiérhetett volna előbb is, csak az volt fura nekem, hogy ha visszaszólok a nagyinak, hogy kint volt-e az ügyelet, és mondja hogy nem, akkor vagy beszélek velük én, hogy mi mégis mi van, vagy odamegyek, vagy mentőt hívok, nem? Vagy ők se gondolták, hogy ekkora a gond. Utólag már sajnos nem lehet mit tenni. Nagyon is egyetértek Veled abban, hogy egy békés és csendes halál, nyugalomban és méltóságban sokkal jobb lehet, mint egy mesterségesen fenntartott élet, elevenen elrothadó testtel, mérhetetlen szenvedések közt, csak azért hogy még ne menjen el.. Aztán miután nagy nehezen elindul az ember az úton, még ráncigálják, injekciózzák, defibrillálják, minden lehetséges módon újjáélesztik, csak mert ez az előírás. Ez olyan a számomra mintha egy idős, járni is alig bíró embert fellöknének a járdán, többször egymás után, sőt jól meg is rugdosnák, mindezt rendőri kísérettel. A nyugodt halálhoz való jog alap dolog kéne hogy legyen, csak tudtommal nem deklarálják sehol. Ez nyilván világnézet kérdése is valahol..
kutykuruty 2012.01.09. 18:14:04
Én tudom használni, nem magamról beszéltem. De nagyon sokan még sms-t sem tudnak elolvasni.
Erre reagáltam.
És igen sokan nem tudnánakmit kezdeni a defiblátorral. azt semtudják nagyon-nagyon sokan eszik vagy iszák?
Farkasokkal táncoló 2012.01.09. 18:16:46
De nekem az az érzésem, hogy a nagyinek egyszerűen lejárt az ideje. A szédülés, a hányinger, a légzési nehézség mind azt jelentette, hogy a szive nem működött már megfelelően. A (természetes) halál előtt egyébként az adrenalin felszaporodik a szervezetben, ezért a beteg jobban is érzi magát. Lefeküdt aludni, és remélhetőleg álmában érte a halál, amiért csak irigyelni lehet.
Ha bevitték volna kórházba, meglehet még ott kínozták volna gépeken valamennyi ideig... szerintem jobb hogy így történt. JObb otthon, párnák közt álmában meghalni egy embernek.
valakitalánvagyok 2012.01.09. 18:17:07
Te egy fasz vagy.
Tök mindegy mennyit keres, az a melója.
Aláírta a szerződést, felesküdött, az a dolga, hogy végezze a munkáját.
Ha nem jutok be, akkor betöretem az ajtót, mert akkor nagy a baj!
Ennyi.
Hozzád meg mehet valaki ilyen hozzáállással, nem lesz kár érted...
DarthVader 2012.01.09. 18:22:04
"Ha nem jutok be, akkor betöretem az ajtót, mert akkor nagy a baj!
Ennyi."
Jön a rendőr, betöri az ajtót, és üres a lakás. Merthogy a mentők/rokonok elvitték közben a nagyit. Érdekes pillanat lesz.
kutykuruty 2012.01.09. 18:23:43
kutykuruty 2012.01.09. 18:25:34
Biztos nem így gondolta, csak neki természetes ezek használata.
Pedig nagyon sok embernek nem.
Vagy azért mert nincs is neki vagy egyszerűen annyit tud, hogy a zöld gombbal kell letenni.
valakitalánvagyok 2012.01.09. 18:31:13
Minden infó nem megy át az operátorokon, csak a lényegi...
DarthVader 2012.01.09. 18:32:24
kacat 2012.01.09. 18:40:39
...de ha véletlenül leemelve egy vaskos aktát a felső polcról mondjuk rosszul mérem fel az erőmet akkor a vaskos aktával és termetes testem súlyával agyoncsaphatok egy alkalmazottat....
vagy olyan is lehet, hogy előreengedek valakit és nincs is lift a felvonóban...
vagy hogy mondjuk kinyitom a bukóablakot, és az meg rázuhan Erzsikére, és az üveg szerencsétlenül elvágja a nyakát...
Igazság, hol vagy? 2012.01.09. 18:43:25
kacat 2012.01.09. 18:44:13
érdekes módon olyan könnyedén hárítják aztán át éppen ezt a felelősséget
Igazság, hol vagy? 2012.01.09. 18:53:30
Lacibetyár 2012.01.09. 18:54:48
Lacibetyár 2012.01.09. 18:57:12
kutykuruty 2012.01.09. 19:00:22
Ráadásul még csak azt sem írtam, hogy az idősek nemértenek hozzá.
Lacibetyár 2012.01.09. 19:43:02
uff én beszéltem.
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.09. 19:46:01
- ha valaki rosszul érzi magát miért nem ő hív orvost?
- telefonon kiadjuk a rendeletet a háziorvosának aki személyesen nem is beszélt a beteggel, pláne nem vizsgálta a beteget, hogy hívjon hozzá mentőt?
- mit mondana a mentő ha betelefonálok azzal, hogy: hallottam telefonon, hogy a kovács néni rosszul van, ugyan nem láttam nem vizsgáltam, de nem mennének ki hozzá? rögtön kiröhögnek
- ha annyira aggódtak a néniért miért nem hívták ki ők a mentőt hozzá, meg lehet manapság tudni a helyi mentőszolgálat telefonszámát
- ki tudja mi dolga volt még a háziügyeletnek, lehet volt még 10 haldokló a környéken, vagy 20 aki lusta volt a vérnyomáscsökkentőjét a patikában kiváltani és házhoz hívta az orvost
- akkor most, hogy is van ez, először kijelenti, hogy: "Kiderült, hogy az ügyelet egyszerűen nem ment ki hozzá" majd utólag kiderül, hogy mégis kiment 1-kor?
na szóval nekem ez a tipikus esete annak amikor a más micsodájával akarjuk csapkodni a csalánt és a felelősséget magunkról minél hamarabb másra akarjuk áttolni
csilló 2012.01.09. 19:49:04
kutykuruty 2012.01.09. 19:54:05
Csak sajnos nagyo sok idős nő nem meri alkalmazni, mert ők még úgy nevelkedtek, hogy egy aszony ne ugráltasson senkit..."nékem olyan asszony kell, ha beteg is kelljem fel...".
A férfiak inkább használják és élnek is a lehetőséggel.
Sajnos ezt az emberi tényezőt sem lehet figyelmen kivül hagyni.
isssti 2012.01.09. 21:02:17
jágör68 2012.01.09. 21:19:44
2)Ez a szomszédom unokatestvérének a lakótársának az ismerőse felhív az ország másik végéből, hogy menjünk már ki a kedves rokonhoz azért eléggé abszurd.
3)Másik meg:
nálunk sokkal gazdagabb, kulturáltabb országokban EGYÁLTALÁN NINCS olyan, hogy "központi orvosi ügyelet" hogy napi 24 órában csikáztatható- gyógyszert ingyen házhoz- lábhoz szállító- sőt még be is adó (vénásan, muszkosan akár) orvos rohangáljon kevesebb, mint óránkénti 2 EUR- ért- na és persze mind a 60 híváshoz- mert ugye "nincs kocsi", "nem érünk rá bemenni", "odakint hideg van" meg "egyébként is fizessevissza".
Lehet betaxizni az SBO- kra vagy mentőt hívni.
És ahol ez van, ott nem is hivogatják minden "2 hete viszket a kisujjam" panaszokhoz őket- mert kifizettetik kőkeményen a kiszállási költséget- USA: 600 USD alaphangon.
Amíg a magyar kapitalizmusban is ragaszkodik a kommunista "vívmányokhoz"- persze csak saját magának és főleg csak az egészségügyben- de egyébként meg piacgazdaság van, meg mindenki éljen, ahogy tud, meg versenyszféra tartja el az országot meg stb kamu ideák.
Dr.laikus PhD 2012.01.09. 21:30:47
??????????
A lelkifordulás helyességéről és a létéről volt szó.
Azt meg nem lexikonból keressük.
A többit ne velem beszéld meg, hanem azzal akinek ezzel gondja van.
Vaze! :D
Dr.laikus PhD 2012.01.09. 21:55:49
Elolvastad a poszt miről szól?
Nem volt a hívás sajnos oktalan.
A nagymama rokonai az ország másik végében laknak, ezért hívták nyilván a háziorvosát aki ismerte a nagyit és a családot is.
Nem tudott kimenni, de az ügyeletnek szólt.
Ottan meg 7 óra után mentek ki, közben a nagyi szívelégtelenségben meghalt, amiről marand22 megírta, hogy sok minden lehetett.
Valaki hibázott. A rendszerben is hiba van.
A többi a szokásos túlzásod. Amerikában ha hívnak kimennek, fölöslegesen is akár, de lehet, hogy csak 40 perc alatt érnek oda.
Akkor is ha kábszeres vagy, akkor is ha strokeod van, és akkor is, ha infarktusod van.
Az életed megmentik és kiszámlázzák. Ha van biztosítód neki, ha nincs neked.
A többi országban is van kialakult módszer, mikor mit kell tenni és a beteg tudja. Itthon nem tudjuk.
Két orvos veszett itt össze, hogy kinek mit kell tenni. Anyám is ment, életmentő cucc a táskában, ha nem börtönbe mehetett volna.
Végigjártuk az országot, mert oda helyezték ahol hiány volt. Az is egy rendszer volt, de tudta a beteg mit tehet.
Most nem tudjuk.
A többit meg nem tudom miért éreztek szükségesnek milliomodszor aktualitás nélkül bemásolni.
Versenyszférában élsz, kapitalista országban, ahol a munkád végre elismerik.
Tényleg idegesítő, ha már nagy a honvágy behánysz nekünk.
jágör68 2012.01.09. 22:01:53
Sztem ha nagy a baj, a betegnek saját magának kéne telefonálnia és akkor már a mentőket hívni.
Van egy mondás is: aki hülye...
Honvágyam meg általában addig szokott lenni, amíg az első "nagyon sietek", türelmetlen tahó el nem kezd taszigálni a benzinkútnál. Meg amíg le nem villognak az ótópályán csak mert ők versenyszférások és nagy- Madzsarisztán matrica van a nagy ótójukon.
Dr.laikus PhD 2012.01.09. 22:14:04
Vagy éppen idős.
Én is a fiamat hívtam, ill. csöngettem Angliában a vészhívót. Mi erre felkészültünk.
Ő hívott onnan mentőt, mert hirtelen lettem kommunikáció képtelen.
Nem kell hülyének lenni, csak magányos idősnek....
Szerencsére kulturált országban élsz. Mondjuk itthon is nézhetsz más szemébe mosolyogva nem tilos.
Nem értelek. Neked is nagy ótód van mán.
Ugyanakkor bunkó vagy amikor a gyökereid Madzsarisztánnak hívod. :((
Ragadt rád valami és nem vagy képes levakarni.
karcsibácsi 2012.01.10. 10:42:41
Nem Madzsarisztán.
Magyarország.
"S mégis, magyarnak számkivetve, lelkem sikoltva megriad - édes Hazám, fogadj szivedbe, hadd legyek hűséges fiad!"
marand22 2012.01.10. 11:50:03
1997. évi CLIV. törvény:
"125. § Sürgős szükség esetén az egészségügyi dolgozó - időponttól és helytől függetlenül - az adott körülmények között a tőle elvárható módon és a rendelkezésére álló eszközöktől függően az arra rászoruló személynek elsősegélyt nyújt, illetőleg a szükséges intézkedést haladéktalanul megteszi. Kétség esetén a sürgős szükség fennállását vélelmezni kell.
Minden orvosnak kötelessége sürgős szükség esetén a beteg ellátása függetlenül attól, hogy dolgozik-e vagy sem. Ha nem így teszel, lelked rajta, de elmeszelhetnek a bíróságon.
Azt nem tudjuk, hogy a posztban említett doktornő valóban dolgozott-e akkor, ill. hogyan van kialakítva a helyi ügyeleti szolgálat, de azt gondolom, elvárható lett volna, hogy meggyőződjék arról, hogy ellátták-e a betegét. NB: Hasonló esetben édesapám mindig felhívta utólag az ügyeletet, és érdeklődött arról, mi történt a beteggel. Egyébként az Eü. törvény és az Etikai Statutum szerint is az ügyeletnek az is feladata, hogy tájékoztassa a háziorvost a betegéről.
marand22 2012.01.10. 12:02:24
Egy konkrét történet, kicsit hasonló a posztolthoz.
Apámat idős betegének (ismert szívbeteg, korábban szívinfarktusa, bypass műtéte volt) felesége hívta fel este 8-kor azzal, hogy a bácsi kora délután elment horgászni, és még nem ért haza. Én vittem ki autóval apámat a horgásztóhoz, mert ivott 1 pohár bort a vacsorához. Akkor még csak orvostanhallgató voltam. A bácsit némi keresgélés után megtaláltuk - holtan.
zsikuci81 2012.01.10. 12:37:03
Hat igen, a regi aranyos kororvosok! :) Jo lehet az Edesapjara gondolni, igazi peldakep!
Farkasokkal táncoló 2012.01.14. 19:18:51
Nagyn sajnálom, de még nem találták fel az életeixírt, és az idős emeberekre ugyan kitalálták, hogyan lehet őket mindenféle drága módszerekkel még pár évig életben tartani - emiatt is fura nekem, hogy mennyi 90 éven felüli emberrel találkozom - de az emberi élet VÉGES. Egy idő után beáll a HALÁL, és szerintem még mindig jobb, ha ezt az ember otthon a saját ágyában abszolválja, abban a tudatban, hogy ha felébred, másnap jönnek az unokáék és meglátogatják, mint úgy, hogy becipelik a kórházba, rákötik mindenféle kütyüre, aztán elvegetál még egy ideig úgy, hogy másokra van utalva minden életfunkciója.
Az utolsó 100 komment: