Kötelező hálapénz, ráadásul előre?
Ha jól tudom, hálát utólag szoktak érezni az emberek. Előre hálás lenni? Kötelező hála (pénz)?
A rövid történet egyik szereplője: DR. F. GÁBOR SZEMÉSZ Komárom-Esztergom megye szemész szakfőorvosa, a Komárom-Esztergom Megyei Önkormányzat Szt. Borbála Kórház Szemészeti Osztályának osztályvezető főorvosa. Magyar Műlencse Implantációs Társaság (SHIOL) alapítója és első titkára. DÍJAK, ELISMERÉSEK: SHIOL plakett műlencse beültetés terén végzett szakmai és tudományos tevékenységéért KIEMELT SZAKTERÜLET: Műlencse-beültetés, mikrosebészet NEMZETKÖZI TAPASZTALAT: Európa és Amerika számos városában vett részt szakmai gyakorlaton, továbbképzésen. Többek között: Londonban, Párizsban, Kölnben, Philadelphiában, Chicagoban. NYELVTUDÁS: angol, francia, német
A történet másik szereplője Édesanyám nővére, Szűcs Erzsébet, aki az egyik szemén lévő szürkehályog eltávolítása miatt látogatta meg Komárom-Esztergom Megyei Önkormányzat Szt. Borbála Kórház Szemészeti Osztályát. Pontos helyszín: Szemészeti Osztály. 2800 Tatabánya, Dózsa György út 77. "H" épület, III. emelet, 2. szárny. Miután Szűcs Erzsébet elmondta panaszait a főorvosnak, a főorvos közölte vele, hogy 20'000 Ft - 40'000 Ft (húszezer forinttól, negyvenezer forintig) terjedő összeget (vagy, ha van több, akkor az is jó) javasol, hogy hát ennyit szoktak neki adni a betegek ilyen típusu műtéteknél.
Drága Zsóka, sajnos nincs abban az anyagi helyzetben, hogy ki tudna fizetni egy ilyen összeget, így értetlen arcal némán nézett a főorvosra. Aztán magában végiggondolta, hogy biztos, hogy nem egy magánklinikára ment be. Végül elbúcsúzott és hazament. Mit lehet erre mondani? Minden esetre nagyon felidegesítette őt a dolog. El is mondta mindenkinek a családba. Nekem Édesanyám ma mondta el. Nekem az a véleményem, hogy ha valami nem tetszik az embernek, akkor tenni kell azért hogy megváltozzon a dolog. Ha jól tudom, hálát utólag szoktak érezni az emberek. Előre hálás lenni? Kötelező hála (pénz)? hála (főnév)
1. Segítség miatti érzés; köszönetből és lekötelezettségből összetevődő érzés, amely egy személy iránt tölt el egy jó cselekedetéért, szívességéért, szolgálatáért. – Szeretném a hálámat ezzel a kis ajándékkal kifejezni – mondja a beteg az orvosának. Az orvos átveszi a csomagot, pedig nem vár hálát a munkájáért
.
2. Köszönet; ennek (1) az érzésnek szavakban, tettekben való kifejezése, megnyilvánulása. A beteg hálát adott az orvosnak a sikeres műtétért. A család gyarapodása miatt hálát adtak az istennek.
Eredet [hála < ómagyar: hála < szláv: hvala (hála, dicséret) < szanszkrit: khev, glev (dicsér, elismer)] forrás: (http://wikiszotar.hu/wiki/magyar_ertelmezo_szotar/H%C3%A1la) Praxis
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
anitám83 · http://kep.ivpicture.hu/223232.t.jpg 2017.01.30. 08:23:26
bubbii 2017.01.30. 08:43:36
1. rész:igazad van, valóban felmerülhet a kérdés, hogy ha az orvos személyiségi jogi pert indítana a poszt kapcsán, akkor a poszt írója meg tudná-e védeni magát? Mert vélhetően a beteg egyedül volt bent a rendelőben, az orvossal meg vélhetően ott volt egy -jó eséllyel lojális- asszisztens. Tehát a bizonyításnak 3 módja lehet szerintem, két direkt és egy indirekt: a betegnél a felvételre állított telefon, mégse lojális az asszisztens ill. más betegek, akik Erzsébettől függetlenül bizonyítják, hogy ilyen dolog történt velük is ennél az orvosnál, ergo: szokás.
2. rész: hogy a fenében jön ide az, hogy magánklinikán mennyibe kerül ez a műtét? A beteg TB alapon ment orvoshoz, bármennyi is a műtét ára, azt ő már megfizette azzal, hogy van TB jogosultsága. Nehogy legalizáld már a zsarolós módszert azzal, hogy 'mindennek ára van'. Egy esetben tudom elfogadni ezt az 'árat', ha a beteg máshoz tartozna, de ő ragaszkodik XY-hoz, aki ezt a ragaszkodást árazza be. De ha úgy jut 'XY'-hoz, hogy egyszerűen ő rendelt, a több orvos közül véletlenszerűen hozzá került, stb. akkor nehogy már 'ára' legyen a dolognak. Te nem így gondolod?
bubbii 2017.01.30. 08:58:16
Aztán szép lassan kiderült, hogy X-szel semmi baj, vélhetően rossz napja volt egyszer-kétszer, a férjem meg érzékenyebb volt a szokottnál, a betegsége miatt. Már túl van a műtéten, a kontrollokon, minden OK. X a műtét után napi 3-4 alkalommal nézett rá, szépen elmagyarázott mindent, klassz, értelmes, gondos orvosnak bizonyult és adott egy mobilszámot a lábadozási időszakra. Az utolsó kontrollnál megbeszélték, hogy a férjem megtarthatja/használhatja a mobilszámot, ha a családban bárkinél hasonló dolog van, hívjuk. És csak ez után kapta a doki az egyetlen borítékot, ami ugyan feltűnően vastag volt, de ezt ő a teljes folyamat alatt nem tudhatta. Mindezt csak azért írtam le, mert én így képzelem a hálás beteget. A fenti nekem nem 'hálás beteg', hanem 'követelőző orvos' történet.
anitám83 · http://kep.ivpicture.hu/223232.t.jpg 2017.01.30. 11:07:01
bubbii 2017.01.30. 11:45:29
-nem magánklinikára ment, ez egyértelmű. 'Aztán magában végiggondolta, hogy biztos, hogy nem egy magánklinikára ment be. Végül elbúcsúzott és hazament.'
Amiről nem tudunk:
-a beteg azért került a sok címmel rendelkező orvoshoz, mert kifejezetten őhozzá kérte magát? Ha igen, akkor ennek az 'ára' a 20-40 E Ft, így OK. De ha egyszerűen csak 'ez a doki jutott neki' , akkor teljességgel szabálytalan a pénz előre/utólag/bármikor kérése. Az orvos ugyanis a munkáját végezte, a fizetésért.
1. esetben a beteg felmérheti, hogy szeretné a sokcíműt, de nincs rá pénze, beéri azzal, aki 'jut', címtől függetlenül.
2. esetben betegjogi képviselő+ orvos főnöke, bejelentés.
A 2. megnyilvánulásodból is az jön le nekem, hogy szerinted a dokinak igenis joga van az extra pénzre minden betegtől, a címe/beosztása miatt. Márpedig a 2. esetben ordítóan szabálytalan a kérés, előre is, utólag is. Mert ott a betegnek jutott a doki, a dokinak meg a beteg. Kénytelen megműteni TB alapon, a fizetéséért. A beteg meg kénytelen elfogadni, hogy 'címetlen' műti.
Példa: múlt évben volt egy nagyon komoly szemműtétem és Mo-on, de egy európai hírű szaktekintély műtött, TB alapon. Fel se merült, hogy ne ő, hanem valamelyik beosztottja csinálja, mert neki is kihívás volt az esetem. Gondos, figyelmes, de nem körülugrálós ellátást kaptam, a pénzre egy gesztussal se utalt a Tanár Úr, az utolsó kontrollon hálás voltam.
Most a férjem is vele szeretné megműttetni magát, de neki sima szürke hályogja van, a Tanár Úr utolsó kis beosztottja is boldogulna vele. Ha ő ragaszkodna a Tanárhoz, akkor vélhetően megfizetné a saját kérésére történő 'személyes közreműködést', ha egyáltalán vállalná a Tanár. Remélem, a férjem nem fog ragaszkodni a főnökhöz, mert a beosztottra pl. lényegesen kevesebbet kell várni és ugyan olyan jó lesz az eredmény, hiszen rutin műtét. És a tanár személyes példája, a munkához való hozzáállása biztosítja, hogy a beosztott is így áll hozzá, mert ha nem, akkor holnap már nem dolgozik azon az osztályon.
Egyébként elképzelek egy matek-fizika- kémia szakos tanárt, aki a matek órán a gyerekedtől plusz pénzt kér, mert joga lenne ám neki kémiát és fizikát is tanítani... Az ő közreműködését sajnos emiatt külön meg kell fizetni:)
Üdv
defné 2017.01.30. 12:16:31
mechanikus körte 2017.01.30. 17:27:03
she_wolf 2017.01.30. 20:40:38
@anitám83:
Valóban, mindennek ára van. Az állami ellátásért havonta csenget az állampolgár kötelező, meghatározott és jövedelemtől függő összeget. Magánellátásban tacepaó van, kiírt árakkal, mint a közértben. Miért kellene, hogy segítsen a család, hiszen így is megteszi, kérés nélkül is. Ugyanis ő is fizet abba a közös kalapba, amiből az aktuálisan segítséget és ellátást kérőt ellátják.
"Igen elmondta az orvos a kozremukodesi dijat, ezen nem kell hasra esni."
Segíts ki, légy szíves: mi az a "közreműködési díj"?
@mechanikus körte:
A posztot olvasva arra gondoltam, hogy ez a szemész egy "olcsójános".
Azért ez villant be elsőként, mert én is műlencsével élek. Amikor a szürkehályog tünetei jelentkeztek, elmentem a helyi szemorvoshoz, aki megállapította, hogy kezdődő öregkori szürkehályogról van szó.
Itthol ráfeküdtem a netre, és megkerestem a szerintem számomra legmegfelelőbb orvost, hiszen "csak" a szememről van szó.
Megtaláltam, megbeszéltük, elmentünk hozzá, mindenre kiterjedő felvilágosítást kaptam, alapos vizsgálatnak vetett alá, megműtötte a szememet, rendkívül kellemes légkörben figyelte minden rezdülésemet, és közben tudósított halk zeneszó mellett, hogy éppen mi történik. A kötés levételekor hálás voltam. Igen, úgy is -noha TB finanszírozott műtét volt. (Hálásabb, mint ezek szerint Futó doktor betegei.)
És úgy is, hogy szó nem esett arról, hogy mennyire illenék hálásnak lennem. Egyetlen erre történő utalás, és hussanok kifelé az ajtón!:)
A poszternek jószándékúan: legközelebb jobban ügyeljen a személyes adatok nyilvánosságra hozatalával, mert megütheti a bokáját! Jogsértést követ el ugyanis, ha nyilvános felületen, beazonosítható személyt megvádol, rágalmaz. Ha a másik fél erről tudomást szerez, eljárást kezdeményezhet.
Ettől függetlenül teljesen igaza van abban, hogy hálapénzt számszerűsítve és előre kérni felháborító. Az én megfogalmazásomban: bűncselekmény.
Tempus.Anh 2017.01.31. 13:20:57
Könnyen a nyakába akaszthatnak nagy nyilvánosság előtt elkövetett hitelrontás és becsületsértés címén egy pert, ahol aztán bizonygathatja az ügyvédjével (akit a fent megnevezett hálapénz többszöröséért fogad meg, természetesen) a bíróság előtt, hogy őt igenis meg akarta vágni az orvos ennyi és ennyi előre elkért összeggel.
Ha elveszti a pert akkor az ügyvédnek kiperkált összegen kívül a sértett fél által jóvátétel fejében megkért, bíróság által megszabott összeget is ki kell fizetnie, a perköltség mellett, ha megnyeri a pert, akkor is marad az ügyvédnek kifizetett díj.
Én nem vagyok a hálapénz híve, mégis józanságra, megfontoltságra és óvatosságra intenék mindenkit, aki ilyen posztokkal próbál a net nyilvánossága elé hozakodni.
Detti Takács 2017.01.31. 17:14:30
Ismerek egy másik embert, aki szembeteg és LEÁLLÍTOTTA a kezelését, mert nem tudott fizetni!
Igazán tehetnének valamit, mert ez már azon a bizonyos határon is túlmegy.
anitám83 · http://kep.ivpicture.hu/223232.t.jpg 2017.01.31. 20:42:39
defné 2017.02.01. 10:35:47
Kálmán Juhász 2017.02.01. 10:38:46
Kálmán Juhász 2017.02.01. 10:44:15
Kálmán Juhász 2017.02.01. 10:52:48
Tempus.Anh 2017.02.01. 12:22:49
Ha bebizonyosodik, hogy a feljelentés hamis, jogod van rágalom, becsületsértés és hitelrontás címszóval beperelni a téged feljelentőt.
Olyat tehát nem játszik a magyar jog sem, hogy téged terhelő bizonyítékok nélkül, tanúk nélkül, egyszerű feljelentés alapján csak úgy elítél, mert akkor hol tartanánk ma ?
A régi vicc szerint: "Ha a férfitekintet cselekvőképes lenne, akkor az utcán az összes jó pasi halott lenne, az összes jó nő pedig terhes".
Na, valahogy így.
she_wolf 2017.02.01. 13:00:03
Az Ön értékítélete az Öné, az enyém az enyém, a jog pedig olyan, amilyen.
Ha az emíltett orvos Önt is megkárosította, vagy erre kísérletet tett, tegye meg a szükséges jogi lépéseket! És ez vonatkozik mindenkire, aki esetleg hasonlóképpen járt.
Feljelentés, nyomozás és bizonyítás, rendőrségi/bírósági határozat, és az azokban foglaltak végrehajtása. Pont.
she_wolf 2017.02.01. 13:16:35
"Sajnos amit leírt csak nekünk Magyarok számára "megható" történet, és a régi szocialista mentalitásunkban gyökerezik, hogy ha valaki elvégzi velünk szemben a kötelezettségét, annak már hálapénz jár."
El lehetne már felejteni, hogy mindenért a cucilizmust rángatjuk elő hajánál fogva.
A hála/áldozat bármilyen formában történő kinyilvánításának semmi köze a politikához, politikai rendszerekhez. Sőt, jóval öregecskébb része is az emberi társadalmaknak, mint bármely pártpolitika, ne keverjük össze a szezont a fazonnal!
Csak ma már nem kecskét áldozunk az isteneknek szerettünk vagy saját egészségünket, életünket megköszönendő, hanem zsét adunk a dokinak. (Már aki ad.)
neduddki21 2017.02.01. 13:51:17
@Tempus.Anh: "A posztoló jól beazonosítható személyt nevez meg és ráadásul az érdemeit is felsorolja (az első meggondolatlan jogsértés, utóbbi cinizmus kategória)."
Akkor lenne jogsértés, ha nem tudná igazolni az állításait. Lehet felvétele a beszélgetésről, lehetnek tanúi és igazolhatja azt is, hogy a doktor részéről az előre kért pénz bevett, közismert szokás. Nyilvánvalóan nem fogja a doktor megkockáztatni, hogy egy ilyenfajta bizonyításra sor kerüljön, mert könnyen találhatja magát vádlottként egy büntetőperben, ahogyan mostanában már előfordult néhányszor. A posztoló tehát reálisan nem sokat kockáztat a beazonosíthatósággal.
neduddki21 2017.02.01. 13:58:14
Az ügyvéd munkadíjat kap, számlát ad róla, adózik és járulékokat fizet utána. Az ügyféllel írásbeli megállapodást köt a munkadíj összegéről. Az orvos olyan pénzt kér, ami jogilag nem illeti meg, természetesen adó- és járulékmentesen. Óriási a különbség, nem lehet párhuzamba állítani a kettőt.
"ha megnyeri a pert, akkor is marad az ügyvédnek kifizetett díj." Ez tévedés. Pernyertesség esetén a pervesztes felet kötelezik az ügyvédi munkadíj megfizetésére is. Ezt vagy egy erre vonatkozó IM rendelet alapján határozza meg a bíróság, vagy az ügyvéd benyújtja az ügyféllel a munkadíjra vonatkozóan kötött írásbeli megállapodást és az abban szereplő összeget kell a pervesztes félnek megfizetnie. A pernyertes félnek tehát egy fillérjébe sem kerül a dolog.
Kálmán Juhász 2017.02.01. 14:13:21
Kálmán Juhász 2017.02.01. 14:33:40
Kálmán Juhász 2017.02.01. 14:53:41
she_wolf 2017.02.01. 15:02:09
"Miért kellene azért hálapénzt adnom, amit megfizetek?"
Nem kell! Mondtam, hogy kell?
A többire inkább nem, mert már unom ismételgetni.
"Ha netán ön az átkos haszonélvezője volt, ideje lenne már észhez térnie, és nem relativizálni az akkori gazemberségeket!"
Látom, a mondandóm lényege nem ment át. Ja, és ha megkérhetem, ne személyeskedjen, Általában nem szokott jó vége lenni.
Tempus.Anh 2017.02.01. 15:08:54
Beszélgetünk még erről, priviben.
Én is örülök Neked !
Tempus.Anh 2017.02.01. 15:17:45
Ha az USA-ban kiállsz egy utcasarokra egy táblával, amint XY MD-t - magánemberként vagy orvosként - becsmérlő szavakkal illeted (ez kb. ugyanolyan súllyal nyom a latban, mint egy ilyen netes kiposztolás), könnyen lehet, hogy hamarosan bírósági tárgyalóteremben találod magad, ahol (alaposan) be kell bizonyítanod, hogy amit írtál, a valóságnak megfelel, ellenkező esetben - enyhén szólva - elmarasztaló ítéletet sóznak a nyakadba, nagy nyilvánosság előtt elkövetett hitelrontásért, aminek arrafelé nagyon súlyos anyagi vonzata van.
Én nem akarok rosszat a posztolónak, csak irtó óvatosságra intem.
she_wolf 2017.02.01. 15:23:45
"Akkor lenne jogsértés, ha nem tudná igazolni az állításait."
"Lehet felvétele...","...lehetnek tanúi..."..."közismert szokás."
Látod? Te is csak feltételezel:)
Tehát a hazai joggyakorlat szerint ha semmi nincs a kezemben, akkor is mondhatok Rólad kígyót-békát, és tuti, hogy igazam van, mert mások is így tesznek. Ezt egészen addig megtehetem, míg a füledbe nem jut, és nem cáfolod az állításomat. Vagyis a védekezőnek kell bizonyítania, nem a vádlónak?
Ezt a kifacsart logikát az életben nem fogom tudni megérteni, de ez az én bajom:)
Ez a példa most csak úgy általánosságban íródott, nem a posztban szereplő személyek szemszögéből.
De ha már a posztot említettem: szerintem semmi bizonyító erejű nincs a poszter kezében, különben egy ilyen "khmm... határozott" poszter már tett volna lépést.
"Nyilvánvalóan nem fogja a doktor megkockáztatni,..." Nyilvánvalóan a poszter sem fogja megkockáztatni, hogy hitelrontásért viszontpereljék, amennyiben a megvádolt személy tudomást szerez arról, hogy hol és mit írnak róla.
És még valami, ami abszolut magánjellegű megjegyzés: mindenkiről megtudtunk mindent (kis utánajárással talán még a doki cipőmérete is kiderülhetne), csak éppen a poszt írójáról nem:)
Nem védem az orvost, közöm nincs hozzá. Csak az ilyen típusú "ügyintézések" (majd jól megírom a Praxisba osztakkor...) azért eléggé feszítik bennem a kérdést, hogy milyen országban élünk?:(
qbr 2017.02.01. 15:46:37
neduddki21 2017.02.01. 16:36:02
Az utolsó mondatoddal lényegében egyetértek. Vannak azonban helyzetek, amikor csak a nyilvánosság segít.
neduddki21 2017.02.01. 16:37:13
she_wolf 2017.02.01. 17:14:22
Én is csak feltételezem, hogy nincs semmi a kezében a pletykákon kívül.
Gondolom, hiszen ha lenne, ugyanolyan alapossággal, mint ahogy az orvos kilétét részletezte, azt is leírta volna, hogy "de megtettem a kellő lépéseket az ügy tisztázása érdekében".
Ezt írtad:
"Akkor lenne jogsértés, ha nem tudná igazolni az állításait."
Tehát attól, hogy én -a poszter- nem tudom igazolni az állításaimat, még nyugodtan leírhatom nagy nyilvánosság előtt, hogy Gipsz Jakab doktor felvilágosított a helyi szokásokról anélkül, hogy kérdeztem volna.
Ez nem nagy cucc. A lényege viszont már az, mivel mindez olyan értelmezést kap, hogy a doki pénzt követelt a beavatkozásért.
És akkor én mindezt megírom a Praxisba úgy, hogy mindenki számára ismeretes legyen, hogy kiről van szó.
Ha pedig tudom igazolni az állításomat, akkor miért vesződöm azzal, hogy a Praxisra körmölgetek ahelyett, hogy meglépném amit kell, és annak az eredményét közlöm?
A meggyanúsított orvos csak akkor léphet fel, ha tudomást szerez a róla terjengő hírekről. A poszter vádol, az orvos védekezik. Ez lenne a felállás. De itt a poszter az orvos tudta nélkül terjeszt hitelrontásra alkalmas híreket.
Ha az orvos tudna arról, hogy mi jelent meg róla, akkor valóban jogos a kérdés, hogy tervez-e ellenlépést tenni?
A nyilvánosság pedig...
De szerintem túlbonyolítottuk a dolgot:) Lehet ráutaló magatartásnak venni, hogy az orvos megemlítette, hogy mennyit szokott kapni, ez pedig esetleg vesztegetés vádját alapozhatná meg. Gondolom én, laikusan:)
Itt annyi történt, hogy a doki sokat beszélt, a beteg pedig még többet hallott ki belőle.
Mert mi van, ha én -a beteg- csak annyit mondok a kiegészítő infóra, hogy : nahát, milyen kedves népek járnak magához!?:)
Mert azt nem tudni továbbra sem, hogy kérte a doki azt a pénzt, vagy sem? Ennek a teljesítésétől tette függővé a kezelést, vagy sem?
De annyival beljebb vagyunk, hogy legalább azt tudjuk, hogy a doki hol járt továbbképzésen. Pöpec:(
anitám83 · http://kep.ivpicture.hu/223232.t.jpg 2017.02.01. 17:17:55
Mikrovascularos decompresszio lett a diagnozisom. Janetta mutetre lenne szuksegem. Mennyire veszelyes ez a mutet illetve mik lehetnek a szovodmenyek es mik szoktak lenni valojaban? Ne kimelj....
Elore is koszonom a valaszod/segitseged....
Tempus.Anh 2017.02.01. 18:54:33
A microvascularis decompressio maga a Janetta-műtét lényege, a dg. valószínűleg valamelyik cerebellaris artéria (általában a superior ág) coilingja vagy kinkingje, amivel a környezetében lévő idegrostora nyomást gyakorol.
Ja, jómagam is asszisztáltam ilyen műtétnél anno.
Tempus.Anh 2017.02.01. 18:56:16
Újra feltárták és a duravarratot megerősítették.
De ez csak egy - gondolom ritka, izolált - eset.
anitám83 · http://kep.ivpicture.hu/223232.t.jpg 2017.02.01. 19:27:24
qbr 2017.02.01. 19:30:27
Amellett, hogy elítélem a posztban szereplő orvos viselkedését, azt gondolom, hogy a levélíró nem a legjobb megoldást választotta a nyilvános megalázással.
Kálmán Juhász 2017.02.01. 19:31:14
qbr 2017.02.01. 20:05:41
Egyébként nem védi itt senki ezt a viselkedést. A jelenséget pedig tényleg nem lehet egy egyszerű fizetésemeléssel megoldani.
she_wolf 2017.02.01. 20:36:06
Meg az is benne van, hogy belekalkulálják, hogy a beteg úgyis tejel az eü.-ben, miért állapítsanak meg nekik eleve magasabb bért.
Az egészségögyet -úgy, ahogy- a paraszolvencia tartja még valamennyire egyben (mondta itt egyszer valaki, és csak igazat lehet neki adni).
A paraszolvencia pedig nem egyenlő a kikényszerítéssel, zsarolással, amit szerintem is mindannyian elítélünk.
bubbii 2017.02.01. 22:12:02
És ha én úgy döntök, hogy adok, akkor nevezheti ezt Ön 'szocialista csökevénynek' én a profizmus elismeréseként adom.(és nagyon megnézem, hogy kinek, mikor és miért adom.)
A másik oldal pedig:a paraszolvencia elfogadható, követelését/kikényszerítését viszont a törvény tiltja.
Tempus.Anh 2017.02.01. 22:32:38
Tempus.Anh 2017.02.01. 22:37:59
Ha gondja van az illető személlyel, perelje be. A többit meglátja.
Az egész szerencsétlen ügy nem érdekel, ez a poszt is eme szennyoldal egyik torzszüleménye, jól meghatározott céllal.
Addig folytatják ezt, amíg egyszer visszanyal a fagyi.
Greg24 2017.02.01. 22:53:21
Kálmán Juhász 2017.02.02. 00:53:48
Kálmán Juhász 2017.02.02. 01:11:41
Kálmán Juhász 2017.02.02. 01:29:44
Kálmán Juhász 2017.02.02. 01:41:26
qbr 2017.02.02. 07:57:12
Persze, én is megertem, aki szeretne minél gyorsabban megszabadulni a szenvedéstől, meg meggyógyulni, és ezért fizet zsebbe az orvosnak, csakhogy ez ettől nem válik morálisan elfogadhatóbbá, mint elfogadni a pénzt a tisztességtelen elonyert: ilyenkor ugyanis a beteg a többi, nala régebben varo betegek elől veszi el a helyet, a nala szegényebb betegek fognak tovább várni.
Az ellátást pedig senki nem fizeti ki előre. Az egészségbiztosítás, mint a neve is mutatja, biztosítás. Amíg érvényes, addig benne van az egyén a kockázatkozossegben
, és az .aktuális pillanatban érvényes .biztosítási csomag jár neki
Kálmán Juhász 2017.02.02. 09:36:55
Kálmán Juhász 2017.02.02. 09:48:32
bubbii 2017.02.02. 10:21:43
Ami a morális részét illeti: szerintem 3 kategória van. 1- kikövetelt, 2. 'önként' adott, de az önkéntesség mellett direkten/burkoltan ott az elvárás is, hogy mit vár érte az, aki adja. 3. utólag, egyértelműen a hála jeleként adott, elvárások nélkül.
1. az elsőt elítélem, de nem vág a foglalkozásomba/passziómba az ez ellen való professzionális tiltakozás és biztosan vagyunk ezzel így sokan. Ebben az esetben szerintem egy civil 2 dolgot tehet: ha passzívabb, sarkon fordul és ott hagyja az orvost( írta is valaki fentebb) ha aktívabb, feljelenti.
A 2. esettel nem élek, sose volt rá szükségem. Vagy elégedett voltam azzal, ami járt nekem és meg is kaptam, vagy elmentem máshová, akár TB alapon, akár privát.
3. eset: ahogy öregszem, egyre gyakrabban előfordul hogy orvoshoz kell mennem és gyakran találkozom a 3. esettel.
Ugyanakkor a fentiek nem jelentik azt, hogy szerintem a mai magyar eü-vel minden rendben van ill. hogy ne lenne az 1. és a 2. eset igen gyakori.
Üdv
bubbii 2017.02.02. 15:11:02
she_wolf 2017.02.02. 15:46:03
A logikátlanság egy dolog. Az átlátás képességének hiányából fakadó kinyilatkoztatás pedig egy másik. A szomorúbb:(
Tempus.Anh 2017.02.02. 15:48:44
Ezt ha be tudná bizonyítani és alkalmazni is tudná bármely ország egészségügyi rendszerében, kinézne egy közgazdasági Nobel-díj belőle.
Mászóval nekem harmincéves koromtól annyi tb.-t kell fizetnem, hogy ötvenévesen a szívcatheterezésemet, netán a coronaria-bypass-műtétemet vagy stentműtétemet fedezze.
Fájdalmasan nem így van.
A közösbe betevők sosem azonosak a közösből két marokkal kilapátolókkal.
És legtöbbször az veri az asztalt leginkább és követel magának irreálisan sokba kerülő, totálisan indokolatlan vizsgálatokat (és hordja el mindennek az ennek ellenálló orvost), aki kanyi vasat nem hajlandó befizetni. Aztán a félművelt, tudálékos agyával meg próbálja magyarázni, hogy ő minderre mért jogosult.
Csak úgy, mert ő ennek az országnak a polgára, mert őt úgy nevelték, hogy ha nagy a pofája és éles a könyöke, akkor mindent meg lehet szerezni, mert neki JÁR.
she_wolf 2017.02.02. 16:25:17
Tessék sportolni és fényt enni, nem lesz gondod az ereiddel:)
Greg24 2017.02.02. 18:07:23
qbr 2017.02.02. 18:40:19
És azt a pénzt, amit egy évben beteszel az egészségügybe, az EÜ az utolsó fillérig elkölti (sőt, a kassza deficites), abból semmi sincs félretéve arra az időre, ha majd beteg leszel. És ha 20 évig havi 1 milliót fizettél be, de a 21. évben semmit, és épp nem vagy biztosított, amikor megbetegszel, akkor bizony neked nem jár az ellátás.
Tudod miért? Mert az egészségbiztosítás, ahogy a neve is mutatja, biztosítás.
she_wolf 2017.02.02. 19:37:42
Tényleg igazságtalan:( De nem tudom, hogy létezik-e olyan hely, ahol erre jól működő egyenlet van. Ha van is, nálunk kötelezően megbukna.
qbr 2017.02.02. 20:14:04
she_wolf 2017.02.02. 20:36:36
Obama komoly bírálatot kapott miatta, Trump neki is ment azonnal, de eddig még megvalósítható és mindenki által elfogadható alternatívát nem vázolt.
Nagyon nehéz ebben bármilyen lépést is tenni, mert az anyagi oldal és a morális oldal gyakran ütközik egymással.
És ugye itt van az egészben az életmentés mindenek fölötti elsőbbsége, bármibe is kerül. Ezért szoktam azt mondani, hogy az egészségügy soha, sehol nem lehet még nullszaldós sem, nemhogy nyereséges.
qbr 2017.02.02. 21:55:58
Kálmán Juhász 2017.02.02. 22:19:10
Kálmán Juhász 2017.02.02. 22:43:32
Kálmán Juhász 2017.02.02. 22:58:38
Greg24 2017.02.02. 23:35:46
qbr 2017.02.03. 07:29:36
Te az adott évben mindig azért fizettél, hogy tagja lehess a kockázat-közösségnek, nem pedig előre, a saját ellatasodert (ez utóbbit hívják egyébként egészségpénztárnak)
Kálmán Juhász 2017.02.03. 09:16:30
Kálmán Juhász 2017.02.03. 09:36:15
she_wolf 2017.02.03. 10:30:47
Kérdés újra (mert látom, nem sikerül rá egyenes választ adnia):
Ki védte a posztban szereplő orvost? Ki feltételezte akár a betegről, akár a rokonokról, hogy kiszínezték a mondanivalójukat?
Segítségül: mindenki elítélte az orvost azért, mert előre kért (ha kért) pénzt. A zárójeles kiegészítés azért, mert én nem voltam szem - és fültanúja.
Egyetlen félreértés történt egy rosszul megfogalmazott, ám később kijavított hozzászólás kapcsán.
És bármennyire is nem tetszik ez magának, bizony egy orvos tudása, munkája és felelőssége nem tévesztendő össze egy bolti pénztároséval.
Csak hogy legyen összehasonlítási alap:
www.meszk.hu/hirek.aspx?nid=51541
24.hu/fn/penzugy/2016/07/27/brutto-313-ezret-keres-egy-bolti-dolgozo-a-lidl-nel/
"Még annyit, hogy bűvös bája van, amikor vak vezet világtalant alapon egymást ajnározzák ismerősével, mintha felsőbbrendűek lennének, holott úgy érzem nem vagyunk etikailag egy súlycsoportban."
Kedves Herr Etikus! Megkértem, hogy ne személyeskedjen, ugye? Egyébként én ugyanígy érzek, csak más megközelítésből.
she_wolf 2017.02.03. 10:37:01
"Na már most, ha tavaly több alkalommal nyilvánosságra hozták, hogy az egészségügyi pénztár időarányosan hány milliárd Ft megtakarítással rendelkezik,..."
Ha ehhez egy linket tudna társítani, azt megköszönném. Csak hogy világosan lássam, milyen magtakarításról van szó.
Tempus.Anh 2017.02.03. 12:33:45
qbr 2017.02.03. 13:13:51
Ugye észrevetted a saját hozzászólásodban, hogy ugyanazt a dolgot 3 mondaton belül először pénztárnak, utána biztosításnak nevezted? Magadban kellene először tisztáznod, hogy te minek tartod az egészségügyi rendszer működését (az ne tévesszen meg, hogy az OEP nevében, amíg létezett, "pénztár" szerepelt - az csak a kifizetőhely-jellegére utalt).
A kötelezőségben igazad van, de ahogy előfordulhat olyan autó, amelyre nem fizetik a kötelezőt, előfordulhat olyan ember is, aki nem fizeti maga után a "kötelezőt".
Valóban nincs egyedi számla, és nincs nyilvántartva, hogy te mennyit fizettél (egyébként ez nem pontos, mert a NAV nyilvántartja, csak senkit sem érdekel), de ez hol támasztja alá azt az érvelésedet, hogy szerinted a te befizetéseid a te későbbi ellátásaidat fedezik?
Apróságnak tűnik, de valójában nem az: te (én, mindenki) igazából csak _hiszel_ abban, hogy majd akkor is létezni fog a szolidaritás-alapú egészségbiztosítás, amikor te szorulsz rá, és ezért fizetsz bele most is, amikor épp nem szorulsz rá. No meg azért, mert kötelező fizetned.
És ha már itt mindenképp moralizálni akar mindenki: pont ebből a szolidaritás-elvből vezethető le, hogy a plusz pénzért történő előrejutás, a sor kikerülése az adott beteg oldaláról is súlyosan sérti ezt a szolidaritás-elvet, mert a rendszerbe vetett alapvető bizalmat ássa alá. (Akárcsak az orvosok részéről, akik a másik oldalon ennek teret engednek).
De az oka az egésznek igenis a forráshiány, mert a forráshiány teremti meg a kapacitások szűkösségét: az MR készülék azért áll, mert az adott hónapban az egészségbiztosítás annak a készüléknek csak x db. beteg vizsgálatát engedélyezi (a.k.a teljesítményvolumen-korlát), és azt is csak nyomott, és nem pedig piaci áron (a.k.a. HBCS-k/német pontok).
Hogy értsd: az az MR működhetne akár éjjel-nappal is, személyzet lenne rá, áram lenne hozzá, csak
1. az egészségbiztosítás azt a működést már nem fizeti ki
2. az egész rendszer filozófiája általában nem engedi, hogy a szabad állami kapacitásokat piaci áron értékesítsék (ez persze egy kicsit bonyolultabb ennél, meg speciális kivételek vannak, de ezt most nincs már kedvem fejtegetni)
Kálmán Juhász 2017.02.03. 13:46:59
Forrás: KSH
adatai alapján ÁSZ szerke
sztés
2.
A
z államháztartás
központi alrendszer
e
egyenlegének alakulása
Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény az álla
m-
háztartás központi alrendszerének 2016. évi hiányát 761,6
Mrd
Ft
-
ban állapította meg, a
központi költségvetés
-
755,6
Mrd
Ft
-
os, az elkülönített állami pénzalapok (ELKA)
-
6,
0
Mrd
Ft
-
os és a TB Alapok nullszaldós egyenlegeként
1
.
A 2016. évi LXXVI. törvény
Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló
2015. évi C. törvény módosításáról
az államháztartás központi alrendszerének 2016. évi
hiányát
nem változtatta meg, enn
ek értéke
761,6
Mrd
Ft
maradt.
Az államháztartás központi alrendszerének pénzforgalmi hiánya 2016. első
hat
havi ö
sz-
szesített adatai alapján
402,1
Mrd
Ft
-
ot tett k
i, amely az éves előirányzat 52,8%
-
a. Ez az
összesített hiány
a központi költségvetés
514,9
M
rd
Ft
-
os hiányából, a TB Alapok
47,2
Mrd
Ft
-
os,
valamint
az ELKA
65,5
Mrd
Ft
pozitív egyenlegéből adódott.
A társ
a-
dalombiztosítás szufficitje a
Ny.
Alap
22,3
Mrd
Ft
-
os és az
E.
Alap
24,9
Mrd
Ft
-
os
többletéből tevődött össze.
1
A helyi önkormányzatok
-
24,0
Mrd
Ft
-
os egyenlegével az államháztartás hiánya összesen
Kálmán Juhász 2017.02.03. 13:49:17
Tempus.Anh 2017.02.03. 13:58:17
Nincs ebben logika. Ha a nagy közösből egy, évente 100 alkalommal kórházi szakrendelésen járó, kéthavonta befekvő "betegre" költik a pénzt, az azért van, mert ő kierőszakolja magának azt a hatalmas szeletet a TB-tortából, ami normális esetben még húsz-huszonöt beteg finanszírozására elég lenne. És nem egyedül van, több százezer ilyen eset létezik.
Olyan betegségekkel fekszik be egy kórházi osztályra, amit otthon egy háziorvos békeidőben simán el tudna intézni. De ő nem, ő igénybeveszi a fekvőbeteg ellátást, amelynek keretén belül a fülétől a farkáig kivizsgáltatja magát "ha már úgyis bent van". Hypochonder, elpuhult, iszonyatos rossz pszichéjű, intoleráns a populáció jó része.
Erre szoktam azt mondani, hogy Árpád magyarjai a mai magyarokat egy szálig kiirtanák, hisz nem ismernék el a magukénak őket. És ezért nem Árpádék a hibásak.
qbr 2017.02.03. 14:28:49
Ha akarnák, az E. alap lehetne 200 Mrd-os szufficitben is, elég lenne csak levinni a HBCS forintértéket a tizedére. Igaz, akkor a kórházak oldalán keletkezne plusz 150 Mrd-os hiány.
qbr 2017.02.03. 14:44:49
(mivel annyival az értelmi és etikai képességeim fölé magasodsz, hogy előfordulhat, hogy félreérted, ahogy elnézel a fejem felett, úgyhogy inkább leírom: hogy a fenti megjegyzés második fele ironikus)
Kálmán Juhász 2017.02.03. 19:31:38
Tempus.Anh 2017.02.03. 19:43:18
Csak olvassa vissza és tartsa magára nézve kötelezőnek.
Az orvostársadalmat, amelynek én is tagja vagyok, ne próbálja pöcegödörnek használni.
Tudja, mindnyájan leszünk egyszer betegek.
karcsibácsi 2017.02.03. 19:49:04
@Kálmán Juhász tisztességesebb és okosabb (ezt mondta magáról, csak kicsit cirkalmasabban),
mint azok, akik nem értenek vele egyet. Ezért nem szabad kétségbe vonni az állításait! Neki van igaza, és kész! Csak.
Vita nincs, punktum!
Tempus.Anh 2017.02.03. 19:51:39
Nem sorolom itt fel a kórisméit, mert nem vagyok pszichiáter.
Kálmán Juhász 2017.02.03. 22:27:16
Tempus.Anh 2017.02.03. 22:52:15
A tatabányai gyakorlatot tehát nem ismerhetem, annak intim vagy nem intim részleteit sem.
A betegeket kiszipolyozó, előre tarifázó kollegát sehol sem szeretik, ettől eltekintve egymás fölött nyilvánosan nem törünk pálcát és főleg egy internetes poszt alapján nem mondunk ítéletet.
Bárkiről bármit le lehet írni (sajnos), a besúgósdit, detektívkedést, neadjisten a hóhérkodást egymás közt azért ne várják tőlünk.
Épp elég bajunk van enélkül is és nem mindig a mi hibánkból.
Ja és az érző lelke, sőt agya, szíve és főleg gyomra az orvosnak is van. Erre pedig MINDEN beteg legyen tekintettel.
swiss blend 2017.02.04. 00:28:22
'Ha a nagy közösből egy,évente 100 alkalommal kórházi szakrendelésen járó,kéthavonta befekvő "betegre" költik a pénzt,az azért van,mert ő kierőszakolja'
Mióta lehet 'kierőszakolni a kórházi befekvéseket?
'Olyan betegségekkel fekszik be egy kórházi osztályra,amit otthon egy háziorvos békeidőben simán el tudna intézni'
'De nem,ő igénybe veszi a fekvőbeteg ellátást amelynek keretében a fülétől a farkáig kivizsgáltatja magát...'
Mióta dönt a beteg arról,hogy szükséges e a kórházi kezelés vagy elég a fekvőbeteg ellátás? És ki az a hülye (már elnézést) aki 'kierőszakolja azt,hogy a förtelmesebbnél förtelmesebb kórházi osztályokra befeküdjön, ha valóban nincs semmi baja?
Talán a jó ellátásért,vagy mégis miért jó ma kórházba kerülni? Gondolkozzál már egy kicsit.
she_wolf 2017.02.04. 00:35:50
Egy egyszerű kérdést tettem fel, amire nem kaptam választ:
Ki védte a posztban szereplő orvost?
(Hogy elérje a Maga fellegekben trónoló értelmét is: Nevezze meg!)
Erre megint nem kaptam választ.
Ferdítés van, általánosítás, köd.
A másolgatástól megkímélhette volna magát, mert csak egy egyszerű linket kértem, nem litániát.
Ez sem teljesült.
Lehet, hogy ma ilyen napom van.
Felsorolt egy rakás közhelyet, mondást. Ez ismerős?: "Az öndícséret büdös."
she_wolf 2017.02.04. 00:42:40
Meglepődnél a számokon:( Tempus.Anh ceruzája talán megszaladt, de korántsem annyira, mint gondolnád. Rengeteg olyan beteg fekszik kórházakban (gyakorlatilag indokolatlanul), akit a k. szeretteik ott deponáltatnak, mert nincs, aki otthon törődjön velük, gondozza őket, vagy mert éppenséggel útban van a krónikus, problémás beteg.
she_wolf 2017.02.04. 00:45:22
Szerintem itt van az eb hantja (és én ennek tükrében értelmezem a hozzászólásait):
"...mivel nincs olyan alkalom, hogy ne kellene bármely magyar egészségügyi intézményben minden alkalommal helyére tennem az asszisztens nőket, vagy az orvosok hozzáállását."
Érted!? Mindenki szembejön az autópályán "szindróma":)
defné 2017.02.04. 10:23:24
Tempus.Anh 2017.02.04. 12:51:53
A reális beteg, aki panaszával megkeres, megvizsgálod, kórismézed nála a szakmád keretén belül véleményezhető betegséget, befekteted és kezeled.
Ők azok a betegek, aki alig várják, hogy - gyógyultan - távozzanak.
A leszázalékolt beteg, akit százalékolóbizottság elé citálnak hamarosan és akinek zárójelentés kell. Az ilyenből kétféle van: aki ezt közli veled és aki nem. Aki közli veled, az elmondja a szándékát és a segítségedet kéri, amire te minden alkalommal elmondod neki, hogy abszolút nem befolyásolja a bizottságot (sőt, ingerli őket) a te záród, tehát fölösleges ezzel az idődet rabolnia. Aki nem mondja el, azzal nagyobb gond van, mert az megpróbál meggyőzni arról, hogy ő most azonnal szörnyen beteg, iszonyat nehéz vele.
A hypochonder, aki évente többször is befekszik és folyamatosan újabb és újabb problémát talál ki, amire neked ki kell találnod a megoldást.
A csakazértis beteg, aki majd megmutatja az egészségügynek, hogy...
A közmunka elől befekvő beteg, akinél pontosan az a tünetcsoport jelentkezik, amely miatt nem szabadnak dolgoznia. Nehéz esetek.
A büntetés, bűnüldöző szervek elől a kórházba bemenekülő beteg. Életveszélyes.
Ha neki kedvezel, a hatóságokkal kerülsz összeütközésbe, ha nem kedvezel neki, akkor vele. Általában 101 panasszal jön be, amit azonnal orvosolnod kell - kiköveteli, néha agresszívan. Az ilyet páros lábbal, széles ívben kifele még időben.
Az aktív hozzátartozók által ünnepek, utazások, szabadságolások előtt a zálogházba betett öreg, elesett állapotú beteg. Zavarja őket a jelenléte, buliznak, el akarnak utazni, stb., így beteszik a papát-mamát a babamegőrzőbe. Gáz.
A folyamatos ápolást igénylő, végstádiumú idős beteg, akit a hozzátartozó nem akar vagy nem tud ápolni és pontosan akkor adódik egy heveny probléma vele, amikor téged - szerencsétlenségedre - megtalálnak. Nem könnyű esetek.
Stb.
Szóval sokrétegű ez az egyre savanyodó torta és néha sok tejszínhabbal kínálják.
Tempus.Anh 2017.02.04. 13:07:50
she_wolf 2017.02.04. 14:45:52
Meg még küldetéstudatos is...
www.imgbase.info/images/safe-wallpapers/animals/bear/35506_bear_polar_bear_facepalm.jpg
Tempus.Anh 2017.02.04. 15:42:52
swiss blend 2017.02.05. 02:04:25
@Tempus.Anh: megközelítőleg sem az idős kiszolgáltatott és otthon megunt emberekről írt,ezt nem tudom hogyan értelmezhetted félre.
Jó oké,legyenek az idősek.De a szerencsétleneket máshova nem nagyon veszik fel 'gyakorlatilag indokolatlanul' mint a kaka és pisiszagú szobánként 10 ágyas krónikus belgyógyászatra 2-3 napig.Ha meg jóval tovább tartják bent annak oka van,linkre senkit nem tartanak sehol. Más talán még tűrhető osztályokra meg teljességgel kizárt,hogy beviszem a 90 éves nagyit megőrzésre és azonnal befektetik mert én azt mondom.Ilyen nincs mint ahogy az sincs,hogy indokolatlan vizsgálatokat én mint beteg kérhetek,és az orvos alázattal írja is rögvest a beutalót laborra,CT-re,MRI-re,EKG-ra,ultrahangra ami csak ott eszembe jut hirtelen mert én kiszeretném magam vizsgáltatni.
Tempus.Anh 2017.02.05. 07:52:03
she_wolf 2017.02.05. 08:06:14
Igazad van, és elnézést, valóban mellékvágányra tereltem a témát, de nem szándékosan.
@Tempus.Anh: -nak pedig hálásan köszönöm, hogy kihúzott a szarból azzal, hogy részeire bontottan leírta azt, amit én kihagytam.
A Te normálisan gondolkodó agyadban fel sem merül, hogy a hajfájásoddal kapacitást köss le, de ez a réteg egyre vékonyabb (és ez is többszereplős). Az egészségügy forrásait pedig egyre csak nyirbálják, némelyik kórház valóban hányinger:(
Az egészségügy területén kötnek ki rendre azok is, akiknek inkább szociális segítség kellene, és ez szomorú minden irányból nézve.
A 90 éves nagyit simán fel fogják venni, ha másra nem is, gyógyszerbeállításra, roborálásra, mondanod sem kell.
(Az említett vizsgálatok nem indokolatlanok, amennyiben olyan tüneteket sorolsz fel, amik arra mutatnak, hogy el kell végezni őket. El fog küldeni. A nagyobb baj akkor van, ha nem küld el, vagy eszköz híján nem végezhető el, és akkor jönnek a posztok.)
Nem akarok fárasztani senkit azzal, hogy példákat hozok, mert annak semmi értelme:(
she_wolf 2017.02.05. 08:08:56
Az utolsó ilyen gyönyörűség gereznája Trump kandallója elé lesz kiterítve:(
defné 2017.02.05. 11:04:06
she_wolf 2017.02.05. 11:25:44
Kicsit kínos, mert ha a deponál helyett azt írom, hogy "raktároz, elszállásol, depóba rak, elfektet, talonba tesz, lepasszol", akkor annak pejoratív (puff neki, még egy idegen szó) felhangja volna, ami miatt megint ki lehet akadni, mint egy rugó:(
defné 2017.02.05. 12:30:28
she_wolf 2017.02.05. 12:41:38
Szerintem meg teljesen mindegy, nem érdemes ezen agyalnod:)
Ha véleményem vagy észrevételem van, megírom. Ennyi.