A betegek életét veszélyeztették
A műszakvezető a beteg osztályra küldésére utasított az én mellkasi angio-CT vizsgálat javaslatom elutasításával, ezután műszak közben elhagytam a Sürgősségi Osztályt, mivel nem voltam hajlandó a továbbiakban ebben részt venni. A beteg életét vesztette tüdőembóliában.
Tisztelt Címzettek!
Dr. L. vagyok és jelen levelemben szeretnék felháborodásomnak hangot adni a korábbi (tulajdonképpen jelenlegi, de a felmondási időmet töltöm, illetve lehet, hogy elbocsátottak egy Orvos Igazgatóság e-mail címéről küldött levél alapján) munkáltatóm, a Dél-pesti Kórházat illetően.
2014 november 15-én kezdtem az I. Pszichiátriai Osztályon dolgozni, mint általános orvos, majd január 1-től, mint rezidens orvos, de ez utóbbiról a Semmelweis Egyetemtől semmilyen visszajelzést nem kaptam eddig, ami a többi rezidens kolléga, illetve ezen, valamint a székesfehérvári kórház Humánpolitikai Osztály dolgozói szerint teljesen normális dolog. Az Egyetem Szakképzési Tanulmányi Csoport vezetője azt se tudta megmondani, hogy ki az ügyintézőm.
2015 tavaszán K. (idei első felvétele során) a részlegvezető és az osztályvezető főorvos külön-külön és együtt is olyan hatóanyag (valproát) adását rendelte el, az én többszöri, laboreredményekkel is alátámasztott tiltakozásom ellenére, ami alapbetegségéből (hepatitis C) adódó állapotának rosszabbodásához vezetett, nem mellesleg az alkalmazási leiratban a szer adása ezen alapbetegség mellett kontraindiált, amire úgyszintén felhívtam a fenti szakorvosok figyelmét. Látva a beteg folyamatosan romló állapotát, önként megkértem a szérum ammónia laborvizsgálatát, ami jelentősen emelkedett értéket mutatott, igazolva a hepatikus enkefalopátia feltételezésemet, majd belgyógyászati konzílium után, az ammónia-mentesítő terápia hatására állapota javult, de mint a részlegvezető utólag megjegyezte ekkor kezdődött állapotának olyan súlyosbodása, ami végül is belgyógyászati osztályos áthelyezését és ezzel együtt számos gyógyszer azonnali leállítását tette szükségessé.
2015. szeptember 22-én az osztályvezető főorvos arra utasított, hogy ne vegyem fel az aznapi ügyeletemet, erről tájékoztattam a szuperesemet (felügyelő szakorvos), mire közölte, hogy neki is szólt az osztályvezető. A reggeli megbeszélésről elküldtek, hogy tudjam intézni a Sürgősségi Betegellátó Osztályra való áthelyezésemet. Az osztályon, az osztályvezető főorvos előzetes tájékoztatása ellenére helyettes ügyeletes orvos nem lett kijelölve, aminek következtében kb. 150 beteg marad ügyeletes orvos nélkül és egy életét vesztette.
2015. október 23-án egy egyértelmű tüdőembóliában szenvedő beteg vizsgálatára utasított a műszakvezető, az osztályvezető főorvos egy olyan vizsgálóban, ahol sem ápoló, sem monitor nincsen. A beteg mélyvénás trombózis iránydiagnózissal került beutalásra, a felvétel során 60 Hgmm-es parciális artériás oxigénnyomást találtunk, az elkészült EKG-n tipikus jobb kamrai terheltség jeleit láttam.
Az elkészült alsó végtagi Color-Doppler ultrahang, mélyvénás trombózis igazolt, legutoljára a beteg a kórházunk egyik belgyógyászati osztályán feküdt, ahol leállították az orális antikoaguláns terápiáról, amit visszatérő mélyvénás trombózisai miatt kapott, ez a terápia nem lett újból visszaállítva. A műszakvezető a beteg osztályra küldésére utasított az én mellkasi angio-CT vizsgálat javaslatom elutasításával, ezután műszak közben elhagytam a Sürgősségi Osztályt, mivel nem voltam hajlandó a továbbiakban ebben részt venni. A beteg életét vesztette tüdőembóliában.
Ezek után nem voltam hajlandó újból műszakot felvenni, mivel az ápoló kollégák (kifejezetten a triage-nővérek) nem voltak hajlandók az én kérésemre sem a szakmai szabályoknak megfelelően dolgozni, és ezáltal a betegek életét rendszeresen veszélyeztették.
Időközben beadtam a felmondásomat és mivel nem mentem vissza dolgozni, az orvos igazgatásról kaptam egy e-mail, hogy november 3-ával el fognak bocsátani, a nem igazolt hiányzásaim miatt, ugyanakkor a Humánpolitikai Osztálytól kapott e-maile alapján még mindig állományban vagyok. 2015 december 1-től a székesfehérvári kórházban állna szándékomban munkát vállalni, de egyelőre nem tudom igazolni a munkaviszonyom megszűntét a Dél-pesti Kórháznál.
Feltételezésem szerint, melyet alátámaszt a tavaly december közepe-vége óta tapasztalható kiközösítésem a fenti események aljas indokból történtek meg, az én szakmai munkám és jövőm ellehetetlenítése érdekében.
A fentiek egy részében már történt ÁNTSZ bejelentés.
Ez ügyben kérem a Tisztelt Címzettek segítségét az ügy megoldása, illetve a későbbi hasonló esetek elkerülése érdekében!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
©________ 2015.11.18. 09:39:47
én ehhez tudok hozzászólni:
"Időközben beadtam a felmondásomat és mivel nem mentem vissza dolgozni, az orvos igazgatásról kaptam egy e-mail, hogy november 3-ával el fognak bocsátani"
a te felmondásod érvényes, időben megelőzi az övékét. ők már nem tudnak felmondani jogilag.
a kilépő papírjaidat meg kell kapnod az utolsó munkanapon. ez vagy a felmondási idő vége, vagy ha azonnalival mondtál fel, akkor akkor. utóbbi esetben már nem kéne bejárnod.
Rotoxis 2015.11.18. 10:35:30
rest of boys 2015.11.18. 11:23:31
Csak így tovább, szerintem még nagyon sokra viszi a posztoló, ha ezen az úton halad...
rest of boys 2015.11.18. 11:47:56
Nem vagy nagyobb orvos Hippokratésznál, nagyobb katolikus a pápánál, nagyobb tudós az osztályvezetődnél. Ő az Istened.
Hallgatsz és tanulsz tőle.
Ha ennek az ellenkezőjét teszed, ne csodálkozz, hogy hamarosan csizmaorral illetik az ánuszodat.
Rászolgáltál.
Szóval ez egy hadsereg.
Hallottál már hadseregről, vagy az elpuhult, korcs generációd már csak a filmekről és a történelemkönyvekből ismeri az ilyesmit?
asztalosani 2015.11.18. 12:23:36
jesszus mariskám.
nem kellene neked pszichiáterhez menned???
milyen gyerekkorod volt?
apád, anyád vert?
apád erőszakoskodott veled?
a poszter helyesen járt el:
felismerte, hogy az adott kórház adott osztálya nem neki való és volt annyi életereje, lélekjelenlére bátorsága hogy lépjen, és ne így élje le az életét. én ezért csak becsülni tudom. nem tudom neked ez miért fáj?! sz@r az életed? vagy mi a franc gondod van te neked?
illetve kívánom neki, hogy találja meg magának azt az egészségügyi intézményt ahol szívesebben dolgozik, biztos hogy van ilyen, csak sokat kell keresni. :-)
(másrészről üzenném neki, hogy ha máskor praxisra ír, akkor írjon kicsit köznapibb nyelven, mert nem biztos hogy ezt az egészet egy hétköznapi ember megérti, és gondolom nem az lett volna a célja hogy a szakmabeliek nekitámadjanak, azzal "hogy ne sz@rjál oda ahonnan kaját kapsz"...)
asztalosani 2015.11.18. 12:24:11
ha kell médiatámogatás, akkor privátban keress meg itt ;-)
Mr.Wario 2015.11.18. 12:32:46
Remélem neked nincs semmi közöd a hazai egészségügyhöz..bár amennyiszer és ahogyan itt megnyilvánulsz biztosan igyekszel "sokra vinni", és sajnos az általad favorizált mentalitással valószínűleg jobban haladsz a ranglétrán, mint pl. a posztoló..
hajatsermuta 2015.11.18. 12:38:11
A posztból én is úgy látom, hogy a kollégának még nagyon sokat kell(ene) tanulni, nemcsak a szakmáról, hanem az civilizált munkahelyi viselkedésről is.
Amit a tüdőemboliás betegről ír, az nemcsak szakmailag necces, hanem munkajogilag fegyelmivel történő azonnali elbocsájtást ér (munkavégzés megtagadása, " A műszakvezető a beteg osztályra küldésére utasított az én mellkasi angio-CT vizsgálat javaslatom elutasításával, ezután műszak közben elhagytam a Sürgősségi Osztályt")
A rendelkezésre álló adatok (csökkent ppO2, jobb kamra terhelés, poz. Doppler) a tüdőembolia diagnózisa felállítható, az osztályvezető helyesen döntött, hogy nem további vizsgálatokat (CT) indikált, hanem azonnali osztályos elhelyezést.
A fiút kekeckedése miatt luxálták az SBO-ra, ahol, ahhelyett, hogy összeszedte volna magát, folytatta a "mindenki hülye, csak én tudom a tutit" hozzáállást, jó példa erre amit triage nővérekről írt. Egy tapasztalt nővér sokkal többet tud a sürgősségi osztályon követendő betegellátásról, mint egy kezdő orvos. Végül, megkoronázva addigi pályafutását, megtagadta a felettese utasítását és elhagyta a munkahelyét. Akkor kellett volna fegyelmivel kirúgni.
rest of boys 2015.11.18. 12:40:49
Egyebekben nem én vesztem össze eddig itt az összes élő és mozgó dologgal.
@Mr.Wario:
Neked meg ki osztott lapot, hörcsög?
rest of boys 2015.11.18. 12:43:30
Simán elbukja ezt a sztorit, szakmailag is és munkajogilag is, de úgy látom, ezt nem hajlandó belátni.
Mr.Wario 2015.11.18. 12:56:09
asztalosani 2015.11.18. 13:12:50
kicsi szívecske!
tudod engem egyenes gerinccel neveltek és egyenes is lett a gerincem, nem úgy mint neked!
de látom te inkább meghunyászkodsz mindenki előtt!
szép életed lehet :)
rest of boys 2015.11.18. 13:31:08
rest of boys 2015.11.18. 13:32:23
Mr.Wario 2015.11.18. 13:49:32
Mókás, mert pont az ellenkezőjét éred el vele. Szerintem tényleg meg kellene barátkoznod a gondolattal, nem vagy valaki, csak egy ugyanolyan kommentelő, mint bárki más. Ráadásul a hozzászólásaid téged minősítenek (kiváltképp a legutolsó), egy műveletlen, taplónak tűnsz, olyannak, aki okosnak próbál látszani, közben meg úgy kommunikál, mint egy bugris. Tudod nem mindegy, hogy az okos hülyéskedik vagy a hülye okoskodik:) Sajnálom, de ezt a képet fested le magadról:(
Braincelle 2015.11.18. 14:37:02
Braincelle 2015.11.18. 14:39:47
Braincelle 2015.11.18. 14:50:29
Braincelle 2015.11.18. 15:18:54
Nálunk már maga a szóhasználat is kiverné a biztosítékot. Első éves rezidensnek nem illik úgy fogalmazni, mint "az én tiltakozásom", "az én javaslatom ellenére", az meg külön nevetséges, hogy azért "egy életét vesztette", mert ő nem ment ügyelni. Egy szakorvos el tud látni egy 150 ágyas pszichiátriai osztályt egy olyan intézményben, ahol van intenzív osztály és mobil intenzíves team, illetve ahová az új betegek az SBO-n keresztül érkeznek. Nem fog neki örülni, és nem ideális, de nem hiszem, hogy ettől vesztené életét bárki. Jelenlegi szabályok szerint amúgy sok helyütt rezidens nem is ügyelhet.
Ezen kívül a rezidens doktor a trige-nővérnek semmiféle módon nem felettese, ez is elképesztő. Sok helyütt évtizedes tapasztalattal rendelkező mentőtisztek triage-olnak egyébként meg olyan emberek, akik kisujjból rázzák ki a sürgősségi diagnosztikát.
Ráadásul a kolléga mindenkit hibáztat, hogy veszélyezteti a betegeket, ő nem veszélyeztette, amikor műszak közben elment? Ki intézte tovább azokat a betegeket, akiket ő elkezdett?
Miféle "aljas indok"-ból közösítették ki? Magyarázni kell, hogy mért kell valakit kirúgni, aki hazamegy a műszak közepén?
Szegény fehérvári kórház, odamegy az összes másutt kihullott személyiségzavaros orvos?
csak néha benézek ha marhaságot látok 2015.11.18. 19:10:33
Antalbaba 2015.11.18. 19:52:31
2. Ideje ráállni a nyelvtanulásra és lehet más rendszerben próbálkozni - itt gyorsan a "túloldalra" kerülhet:-(
csakmotyogok 2015.11.18. 22:43:02
ultraelite 2015.11.18. 22:50:31
ultraelite 2015.11.18. 23:12:12
"a poszter helyesen járt el: felismerte, hogy az adott kórház adott osztálya nem neki való és volt annyi életereje, lélekjelenlére bátorsága hogy lépjen"
Ja lépjen mi ? Lelépjen a műszak közepén, szó nélkül, otthagyva az elkezdett betegeket. Nem tudom mit szólnál, ha a szeretteid egyikének vakbelét operáló orvos hirtelen megvilágosodna, otthagyná a műtőt műtét közben, a szeretted meg ott heverészne felvágott hassal.
briggancs 2015.11.18. 23:54:23
Braincelle 2015.11.19. 07:01:16
vélemény74 2015.11.19. 09:43:17
RMO 2015.11.19. 09:54:44
micsoda? 2015.11.19. 10:02:21
A "hörcsög" és "pocok" megnevezés, mosolyra késztető, kell ilyen is:-)
Stafi 2015.11.19. 10:33:46
@asztalosani: nem minden arany, ami fénylik.
A poszter által felsorolt esetek közül a hepatikus enkefalopáthiáshoz nagyon kevés az információ, a tüdő embóliás beteg esetebében pedig nem látok műhibát (sokszor az orális antikoagulálástól szakad le a mélyvénában kialakult thrombus és vándorol a tüdőbe). Az SBO-ra helyezése része a rezidensképzésnek, senki nem paterolt senkit, sehova. A rezidensképzési papírok intézése hosszadalmas, idegtépő feladat, viszont ha mindenki úgy állna hozzá, mint a posztoló, nem sok utánpótlása maradna itthon az egészségügynek. Nem csak a jó szakemberek mennek el külföldre, van akinek a pénznél vagy a simább ügyintézésnél fontosabb pl. a családi kötelék... Az ügyintéződ pedig magad választod, amikor leadod a szakképzési szerződésed...
Kedves Dr. L. Nem jártál utána a papírjaidnak (ezek még külföldön sem intéződnek el maguktól). Idősebb, tapasztaltabb, szakmailag sokkal többet látott kollégáidat kérdőjelezted meg többször is, a posztból ítélve hasonló stílusban. Megjegyzem megvan ennek is a módja, tapasztalatim szerint egyébként szívesen veszik ha gondolkozunk. Kevésbé ha hepciáskodunk.
U.i.: bármilyen jól képzett és okos orvos lehetsz, tanulni mindenkitől lehet! Ehhez viszont megfelelő hozzáállás szükségeltetik.
Egy rezidens.
RMO 2015.11.19. 10:40:31
rest of boys 2015.11.19. 13:30:40
she_wolf 2015.11.19. 13:43:05
Azt spec. én sem értettem, hgy a magyar orvosképzést miért ekézi a hozzászóló:(
De ezt Ti vagytok kompetensek egymással lemeccselni:)
(Már írtam volt: a világ bármely szegletéből hazajönnék magyar orvoshoz, vagy addig kajtatnék, míg kint nem találnék itthoni képzésben részesültet.)
hajatsermuta 2015.11.19. 13:48:37
Ekkora marhaságot még a praxisblogon is ritkán lehet olvasni. A thrombus egyrészt nem szakad le az orális anticougulánstól, másrészt tüdőemboliában nem azt adunk, bizonyos időablakon belül és megfelelő hemodinamikai feltételek esetén rTPA-t, ha pedig ezek a feltételek nem állnak fenn, LMWH-t.
"UK-be..itt "máshogy szoktuk"..." Bizony, máshogy: személytelen, gyakran embertelen, gépies, futószalag (bár inkább csak sétáló szalag)-szerű betegellátás,sokéves várólisták, és a józan ésszel ellenkező protokollok... Utóbbira példa a nyilt törések zárt kezelése halasztott osteosynthesissel, az embertelen bánásmódra pedig a Liverpool Care Pathway, de számos egyéb példát is lehetne említeni.
Szóval, nem kell a nagyképű süket duma meg a szakkifejezéssel (ESC PE Guideline, parciális O2 és emelkedett RV pressure + MVT) való dobálódzás, legfeljebb csak az abszolút laikusok vevők az ilyesmire Egyébként az UK-ba gyakran azok mennek, akik itthon semmire sem voltak alkalmasak. Jól ismerek pl. egy rendkívül szerény képességű, ámde összeférhetetlen fiatal kollégát, akire amúgy a kutyámat sem bíznám rá, és akit tárt karokkal fogadtak a csatornán túl.
rest of boys 2015.11.19. 14:01:45
Valószínűleg odakint csak egy "lousy Hungarian", egy pária, akit valahogy mégis bevettek az ottani eü.-be, aztán már elfelejtette, honnan jött.
Mint az egyszeri falusi lány, akiből pesti naccsasszony lett, oszt hazakerülve, a gereblye neve csak akkor jutott eszébe, amikor véletlenül rálépett a fogaira.
Stafi 2015.11.19. 14:31:02
she_wolf 2015.11.19. 14:40:44
Aki a magyar orvosképzést szapulja annak csak annyit: nem véletlen, hogy még azok is megtalálják a nagy királyságban a számításukat, akik itthon üzemorvosként sem állják meg a helyüket:( Mert ilyen is van.
A jól teljesítő, empatikus, és szakmailag valóban érett magyar orvost pedig -némi pátosszal szólva- az egekbe emelik. Még szép, hogy savanyú a szőlő azoknak, akiknek ilyen-olyan okból kifolyólag nincs lehetőségük ezt elérni.
Igaz, itthon is vannak kutyaütő, nemtörődöm orvosok, de nota bene!: ennek az oka NEM a képzésben keresendő!
RMO 2015.11.19. 15:08:49
@rest of boys:
Gyertek próbáljátok megállni itt a helyeteket ;) De szólok itt nincs para, és dolgozni kell ;) nem olyan kényelmes, mint otthon. Esetleg elfelejtettétek milyen a Mo-i orvosképzés? Ne legyünk már képmutatók, lexikálisan sokat kaptunk...de gyakorlatban vajmi keveset egy bármilyen nyugati képzéshez képest. Javítsatok ki de mi exportáltuk az laparoscopiát..az arthroscopiát..az osteosynthesiseket...stb...stb. Ez nem hazaugatás, csak tegyük helyére a dolgokat. Nézzétek meg hogy viselkedtek, utána gondolkozzatok el rajta miért nem néz semmibe még egy rezidens se titeket..csak ha keménykedtek. :) Az "így szoktuk" rendszer csak akkor jó ha nncs feedback, ami megmutatná, hogy mekkora mortalitással"szokjátok úgy".
RMO 2015.11.19. 15:09:45
Szondi két apró tesztje 2015.11.19. 15:20:28
Megköszönöm, ha hozzáértő válaszol.
rest of boys 2015.11.19. 15:26:57
Idős, anaemisálódásra (=vérszegénység kialakulására) hajlamos betegeknél ez hatványozottan így van.
she_wolf 2015.11.19. 15:36:34
És hány helyen dolgozza azt a 8+sok órát? Hogy mennyiért, már meg sem merném kérdezni -pedig DE!- csak a para említése miatt....
A mortalitás pedig rengeteg összetevőből áll az átlagos magyar egészség-/betegségtudatától kezdve a mindent ingyér'-től a most, rögtönön keresztül, az állami egészségügy általános (és ki merem jelenteni, hogy szándékos) amortizálásáig. Felesleges mesélned drága Barátom, mesének hinné:(
Egy régebbi kommentelő doki jutott hirtelen eszembe, szerencsére rég láttam utoljára.
RMO 2015.11.19. 15:37:18
Kérdések: - Szembenülős "marikaírjacsak" urológián járt, vagy olyan helyen ahol meg is vizsgálták? Történt vizelet vizsgálat? Történt laborvizsgálat? Cystoscopia?
- Előjegyezték CTurographiára?
70+os férfinál, aki ráadásul láthatóan szürke és véreset vizel (makroszkópos haematuriája van) ezeket 2 héten belül el kell végezni, hogy a tumor lehetőségét kizárjuk. Amennyiben társul láz, esetleg fehérje ürítés is 8erre a kérdés nem tért ki, és a "vesén túli" okokat kizártuk, nefrológus a következő lépés.
RMO 2015.11.19. 15:38:40
RMO 2015.11.19. 16:11:34
rest of boys 2015.11.19. 16:30:38
Szoros kapcsolatban a mindenkori gyógyszermonopóliumok által kézbentartott és a vizsgálóeljárásokban használt gépek-felszerelések gyártói által is vastagon "ellenőrzött" piaccal.
Mert a Nyugatot is a pénz működteti ám, és ebben az ottani gyógyító intétzmények masszívan érintettek.
she_wolf 2015.11.19. 16:34:55
Nem mondom (hogyan is tehetném?) hogy nincs igazad sok dologban.
"...az adott helyi "protokoll" = a helyi erősebb kutya aktuális véleményével..."
Abban azért szeretnék bízni, hogy az ún. "erősebb kutyák" nem mindenhol egy kölcsönös hátmasszírozás után kerülnek kinevezésre.
Steril katéterezés...pontosan ez az egyik lényegi mondanivalóm, nevezetesen, hogy nem csupán az emberek amortizálódnak le minden szempontból. Annyiszor és annyian íruk már (betegek, laikusok, orvosok), hogy szarból várat nem építesz! Ahol nincs felszerelés, nincs ember, nincs pénz, ott ilyen szar az egészségügy. Slussz! Ezt jobban cifrázni nem kell!
Az a fiatal magyar orvos aki jó szaktudással rendelkezik iszkol innen, jó messzire. Mert nem tábori körülmények és málló mennyezete alatt kell dolgoznia ergya, Noé baszta ki a bárkából felszereléssel, semmire sem elég fizetésért. Az erkölcsi megbecsülésről pedig ne is beszéljünk, mert ("erre esküdött fel, és ha nem zokog minden betege mellett, akkor annyi annyi empátiával sem rendelkezik, mint egy sámli") az elvárások magasan meghaladják a teljesíthetőt.
A bajt nem itt kell keresni, hanem a patkóban.
Szerintem.
RMO 2015.11.19. 16:38:55
RMO 2015.11.19. 16:47:55
De nagy tömegekre még mindig a nagy kettős vak statisztikák a legjobb megoldások..a Jó istenen kívül..
csakmotyogok 2015.11.19. 17:09:16
she_wolf 2015.11.19. 17:21:26
Bár nem nekem írtad, de engedd meg, hogy hozzátegyem a magamét!:)
Ügyelet: "amikor én még kissrác voltam", szóval mikor még eü.-ben dolgoztam, az orvosi ügyelet úgy nézett ki, hogy reggeltől másnap délutánig folyamatos meló.
Otthon némi plusz adminisztráció.
Háziorvos: a sajátom rendelése napi 4 óra, ezen felül minden nap plusz két kórház, ahol nefrológusként lát el betegeket. Ha még nem lenne elég, házhoz is kijár.
Lövésem sincs mennyit keres, nem is érdekel. Én jattolok neki, mert megtehetem, és meg is akarom tenni. Ő a hibás azért, hogy itt verem most is a billentyűket:)
A hazai egészségügy nagyjából olyan, mint az állatorvosi ló tipikus esete. Ehhez mérten tessék a hozzászólásokat olvasni!
Amikor pedig arról van szó, hogy miért nem önmegtisztító az orvostársadalom, akkor jogos a válasz: mert senki nem szuicid hajlamú, és nem hajlandó mártírrá válni.
she_wolf 2015.11.19. 17:26:24
Mondd a szülő nőknek frontátvonuláskor, hogy van még X napja, fáradjon vissza akkor!:)
RMO 2015.11.19. 17:29:03
VoluntartistA 2015.11.19. 17:31:40
rest of boys 2015.11.19. 18:20:59
Orosz rulett hatos dobtáras forgópisztollyal, öt golyóval.
Alvási esélyek kicsik, bár amikor csak lehet, próbálkozunk vele.
csakmotyogok 2015.11.19. 18:40:07
hajatsermuta 2015.11.19. 20:59:12
10 év után a közelmultban jött haza egy munkatársam.
Részletesen beszámolt tapasztalatairól, a lényeg:
1. Keresett egy halom pénzt, igaz, nagyobbrészt "locum doctor"-ként dolgozott, ami egyrészt nem könnyű, másrészt a legjobban fizetett állások közé tartozik.
2. Az angol egészségügy semmivel sem jobb, mint a magyar, sőt!
3. az évek óta ott dolgozó keleteurópai orvost sem fogadják be, lenézik a kollégák, a rangsor végére pozicionálják, messze a volt birodalom perifériáiról (India, Pakisztán, Egyiptom, stb) érkezők mögé.
Érthető, hogy frusztrált a fiú és kompenzálásként itt próbálja osztani az észt.
rest of boys 2015.11.19. 21:07:42
RMO 2015.11.19. 21:24:01
she_wolf 2015.11.20. 06:12:16
Ne haragudj, de: "De azért ne túlozzunk..valószínűleg nem egy ember ügyel a kórház mind a 400 ágyára." Ez szavakon való lovaglás, szőrszálhasogatás, a lényeget nem meglátni akaró akadékoskodás.
A lényeg, hogy sok a beteg, nagy a fejetlenség, kevés a naprakész tudással rendelkező, és bármikor bevethető dolgozó. Seprűt pedig senki nem mer a kezébe venni, mert a hátán törnék össze.
Murphy szerint: "mérd mikrométerrel, jelöld krétával, vágd baltával", és eredményként megkapod a magyar egészségügy jelenlegi helyzetét. Mert tudjuk, hogy hogy kellene működnie (Utópiában így is működik), megpróbálja az intézmény kivitelezni, de épkézláb vezetés és minden egyéb hozzávaló nélkül trágyadomb az egész.
A "ha"-val kezdődő mondatokra szoktam én írni egy példát, de inkább annak egy szelídebb verziójával élnék most kivételesen: ha nekem áramszedőm lenne, trolibustz lennék.
A sztrájk Magyarországon hamvába holt ötlet, mert ott még nem tartunk, hogy azt a kevéskét is kockára tegye az egészségügyi dolgozó, amit eddig elért. És minél nagyobb lenne az összefogás, annál nagyobb lenne a megtorlás. Mert a a magyar politika így működik (még demokráciában is!). Mondjam, hogy megérdemeljük?
rest of boys 2015.11.20. 07:15:13
rest of boys 2015.11.20. 07:19:22
A beteg hozzászokott a nagyon gyors és nagyon olcsó azonnali kiszolgáláshoz, az orvos a korrumpálhatósághoz és emellett a folyamatos stresszhez, a kívülálló pedig valami groteszk színdarabot lát, ahol a szereplők mintha nem látnák és hallanák egymást, de közben hevesen próbálnak kommunikálni egymással.
Vö. Örkény: Pisti a vérzivatarban...
rest of boys 2015.11.20. 07:21:58
Braincelle 2015.11.20. 07:30:10
rest of boys 2015.11.20. 07:48:53
Semmilyen szakmában.
Ez a Tűzföldtől Kamcsatkáig, Sydneytől Reykjavikig így van ma a világon.
Ha már szociopata vagyok, legalább az intelligenciám vezéreljen és a józan, bölcs eszem.
she_wolf 2015.11.20. 07:51:29
Megint nem tudok mást mondani, minthogy igazad van. A jelenleg élő magyar lakosság részese volt a rendszerváltásnak, megfordult vele a világ, és még mindig nem tud belehelyezkedni ebbe skizofrén katyvaszba.
Egyfelől a jó orvos és ingyen, most meg a szarért is fizetni kell, és gyakran nincs is kinek. Ugyanakkor egy vaskos cech láttán előkerül a mantra, hogy miért fizetem a tb.-t, és fingom sincs arról, hogy mibe kerül pl. egy katéter. Mert nem érdekel, hiszen fizetek. Már megint oldalakat lehetne megtölteni az eü. alulfinanszírozottságával, az általános orvos-beteg kapcsolattal, és megannyi ehhez kapcsolható témával. Csoda-e, ha mindenki önző módon a saját érdekeit nézi, ami nagyjából ki is merül abban, hogy józan ésszel túlélni?
Ezt tessék megpróbálni itthon kivitelezni, aztán lehet példabeszédekkel elhalmozni a jónépet egy másik galaxisból!:(
Zabos lettem (magamnak köszönhetem), elhúzok egy időre, dolog van...
(Vigyázz Magadra, szép napot!)
she_wolf 2015.11.20. 07:56:01
Józan, bölcs ész.
Csak halkan kérdezném meg, hogy rendelkezhet-e ilyesmivel az az egyetemet végzett és tanult ember, aki az ilyetén gondját ebbe a blogba írja meg, és innen vár megoldást imígyen fejezve be a levelét:
"Ez ügyben kérem a Tisztelt Címzettek segítségét az ügy megoldása, illetve a későbbi hasonló esetek elkerülése érdekében!"
Nos?:D
Reaper Man 2015.11.20. 11:14:19
Jó újra látni Titeket! Na jó, azért nem mindenkit! ;-)
Már nagyjából leírtatok minden lényegeset, elnézést, ha valakit ismételek.
Először is a rezidens nem hoz semmiféle, a beteg sorsát érdemben érintő szakmai döntést a felügyeletével megbízott szakorvos tudta és beleegyezése nélkül, nem állít be és nem állít le terápiát, nem helyez át beteget, nem végez beavatkozást, stb.
Szóval igen, alapvetően pofa be, aztán csinálni, amit a nagyok mondanak, akkor is, ha az hülyeség. A felelősség úgyis az övék.
Sajnos a posztból nem derülnek ki nagyon lényeges részletek, így csak valószínűsíthető, hogy egy tudálékos, hasznavehetetlen szociopatától szabadult meg a kórház.
A felmondásnak elég konkrét törvényi szabályozása van, a munkavégzés alól nem a dolgozó menti fel saját magát, hanem a munkáltató. Ha erre sor kerül, akkor az ezirányú utasítást írásban kell kérni, a "menj haza kisfiam, mert segghülye vagy" típusú felszólítás ehhez kevés.
Nem mondom hogy ideális a magasszintű betegellátás szempontjából, de bevett hazai gyakorlat, hogy a hülyéket, meg a renitenseket pedagógiai célból luxálják az SBO-ra (egyszer régen velem is megesett, szerencsére nem hülyeség volt az ok ;-) ), egyrészt mert ott úgyis mindig emberhiány van, másrészt meg erre szinte minden munkaszerződés lehetőséget ad a kórházak számára (ti. hogy bárkit áthelyezzenek a "bányába" :-D, az fránya "változó munkahelyen" kitétel... )
A munkavégzés megtagadása sosem jó ötlet olyan ember részéről, akinek semmiféle döntési kompetenciája nincs. Persze szegény egysejtűeknek ebből is csak annyi jön le, hogy "hú, de tökös orvos, jól beintett ezeknek a korrupt sintéreknek, végre valaki, aki a sarkára állt", stb...) Pedig egyszerűen arról van szó, hogy a kisfiú/kislány nagyon súlyos szereptévesztésben van, és komoly viselkedési és kommunikációs zavarokkal küszködik. Én is ismerek ilyeneket, elég idegtépő fajta.
Persze ettől még kisebb dolgokban akár igaza is lehet, de ha tényleg azt tapasztalja, hogy a részlegvezető és az osztályvezető akár chemtraileket is bevetnek azért, hogy szisztematikusan kiirtsák az osztályon fekvő betegeket, akkor nyugodtan lehet a felügyeleti szerveknél, vagy akár a rendőrségen is bejelentést tenni. Ha viszont ezt egyedül ő látja így, akkor jobb megoldás baráti segítséget kérni a kollégáktól, és ők biztosan beállítják a megfelelő terápiát. :-)
Reaper Man 2015.11.20. 11:21:49
she_wolf 2015.11.20. 14:43:58
Nincs azzal baj, ha valaki tud, céltudatos, és a munkája révén utat tud törni magának. A baj akkor van, ha azt mondja, hogy én megyek jó irányba, a többi meg forgalommal szemben. Öngyilkos lépés egy karriert így kezdeni. Szerintem:)
Én is örültem Neked!:)
RMO 2015.11.20. 19:00:54
Reaper Man: Komoly ismeretekkel rendelkezhetsz a sürgősségi osztályos ellátással kapcsolatban... :) Általában azok sajnálják le, akiknek abból áll, hogy felütik a telefonkönyvet, mikor megérkezik egy beteg... látni ebből a fajtából is sajnos..bár beteg közelébe nem nagyon engedném.
Reaper Man 2015.11.20. 23:56:39
kheiron 2015.11.20. 23:56:42
Reaper Man 2015.11.21. 00:01:36
RMO 2015.11.21. 00:58:55
kheiron 2015.11.21. 01:18:57
Hát, amit ismereteim szerint radiológiából tényleg kell tudnia egy valóban képzett SBO-snak, az kb. fél óra alatt megtanulható illetve az egyetemi emlékekből feleleveníthető (FAST ultrahang, röntgen-CT képek alapjai; törések, vérzések azonosítása). Ezek az alapismeretek kb. olyan szinten vannak, ahogy én radiológusként felismerek az EKG-n egy szép típusos Q-hullámmal és ST-elevációval járó szívinfarktust.
Ami meg ennél több, azt inkább hagyjuk azokra, akik tényleg értenek is az adott szakterülethez. :-)
"(és a képzett orvosi rendelkezzenek az említett szakmák részleges tudásával)"
Ha nem vagy tisztában a saját területeden kívül a határterületi társszakmákkal, akkor nem vagy jó orvos - azaz egy szakvizsga anyaga a tényleges praxisban használt ismeretek talán úgy 70-80 %-a lehet, a többi meg a számtalan igen fontos vonatkozó apróság, kórélettantól pszichiátriáig (pszichiátereknek meg traumatológiáig).
eztide 2015.11.21. 12:23:00
Ez szerintem abból fakad, hogy nem tudta, vagy nem akarta összeilleszteni a szakmai és érzelmi igényeit a munkahelyén tapasztalt farkastörvényekkel, noha azok nincsenek is világosan megfogalmazva. Valószínűleg abból kifolyólag, hogy fiatal, a lázadást választotta belső megalkuvás helyett, ettől még nem biztos, hogy szociopata.
Aki szerint egy kórházi kollektíva olyan, mint egy hadsereg, annak nagy szüksége van az autoritás/hatalom gyakorlására és feltehetően túl van saját megalkuvásán, amelyből olyan belső konfliktusa származott, amiből törlesztési igénye keletkezett. Véleményem szerint ez a szemléletmód a jellemző az egészségügyben.
Az eddigi hozzászólásokban megjelenő kakaskodás nagyon jól visszaadja az orvosok méltatlan, bulvárszereplőkére emlékeztető pankrációját a hazai egészségügyben. Ennek ők is és a betegek is megisszák a levét, de a legfontosabb akkor is a lökdösődés a szemétdomb tetején.
Nagyon kíváncsi lennék, hogy rendelkeznek-e olyan konstruktív javaslattal, ami a szemétdomb állapotának javítására szolgál.
csakmotyogok 2015.11.21. 13:36:37
asztalosani 2015.11.21. 16:05:10
akkor kiegészíteném, hogy ne csak a zsebeteket tartsátok:
MŰHIBAPER esetén bírósági tárgyalás és hatósági eljárás nélkül saját zsebetekből fizetitek a kért összeget 14 napon belül!
hoppácska, ugye?
asztalosani 2015.11.21. 16:11:49
egyszerű:
kirúgni a vén begyöpösödött osztályvezetőket, akiknek érdeke fűződik különböző gyógyszergyártókhoz (vagy azok megrendeléseihez),
akik úgy vesznek fel medikusokat, hogy nm tudják biztosítani a normális továbbképzésüket,
akik egyáltalán a hálapénzt szóba merik hozni a betegek előtt,
nyilvánossá tenni közérdekű adatként az orvosok nevét, és hogy hány műhibaperük volt és hány panasz érkezett az ÁNTSZ felé róluk.
továbbá bevezetném a "próbavásárlást" is TB-s szakrendelőkben, osztályokon: amelyik orvossal gond van annak ugrik a béremelése, sőt!
visszaállítanám az Egészségbiztosítási Felügyeletet!
le merném fogadni: hirtelen mindenhol rend lenne.
és még sorolhatnám.
csak ehhez egy tökös vezető kellene, nem úgy mint zombor, falusi, meg a mostani új fideszes holdudvarnokok...stb.
csakmotyogok 2015.11.21. 16:12:10
RMO 2015.11.21. 17:12:49
kheiron 2015.11.21. 19:43:28
Hát igen, ez látszik is az ultrahang-diagnosztika színvonalának zuhanásán. :-/
Van nálunk mindenféle "UH képzés", de inkább ne lenne, mert az a színvonal alatti gányolás, amit a kardiológusok és a nőgyógyászok kivételével a t. kollégák művelnek, sírnivaló. A páciens meg persze azt hiszi, hogy attól, hogy a gasztroenterológus, a sebész vagy a neurológus szétken egy kis zselét rajta, rendesen meg is lett vizsgálva.
Aztán persze a téves diagnózisok eredményeképp a beteg jár pórul.
kheiron 2015.11.21. 19:51:14
"Valószínűleg abból kifolyólag, hogy fiatal, a lázadást választotta belső megalkuvás helyett, ettől még nem biztos, hogy szociopata."
A poszt írója nem szociopata, hanem személyiségzavaros, valószínűleg a paranoid csoporton belül egy önmagára vonatkoztatott nagyításos jellegű téveszme felé hajlik.
drontal 2015.11.21. 20:21:25
"Sehol a világon nem a doki fizeti a műhiba esetén a kártérítést"
"Ja elfelejtettem,kell jó kis protokoll is mint a németeknél,bármi baj történik,a beteg a felelős"
És ez szerinted így rendjén is van?
csakmotyogok 2015.11.21. 20:37:27
kheiron 2015.11.21. 20:56:47
Természetesen igen, amíg az a magyar bírósági gyakorlat, melyben az orvos effektíve köteles tévedhetetlennek lenni. A bíró természetesen tévedhet, és a bírói tévedésért, "műhibáért" nem vonható semmilyen módon felelősségre.
she_wolf 2015.11.21. 21:30:32
Egyszer azt írtad: "hamis premisszákból csak hamis konklúzióra lehet jutni" vagy valami hasonló...:)
Mióta ezt olvastam, igyekszem ennek megfelelően reagálni. Nem mindig sikerül ugyan, még csak tanuló vagyok. Mindenesetre köszönöm!
Fordítva kellene lennie ennek a bíró kontra orvos dolognak, hiszen a bíró nem élő, és világon egyedülállóan működő szervezettel, szervrendszerrel dolgozik -köztünk élő, velünk dolgozó- emberi klónokról még nem szólnak tudósítások), hanem egy rakat papírral. Ha téved, anyagi, erkölcsi kára származhat belőle valamelyik peres félnek, nem pedig a biológiai értelemben vett élete, ami egyszeri és megismételhetetlen (egyelőre).
Az orvos ember és -mint olyan- nem tévedhetetlen. Mi több: Isten sem az:(
kheiron 2015.11.21. 22:39:56
Örülök, ha amit írtam, bármilyen módon jobbítja az életedet.
Nagyon megtisztelőek a soraid, köszönöm! :-)
Braincelle 2015.11.22. 09:32:37
Fiatalként elég nehéz közeg az eü és nem hagyja nyom nélkül az ember lelkét, azonban vedd hozzá, hogy a rezidens orvos helyett is a szakorvos vállalja a felelősséget, és a lázadást ezért is érthető, hogy nem dìjazzák.
Az eü valóban félkatonai szervezet, a baj inkább azzal van, hogy csak fél.
Ne gondold hogy nem ismerem a problémát hogy a rendszerbe került fiatal világmegváltó orvos mennyit csalódik és mennyi pofont kap, azonban egyrészt a lázadásnak is van egyrészt határa, másrészt formája, illetve utólag nagyon sok akkori érzésemet, lázadásomat indokolatlannak tartom és utólag a felettesemnek adok igazat. Hozzáteszem, hogy eszembe sem jutott munka közben hazaszökni.
Amúgy elég sokat tudnék beszélgetni erről a témáról, érdekesnek és fontosnak tartom, de nem ennél a posztnál.e
Braincelle 2015.11.22. 09:35:29
kheiron 2015.11.22. 09:44:57
she_wolf 2015.11.22. 10:10:06
Szelektálni tudni kell!:)
Ami rossz, felesleges, kukába vele, ami hasznos, megtartani. Én már csak ilyen "nyerészkedő" típus vagyok:)
Braincelle 2015.11.22. 10:30:23
Nem tudom, nálunk igen jó doppleresek vannak, akik jelentős számú beteget néznek, és gyakran a radiolósoknál pontosabb leleteket adnak. Nem mintha a radiológusok ellen akarnék szólni, nálunk jó velük a viszony és nagyon értelmesek, segítőkészek, de ők rengeteg másik vizsgálatot is csinálnak, és ebben az egy darab radiológiai vizsgálatban szerintem a témában szakértő neurológusok bőven felveszik velük a versenyt.
kheiron 2015.11.22. 11:04:34
Mondom, én csak Budapest és Pest megye vonatkozásában tudom azt mondani, hogy a hozzám kerülő, neurológusok által írt carotis doppler leletek úgy 30-40 %-ban állják meg a helyüket. Egyszerűen látszik, hogy nincsenek tisztáben az elméleti alapokkal (sem fizikai, sem patológiai, sem angiológiai szempontból), úgy meg eléggé nehéz korrekt diagnózist adni - de ez alapvetően annak az eredménye, hogy egymást próbálják tanítgatni, a "vak vezet világtalant" elven.
A hasi ultrahangban eddig a negatív csúcs az volt, amikor a "környék legjobb gasztroenterológus belgyógyász ultrahangosa" által adott leletben egész pontosan a következő apróságok nem szerepeltek: a betegnek ki volt véve a lépe, patkóveséje volt néhány kb. 6-8 mm-es kővel, a kismedencéjében bal oldalon egy 6 cm-es petefészek-daganat látszott, ugyanakkor a kétségtelenül ott levő típusos májciszta leírása után a véleményben "tumor hepatis" szerepelt. Ez egyetlen, kb. 60 éves hölgy vizsgálata során.
És ez a főorvos kolléganő, aki a többieket tanítja a hasi ultrahangra, elképzelhető, hogy milyen kifutással. "Ugyan, nem kell radiológus egy sima ultrahanghoz, értünk mi ahhoz!".
Na ja, a beteg meg megnyugszik, hogy őt a nagy fehér varázsló még be is zselézte.
Braincelle 2015.11.22. 11:22:31
Braincelle 2015.11.22. 11:25:16
kheiron 2015.11.22. 11:35:18
Onnan lehet felismerni, hogy a belgyógyászok nem hasi ultrahangot végeznek, hanem szonográfiás leletet adnak. :-)
Az ellenőrzéssel csak annyi a probléma, hogy az ellenőr tudása is sokszor erősen hiányos. Nem véletlenül írtam a "vak vezet világtalant" kifejezést.
kheiron 2015.11.22. 12:04:17
Nem véletlenül írtam, hogy nekem csak a középső országrészből - Budapest, Pest, Fejér, Nógrád és Bács-Kiskun - származó leletekkel vannak ilyen tapasztalataim.
:-)
drontal 2015.11.22. 12:48:44
Amíg a bírói tévedésért az adófizetők pénzéből milliós nagyságrendű kártérítéseket ítélnek meg,(és az érintettek meg is kapják)addig egy orvosi műhiba miatt évekig pereskedő megnyomorított ember igen ritkán lát kártérítést még ha a kórház elismeri,hogy hibázott akkor is.Tehát még sincs ez rendjén.
she_wolf 2015.11.22. 13:27:49
A bíró a törvénnyel dolgozik. Betűk, szavak, mondatok. Érzéketlen, és változatlan dolgok.
Az orvos emberi testtel, amiből nincs két egyforma. Azonos nem, kor, betegség, terápia esetében sem! Hol könnyebb bizonyítani a tévedést?
És a büntetés: ha a jog meszel el tévedésből, hanyagságból, megszívom, de túlélem.
Ha az orvos megtesz minden tőle telhetőt a tudása legjavát nyújtva a gyógyulásom érdekében de mégis kudarcosan végződik a dolog (amiről sem ő nem tehet, sem én), akkor az van, hogy megdöglök. Esetleg.
Van-e értelme összehasonlítani a két területet?
Ha bizonyíthatóan az orvos hibájából leszek "csökkent értékű", akkor viszont kapja meg az orvos amit megérdemel!
Sok dolog nincs itt rendjén, ebben viszont maximálisan igazat adok Neked!
she_wolf 2015.11.22. 13:32:03
Lemaradt: ezért utálom a hipotetikus alapú eszmecseréket. Legalábbis itt, a blogon, mert túlnő ezen.
drontal 2015.11.22. 14:43:28
Én is arról beszélek amikor bizonyíthatóan orvosi mulasztás történik,és az orvosnak a haja szála sem görbül.Legrosszabb esetben a vádlottak padján ül 2x-er 20 percig amíg a tárgyalás folyik,aztán jönnek az új szakértői vélemények,a biztosító megkezdi a kekeckedést,az ügyvéd a fellebbezést,a kórház a merev elzárkózást aminek az a végeredménye,hogy beteg abból egy fillért soha nem fog látni.
Ez nincs rendjén,nagyon nincs.
she_wolf 2015.11.22. 15:01:45
Nagyon szomorú ez, ezért vesszőparipám az a bizonyos három terület, amit néha megemlítek:(
asztalosani 2015.11.22. 15:57:45
nem szoktunk túlságosan egyetérteni, de most nagyon is fején találtad a szöget!
ultraelite 2015.11.22. 16:52:27
"kirúgni a vén begyöpösödött osztályvezetőket
nyilvánossá tenni közérdekű adatként az orvosok nevét, és hogy hány műhibaperük volt és hány panasz érkezett az ÁNTSZ felé róluk.
továbbá bevezetném a "próbavásárlást" is TB-s szakrendelőkben, osztályokon: amelyik orvossal gond van annak ugrik a béremelése, sőt!
visszaállítanám az Egészségbiztosítási Felügyeletet!"
Esetleg vissza kellen álítani az AVH-t, a rögtönítélő bíróságokat és a halálbüneteést is.
"le merném fogadni: hirtelen mindenhol rend lenne"
Az biztos, mert az összes mobilis orvos elhúzna nyugatra, a maradék átmenne magánba.
Nincs orvos, nincs gyógyítás, nincs probléma - rend van.
Talán el kellene agyilag jutni odáig, hogy több ezer orvos hiányik a rendszerből, az orvosok elöregedtek. A végzősők jelentős része külföldre magy, a szakorvosok szakvizsga után pár évvel magánba. Az erdélyi utánpótlás megszűnt, Románia is uniós - nyugatra mennek.
Nővéreknél a helyzet hasonló. A második legkeresettebb szakma nyugaton a házi betegápoló. Ehhez nem kell Goethe-i német tudás.
Elöször meg kell teremteni a gyógyítás feltételeit, meg kell fizetni a benne résztvevőket, azután lehet követelözni,meg ellenőrizni.
2015.11.22. 16:55:28
Vagy hozzámegy egy orvoshoz feleségül, ha lehet sebészhez. Ez már az én esetemben zéró valószínűséggel bír.
Vagy kitanulja ezt a rohadt egészségügyet magától.
Ez még talán lehetséges az én esetemben.Bár elnézve az anatómia mennyiségét, néha elbizonytalanodom.
A nővéreknek, főleg a triage nővéreknek, akik amúgy rohadtul szeretik ha orvosnak hiszi őket a beteg, túl nagy az arcuk általában.
Diplomás nővérek az igaz.De nem orvosok. Azért az orvosok lényegesen nagyobb tudással rendelkeznek mindenképpen.
A Dél pesti kórházat le kéne bontani úgy ahogy van, felszántani a helyét és beszórni sóval.
Kb ennyi.
kheiron 2015.11.22. 17:02:40
Bírói tévedésért lehet, hogy a te és az én pénzemből adnak, de hogy a bírót személyesen nem vonják kérdőre, az tuti biztos.
Tudtommal bírói felelősség, mint jogi kategória nem létezik.
kheiron 2015.11.22. 17:03:55
Ha az orvos valóban hibázik, akkor felelősségre vonják, a beteg meg megkapja a milliókat, akár 10 milliós nagyságrendben.
marand22 2015.11.22. 17:43:28
Abszolúte egyetértek, sőt ugyanezt tapasztaltam hasi UH tekintetében gastroenterológusokkal és urológusokkal is. Sürgősségi UH pedig katasztrófa tud lenni bármilyen területen, ha nem gyakorlott radiológus csinálja. Echocardiographia kivétel, mert ahhoz csak a kardiológusok értenek. Nőgyógyászoknál is előfordul probléma, néha túlterjeszkednek a kompetenciájukon (hasi UH, magzati echocardiographia).
nickM 2015.11.22. 19:13:08
"Fiatalként elég nehéz közeg az eü és nem hagyja nyom nélkül az ember lelkét, azonban vedd hozzá, hogy a rezidens orvos helyett is a szakorvos vállalja a felelősséget, és a lázadást ezért is érthető, hogy nem dìjazzák." Ebben viszont kérnék egy kis segítséget. Háromnegyedig laikusként a posztból nekem az jött le, hogy a poszter rezidensként volt annyira idealista, hogy olyan diagnózist mert felvetni, amivel a felettesei nem értettek egyet, sőt ki is állt mellette. Az utólagos "eredmények" - a poszt alapján - őt látszanak igazolni, ifjonti naivitásában pedig úgy gondolta, ők (a felettesei) is hisznek abban, hogy a beteg gyógyulása az első.
@Diorella Queen: Legrosszabbul akkor jársz, ha "kitanulod magadtól". :( Onnantól te leszel a "sz*rkeverő" beteg, aki netán kérdezni mer. (Nagyon halkan: simán előfordul, hogy a triage nővérek nagyobb szakmai tapasztalattal bírnak, mint a rezidensek. A kicsit régebben segédnővérré fokozott - úgy egyébként kb. 30+ éves szakmai tapasztalattal - ám főiskolai végzettséggel nem - rendelkezőkről szó se essék.)
rikitikitévi 2015.11.22. 19:25:46
Nem. A beteg halála, amennyiben ezt tekinted utólagos eredménynek , inkább a főnökét igazolta, aki további vizsgálatok, időhúzás helyett, mivel a dg már egyértelmű volt, a beteg osztályos elhelyezése mellett döntött. Ha a rezidens "tanácsát" követi, a beteg a CT-ben halt volna meg, ami a lehető legrosszabb kimenet. (mors in tabula).
Braincelle 2015.11.22. 20:14:07
kheiron 2015.11.22. 21:23:33
" Háromnegyedig laikusként a posztból nekem az jött le, hogy a poszter rezidensként volt annyira idealista, hogy olyan diagnózist mert felvetni, amivel a felettesei nem értettek egyet, sőt ki is állt mellette. Az utólagos "eredmények" - a poszt alapján - őt látszanak igazolni, ifjonti naivitásában pedig úgy gondolta, ők (a felettesei) is hisznek abban, hogy a beteg gyógyulása az első."
Tévedsz, a poszt alapján szakmailag a tüdőembóliás beteget teljesen korrekten látták el.
Valójában a posztoló felettesei a beteg effektív gyógyítását kezdték meg, ahelyett, hogy időt vesztegettek volna egy fölösleges és megterhelő vizsgálatra - a tüdőembólia diagnózisa ugyanis már megvolt: mélyvénás trombózis + jobb szívfél-terhelés EKG jelei.
Mindezek után a rezidens sértetten, a műszak közben otthagyja az osztályt. És nagyon jóindulatúak vele, mert nem rúgják ki másnap, csak november 3-án, akkor is az igazolatlan hiányzásai miatt.
Braincelle 2015.11.22. 23:22:40
Azért mondom, hogy hiányos és szakmaiatlan a beszámoló, mert a tüdőemboliás betegről például nem tudjuk, hány éves, milyen alapbetegsége volt, mi miatt állították le a véralvadás-gátló kezelést egy már többször mélyvénás trombózist kapott betegnél. Erre kell lennie magyarázatnak, mert alapból nem lehet leállítani, csak ha a vérzési kockázat meghaladja az antikoagulálás elmaradásának kockázatát, és ehhez visszatérő MVT esetében (bár azt sem írja, mit ért visszatérő alatt) elég nagy vérzési kockázatnak kell lennie, vagyis valószínűleg nem egy egészséges 40 éves emberről volt szó. Például lehet, hogy egy 90 éves demens beteg, vagy egy krónikus alkoholista ismétlődő gyomorvérzésekkel, csomó olyan dolog lehetett, ami szakmai értelemben is befolyásolta a diagnosztikai illetve terápiás döntéseket.
Ha ismertetek egy esetet, azért, hogy mérlegelni lehessen, mi lett volna, mi lehetett a helyes döntés, akkor ezeknek a tényezőknek mind szerepelnie kell, és még az sem baj, ha egyéb helyismeretből vagy a konkrét helyzetből adódó dolgok, pl. milyen lehetőségei vannak magának az osztálynak vizsgálatot szervezni, bizonyos esetekben az adott helyzetben a triage-nak és a kapacitásoknak, de ez mondjuk még másodlagos.
Ezek nélkül ez egy kamu, bulvárhír kategória, és ha egy orvos ilyet ír egy olyan komoly helyzetben, amikor önmagát, saját állásvesztését, potenciális szakmai kudarcát, esetleg egész veszélyben lévő szakmai életútját kell védenie (még akkor is, ha ez egy névtelen blog, elvégre az ő fejében ezeknek az eseteknek nagyon pontosan meg kell lenniük, mint ahogy bárki más pontosan emlékszik a problémás eseteire és tövig rágja a körmét, mielőtt ki tudja mondani magában, hogy ő vagy más vagy a körülmények vagy senki nem hibás), arról nem lehet érdemi beszélgetést folytatni.
nickM 2015.11.23. 20:29:58
@Braincelle: :) "ens eredendően végrehajtó ember, általános orvosi döntésekben részben kompetens, hogy mennyire az sok mindentől függ." Tisztában vagyok vele, sőt azzal is, hogy a poszterek - úgy általában - szeretik pozitív színben feltüntetni magukat. "a rezidens eredendően végrehajtó ember, általános orvosi döntésekben részben kompetens, hogy mennyire az sok mindentől függ. Normálisan viselkedő beosztott értelmes észrevételét meg szokták hallgatni," Utóbbiban sajnos nem vagyok biztos, ezért is kérdeztem - és nem véletlenül pont tőled, hogy szakmailag mennyire és hogyan értelmezhetők/endők a posztban foglaltak.
@kheiron: "Mindezek után a rezidens sértetten, a műszak közben otthagyja az osztályt." Mint írtam, ezzel semmiképpen sem tudok egyetérteni, de sőt! :( A beteg gyógyításának megkezdése sajnos számomra egyáltalán nem derül ki a posztból, ezért - is - kértem segítséget az értelmezéséhez.
rikitikitévi 2015.11.23. 20:35:15
nickM 2015.11.23. 20:37:54
nickM 2015.11.23. 20:50:31
kheiron 2015.11.24. 10:47:53
" de az osztályra helyezést nem tudom akként értelmezni, hogy "derítsük fel, hol is van az a vérrög", ellentétben a CT javaslattal.)"
A leírtakból kiderül, hogy a tüdőartériákban van valami oda nem való dolog - erre utal a "jobb szívfél terhelés jele". A 60 Hgmm-es parciális oxigénnyomás röviden hipoxia, azaz a tüdőben nem működik jól a gázcsere, a funkció károsodott. A mélyvénás trombózis pedig kiderült az alsó végtagi ultrahang során.
Tehát a három ismert tényezőből következő legvalószínűbb diagnózis: a mélyvénás trombózisból leszakadt egy darab vérrög, a véráramlással tovább sodródott, és végül elakadt a tüdő valamelyik nagy központi artériájában, emiatt a tüdő egy része kiesett a gázcseréből, kb. mintha egy motor benzincsövét szorították volna el.
Ennek a kezelése nem más, mint a mihamarabb "az osztályon" elkezdett infúziós vérrögoldás.
Önmagában már a mélyvénás trombózis kiderülése szükségessé teszi a vérrögoldó kezelés minél hamarabb történő elkezdését. Az, hogy effektíve meg is nézzük, hogy pontosan melyik tüdőartériában akadt el a vérrög, teljesen fölösleges, sem a páciens érdemi diagnózisát, sem a kezelést nem befolyásolja, csak elmegy vele 20-30 perc, plusz az amúgy is rossz általános állapotú páciens szervezetét még megterheljük egy lórúgásnyi adag kontrasztanyaggal.
Kicsit vad a példa, de ezzel az erővel egy gyomortükrözést is kérhetett volna a rezidens, azzal is csak az idő ment volna, és az sem változtatott volna a beteg sorsán.
Remélem, eléggé érthetően sikerült megvilágítanom a dolgot, ha nem, akkor kérlek, kérdezz rá arra, hogy mi nem stimmel.
nickM 2015.11.24. 18:19:03
rikitikitévi 2015.11.24. 18:45:32
she_wolf 2015.11.25. 12:56:46
Nem tudom eldönteni hogy te most megkövetni akarsz, engem -@mig54-et-, vagy sértegetni @nickM-et, vagy szimplán csak annak van igaza, aki azt állítja rólad, hogy parajnojás vagy..:)
Mert ki kell hogy ábrándítsalak, @nickM és én sajnos nem vagyunk ugyanaz szipp-szipp...
Tudod, ő egy kedves, normális, jó humorú embernek tűnik az írásai alapján, ellentétben velem (ha a veled való kommunikációt vesszük alapul).
Sajnos kinézem @nick M-ből, hogy nem fogja magának kikérni a hajmeresztő feltételezésedet. Jó tanács tőlem, neked, ingyen: ne találgass, az nem megy neked!
Bájdövéj: kabbe!:)
asztalosani 2015.11.25. 14:21:12
"parajnojás"
kevés volt a fehér csík, vagy a reggeli feles???
esetleg mindkettő?
még normálisan sem tudsz írni.
nem kell itt a színház: ki nem sz@rja le, úgyis tudom, hogy te vagy az (mert ilyen értelmi színvonalon lévő ember mint amilyenen te vagy, a föld kerekén biztos vagyok benne hogy rajtad kívül nincs) , kár ezt tagadni.
____________
" Bájdövéj: kabbe!:) "
neked meg hasonló jókat a seggedbe :)
_____________
dolgozol már?
vagy még mindig az eü.-ön lógsz, mint egy potyautas?
:)
nickM 2015.11.26. 00:28:03
@mig54: Kéri a bánat, még kikapom! :)
@asztalosani: Frrrrrrrrrrrancba, lebuktam, kénytelen vagyok ürgebőrbe varrni, hogy 2007 szeptembere óta mig54 fedőtevékenységének álcázása vagyok; Virág et. kérhetném inkább vissza az ítéletet? :) (Mellesleg vele és veled is egyetértek időnként, m1k is a lipótba, de olyan nagyon örülnék neki, ha nem feltétlenül a Praxison csépelnétek egymást. Mindkettőtöknek igaza van, de abból nem lesz konszenzus, hogy személyeskedtek.)
she_wolf 2015.11.26. 03:14:56
Én csak annyira szeretnék vele konszenzusra jutni, mint ő velem. Magyarul: sehogy.
Ami pedig a személyeskedést illeti, abban ő a tudor, ezt szemet szúróan prezentálja is minden poszt alkalmával, legyen szó a poszterről, laikus, vagy szakmailag hozzáértő hozzászólóról.
Végtelenül hálás lettem volna, ha a legutolsó mondatod nem kerül ide:(
És még valami: az a stílus és hang amit esetleg kifogásolsz nálam, nagyon hosszú ideje már, hogy csakis és kizárólag neki fenntartott, azt csakis vele szemben engedem meg magamnak.
(Agymosó reklám szövegével élve -nem betűre pontosan-: "mert megérdemli".)
asztalosani 2015.11.26. 08:33:23
"ha nem feltétlenül a Praxison csépelnétek egymást"
akkor olvasd vissza, a kettőn közötti kommunikációt, melynek folyománya:
1. hülyeséget ír
2. ezért szólok neki, normális hangon
3. egy hétig kurva anyáz meg miegymás
most untam meg, ma szakadt el nálam a cérna, és innentől kezdve ugyan olyan dózisba fogja kapni tőlem azt a cséplést amit ő itt lerendez,
úgyhogy ha nem örülsz neki, akkor:
1. szólj neki, hogy állítsa le magát
2. vágd gerincre, mert úgy tűnik (idézve őt) megint "toszatlan" (sic!) (de tanácsolnám, hogy húzz a fejére egy papírzacskót, nehogy a látványtól elhányd magadat, és a száját peckeld ki, hogy ne tudjon hülyeséget beszélni)
3. ha az 1.-2. nem fekszik neked, akkor most egy pár napig ne gyere fel a praxisra (jó tanács)
she_wolf 2015.11.26. 14:59:17
Emlékeid is keverednek (anyádat soha nem kurváztam le, viszont téged...:D), megint túl szépnek látod magad a torz tükrödben.
Van egy jó ötletem: körmölj levelet az áentéesznek, amiben leírod, hogy anyád nőgyógyásza szarul végezte el a küretet, és mivel valami orvosi bravúr folytán életben maradtál, most kénytelen vagy a Praxison baszogatni másokat.
Pedig mennyivel jobban éreznéd magad egy üveg formalinban, mint tananyag:( Ki tudja, talán kárpótlásként kapsz egy dildót:)
De tényleg...visszaolvasni neked nem ártana. Nem a velem való párbeszédeket, hanem csak a saját hozzászólásidat, amikkel válogatás nélkül szórod a jónépet.
Ha van valakinek oka kicsit visszahúzódni, az pontosan te lennél.
Tanulj, bőven lenne mit! Pl.: összefüggő, értelmes mondatokat írni olyan szavak segítségével, amelyeknek tudod a jelentését, és beleillenek az adott mondatba.
Nem akartam ennyit írni, de megint felülkerekedett bennem a segítő szándék. Ne rontsd el, kérlek!
nickM 2015.11.27. 00:35:07
Miért? (Nem megbántani szeretnélek, tényleg érdekel.)
A ringen kívülről szemlélve - a legkönnyebb helyzet, tudom!; ani azért kardoskodik, hogy a betegek éljenek a jogaikkal és érjék el, hogy az orvosaik partnerként kezeljék őket, te pedig azért, hogy éljenek a lehetőségeikkel és sajátítsák el legalább az alapokat, hogy az orvosaik partnerként kezelhessék őket.
(Kifogásoljon a szomszédnéni, nagyon nem tisztem!)
@asztalosani: Bevallom olvasatlanul görgetem át azokat a részeket, ahol egymást szapuljátok - vállalva, hogy érdekes és értékes információkat hagyok ki, ez pedig elszomorít.
"úgyhogy ha nem örülsz neki, akkor:
1. szólj neki, hogy állítsa le magát"
Nem vagyok dadus, mindketten elég érettek vagytok ahhoz, hogy eldöntsétek mennyire érdemes/értelmes személyeskedéssel tölteni meg a blogot.
"2. vágd gerincre..." :D Az mondjuk érdekes lenne.
" 3. ha az 1.-2. nem fekszik neked, akkor most egy pár napig ne gyere fel a praxisra (jó tanács)" Ha megbocsátod, nem csak belőletek áll, scrollozni meg mindig szabad. :)
she_wolf 2015.11.27. 03:08:14
Csak a hozzám intézett kérdésedre, és nagyon röviden:
Ne hidd, hogy nem értékelem a tompítási szándékodat! Értékelem, nagyon is, és köszönöm! De az a hajó már rég elment. Részleteiben nem taglalnám.
Egyebekben pedig lásd az eggyel korábbi -neked címzett- hozzászólásomat.
István Lovas 2016.04.27. 19:08:42
asztalosani 2016.04.28. 09:03:58
ingyen?
EBF.-nél.
Ja de azt hoppácska 2010.-ben hatalomra kerülésük után megszüntette a fidesz. lehet tükörbe nézni és szembeköpni az ott látott arcot, hogy sokan bedőltek a "rezsicsökkentésnek"
részletek:
hvg.hu/velemeny.nyuzsog/20130123_Utovero_hatosagot_szeretnek
amúgy sehol.
ja nem.
-írj az AJBH-hoz, hogy ilyen gondod van.
-politikusokat is megkereshetsz,
-illetve EU-s intézményekhez is fordulhatsz, ugyanis alapjogokat sért a mostani állapot.
-de tanácsolnám neked, hogy minél több a médiát keress fel (házon kívül rtl klub, index, hvg. HVG cikket nem véletlenül linkeltem be, keresd meg a cikk íróját.)
és ne gyere ezzel a szöveggel hogy egymást védik, úgy hogy be sem adtad.add be az oth-hoz.
mindezt egyszerre lépd meg, és minél előbb