Magyar vs. holland kórházak
Leszögezem, nem a magyar egészségügy pocskondiázása a célom ennek a bejegyzésnek a megírásával, csupán be szeretném mutatni hogy tőlünk nem egészen 1400 km-re hogy is megy ez.
Szia!
Régóta olvasója vagyok blogodnak, jómagam is vezetek egyet, azért kereslek most meg, mert szerintem a legújabb bejegyzésem témája jól illene a Te blogodba! Elküldöm a linket, nézd meg hogy mit gondolsz, és ha akarod tedd ki!
Üdv, Szilvi
Mindannyian tudjuk, hogy a magyar egészségügynek még van hova fejlődnie. Egészen megdöbbentő, hogy a hazai kórházakban milyen állapotok uralkodnak- pláne annak fényében, hogy nem messze tőlünk, csupán egy párszáz kilométerre, nyugatra mennyire szembeötlőek a különbségek. Pedig fentebb feltett kérdésre szerintem mindannyian igennel válaszolnánk. Az én fejemben-és gondolom ezzel nem vagyok egyedül- az a kép él, hogy egy korháznak tisztának, makulátlannak kellene lennie, jól felszerelve, hozzáértő és kedves orvosokkal, a betegek kényelmét szolgálva. Senki sem jókedvében megy oda, nem kellene még az emberek nyomorát tovább tetézni. Ám úgy látszik ez az információ hozzánk még nem jutott el.
Az orvosok, nővérek kedvetlenek, mintha valaki kényszerítené őket, hogy ott dolgozzanak, csak némi hálapénz láttán csillan fel a szemük - de ez már egy másik téma, ebbe ne menjünk bele. Amúgy pedig tisztelet a kivételnek, mert olyannal is találkoztam ám-csak sajnos nem túl sok! A kórtermek, folyósók koszosak, az embernek az az érzése hogy egy baktériumtanyán sétálgat, és ha bármihez hozzáér akkor biztosan összeszed valamilyen betegséget. Érthetetlen számomra például az is, hogy a szájsebészeten miért terjeng erős húgyszag a levegőben- ez talán egy vesebetegeket ellátó osztályon előfordulhatna, máshol nem sűrűn. Visszatérve a betegek kényelmére, már egy kávé beszerzése már gondot okoz, legutóbb amikor kórházban feküdtem, a hetedik emeletről kellett lemenni lifttel a földszintre az épületben található egyetlen kávéautomatához vagy a mellette lévő büféhez-logikus az elrendezés, ugye?- aminek a kínálata amúgy finoman szólva is szegényes.
A másik kedvencem , hogy némelyik budapesti kórházban-szándékosan nem nevezném meg őket- az újságoshoz való séta alsó hangon tíz percet vesz igénybe a szabad levegőn, télen a hóban és mínusz tiz fokban-biztosan minden beteg erre vágyik. Az itthon uralkodó állapotokról fényképet nem töltök fel, szerintem mindenkinek van bőven tapasztalata, és számtalan hasonló történettel szolgálhat. Ám a betegek kényelme máshol- tőlünk nem is olyan messze, picit nyugatabbra- nemcsak utópia hanem valóság.
Hollandia fővárosától, Amszterdamtól mindössze fél órányira található Utrecht városa, melynek orvosi egyetemét és a hozzá tartozó kórházat, az UMCU-t 1636-ban alapították. Több mint tízezer ember dolgozik az intézményben, amely Hollandia egyik legnagyobb kórháza. Legutóbbi, az országban tett látogatásom során volt szerencsém egy kis ízelítőt kapni abból hogy arrafelé hogyan próbálják betegek életét könnyebbé, elviselhetőbbé tenni –és akkor a kórház és az egyetem felszereltségéről nem is beszéltem.
Már a bejáratnál látszik, hogy az épület modern, jól felszerelt, parkoló, taximegálló van kialakítva- ahol meglepő módon taxit is találni mindig- , a kórházba belépve pedig a recepción készségesen eligazítanak. Olyan tisztaság uralkodik, hogy a padlóról lehetne enni - de erre semmi szükség, mert étterem, kávézó és közért áll a betegek és látogatóik rendelkezésére a földszinten. Úgy tűnik az egész földszinti rész kitalálója azt tartotta szem előtt, hogy hogyan tegyék még komfortosabbá az itt tartózkodást az emberek számára.
Nemcsak a betegekre, a látogatókra is gondoltak, egy gyönyörű virágbolttal. az újságos és az ajándékbolt is roskadozik, illetve könyvekért sem kell messzire mennünk. Ha esetleg tortát kíván a kedves beteg az sem probléma, a választék olyan akár egy cukrászdában. A csokibonbonokkal is gondoltak mindenkire, ha kisgyermekhez érkeztünk látogatóba, meglephetjük mókusos vagy sündisznós csokival, a felnőtteket pedig szép fehércsokis, étcsokis vagy tejcsokis desszertekkel.
Ami a legmeglepőbb volt számomra, hogy egy fodrászat is található a kórházban. Erre még én sem gondoltam volna! Hihetetlen, hogy arra is gondoltak, hogy a kemoterápián átesett nők életét hogyan könnyítsék meg, azáltal, hogy itt megértő és hozzáértő segítségre lelhetnek. Az üzletben a normál fodrászati szolgáltatások mellett parókákat, fejkendőket árusítanak, ráadásul nem kell, hogy kellemetlenül érezze magát a beteg a problémája miatt, ami esetleg előfordulhat ha egy átlagos fodrászatba sétál be az utcán. Természetesen van rá példa, hogy más betegek, időhiányban szenvedő látogatók, illetve az orvosi egyetem hallgatói ülnek be a fodrász székébe.
A hallgatók sem régi fa székeken, hanem kényelmes bőr üléseken nézik végig a hatalmas kivetitőn élőben a műtétet, amelyet nem sokkal távolabb elhelyezkedő műtőben végez el egy orvos-mintha csak moziban ülnének. Kifelé menet pedig nem a hidegben és szélben várakozunk a taxira hanem a hallban az erre a célra kialakított kényelmes taxiváróban-erről a fényképet fentebb már láthattátok.
Leszögezem, nem a magyar egészségügy pocskondiázása a célom ennek a bejegyzésnek a megírásával, csupán be szeretném mutatni hogy tőlünk nem egészen 1400 km-re hogy is megy ez. És reménykedem, hogy előbb-utóbb nem kell majd 1400 km-t utazzunk, hogy ilyen szolgáltatást kapjunk.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Braincelle 2014.11.04. 20:13:58
Braincelle 2014.11.04. 20:36:18
christophe 2014.11.04. 21:01:50
orphan black 2014.11.04. 21:33:04
no_successful2 2014.11.04. 21:34:04
Megint csak azt tudnám mondani pénz pénz pénz. Most ne gyertek azzal a dumával, hogy stadionok épülnek, 2010 előtt nem épültek focipályák, a kórházak mégis pusztultak.
Mi a hollandokhoz képest eleve hátrányos helyzetben vagyunk.
Braincelle 2014.11.04. 22:27:31
Nem, speciel én elég jól vagyok fizetve, itt nem konkrétan az én személyemről van szó.
Én nem teszek senkinek szívességet, én már elrontottam az életemet. Ennyiért vehetnék fel telefonokat tört annyi stresszel valamelyik call centerben és élhetnék úgy, mint egy ember (és tudom, hogy a call center is szívás, dolgoztam egyetem alatt olyanban is, de elképesztő, hogy valakinek munkaideje van, ami véget ér, három év eü után, ami óraszámban minimum öt évnek felel meg, ölni tudnék hasonlóért. és akkor ne beszéljünk azokról, akik nem három, hanem harminc éve csinálják ezt, egyszerűen vicc elvárni tőlük, hogy még lelkesedjen is).
Ráadásul egyáltalán nem a fizetésekről van szó, mennyit kellene magyarázni ahhoz, hogy az egészségügy finanszírozottsága nem egyenlő a benne dolgozók fizetésével, hanem arról szól, hogy tudsz-e gyógyszert adni a betegnek, hogy tudod-e megfelelő eszközökkel műteni, hogy tartanod kell az arcod annak az elmagyarázáshoz, hogy a szükséges vizsgálatra mondjuk hat hónap múlva van időpont, hogy mindig minden esetleges és könyörögni kell érte stb.
Aki ismeri belülről a rendszert, pontosan tudja, hogy állandóan irrealitásokat teljesítünk.
Hogy én napokig könyörgök egy MR-ért a betegnek és naponta veszekszik velem a szintén túlterhelt MR-operátor, Hollandiában meg el kell mondani a viziten, hogy "és legyen MR", és akkor felírják az MR-listára és két napon belül (vagy ha olyan sürgős, órákon belül, az amúgy itt is megy, életveszélyben) megvan a vizsgálat.
És kb minden pont ugyanilyen. És amúgy nekem pont full mindegy, mert leírom, hogy "MR javasolt", ahogy azt sok cuki intézményben csinálják, aztán oldja meg a beteg, fizesse ki vagy dögöljön meg.
Ha az ember bármit jól próbál csinálni, csak közepesen jól, keresztesháborút kell érte vívni (nem csak nekem vagy pont nekem, hanem mindenkinek), és ha nem sikerül csodát tennie, akkor rohadt lelkiismeretlen gyilkos. És ha mindehhez a helyzethez nem mosolyog, akkor alkalmatlan.
Szerinted egy holland orvos meddig csinálná ezt? Elmondom, hogy két napig sem, még az ő ottani fizetésének a többszöröséért sem.
Braincelle 2014.11.04. 23:02:55
Amúgy persze szeretem a szakmámat, és nem kellene másik soha, és alapesetben nincs is nagy bajom, de nálunk azért sokminden jobb, mint az átlag, és ebben a posztban viszont van valami dühítő cinizmus.
vizesnyolcas 2014.11.04. 23:09:22
A következő esetet nem hallomásból ismerem. Egy angol férfi (akiről már egy laikus számára is feltűnhetett, hogy valami nincs rendben az egészségével) bement egy hasonlóan csili-vili angliai kórházba, ahonnan némi vizsgálat után az orvosok azzal küldték el, hogy szerintük makkegészséges. Magyar származású felesége ebbe nem nyugodott bele, és elhozta egy magyar kórházba, és ott állapították meg, hogy a férjnek rákja van, szerencsére a gyógyíthatóbb fajtából. Azóta ide jár Magyarországra kezelésre.
Egy német multi magyarországi leányvállalatának magyar igazgatója németországi üzleti útján brutális hasi fájdalmat érzett. A német menedzser kollégák elintézték, hogy a beteget a környék szerintük legjobb kórháza fogadja. A kórházban pikk-pakk kikapták az illető vakbelét, de a tünetek nem múltak el. A másnap előkerülő főorvos aztán elnézést kért a hibás diagnózisért és a teljesen problémamentes vakbél eltávolításáért ...
És akkor még nem beszéltem a fogászati turizmusról. Angliában utazási irodák szervezik az ottaniak magyar fogorvosokhoz való utaztatását.
Stella_421 (törölt) 2014.11.04. 23:10:33
christophe 2014.11.04. 23:36:42
meghalnak.A magyar egèszsèugy egy kalap szar,van mèg egy-kèt lelkiismeretes orvos,àpoloszemèlyzet,aztàn ,ha Ok is besokkalnak,vagy nyugdijba mennek,vagy egyszeruen kipurcannak akkor lesz katasztrofàlis a helyzet M.o-n aki ezt elvitatja,az egyszeruen hulye,vagy tundèrkodos narancsdroid.
christophe 2014.11.04. 23:38:46
Braincelle 2014.11.04. 23:49:11
Mindenféle drága eszközös vizsgálat volt, csak épp a fizikális vizsgálat nem volt korrekt, a lány, aki előadta, nem is értette a (nyilván még "kétkezi" diagnosztikán iskolázott régi mester) osztályvezető kérdéseit.
Csak pislogtunk a kolléganőmmel, mert minket egy ilyen színvonalon végzett betegvizsgálatért úgy csaptak volna fejbe, hogy a fal adja a másikat, nemhogy előadást csináltunk volna belőle.
Ettől még nyilván jó ha van minden, a gyógyításhoz és kényelemhez szükséges dolgok is, de nem minden az sem :)
2014.11.04. 23:58:38
2014.11.05. 00:24:21
hataratkelo.blog.hu/2014/09/22/pokoljaras_az_angol_egeszsegugyben
...
she_wolf 2014.11.05. 07:10:56
Valaki rátette a mocskos kezét (nem tudom, ki), és ennek megfelelően hagyják is tovább pusztulni az egészet. Pedig gyönyörű helyen van, hatalmas, és rengeteg jót lehetne vele és általa tenni.
Személyes élményem van onnan, Füredi profra majdnem ráborítottam a csodaszép asztalát. Az esetet inkább nem ismertetném:)
she_wolf 2014.11.05. 07:23:03
Viszon ami itthon némely kórházakban van, az valóban katasztrófa (ember-eszköz-gyógyszerhiány). Én is, és mások is többször leírtuk, hogy igazságtalan az élet, mert ahol tudás van, ott pénz nincs, ahol meg hányinger sütik roskadoznak a polcokon, meg ajándékboltokban költheted a pénzed, ott....nos, nem akarok bántani senkit, és politizálni sem akarok:(
György Kovácsnak egy hatalmas LIKE!:D
she_wolf 2014.11.05. 07:33:34
"Viszont ezért cserébe a háziorvos egy rakás olyan vizsgálatot is elvégez, amit nálunk csak a rendelőintézet vagy a kórház csinál meg (mikor a magyar gyakorlat alapján elmentem (időpontra) a holland háziorvoshoz, hogy adjon beutalót a nőgyógyászhoz, a szemembe kacagott, hogy mit képzelek én, na rántsam le a nadrágomat gyorsan (: (: (: )"
Ha a háziorvosod szakterülete nőgyógyászat, akkor minden rendben van. Én furcsán néznék, ha a nephrológus háziorvosom nőgyógyászati vizsgálatot akarna végezni rajtam:o
Tempus.Anh 2014.11.05. 09:44:12
Mindenesetre a maszop-szadesz korszak egyik hőstettei közé tartozott az a manőver is, akárcsak Bándzsidzsámping-Ági vizitdíja és kórházi széfjei.
Ha az Úr el akarja venni egészen valakinek az eszét, hát hatalmat ad neki.
Tempus.Anh 2014.11.05. 09:47:05
she_wolf 2014.11.05. 10:38:47
Aztat nem tudom mijaz, de úgy kell nekik!:) Jó nekem itthon, a kinti viszonyokhoz nincs, nem volt, és remélhetőleg nem lesz közöm. Most is a soron következő "akcióhoz" kéregetem az időpontokat, hogy mire, mikor, és hova kell mennem. Október 10.-e előtt 2 nap alatt minden vizsgálatot elvégeztek, kiértékeltek, véleményeztek, ami a műtétemhez kellett. Azt hittem megszakadok, mire végeztem, mert meghajtottak, mint paraszt az ökrét:) 2 nap alatt! Szóval itt is megyegetnek a dolgok, és ha gáz van, az nem azért van, mert Dr. Izéhozé, meg Julcsika ápolónő nem végezte el a dolgát. Ha nem végezte el, akkor nem lustaságból tette, hanem azért, mert az egyszem diagnosztikai eszköz hiánya, meghibásodása gátolta benne.
Sütit meg majd eszem itthon, sk. készültet, miközben az újságosnál megvett pletykalapból megtudom, hogy mit műveltek a cölöpök a műdzsungel túrán:P
De én jobb, ha nem mondok semmit, mert már szénfekete a seggem:P
Tempus.Anh 2014.11.05. 11:17:45
she_wolf 2014.11.05. 11:48:33
Nagyon szépen köszönöm!:) Az az igazság, hogy nem fűzök sok reményt hozzá:( A bal jobban fáj, mint korábban. Betudom annak, hogy alaposan megbolygatták, megborotválták, porc az ablakban. Idővel protetizálják, de majd megkérdezem az orvost, hogy milyen fájdalomcsillapítót javasol, mert mostanában nagyon csúnyán beszélek:( Hogy a jobbal mi lesz nem tudom, az talán valamivel jobb állapotban van. Majd möglássuk...
11.-ére kaptam időpontot az előzetes vizsgálatokra, 1 nap alatt sikerül lezavarni mindent, szerintem felköthetem a gatyámat, ha tartani akarom a lépést.
És hogy kifejezetten Neked is panaszkodjak: úgy tűnik, hogy az idegkárosodás megállt, de regenerációban nem merek bízni, ugyanis semmi nyoma nincs. Legalábbis én úgy érzem. Ha majd megint járóképes leszek, megyek a kolléganődhöz kérdezősködni:) Van javaslatod?
vizesnyolcas 2014.11.05. 13:05:20
1. Azzal kezdtem, "hogy a kép ne legyen olyan egyhangú". Tehát nem állítottam, hogy a magyar egészségügyben minden rendben van, és azt sem, nincsenek benne fenyegető tendendciák, csak jelezni akartam, hogy mindezek ellenére a tartalmi lényeg tekintében még mindig képes csodákra.
2. Mi ez az azonnali frusztrált narancsdroidozás? Szerinted csak a Fidesz-kormányok alatt rohadt az egészségügy, egyébként meg az egekben szárnyalt?
3. A többség számára az egészségügyi szolgáltatások nyugaton is romlanak, csak ez a romlás magasab színvonalról kezdődött, így kelet-középeurópai szemnek, nehezen észrevehető. Na, miért tud annyi magyar orvos nyugaton munkát találni? - Mert a nyugati bennszülöttek szemével az orvosi pálya ott is rosszul fizetőnek számít. Különösen ha összevetik azokkal a csillagászati összegekkel, amibe az orvosképzés az orvostanhallgatónak kerül. (Igazából a plusz költségek már jóval az egyetem előtt kezdődnek, mert akinek nem jut drága magánközépiskolára, annak nem sok reménye lehet sikeres orvosegyetemi felvételire.)
4. A csili-vili nyugati kórházak szolgáltatásai nem mindenkinek szólnak. Például akinek csak állami egészségbiztosítása van, az jóval szerényebb ellátásra számíthat. Ha most úgy gondolod, hogy aki olyan hülye, hogy nem fizet magán egészségbiztosítást, az vessen magára, akkor elárulom ez nem egészen így működik. Van olyan munkáltató, amelyik cak a kötelező állami egészségbiztosítást fizeti, van olyan, amelyik magán egészségbiztosítást is fizeti. Aki csak a kötelező állami egészségbiztosítást fizető munkáltatónál dolgozik, annak általában a bére is annyival alacsonyabb, hogy másfajta kiadásait kénytelen a magán egészségbiztosítási díj megfizetése elé sorolni.
mnika88 2014.11.05. 13:06:50
Engem meg örökbe fogadtak itt az osztályon szerintem, nem tudom mikor mehetek,ha megkérdezem csak annyi a válasz egy mosoly kíséretében, hogy pont azon a napon mehetek haza,amikor ő azt mondja...Nem szeretek a betegágy másik oldalán lenni.:)
Tempus.Anh 2014.11.05. 13:14:11
she_wolf 2014.11.05. 13:26:13
Egyszer voltam ENG-EMG-n hónapokkal ezelőtt, és már gondoltam rá korábban is hogy meg kellene ismételni, összehasonlítani a két ákombákomot, és az eltérésből talán meg lehet jósolni, hogy milyen irányban haladok. A rajz hitelesebb szerintem is, mint az, hogy én hogy érzem:( Möglássuk.....a kezem gyalázat,a lábaim pedig....mostanában sűrűn gondolok egy jó éles fejszére.
she_wolf 2014.11.05. 13:28:25
Persze hogy megyek, henteltetem magam agyba-főbe:( Megtennéd, hogy írsz egy hátsó mélt, hogy mi van Veled?
she_wolf 2014.11.05. 13:36:22
Teljesen egyetértek veled minden pontodban, különösen a kettesben. Már pofátlanságnak tartom ezredszerre is leírni, hogy az egészségügyünk a mindenkori kormány zabigyereke. Teljesen feleslegesnek tartom összehasonlítani a különböző kormányok tetteit ezzel kapcsolatban, mert mindegyik elszégyellhetné magát nagyon mélyen:(
mnika88 2014.11.05. 14:09:45
Jaa,persze,bocsi,el is felejtettem itt nagy elfoglaltságaim közepette...
christophe 2014.11.05. 15:00:25
christophe 2014.11.05. 15:15:27
csakmotyogok 2014.11.05. 16:50:03
Azt ugye tudjuk itt egy fiatal szakorvos épp annyit ,keres mint egy kukás. Ott egy fiatal szakorvos a többszörösét az ottani kukás fizetésének és a kor előrehaladtával a különbség csak nő a doki javára. Ott természetes, hogy a több nyelvet beszélő szakorvos aki szép szakmai múlttal rendelkezik a többszörösét keresi, mint 1 pedagógus vagy bolti eladó/bkv sofőr stb... itt, ua keres mint egy pedagógus/buszsofőr pedig ők sincsenek túl fizetve. S a bolti eladó/buszsofőr stb. háborog nehogy már sokkal többet keressen a doki,mint ő mert ő sincs megfizetve.Azért ott egy doki a középréteg...it örül ha elvegetál és itt most ne jöjjön senki a nőgyógyászokkal..hanem nézzük meg a 19 hiányszakmás vagy 1 laboros doki jövedelmét.
she_wolf 2014.11.05. 18:12:43
Más a helyzet látogatóként, és más betegként. Mikor anyósomat látogattam, mindig nagyon elkeseredtem a körülmények miatt, gyakran picsogva jöttem el tőle. Látogatóként én sem szeretek kórházba járni. Betegként viszont csak magyar orvosokkal vagyok hajlandó kezeltetni magam.
Az orvosképzés jelenleg ingyenes. Aha. Vedd már meg a nem kötelező, de erősen ajánlott könyveket és ámulj az árakon! Azért azt ne gondold, hogy a mezítlábas "kis bicebóca" parasztgyerek csak azért mert eszes és szorgalmas, kiemelkedő tudása miatt doktor bácsi/néni lehet. Az orvosképzésnek a hallgatót érintő, megfizetendő költségeit nem ismerem, de biztos vagyok benne, hogy azért nem árt, ha a családnak van némi magántőkéje, mert tudod: ingyen semmi nincs még akkor sem, ha papíron létezik ilyesmi.
vizesnyolcas 2014.11.05. 18:39:22
"Mihez képest?" - Például a magas bónuszokra jogosult banki menedzserekhez képest.
De a lényeg: Magyarázd már meg, légy szíves, nyugaton miért lett egyszer csak akkora kereslet a keletei végek orvosai iránt! Még olyan államokban is, amelyek korábban mereven elzárkóztak az odaemigrált magyar orvosok diplomájának elismerésétől.
csakmotyogok 2014.11.05. 18:47:11
christophe 2014.11.05. 19:12:12
she_wolf 2014.11.05. 19:27:18
Bocs hogy belevau, de én is úgy tudom, hogy a magyar orvosi képzést és diplomát mindenhol elismerik, és korábban is elismerték. Az árak mindenhol elszabadultak, a keresetekkel pedig elégedetlenek az emberek. Nem csak Magyarországon van ez így, de nálunk valahogy élesebben mutatkozik meg ez a probléma. A kultúrkörnyezet sem mindegy, mert míg a német vagy angol melós időben és érdemben lép, addig nekünk nyugodtan pakolhatják a különböző púpokat a hátunkra, legfeljebb picsogunk egy sort, és az ellenzékre vagy éppen a kormányra köpködünk, de csak a sarokban, meg persze a neten, mert aztat senki se lássa ugyi, hogy ki írta a csúnyaságokat. Merészen kiállni és nem engedni legalább egy tárgyalást kikényszeríteni, na azt már nem! Jó példa volt most erre az internetadó (kész röhej, ezt csak egy bomlott elméjű, nem a földön, köztünk élő szerzet találhatta ki) kapcsán történt megmozdulás.
Nagyon tudnánk, ha akarnánk tenni valami ellen, vagy éppen valami érdekében. Szerintem.
A kultúrkörről szólva: dolgoztam vegyes vezetésű helyen (angol-magyar), és érdekes módon a pénz soha nem volt téma köztünk. Nem lehetett, ugyanis tabunak számított. Én nem kérdezhettem meg, hogy az angol, a skót, vagy az amerikai mennyi zsetont kap, ők pedig nem voltak kíváncsiak arra, hogy én mennyit kapok. Ha illetlen módon elkezdtem volna beszélni róla, másra terelték volna a szót, éreztetve, hogy semmi közük a borítékomhoz.
csakmotyogok 2014.11.05. 19:38:29
she_wolf 2014.11.05. 19:49:36
Egy orvos akkor legyen Isten, ha én, vagy Te azzá tesszük. Valóban nem szabad elfelejteni, hogy mi volt a "divat" az előző rendszerben, de tudni illik, hogy nálunk a piedesztálra emelés szinte kötelező volt, és ez különböző formákban nyilvánult meg. Az eü.-ben fokozottabban így van ez, mert itt valóban életekről, azok minőségéről van szó. És a sok évtizedes berögződéstől nem könnyű megválni.
Ebben teljesen igazat adok neked, viszont nem vagyok biztos abban, hogy a fiatal, lelkes orvosokat az idősebb orvosok csinálják ki. Őket az csinálja ki, hogy a betegek Istenként tekintenek rá, mert nem hibázhat, azzal kell dolgoznia, ami/aki van, és az többször nem elegendő, mint elégséges. Olyasmit még nem tapasztaltam, hogy semmibe vettek volna engem, vagy a családtagjaimat.
A hálapénz pedig érdekes dolog. Nem mi találtuk ki, és nagyon régre vezethető vissza a hála ily módon történő kifejezése. Nálunk viszont kiirthatatlan gyökeret eresztett. És már megint bevallom, hogy én is adok hálapénzt, és egykor én is elfogadtam, mert a hálapénz visszautasítása a beteg felé nem jó kommunikáció. Más kérdés, hogy én nem egy Istennek áldozok amikor borítékolok, hanem hozzájárulok mondjuk a nyaralásához, vagy a karácsonyi költőpénzéhez. Ha erre fordítom le a jelenséget, akkor értem meg, hogy az orvos miért tartja megalázónak, ha hálapénzt kap.
christophe 2014.11.05. 19:53:47
she_wolf 2014.11.05. 20:09:00
Egy fiatal doki fog a térdemen molyolni 18.-án, előre örülök neki:) Ellenkeznék kicsit Veled: ez a fiatal doki akihez újra szerencsém lesz, őszintén megdöbbent, amikor elmondtam neki, hogy ki irányított hozzá. Egy tőle jóval idősebb orvos vezényelte a dolgot, aki a laborleletem alapján nem mert egynapos sebészeten ellátni.
Fiatal kollégája zavartan mosolygott, és megjegyezte, hogy feltétlenül megköszöni annak az idősebb orvosnak, hogy rá gondolt.
Velem nagyon korrekt és őszinte volt műtét előtt és műtét után is. Jön a második felvonás, és szerintem jót fogunk azon mosolyogni, hogy milyen szerencse, hogy nem vagyunk pókszabásúak:)
Egyébként nem féltem a fiatal orvosokat, mert tudom, hogy sokan kifejezetten azért keresik a fiatalabbakat, mert "azok még nem begyöpösödött agyúak, friss bennük amit megtanultak, és nem tartják a markukat". Egyesek szerint legalábbis.
Bocs, de most nem túrok itt utána, hogy melyik kedves kommentelő társunk érvelt ilyen ostoba módon, és az a vicc, hogy ezzel a véleményével nincs egyedül. A fiatal orvosnak pedig ha nem tetszik a rendszer elmegy külföldre, mi meg nyíghatunk, hogy a veteránokkal kell kezeltetni magunkat. Én nem bánom azt sem, jól kijövök mind az idősekkel, mind a fiatalabbakkal. Azt vallom, hogy hozzáállás kérdése az orvos-beteg kapcsolat:)
she_wolf 2014.11.05. 20:12:24
Jól tette! Egyszer majd csak leesik a tantusz azoknak az idiótáknak a patkóban, hogy miért öregszik valóban a nemzet!
A szülészet a magyar orvoslásban külön kategória, ezt ne felejtsük el!:)
csakmotyogok 2014.11.05. 20:12:32
csakmotyogok 2014.11.05. 20:16:51
csakmotyogok 2014.11.05. 20:19:36
christophe 2014.11.05. 20:22:42
she_wolf 2014.11.05. 20:34:33
A rezidens ugyanannyi fizut kap, mint a főorvos?
És a rezidens ugyanannyi hálapénzt kap, mint a főorvos?
És a rezidens nem kap letolást, ha valamit rosszul csinál?
A rezidens biztosan hazamegy fél 4-kor?
Csak érdeklődöm, mert ha a 4 kérdésemből 3-ra igennel válaszolsz, akkor bajban vagyok. Ugyanis a főorvosnak is van felettese, én legalábbis úgy tudom, hogy ő az osztályvezető főorvosnak tartozik beszámolni. És a főorvos lenyeli, ha a rezidens miatt őt cseszteti az ov. főorvos kolléga? Ennak a főorvosnak talán Nyúl a vezetékneve?
csakmotyogok 2014.11.05. 20:40:37
A harmaduk nyugdíjas korú...hmm.
she_wolf 2014.11.05. 20:43:09
Igen, a 40-50-esek, valóban....
Az én orvosom is 40 közeli, szerintem picit talán fiatalabb, nem tudom, majd túrok a neten.
A rezidensekkel csak akkor van bajom, ha nincs humorérzékük:) A Kútvölgyiben rendszeresen találkoztam velük is, meg hallgatókkal is (megjegyzem, a hallgatókkal jókat lehetett vidámkodni, sokat megtudtam tőlük, és igyekeztem én is sokat nyújtani nekik).
Szerintem a rezidensek két ajtó közé szorultak. Az egyik már becsukódott utánuk, a másik pedig még nem nyílt ki előttük. Ez zavart okozhat bennük, és emberileg ezt tökéletesen megértem.
csakmotyogok 2014.11.05. 20:47:39
csakmotyogok 2014.11.05. 20:50:32
csakmotyogok 2014.11.05. 20:53:54
she_wolf 2014.11.05. 20:57:22
250???? Azt hittem, rosszul hallok:( Teljesen ledöbbentem, többször is visszahúztam csíkot, hogy jól hallok-e. Megállapítottam, hogy siket még nem vagyok. Igen, 250 patológusunk van, harmaduk nyugdíjas korú.
Pedig a patológia gyönyörű területe az orvoslásnak, mi több, alapja. Egyszer régen, amikor még azt hittem, hogy az lehetek aki akarok, patológus szerettem volna lenni (vagy szülész-nőgyógyász). Az élet kezdete és vége. Nem jött össze, bilibe lógott a kezem:(
Egy kezdő patológus vajon mennyit keres? Mert ott aztán nem nagyon van para...
platelet 2014.11.05. 20:59:44
csakmotyogok 2014.11.05. 21:01:16
csakmotyogok 2014.11.05. 21:02:35
she_wolf 2014.11.05. 21:09:53
Azért érdeklődtem csak, mert tudom, hogy hitelesen tájékoztatsz.
(Igaz, ezt nehéz neten eldönteni, de én mindenkivel jóhiszemű igyekszem lenni, amíg be nem bizonyosodik, hogy megvezettek. Bocs az előre mosakodásért.)
Kérdés: már miért kéne úgy bánni a rezidenssel, mint a hímes tojással? És már miért kéne például az osztályos orvosnak kussolnia, ha nem ért egyet valamiben az évtizedek óta ugyanott dolgozó főorvossal, aki csodával határos módon még nem eresztett gyökeret ott a szó legszorosabb értelmében? Mert én meg ilyenről tudok:(
csakmotyogok 2014.11.05. 21:29:47
Amit tapasztalok mostanában: Az ov főorvos elvégi az osztályosorvosi melót+ a vezetői feladatok.Ügyel havonta 6-7-et de nem tud hazamenni pihenni, mert nincs elég szakorvos és utána beül szakrendelni, konzultációra+ a kórházi vezetők azt hiszik ha jó sok értekezletet tartanak, attól majd javul a helyzet tehát értekezni is. A dolog pikantériája, hogy mivel pihenőnapja van nem kap érte fizetést:). Ez ne megyedi eset. 1-nek most ment tönkre a szemem előtt a házassága. Kevés pénz sok meló az asszony meg 3 gyerekkel és mivel nem hálapénzes doki a férje ő is dolgozott és már nem tudta tolerálni a férje foglalkozását. Sajnálom őket szép család volt ,a doki meg totál zakkant lett, még 1 csepp és kinyírja magát. Egy másiknak is most csesződik el az élete, ők akire azt mondanám borsó meg a héja, de ott is az asszony kezdi unni az egyedüllétet, és ugye ha a fele is igaz lenne a hálapénzeknek és a nő gürcölné agyon magát nem így állna a dolog.Itt mind a két félt ismerem nem is tudom melyiket sajnáljam jobban.
csakmotyogok 2014.11.05. 21:31:03
she_wolf 2014.11.05. 21:42:26
Jobb egérgombbal becélzod az ipse fejét, és meglövöd. Majd kapsz egy panelt, ott kiválasztot az "elem vizsgálata" utasítást, azt bal egérgombbal kattintod. Kapsz egy kisebb ablakot, amiben kiválasztod az "angry follow promo figure" -t, és rákattintasz szintén jobbal. Újabb ablakban a "delete item" -re kattintasz. Az ipse eltűnik. Utána becsukod a kis ablakot, és nem fog az ürge kellemetlenkedni a továbbiakban.
A baj csak az, hogy nem örökre tűnik el, és ha egyik posztról a másikra váltasz, szintén előjön, hogy a nap süssön rá!:( Ezt minden alkalommal meg kell csinálnod, amikor belépsz a praxis bármely posztjába:(
(Ha csak egy posztban van, akkor az ipse nélkül jól el lehet lenni.)Pepecs meló, de nagyon megéri:). Én azt szoktam csinálni, hogy kinyitom a praxist, és ha éppen nem vele foglalkozom, akkor leteszem tálcára, és néha előveszem.
she_wolf 2014.11.05. 21:52:55
Nálunk van egy olyan gondolkodásmód, amin nem lehet csak úgy egyszerűen változtatni. Még mindig nem értük el azt, hogy tudás és az elvégzett munka minősége szerint értékeljük az orvosokat (vagy bárki mást!). Ehhez nagyon sok idő kell, én talán meg sem érem.
Sajnálom, hogy az ismerőseid idáig jutottak, azonban az ilyesmisajnos benne van a pakliban, ezt el kell ismerned:(
she_wolf 2014.11.05. 21:54:52
Most látom, hogy amikor elküldök egy hozzászólást, ez az idegbeteg artista újra előjön:( Megint melózhatok vele....
she_wolf 2014.11.05. 22:04:52
Sőt, ha csak frissítem az oldalt, akkor is. Hogy rohadjon meg, nem érdekel!:P
Jóccaka mindenkinek!:)
csakmotyogok 2014.11.05. 22:10:11
2. Nagy autó+milliók ennek éles kontrasztja az,hogy a pénz miatt hullik szét az ő családjuk is, mert az egyik feleség azt mondta: SE PÉNZ SE POsZTÓ. Unja hogy mindig egyedül van és csórók is mellé. Nem ezt ígérte a férje, azt mondta lelépnek és nem hagyja nyomorogni a családot.Unja hogy ha ő megy orvoshoz, mintha lelenc lenne ,mert mással ott van a férje, vele pedig nincs ott. A műtét után idegen arcra ébred és nem vigasztalja a férje addig mást gyógyít (aki szerint ez jár neki, mert fizeti a TB-t). legalább ne lenne egyedül mindenre, legalább ne ő végezné a férfi munkát is a házkörül, akkor azt sem bánná, hogy csórók a doki férj miatt.
vizesnyolcas 2014.11.05. 23:35:48
she_wolf 2014.11.06. 09:06:53
Szomorú amit írsz, és hogy őszinte legyek, nem tudom, kin lehetne ennek a házasságnak a sikertelenségét számonkérni. Azonban ha jól belegondolok, ez nem csak az orvosokra jellemző. Hogy ebben az adott esetben a férj nem tartja az adott szavát, azt talán a férjen, és nem az egyébként rosszul működő rendszeren kell "leverni". Szerintem.
"A műtét után idegen arcra ébred és nem vigasztalja a férje addig mást gyógyít (aki szerint ez jár neki, mert fizeti a TB-t)."
Ezt meglehetősen kemény gyomrosként érzékeltem, mert:
1; Ha a férj nem tudja megoldani, hogy a nejével lehessen egy műtét után, akkor az a férj impotenciája (bár az sem mindegy, hogy milyen műtétről van szó, mert mondjuk egy abortusz és egy szívbillentyű beültetés között akad némi különbség, noha mindkettő műtét)
2; Igen, aki "fizeti a TB-t" annak jár az ellátás. Hiszen azért fizeti. Ez van, ezzel meg kell barátkoznia egy orvosfeleségnek. Meg azzal is, hogy esetleg az éjszaka közepén kell lóhalálában a kedves orvos férjnek otthagyni az asszonyt az ágyban, mert behívták,mert kell a több kéz.
Egyszer a nővérpultnál valami ilyesmi történt ügyeletben, éjszaka: Atyaisten főorvos felveszi a telefont, és felhívja az osztályos orvosát otthon. Kérdezi, hogy zuhanyzott-e már, mert ha igen, akkor a mosakodást befejezheti a kórházban, van 10 perce beérni a szülészetre, eksön van. Mindezt kedélyesen megtárgyalva. Mire a főmufti mindenkit összetrombitált, esetet ismertetett, addigra megérkezett az osztályos orvos is otthonról. Szép műtét volt, mindenki épségben megúszta:)
Erről is szól az orvoslás, és ezt nem árt szem előtt tartani, ha valaki orvost csíp meg házastársnak.
csakmotyogok 2014.11.06. 18:39:21
she_wolf 2014.11.06. 19:15:53
És akkor hol lehet reklamálni? Hát ott, ahol azt mondják: "Ó ez csak egy kis kirándulás, tapasztalatszerzés, úgyis visszajönnek!" Legalábbis valamelyik idióta politikus ezzel poénkodott rosszízűen, mikor a tömeges kivándorlásról kérdezték.
És mi lett volna a beesett beteggel, ha ez az orvos éppen akkor külföldön nyaral, telel, ecetetrá? Utálom az ilyen kérdéseket, de akkor tényleg ki és hogyan oldotta volna meg? Meghalt volna a beteg?
És még valami: ha én, mint egyszerű halandó elmulasztom a segítségnyújtást az utcán egy vadidegennek, akkor elmarasztalhatnak a jog szerint (legalábbis úgy tudom). Az orvosnak viszont nem állampolgári, hanem munkaköri kötelessége is segítséget nyújtani. Az, hogy ez nem az első eset volt az ismerőseidnek azt jelenti, hogy abban kórházban, ahol dogozik az orvos, nincs elegendő kolléga.
Ha én (a beteg) kórházba kerülök, mert akut eset vagyok, akkor ha van orvos, lásson el legjobb tudása szerint, igen, ezért fizetem a TB-t, ha nincs senki, csak egy takarító az osztályon, akkor elpatkolok. Nagy kaland, ez van.
Ha a férjem orvos lenne, és azt mondaná akár a vacsoránál, akár előjáték közben, hogy bocs, mennem kell, akkor mondanék olyan cifrát, hogy kurva is lenne benne, aztán megdumálnám magammal, hogy ezért kellett nekem orvos férj? Elmosogatni ki fog?:)
Poénkodás nélkül: szar a helyzet, és még szarabb lesz, ha ezek az agyamentek (ti. a patkoltak) nem rázzák ki a meszet az agyukból, és nem lépnek egy nagyot. Én biztosan mennék tüntetni az eü. mellett:)
she_wolf 2014.11.06. 19:18:31
Ja, az asszonyka pedig kalapálja el a férjét, mert nem hajlandó betartani az ígéretét. De előtte azért kérdezze meg, hogy miért nem?!
csakmotyogok 2014.11.06. 19:40:04
Az utsó hszedre, hát nem az én dolgom én most kerülöm őket. bBaromi rossz ám ha jó ismerőseid házassága omladozik és mind a 2 személy szimpi.
she_wolf 2014.11.06. 20:25:43
Tudom, én is voltam hasonló zűrben:( Amikor mindkettőjüknek igaza van, és mindkettő téved is, neked/nekem meg azért van két fülünk, hogy az egyikkel a férjet, a másikkal a feleséget hallgassuk meg, közben pedig úgy legyünk mindkettőhöz lojálisak, hogy egyik se sértődjön meg. Ez nagyon szar helyzet. Ilyenkor valóban bölcs dolog visszahúzódni picit, és nem gyávaságból, hanem mert a diplomácia így kívánja meg:(
she_wolf 2014.11.06. 20:28:01
csakmotyogok 2014.11.07. 14:50:24
she_wolf 2014.11.07. 14:56:16
Nekem aztán töknyóc:) Csak legyen legalább 1 jó térgyem, aztán csak elbicebócázok, míg a protkót faragják a másikba. Legfeljebb nem megyek túrázni, míg Terminátort nem csináznak belőlem:) De utána aztán lesz ereszdelahajamat! Ja, és itt, Magyarországon...
platelet 2014.11.07. 17:09:38
she_wolf 2014.11.07. 17:49:38
Nincs mit:) Feszültséglevezetésnek is jó, ha kilőjük néha (sikerélmény). De hát egy sereg macskának sincs annyi élete, mint ennek a palinak:(
Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2014.11.12. 18:06:48
Aztán:
"Leszögezem, nem a magyar egészségügy pocskondiázása a célom ennek a bejegyzésnek a megírásával,"
Dehogynem az volt a célod. Sebaj, ismerjük az efféléket. Utazz nyugodtan 1400 kilométert, és ha lehet, maradj is ott. Aki kollektíven minősíti az agyonterhelt, megfizetetlen egészségügyi dolgozókat, az nekem egy szemétláda, nem egyéb. Menj Hollandiába, ide nem kellesz - de megnyugtatlak, ott is halandó maradsz, és az se kizárt, hogy a csilivili kórházban előbb visz el a kaszás, mint itt a lepusztultban, Az ugyanis nem véletlen, hogy az itteni orvosokat ott tárt karokkal várják...
she_wolf 2014.11.12. 21:16:34
Ez elkeserítő:( Az ezer stadion országa lettünk, meg egy rakás nyomorék öregé leszünk rövidesen. 2016-ra felépül az új Vidi stadion, valami tizensokezer látogató fog benne elférni. A Vidi legutolsó, valamennyire rangosnak nevezhető eseményére 2500-an voltak kíváncsiak....
Rég elfeledett(nek hitt) fogalmak jutnak eszembe a történelemből, és nem a szépek:(
she_wolf 2014.11.12. 21:18:42
Mi van veled? Betéptél? "...magadfajta.., ismerjük az efféléket..." Mindenkit a sarokba küldesz ma?
Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2014.11.13. 01:49:34
Nem a sarokba küldöm, hanem vissza a hollandusokhoz, ha már ott annyira jó neki. Nem igazán viselem el az efféle fikázókat. Különösen nem a kollektíve lesajnálókat. Pokolra velük.
csakmotyogok 2014.11.14. 18:29:20
Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2014.11.14. 18:34:32
csakmotyogok 2014.11.14. 18:42:58
Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2014.11.14. 18:55:58
Az efféle félhülye pampogók (akik többnyire Hollandiában élnek, itt eldicsekednek a havi 700 ezres fizetéssel, de általában nem paraszolvenciával, hanem fenyegetőzéssel, "tudja, ki vagyok én?"-dumákkal igyekeznek külön extrákhoz jutni itthon is) a legundorítóbbak. Én élőben is rendkívül keményen bánok velük, ahogy a lekezelést elkezdik. Ugyanis én másokkal ellentétben a beteg kötelezettségeit is ismerem (fújom is az ilyeneknek, persze hogy megsértődnek), sőt, az orvos jogait is. Hozzáteszem: a fenének se kell a paraszolvencia, én arányleg tisztességesen meg vagyok fizetve - amúgy is alig kapnék bármit is, de nagyon ritkán fogadom el. Egyszerűen nem tűröm el a pénzes szarháziaktól a lekezelést.
she_wolf 2014.11.14. 23:14:02
"Mindenki sehonnai paraszolvencialeső, de persze ezzel nem az egészségügyet akarja fikázni."
Ó, hát persze hogy nem, hiszen hozzá szokták tenni, hogy "tisztelet a kivételnek", amitől viszont én szoktam a hajamat tépni. Ha valóban tisztelni akarnák a kivételeket - akik ugye túlnyomó többségben vannak - akkor miért kivételek?
Ami pedig a sarokba küldést illeti: én szeretem, ha valaki nevén nevezi a dolgokat, és nem maszatol:)
Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2014.11.14. 23:52:37
Na látod, hogy nem téptem be. Nem is szoktam, soha nem próbáltam ki semmit, pedig - hivatalból - tartok is itthon affélét. De eszem ágában sincs beadni magamnak. Többre böcsülöm és a saját eszemet annál...
she_wolf 2014.11.15. 11:57:05
"vörös farok"? Ez újdonság nekem, még soha nem hallottam, pedig életem felét az átkosban éltem le.
A betépést csak arra értettem, hogy mivel egymás után két posztban is olyan véleményt olvastam tőled, ami felkeltette az érdeklődésemet, mert - mint írtam is korábban -, szeretem az egyenes beszédet. Szóval nem bántásiból:))
mnika88 2014.11.15. 15:30:04
(Off: szoríts nekem,az éjjel műtöttek appendicitissel és most szenvedek.Küld a pozitív energiákat.)
she_wolf 2014.11.15. 17:33:12
Én nem hiszek az ilyen energia izéhozékban, de szívből kívánok Neked miharabbi, és szövődménymentes gyógyulást!
Én is felnőtt voltam mikor megvakult a belem, és pocsék volt magamhoz térni. Másnap mondta a nővérke hogy "kelj fel és járj", megpróbáltam, lesápadtam, mindenből eltűnt a szín - az arcomból is, állítólag -, szédültem, mire a nővér visszanyomott az ágyba, nagy nehezen sikerült megtalálni a vérnyomásomat a pinyóban, majd azt mondta, hogy eszembe se jusson egyedül császkálni:(
Jut eszembe: nincs jobb dolgod iccaka, mint henteltetni magad?
mnika88 2014.11.15. 18:15:50
Volt egy unalmas éjszakám csak,ilyenkor semmi nem esik jobban az embernek,mint egy műtét,ezt se nem tudod??!!:)
Engem 3 órával műtét után kiküldtek a wc-re,ha "nem szédülsz,mehetsz" vezényszóval,hát odafele ment,visszafele elsötétült,elnémult a világ...és padló.
Igyekszem szövődménymentesen gyógyulni,idegesítő,hogy fájdalmas a séta is.Túlélem.:)
she_wolf 2014.11.15. 22:10:27
Érdekes interjú egy angol nyelvű interjúalannyal arról, hogy miért látják nagyon szívesen a magyar orvosokat. Nem lepődtem meg a hallottakon, mint ahogy azon sem, hogy a magyar orvosok miért mennek külföldre a brutálisan más anyagi elismerést nem is számítva.
Ez a gyökércsomó - amit kormánynak kell neveznünk - pedig még mindig a bőr rúgásával foglalkozik, hogy nem veri ki a szemüket a nagy magyar "nemzeti" valóság. Nem értem:(
De biztos én vagyok a Nemzet hülyéje....
Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2014.11.16. 15:52:27
she_wolf 2014.11.16. 19:27:29
Egészséges szemlélet (szerintem):) A nyugtató pedig drága/káros, szakorvos (vagy a szomszéd kocsmáros) írhatja fel, macerás, na!:)
reepach 2014.11.24. 17:47:16
Az hol van?
Az utolsó 100 komment: