Éjszaka nem szívesen gyógyítanak

2014.02.05. 08:40

index_1.jpgTeljesen elfogadott, ha egy 30-as évei elején járó doktornő, felelősségre von, hogy mit keres a beteg éjfélkor egy ügyeletes osztályon?

Tisztelt PRAXIS Blog!

Az én történetem egy budapesti peremkerület ügyeletén kezdődött, majd a városon kívüli kórház ügyeletes osztályán folytatódott. A 15 hónapos kisfiam három hétig volt beteg, nagy valószínűséggel tőle kaptam szedtem össze valamit, ami miatt az ügyeleten, majd a kórházban kötöttem ki.
index_1.jpg
Egy szombat este kezdtem rosszul érezni magam, de mivel csak a torkom kapart, és a fejem fájt, egy nagy adag citromos, forró ital társaságában a gyerekkel együtt lefeküdtem. 22 óra körül ébredtem arra, hogy nagyon fázom, de ami rosszabb volt, hogy iszonyatos módon lüktetett, hasogatott a fülem és olyan fejfájásom volt, amilyet még életemben nem éreztem. Egy darabig kínlódtam, de végül a beteg gyereket hátrahagyva, kocsiba vágtam magam és elmentem a kerület 24 órás ügyeletére. Pontosan 23 órakor értem oda, az ügyelet ajtaja zárva volt, de csöngetésemre hamar előkerült egy idősebb úriember. Beengedett, majd elkezdett kérdezgetni a panaszaimról. Így előadtam, hogy szerintem a gyerekemtől szedtem össze valamit, fáj a torkom, lüktet a fejem a fájdalomtól, lázas vagyok, de a legrosszabb, hogy iszonyatos fülfájásom van. Mire ő közölte, hogy ha a fülem fáj, azzal nem tudnak mit kezdeni, mivel nincsen a fülvizsgálathoz szükséges eszközük. Úgyhogy jobban teszem, ha elmegyek a közeli kórház Fül-orr-gégészeti ügyeletére, és már tessékelt is kifele a rendelőből.

Az első meglepődésem után, még az ajtóban állva bátorkodtam megkérdezni, hogy az nem lehetséges, hogy a torkom van esetleg bedurranva és onnan sugárzik ki a fájdalom, valamint nem volna-e mód arra, hogy mégiscsak legalább belenézzen a torkomba? Mire közölte, hogy ő nem tudja, hogy mi honnan sugározhat ki, ő csak a doktor úr SOFŐRJE, de a fülfájással ne keltsük fel a doktor urat, mivel úgyse tud megvizsgálni, meg egyáltalán, szerinte nem vagyok én annyira akut eset, hogy ehhez doktor kelljen. Ha addigra nem fájt volna annyira a fülem és nem vacogtam volna a láztól, még valószínűleg nevettem is volna a helyzet komikumán/tragikumán, hogy a sofőr - aki biztos sokat ül a doktor úr mellett az ügyeleti kocsiban - el tudja dönteni ránézéssel, hogy mi akut, ki a beteg és ki az, aki alaptalanul verné fel a doktor urat legszebb álmából.

Azonban itt a gonosz énem felülkerekedett és követeltem egy vizsgálatot az alvó doktortól. Így az igazi doktor úr végül is éberen előkerült, megvizsgált, majd közölte, hogy egy tályog van a garat falán, valószínű, hogy attól fáj a fülem annyira. Azonban a fülembe a már említett okoknál fogva nem tud belenézni, így azonnal menjek el a kórház ügyeletére és mutassam meg a tályogot. Így aztán irány a közeli kórház, rövid várakozás után a felvételi pultnál elirányítottak az ügyeletes osztályra, ahol hamarosan meg is érkezett a nagyon álmos és nagyon morózus, fiatal doktornő. Aki mindenféle köszönés nélkül emelt hangon azt kérdezte, hogy ismerem-e az órát, és ha igen, tudom-e, hogy mennyi az idő… Választ nem várva, folytatta a társalgást azzal, hogyha már itt vagyok, akkor legalább nagyon gyorsan mondjam, hogy mi a bajom, mert végre csend van az osztályon és menne vissza pihenni.  Őszintén szólva, legszívesebben elküldtem volna a doktornőt oda, ahova való a viselkedése miatt, de itt még türtőztettem magam. Így gyorsan összefoglaltam az este történéseit. A műszerek dobálása és a nem éppen finom vizsgálat után közölte, hogy az ügyeletes orvost nem minősítené, mivel az kolléga, de a lényeg, hogy tályogom az nincs. Viszont megkérdezte tőlem, hogy voltam-e már valaha beteg?

Mert ha igen, akkor tudhatnám, hogy egy ilyen kis csipcsup torokgyulladással és az emiatti fülfájással, normális ember nem megy éjjel az ügyeletre, hanem kivárja a reggelt és emberi időben felkeresi a háziorvosát. Ez volt az a pont, ahol már nem éppen finoman magyaráztam el neki, hogy miért nem élmény nekem se vele egy légtérben lenni, és mivel a gyerekem most kezd kilábalni a betegségéből, nem akarván visszafertőzni őt (mivel nem tudom, mi a bajom) jobbnak láttam éjjel felkerekedni, hogy lásson egy hozzáértő. Valamint rákérdeztem arra, hogy ő ismeri az ügyelet, valamint a fülfájás és láz szavak jelentését és felhívtam a figyelmét arra, hogy fülfájással nem annyira jó szombat éjjeltől hétfő délutánig, a háziorvos rendelési idejéig elleni. Végül megkérdeztem, hogy hol találom a betegjogi képviselő elérhetőségét, mert ilyen tapló, modortalan egészségügyi dolgozóval még nem találkoztam. A hangnem és a beszélgetés módja innentől már kiegyensúlyozottabbá vált, sőt még gyógyszert is írt fel és fájdalomcsillapítót is adott.

Mivel tudom, hogy orvosok is olvassák ezt a blogot, kíváncsi lennék a véleményükre. Normális az, ha egy rendelésre való bekerülésnél a sofőr szelektál? Én laikusként nem tudom, de el lehet „nézni” egy tályogot? Teljesen elfogadott, ha egy 30-as évei elején járó doktornő, felelősségre von, hogy mit keres a beteg éjfélkor egy ügyeletes osztályon? Tényleg a betegjogi képviselővel kell fenyegetőzni és a betegnek is le kell menni az orvos tapló szintjére, ahhoz hogy normális ellátást kapj?

 Nyilván nem szabad általánosítani, nem minden orvos ilyen. Sok lelkiismeretes van közöttük, ahogy sok dilettáns beteg is van. De én 2013. decemberben egy éjszaka alatt, ezt láttam a nagy magyar egészségügyben. És attól tartok ez csak a jéghegy csúcsa.

Tisztelettel: egy ritkán beteg kismama

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PGabee 2014.02.05. 15:35:30

@a végtelen űrben együtt:
az egyre inkább elterjedő és itt is tapasztalható hozzáállásról jutott eszembe. A sztori ugyanis emlékeztet az itteni beírások egy részére. Röviden összefoglalva emlékeim szerint az említett Trézsi néni január 1-jén még talán hajnalban hívja ki az ennél fogva kissé morcos és kialvatlan orvost, hogy fáj a gyomra. A doki rákérdez, hogy ugyan mit evett, mire azt válaszolja, hogy á, semmi komolyat. A doki kábé végigkérdezi egy falusi disznóvágás menüjét és mindenre az a válasz, hogy hát igen, de olyan könnyű volt / nem volt zsíros egyáltalán. Erre ad valami kanalas orvosságot, hogy fél óránként egyet, erre a Trézsi néni lehajtja az üveget, mert szerinte az orvos csak spórolni akart rajta. Utána a wc-re rohangálva azon morfondírozik, hogy biztos meg akarta mérgezni.
Na ennyi a párhuzam és bocs az irodalmi szálért.
Három hete beteg gyereknél kezdődő fül- és fejfájásnál gyanús lehet a dolog, hogy mitől van, plusz az sem mindegy, hogy mekkora az a láz. Van ismerősöm, aki 37,8-nál hidegrázós tüneteket produkál, meg olyan is, akin a 39 felettit sem veszed észre. Többen írták azt is, hogy a bevett gyógyszernek még hatni sem volt ideje.
Viszont azt is megkérdeztem, hogy ha ő már egyszer elment ugyan a ho. ügyeletre, ahol beparáztatták azzal, hogy tályog van a garatfalon és húzzon a kórházba, akkor ott ki hibázott még rajta kívül?

Tempus-Anh 2014.02.05. 15:40:33

@bubli:
Isten őrizz, hogy egy könyvelő vagy biztosítási szakember munkájába beleszóljak.
Egész egyszerűen mert nem értek hozzá.

De hallgassuk csak Miss "Tájékozott-És-Jólneveltet":

"...elmagyaráztam, miért nem élmény nekem se vele egy légtérben lenni, és mivel a gyerekem most kezd kilábalni a betegségéből, nem akarván visszafertőzni őt (mivel nem tudom, mi a bajom) jobbnak láttam éjjel felkerekedni, hogy lásson egy hozzáértő. Valamint rákérdeztem arra, hogy ő ismeri az ügyelet, valamint a fülfájás és láz szavak jelentését és felhívtam a figyelmét arra, hogy fülfájással nem annyira jó szombat éjjeltől hétfő délutánig, a háziorvos rendelési idejéig elleni..."

"...elmagyaráztam", "jobbnak láttam", "rákérdeztem, ismeri-e", "felhívtam a figyelmét..."

Mindezt éjfélkor, izomból nyomatta a bunkó hülyéje a fáradt, kimerült orvosnak.

a végtelen űrben együtt 2014.02.05. 15:48:31

OK! Értem az irodalmi hasonlatot.:)

Nekem teljesen világos. A hölgy tapasztalatlan és pánikra hajlamos. Rutintalan. Kisgyermeke van és ahogy kivettem az esetből, csak ketten vannak. Pánik. Semmi más nem magyarázza az esetet. Ja és az intenzív fájdalom. Nincs fájdalomcsillapítója, ez világos, mert különben bevette volna. Ó, átkozott rutintalanság. Nem is tudom, hogy az ilyen miért él még. Pánikba esik, segítségért siet és eléggé el nem ítélhető módon az orvostól várja. No, meg is kapja...a tályogot.:) Orvos küldi kórházba. Lehetett volna a házi is, aki küld. No, mind1! Az én véleményem, hogyha nem is feltétlenül követendő, azért ebben a helyzetben jól tette, hogy ügyeletre ment. És a véleményem mellett eltudom fogadni a tudósok véleményét az ellenkezőjéről. Ez megint egy így nézem, meg ha úgy nézem eset.

bubli 2014.02.05. 15:52:12

@Tempus-Anh: Az előzményeket akkor idemásolom: "Aki mindenféle köszönés nélkül emelt hangon azt kérdezte, hogy ismerem-e az órát, és ha igen, tudom-e, hogy mennyi az idő… Választ nem várva, folytatta a társalgást azzal, hogyha már itt vagyok, akkor legalább nagyon gyorsan mondjam, hogy mi a bajom, mert végre csend van az osztályon és menne vissza pihenni"- ha valaki ilyen bunkón indít, főleg úgy, hogy azt sem tudja mi a baja a betegnek- valószínű én sem tartoztatnám magamat, visszaszólnék az orvosnak. Igen, mindenkinek lehet rossz napja, de ilyen mértékű illetlenséget senki se engedhet meg magának. Van az a mondás: amit adsz azt kapod vissza.

Tempus-Anh 2014.02.05. 15:53:25

Nem, nem. A hölgy...hogy is mondtad csak? Gerinces...igen.

Olyan nagyon gerinces, mondjuk tulajdonnévvel is ellátva, legyen teszem azt egy Bechterew-es...spondylarthritis ankylopoetica, az...következményes bambuszgerinccel.

Mivel a bambuszból is készítenek egyes helyeken bunkót, hát nevezzük inkább gerincesnek.

Tempus-Anh 2014.02.05. 15:56:04

@bubli:
Igen, a kocsijából kiszállva becsörtető rinyagép beteg az marhára sürgős eset, egy szó mint száz...
Ehhez képest az intubált eszmléletlen, a garatvérző, az idegentestet nyelt, fülvérző az kutyafüle...

qbr 2014.02.05. 15:57:36

@a végtelen űrben együtt:
És akkor ennek a tanulási folyamatnak a része, hogy ír egy levelet a praxisra, amelyben szidja a sofőrt, a helyi ügyeletes orvost és a kórházi orvost?

judit 53 2014.02.05. 16:05:00

Szerintem indítsunk tanfolyamokat a jövőbéli betegeknek:
pl a fülfájás ( ha nem az orvosnak fáj ), nem sürgősségi eset.
A magas láz sem, mert mondjuk lázból is csak egyféle van, és annak az egynek sem lehetnek később szövődményei és kizárt, hogy valami súlyosabb dolognak az első tünete.
Továbbá a körzeti orvosi rendelő lázas betegen való látogatása kötelező, hogy az ott várakozó még nem beteg (csak receptre , beutalóra, igazolásra stb) várakozók is elkaphassák a bajt.
Gratula!

a végtelen űrben együtt 2014.02.05. 16:08:42

Nem tudom hogy nekem írtál-e? Ha nem, akkor elnézést, de mivel én említek gerincességet, ezért válaszolok.

A gerincesség alatt a következőt értem: amikor az orvos morózusan beszól a betegnek, akkor két lehetőség van. Vagy nyúlbélává változik, vagy van tartása és megfelel abban a stílusban, ahogy megszólították. A tartáshoz elengedhetetlen a gerinc az orvostudomány szerint. Hogy a nevét nem írja a panasza alá? Mert akkor mi változna? Itt a krónikus bunkózáshoz ki adja a tulajdon nevét?

Egy jó tanács Neked és kedves kollégáidnak. Nem kell feltétlenül a latin, illetve néha-néha az angol mögé bújni, ezzel érzékeltetve a szakma mindenek felettiséget. Volt rá eset, hogy mikor rákérdeztem az orvosnál a beteg helyzetére, akkor Ő is elkezdett a nagy varázsló bőrében tetszelegni. Egész addig, míg határozottan megkértem, próbálja meg ugyan ezt magyarul. Láss csodát: eltudta mondani magyarul is. Persze meglepődött. No nem azért, hogy magyarul kértem a diagnózist, hanem a határozottságon. Nem szoktak hozzá.

a végtelen űrben együtt 2014.02.05. 16:12:35

@qbr: Nem! Idézem: "Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre."

Ez egy sztori és semmi több. A hölgy a saját nézőpontjából írja le az esetet. Akkor fogalmaz Ő is vastagon, amikor számára érthetetlen dolog történik. Na ilyenkor jön jól, ha egy hozzáértő megvilágítja a másik nézőpontot. De semmi esetre se azzal, hogy "bunkó beteg".

bubli 2014.02.05. 16:22:25

@Tempus-Anh: Még hozzá se szólt- azt se tudta, miért van ott a beteg- már bunkó volt.. Tudod mint a rendőr- előbb lő, aztán kérdez.. Vagy csak az lehet komoly beteg, akin külső sérülés nyomai látszódnak? Tudod, nagyon sok betegségnek nincsenek "látható" tünetei...Szakmámból adódóan sok betegutat végig kell olvasnom- sok olyat is, aminek sajnos a vége a "porrá leszünk". Pl: Sima influenza ( vagy annak hitt betegség), a vége 2 héten belül halál. Látható tünet? Nem volt igazán...Nem hisztizett- így nem is foglalkoztak vele rendesen.Valakinek kutyafüle- valakinek egy élet. Ráadásul fiatal, fitt emberről volt szó..

hüpike 2014.02.05. 17:43:14

A sztoribol tényleg kimaradhatott pár dolog, pl hogy otthon vett-e be fájdalomcsillapitót, mért-e lázat?. Az ügyeletes meg beutaló nélkül küldte volna tovább? Szokták így? És nem lehet hogy a tályogos beparáztatás a kedves beteg "csakazértis kelljen fel" stílusának szólt?

csak néha benézek ha marhaságot látok 2014.02.05. 17:59:55

@bubli: az az érzésem neked fogalmi zavaraid sincsenek az ügyeleti jogi fogalmáról és az érte járó fizetésért.
a 24 órából max 12 lenne tölthető munkával a többi időt pihenéssel kell tölteni, tehát az alvás jogos. ha az orvos több mint 12 órát kénytelen dolgozni egy nap akkor illegalitást követ el és ha ez ismétlődik akkor az ügyeletet meg kell szüntetni és műszakosítani kell, ahhoz meg ugye kétszer annyi orvos kell.
a fájdalom pedig nem sürgősség, azt nem receptköteles gyógyszerekkel is csillapítani lehet. ha belegondolsz logikusan akkor nappal érdemesebb orvoshoz menni mert egyrészt pihentebb másrészt sokkal több szolgáltatás érhető el mint éjjel.
@zünüke: az asztmás roham az sürgősség, tehát a ventolin spray az sürgős dolog.

a következtetésem pedig az, hogy:
1) a sofőr nagyon jól megállapította a tényállást: a kedves körzeti orvos nem értett a fül-orr-gigászathoz.
2) 1 órája tartó (kivétel szív és neurológiai tüneteket provokáló) fájás esetén illik valamilyen fájdalomcsillapítóval próbálkozni
3) ha a fülem fáj akkor fül-orr-gégészhez megyek, mert a FOG és a szemészet az a két terület amibe semmilyen kívülálló orvos sem szívesen bonyolódik
4) milyen baja is volt a kedves betegnek végül?

zünüke 2014.02.05. 18:42:09

A recept nélkül kapható fájdalomcsillapítók maximum egy fejfájást,vagy egy nem túl erős fogfájást képesek legyűrni,de egy istenigazából lüktető fülfájást nem igen.Ezzel szemben a fül-orr-gégészeten-tapasztalatból tudom-létezik egy"lötty" amibe a doki bemártja a gézcsíkot,majd egy csipesszel óvatosan betuszkolja a fájós fülecskébe,és a fájdalom rövidesen elmúlik.Legalábbis az anyámnak teljesen elmúlt mire hazaért a rendelésről(talán három éve lehetett). Ha a poszter fül-orr-gégészeti ügyeletre rontott be éjnek idején kínzó fülfájással,a morgó dokicsaj ennyit megtehetett volna már- csak emberségből is.Most őszintén..mennyi időt vett volna el a pihenéséből?? Talán 5-6 percet,nem többet.

lpt1 2014.02.05. 19:02:05

@zünüke: Az én erős fülfájásom is meg szokott szűnni egy órán belül, ha egy darab papírzsebkendővel betömöm, amikor "huzatot kapok".

OFF: Mindeküzben az USA megkezdte a harcot az egészségügyi túlfogyasztás ellen, csak nem TVK-val: strata.oreilly.com/2014/02/how-does-the-medical-device-tax-affect-innovation-and-the-healthmedical-startup-scene.html

Tempus-Anh 2014.02.05. 19:10:19

@a végtelen űrben együtt: Erre a tanácsra vártunk egész nap. Enélkül nem lenne teljes az életünk. Köszönjük, nagyon. Bizony. :-)

platelet 2014.02.05. 19:28:54

@a végtelen űrben együtt: Bevallom, előttem nem világos, hogy miért lepődik meg a határozottságon egy orvos, aki - munkája folytán - nap mint nap találkozik különböző habitusú emberekkel. Nem vagyok egy nagy emberismerő, de számomra már ifjú gyermekként nyilvánvaló volt, hogy határozottabb illetve kevésbé határozottabb emberek is léteznek a világon. Nem lehetséges, hogy hirtelen, erőszakos hangvételű követeléseden kissé meghökkent, majd udvariasan tovább magyarázott neked?

platelet 2014.02.05. 19:29:35

@a végtelen űrben együtt: Bevallom, előttem nem világos, hogy miért lepődik meg a határozottságon egy orvos, aki - munkája folytán - nap mint nap találkozik különböző habitusú emberekkel. Nem vagyok egy nagy emberismerő, de számomra már ifjú gyermekként nyilvánvaló volt, hogy határozottabb illetve kevésbé határozottabb emberek is léteznek a világon. Nem lehetséges, hogy hirtelen, erőszakos hangvételű követeléseden kissé meghökkent, majd udvariasan tovább magyarázott neked?

she_wolf 2014.02.05. 19:36:25

Elgurultak a gyógyszerek, vagy meggyüttek a frontok??
Valaki magyarázza már meg nekem, hogy egy ilyen szimpla eset hogy a pékbe' élhet túl 10 menetet?

Viszont megint nosztalgiáztam egy jót:):
Kisváros, szülészet-nőgyógyászat, műtő. Első jelentősebb eü-s melóhelyem. Kötelező bemutatkozások után a közvetlen felettesem körbevezetett, majd cca. két mondat után az egyik legfontosabb tudnivaló következett: ha nincs meló, ez a pihenő, ahol - ha csak tehetem! - annyit pihenjek, aludjak, amennyi a csövön kifér, mert ha felébresztenek hogy indul a meló, akkor senki sem tudja, mikor lesz vége. És bizony sokszor éreztem úgy, hogy derekasan megdolgoztam a fizetésemért.

Más (gyakorlati jó tanács): hitelesített digit. vérnyomásmérőt már nem csak aranyárban lehet venni. Jó az, ha van a háznál. Pláne egy olyan "csípőbőllökömatuttit" kalibernek, mint a poszter:)

A forró, citromos tea pedig felejtős, innen üzenem:)

she_wolf 2014.02.05. 19:46:16

@mig54:
Kérdés: higanyosat, rendben működőt nem tudtok jutányos áron?

Rotoxis 2014.02.05. 19:54:16

@mig54: Nekem van egy, már nem használom. Egyébként sem EU konform. :-)

Volna egy korszakalkotó javaslatom. Minden ügyelet, sürgősségi osztály bárkit lásson el ügyeleti időben is, aki csak betéved oda. Ami belefér a sürgősségi ellátásba, az rendben, ami pedig nem, azt számlázzák ki a betegnek, a NAV pedig közadók módjára gondoskodjon a beszedésről. Garantálom, hogy hetek alatt normalizálódna az ügyeletek forgalma. A poszter pedig erősen csodálkozna, hogy miért lett "könnyebb" a bankszámlája 20-30 ezer Forinttal. Vélemények?

she_wolf 2014.02.05. 20:00:20

@a végtelen űrben együtt:
Elnézést. Előre is.
Angol, latin...akit érdekel hogy mit jelentenek, lefordítja. Az angol SZTAKI szerintem nagyon jó, és egészen jól használható orvosi szakszó gyűjtemények, lapok vannak a neten is.

Ellenben a MAGYARral, amit már neked is illene kevesebb stílushibával használnod.
Az igekötők helytelen használatáról és a korábban már általam megemlített teljes hasonulásról nem is beszélve.
PEACE .l..

she_wolf 2014.02.05. 20:08:54

@Rotoxis:
Légy oly kedves, kérdezd már meg tőlem, hogy érdekel-e engem, hogy mennyire EU konform:DD

Rotoxis 2014.02.05. 20:13:20

@mig54: Dobj egy privit és megbeszéljük.

bubli 2014.02.05. 20:22:30

@csak néha benézek ha marhaságot látok: " A fájdalom nem sürgősség". Érdekes gondolat.. Kérdem én, hogy például egy kínzó nem múló hasfájás nem sürgősség? Mint mondtam: egy mezei ember egy új hirtelen fellépő tünet esetén hogy döntse el, hogy sürgős, vagy nem? Lehet az állam pénzén az iskolába alap tantervbe bele kéne venni az "orvoslás alapfokon" tantárgyat. Igen, ezek szerint nem vagyok tisztában az ügyelet fogalmával, de miért a beteget kell büntetni a rendszer hibáival- miért rajta kell hogy csattanjon? Magyarán: miért kell azonnal bunkón indítani- ráadásul ahogy érzem a többi orvos helyesli is ezt a hozzáállás. Ön, ha egy ember felé segítségért fordul- és kérdés nélkül azonnal ezt kapja vissza, mit reagál? Egy kedves ismerősöm mesélte tavaly, hogy elesett, nagyon beütötte a térdét- bement az egyik kórházba DÉLELŐTT, hogy segítsenek rajta - 4 óra várakozás után ( ez még nem is lenne gond, hisz rendben , leterheltek a kórházak) olyan tirpák lekezelő módon viselkedett/beszélt az orvos, hogy inkább eljöttek a feleségével. Inkább azt választották, hogy elmennek egy fizetős magánkórházba. Délután jutottak be, és ugyanaz az orvos fogadta őket, na és hogy milyen volt? Mézes mázos.. Találkoztam én már nem egy olyan orvossal, aki ügyeletben is kedves volt- mert igen, lehet így is....

Rotoxis 2014.02.05. 20:25:01

@bubli: Azt hiszem, erre mondják, hogy urban legend...

bubli 2014.02.05. 20:30:50

@Rotoxis: azt hiszem legegyszerűbb ezt a kifejezést ráakasztani egy olyan történetre,amit a saját véleményünkkel /nézetünkkel nem egyezik...

Rotoxis 2014.02.05. 20:37:53

@bubli: Szerintem nem ismered a mézesmázos kifejezés jelentését. Leírni sem nagyon sikerült.

@mig54: Válasz is.

she_wolf 2014.02.05. 20:37:54

@bubli:
Az nem fordult meg a poszter fejében, hogy ha ennyire nagy fájdalmai vannak + láz, meg fül, meg minden mint a búcsúban, akkor tán nem autóba kellett volna pattannia (ld.: felelősségteljes közlekedés), hanem mentőt tárcsázni? Igaz, a diszpécsertől is megkaphatta volna, hogy tessék ügyeletes patikát felkeresni, fájdalomcsillapítót venni, és rendelési időben felkeresni a rendelőt...

bubli 2014.02.05. 20:44:33

@Rotoxis: Szerintem egy vitába beleszűrni a személyeskedés a lehető legprimitívebb dolog.

Tempus-Anh 2014.02.05. 20:47:06

Egy olyan tényálláshoz, hogy magatehetetlen kiskorú szándékos veszélyeztetése egyébként mit szólna a hatóság?

Teszem azt álmában aspirál, vagy a kiságyából kimászik, ajtó, ablak, tűzhely, konnektor, brrr...belegondolni is rossz :(

Anyuka pedig épp két marokkal osztja az észt és áldoz Hypochondria istennő oltárán...

csak néha benézek ha marhaságot látok 2014.02.05. 21:08:21

@bubli: a sürgősség fogalmi körébe tartozó kórképek törvényben meghatározottak. a törvényeket pedig illik ismerni, ha meg mégsem akkor a törvény nem ismerete nem mentesít azok hatálya alól.
azt, hogy mennyire bunkón indított vagy nem, nem tudjuk megítélni, nem voltunk ott, az ember ilyenkor nagyon szubjektíven tudja elmesélni a történteket, így aztán az ilyen érzelmi megnyilvánulásokat nem szoktam értékelni, a másik fél úgy is pont az ellenkezőjét mondaná.
én egyébként este 11 kor még teljesen elfogadható időpontnak ítélem meg a dolgot (mondjuk bevehetett volna előtte egy fájdalomcsillapítót, de inkább 11 kor mint hajnal 3-kor), de ha hajnal 3-kor állít be valaki ilyennel akkor én is meg szoktam kérdezni tőle, hogy tudja-e értelmezni a sürgősség fogalmát? és, hogy úgy érzi-e, hogy életveszélyben van vagy maradandó károsodást fog szenvedni reggel 8-ig, mert a sürgősség arra vonatkozik. de persze ettől függetlenül nem küldök el csak nagyon durva eseteket. legutóbb vagy 2 éve hajtottam el valakit aki hajnal 5 kor beállított, hogy 3 hónapja fáj a válla, de most nagyon. neki mondtam, hogy ha csak nem érzi életveszélyben magát akkor most két lehetősége van: vár fél 8-ig vagy kap egy ambuláns lapot, hogy ezzel jelentkezzen a háziorvosánál kivizsgálásra mert úgy érzem, hogy ezzel nem fogom felkelteni a radiológust hajnal 5-kor. aztán vagy 5 éve hajnal 3 kor elhajtottam valakit jobb helyre aki hajnal 3-kor !!! beállított azzal, hogy kiesett a tömés a fogából és írjak fel neki fájdalomcsillapítót. mondtam, hogy én baleseti sebész vagyok nem fogorvos, és ezzel menjen a fogászati ügyeletre. erre ő, hogy azért fizetni kell nálunk meg nem.

a végtelen űrben együtt 2014.02.05. 21:23:51

@mig54: Az elnézést elfogadom, még akkor is, ha nem is komolyan gondoltad.:)

Javaslom -az mellett, hogy van némi igazad-, nem menj le kutyusba. Helyesírás...ugyan már. Való igaz, sokszor nem nézem át amit írok. Gyorsan begépelem és már megyek a dolgomra. Csoda, hogy egyáltalán olvasható! Egy-két perc és már itt se vagyok/bocs!:)/. De visszatérve: ez már a végső menedék, akkor, ha nincs jobb érv. Esetleg még a nick név, vagy nem is tudom, hogy milyen fontos dolgok vannak a repertoárban. Semmi nem kell, csak helytálló érv. A sértegetés, gúnyolgatás, sanda célozgatás porrá hullik. De ezt talán már észre vetted. Egyedül a logikus és egyenes érv az, ami hat rám. Semmi körítés, érzelemnyilvánítás. Ez egy problémás poszt. Érzelmek szabadulnak el, csak be kell pörgetni kicsit. A magam részéről igazán tanulságos. Már ismerem a szereplőket, szinte előre letudnám pörgetni a forgatókönyvet. Imádom ahogy elszabadulnak az indulatok és értelmes emberek elkezdenek vicsorogni. Jön a fikázás, sértegetés, latin és szakszavak röpködnek. Jó, néha azért elhangzik helytálló érv is, amiből tanulni is lehet. Erre azt mondom: megéri. Mert tudod mennyi meddőt kell ellapátolni, mire valódi gyémántra bukkansz?

Ja és a latin: Csak jó tanács volt. Latint ott alkalmazunk, ahol mindenki -aki részt vesz a társalgásban- érti. Ha -mint itt- vannak olyanok, aki nem értik, akkor megmagyarázhatatlan. Én röviden csak arcoskodásnak nevezném. De ez néhány orvos esetében már szakmai ártalom, mint az aranyér a sofőröknél.

a végtelen űrben együtt 2014.02.05. 21:27:09

@csak néha benézek ha marhaságot látok:

No kérem! Ezt nevezem válasznak és hozzáállásnak. Ott a pont.:)

a végtelen űrben együtt 2014.02.05. 21:46:11

@platelet:

Bocs, de csak most vettem észre, hogy kérdést intéztél hozzám. A kérdésedre a válaszom az, amit mondtam a latin mögé rejtőző orvosnak: "doktor úr! Magyarul még egyszer...ha kérhetem! Latint a kollégáknak."

Ha ez erőszakos volt, akkor az.

bubli 2014.02.05. 21:55:13

@csak néha benézek ha marhaságot látok: Ezek szerint Ön az összes törvénnyel tisztában van? Például az adó vagy biztosításokra vonatkozó törvénnyel? Amennyiben jogászi végzettséggel rendelkezik- el is hiszem. Igen, bőven vannak szélsőséges esetek- mint a betegek részéről, azonban az orvosok részéről is- csak ezt is be kéne látni... Legközelebb ( ne legyen inkább ilyen), ha épp rosszul vagyok éjjel pl. a crohn betegségemmel, vagy Édesanyám a cukrával- mindenféleképpen leülök a gép elé, és kigooglizom , hogy fordulhatok akkor épp az orvoshoz, vagy nem. Majd a keresgélés után döntök, hogy mit tegyek....

she_wolf 2014.02.05. 21:56:42

@a végtelen űrben együtt:

De, komolyan gondoltam. Elnézést, hogy egyáltalán beleszólok. Csak mert van amikor eddig, és nem tovább.

Igen, igazam van. Mondom ezt úgy, hogy tudom, nem pedig csak nagyképűsködve kijelentek valamit, amiről fogalmam sincs.
Ha egy írott szövegben következetesen ugyanazok a hibák jelennek meg, az nem figyelmetlenség, nem elgépelés.
Nem akarok se melletted, se ellened érvelni, semmi okom egyikre sem. Mint ahogy menedékre sem. Tőled ugyanis nincs miért menekülnöm.

Arcoskodásról akkor beszélünk, amikor valaki betlizik.
Betlivel is lehet nyerni, de ha megbuksz vele akkor ne csodálkozz, ha elküldenek gyufáért:D

bubli 2014.02.05. 22:02:52

@csak néha benézek ha marhaságot látok: de ha már így megemlítette a törvényeket, gondoltam nekiülök, és kikeresem. Íme:" A sürgősségi betegellátó rendszer az egészségügyi ellátórendszer azon szervezeti egységeiből áll, amelyeket a beteg heveny tünete, hirtelen fellépő fájdalma, illetve egészségromlása miatt távközlési eszköz útján vagy személyesen felkereshet és elsődleges ellátásban részesül ideértve, ha az alapellátási ügyelet az otthonában, illetve a tartózkodási helyén látja el a beteget." Amennyiben jól értelmezem:heveny tünet, hirtelen fellépő fájdalom esetén a jogszabályok szerint jogom van felkeresni az ügyeletet. De persze lehet, hogy rosszul értelmezem...

reepach 2014.02.05. 22:13:09

@mig54: " illene kevesebb stílushibával használnod." Még ha csak ez lenne a legnagyobb baj... Nekem a semmitmondó, de terjengő - ömlengő - fellengző - lehengerlő szózuhatagától van kiütésem. Incurabilis.

reepach 2014.02.05. 22:14:31

@bubli: Nem kell guglizni. Ha cukorbeteg rosszul lesz, az mindig azonnali orvosi (rendszerint kórházi) ellátást igényel. Crohn betegségnél viszont nem nagyon tudok elképzelni olyan, hirtelen kialakuló szövődményt vagy progressiót, amit éjszaka az ügyeletnek kellene ellátni.

reepach 2014.02.05. 22:19:12

@bubli: "távközlési eszköz útján" , ez jó.

she_wolf 2014.02.05. 22:20:27

@reepach:
Valamikor olvastam valami ilyesmit: "Óvakodj attól, aki 10 mondatban mondja el, amit kettőben is el lehet, mert az egyéb aljasságokra is képes.":DD

a végtelen űrben együtt 2014.02.05. 22:22:21

@mig54: Te nyertél és maradjunk a nagy D-nél. :D

she_wolf 2014.02.05. 22:26:25

@reepach:
Most mi bajod ezzel?:D Írja le, hogy:
morse (szikratávíró),
vezetékes telefon,
rádiótelefon,
skype,
műhódas telefon....?:DDD

a végtelen űrben együtt 2014.02.05. 22:34:39

@mig54:

De, komolyan gondoltam. Elnézést, hogy egyáltalán beleszólok. Csak mert van amikor eddig, és nem tovább.

"Igen, igazam van. Mondom ezt úgy, hogy tudom, nem pedig csak nagyképűsködve kijelentek valamit, amiről fogalmam sincs.
Ha egy írott szövegben következetesen ugyanazok a hibák jelennek meg, az nem figyelmetlenség, nem elgépelés.
Nem akarok se melletted, se ellened érvelni, semmi okom egyikre sem. Mint ahogy menedékre sem. Tőled ugyanis nincs miért menekülnöm.

Arcoskodásról akkor beszélünk, amikor valaki betlizik.
Betlivel is lehet nyerni, de ha megbuksz vele akkor ne csodálkozz, ha elküldenek gyufáért:D"

Ez tizenegy mondat /ha jól számoltam/. Akkor most féljek vagy csak a tíz mondatosoktól kell, mert ez a szabály?

Reggie 2014.02.05. 22:39:30

@bubli: Remelem ez segit:
52/2006. (XII. 28.) EüM rendelet a sürgős szükség körébe tartozó egyes egészségügyi szolgáltatásokról

"1. Életet veszélyeztető, vagy maradandó egészségkárosodás veszélyével járó (külső vagy belső) vérzés
2. Átmeneti keringés- és/vagy légzésleállással járó állapotok (Pl. embolia, Adams-Stokes-Morgagni szindróma., syncope, fulladások, életet veszélyeztető ritmuszavarok, klinikai halál állapota)
3. Életveszélyes endokrin- és anyagcsere állapotok, a folyadék- és ion- háztartás életveszélyes zavarai
4. Központi idegrendszeri kompresszió veszélyével járó kórképek (Pl. agyödéma, fejfájás, szédülés, tumor, gyulladás, fejlődési rendellenesség, trauma)
5. Eszméletlen állapotok
6. Status epilepticus és tüneti görcsrohamok
7. Hirtelen fellépő látászavar, látásvesztés, „vörös szem”, szemsérülés
8. Szepszis
9. Magas halálozású, vagy súlyos szövődmények kialakulásának veszélyével járó hirtelen fellépő, vagy progrediáló, nem-sebészeti betegségek és érkatasztrófák ellátása
10. Szülés, koraszülés, lepényleválás, súlyos terhességi toxémia, eclampsia újszülött ellátása, akut nőgyógyászati vérzés
11. Sokk megelőző és sokkos állapotok, életveszélyes allergiás és anaphylaxiás állapotok, szisztémás és poliszisztémás autoimmun betegségek krízis-állapotai
12. Az immunrendszer fokozott, vagy kóros működésén, illetve a csontvelői vérsejtképzés elégtelenségén alapuló heveny vérsejthiány-állapot
13. Veleszületett, vagy szerzett véralvadási zavar alapján létrejövő heveny életveszély
14. Akut légzési elégtelenség, légút szűkület (Pl. gégeödéma, asthmás roham, idegentest, fulladás)
15. Mérgezések
16. Akut hasi katasztrófák és azok képében jelentkező, nagy fájdalommal, görcsökkel járó kórképek (Pl. bélelzáródás, appendicitis, perforatio, méhenkívüli terhesség, petefészek ciszta megrepedése, tuboovarialis tályog, kocsánycsavarodott cysta, kizárt sérv, epegörcs, vesegörcs, vérvizelés)
17. Égés-fagyás (III.-IV. fokú és nagykiterjedésű I-II. fokú, és/vagy az életminőség szempontjából különösen veszélyeztetett testtájat vagy a légutakat érintő)
18. Elsődleges sebellátás
19. Testüregek (koponya, mellkas, has) és parenchymás szervek (szív, tüdő, lép, máj, vese) sérülése
20. Compartement szindrómák
21. Nyílt törések és decollement sérülések
22. Amputációk (replantációs lehetőségekkel vagy azok nélkül)
23. Súlyos medencegyűrű törések
24. Politraumatizáció, többszörös sérülések
25. Búvárbalesetek, magassági betegség, keszonbetegség, barotrauma
26. Áramütés, elektrotrauma
27. Hő- és hidegártalom, kihűlés, hypothermia, hyperthermia, napszúrás, hőguta
28. Súlyos akut sugárártalom és sugárbetegség
29. Öngyilkossági kísérlet és szándék, mentális állapottal összefüggő közvetlen veszélyeztető állapot
30. Heveny pszichés zavarok, pszichózisok
31. Infektológiai kórképek, melyek önmagukban vagy szövődményeik révén az életet veszélyeztető állapotot idéznek elő."

a végtelen űrben együtt 2014.02.05. 22:48:02

@Reggie: A négyes megáll szerintem ebben az estben.

Fentebb én is írtam, illetve beidéztem: Házi patika javaslata: "Mikor kell sürgősen orvoshoz fordulni?

Az biztos, hogy akár éjjel, akár nappal, azonnal orvoshoz kell fordulni, ha valakinek életében először van valóban rendkívül erős fejfájása; vagy ha ugyan fájt már a feje, de nagyon furcsa, ismeretlen és rendkívül erős a fájdalom."

"Dr.Réthy Pál kórház: FEJFÁJÁS

Sok szervrendszer megbetegedése okozhatja: szembetegség, fül-orr-gégészeti eltérés, magas vérnyomás, idegrendszeri betegségek, mozgásszervi betegségek, de gyakran nem mutatható ki szervi ok a háttérben. Új keletű, erős fejfájás, valamint kísérő tünetek -hányinger, hányás, szédülés, tarkómerevség, látászavar, kettős látás, magas láz, végtaggyengeség esetén szükséges a sürgős ellátás."

bubli 2014.02.05. 22:48:13

@reepach: pedig sajnos adódhat olyan eset is ennél a gonosz betegségnél,ami azonnali ellátást igényel:(Pl.bélelzárodás, bél perforáció.Gondolom ezek azért sürgős esetek...A fájdalmak,pedig ami ezzel a betegséggel járnak, időnként elviselhetetlenek-fájdalom csillapítók se mindig hatnak rá...senkinek se kívánom..Azonban szeretnék abba bízni,hogyha egyszer ügyeletre vagyok kénytelen fordulni(ezidáig hála az égnek,nem volt rá szükség)akkor nem elutasításba lesz részem...

a végtelen űrben együtt 2014.02.05. 22:54:42

@bubli:
Szerintem nem lesz. Még akkor sem lenne, ha az itt negatívan posztolókhoz kerülnél. Keménykednek, keménykednek, de élesben simán ellátnak. Más az üres fecsegés és más az éles helyzet.

she_wolf 2014.02.05. 23:06:48

Még a végén buksisimi is lesz a jó doktoroknak:O)
Megnézem, van-e itthon Daedalon....jóccaka..

bubli 2014.02.05. 23:17:50

@mig54: a jó doktoroknak jár is:)) A bunkóknak bunkóság:)Mindenki azt kapja vissza,amit másoknak ad:) Ez mindenhol így van, nem csak az orvosi szakmában.

Braincelle 2014.02.06. 00:15:46

@qbr:
Azt állítjátok itt többen, hogy korrekt orvosi magatartás leugatni a beteget, és miközben ki van szolgáltatva, arról magyarázni, hogy mi a francnak jött ide? Ne hülyéskedjünk már.

Ha már az ember ellátja, akkor nem illik beszólogatni. Ha jön valaki vasárnap este azzal, hogy három hete fáj a dereka, de most jutott eszébe idejönni, akkor fel lehet neki ajánlani, hogy célszerűbb lenne holnap az ambulanciára jönni; de mondjuk nálunk nem lehet vizsgálat nélkül elengedni beteget, akármilyen hülyeséget panaszol.

Tényleg van, amitől az ember a fejét fogja és felháborító, mondjuk a hetek óta fáj, de most volt időm jönni, meg a két éve süket, meg a sok szomatizáló egyén (pl. ordított vele a férje és most zsibbad az összes ujja) stb. Ezt érthető, ha nem hagyja szó nélkül az ember, de egy akut dologra nem illik így reagálni.

Nekem például felnőtt koromban sosem fájt a fülem, és ha most hirtelen elkezdene nem normális módon lüktetni és belázasodnék, és mondjuk péntek vagy szombat este lenne, könnyen lehet, hogy elmennék a fül-orr-gégészetre.

A gépésznek meg igaza volt, hallgatni kellett volna rá, teljesen felesleges kör volt. Ez a tályogos kamu meg érthetetlen, mégis mi alapján diagnosztizálta az orvos? Na mindegy.

Részemről teljesen egyetértek azzal, hogy így nem lehet viselkedni, még annak ismeretében is, hogy milyen amikor egy szar ügyeletben az ember majdnem ráájul az egyébként semmi baja nincs betegre. Ilyen alapon letolhatna a vízszerelő, hogy "egy normális felnőtt ember mért nem tud szétszerelni egy csapot?" és a bankban is lehülyézhetnének ahelyett, hogy harmadjára magyarázzák el, hogy hogy kell pénzt utalni, majd diktálják az egyes sorokat végül azt is újra kell magyarázni, hogy hová kell dobni az utalványt. (mindenki bolond, nekem például fóbiám van az iratoktól és a papíros hivatali ügyektől, és ha ilyen kerül a kezembe, nem látom a sorokat és nem értem meg a szöveget, főleg lelépős napon nem). Pedig elvileg alsó tagozatban tanították...

Más meg aki teljesen mással foglalkozik, honnan tudja, melyik fülfájástól kell megijedni?

lacix86 2014.02.06. 01:37:44

@bubli: nem jattot kérnek. A tűzoltóság az indokolatlan hívásokat egész egyszerűen kiszámlázza a hívónak.
Avagy nem a tűzoltók kérik a pénzt, csak utólag a bejelentő, ha egyértelműen orbitális idiótaságra kell kivonulni, kap egy szép kis csekket.
ez nem ugyanaz, mintha az ügyelet kimegy címre egy "2 napja fáj a torkom, azonnal orvost akarok hajnali fél 2-kor" (szándékos, költői túlzás) beteghez és a beteg ad valamennyi "jattot". Ez az az eset lenne, amikor az ügyelet az orbitális baromságokra is kérdés nélkül kimenne (ezért van az ügyeleten ápoló, a mentőknél meg diszpécser, hogy szűrjön), viszont indokolatlan esetben otthagyna egy 40-50.000 forintos csekket, hogy akkor tessék szépen a felesleges kivonulás árát kifizetni. mert ennyibe kerül egy vonulás...

lacix86 2014.02.06. 01:55:01

@a végtelen űrben együtt: Jótanács ilyen esetben:
Erős fájdalma van, szombat éjjel. torokfájással indult, most a füle fáj.
Messze van a hétfő délután?

Megoldás:
Fájdalmat először mindig meg kell próbálni házilag csillapítani.
bevesz 1-2 fájdalomcsillapítót (házipatikában panadol, aspirin, szükség esetén algopyrin, vagy megmaradt Cataflam), megvárja a VASÁRNAP reggelt, majd elfárad az ügyeletre, ha nem javul.

Jelen helyzetben az volt a probléma, hogy a kedves páciens meg sem próbálta a saját módszereivel megoldani a problémát, hátha jobban lesz és így már kibírható az éjszaka.
Amennyiben nem javul a dolog, még mindig ott van a vasárnap reggel, délelőtt, délután, kora este... elég hosszú idő arra, hogy ha nem javul az állapota, ügyeletre bemehet. Az, ami legjobban dühíti és teszi tönkre az orvost, ha éjszaka, hajnalban keltik fel olyan dolog miatt, ami egyáltalán nem meríti ki a már idézett paragrafusokból a "sürgős szükség" fogalmát.
összefoglalva az a legkisebb baj volt, hogy ügyeletre ment a nem sürgősségi panaszával, a fő baj az volt, hogy mindezt éjszaka tette.
ügyeleti időben vasárnap reggel beesik egy ilyen ember, csendben ellátom és menjen Isten hírével. De ha hajnalban felkeltenek egy ilyen eset miatt... azon jár az agyam, hogy milyen szerencsés, hogy nem hallják a gondolataim ott helyben az ilyen emberek :)
(eddig egyetlen beteget zavartam ki életemben a rendelőből, aki konkrétan nekiállt anyázni és kiabálni velem, pedig viselkedésemmel okot nem adtam neki ilyesmire. soha nem szólok durván beteghez, még ha fel is tudnék robbanni néha idegességemben)

lacix86 2014.02.06. 02:13:05

@bubli: ilyen esetben még mindig ott van a telefon, meg lehet emelni, fel lehet hívni a területileg illetékes ügyeletet, hogy tanácsot/segítséget szeretne kérni, ez meg ez a baj, mit tegyen?
(konkrétan ebben az esetben az ügyelet javasolta volna a fájdalom és láz csillapítását, valamint kontrollt a fülészeten. De cukros esetben, vagy crohn-beteg hasfájása esetén más a helyzet. Ott a panaszok súlyosságától függően, amit egy 5 perces kikérdezés elég pontosan tisztázni tud, vagy javasolják a házipatikát és fájdalomcsillapítást, majd visszahívást kérnek, vagy azt mondják, hogy ezzel be kel jönni/kimegy az ügyelet.) és ezen 5 perces telefonhívással kiderülne, hogy kell-e hozzá orvos, vagy sem.
a konkrét diagnózis és kezelés az orvos dolga, de a panaszok alapos kikérdezése és korrekt anamnézis alapján az esetek 99,999999%-ában eldönthető, hogy a dolog sürgős-e, vagy sem, és ha sürgős, akkor mennyire az. A telefonból soha nem a diagnózis derül ki, csak az, hogy ez mennyire sürgető probléma.

lacix86 2014.02.06. 02:15:36

@reepach: sajnos láttam már perforatiot és gennyes peritonitist crohn-betegnél. és csinos, egész kismedencét kitöltő tályogokat is. bár ezek egy része nem hirtelen kezdődik, de előfordulhat, hogy az éjszakát már nem várhatják meg :(

Reggie 2014.02.06. 02:29:21

@lacix86: Helybol tramadol es hetfoig is kihuzza.

2014.02.06. 05:24:03

@lacix86: algopiryn, cataflam vényköteles, de tényleg jó ha van otthon, mert megmaradt. Ha elfogyott, az szar ügy. Jó esetben orvos felírja előre ha a beteg kéri, rosszabb esetben csak akkor, ha a probléma újra jelentkezik, remélhetőleg hétköznap. Ha hétvégén, akkor előáll a mostani helyzet. Szombat estétől vasárnap reggelig még kihúzom, de hétfőig nem. Panadol, aspirin nekem kevés fülfájásra, másra elég. Telefon előre az ügyeletnek jó ötlet. Én is ezt szoktam, így nem ér meglepetés, bár már előfordult. Ügyeletes orvos átküld gégészetre a torkom alapján és a fülfájás miatt, érdeklődöm hogy nem fogják-e a fejem leharapni ha emiatt gégészetre megyek, közli, ez sürgős, papírra ráírja, ő javasolta a sürgősségi ellátást. Gégész persze lecsesz, mert már este 19.30h. Aztán belenéz a torkomba, fülembe és közli, jó hogy ezzel most eljöttem. Receptköteles fájdalom csillapítót, antibiotikumot, valamint kontrollt a következő normál szakrendelésre hétköznap. Az ügyeletes háziorvos és a gégész is indokolatlannak ítéli meg vizsgálat nélkül a megjelenésemet, majd vizsgálat után mindkettő indokoltnak. Nem balhéztam, annál jobban fájt a fülem, mintsem veszekedni bírjak. Következő nap gégész szerint a fülemnek nincs baja, a torkom miatt volt, mert annyira be van dagadva, mittomén. Én a fülfájást erős fájdalomcsillapító nélkül fél órát sem bírom, másfél napig pedig kizárt. Azt is tudom, hogy nem belehalós betegség, csak nem tudok létezni addig. Pl. a dolgomat ellátni, gyerek, stb. Kb. ezt várom a beírásokból, amit leírtál. Milyen gyógyszert, mennyit. Előtte telefon, csak aztán ne mondják, mert már mondták itt hogy az ügyeletet minden szarért felhívják.

2014.02.06. 05:25:42

@Reggie: Tramadol vényköteles. Akkor ezek szerint ilyesmit is érdemes gyűjtögetni. Szombattól a hétfő még mindig messze van.

reepach 2014.02.06. 05:33:37

@lacix86: Én is láttam már hasonlókat, nem beszélve az entero-colicus és az entero/colo-cutan fistulákról, stenosisokról, de ezek, ahogyan írtad is, soha nem hirtelen, megelőző tünet és panasz nélkül fellépő akut hasi katasztrófák, hanem a "betegség természetes lefolyásából" adódóan lassan, fokozatosan, hetek (de inkább hónapok) alatt kialakuló kórképek. Jól kezelt, gondozott Crohn beteg - feltéve, hogy legalább minimális kooperációs készsége és compliance-e van - soha nem sürgősséggel, hanem tervezetten kerül kórházba.
" az éjszakát már nem várhatják meg :(" Ugyanarról beszélünk, fokozódó panaszok esetén ne várják meg az éjszakát, jelentkezzen időben a saját kezelő orvosánál!

reepach 2014.02.06. 05:39:24

@Braincelle: "Azt állítjátok itt többen, hogy korrekt orvosi magatartás leugatni a beteget, és miközben ki van szolgáltatva, arról magyarázni, hogy mi a francnak jött ide? Ne hülyéskedjünk már."
Kedvesem, tanulj meg olvasni és értelmezni az olvasottakat. Te ne hülyéskedj! Senki nem állítja ezt, arról írtunk többen , hogy a posztbéli esetben nem volt indokolt az ügyelet igénybevétele. És ez vitathatatlan, bármeddig tépitek itt a szátokat. Az meg egyenesen nevetséges, hogy "miközben ki van szolgáltatva". A poszter nem volt kiszolgáltatva senkinek, egy kivagyi, arrogáns hisztérika, akinek (hála Istennek) semmi baja nem volt, csak játszotta az eszét.
Hátrább az agarakkal, kislány!

a végtelen űrben együtt 2014.02.06. 07:28:44

@lacix86: Köszönöm a jó tanácsot és természetesen igyekszem -már amennyire lehet- betartani, bár, a családban nem én vagyok aki ezzel foglalkozik. De visszatérve az esetre:

Ennél és minden más esetnél, csak azok az állítások állnak rendelkezésre, amit a panaszos rendelkezésre bocsájt. Én azt figyelem, hogy amit leír, életszerű-e. Nem tételezem fel, hogy rossz szándékú, de feltételezem az írás alapján, hogy nem kellően tájékozott. Azok a motívumok, mint Pl.: "Egy szombat este kezdtem rosszul érezni magam, de mivel csak a torkom kapart, és a fejem fájt, egy nagy adag citromos, forró ital társaságában a gyerekkel együtt lefeküdtem. 22 óra körül ébredtem arra, hogy nagyon fázom, de ami rosszabb volt, hogy iszonyatos módon lüktetett, hasogatott a fülem és olyan fejfájásom volt, amilyet még életemben nem éreztem."

Olyan fejfájás, amit életében nem érzett. Persze, mondhatjuk csak beképzelte. De ebben az estben nem lenne életszerű, mert akkor nem hagyja magára kisgyermekét. Én legalább is el nem tudom képzelni, hogy egy anya csak úgy megtegye. Ez a cselekvés arra is utal egyben, hogy nincs otthon fájdalomcsillapítója sem. Mivel fáj a feje és a füle, plusz lázas/fázik/, döntenie kell, hogy mit tegyen. Ha felhívja az ügyeletet/kézenfekvő/, akkor simán rácsapják a kagylót, hogy: "fejfájás miatt? Vegyen be csillapítót!". Ezért felkerekedik és Ő megy el az orvoshoz. Még nincs eget verően késő.
A sofőr nem közli, hogy ő nem orvos. Próbál hárítani/rutinos/. De végül előkerül Doktor úr és azt teszi, amit orvosnak tennie kell ebben a helyzetben. Nem csépeli a szót, vizsgál. Megállapít/igaz rosszat/ és Ő küldi azonnali javaslattal/aláhúzva kétszer!/ a kórházba. A kórházi eset már tipikus példája, hogy nem szabad senkinek viselkedni. Azért felhívnám a figyelmet az ok és okozati összefüggésre. A beteg ellett látva és ez a lényeg. A többi már csak utólagos okoskodás. Könnyű az ismert helyzetet értékelni, a végkifejlet ismeretében. A döntéseket viszont a reánk ható promt helyzetben hozzuk, a rendelkezésünkre álló ismeretek függvényében. Ezt egy egyszerű igazsággal szemléltetném: ha előre tudnám, hogy elesem, akkor előtte leülnék.

Mondeoman 2014.02.06. 08:39:42

Oké, tegyük fel, hogy már megint a beteg volt a hülye. De akkor is, ha már felébresztették a kórházban a drágalátos doktornőt, akkor az mi a lópisztolyért nem volt képes normális, emberi hozzáállással ellátni a beteget? Megvizsgálja, felírja a gyógyszert, aztán alszik tovább, ennyi az egész.
Nem tudom, miért azon lovagolnak egyesek, hogy otthon hagyta egyedül a gyereket... "a beteg gyereket hátrahagyva" - ebből nem derül ki, hogy egyedül hagyta volna, de ezen legalább tudtok rugózni.
Rotoxisnak adok igazat, bárki megy szombat éjjel ügyeletre, azt lássák el mindenféle nyafogás nélkül. Ha indokolatlan volt, akkor pedig számlázzák ki utólag, aztán legközelebb meggondolja a kedves beteg, hogy mikor érdemes ügyeletre menni.
Hogy mikor indokolatlan és mikor indokolt az ellátás, azt pedig nyugodtan lehetne tanítani pl. középsikolában. Biológiaórán a citromsav-ciklus, a purin meg a pirimidin meg a hasonló értelmes dolgok helyett, amit az emberek 90%-a úgysem használ az életben semmire, nyugodtan lehetne inkább egészségtant tanítani, aminek pl. része lehetne az, hogy mikor kell ügyeletre menni.

zunuke 2014.02.06. 08:50:35

@lpt1: a lázzal kisert fulfajast nem hinném, hogy egy zsepi csücskével csillapitani tudnád, ne viccelj már.

Tempus-Anh 2014.02.06. 09:51:41

@Mondeoman:
Szent-Györgyi-Krebs-ciklus nélkül nincs az élő szervezetben anyagcsere és energetika, ezt remélem, belátod.

Purin- és pirimidinbázisok nélkül te sem léteznél.

Alap.

Ne kanyarodjunk vissza az ötvenes évek Micsurin-Liszenkó vonalához, mert az elég rossz irányba vezetne.
A baloldal neokomcsi nosztalgiázása ellenére se tegyük.

Reggie 2014.02.06. 10:03:46

@reepach: Ha a poszter hiszterika, akkor a doktorno meg inkabb az. Felkel, ellatja a beteget es visszafekszik. Ez megsem olyan szar, mint egy fulfajas.

reepach 2014.02.06. 10:04:12

@Mondeoman: Teljesen egyetértek, sőt, még azt sem mondtuk, hogy "megint a beteg volt a hülye", csak azt, hogy nem volt indokolt az ügyelet igénybevétele. Tulajdonképpen, Te a beteg, én a "szolgáltatói" oldalról nézve jutottunk ugyanarra a következtetésre. Lehet, hogy elkerülte figyelmedet 2014.02.05. 12:53:42-i hozzászólásom (sajnos, braincelle-ét is, a végtelenül zűrösről nem is beszélve), amiben érzékeltettem, hogy mi (lett volna) a helyes attitűd az orvostól, még indokolatlan esetben is. Szíves engedelmeddel ide másolom:

"... nem küldeném el az ilyennel jelentkező pácienst, sőt szemrehányást sem tennék neki, sőt semmilyen módon nem éreztetném, hogy neheztelek rá, amiért indokolatlanul megzavarta a "fizetésszámláló ketyegésével kísért álmomat", holott már xxx órája dolgozom, és másnap is fogok.
De, ahogy az egészségügyet igénybe vevő betegek sem egyformák, az orvosok is különbözőek, és egy fáradt, túlhajszolt, adott esetben 24 órája talpon levő, magánéleti- és/vagy anyagi gondokkal küszködő, esetleg ráadásul még fog- és fülfájós orvos ingerültsége is megérthető az indokolatlan zavarás miatt."

Mondeoman 2014.02.06. 10:22:01

@Tempus-Anh: belátom, de a hétköznapi életemben ezt a tudást semmire nem használom. Aki orvosnak készül, az más tészta, de pl. az én középiskolai osztályomból senki nem lett orvos. Úgyhogy szerintem több értelme lenne a biokémiát átpakolni valami orvosi egyetemre felkészítő tanfolyamra vagy biológia-fakultációra vagy mittudomén.

Azt pedig te lásd be, hogy attól, hogy ki van írva a háziorvosi rendelő hirdetőtábláján, hogy mikor lehet/kell igénybe venni az ügyeletet, attól az még nem fog elterjedni a köztudatban. Sokan el sem olvassák. Úgyhogy szerintem pl. ezt és még sok más hétköznapokban hasznosítható dolgot nyugodtan lehetne tanítani az iskolában a citromsav-ciklus, a logaritmus meg Tóth Árpád versei helyett.

reepach 2014.02.06. 10:28:38

@a végtelen zűrben együtt:
" A négyes megáll szerintem ebben az estben. "
A négyes metróra gondolsz? Az még nem áll meg, sem ebben, sem a holnapi "estben". Talán majd jövőre.
Amúgy meg nem kellene állandóan olyanról okoskodnod, amiről fogalmad sincsen. Egy banális felsőlégúti infekció okozta fejfájás és a " Központi idegrendszeri kompresszió veszélyével járó kórképek " okozta fejfájás tünetei távolabb esnek egymástól, mint Makó Jeruzsálemtől, pedig a két város is van egymástól vagy 2000 km-re légvonalban, nem beszélve a vitézről, akire a dalmáciai partokon részegen bolyongva még nagyon hosszú út várt...

marand22 2014.02.06. 10:45:18

@Mondeoman:
Tanítják már a biológia keretén belül, de nem a Szentgyörgyi-Krebs-ciklus, meg a purin és pirimidin helyett, hanem mellett. Elképesztő mennyiségű anyagot kell megtanulniuk (fiam hetedikes, gimnáziumba jár, most tanulják).

marand22 2014.02.06. 10:54:37

A hiba itt történt véleményem szerint:
"Így az igazi doktor úr végül is éberen előkerült, megvizsgált, majd közölte, hogy egy tályog van a garat falán, valószínű, hogy attól fáj a fülem annyira."
A tisztelt kolléga a háziorvosi ügyeletben meghekkelte a rendszert.

Normál esetben a következő kellett volna történjen:
1. Beteget kikérdezi, megvizsgálja.
2. Tanácsokkal, gyógyszerekkel, receptekkel ellátja.
3. Mindenki visszafekszik aludni.

Otoszkópom nekem is van, pedig kardiológus vagyok (nagyobbik gyereknek sokszor volt középfülgyulladása).

Tempus-Anh 2014.02.06. 11:31:10

@Mondeoman: A Körúti hajnal nélkül nincs magyar líra. Szegény, szegény költőnk...:(

lpt1 2014.02.06. 11:36:36

@Mondeoman: Agytágítás, mert az sem fejlődik igénybevétel nélkül.

sunabajnok 2014.02.06. 11:40:47

Fülfájás?
Hát tud borzasztó lenni, és elviselhető is. A 2,5 éves kislányommal folyton elhajtottak ügyeletről.
Aztán amikor arra ébredtünk, hogy a gyerek veri szét a fejét az ágyban a falnak, na akkor végre komolyan vettek.

a végtelen űrben együtt 2014.02.06. 11:51:34

@reepach: Akkor én is változtatok egy betűt: @ripacs:

A bevezető, amiben voltál kedves megviccelni, illik hozzád, nem is veszem rossz néven. Hamisítatlan ripacskodás. Aztán persze hirtelen érteni véled az általam írtakat/megvilágosodsz/ és kiokosítasz arról, amit kiolvastál a végéről/kórházi diagnózis/. A végeredményt nézve már én is nagyon okos vagyok és én is megtudom állapítani, hogy mi a tuti. Tudod ez az ami sántít. Mindig azt állapítod meg, ami már egyszer, vagy többször meg lett állapítva egy másik orvos által. Ez nagyon könnyű álláspont, más fejére állni és onnan szónokolni.
A magam részéről továbbra is a beteg pártján állok. Az adott szituációban úgy járt el, ahogy tette volna más is. Akinek meg nem tetszik, az majd ide írja a sok utólagos okosságot.

További ízes ripacskodást!

reepach 2014.02.06. 12:58:33

"én is nagyon okos vagyok"
Nem, te még annál is sokkal butább vagy, mint ahogy első olvasatra tűnt. Azt gondolod, hogy te defekáltad a spanyol viaszt, pedig dehogy... Én magam írtam egyszer a nick nevemről, hogy fonetikusan ejtve van értelme. Ennyit a nagy felfedezésedről.
"A magam részéről továbbra is a beteg pártján állok" Nem. A magad részéről a beszűkült tudati állapot pártján állsz, de oda nagyon bebetonozva. Korlátoltságodban még azt sem fogod fel, hogy (majdnem )minden, amit írsz, rád érvényes, más szavakkal mondva, visszahull rád. Szegény...

platelet 2014.02.06. 13:06:34

@a végtelen űrben együtt: Nincs értelme erőszakoskodnod. Udvariasan megkéred, hogy magyarázza el mégegyszer, és kész. Nem mindig lehet elsőre belőni a beteg iskolázottságát, egészségügyi tájékozottságát, stb.

qbr 2014.02.06. 13:14:23

@Braincelle: Sajnálom, ha így lehetett érteni, amit írtam, a pontos véleményemet a 2014.02.05. 14:53:16-kori hozzászólásom tükrözi ( @qbr: )

Tudod, amerre nézek magam körül, szűkebb vagy tágabb környezetemben, mindenhol a "nekem erről nem kell tudnom, nem az én dolgom, nem az én feladatom"-ot hallom vissza (tegnap különösen sokszor hallottam ezt, biztos ezért kezdett nőni itt is a fejem).

aqua12 2014.02.06. 13:24:51

@Mondeoman: van rá egy szó: alapműveltség. Ami nemcsak Petőfi és Arany életrajzokat, valamint István király államszervezői tevékenységét, hanem biológiát, fizikát, kémiát és matekot is takar... És ha megtanulnák az igen tisztelt diákok, akkor nem lehetne eladni termékeket egy olyan felsorolással, hogy van benne: "nukleinsavak, proteinek, szénhidrátok2, stb. (Valós életből vett példa, azt hittem, eldobom az agyam.)

a végtelen űrben együtt 2014.02.06. 13:30:41

@platelet: Itt szó sincs részemről erőszakoskodásról. Nem állapítok meg olyasmit, amit már más is megállapított. A betegtől együttműködés várható el és nem a pontos diagnózis. Olyat tett, amit szinte naponta megtesznek sokan. Ez világosan látszik az ide író orvosok véleményéből.

Kit kellene megkérnem hogy magyarázza el?

Túl kellene lépni már a beteg iskolázottsága kezdetű nótán. Semmi köze az orvosnak hozzá. Ha a beteg számára ismeretlen eredetű a betegsége és ez erős tünetegyüttest okoz, akkor orvoshoz kell fordulni rögtön.

a végtelen űrben együtt 2014.02.06. 13:37:32

@ripacs megállapítás a betegről: "agyi, arrogáns hisztérika, akinek (hála Istennek) semmi baja nem volt, csak játszotta az eszét."/gondolom ezért írt gyógyszert az orvos:)/

Mintha rólad mintázták volna.
Írj még valami szívhez szólót, aztán fejezzük be/én legalább is ezt teszem/

reepach 2014.02.06. 13:59:40

@a végtelen űrben együtt:
Utolsó megjegyzésem hozzád, aztán próbállak elfelejteni. Remélem, te is tartod a szavad.
Idézni pontosan szabad, nem azt írtam, hogy "agyi", hanem "kivagyi"
Más: nyilván dőreség lenne tőled elvárni annak ismeretét, hogy a hisztérika az nőnemű alak, így rám nehezen illeszthető. No, de nem is ez a lényeg.
Azt írod, a betegek pártján állsz. Nevetséges. Te itt játszod a tudálékost, okoskodsz, kekeckedsz, kötözködsz, a szakemberek (sokszor tényszerű)állítását kétségbe vonod, próbálod osztani az észt, bár ez utóbbi az esetedben meglehetősen abszurd.
A betegek pártján ÉN állok, közel 40 éve gyógyítom őket. Megkülönböztetés nélkül, a betegségüknek, mindenkori állapotuknak megfelelő módon, a legjobb kezelést, ellátást biztosítva nekik. Köztük a társadalom teljes spektrumát, az akadémikust és gyilkosságért 20 évet börtönben ültet is. Jónéhány hozzád hasonlóval is volt már dolgom, megnyugtatásként közlöm, soha nem éreztettem velük, hogy mi a véleményem róluk.
Részemről nincs harag (ahhoz bizonyos intelligencia szintet el kellene érned), de ha lehet, kerüljük el egymás megszólítását.

Tempus-Anh 2014.02.06. 14:08:43

A kedves iatrophyl barátunknak valóban nem tudom, mi lenne a legmegfelelőbb.
Ha minden poszt után orvosok egész sora kezdene el meaculpázni kezdve onnan, hogy iszonyúan bánjuk, hogy ezt a pályát választottuk, nem is vagyunk erre predesztinálva, a hat év egyetem a sarki bisztróban telt egy feles mellett, egytől-egyig hozzá nem értő, dilettáns, betegellenes pancser társaság vagyunk, otthon nem tanítottak meg a viselkedés és interperszonális kommunikáció elemi szabályaira sem, szánjuk és bánjuk.

És kérjük testületileg a dzsubbai hatóságokat, hogy menedékjogot kaphassunk Dél-Szudánba.

Megtesszük, azzal a feltétellel, hogy helyettünk viszont negyvenezer dél-szudáni kollega fog idetelepedni és átvenni a praxisainkat.

Szerintem jól járna az ország.

Egyéb építő jellegű tipp?

2014.02.06. 14:15:28

@Tempus-Anh: Dél-Szudánba most nem annyira érdemes menni otthonról. Ők jönnének a szerencsétlenek, amíg még élnek.

platelet 2014.02.06. 14:20:48

@a végtelen űrben együtt: Te írtad, hogy "Ha ez erőszakos volt, akkor az." ERRE válaszoltam, nem a posztra, ne csúsztass.

Mégegyszer: ha valamit nem értesz az orvosnál, ezt udvariasan jelzed neki, és megkéred, magyarázza el mégegyszer. Én ezt szoktam csinálni, ha pl. a telefonomat viszem javíttatni, útlevelet csináltatok, vagy olyan orvoshoz megyek, akinek a szakterületéhez nem értek.

"Túl kellene lépni már a beteg iskolázottsága kezdetű nótán. "

Ezt nem tudom értelmezni.

"Semmi köze az orvosnak hozzá."

Dehogynem. Sőt, továbbmegyek: ezt is, mint sok más faktort, figyelembe kell venni, és úgy magyarázni a betegnek, hogy minden beteg értelmezni tudja, és elegendő legyen számára.

"Ha a beteg számára ismeretlen eredetű a betegsége és ez erős tünetegyüttest okoz, akkor orvoshoz kell fordulni rögtön."

Mi számít "erős tünetegyüttesnek"? Mi a gyenge? Mit jelent a rögtön? Abban a másodpercben, azon a napon, a legközelebbi munkanapon? Mi az orvoshoz fordulás, mentőhívás, elmegy az ügyeletre vagy időpontot kér? És ha már itt tartunk, ha mennyire számít az, hogy ismerős-e vagy ismeretlen? Egy COPD-snek a fulladás ismerős, adott esetben mégis orvoshoz fordul.

Tempus-Anh 2014.02.06. 14:28:41

A netről alázúduló információdömping is a ludas abban, hogy a magyar betegek többségében kialakul egyfajta betegségszemlélet, amelynek következtében az orvost valamiféle gyorsszervíznek tekintve alárendelik a pillanatnyi/mindenkori egészségi állapotuknak. Azt mondanom sem kell, hogy egy társadalom fejlettségi szintjével, az életszínvonal emelkedésével párhuzamosan nő az élet értéke, a tudatosan megélt élethez való ragaszkodás, a jólét iránti affinitás, ami melegágya az információáradattal táplált hypochondrianak, fokozott betegségtudatnak, cancero- és mindenekelőtt thanathophobiának. Ez azon túlmenően, hogy állandó és megfeszített munkatempót biztosít a társadalom orvosai számára, fokozza a megterhelésüket is, aminek kimerültség, neurózis, intolerancia és erőteljes szkepticizmus a következménye.

a végtelen űrben együtt 2014.02.06. 14:45:13

@platelet: Még egyszer: nem voltam erőszakos. A "megkérem" szó talán világos ebben az esetben. Az orvos nem is vette annak. Számára az volt a meglepetés, hogy van olyan ember is, aki mer szólni, ha nem érthető az orvos latinosan temperamentumos indoklása. A latin a kollégáknak van, a hozzátartozó nem kolléga, tehát magyarul kéretik indokolni.

"Túl kellene lépni már a beteg iskolázottsága kezdetű nótán. "

A tájékoztatásnál mind a beteg, mind a hozzátartozó tekintetében a hivatalos nyelv a magyar és pont. A latint szakmán belül. Na így értsd.

"Dehogynem. Sőt, továbbmegyek: ezt is, mint sok más faktort, figyelembe kell venni, és úgy magyarázni a betegnek, hogy minden beteg értelmezni tudja, és elegendő legyen számára."

Lásd, mint fent./már ugyan arról beszélünk.:)/

Sok példát említhetnék, de maradjunk a fent írtnál. Például, mint ennél az estnél. Utólag már mindenki tudja mi is volt, de a beteg kezdetben még nem tudja és ha számára ismeretlen, valamint nagy fájdalommal jár, akkor irány az orvos. Szombat lévén, az ügyelet.

platelet 2014.02.06. 15:49:35

@a végtelen űrben együtt: Nem értelek. Amit idéztem, abban felvetetted erőszakosságod lehetőségét. Most mégse voltál erőszakos?

Ne azon lovagolj, hogy latin vagy nem latin. Ha azt mondom, infláció, mindenki érti. Ha azt mondom, "ST-szakasz emelkedésével járó szívizomelhalás" hiába magyar, még mindig igényel további magyarázatot a laikus számára.

Azt hiszem, nem sikerült rávilágítanom a különböző sürgősségi szintek jelentésére, amit te a "rögtön" szóval egybemostál, de sokan, sokszor leírtuk már, olvasd vissza. Megjegyzem, nem kérném ezt tőled, mint laikustól, számon, ha nem írnál ennyire sommás kijelentéseket egy olyan területről, amelyen nem vagy szakértő.

a végtelen űrben együtt 2014.02.06. 18:02:39

@platelet: Nézd. Teljesen világos, amit írok. Ha nem érted, részemről sajnálom. Már minden oldalról elmondtam és most már csak ismételni tudom magam.

A latin használat épp olyan mint a fizika. Vannak bonyolult szakkifejezések, és aki ebben dolgozik, az egymásközt ezt is használja. Tudom most se fogod érteni, mert nem is akarod. A magyar nyelv nagyon gazdag és ha nem is pontosan lehet leírni egyes dolgokat, azért némi jó szándékkal megoldható. Ha a különböző tudományok világhírű professzorainak megy, akkor megy egy kis dokinak is.

A beteg, ha fontos megy azonnal, a részleteket meg majd orvos úgy is közli. Nem kell ezt túl bonyolítani. Ha Téged zavar a sommás vélemény, azt el tudom fogadni. Ugord át és kész.:)

wowerman 2014.02.18. 22:57:59

@Tempus-Anh: nehogy már az ember orvoshoz merjen menni ugye?

reepach 2014.02.19. 08:56:05

@wowerman:
@wowerman:Erről szó sincs, de az nem lenne baj, ha a hülyék kímélnének, vagy csak pszihiáterhez mennének (sajnos, pont oda nem szoktak).

Aliz1 2014.02.19. 16:48:36

Hasonló dolog történt velem is fájt a hasam és hánytam.Pénteken elmentem a háziorvoshoz aki azt mondta, hogy az ideg ráhúzódott a gyomromra.Keddig szenvedtem kedden este jött az ügyelet kaptam algopiryn és nospa injekciót és azt mondták, ha nem javul hívjunk mentőt.Egy órával később kihívtuk a mentőt elvittek a kórházba.Ott egy álmos orvos letolt, hogy miért vártam este 11-ig miért nem mentem a háziorvoshoz, én mondtam, hogy pénteken ott voltam nem talált semmit.Befektettek a kórházba kaptam infúziós sokat, az állapotom nem nagyon javult,A kedves nővér azt mondta tűrjek ne nyafogjak.De aztán elkezdtek küldözgetni vizsgálatokra.Többszöri röntgen ultrahang gyomortükrözés és végül vastagbéltükrözés lett a vége ahol is megállapították, hogy daganatom van 85%-ban elzárja a vastagbelet.Semmilyen klasszikus tünetem nem volt csak a hasfájás és a hányás ha nem kerülök be a kórházba kitudja meddig titkolódzott volna ez a betegség ami mint tudjuk elég veszélyes.Szóval a kedves háziorvos aki nem küldött semmilyen vizsgálatra és a kórházi ügyeletes orvos aki morgott mert éjszaka merészeltem bemenni őt megzavarva pihenésében egyik sem gondolta, hogy a semmi "kis" betegségem valójában nagy betegség.

Tempus-Anh 2014.02.19. 17:02:24

@Aliz1:
Szebb lett volna, ha a háziorvososd József Attilát idézi ehelyett a nagyon favelás kijelentés helyett ("az ideg ráment a gyomrára", tyűha, nem semmi...)

Szóval hogyan írta volt szegény költőnk a világirodalom egyik legszebb szerelmes versében?

"Gyomrod érzékeny talaját
a sok gyökerecske át meg át
hímezi, finom fonalát
csomóba szőve, bontva bogját -
hogy nedűid sejtje gyűjtse sok raját"

(József Attila: Óda)

Valahogy így.

Anne_B 2014.02.20. 22:02:13

Kedves Posztíró!
"Valamint rákérdeztem arra, hogy ő ismeri az ügyelet, valamint a fülfájás és láz szavak jelentését és felhívtam a figyelmét arra, hogy fülfájással nem annyira jó szombat éjjeltől hétfő délutánig, a háziorvos rendelési idejéig elleni."

Orvosként mondom Neked, mivel ez volt a kérdés a posztod végén: NEM azaz NEM éjjel 11kor kell felkerekedni a lázzal és fülfájással. Megismétlem, NEM sürgősségi eset. Sürgős, ha leszakad a lábad, epilepsziás rohamod van, stb. Nem ha van egy kis lázad. Attól, hogy te rosszul vagy, az nem jelenti azt, hogy az sürgős. A láz nem kellemes, ez ezzel jár. Attól, hogy fáj neked, az még nem jelenti azt, hogy az ügyelet meglátogatása indokolt.
Minden jót!

magam adom 2014.02.20. 22:11:15

Gyöngy Drót a Facebookról! Bírom a hozzászólásaidat!
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása