Miért kell heteket várni?
Nem sürgős esetet miért nem lehet ügyeleti időben ellátni (ha sürgős nincs éppen)? Miért kell nekem hetekkel később, munkaidőben visszamennem, amikor valószínűleg ott is sorban fognak állni a páciensek?
Kedves Szakmabeliek!
Nálam nincs semmi dráma, csak érdeklődnék, mert nem értem a rendszert. Háziorvosom beutalt röntgenvizsgálatra. Telefonon bejelentkeztem, kaptam is időpontot két héttel későbbre. Közben láttam azt is, hogy 7-19-ig nyitva vannak, gondoltam péntek este 6-kor benézek, hátha nincsenek sokan, nem kéne kivárni a 2 hetet. Addig be is jött az elmélet, hogy senki nem várt a sorára éppen, két fehér köpenyes munkatárs viszont ott beszélgetett, ellátni viszont nem akartak. Kicsit kérdezősködtem, miért nem (beutalóm, TAJ-kártyám volt, ők ott voltak, a gép szabad volt), próbálták is türelmesen elmagyarázni, de nem sikerült megértenem. Először azt mondták, hogy mi van, ha sürgős eset jön - aztán kiderült, hogy a sürgős esetnek nyilván jövő csütörtökön negyed kettőkor is elsőbbsége van.
Aztán azt mondták, már nem rendes rendelés van, csak ügyelet - de ez miért jelent különbséget? Próbáltam átgondolni később, tippjeim vannak:
- Ilyenkor csak ügyeletben van az orvos, és pont az előző 8-12-akárhány órás rendes szolgálatot piheni ki, így ha nem sürgős, akkor inkább hagyják aludni? (Miért nem rendes munkaidejű orvos van akkor ott? Ennyire kevés a röntgenorvos, hogy nincs kit beosztani? Vagy annyival több a rendes munkaidőre fizetendő bér az ügyeleti díjnál? Asszisztens nem tudja kezelni a gépet - aztán az orvos majd elemezné valamikor a fölvételt, ha éppen van 5 perce?)
- Vagy a rendelőintézetnek nem érdeke, hogy minél több pácienst ellásson? (Valami teljesítmény-volumen korlát miatt? Az senkit nem érdekel, hogy 2 hét múlva esetleg már sokkal többe kerül a súlyosabb bajt kikezelni? Vagy a többség inkább meggyógyul addigra?)
- Esetleg csak a szabályzat van rosszul megírva? Nem sürgős esetet miért nem lehet ügyeleti időben ellátni (ha sürgős nincs éppen)? Miért kell nekem hetekkel később, munkaidőben visszamennem, amikor valószínűleg ott is sorban fognak állni a páciensek?
Ha valaki tudja a választ, kérem világosítson föl!
Köszönettel, skyzo
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
qbr 2013.10.11. 10:18:52
Azt nem tudom, hogy a konkrét esetben elláthattak-e volna, vagy sem, de a fenti kérdésre többé-kevésbé tudok választ adni. A TVK miatt (már nem így hívják, de gyakorlatilag ez van) fontos, hogy minden egyes, adott naptári időszakban megfelelően kitöltsék betegekkel a teljesítménykeret 100%-át, mert nem vihetik át a fel nem használt keretet a következő hónapra.
Tegyük fel, minden hónapban 100 beteg ellátását finanszírozza meg az OEP 100%-on, betegenként 10 Ft-ért és ennyi beteg is van betervezve időpont alapján. Így kap az intézmény 2000 Ft-ot az 1. és a 2. hónapra.
Ha a 2. hónapból valaki átjön az 1. hónapra, akkor ott 101 beteget látnak el, a másodikban pedig 99-et. Csakhogy azért az 1 betegért az 1. hónapban az intézmény csak 4,5 Ft-ot kap.
Így összesen a két hónapra az intézmény 2000 Ft helyett 1045+99 = 1945 Ft-ot kap, theát közel 0,5 %-kal csökken a finanszírozottsága.
Nyilván a fentiek példaszámok, valamennyi ráhagyás van a rendszerben, és az is kérdés, hogy mennyire szigorú a kontrolling az adott intézményben, mennyire van kiadva a dolgozóknak, hogy tartassák be az előjegyzési rendszert, stb. - számos tényező befolyásolhatja azt, hogy miért nem csinálták meg akkor a röntgent.
"Az senkit nem érdekel, hogy 2 hét múlva esetleg már sokkal többe kerül a súlyosabb bajt kikezelni?"
Ez így van, senkit sem érdekel. Legalábbis keveseket.
"Nem sürgős esetet miért nem lehet ügyeleti időben ellátni (ha sürgős nincs éppen)?"
Ezt nem tudom, de emögött is simán lehet valamilyen finanszírozási ok - de erre nem merném azt mondani, hogy tényleg van.
nemhiszem, hogy 2013.10.11. 11:10:51
Dr.laikus PhD 2013.10.11. 11:50:03
Biztosan a TVK az oka. Azt elmondtad, hogy meghatározott számú beteget finanszíroz jó barátunk, felvigyázónk az OEP.
Ha jól gpndolkodnak - és miért is ne?, akkor az ügyeleti betegek számára is fenn kell tartani valamennyi helyet - azoknak akik nem életveszélyben vannak, de a vizsgálat indokolt.
Legutóbb előre egyeztetett időpontom volt éjfélre. Fiam elvitt, majd ős is visszament dolgozni. Taxi, vagy mentő volt az alternatíva az ágyban alvásra otthon.
Végül ismerős kórházi dolgozó vitt haza. Neki sem volt soronkívüliség.
Egyetlen haszna voltam a számára, hogy a leletért én mentem, aláírta a meghatalmazást és vittem lobogtatva az eredményt.
qbr 2013.10.11. 14:07:30
qbr 2013.10.11. 14:14:21
jágör68 2013.10.11. 15:24:43
Ki lehet fizetni zsebből- oszt azonnal kész.
Egy röntgen kb 3- 9 ezer Ft típustól függően.
Sajnos más kérdés, hogy annyira ki vannak véreztetve a kórházak, hogy bizonyos helyeken még apparátus sincs ilyenre, hogy számlát adjon róla meg hasonlók.
Tempus-Anh 2013.10.11. 15:52:59
Az eseted, mint láttuk, nem sürgős.
Ha pl. este 9 után mész be egy bankba, ott csak a biztonsági őrt találod, esetleg egy-két még ott dolgozó banktisztviselőt, akik nem miattad vannak bent, hanem mert elmaradt munkájuk van. Hogy is mondták sokan errefele? Az egészségügy szolgáltatói szektor. Mi tehát szolgáltatunk. Nem irgalmasrendi intézet vagyunk. De még csak nem is kocsma, ahová betérsz egy felest rendelni és a csapos rögtön ugrik. Akkor látunk el, amikor sorra kerülsz, ha nem vagy sürgős eset. A kénygörbéd, kényelmed, szabadidőd pedig a magánügyed.
Dr.laikus PhD 2013.10.11. 16:04:58
Minden részvétet kiöltök a betegekből.
Szolgáltatónak nevezed magad, de kényed-kedve szerint szeretnél dolgozni, mert elégedetlen vagy - joggal-.
A vallásról, vallástalanságtól a véleményed enyhén szólva is sarkos. Úgy ahogy a kedved
A beteg beteg. Nem tudja mi baja. Lehet, hogy semmi, de a te tiszted megmondani neki emberi stílusban.
A kérdés eredetileg az volt, hogyan alakul és miért így a várólista.
Tudsz erről többet, hogy aki nem tudja okuljon és megkíméljen attól, hogy mérges légy, miért nem tudja azt amit majd' évente maad is újra tanulsz.
Tempus-Anh 2013.10.11. 16:24:30
Nyilvánvalóan ha sürgős, bármelyik beteget megnéz az ügyelet.
Én is.
Azt azonban, hogy az amúgyis túlterhelt, agyonhajszolt, összeomlás határán tántorgó egészségügyet ilyen extra kényelmi bónuszok megadására kényszerítsünk (ráadásul ügyeleti időben) ami 1. nem indokolt azonnal 2. nem életmentő 3. ismert előjegyzési dátumhoz már kötötték, bocsánat, de nem fair, még sarkítottan sem. A mi coronariáinkat ki tartja karban? Természetesen elmondom egészen emberi stílusban, hogy MOST nem vizsgálom meg, mert nem tartom acutnak az állapotát, jöjjön a megadott időpontban.
Én sem megyek sehová zárás után.
Ha már le voltam szolgáltatózva.
A vallásosságról egy kialakult véleményem van, nem vagyok egy Bosco-i Szent János, de még Vianey sem, de felfogásom, elképzelésem lehet.
Ismételten javulást kívánok Neked.
Dr.laikus PhD 2013.10.11. 16:36:04
Nagyon szeretnék javulni. Köszönöm! :))
"Az egészségügy szolgáltatói szektor. Mi tehát szolgáltatunk. "
A fenti idézet tőled.... A kialakult véleményed a tiéd, de nem indok semmire.
Ahogy jelenleg írsz a betegnek van joga panaszkodni, elvárni, hogy válaszokat kapjon és ne legyen a számára evidencia, hogy mertsokat dolgozol az infarktus kerülget.
Te legalább sejted miért vagy rosszul. Azt várod, hogy pusztán a tanultság mián térden állva köszönje meg, hogy esetleg válaszolsz és magyarázol, hogy mit jelent a várólista, miért nem ellentmondás adott pillanatban, hogy szerinte üresjárat van és mégsem vizsgálod meg, pedig ő halni készül.
Két szembe álló fél ahol, ha igazad is lehet még mindig a beteg vár magyarázatra.
csak néha benézek ha marhaságot látok 2013.10.11. 17:04:12
van egy ortopéd főorvos ismerősöm angliában, lehet vagy 10 éve mióta úgy gondolta nem dolgozik aprópénzért. az első térdprotis beteg akit műtött 8 évet várt a protézisére, ezt közben tudtommal 2 évre maximalizálták, de akkor is.
Tempus-Anh 2013.10.11. 17:04:30
Egyszerűen van egy rend, egy előjegyzési rendszer, amihez a beteg alkalmazkodik.
Vannak sürgősen ellátandó, acut esetek és vannak várólistás, előjegyzéses, nem azonnali beavatkozást, vizsgálatot igénylő esetek. Az övé is ilyen, az utóbbi kategóriába tartozó eset.
Szerintem nem nehéz megérteni. Már ha meg akarja érteni.
Az erőszakos, nyomuló, értetlen, "ide nekem mindent rögtön" betegekkel pedig nincs amit kezdeni, meg kell konkrétan nekik magyarázni, hogy miért.
Ha megérti, akkor megérti, ha nem, akkor még töprenghet rajta.
Tempus-Anh 2013.10.11. 17:26:50
blackshíp 2013.10.11. 18:43:26
FuBu 2013.10.11. 21:45:09
A lényeg, hogy nekem betegként nem az a szerepem, hogy a másik munkáját, munkabeosztását firtassam. Semmi közöm hozzá. Nekem ez nem tetszik sok posztban.
Mindenki jobban akarja tudni a másik mit csinál.
Ez a posztoló legalább csak kérdez, bár alapból a világon semmi köze hozzá.
khi 2013.10.11. 23:31:42
A válasz sokkal egyszerűbb mint gondolnád, és magadtól is rájöhettél volna ha legalább 1 percre el tudsz vonatkoztatni attól, hogy Te vagy az egyetlen ember a világon akinek az egészségével/betegségével az eü rendszernek törődnie kellene. Szóval képzeld el, ha rajtad kívül még 20-30 embernek jutna eszébe ugyanez a csodálatos gondolat minden ügyeletben. Szerinted ez hová vezetne? Az a baj hogy bár az egészsége mindenkinek a sajátja, az egyre döglődő rendszer amink még van, az viszont KÖZÖS!
Komojtalan 2013.10.12. 08:52:39
skyzo 2013.10.14. 10:20:54
@khi ha tehát másnak is eszébe jutna, hogy az elvileg 7-19-ig rendelő orvoshoz ne reggel 7-re menjen, hanem este 6-ra, akkor szerintem mindenkinek jobb lenne.
(A TVK-s hónapos magyarázat most nem áll, márcsak azért sem, mert adott hónapon belül vagyunk ígyis-úgyis.)
skyzo 2013.10.14. 10:34:36
Nem lennél rá kíváncsi, miért ilyen a szabályzat? Nem éreznéd hülyén magad, ha kekeckedőnek és egoistának néznek, csak mert óvatosan, udvariasan rá mertél kérdezni, mi folyik itt? (Jelen esteben én nem akartam sürgőssé nyilvánítani a nem sürgős esetet, nem akartam senki más rovására előrébb kerülni a sorban, és nem akartam, hogy miattam túlorázzon vagy vállaljon többlet munkát bárki is. Csak magyarázatot szeretnék, ha van.)
skyzo 2013.10.14. 10:48:08
Dr.laikus PhD 2013.10.14. 11:00:21
Kicsit az az érzésem, - nem kisit -nagyon,hogy kötözködtök.
Abból próbáltok okosságot kreálni ami egyszerű tájékozatlanság, nota-bene tudatlanság.
Nem tudod mi a különbség a háűziorvosi rendelés és az ügyeleti rendelés között?
Általában hirdetményben ki van írva. Rendelőben is pl.
100* lertuk, idéztük mikor kell mentőt hívni, mikor menjünk sürgősségire, ott mikor és miért várunk sokat, ami persze egyéni tűrőképességtől függ, hogy ki miért panaszkodik.
Én is sokat vártam SBO-n. Baromira kellett pisilni és mert nem ülhettem a fenekemre, fel sem kelhettem kaptam egy nekem való pelenkát. Akkor derült ki, hogy mennyivel többet bír az ember lánya, mert pelenkába nem ment a pisi pedig senki nem látott, be voltam takarva, el voltam bújtatva. És mégis még egy egész órát bírtam, csak azért, mert így vagyok _szocializálva_. :DDDD
A fenti friss élmény, de azért olvasd el a mellékelt linket.
Csak mondom, hogy orvosainknak évente, sokszor ennél többször is betéve meg kell tanulni ezt a törvényt.
www.oep.hu/portal/page?_pageid=35,32921&_dad=portal&_schema=PORTAL
blackshíp 2013.10.14. 11:02:50
Vagyis ne úgy képzeld el,h ogy ez egy gyár és van 3 műszakban ugyanannyi ember. Hanem úgy, hogy van kb. 1-1,5 műszakra elég embered és ők dolgoznak úgy, hogy minden időpillanatban legyen bent valaki, mert olyat meg nem lehet, hogy nincs senki. Így van a szerencsétlen orvos, aki ledolgozza a heti 40 óráját (tipikusan azért úgyis többet és persze túlórát nem divat nálunk fizetni) majd ezen felül ügyel még némi pénzért (ami azért lényegesen kevesebb mintha ez is a munkaideje lenne, mert belekalkulálják, hogy ügyeletben elvielg nem kellene végig dolgozni, hanem akár ad absurdum pl. alhatna is, ha nincs sürgős eset, persze akkor jönnek a postolók, hogy de csak kávézgatnak meg alszanak).
skyzo 2013.10.14. 11:40:44
@blackshíp: Na itt viszont talán közeledünk a megoldáshoz: ügyeletben tehát kevesebb ember van a röntgenosztályon? Vagy, mint ahogy az eredeti posztban is felvetettem, ügyeletben ha csak lehet, pihen az orvos? Milyen egy átlagos röntgenes ügyelet forgalma? Lehet tényleg rendesen pihenni 2 beteg közt? Ha igen, akkor már talán érthető a dolog - persze akkor sem vagyok benne biztos, hogy nem érné meg (akár anyagilag is) kicsit több pénzért (ügyeleti díj és rendes munkabér különbsége) lerövidíteni a diagnosztikai várólistákat, megelőzve ezzel sok eset súlyosbodását. De ez már nem ennek a posztnak a tárgya...
Irkutszk 2013.10.14. 12:03:35
platelet 2013.10.14. 12:44:45
blackshíp 2013.10.14. 12:52:52
skyzo 2013.10.14. 13:28:25
De szerencsére más tudja értelmezni a kérdést, és válaszol is - köszönöm, blackship. (Ja, és én személy szerint inkább fizetnék vizitdíjat és/vagy több TB-t, ha cserébe kapnának annyi pénzt az ápolók, orvosok, hogy legyen aki megvizsgál és ellát.)
skyzo 2013.10.14. 13:36:34
Szóval most akkor én vagyok hülye, hogy felvetem az ügyeleti időben történő ellátást, vagy valóban valami nem optimális onnan nézve sem?
karcsibácsi 2013.10.14. 13:55:21
Nem szívesen válaszolok "igen"-t, de aki ennyi, világos magyarázat után sem képes megérteni egy viszonylag egyszerű dolgot...
Dr.laikus PhD 2013.10.14. 14:08:00
Linkeltem neked és nem olvasod el.
Dühítő a mesterséges naívságod, a mögöttes rosszindulat.
Vonulj be egy ügyeletes osztályra, tengjél-lengjél és látni fogod, hogy mennyi a beteg, hogy is alszik egy jóízűt az ügyeletes orvos akár annak árán is, hogy nem lát el beteget.
Haarapok....
Honnan ez az álnaívság? Miért csak a szomszéd néni nyavaláit hallgatod és érted meg?
Sokszor nagyon beteg emberek előszobáznak egy-egy ügyeleten (szó szerint értsd az előszobázást. Ez egy utolsó előtti előszoba aminek a vége családi tragédia. És mégis a törött csontú idős asszonyt vitték előbb műteni nagyon helyesen.
A szempontok kit mikor tudnak és kell ellátni szigorúan meghatározottak.
Ügyeletben nincs alvás! Penig jó lenne, ha lehetne. Egy fáradt, kimerült orvos jó lenne ha nem kéne bonyolult műtéteket végezzen.
Az ügyelet nem csak beeső betegeket jelent, hanem a kórház aznapi beteglétszámát is.
Tempush írta, hogy meg fog nézni, ha nagyon szenvedsz, csakhogy az ügyelet legtöbbször nem a te bajságod szakorvosát jelenti. Nem csak itthon, de külföldön se.
A körülmányek csillogóak, ettől a közérzeted jobb, de hamarabb küldenek haza, mint itthon és várhatsz pár hetet a háziorvos időpontjára. Igaz nagyon udvarias lesz, kapsz eldobható hálóinget és bizonytalan szaktudást.
Az magyar orvosok munkabeosztása, kötelező óraszamáma messze van az optimálistól. :(((
platelet 2013.10.14. 15:11:13
Ez így értelmezhetetlen, torzítás. Egy adott területen kell, hogy legyen elektív röntgen (8-16) és röntgen ügyelet (16-8). Különböző feladatokkal, munkaidővel, bérezéssel.
"És az orvos sem otthonról szalad be, ha sürgős eset érkezik, hanem úgyis ott dekkol helyben este is. Szóval itt a kérdés az volt, hogy nem lenne-e célszerűbb ügyeletes orvos helyett rendest foglalkoztatni este 6-kor is, hogy időben kiderüljenek a bajok."
Ez tisztán hülyeség. Nem célszerűbb. Ami nem sürgős, az nem sürgős. Pont. Ha valaki éjszaka dolgozik (ügyeletben), azért több pénzt kap, mintha nappal dolgozna. Nem sürgős esetekért nincs értelme éjszaka, több pénzért röntgenes csapatot foglalkoztatni. Én legalábbis biztosan nem akarom, hogy a tb-met (vagy adómat vagy hogy is hívják manapság...) erre használják. Egészen konkrétan: az én befizetett pénzemből ne tartsanak fent egy éjszakai röntgenes csapatot, akik a te vagy akárki nem sürgős röntgenjeit intézik.
platelet 2013.10.14. 15:16:34
skyzo 2013.10.14. 15:53:41
Én eddig (igaza van Dr.laikus PhD-nak, tapasztalatok nélkül, naivan - viszont minden rosszindulat nélkül) azt hittem, a sürgős eset azonnal kell, a többi meg amikor sorra kerül. Az nem fért a fejembe, hogy ha történetesen ott az orvos (nem kórházról van szó, rendelőintézet), ott a gép, a beteg, és mindenki ráér, miért nem lehet haladni a sorral.
"Ami nem sürgős, az nem sürgős. Pont." - ez nem elfogadható érv erre. A kisujjam se fájjon _fölöslegesen_ heteken át.
Az már inkább reális, amit a következő hozzászólasban írsz, és amit blackship is említett: a finanszírozónak - látszólag - nem érdeke rászánni az ügyeleti pénz és a rendes fizetés különbözetét (esetleg nincs is elég orvos), mivel a sor talán sose fogyna el úgy sem. Ha hosszabb, akkor kevesebben mennek el: inkább elhanyagolják, vagy elmennek magánrendelésre. Az esetleges károk meg közvetettek, nehezebben összevethetők a többletköltséggel.
(Egyébként annyira talán mégsem vagyok naiv; ha visszanézed, ilyesmi volt az első lehetséges magyarázatom is az eredeti posztban.)
platelet 2013.10.14. 16:04:08
Hányszor írjam le? Csak azért, mert ott vagy te is meg a gép is meg én is, nem foglak megröntgenezni, mert lehet, hogy neked jó, de nekem nem. Plusz munka, amiért nem fizetnek. (A félreértések elkerülése végett: nem vagyok radiológus, csak példának írtam). És, nem is akarom, hogy az én pénzemből radiológusokot fizessenek, hogy rendes munkaidőn túl nem sürgős eseteket röntgenezzenek.
Pedig ez egy elfogadható érv. Az eseteket sürgősség szerint osztályozni KELL, hogy ne szenvedjenek kárt a sürgősebb esetek. Azaz, hogy összességében mindenki minél kevesebb kárt szenvedjen. Ha kicsit fáj az ujjad, nem sürgős. Ha nagyon fáj, sürgős. Ha kicsit fáj az ujjad, az én pénzemből senki ne röntgenezze meg ügyeleti időben. És persze, ha az én ujjam fáj kicsit, azt se röntgenezzék senki pénzéből ügyeleti időben.
A finanszírozó érdekéről semmit nem írtam, összekeversz.
Még egy dolog: tudom, nehéz megérteni, hogy a rendelő orvosok is rendes munkaidőben szeretnek dolgozni, nem pedig késő este, amikor neked ráér a röntgen. De senki nem fog azért késő estig bent maradni, hogy neked ne kelljen szabit kivenni, mert ezt senki nem fogja kifizetni.
platelet 2013.10.14. 16:05:50
skyzo 2013.10.14. 16:28:19
Írod még: "A rendelés az egy nagyjából tervezhető beosztás," - akkor miért nem érdemes 5-10%-kal növelni a kapacitást (pl. a nyitvatartást) azért, hogy rövidüljön a sor? Ugye ez az, amit elkezdtünk kitárgyalni itt a vége felé - illetve én, meg rajtad kívül 2-3 ember próbált már mondani rá valamit(qbr, blackship), de sajnos vannak, akik - nyilván rossz tapasztalataik alapján (Dr. Laikus, Tempus-Anh , FuBu) - megsértődnek a kérdésen, vagy csak simán lehülyéznek (karcsibácsi)
Dr.laikus PhD 2013.10.14. 16:39:22
Ó te drága!
Dacára annak, hogy nem vagyok orvos nincsenek rossz tapasztalataim.
Változatlanul nem érted csak a saját kérdésed. Neked jó egy időpont és miért is nem akkor van az ügyeleti ellátás?
Ha ne érted, nem olvasod el a jogszabályt, nem olvasol hozzá költségvetési törvényt, akkor meg kell elégednek evvel az egy picuri szóval, hogy csak. Minden sértődés nélkül.
blackshíp 2013.10.14. 16:40:24
Egyébként meg leegyszerűsítve a kérdést: ha te a saját bajod miatt - azaz neked fáj - nem vagy hajlandó kifizetni a röntgenvizsgálat költségét egy magánrendelőben (mert ezt megteheted), akkor én, meg Jóska három faluval odébb ugyan miért fizesse meg a TB-n keresztül, hogy neked (meg persze nyilván nekünk se) kelljen várnod akkor, amikor ettől semmi bajod nem lesz? És a hiánygazdaság mindig sorállásból áll: amíg nem fizeted ki az adott vizsgálat teljes költségét, addig a szűkös közös költségvetésből kell elosztani. És ha rendes munkaidőben mondjuk 100.000 forintnyi bérköltségből lehet ellátni 100 beteget, míg ügyeleti időben (ha teljes gőzzel dolgoznának) akkor másik 100.000 forintból lehetne ellátni mondjuk 30 beteget, akkor rögtön látod, hogy pazarló lenne. Na ezért limitálják a bérköltséget azzal, hogy csak ügyeleti idő, az igénybevevők számát (hogy a csökkentett szolgáltatás is el tudja látni) meg azzal, hogy csak sürgős jöhet.
Egyébként meg ugyanígy lehetne pampogni, hogy miért nincs nyitva a melletted lévő CBA éjfélkor, miért csak este 10-ig van nyitva, hiszen megéhezhetsz éjfélkor is. Ráadásul még ott takarítanak, igazán beugorhatnának kicsit a pénztárba, hiszen csak beszaladsz, meg ki. Mert itt ez a helyzet: az ügyeleti idő azt jelenti, hogy számodra, akinek nem sürgős, zárva van a hely, míg akinek sürgős, azt fogadják, mert az mégsem jó, ha meghal valaki, mert nem röntgenezték meg az autóbalesetekor...
skyzo 2013.10.14. 16:59:22
skyzo 2013.10.14. 17:00:08
magam adom 2013.10.14. 20:29:29
hátha kihozunk belőle többet, s aztán le is zárhatnánk a témát.
Szóval van a délelőtti rendelési idő. Ez többnyire 7 és 15, 1/2 8 és 1/2 16, illetve 8 és 16 óra közötti napi 8 órát jelent. Vannak rendelőintézetek ahol egy héten egyszer van úgynevezett délutáni rendelési idő, mondjuk 20 óráig. Tudomásom szerint ez igen ritka. A délelőtti rendelési időben egy minimum feltételekben meghatározott létszámú orvos és szakdolgozó dolgozik. Sokszor macerált kérdésekre adott válaszokból tudjuk, hogy a minimum feltételeknek gyakorlatilag lassan egyetlen rendelőintézet, klinika, vagy kórházi osztály sem felel meg. Namármost, letelik az a bizonyos 8 óra rendelési idő, de az ellátás folytonossága nem szakadhat meg, így aztán elkezdődik az ügyelet (sürgősségi esetek ellátására). Az nem úgy van, hogy otthonról beszalad a kipihent radiológus és asszisztense(i), hanem az előzőleg végigdolgozott 8 óra után ügyeletet lát el. Ügyeleti bérezésért. Ennek nagysága helyenként változó. Van, ahol megszabott ügyeleti "órabér" a fizetség - az ügyelet óráinak számával megszorozva. Ez természetesen nem éri el a 8 órában végzett munkára jutó órabért. Van, ahol a fizetésből számolt órabér 60, esetleg 70 % -a az ügyeleti órabér. Remélem nem gondolod, hogy az összességében 24 óra alatt, amit a rendelési idővel és az ügyelettel együtt benn tölt az ember, azt igavonó marha módjára végigdolgozza. Bár, volt már aki kifogásolta, hogy enni, esetleg szükségét végezni is szeretné a dolgozó a 24 óra alatt.
Az nem úgy van, hogy én ma az ügyeletemben lefényképezgetek minden arra járót, aki úgy gondolja, nem várja ki az általa korábban elfogadott előjegyzési időt, aztán holnapután meg nem megyek be, mert jobb nekem otthon a gyerekeimmel.
skyzo 2013.10.14. 23:15:05
Szóval ezért kérdeztem az eredeti posztban, hogy most orvos nincs, pénz nincs, vagy esetleg a szabályozás rossz.
Irkutszk 2013.10.15. 08:03:43
magam adom 2013.10.15. 11:13:27
A várólistáról:
Kezdődött vala, hogy jöttek a betegek, ki-ki a maga bajával. Egyik a nőgyógyászhoz, ilyen-olyan panaszok miatt. Ott megjavasoltak egy műtétet, amihez ugyebár anesztes, labor, meg mellkas rtg. kell. A másik beteg ment a fül-orr-gégészhez, aki a melléküreg stb. gyulladásra fülészeti felvételekre küldte a beteget. A tüdőgyógyász a régen köhögőt tüdőgyulladás? tumor? kizárásra szintén a rtg-be utalta. Aztán a sebészetről gyorsan egy akut has kizárására is beteg érkezett. És jöttek a munkaalkalmassági mellkas rtg-ért, meg a gyerek megütötte a csuklóját, és a nagyi dereka fáj.... sorban-sorban. Egy-egy nap összejött olykor 150 beteg is. Ez nem ennyi felvételt jelent, esetenként 4, vagy annál több expozíciót is. 20 éve úgy jöttek az emberek orvoshoz, hogy tudták, az a napjuk rámegy az itt-ott való várakozásra. 9 óra körül a váró dugig volt emberrel. Ki-ki szóba elegyedett egymással, volt olyan, hogy szerelem szövődött a folyosón. Aztán valami megváltozott. Hogy hol, és mikor, azt nem tudom, de az én elmúlt 20 évem alatt belopta magát a bizalmatlanság, a türelmetlenség, az arrogancia a várótermekbe. Türelmetlenség beteg és beteg között, arrogancia beteg és szakdolgozó között. Esetenként ez oda-vissza játszik. Mindenki azonnal akar mindent, mindennapos panaszok a betegjogi képviselő felé, és feljelentgetések, egyre kevesebb dolgozó, mind orvosi, mind szakszemélyzet szintjén. Mert nincs pénz. Mert az ember gyermekéről 7 bőrt le lehet húzni. Nem csak a kivándorlás miatt nincs szakember. Néhány éve a létszámot alaposan megnyírbálta Ágnes asszony reformja. Amit korábban egy röntgen laborban 2-3 szakorvos, és 4-5 röntgenszakasszisztens látott el, azt ma egy szakorvos + (jobb esetben) egy rezidens, és maximum 2-3 asszisztens látja el. Amíg 20 éve jutott egy hónapra átlagban 2-3 ügyelet, addig napjainkban a havi 5-6 is előfordul. Akkoriban az "idősebb" asszisztensek már nem ügyeltek. A fiatalok, lelkesek, úgymond átvették az ügyeleteket. Jó volt a több pénz is (akkoriban 470 Ft volt az ügyeleti bér 16 órára), és még bírtuk is. Most, a nyugdíjhoz közelítő, de azt (szerintem) már el nem érő emberek 24 óráznak, nagyjából 6-8 ezer bruttó forintokért. A rendelési időre egyre több beteg jut, a létszám egyre kevesebb. A finanszírozás meg egy vicc. Az OEP finanszíroz x mennyiségű rtg, UH, CT, MRI vizsgálatot. Ez függ a rendelő (kórház, klinika) ellátási területétől, a gépek életkorától stb. A megvizsgálható mennyiség le van bontva munkanapokra. Vagyis, hogy egy nap mennyi vizsgálat "fér bele" a 8 órába. Ez messzemenőkig ki van használva, mert a ki nem használt kapacitást a következő hónapban nem kapja meg az intézet.
Igény mutatkozott az előjegyzésre. Nem működik, illetve nem működik jól. Van, aki eljön az időpontjára, van aki nem, és még le sem mondja. Van aki eljön, de nem az általa elfogadott időpontra, hanem előbb, vagy később 1-2 olykor 4-5 órával is. Már nem beszélgetnek az emberek a váróban, hanem "ölik" egymást, meg a személyzetet. Mindenki jobban tudja, hogy a másiknak mi a baja, és miért érne rá jobban várni, és mindenki jobban tudja, hogy a dolgozóknak hogyan lehetne jobban, többet, és hatékonyabban dolgozni.
És még egyszer az ügyletről. Az ügyeleti idő, ügyeleti bérezésért, ügyeleti esetek ellátását jelenti. Csökkentett létszámmal működő, szükség szerinti munkavégzésről beszélünk. Amikor azonban valami akut, akkor menni kell, akkor nincs az, hogy az ott egyedül dolgozó asszisztensnő nem tud elmenni egy intenzív osztályra akut röntgenfelvételt készíteni, mert az utcáról benézett valaki, hátha most "lelövik" azt a röntgent. És igen, ha van egy negyed órája, vagy kettő is akár az ügyeletesnek, akkor pihen. Mert pihenten tud a következő, súlyos esetre koncentrálni. Mert akkor nem néz el, vagy állít fel téves diagnózist, ha pihent. És már régen nem kipihent...
platelet 2013.10.15. 11:46:10
A későbbi hozzászólásaidra is reagálva: az orvosnak nem lenne jó, ha több műszakban csinálná az elektív röntgeneket. A konkrét esetre reagálva: azért nincs értelme többműszakos ellátást csinálni, hogy a nem sürgős röntgenre nem kelljen 2 hetet várni. Ezért nem éri meg fizetni.
Igen, van várólista (megjegyzem, a 2 hét az nagyon kevés idő magyar és külföli viszonylatban is). A várólistát úgy lehet csökkenteni, hogy többet dolgoznak, azaz több radiológust foglalkoztatnak egyszerre. Ehhez csak két dolog hiányzik: a radiológusok és a pénz, amivel megfizetnénk őket. (Orvoshiány Magyarországon, pénzhiány az egészségügyben - így talán már hallottál róla.) Ez az, ami egyébként itt a blogon a kommentelők nagy részének nyilvánvaló, ezért hüledezik mindenki a posztodon és azon, hogy még mindig nem érted.
mldrv 2013.10.15. 20:02:14
skyzo 2013.10.15. 22:06:00
Már bocsánat, a végére már én is kicsit kezdem indulattal kezelni ezt az egészet, pedig eredetileg tényleg csak a dolog működését szerettem volna megkapirgálni kicsit. De a hozzászólások alapján nagyon úgy tűnik, hogy az egészségügy és a benne lévők nagy része nem a gyógyításra, hanem csak a túlélésre van ráállva... Legalábbis abból, hogy negyvenvalahány hozzászóláson át építő jellegű hozzászólás nem volt, legföljebb mentegetőzés, nekem ez jött át.
mldrv 2013.10.16. 04:52:22
de mondok mást is a matekozás mellé. szerinted az jó, ha feleslegesen terheled a kevés orvost ekkora orvoshiány mellett? ezen gondolkozz még picit mielőtt elmész úgy, h behazudod magad sürgős esetnek, ha azt ugyan komolyan írtad egyáltalán.
biztos h vannak szervezésbeli hiányosságok is, de ez az eset pont nem annak tűnik nekem, így laikusként legalábbis. (ami hiányosság, az más posztokban volt nemrég, pl. hogy hülyén adnak időpontot, lehetne csökkenteni a várakozási időt, ha nem reggel 8-ra hívnak be feleslegesen.)
amúgy az szerintem is gáz "érv", hogy semmi közünk nem lenne hozzá. ebben egyetértek veled, hogy van közünk hozzá, van jogunk tudni, hogy működnek a dolgok.
ja, önzőnek sem tűntél kivéve ha komolyan gondoltad a behazudósat de gondolom nem
és még annyi, hogy szerintem a személyeskedések mellett volt építő jellegű hozzászólás is, elég sok. furi h azt írod h nem volt, pedig korábban megköszöntél pár hozzászólást.
Irkutszk 2013.10.16. 06:46:12
ne vada 2013.10.16. 14:08:35
"Azért nem a Marsról jöttem."
Valószínűleg tényleg nem. Szerintem a pszichiátriáról szöktél.
dioda 2013.10.28. 22:28:17
csak néha benézek ha marhaságot látok 2013.10.28. 23:03:26
az ügyelet az egy olyan tevékenységi kör amely 16-24 órát fed le és a munkaterhelés az európai jog szerint nem haladhatja meg az 50%-ot mert akkor műszakosítani kellene (erről a jogról magyarországon nem hallottak). továbbá ügyeleti idő alatt az orvos csak előre be nem tervezett feladatokat láthat el, magyarán sürgősségeket (erről sem igazán hallottak magyarhonban). továbbá ügyelet után kötelező hazamenni és pihenni legalább 10 órát (na erről sem hallottak sok kórházban).
a behívható ügyelet azért buli a kórháznak mert:
1) jellemzően kevesebbet fizet érte mint egy bennalvósért
2) jellemzően nem téríti meg az utazási költségeket, ha pl 20 km-re laksz és 24 óra alatt behívnak 10 szer az ugye 400 km utazgatás
3) a behívós ügyeletes másnap teljes munkaidőben dolgozik, tehát nem esik ki egy ember, akkor se ha az idő 90%-át átdolgozta az illető
4) jellemzően a behívósságokat átalányban fizetik, tehát soha nem derül ki hány túlórát is teljesítettél, átlépsz-e a megengedett munkaidőkorláton vagy sem.