Panasz - Egy haldoklótól is elfogadják a pénzt

2012.12.29. 11:08

1.jpgHa tehetném nem fizetnék egy forint TB-t sem, hanem azt a pénzt félretenném külföldi ellátásra.  

Tisztelt Praxis blog!  

 

Nem tudom kihez fordulhatnék sérelmeimmel, észrevételeimmel a betegellátást illetően. Az interneten találtam Önökre, így bízva abban, hogy szavaim célba érnek, el szeretném mondani, hogy mit műveltek Nagypapámmal a SOTE 1. sz. belgyógyászatán.   Nagypapám 2012.12.10-én (hétfőn) érkezett Nyíregyházáról a SOTE-re, abban a reményben, hogy a legjobb kezekben lesz. Azt ígérték neki, hogy 2012.12.12-én (szerdán) megműtik vastagbél rákkal. Mindig aznap 16:00-kor dőlt el, hogy másnap kik kerülnek a listára. Addig Nagypapám csak eg Nutricia nevű italt kapott, mivel a műtét előtt 3 nappal koplalni kell. 2012.12.12-ig (szerdáig) minden szükséges vizsgálatot elvégeztek, így mondhatni már csak a műtét várt volna rá, azonban 2012.12.12-én (szerdán) közölték vele, hogy a 2012.12.13.-ai (csütörtöki) listán sincs rajta, de várhatóan 2012.12.14-én (pénteken) megműtik. Az orvost nem tudták elérni a nővérek azzal kapcsolatban, hogy ehet-e vagy sem, így továbbra sem adtak neki mást, csak a Nutriciát kapta.  

 

2012.12.13-án (csütörtökön) vittem be neki egy tányér levest, mert már panaszkodott 2 napja, hogy szédül az éhségtől. Szegény úgy ette, hogy még az állán is csorgott, annyira éhes volt. Mást nem mertem vinni neki. Éppen ott voltam, amikor közölték vele, hogy 2012.12.14-én (pénteken) sincs a listán. Teljesen letaglóztam, hogy ilyen létezik. Ételt még mindig nem akartak adni neki, ugyanis az orvos még akkor sem adott erre való utasítást.   2012.12.14-én vittem be neki egy kissebb szatyor ételt (ami nem számít nehéznek), mivel az orvosok hétvégén nem műtenek, így leghamarabbis hétfőn műtötták volna meg, addig meg minek éhezne? Mert persze, lehet azt mondani, hogy ez a Nutricia lötty mindent tartalmaz, ami egy szervezetnek szükséges, de ha ehetne normális ételt, akkor miért nem azt adnak neki. Szegénykém annyira éhes volt, hogy rögtön neki látott. Kérdeztem a nővért, hogy még mindig nem adnak neki enni, pedig akkor már biztos volt, hogy áttolódik következő hétre a műtét. Még mindig azt válaszolták, hogy az orvos nem adott rá utasítás, de szerintük is ehet, így hoztak neki egy kis zsömlét, 3 szelet felvágottal. Azt mondták nekem, hogy ne idegeskedjek, ők naponta 20-szor végighallgatják, hogy miért nem lehet pontosan megmondani a műtét idejét. Sok embert haza is küldtek, mondván, hogy nem tudják mikor kerül rájuk sor. A különbség csak az volt, hogy Nagypapám nem Budapestről jött, hanem Nyíregyházáról.

 

Nem olyan könnyű oda-vissza ugrálni, akkor amikor az orvosnak úgy tartja kedve. A nővér még egyszer visszajött, és azt mondta, hogy 2012.12.16-ig (vasárnap délutánig) ehet könnyű ételeket, utána megint jön a koplalás, ugyanis utánaérdeklődött és még a 2012.12.17-i (hétfői) listán sincs rajta a Papa. Ezen teljesen kiakadtam...   2012-12-15-én (szombaton) párommal vittünk be Papának frissen főzött levest és egy kis gyümölcsöt. Mondta, hogy kapott 2-3 szem fasírtot és krumpli pürét ebédre, de a levesünket is azonnal megette. Vittem be neki egy kis rádiót fülhallgatóval, hogy legalább ne unatkozzon a nagy semmit tevésben, ugyanis ő mindig jött-ment, amikor otthon volt, egy percre sem állt meg, még a kemo se vette el az erejét és a kedvét. Minden nap minimum 1,5-2 órát töltöttem bent nála a túlórák után, sokat beszélgettünk... mindig zavart haza, de láttam rajta, hogy nem gondolja komolyan. Jól esett neki, hogy mindig ott voltam, de megkért, hogy 2012.12.16-án (vasárnap) ne menjek, mert látta rajtam, hogy nagyon-nagyon fáradt vagyok.   2012.12.16-án nem voltam bent Papánál, úgy ahogy megbeszéltük, de felhívtam és akkor mondta, hogy már nem kap enni, megint koplaltatják, mert lehet, hogy a 2012.12.18-ai listán már rajta lesz.   2012.12.17-én (hétfőn) voltam bent nála, amikor közölték, hogy a nagyságos doktor úr azt üzeni, hogy 2012-12-18-án sincs a listán, de ígéri neki, hogy 2012.12.19-én megműti. Akkor mutatta nekem Papa, hogy lejárt szavatosságú Nutricia italokat adnak nekik, de azt mondják, hogy annak még nincs baja. Szombaton (2012.12.15-én) véletlenül adtak neki Nutriciát is a rendes étel mellé, egyet a táskámba rakott, hogy vigyem el.. azon a lejárat 2012.12.10. volt. Tehát, mivel a drága doktor úr teljesen el van havazva, így Papa továbbra is lejárt szavatosságú Nutricia italokon élt.   2012.12.18-án (kedden) már nem kaptuk azt a választ, hogy másnap nem műtik, így kezdtünk megnyugodni. Azt megjegyezném, hogy papa elég jól viselte a várakozást, legalábbis ezt mondta, hogy ne aggódjunk. Este kapott egy beöntést.   2012.12.19-én (szerdán) reggel beszéltem vele, mondta, hogy kapott még egy beöntést és nyugtatókat (elkezdték letompítani). Lehetett hallani a hangján, hogy alig bír beszélni. Azt mondta, hogy 9-10 óra körül megműtik, és ha felébred, akkor hívni fog. Délután 2 óra körül jött a telefon, hogy a drágalátos doktor úr megint elszámította magát, így ma sem műtik a Papát, hiába készítették elő, de másnap már 1000 millió %, hogy igen. Üvöltöttem volna az idegtől, de nem akartam Papát megijeszteni. Amikor bementem hozzá, az ágy szélén ült egy alsónadrágban és egy pólóban. Mondtam neki, hogy öltözzön fel, de mondta, hogy reggelig így marad, mert már elő van készítve műtétre és nincs kedve fel-le öltözni. Akkor már nagyon láttam rajta, hogy elment mindentől a kedve, de tartotta magát.   2012.12.20-án (csütörtökön) szintén letompították és akkor már meg is műtötték. Amikor felhívtam nagyon szétszórtan beszélt, biztos a mélyaltatás miatt. Bementem hozzá. Nagyon örült, hogy nem kelett kivezetni a belét. Áldotta az orvost. Kért, hogy keressem meg az orvost, kérdezzem meg tőle, hogy mikor tudnak pár szót váltani (természetesen a hálapénzt akarta odaadni neki). Lemenetem az orvoshoz, bekopogtam hozzá, ő rögtön azzal jött, hogy nem kértem időpontot, mit keresek ott. Mondta, hogy jó, hogy Papa jól érzi magát, de ez egy veszélyes műtét volt és majd csak két ünnep között engedik haza. Kérdeztem, hogy mikor tudna menni Papához, azt ígérte, hogy másnap meglátogatja.

 

Már kb. 2 órája bent lehettem, beszélgettünk, amikor egyszercsak elkezdett hányni. Mivel nem volt benne semmi étel napok óta, így teljesen színtelent hányt. Rohantam a nővérekhez, hogy adjanak valamit, amibe hányni tud (ENNYI ESZÜK VAN??? Sejthették, hogy altatás után rosszul lesz!!!!!) és kértem őket, hogy cseréljék le a huzatot, mert minden "vizes" lett. A kedves nővér közölte velem, hogy ez most őt nem érdekli, mert egy másik beteg eszméletét vesztette és hozzá mennek. Katasztrófa, hogy mi van ott. Kb.40-50 betegre 2-3 nővér jut. Természetesen az összes nővér ahhoz a beteghez sietett, de az egyik egy vesetálat nyomott a kezembe, hogy legalább azt vigyem be neki. Laci bácsi, Papa ágyszomszédja közben adott Papának egy másik vesetálat. Aznap másodjára hányt Papa, de folyamatosan azt hajtogatta, hogy nem fáj semmi és nagyon boldog, hogy túl van rajta. Amikor a nővérek kicserélték az ágynemüjét, Papa befordult a fal felé és megkért, hogy menjek el, mert nagyon fáradt.   2012.12.21-én (pénteken) amikor bent voltam Papánál már kezdett legyengülni. Kérdeztem, hogy volt-e nála a doki, de mondta, hogy nem, így nem tudta odaadni neki a pénzt. Vittem neki egy kis angyalka karácsonyfa dísz, amit felakasztottam az infúziója mellé. Bent voltam nála kb. 2 órát, de láttam, hogy nagyon fáradt és inkább hazamentem, hogy tudjon pihenni.   2012.12.22-én (szombaton) a család eljött Nyíregyházáról, meglátogatták. Akkor is nagyon tompa volt, de még mosolygott és bízott benne, hogy jobban lesz. Mondta, hogy volt bent nála az orvos, és odaadta neki a pénzt. Szegénykémen, akkor már nagyon látszott, hogy belefáradt ebbe a 2 hétbe. Rengeteg várakozás, hitegetés, éheztetés és egy műtét. Persze az orvos ennek ellenére elfogadta Papa 1 havi nyugdíját.   2012.12.23-án (vasárnap) bementünk hozzá mielőtt hazautaztunk volna az ünnepekre. Kicsit sárgásnak tűnt a bőre. Jól megpuszilgattuk, megölelgettük, elköszöntünk tőle és hazaindultunk.   2012.12.24-én (hétfőn) nem vette fel a telefont reggeltől, így hívtuk a kórházat, hogy miért nem lehet Papát elérni.

 

Akkor közölték velünk, hogy vasárnap este feltolták az itenzívre, mert nagyon le volt gyengülve. Később, amikor érdeklődtünk, mondták, hogy még egyszer megműtötték, hogy kiderítsék mi lehet a probléma, de nem találtak semmit, így csak találgatni tudnak. Nagyon idegesek voltunk, és eldöntöttük, hogy visszamegyünk hozzá.   2012.12.25-én 01:00-kor (hajnalban) jött a telefon, hogy Papa 2012.12.24-én 23:45-kor eltávozott, mert gyenge volt a szíve és leállt. Azonnal tudtam, hogy nem erről van szó, hanem valami más van a háttérben, csak nem merik mondani.   Sikerült kiderítenünk, hogy bakteriális fertőzés miatt halt meg Drága Nagypapánk.   2012.12.27-én bementünk a kórházba, hogy elhozzuk a dolgait. Beszéltünk az orvossal, aki csak annyit tudott mondani, hogy Papa mindenre máshogy reagált, ahogy kellett volna, speciális eset volt és nem tudják mi vitte el, de nagy valószínűséggel bakteriális fertőzés. A ruhái be voltak dobálva a szekrénybe (ami nem kulcsos), mintha csak felesleges lomok lennének.

 

Este eszembe jutott a lejárt szavatosságú Nutricia, ami esetleg okozhatta a fertőzést.   2012.12.28-án felhívtam a Nutricia kékszámát, ahol azt a tájékoztatást kaptam, hogy sajnos a kórházaknak nincs pénzük a megfelelő ellátás biztosítására, és hogy a Nutricia lötty még a lejáratát követő fél évig is jó. CSAK NEM EGY VASTAGBÉL MŰTÉT ELŐTT!!! Azt mondta az ügyintéző, hogy lehet feljelentést tesznek a kórház ellen, de erősen kétlem.. az nem lenne jó üzlet senkinek.   Mindenkit kérek, aki ezt olvassa, hogy ha a hozzátartozója, ismerőse kórházba kerül, ne hagyják, hogy csak úgy "játszanak" a beteggel, mert egy erős embert is elvihet egy "megmagyarázhatalan" bakteriális fertőzés...   Mindenkinek sok erőt kívánok a XXI. századi magyarországi egészségügyi ellátás elviseléséhez és túléléséhez.   Ha tehetném nem fizetnék egy forint TB-t sem, hanem azt a pénzt félretenném külföldi ellátásra.  

 

Üdvözlettel,   egy nagyon szomorú hozzátartozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.12.29. 11:37:52

"a műtét előtt 3 nappal koplalni kell" és beöntés? azért ez óriási pénzhiányra utal, vannak gyógyszerek amikkel a belet 24 óra alatt patika tisztaságúra lehet húrolni, vannak kifejezetten olcsók is ezen a téren (pl valaki megiszik 100-200 ml mannitolt az fél napig nem áll fel a vécéről és az is kijön belőle amire már nem is emlékszik, hogy megette, 510 forint/100ml)
a bakteriális fertőzést nem a nutriciától kapta, csináltak neki valószínűleg egy hemicolectómiát direkt varrattal (end-to-end), a varrat meg elengedett, ez sajna előfordul (főleg ha nincs pénz gépi varróra)
akut szakmákban a műtét eltolódása 1-2 nappal nem meglepő, de ez itt a beteg megfejésére ment ki, ez egyértelmű. előre várták a pénzt és kész, ez pedig nem jó
persze az nem tiszta számomra, miért kellett egy ilyen aránylag gyakori műtét miatt nyíregyházáról a SOTE ra menni

karamellcukorka (törölt) 2012.12.29. 11:44:49

Friss a fájdalom látom, sajnálom.DE tb-t azért fizetünk,hogy kapjon nyugdíjat apánk anyánk nagyapánk,legyen gyed,táppénz,a tb-ből nagyon pici szeletke megy az egészségügyre. Nos ha azt mind összegyűjti vki abból "nyugaton" pont kifutja évente 1 orvosi vizsgálat szakorvos, kórház műtét és egyebek nem.

Braincelle 2012.12.29. 12:26:52

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Csak azt nem értem, hogy ez hogy lehetett a belgyógyászaton...

@karamellcukorka:
Ez igaz, de itt nincs helye. Nem lehet az emberekkel megcsinálni, hogy egy hétig éhezteted, stresszeled őket, ez hatalmas rendszerhiba (még azt sem mondom, hogy az orvos tehet róla, lehet, hogy az adott helyzetben igen, lehet, hogy nem), és a megalázottság és a semmibe vettség érzését váltja ki - akárkiből. Főleg vidéki emberből, aki nem ezt a rohanós, te-egy-utolsó-porszem-vagy budapesti mentalitást szokta meg (ami nem csak az eü-ben van így), akit felutaztattak ide, a fővárosba, hogy meggyógyítsák.

Szerintem gyalázatos, szomorú történet, független attól, hogy a posztoperatív fertőzést szinte biztos, hogy nem a tápszertől kapna (aminek a nevét pont emiatt esetleg ki lehetne venni az írásból, ez egy konkrét cég konkrét terméke).

karamellcukorka (törölt) 2012.12.29. 12:59:41

@Braincelle: Az egész utolsó mondatnak nincs ,helye én arra reagáltam a többire mit írjak? Jót mondani ilyen helyzetben nem lehet.Nekem 2000-ben volt műtétem, akkor több minden volt és mégis 3,5 napig éheztettek előtte igaz én 30 éves voltam és mentő vitt , akut esetnek minősítettek először még aznap éjjel akartak műteni utána tolódott szépen, utána megint nem ehettem 4 napig mert nem tudták újra műtsenek-e vagy sem. Azt gondoltam ezzel jár,eszembe sem jutott ezzel akarnak porig alázni. Az a bizonyos drink meg elég sok kalóriát tartalmaz én pl. híztam is tőle, igaz nem finom és nem pótolja az evés élményék. Most is megfordul a gyomrom ha eszembe jut az íze.Én mondjuk nem utaztatnám Pestre az apám vagy nagyim ilyen műtét miatt. Nyíregyházán is van biztos sebész. A Pesti mentalitásról ne csevegjünk elképedek néha ,de én inkább nevetek rajtuk.
A belgyógyászatról meg áttolnak a sebészetre aztán vissza nem? Én így voltam.
A műtéti ütemezésről meg nem tudok mit mondani. A nagyobbik gyerekemet vakbélműtétnél (perforált) az ajtóból tolták vissza ,mert jött súlyosabb. Ott álltam a vacogó elkábított gyerek mellett aki sírt zokogott,mert nem értett semmit. Nekem is csak annyit mondtak nyugtatgassam a gyereket. 2 férfit hoztak összevissza kaszabolták egymást őket foldozták meg előttünk. A gyerekem meg 1 szál lepedővel leterítve hol sírt hol nyöszörgött. Akkor kire haragudtam volna?

Braincelle 2012.12.29. 13:30:52

@karamellcukorka:
Csak önmagamat tudom ismételni, de ezt egy idős emberrel nem lehet megcsinálni, látod, már mire a műtét kezdődött, addigra feladta; bárki, aki idős emberekkel foglalkozik tudja, hogy sokszor még lelkisebbek, mint a fiatalok, tudjuk, hogy az idegen környezet, a bizonytalanság, a megszokott tárgyainak a hiánya, a kiszolgáltatottság sokkal jobban megviseli őket, mint egy 30 éves valakit.

Sok olyan dolog van a posztban, amiről azt tudjuk mondani, hogy igen, ennek ez volt az oka, azt nem lehet másképp csinálni, amaz pedig ennyi pénzből ilyen és kész; a másik oldalról viszont a leírás számomra hitelesen mutatta, hogy hogyan élte meg és mit érzett valaki, aki a "pult" másik oldalán volt. És ha ezt így élik meg, akkor az nem volt jól. Tudom, milyen az, amikor valaki hisztis és követelőzik és utána hasonló mondanivalójú posztokat ír hiteltelenül, arra én is azt mondom, hogy hát ennyi pénz van, ez van, sajnáljuk; de ez az írás nekem nem olyan volt, nekem összeszorult tőle a szívem, nem a hozzátartozó, hanem az ágy szélén ücsörgő, átöltözni sem merő bácsi miatt. Továbbá tipikusan az a történet, ami "kommunikáció-hiány" és "empátia-hiány" szagú, még az adott helyzetben és az adott koordináták között is. És ne haragudj, de egy ilyen bácsitól, ennyi halogatás, ennyi gyötrés után, amikor rosszabbul van, amikor látszik, hogy baj lesz, több tízezer forintot eltenni, az szerintem szégyen.

karamellcukorka (törölt) 2012.12.29. 13:38:40

@Braincelle: Nehogy azt hidd már egyet értek azzal/helyeslem hogy elrakta a doki a pénzt!? (gesztus) Mondjuk azzal sem értek egyet,hogy adtak. Az idős ember helyére pedig bele képzeltem az édesapámat,de mint már írtam ha bele képzelem én nem is utaztatom máshová. Azt is írtam sajnálom, de ezzel kapcsolatban jobb ha nem mondok semmit. Vigasztalni nem lehet ilyenkor okosakat mondani sem,csak ahhoz szóltam hozzá amit tévedésnek gondoltam a posztban.

Dr.laikus PhD 2012.12.29. 13:43:51

Szörnyűség!

Részvétem!

Braincelle 2012.12.29. 13:53:08

@karamellcukorka:
Értem, ne haragudj, nem támadni akartalak, csak kifakadtam.
Lehet, hogy a helyi kórházban csak stoma létrehozásával vállalták, Budapesten pedig volt lehetőség másképp. A nagypapámmal pár éve pont így volt: igaz, őt megműtötték Pásztón, ki is vezették a vastagbelét, aztán sugárterápiát kapott egy budapesti kórházban, ahol azt mondta egy sebész, hogy hát mért kellett ezt stomával, ő megcsinálta volna másképp, sőt, ha akarjuk, megműti újra és megszünteti a stomát. Nem vállaltuk, nagypapám súlyos szívbeteg volt, és büszke, vidéki, keményvonalas ember, nem akart új műtétet, mi sem erőltettük. De ha már a kezdetén felmerült volna, hogy a stoma helyett Pesten lehetne végbél-megtartó műtét, akkor az lett volna (ez nem változtat azon a tényen, hogy Pásztón nagyon lelkiismeretesek voltak, mindig jól és szeretettel bántak mindkét nagyszülőmmel). Stoma-val élni elég szörnyű, nagyon nehéz lehet elfogadni, a nagypapám is valószínűleg végig szenvedett miatta. Én a stoma vagy halál című kérdés esetén komolyan elgondolkoznék, hogy van-e bármi az életemben, ami megéri azt, hogy az oldalamon, egy zacskóba folyjon ki belőlem a sz.r. Ha munkaképes maradnék, és dolgozhatnék utána is, akkor vsz megjátszanám, de hogy a magánéletem hogyan viselné el...
Ezt csak azért írtam le, hogy talán itt is hasonló történet játszódott le, hasonló érzelmekkel.

karamellcukorka (törölt) 2012.12.29. 14:22:44

@Braincelle: Nem vettem támadásnak és én értelek. Sztóma: nem tudom de remélem nem is tudom meg,azt hiszem nem tudnék vele élni, inkább elhaláloznék azt hiszem, ne verjen ezzel senkit az élet én azt kívánom.

easternsugar 2012.12.29. 14:55:40

Édesapámmal ugyanezt csinálják lassan két hónapja csak a Bajcsyba.Őt hazahoztuk, január 25-re adtak neki időpontot a SE 1.sebészetre, miután már négyszer elhalasztották a műtétet.Két hónap alatt nem tudták eldönteni, hogy műtsék vagy ne.Sajnos azt látom, hogy már késő lesz neki:(

húzzad neki shakespeare 2012.12.29. 15:36:55

A pénzt azt nagyon szeretik! Ha egy műtétért ennyit kap, akkor mennyit harácsol össze egy hónap alatt a bajba került, szegény, beteg emberektől?
Most voltam fogorvosnál, komoly kezelések nem voltak (kb. 3X10-15 per), ez került 35.000,- Ft-ba, és "természetesen" számlát soha nem kaptam!!

Braincelle 2012.12.29. 15:39:51

@huzzadneki shakespeare:
De ez gondolom, magánorvos volt. Akkor meg kellene számlát adnia (akihez én járok, az ad, ettől még persze sajnos nem olcsóbb).

2012.12.29. 16:33:55

@Braincelle: Sok helyen nem ad a magánorvos számlát. Én mindig megkérdezem az elején, hogy világos legyen mindenkinek, mit akar a másik.

hibiszkusz75 2012.12.29. 17:29:42

@Braincelle: @karamellcukorka:
Nem tudom Nyíregyházán mi a helyzet, de mi többedszerre kényszerülünk vidékről a fővárosba, az itteni bánásmód és hozzáállás miatt. A helyi kórházban nem csak, hogy nem javult, de még romlott is az állapota.........., ezentúl Budapesten tapasztaltuk meg, hogy lehet emberként is bánni a beteggel. Most hetente háromszor utazunk, ráadásul kisebb küzdősport ülőhelyet szerezni a buszon, édesanyám meg nem bír állni másfél órát, sem kapaszkodni a kanyargós utakon, a sérült kezével, de megéri, mert reményt ad az állapotának a javulása és az az emberség, amiben részünk van. Igaz, hogy nagyon fáradt szegénykém, de nagyon lelkes és már nem "sírdogál", mint mikor ide jártunk és a stressz miatti kézremegése is enyhülni látszik.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.29. 17:52:07

megint oda nem figyelés
hanyag munka
hálapénz
és halál

M.D.House 2012.12.29. 18:24:00

Ez a történet kiválóan tükrözi a mai magyar egészségügyi viszonyokat. Sajnos nem egyedi eset, máshol is 2-3 nővér van 40-50 betegre és máshol is adnak lejárt szavatosságú tápszert, sőt gyógyszereket is. Az okot a Nutricia telefonos ügyfélszolgálata is elmondta: a kórházaknak nincs pénze semmire. Több kórházba is már csak akkor szállítanak a gyógyszergyártó cégek gyógyszert, ha azt előre kifizetik, mert olyan mértékű felhalmozott tartozása van a kórházaknak, hogy már nem adnak több hitelt nekik a gyártók. És ez a helyzet sajnos csak romlani fog, mert a kormány évről évre több pénzt von ki az egészségügyi kasszából...
A posztolónak részvétem. Abban biztos lehet, hogy nem a lejárt Nutricia tápszer volt a felelős, a legvalószínűbb valamilyen műtéti szövődmény, pl: hashártyagyulladás stb.

fourgee 2012.12.29. 18:30:47

Ezt az előre hálapénz dolgot soha nem értettem. Szóval ha valaki dr. néven foglal asztalt legközelebb, akkor addig ne küldjem ki neki a vacsorát, amíg előre el nem küldte a konyhára a borravalót? Vagy küldjek ki rossz kaját, mert nem fizet előre borravalót? A taxi ne vigye el amíg nem fizet előre és nem ad borravalót? A repülő addig nem szálljon fel vele amíg nem ad borravalót a pilótának meg a stewardesseknek?

hazank fia 2012.12.29. 18:33:18

@huzzadneki shakespeare: @Braincelle: @Turchi:
Nem tudom igaz e, de egyszer azt hallottam, hogy Magyarorszagon a maganorvosi praxisban eleg konnyu trukkozni (pl ugy papirozza le a vizsgalatot az orvos, mintha a korhazban vagy a szakrendeloben fogadta volna a beteget). Ilyenkor a koltsegeket tulajdonkeppen kifizeti a TB, ugyanakkor a beteg is. Gondolom ilyen esetben egyenesen problemas lenne egy szamla kiallitasa.

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Teljesen egyetertek. Ugyanez jutott eszembe, hogy elore varta az orvos a penzt, azert halogatta a mutetet. A tapszert illetoen kizartnak tartom, hogy egy 1 hete lejart keszitmeny okozta volna a fertozest (peritonitis?). Ugyan a lejarati ido nem tudom pontosan mire vonatkozik ezen keszitmeny eseteben (lehet, hogy a sterilitasra), de egy het utan kizart, hogy befertozodjon. Az pedig nem vilagos, hogy ha a korhazban tapszerre van penz, akkor beltisztitora miert nincs. Ezek a tapszerek igen dragak szoktak lenni.

Osszessegeben a tortenet eleg szomoru, es a rendszer sok hianyossagara felhivja a figyelmet. Nem gondolom, hogy az eset kimenetelen valtoztatott volna, ha emberibben allnak a beteghez, de a megitelesen mindenkeppen.

2012.12.29. 18:50:43

@fourgee: A pilóta nem jó példa, ott utólag sem kap senki jattot. A hálapénz előreadásának értelme, vagy értelmetlensége pedig egyéni tapasztalat alapján különböző. Sajnos előfordul, hogy az előre nem odaadott pénznek magasról lesza.ás az eredménye, és itt nem feltétélen műtétről van szó, hanem egyéb kivizsgálás, kezelés, stílus, stb...Az persze már utólag kideríthetetlen, hogy hogyan zajlott volna le ugyanazon eset előre vagy utólag odaadott pénzzel, vagy pénz nélkül. Én találkoztam már mindegyik verzióval.

2012.12.29. 18:52:55

@Turchi: feltétélen=feltétlen

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2013.01.02. 23:35:22

Nagyon szomorú a történet, részvétem a posztolónak!

Ahogy már többen írták - lehet, hogy azért csúszott a műtét, mert a sebész előre szeretett volna kapni valamit. De az is lehet, hogy egyszerűen nem volt műtőkapacitás, mondjuk 1 aneszteziológus volt egész hónapra. És neki csak 2 keze és 1 feje van.

Első kézből van információm nagy országos hatáskörű egészségügyi intézményből erre - a sebészek egész nap csak tengenek-lengenek, mert nincs hol operálniuk. Az akut betegek meg csak jönnek, az előjegyzettek meg tolódnak a ködös jövőbe. "Uram, a műtét előtti napon majd hívni fogjuk az elkövetkező 2 hónapban."

Az, hogy a tápszer pár napja lejárt, amennyire, tudom, gyakorlatilag nem jelent semmilyen extra kockázatot.

karcsibácsi 2013.01.03. 10:09:32

Nehéz lehetett megélni a tragikus kimenetelű történetet, a várakozást, a bizonytalanságot. Ezzel együtt nem tudjuk, hogy mi miatt halasztották a műtétet, ennek igenis lehetett nyomós szakmai oka (pl. nem megfelelő cardiorespiratorikus állapot, hemostatus és hemostasis problémák, különös tekintettel arra, hogy előtte chemo th. történt, stb.), más kérdés, hogy erről tájékoztatni kell(ett volna) a beteget és hozzátartozóit. A második műtét feltehetően varratelégtelenség miatt történhetett, olyan nincs, hogy " mondták, hogy még egyszer megműtötték, hogy kiderítsék mi lehet a probléma, de nem találtak semmit, így csak találgatni tudnak." Valószínűleg a bakteriális fertőzés is ezzel lehet kapcsolatos. A néhány napja (hete) lejárt tápszer biztos, hogy nem okozhatott bajt.
Rákos beteg, chemotherápiát követően műtéten átesett, majd reoperálni kellett, intenzív osztályra került és meghalt. Ilyen előfordul a Mayo klinikán is (volt csoporttársam ott dolgozik, olyan horrorisztikus történeteket mesélt, amit a praxis blog olvasói elképzelni sem tudnak.)
Csak apróság, hogy a SOTE (ma már SE) I belklinikán semmilyen műtétet nem végeznek, az I sebészeti klinika pedig tényleg csúcsintézmény, bármelyik nyugati elit kórházzal felveszi a versenyt. No, nem hotel komfort és épület állag tekintetében...
@Braincelle:
" Én a stoma vagy halál című kérdés esetén komolyan elgondolkoznék, hogy van-e bármi az életemben, ami megéri azt, hogy az oldalamon, egy zacskóba folyjon ki belőlem a sz.r." Ez a Te magánügyed, de orvosként ilyent nem szabad mondani! Emberek ezrei élnek stomával, és igenis, lehet teljes értékű életet élni mellette, néhány extrem esetet leszámítva sportolhat, gyermeket szülhet, stb.
Ami a pásztói kórházat illeti, 5 éve nincs sebészeti osztály, előtte végeztek vastagbél műtéteket, és, valóban, előfordulhatott, hogy olyan esetben is anus praeternaturalist képeztek, amikor igényesebb műtéti technikával, speciális eszközökkel, centrumban (gondolok itt elsősorban a SE I. Sebészeti Klinikájára) meg lehetett volna tartani az anust. Teljesen egyetértek azzal a (ma már kötelezően betartott) elvvel, hogy bizonyos műtéteket csak olyan intézményben szabad végezni, ahol nemcsak a személyi- és tárgyi feltételek biztosítottak, hanem az évi esetszám meghalad egy meghatározott minimumot. Vastagbél műtétek esetén ez, ha jól emlékszem, 75/év. Egy pásztói méretű kórházban, figyelembe véve az ellátandó negyvenezres lakosságszámot, évente legfeljebb tízegynéhány ilyen műtétet végezhettek. Ez azt jelenti, hogy egyet sem lett volna szabad. Természetesen nem a pásztói kórház ellen beszélek, kizárólag elvekről. Saját területemnél maradva, invasiv epeúti endoszkópiát (EST) is csak ott szabd, végezni, ahol az évi esetszám meghaladja a százat. Hiába kiváló endoszkópos valaki, ha egy kiskórházban dolgozik, ahol havonta 1-2 choledocholithiázisos beteg esik be, nem szabad hozzányúlni!

Braincelle 2013.01.03. 11:27:38

@karcsibácsi:
Persze, hogy lehet mellette teljes értékű életet élni, tetraplégen is lehet, ahogy lehet egészségesen is nyomorultan és magányosan tengődni. De mért ne lehetne véleményem arról, hogy nekem a saját életem hogyan éri meg? Nem fehérköpenyben és nem a stoma-műtét előtt álló betegnek mondtam, ott nem tenném. Főleg az onkológiában annyi brutális csonkoló műtét van, hogy természetes, hogy az ember elgondolkozik azon, hogy meddig szabad bravúrokat végrehajtani az életminőség rovására. Egyébként az, hogy erről hogyan vélekedik az ember, sok minden meghatározza, részben családi örökség is, az én anyám például megmondta, hogy ha valaha lélegeztetőgépre merem tenni, akkor visszajön kísérteni engem a halála után. Nálunk nem divat orvoshoz járni, úgy vannak vele, hogy ha eljön a vége, akkor eljön, anno a tökjól kezelhető magas vérnyomása miatt hetekig kétségbe volt esve, hogy neki 55 évesen gyógyszert kell szedni, ez már a halál első lépcsője, most már az ő egészségének vége. Mondjuk ezen én eléggé felhúztam magam, és mondtam neki, hogy ha akarja, mesélek olyan emberekről, akinek az egészségének vége...
Más pedig nem érti, hogy az agyhalott 90 éves anyukáját mért nem tettük gépre, mért hagytuk meghalni... Mindenki más, és szerintem nem baj, ha a kétség illetve az egyéni életképekre, vágyakra való nyitottság megvan az emberben, még akkor sem, ha orvos.

A pásztói történet kb tíz éves. Az elvvel, amit írsz, én is egyetértek, de ennek feltétele, hogy a csúcsintézmények bírják a forgalmat és legyen megfelelő finanszírozottságuk és kapacitásuk.
Egyébként ez egy picit nekem szomorú, hogy ekkora specializáció van. Hogy valaki vastagbél specialista, és alig csinál más műtétet, és akkor az ér többet, vagy azt tartjuk jobb szakembernek, mint a kis kórházban a szélmalomharcos hőst, aki az összes többi dologhoz is ért. Persze értem, hogy ez így van, és a beteg jobban jár a specialistával.
Annyiból nem jó az egész, hogy láthatóan az is kritikus része lett az ellátásnak, hogy eljutsz-e a megfelelő szakértőhöz, és ma már olyan betegségeket is csak a megfelelő szakértő vesz észre és igazol, amit korábban bármelyik általános orvos megtett. De lehet, hogy ez csak az én idealizált elképzelésem.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása