Hagyták szenvedni a kislányomat
Tisztelt Praxis blog!
Egy ismerősömtől hallottam a blogról és elhatároztam, én is megírom a velünk történteket. Óvodás kislányom nem sűrűn szokott megbetegedni, valahogy mindig az ünnepekre időzíti a megfázásokat és vírusos fertőzéseket. Ennek okán jelentős tartalékkal rendelkezünk a gyermek-lázcsillapítókból, köptetőkből és kenőcsökből. De az a baj, hogy van, amikor még ez sem elegendő.
Karácsonykor természetesen már első nap belázasodott Kata, ráadásul elég magas volt a láza, majdnem 40 fok. Szóval elkezdődött a szokásos metodika, hűtőfürdő, lázcsillapító, sok folyadék, folyamatos ellenőrzés, ment-e le a kicsi láza, de ezúttal bármivel is próbálkoztunk, nem sikerült leszorítani. Lányom ráadásul elég nehezen viseli a betegségeket, ilyenkor nagyon nyűgös.
Egész napos próbálkozás után, amikor eljött az este, már anya fáradtak voltunk és nyűgösek. A gyerek pedig picit sem lett jobban. Azt hiszem, ebben az esetben egyetlen szülő sem tett volna mást, felhívtuk az ügyeletet. Ők pedig elmondták, hogy mit kéne csinálnunk (lázcsillapító, hűtőfürdő, etc. ) . Persze azzal kezdtük, hogy elmondtuk, mindezt már végigzongoráztuk, egyfolytában itatjuk a gyereket, próbáljuk levinni a lázát, de eredmény semmi sajnos.
Erre hümmögtek egy darabig, hogy hát az nem jó, de nem tudnak kijönni, mert hát ünnepek, meg miegymás. Néztünk a férjemmel, hogy ez mégis mi, hiszen a gyerek feje tüzelt, tényleg nem segített semmi, nagyon rosszul volt. Mikor kérdeztük, akkor most mi lesz, azt mondták, várjuk meg az éjszakát. Hátha lemegy reggelre. Hát köszönjük szépen a nagy semmit... Éjjel még rosszabbul lett a kicsi, elkezdte kihányni a sok teát, amit egész nap ivott. Kb. már imádkoztunk, hogy legyen reggel végre, de semmi sem változott.
Reggel a férjem már nagyon ideges volt. Felhívta az ügyeletet, de az idegességét nem mutatta. Elmondta, hogy a gyermek miatt már előző nap is telefonáltunk, akkor nem jöttek ki, legyenek szívesek, mert nem hogy jobban lett volna, épp ellenkezőleg. Minden részletet elmondott. Ekkor végre megtört a jég. Még eltelt vagy 2 óra és megérkeztek hála Istennek. Megvizsgálta a lányomat és arra jutott a doktornő, hogy kórházba kell vinni, mert a láztól és a hányástól ki van száradva....
Innentől felgyorsultak az események, gyerkőc másfél órával később már a Heim Pál Kórházban volt infúzión. A kórházban egyébként minden nagyon profin működött és nagyon rendesek voltak velünk. Miután meghallgatták, hogy egy egész éjszakát kellett pluszban szenvednie a lányunknak, ők is nemtetszésüknek adtak hangot. Kata 4 napig volt végül bent, szóval az ünnepek nálunk nem teltek túl vidáman, de végig ott lehettem mellette, ami nagyon sokat számított. Csak azt nem értem, miért kellett hagyni szenvedni egy 4 éves kislányt. Én megértem, hogy sok az eset, főleg ünnepekkor, de ha valaki ellátásra szorul, azzal foglalkozni kell.
Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
2012.03.02. 11:08:52
szabidoki 2012.03.02. 11:22:06
Az, hogy az ügyelet nem megy ki egy lázas gyerekhez, mert vélhetőleg van kismillió hívás, az a posztoló szerint felelőtlenség, de annyira nyilván nem volt rosszul a gyerek, hogy a szülőknek esetleg eszébe jusson, hogy ők maguk elvinnék a gyereket az ügyeletre... Katasztrófa.
beste 2012.03.02. 11:34:14
Istenbizi nem akarok kötözködni. De akkor az ügyelet részéről 1 azaz egy darab kérdés nem hangozhatna el: behozni nem tudják a gyereket?
és akkor a szülő (már ha normális) valahogy megoldja.
Sokorai_Atala 2012.03.02. 11:37:29
szabidoki 2012.03.02. 12:14:25
karcsibácsi 2012.03.02. 12:45:47
R.-né Kerrigan Sára 2012.03.02. 13:00:41
remélem, ha egyszer éjszaka arra ébredsz, hogy betörő van a házadban, és felhívod a rendőrséget hogy jöjjenek ki (mert te fizeted az adót és az neked "jár"), akkor majd elhajtanak azzal, hogy sorry, de sok a dolguk, és különben is, csak van egy konyhakés a sublótfiókban, oldd meg szépen magad.
ügyfélszolgálatos 2012.03.02. 13:20:05
CyberPunK 2012.03.02. 13:22:46
halaloszto 2012.03.02. 13:23:24
vajk
CyberPunK 2012.03.02. 13:24:18
min 2012.03.02. 13:26:36
felka 2012.03.02. 13:28:54
R.-né Kerrigan Sára 2012.03.02. 13:41:04
Még milyen szerencse, hogy az ügyelet véletlenül sem azt tanácsolta nekik, hogy vigyék be a gyereket, ahogy tudják, hanem azt, hogy várják meg a reggelt.......
magyar tarka nagy barom 2012.03.02. 13:43:27
Undorítóak vagytok.
dr. Trebitsch 2012.03.02. 13:44:47
2. Lehet a gyereket 5-6 órán át furikázni, egyik kórházból a másikra... mintha halt volna már úgy meg beteg, hogy a MENTŐBŐL sem fogadták el a beteget, küldték a mentőt egyik kórházból a másikba. Miért lenne akkor biztos aszülő, hogy tőel befogadják a gyereket, és nem utaztaják előbb körbe egész Magyarországon?
Бабаяга 2012.03.02. 13:47:11
Бабаяга 2012.03.02. 13:52:06
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 13:56:04
Igen, jár.
Mindaddig jár, amíg nem mondják, hogy nem.
Mindaddig amíg akár itt a poszton is kiokítják a szülőt, ha nem megy le a láz, hány a gyerek, minden praktika adott és kimerítve, akkor NEM mentő, hanem ügyelet.
Szabatos kórisme, de legalább is a tünetek elmondása.
Akkor a triázs elmondja mit kell tenni, vagy küldi az ügyeletes kocsit.
Ha nincs kocsi, ha nincs pénz taxira, vagy karácsony van és _nincs_ taxi.
Messze van az ügyelet.
Hülye szülő, mert türelmes... :((
Nem ezek a szempontok, hanem a magas láz, az éjszakai hányás és az infúzióra szorult gyerek. Ez a biztos, ez a tény.
Meg kellett várni, hogy az ügyeletes kórházba küldje?
Ez már jár? Vagy mi jár?
Mindig tévedtek amikor azt mondjátok, hogy nem jár, csak hiszi.
De! Jár. Nem hiszi, tudja. Ebben az esetben depláne.
Én is azt mondom, hogy kéne kis biológiai ismeret.
Ha van az a baj, mert ne diagnosztizáljon helyettem, ha nincs pláne, mert feleslegesen tartja fel az ügyeletet.
Ez is ám a van sapka, nincs sapka tipikus esete.
mim 2012.03.02. 14:11:48
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 14:15:02
Ja igen.
Akkor aztán biztosan nem paranoiás a triázs, hanem mindjárt igaza van.
Gondolkodjatok kicsit!
serfecs (törölt) 2012.03.02. 14:28:18
- előbb kerülünk orvos kezébe, ha mi megyünk be
- háznál nem adhatnak vénásan semmilyen gyógyszert, izomba adva pedig jóval később hat, ha egyáltalán
Megértettük, azóta volt már rá szükség, bementünk, elláttak. Egyrészről tényleg ott az eü dolgozó, aki próbálja telefonon kiszűrni a lusta, unatkozó, stb betelefonálókat és néha sajnos olyan is fennakad a rostán, akinek nem kéne, másrészről viszont ott vannak a szülők, akik megvárják, hogy elteljen a nap, észbe kapnak este (Szenteste!), hogy de akkor aztán azonnal szaladjon az ügyelet, aztán elnézik, ahogy a gyerekük a hányástól egyre lázasabb és egyre elesettebb, de nem szállnának autóba, annyira azért nem beteg a gyerek. Nem értem, pedig nem vagyok orvos-párti. Én a gyerekemet, amikor a rota vírus egy nap alatt kiterítette, az ölemben vittem rohanva az orvoshoz. Autónk nem volt, a babakocsit már kinőtte, a lábán pedig nem tudott megállni, egyszerűen összeesett, olyan gyenge volt. 15 perc volt futólépésben, nem mondom, elfáradtam a tizenkilós gyerekkel az ölemben, de nem volt más ötletem.
Szőkeherceg-bombanője 2012.03.02. 14:28:46
2012.03.02. 14:29:15
Nem, nem kellene, de ha nem jön az ügyelet, és én fontosnak tartom hogy a gyerek bekerüljön, akkor megpróbálom bevinni. Ami persze sok akadályba ütközhet, de megpróbálom. Azért írtam azt, hogy két szülő volt otthon, ami könnyebbé teszi a szállítást. Egyedül, több gyerekkel segítség nélkül ez már nehéz ügy, főleg éjszaka.
cenzorilla 2012.03.02. 14:29:21
Oda-vissza megvolt.
Minden további polémia törlés, esetleg pihi.
Majda 2012.03.02. 14:31:57
Velünk ehhez nagyon hasonló megtörtént, csak pöttyet súlyosabb betegséggel, intenzívre tett kirándulással a közepén - de a bejutáshoz több telefon az ügyeletre, akik egyáltalán nem jöttek ki, hanem másnap volt ügyeleti rendelés, majd onnan taxiztunk be a kórházba. És még így is hálát adok az ügyeletes doktornőnek, mert a saját gyerekorvosunk kvázi bevallotta utólag, hogy nem ismerte volna fel a helyzet komolyságát :(
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 14:35:40
Egyszer ebben a rohadt életben kerültem hasonló helyzetbe.
Karácsony, kocsi nincs, mindenki ügyel, vagy szórakoztatja az ünneplő népeket.
Világ végén a lakás, kórház 35 perc kocsival, gyalog elképzelhetetlen.
Akkor sem, ha a férfi ember otthon van, taxi a világon nincs, aki dolgozik 2 órát mond, a többi üli a szent napot.
Maradt a mentő, hatalmi szóval azt is fenyítve, ha nem indokolt akkor micsoda etikai kikapsz lesz.
Nem mindenkinek adatik ez meg.
Sem a helyzet, sem a megoldás.
Néha viszont összejön.
Szoktam vele álmodni és vinnyogva ébredni.
CyberPunK 2012.03.02. 14:36:01
2012.03.02. 14:36:40
Barnamaci 2012.03.02. 14:38:41
2012.03.02. 14:42:07
CyberPunK 2012.03.02. 14:45:49
felka 2012.03.02. 14:47:21
Бабаяга 2012.03.02. 14:47:35
Sokan vannak ilyen helyzetben, ezért jut ki az ügyelet vészhelyzetben is két óra elmúltával, ezért rázza le a telefonos kisasszony a szülőket. A megoldás csak az lenne, ha több orvos / autó lenne, aki ki tud járni. Erre jelenleg se pénz, se orvos.
Ja, és háromnapos ünnep esetén az ember inkább megy be feleslegesen a kórház ügyeletére, mint vár az utolsó percig. Mert inkább felesleges utazással eltöltött 3-4 óra, mint egy a posztoló által leírt éjszaka.
Barnamaci 2012.03.02. 14:48:27
kompot 2012.03.02. 14:48:52
2012.03.02. 14:49:29
felka 2012.03.02. 14:51:41
a kertévék hiradói tele vannak hasonló, nem ilyen szerencsés kimenetelű történetekkel.
Бабаяга 2012.03.02. 14:52:17
Egyébként a kommented is azt támasztja alá, hogy fogjuk meg a kisdedet és fussunk vele az ügyeletre, ha a "szokásos" lázas állapoton felül valami extrát észlelünk.
CyberPunK 2012.03.02. 14:54:22
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 14:55:00
Imádom az ápolónő barátosnék hülye pletyijét, fontoskodását.
De legyen. Ha ő mondja, biztosan úgy is van.
Álgya-vigye a pénzünket, meg a rászorulókét.
Próbáld a helyzetet elképzelni, hogy szükség volt orvosra, nem volt, majd lett és kórház lett a vége.
Ha időben van, más lett vón a helzet.
De a barátosnéd aszongya, hgogy nem köll, mer minek, az ügyeletes dottore csak játszik.
Ne dühíts!
2012.03.02. 14:55:21
Igen, én is annak tartom, főleg 40 fok közelében. Az ember fél. Mert nem tudhatom, meddig megy a láz, hol és mikor áll meg.
2012.03.02. 14:56:35
serfecs (törölt) 2012.03.02. 14:56:47
felka 2012.03.02. 14:57:45
CyberPunK 2012.03.02. 14:58:39
Akkor itt lényegében beszélünk egy foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetésről az ügyelet esetében?
Mindegy, igazad van, a szülő felelősége, de basszus, ha felhívom az ügyeletet, és nem tudnak kocsit küldeni, de akár súlyos is lehet a baj, akkor mondja azt, hogy bocs, nem tudunk segíteni, hívjál mentőt vagy vidd be te magad. De ez a várjál reggelig aztán meglássuk nekem picit meredek. Tudom, demagóg duma, de a tb-t biztosan nem arra fizetjük, hogy én találjam ki, hogy akkor most az ügyelet-e a hülye vagy én.
felka 2012.03.02. 14:59:15
Majda 2012.03.02. 15:00:21
Kiment az ügyelet, ez kiderült, de az nem, hogy konkrétan hogyan jutott a gyerek a kórházba. Az ügyelet kocsiján nyilván nem, az nem arra való, szóval vagy az ügyelet hívta a mentőt, vagy a mai magyar valóságban sokkal reálisabb "kedves szülők, ide-és-ide vigyék be a gyereket, adok beutalót" módszerrel saját kocsi/taxi.
Amúgy azért emeltem ezt ki, mert a korábi hozzászólásokban mintha ezen rugóztak volna elég sokat, hogy miért nem vitték be a szülők - simán lehet, hogy végül a szülők vitték be...
Barnamaci 2012.03.02. 15:02:23
Mi volt a kiszáradás jele amúgy a fent említett gyereknél? Ha jól olvasom, ránézett a doktornő, és azt mondta, kiszáradt. Nekem is nézett már rá doktornő a gyerekre, rámondta, hogy allergiától húzódik a piros folt a fején, aztán kiderült, hogy skarlátos. Ennyit a "ránézéses" diagnózisról.
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 15:04:07
A baj, hogy utólag derül általában ki, hogy ki volt az ilyen-olyan.
Azért 4 éves korban ritkán szokott kiszáradni gyerek, akkor sem ha magas láza van és kihányja az egész napos _megivott_ teát.
A triázs lerázta, a szülő meg jól gondolta, hogy talán jogos.
Más volt a baj, de nem indok, hogy karácsony van és nem megyünk.
Egyébként meg általában jó az anya ösztöne.
Így vagyunk összerakva, nem véletlenül. :-)
Ha úgy érzi orvos kell, akkor kell.
Barnamaci 2012.03.02. 15:04:22
Barnamaci 2012.03.02. 15:05:02
felka 2012.03.02. 15:08:12
ja 41.7 felett már szívmegállás. én nem lennék nagyon nyugodt.
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 15:08:47
Az egész "malőr" a karácsony miatt bonyolódott, illetve a látszat ez, hiszen az indok is ez volt.
Ha nekem hozzáértő, szakember azt mondja, amit mond és hiszek neki, nem én vagyok a hülye.
Igazság szerint szoktak kérdezni, a válaszokból szokták megszűrni kihez kell menni, milyen sorrendben.
Ha nincs karácsony, van taxi, ügyeletes kórház címe, hová lehet menni stb....
CyberPunK 2012.03.02. 15:10:07
quadrocs 2012.03.02. 15:10:31
Az ügyeleten is az az első kérdés, hogy hány napja lázas, kapott-e valamit, van-e kiugró tünet, tarkómerevség, kiütések, gyomorgörcs stb. Ha kevesebb, mint 3 és nincs kiugró tünet, legyintenek.
Egyébként meg tapasztalataim alapján a HP simán befektet egy gyereket akár 2 hétre is, kivizsgálás nélkül egy feltételezett diagnózissal - szemben mondjuk a Bethesdával, ahol ugyanazokra a tünetekre inkább előbb részletesen kivizsgálnak, és ha úgy látják, inkább hazaküldik a gyereket gyógyulni. Mondjuk meg is értem őket - sok a beteg, ha nem fektetik be a gyereket lehet, hogy feljelentik őket - így meg mindenki happy.
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 15:10:59
Hülyeségeket beszélsz, mint ahogy az is hülyeség, mi több felelőtlenség, hogy nem tartasz otthon lázcsillapítót.
Próbálj kis tisztelettel lenni mások felé.
Hidd el van még nálad, vagy legalább olyan okos, mint te.
meronem 2012.03.02. 15:12:11
Vidéki kisvárosban egyszer egy 2×4 órás városi ügyeletben (mármint a rendelőben) 40 gyereket vizsgáltam meg (legalább a fele lázas volt). Ha házhoz kellett volna menni, 3 nap alatt se végeztem volna.
40 fokos lázzal meg a szülők otthon úgyse fognak tudni mit kezdeni. Menjenek be a kórházba vagy ha ijedős, hívjon mentőt.
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 15:15:05
Arra a világ pénze nem lenne elég. Tényleg.
Így is az a baj, hogy a korosztály arra lett nevelve, hogy a problémáit az orvos oldja meg, gyerek esetén mindenképpen.
Leszoktunk a házi ápolásról, de egy kiszáradt gyereket mindig, még az én időmben is kórházban kezeltek.
A csillapíthatatlan láz már a második napon orvosért kiált.
A nővér hibázott.
Szerencsére nem történt nagyobb baj.
quadrocs 2012.03.02. 15:16:22
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 15:16:33
Az első amit elmond a védőnő és a gyermekorvos amikor a babát haza viszed.
Lázat csillapítani, orvos kihívni.
Barnamaci 2012.03.02. 15:16:57
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 15:19:22
Ha nem jár ingyen akkor sem megy, mert nem nyaralt.
Gyereket beteg rendelésre lázasan viszi az ember.
Van amikor kell, hogy az ügyelet kimenjen.
Mentő nem jön, egyre kevésbé.
Ki lettünk oktatva, hogy a mentő életveszélyes állapotokra van, mert nem taxi.
quadrocs 2012.03.02. 15:25:18
Érdekes módon nálunk a gyerekorvosnál a sorrend, hogy ha már 3 napja lázas és nem javul a helyzet, akkor csillapítani - de ha lehet, akkor inkább orvosnak megmutatni aki megnézi és ha kell, kiírja vérvételre, mert a 3 napon túli láz már tényleg necces.
Egyébként meg ha az első nyikkra lenyomod egy gyerek lázát szerinted mi történik? A gyerek rohangálni kezd - estére meg jól felmegy a láza. Megint lázcsillapítás - az kitart talán egy ideig - a gyerek megint virgonc - a helyzet meg csak romlik, a végén már visít a gyerek szervezete, hogy végre pihenhessen egy kicsit - és tényleg kezelhetetlen lesz a láz. Így mondja meg valaki, hogy valójában mennyire gáz a helyzet.
quadrocs 2012.03.02. 15:26:21
serfecs (törölt) 2012.03.02. 15:30:42
fn.hir24.hu/itthon/2012/03/02/szoptatas-utan-fizet-az-allam/
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 15:30:46
Örülj neki, szerencséd van.
Ez nem azért van így, mert így kell csinálni.
Ha egy napig van 40 fokos láza rendben van. Itt nem ez volt a helyzet.
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 15:35:47
Én nem engednék lázat csillapított gyereket rohangálni. Itt kezdem.
Minden gyerek más, van ahol nem kell, van ahol igen. Ezt az ember idővel megtanulja, hogy a gyerekével miként kell bánni, mikor kell csillapítani, mikor nem, mikor kell pihentetni, diétáztatni.
Egy biztos. Nagyon lebaltáznak, ha nem csillapítod a magas lázat és várod, vagy viszed az orvosig csillapítás nélkül.
quadrocs 2012.03.02. 15:36:58
Egy nap alatt kórházi szintre ki tud száradni egy 4 éves amikor nappal folyamatosan itatják és csak éjjel kezd el hányni? (ezt most komolyan kérdezem, hogy okuljak belőle - a nappal megivott teának azért csak fel kellett valamennyire szívódnia addigra)
(én egyébként nagy normolit hívő vagyok ha csak egyszer is hány a gyerek - sokszor nálunk a köhögés és a torkon lefelé csordogáló takony miatt kezdenek el ilyenkor hányni)
quadrocs 2012.03.02. 15:38:58
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 15:40:08
Ez csak arról szól megint, hogy a háziorvoshoz vidd a gyereket és ne várd meg az éjszakát.
Jogos.
Más nem fog erre rászorítani, csak a gyerek orvosa.
CyberPunK 2012.03.02. 15:40:37
Irkutszk 2012.03.02. 15:41:40
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 15:43:37
TV-t nem engedek nézni, de lefoglalom.
Mesélek, főzök vele, ott vagyok mellette.
Az biztos, hogy a betegség nem indok, hogy a házat szétszedje.
Ha a gyerek unatkozik, akkor te unatkozol.
Azért a családban még egy 4 éves esetén a szülő a főnök. :-)
quadrocs 2012.03.02. 15:44:20
Barnamaci 2012.03.02. 15:46:19
quadrocs 2012.03.02. 15:47:30
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 15:50:07
Azért írtam az elején amit írtam.
Muszáj egy kis biológiai ismerettel rendelkezni.
A neten lehet nézegetni szerintem, de nem mindegy, hogy mit.
Nyilván nem diagnózist mond az ember, hanem tünetet. Arra meg rá lehet keresni.
Nagyon jó szülőknek szóló könyvek vannak.
Annak idején nekem dr.Spock nagyon sokat segített.
Barnamaci 2012.03.02. 15:51:59
R. · http://macskanyelv.freeblog.hu 2012.03.02. 15:52:27
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 15:52:27
Mindenkinek megvannak a maga praktikái a saját gyerekével kapcsolatban.
Akkor is a főnök én vagyok.
Ez nem jelenti azt, hogy nincs kompromisszum, de az érdekét betegség esetén én tudom. Márpedig ilyenkor a legjobb gyógyszer a nyugalom.
Barnamaci 2012.03.02. 15:52:42
Irkutszk 2012.03.02. 15:54:03
CyberPunK 2012.03.02. 15:54:38
2012.03.02. 15:56:28
Szakirodalom ellenére már 39 foknál sem vagyok nyugodt.
Barnamaci 2012.03.02. 15:57:07
Barnamaci 2012.03.02. 15:58:12
Barnamaci 2012.03.02. 15:59:16
2012.03.02. 16:02:09
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 16:03:19
Nem kell felülbírálni.
Itt sem telt el annyi idő, hogy tragédia lett volna.
Két teljes nap és egy éjszaka, amikor mindig még a felnőttnek is rosszabb az állapota, ha beteg. Ha gyógyul akkor éjszaka van a fordulat. :)
Meg kell ismerni a gyereket, mire hogyan reagál. Ha valami nagyon nem kerek, nem volt még ilyen, minden más, akkor bizony menni, vagy vinni kell.
A telefon másik oldalán a tüneteket mondod,arra adnak tanácsot, de a gyereket te ismered.
Бабаяга 2012.03.02. 16:03:24
Mikor és kitől tanulhatja meg egy szülő, hogy mikor kell orvos, és mikor nem?
Irkutszk 2012.03.02. 16:03:31
Barnamaci 2012.03.02. 16:10:28
halaloszto 2012.03.02. 16:11:20
vajk
halaloszto 2012.03.02. 16:15:08
vajk
Barnamaci 2012.03.02. 16:16:05
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 16:17:05
Rengeteg könyv létezik a gyermekbetegségekről, gyermekbalesetekről.
Ha máshonnan nem, innen és van az embernek jó esetben szülője, vagy a férjének.
Általában jó tanácsokat szoktak adni.
Ha jó a védőnő sokat tud segíteni és a gyerekorvos is.
Azért az furcsa, hogy te rögtön tudtad, hogy nem reflux.
Én is nagyon jó diagnoszta vagyok és nagyon tudom veregetni a vállam, ha bejön amire gondolok.
Azt viszont tudom, hogy az orvos tudása szélesebb, mint az enyém, lehet hogy én többet láttam, de ő többről tanult, kizárni neki kell.
Dr.laikus PhD 2012.03.02. 16:20:10
Neked tök mindegy miről van szó, típusos, vagy atípusos, élvezed, hogy borzolod a kedélyeket.
Másnak is van esze, gyereke, tapasztalat és főleg véleménye.
suga1 2012.03.02. 16:22:45
1. Milyen esetekben forduljanak mentőhöz illetve orvosi ügyelethez?
A csecsemők és kisgyermekek állapota rövid idő alatt változhat, súlyosbodhat, ezért ha gyermekénél az alábbi aggasztó tüneteket tapasztalja, kérjen mielőbb segítséget!
2. A mentőket riassza, és kezdje meg az elsősegélynyújtást! Mentők: 104.
• Ha a gyermek nem vesz levegőt, eszméletlen, pulzusa nem tapintható.
• Egyes légzészavarok esetén: nehézlégzés, fulladás, leszürkülés, elkékülés, ugató köhögési rohammal kísért nehéz, húzó belégzés, hirtelen bekövetkező rekedtség kínzó légszomjjal, hirtelen kialakuló heves mellkasi fájdalom.
• Sérülések, balesetek esetén: láthatóan súlyos sérülés, észlelhető csonttörés, magasból leesés, nagy vérzés, vérvesztés, eszméletvesztéses fejsérülés, égés, forrázás, fagyás, kihűlés, vízbefúlás, mérgezés, idegentest félrenyelése, áramütés, vagy ezek gyanúja, állat súlyos harapása, kígyó marása.
• Idegrendszeri tünetek esetén: eszméletlenség, eszméletzavar, eszméletzavarral járó izomrángatózások, feltűnő aluszékonyság, szokatlan heves nyugtalanság, merev tarkó, csillapíthatatlan fejfájás, erős kínzó szédülés, hirtelen látászavar, kettős látás, öngyilkossági kísérlet.
3. Ügyelethez forduljon elsősorban!
Ügyelet helye: Telefon:
• Egyes lázas állapotok esetén: láz 3 hónaposnál fiatalabb csecsemőnél, szabályos lázcsillapítás ellenére sem enyhülő magas láz, láz súlyos, elesett állapottal.
• Egyes légúti tünetek esetén: kínzó, nem csillapodó köhögés, nehezített ugató köhögés, sípoló nehézlégzés, légúti betegségben hirtelen rosszabbodás, fájdalomcsillapítás ellenére is fennálló kínzó fülfájás.
• Hasi tünetek esetén: csillapíthatatlan görcsös hasfájás, kínzó haspuffadás, szelek elakadása, súlyos, ismétlődő hányás, hasmenés (kiszáradásra utal ha több órája száraz a pelenka), csecsemőnél véres széklet, erős alhasi fájdalom, erős nőgyógyászati vérzés, a here fájdalmas duzzanata esetén.
• Vizeletürítési zavarok esetén: vizeletürítés több, mint 12 órás hiánya, gyakori fájdalmas vizelés lázzal, véres vizelet nagy hasi fájdalommal.
• Veszélyes allergiás állapot esetén: hirtelen bekövetkező, rekedtséggel járó nehezített belégzés, rovarcsípés kifejezett fej/nyak és szemhéj duzzanattal, nagy testfelületre kiterjedő csalánkiütés.
• Egyes bőrtünetek esetén: terjedő bőrvérzések, sárgaság, kiterjedt bőrkiütések lázzal.
• Szociális sürgősség esetén: ha a gyermeket felügyelet nélkül hagyják, elhanyagolás, bántalmazás jelei vannak.
4. Indokolatlannak tekinthető az ügyelethez fordulás, ha a gyermeknek:
• enyhe náthája, kevés köhögése, csak hőemelkedése van, vagy láza csillapítható,
• kevés, nem terjedő kiütése van, általános állapota jó, kullancsot kell kivenni,
• hasmenése, nem ismétlődő hányása, székrekedése van jó állapot mellett,
• receptírás: a szokásos tápszere, állandó gyógyszere elfogyott,
• igazolás közösségbe, táborozáshoz, sportoláshoz.
Az Országos Gyermekegészségügyi Intézet és
a Házi Gyermekorvosok Országos Egyesületének ajánlása
alib 2012.03.02. 16:23:34
Egyébként nincs tapasztalatom kisgyerekekkel, de az első ötletem nekem is az volt, hogy autó -> ügyelet. Ha 30 km-re van, és nincs autó, akkor taxi. Ha a gyerekről van szó, akkor nem lehet tétel egy taxi, vagy hogy akár a legnagyobb ellenségem segítségét kérjem. De szerencsére ennél kiegyensúlyozottabb világban élünk. Szóval a posztot nem értettem igazán.
@quadrocs: lázat azért szoktunk csillapítani, mert ugyan egy ideig jó, ha a szervezet védekezik, hosszú távon a láz által termelt "anyagok" gátolják a gyógyulást. Ugyanez igaz a fájdalomra is. Nem vagyok gyógyszerkapkodós típus, de nagyobb fájdalom, vagy 38 fölötti láz esetén gyógyszerpárti vagyok.
Irkutszk 2012.03.02. 16:23:44
A posztban szereplő példánál nem tartom elítélendőnek ahogy az ügyelet cselekedett. A szülő megtette, amit tudott, tünetekkel hívta fel az ügyeletet, nem pedig csak a hirtelen pánikkal a hangjában, hogy jaj istenem, beteg a gyerek. Nem gondolom azt sem, hogy 'gyógyszerfutárnak' akarta volna használni az ügyeletet. Az ügyeletes orvosnak lehet, hogy nagyobb problémákkal kellett megküzdenie, minden kezére két haldokló, vagy bármi. Véleményem szerint a gyermek nem volt életveszélyben, így gondolom, hogy ezért is mondta az orvos, hogy nem jön ki megnézni. A betegség későbbi alakulása azonban szükségessé tette az orvosi beavatkozást. Én így látom ezt az esetet.
Az általános tudnivalókról az én privát véleményem, hogy tanítani kellene. Amit jelen helyzetben tud tenni egy szülő, az ilyen irányú könyvek olvasása, és a tájékozódás. (Azért nem az internet, mert valóban megbízhatatlan információ-forrás. A könyvnek van szerkesztője, aki felügyeli, hogy szakértők írják a fejezeteket. Ha megnézzük, a wikipediába is bárki szerkeszthet, tehát bármi butaságot is bele lehet írni, max. idővel majd kigyomlálják. Na de ha én gyomlálás előtt olvasom?) A tájékozódás alatt olyasmit értek például, mint megfelelő háziorvos keresése, aki esetlet tanácsot is ad, nem pedig futószalagként képzeli el a rendelést (Emlékszem, Édesanyám egyik fő szempontja a háziorvos keresésénél az volt, hogy kedves legyen); a nagyszülők kikérdezése (mert ők a mi gyermekkorunk alatt láthattak egyet s mást, emlékszünk, ugye?); és megpróbálni előre felkészülni a lehetséges dolgokra, nem pedig akkor szembesülni először olyasmik tüneteivel, mint láz, horzsolás, eltört kar, kibicsaklott boka, bennszakadt lélegzet, orrvérzés, betört koponya, fejre esett féltégla, vagy szálka / tüske az ujjban, amikor már megtörtént. Mert a gyerek bömbölni fog, garantálom. A szülő meg pánikolni, mert ez meg reflexes, mert bömböl a gyerek. Amikor nekem eltört a karom, Édesapám falfehéren azt mondta, ő most nem tud autót vezetni és nem tud engem bevinni a kórházba (pedig esküszöm, alig fájt, amikor megfelelő pozícióban tartottam a karomat). Hát kb ennyit tudok mondani.
szabidoki 2012.03.02. 16:36:27
A "sima" lázas gyerek nem olyasmi, amihez mindenáron ki kell menni. Egy korrektül kivitelezett hűtőfürdő meg szépen le szokta vinni a lázakat - nyilván nem a vizes borogatás a homlokra című történetről beszélek, amit a legtöbb ember csinál.
Бабаяга 2012.03.02. 16:36:57
Én amit tudok, orvosoktól tanultam. Alap dolgok, mit, hogy kell megnyomni, mit kell érezni. Mikor mire kell gyanakodni, mi a teendő. Sokszor volt hasznos. Akkor viszem őket orvoshoz, ha a tünetek miatt muszáj, vagy ha elakadtam.
Ja, én csak utólag pánikolok, ha a gyerek már az orvos kezében van. 10 hónapos fiam elesett, ömlött az orrából a vér. Futottam vele orvoshoz, majd a rendelőben elkezdtem remegni, sápadni, ... engem is elláttak.
2012.03.02. 16:43:35
Az a baj, hogy nem egyformák!
OftF 2012.03.02. 16:48:25
Irkutszk 2012.03.02. 16:49:18
Nem tudtam, hogy van egészségtan az iskolákban, nekem nem volt, azóta pedig nem volt alkalmam a kurrikulumról érdeklődni (elnézést). Egyébiránt de, ilyesmi keretben gondoltam rá, orvos előadásában. Épp az lenne a cél, hogy az információ-áramlás eme eshetőségét oldaná meg egy ilyesmi előadás (esetleg előadás-sorozat). De még a Hol volt, hol nem volt... volt egyszer az ember c. rajzfilmsorozat sem olyan rossz.
Az alap dolgokhoz elégségesnek kell lennie a védőnő tudásának (mondom ezt anélkül, hogy eggyel is beszélgettem volna valaha).
2012.03.02. 16:51:28
39 foknál már ez is felléphet. Pedig ez már a kettes pontban volt. Hát ez pl. egy olyan dolog, ami miatt mégsem olyan egyértelmű.
Majda 2012.03.02. 17:06:58
" Még eltelt vagy 2 óra és megérkeztek hála Istennek. Megvizsgálta a lányomat és arra jutott a doktornő, hogy kórházba kell vinni, mert a láztól és a hányástól ki van száradva....
Innentől felgyorsultak az események, gyerkőc másfél órával később már a Heim Pál Kórházban volt infúzión. "
Én itt nem látom, hogy írnák, _hogyan_, _milyen_járművel_ jutott be a kórházba. Ügyeletes vitte? Mentő? Szülő? Szerintem nincs leírva.
Te is vegyél olvasásleckét...
El Visco Stello (törölt) 2012.03.02. 17:26:27
Kedves szülők!
Egy dolog, hogy mi jár és mi jut, a másik viszont a gyermek biztonsága, egészsége. Olykor-olykor nem működik a rendszer, de ebbe még nem kell belehalni, hanem meg kell oldani rendszer nélkül.
szabidoki 2012.03.02. 17:47:34
Barnamaci 2012.03.02. 17:49:21
Barnamaci 2012.03.02. 17:50:33
emzéperiksz 2012.03.02. 18:10:25
jágör68 2012.03.02. 18:17:05
Azért az Ügyeleten nem fognak infúziót bekötni mindenkinek.
Már csak az kéne.
Lehetne akkor ezentúl az összes infúziós kezelést is rászabadítanának még az okosok a nyakukba.
Amúgy- állítólag- az INFÚZIÓ életmentő és nagyon hatásos hányós- hasmenéses vírusos/kiszáradós betegségeknél. És látványos javulást hoz. A sima fiz. só is komoly gyógyító potenciál:D
Én még nem szorultam rá, de elhiszem.
emzéperiksz 2012.03.02. 18:21:31
2012.03.02. 18:25:02
Most jönnek a kommentek :)
Rivero 2012.03.02. 18:37:26
És mi van azoknál akiknek 30 km a legközelebbi ügyeletes kórház ahova területileg tartozik? Az nem tudja csak felkapni a gyereket és bevinni.
Sajnos vannak ilyen vidéki városok is. :(
Barnamaci 2012.03.02. 18:39:48
Barnamaci 2012.03.02. 18:40:56
El Visco Stello (törölt) 2012.03.02. 18:41:58
2012.03.02. 18:57:11
1. @Dr.laikus PhD: Egyetértek. Anno tavalyelőtt végigsöpört az egyetemi intézeten, ahol tdk-ztam, egy vírus, ami nevetséges bár, de óramű pontossággal produkálta a tüneteket: első volt a gyengeségérzet, fél óra múlva émelygés-hányás, utána fejfájás és végül hideglelés-apátia. És ez egyaránt működött rajtam, a jó kondiban lévő 20-as srácon, meg a hatvanas doktornőn.
Amikor elkezdtem gyengén érezni magam, elindultam haza (jó kérdés, mi a fenének mentem haza egy kórházból?), a vécét telehánytam, a barátnőm meg kihívta az ügyeletet, de mondtam neki, hogy közölje velük, hogy annyira nem sürgős, de ha nem tudok a saját lábamon eljutni a sürgősségire, akkor kell egy fuvart szereznünk, mert szó szerint hányni nem bírtam kimenni (egyébként senki se). A betegséghez hozzátartozott, hogy amint kihánytuk magunkat főorvosnőtől a medikusig, mind visszatértünk az élhető minőségre, csak nagyon gyengék voltunk. Persze ezt előre nem tudtam, és mire odaért az ügyeletes csajszi, aki állítólag Miklós alatt járt kettővel, én már az ágyon üldögéltem, mellettem az aggódó kedves, a szembeágyon a doktornő, és kérdi, hogy mit tegyen értem? És akkor az jutott eszembe, hogy talán most valahol máshol tényleg sürgősség van, én meg rég túl vagyok rajta... én erre kelek fel álmomban.
2. @R.-né Kerrigan Sára: Te tényleg Jim Raynor neje vagy? :D Csak úgy, témától függetlenül közlöm, világ életemben protoss-rasszista voltam (nem vicc), rosszul vagyok a zergek gondolatára. Bár most jól beszélsz valamelyest. @CyberPunK: Ebben is van igazság. @serfecs: Ahogy ez is jó ötletnek és remek helytállásnak tűnik. Szerintem ilyen esetben nyugodtan lehet erőltetni a kórházba kerülést, pont azért, mert az otthoni módszereket tudatosan és felkészülten végigpróbálták.
3. @szabidoki: @Irkutszk: @jágör68: Remélem, a leendő kollégák és kolleginák is meg tudnak abban erősíteni, hogy egy tartósan (24h<) 40 fok feletti gyereknek azért be kellene kötni egy nettó infúziót, függetlenül minden TB-től és egyébtől? A fiz. só nekem is reális opciónak tűnik. Sosem jártam intenzíven/sürgősségin kórházban, csak kérdem.
Ha végiggondolom az összes szart, amire pénzt költünk, erre is kéne jusson lehetőség. Ám ezért az átlagpolgárnak is kell harcolnia, nem csak akkor, amikor épp az ő gyereke jár így.
szabidoki 2012.03.02. 19:21:26
tundee 2012.03.02. 19:21:50
Irkutszk 2012.03.02. 19:46:43
keresztes barátom 2012.03.02. 20:13:19
"..... mindig az ünnepekre időzíti a megfázásokat és vírusos fertőzéseket" "természetesen(!!!) már első nap belázasodott"..
EGYÉBKÉNT - DE MOST TÉNYLEG - OTTHON MINDEN RENDBEN?
Valódi Színek 2012.03.02. 20:25:41
Nem akarok én sem beléd kötni, de vagy nagyon tapasztalatlan vagy még, vagy nem tudsz mérlegelni, ami persze egymásból is adódhat. Ilyen helyzetbe már én is, mi is kerültem, kerültünk, hogy ünnepekre betegedett meg a gyerekünk, vagy bármelyik hozzátartozónk. Ilyenkor szinte felesleges az ügyeletre telefonálni. Egyrészt 1000-ből 1x veszik fel, mert mindenki azt próbálja hívni. Másrészt a már általad is leírt okból. Hiába hívod fel őket, ki úgysem tudnak menni, mert 1000 más is van. Ráadásul csak általános tanácsokat adnak, mert személyesen nem ismerik a gyereket. Ilyen esetben fogod, autóba teszed, és viszed a legközelebbi kórházba. Nyilván ha lehet a saját orvosához, de nyilván ünnepekkor nem rendel, így csak az ügyeletes hely marad. Nem is értem hogy nem jutott eszedbe, hogy bevidd?
Amikor a kisfiunk beteg volt, az ügyeletet sem hívtuk, hanem úgy ahogy volt puzsamában plédbe tekertük, és start a legközelebbi kórházba. Onnan már lehet mozdulni, ha a gyerek állapota megengedi. Írtad, hogy 4 napot voltatok bent. Azt írtad, hogy 1 éjszakát szenvedett a gyereked. Nem akarok lelkifurdalást okozni (valószínűleg van így is) de ezért ne az ügyeletet, hanem saját magadat okold. Jó lecke a jövőre nézve, csak kár, hogy a gyerek kárán tanultad meg.
Biga néni 2012.03.02. 20:32:39
Én sem szoktam szíre-szóra lázat csillapítani, mégis rengeteget betegek, ez nem ettől függ. Aztán meg ott vannak a kedvenc enterovírusaink, amikről pár poszttal korábban meséltem, ott a láz képbe se kerül, azokból is kijutott úgy, hogy nem volt elég a házi ápolás.
Lázcsillapítót meg azért tartok itthon, mert a kisgyerekek képesek arra is, hogy egyik pillanatban még játszik, másikban meg elkezd rángatózni, mert megindul felfelé a láza. Ilyet is átéltünk már, frankó volt az is...
Biga néni 2012.03.02. 20:49:06
:)
Azt mi is szeretjük!:)
Az oktatással egyetértek, sok hasznosat adhat, de azért... Olyanokra gondolok, mint pl.: a laikus megtanítható arra (mert mondjuk van macskája és azzal már beleszaladt), hogy a kiszáradást a bőr rugalmasságán lehet letesztelni. Hányik a gyerek. Csípkedem a bőrét... és? Nem tudom értékelni, amit látok, mert nincs viszonyítási alapom.
Vagy pl.: lázas a gyerek, fáj a feje, nagyon szenved. Laikusként tudom, hogy ha szokatlanul elesett és magas a láza, akkor a tarkó merevsége adhat infót arról, mi újság a meningitisszel. De én hiába nézegetem a tarkóját, nem leszek okosabb.
Valódi Színek 2012.03.02. 20:55:20
2012.03.02. 20:57:02
Biga néni 2012.03.02. 21:02:39
Khhmm... Lehet ezt hirdetni, csak a "mindig bejön" nélkül:))
2012.03.02. 21:04:12
Számomra ez a kulcsmondata az egésznek. Nem tudták otthon kontrollálni a lázat, kihányta a teát. Ilyenkor elmegy egy kórházi infúzió, nem? Oké, hogy jó kétharmados arányban alanyi tébéfizető jogon gagyi esetekhez hívjuk ki az ügyeletet, ahol nagyobb a füstje, mint a lángja (lásd én esetem), de ilyen esetben mit kellene tenni? Mentőztetni nem ajánlatos, otthon meg talán (akár féltő szeretetből) az infúziónál is nagyobb veszélynek teszik ki.
Mi ilyenkor a szokás sürgősségin?
Valódi Színek 2012.03.02. 21:08:29
Valódi Színek 2012.03.02. 21:11:04
szabidoki 2012.03.02. 21:16:18
Valódi Színek 2012.03.02. 21:23:55
Valódi Színek 2012.03.02. 21:25:41
qbr 2012.03.02. 21:27:48
Mi ezt adtuk a gyereknek, amikor hányt.
Biga néni 2012.03.02. 21:29:39
De tartsa csak meg jó szokását!!
Szomjasnak az enyém is szomjas, csak utána is hányik.
Biga néni 2012.03.02. 21:32:06
Tudtok erről valamit? Ajánlható ez ilyen hányós-vírusos szutykoknál?
Valódi Színek 2012.03.02. 21:32:36
szabidoki 2012.03.02. 21:35:55
A gyerekek valóban nem szokták szeretni a kúpot, ugyanakkor ebben nem az ő szava kellene legyen a döntő. A sírástól meg nem a láza megy fel, hanem az arcbőre kipirul és felmelegszik.
2012.03.02. 22:18:21
Valódi Színek 2012.03.02. 22:24:39
A kúppal kapcsolatban nekem fontos, hogy ami gyógyszert beadok, az be is menjen a gyerekbe, és ne a kukában landoljon. Ha a gyerekem nem szereti a kúpot, akkor annak sorsa 1 esélyes, ezért nem veszem meg. Mindig van egy másik megoldás, ahogy a mi esetünkben is. Megtaláltuk.
Hogy nálunk miért fontos mégis a gyerek szava, az nem ide tartozik, de fontos. Kardinális.
A sírás és láz összefüggését nem én eszeltem ki. Orvos mondta, hogy nem érdemes küzdenem a kúp feltolásáért, mert ha sír (márpedig sírt amikor kúppal próbálkoztam) akkor még jobban belázasodik. Beláttam.
szabidoki 2012.03.02. 23:59:53
Hétvégén nappal meg nyitva van némelyik "walk-in centre", ami hasonlít egy hétvégi háziorvosi ügyeletre, de ők nem mennek ki sehová.
Dr.laikus PhD 2012.03.03. 07:06:25
Semmi olyat nem írtam, de nekem van humorom.
Te vagy az orvos.
Nem az a válasz, hogy azért akar ügyeletet hívni karácsonykor, mert neki jár.
Azért akar, mert a gyerek beteg.
Nem tudja a lázát csillapítani, de gyakorlottan tette a dolgát, mert volt már hasonló.
Erre az a válasz, hogy merassziszijár?
Azt a legkönnyebb mondani, hogy a hűtőfürdő akkor nem használ csak, ha rosszul csinálják. ez így ahogy van sommás és nem igaz.
Tudom, hívhatod Barnamacit magad mellé csörtesegédnek, de hát Barnamacinak van két gyereke és többet nem ismer.
Te meg orvos vagy, mentőben, gyakorlaton, otthon többet láttál, mint ő. Még én is, pedig csak nagyikorú vagyok. :)
Szóval azt hiszem, ha mégoly dühös is vagy - tudom, hogy nem a betegekre, nem tudom, remélem - akkor egy összefoglaló, ilyen esetben mi a teendő, a megnyugtatás, hogy ez a szokás akkor is, ha hétköznap a nap, hogy gyerekfigyelés és orvos lerázhatatlanul, ha minden más, mint máskor.
Orvos vagy és mindenki aki ide ír igazán tanácsra vár.
Pl. hogy a hülye értelmiségi, ha szülő mit nem tud és mennyire nem tud, de megtanulni sem tudja, mert nincs kitől és nincsen hol, akkor sem ha pedagógus, mert csak egy jegy az indexben tartalom nélkül az egészségtannak csúfolt betűhalmaz, tanácsra és igazán megnyugtatásra vár.
Mer a gyerek nyőlni szok és beteg is szok lenni és akkor is szok ha ünnep van és nagy hó, nincs kocsi, nincs taxi, megáll az élet, mert valaki születik akire emlékezik mindenki a béke és a szeretet jegyében.
Szóval általában a bánat, a tudatlanság (ami mindig a laikus joga), a segítségre várás miatt ír ide.
Ennek lehetnek tanulságai, ha az orvos elfogulatlanul a politika és az aktuális napi mutogatás nélkül leírja, hogy nincs baj, ezt így kell.
Ha tévedés történt, sajnos más megoldás nem maradt, így sem történt baj, ha először kimegy, a tünetek alapján is csak (esetleg) a második látogatás alkalmával utalja kórházba.
Vagy ír valamit, megnézi mi van otthon, szakemberként teszi amit kell, ha tudja, ha lehet...
Ezt várja itt minden laikus, beteg, gyermekes szülő és nem a kiokítást, hogy azt hiszed jár bibiiiiii, de nem ám, nem jár neked más csak a szád.
Ettől még gyerek nem lett jobban, de felnőtt sem.
Persze ezt finoman, mert nem vagy már annyira dühös, de azért odaböksz.
A humorod azért értékeltem.
El Visco Stello (törölt) 2012.03.03. 09:42:07
Dr.laikus PhD 2012.03.03. 10:19:25
Én most egy pillanatig nem gondoltam rád, hisz te kazánfüttő vagy. :)
Taxiról jut eszembe....
Blokád idején kellett eljutni térdig érő hóban a személyiségfejlesztő tréningre, a világ végéről a másik világ végére.
Elvittek, kocsikat váltva, de időre odaértem.
Kreatív az ember, ha muszáj, de nem mindenki az.
A bizalom is lehet hülyeség, az első tapasztalat is lehet tanulságos, mint éppen ez.
Nincs hibátlan szülő, egyszer legalább csinál marhaságot, naiv és hiszékeny, bízik, bizonytalan és kékhalál lesz.
A válasz a szakembertől nem az, mer assziszihogyjár.
El Visco Stello (törölt) 2012.03.03. 11:33:21
Egyszer??? Állandóan. ...de nem veri nagydobra, hanem kummant.
El Visco Stello (törölt) 2012.03.03. 12:14:17
Csak mi az aktív hibaelkövetők csoportjába tartozunk. Soha-soha nem vártuk, hogy megoldódjanak a dolgok.
Dr.laikus PhD 2012.03.03. 12:18:40
Ez a korosztály a mi nevelésünk.
Jól van na! Nem a tiéd és nem az enyém.
Szívjuk is.
Bambán várják a sült galambot és most már aztán mondhatjuk....
Irkutszk 2012.03.03. 12:27:18
Barnamaci 2012.03.03. 14:58:55
Barnamaci 2012.03.03. 15:16:19
A lázdolgot nem a kisujjamból szoptam ki, hanem gyerekorvossal konzultáltam, sokat beszélgettem, mikor, mire kell figyelni, mikor kell orvos, és mikor tudom magam is megoldani. Mi a teendő lázgörcs esetén, stb. A lázcsillapító mellőzését nem egy orvos támogatja, hanem van belőlük elég sok. Utánanézhetsz.
Csak egy-két példa:
home.kpn.nl/~szijjarto/index.html
Dr. Rados György: dmx24.atw.hu/pdf/laz.pdf
Dr. Tóth Ildikó, Dr. Szőke Henrik, hasonló véleményen vannak.
Azért, mert nem ez a többségi vélemény (külföldön jobb a helyzet), attól még létezik.
Dr.laikus PhD 2012.03.03. 15:46:25
Nem figyelsz....
Nem támogatom a gyógyszert, annál is inkább, mert pl. a gyerekeim kicsi korában nem is volt más, minta amire én magam allergiás voltam. Meg sem foghatom.
Maradt a szokásos, priznic, hűtőfürdő nem, mert egyik sem viselte.
Akkor kellett már alkalmazni amikor bőven kimásztak a kádból. Főnök ide, vagy oda jobban jártunk mással.
Szóval nem csak a lázcsillapítás ellen írtál, hanem másról is.
De! Te egy laikus szülő vagy két gyerekkel, ahogy én is. Állhatsz oda az orvos mögé, ahogy én is.
Ami nem esik jól, hogy minden beteggel kapcsolatos történet - amiben akár ügyetlen a szülő, akár nem, de bizonytalan, hogy az ellátás jó volt, pl. itt a kórház elkerülhetetlen-e, az orvos válasza, "mer assziszi, hogy jáááááár"
Teszem hozzá, hogy itten azér van egy kis középen állásom, ha lehet és nagyon szeretem az orvosok pártját fogni, sőt kiemelni, hogy kommunikációval többet gyógyítanak, mint tudással.
Hát ezért vagy te csak ott szabidoki mögött, mert mindent tudsz, minden más szülő ellenében érvként a két saját gyermeked a nyomaték. :)
Szabidoki most egy olyan országban létezik ahol kötelező a kommunikáció, igaz arra vigyáznak hála istennek, hogy legyen hozzá idegrendszere, ne rongyolja el a rendszer.
Az ott lakók életére is igaz ez.
Senki idegei nincsenek pucérra hámozva.
Barnamaci 2012.03.03. 16:56:35
Szerintem szabidoki tudja, hogy Angliában nem teheti meg a szülő, hogy minden csip-csup ügyért orvoshoz rohan az ember fia a gyerekkel.
És igen, tökre meg tudom érteni, hogy az orvos már hőbörög, és támogatom, hogy végre tartsák be az ígéretüket az orvosok és álljanak fel, vagy dolgozzanak tök szabályosan, akkor végre kapcsol vki, hogy változtatni kell a hozzáálláson.
Ha egy szülőnek tanfolyamon el lehet mondani, hogy mit kell tenni, ha sípol a légzésfigyelő, akkor azt is, hogy mit tegyen, ha neadjisten lázgörcs lép fel.
Dr.laikus PhD 2012.03.03. 17:23:12
Mi neked a csipi-csup dolog amiért a szülő orvoshoz rohan?
Mondjuk Anglia nem az orvosi ellátás etalonja a világon. Csak mondom...
Ott sem tiltja senki, hogy elmenjen a sürgősségire, nem tiltja, hogy mentőt hívjon, ami megy és nem kioktat.
Elmehet a sürgősségire ami mindig ott van, nem minden nap máshol, vagy havonta máshol.
Egy ország, de a többi is rajtunk kívül deklarálja mit tehet a beteg, mire jogosult és néha szűkítenek rajt.
Nálunk ez így megy?
Jogod van törvény szerint deklaráltan, hogy orvoshoz menj, arra is vagy szocializálva, hogy akkor is menj, ha csak megijedtél, ne akarj orvost játszani, mert akkor kuruzsló vagy, akkor ne mondja egy orvos se mer assziszi jááááááár.
Nekem a laiakusnak ne!
Otthon a családnak, a bennfentesnek, a kollégának, írja ki blogon, aki olvassa tanul belőle, de ne mondja betegnek és a bennfentes se ordibálja itt a blogon ugyanezt.
Azért ne, mert ha ide ír nekem, aki a problémámról írtam akkor orvos-beteg kapcsolatról van szó.
Márpedig ebben a szituációban én vagyok a kiszolgáltatott, segítségre szoruló, virtuálisan is.
A nehézségekről, az orvosi kiszolgáltatottságról is van mód és _kell_ is beszélni.
A helyén.
A beteg orvos kapcsolat nem abból áll, hogy a végletekig elfáradt kizsigerelt orvos a betegre hárítja a fáradtságát, fájdalmát, mérgét, mert az ellenkezőjét éri el.
2012.03.03. 17:27:41
És vannak az embereknek azon csoportjai, akik indokolt esetekben sem fordulnak orvoshoz, és a gyereket sem viszik el, amikor el kellene. Ha a két csoportba tartozók számát összevetjük, amit persze nem tudunk, akár egyenlők is lehetnek.
Elolvastam egyébként a láz-nem csillapításról szóló linket, amit ajánlottál. Érdekes, hogy az itt olvasó, író orvosok nem reagáltak rá. Én nem vagyok orvos, ezért nem tudom eldönteni, hogy x cikk, y orvos ellene, z mellette közül kinek van igaza. És a számukat sem tudom, hányan ellenzik, és hányan nem a lázcsillapítás bizonyos formáit. De amíg mindkét vélemény szerepel nemcsak a köztudatban, hanem az orvosok ajánlásában, addig elég nehéz lesz ebben a témában jól dönteni betegnek, szülőnek.
régi_vendég 2012.03.03. 23:16:54
egyébként én priznic "rajongó" volnék. garantáltan le tudtam még mindig vinni vele a lázat megnyugtató szintre.
a poszthoz: be kell vinni a gyereket és kész. ismerek főnixes doktornénit aki elmesélte, hogy ha beül a kocsiba az még hagyján, hogy odavezetget még az is hagyján, de mire mondjuk a zsúfolt belvárosban éjszaka parkolót talál nah az kész katasztrófa. 15-20 perc körözgetés után 3 sarokkal odébb leparkol, felmegy megvizsgál stb és már több mint egy óra elment egy darab betegre. ezalatt a váróteremben az ügyeleten meg ott ül 10 másik gyerek aki szintén ellátásra szorul. így tessék ezt mérlegelni, nem pedig úgy hogy ez vagy az jár, vagy sem.
valaki említette, hogy vidéken ezt hogy oldják meg ha 30 km az ügyelet stb. hát kérem szépen úgy, hogy fel sem merül az, hogy az ügyelet kimegy. (ez esküszöm valamik bp-i hóbort) ha nincs kocsi akkor sógor-koma-szomszéd. én veszprém mellett nőttem fel és bár a szomszéd falu körzeti dokibácsija egy tündér volt és míg élt őt ki lehetett hívni, viszont telefon csak a két utcányira lakó nagybátyáméknak volt, ezért apám mérlegelte a helyzetet és egyetlen alkalmat leszámítva (4ből 3man hánytunk ájulásig) mindig mi mentünk hozzá is, és valahogy életben maradtunk.
bp-en a gyermek ügyelet karácsonykor, húsvétkor és az év minden áldott napján pont ugyanott van, nem fognak elküldeni, de a fent leírtak miatt jó néven veszik ha beviszed a gyereket. mi is voltunk már rotával, lázzal, kibírtuk. inkább beviszem és szenved a gyerek 15 percet a kocsiban, mint hogy egész éjszaka ott üljek kétségek között, tehetetlenül a gyerek meg nem javul.
ha nincs kocsi, van taxi (igen karácsonykor is van, de még mennyi), vagy van szomszéd, barát stb.
Dr.laikus PhD 2012.03.04. 05:51:20
Hát persze. Te ismered a belvárost, de nem ismered azt a kerületet ahol én lakom.
Már felnőtt férfi a fiam, de akkor sem volt és most sincs ambuláns gyermekorvosi ügyelet, kijáró még véletlenül sem.
Ha kell akkor van a Bethesda (a legjobb ami lehet régen is és most is).
Oda el kéne jutni.
Karácsonykor ide akkor se jön taxi, ha egészséges az ember, hányós, fosóshoz mégúgy sem.
Szóval az igazság nem fekete és fehér.
Van olyan, ha ritkán is amikor az embernek megáll az esze és hisz a telefonban nyugtató, vagy éppen türelmetlen nővérnek és kialakul egy helyzet amiről aztán nem tudja megelőzhette volna-e.
régi_vendég 2012.03.04. 09:21:03
"Oda el kéne jutni.
Karácsonykor ide akkor se jön taxi, ha egészséges az ember, hányós, fosóshoz mégúgy sem."
akkor marad a szomszéd, barát, rokonság.
gyerekkoromban abban a házban amiben laktunk nekünk volt egyedül autónk, azaz egy trabantunk (mint korábban írtam vidék, veszprém mellett) hányós fosós idején ha megszólalt a csengő, az apám már a slusszkulccsal ment az ajtóhoz, volt hogy pizsamára vette fel a kabátját és úgy mentek. én ma is ezt tapasztalom vidéken.
lehet hogy nekem azért ilyen reflex szerű, hogy inkább viszem a gyereket, mert én meg abban szocializálódtam, hogy nincs telefon. én nem szoktam hívogatni őket, ha gáz van megyek.
most ezért biztos megköveztek, de vannak olyan kijárós magán gyermekorvosi ügyeletek akik kimennek a gyerekhez (pl budai egészségközpont) bárhová, viszont fizetős a szolgáltatás. tehát ha tényleg nincs más megoldás, nincs kocsi, nincs szomszéd, nem jön a taxi, nem jön az ügyelet akkor lehet őket is hívni.
régi_vendég 2012.03.04. 09:35:42
"de akkor sem volt és most sincs ambuláns gyermekorvosi ügyelet, kijáró még véletlenül sem."
tényleg nem tudom melyik kerületben laksz, de az h nincs semmilyen ügyelet az egyszerűen nem igaz.
itt mindent megtalálsz: www.vital.hu/gyermekorvosi_ugyeletek
mindegyiket nem teszteltem, de a budai az stimmel. és igen ha a bethesda az akkor oda el kell jutni. ahogy a 11-12 ker. széléről is be kell jutni a budai gyerekkórházba, persze baromi előnyös lenne ha a minden sarkon lenne ellátóhely, de azért ez nem túl életszerű.
2012.03.04. 09:44:25
Dr.laikus PhD 2012.03.04. 11:44:17
Ne hazudtolj meg ha kérhetlek!
Nincs a kerületben gyermekorvosi ügyelet, csak a Bethesdába lehet menni.
Ez csak az ambulancia.
Ha baj van hová vigyem, mondjuk kórházba, 20-08 óra között?
Jártam már úgy, hogy a 104 rosszat mondott és mászkáltunk karácsonykor kórháztól-kórházig.
Még jó, hogy 16 éves volt és "csak" tüszős mandula gyulladása volt és csak ájuldozott.
Szóval van az a helyzet amikor ha kreatív az anya és nem pánikol, akkor sem tudja megoldani.
Azaz nem fehér és fekete, meg nem is a te elképzelésed szerint laknak a zemberek.
Papolsz hülyeséget. Ez távolabb van mindentől, rossz közlekedéssel, rossz tájékoztatással. Senki nem akar - pláne én - minden sarkon allátóhelyet.
régi_vendég 2012.03.04. 13:16:34
nem hazudtollak meg. egy szóval nem írtam hogy minden kerületben van ügyelet.
1,2,3,11,12,22 kerület közös ügyelete a 2. kerületben van.
6,5,7,13, 15 kerület közös ügyelete a 13. kerületben van.
8,9,10,16,17,18,19,20,21,23 közös ügyelete a a heim pálban van a 10. kerületben.
a 4. és a 14 kerület közös ügyelete a bethesdában van (és ők tényleg nem kijárósok)
ez a hivatalos! nem tudom a fiad tüszős mandulagyulladása idéjén ez hogy volt, de most karácsonykor mikor a posztoló gyereke lázas lett akkor így volt.
az hogy melyik a hozzájuk tartozó ügyelet telefonszáma azt tudták, tehát tudták a címét is. (védőnő beírja egyébként az oltási könyvbe, már jobb helyeken, ha meg nem akkor az ember lánya teszi ezt meg)
"Ha baj van hová vigyem, mondjuk kórházba, 20-08 óra között?"
ezt már nem másolom be ne haragudj, ott van a linken. a fiad tüszős mandulagyulladása idején még biztosan nem volt net, de ma már van és a posztoló használni is tudja lévén ide is megírta a gyermeke kálváriáját. ha akkor este használta volna akkor láthatta volna hogy a heim pál-ba kéne menni, mondjuk.
"Szóval van az a helyzet amikor ha kreatív az anya és nem pánikol, akkor sem tudja megoldani."
azért valahogy csak megoldódott, lévén a fiad felnőtt mint írtad.
"Azaz nem fehér és fekete, meg nem is a te elképzelésed szerint laknak a zemberek."
ezt nem igazán értem... valóban mindenki ott lakik ahol szeretne, vagy tud. képzeld még én is!:-)
Dr.laikus PhD 2012.03.04. 16:48:38
Ez mit változtat azon, hogy eljutni ügyeletre 1,5 óra onnan ahol én lakom?
Miért olyan természetes neked, hogy van segítség amikor nincs?
Mert van olyan, hogy nincs.
Ha megfeszülsz is, akkor sincs.
Végletes helyzet, de van.
Már ne is haragudj, de kissé hmmm... nem írom mit gondolok.
Attól, hogy túlélte, megoldottuk - hogyan az nem érdekes szerinted - de mert így van akkor már jó a rendszer?
Cinikus, dühítő, kioktató és buta amit írsz.
Egyébként volt net, csak ahogy most sincs egyértelmű információ akkor sem volt.
A mentő sem tudta, az a kórház sem ahová küldtek. Volt kis járkálás és ez ma is így van sajnos. :(((
régi_vendég 2012.03.04. 18:39:34
tudod mit én veled nem vitázom. egyrészt csak ismételni tudnám magam, másrészt személyeskedő és sértő vagy. én ezekre nem reagáltam, te folytattad, sok sikert. ringasd magad abban a tudatban, hogy neked a legnehezebb mert 1,5 óra meg tüszős mandula, meg világvégi házikó, nincs ügyelet, nincs orvos, stb.
mások egy karácsonyi tüszős mandulánál komplikáltabb dolgokat is megoldottak, de nyilván ők mind cinikusok, kioktatók, és buták.
a posztban szereplőknek volt ügyeletesük, tudták is hogy hol van, tehát a te eseted még véletlenül sem hasonlít rá. ők beleestek abba a nagy halmazba akiknek van ügyeletes intézményük. tehát amit írtam az rájuk vonatkoztatva mindenképpen egy cinikus tény.
jó egészséget nektek!
Dr.laikus PhD 2012.03.04. 20:16:17
Ügyes!
Állítasz valamit, cáfolják, aztán végletesen eljutsz valahová amiről senki nem beszélt.
Az én személyes példám lehet egy analógia, ami történetesen egy lyuk a rendszeren és nem jó, hogy van.
Ezt is azért, mert te indokoltad apád Trabantjával, hogy minden megoldható, csak szólni kell neki.
Ő még pizsamában is ugrik.
Sajnos nem így kell kiépülni az ügyeleti rendszernek.
Nem is értem, hogy jutottál erre a következtetésre.
Barnamaci 2012.03.04. 21:52:31
"Karácsonykor ide akkor se jön taxi, ha egészséges az ember, hányós, fosóshoz mégúgy sem."
Már a taxisok sem akarnak dolgozni? Beszarás.
régi_vendég 2012.03.04. 22:42:26
hehe :-)))
tudod mit, legyen igazad: felfedeztük a budapesti ügyeleti rendszer féreglyukát hurrá! ott laktok ti. a többi esetben MINDENKI MÁS számára elérhető ügyeleti rendszer működik. remélem így megfelel neked és ez úton is kérem a fogadd esdeklő bocsánatkérésemet.
és bár már kurvára unom de talán egyszer majd te is elolvasod, hogy a posztoló nem a te utcádban lakik és volt ügyeletese akivel beszélt akihez be is vihette volna a gyereket, de inkább várt reggelig aztán meg leírta, hogy mennyit szenvedett a gyerek.
te valamit nagyon félreértesz: az apám trabantja arra volt példa, hogy mi van ha nincs taxi, és mi van ha nincs kocsi és mi van ha nincs pénz, mi van ha nem jön ki, és mi van ha.... (ezek fentebb felmerültek kommentekben) erre írtam, hogy vidéken még ma sem az a normális hogy majd kiugrik az ügyelet, hanem az hogy ha bajod van bemész, és addig mész, míg nem lát egy orvos, és ha nincs kocsi, bicaj, ha messze van, ha esik, ha fúj és nincs megoldás a szállításra akkor egy szomszéd biztosan van aki elvisz. nem említettem olyat, hogy az apám a trabantjában tüszős mandulákat látott el, csupán szállított, még a te fiadat is elvitte volna. ;-)
olvass és értelmezz is, ne csak az indulat döljön belőled légyszives.
mondtam én ilyet, hogy az ügyeleti rendszer jó? (egész budára egy darab ügyeleti hely, hogy lenne már jó, de ez van, jah és még járjon is ki) egy árva szóval sem, viszont a gyerekem, de akár a saját kínjaim felett nem arról lamentálok, hogy baszki mérnem jön ki az ügyelet, ha egyszer befizettem a tb-t, utána meg ideposztolok, hogy hagyták szenvedni.
kompot 2012.03.05. 22:00:28
régi_vendég 2012.03.07. 15:14:00
rendszerszervező/tanácsadó vagyok. és van két fiam is. szóval nem indulatba jönni munkaköri kötelesség.
vitakultúrát még nem oktattam, de ha van ajánlat.... megoldom! :-)
maim 2012.03.08. 22:33:26
a gyerekorvoshoz.Mindezt az ötödik kerületben.Akkor elhatároztam,hogy ilyen esetben rögtön a mentőt hívom.