Koponyatörés a kórházban
2011. április 26.-án 83 éves édesanyámat légzésszervi panaszokkal beutalták az Országos Korányi TBC és Pulmonológiai Intézet XIV. Tüdőbelosztályára (B. épület II. emelet).Mire mi odaértünk orvossal már nem tudtunk beszélni, mert ebben a kórházban nincs minden osztályon éjszaka orvos, 1 orvos van ügyeletben, aki több osztályért felel, ha baj van.Édesanyámmal 2011. április 28.-án éjfél előtt baj történt. Elesett. Koponya törést, jobb oldali szilánkos válltörést és jobb oldali combnyak törést szenvedett.
Nem tudjuk mi történt pontosan és ezt már soha nem is fogjuk megtudni.A balesetről 2011. április 29.-én kora délutáni órákban értesültünk, úgy hogy az otthonból, ahol az édesanyám élt, egy gondozó telefonon érdeklődött a kórházban édesanyám hogyléte felől és neki mondták, hogy baleset érte, de minket nem tudtak elérni telefonon. (Amikor az osztályra felvették édesanyámat 4 mobiltelefonszámot adtunk meg értesítési címnek. A saját, a férjem, a lányom és a nővérem telefonszámait. Az én telefonomon valóban volt egy nem fogadott hívás dél körül, de nem lehetett visszahívni, a másik megadott 3 számot egyszer sem próbálták hívni.)A gondozó azonnal hívott, hogy baj van. Ezek után felhívtam a kórházat, a kezelő orvosával beszéltem, aki azt mondta, hogy édesanyámat COMBNYAK töréssel az éjszaka elszállították a János kórház traumatológiai osztályára.
A kezelő orvosa kérdésemre, hogy mi történt?, ez hogy fordulhatott elő?, igen szűk választ adott: „Nem tudom, én nem voltam itt. További felvilágosításért forduljon a főorvos asszonyhoz.” A következő kérdésem az volt: „miért ő ott volt az éjszaka?” Természetesen a válasz nem volt meglepő: „NEM.”Nem szaporítottam a szót, lányommal elindultunk a János kórházba a mamához.
A traumatológián senki nem tudott semmit az édesanyámról, arra nem vették a fáradságot a monitor előtt ücsörgő hölgyek, hogy megnézzék a nyilvántartást, név szerint biztosan szerepelnek a betegek. Egy idősebb nővérke, aki véletlenül hallotta meg a beszélgetést, ő mondta, hogy hajnalban egy idős nénit, akit a Korányi kórházból hozott a mentő, műtét után elvittek a központi intenzív osztályra.
Hát elindultunk a központi intenzív osztályra. Fogalmunk sem volt ekkor még arról, hogy mekkora baj van.Délután 4 óra előtt pár perccel értünk oda. (kiderült, hogy itt szigorú feltételekkel lehet csak látogatni, be kell öltözni egyszerre csak 1 látogató mehet be 16-18 óráig.) Itt először az orvossal tudtunk beszélni, a mamát még nem láthattuk. Első kérdése az volt, mit tudunk a mama balesetéről. Mondtam, hogy a Korányi kórházat felhívtam és azt a tájékoztatást kaptuk, hogy COMBNYAK töréssel szállították át, ide a János kórház traumatológiai osztályára. És itt kaptuk az első igazán nagy sokkot. Ez az orvos elmondta, hogy igazából koponya töréssel műtötték hajnalban a mamát, a szilánkos válltöréséhez és a combnyak sérüléséhez hozzá sem nyúltak. Ahhoz, hogy a további műtétekre sor kerüljön, magához kell térnie a koponya műtét után, de erre minimális az esély. Egy pillanat alatt összeomlottunk. Abban a pillanatban nem tudtam eldönteni, hogy kiért aggódjak jobban. Az eszméletlen édesanyámért, vagy a gyerekemért akinek a mami a mindene. Ott jöttem rá, hogy a 24 éves lányom, aki a mindenem és az egyetlenem, erősebb mint én. Elsőnek én mentem be a mamához. Senkinek nem kívánom azt amit láttam. Ez után azt mondtam a gyerekemnek, hogy ne menjen be a mamához, maradjon meg úgy az emlékeiben, ahogy megszoktuk. Ő azt mondta, látni akarja, beszélni akar hozzá, hátha ez segít abban, hogy magához térjen. Így is tettünk a rövid látogatási idő alatt ott voltunk a mama mellett, fogtuk a kezét, beszéltünk hozzá.
2011. április 30.-án délelőtt hívtak a központi intenzív osztályról, hogy a mama magához tért átvitték a traumatológiára. Kaptuk magunkat és rohantunk az osztályra. Nem tudtuk mi vár ránk, de a mama azonnal megismert minket, csak azt nem értette, hogy ő miért nem tud felkelni, miért van felkötve a jobb keze, nem tudta elmondani mi történt vele. Mi örültünk, hogy magához tért, hogy halljuk a hangját – bár nagyon gyenge és fátyolos volt – de azért a mi mamikánk szólt hozzánk. Ezen az osztályon is be kellett öltözni a látogatóknak, de nem volt megszabott látogatási idő, ezért naponta több órát voltunk a mamánál. Pár nap múlva megműtötték a combnyaktörését a vállához hozzá sem nyúltak, azt mondták még egy műtét már nagyon kockázatos lenne.
Kicsit hosszúra nyúlt a bevezető, de ahhoz hogy a Korányi kórház hozzáállását minden olvasó értékelni tudja, le kellett írnom, hogy min mentünk keresztül.
Miután édesanyám magához tért, úgy gondoltam, hogy szeretnék többet tudni arról, valójában mi is történt vele, ugyanis a Korányi kórházból még zárójelentést sem kaptunk. Ahogy a Korányi kórházban lévő kezelő orvosa mondta, időpontot kértünk a főorvos asszonytól.
Aki valóban elmondta, hogy ő sem tartózkodott a baleset idején az osztályon. A beosztottjai nagyon elfoglaltak, kevés a személyzet, nem ülhet minden beteg mellett egy nővér. Kértük, hogy akkor had beszélhessük azzal a személlyel, aki a baleset időpontjában az osztályon tartózkodott. Erre nem adott lehetőséget, mondván, hogy nem tartózkodik ott, de egyébként sem adhat felvilágosítást, csak ő. Majd bejött a főnővér is, aki cinikusan, RÖHÖGVE mondta a képünkbe, hogy a történtekkel kapcsolatban neki nincs lelki ismeret furdalása (természetesen ő sem volt 2011. április 28.-án éjszaka ügyeletben).
Minden áron azt akarták megmagyarázni, hogy egy idős embernél nem lehet felkészülni arra, hogy a következő pillanatban mit fog csinálni.
Az én édesanyám kora ellenére nem volt bolond és beszámíthatatlan. A balesetet megelőző utolsó pillanatig értelmesen lehetett vele kommunikálni, értette a humort és imádott minket.
Eszükbe sem jutott, azoknak a vezető beosztású személyeknek, akik nem tartózkodtak a baleset időpontjában az osztályon, hogy a beosztottjaiktól megkérdezzék mi is történt valójában. Kérdésemre, hogy a kezelő orvosa, miért nem érdeklődött az éjszaka ügyeletben lévő doktornőtől, hogy mi történt az ő kezelése alatt álló beteggel, hogy minket hozzátartozókat tájékoztathasson? – a válasz a következő volt: Mikor 2011. április 29.-én reggel beért a munkahelyére, az én édesanyám már nem volt a betege. A balesetet követően nem tájékoztattak bennünket arról, hogy milyen súlyosak a mama sérülései. Képzelhetik, mit éreztünk, amikor a János kórházban közölték velünk, hogy a mama életveszélyes állapotban van és valószínű hogy nem is fog magához térni. (úgy indultunk el, hogy combnyak törése van. Így tájékoztatott a Korányi kórház) A kérdéseinkre nem kaptuk választ, a beszélgetés alatt csak az hallottuk, hogy ők milyen lelkiismeretesen végzik a munkájukat.
15 percig nem tartott a beszélgetés a főorvos asszonnyal és a főnővérrel, ugyanis szó szerint kidobtak minket, mondván, hogy ők nem tudják pontosan mi történt, de ők biztosan nem hibáztak. Kezembe nyomta a zárójelentést és faképnél hagyott a főorvos asszony.
Na ekkor elvesztettem minden nyugalmam és türelmemet.
Felhívtam a betegjogi képviselőt. Ha valakinek olyan szándékai vannak, hogy perelni akar, akkor a betegjogi képviselőt eszébe ne jusson előzetesen felkeresni, ugyanis csak arra jó, hogy megpróbálja csitítani a felbőszült beteget vagy annak hozzátartozóit. Annyit megtett, hogy megadta annak a doktornőnek a nevét és telefonszámát, aki a beleset időpontjában ügyeletben volt, igaz egy másik osztályon.
Elmondása szerint, ő sem tudja mi történt, mert mire ő odaért az édesanyámhoz, az ügyeletes nővér EGY BETEG SEGÍTSÉGÉVEL az édesanyámat már visszatette az ágyba. Elképzelem, ahogy a sérüléseitől magatehetetlen (koponya törés, szilánkos válltörés, combnyaktörés) édesanyámat egy nővér és egy másik beteg rángatja. Milyen fájdalmai lehettek. Hol nyúltak hozzá, nem volt rajta egy ép hely, ahol nem ütötte meg magát. Én láttam később az édesanyám sérüléseit. A jobb oldalán nem volt kisujjnyi hely, ahol ne lett volna lila a teste. Mekkorát kellett esni-e, hogy ilyen sérüléseket szerezzen. Ezt is meg akarták magyarázni azzal, hogy idős korban már könnyebben törnek a csontok, és sérülnek az izmok, ízületek. Arra, hogy a mama záró jelentése miért nem került oda a János kórházba, azt a választ kaptam ettől a doktornőtől, hogy akkora kapkodás volt ott, hogy nem tudja hova keveredhetett. Képzelhetik mi volt ott akkor. De senki semmit nem tud.
Mivel a betegjogi képviselő sem jutott semmi eredményre, közöltem vele, hogy beperelem az intézményt ahol a baleset történt. Na erre ő, még egy utolsó próbálkozással azt mondta, találkozzunk együtt a főorvos asszonnyal és próbáljunk meg együtt a dolgok végére járni. Erre a beszélgetésre 2011. május 12.-én került sor. Ahonnan a főorvos asszony cirka másfél órát késett, mondván, hogy neki nem szólt vissza a betegjogi képviselő, hogy megfelelő az ő általa 1 héttel korábban (főorvos asszony által) megadott időpont. Ezen a beszélgetésen sem jutottunk előrébb, ugyanis megint azt kellett hallgatnom, hogy milyen nehéz az egészségügyi dolgozók sorsa. Arra, hogy a médiához fordulok, kerüljön napvilágra hogy bánnak az idős emberekkel az intézményekben, a válasz az volt, hogy megköszönik ha a médiához fordulok, mert akkor ők is elmondhatják, hogy milyen rosszul fizetett alkalmazottak, pedig ők milyen lelkiismeretesen dolgoznak.
Ennél a beszélgetésnél én már tudtam, hogy az édesanyám kezelése a János kórházban véget ért, ahol közölték velem, hogy 2011. május 11.-én visszaszállítják őt a Korányi kórház XIV. Tüdőbelosztályára, mert haza nem vihetem, mivel orvosi felügyeletre van szüksége és oda kell őt visszavinni, ahonnan elszállították. Erre közöltem, ha kell lefekszek a mentő autó elé, de az édesanyámat a Korányi kórházba nem fogják visszavinni. Közölte velem a János kórházban a kezelő orvosa 2011. május 9.-én kora délután, hogy akkor szerezzek egy befogadó kórházat még ezen a napon délután 5 óráig, mert ő holnap nem lesz bent a korházba és a zárójelentést neki ma meg kell írni. Ha nem tudok befogadó kórházat találni, akkor az édesanyámat visszaviszik a Korányi kórházba ő ezt már megbeszélte az ottani főorvos asszonnyal. Ne itt elgurult a gyógyszerem.
Hogy mer visszafogadni egy magatehetetlen beteget, akit etetni, itatni, pelenkázni, mosdatni kell. Akkor sem tudtak rá vigyázni, amikor mindezt saját maga meg tudta tenni. Ezt nevezzük lelkiismeretes munkának. Jöjjön bárki az osztályunkra lesz ami lesz, mi mindig lelkiismeretesen végezzük a munkánkat. Természetesen személyesen tettem fel a kérdést a „kedves” főorvos asszonynak és a „kedves” főnővérnek: Hogy merték felelősség teljesen vállalni, hogy az édesanyámat visszafogadják az osztályukra. Talál rendeződött a problémájuk? Rendelkeznek megfelelő személyzettel, aki ápolni és gondozni tudja az édesanyámat? Természetesen a válasz az volt, hogy fogalmuk sincs mit kezdtek volna az édesanyámmal. Ők nincsenek az ilyen betegek ellátására berendezkedve. ?
Itt szeretnék köszönetet mondani a Dél-pesti kórház, Csepeli Weis Manfréd telephely munkatársainak. Különösen Dr. Kovács Matild osztályvezető főorvosnak, aki ismeretlenül egy telefonhívásomra igent mondott: „Igen várjuk a kedves édesanyát” és Dr. Debis Olga osztályos orvosnak aki szívvel, lélekkel édesanyám mellett volt utolsó óráiban. 2011. május 11.-én érkezett édesanyám az osztályukra és 2011. május 13.-án (péntek) hajnalban halt meg.
Mi 82 éves koráig vigyáztunk az édesanyámra. A Korányi kórház XIV. Tüdőbelosztályán 2 napi tartózkodás után – ahová meggyógyulni vittük - életveszélyes balesetet szenvedett és ezekből a sérülésekből nem tudott felgyógyulni. 2011. május 13.-án meghalt.
A Korányi kórház XIV. Tüdőbelosztály dolgozóinak (egyiknek sem) nincs fogalmuk arról, hogy mi történt az édesanyámmal 2011. április 28.-án éjfél előtt, de lelkiismeret furdalása a történtekkel kapcsolatban senkinek nincs. A édesanyám zárójelentését azon az éjszakán a befogadó János kórház nem kapta meg, mert a Korányi kórházban azon az éjszakán akkora volt a kapkodás, hogy fogalmuk sincs hova keveredhetett, de lelkiismeret furdalása a történtekkel kapcsolatban senkinek nincs.
Valóban igaz, az idős emberekre is úgy kell vigyázni mint egy kisgyerekre, a baj megtörténhet 1 pillanat alatt. De a Korányi kórház XIV. Tüdőbelosztályának vezetői és azok beosztottjai semmibe veszik a betegek és hozzátartozóik érzéseit. Ha a baleset utáni első telefon beszélgetésünkkor az édesanyám kezelő orvosa nem félvállról, hanem emberségesen, együtt érzően tájékoztatott volna a balesetről lehet, hogy most ezt a bejegyzést meg se írom. Tudom, hogy milyen idős emberrel együtt élni. Az édesanyám 81 éves elmúlt, amikor otthonba költözött, addig együtt éltünk. Egy idős embernek, főleg ha beteg sokszor egy jó szó egy mosoly többet ér mindennél.
Így van ez a hozzátartozókkal akik aggódnak a szeretteikért. Nem kell minket félteni az igazságtól és a tényektől, de nem mindegy hogy egy rossz hírt, milyen formában közölnek velünk olyan „szakemberek”, akik azt biztosan tudják - mert tanult emberek – hogy egy idős ember cselekedetei kiszámíthatatlanok.
Soha nem fogjuk megtudni, hogy a mi mamikánkkal 2011. április 28.-án éjfél előtt mi történt. Lehet, hogy az idős emberek cselekedetei néha kiszámíthatatlanok, de a mi mamikánk összetörten fekve kórházi ágyán minden áldott nap elmondta többször is: „Köszönöm, hogy így gondoskodtok rólam”
Sajnos nem a mi történetünk az egyetlen negatív példa, amit hallani lehet az egészségügyről.A mi történetünk nem is az ellátásról szól, mivel 2 napi tartózkodás után nem tudjuk, hogy az édesanyámat abból a betegségből, amivel felvette a Korányi kórház XIV. Tüdőbelosztálya ellátásra, meggyógyították volna-e. Ebben a történetben legfontosabb az, hogy az emberség, az együttérzés a Korányi kórház XIV. Tüdőbelosztályán dolgozó személyek szótárában nem szerepel.
marcsi
Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
karcsibácsi 2012.01.23. 10:15:10
Csepel = halálgyár
Korányi = halálgyár
János = halálgyár
dokik = fehérköpenyes gyilkosok
betegjogisok = fizetett kollaboránsok
Akkó mit csodákoztok?
macska69 2012.01.23. 10:59:22
Dr.laikus PhD 2012.01.23. 10:59:29
Én elhiszem, hogy a régebbi panaszokon fel vagy háborodva.
Van amin én is.
Ezt nem az a kategória sajnos.
Van tanulsága bőven, erről érdemes lenne tárgyilagosan beszélni.
A poszt is az, minden fájdalmas vesztesége dacára.
Dr.laikus PhD 2012.01.23. 11:01:22
Attól sikítófrászt kapok, hogy egy éjszakás nővér fejsérült időset felcibál egy magas ágyra. Az elvben szakember. :((
A többi sérülésről nem beszélve.
qbr 2012.01.23. 11:31:59
A megoldás nyilván a több személyzet lenne (mert a betegek éjszakai kikötözése sem a megfelelő megoldás valószínűleg).
A csupa kék-zöld folt idős embereknél nem annyira meglepő akár egészen kis eséseknél is: a nagymamámnak pl. ha erősebben megfogta valaki a karját, szinte már attól lett véraláfutása. És igen: időskorban sokkal könnyebben törnek a csontok, sérülnek az ízületek (csontritkulás, gyengébbek az izmok, sokszor kevesebb a zsírszövet, ami kipárnázna, stb.)
macska69 2012.01.23. 13:16:05
karcsibácsi 2012.01.23. 13:35:10
Igen, előbb el kell(ett volna) számolni húszig, és nem indulatból válaszolni.
Együttérzek Marcsival Édesanyja elvesztése miatt. Ezzel együtt az sajnos kivédhetetlen, ha az idős, légszomjjal küszködő (hipoxiás) beteg, főleg éjszaka, elesik, leesik az ágyról, vagy ha óvintézkedésből
"kirácsozzák", a rácson keresztül bukik ki, és még nagyobbat esik. A földön fekvő beteget az éjszakás nővér gyakran kénytelen (esetenként egy jobb állapotú beteg segítségével) visszatenni az ágyára, különben fél órát - órát várhat, amig egy beteghordó, műtősfiú előkerül. Különösen így van ez olyan nagy házban, mint a Korányi (sok osztály, pavilonok, az ügyeletes beteghordó "fiú" lehet a műtőben, az ambulancián, másik osztályon/épületben, stb.). A sérülés pontos körülményeit utólag lehetetlen rekonstruálni, valószinüleg az éjszakás nővér is csak annyit tudna mondani, hogy "amikor hallottam a zuhanást (csöngettek a betegtársak, kiabált a néni, stb.) bementem a kórterembe és ott találtam a földön fekve a beteget".
Amiben a leírás szerint hibáztak a Korányiban, az a hozzátartozó értesítése és a vele való kommunikáció.
Nyugodt körülmények között, emberséggel, empátiával kellett volna megbeszélni a szomorú eseményt.
Az hogy a Jánosból a műtét után vissza akarták helyezni a küldő osztályra, teljesen természetes menete a dolgoknak, mint ahogy az is, hogy ettől nem zárkózhattak el a Korányiban. Az pedig, hogy egy másik, erre sem szakmailag, sem területileg nem kötelezhető osztályon fogadták, arra utal, hogy mégsem veszett ki teljesen az emberség az eü. szereplőiből...
A betegjogi képviselő dolga pedig, hogy azt a beteget, vagy hozzátartozót, akit (vélt vagy valós) sérelem ért, ellássa tanáccsal, ügyes-bajos dolgainak intézében segítségére legyen. Ha legjobb tudása és lelkiismerete szerint jogorvoslatra nincs szükség és/vagy lehetőség, akkor a legjobb tanács, amit adhat, az az, hogy ne pereljen, illetve, hogy megkísérli a konfliktust elsímítani a felek között. A posztban írtak szerint pontosan ezt tette.
Dr.laikus PhD 2012.01.23. 14:00:30
Ez mind rendben van. Úgy látszik 30 éve így ügyelnek a Korányiban.
A nővér most jobban tette volna ha nem mozgatja a beteget, alátesz egy takarót és valóban megvárja a szakszerű segítséget. :((
A többivel egyet értek.
Mindig kilyukadunk arra a fránya kommunikációra.
Borzasztó közölni a hozzátartozóval a történteket, pláne ha bármilyen okból, de senki nem tud korrekt információt adni.
Mégis azt hiszem jobb lenne mindenkinek megtanulni, mert így védi lelkileg, jogilag és minden módon magát, az osztályt és nem utolsó sorban a kétségbeesett hozzátartozót.
Van ennek bejáratott módszere külföldön.
Át kéne venni.
VaTi 2012.01.23. 14:09:55
marand22 2012.01.23. 14:59:52
1. Fiatal, hivatásos katona kb. 10 nappal az infarktusát követően visszakerült amiatt, hogy fájlalta a jobb csípőtájékát (első gyanú a szívkatéterezéshez társuló érszövődmény volt). Röntgenfelvétel a combfej centrális luxációjával járó acetabulumtörést igazolt (www.socrad.hu/upload/radiologia/magazine/20_Nemeth.pdf), ami egy nagyon súlyos sérülés, nagyon durva trauma okozza. A kiskatona nem emlékezett semmire (alkoholt, "csicskáztatást" tagad).
2. Középkorú férfi előző nap céges rendezvényen vett részt, másnap folyamatos mellkasi fájdalom miatt jelentkezett nálunk. Sorozat-, ablakos bordatörés derült ki. Nem emlékezett semmire (részeg volt ?).
Sok idős beteget kezelünk (kardiológia), sajnos meglehetősen gyakran fordul elő sérülés (lágyrésztraumától subduralis vérömlenyig, combnyaktörésig bezárólag).
qbr leírta az okokat.
A posztról:
Idejében kiderült a sérülés ?
Kapott idejében megfelelő elsősegélyt a sérült ?
A sérült megfelelő ellátóhelyre került idejében ?
kismorgó 2012.01.23. 15:32:00
Sajnálom, hogy ez a helyzet, és sajnálom, ami történt. De nem értem, ha nehéz is, meg kellemetlen is, miért nem beszéltek veletek nyíltan, őszintén, és miért nem adtak korrekt felvilágosítást....
Nevem Earl 2012.01.23. 15:54:48
ichtus 2012.01.23. 15:56:08
d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2012.01.23. 16:18:50
karcsibácsi 2012.01.23. 16:30:05
Nem tudom, miféle herceg vagy te, de úgy látszik, arisztokrata őseidtől tudást, szerénységet, kritikus helyzetelemzést nem örököltél...
A Korányi egyike a legjobb magyar kórházaknak. Veled ellentétben állításomat megtudom indokolni és megtudom védeni. Amelyik telek kellett (Szabolcs utca, Lipót, Szabadsághegy), azt az előző kormányzat már eladta a csókos elvtársaknak bagóért és jutalékért. A mostani a Korányit nem fogja!
Peetee 2012.01.23. 16:36:20
Ugyanakkor azért az öntömjénezős részek kimaradhattak volna...
mtk001 2012.01.23. 16:40:24
Olyan nincs, hogy nincs zárójelentése !!!
karcsibácsi 2012.01.23. 16:42:43
Az osztályvezetőnek munkaköri kötelessége a beteg tájékoztatása, kritikus problémák kezelése, akkor is, ha a konkrét esetnél nem volt ott.
Amit meg a rendőrségi feljelentésről irsz, az szintiszta hüjeség . Engemet nem 1x jelentettek fel hasonló ügyek miatt (aki nem ismerne, én vagyok az a másik posztban megénekelt seggrészeg beteghordó) Oszt mi történt:?? Behíttak a csendőrségre tanúként(!!!)hogy mi is vót a hejzet, merhogy ismeretlen tettes ellen akarnak nyomozni a bejelentés mijat. No, én elmontam hogy hogy vót. Láss csudát, a szerv meg aszt monta, hogy akkónincs mijé nyomozni, merhogy nem vót bűncselekmény. De azér lehet menni a rend. Őrségre. Persze, még Jób, ha ügyvédhez fordul, merakkó + még 1 csomó pézt is lehet (kell) pengetni a zügyvédnek. Az eredmény persze ugyanaz, de valamibű a zügyvédeknek is +kö élni.
Dr.laikus PhD 2012.01.23. 16:50:19
Ezt nem tudom honnan veszed.
Tudományos munka folyik.
Az épületek állaga, nem az ott dolgozók tudományos mérőszáma, hanem az állami mecenatúra, vagyis a költségvetés mélyszegénysége miatt ilyen.
Dr.laikus PhD 2012.01.23. 16:54:59
Egy teljesen tárgyilagos írás.
A felháborodás a kommunikáció hiánya, a hányaveti beszéd és az amatőr hozzáállás egy joggal felháborodott hozzátartozóval szemben.
Nincs szükség rendőrségre, mert nem rendőrségi ügy.
Valaki hibázott (az éjszakás nővér) ami menthető, mert nincsenek erre felkészülve. Ezért bocsánatot lehetett volna kérni. Ennyit várt a hozzátartozó és annyit, hogy mi is történt.
Ettől megnyugodott volna.
Ez nem rendőrségi ügy.
Hülyeség ilyet tanácsolni és korbácsolni az indulatait.
Edwest 2012.01.23. 16:57:15
Braincelle 2012.01.23. 17:12:31
Másrészt sok pontban nem tartom jogosnak azt a szidalom-áradatot, amit rázúdít kb mindenkire, aki ebben a szomorú történetben szerepel.
Kezdve onnan, amikor azt írta, hogy ez egy olyan intézmény, ahol nincs minden osztályra külön ügyeletes orvos. Mért, van ahol van? Nálunk különböző emeleteken elhelyezkedő mintegy száz betegre és az összes bejövő mentős és ambuláns betegre van ügyeletben (éjjel illetve hétvégén egy vagy maximum kettő orvos, sőt, ha ketten vannak, akkor a másik "kicsi", rezidens vagy szakorvosjelölt.
Nem igazán lehet felelősségre vonni egy orvost azért, hogy egy beteg elesett, bármilyen nagyot is esett, miközben ő egy emelettel odébb mondjuk sürgős beteget látott el.
Az, hogy az osztályvezetőhöz küldték, végképp nem kifogásolható, sok helyen a hozzátartozókkal való kommunikáció alapból, de főleg kényes helyzetekben, nehéz diagnózis közlése stb. alapból az osztályvezető főorvos kompetenciája. A kezelőorvos válasza ennek teljesen megfelelt. De hát ez mindenhol így van, egy étteremben, ha a pincérnél reklamálunk, azt fogja mondani, hogy tessék a főpincérhez fordulni.
Az ügyeletes orvosról annyit tudunk, hogy amikor megtörtént a baj, nagyon gyorsan intézkedett, és nem, nem jutott ideje zárójelentést írni, ami kb fél órát vesz igénybe. Nálunk is volt olyan, hogy a súlyos állapotú beteget rohammentő vitte, azonnal, és speciel akkor azért tudtunk valami hevenyészett zárójelentést írni, mert ketten voltunk, és éppen nem volt másik sürgős teendő, amivel a kettes számú ember le lett volna kötve, hanem tudott gépelni, amíg az egyes számú igyekezett stabilizálni a beteget, megbeszélni a fogadó intézettel, hogy azonnal vigyék a műtőbe, ahogy megérkezik, plusz még a szállítást is megszervezni, ami cseppet sem egyszerű, ha azonnal kell életveszélyes állapotú beteget szállítani.
Igen, meg kellett volna próbálni a többi számon is hívni a hozzátartozókat, ez az egyik olyan pont, ahol egyetértek a posztíróval. A János Kórházban pedig adhattak volna nem csak véletlen kedvességnek látszó felvilágosítást arról, hogy hová került az asszony.
Ezen kívül a János Kórház ellen a továbbiakban nem nagyon tudott semmit felhozni. Igen, az intenzív osztályokon ez a látogatás szabálya, és ez nem véletlen. Nem szívtelenség vagy ilyesmi, de ilyen helyre nem lehet tömegesen beengedni a hozzátartozókat, és főleg nem előzetes felkészítés nélkül, ami azért elég tisztességes dolognak tűnik az ottani intenzíves részéről, hogy az előzetes felvilágosítással próbálta csökkenteni a sokkhatást.
A Korányis főnővér cinikus nevetése nagyon nem volt helyén való. A főorvos pedig felismerhette volna, hogy milyen szavakat várnak a hozzátartozók. Mert igaz, hogy nem lehet minden betegre külön-külön vigyázni. Annak ellenére, hogy az intézménynek a lehető legtöbbet kell tennie azért, hogy a balesetveszélyt minimalizálja, mindig lesz lépcső, amin le lehet esni. Mért, ha akármilyen intézményben leesek a lépcsőn, és mondjuk nem volt felmosva/jéggel bekenve a lépcső, akkor az egyértelműen az intézmény hibája? Szerintem csak baleset. Ugyanakkor ezt az adott helyzetben a hozzátartozóknak megmagyarázni nem célszerű, nem is humánus és nem is jó taktika. Az embert nem érdekli semmilyen általános közhely az idős emberekről, őt az az egyetlen idős ember érdekli, aki az ő szerette és balesetet szenvedett.
Ez nem változtat azon a tényen, hogy nem lehet minden egyes beteg mellé minden órában külön őrt állítani főleg nem egy nyílt, ép értelmű embereket ellátó intézményben.
Szintén nem volt jó ötlet a hozzátartozónak részletezni az egészségügy szar helyzetét, de ez szintén nem változtat azon, hogy ez az igazság. Nyilván ez a főorvos is egyike azoknak, akik próbálnak széteső intézményeket, osztályokat valahogy működtetni, és az adott körülmények között próbálni kihozni a legtöbbet, ami nem az ő hibájából, sem itt sem ott nem sikerül, és ő is csak folyton a szemrehányást és a vádakat kapja, mert egyik kívülálló sem látja, hogy mekkora heroizmus tud abban lenni, hogy egy intézmény még működik.
Hogy az utálatos ügyeletes orvosok, akikre várni kell, akik rohannak, akik ügyeletátvétel után öt perccel nem tudnak felvilágosítást adni az aznap először látott idegen osztályok idegen betegeiről, akik nem tudnak órákon át vizitelni, és aprócseprő kéréseket teljesíteni, mert mondjuk két órán belül a tizedik mentő jön, és akikkel végül mindenki elégedetlen, és aki magában is tudja, hogy minden egyes beteget sokkal jobban sokkal emberségesebben egyénre szabottan el lehetett volna látni, ha lenne kapacitás; szóval ezek az orvosok például a saját maximális kapacitásuk hányszorosát használják fel, és hogy csuklik kb ki reggel alóluk a lábuk, és szinte irreálisnak látszik minden egyes ügyelet után, hogy "te jó ég, hogy éltem ezt túl, hogy végeztem el mindent?".
Saját tapasztalat. És egy idő után nem bírja az ember, hogy soha, semmi sem elég, mert senki nem látja a rendszer valós korlátait.
Nyilván persze az együttérzést nem attól érdemes várni, akinek betörte a koponyáját a szerette azon az éjjel a folyosón, mint fent írtam, ez nem az a helyzet, ahol reális megértést várni a másiktól.
Az, hogy mennyire fájdalmas volt a betegnek, hogy visszaráncigálták az ágyra, fikció. Bár valószínűleg nem volt kellemes, de nem tudom, hogy kellemes lett volna-e akkor, ha mondjuk húsz perc földön fekvés után a betegkísérő pakolja fel. Valószínűleg azért is kellett minél hamarabb feltenni az ágyra, hogy meg lehessen vizsgálni, megítélni, hogy mennyire súlyos a baj. Félig az ágy alá csúszott beteget nehéz vizsgálni. A másik betegtől pedig kedves cselekedet, hogy segített.
"Hogy mer visszafogadni egy magatehetetlen beteget, akit etetni, itatni, pelenkázni, mosdatni kell. Akkor sem tudtak rá vigyázni, amikor mindezt saját maga meg tudta tenni."
Ez picit dühítő. Majd megpróbáljuk a legközelebb érkező betegnek elmondani, hogy tessék hazamenni, mert mi nem tudjuk garantálni, hogy nem veri be a fejét az ablakpárkányba. Értem, hogy nem akarta visszavinni az édesanyját, de mi az, hogy hogy meri a főorvos visszafogadni? Egyrészt területi alapon valószínűleg kötelessége, másrészt bocs, hogy beleegyezett a náluk sérülést szenvedett, amiatt lényegesen rosszabb állapotba került, és több és nehezebb ápolási teendőt igénylő beteg visszavételébe. Nekem az lenne felháborító, ha indokolatlanul megtagadta volna azt.
"Ha a baleset utáni első telefon beszélgetésünkkor az édesanyám kezelő orvosa nem félvállról, hanem emberségesen, együtt érzően tájékoztatott volna a balesetről lehet, hogy most ezt a bejegyzést meg se írom."
Erről én most nem vagyok meggyőződve. Ebben az írásban az objektíven is jogos szemrehányás mellett rengeteg az olyan szubjektív, nem biztosan megalapozott vád, amit érzelmileg elfogadunk ennek a szegény néninek a lányától, de vannak olyanok is, amik egyszerűen nem jogosak, és ezt az érzelmi trauma mellett is látni kellene.
Ettől még jobb lett volna ezt az egészet jobb kommunikációval csinálni. Biztos van olyan főorvos, aki pont ezzel az emberrel jobban megtalálta volna a hangot. És jó lenne, ha minden főorvos tudná, hogy mi az a pár mondat, amit ilyenkor nem érdemes vagy nem szabad mondani.
Disznó Úr 2012.01.23. 17:21:39
Ha azonban egy büntetőeljárás alanya lesz - akár tanúként is először - lefoszlik a magabiztosság és érinthetetlenség máza. Kb. úgy mint a rendőrségen zokogó Hagyó és Hunvald esetében.
Ebben az esetben a leírtak valóban felvetik a bűncselekmény gyanúját. Miért kéne hagyni, hogy tudatlan és aljas emberek áldozatai legyünk?
Elnézést, hogy beleszóltam, nem szoktam itt hozzászólni, de ez az eset felkavart.
Dr.laikus PhD 2012.01.23. 17:37:27
Nincs bűncselekmény.
Történt egy baleset.
Volt egy nagyon rossz kommunikáció.
Marha régi beidegződés, hogy ha valaki fenyegetve érzi magát akkor a feljelentő elégtételt kapott.
Ez bizony jellemhiba. A feljelentő (fölöslegesen feljelentgető) jellemhibája.
Ha a Braincelle hozzászólást is elolvasod, kicsit beleérzőbb vagy, elfogadod a tényeket és azt, hogy egy ember csak egy ember, nincs már mit kifacsarni belőle, akkor megérted és belátod, hogy nincs igazad.
Hiba történt, volt és még mindig van rossz kommunikáció.
Az itt hozzászólók részéről is van.
Tessék tudomásul venni, hogy lassan hadihelyzet van.
Ha a megszokott átlagostól eltérő probléma van, azt megoldani nem rutin feladat és abban lehet hiba. (zárójelentés)
Beismerni, bocsánatot kérni ezek miatt a végletes vélemények miatt nehéz, mert bőven van, amiért bárkit fel lehet menteni.
Elítéltetni csak az államot lehet.
Őt citáld az alkotmánybíróság elé, hisz van EU-s végrehajtandó ítélet az orvosok túlmunkájáról, a megszabott munkaidejükről.
Ha betartanák, nem tudom mi lenne.:((
qbr 2012.01.23. 17:40:03
Egészen konkrétan mi veti fel szerinted a bűncselekmény gyanúját? Elég súlyos vád ez egy elég konkrét intézmény elég konkrét vezetőjével szemben!
Blobov 2012.01.23. 17:49:43
2012.01.23. 17:53:42
Komoly, alapvető tömegtájékoztatásra (beleértve az azonnali oktatási reformot) van irdatlan, égető szükség - amely az utóbbi évtizedeket nézve ellenkezik a mindenkori kormányzat érdekeivel.
Sajnos nem lehet elmagyarázni sem egy betegségtől komolyan szenvedő, sem egy hozzátartozóját fájdalommal elvesztő embernek a magyar egészségügy és állami gyakorlat alapvető realitásait, elveit és működését.
A túlélésért küzdő kilencmillió figyelme a lehető legritkábban fordul a valóság felé.
Ennek biztos jele, hogy Magyarországon még nincs polgárháború.
Egyébként ezért senki nem is hibáztathat senkit. És azért sem, ha egy ismeretlen, józan ésszel kívülről alig felfogható szabályok szerint működő rendszerben elszenvedett vélt vagy valós sérelmeik miatt legszívesebben egy baltával ütnék le a szembejövő embereket.
Tudom, mert én is így érzek, valahányszor a MÁV-val, a Volánokkal vagy Magyar Postával (kiv. a pécsi Főposta) akad dolgom.
A zsákutcában robogó buszunkban ráléptek a gázpedálra. Most meg becsukták az ablakot az elég bátor kiugrani készülők elől.
Segítség.
Dr.laikus PhD 2012.01.23. 17:57:14
Ne jogászkodjatok.
Baleset történt, súlyos baleset.
Más a rendkívüli halál és más a gondatlanság is.
Elhiszem, hogy vért akartok inni, de a hozzátartozó visszafogottabb, pedig őket érte sérelem.
Ők veszítették el a hozzátartozójukat nekik fáj nekik vannak kérdéseik, mert nem tudják hogyan történt, mi miért van úgy ahogy.
Ezt nem ezen a blogon kéne megtudnia.
Karcsibácsi, Marand leírták.
tutormano 2012.01.23. 17:58:34
Az aki, csak 4 ember helyett tud dolgozni és nem 6 helyett?
Vagy az aki,tudja nincs elég ember (hiszen még ügyeletes orvosra és elég ápolóra sem futja) és mégis ott hagyja a drága hozzátartozóját?
A főorvos aki, van akkora marha,hogy nem dobja be a törölközőt pedig a működéshez szükséges minimum feltételek sincsenek meg.
Sztem minden főorvosnak akinek az osztályán nincsenek meg a minimum feltételek, fel kellene állni. Akkor megnézném az itt posztolók arcát.
Jó lenne ha az emberek megértenék még most is sokkal többet kapnak,mint ami elvárható és ez csak rosszabb lesz.
Shipmaster 2012.01.23. 17:58:36
Hmmm... Még tavaly egy légzési nehézségekkel küszködő rokonnak, aki területileg a Korányihoz tartozna, elintéztük, hogy a János Kórház területén lévő SOTE Pulmonológiai Klinikára vegyék fel inkább. Mivel korábban mi semmit sem tudtunk a Korányiról, ezt csak azért tettük, mert a beteg látogatása szempontjából jóval közelebb van a SOTE, mint a halál izéjén túl lévő Korányi. A meglepetés akkor ért, amikor az _igen magas beosztásban_ lévő, és tudományos fokozattal is rendelkező orvos barátunk gondterhelten megcsóválta a fejét, és azt mondta, hogy "nektek elintézem majd valahogy, de nem lesz egyszerű szabad ágyat találni!" Kérdésemre, hogy miért van ekkora zsúfoltság, azt mondta hogy: "Az EGÉSZ Budapest ide szeretne jönni, mert a Korányiról köztudott, hogy mind a körülmények, mind a szakmai színvonal jócskán alatta marad a SOTE Egyetemi Klinika által biztosítotthoz képest!" És mivel mindenki a lehető legjobb életesélyeket szeretné biztosítani a hozzátartozója számára, ezért inkább minden módon - pénzzel, protekcióval - megpróbálnak bejutni a Pulmonológiai Klinikára. Ennyit a Korányiról...
Dr.laikus PhD 2012.01.23. 18:04:58
Valamit akkor is kell tenni.
Én sem értek sok mindent, pedig sok mindent tudok.
Vannak bizony kérdéseim amikre nem kapok választ, pedig csak az ellátó személyzet slendriánsága, gondatlansága az ok.
Elhiszem, hogy nincs idő figyelni, mert az életmentés fontosabb, a többit ha szerencsés a beteg, depláne ha idős, megoldja az élet. A mi esetünkben egyelőre pozitívan.
Kell beszélni, szembe nézni, nem elbújni.
Kevesebb fáradtság, mint a düh és a fájdalom amit okoz a buta tapintatlanság.
Blobov 2012.01.23. 18:05:12
Az rk. halál esetét vizsgálni kellett volna, de ahhoz bejelentéssel kellett volna valakinek élnie.
Jogi szemszögből nézve lényegtelen, hogy most tényleg volt-e felelős, vagy sem, mindössze vizsgálni kellett volna.
Akkor is vizsgálni kell, ha azért esett el, mert vizes volt a padló, de akkor is, ha azért, mert száraz és mert ügyetlen volt szegényke. Ezek nem mérlegelést, meg kommunikációt igénylő kérdések, ezek száraz tények. Senki nem akar vért inni, pusztán a törvénynek megfelelően eljárni.
Nevem Earl 2012.01.23. 18:05:25
Irkutszk 2012.01.23. 18:08:38
marand22 2012.01.23. 18:10:38
Érdekes módon a legsúlyosabb tüdőbetegek (tüdőátültetésre várók) kivizsgálása, gondozása nem a SE Pulmonológiai Klinikáján történik (Korányi Szanatórium feladata). Van némi rálátásom a két intézmény szakmai színvonalára. Összességében nem jobb vagy rosszabb egyik sem. Közvetlen kollégáim között több olyan is van, aki korábban vagy az egyikben vagy a másikban dolgozott.
Igazság, hol vagy? 2012.01.23. 18:11:58
Dr.laikus PhD 2012.01.23. 18:18:44
Hol éltek?
Az senkinek nem jut eszébe, hogy esetleg a szellemileg ép, ingatlannal rendelkező így akarja?
Keres egy otthont, ahol ha kell az apróbb problémáit megoldja az otthonban időszakosan rendelő orvos, az állandóan jelen lévő nővér.
Az emberek dolgoznak, van lakásuk amit nem három generációra utaltak ki.
Eladni nem lehet, venni nincs miből.
Annyira így van, hogy erdélyi ismerős nővér itthon abból él, hogy orvosok szüleit gondozza, mert a család erejét feszítve dolgozik. Hatalmas pénzeket fizetnek az emberi ellátásért, a beszélgetésért a főzésért.
Ne legyünk már álszentek.
cenzorilla 2012.01.23. 18:20:35
Túlozni, durvának lenni nem kell.
Minden hasonló, higgadtságot nélkülöző posztolót törölni fogok pár napra.
szmoker (Homo Trollicus) 2012.01.23. 18:23:59
Már írtam egyszer régebben, hogy minden kórház közül eddig egyedül a Korányi és az ott dolgozó orvosok keltettek egyöntetűen jó benyomást.
@Irkutszk: igen, egyértelmű hogy ártunk és ormányunk azt szeretné, hogy munka után ne nyugdíjba hanem a tepsibe menj.
Igazság, hol vagy? 2012.01.23. 18:26:10
Dr.laikus PhD 2012.01.23. 18:29:58
Mit nem lehet ezen emberileg elfogadni?
Miből maradj otthon egész nap, miből vegyél három generációs házat?
Ha éppen magad is beteg vagy?
Annyi minden lehet az életben amiért az emberek úgy cselekszenek ahogy.
Nem tudod, nem tudhatod.
Felesleges ítélkezni.
A posztoló felett ebben a helyzetében különösen nem illik. :)
2012.01.23. 18:30:26
Ezt a problémát Magyarországon senki nem fogja megoldani a kórházban.
Jobb ezt így leírni, és várni a szebbjövőt.
zsikuci81 2012.01.23. 18:32:34
Onnek igaza van, valoban sulyos kommunikacios hiba tortent, meghozza tobb alkalommal is. Mindennek ellenere nem biztos, hogy senkinek nincs lelkiismeret furdalasa.
Mint mar elottem leirtak, attol fuggetlenul, hogy az Edesanyja otthon "kritalytiszta" volt, nem biztos, hogy a korhazban, ejszaka nem lett zavart. De ettol fuggetlenul is barkivel elofordulhat baleset, barki szerezhet komoly seruleseket. Az ejszakai nover-beteg arany is nagyon rossz, igy kisebb csoda lett volna, ha a nover epp latja a balesetet. A beteg mozgatasa az eses utan valoszinuleg nem volt a legjobb dontes, de ez a nover ijedtsegebol is adodhatott (hasonlo esetekert gyakran felelossegre vonjak az eu. szemelyzetet). Egy beteggel segitettek fel az Edesanyjat, mert jo esellyel mas nem volt az osztalyon. A baleset korulmenyeit illetoen legfeljebb a betegtarsak tudnanak segiteni, de lehet, hogy ok sem. Az is igaz, hogy az idos emberek "torekenyebbek" a fiataloknal, igy kisebb esesbol is szerezhetnek komolyabb seruleseket.
Allitolag az eses utan nagy volt a kapkodas, igy lemaradt a zarojelentes is, ez a Janos Korhazba valo atszallitaskor szukseges lett volna, de ugy tunik, hogy a beteget a Traumatologian jol ellattak.
Az elso tajekoztatassal kapcsolatban az a gondolatom, hogy tobbszor is felhivhattak volna. Viszont fontos kerdes az, hogy a beteg kivizsgalasa a Koranyiban tortent vagy mar a Traumatologian. Mert utobbi esetben nem tudtak a beteg koponyatoreserol. A combnyaktorest viszont sokszor lehet fizikalisan is diagnosztizalni.
Tehat itt inkabb kommunkikacios hiba tortent.
Az Edesanyjaval kapcsolatban reszvetem!
Dr.laikus PhD 2012.01.23. 18:41:39
Itt a hozzátartozóról van szó akinek voltak és maradtak kérdései.
Általában így van mindig.
Mindenkit érdekel mi történik és kérdezne, de nincs idő válaszolni, nem kap választ, mert az orvosa más kultúrát tanult.
Sok oka van.
A beteg így nem kérdez, bízik és aztán kombinál, majd csalódik és fájdalmában ki tesz mit.
Van aki csak ír, van aki bosszút esküszik.
Vérmérséklet kérdése.
Látod jogász (azt mondja) a tények ismerete nélkül ad tanácsot egy nyílt blogon, pedig az etika őt is kötné.
Nem kell sokat magyarázni, keveset, lényegre törőt, és mondani ha van még kérdés írja le, legközelebb ha van idő kap választ.
Elhiszem, hogy mindenki űzött, de ez nem újdonság, mindig így volt, mióta az eszemet tudom. Csoda, hogy van emlékem mamáról, fénykorából.
Mégis aki úgy találta, hogy a munkáját könnyíti, ha elmond, időben megmond, kondoleál amikor kell, annak régen is kevesebb gondja volt.
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.23. 18:48:24
kérdem én, ha otthon meg tud ez történni, állítólag sokkal nagyobb felügyelet mellett, és sokkal gyakrabban akkor miért ne történhetne meg a kórházban is? miért lenne az kivétel?
Igazság, hol vagy? 2012.01.23. 18:53:11
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.23. 18:54:24
Dr.laikus PhD 2012.01.23. 18:59:31
Értsd meg mindenki más, mindenki helyzete más.
A te dédid nem akart otthonba menni.
A posztoló édesanyja meg akart.
Neked ez volt nehéz, másnak más.
Ti megelégedtetek a házi gondozással, másnak ez nem megfelelő.
A kérdésed bizony felér egy véleménnyel.
El Visco Stello (törölt) 2012.01.23. 19:04:17
2012.01.23. 19:10:02
Igazság, hol vagy? 2012.01.23. 19:19:46
Martinm5 2012.01.23. 19:22:55
én a magam gyakorlatából is csak azt tudom megerősíteni, hogy a kórházi ellátás szinvonala alapvetően a helyi vezetés elvárásaitól és az egyes ember (eü szakdolgozó) személyes hozzáállásától függ.
Minden más baromság, mert ugyanabban az intézetben 2 ember 180 fok különbséget produkál.
És egyre rosszabb, mert már pénzért sem akarnak-képesek megtenni, amit meg kéne, ha erre a pályára adták a fejüket.
ulpinus 2012.01.23. 19:27:54
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.23. 19:30:07
legalább 5 ször leírja azt, hogy "centrális csípőficam" (ezt a buta traumatológus/radiológus ficamának ismerik szakértőbb körökben) ilyen nincs, vagy csak elviekben, de soha senki nem látott, ezek mind hátsó-felső ficamok, melyek az AP képen úgy tűnnek a vetülés miatt, mintha a femurfej a kismedencében lenne. de ha valakinek valami fogalmi zavarai is vannak a bimochanikáról akkor rájön, hogy ez csak egy vetülés, valójában a femurfej az acetabulumhoz képest hátul helyezkedik el.
az AO az "Arbeitsgemeinschaft für Osteosynthesefragen" nek a rövidítése és nem az "Arbeits Organization"-nak-
az V lumbalis csigolyán milyen processus costarius van, ha nem is kapcsolódik hozzá borda? nem véletlenül processus transversus?
és még sorolhatnák egy csomó finomabb elvi kérdést ami nem stimmel. tehát elolvasásra csak korlátozottan ajánlom, szakmai információszerzés céljából.
egyébként a hibák nagy részét tudom melyik "tudós" szakértőnk agyszüleményei
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.23. 19:31:08
ulpinus 2012.01.23. 19:41:17
Igazság, hol vagy? 2012.01.23. 19:48:50
2012.01.23. 19:53:21
[c] 2012.01.23. 20:01:04
Ezt el kellett olvasnom kétszer, mire leesett.
Kissé félrevezető.
"Miért, ő volt ott az éjszaka?"
"Nem."
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.23. 20:13:53
Shipmaster 2012.01.23. 20:22:46
Tök ciki, hogy laikusként nekem kell cáfolnom, de amit írsz, az de facto nem igaz! Ugyanis a fent már említett főorvos barátunkat tavaly arról is megkérdeztük, hogy van-e lehetőség 1 vagy 2 ágyas, úgynevezett VIP szobában elhelyezni a rokonunkat. Az volt a válasz, hogy megoldja ezt is, de előbb meg kell kérdeznie, hogy vannak-e most "transzplantosok". Mert ahogy kiderült, a szabad VIP szobák mennyisége attól függ, hogy hány transzplantált beteg van az osztályukon, mivel őket kötelező elkülöníteni a többi betegektől, és alapvetően erre használják a VIP szobák többségét. Tehát ezek szerint az SOTE Pulmonológián is kezelnek tüdőátültetés miatt betegeket. Mellesleg ha már szóba került, a Korányiban egyáltalán nincs kényelmes VIP szoba, még külön pénzért sem! A szakmai színvonalról még annyit, hogy a SOTE-s főorvos barátunk mondta, hogy ha valaki a Korányiból, vagy más kórházból jön hozzájuk, akkor az ottani zárójelentés ellenére nem fogadják el a megállapított diagnózist, hanem újra megismétlik ők az összes vizsgálatot. Szaturációt, CT-t, röntgent, mindent...
Visegrádi 2012.01.23. 20:51:56
zsikuci81 2012.01.23. 21:05:49
Ha megbotlott es elesett, akkor is baleset tortent. Nem kell, hogy koordoinatios problemai legyenek vkinek, hogy balesetet szenvedjen.
ulpinus 2012.01.23. 21:36:07
isssti 2012.01.23. 21:39:14
És lehet, hogy ez itt a fő baj..
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.23. 21:53:33
válnál sajna ez annyira nem egyértelmű, főleg ha a beteg kissé korpulens.a funkció beszűkülése, fájdalom, duzzanat nem mindig utal törésre. itt a ropogás még gyakrabban származik holmi arthrotikus okokból mint törésből
tilla77 2012.01.23. 22:10:48
ulpinus 2012.01.23. 22:31:09
Csak azt nem értem, hogy miért kellett előbb beidegződésből megjáratni a bunkósbotot a fejemen. A hasonló zörej nekem mindenesetre nem kellemes, még akkor is, ha nem hallható, hanem kézzel érezhető. A posztban szereplő személyzetnek ezek szerint más volt a tűrésküszöbe.
látjátok feleim szümtükkel 2012.01.23. 22:33:03
Néhai 80 feletti idős ember volt, az ilyen idős emberek bármikor várható. Mielőtt bárki felhorkanna, tájékoztatom, hogy az én anyám 83 éves korában volt kivizsgáláson egy nagyon jó intézetben, egyik reggel állítólag kiment a folyósóra, elesett, és többet nem kelt fel. Megkérdezték, hogy akarom-e a boncolását. Visszakérdeztem, hogy az intézet akarja-e? Részemről nem volt fontos, és annak ellenére, hogy 4 nappal korábban anyám jó állapotban volt, a halála nekem nem volt váratlan. Kinek a halálára számítson, mint reális eshetőségre az ember, ha nem egy 80 feletti szerettéére.
Nagyon sajnálom a posztolót, mert tudom milyen egy szülő elvesztése, és sajnálom a nénit is, mert biztos szenvedett, de nem hiszem, hogy a kórház hibázott, és durván bánt vele azzal, hogy közölték, nem tudják mi történt a mamikával. Az írásból kiderül, azt tudták, hogy összetörte magát, és intézkedtek a megfelelő ellátásáról.
Ez az ország el van tévedve, mert sokan csodát várnak, de az orvosok, és az egészségügyi intézmények nem tudnak a betegekkel csodát művelni. Nem is kell ilyet várni tőlük. Azt pedig, hogy a más szomorúsága, bánata miatt empátiát mutassanak, mi a fenéért kellene természetesnek venni, és elvárni? Én sem foglalkoztam az anyám orvosainak fájdalmával, nekik mi közük volt az enyémhez? Nem ezért tarják őket, hanem azért, hogy a munkájukat végezzék.
Olyanról azonban, hogy nem végezték el a feladatukat, a posztoló nem írt semmit.
Egyébként meg ha az egészségügyi intzetek dolgozói a betegek iránti empátiával foglalkoznának, akkor annyi lelki nyomorék lelkü ember lenne, ami nem hiányzik senkinek.
A röhögő főnővért pedig nem hiszem.
Dr.laikus PhD 2012.01.24. 00:20:16
A baj evvel az, hogy neked egy 80 feletti asszony mamika... :((
Nem az.
Sőt! Attól, hogy 80 éves, még nem várható a halála, még akkor sem, ha légzésproblémával egy otthonból (ahol mindig biztosra mennek) kórházba küldik akkor is, ha kisebb a baj.
Egy koponyatörést amit később műteni kell, légyen bármennyire ijedt az éjszakás nővér észlelni kell. A combnyaktörést úgyszintén, azt nem egy segítőkész beteg (hála neki) segítségével próbálok lefektetni. Minimum megvárom az ügyeletes orvost.
A laikusnak így kell tenni, szakembernek miért nem?
Szerencsére nem minden szakszemély ilyen.
Ismerek óriási szakértelemmel rendelkező, kreatív mindig éjszakás nővért, aki a legkisebb neszre ébren volt.
Nem egy hatalmas esésre.
Ez a nővér hibázott sajnos. Hibázott mindenki aki a hozzátartozót ilyen módon "kezelte".
A betegnek és a hozzátartozónak nem kell eszénél lenni, ha meghal a hozzátartozó.
Nem kell eszénél lenni amikor nem akar mást, mint megtudni mi történt. Nem kell tudnia, hogy papíron minden rendben volt.
Mindenki másnak ebben a történetben igen.
Beszélni, elmondani, ha kell utána nézni, elmondani mitől és miért történt úgy, ahogy.
Akárhogy is van.
A tudás birtokosa nem a beteg.
Neki anyja van, aki nem mamika, van neve, valaha élő jól koordinált asszony.
Nem szentírás ami veletek történt.
Egy felfokozott állapotban, ahol a kérdésekre a kétségbeesett gyászoló, bizonyos dolgokat nem értő, nem kap kielégítő választ még a mosoly sem megengedett, mert az emlékképben röhögés lesz a vége. :(
"Egyébként meg ha az egészségügyi intzetek dolgozói a betegek iránti empátiával foglalkoznának, akkor annyi lelki nyomorék lelkü ember lenne, ami nem hiányzik senkinek."
Ez téged minősít. Beteg melletti munkát végeznek ami nem hogy empátiát nem igényel, hanem követel.
Meg kell tanulni azt a fajta távolságtartást amitől a legkisebb lelki sérülés éri őket.
Egy orvost (ez a rendszer hiányossága sajnos) az elején agyonnyom a felelősség, de a rutin sokat segít.
Senki nem lesz szívtelen, szenvtelen, csak az otthoniaknak tartogatott ember.
Sőt.
Környezettudatos 2012.01.24. 07:51:15
"A posztról:
Idejében kiderült a sérülés ?
Kapott idejében megfelelő elsősegélyt a sérült ?
A sérült megfelelő ellátóhelyre került idejében ?"
Nem (nem ment vele a zárójelentése, tehát a jánosban még egy jóízű diagnosztizálás is kellett)
Nem (sőt! rosszat kapott, mozgatta a szakmai csúcson lévő segédszemélyzet és bevont egy szakképzetlent is, biztos, ami biztos)
Nem (és ez a legelejére igaz. a probléma az volt, hogy kórházba került. Oda ma csak meghalni járnak.)
cenzorilla 2012.01.24. 07:55:03
Senkinek nem segít és nem vezet sehová.
Környezettudatos 2012.01.24. 08:01:22
Revidiálom az első mondatomat. Ez az ország tényleg el van tévedve. Legalábbis az EÜ területén. Én súlyos büntetést adnék a történetben szereplő EÜ dolgozóknak. A legsúlyosabb szakmai hibát vétették. Bakker! Ezek nem hentesek, akik döglött állatokat darabolnak! Vagy azok? Valljatok színt hentesek!
látjátok feleim szümtükkel 2012.01.24. 08:08:38
Biztos te nagyon laikus dr vagy, ha ennyire jól tudod.
Én soha nem vártam, hogy az orvosok átérezzék a bajomat, fájdalmamat, mindig azt vártam, hogy józan ésszel, és a legnagyobb szakmai hozzáértésükkel lássanak el engem, és a családtagjaimat is. Nem is csalatkoztam soha orvosban, bár láttam jól, jobban és nagyon jó dolgozót is.
Látszik olvasni sem tudsz, vagy rossz a memóriád, mert ha megengeded, maga a posztoló nevezte mamikánknak az édesanyját ("de azért a mi mamikánk szólt hozzánk).
Anonimama 2012.01.24. 08:14:19
látjátok feleim szümtükkel 2012.01.24. 08:15:47
Na a te beteged sem szeretnék lenni.
Egyébként meg a kórházat senki nem hallgatta meg eddig, csak a hozzátartozójának elvesztése miatt egyébként is elfogult posztolót.
vadliba1 2012.01.24. 08:17:37
Mélységesen tisztelem az egészségügyi dolgozók munkáját - a rendszer tehet arról, embertelenné váltunk.
látjátok feleim szümtükkel 2012.01.24. 08:18:28
Nem tudom mennyire vagy koros, de volt régen egy dal, arról szólt, hogy doktor úr, a maga szíve sose fáj? ŐK is EMBEREK.
vadliba1 2012.01.24. 08:21:30
Sheruzad 2012.01.24. 08:23:46
Felvetodott bennem egy gondolat, amolyan fikcio jellegu.
Szinte mindenki akinek "emberi vagy szakmai" panasza van egy korhazra, megemliti a fennallo szornyu allagot. Ertsd, a korhazak nagyon leromlott allapotban vannak.
Teny, ha nincs penz, ez az utolso amire kolteni tudnak, elobb vennenek muszert, gyogyszert, egyeb felszerelest, barmit, ha kolteni valo penzhez jutnanak.
DE. Mi a velemenyetek arrol ha valaki inditana egy kezdemenyezest hogy onkentes munkaval hozzaerto szemely adomanyozott alapanyagokbol felujitson valamit?
Arra gondolok hogy valaki akinek van par ezer forintja jotekonykodni, vesz festeket, ecsetet, csempet(tobb fo, kozosbe). Valaki akinek van par oraja/napja jotekonykodni, kifest, csempez, neadjisten ad egy (nagyon szukseges) nagytakaritast egy mellekhelyisegnek.
Egypar joszivu es segitokesz mesterember adomanyozhatna a hozzaerteset.
Nem hiszem hogy nem lehet mondjuk egy tiz fos brigadot osszehozni, es segiteni legalabb ezen a probleman.
Oke, vagom, ez is plusz munka, ki kell uriteni a kortermet, addig elhelyezni mashol a cuccokat, betegeket, de nem erne meg..?
Dr.laikus PhD 2012.01.24. 08:26:37
"Empátia az embernek az a képessége, hogy egy másik ember szempontját felfogni és megérteni képes."
Vagyis nem zárja ki a megfelelő szakmai képességet és tudást.
Nem gügyögni kell, ha esetleg erre gondoltál.
Nekem a mamám lehet mami, idegennek bizony ez lekezelő.
Sheruzad 2012.01.24. 08:27:28
Azt hiszem regen ez volt a "kalaka" vagy valami ilyesmi remlik.. amikor falun egymasnak segitve epitettek hazat.. vagy most nagyon eltevedtem..?
Anonimama 2012.01.24. 08:44:24
Dr.laikus PhD 2012.01.24. 08:53:06
Nem vagy naiv. Van a kórházaknak alapítványa.
Ha össze tudsz szedni annyi mesterembert, önkéntest amire szükségük van, örülni fognak.
Meg kell keresni őket. :-)
Dr.laikus PhD 2012.01.24. 08:56:21
Azt a látszatot kelted, hogy pénz nélkül hányaveti és hanyag módon dolgoznak.
Nem erről van szó!
Mindazonáltal felháborító az állam részéről ez a fajta hozzáállás, sőt Rózsánk kitalációja rátesz a törvénytelenségekre.
Ennyi amatőr hazardőrt kormányon régen látott a világ.
petbecks 2012.01.24. 09:09:12
és ha otthon esik el, akkor a levélírót jelentse fel kötelességből a Kórház?
Normális???
sárga nyúl 2012.01.24. 09:26:58
*azta* 2012.01.24. 09:36:52
ezt nem lehet demagógia nélkül kommentelni!
az itt szakértők szerint sajnálatos, de nem különösebben meglepő, hogy idős emberek egy kórházban összevissza törik magukat - ugyanis kiszámíthatatlan. pl. hirtelen zavarttá válik a kedves idős beteg - amit természetesen nem köteles észrevenni a személyzet, mivel kevesen vannak (nem az én érvrendszerem!).
csúcs!
mondjuk sokat elmond, hogy míg ti itt találgattok, sőt! már már kijelentitek, hogy a néni idős volt, elesett, mi ebben a nagy ügy - addig a kórház a hozzátartozónak semmiféle magyarázattal nem szolgált! ez utóbbiból 2 dolog következhet: 1. a posztoló hazudik; vagy 2. a kórház nem vizsgálta ki a balesetet, maximum megállt a szóbeli beszámolóknál, amiből a saját hibás működésére nem derített fényt. (mert egy töréssel járó baleset hibás működés eredménye - remélem ezt nem kell kifejteni).
néhány kommentelő szerint a balesetet szenvedett néni beteg segítségével való fellapátolása a földről szakszerű ellátást bizonyít... felteszem az ápoló(én is csak találgatok) nem különösebben mérte fel az állapotát elsőre, bár azért illene tudni, mikor nem mozgatunk balesetest, ill. ha mégis, azt hogyan...
a legegyszerűbb, ha ez is bekerül, az érzelmileg túlfűtött hozzátartozó kategóriába - akkor sokat nem kell agyalni.
Sheruzad 2012.01.24. 09:43:14
Parom komuves-villanyszerelo, a ceg ahol dolgozott kitalalta hogy indit egy csoportot Afrikaba, korhazakat es iskolakat epiteni(nem multiberuhazas, kismeretben gondolkodj, egyszeru falukrol van szo). Egy evben gondolkoztak, amennyit tudnak vegezni ez alatt, a ceg allja a cehhet: epitoanyag, utaztatas-szallas, es a normalis munkaberuk. Sajnalatos modon kozbeszolt a krizis, a ceg becsodolt (tobb nagymeretu projektet nem fizettek ki nekik) igy az ugy nem jutott sehova.
De nem lenne lehetetlen. Sok nagyon gazdag ember van, nagyon NAGYON gazdag, aki azt sem tudja epp mennyi penze van, hiaba koltekezik es el nagylabon. Meg sem erezne par ezer euro eltuneset a perselybol.
Magyarorszagra atultetve: helyi tetlen munkaero jotekonykodhatna, ha ugysincs epp jobb dolga. Aki tud az anyagarba ad bele, akinek masa nincs a ket keze munkajat, par asszony meg fozne rajuk aznap egy kiadosat.
Mint gatepitesnel, szukseghelyzetben.
Felhivas: emberek, ma az XY korhaz ezen reszet tervezzuk felujitani. Minel tobb ember jon, annal tobbet tudunk tenni. Motto: magunk, magunkert (ha mar az isten se segit, segits te magadon, holnap idejuthatsz)
Bocsanat az offert, de ez a gondolat mar regota motoszkalt bennem, ahanyszor szoba kerul a posztokban a korhazak allapota, mert ugy velem ez aztan tenyleg nem a noverek-orvosok hibaja, megis sokszor felmerul a panaszokban.
Sheruzad 2012.01.24. 09:48:27
Persze ettol nem lesz kevesebb a nover munkaja, tobb a fizetese, embersegesebb se lesz (ha azelott sem volt) de megis, javitja a komforterzetet az ottfekvokben. Tenyleg szamit.
Gera 2012.01.24. 10:04:38
Egyébként osztom azt a véleményt, hogy ha egy kórházban életveszélyes sérüléseket szerez egy beteg, majd hamarosan bele is hal, azt nem lehet annyival elintézni, hogy "há elesett bakker, így járt, öreg vót", hanem komoly vizsgálatot igényelne a dolog, ez ugyanis nem pont ugyanaz a helyzet, mint ha a mama otthon a pincébe menet esett volna le a lépcsőn.
Dr.laikus PhD 2012.01.24. 10:08:38
Sokat jelent a környezet, de ez legfőképpen a betegnek.
Magamról tudom.
A sebészet szuper környezet, jó ellátás, az onkológia régi, kényelmetlen, ott is jó ellátás. Mégis a becsapott érzés a sebészet, ahol szuperlatívuszokban beszélünk róla.
karcsibácsi 2012.01.24. 10:12:09
Ha nem lenne tragikus a " mindent jobban tudok és mindent jobban csinálok" tipusú hozzáállástok, jót nevetnék a sok sületlenségen, amit összehordtok...
Csak egy éjszakára menjetek be önkéntesnek a Korányiba (Jánosba, Dél tepsibe, stb.) aztán utána mondjátok el, hogy mennyi is az annyi.
Anonimama 2012.01.24. 10:19:00
*azta* 2012.01.24. 10:24:26
azért tudok valamit ;)
azért részletezhetnéd, hogy hol a bökkenő, a gubanc az általam leírtakban.
(mit fogok önkéntesként látni? kefjthetnéd!)
2012.01.24. 10:24:35
@Sheruzad: Ez a dolog ott bukik el, hogy ki vegye pl. a cementet? No meg kitől? És mennyiért? Ugye ez egy falun kívül, ahol nem csak egy tüzép/stb. van, kb. elképzelhetetlen (lsd. Az idők végezetéig, Ken Follett). Tehát kezdjük ott, hogy alapból kell egy nagy mennyiségű pénz az anyagra, vagy ha valamilyen okból ezt is megoldják okosba' (bár én ezt sem hiszem, mivel az építőanyagok jellemzően nem romlanak meg túl gyorsan), egy kórház nem egy szimpla épület, szabályok írják le, hogy hogyan épüljön fel, egy szimpla kórházi labort is egy sor szigorú szabály köt, pl.:
www.who.int/csr/resources/publications/biosafety/Labbiosafety.pdf
www.stanford.edu/dept/EHS/prod/mainrencon/Labdesign/Section_3-0_BSL_2_Lab_ES.pdf
A kórházi laborok esetében is alkalmazzák az ún. biosafety level besorolást, a legtöbb labor 2-es, de vannak 3-as szintűek is, egy átlag kőműves erről mit sem tud, és bizonyos kritériumok esetében az anyagköltség az ár nagyobbik része, amit ellentétben a félcolos csővel nem lehet megoldani okosba. És ez csak egy labor volt, igazából nem tudom, de sejtem, hogy egy műtőt vagy egy pathológiát sem egyszerűbb renoválni.
A kezdeményezés egyébként jó ötlet lenne nem-Magyarországon, ui. kis hazánkban lehetett volna olyan is, hogy bedobjon mindenki 300 forintot pluszban, nem mondom, hogy bármit megoldott volna, de kétlem, hogy most önmaguktól ennek a pénznek a többszörösét fordítják majd kórházfelújításra.
Különben meg a '80-as évektől már sikerült kimutatni, hogy a régi kórházépületeket teljesen felesleges felújítani, olcsóbb és hatékonyabb ledózerolni és felhúzni egy újat, persze most nem itt tartunk. :)
Bár igazából most egy épülő kórház mellett vagyok, és gyanítom, a 400 ágyas sosem lesz ilyen, pedig nem kevésbé festői helyen van.
Bizony, egyszer minden egyetemi barátnőmet felvittem oda a kilátás, a Jakabhegy mögött lebukó naplemente miatt... forró ölelések a lámpákkal ritkásan bevilágított sötét klinikai park felett... nem volt rossz :)
2012.01.24. 10:32:23
Környezettudatos 2012.01.24. 10:33:54
Környezettudatos 2012.01.24. 10:34:46
Környezettudatos 2012.01.24. 10:35:54
isssti 2012.01.24. 10:37:52
gondolom te is csak egy egészségügyis vagy, aki próbálja menteni a mundér rég elveszett becsületét..pedig pont ez a hozzáállás ront a legtöbbet rajta.
u.i.:tisztelet a kivételnek- mert szerencsére az is van számos: csak ez a poszt nem róluk szólt, sajna...
karcsibácsi 2012.01.24. 10:41:03
Úgy látszik, írni már tudsz (úgy - ahogy), de olvasni még nem.
"Amiben a leírás szerint hibáztak a Korányiban, az a hozzátartozó értesítése és a vele való kommunikáció.
Nyugodt körülmények között, emberséggel, empátiával kellett volna megbeszélni a szomorú eseményt."
Ezt én írtam egy előző hozzászólásomban.
Anonimama 2012.01.24. 10:42:14
*azta* 2012.01.24. 10:42:15
hol van a szamárság?
egy kórház/klinika működésében hol van helye a beteggel történő balesetnek? vagy egy ilyen baleset a normális működéshez sorolandó? figyelek!
karcsibácsi 2012.01.24. 10:44:09
Igen, eü-s vagyok, ha emlékszel, posztot is írtak rólam ("hullarészeg beteghordó).
Nem védem a mundért, sőt a stilust kifogásoltam és elítélem (lásd fentebb). De a vagdalkozás, rágalmazás, amit ti műveltek, csak rontja a helyzetet.
Francekellregisztralni 2012.01.24. 10:44:10
En multkor egy, azaz egy darab fellepo samlit nem sikerult keritsek egy nenikenek egy teljes korhazban...hogy lehetseges ez? meg ha nem is jut mindhez....de egy sem volt!!! (Es igen en lestem a szomszed agyrol hogy nem esik-e le...most se ertem hogy uszta meg...ha egyedul lett volna a korteremben es megtortenik a baj, orakig nem vette volna eszre szenki...)
karcsibácsi 2012.01.24. 10:47:36
karcsibácsi 2012.01.24. 10:49:48
karcsibácsi 2012.01.24. 10:52:14
qbr 2012.01.24. 10:52:40
Miért, iskolában, önkormányzaton, játszótéren, buszon, utcán, otthon el lehet esni, de kórházban nem? Ott van valami rejtélyes felhajtóerő, ami nem engedi megbotolni az embereket?
Vagy ha valaki bemegy a kórházba, onnantól kezdve minden felelősséget letesz a saját válláról magával kapcsolatban, és bármit tehet, bármit csinálhat, úgyis minden az EÜ ellátó személyzet felelőssége?
SvenH. (törölt) 2012.01.24. 10:53:22
elmeletileg occobb is lenne a 80+ -os osztalyokon csak egy mindenest kellene fizetni ugy 6-10 agyra, igy mindenkinek jobb lenne:
- lenne plusz munkahely
- az egeszsegugyet nem moszerolnak ilyenekkel
- az oreg otthon esne el
- ha otthon esett el a korhaz random modon perelheti a hozzatartozokat, hogy nem lattak el rendesen otthon es az o hibajukbol kellett egy beavatkozast elvegezni
zsikuci81 2012.01.24. 10:53:51
DE: lattam egyszer egy olyan esetet, hogy egy fiatal not altattak epeholyag eltavolitashoz. Sajnos a beteg "anatomiaja" nem volt tul jo, igy hiaba szaladt ossze az osszes altatoorvos, a legugyesebb sem tudta intubalni a beteget (meg bronchoscoppal sem). Igy a beteg ebresztese es a mutet halasztasa mellett dontottek. Ez egyebkent nagyon ritkan fordul elo. Nyilvan masnap atkuldtek a beteget a Ful-orr-gegeszetre, ahol megallapitottak, hogy itt nincs intubalasi akadaly, tehat a manover siman kivitelezheto lett volna. Erre mondtak az anesztesek, hogy "nem mondani kell, at kell jonni es meg kell mutatni". Par nap mulva egyebkent a legjobb bronchoscopos tudogyogyasz tudta intubalni a beteget iszonyu nehezen.
Ha 45 agyra van egy nover, aki jo esellyel egesz ejszaka talpal, akkor sztem o nem hibaztathato. Mert nem tud egyszerre ot helyen lenni. Nem tudja az egyik beteget tisztaba tenni, mig a masiknak gyogyszert kell adni, a harmadikat WC-re kiserni. Kozben a negyedik beteg zavartan jarkal, pakol, haza szeretne menni, az otodik pedig elesik es sajnos sulyos seruleseket szenved. Es jo esellyel akkor kuldi fel az ugyeletes orvos az uj beteget, aki fullad, azonnal oxigen es venas injekcio, monitor kell neki. Igy nez ki egy tudobelosztaly ma MO-on. Empatikusak vagyunk a betegekkel, de Ti is kepzeljetek magatokat a nover helyebe, aki ot helyett probal meg dolgozni.
karcsibácsi 2012.01.24. 10:53:57
Részleteztem. Azt meg, hogy mit fogsz látni, nem árulom el, legyen meglepi.
qbr 2012.01.24. 10:55:01
Azért végeznek rossz munkát (ha rossz munkát végeznek, bár a jelent levélben nem rossz munkát végeztek, hanem orvos-beteg kommunikációs probléma volt), mert a kevés pénz miatt kevés a személyzet, túlterheltek az orvosok, nővérek, nincs lehetőségük a pihenésre (sem fizikai, sem lelki, sem szellemi értelemben).
Francekellregisztralni 2012.01.24. 10:56:06
qbr 2012.01.24. 10:57:27
De persze az is lehet, hogy egy régi, elavult szabványról van szó
Anonimama 2012.01.24. 10:59:24
karcsibácsi 2012.01.24. 11:00:09
Volt egy visszatérő betegünk, akit rendszeresen eszméletlenül szállítottak be, hirtelen felindulásból elkövetett lerészegedés miatt. Ahogy kezdett kikeveredni a fejlövésből, indult volna (gondolom, folytatni az ivást), de MINDIG leesett az ágyról, oszt futkoshattunk a traumatológus után. No, egyszer aztán azt sütöttük ki az éjszakás nővérrel, hogy a folyosón, a földre ágyaztunk meg neki. Onnan nem is esett le. Csakhát nem eu kopnform ez így.
Anonimama 2012.01.24. 11:02:58
Dr.laikus PhD 2012.01.24. 11:03:06
Azért ez nem egy éjszakai műsor.
Nem kell egymást szembe állítani.
Történt egy hiba, nem kicsi. El kell ismerni, ha hiba volt. El kell mondani mi történt.
Még egy tüdőosztályon (a felvételes napokon kívül) nincs éjszaka nagyüzem, betegkísérés és pelenkázás.
Eleve nem kerülnek ennyire idős betegek az osztályra. Ha az otthon nem biztosítja magát túl, az idős hölgy sem kerül oda.
Csak azt akarom mondani, hogy legyünk kicsit reálisak.
Volt alkalmam megint tapasztalni mekkora a nővérhiány. Közel nem akkora, hogy ne tanuljon meg a huszonéves a 99 évessel tegeződve beszélni.
karcsibácsi 2012.01.24. 11:06:18
Visszavonom, nem volt sületlenség. A kevés fizetés nem mentség a hibákra és a hanyag munkára. Hiába, nehéz volt az éjszaka, figyelmetlen voltam. Mék is aludni.
zsikuci81 2012.01.24. 11:13:06
Nem allitok en szembe senkit senkivel. Hiba tortent, de nem ott, hogy a nover nem akadalyozta meg a neni eseset. Azt is irtam, hogy az esetet ki kell vizsgalni. Ez tiszta.
De 45 agyra egy nover nagyon keves. Es ejszaka is kell tisztaba tenni, es az meg a jobbik eset, ha a beteg szol, hogy ki szeretne menni, mintha elesik es komoly seruleseket szerez.
Jo lenne, ha egy nover is hozzaszolna! A mi korhazunkban nagyon tul vannak porgetve, de az is teny, hogy a stilusuk is hagy kivannivalot maga utan. Tisztelet a kivetelnek! Mindenesetre en nem szeretnek egyikojuk helyeben sem lenni! De nem igazsagos hibaztatni azert, mert o mondjuk az egyesben csinal vmit, mig a tizesben egy beteg elesik.
Anonimama 2012.01.24. 11:13:11
Francekellregisztralni 2012.01.24. 11:16:05
*azta* 2012.01.24. 11:16:39
bezony! mert lehet előre kell gondolkozni! mert észre kell venni, ha kell korlát az ágy szélére, ha zavarttá válik a beteg, ha nehezen közlekedik, stb.
már fentebb is azt mondtam, a kórház azt sem akarta kideríteni (vagy elhallgatta), hogy mi volt a hiba!
vagy a posztoló hazudik.
vagy érzelmileg túlfűtött és nem hallotta meg, mikor mondták neki, hogy ez meg ez, így meg így történt.
-ill. vélhetően hiba volt (hacsak ez is nem egy hazugság), a beteg mozgatása is!
-vagy: miért mondták, hogy a néni combnyaktörött, de a vállát, koponyáját érintő sérüléseket nem közölték a hozzátartozójával.
vagy ez is hazugság.
vagy a normál ügymenet egy kórház életében.
@karcsibácsi:
itt olvassak, vagy korábbi posztokban?
tényleg kíváncsi vagyok, mit látnék - a korányiban (ha jól értettem).
isssti 2012.01.24. 11:17:06
Ha pedig szép szóval nem hajlandók, akkor bizony kényszerítő eszköz kell (per).
Aki ezt rágalmazásnak-vagdalkozásnak minősíti, az biza az ilyen gány egészségügyiseket védi - akár tetszik, akár nem...
sárga nyúl 2012.01.24. 11:21:55
sárga nyúl 2012.01.24. 11:23:49
qbr 2012.01.24. 11:45:00
Minden idős betegnél előfordulhat, hogy éjszaka zavarttá válik, de azért nem hiszem, hogy minden beteg válogatás nélküli kikötözése lenne a megoldás. A rács nem biztos, hogy jó megoldás, mert azon is megpróbálnának sokan átmászni, és akkor még magasabbról esnének le.
Ez most csak felmerült bennem, de miért olyan biztos abban mindenki, hogy a tüdőkórház észlelte egyáltalán a koponyatörést?
zsázsika 2012.01.24. 11:53:21
Ön szerint mi lenne a megoldás? A hiba ugyanis az és ezt mindannyian tudjuk, hogy kevés az ápolószemélyzet- az okokat most hagyjuk. Ezen nincs mit filozofálni, nincs mit szépíteni, nincs mit megbeszélni. És ez nem az ott dolgozó nővér vagy orvos hibája. A hozzátartozó nem felvilágosítása viszont súlyos szakmai és emberi hiba... Ezen sincs mit szépíteni. Különösen egy olyan esetben, amikor ilyen tragédia történik ill. bármi, ami valóban hiba. Valószínűleg ez a hozzátartozó sem lenne ennyire feldúlva, ha a kezdet kezdetekor valaki leülteti, bocsánatot kér és elmagyarázza, mi történt. Azt viszont köszönjük, hogy az emberséges kollégákat is megemlítette, főleg az előzmények ismeretében. Kevés posztoló teszi ezt meg.
Dr.laikus PhD 2012.01.24. 11:54:47
Ez még szanatóriumban is sok, nem úgy ahogy te vizionálod.
Nem tudom mit dolgozol a munkahelyeden, de ha ez így van, bizony azt be kőne zárni, de azonnal. :(
Dr.laikus PhD 2012.01.24. 11:57:13
Ez a fellépő a legnagyobb balesetveszély.
Nem vagyok még annyira idős, de rossz kórházi napjaimban imbolygok.
Ha erre a valamire kéne állnom, biztos, hogy nagy baj lenne.
*azta* 2012.01.24. 11:59:39
de itt nem tudod mi volt! lehet, hogy zavart volt, lehet csak rosszul fordult az ágyban - de az se normális, hogy 'idős ember? biztos zavart lett az éjszaka!' szöveg jön mindenfelől!
nem gondoltam kikötözésre amúgy - de azért belátható, hogy valami nem volt rendben.
a combnyaktörés mitől volt olyan biztos? egy esés után nem vizsgálták a koponyáját? ez is elég fura - nekem. (beütötte a fejét - koponyatörés, kicsi esélyét látom, hogy nyom nélkül).
de hát pont ez a lényeg! van egy valagra való kérdés, amire vagy nincs válasz, vagy az a válasz, hogy ez előfordul néha, itt meg még az ellátás is szakszerű volt.
Dr.laikus PhD 2012.01.24. 12:01:34
Nehéz elképzelni, hogy egy sürgősen operálandó koponyatörést ne vegyen észre egy rátermett nővér.
Környezettudatos 2012.01.24. 12:03:42
Dr.laikus PhD 2012.01.24. 12:05:19
Combnyaktörést azonnal látni.
Kifordul a láb, vagy rövidebb lesz.
Teszünk fel kérdéseket, pedig csak a nővér volt inkompetens.
Fatális véletlen is lehetett, átesett egy sámlin amit egy beteg otthagyott
Zavartnak sem kellett lennie.
Megtörtént és nagyon, de nagyon cefetül beszéltek a hozzátartozóval.
Környezettudatos 2012.01.24. 12:05:34
Környezettudatos 2012.01.24. 12:06:44
Környezettudatos 2012.01.24. 12:07:52
*azta* 2012.01.24. 12:07:55
ha azt sem lehet tudni, hogy mi okozta az esést, akkor honnan lehet tudni a megoldást?
ill. várom a választ arra, hogy egy sérült ember állapotának a felmérésére, mozgatására milyen szabályok vonatkoznak ilyen esetben - vagy ez egy helyes eljárás, hogy a betegtárssal fektetjük vissza az ágyba.
a kommunikációt nem is említem, annak csak az a része fogott meg, hogy nem derült ki, mi történt (a stílussal nem tudok mit kezdeni, azt nehéz tényszerűen megítélni) - hol vannak a papírok, stb.
*azta* 2012.01.24. 12:09:22
zsikuci81 2012.01.24. 12:20:58
Fentebb irta valaki, hogy a Koranyiban 45 betegre van egy nover. Nalunk valamivel jobb az arany, de a munka mennyisege objektive elvegezhetetlen. Orult tempoban dolgozunk es nalunk is inkabb akkor van gond, ha a kommunikacional elcsuszik vmi. De ebben mar az alt. bizalmatlansagnak es idonkent a paranoianak is szerepe van.
Egyebkent a Korhazat nyugodtan be lehetne zarni, de akkor egy fel megye maradna ellatas nelkul. A videki kiskorhazak pedig sokkal rosszabb helyzetben vannak.
marand22 2012.01.24. 12:21:29
ÁEK Honvéd Kórház, Traumatológia
marand22 2012.01.24. 12:27:52
A tüdőtranszplantáció előtti kivizsgálást több intézet végzi, többek között a Korányi és a Tüdőklinika is (meg a DOTE, meg a SE Gyermekklinika). A műtét után (Bécsből) a Tüdőklinikára kerülnek (most már) a betegek, korábban a Korányiba. A gondozás a kivizsgáló intézet feladata (nemcsak a Tüdőklinikáé). Úgyhogy a valóság kicsit bonyolultabb, nem kell csak egy intézetet "fényezni".
marand22 2012.01.24. 12:29:03
Az utolsó kijelentésért meg gratulálok, többek között így dobunk ki rengeteg pénzt az ablakon.
zsikuci81 2012.01.24. 12:32:35
micsoda?
sárga nyúl 2012.01.24. 12:35:24
marand22 2012.01.24. 12:36:58
Két ilyen esetet láttam, az egyiknek ismerem a körülményeit (vályogfal dőlt a sérültre). Mindkét esetben a röntgenfelvételen az látszott, hogy az acetabulum ás a combfej darabosan tört, és a combfej (vagy darabjai) a kismedencében vannak.
látjátok feleim szümtükkel 2012.01.24. 13:35:43
A kórházak ezt tudják, és meg is szokták tenni a szükséges intézkedéseket a rendőrség felé. Gondolom itt is megtörtént a bejelentés. A vizsgálat eredményéről pedig a hozzátartozókat kell értesíteni.
Környezettudatos 2012.01.24. 14:49:07
Környezettudatos 2012.01.24. 14:50:39
zsázsika 2012.01.24. 14:56:48
hogy egészen pontosan mi történt, nem fog kiderülni, hacsak nem volt egy betegtárs, aki látta. Nem hiszem, hogy a valószínűleg éppen máshol dolgozó - pl. beteget fürdető, etető, gyógyszerelő stb- egy szem szolgálatban lévő nővért kéne hibáztatni. természetesen ettől még nagy valőszínűséggel az történt, hogy a néni leesett az ágyról vagy felkelt WC-re stb, és ehhez még csak nem is kellett zavartnak lennie, hogy sötétben, egy idegen helyen elessen- ismerve a saját betegeimet ill. már elhunyt saját nagymamámat, persze kb. 80-90 % az esélye annak, hogy zavart volt. Ha bárki látott mát ennyi idős beteget idegen környezetben, az tudja, hogy az egyébként teljesen szellemileg friss, keresztrejtvényt fejtő, autót vezető idős ember percek alatt tomboló őrültté tud válni, főleg, ha még beteg is. Engem legutóbb 10 napja VERT meg egy egy egyébként 50 kilós néni, akit már két napja kezeltünk és higgye el, hogy szellemileg teljesen friss volt, az eset előtt még 20 perccel is. Ez szinte kezelhetetlen állapot, ha pedig az ember kirögzíti, a hozzátartozónak biztosan az lesz a felháborodás tárgya.És nem tehetünk róla, ügyeleteim legproblémásabb esetei, higgyen nekem, ha tehetnék ellene, megtenném! Egy ilyen elesés akkor is előfordulhat, ha egyébként 3 nővér áll a kórteremben, a baj egy pillanat alatt megvan. Én sem hittem el, amíg nem láttam a saját szememmel. A fent említett nénitől a nővér 5 méterre volt, én kb 10-re-éppen felvilágosítást adtam egy hozzátartozónak, ami ugye kutya kötelességem- és a szemem sarkából láttam, hogy a néni elindul és tépi ki magából az életmentő csöveket. A nővér egy másik beteggel foglalatoskodott, tehát nem cigaretázott, nem evett, nem internetezett. A puszta szerencsén múlt, hogy nem történt baj és időben odaértünk. A szerencsén, látja?... Nem hiszem, hogy akár a kolléganőm, akár én hibáztathatóak lennénk, ha a nénivel történt volna valami. Mindketten a dolgunkat végeztük, nem mellesleg az ÁNTSZ előírásának megfelelő létszámban... Ilyen esetben tehát mi a megoldás????? Bárki, aki okos és valóban használható ötletet tud adni- a " minden ágynál legyen nővér" nem megoldás, egy zavart beteget adott esetben két nővér sem tud lefogni, higgye el, hihetetlen ereje tud valahonnan lenni egy haldoklónak is, ha zavart, nem hazudok- , a világ bármely kórházában örömmel fogadják- egyikünknek sem célja, hogy a bent fekvő beteg a tüdőgyulladása mellé még egy agyvérzést is szerezzen.
Arra a kérdésre, hogy mi a teendő, az előírás ilyen esetben, nem igazán tudok hivatalos választ adni. Ha egy beteg leesik az ágyról, nyilván megvizsgálom, majd visszasegítem. Hogy a betegtársnak kellett visszasegíteni, az sajnos a magyar valóság- egy sérült tehetetlen idős embert egyedül a nővér képtelen is lenne, ott nem hagyhatja, mert akkor az lesz a baj, hogy miért nem segítette vissza, mielőtt elment valakiért. Az sem kizárt- mert miért lenne- hogy a nővér megvizsgálta és látta, hogy nincs olyan sérülése, ami miatt ne rakhatná vissza. Egyébként első fizkális- tehát eszköz nélküli- vizsgálat alapján egyáltalán nem biztos, hogy fel tud fedezni egy agyvérzést-CT nélkül órákig semmi tünetet nem ad!- ill. RTG nélkül nem tudja megmondani a végtagsérülésről, hogy törés vagy csak ficam... A Korányiban tudomásom szerint éjszaka nincs CT ill. RTG vizsgálat, traumatológus pedig biztosan nincs,aki értékelhető felvételt tudna készítettni, ha van RTG ill. értékelni tudná. Ezért vitték a területileg legközelebb lévő János Kórházba, ahol van ilyan lehetőség. De ahhoz is oda kell szállítani... Szóval fájdalmas bevallani és a betegeknek , hozzátartozóknak elfogadni, de ez a baleset otthon is előfordulhatott volna, az "elesett- eltört valamilye " esetek 95% -a otthon és nem kórházban történik. Itt is, mondjuk Amerikában is... Volt olyan történet, ahol a hozzátartozó saját felelősségére hazavitte a zavart, agyvérzett beteget, mondván, a kórház nenm tud rá vigyázni és el fog esni, csak azt felejtette el, hogy a külön szobában alszanak... Az ajtót kivételesen nyitva hagyták éjszakára, hogy hallják, lélegzik-e (!!!!!!!!!!). Reggel már nem lélegzett, kórházba vissaz, néhány nap múlva elhunyt... Ez esetben a kórháznak kellett volna perelnie a hozzátartozót??? Ami szomorú a fenti esetben, hogy nem hívták fel őket ott, akkor éjszaka, hogy nem kértek bocsánatot és nem emberi- ill. a hozzátartozónak emberinek számító , mert ez megint nem ugyanaz!- hangon beszéltek velük. Azt, hogy csak a comnyaktörést említették nekik, védhető, mert ha a néni akkor még nem volt eszméletlen- tehát nem volt tünete- nem tudhattak az agyvérzéséről ergo nem is tudták elmondani. Szerencsére nagyon korrekt idősebb kollégáim vannak, akik rezidens korom óta arra tanítanak, hogy minden, de főleg kényes esetekben maximálisan legyek empatikus. Ettől persze még az aggodó, érthetően felindult pszichés állapotban lévő hozzátartozó meglehetősen gyakori esetben szid, kiabál és vádol minket, akár a legkorrektebb kezelés ill. végstádiumú betegség és az " ezt elmondtam és igen meghalt " esetben is. Ez egy külön téma lehetne, most nem erről van szó. Ahogy a hölgy is említi, ha korrekt felvilágosítást kap, ez az egész nem így marad meg benne. És ez bizony a kollégák részéről hiba. A legfeldúltabb hozzátartozót is le lehet csillapítani a legtöbb esetben, ha meghallgatjuk.
Remélem, válaszoltam minden kérdésére és nem tart nagyképű, a betegeket lenéző orvosnak, egyszerűen a másik oldalt is látva- mert beteg is voltam és hozzátartozó is, persze tudom, hogy ez hihetetlen- árnyaltabb a véleményem. Családon belül is volt már ebből vita és nem bírtam meggyőzni a szüleimet- "mert véditek a mundért", pedig semmi ilyenről nem volt szó. Jó egészséget kívánok Önnek!
*azta* 2012.01.24. 15:27:49
én pusztán csak annyit szerettem volna, hogy:
-szerintem igenis van felelőssége a kórháznak a betegeinek a testi épségét illetően - egy szóval sem állítom, hogy ez a felelősség korlátlan lenne
-nem vitatom a zavartság lehetőségét, de ismeretlenül rögtön ráfogni a nénire...
-a példa amit elmesélt kiváló! ebből meg lehetett tudni, hogy az ön betegével mi történt! de tényleg! a posztoló esetében - ha abból indulunk ki, hogy igazat írt - látott esélyt arra, hogy utánajártak volna ennek? vagy bizonyította ezt bármilyen papír, feljegyzés, jegyzőkönyv - bármi? (erről ugyanis nem ír)
-a beteg mozgatásának szakszerűségét csak azért firtattam, mert néhány kommenttárs szerint szakszerű ellátást kapott a néni, amiben én meg kételkedem - szeretném ha nem ez lenne a szakszerű.
szóval: kb oda akarok kilukadni, hogy minden, de minden előfordulhat, viszont a miértekre kutya kötelességük válaszokat keresni ('ilyenek előfordulnak' - ez nem válasz, szerintem.)- a saját érdekük is ezt kívánja.
@Környezettudatos:
-és most emiatt legyek én utcaseprő? ;) ne már!
zsázsika 2012.01.24. 16:38:36
Továbbra sem hiszem, hogy bárki tudna jó, valóban a beteg biztonságát szavatoló megoldást mondani, ha lenne ilyen, már megtettük volna....
Dr.laikus PhD 2012.01.24. 16:53:11
A bírók is elmennek....
Mi az, hogy nem fogadja el az aláírt beleegyező nyilatkozatot?
Mit fogad el? A hangfelvétel más esetben meg nem bizonyító erejű?
Az persze más kérdés, hogy az adminisztrátor megsértődik, ha a beteg el is akarja olvasni mit ír alá. Betegként ez nem szabad érdekeljen. Különben hogy lennének kérdéseim?
Egy többszörösen halálos kórral megvert beteg hozzátartozója ugyan miért perelhet?
Ha megérti a felvilágosítást, ha nem akkor is elveszíti a szerettét sajnos.
Hogy fogadhat be a bíróság ilyen periratot?
Azért már mindennek van határa.. :((
Dr.laikus PhD 2012.01.24. 17:04:23
Nincs biztonság.
Ugyanakkor koponyatörés esetén nehezen hiszem, hogy nem vérzett a feje, különben a Jánosban nem vizsgálják.
Nyilván nagy volt a baj, ha azonnal kellett a szakszerű ellátás.
Tényleg a nővér - aki lehetett akár a segédnővér is - hibázott, mert ezen az osztályon ilyen is van.
Egy olyan osztály ahol általában éjjel nyugi van. Erre is készülnek a nyugalomra.
Tényleg nincs ügy, levél mindenhová, ha a hozzátartozót tájékoztatják.
Mentő viszont biztos - ha nem zárójelentéssel - de diagnózis gyanúval ment az biztos. Valami papír (sic) biztosan ment a beteggel.
Ha tudták, hogy combnyaktörése van, akkor a tüdő állapotáról egész biztos írtak, tudták, hogy altatni kell.
Minél többet gondolkodom, annál inkább azt érzem, hogy túl kevés volt a beszéd.
Az kevés, hogy az orvos tudja, hogy jól tette a dolgát.
Ezt el kell mondani a hozzátartozónak.
Hogy történt kérdésre elég a válasz, hogy elesett. Nem tudni hogyan, de megtörtént.
Miután nincs nővér minden teremben ez egy elfogadható magyarázat.
A levél stílusából ítélve itt el is fogadta volna a lánya.
sárga nyúl 2012.01.24. 17:10:10
látjátok feleim szümtükkel 2012.01.24. 17:12:03
Mellesleg az egészségügyi személyzet bántalmazása közfeladatot ellátó személy elleni erőszak bűntettének minősül. Az a körülmény, hogy zavart a beteg, a nyomozás lefolytatását nem zárja ki, csak nem lehet illetve korlátozottan lehet büntetni a bántalmazó beteget, attól függően
mennyire volt eszénél.
Valaki megnézhetné ( akit érdekel) az egészségügyről szóló törvényben, hogy pontosan kit, mikor és miről szabad tájékoztatni az egészségügynek, kórháznak. Van erre szabály, ha nem is tudjuk, és úgy emlékszem igen szigorú.
@zsázsika: Minden tiszteletem az orvosoké, és az ápolóké. Tudod,kíváncsi vagyok, ha ez a sok ellenségeskedő aki itt pózol, nem akar kórházba kerülni, akkor kikkel vannak tele a kórházak, miért kell várólistákat készíteni? Nem furcsa ellentmondás?
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.24. 17:49:27
tehát ez egy érzéki csalódás, de a pesti traumatológiai iskola nagyon kitart létezése mellett, hibásan, ugyanis az vagy egy érzéki csalódás, vagy egy annyira darabos acetabulum/medence törés, mely meghaladja a csípőficam fogalmát. pont olyan mint a centrális vállficam, egyszer valaki látott egy olyan vállficamot amiben a humerus fej beszakadt a mellkasba azóta létezik ez az entitás
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.24. 17:51:01
marand22 2012.01.24. 18:06:04
Az első esetnél biztosan tudom, hogy így történt (betört acetabulum, combfej a kismedencében), mivel beszéltem utána az operatőrrel. A másik esetnél pedig a Honvéd Kórház traumatológusa mondta, aki ugyan nem operálta meg (a közeli infarktus miatt), a sérült további sorsát pedig már nem ismerem.
zsázsika 2012.01.24. 18:20:20
tutormano 2012.01.24. 18:20:55
45 beteg,1 nővérre valós máshol is, de sajnos ilyenek vagy még rosszabbak az éjszakák,és bizony tele van a tüdő osztály idősekkel, mert minden öreget akinek tüdeje van oda raknak be túlzsúfolt,nem is kicsit.
Az a szokás,hogy a családok ha túl sok a macera az öreggel odadugják be. Síelnének, meg rosszul mutat a Karácsonyfa alatt.
Legyünk kicsit reálisak? Tessék végig csinálni 1 hetet.
A nővérhiány az pedig nagy,nagyon nagy. Inkább elmennek bolti eladónak,mert a fizu ugyanannyi, a munka kevesebb és nincs műszak.Nem nézik az emberek őket cselédnek.
Környezettudatos 2012.01.24. 18:31:07
Ezen mosolyogtam egy jót. Akkor is ha így megy, ami szomorú.
"Az a szokás,hogy a családok ha túl sok a macera az öreggel odadugják be. Síelnének, meg rosszul mutat a Karácsonyfa alatt."
Ezen nem tudtam mosolyogni, pedig ez igaz és nagyon szomorú.
zsikuci81 2012.01.24. 18:59:00
Aki nincs benne, nem tudja. Ezert irtam, hogy nem mondani kell, meg kell mutatni, hogyan kell az adott korulmenyek kozott jobban csinalni. Kivulrol konnyu tanacsot adni, ill. itelkezni, mikor megvan a baj.
En nem lennek a nover helyeben.
*azta* 2012.01.24. 22:24:56
határ a kórház felelősségében?
Mármost ez miért lenne gonoszság?
Felteszem a határok valahol körül vannak írva.
Gondolom a kórháznak felelősségbiztosítása - ha másutt nem, ott körül kell határolni ezeket az eseményeket.
Simán el tudom képzelni azt a kapkodást, ami akkor lehetett - nem mondom, hogy nem tragédia ez mindnyájuknak (a nővérnek is), de a szakszerűséget nem látom benne.
Erről kéne beszélni.
A mundér becsülete meg olyan, hogy belülről mindig dühítő, de a külsős meg ne magyarázzon! ;)
@zsázsika:
*azta* 2012.01.24. 22:31:38
Dr.laikus PhD 2012.01.25. 05:10:44
Értem én. Kb.10 éves voltam amikor megtanultam boldogult úttörő koromban, ha fekvő idős embert találunk aki nagyot esett, mit kell nézni, ha mi a gyerek észleljük a combnyaktörést miként kell mozgatni, vagy éppen nem. Természetesen addig a pontig amíg szakember nem jön a közelébe.
Azt most mama combnyaktörése alkalmával tapasztalom, hogy a "szakszerű" szállítás miatt hogyan nyílt meg a friss seb.
Kérdésem lenne hozzád.
Valóban nem kell újra összezárni? Magától fog meggyógyulni?
Dr.laikus PhD 2012.01.25. 05:18:05
45 beteg éjszaka, vagy esetleg ápolási osztályon, ahol fekvő nagyjában keveset mozgó betegek vannak.
Az is embertelen persze, de ennyire balkán vagyunk.
Nappal ahol tényleg van munka ilyen nem lehet.
Én nem vagyok vért ivó kommentelő, de ebben az esetben szeretnék akkor.
Az is, ha nincs ok felvenni síelés miatt, vagy bármi okból (ezt honnan lehet tudni?) az időset, akkor miért is veszik fel?
Ki veszi fel?
Ha igen, akkor az idősön kell elverni a haragot?
Hogy van ez?
Ráadásul családban gondozott idősről van szó értelemszerűen.
Gusztustalan.
Legalább annyira, mint némely poszt.
Szerintem erre ne is válaszolj.
Sikerült emberi mederben tartani ezt a posztot. ez amit írtál felháborító.
Rosszabb, mint egy tantestületi pletyó. :((
Dr.laikus PhD 2012.01.25. 05:41:03
Amikor a nővér kiégett, fáradt, amikor az ágytál behozását, ürítését, nota bene kimosását cselédmelónak érzi, akkor nincs mit mondani.
Tanácsolni pláne nem.
Nem mehet amatőr nézni, mert ez egy szakma, fogásokkal, amit ha alkalmaz a nővér, mert anno tényleg megtanulta, sőt még alkalmazni is tudja, akkor nincsen baj.
Láttam én kisnővért kiesve az iskolából úgy ágyat húzni, mint ahogy itthon szoktunk.
Egy ágy után csorgott róla a víz.
A határozott mozdulat nem durvaságot jelent, hanem gyengéd, de kényelmes fogást. Ez nem terheli a nővért és nem fog üvölteni a beteg.
Lehet használni a gége hangszalagjait, felkészíteni az agyat, hogy ne legyen korai elbutulás, azaz mondani a betegnek mit fognak tenni vele. A lelassult idős is felfogja, 10mp lauffal.
Persze nem fog a nővér akkor megsüketülni, ha az idős esetleg üvölt (más eszköze nem lévén, mert műtét után nem mozog a nyelve, a rosszul berakott felső fogsor miatt is pl.).
Nem tegezi a beteget mégoly tehetetlen is az akkor.
Egy osztályon ahol 4 nővér van, nem tűnik el mindenki egyszerre kb. fél órára, a számítógép előtt ülő fiatalember (nem tudni ki, nincs kitűző) kérdésre, türelmetlen hatásszünet után, majd a lányok megmondják válasz.
Beadják a fájdalomcsillapítót akkor is, ha a beteg akkor még nem tudja mondani, hogy fáj. Szaladgálás, hogy tényleg, reggel kapott utoljára.
A kapkodás, hogy ne nyúljanak hozzá azért van, mert felfokozottan fáj már mindene.
Csak ennyit. Csak így.
Betartani a munka szabályait (megkönnyíti a munkát, keretet ad, ritmusa van). Nem hinni, hogy bármennyire idős is aki a gondjaira van bízva úgyis meghal, hisz itt az ideje.
Nem neki kell eldönteni!
Ez csak egy friss tapasztalat, három nap egy olyan helyen ahol ez napi rutin kéne legyen.
zsikuci81 2012.01.25. 08:11:39
Ezt nem is vitatom, a fentiekben igazad van. Sajnos sok helyen ilyen a munkamoral. Hidd el sokat kuzdottem en is es sok fiatal kollegam is ezzel. Es raadasul noktol kevesbe fogadjak el az utasitast, mint a ferfiaktol (marhogy orvosoktol). Addig sokuknal nem is tudsz elerni semmit, mig meg nem tanulja, hogy teged nem erdekel, hogy o mit valaszol, amit mondtal, azt a beteg erdekeben meg kell csinalni.
Abban is igazad van, hogy a beteget a foldon nem kellett volna mozgatni. Ezt is leirtam fent.
Amiben nem ertunk egyet:
-azert a nover nem felelos, hogy egy beteg elesik az osztalyon (kiveve persze, ha zavart beteg nem volt "felracsozva", ill. ha a nover tobbszori hivasra szandekosan nem ment)
-igenis vannak olyan osztalyok, ahol a nover egyedul majd megszakad ejszaka, es a sok idos ember (onhibajan kivul) tenyleg komoly feladatot ad neki.
zsikuci81 2012.01.25. 08:21:01
Ket eve Karacsonykor a lanya hozott egy korabban agyi infarktuson atesett bacsit, aki ennek megfeleloen regi benulasokkal birt. A panasz az volt, hogy faj a feje. Miota? Harom eve. Es most jobban faj? Nem. Es elmulik valamire? Persze, Algopyrinre. Jo, akkor adjunk Algopyrint. A laborjai rendben voltak, vernyomasa jo volt, mas elterest nem talaltunk.
Mikor mondtam, hogy sztem nyugodtan haza lehet menni, akkor az volt a valasz, hogy kuldjuk mar at az Idegosztalyra, hogy felvegyek. A holgy nem ertette, hogy en nem mondhatom egy ideggyogyasznak, hogy marpedig vegye fel a beteget. Aztan csak kiderult, hogy az anyukajat mar sikerult elhelyezni a pszichiatrian. De vegulis apukat hazakuldtek az ideggyogyaszatrol, a felvetele nem volt indokolt. Ezt is eroszaknak hivjak.
Dr.laikus PhD 2012.01.25. 08:51:26
Egy percig nem mondtam soha, hogy a nővér felelős lenne, hogy a beteg elesett. Ez szerintem is fatális, bármikor megeshet.
A helyzet megoldásában volt inkompetens.
Itt sem írtam, hogy felelős, mert nem tudjuk, hogy szakember volt-e.
Sőt. Egyedül és kizárólag a beteg fájdalmain és komfortérzetén javított volna. Ezt is csak a hozzátartozó írásából tudjuk.
Ha jól kezeli, a combnyaktörés az marad, a fejsérülés szintén, a szilánkos törés ugyanúgy.
Egyszerűen a beteget ilyenkor nem rángatjuk fel az ágyra egy beteg laikussal.
Ugyanakkor, ha van valaki aki pénzért megold hasonló esetet akkor ne beszéljen róla.
Igazából nem kéne más (volt egyszer egy hely, ahol megoldható volt pénzért, hogy a család levegőhöz jusson), mint egy szakszerű panzió ahol mindez megoldható legálisan.
Senkinek nem lenne lelkiismeret-furdalása, nem lehetne a halálosan kimerült és anyagilag padlón lévő szakszerűséget hírből sem ismerő hozzátartozót valaki egészségügyinek fikázni, megítélni. Mert csak.
Megoldás sincs, mert sokszor a szeretet kevés. Nincs aki megtanítsa a példádban szereplő hozzátartozót sem. Megítélni persze megítélik, ill. elítélik. :(
Éjszakai műszakban (mert feküdtem ilyen helyen is a fenébe), megoldották amikor négy állandó figyelmet igénylő beteg lett egyszerre. Az 50 betegre akkor nem egy éjszakás nővér jutott, hanem kettő.
Bőrgyógyászat volt ahol éjszaka ritka az esemény.
zsikuci81 2012.01.25. 09:09:55
Igen, ez jo, amit irsz.
Megmondom, mivel van gondom.
Elhiszem, hogy a hozzatartozo kimerult, es meg is lehet erteni. A baj az, hogy nincs szocialis ellatas Magyarorszagon, ill. ami van, az az atlag magyar penztarcanak megfizethetetlen.
Ketto problemam van ezzel kapcsolatban:
-a valoban korhazi kezelest igenylo betegnek sokszor nem jut hely
-hogyan gondolkodhatnak ugy emberek egy europai orszagban, hogy az egszsegugyi ellatorendszert, ahol meg a betegellatasra sincs penz meg kapacitas, hasznaljak ilyen celokra.
Dr.laikus PhD 2012.01.25. 09:34:44
Nem kell ilyen célokra használni.
Van helye az ilyen betegnek, akár átmeneti megoldásként is, csak minősíthetetlenek a körülmények.
Gondolom nem mindegyik.
Nem kell felvenni az osztályra!
Ez a megoldás.
Nyilván a hozzátartozó a legjobbat akarja a szerettének.
Ápolási osztályon (amit most én ismerek) a körülmények kriminálisak.
Én ezt nem hagyom annyiban, de más nem tehet mást, azt hiszi így természetes.
Pedig fizetnek, nem is keveset. :((
"-hogyan gondolkodhatnak ugy emberek egy europai orszagban, hogy az egszsegugyi ellatorendszert, ahol meg a betegellatasra sincs penz meg kapacitas, hasznaljak ilyen celokra."
Csak még egyszer.
Nem neki kell tudni, hanem annak aki ok nélkül felveszi.
El lehet mondani a megoldást, ha pl. nem tud róla.
Dickensi amit én tapasztaltam egy ápolási osztályon.
zsikuci81 2012.01.25. 09:46:24
Az apolasi osztalyokat ismerem. A "hogyan gondolkodhatnak" kezdetu mondat mindket felre igaz.
tutormano 2012.01.25. 14:26:38
Elmennek héziorvoshoz,hogy fullad az idős szülő- ki nem fullad 80 felett- háziorvos beküldi a pullmonológiára -kivizsgélásra ott marad-küldenék haza- nem elérhető a hozzátartotzó-véletlen elvitték az idős ember kulcsit ruháját, majd jó hét múlva ,előkerülnek-jaj, hát külföldön voltak.
Másik sztori, a főorvos nem látta indokoltnak a befektetést, de a hozzátartozó átkozódva berohant az igazgatóhoz-az letelefonált a főorvosnak-nem kell a retekklubb tartsák bent-hozzátartozó hamis telefonszám megad elment nyaralni Mauritiusra,m ég jó, hogy érte jött a papáért.
3.sztori Karácsony előtt közölte az orvos, hogy nem indokolt a benfektetése a betegnek vigyék haza, de a hozzátartozó erősködött fenyegetőzött mindent kitalált-papához bement közölte nem viszik haza,mert vendégek jönnek-az idős ember kiugrott az ablakon. Nem nem volt mellette nővár,mert 1 jut 45 vagy még több főre ás a betegtársak sem tudták megakadályozni öreg , ágybanfekvőek voltak.
Épp az ilyen "rendes" hozzátartozók balhéznak, mert van lelkiismeretfurdalásuk néha, meg az ismerősök előtt is meg kell magyarázni,tehát mindenről a tetű orvosok tehetnek, akik csak a zsebüket tartják...
Szóval az a vicc ezen a blogon is azok, hőzöngenek akik,megszabadulnak a szüleiktől nagyszüleiktől, bedugják őket öregek otthonéba, és hagyják egyedül,még ha rosszul vannak is,utána meg mutogatnak.
jaj volt olyan is az idős ember lakásába beköltözött az unoka, és az meg nem tudott hová hazamenni abban biztak nem gyógyul meg...vagy eladták a lakását...De az orvos az legyen hibátlan és Teréz anyét lekörözve ingyen melózzon 24 órát...Olyanok várják ezt el,akik a saját szüleikért sem tesznek meg semmit, pedig még meg is öröklik a vagyonzukat.
Dr.laikus PhD 2012.01.25. 15:42:45
Elég furcsa, hogy ez pont itt és most jut eszedbe.
Ebből a szemszögből bizony te vagy az aki védekezve támad.
Nem kell semmit csinálni szabályokat betartani és még pénzért sem megszegni.
Akkor senki nem fog félni a retekklubtól.
Most mondja, hogy kívánom neked, hogy öreg szüléd gondozd, ápold és utána járjon a kenyérlesőd és csak azok után véleményezzél mást.
Hihetetlen a történet, majd pont elmondják utólag, hogy melyik számodra elérhetetlen világvégén voltak.
Legalább lenne stílusérzéked, hogy mindezt ott és annak meséld aki veled egyivású.
Ez a poszt nem arról szólt, hogy halálba kergették az édesanyját, arról szólt, hogy nem tudja még ma sem mi történt és hogyan.
Kb. ennyire volt belegondoló mindenki akit kérdett, mint te.
A helyedben baromira elszégyellném magam.
zsikuci81 2012.01.25. 17:12:56
-Egy nyilt blogon sztem barki elmondhatja a velemenyet, megha az nem is kapcsolodik szorosan a poszthoz.
-Tutormano nem a posztolonak cimezte, amit irt.
-A hozzatartozok sem szentek es soksn nagyon jol megtanultak mar, mit kell mondani, hogy ne lehessen a beteget komolyabb vizsgalat nelkul hazakuldeni.
-Idos, kiszolgalatatott fekvobeteget nem szabad a csaladdal valo elozetes egyeztetes nelkul hazakuldeni.
-A tenyek leirasa nem minositi a kommentelot.
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.25. 17:26:45
ha nem csak a bőr felületes rétege nyílik meg hanem a zsírréteg is, és a seb tiszta, akkor ki kell metszeni és újra összevarrni. ha az izomrétegig vagy mélyebben megnyílik akkor műtétileg kell feltárni. ha meg fertőzött a seb és a bőrnél mélyebben nyílik meg, akkor mindegy milyen mély, műtétileg kell megtisztítani
Francekellregisztralni 2012.01.25. 18:25:35
Nem vagyok még annyira idős, de rossz kórházi napjaimban imbolygok.
Ha erre a valamire kéne állnom, biztos, hogy nagy baj lenne."
Pont ezért nem egy szimpla kis műanyag sámlira lenne szükség hanem kapaszkodós masszívabb valamire...
Dr.laikus PhD 2012.01.25. 19:44:15
Nagyon köszönöm!
Én nem tudom, hogy 99 évesen hogy képes ilyen gyors javulásra.
A bőre még fekete szinte mindenütt, de a sebe, mint egy 6 hónapos gyereké.
Már viszket és elég kicsi a tapasz, hogy levakarja, inkább erre próbálják rávenni, hogy ne tegye.
Csodálkozva néz, megérti, aztán el is felejti.
Már koordinált is, mozgatják, beszélnek hozzá, és ő is beszél.
Szerencsére vigyáznak rá. Ebben is, igaz nem elsőre, de nagy szerencsénk van.
A műtét nagyon visszavetette, de a humora megmaradt.
Még egyszer nagyon köszönöm!
Dr.laikus PhD 2012.01.25. 19:46:54
Ezek a szakmán belül és a családok között kerengő pletykák.
Ilyen van bőven, aki ebben a szakmában él, vagy a család tagja a helyén képes kezelni.
És a helyén is kell.
Többet árt egy hiteltelen, irigy szóbeszéd mindennél.
Dr.laikus PhD 2012.01.25. 20:00:56
Ilyen létezik ott ahol az orvos magasságához van szabva a kisműtő asztala.
Egy kórteremben hely sincs rá és egy gyengébb állapotú beteg még kapaszkodni is nehezen tud.
Valamiért lecsusszani az ágyról még akkor is kényelmesebb, ha vonszolni kell a kilógó csöveket magaddal.
Azt hiszem ilyenkor másra fókuszálsz és ez kevésbé balesetveszélyes.
tutormano 2012.01.26. 14:54:20
1.HOL ÍRTAM,AZT HOGY PÉNZT KAPOTT BÁRKI IS AZÉRT ,MERT BENT TARTOTTÉK A BETEGET!?
2.A retekklubtól, van mit félni a tisztességes embereknek, mert őket nem az igazság, hanem a szenzáció érdekli,azzal nem érnének el nézettséget, csak ha 1 intézményt, kollektívát vagy embert jól besároznak. Aztán ha jól lejáratták,majd valahol kiigazítják,csak arra már senki nem fog emlékezni. Láttam erre példát.
4. Nem folyosói pletykát írtam igazat, visszautasítom még a feltételezést is..én nem hazugoztalak le téged.
Próbáld, ki ha elmegy 1 ismerősöd külföldre viszi a mobilját, pl. itt Német országba mentek, német nyelven közölte, a kikapcsolt telo,hogy nem elérhető.
5.Ennyire fáj az igazság? Amiért nem tetszik,azért még igaz sajnos.
6. Nekem nincs miért szégyenkeznem.
7. Nagyon nem jó helyen szóltál, mi ellátjuk az öreg beteg szülőt ,nem csak addig kellet,amíg hasznot hajtott, nem a más nyakába varjuk.
8. Mi az irigység? Nyugaton,hasonló dologra kedves hozzátartozó a gatyáját ráfizeti és akkor, talán nem jutna neki Mauritiusra, ott meg én mennék oda ha akarnám akár évente 2-szer is.
tutormano 2012.01.26. 14:57:43
Braincelle 2012.01.26. 18:25:05
Szerintem amit a hozzátartozó csinál, az vagdalkozás. Ha feljelentést tenne, az nem lenne vagdalkozás.
De hogy random módon kiválaszt olyan embereket, akik szerinte hibásak, majd kapásból minden dolgozót embertelennek nyilvánít, az az.
A pszichoterror a világ semmilyen táján nem hivatalos büntetési forma. Ha tetszik, perelje be az ügyeletes orvost, de az, hogy többször bemegy, és megpróbálja mindenképpen vegzálni, miközben megmondták neki, hogy a "reklamációk" kezelése nem az ügyeletes feladata, az a pszichoterror és a vagdalkozás kategória. És nem, nem csak egy kedves szót akart, hanem mindenképpen szeretett volna valakit felelősségre vonni, ami teljesen érthető, de ennek megvannak a jogi formulái. És lehet az önkormányzatot vagy az államot is perelni, ha olyanra építették meg a kórházat, hogy nem biztonságos, ha nem adnak olyan eszközöket, amik biztonságosak vagy ha nem biztosítanak elég személyzetet.
Sokkal életszerűbb, mint az ügyeletes orvost, vagy akár a főorvost hibáztatni. Utóbbi a rossz kommunikációban valóban hibás, de egyébként az orvosok, nővérek, mindenki ugyanúgy szenved ettől a rendszertől, mint a betegek, ugyanúgy ki vagyunk szolgáltatva, és éppen elég alázást kapunk mi is. Na mindegy.