Nem részeg hülyegyerekek szállítására van a mentő
Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!
Tisztelt Praxis blog!
16 éves fiam van, hála Istennek ezt most leírhatom, mert csak egy hajszálon múlt az élete. A gyereknél másfél évvel ezelőtt diagnosztizáltak cukorbetegséget. A gyerek kimondottan vékony testalkatú, ráadásul aktívan sportolt. Nem volt könnyű helyzetben sem a család, sem a fiam, mindannyiunk számára komoly próbatétel volt az átállás, az injekcióhoz való hozzászokás és az életmódváltás. Nem kis erőfeszítések árán a gyerek hozzászokott az injekcióhoz, már magának adta be és adja be a mai napig, és ha lehet ilyet mondani, akkor minden a normális kerékvágásban zajlott. Azért írom múlt időben, mert márciusban történt egy nagyon sajnálatos incidens. Tény és való, hogy mi és a gyerek is hibáztatható az eset miatt, ennek ellenére azt hiszem a felelősség a történtekért nem csak a miénk.
Az történt ugyanis, hogy a gyerek egy péntek este elment a haverjaival bulizni és olyan fél 12 környékén rosszul lett. Már hazafelé jöttek, amikor az eset lezajlott. Utólag tudtuk meg, hogy mi is történt valójában. A gyerek a nagy rohanásban és kapkodásban aznap elfelejtette beadni magának az inzulint és ez nagyon komoly helyzetet eredményezett. A haverjai sajnos nem tudták róla, hogy cukorbeteg, ezért borzasztóan megijedtek, amikor észrevették, hogy a fiam nagyon rosszul lett és elkezdett zavartan viselkedni, majd szinte egyik pillanatról a másikra összeesett és elájult. Először csak azt hitték, hogy szórakozik, próbálták felkelteni, meg ugratták, de amikor meglátták, hogy nem reagál, megijedtek és azonnal hívták a mentőket. A telefonba megmondták, hogy bulizni voltak és hogy a barátjuk összeesett az utcán. A diszpécser megkérdezte, hogy hogyan is történt az egész, ők pedig megmondták, hogy voltak egy szórakozóhelyen és miután haza indultak megtörtént a baj.
A diszpécser megkérdezte, hogy ivott-e a fiam, mire a srácok mondták, hogy egy sört megivott, nem akartak hazudni. Itt jegyezném meg, hogy természetesen nem örültem neki, amikor megtudtam, hogy ivott, erről el is beszélhettünk azóta, de óhatatlanul szembe kerül egy 16 év körüli gyerek az alkohollal, legalább olyat ivott, ami tudtommal a vércukrát nem befolyásolja. A másik, hogy visszagondolva én magam is megittam néhány sört, bort annak idején. Szóval miután ezt elmondták a telefonba, gyakorlatilag el lettek küldve a francba, hogy ilyesmivel ne hívogassák őket, nem részeg hülyegyerekek szállítására vannak berendezkedve. A srácok kétségbeesve próbálták magyarázni, hogy nem az alkohol a hibás, mert tényleg alig ivott és nem részeg, de nem hitt nekik a diszpécser, levágta telefont.
Áldom a barátai eszét és a gyerekét is, hogy a telefonjába beírta a számomat, ők pedig másodszorra engem hívtak. Elmondták mi történt (egyébként dolgoztam éjszaka és szerencse, hogy a telefon a közelemben volt és fel tudtam venni) én pedig egyből tudtam, hogy mi lehet a baj. Gyorsan megköszöntem, hogy szóltak és ezúttal én hívtam a mentőket. Miután kapcsolt a központ elmondtam, hogy a gyermekem rosszul lett, mert vélhetőleg elfelejtette beadni magának az inzulint és mondtam a helyet és hogy a barátai ott vannak vele. Megkértem őket, hogy siessenek, és hogy hívjanak fel valahogy, hogy tudjam hova viszik a gyereket. Érdekes módon nem volt ellenkezés, mondták, hogy már indul is egy kocsi.
Én eljöttem a munkahelyemről, fogtam egy taxit és elindultam be a belvárosba. Közben reménykedtem, hogy minden rendben lesz, bevallom nagyon aggódtam a gyerekért. Kb fél óra elteltével értem oda, ahol a fiam rosszul lett, a barátai rendesek voltak és ott megvártak, a fiamat ekkor már elszállították. A barátai mondták, hogy kb. 6-8 perccel a hívásom után ért oda a mentő és hogy gyorsan elszállították. Azt nem tudták, hogy hova. Megköszöntem nekik, hogy megvártak és hogy igen okosan és ügyesen reagáltak a helyzetre, majd haza „zavartam” őket.
Már nagyon türelmetlen voltam és felhívtam újra a mentőket és kértem őket, mondják meg hova vitték a gyerekemet. Megmondták én pedig siettem be hozzá. Bent a kórházban megnyugtattak, hogy minden rendben lesz és hála Istennek igazuk lett. A gyerek jól van, kiheverte a megrázkódtatást, megkapta a büntetést is, ami járt neki. Bízom benne, hogy soha többet nem kerül hasonló helyzetbe és nekem sem kell halálra aggódnom magam miatta.
Ami szerintem megfontolandó lenne, egyrészt az, hogy aki rosszul lesz bárhol az utcán, vagy tömegközlekedési eszközön, az nem feltétlenül részeg, vagy drogos. A másik, hogy a gyerekek szavára elég keveset adnak általában a felnőttek, hajlamosak nem hinni nekik, elbagatellizálni a gondjaikat. Jelen esetben hiába bizonygatták a fiam barátai az igazságot, hogy se nem részeg, se nem drogos a fiam, egyszerűen nem hittek nekik, amikor én mondtam el mindazt, akkor annak már súlya is volt. Sokszor egy ember élete is múlhat ezeken a dolgokon, ezzel pedig nem szabad szórakozni szerintem.
Köszönöm, hogy leírhattam mindezt, már nincs bennem harag, csak egy jó nagy adag aggodalom. Köszönöm még egyszer a fiam barátainak, hogy ott voltak mellette és gyorsan, hatékonyan cselekedtek és köszönöm a kórházban dolgozó orvosoknak, nővéreknek a hatékonyságot. Még egyszer mondom, érzem a magunk felelősségét is a történtekben, de a mentőkét sem szabad figyelmen kívül hagyni!
Zsigmond I.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
SusanneF 2011.07.04. 06:46:49
Nehéz kor ez 16 körül,de itt az alapbetegség miatt még nehezebb.....
Gyerek,vagy felnőtt?Egyik sem-épp ez az...
Még normál esetben sem tudunk jól viszonyulni a kamaszokhoz-ha nincs baj,hát még ha van!
Lényeg,hogy minden jól alakult....!
Milyen végzettsége van a mentős diszpécsernek?
Hisz ő rajta igen sok múlik...
VaTi 2011.07.04. 06:52:11
Ja, rágugliztam a cukorbetegség + alkohol kombira is. Amit olvastam, nyilván ti is tudjátok. Vagy nem: "ami tudtommal a vércukrát nem befolyásolja" Az alapján, amit én olvastam, NEM jól tudod. A világos sör még csak-csak, néha, de abból is max egy pohárral (egy üveg az máris több). Ha nem világos sör, akkor még annyit sem. Esetében az alkohol nem azért necces, mert 16 éves, ezzel kár mentegetni. Azért, mert cukorbeteg. Ha nagykorú lesz, akkor is necces lesz.
Vedd sorba: a fiad részéről nem volt meg a kellő gondosság (nem adta be az inzulint + alkoholt ivott), nem volt meg a barátok tájékoztatása, "felkészítése" (ezzel rájuk is szépen a frászt hoztátok). A mentő meg nem jól mérte fel a helyzetet a HIÁNYOS infók alapján. Kié a nagyobb hiba? Még jó, hogy nincs benned harag, mert amit a fiad elcseszett, azt hozták helyre...
Buzuki Stift 2011.07.04. 07:12:03
A sört meg nem kell annyira magyarázni, az teljesen rendben van. Ez a szitu szerencsétlen véletlenek egybeesése.
Lehet bízni benne, hogy mindenki okosabban jött ki belőle. El kell felejteni.
Ugyandehogy (törölt) 2011.07.04. 07:35:06
ha valaki nem adja be az inzulinját, akkor hyperglikémiától tud rosszul lenni, az meg nem alakul ki pár óra alatt.
leginkább az lehetett, hogy beadta az inzulint, ámde 1. nem ette meg az előírt ch mennyiséget, 2. nem egy sört ivott, hanem többet.
szerintem.
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 07:36:35
Ha egy gyerek eszméletlen és ivott akkor kinek kell ellátni?
Ha egy diszpécser avval van elfoglalva, hogy minősítget akkor az helyes?
Ha a mentős szelektál az helyes, faji, korbéli, esetleg viselkedésbéli alapon az helyes?
Mindezen kérdések alapján ezeket az embereket (páriákat némelyek szerint) kinek kéne ellátni?
Csak azt is halkan mondom, hogy érdemes saját és akkori korunkbéliekre emlékezni, hiszen a kamaszkor akkor is az volt és most is az. Ki fogják próbálni a részegséget - szülőt kímélve nem otthon - de meg lesz ez is. Jó esetben nem a diszpécser fogja mondani, hogy nem baj, ha vérzik. Úgy kell neki! Minek ivott a kelleténél többet!
Nem a mi dolgunk, kihasználva egy joghézagot, mert taxatíve én nem találtam meg, hogy részeget a mentőknek kéne ellátnia.
Kivéve, ha az alkoholmérgezés esetleg nem életet veszélyeztető állapot. Persze ennek megállapítása sem telefonon történik.
Lassabban a szülő piszkálásával.
Ő és a gyerek is levonta a megfelelő konzekvenciákat. A dolog természetéből adódóan utólag.
Ez nem mentesíti a mentőket, főleg, hogy gyerekek hívták.
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.07.04. 07:51:13
EmpatiaTolerancia 2011.07.04. 07:54:06
VaTi 2011.07.04. 08:03:30
Nekem kicsit az is fura, hogy a szülő tényleg nincs tisztában a cukorbetegésg + alkohol kérdéssel? Engem nem érint a kérdés, mégis 2 perc volt gugliban megnézni. És igen, Laikus, utólag most már megtanulták, saját kárukon. De azért én csak azt kérdezem: kinek a feladata elsősorban a beteg gyerekért aggódni, a mentőnek vagy a szülőnek? Ahhoz, hogy elolvassam, vagy az orvossal megbezéljem egy ilyen beegség körülményeit, mit lehet, mit nem, ahhoz nem kell mentő. És igen, belegondolhatunk, hogy mi mit csinálunk 16 évesen, nem mindenki volt ilyen betegség által korlátozva, így hiába...Ezzel tényleg nem érdeme mentegetni, hogy más 16 éves is, mert ez egy speckó helyzet. Kölöknek ezerszer elmondni, hogy ez van, megszívtad gyerk, más 16 éves ihaz stikában, te meg NEM. Ez nem a mentős feladata. Persze ha a szülő utánna sem néz, akkor el sem tudja mondani.
ccke 2011.07.04. 08:07:51
@Babette_: I. típusú diabetesben könnyebben alakul ki hyperglykaemia, kis diétahibák+elfelejtett inzulin+alkohol szerintem már elég lehet.
ccke 2011.07.04. 08:17:24
Persze, ez az ő sorsa, és legtöbben meg is értik, hogy be kell tartani ezeket a szabályokat, de a legtöbb diabeteses gyerek 1-2-szer legalább belecsúszik egy ilyen rosszullétbe (ami súlyos állapot, de azért nem "egy hajszálon múlik az élete")
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 08:20:18
A cukorbetegség ténye és az arról való tudás egy más dolog.
Van állandó orvosi felügyelet, ölég sok mindent elmondanak, főleg tiltásokat, néha kivételeket. Nem csodálom, hogy a szülő egy akkut helyzetben, de utána sem nézett utána, hogy amit neki elmondott az orvos az meddig aktuális.
Mentőnek ki KELL menni eszméletlen emberhez minősítgetés nélkül.
Nem igaz, hogy miattuk nem mehet súlyosabb beteghez.
A gépkocsipark és a személyzet összeállításánál figyelembe veszik azt a statisztikai tényt, hogy adott időszakban mennyi a kamu, vagy a felesleges hívás.
A világon mindenütt így tesznek. Igaz a képzés folyamán a diszpécsert megtanítják zárt kérdéseket feltenni, a mentősöket meg arra, hogy aki idáig jut, hogy hajléktalan, alkoholista, vagy részeg, drogos - netán még kamasz is - nem minősítik, hanem ellátják.
Máris meg van a jó érzés, hogy segítettek.
Szóval nagyon nem érdemes populista szólamokat beszopni miért nem szeret dolgozni némely mentős, mitől bunkó némely diszpécser stb.,...
Tudom szoktak az összehányásra hivatkozni, de létezik vesetál, meg vödör is, összecsinálás ellen meg gumi lepedő.
Az már megint szervezés kérdése, hogy miért a személyzetnek kell egészségügyi takarítást végezni.
Ugyandehogy (törölt) 2011.07.04. 08:25:46
vagy te orvos vagy?
orvossal nem vitatkozom:)
Ugyandehogy (törölt) 2011.07.04. 08:29:26
El Visco Stello (törölt) 2011.07.04. 08:53:02
VaTi 2011.07.04. 09:00:15
Szerintem ez feloldhatatan kérdés. Igen,el kell látni a részeget is, meg a hajléktalant is, de azt azért nem hiszem el, hogy erre mindig lazán van kapacitás. Nekem kicsit rózsaszín, amit erről írsz
Leroi 2011.07.04. 09:00:54
Szóval a 16 éves cukorbeteg gyerekünkre vigyázunk és tudatosítjuk benne, hogy veszélyeztetettebb a korosztálya többi tagjaihoz képest.
A diabéteszes pankreászt ugyanis nem hergeljük alkohollal...
Eszméletlenhez pedig ki KELL mennie a mentőnek.
Leroi 2011.07.04. 09:02:46
VaTi 2011.07.04. 09:09:25
tudtátok, h a translate oda-vissza nem ugyanúgy müxik? vicces :)
Káin 2011.07.04. 09:09:46
www.webbeteg.hu/cikkek/cukorbetegseg/4768/alkohol-es-cukorbetegseg
www.medimix.hu/cikk.php?cid=15
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 09:29:30
Határozottan dühös leszek, ha valamire azt mondják, hogy rózsaszín, ha a működtetés feltételeit csak be kéne tartani.
Józan ész kell hozzá csak.
Desiderata 2011.07.04. 09:30:56
Na, ha egy társadalom tagjai állandóan farkast kiabálnak (lsd: indokolatlan mentőhívások, illetve a mondjunk súlyosabbat,hogy gyorsabban jöjjön a mentő), akkor ne csodálkozzanak , ha a fenti eset megtörténik.
Másrészt, holnaptól kötelezővé teszem a mentősöknek a gondolatolvasást, hogyha részeg fiatalok felhívják őket,hogy egy sör után elájult a társuk, akkor pontosan tudják, hogy a fiú cukorbeteg is.
(Valamint a sürgősségik ajtajába építsünk CT-t, és főorvost mindenkinek!)
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 09:33:26
Mentős látja honnan, milyen számról telefonálnak.
Lehet visszahívni, kérni kevésbé ökörködőt, de pont a mentő nem teheti meg, hogy nem ellenőrzi le ami módjában áll.
Szakszerűen csak. Itt emberségről, szakértelemről még szó sincs.
Leroi 2011.07.04. 09:37:58
Mert ha egyebet akarna ábrázolni, az így nagyon nem stimmel anatomice...
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 09:39:53
Gondolatot olvasni itt a blogon szoktak, szoktál...
Szakember kérdez, választ vár, aztán a dolgát végzi a szakma szabályai szerint.
Nem vélelmez, telefonban nem!
Egyebekben a blogot író, nem kifogásol semmit, az ő férfias józan hangjára ellátták a gyereket.
A ki nem mondott gondolat, hogy ehhez ő miért kellett?
A többi kötözködés...
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.07.04. 09:43:56
Hatodéves 2011.07.04. 09:45:08
Egyetértek. Ráadásul ez két külön kérdés, amit igyekezzünk ne össze keverni. Van a szülő és a gyerek felelőssége és van az egészségügyi ellátás felelőssége. Ez két külön dolog, egymást az elvárható gondosság megítélésében nem befolyásolják. Akármekkorát hibázott a szülő/gyerek, az nem menti fel a diszpécsert. És akármilyen profik a mentősök, az nem menti fel a szülőt/gyereket.
Egyébként nem olyan könnyű egy kamasz társaságban bevallani, hogy valaki beteg. Az epilepsziások egy része sem vallja be. Én egészen közeli, velem egy háztartásban élő rokonom korábbi rohamairól hivatalosan semmit sem tudok (csak fű alatt). Kamasztársaságban az ember "menőségét" csökkenti, ha inzulinnal kell magát szurkálnia.
Az más kérdés, hogy szakmailag azt tanácsolnám, hogy mondja el a haveroknak, mindent megtennék, hogy meggyőzzem.
Leroi 2011.07.04. 09:45:44
Egy picit merőleges az a tűállás ahhoz, hogy sc. legyen, de ettől még lehet hatékony.
VaTi 2011.07.04. 09:52:48
Felbosszantani semmiképpen nem akartalak, ehet, hogy rosszul fejeztem ki magam.
Nyilván jelen esetben indokolt volt a mentőhívás, de nyilván hiányos infó alapján ezt nem tudják ugyanúgy megítélni a központban. Mikor megkapták a valós infót, rohantak
Ugyandehogy (törölt) 2011.07.04. 10:17:54
Mária 2011.07.04. 10:23:43
16 éves gyereknél a sör NINCS rendben, mint ahogy az sincs rendben, hogy éjjel fél 12-kor még az utcán kóricál.
Na meg szerintem ez sincs rendben:
"Áldom a barátai eszét és a gyerekét is, hogy a telefonjába beírta a számomat"
Az nem lenne teljesen normális, hogy a gyerek telefonjában benne van az apja, anyja telefonszáma? Az a normális, ha nincs benne?
Mária 2011.07.04. 10:25:43
Ha a szülő maga így áll hozzá a saját kiskorú, éppen csak fiatalkorú gyereke neveléséhez, miért veri az asztalt, ha vadidegen emberek egy cseppet se jobban állnak hozzá?
Desiderata 2011.07.04. 10:25:55
"Gondolatot olvasni itt a blogon szoktak, szoktál..."
Ne személyeskedj velem, mert, ha én beszólok neked pszichiáterhez fogsz járni életed végéig, naponta.
"Szakember kérdez, választ vár, aztán a dolgát végzi a szakma szabályai szerint."
Így van, kérdezett, választ kapott, senki nem mondta neki,hogy cukorbeteg a fiú, úgyhogy elhajtotta a részeg csapatot a búsba,hogy szórakozzanak mással.
"Nem vélelmez, telefonban nem!"
Dehogynem, drágám, te tényleg ennyire IQ-bajnok vagy, hogy ennyi praxis-poszt elolvasása után sem fogod fel,hogy a telefonos diszécser munkájából kifolyólag telefonon véleményez, nem annyi a munkája,hogy automatikusan küldi a mentőt?!
"A ki nem mondott gondolat, hogy ehhez ő miért kellett?"
Mert részeg hülyegyerekek hívták fel a mentőket, azért, és általában részeg hülyegyerekek hívják fel a mentőket ,hogy brahiból kihívják őket nem létező betegekhez.
Mert megtehetik, mert semmi retorzió nem lesz miatta.
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 10:58:34
Ja nem Te bosszantasz!
Az elv maga, a szervezetlenség maga. A szocializációnk maga.
Tudom, hogy nem személyeskedés és te is tudd, hogy nem az.
Ez a történet is arról szó, mint általában, hogy nem tudunk beszélni, pontosan kérdezni, kreatívnak lenni szükségből, de CSAK betartani szabályokat sem.
Rinyálni, igen azt tudunk. Mindkét oldalról persze.
Lángharcos 2011.07.04. 11:03:21
ha látok este egy embert rosszul lenni az utcán, ne is hívjam a mentőket, meg ne próbáljam. Mert péntek este van, tehát a fiatal srác nyilvánvalóan részeg.
Mert egy ismeretlenről végképp nem fogom tudni megmondani, hogy narkolepsziás, cukorbeteg, vagy részeg, esetleg drogozott, tehát a mentős diszpécser úgyis el fog hajtani a susnyákba, hogy minek zargatom, amikor ők emberek életeit mentik..
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 11:04:40
Mint ahogy Te is megteheted orvos létedre ezt a minősíthetetlen egyoldalú stílust.
De tudod, ha részeg valaki és havariát jelent be telefonon attól még a diszpécser nem csaphatja rá a telefont.
Ezt még onnan Angliából sem jelentheted ki!
Ott is Te vagy a betegért, ott aztán igazán és nem a beteg érted.
Ott sok pénzért, mert meg tudnak fizetni és be tudják fogni a minősíthetetlen szád.
Majd itt is így lesz.
Reméljük hamar, de akkor viszont lehet majd válogatni és névtelenül nem lehet mocskosul írni, sem fenyegetni, mert az orvosi diplomádhoz névtelenül is tartás kell tartozzon!
VaTi 2011.07.04. 11:06:01
mzs 2011.07.04. 11:06:17
Lángharcos 2011.07.04. 11:09:45
lilly67 2011.07.04. 11:09:51
Én sohase lettem volna orvos, mert nem tudnám elviselni az ezzel a hivatással járó nehéz pillanatokat, sokszor embertelen állapotokat... De aki orvos lett, gondolom jól tudja miért is választotta ezt a hivatást, mert segíteni akart,mert erőt érzett magában ehhez a feladathoz.
lilly67 2011.07.04. 11:11:24
Kurvaanyátokat 2011.07.04. 11:14:33
----
Most olvasom, hogy állítólag orvos vagy... Hát nagyon remélem, hogy te leszel a fidesz vezérkar belső orvosa. Nagyon megérdemelnék.
eMJe 2011.07.04. 11:17:08
P75 2011.07.04. 11:26:28
P75 2011.07.04. 11:28:33
bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.07.04. 11:29:07
Orvos ugyan nem vagyok, de cukorbeteg igen, így olvastam egyet s mást a témában. Bár az alkohol előtte sem érdekelt, és azóta sem, de azért ez az infó is megmaradt.
Szerintem a srác qrvára nem egy sört ivott, hanem valami töményet, és ledobta a cukrát a béka segge alá, amit az alkohol hatásai miatt nem vett észre, ezért ájulhatott el.
Attól, hogy a valószínűleg este 10-kor beadandó éjszakai avagy bázisinzulint nem adta be, fél 12-kor semmi baja nem volna, sőt még reggel is csak a mérésnél venné észre, hogy gáz van, lenne mondjuk tizenvalamennyi a cukra. Attól még elájulni nem fog.
A másik elképzelhető értelmezése a sztorinak az, hogy nem a bázist felejtette el beadni, hanem a hosszúra tervezett este miatt evett egy második vacsorát, és az ehhez tartozó inzulint hagyta ki. Ebben az esetben az italtól teljesen függetlenül lehet elég magas cukorérték 1-2 órával evés után, de ezt sem érzem elégnek az ájuláshoz.
Ha ez van, akkor elnézést kérek tőle az előbbi verzióért, de őszintén szólva azt érzem sokkal valószínűbbnek.
IncludeStdioH 2011.07.04. 11:29:11
De:
Telefon a mentőknek.
Ha gyanús, mentők (esetleg) visszahív.
DE A MENTŐ MEGY.
Ha szórakozás volt, akkor büntetőügy lesz.
Ugyanis a MENTŐ mentő, nem pedig nyomozóhatóság.
A telefon alapján nem döntheti el, hogy
sör, vagy inzulin, vagy etc,
vagy csak bunkó szórakozás a tényleges ok. (A bombariadónál miért nem mérlegelnek? Vicces lenne: "hát felrobbant, ja. De olyan piásnak tűnt a hangja, miért mentünk volna ki...?")
És ha ez az eset Veled fordul elő majd, Tisztelt Okoskodó Honfitársam - nos Te leszel a legjobban kiakadva.
Ha túléled azért, ha nem akkor nyilván.
Egy társadalomnak fenn kell tudni tartania MENTŐKET, és NYOMOZÓHATÓSÁGOT.
A kettőt talán ne keverjük össze.
És hát pénzbe kerül...Fájdalom.
A politikusaink is pénzbe kerülnek.
Pedig tőlük is függ, hogy már száz éve
mennyi mentőnk van. Van?
Ez az egész pedig erről szól, nem arról, hogy a haverok mit tudnak és mit nem, valamint, hogy a szurit reggel elfelejtette-e vagy nem.
Ezek már mind második lépések.
Először túl kell élni.
Mint mindent manapság.
Még a blogokat is, ahol 0% tényből
100% megoldást szoktunk produkálni.
Ugye Tisztelt Blongolkodó Társaim?
UFF.OFF
Leroi 2011.07.04. 11:32:05
Ne, ne, légyszike...:(((((
Desiderata 2011.07.04. 11:32:06
Leroi 2011.07.04. 11:32:40
Tényleg ne...
Desiderata 2011.07.04. 11:33:03
Töpörtyű 2011.07.04. 11:33:17
A cukorbetegek két dolog miatt ájulhatnak be:
-magas cukor
-alacsony cukor
Magas cukortól ritkán ájulnak be, mert sokáig fenn kell, hogy álljon, hogy ájulás legyen belőle, az alacsony cukortól viszont hamar ki lehet dőlni.
Ha valaki elfelejti beadni az inzulinját, akkor a cukra folyamatosan felfelé megy, tehát a beájulás esélye pont, hogy nagyon kicsi.
Egy sorben kb. 25-30g szénhidrát van, tehát ez vagy felfelé viszi még a cukrot, vagy max egyensúlyban tartja (a benne lévő alkohol miatt)
Egy ilyen szituban csak akkor tudom elképzelni, hogy valakinek ennyire leesik a cukra, ha nagyon sokat mozog (pl. tancol), vagy olyan tomenyet iszik, aminek magas az alkohol tartalma, de alacsony a szenhidrat tartalma. (pl. vodka, gin, rum :))
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 11:34:45
90%-ban nem is dönti el.
Jók a diszpécserek általában és nagyon emberségesek.
Kérdezni is tudnak. :)
Ugyanakkor pontosan az a 10% amiért íródnak ilyen posztok, sőt történnek majdnem nagyobb bajok.
Desiderata 2011.07.04. 11:35:39
Leroi 2011.07.04. 11:36:13
Lehet egy harmadik ok, ami miatt a diabéteszes beájul.
Ájultra issza magát, vércukorszintjétől függetlenül.
Ami nála gyorsabban megy, mint egy amúgy egészségesnél.
Alkoholmérgezés.
Pluszmínusz narkó.
Káin 2011.07.04. 11:36:26
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 11:37:24
Mindig kint van.
Sőt, ha megjelensz kint is lesz, hisz Te vagy aki korbácsolod az indulatokat.
Káin 2011.07.04. 11:41:19
Alternatív 2011.07.04. 11:42:18
Káin 2011.07.04. 11:43:22
hegyilany 2011.07.04. 11:46:52
2s1én 2011.07.04. 11:47:04
2. Az alacsony vércukor esetén nincs acetonszagú lehellet, az magas vércukor esetén van - a ketoacidózisos bomlás terméke.
3. A sör hatása vegyes. Egyrészt az alkoholnak vércukor csökkentő hatása van, mivel csökkenti a máj glukóz leadását a vérbe (a májnak nagy a szerepe a vércukor szabályozásban, kb. 100 gramm glikogént - szőlőcukor átalakítva - raktároz). Másrészt egy üveg sör kb. 25 gramm szénhidrátot tartalmaz, ami egy átlagos zsemlének felel meg. A szervezet állapotától függ, hogy hogyan hat egy üveg sör. Pl. két szélsőséges eset: mozgás után, amikor üresebbek a szénhidrát raktárak (izom, máj), inkább vércukor csökkentő, jól telezabálva viszont emelő.
4. Egy ekkora gyerek szüleinek tudnia kellene, hogyan hat a szervezetre az alkohol. Másképp a száraz bor, a sör, az édes likőr.
5. Ezt egy ekkora gyereknek is tudnia kellene. Minden kórházban elmondják az inzulin beállításánál és minden cukorbetegséggel foglalkozó könyvbe benne van. Tanácsként az is, hogy alkoholhoz fogyasszon több szénhidrátot.
6. Tipikus eset, hogy a szülők nem tudják, hogyan hat az inzulin, mi a szerepe. Szerintem is inkább beadta az inzulint és lement a cukra. Ha rosszhiszemű lennék, még azt is hozzátenném, hogy esetleg kamu történet, de persze nem vagyok az. :-)
cenzorilla 2011.07.04. 11:48:52
Ebben az időben túlzsúfolt a blog, sok az olvasó és rendetlenkedik.
Tjuca 2011.07.04. 11:50:41
1. diszpécser dönti el, hogy most egy eszméletlen ember kap-e mentőt vagy sem?
2. ha tényleg annyira be vannak nyomva a kölykök, akkor NEM hívnak mentőt. legalábbis az én időmben nem volt divat mentőt hívni, kialudta magát a delikvens... (bár én annyira puding vagyok, hogy részeg sem voltam soha. nem is tudok erről érdemben beszélni majd a kölykeimmel.
3. tételezzük fel, kölyök előtt sem ismert még a betegsége, tehát nem tudta elmondani, maga sem tudott róla, apuka sem tud róla, akkor mi a helyzet?
4. tudtommal diszpécser kikéri a hívó adatait, tehát éppen a költségeket rá lehet terhelni a kedves szülőre. ugye?
5. takarítás: azért a mentőben szállított emberekből gyakran folyik ez-az, nem?
Töpörtyű 2011.07.04. 11:52:10
Persze, drog/alkoholmérgezés is lehet, de ennek meg nincs köze ahhoz, hogy cukorbeteg. Én csak arra a részre próbáltam rávilágítani, hogy egy ilyen esetben a be nem adott inzulin inkább megmenti az ájulástól, minthogy előidézze azt.
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 11:52:45
Itt az apa írt.
Tapasztalatom, hogy a mamák szoktak figyelni a gyerekre, megtanítani is a tennivalókra.
Gondolom itt is ilyen volt a családi munkamegosztás.
Büdös 16 éves, kamasz, cukros kölke.
Remélhetőleg egy életre, de legalább jó sok időre okult belőle.
P75 2011.07.04. 11:55:42
Káin 2011.07.04. 11:57:56
Tjuca 2011.07.04. 12:03:15
ügyelet. asszisztens. laevolacot próbáltunk már? aná az orvost, ööö nem, ezzel? talán akkor mégis. doktornő: most azonnal kórház.
ott az orvos nyilván nem karrierjének magaslatait érezte, mikor ellátta a lányom, de maximális respekt, egy rossz szót nem szólt, sőt még egy ambulancia számát is megadta, ahol a továbbiakban segíthetnek.
vajon az asszisztens egy pillanatra elgondolkodott? nyilván nem azért telefonálunk az ügyeletre, mert laevolaccal kellene próbálkozni. :-( és a doki is próbálkozott volna beöntéssel vagy bármivel, ha lett volna értelme, de sajnos nem volt. :-(((
Easyke (törölt) 2011.07.04. 12:03:16
Posztolóék nem próbáltak meg inzulinpumpát? Akkor nem kell szurkálni, az adagolja "magától". Több cég is van Magyarországon, akik forgalmaznak ilyet. Nem olcsó mulatság, de egyedi méltányossági eljárás keretében lehet kérni a támogatást rá.
esztej 2011.07.04. 12:04:28
2s1én 2011.07.04. 12:04:55
Közben eszembe jutott a 7. Egy cukorbetegnek mindig tájékoztatnia kell a környezetéből legalább egy embert, hogy mi a baja, pont az ilyen esetek elkerülésére. Osztályban, munkahelyen ez alap, de egy alkalmi társaságban is fontos. Ha meg elmegy egyedül futni, vagy moziba, vagy egy pofa sörre, akkor is legyen nála a bankkártya nagyságú kártya a betegségéről és a teendőkről.
Káin 2011.07.04. 12:05:07
kukatr 2011.07.04. 12:07:13
A 16 évesen alkoholfogyasztást meg nem kommentálnám bővebben. Álszent vita lenne.
@Káin: Beájulnom még nekem se sikerült, sőt a haveri körömben sem láttam ilyet.
Káin 2011.07.04. 12:11:04
P75 2011.07.04. 12:11:10
a végzet aszonygya 2011.07.04. 12:11:51
Reggel 6 óra tájban egy srác lett rosszul az egyik kapualjnál,összegörnyedve hányt.
Nem segített neki senki, holott ő csak a délelőtti műszakos diákmunkára indult és útközben rosszul lett.
Begörcsölt a veséje, kihívta a mentőket, akik szintén azt hitték, hogy részegen hazafelé tántorgó fiatalról van szó.
Persze bocsánatkérés nem volt.
Picsasereghajtó 2011.07.04. 12:12:59
Káin 2011.07.04. 12:18:27
Leroi 2011.07.04. 12:21:46
Pöttöm legény...:)
2s1én 2011.07.04. 12:25:29
Szóval lehet tünet, de nem jellemző úgy, mint a remegés szétszórtság, zavartság, hőhullámok, stb.
Easyke (törölt) 2011.07.04. 12:26:01
De mindennek megvan az előnye és a hátránya. De érdemes megfontolni.
Leroi 2011.07.04. 12:26:58
A diszpécserre visszatérve.
A szakmámat 15 éve művelem lassan, nemrég odakerült az Ober- is a címem elé és masszívan, hosszasan magyaráznom és magyarázkodnom és mentegetőznöm, udvariaskodnom kell egy diszpécsernek, a szakmai indokokat töviről-hegyire elsorolva, hogy egy betegnek, akinek áthelyezését megbeszéltem egy klinika osztályvezetőjével, szíveskedjen őrzött szállítást biztosítani...
Szóval ekkora fiúk az OMSZ-osok.
Ne csodálkozzunk hát, ha egy ismeretlen laikus betelefonálását magasról lesajnálják.
EmpatiaTolerancia 2011.07.04. 12:29:43
Nagyon elszomorított a bejegyzésed. Különösen, ha azt is figyelembe veszem, hogy ki a feladó, és ki a címzett.
Morrancs 2011.07.04. 12:32:44
Basszus, akkor kimegy és ott megállapítja, hogy nem kell bevinni, helyszínen ellátja.
Lebunkózni őket, és lecsapni a telefont, amikor NEM TUDJA mi a helyzet pontosan ebben az esetben iszonyatos bűn volt.
AZ az X gyerek legközelebb tudod mikor fog mentőt hívni ... ÉS én meg is értem őket ezek után.
P75 2011.07.04. 12:35:33
lioliom 2011.07.04. 12:35:41
El Visco Stello (törölt) 2011.07.04. 12:37:56
Ezt a szemforgatást meg, amit felnőtt emberek a piával kapcsolatban csinálnak, csak bámulni tudom. Sörözött a srác. És? Nem is biztos, hogy van összefüggés a rosszullét és a sör között.
2011.07.04. 12:39:34
de ha egy 16 éves hülyegyerek pár sörtől beájul, az semmiképp sem normális..
El Visco Stello (törölt) 2011.07.04. 12:43:53
Leroi 2011.07.04. 12:54:05
Mindegy, más idők, más emberek, de akkor ne sirdogáljunk, ha a gyerekünk bajbakerül, mert az okozói közvetett módon mi vagyunk.
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 12:54:45
Zsigmond... I. hát azt nem vettem figyelembe.
Első a Zigizmundok után.. :DDD
Hiába nu...
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.07.04. 12:56:05
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.07.04. 12:58:30
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.07.04. 12:59:24
hokuszpok26 2011.07.04. 13:01:02
cenzorilla 2011.07.04. 13:05:40
Ha van esetleg téma ötleted akkor azt Despotának írd meg, ő majd mérlegel, hogy kiteszi, vagy nem.
Így ezt törlöm is, egyben kérlek, hogy a témához szólj, egyebekben törölni fogom.
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 13:13:54
Nálunk sem volt divat inni és berúgni.
Ellenben édős fijam de. a közértben rúgott be és aludt el kedvenc tanárnője óráján és még párén.
Mire hazajött kialudta és el sem mondta.
A nálunk lakó lány osztálytársa pletyizte el.
A kamasz az kamasz de. is, nem kell ehhez estének lenni, sőt cukrosnak sem.
Egy osztályba járt egyik híres művészünk cukorbetegként született fiával.
Nem ő volt a betegek mintaképe, sem az önmegtartóztatásé ennyi idős korában.
Ezért nem minősíthet a diszpécser.
reccs 2011.07.04. 13:17:47
Meg aki beteg lesz, úgy általában. Megérdemli mind. Legalábbis az itteni orvosok szerint.
badogosmester 2011.07.04. 13:18:50
Leroi 2011.07.04. 13:19:06
Nem szabad ítélkeznem, a fiam még nem érte el azt a kort és én sem tudom, még mit érhetek meg...
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 13:29:26
Készülj, hogy a kezed hátul fogod összebilincselni, hogy ne verd agyon, mert még marhább lesz tőle... :)))
Pláne, hogy váratlan a dolog, mert hát eddig nem mutatta, hogy ennyire hüle...
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 13:33:10
Nem. Nem csak az a dolga. Neki kéne eldönteni viszonylag jól, hogy esetkocsi kocsi kell orvossal, vagy nem.
És még pár szempontot figyelembe kell vegyen, ehhez jól kell tudni kérdezni.
marand22 2011.07.04. 13:41:07
Az a taxidiszpécser, nem a mentésirányító dolga. Bár manapság sokan szines taxinak nézik a mentőszolgálatot.
adamantium 2011.07.04. 13:48:07
az OMSZ-nál minden hívást rögzítenek, tehát meglepő számomra, hogy a diszpécser ilyenre vetemedne de na
2 nekem is van cukorbeteg a családomban, jellemzően aki több éve cukorbeteg az jól érzi, hogy mikor megy fel illetve le a cukra. manapság már a cukorszint gyors mérésére szolgáló eszközök nagyon miniatűr méretűek, és árban is hozzáférhetőek. tehát akinek labilis a cukra az hord magánál egy cukorszintmérőt, actrapidot és cukorkát (jobb helyen glukagont de ennyire ne legyünk tudományosak). sajna ilyen az élet, ha már ezzel a betegséggel küzdünk akkor legyen fegyverünk is ellene, mindig, mindenhol.
a cukorbetegség meg nem szifilisz, tehát mi az, hogy nem tudtak róla a haverok? nem szégyen az, saját érdekem, hogy környezetem tudja, hogy mi a bajom, ha kell tudjanak segíteni
El Visco Stello (törölt) 2011.07.04. 13:50:53
Leroi 2011.07.04. 14:08:34
Van haver és van barát, természetesen, a haver csak a héberben jelent barátot, a magyarban ivócimborát, bulitársat aki nem tud rólam semmit, csak az ökörségeimet ismeri...Meglepő, hogy látszólag egymáshoz közel álló emberek mennyire keveset tudnak egymásról.
Az viszont, hogy a haverok ennek ellenére tudták még piásan is, hogy mit takar a 104-es telószám, dícséretükre hozható fel.
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.07.04. 14:15:43
Széphalmi Izett 2011.07.04. 14:16:14
adamantium 2011.07.04. 14:26:06
Tedat 2011.07.04. 14:29:26
Ha részeg, akkor is be kell vinni, és ki kellene számlázni a költséget neki vagy a szülőknek, majd adók módjára behajtani, mondjuk 10-20 ezer Forint.
Ebből tanulna is az illető, és a mentők se szenvednének, hogy ingyen dolgoznak.
tódór piroska 2011.07.04. 14:30:42
A rosszullét, amit leírt, tipikus hypoglycaemiának ( kórosan leesik a vércukorszint) felel meg. Átmeneti zavartságot, majd hirtelen bekövetkező eszméletvesztést csak ez okoz, a magas vércukor szint nem! Ha a cukorbeteg elfelejti beadni az insulint, akkor lassan, fokozatosan megemelkedik a vércukorszint, de ez jó ideig (másnap reggelig biztosan), semmilyen panaszt, tünetet nem okoz.
semmiképpen sem hirtelen bekövetkező eszméletvesztést. Az emelkedő vércukorszint hosszabb idő fennállása után gyengeséget, szapora szívverést, majd, amikor kialakul a ketoacidosis, gyors, erőletetett légzést, jellegzetes édeskés (acetonszagú) leheletet okoz, és eszméletvesztést csak napok múltán, akkor is fokozatosan kialakuló álmosságot, aluszékonyságot követően. A hypo- és hyperglycaemiás kóma tünetei és kialakulása annyire eltérő, hogy egyszerűen nem lehet a kettőt összekeverni. Olyan rosszullét, ami a posztban szerepel, akkor alakul ki, ha sokkal több (!) insulint ad magának a beteg, vagy ha a rendes adag beadása után nem étkezik, de akkor semmiképpen nem, ha kihagyja az insulint.
Ettől függetlenül, tanmesének tekintve az esetet, egyértelmű a konklúzió: ha eszméletlen beteghez hívnak mentőt, annak kötelessége sürgősséggel ki menni.
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.07.04. 14:36:39
P75 2011.07.04. 14:36:40
P75 2011.07.04. 14:40:03
2s1én 2011.07.04. 14:46:59
Desiderata 2011.07.04. 15:08:45
Ha igazság:ők a hibásak, ha hazugság, ők a hibásak.
Hívd már fel az OMSZ-ot és mondd el nekik, milyen jó bajtársuk vagy!
Leroi 2011.07.04. 15:12:48
Szerintem seggrészeg (pluszmínusz nyalóka vagy tabi) volt a kölyök, de ez legyen csak az én véleményem.
Az insulin kimaradása nyilván nem okoz ilyen rövid idő alatt egy akkora hyperglycaemiat, hogy az átmenjen ketoacidoticus kómába.
A mentőnek természetesen az a dolga, hogy kiszálljon, bár itt felmerül a kérdés, hogy volt e szabad kocsijuk akkor.
A probléma összetettebb annál, mint ahogy azt az otthon békésen hortyogó (a csemetéjét pedig az éjszakában Isten kegyelmére bízó) szülő látja...
Leroi 2011.07.04. 15:16:14
A kollegáim és sok rendes is van köztük, de olykor a telefon túlsó végén mintha a Pentagon valamelyik nagyhatalmú tábornoka ülne (nem akartam OKW-t írni, mert az nem időszerű)...
Engem, a kollegájukat is szivatnak, egy beteggel vagy hozzátartozójával hogyne tennék meg.
Sok köztük a tisztességes, munkájáért élő kollega, de vannak durva kivételek is.
Irkutszk 2011.07.04. 15:16:45
@Leroi: Elég egyértelműen nincs tű azon a fecskendőn. Nézd meg, hogy végig átlátszó-fehér a fecskendő, a végén elszűkül, ott lehetne rátenni a tűt, azonban az nincs rajta. De legalább inzulinos fecskendő. És valóban, így az izomig beérne még a rövid tű is. (Inzulint és LMWH-t bőr alá szúrunk, általában a hasfalba, mert ott szép vastag a zsírréteg, és nem szalad a tű a hashártyába. Összecsippentjük a bőrt, és abba szúrunk. Néha előfordul, hogy így is egy kis eret ér a tű, és véraláfutás keletkezik, ilyenkor a begyulladt részbe nem szúrunk, amíg meg nem gyógyult.)
@tódór piroska: Egyetértünk. Bár én nem vagyok ennyire okos :)
@P75: Sőt, ma már a ketontestek mérésére is létezik otthoni kis készülék. Nem személyesen neked, hanem bárkinek tudom ajánlani, akinek van rá pénze, és veszélyeztetve érzi magát.
@batgirl: Környezeti hatás, ill. befolyásolhatóság szerintem a kulcs. Hisz nem pont ez a lényege a tinédzserkornak? Hogy már nem kizárólag a szüleik szabályaira, tanácsaira figyelnek, hanem a környezeti hatás egyre inkább belopakodik a gyerekek szabályrendszerébe?
És akkor a saját véleményem: Szerintem is felelőtlenség, hogy a haverok nem tudják a társuk baját. Egy mondat elmondani nekik, majd elcsapni viccel, hogy attól még itt vagyok és haver vagyok.
A mentőkről pedig: loszart-mama.blog.hu/2011/06/13/maga_a_dermeszto_remulet_a_mentosok_kozott
OftF 2011.07.04. 15:21:03
Lenne még hová fejlődni, és ehhez konkrétan nem is kell nagy befektetés, jelenleg is nyilván vannak tartva TAJ szám alapján a kezelések. Csak a megfelelő emberekben hiányzik a jobbítási szándék, vagy segghülyék, vagy ellenérdekeltek, mittudomén.
Irkutszk 2011.07.04. 15:21:05
Desiderata 2011.07.04. 15:25:13
@Trolljegeren: Na jó, gyere, röhögj ki, én akkortájt tényleg nem ismertem az alkoholt.
Meg is látszik rajtam, ha eleget ittam volna, biztos nem süllyedtem volna ide, ahol vagyok.
Irkutszk 2011.07.04. 15:32:52
Szerintem a betegségeiről / gyógyszereiről szóló kártya nála sokkal jobb ötlet, ha használnák.
adamantium 2011.07.04. 15:35:07
vagy az iskola?
hmmm most hirtelen elgondolkodtam rajta, hogy van pár tucat nagyon jó régi borom meg skót whiskym. (nagy nehézségek árán beszereztem egy chivast ami aznap lett palackozva amikor orvos lettem, majd az 50 éves találkozón gondoltam felbontani) - na ha azt meginnák távollétemben asszem rögtön eszembe kellene jussanak a szájsebész ismerőseim telefonszámai, hogy rendbehozzák a büdös kölköket :D
fehso2 2011.07.04. 15:37:55
A mentősök meg sajnos a sok kamu és indokolatlan hívás miatt ilyenek. Ha mindenhova azonnal ugranak, akkor mások a mentőautó hiánya miatt halnak meg. Sok ember szórakozik, vagy taxinak használja a mentőt. Nem lehet könnyű a diszpécsernek döntenie!
adamantium 2011.07.04. 15:43:26
OftF 2011.07.04. 15:46:37
1. Simán lemondok arról a jogomról, hogy a mentők ne férhessenek hozzá a súlyos betegségeim listájához. Bármikor, és még örülök is neki.
2. Bemondás alapján? Már megbocsáss, itt csak arról van szó, hogy honnan szerzi be az információt. Ha látja a gépben, hogy cukorbeteg, de ez nem "mondták be" neki a telefonba, akkor figyelmen kívül hagyná? Na ne viccelj, rosszindulatot ne feltételezzünk már a diszpécserről...
3. Akiről meg nem tudják, hogy kicsoda, annak a helyzetén ez nem ront.
OftF 2011.07.04. 15:47:57
frutella 2011.07.04. 16:02:23
Azért megdöbbentő, hogy mennyi rossz információ van a fejekben a cukorbetegséggel kapcsolatban.
Még azt el tudom képzelni,hogy a kölyök valóban nem adta be az inzulint, számolva az alkohol vércukorcsökkentő hatásával és reménykedve abban, hogy nem fog hypozni. Csak a számítása nem jött be, mert a fokozott mozgással nem számolt.
Leroi 2011.07.04. 16:19:01
Talán még él egy-két ember közöttünk, aki a nyolcvanas években volt tizenéves.
Akkoriban a középiskolában szálegyenes derékkal, moccanás nélkül és síri csendben ültünk az órákon, esetleg írtunk is, jegyzeteltünk, ha felszólítottak, felálltunk vagy kimentünk a táblához és feleltünk.
Egyenruhában (öltöny) és nyakkendővel jártunk suliba, ha nem volt rendes nyakkendőd, aznap hazamentél és igazolatlan hiányzásaid voltak, úgy nyolc darab, ugyanis nyolc óránk volt naponta, szombaton is, ami hatszor nyolc egyenlő negyvennyolc órát tett ki hetente. Ennyit ma nem is dolgoznak, nemhogy suliba járjanak.
Nem volt pofázás órán, nem volt sugdolózás sem és a katedrán trónoló Istent megszólítani ritkán lehetett.
A vécében a legbátrabbak cigiztek, de ha a tanárnő megérezte rajtad, nehéz heteid következtek.
Pia nuku.
Szóval ilyen idők is léteztek.
Egy szép erdélyi város kétszázéves patinás gimnáziumában.
El Visco Stello (törölt) 2011.07.04. 16:23:39
Irkutszk 2011.07.04. 16:27:22
El Visco Stello (törölt) 2011.07.04. 16:32:34
El Visco Stello (törölt) 2011.07.04. 16:37:25
Irkutszk 2011.07.04. 16:39:23
Leroi 2011.07.04. 16:40:03
A Te eseted nagyon is építő jellegű és rugalmas oktatási-nevelési módszer volt.
De ne feledd, hogy én egy valóban keményvonalas diktatúrában éltem.
Ahol a Führer arcképe nézett rám minden könyv első oldalán, a tábla fölött a tanteremben és majd minden kirakatban (a szalámi és trappista sajt helyett), az ő hangja üvöltözött a tévében és géppisztolyunkat szorongatva rá esküdtünk fel a katonaságnál, egy olyan (egyáltalán nem szocialista országra jellemző légkörű) hadseregben, amelyet minimum a Waffen-SS mintájára szerveztek meg.
Leroi 2011.07.04. 16:42:37
Csak illusztráció a kép, én először azt hittem, hogy kábszerest ábrázol, meg is ütött keményen, de a második pillanatban beugrott, hogy miről is van szó.
Irkutszk 2011.07.04. 16:44:56
adamantium 2011.07.04. 16:45:21
te kifogtad még amikor össze kivitték a diákokat kötelező mezőgazdasági munkára? kukoricát szedni meg miegymást, úgymond szocializmus építése címszó alatt (persze az ingyen munka volt benne a lényeg gondolom)
adamantium 2011.07.04. 16:48:15
Leroi 2011.07.04. 16:59:13
Így van és jó hogy a Te esetedben legalább így történt.
@adamantium:
Te erről rengeteget tudsz, perhaps from transsylvanian friends or relatives?
A másfélszáz éves énekből avanzsált himnuszt átköltötték a szájízük szerint olyan jó kommunistásra...
Volt ott kukoricától kezdve a takarmányrépán át a szilváig, almáig minden...
ciccmicc 2011.07.04. 17:00:28
Amikor orvost váltott (diabetológus), bementem vele az orvoshoz, mert szerettem volna pár életvitellel kapcsolatos dolgot megkérdezni. Az orvos azt mondta, hogy nyugodtan ihat alkoholt (talán nem töményet), ha eleget eszik mellé...
Irkutszk 2011.07.04. 17:00:40
www.novonordisk.com/images/diabetes/devices/topbanner_hcp_novoPen3.jpg
Én már az új kor gyermeke vagyok, a peneket szeretem inzulin-adagolásra. Az inzulinos fecskendőt meghagyom a drogosoknak.
Leroi 2011.07.04. 17:00:49
Az érettségiről nem hallottam, egyetlen napilap honlapját szoktam megnézegetni, de abban nem írta. Köszi az infót.
Ugyandehogy (törölt) 2011.07.04. 17:02:21
csakhogy nem feltétlenül van így.
egyrészt az alkoholban könnyen felszívódó szénhidrát van, aminek a jellemzője, hogy hirtelen feltolja a vércukrot, ami ugyanolyan hirtelen le is esik, ha nem kap mellé lassan felszívódót.
másrészt van az reakció (aminek nem jut eszembe a neve), ami akkor alakul ki (általában éjszaka, alvás közben), ha leesik a vércukor szint, és a szervezet aktiválja a tartalékokat, emígyen magas lesz neki.
harmadrészt vannak labilis cukorbetegek, akik nem feltétlenül úgy reagálnak dolgokra, mint a nagykönyvben le van írva, pl bizonyos ételek jobban megemelik a vércukor szintjüket, mint másoknak (az én gyerekemnek a popcorn volt ez - viszont ő képes volt egy focimeccs után magasat produkálni is).
plusz a hyperglikémia nem mindenkinél ugyanott és ugyanolyan tüneteket produkál, amikor a gyerekemnek felismerték 40 volt neki, és a saját lábán vittem be a kórházba - mások 20-25 felett kómáznak.
és egy feltételezés: mivel a posztoló nem említette, hogy milyen súlyos volt, vagy akár több napig infúzión lett volna a gyereke, ezért feltételezem, hogy hypo volt, amit egyszerűbben lehet kezelni.
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 17:02:41
Nem véletlenül mondtam a pletyót.
Társnő hátrányos helyzete, konkrétan a mama elmebetegsége miatt lakott nálunk.
A lényeg, hogy nem a fiam kebelbarátnéja volt.
Életemben először láttam fényképező memóriájú gyereket. Első ránézésre megjegyzett mindent. Az összefüggések ismeretére kellett rávezetni. Iszonyatos mennyiségű ismeretanyag halmozódott az agyában, konkrétan halmozódott minden rendszer nélkül.
A tanárai felismerték, hogy ennél jóval t9bbet ér, és ma már az MTA munkatársa, szerintem lesz belőle több is.
De ugyanolyan pletyis volt mint én. :)))
Ugyandehogy (törölt) 2011.07.04. 17:03:09
Irkutszk 2011.07.04. 17:03:48
adamantium 2011.07.04. 17:07:11
manna.ro/porta/funeriu-a-katasztrofalis-erettsegirol-2011-07-04.html
manna.ro/porta/az-utolso-20-ev-leggyengebb-erettsegije-2011-07-04.html
de valahol olvastam végeredményeket is. amióta lebetegedtem túl sok időm van netezésre, de majd jövő héttől változik reményeim szerint
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 17:11:25
Iskolai kiránduláson szétverték a panziót.
A 6 gyereket nevelő osztályfőnöknő meg úgy aludt, hogy a gondnok rátörte az ajtót.
Alaposan hozzászokott a zajongó kölkökhöz. :))
Ugyandehogy (törölt) 2011.07.04. 17:13:15
Ugyandehogy (törölt) 2011.07.04. 17:16:16
adamantium 2011.07.04. 17:34:07
Etymology
From Hebrew חבר.
[edit] Noun
haver m (Latin spelling, Hebrew spelling חאב׳יר)
partner, comrade
tódór piroska 2011.07.04. 17:34:30
adamantium 2011.07.04. 17:53:30
adamantium 2011.07.04. 17:54:36
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 18:04:04
Nem irigyellek!
Gyerek is felnőtt korban kapta el, beoltva nem volt így ellepte őt nagyon.
Van gyógyszere. Érettségi idejére kapta el, bőrklinikán kapott három szem valamit (régen volt nem emlékszem és mindenki másnak volt, nem volt értelme megtanulni), recipére és nagyon derágán.
10 éve volt már, de három nap alatt túl volt rajta. Se láz, se szövődmény, se kínzó vakarás.
adamantium 2011.07.04. 18:04:45
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 18:06:19
Népcsoport? Nemáááá.
Szerintem csak vallás és sok-sok régi hagyomány, aminek minél öregebb leszek értelme kezd lenni, pláne ha meg akarom érteni az Újszövetséget. :DDD
tódór piroska 2011.07.04. 18:12:55
Jobbulást!
Dr.laikus PhD 2011.07.04. 18:12:58
Hát ha látlak felismerném..., talán.
Az érdekes az volt, hogy felnőtt ügyeletre kellett menni és szegény rezidens még nem látott soha - vagy nem emlékezett rá - bárányhimlőt... :)))
Én meg jó sokat. Az én korosztályom még kanyarós és szamárköhögéses is volt.
A szamárköhögés hangja még ma is a fülemben van.
Jobbulást! Az nem úgy van, hogy az oltás miatt negatív a teszted?
Pech, ha a kettő egybe esett.
Csak kérdem, mert én antibiotikummal jártam így, hogy tenyésztés miatta lett negatív, közben meg majd meghaltam.
adamantium 2011.07.04. 18:28:34
ondol 2011.07.04. 18:42:15
Oszt.társak versenyeztek ki tud beköpni a nyitott ablakokon legtöbbször. Másnap nem jártak gimibe, de az országban sem sehova.
Tupir hajakat felborzolták a tanárok sétálva a padok között.. jujj csak példa arra, hogy nem dumáltak ezer évig mi az elvárás..
Bikli néni 2011.07.04. 18:43:43
Azért nagyon meg tudok rökönyödni, Desiderata, már ne is haragudj, de Laikussal kicsit több tisztelettel beszéljél, ha mással nem is megy...
Mária, a kommentfolyam elején van néhány hibás megállapításod, amit megcáfolnék, de a konkrét részletek miatt a nagy nyilvánosság előtt nem teszem.
Bikli néni 2011.07.04. 18:51:48
Ha valaki azt meri mondani, őő bizony nem mert ő csak narancslevet ivott esküszöm kiröhögöm. "
Jelen. Sőt, a mai napig teát iszom, ha összeülünk a baráti társasággal a törzshelyünkön. Pedig nem 16 éves vagyok már. Nu, lehet röhögni.
Mindenki magából indul ki...
Bikli néni 2011.07.04. 18:57:06
tódór piroska 2011.07.04. 18:58:08
El Visco Stello (törölt) 2011.07.04. 19:58:26
El Visco Stello (törölt) 2011.07.04. 20:02:31
Bikli néni 2011.07.04. 20:10:10
Ugyandehogy (törölt) 2011.07.04. 20:44:17
EmpatiaTolerancia 2011.07.04. 21:23:03
Mennyi ember álszenteskedik itt...
Ki nem ivott 15-16 éves korában a barátaival amikor megtehette?
Ha valaki azt meri mondani, őő bizony nem mert ő csak narancslevet ivott esküszöm kiröhögöm.
EmpatiaTolerancia 2011.07.04. 21:33:39
Bikli néni 2011.07.04. 21:48:18
adamantium 2011.07.04. 21:50:51
Bikli néni 2011.07.04. 22:38:46
Én ilyen félresikerült vagyok :D
tódór piroska 2011.07.04. 22:41:17
Ez a sokat idézett "Francia paradoxon".
Számos tudományos eredmény támasztja alá a mérsékelt alkoholfogyasztás kardioprotektív hatását, azonban a különböző alkoholos italok hatása nem egyenértékű. Legkedvezőbb hatást a vörösbort fogyasztók körében tapasztaltak. A több országban elvégzett epidemiológiai vizsgálatok kimutatták, hogy azoknál az egyéneknél, akik 2-3 dl vörösbort fogyasztottak el naponta, mintegy 50%-kal kisebb volt a kardiovaszkuláris megbetegedések kockázata, és a várható élettartamuk átlagosan 10-12 évvel hosszabb volt, mint az absztinenseké.
A nagyivók életkilátásai az alkohol toxicus hatásai (főleg máj, kevésbé szívkárosítás) miatt természetesen sokkal rosszabbak, mint az absztinenseké.
A vörösbor védő hatása elsősorban a benne levő aromás, polimer fenol vegyületek (pl resveratrol), egyéb flavonoidok kedvező élettani hatásaival (érelmeszesedés gátló, koleszterincsökkentő, trombocyta aggregáció gátló és antixidáns hatás) lehet kapcsolatos. Ezeket a vegyületeket egyébként a vörös (fekete) szőlő is tartalmazza, azonban a szőlő és a piros szőlőlé védő hatása nem bizonyított. Újabban a tudósok egy része arról is ír, hogy talán nem is a vörösbor, hanem mégis az alkohol az, ami véd az infarktustól, vagy talán az a derűs, mediterrán életstílus, életfelfogás, amelynek része a kismennyiségű, rendszeres alkohol fogyasztás is. Végülis nem lehet biztosat tudni, de maga az összefüggés a mérsékelt vörösbor (alkohol?) fogyasztás és a jobb életkilátások között egyértelműen bizonyított.
ccke 2011.07.04. 22:54:35
És ne mondjátok már, hogy régebben nem így volt, nyilván sok minden szabadabb, de akkor is voltak, meg ma is vannak keményebb meg lazább iskolák, társaságok. Akár a szüleim elmeséléséből, akár pl filmekből indulok ki, nem látok akkora különbséget(most hirtelen a Moszkva tér, Megáll az idő jut eszembe, két különböző időszakban játszódik, isznak, dohányoznak, káromkodnak...)
EmpatiaTolerancia 2011.07.05. 05:55:20
El Visco Stello (törölt) 2011.07.05. 07:22:44
Leroi 2011.07.05. 08:22:40
@Dr.laikus PhD:
Több héber-angol szótáram is van (oda-vissza), a Szentföldön feltankoltam belőlük, a friend szónál azt írja, hogy haver, yadid (a többesszám haverim).
Nem jiddis, hanem ivrit (héber) nyelven.
Leroi 2011.07.05. 08:24:25
Este hosszúra-hosszúra nyúlt a mese (bis Mitternacht), de bepótoljuk mindenképpen...:)
Leroi 2011.07.05. 08:27:23
Gyógyulást Neked, az egyik kollegám is huszonévesen kapta el, ezelőtt 11 évvel, a nejem akkor volt terhes a fiammal, egy tömbházban laktunk, be is voltam rezelve rendesen, hogy a picit károsodás éri, ha a nejem is elkapja, de szerencsére megúszta. A kollega viszont csúnyán szenvedett, az biztos.
Dr.laikus PhD 2011.07.05. 10:51:19
Angoloknál lehet, de magyar-héber szótár szerint bizony ostobaság.
Még mikor gyerek tanulta református pap barátunktól a nyelvet, egy pár ilyen mulatságos dolgot megtanult
Innen emlékszem. :))
A jiddis kevert nyelv, de több benne a héber, mint a német.
Leroi 2011.07.05. 12:01:53
A mad és madness szó fordítása a szótárban (45 ezer szavas, Prolog Publishing House Ltd, Rosh Ha'ayin, Israel, 2010) meshuga...
Gondolom, a mesüge innen ered...:)
A haver visszakeresve a héber-magyar részben is friend, a haverit vagy haveret (ha jól reprodukálom a pontozott mássalhangzókat), az pedig barátság (friendship).
Lehet, hogy van egy hasonló mássalhangzóösszetételű, más magánhangzókkal felülírt szó, ami az ostobaságot jelöli.
SAM2 2011.07.23. 16:42:58
A baj itt abból adódhatot hogy sajnos egyre többször az ivás a fitaloknál a félrészeggé ivást jelenti,hisz sokszor lehet hallani,hogy a detoskszba kötnek ki már igen fiatal korban.De ha mondjuk ott látják hogy a többi haver józan akkor azért érdemes odafigyelni mit mondanak.De sajnos volt olyan esetük a mentősőknek bőven amikor kihagytak fontos dolgokat a fiatalok.túl sokszor kell mostanában fél részeg,ájult fiatalokhoz mentőt hívni.
Régen is ittak,de azért tudták hol a mérték és ha részegek is voltak,a tudatuk valamennyire tiszta volt.Most meg sok fiatalnak a buli az ha tök részeggé ihatja magát le.Erről mondjuk mi felnőttek is tehtünk.