Halál varrathiba következtében

2011.05.23. 06:00

Tisztelt Igazgató Úr!

 


Férjem ez év március 18-án halt meg az Ön kórházában, a boncolási lelet szerint varrathiba következtében.


Gyomorvérzéssel szállították kórházba, pár napig a belgyógyászaton kísérleteztek rajta, majd megoperálták. A műtét után jól volt, ám ahogy kikerült a sebészetre, állapota rohamosan romlott. Az orvosa hibátlanul felmondta nekem a protokollt, miszerint a betegnek mit kell tennie a műtét utáni x-edik napon. Hiába beszéltem, hogy nem természetes, ahogyan van, senkinek eszébe sem jutott, hogy más baj is lehet, mint, hogy egy vén alkoholista nehezíti az osztály életét. Tiltakozhattam bármennyire, hogy a férjem nem alkoholista, két diplomás, növényvédő mérnök, a nővér csak gúnyosan felelt: „Ha maga mondja…” Az orvos meg :”Nem értem, mindenki elfogadja, ha a kilencvenéves nagypapát kanállal kell etetni, hát őt most egy kicsit fiatalabban kell elkezdeni…” Akkor még talán újra lehetett volna operálni. Ha eszébe jut valakinek, hogy esetleg az orvos hibázott.

 


Aztán újra kellett éleszteni. Az intenzíven igazán mindent megtettek érte, mintaszerűen, az emberi méltóságra tekintettel ápolták, megkaptam miden felvilágosítást nagyon korrektül.Ott voltam, amikor a konzílium véget ért a férjem állapotáról, láttam elsunnyogni az operáló orvosát. Az intenzíves orvos tájékoztatott, hogy vérzik, és nem operálható újra. Az agy pedig súlyos károsodást szenvedett. Nem is tért magához többet.


Ne értsen félre, nem akarok feljelentést tenni, kártérítést sem követelek, veszteségem pénzzel nem kompenzálható.De tudni szeretném, ilyen esetekben van-e számonkérés, a munkájukat hanyagul végzők legalább figyelmeztetésben részesülnek-e?


Én könyvelő vagyok. Ha hibázom, megbüntetnek. Akkor is fizetnem kell, ha a hibát magam veszem észre, és ki is javítom. Az az egészségügyi dolgozó, akinek a diplomáját én is fizettem az adómmal, járulékaimmal, akinek a munkahelyét én is finanszírozom, meg finanszírozta a párom is, milyen büntetésben részesül a lelkiismeretlenségéért?


Meggyőződésem, hogy a sebészeten vétkes hanyagsággal bántak a férjemmel. Láttam, milyen légkör vette körül a betegeket, hallottam, hogyan beszéltek velük. Az minden volt, csak ápolás nem. Ne mondja senki, hogy ez pénzkérdés. Ez emberség kérdése.


Sokáig gondolkoztam, hogy megírjam-e Önnek ezt a levelet, de csak nem tudok megnyugodni, ha szóvá nem tehetem amiket tapasztaltam, hiszen akik ott dolgoznak, potenciálisan veszélyeztetik a gondjaikra bízottakat.


Kérem, tájékoztasson, van-e felelet a kérdéseimre? Vizsgálta-e valaki eddig, mi vezetett a férjem halálához? Vagy napirendre tértek felette, hiszen naponta történnek ilyen esetek?Ha vizsgálták, nekem nem kellett volna valami tájékoztatást kapnom? Nem érezte úgy az az orvos, hogy legalább egy „nagyon sajnálom”-mal tartozik?Neki naponta vannak betegei, nekem csak ez az egy férjem volt. Érjem be annyival, hogy „önnek tragédia, nekünk kudarc”?

 

Nem írom meg az azonosításhoz szükséges adatokat, neveket, hiszen a dokumentáció Önnek rendelkezésére áll, ha fontosnak tartja. Nem akarok boszorkányüldözést. Nem egy személyt vádolok, a rendszer ellen vannak súlyos vádjaim, ami szerint az az osztály dolgozik. Ezt akartam az Ön tudomására hozni.

 

Nagyon remélem, hogy ha eljön az időm, képes leszek meghalni úgy, hogy orvos ne ártsa bele magát, szépen, békében, a saját ágyamban. Ahogy a férjem is szeretett volna.
 

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.23. 07:07:57

"Az minden volt, csak ápolás nem. Ne mondja senki, hogy ez pénzkérdés. Ez emberség kérdése."

Vajon véletlenek ezek a postok, sorozatosan?
Nem hinném, hogy kamu, ha minden napra jut egy ilyen.

Amúgy persze, hibák mindig vannak, de más kérdés, hogy utánajárnak-e, hiszen egy műtét utáni rendellenesség, az nem tréfadolog.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.23. 07:08:32

"a nővér csak gúnyosan felelt: „Ha maga mondja…” Az orvos meg :”Nem értem, mindenki elfogadja, ha a kilencvenéves nagypapát kanállal kell etetni, hát őt most egy kicsit fiatalabban kell elkezdeni…” "

Ez meg az abszolút embertelenség. Érteni, hogy sokat láttak már, de ez nem hozzáállás.

Dr.laikus PhD 2011.05.23. 07:39:05

Egy egyszerű vérvizsgálattal kideríthető, hogy alkoholista-e a beteg.

Gyomorműtét előtt - pláne ha gyanú merül fel - ezt el szokták végezni, hiszen a delirált beteg műtét után több nővér energiáját is lekötheti.

Így ez nem embertelen, hanem tudatlan, impertinens viselkedés....

Betegjogi képviselőhöz érdemes fordulni, hogy a belső vizsgálat megtörténjen, erről értesítik is Önt.

A boncolás egyik célja a pontos diagnózis. Ebből orvosok tanulni szoktak. Régen, ha mulasztás volt, jó ideig megvonták az önálló műtés lehetőségét. Sebészek ölég jól képesek egymás alázni, ha ennyire nyilvánvaló a hiba.

Részvétem Önnek és mielőbbi megnyugvást kívánok!

El Visco Stello (törölt) 2011.05.23. 08:01:54

Sajnálom a posztolót. Részvétem!
Sok kérdése és állítása van, érdemes rajtuk végigmenni.

Varrathiba: Majd orvosok kijavítanak, de szerintem ez nem azonos az orvos hibájával. Varrathibának számos oka lehet, pl. anyaghiba, a varrandó állapota, a szervezet tolerálása stb.

"pár napig a belgyógyászaton kísérleteztek rajta" : No itt érdemes egy pillanatra megállni. Amennyiben szó szerint kell érteni, akkor itt bűncselekmény történt. Amennyiben csak amolyan szleng és azt takarja, hogy egy könyvelő számára nem látható vizsgálatokat és megfigyeléseket végeztek, akkor körültekintőbben kell fogalmazni.

"a férjem nem alkoholista, két diplomás, növényvédő mérnök": A két dolog nem zárja ki egymást.

”Nem értem, mindenki elfogadja, ha a kilencvenéves nagypapát kanállal kell etetni, hát őt most egy kicsit fiatalabban kell elkezdeni…”: Igen, ez durva érzéketlenség és gorombaság. Nem volt tekintettel a posztoló érzéseire. Felháborító!

"Akkor még talán újra lehetett volna operálni. Ha eszébe jut valakinek, hogy esetleg az orvos hibázott": Ez orvosszakmai kérdés és csak az eset kivizsgálása esetén dönthető el. Amennyiben a posztoló nem szándékozik jogi útra terelni az ügyet, erre sosem fog választ kapni.

"Vizsgálta-e valaki eddig, mi vezetett a férjem halálához?": Nem, hiszen ezt Önnek kell kezdeményezni. Ez egyben válasz arra a kérdésre is, hogy Önt értesítik-e az eredményről.

"Nem érezte úgy az az orvos, hogy legalább egy „nagyon sajnálom”-mal tartozik?": Igen, ez emberi minőség kérdése. Elvárható lett volna(és teljesíthető is)

"Nem egy személyt vádolok, a rendszer ellen vannak súlyos vádjaim": Mélyen egyetértek.

masni55 2011.05.23. 08:15:22

@El Visco Stello: "a férjem nem alkoholista, két diplomás, növényvédő mérnök": A két dolog nem zárja ki egymást."
Nagy tévedés, amit írsz. Elkeserítő, hogy a 21.században, amikor minden 4. ember májzsugorban szenved a környezeti mérgek miatt, mélyen megalázó a betegre és a hozzátartozókra nézve, hogy még mindig vannak az egészségügyben, akik ezt az alkoholra fogják. A növényvédőszerek bizony nagyfokban okoznak, nemcsak a mérnököknek, hanem nekünk is májzsugort.Amikor egy barátom papája így járt, az orvosprofesszort az okoról megkérdezve az okokról a válasz az volt, uram, nézze meg mit eszünk. Ő tudta.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.23. 08:26:48

@masni55: Neked igazad van.
Annyival kiegészíthetnéd, hogy mely diplomák azok és minimum hány kell ahhoz, hogy kizárjuk az alkoholizmust?
Esetleg a kormányzati tényezők figyelmét is felhívhatnád rá, hogy itt a megoldás egy súlyos társadalmi problémára: A diploma. Lehetőleg minél több.

masni55 2011.05.23. 08:33:01

@El Visco Stello: :D Neked is igazad van, kihagytam nehány gondolati lépést! :D Így oké?

mákonya 2011.05.23. 08:46:28

@masni55: A nővényvédőszerek és még sok más vegyi-anyag okoz májkárosodást ez igaz, de még nem zárja ki, hogy egy diplomás, akár több diplomás ne lehetne alkoholista.

mákonya 2011.05.23. 08:53:40

@mákonya: Kisvárosi italozók vendégköre társadalmi rétegek alapján oszlik meg (fizikai dolgozó, értelmiségi..), természetesen ettől függetlenül még nem jelenti azt, hogy a blogban nevezett nem az általa használ vegyi anyagoktól betegedett meg.

Tower13 2011.05.23. 08:57:39

Látom megint a lényeget ragadtuk ki. :)
Alkoholista volt-e nem tudom. Igazából nem hiszem, és azért nem, mert a posztoló szerint nem volt az. Az ő rokona, csak észre vette volna.
Igen a kisérletezésről szóló rész fura. Lehet, hogy a nem látható vizsgálatok miatt írta, lehet, hogy olyanok miatt mint vért veszegettek tőle, aztán csodálkozva megint, vagy más és más infúziókat kapott. (nem tudom, csak jelzem, hogy ilyesmik is lehettek) De leginkább szerintem itt is a helyes kommunikáció hiánya miatt érezte úgy, hogy csak kísérleteznek.
A varrathiba tényleg sok minden lehet, ez így nem sokat mondott el nekünk. Viszont talán időben észre lehetne venni az ilyen problémát. Talán.
A posztolónak részvétem.
A gyúnyolódó nővérkének meg valami "kellemeset" kívánok.

sárga nyúl 2011.05.23. 09:09:14

Azt mondja meg nekem valaki, hogy mégis mit kellett volna mondania a Posztolónak, hogy ne kezeljék alkoholistaként a férjét? (Tegyük fel, hogy tényleg nem az.)

El Visco Stello (törölt) 2011.05.23. 09:23:11

@sárga nyúl: Kórházban volt, orvosok előtt. Nem hinném, hogy bármit is mondania kellett volna, hiszen ez a dolog nagy biztonsággal megállapítható. Más orvosi szempontból és más a laikus megítélése szerint.
Egyébként tényleg nem lényegi eleme a posztnak, kár rágózni rajta.

SusanneF 2011.05.23. 10:25:48

Részvétem a posztolónak!
Megértem mélységes fájdalmát,megnyugvást kívánok!
Mit jelenthetett az,hogy vérzik?
Mitől szenvedett az agya súlyos károsodást?
Hány éves lehetett?
Talán későn lett műtve?

SusanneF 2011.05.23. 10:27:53

Különben nagyon felháborít,hogy lassan minden posztban előkerül,hogy:
-Vajon alkoholista?Vagy csak részeg?

Kedves ismerős 60-as apuka szenved a vérnyomásával,szed gyógyszert,eddig 2x lett úgy rosszul az utcán,hoghy segítségre lett volna szüksége-mind a 2x részegnek nézték.:(

mákonya 2011.05.23. 10:30:52

@SusanneF:
Részvétem a posztolónak!

Magyarországon magas az alkoholisták aránya, ebből eredhetnek a sztereotípiák..,

Red Treff 2011.05.23. 10:34:59

Részvétem!
A varrathiba mégis kinek a hibája.
Mi a múltkor otthon kellett, hogy kiszedjük a betegből az egyik varratot, az orvos a négy öltésből csak hármat szedett ki.
A másik sebet pedig véletlenül megsértette varratkiszedéskor és az átvérezte a gézlapot.
Nem volt képem visszamenni hozzá, milyen orvos az ilyen?

Red Treff 2011.05.23. 10:38:41

Ha a boncolás varrathibát állapít meg, akkor az orvosra nem vár retorzió minimum a saját főnökétől?
Egy bocsánatkérés a hozzátartozóktól?

SusanneF 2011.05.23. 10:40:42

Kedves Dokik!
Létezik,létezett-e olyan eset,amikor képesek vagytok kimondani,hogy igen,ez orvosi hiba volt!
?

El Visco Stello (törölt) 2011.05.23. 10:43:25

@SusanneF: Más, ha járókelők néznek valakit alkoholistának és más, ha orvos.
Mint betegségnek, ennek is vannak tünetei, amit az orvosok felismernek.
De egyébként mindgy is, mert ettől még nem esik más elbírálás alá. (nem kellene, hogy essen)

El Visco Stello (törölt) 2011.05.23. 10:52:22

@SusanneF: Nincs itt orvos jelenleg, így ki sem mondhatja. De ha lenne, egy poszt alapján akkor sem tehetne ilyen kijelentést. Egy orvos kellő körültekintés nélkül még egy C-vitamint sem javasolhat. Más az, ha én a kazánfüttő állítom, hogy ez műhiba és más, ha egy orvos. Nekem nincs felelősségem.

sárga nyúl 2011.05.23. 11:16:31

@El Visco Stello: Valóban nem lényegi elem, mert ha más baja lett volna, akkor más szöveggel alázta volna a nővérke.

Hatodéves 2011.05.23. 11:29:24

@Red Treff
Sziasztok! Gondolom, hogy nem "varrathiba" hanem "varratelégtelenség" szerepelt a dokumentációban, azt pedig (mint valaki korábban leírta) több dolog is okozhatja. Lehet rosszul-összevarrás következménye, lehet anyaghiba az oka, de éppúgy a beteg állapota (fehérjehiány, gyulladás stb) is okozhatja. Sajnos, ennyiből nem lehet eldönteni, hogy melyik.

Ezenkívül, ha gyomorvérzés után megműtötték és nagy, újravérző hegek maradtak utána, akkor valószínűleg a gyomra egy részét távolították el, ami nem kis műtét.

A leírás alapján sajnos nem fogjuk tudni szerintem eldönteni, hogy mi történt és kinek a hibájából, mert az ebben segítő részletek (anamnézis, laboradatok, dekurzus, vizsgálatok stb.) nem szerepelnek itt.

Benne van a pakliban a sebész hibája, de benne van az is, hogy sajnos a műéteknek vannak szövődményei, nem mindig mindenki gyógyul meg.

Mindenesetre részvétem. A rossz bánásmódot külön sajnálom, és azt is, hogy nem sikerült megérteniük egymást az orvossal. Remélem, fognak választ kapni a címzettől.

-----

Ui.: A kommentekhez és nem a poszthoz: A magyar emberek mintegy 10%-a definíció szerint olyan mennyiségű alkoholt iszik, ami már káros (ehhez nem kell a köznyelv-ben értett módon alkoholistának lenni). A májcirrhózis leggyakoribb oka az alkohol, illetve amit az alkoholokba beletesznek. Biztosan a sok szar sem mindegy, amit a kajáinkba beletesznek, persze, és nyilván vádaskodni pedig nem érdemes.

Ettől függetlenül az alkoholra rá kell kérdezni a betegeknél, és a mindennapi tapasztalat azt mutatja, hogy gyakran indokolt a kérdés. A cél szakmai, mert egy krónikus májbetegnek az egész szervezete teljesen másképpen működik, más következtetéseket kell levonni egyes tünetekből. Kb. az műhiba, ha nem tudom meg és nem veszem figyelembe.

Hatodéves 2011.05.23. 11:30:37

Bocsánat, megint nem sikerült választékosan fogalmaznom :(

Red Treff 2011.05.23. 11:40:21

@Hatodéves:
Értem,
de

"Gyomorvérzéssel szállították kórházba, pár napig a belgyógyászaton kísérleteztek rajta, majd megoperálták."

Gyomortükrözés után miért nem került azonnal műtőbe a beteg?

Hatodéves 2011.05.23. 11:56:29

@Red Treff:
Talán a gyomortükrözés során először elzárták a vérző eret. Erre több módszer van (pl. szklerotizáció), illetve kapott savcsökkentőket. Erre a tükrözés során lehetőség van, és ha sikerül, összehasonlíthatatlanul jobban jár vele a beteg, mintha a fele gyomrát kiveszik.

De ez is csak találgatás.

Hatodéves 2011.05.23. 11:58:33

@Hatodéves:
Azért egy gyomorrezekció nem olyasmi, amit csak úgy hipphopp javasolni kell. A műtéti szövődmények aránya is viszonylag magas, illetve egy életre akkor meg kell változtatnia az életmódját, étkezési szokásait, és még késői szövődmények is lehetnek. Ilyet csak akkor végeznek, ha semmilyen más megoldás nincs.

Hatodéves 2011.05.23. 12:06:13

@El Visco Stello:
Tisztára megijedtem, hogy mit írtam, amivel ilyen kategorikusan lehet vitatkozni :D

Desiderata 2011.05.23. 12:11:52

Kedves posztíró:
Őszinte részvétem.
A legfontosabb kérdésed,hogy volt-e számonkérés.
Volt.
Boncolás történt. A jegyzőkönyv visszakerül az operáló orvosnak. Az orvos a szőnyeg szélére áll a felettesénél,aki alaposan lebassza. Ha viszonylag fiatal kolléga, akkor pár hónapig nem kap komoly műtétet egyedül.
Mindenképp írásbeli figyelmeztetésben részesül.
Tudnak róla a kollégái, a műtősök is. A műtősnők egy része alázni fogja, beszól, ha bénázik. A kórházban terjed a pletyka, így egy héten belül már mindenki tudja,hogy XY elbaszott valamit, ami valakinek az életébe került. Egy darabig összesúgnak mögötte. A bélyeg rajta marad, gyakran élethossziglan.
De sok orvos fel is vállalja ezt. Pl. oktatáson elmondják,hogy hogyan szúrtak el valamit, "mit néztek be", hogy a fiatal kollégák tanuljanak belőle és ne essenek ugyanabba a hibába.
Remélem, ezzel választ adtam az egyik kérdésedre. Ennél sokkal kisebb hiba is nagyon sokáig marja az ember lelkét, ekkor hiba pedig valószínűleg 90 évesen is szégyenérzetet fog benne okozni.

Dr.laikus PhD 2011.05.23. 12:19:26

@Hatodéves:

Pedig én is ezt akartam írni, csak elkéstem.

Szerintem is pedig de! :DDD

ondol 2011.05.23. 13:25:58

"Tudnak róla a kollégái, a műtősök is. A műtősnők egy része alázni fogja, beszól, ha bénázik. A kórházban terjed a pletyka, így egy héten belül már mindenki tudja,hogy XY elbaszott valamit, ami valakinek az életébe került. Egy darabig összesúgnak mögötte. A bélyeg rajta marad, gyakran élethossziglan."

Kapja meg az orvos a fegyelmijét, vagy ami ilyenkor jár neki!!
Ez amit írtál a mobbing mintapéldája, és megengedhetelennek kellene lennie. Egy ennyire bántalmazott orvos (akinek az önvád is éppen elég) hogyan tud így jól teljesíteni"élete végéig"?

Nem gondolom, hogy halált okozó hibáért ne járjon büntetés, de azt gondolom, hogy a munkatársak részéről ekkora pszichikai nyomást nem lenne szabad közvetíteni.

Posztolónak részvétem.

Hatodéves 2011.05.23. 13:43:38

@ondol:
Nem tudom, hogy általánosan igaz-e, amit D írt, de a sebészek azért elég kemény pasik, nem lesznek egykönnyen lelki sérültek. :)

Hatodéves 2011.05.23. 13:52:31

bocs: kemény emberek (férfiak/nők)

Desiderata 2011.05.23. 14:39:56

@ondol: Na most akkor tegyünk igazságot. A laikusok egy része a kirúgást, börtönbüntetést sem tartja elégnek a "varratelégtelenségekért". Te pedig már a pszichikai nyomást nehezményezed.

@Hatodéves: te túl sok előítélettel/előfeltételezéssel jössz erre a pályára,valamit írtál a tegnapi (?) pozitív poszthoz is,hogy te a negatívumokban hiszel. Most mondd meg őszintén, miből akarsz te kiégni? Nem indulhatsz eleve 60 évesként!(Bocs, ez igazából a pozitívumos poszthoz szólt, nem ehhez, és csak jóindulatú ugratás volt.)

ondol 2011.05.23. 14:52:36

@Desiderata: Nem a laikusok kívánsága a lényeg.
A büntetéskiszabásnak melyik része tartalmazza, hogy munkatársaknak is pszichikai nyomást kell gyakorolniuk?

@Hatodéves: van az a mobbing hidd el..

Hatodéves 2011.05.23. 14:53:37

@Desiderata:
Ebben van valami, de a mostani helyzetben nem egyszerű pozitívan látni ezt a pályát. De ezt most hagyjuk. Ez jutott.

2011.05.23. 14:56:29

@El Visco Stello: Én is egyetértek. Az egésszel is. Annyit hozzáteszek, hogy igenis vizsgálták, mi vezetett a halálához. Egyrészt amikor a diagnózist állították fel, másrészt, amikor a boncolást végezték.

@Dr.laikus PhD: Pontosan. A krónikus alkoholizmusnak egyértelmű képe van a legalapvetőbb laborvizsgálatokból.

@masni55: Nem oké, mert kis hazánkban igenis több ember szenved az alkoholizmustól, mint a növényvédő szerektől. A diplomák és alkoholizmus korrelációjához annyit, hogy egyik pszichiátrián Magyarországon kb. ugyanakkora arányban képviseltetik magukat alkoholos delíriummal a: 1.) hajléktalanok, 2.) lecsúszott kisnyugdíjasok, 3.) egyetemi tanárok. Borzasztóan utálom, ha valaki a diplomájától azt hiszi, hogy lilábbat székel. Életemben a 3 legokosabb emberből, akiket ismertem, 2-nek érettségije sincs.

@Hatodéves: Ezzel is egyet tudok érteni.

Még annyit a posztolónak, hogy ez a saját ágyában békésen álomra szenderül dolog nagyon-nagyon ritkán jön össze, és ha ennyire erős volt ez a vágy, a férjénél miért hagyta, hogy egyáltalán kórházba kerüljön?

Külön örülök, hogy sohasem szed a posztoló gyógyszert, eredetiek a fogai, otthon, problémamentesen szült, és háziorvosnak sem kell megmutatnia magát, hiszen békés, boldog, egészséges öregkort érhetett meg az orvosok beleártása nélkül is.

De annyit azért érdemes tudnia talán, hogy a halál sosem szép!

2011.05.23. 14:58:17

@ReignOfdark: Nehogy valaki félreértse, én teljesen támogatom a nyugdíjasok eü ellátást mellőző magatartását! Szerény véleményem szerint nagyon helyes az, ha valaki a 90 éves nagyanyjához nem hív mentőt az ötödik stroke-jához, hanem hagyja elmenni.

Hatodéves 2011.05.23. 15:01:01

@ondol:
Mindenhol. De nem tudom, hogy ez baj-e. A félelem jelentős motivációs erő, és ha már jutalmazni nem tudnak (mint az eü-ben), akkor csak ez marad. Tudod, az engem megdicsérő, biztató ember együtt nem ért annyit, mint egy csattanós (szimbolikus) megalázó pofon. Ilyenből nincs túl sok, de mindegyiket "csakazértismegtanulom" és "nemadomfel" érzés és cselekvés követte.

Hatodéves 2011.05.23. 15:03:59

@Hatodéves:
Jót az akar, aki nem fogadja el a szar munkát, nem az, aki kedves és megértő. Másra nem is hallgatok, csak akiről tudom, hogy 99% teljesítményre is kritikát fogok kapni, 100-ra meg azt mondja, hogy ne bízzam el magam.

Desiderata 2011.05.23. 16:10:21

@ondol: Nyugi már. Nem azt mondtam,hogy jó a (hogy hívtad? mobbing?) - hanem azt,hogy ez van.

@Hatodéves: Nem jó ez így. Le tudom mérni a rezidenseimen, jobban teljesítenek, ha dicsérem őket, van amelyik teljesen magába zuhan, ha kritizálom, úgyhogy csak nagyon elvétve szúrok le bárkit is.

tódór piroska 2011.05.23. 17:11:27

Jó lenne, ha egy sebész (pl. Adamantium) vagy Miklós leírná, hogy "varrathiba" nincsen, csak varratelégtelenség, és az egy kórélettani folyamat, és nem azt jelenti, hogy a sebész rosszul varrt volna!!
Innentől az egész poszt értelmetlen.

Hatodéves 2011.05.23. 17:44:11

@Desiderata:
Én is magamba zuhanok, ha kritizálnak, de utána mindenáron jóvá akarom tenni. Ahol idén belgyógyon voltam, ott az osztályvezető, illetve a másik idősebb orvos folyton az anamnézissel, illetve fizikális vizsgálattal nyúzott. Hatodéves fejjel, úgy, ahogy még kb harmadévben sem kellett tudni. Ahányszor megírtam az anamnézist, nem volt jó, ahány beteget megvizsgáltam, valamit mindig találtak, amit kihagytam. Tudod, milyen boldog voltam, hogy végre ebben a csodálatos rendszerben nem az van, hogy "menj, vizsgáld meg aztán húzz innen minél előbb", hanem hogy valakit érdekel, valaki időt szán arra, hogy én jól csinálom-e, és a kritikájával eléri, hogy kb az életem árán is jól akarjam csinálni és a világot a lábai elé tegyem, ha kéri.

mákonya 2011.05.23. 18:15:02

@Hatodéves: Kívánom, hogy ne veszítsd el a lelkesedésed. :-)

Hatodéves 2011.05.23. 18:17:17

@mákonya:
Ők különleges orvosok, szerintem bárki rajongott volna értük a helyemben :)

csutkababa 2011.05.23. 18:29:53

@SusanneF:
Van.
Idős bácsinál az első vizsgálatnál nem ugrott be a SAV, a subarachnoideális vérzés lehetősége. A feleségének m ondtam, ha bármi furcsa van, azonnal hívjon. Hatodik érzékem tütült.Két óra múlva szólt, a férje bealszik folyton. Abban a pillanatban beugrott a diagnózis, már mentőt hívva rohantam ki hozzá másodszor. Ez ügyeletben volt egyébként.
És még akkor is csak annyi volt, hogy a bácsi pupillái között hajszálnyi különbség volt, és aluszékony volt.
Az első vizsgálat pedig teljesen negatív volt, az egy tabi algopyrinre elmúló fejfájását betudtam a kánikulának.
A feleségétől bocsánatot kértem, hogy elsőre nem állítottam fel a helyes diagnózist.

Másik: idős néni, ismert pánikbeteg, folyton mellkasi panaszokkal hív. Éjjel ismét. Vizsgálat, EKG, minden negatív.
Hajnalban fia hív, néni a konyhában ültében meghalt.
Én kértem boncolást. Halál oka: szívtamponád, nagyfokú szívburokba vérzés.
Csak ez után tudtam magam kicsit felmenteni...
De ezek az esetek arra feltétlenül jók, hogy örökre beégnek a memóriámba.És többet reményeim szerint nem követek el ilyen hibát.
Az orvosok is emberek.
Minkét eset után hetekig voltam magam alatt, és forgattam magamban a történteket.

tódór piroska 2011.05.23. 19:12:12

@csutkababa: Ez tényleg így van, harmincegynehány év tapasztalata és több tízezer beteg kezelése alapján én is megtudom erősíteni, hogy amit az ember (orvos) egyszer már látott és felismert, azt a kórképet soha nem fogja elfelejteni. A SAV egyébként könnyen becsapja az embert, de azért van néhány dolog,ami sohasem hiányzik, és ebbe az irányba tereli a dg-t: 1. hirtelen kezdődik a fejfájás, és változó intenzitással fennmarad. 2. hőemelkedés. 3. aluszékonyság. 4. részleges tarkókötöttség. 5. hypertoniás anamnesis.
Azt hiszem, ez tankönyvekben így nincs leírva, de én minden esetben ezt találtam. Ha mégsem így van,majd Leroi kijavít. Nota bene, ma már, ha gondol rá az ember, nem nehéz a dg (CT), de 20-30 évvel ezelőtt csak az anamnesisre és fizikális vizsgálatra hagyatkozhattunk, és alapos gyanú esetén levettük a liqourt.
Pericardialis tamponádban pedig , sajnos, nem nagyon lehet mit tenni, az nagyon gyorsan elviszi a beteget, akár otthon van, akár kórházban.

csutkababa 2011.05.23. 20:57:40

@tódór piroska:
Egy éjszaka két SAV a mentőn, egyik klasszik, a másik annyi volt, hogy vizsgálat közben többször ráfogott a lábamra hátulról, és nem tetszett ez a kissé kritikátlan viselkedés.
Őt is SAV gyanúval vittem be, az SBOn hülyének néztek, de csak a CTig...
Kedves oxy tanárom mondogatta mindig: a hisztéria minden betegséget utánozhat, a SAV a hisztériát is utánozhatja.

adamantium 2011.05.23. 21:13:41

szisztok
először is honnan derül ki, hogy varrathiba (varratelégtelenség) történt? én valahogy nem találom azt a passzust, hogy a boncolás igazolta.
az, hogy újra bevérzett még nem automatikusan azt jelenti, hogy a varrat valamilyen oknál fogva elengedett
aztán meg ezt a részt nem értem: "Az intenzíves orvos tájékoztatott, hogy vérzik, és nem operálható újra" - az életet veszélyeztető vérzés minden körülmények közt abszolút műtéti indikációt képez, legyen az szuperszelektív embolizáció vagy nyitott műtét
és végül: PÉNZ, PÉNZ, PÉNZ
1 ugye van duplasoros gépi varró, csak pénzbe kerül
2 ugye van nagyon profi fonál is a világon csak pénzbe kerül
3 ha szart adnak a kezembe és azzal kell varrjak, akkor mondjam azt, hogy nem varrom meg ezzel dögöljön meg akkor se? vagy kockáztassak? mert a beteg csak azt fogja látni, hogy XY orvos úgy varrta meg, hogy az szét is szakadt, azt nem, hogy mit adtak az orvos kezébe

Hatodéves 2011.05.23. 21:27:45

@adamantium:
Első mondat a posztban :) Én is kerestem sokat.

Ha az újraélesztés után agyhalott volt, akkor valószínűleg azért nem műtötték meg szerintem.

adamantium 2011.05.23. 21:31:46

@Hatodéves: tényleg, ha ezt írja a boncolási jegyzőkönyv akkor ez kamu, ilyen szakkifejezés nincs.
lehet varrathibát ejteni, pl donati-t lehet hibásan varrni, de az egy szépséghiba nem funkcionális

Hatodéves 2011.05.23. 22:08:15

@adamantium:
Igen, szerintem varratinsuff-ot írt a jegyzőkönyv,kikeresték, hogy mit jelent és úgy értelmezték, hogy rosszul kivitelezett varrat (ami nem kizárt, de ezer más oka is lehet).

adamantium 2011.05.23. 22:10:52

@Hatodéves: hát ennek az szokott lenni az oka, hogy a szakadékony szövetben nem tart a varrat, de hát hozott anyagból dolgozunk, nincs mindig ideális páciens

Bikli néni 2011.05.23. 22:48:06

Ha már varrat, hadd kérdezzek valamit: damillal miért és mit varrnak? Az jobb, olcsóbb, praktikusabb?

Nem én vagyok, hanem én 2011.05.24. 08:07:25

Csak mert Piri neni kerte:
A varrat testidegen anyag. A szervezet immunrendszere erzekeli, es reagal ra. Un. 4-es tipusu hiperszenzitiv reakciot valt ki, amit egyebkent ugy is hivnak hogy idegen test reakcio (a TBC-re is igy reagal egyebkent a szervezet, ebben rejlik a TBC fertozesenek sikeressege, ugyanis az immunrendszer keptelen elpusztitani a korokozot, ezert inkabb korbe veszi szogesdrottal meg aknamezovel).
A rekacio kb. 1 honap alatt zajlik le. De az elso orakban, napokban nem kulonbozik egy atlagos immunvalasztol. A varrat koruli szovet gyulladasba jon. Immunsejtek aramlanak a kornyekre, amik megprobaljak lebontani a varratot. Ami persze nem sikerul, ellenben a kornyezo sejtek megsinylik a dolgot. A szovet, amibe behelyeztek a varratot, tehat meggyengul. Ez hozzajarul a szovet eredeti szakadekonysagahoz is. Plusz, amint a belek elkezdenek mozogni, a varrat plussz feszulesnek lesz kiteve.
Kerdezem: csoda tehat, ha egy varrat elenged? Nem, nem az. A mutet lehetseges szovodmenye, amit a beteg vallal, amikor alairja a beleegyezot. Ne tessek kes ala fekudni, akkor nem kell ezt a rizikot sem vallalni.

Lehetett-e orvosi hiba? Akar lehetett az is, mert semmi nem derul ki a posztbol. Peldaul lehet, hogy egy jobb csimpanz mutotte a beteget, aki aztan nem tudta megfeleloen berakni a varratot. Vagy pedig az is elkepzelheto, hogy a fonal minosege volt rossz, kezzel varrtak, es nem varrogeppel, amik meg a financialis oladalat mutatjak a dolognak. De tessek tovabbra is batran kiabalni, ahogy fent tettetek. Annak van ertelme, igaz?

Ha a varrat nem enged el, hanem bent marad a szovetben, akkor a gyulladasos reakcio lassan megynyugszik, az akut valasz sejtek helyet kronikus gyulladasos sejtek veszik at, a makrofagok atalakulnak, osszeolvadnak, oriassejteket kepeznek, ezek nagyon-nagy sejtek, rengeteg sejtmaggal, korulveszik, mintegy letokoljak az idegentest, atalakitjak annak kornyezetet, az eredeti szovetet lecserelik, hegszovet kepzeset indukaljak, aminek hatasara vegso soron stabilizalodik, felszakithatatlanna valik a varrat.

A TBC ugyanez. Nem a bakterium okozza a tudo roncsolodasat, hanem a bakteriumra adott immunvalasz, ami a bakteriumot keptelen elpusztitani, a tudo szovete megsemmisul; "elsajtosodik" a bakterium korul, amit a 4-es tipusu hiperszenzitiv reakcio miatt kronikus gyulladasos sejtek vesznek korul, atalkult makrofagok, epitheloid sejtek, oriasejtek. Ezek igyekeznek lokalizalni a folyamatot. Sikertelenul. Ha az elhalt terulet egy kisebb horgovel kozlekedik, akkor a belso sajtos massza ki tud urulni, ezt kikohogi a beteg, terjeszti vele a korokozot. Ami visszamarad az a szovet nelkuli ureg; a kaverna, aminek falaba kalcium is lerakodik, az meg latszik a rontgenen, az ureggel egyutt.
Es mivel a bakterium bejuthat a keringesbe, ezert szamos masik szervbe is eljuthat, ott hasonlo gyulladast indukalva tonkreteszi azokat a szervet is.

Szep? Szerintem, igen.

trekk 2011.05.24. 09:03:06

A műtét után, amikor a beteg állapota rosszabbodott, se lett volna mód segítségre? Nem lehetett volna kitalálni a baj okát?

Bay 2011.05.24. 10:30:12

Érdekes,hogy a két osztályon mennyire másként kezelték a beteget. Más főnők? Mert álltalában olyan a beosztott is..

lioliom 2011.05.24. 10:56:23

@miklos.rabai: Ez tényleg szupi volt.Mindig is érdekelt az orvostudomány,mint laikust/bár ne érdekelne,mert kissé hipochonderré tesz/.Nem tudom orvos vagy -e/ritkán nézek be erre az oldalra a fennt említett kórom miatt/,de nagyon érdekes és szemléletes volt a leírásod.Foglalkoznod kéne ezzel.Köszi!Lehet,hogy Én is foglak kérni ezek után?

Dzsala elnök 2011.05.24. 10:59:00

Mért lehet az, hogy ha találok jó orvost, akár többszáz kilométert is utazok érte? Sokszor a legjobb ha magam jövök rá, mi okozza a problémát, mert mire rájönnek (ha egyáltalán rájönnek), addigra majd megdöglök? Gyenge az oktatás, ebben a szakmában is sok a kókler (ahogy még sok más szakmában is!)? Ezt a választ el is fogadnám.

Aztán egy blogon kommenteznek, arrogánsan, kioktatva - előre elnézést a megértőbb, érzékenyebb vagy egyszerűen csak udvariasabb orvosoktól.

Ha valakinek meghal egy hozzátartozója, még ha a világ legtermészetesebb módján 100 év felett elalszik, akkor is gyötrő önvizsgálat kezdődik azoknál, akik szerették, önmagát és másokat hibáztat, felmentést keres, múltban kutat, mérlegel, stb. Azt gondolom, az információ és némi megértés az orvosok egyik fontos feladata, kiemelten halálesetnél, érdekes, hogy ez sok kommentelőből erősen hiányzik. Szerintem NEKIK inkább olyan állásban kéne dolgozniuk, ahol nem találkoznak (élő) emberrel. Húzás a patológiára :)

2011.05.24. 11:24:07

@miklos.rabai: liliom írta: "nagyon érdekes és szemléletes volt a leírásod.Foglalkoznod kéne ezzel"
:-))Ez nagyon aranyos, légyszives foglalkozz orvosi témákkal:-))

Desiderata 2011.05.24. 11:58:50

"Sokszor a legjobb ha magam jövök rá, mi okozza a problémát, mert mire rájönnek (ha egyáltalán rájönnek), addigra majd megdöglök?"
Nekem tetszik ez a megoldás. Ugyanígy kezeld is magad légy oly drága. ("Pff *sóhajt* Egy okostóbiással kevesebb a rendelésen. Ez is megvolt,még sincs este!")

Apafarkas 2011.05.24. 12:55:08

Az orvosláshoz nem értek, a post alapján fogggalmam sincs, ki a hunyó, DE:
A rendszer olyan, hogy vannak benne jogorvoslati lehetőségek, mint például a betegjogi képviselő, és a műhibaper. Ha a sértett - vagy annak rokona - nem él ezekkel a lehetőségekkel, akkor mi a bánatért írogat ilyen blogokra? Ha tényleg nem fontos a pénz, akkor azt utánna el lehet küldeni egy ovinak, vagy csináltatni belőle egy szép nagy síremléket. De mitől várja mindenki a változást, ha a saját, már meglévő jogait sem érvényesíti? Jelentsd fel, legyen vizsgálat, és a a doki a hunyó, akkor megbüntetik, ha nem, akkor nem. Ilyen egyszerű, többet nem tehetsz.

lioliom 2011.05.24. 18:10:00

@Turchi:a nevem lioliom,nem véletlen.Jól érzem ,hogy ironizálsz?Én őt nem ismerem,gondolom doki,de itt mások is hozzáértőnek tünnek.Mint írtam véletlen vetődtem ide.A foglalkozást pedig arra értettem,hogy ha doki akkor magyarázza a laikusoknak többet ,esetleg máshol az orvosi dolgokat,mert nagyon szemléletesen és közérthetőn írja.Ez pedig hiánycikk!Egyébként tényleg aranyos is vagyok!Persze már mosolygok is magamon,lehet,hogy tényleg mosolyogtatni valót írtam.Légyszi vlágosíts fel!

adamantium 2011.05.24. 18:19:03

@Bikli néni: damillal bőrt varrnak, a lényeg benne, hogy anyagában lényegesen nem különbözik a sebészeti varróanyagoktól, esetleg kevésbé rugalmas. azonban egy előregyártott sebészeti varrófonalnak melyre rá van ragasztva a tű is, az árának 90% át az adja, hogy ez a tű rá van ragasztva (mert ez technológiailag egy komplikált folyamat, illetve, hogy be van sterilen csomagolva.
egy km damilt veszel egy varrófonal árából. ezekután megbízol egy nővért, hogy ezt vágja fel 1 méteres darabokra, azokat tekerje fel az injekciós tűk kupakjára, majd egyben lesterilizáltatod a kórház sterilizálójában. ezekután aprópénzért veszel pár száz többször használatos bőrvarrótűt amit ugyancsak lesterilizáltatsz. az persze, hogy az orvos kínlódik vele, nagyobb az esélye, hogy megszúrja magát, nagyobb a fertőzésveszély, és adott esetben nem olyan szép a heg az nem érdekel senkit, a lényeg, hogy így 100 szor olcsóbb

2011.05.24. 21:35:02

@lioliom: Meg ne sértődj ! Olvastam, hogy ritkán nézed a blogot, tehát nem tudhatod, ki-kicsoda. Ironizáltam, de nem feléd, hanem Miklós felé, aki valóban orvos. És tényleg aranyos volt a hozzászólásod, mert ráéreztél arra, amit nem tudtál.

Bikli néni 2011.05.24. 22:34:57

@adamantium: Köszönöm szépen a felhomályosítást :)
Nekem elég feltűnő helyen varrtak damillal, de szerencsére az orvos nagyon értette a dolgát ;)

Ugyandehogy (törölt) 2011.05.25. 18:57:42

@ReignOfdark: szerintem is, de azt hiszem, hogy az a segítség nyújtásának elmulasztása, de majd Bikli néni kijavít.

bauchi 2011.05.26. 06:26:45

@tódór piroska: Varratelégtelenség nem ritka,sajnos még gép használatánál is előfordul.Nem öröm a sebésznek,de szegény beteg pláne...
fel kell ismerni.Ez a legfontosabb.
(Nem engedtek itt hozzászólni,ezért voltam itt alig.)

bauchi 2011.05.26. 06:34:03

@tódór piroska: Fel lehet ismerni és azonnal meg kell szüntetni a szívtamponádot.Dél Afrikában volt egy ilyen sérültem,hatalmas nyaki vénák,lepungáltam a sternum alatt és életben maradt.Addig még csak nem is láttam ilyent.

marand22 2011.05.26. 10:40:14

@tódór piroska:
Nagyon nem nindegy, mi okozza.
1. Szívinfarktus következtében, ahol a szövetek bevérzése következtében nagy területen szakadékony szövetek vannak, kicsi az esély a túlélésre, mert egyrészt gyorsan alakul ki a tamponád (ilyenkor 100-200 ml elég hozzá), másrészt azonnal újratelődik. DE volt már betegem, akinél újraélesztés közben elvégezve a pericardiocentesist túlélte (kis területen "áteresztett" a bevérzett, elvékonyodott szívizom, és tamponád okozta beáramlási akadályt megszüntetve nem telődött újra.
2. Mentőzés során volt betegem, akit szíven szúrtak. A kés átment a bal kamra elülső falán, septumon, jobb komra hátsó falán. Helyszínen tamponádja volt. 150 ml vért leszívtam a pericardium üregéből. A tamponád nem telődött újra (vs. kitapadt, ill. a kamrai izomzat rugalmas, összefekszik). Megoperálták, túlélte.
3. Gyulladásos, tumoros eredet esetén lassan nagy mennyiség kerül a szívburokba (volt amikor 1 liter felett szívtam le ismételten). Pericardicentesis megmenti az életét, a hosszú távú túlélést az alapbetegség határozza meg (tumoros nem éli túl, mivel pericardialis áttétek okozzák a folyadékgyülemet, a gyulladásos eredet esetén: ismeretlen eredet /pl. ún. benignus pericardialis folyadékgyülem vs. korábbi, fel nem ismert vírusos pericarditis után/, vagy autoimmun betegségekben viszont jó a prognózis.

marand22 2011.05.26. 11:11:34

@bauchi:
Kérdés: Gyulladásos eredetű pericardialis folyadékgyülem esetén általában non szteroid vagy szteroid gyulladáscsökkentőt adunk. Van egy gyógyszer, ami szintén jó hatású, de egy teljesen más mechanizmusú betegség kezelésére használjuk (annyit segítek, hogy a betegség rohamokban jelentkezik, és főleg az izületeket érinti: főleg a hallux MTP-t) ?

marand22 2011.05.26. 15:24:14

@bauchi:
Igen. A familiáris mediterrán láz (serositist okoz) kezelésében elért sikerek után került be a fegyvertárba. Én is használtam már, sikerrel.
www.clinicalcorrelations.org/?p=1090
www.medscape.com/viewarticle/707890_8

mártus 2012.08.07. 00:12:16

@Apafarkas: Biztosan azért írogatnak, mert van aki elolvassa és talán vigasztalódik azzal, hogy nem csak az ő apukáját "altatták el".

Dr.laikus PhD 2012.08.07. 05:46:01

@Apafarkas:

A rendszer mára ezzé vált. :(((

giulio.freeblog.hu/archives/2012/08/05/THE_EVIL_RING/

Van aki orvos lett (ahogy az én orvosom mondja, akinek Szócska évfolyamtársa volt) és van akiből lesz "valaki".

A rendszerben ma már nemigen van jogorvoslat. A posztoló nem is azt akar.
Emberséget, felügyeletet az ügyetlenebb, vagy akár a hanyagabb, talán a halál fáradt orvos mellett, felett.

Létezik ahol ezt is megoldják, gondolkodnak azon, hogy ne lóhalálában erejüket megfeszítve,mint egy konditeremben végigtornásszák magukat a betegeken, hogy le lehessen ülni fél órára, hanem tempósan ezért kevesebb erőlködéssel, gondolkodva, hisz sokkal több energia és idő maradna.

Valakinek el kéne már olvasnia és alkalmaznia.
kaizen.freeblog.hu/categories/Lean_egeszsegugy/

Van ebben még tartalék még annak is aki nem tud, nem akar kivándorolni.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása