6 pozitív történet az egészségügyből

2011.05.22. 06:00

Sziasztok!


"Praxis blog: Pozitív és negatív történetek a magyar egészségügyről, minden mennyiségben." Szóval negatív történet az van, minden mennyiségben. Olvaslak titeket és egyszerűen nem értem, vagy csak elszomorodok. Tényleg csak a rosszat tapasztalják az emberek? Vagy van tízszer annyi jó, csak azt senkinek nem jut eszébe leírni? Tényleg csak én vagyok, aki döntően jó dolgokat tapasztalt az egészségügyben? Néha úgy érzem magam, mint egy infantilis kiskölök, aki csak vigyorog a sok komoly és gondterhelt felnőtt között.

 


Korábban küldtem már be 2 sztorit, amit posztoltatok (http://praxis.blog.hu/2010/08/05/figyelmes_udvarias_orvosok). A kommentjeimben gyakran emlegetem, hogy mennyi jót tapasztalok. Ezek ugyan apróságok, nem tudnék olyan "nagyobb" dolgokat említeni, mint az előző beküldött levelemben. Nem mentették meg sosem az életem (nem kerültem olyan helyzetbe, szerencsére), nem kellett hősies áldozatokat hozni értem, de gyakran történtek olyan apróságok, amik miatt bennem nagyon jó benyomás maradt. Összerakok ebből egy "történetsalátát", ha gondolod, hogy ez így kirakható.


1. Egyetemista voltam, csóró ahogy kell :) Diákmunka + ösztöndíj önfenntartó rendszerében, koleszosként. Karácsony előtt voltunk, valamikor dec közepe táján, vagymég első felében. Ajándékok már betárazva, szinte az összes pénzem elment erre, annyi maradt, amiből még élek és hazautazok karácsonyra a családhoz. Na ekkor bírt letörni tőből a jobb metszőfogam (egy szelet kenyérbe harapva). Nem tartottam nagyon sikkesnek, hogy hosszan ezzel a kinézettel létezzek, így elsasszéztam az egyetemi fogorvoshoz. Mint kiderült (addig én ezt nem tudtam), a gyökérkezelt fogak elhalnak és egy idő után bizony így megadják magukat. A doktornő javasolta, hogy a megmaradt fogtőbe épít egy fémcsapot, amire koronát rak. Műanyag korona 5.000,- Ft, porcelán 12.000,- Ft. Anyagi helyzetem töredelmes bevallása után azt mondtam, legyen műanyag, 12.000,- Ft-ot akkor sem tudtam volna összeszedni, ha belefeszülök. Itt jön, amiért leírom ezt: a doktornő azt mondta: egy korona nem két hétre szól.


Ne válaszzuk a gyengébb megoldást (műanyag), csak mert most perpill nincs pénzem (legközelebbre a januári diákmelós fizu volt). Megcsináltatja porcelánból, és majd kifizetem utólag januárban! Hitelbe kaptam fogat. És hogy mégis milyen gondos munkát végzett: igyekezett megoldani, hogy amennyire lehet (ne menjen a minőség rovására) elkészüljön gyorsaan, hogy már az új fogammal utazhassak haza. Mikor elkészült a szép új fogam, és bepróbálta a helyére, bejelentette, hogy nem teszi fel, mert fél árnyalat eltérés van, visszaküldi a technikusokhoz festésre. Addigra már elegem volt a metszőfoghiányos létből (eléggé korlátozza az életet :) ), elsírtam magam, könyörögtem, hogy ne festesse, jó lesz így. Azt mondta, két napot ki kell még bírnom, ő nem szeretne trehány munkát kiadni a kezéből. Utólag tudom, hogy igaza volt. Nagy köszönet neki! (jah, igen: januárban kifizettem ám :) )


2: munka miatt Budapestre költöztem. új háziorvos kerestem, a körzetben lévőket neten lecsekkoltam, majd bejelentkeztem az egyikhez. Bár szerencsére nincs sokszor szükségem orvosra, az a néhány találkozásunk nagyon rendben volt. Pl: néhány éve télen ballagtam el hozzá megfázásos tünetek + hasogató fejfájás kombóval. Kezdődő homloküreg gyulladást mondott. Nos, kommunikáció, amit annyiszor emlegetünk itt: miközben beszélt, villámgyorsan kis rajzot is készített: az ember fejszerkezetéről, koponyáról, hogy hol milyen nyálkahártyák borítják, mi durran be ilyenkor és záródik el. Hogyan hat a gyógyszer, amit felír. Mindezt úgy, hogy nem volt időhúzás, pillanatok alatt skiccelte fel a rajzot. Normális volt, emberi, én megértettem mindent és ez megnyugtató. És az a jó, hogy a rendelése ezek ellenére nem vonatott, nem kell sokat várni. Tehát lehet úgy is részletesen, érthetően és megnyugtatóan kommunikálni, hogy az nem váratja feleslegesen a többi beteget. Ha valami miatt megyek hozzá, gyorsan visszanézi az előzményeket, visszakérdez, hogy ez vagy az rendben volt-e. Olyan odafigyelős-gondoskodós érzése van az embernek. Én nagyon elégedett vagyok a háziorvosommal.


3: A korábbi levelemben írtam a nagyikán elcsúszásáról a jeges lépcsőn, amiből hosszanti combcsontrepedés lett. Volt egy kedves jelenet, amit akkor nem írtam. Nagyikán combig gipszet kapott. A gipszelőben a srác ölben felemelte nagyimat a tolószékből az asztalra és megkért, hogy amíg keveri a gipszet, masszírozzam át mama lábát, mert össze van húzódva, és annak bizony ki kell egyenesedni a gipszeléshez. Egy családtagtól ezt valószínűleg jobban fogja viselni. Szegény nagyim sziszegett, vinnyogott a fájdalomtól, pedig nagyon kemény asszonyka :) Fájhatott neki rendesen. A srác látta, hogy túl óvatosan, gyengén csinálom, félek fájdalmat okozni mamának, végül neki is kellett kicsit nyújtania, masszíroznia. Közben:


-mama, mikor masszírozták magát utoljára?
-óóó, hát szoktam én magamnak naponta nyomkodni, dörzsölni.
-de nem úgy mama, férfi mikor masszírozta?
(nagyim elvörösödött mosollyal) -hát, ammán régen volt.
-látja mama, ez a baj. Nem fáj az, csak nincs hozzászokva.
Nagyikám sírva nevetett... Mikor elkészült a gipszelés, ölbevette, hogy visszaültesse a tolószékbe:
-látja mama, ölben viszem, ilyen királynői dolga sincs minden nap : )))


4. Véradásra mentem. Próbálkoztam többször korábban, mert nagyon szerettem volna vért adni, de sosem vették le. Van egy 50 kg-s súlyhatár, én kicsivel alatta voltam, így mindig megkaptam, h magának sincs elég...Anyukám rendszeres véradó volt, és regisztrálták is, hogy sürgős esetben ha vér kell, jöhetne érte, hogy vigyék a kórházba, mert ritkább vércsoportja volt, B negatív. Mindig szerettem volna én is adni. Végül az egyetemen sikerült kikönyörögnöm egy orvostól :) Kértem nagyon, hogy engedje meg. Azt mondta, volt régebben olyan lehetőség, hogy csak fele mennyiséget vettek le, azt megengedné, de azt már nem lehet, csak egészet. Végül a következőképpen engedte: a nővér ad nekem egy pohár narancsevet, erősítő cseppekkel (nem tudom pontosan, mi volt). Leveszik a vért, aztán lefekszek, megeszem a csomagból, amit adnak a csokit, iszok kávét s min fél órát pihenek, mielőtt felkelek. Még vérvét közben is bejárkált nézni, hogy jól vagyok-e. Utána ellenőrizte, hogy pihenek-e rendesen :)


5. Ezt már valamelyik kommentemben is említettem. Ultrahangra vártam néhány hete a kórházban (jön a második kölök:) ) Várunk sorunkra, befut 2 nőszemély. Asszisztens következő ajtónyitására rárontanak:


- ilyen papírunk van, evvel ide kell gyönni?
- nem, ezt a vizsgálatot nem mi végezzük, így sajnos nem tudok segíteni, tessék átmenni abba a rendelőbe (mutat 3 ajtóval arrébb). De ez időpontos vizsgálat, így valószínűleg most nem tudják fogadni önöket, mert nagyon túlterheltek, csak időpontot tudnak adni.
- a büdös kurva anyádat!
Huhh. Sajnáltam szegényt, bár arca nem rezzent, gondoltam is, miket kaphatnak, ha már lepereg róluk. Én következtem, és hát... tartottam kicsit tőle, hogy ezek után milyen hangulat lehet, bár megértettem volna, ha nincs jó kedve. Lehet, hogy nem volt, de én ezt nem vettem észre. Kedves, mosolygós orvos és asszisztens fogadott. Megnézte a babát, kérdezte, tervezett gyerek-e: Igen válaszra gratulált. Nem, itt sem volt semmi "extra" történet, csak az elvárhatónál mosolygósabb légkör.


6. És utoljára: a szülésemről is írtam előzőleg. Volt egy részlet, ami talán nem fontos orvosilag, de (ha szabad giccsesen fogalmazni) nekem a szívemet melengeti :)
Éjszaka indult a szülés, szerencsére az az orvos ügyelt, akihez gondozásra jártam. Előtte 4 nappal találkoztunk utoljára, beszéltük, hogy ha 16-ig nem jön a kölök, akkor nem tudok nála szülni, mert szabin lesz, elutazik. Aznap este ő ügyelt, meglátott: óóó, tudtam én, hogy még nálam szül :) Reggel 7-ig volt ügyeletben, aztán szabi. A gyerek 10.21-kor szambázott elő, persze nem hagyott ott minket. Másnap délelőtt alszok a szobában, gyerek alszik mellettem a kosárágyban. Arra ébredtem, hogy valaki rázogat. Az orvos állt az ágy mellett:
- bejöttem megnézni jól van-e? Rendben van minden?
- jól vagyok, igen (térek lassan magamhoz) De doktor úr szabadságon van...
- (vigyorog) Igen, megyünk a barátaimmal vizitúrázni, lent ülnek a kocsiban...


Hát, annyi jutott eszembe hirtelen. Mondom, semmi extra dolog. "Csak" annyi, ami szerintem sok mással is megtörténik. Amit nem jegyzünk meg, mert kedvességet kapni természetes (?) Emberek, nem lehet ezeken a történeteken sokat vitázni, nem lesznek nagy izgalmak a kommentekben. Inkább csak "felhívás", hogy írjatok már ilyeneket is! Nem igaz, hogy mással nem történik ilyen! Borzasztó már állandóan a panaszáradatot olvasni. Ne csak én legyen már a vigyorgó kiskölyök...


Üdv
Vati

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.22. 07:05:54

Én is csak magam tudom ismételni: Az írás nem a jó egészségügyről szól, hanem a jó betegről.
Vegyük pl. a gipszelő srácot. 10-ből 9 mami megsértődött volna az "ízetlen" bizalmaskodáson. Hiszen aki utoljára masszírozta, nem jött haza a Don kanyarból. Hogy merészeli ez a suhanc összehasonlítani magát Vele?? ...és különben is! Az én fájdalmamon ne mulasson senki!

Egyébként nem ítélném el azokat sem, akiknek nem tűnik föl, hogy reggel felkel a nap, hogy az eső lefelé esik. Posztot az ír, akinek közlendője van. Normális, hétköznapi dolgot nem tartunk szükségesnek közölni. Ha valami megbízhatóan működik, nem dicsérjük folyamatosan, hanem életünk részévé válik és észrevétlen kísér bennünket.

Dr.laikus PhD 2011.05.22. 07:33:44

@El Visco Stello:

Hát nem egészen! Attól, hogy valaki idős még jó humora lehet, a kellemes dolgokra tud emlékezni, ha sikamlós akkor pironkodva göcögni rajta.

Az idős emberek általában a gügyögéstől irtóznak, a feleslegesen tagolt beszéden, a feltételezésen, ha idős, akkor süket is és vak is.
Persze lehet mindkét utóbbi dolog is.
Igazában lehet mamázni, ha nem lekezelő hanem segítő az intonáció.
Ja persze ez már zene,,, dur-ban, vagy mol-ban elbeszélve.
Mint tudjuk ehhez érzék kell, de nem kell abszolút hallás...:)

A többivel természetesen egyet értek.
Jó lenne ha a pontos, precíz működés az
életünk minél nagyobb részévé válna.

Káin 2011.05.22. 10:04:58

@El Visco Stello:

"Normális, hétköznapi dolgot nem tartunk szükségesnek közölni."

Miért ne? Hajlamosak vagyunk a normális, hétköznapi dolgokat egyáltalán nem észrevenni, ennek ellensúlyozása szerintem nem fölösleges, vagy hasztalan.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.22. 11:05:56

@Káin: Nem mondtam sem azt, hogy felesleges, sem azt, hogy hasztalan. Legszebb emberi tulajdonság észrevenni a jót is.
Azt mondtam, hogy az emberek ritkán éreznek kényszert közölni azt, hogy nem történt semmi, minden működött úgy ahogy az kell. Elég szomorú, hogy ma ez a különleges. Hogy hálásnak kell lenni és el kell ájulni attól, ha valakik valahol tisztességesen végzik a dolgukat.

IrishOak 2011.05.22. 14:06:04

Szép Vasárnapot:-)

Ezt a pár történetet jó volt olvasni:-)

Nekem is hasonló dolgaim vannak- de ez emberi viszony függvénye.
Az orvosok, ápolók a körülményeikhez mérten megteszik a szükséges dolgokat- de lelkileg "dobni" a dolgon a páciens hozzáállásával lehet igazán.

thbogyó 2011.05.22. 14:07:47

Köszi VATI :) Szívemből szóltál :) Végre-végre valami pozitívum!!! Azt hiszem én is kedvet kaptam hozzá, hogy írjak a blogra pozitív hangú megtörtént eseteket (nekem is van bőven :) ) Na persze csak majd a csütörtöki szigorlat után...

IrishOak 2011.05.22. 14:11:17

jut eszembe:

Még jó, hogy tegnap nem volt világvége, mert sajnáltam volna, ha ez a mai pozitívum elmarad:-D

Bikli néni 2011.05.22. 14:54:53

Ez tök jó volt, köszi :)
Pár apróság jutott eszembe ezekről a történetekről:
1. Fogorvos: anyukámnak közel 30 éve tört le egy darab a fogából, vagy nem tudom, mi volt pontosan, de elég nagy gebasz. Hétvégi ügyelet (ahol közismerten mindig csak húztak). Na, ez egy menthetetlennek ítélt fog volt, de az ügyeletes addig próbálkozott, amíg sikerült összerakni a fogat (eltartott egy darabig), és az a foga a mai napig is megvan.
2. Új háziorvos: nekem egyszer a vakbélgyulát rajzolta le egy papírra a doki néni :)
3. Véradás: nagyon szívesen adtam volna, de gyógyszerszedés kizáró ok, hát mindig elhajtanak :(
Ellenben: párom (lehet fújolni :P) egyszer adott vért, hát a kis asszisztens csajszi úgy körülugrálta meg úgy smúzolt, hogy már én ráncoltam a homlokomat, hogy ennyire feltűnően nem kellene már flörtölni... :D

Második kölökhöz jó egészséget és könnyű szülést!

Bikli néni 2011.05.22. 14:57:04

@El Visco Stello: Micsoda mázli, hogy az én nagymamim a tízből tizedik. Olyanokat szokott mesélni, hogy az ember sír a röhögéstől. Mikor műtötték, meg amikor kapta a kemót, ott szórakoztatta közben a mélyen tisztelt publikumot, és a doki még mondta is, bárcsak több ilyen betege lehetne... :)

Bikli néni 2011.05.22. 15:01:12

@IrishOak: Na ez most már másodszor jön velem szembe. Miért kellett volna tegnap világvégének lennie? Én erről abszolút lemaradtam.

ma21 2011.05.22. 15:14:03

29 évig jártam 1 fogorvoshoz,aztán a fiam és a barátok is. Nyugdíjba ment, a következő fog Dr rossz választás volt,de Gyulán találtam olyan szuper dokit akivel jöhet megint 29 év.

VaTi 2011.05.22. 15:16:49

üdv mindenkinek! Örülök, hogy azért az ilyen történetekre is van vevő :) És jó, ha más is hasonló dolgokat tapasztal. Én mindössze annyit szerettem volna, ha az ilyenek is szóba kerülnek.
Jah, két mondás nagyimtól:
- alacsony vérnyomásra kávé, magasra pálinka, mást nem szedünk
- ha jó dolgok jönnek nevetünk, ha rosszak, sírunk. Aztán elmúlik ez is, az is, jönnek újak, mi meg túlélünk mindent.
Szép vasárnapot :)
:)))

Bikli néni 2011.05.22. 15:24:39

@VaTi: Alacsony vérnyomás vs. utálom a kávét esetre Nagyidnak nincs valami tanácsa? :DD

Szép vasárnapot, én mentem vonatozni... :(

SusanneF 2011.05.22. 15:43:41

@Bikli néni: A véradásnál önmagában az.hogy valamilyen gyógyszert szedsz-nem kizáró ok!
Mindig egyénileg az ottani doki dönti el,hogy az adott gyógyszer mellett a vér felhasználható-e?
Mert ugye,ritkán szelektálnak,hogy épp ereje teljében levő pl.balesetes beteg vagy épp korababa kapja-e??

SusanneF 2011.05.22. 15:48:09

@VaTi: Nagyon köszönjük VATI!!!
Bárcsak itt is eljuthatnánk odáig,hogy több a pozitív,mint a negatív,és tartalmas kommentek követnék mindegyiket....:)
Tarthatnánk most is a 200.-ik kommentnél,időarányosan...
De úgy látszik,a dugaszolásról szóló izgalmasabb,gondolatkeltőbb a kedves kommentelőknek!!?

SusanneF 2011.05.22. 15:50:30

@thbogyó: OK,várjuk!
Sok malacot a szigorlatodhoz!:)

VaTi 2011.05.22. 16:56:59

@Bikli néni: Javasolhatom a parlamenti közvetítések rendszeres megtekintését :)

Hatodéves 2011.05.22. 17:38:21

Jó, de ha működik valami, abból semmit nem lehet tanulni. Ha ott van az ember és látja, hogyan szerveződik a munka, az más. De engem például sosem érdekeltek a pozitív történetek, úgysem hiszem el őket, és úgyis csak a többi itt közölt negatív fog eszembe jutni.

IrishOak 2011.05.22. 17:47:08

@Bikli néni:
Jaj, má' drága szívem: haladjunk a korral, mossunk erős mosóporral:-D

hvg.hu/vilag/20110522_elmaradt_vilagvege

Egyébiránt minden este amikor elalszunk... vége van a világnak:-D

thbogyó 2011.05.22. 18:39:00

@SusanneF: Köszi :) :) Utána megírom :)

VaTi 2011.05.22. 19:09:13

@Hatodéves: nézd, lehet, hogy neked csak akkor érdekes egy poszt, ha tanulhatsz belőle, mert te szakmai szemmel nézed. De ha másik szemszögből nézed a dolgokat, talán orvosként majd neked sem lesz hátrányos, ha az emberek (a laikusok, akik a betegeid lesznek) tudatába nem csak az ömlik a netről folyamatosan, hogy a dokim félrekezelt, meg pénzt követelt, meg nem látott el, meg hagyta meghalni, bunkó volt, stb. Nem baj, ha néha, nagyon néha felemlítjük azt is (és másokban is felidézzük), hogy milyen az, ha elhivatott, jó orvossal találkoztunk. Ha a betegben ez a benyomás erősödik, a te dolgod is könnyebb lehet majd vele. Ráadásul olyan ritkán kerül ilyesmi itt szóba, hogy nem kell sokat elviselned a giccsből :)))
Egyébként az "úgysem hized el" kijelentéssel pont az orvosokat minősíted? Szerinted nincs jó, elhivatott, emberséges orvos, amiről itt szó volt?

Hatodéves 2011.05.22. 20:05:05

@VaTi:
Igazad van, erre nem gondoltam.

Nem azt gondolom, hogy a másik nem mond igazat, hanem, hogy véletlen volt. DE ez nem csak az eü-re vonatkozik. A sikeres vizsgáimat is mind véletlennek tartom, és ha valaki szimpatizál velem, azt is. Jobb a biztos rossz, mint a jó, ami elveszhet :S

2011.05.22. 20:23:01

@Hatodéves: Nem vagy ma egy kicsit pesszimista ?:-))Én egyébként szimpatizálok veled, és nem hinném, hogy ez véletlen, sok hozzászólás után alakult ki. Persze ez is elveszhet, de ahhoz nagyon ki kellene fordulnod magadból, és ez nem szokásod itt a blogon.:-)

Hatodéves 2011.05.22. 20:26:17

@Turchi:
Köszönöm, kölcsönös a dolog.

De, tényleg pesszimista vagyok, és sokáig rá sem jöttem, hogy nem ez az egyetlen lehetséges gondolkozásmód. Most már legalább felismerem :)

2011.05.22. 20:54:36

@Hatodéves: Akkor mi ennyivel járultunk hozzá a pozitív poszthoz.:-))

Bikli néni 2011.05.22. 21:45:02

@SusanneF: Én próbáltam, kétszer is adni. Mikor meghallották, mit szedek és mire, mondták, hogy ne játsszak a saját egészségemmel sem. Mondtam, hogy saját felelősségre adok vért. És akkor jött az, hogy ők ezt nem vállalják be, de azzal a gyógyszerrel, amit szedek, különben is tilos. Ezek után úgy gondolom, felesleges is próbálkozni.

Bikli néni 2011.05.22. 21:48:46

@VaTi: :DDD
@IrishOak: Ha a hülyeség fájna... :) Köszi a linket!

2011.05.24. 09:12:24

@Bikli néni: Véradás, hmmm... ugyanmár! Mintha tesztelnék az összes vért mindenre! Ez nem úgy van azért, hogy adunk 4-5 dl vért, és ebből 1 elmegy a vizsgálatokra, amik összköltsége alaphangon lenne 100.000. Ezt egyik állam sem bírná. Nyilván szűrnek alap dolgokat, pl. HIV, Hepatitis, de hogy minden problematikus gyógyszerre leszűrjék az összes mintát, az nem valós állítás. Sőt mi több, hematológiai szempontból sem tökéletes mindegyik vér: vastartalom és alaktan sem számít! (Kivéve súlyos eltérések.)

Ahogy Miklós is írta, a vér hiánycikk.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása