Ennyit érne egy ember élete?
Van nekem egy pasim, harmincon túl, negyvenen innen, nagyon szeretem – de korántsem egy love storyt szeretnék elmesélni, hanem egy dühítő fordulatokban bővelkedő láb-sztorit. A pasim stramm legény, hisz benne, hogy a sport által acélozható a test egészsége, ezért focizni jár. Egy ilyen edzés után azzal hívott fel, hogy elesett és nem tud járni, segítsek. Ez február közepén történt, most április eleje van, és azóta is alig tud (ellenben meglehetősen rezgett a léc, hogy tragédia történjen - de ne szaladjunk ennyire előre).
Érte nyargaltam autóval és nyomás az orvoshoz: az albérletéhez közel található a helyi szakrendelő (a csepeli), értelemszerűen oda vittem (bár ne tettem volna), ahol a baleseti sebészeten szinte azonnal sorra került. Az ügyeletes doktor végigtapogatta a vádliját, közölte, hogy egy kisebb alma nagyságú területen izomrostszakadás történt: szigorú fekvés egy hétig, jegelés, három hét alatt gyógyul.
Na ez korrekt, magamban meghajoltam a doktor úr röntgenujjai előtt, azt hittem, ilyenkor azért megnézik röntgennel, ultrahanggal, de mit értek én hozzá? Jegeltük ész nélkül, a pasim pihent annyit, hogy még a retyóra is a gurulós számítógépes székkel ment, ágyban étkezett, hadd ne soroljam. Két és fél hét múlva visszamehetett dolgozni – búcsúzóul kapott egy fáslit, hogy ezzel még tekergesse egy darabig. A vizsgálat minden kontrollnál ugyanúgy tapintással ment, holott az amúgy jól felszerelt intézményben biztos akadt volna ultrahang.
Pár (ülő)munkás nap múlva drága emberem lába elkezdett irgalmatlanul fájni, így visszabicegett az orvoshoz, hogy vajha mi lehet a fájdalom hátterében. Tapogatás, vállvonogatás, jegelje, kenegesse, kímélje, fokozatosan terhelje, majd elmúlik. Izé, és ultrahang nem kéne, hátha van valami zűr? Miért kéne, attól nem gyógyul gyorsabban. A pasim a lehetőségekhez mérten ezt meg is tette, a hétvége egész jót tett a lábának, aztán újra kezdődött az egész, csak most sokkal fájdalmasabban, és távolabb a sérüléstől. Hét közepén ismét felkerekedett tehát, ezúttal egy másik orvos fogadta, aki szó szerint lebarmolta, hogy mit képzel magáról, itt nem szokás csak úgy ugrálni az orvosok között, nem is az ő betege. Kapott valami gyulladáscsökkentőt, de az fel se merült, hogy esetleg a szövetek közé nézzenek bármilyen módon. A következő héten már pokoli kínokat élt át a párom: addigra már lassan falábért kiáltott, mert a hús-vér lába az csak dagadt, lüktetett, és már feljebb, a combjánál fájt a legjobban. Ekkor már rafkósabb volt, a “saját” orvosához ment, aki végitapogatta az inkriminált lábat ismét, és lediktálta az asszisztensének, hogy mit NEM talált. Nem, nem kell ehhez ultrahang, minek? Majd, úgymond porcleválásra gyanakodva, sürgősséggel beutalta az ortopédiára. A sürgősség azt jelentette, hogy egy hét múlva fogadták volna.
A pasimban ekkor fordult egyet a bornyú, és mivel épp arra a hétvégére időzítette anyukája meglátogatását a szülővárosában – közel három órás autóútra a fővárostól – bejelentkezett egy ottani sebész magánrendelőjébe. Ekkorra a lába bokától combtövig fel volt püffedve, és diót lehetett volna törni rajta, annyira megfeszült; a térdénél pedig szivacsos tapintású volt. Innentől felgyorsultak az események, mert a sebész azonnal trombózisra gyanakodott, amit másnap egy - szintén magán - ultrahangrendelőben megejtett vizsgálat be is igazolt. Három helyen volt elzáródva a lábában a keringés, azonnal kórházba szállították, mert lényegében bármikor leszakadhatott és a keringésbe kerülhetett volna valamelyik vérrög, ami (javítsanak ki, ha tévedek) a szívbe, tüdőbe, agyba kerülve végzetes is lehetett volna. (Az ultrahangos doktornő később megjegyezte, ha nem vizsgáltatja ki magát saját szakállára hétvégén, és nem kerül kórházba még aznap, egyáltalán nem biztos, hogy a főváros felé tartó hosszú autóútja nem végződött volna szerencsétlenséggel.)
A további kezelés már gondolom papírforma szerint ment: három nap fekvés a belgyógyászaton moccanatlanul (kacsa-ágytál-ágyban mosdatás), vérhígító hasba szúrva, további vendégeskedés a kórházban, gyógyszer beállítása, mindennapos vérvizsgálat, hazaengedést követően további pihentetés, fokozatos terhelés, utókezelés. Csak hát mindez akkor történt-történik, amikor a munkahelyén a leginkább oda kellene tennie magát (nem mellesleg leépítések is vannak)... Nyárig fásliznia kell a lábát és hat hónapig biztosan szednie kell a vérhígítót, nesze neked, gondtalan nyaralás!
Ez a sztori szerencsésen végződött, de csak azért, mert a beteg nem nyugodott bele abba, hogy pusztán “ránézésre” állítsanak fel diagnózist. Én meg azóta sem értem, hogy miért épp egy ultrahangos vizsgálaton kellett spórolni, egy olyan sérülés esetében, ahol a sérülés pontos mértékét – laikusként úgy vélem – ezzel az eszközzel lehet meghatározni, reális kockázata van a vérrögképződésnek is, ráadásul a beteg állapota állandóan visszaesett? Mennyibe került volna ez a vizsgálat, amit egy adózó, a társadalombiztosítást becsülettel fizető állampolgártól megtagadtak? Összességében sokszorosába fájt az államnak a párom kezelése, mint ha az elején tisztességesen ellátták volna. Az életminőségét sikerült hónapokra (évekre?) tönkretenni. A csepeli szakrendelő intézet kívül-belül csili-vili építmény, modernnek és tisztának tűnik. Soha nem volt tömeg, kötve hiszem, hogy nem lett volna idejük foglalkozni az esettel. Ennyit érne egy ember élete, aki csak focizni akart munka után...?
J.
Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Esztétikus Kritikus 2011.04.14. 12:56:32
Kettő: ha valakinek nincs pénze ügyvédre (mert mondjuk az ember hajt mint állat, és azt nem ügyvédekre és egyéb stresszfaktorokra akarja költeni), akkor csak hallgasson, mint sült hal a szatyorban, oszt hagyja, hogy az elcsupált, javításra szoruló egészségügyes gépezet, ami rajta is átment, forogjon tovább? Kis árnyalatokat a gondolkodásba, plz.
Téged amúgy mi motivál a blogolásra, ha ennyire ellenzed a szabad véleménynyilvánítást? :D
Mágia 2011.04.14. 13:00:10
Meglepődnél, ha egyszer csak egy hónapra tételesen felírnád az adott havi összes bevételedet és kiadásodat.
Majd első körben megnéznéd, hogy a reklámokban sulykolt vacakok közül mire nem is volt egyáltalán szükséged a listáról.
Majd második körben megnéznéd, hogy melyik reklámokban sulykolt vacakot tudtad volna kiváltani ugyanolyan (vagy jobb) minőségű, ám nem reklámozott, szolidabb márkanevű termékkel.
Majd harmadik körben elhatároznád, hogy megfelezed a havi kiadásaidat.
Onnantól nem vennél magas szinten feldolgozott élelmiszereket, kizárólag nyers termékeket vennél.
Rájönnél, hogy a házi pástétom sokkal olcsóbb és finomabb, mint a bolti szójás, vagy hogy a 400 Ft/kg árért kenyérnek nevezett sült fűrészpor helyett otthon 150 Ft-ból kihozol egy kiló friss, finom házi kenyeret.
Megkeresnéd a legolcsóbb netes, kábeles szolgáltatót, a mobilszolgáltatódnál a legkedvezőbb csomagra módosítanál.
Nem multinál vennél zöldséget és húst, hanem a piacon.
A lehetőségek száma végtelen.
A látszólag szükéges vacakjaik elvesztésével viszont csak azokat lehet terrorizálni, akiknek fogalmuk sincs, mennyiből lehet kihozni egy hónapnyi minőségi életet a média által sulykolt sallangok nélkül.
Mágia 2011.04.14. 13:03:14
A blogom nem más, mint stílusgyakorlat.
Szellemi edzésterv, hogy azokban a kérdésekben is naprakész maradjak, amikkel pénzért éppen nem foglalkozom.
Hát tehetek én arról, hogy sokan olvassák?
:)
gaborka78 2011.04.14. 13:03:50
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 13:04:05
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 13:06:41
gaborka78 2011.04.14. 13:07:18
Mágia 2011.04.14. 13:09:16
Ügyvéd mindenkinek jár, amiatt senkit nem érhet hátrány a bíróság előtt, hogy nincs ügyvédje.
Ha elég érdekes a téma, és a felperesnek jó esélyei vannak, még sztárügyvédet is kaphat a publicitásért és az alperesről leperelhető munkadíjért cserébe.
Aki pedig bizonyíthatóan nem tudja megfizetni a jogi képviseletet, úgy tudom, kaphat ingyenes támogatást.
De ha valóban igaza van, akkor miért is ne találna egy sikerdíjas ügyvédet, aki megnyeri a pert és leveri a vesztes félen a munkadíját?
*Catalina* 2011.04.14. 13:09:47
Mágia 2011.04.14. 13:11:36
Te tudsz kenyeret sütni 150 Ft/kg áron?
Mert én tudok. És nem csak tudok, de sütök is.
Papolni nem szoktam, mert semmi nincs ingyen, a papolás se.
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 13:12:00
Majd harmadik körben elhatároznád, hogy megfelezed a havi kiadásaidat." Nem tudom, hogy a gázművek, vagy az Elmű mit szólna ehhez?:))
gaborka78 2011.04.14. 13:12:39
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 13:13:55
Tower13 2011.04.14. 13:14:20
Magas fokon feldogozott?
Nézzük. Tojás.. (szegény tyúk már gépi eszköz lett)
Pástétom? Ki a halál seggjukának van pénze pástétomot venni?
Egyébb iránt az otthoni főzés sem olcsó mulatság. Nem nem tudom megfelezni a havi ktg- lévén nem otthonról netezem, a mobil díjam meg összesen 2k.
Nyers terméket? Mint? Mondjuk esetleg, nyerszöldség? Érdekes főtt zöldséget nem szoktam venni a piacon.
Ha megyek multiba tejfölért pl, érdekes én 100 Ft alatt veszem a magyar tejfölt. Ismétlem, hogy értsd, Magyar tejföl.
Továbbá nem nézek tv, nekem nem kell. Szar műsorért nem fizetek. Nem kocsmázom, mert nem látom értelmét.
Viszont képzeld, a gyereknek tényleg kell cipő (még nincs gyerek.), ruha, tanszer (nem használt könyv, mert már megint újfélét kötelező venni, tudja a rák miért), és bizony bérlet is kell. Máris ott tartunk, hogy sajna dolgozol, mint az állat vagy kirekesztett senki vagy. A gyerekeid is azok lesznek.
Persze, ha leglább a munkaszerződést betartják veled szemben, akkor esetleg, csak heti 50 órát. Ami nagyon kényelmes.
@gaborka78: Max önmagát olvassa. Az is sok neki.
Mágia 2011.04.14. 13:17:37
"Mégis kik mondjanak erről szakvéleményt, hogy igaza van e?"
Igazságügyi orvosszakértő?
www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/4231/az-igazsagugyi-orvostan
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 13:19:44
gaborka78 2011.04.14. 13:20:56
Mert én tudok. És nem csak tudok, de sütök is."
és ebbe beleszámolod azt, hogy mennyi ez idő alatt a munkadíjad? Pl. ha helyette ennyi időt dolgoznál? Bele értve azt, hogy elmosogatsz (vízdíj, melegvíz). Vagy mennyit ér meg neked az az idő, amit a családoddal töltesz mert mondjuk dolgozol, meg túlórázol, hogy legyen annyi pénz ami szükséges? Egyszer kiszámoltam és rájöttem, hogy nem éri meg... Bár lehet neked ez a számítás bonyolult...
gaborka78 2011.04.14. 13:22:05
Mágia 2011.04.14. 13:23:36
A blogomon kitettem egyszer, hogy mi kell az otthoni gázsütős kenyérsütéshez.
Nem kell hozzá kenyérsütőgép.
Két szilikonforma kell hozzá, egy kelesztőtál meg egy gázsütő.
Nálam a blogon a bolondbiztos recept van kint, amit bárki meg tud csinálni, és ha valaki abban már rutinos, akkor érdemes továbbmenni a Limara péksége blogra, mert az igazán jó receptek ott vannak, de azokhoz kell azért egy kis konyhai tapasztalat.
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 13:26:32
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 13:27:06
Mágia 2011.04.14. 13:29:15
Gáborka, a kenyérsütés gyakorlatilag abból áll, hogy van vele kb kétszer 10 perc konkrét izommunkád, meg kb 2 óra kelesztés, amikor bármi mást csinálhatsz, meg kb 40 perc sütés, amikor szintén bármi mást csinálhatsz.
Én kérnék elnézést, ha ezt a kétszer 10 percet kiszámláznám magamnak :)
gaborka78 2011.04.14. 13:33:40
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 13:35:22
De be kellene látnod, hogy nem mindenkinek jön be a kenyér sütés. Pl. az én gyerekeim kifejezetten utálták. Arról nem is beszélve, hogy egy három gyerekes családnak nem lehet állandóan kenyeret sütni. Egyszerűbb ha megveszi.
Bikli néni 2011.04.14. 13:36:48
Máriát pl. egy fekete, göndör hajú nőnek képzelem, de ez jó eséllyel az avatarja miatt van :) Rikát pedig el se tudom képzelni más arccal, mint az avatarja :D
Kíváncsi vagyok, engem milyennek képzeltek (aki tudja a választ, az nem játszhat!!) :)
Leroi 2011.04.14. 13:39:30
Jogorvoslat, jogászok és IGAZSÁGÜGYI ORVOSTANÁSZ bevonásával.
Korántsem egy másik orvos belemártásával az ügybe. Márminthogy elviszem kitálalom az esetet egy orvosnak és írásos véleményét kérem, amit majd felhasználok az érdekemben.
Próbáltak engem is bevonni egyes betegek ilyen ocsmány pénzszerző akcióba, de páros láb lett a vége...
@Esztétikus Kritikus:
Lásd mint fentebb.
Leroi 2011.04.14. 13:40:50
Tőlem kérdezted ezt, nagyarc?
Mágia 2011.04.14. 13:42:01
Nyugodt lehetsz, hogy az a kétszer 10 perc valóban kétszer 10 perc.
Persze lehet, hogy ha te is az a körülményeskedős, szuttyogós típus vagy, akinek a vajas kenyér megkenése is egész napos program, akkor a kenyérsütésre is egy hétig készülsz és újabb egy hét, amíg magadhoz térsz belőle :)
Youtube-on vannak jó kenyérsütős videók, ellenőrizheted. Bár én nem szoktam közben liszttel felszórni a konyhát, a többséggel ellentétben :)
Bikli néni 2011.04.14. 13:43:10
gaborka78 2011.04.14. 13:43:28
gaborka78 2011.04.14. 13:44:53
Farkasokkal táncoló 2011.04.14. 13:48:52
És ugyan mit szakért az igazságügyi orvosszakértő, ha előtte antidatálva meg van hamisítva az összes zárójelentés?
Ha valaki (másik orvos) azt se hajlandó tanusítani akár írásban akár szóban amit a két szemével látott???
Én nem vitatom, hogy vannak akik tényleg pénzt akarnak csinálni, na de azért ne nézzetek már egészen hülyének.
Leroi 2011.04.14. 13:48:54
Jól van. Elhiheted nekem, hogy vannak igen sarkított esetek is, amikor erősen egyirányban kiélezett az akció. Én ezekről beszéltem, nem a valódi orvosi tévedések következményeiről.
A legtöbb orvosi szakma borzasztóan defenzív épp emiatt, így nagyon nagy hülyeséget kell elkövetnünk, hogy valós támadási felület keletkezzen.
Leroi 2011.04.14. 13:52:34
Az orvosnak joga van megtagadni a véleménynyilvánítást, ha a beteg nincs életveszélyben.
A "tanusítást" is, ha csak fel nem kérik hatóságilag.
gaborka78 2011.04.14. 13:54:56
gaborka78 2011.04.14. 13:57:18
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 13:58:07
Bikli néni 2011.04.14. 14:00:56
Leroi 2011.04.14. 14:09:35
Kendét ne idézd, mert lavórba hányok tőle.
Nem igaz, hogy nem hibázhat, az viszont igaz, hogy igyekszik nem hibázni és igyekszik a saját hibájából tanulni, azonkívül igyekszik nem megadni azt az elégtételt a rosszindulatú félnek, hogy az ő bőrén kereskedjen.
Engedtessék meg nekünk, hogy megvédjük magunkat.
Alulfizetettek, kihasználtak és még védtelenek is legyünk...
Aha, ez tökéletesen megfelelne egyeseknek.
sárga nyúl 2011.04.14. 14:11:40
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 14:13:07
sárga nyúl 2011.04.14. 14:14:57
Mágia 2011.04.14. 14:26:06
"Alapvetés, hogy az orvos nem hibázhat."
Belinkelnéd azt a törvényt, ahol ez így le van írva?
@batgirl:
Persze, a beteg megvédheti magát, én is ezt tenném, ha okom lenne rá. De az, hogy egy magát sértettnek VÉLŐ ember becsörtet egy orvos rendelőjébe és felszólítja, hogy TANÚSKODJON, ez nem tartozik bele abba a jogilag pontosan körülhatárolt eszköztárba, amit alkalmazhat.
Ha tanút akar, úgy tudom, hivatalos úton kell beidéztetnie. Ha szakértői véleményt akar, azt is a formai szabályok betartásával kell kérnie.
Ha nem így lenne, az csak tovább bonyolítaná a dolgot, mert nem mindenki állna meg ott, hogy szépen kéri a tanúskodást meg a szakvéleményt...
Ezek a szabályok tehát mindkét felet védik, extrém esetben a saját helytelen viselkedésüktől is, amit később megbánnának és akár éppen ellenük lehetne felhasználni.
gaborka78 2011.04.14. 14:27:00
Tudom sokan nem szeretik Kende könyvét (nekem se mindenben tetszik). De amit írtam ha az egy tizede igaz akkor is már nagyon nagy baj van. Vagy azért nem szeretik mert "fáj az igazság". Fáj az ha valaki egy tükröt tart, hogy nézzétek meg ilyenek vagytok? Nem azon kéne dolgozni, hogy ne így nézzetek ki kivülről? Lehet ezért tenni kéne valamit?
gaborka78 2011.04.14. 14:28:28
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 14:30:07
gaborka78 2011.04.14. 14:32:27
Mágia 2011.04.14. 14:35:39
Aranybogár, a joghely belinkelését kértem, amire hivatkozva írtad, hogy az orvos nem tévedhet.
A linkelés nem megy, vagy egy egyszerű kérés értelmezése?
El Visco Stello (törölt) 2011.04.14. 14:36:16
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 14:36:33
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 14:37:59
gaborka78 2011.04.14. 14:39:10
gaborka78 2011.04.14. 14:46:44
gaborka78 2011.04.14. 14:49:48
El Visco Stello (törölt) 2011.04.14. 14:50:44
A gond akkor kezdődik, ha ismeretlen orvoshoz betegként megyek. Eltart egy darabideig, míg kialakul a kapcsolat.
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 14:53:40
gaborka78 2011.04.14. 14:53:48
Dr.laikus PhD 2011.04.14. 14:54:51
Lábadozom, de nem vagyok rosszul.
Varrat még benn, pungálás két naponta.
Nem is tudok most írni rinyáló blogra annyira csodás volt az ellátás. Nem nekem, mindenkinek.
Ha jobban használom majd a kezem megírom.
Ha a súlyponti kórház ezt jelenti ellátásban amit kaptunk, akkor minden pocsék kórházat zárjanak be, mert betegként még ha messzire is kell érte menni megéri. :-)
Dr.laikus PhD 2011.04.14. 14:58:00
Tekintve, hogy a kommunikáció jelenleg olyan amilyen. Más megoldás nem marad, mint összeszedni a bátorságunk, elfogadni laikus voltunk és kérdezni, kérdezni, kérdezni.
Persze laikusként is lehet tájékozódni azért, hogy annyira ne tűnjünk hülének... :-)
Akkor kapunk választ, olyat amit megértünk.
Mágia 2011.04.14. 14:59:44
Tényleg jó szándékkal teszem be a két lenti linket, lehet, hogy ismered is a rajzokat. Eric Berne Emberi játszmák könyvéből való.
Annyiban tartozik kde, hogy Berne azt feltételezi, hogy egy-egy párbeszéd során mindkét fél háromféle módon nyilvánulhat meg: szülőként, felnőttként, gyerekként.
Addig lesz a párbeszéd mindkettőjük számára kellemes, amíg mindketten azt a fajta stílusú üzenetet kapják, amelyik stílusú üzenet gond nélküli vételére alkalmas pozíciót ők maguk elfoglalják.
Ilyenkor az interakciók nem keresztezik egymást:
www.ericberne.com/images/PAC2.jpg
Ilyen lehet például az elesett beteg gyerekes jegyeket is beemelő stílusa, és a nővér erre reagáló anyáskodó stílusa. Vagy pl egy részeg kitárulkozó panaszkodása és a pultoslány megértő anyáskodása.
Ilyenkor mindenki boldog :)
A baj akkor van, ha az egyik fél elindítja a párbeszédet a saját pozíciójából, ám a válaszreakciót nem az erre párhuzamosan válaszoló stílusban kapja, hanem úgy, hogy a két interakció nyilai keresztezik egymást.
Például a beteg az elesettsége miatt egy csipetnyi gyerekességgel nyilvánul meg, ám az orvosa erre nem vevő, és felnőttként felel az akcióra.
Vagy a beteg felnőttként kérdez, az orvos meg a szülő stílusában, kioktatóan válaszol.
Vagy a beteg kérdez szülőként, számonkérően, ám az orvos nem fogadja el az ennek megfelelő "gyerek" szerepet, hanem felnőttként válaszol.
Ilyenkor borul a bili :)
www.ericberne.com/images/pac-crossed.jpg
Ezt csak azért írtam ide, mert előfordulhat ám, hogy senki nem néz senkit hülyének, senki nem tartja kevesebbre a másikat, csak éppen vagy az egyik fél nem, vagy egyik fél sem abban a "szerepben" adja elő magát, amit a másik várna ahhoz, hogy a rajzon látható nyilak ne keresztezzék egymást és mindenki boldog legyen...
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 15:13:19
Dr.laikus PhD 2011.04.14. 15:14:48
Itt jobban megérted, ill. kiegészíti, szerintem ez a lényege.
nemvagyegyedul.gportal.hu/gindex.php?pg=7690255
gaborka78 2011.04.14. 15:15:32
Nem tetszik az orvosoknak Kende könyve? Nekem se tetszik. De vegyük elő egy másik "olvasatát". Egy kívül álló (újságíró) ír egy könyvet, elgondolkodott bárki is, hogy esetleg az jusson erről eszébe, hogy "anyu segíts, tényleg ilyen csúnyának nézek ki? - mondta a királylány amikor belenézett a tükörbe". Most itt orvosoknak magyarázzuk, hogy mit jelent a "tünet" kifejezés, és azt, hogy a tüneteket együttesen kell értelmezni? Hogy esetleg itt a sok-sok beírást egy "beteg" tüneteiként kéne értelmezni???... Nekünk azt tanították, hogy amikor csinálsz valamit akkor az azt használók véleménye a fontos. Például egy épületről - a tervezőnek akár mennyire tetszik - a használók, az utca embere fog véleményt mondani. Esetleg 20-30-50-100 évvel később. Az orvosokról a betegek mondanak véleményt. Ami még ha negatív akkor is meg kell hallani, és elgondolkodni, hogy hol rontottuk el. Mi az amit rosszul csinálunk. És akkor látjuk, hogy alapvetően a legtöbb esetben nem szakmai hanem kommunikációs hiba van. Miért nem próbálunk akkor ezen változtatni?
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 15:19:51
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 15:24:12
Dr.laikus PhD 2011.04.14. 15:25:19
Ezért gondolom, ha rosszul beszélnek velem, mint beteggel akkor én beszélek az orvossal. Nincs más választásom.
Valószínű, hogy a most külföldön dolgozók egyszer haza jönnek és hozzák magukkal a módszert hogyan kell a beteggel beszélni.
Kapunk tájékoztatást szóban, és írásban.
Megfelelő stílusban, hiszen a világ boldogabbik felén ez működik.
Védi ezzel magát az orvos és a beteg is biztonságban érzi magát.
Nekem nem az orvosokkal van bajom, hanem némely egészségügyi középkáderrel aki nem képes A/4-es papíron kiírni, netán időnként szóban közölni ha valami nem a megszokott módon történik.
Néha azt gondolom élvezi az ingyencirkuszt és viszi haza, hogy végre történt vele is valami abban az unalmas kis életében. :(
gaborka78 2011.04.14. 15:31:02
Dr.laikus PhD 2011.04.14. 15:33:03
www.konywebbolt.hu/eric-berne-emberi-jatszmak.html
Megemésztése után.
konyvar.hu/eric-berne/sorskonyv/
Az emberi játszmák kihagyható, de annyira újszerű, hogy ráhangolódásnak nekem jót tett anno.
Dr.laikus PhD 2011.04.14. 15:38:13
Rendben, de ha nem vagyunk betegek akkor is beszélünk egymással, akkor idegesít néha a társaságban megszólaló és mégis képesek vagyunk emberi hangnemet megütni, mert akarunk valamit. Talán akkor csak közölni.
Itt a moderáció célja is az, hogy megfelelő vitakultúra alakuljon, még akkor is, ha az előttem szóló mondanivalója nem tetszik.
Ez sokat tud majd jelenteni egy-egy orvossal történő beszélgetés kapcsán, hogy figyeljem a metakommunikációját, ne akkor akarjak tőle azonnal valamit amikor látom, hogy feszült.
Tanulható az a fajta kommunikáció is amikor én adom el magam és válok ellenállhatatlanná.
Látod erről Mária tud nagyon sokat. :D
gaborka78 2011.04.14. 15:38:38
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 15:39:28
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.14. 15:40:13
gaborka78 2011.04.14. 15:41:16
gaborka78 2011.04.14. 15:42:49
Dr.laikus PhD 2011.04.14. 15:46:08
Néha negatív, alapvetően piszok tárgyszerű, ettől lesz katonásan pattogó.
És van, hogy nem értek - nagyon nem - vele egyet. Na és akkor mi van?.
serfecs (törölt) 2011.04.14. 18:06:03
Blog??? Én is kérek elérhetőséget!!!
Ugyandehogy (törölt) 2011.04.14. 18:13:58
Ugyandehogy (törölt) 2011.04.14. 18:29:41
az ügyvédi óradíjak pedig 25ezernél kezdődnek.
adamantium 2011.04.14. 18:29:57
a trombózis meg túl van lihegve magyarországon ezzel az ágyban fekvéssel, itt kap a beteg harisnyát meg testtömeghez adaptált, terápiás dózisú clexanet, oszt mehet, ne focizzon, de nyugodtan sétálhat. be van bizonyítva, hogy ha a trombózis nem éri el a poupart szalagot, akkor a belőle kiinduló embólia nagyon ritkán halálos. az ágyban fekvés meg gyakrabban
Ugyandehogy (törölt) 2011.04.14. 18:31:12
Ugyandehogy (törölt) 2011.04.14. 18:43:14
sárga nyúl 2011.04.14. 18:50:23
Ugyandehogy (törölt) 2011.04.14. 18:53:10
sárga nyúl 2011.04.14. 18:54:06
Nem én vagyok, hanem én 2011.04.15. 07:07:08
Engem érdekelnek a válaszok!
Úgyhogy, írd meg őket, kérlek, pár mondatban. Szívesen tanulnék, ma is!
Nem én vagyok, hanem én 2011.04.15. 09:55:33
Általában egyoldali a folyamat, piros-lila, duzzadt, feszül a végrag, fokozódó fájdalom, a bőr feszes, ujjbenyomatot tartó ödéma. Kb. ezek a jelek, amiket egy laikus is észrevehet.
És hogy mikortól végzetes? Lehet órák, vagy napok, hetek, de nem is kötelező belehalni a kezelés hiányába sem.
Nem én vagyok, hanem én 2011.04.15. 09:58:52
Na, jó nem vagy gyanús...
Édesanyádért meg részvétem....
@Tower13:
Köszi, a Lutra meg volt, de ezek kimaradtak...
bauchi 2011.04.15. 10:21:49
Sokszor leírtan már : 1. a betegnek mindig igaza van.
2. gondolkodni,gondolkodni,gondolkodni...
Ahogy annak idején tanították.Már akinek.
marand22 2011.04.16. 15:03:22
1. Milyen EKG- és fizikális tünetek alapján gondoljunk a fenti septumdefektusokra ?
Inkomplett vagy komplett jobb Tawara szárblokk, jobb kamrai terhelés jelei, belégzésre fokozódó hasadtságú 2. hang (emelkedett pulmonalis nyomás jele).
2. ASD és VSD mellett van (lehet) még egy összeköttetés a kis- és nagyvérkör között, mi az ?
Ductus Botalli persistens
3. A kis- és nagyvérkör közötti összeköttetést felelőssé teszik egy fejfájással járó kórképben is, mivel a shunt miatt egy hormon nem tud lebomlani a tüdőben. Mi ez az anyag és mi a kórkép ?
Serotonin, migraine (chestjournal.chestpubs.org/content/130/3/896.full)
sztrugackij 2011.04.16. 15:11:17
Állandóan többkilónyi Heidegger van nála.
Germanista,és jóban van a moderátorokkal.
Székely származású,és utálja az oroszokat.
Engem különösen!
Az utolsó 100 komment: