Vérző fejjel órákat várni

2011.02.07. 16:06

Kedves Blog!

 

A fiamat másfél hónapja baleset érte. 7 éves, most elsős. A napköziben játszottak, amikor a fiam véletlenül nekiesett a focikapunak és elkezdett ömleni a fejéből a vér. Természetesen agyerek üvöltött, de szerencsére nagyon jó napközis tanítónőjük van, aki megnyugtatta, amennyire csak lehet és hívták a mentőket. Elég lassan értek ki, de nyilván siettek, amennyire tudtak. A helyszínen ellátták a gyereket és bevitték a balesetire, hogy összevarrják a fejét.

 

 

Engem is értesítettek telefonon, kocsiba szálltam és siettem a kórházba. Végre odaértem és megtaláltam a kisfiamat egy törölközővel bekötött fejjel ülve, zokogva a folyosón.Nem volt mellette sem orvos, sem nővér, sem más. Elég mérges lettem, megkérdezem, hogy mire kell várnunk, a gyereknek még mindig vérzik a feje,jó lenne ha csinálnának vele valamit. A válasz az volt, hogy rengeteg a dolguk, majd szólnak, ha a fiam következik, ha esetleg átvérzik a törölköző, akkor szóljak.

 

Fiam még ekkor is nagyon meg volt rémülve, elég sokáig tartott, mire sikerült megnyugtatni teljesen, mondogatta is, hogy fáj a feje. Majdnem öt óra üldögélés után végre sorra kerültünk és a doktor úr, aki varrta a fiam fejét nagyon kedves volt és nagyon ügyesen bánt a fiammal,neki ezúttal is köszönöm. Mikor végeztünk mindennel, kérdezem, hogy nem lehet-e semmi baja a fiamnak (agyrázkódás, vagy ilyesmi), de azt mondták nincs szükség megfigyelésre, minden rendben lesz.

 

Természetesen nem így alakult a dolog, másnap el kellett mennünk a háziorvoshoz, mert fiam szédült és fájt a feje, aki beutalta a Bethesda kórházba agyrázkódással. Az ottani helyzetre nem lehet panaszunk, köszönjük minden kedves orvosnak és nővérnek a törődést!Szerencsére fiam teljesen meggyógyult és azóta ismét aktívan rosszalkodik, de reméljük hasonló élményekkel nem kell újra szembesülnünk.

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

macscico 2011.02.08. 10:09:59

Nem vagyok pedagógus ellenes, de azokkal értek egyet akik azt írták, hogy az iskolának igenis kellett volna a szülő megérkezésig felügyeletet biztosítani!Egy megsebesült, rémült, fájdalommal küszködő 7 éves csöpséget idegeneknek átadni, hát több, mint felelőtlenség!Jó, hogy frászt nem kapott! S ha a szülő valami miatt nem tud odaérni időben, a gyereket ellátják, akkor mit csinál ott a kis csöppség?

Mária 2011.02.08. 10:20:29

@Laciii:

"Mert 60-80 gyerek nem bír ki pár órát egy fővel együtt ugye, akár az igazgatóval."

Ugye csak viccelsz?

Ki merne felelősséget vállalni azért, hogy egyedül felügyeljen órákon át 60-80 gyereket?

Másrészt: te, mint szülő, nyugodt lennél abban a "pár órában", ha tudnád, hogy az alatt az idő alatt a gyereked számára nem biztosították a megfelelő felügyeletet és oktatást, hanem csak beterelték őket valahová, mint a disznókat?

Mindezt azért, mert EGYETLEN gyereknek felrepedt a bőr a fején és a te gyereked tanára arra az egy másik gyerekre vigyázott?

Míg a másik tanár egyedül vigyázott a maradék 80 gyerekre?

Szerintem, ha megtudnád, hogy ez alatt a pár óra alatt a TE GYEREKED nem kapta meg az elvárható szolgáltatást, az elvárható felügyeletet és biztonságot, hanem csak összeterelték őt 79 darab másikkal, mint a marhát, te lennél az első, aki a nagyon is valóságos jogaid megsértése miatt mennél, és vernéd az asztalt.

Irise 2011.02.08. 10:30:02

@Mária: Ha nekem ma szólnának,hogy baleset volt az oviban, be kellett kísérni egy gyerkőcöt a kórházba,ezért nincs elég óvónéni a gyerekekre, akkor már indulnék is a fiamért, hogy hazahozzam, btw. a barátai is nyugodtan elhéderezhetnének nálunk,míg a szüleik érte tudnak jönni.
Egyáltalán eszembe nem jutna,hogy egy beteg vagy sérült kisgyerek azért legyen még nagyobb bajban,mert nekem jobb kellemes melegben ülni a pitsámon.
Egyébként a mi ovinkban vannak olyan szülők,akik rendszeresen mennek segíteni kirándulásokon, le merem fogadni,hogy lennénk egy páran,akik azt mondanánk,hogy bemennénk segíteni,hogy zökkenőmentes legyen a nap hátralevő része.

Mária 2011.02.08. 10:32:21

@Irise:

Kérlek, hogy a tegnapi beszólásod után tekints el attól, hogy a jövőben bármikor, bármilyen okból megszólítasz.

Köszönöm.

Laciii 2011.02.08. 10:40:13

@Mária:
Max az önkormányzatnál, hogy nincs elég ember az iskolában.
SZÜKSÉG esetén nem lesz semmi baja a gyerekeknek ha összeterelik őket, miért lenne veszélyes? Azt megértem, hogy a tanárnak ez sok és hosszútávon nem működik, de szükség esetén inkább, mint egy gyereket teljesen magára hagyni.

JSZs 2011.02.08. 10:45:08

Nini! 1 db napközis tanítónénit szidtok, aki nem ment a gyerekkel a kórházba, az számotokra teljesen normális, hogy 5 órát kellett várnia a gyereknek. Hogy is van, holló hollónak...? Vagy csak ezzel tereltek?

Mille38 2011.02.08. 10:47:03

Miután két hete mi is megjártuk 11 éves fiammal a gyerekkórházat egy vérző fejsebbel, a leírásból azt nem értem, hogy miért volt a gyerek egyedül a folyosón. Az, hogy pedagógus nem kísérte, szerintem nem probléma, ugyanis az iskola a mentőnek adta át, tehát a megfelelő kíséret biztosítva volt. Én nem várnám el a tanártól, hogy kísérje a gyereket.

A mentő a mi esetünkben közvetlenül az orvosnak referált az esetről. Annak ellenére, hogy anyaként én is kísértem a gyereket, a mentős nem hagyott bennünket a folyosón, hanem a következő ajtónyíláskor beterelt és az esetet olyan kimerítően részletezte a doktornak, hogy a doktor meg is köszönte az alapos tájékoztatást.

Laikusként én ott látom a hibát, hogy vagy a mentős nem ezen a módon adta át a beteget, vagy aki átvette, nem látta el azonnal vagy tartotta szakszerű megfigyelés alatt, hanem kiküldte a folyosóra felügyelet nélkül. Tehát ezt az átvételi procedúrát hiányolom, ami egyáltalán nem felesleges.

Laciii 2011.02.08. 10:49:07

@Mária:
A személyes sztoritok nem érdekel, de abban bizony igaza van, hogy a többi szülőt is lehet ilyenkor értesíteni, és máris nem lesz 80 gyerek.

KovA 2011.02.08. 10:53:25

Hát (amellett, hogy jogos a panasz) csak annyi, hogy 5 óra után már a varrásra sincs különösebben szükség szerintem - mert ha szépen kitakarítjuk a sebet és néhány órát kézzel illetve kötszer, törölköző papírzsbkendőcsomag stb. összetartjuk a seb széleket (= megfelelő módon fogjuk a fejünket (az összezárt sebszélekre szorítjuk) - akkor az már varrás kapcsolás nélkül is egyben marad és a vérzés is megszűnik.
Az agyrázkódás - igen, bizonyára indokolt a megfigyelés óvatosságból - de lényegegében a kisebbeket ki kell heverni.
Úgyhogy operatív beavatkozás lényegében csak a varrás volt - de alighanem az is felesleges, mert ha az embernek kényszerűségből rá kell fordítani 5 órát - puszta kézzel és házi eszközökkel megoldhatja másképp (többnyire).

Mária 2011.02.08. 10:55:06

@Laciii:

Miért veszélyes?

Olvasd el még egyszer ezeket a hozzászólásokat, biztosíthatlak, hogy ezek létező, napi veszélyhelyzetek, de vedd figyelembe azt is, hogy egyrészt a gyerekeknek NINCS veszélyérzetük, másrészt, hogy minél nagyobb csoportba tereled össze az embereket, nem csak a gyerekeket, de a felnőtteket is, annál valószínűbb, hogy valaki elkezd hülyeséget csinálni és nagyon gyorsan nagyon nagy baj lesz belőle:

@Csipke Anna:

@Jack__Bauer:

@tbjárulékfizető:

@Flúgatlan:

Laciii 2011.02.08. 10:55:47

@JSZs:
Indexről betévedtem, semmi közöm az eühöz, de józan paraszti ésszel felfogható, hogy addig jó amíg nem súlyos, ha eszméletlen akkor nyilván előbbre kerül, de az rosszabb, mint egy seb.

Mária 2011.02.08. 11:01:53

@Laciii:

Miből gondolod, hogy a többi szülő meg tudja tenni azt, hogy egyik percről a másikra félretesz mindent és a tervezettnél korábban megy a saját gyerekéért az iskolába?

Ne feledd el, hogy az Irise nevű kommentelő nem Magyarországon él, hanem Angliában és nem iskolásokról beszélt, hanem óvodás korú gyerekekről.

Ha jól tudom, az angol oktatási rendszerben az óvodai rendszer egybe van építve az alsóbb iskolai osztályokkal, sokkal kisebb a csoportlétszám és a pedagógusok munkáját figyelemre méltó asszisztensi és ápolói rendszer támogatja.

Azt persze még így sem hiszem, hogy az angol anyukák megtehetik, hogy bármikor, bármit félretéve rohannak "segíteni", ha az oviban hirtelen kiesik a napi rutinból egy gondozó.

Laciii 2011.02.08. 11:02:42

@Mária:
Ha a tanár szarik a gyerekekre akkor mindegy hogy 8 vagy 80 gyerekre szarik, ha figyel akkor tud 80-ra is. Igen, ez nem egyszerű, de lehet szólni a többi szülőnek és fél órán belül azért elkezd apadni ez a szám.

Laciii 2011.02.08. 11:06:25

@Mária:
Nem érdekel hol él, 80 anyuka + 80 apuka közül nem igaz hogy egy se tud menni segíteni.

drKotasz 2011.02.08. 11:06:54

@Norani2: már korábban mások is leírták, de nem árt ismételni, hogy eloszlassunk egy tévhitet:
a koponya rtg. nem vagy csak kivételes esetben indokolt fejsérülés esetén,ui. az esetleges koponyán belüli vérzés, agysérülés nem zárható ki vele, viszont egy gyermek fejlődő idegsejtjeinek fölösleges sugárterhelést jelent. Egy kisebb, ijedt bömbölő gyerekről pedig nehéz értékelhető felvételt készíteni( többszöri próbálkozás=többszörös sugárterhelés)

JSZs 2011.02.08. 11:09:10

@Laciii: 7 évesen ért hasonló (na jó, nem kicsit súlyosabb) baleset. A tanár nem jött velem a mentőben, de volt dolga rendesen: a többi gyerek sokkot kapott az ömlő vér látványától. (Nem a seb súlyossága számít, nekem látható sebem nem volt)

Értem én, hogy másra akarod terelni a szót, és hogy fontosabb az ájult beteg, de akkor is, 5 órán keresztül rá sem néz senki? Ne próbáld már nekem elmagyarázni, hogy ez normális!

Mária 2011.02.08. 11:16:13

@drKotasz:

Norani hozzászólásában nem az a legsajnálatosabb, hogy nincs tisztában a sugárterhelés fogalmával, hanem az, hogy szintén napközis tanárként élvezetét lelte abban, hogy a posztbéli kollégájába belerúgjon.

Ez persze nem meglepő, hiszen éppen a pedagógus szakma az, amelyiknek kettő darab érdekvédelmi szervezete is van, de ahelyett, hogy kettőzött erővel védenék a saját érdekeiket, és ezáltal a rájuk bízott gyerekek érdekeit is, a munkafeltételek javításán keresztül például, mindig azzal vannak elfoglalva, hogy a nagy nyilvánosság előtt járassák le egymást.

Laciii 2011.02.08. 11:18:25

@JSZs:
Mondtam én hogy a tanárnak sétagalopp, te miért terelsz?

Nem normális, hogy 5 órán keresztül várni kell, de sokkal rosszabb ha 1 órán át nincs vele senki. Az előbbihez több ember kell a kórházakba, az utóbbihoz meg szervezés, szerintem ez megoldható.

Én is üldögéltem vérző fejjel órákat kórházi folyosón és nem irigykedtem azokra akik beelőztek.

Egy 7 éves gyereket idegen helyen nem hagyunk magára fejsérülés nélkül se, ahhoz a mérleg másik oldalára valami nagyon komoly probléma kell.

Viviparus 2011.02.08. 11:23:37

@Mária: Nagyon egyszerű. Tanítási idő alatt büntetőjogilag felelek a gyerekért. Ez a törvény.
Gondolom szintén zenész, tehát nagyon jól tudod, hogy sok minden történhet a gyerekkel, de ha nincs jelen pedagógus, akkor azért csúnyán elkaphatnak.

" EGY PERCIG SEM maradt felnőtt felügyelet nélkül?"
Ez kevés..pedagógus felügyelet nélkül nem maradhat.

"Még abban az esetben is, ha a személyi kíséret biztosításával esetleg más gyerekek biztonságos felügyelete kerül veszélybe?"

ez az állandó ügyelet mellett nem történhet meg..elvileg.
@Mille38:
Ha ott lett volna a pedagógus, ez nem történik meg. A mentős büntetőjogilag nem felelős a gyerek felügyeletéért, de én igen.

gorillka 2011.02.08. 11:23:46

Egy iskolában - meg ne történjen - a tanár is eshet össze.
Gondolom - bízom benne - van vészforgatókönyv erre az esetre.
Ezt a forgatókönyvet kellett volna alkalmazni a fenti esetben is.
Mulasztás történt.
Kisgyermek beérkezett a kórházba, ahol egyedül, vérző fejjel kiültették a folyosóra.
Szerintem itt is mulasztás történt, ha nem előírás, akkor morális.
Lehet egymásra mutogatni.
Találtam már elveszett gyereket itthon és külföldön is, addig nem engedtem el a kezét, nem tettem le a karomból, amíg át nem adtam az anyukájának.
Ha gyerekről van szó, illik egy kicsit jobban odafigyelni, segíteni (a második gyerekkorban lévőknél is).

Hasonló esetben, ha a gyerekem azzal hozom haza délután, hogy összevont napközi volt, mert valakit kórházba kellett kísérni, nem az asztalt csapkodom, hanem hálát adok az égnek, hogy nem az én gyerekem ment kórházba és örülök, hogy megtapasztalhatott egy kicsit a segítésből, összetartásból...

Mária 2011.02.08. 11:24:20

@Laciii:

"ahhoz a mérleg másik oldalára valami nagyon komoly probléma kell."

Például nincs ember, akit vele lehet küldeni a mentőben. Mert ha valakit vele küldesz, egy egész osztálynyi gyerek marad megfelelő felügyelet nélkül.

Elég komoly érv?

Ha ezt az érvet nem tudod elfogadni, akkor nincs értelme annak, hogy tovább folytasd a kommentezést, mert az már nem értelmes párbeszéd lesz, hanem céltalan trollkodás.

Viviparus 2011.02.08. 11:26:58

@gorillka: pontosan.
Van erre forgatókönyv, az irodai ügyelet. És igen, összevonjuk a csoportot és kezdünk telefonálgatni. Elsőnek behívunk egy kollégát és utána azokat a szülőket, akikről tudjuk, hogy el tudják vinni hamarabb a gyerekeket.

Viviparus 2011.02.08. 11:28:00

@Mária: " egy egész osztálynyi gyerek marad megfelelő felügyelet nélkül." ügyeletes mire van?

JSZs 2011.02.08. 11:32:09

@Laciii:
"Engem is értesítettek telefonon, kocsiba szálltam és siettem a kórházba."
Én sehol nem látom leírva, hogy 1 órán át ne lett volna vele senki. A tanár _nem_tudott_ menni, a szülő meg sietett.

Csak hogy jól értem-e:
A gyereket nem hagyjuk magára, rendben.
A tanár nem tud menni, de szól a szülőnek. A mentős beteszi a mentőbe, ellátja, beviszi a kórházba, ott átveszik a gyereket. Az ápolónők, az orvosok végzik a dolgukat, fontossági (súlyossági) sorrendben ellátják a betegeket.

Mindenki végzi a dolgát, amiért fizetik. Csak közben szegény gyerek ott ül, és vár. Értem. Mindenki jól dolgozik, csak a sérült van lesz*rva.

Mária 2011.02.08. 11:35:34

@gorillka:

Jó, és most beszéljünk arról, hogy miután az iskola mentőt hívott, meggyőződött arról, hogy a gyerek megfelelő kezekbe került, és átadta a mentőstisztnek a gyereket további szakszerű ellátásra, az bevitte a kórházba, a kórház miért nem szervezte meg a gyerek megfelelő felügyeletét és ellátását?

És senki ne jöjjön azzal, hogy miért nem ment vele tanár.

Nem ment vele. Egy tanár se diagnosztizálni, se fejbőrt varrni, se kötözni, se sebet tisztítani, se terápiát elrendelni, se zárójelentést írni nem tud. Nem volt dolga a gyerek kórházi ellátása során.

Ez a helyzet volt adott a kórházi dolgozók számára, hogy nincs a gyerek mellett egy tanár. Ezt kellett volna az anyuka számára megnyugtató módon kezelnie a kórháznak.

Miért találta a gyereke után rohanó anyuka szakszerű felügyelet és orvosi ellátás nélkül a gyereket törölközőbe csavart fejjel ülve a folyosón?

Viviparus 2011.02.08. 11:38:57

@Mária: hát nem értelek:)
A tanítási idő végéig a tanár felel a gyerekért.
Ha jól tudom, a kórház a fekvőbeteg kiskorúakért felel, akiket felvételi lapon, etc. dokumentáltak. Lehet, hogy emberségből nem voltak topon a kórházban, de itt szvsz egyértelmű, hogy a tanár illetve az iskola hibázott.

Mille38 2011.02.08. 11:39:08

@Viviparus: A szolgálatot ellátó mentős ebben az esetben éppúgy büntetőjogilag felelős, mint a kórházban az ügyeletes orvos. A közoktatási törvény nem írja elő, hogy a pedagógus az egészségügyi személyzetnek történő átadás után is felügyelje a gyermeket. Ezt írja: A pedagógus kötelessége, hogy "a gyermekek, tanulók részére az egészségük, testi épségük megőrzéséhez szükséges ismereteket átadja, és ezek elsajátításáról meggyőződjön; ha észleli, hogy a gyermek, illetve a tanuló balesetet szenved, vagy ennek veszélye fennáll, a szükséges intézkedéseket megtegye". A szükséges intézkedésekről nincs külön szó, következésképp szabályozni kell az iskola SZMSZ-ében. Az általános felelősségi követelmények szerint az egészségügynek való átadás alapszinten kielégíti ezt az előírást. Ha ennél többet szeretnénk, akkor az iskola SZMSZ-ét kell megfelelően módosítani, természetesen gondoskodva arról, hogy a maradó gyerekek felügyelete tovább működjön.

Ezen kívül még nyilvántartani és jelenteni kell a baleseteket a fenntartónak. Ezen a ponton a szülő panaszt tehet, hogy a gyereket miért nem kísérte el pedagógus vagy kezdeményezheti a kötelező kíséret elrendelését az iskola vezetésénél, fenntartójánál.

Mária 2011.02.08. 11:40:21

@Viviparus:

Szerintem te nem ezen a világon élsz. Lehet, hogy jobb is neked így :)

Viviparus 2011.02.08. 11:40:50

@Mária: nálatok nincs ügyeletes az irodában? pontosan ilyen vagy hasonló esetekre? teszem azt a napközis tanár péntek du. 3-kor agyvérzést kap, akkor nincs egy másik pedagógus aki ügyel? Nem, nem a másik napközis, nem a tanszobás, hanem egy ún. "szabad" tanár. Ez kötelező.

Viviparus 2011.02.08. 11:42:37

@Mária: nem tudom, úgy vélem nem személyeskedtem veled, ergo ezt elvárom tőled is.
Falusi kisiskolában tanítok és megoldjuk az ilyen ügyeletet, úgy ahogy megoldottuk a pesti nagy iskolában is anno.

gorillka 2011.02.08. 11:43:06

@Mária: hát, erre már nem tudok mit mondani

leírtam, mit gondolok a dologról, a kórházban történtekről is

téged nem érdekel az első mulasztás, csak a második

miről szeretnél beszélgetni velem?

Mária 2011.02.08. 11:43:28

@Viviparus:

Nálunk nincs ügyeletes az irodában, tekintettel arra, hogy nem vagyok tanár és itthonról dolgozok, már amikor éppen nem tárgyalok valahol, vagy nem ragadok le fél délelőttre a Praxis blogon, aminek egyenes következménye lesz a feszített tempójú éjszakába nyúló kávézás...

Viviparus 2011.02.08. 11:44:04

@Mille38: panaszt tehet, pontosan, ( elsősorban emberségből nem engedek el egy 7 évest egyedül egy mentőben). Valamint a tanítási idő végéig én vagyok az, aki felügyel rá.

drKotasz 2011.02.08. 11:44:06

@JSZs: Mindenki végzi a dolgát, amiért fizetik. Csak közben szegény gyerek ott ül, és vár. Értem. Mindenki jól dolgozik, csak a sérült van lesz*rva.
A poszt fölvetett egy súlyos hiányosságot a rendszerben. Valószínűleg nincs se szabályozás, se forrás, se kapacitás arra, hogy ez legközelebb ne így történjen. Sőt arra sincs rendszer, hogy ha felvetődik egy ilyen súlyos hiba, akkor kinek a dolga ezt kivizsgálni és megoldani.
Mindenesetre ha a szülő ilyenkor nem hagyja szó nélkül ( és ez nem azt jelenti, hogy összeveszik a nővérrel/tanárral) akkor talán van némi esély

Mária 2011.02.08. 11:45:09

@gorillka:

Arról szeretnék beszélgetni veled, hogy téged miért csak az iskola VÉLT mulasztása érdekel, és miért nem érdekel egyáltalán a kórház VALÓS mulasztása.

Érdekes kérdés, nem igaz?

Viviparus 2011.02.08. 11:45:27

@Mária: hát eddig úgy vettem ki, hogy tanár vagy. Mindegy, nálunk ez szabályzat és teljesen jogosnak tűnik.

Mária 2011.02.08. 11:48:53

@Viviparus:

"A tanítási idő végéig a tanár felel a gyerekért."

Abban az esetben, ha a gyerek a tanítási idő végéig az iskolában tartózkodik.

Ebben az esetben viszont baleset történt, és a gyerek átkerült az iskolából a kórházba.

Logikus, hogy attól a perctől kezdve, hogy az oktatási intézmény átadta a gyereket az egészségügyi intézmény dolgozójának, attól a perctől kezdve a gyerekért az eü intézmény felelőse felel.

Érvelni persze nem csak logikusan, hanem érzelmi alapon, indulatból, irracionálisan is lehet, ennek is van igen komoly szakirodalma.

gorillka 2011.02.08. 11:51:28

@Mária:
"Kisgyermek beérkezett a kórházba, ahol egyedül, vérző fejjel kiültették a folyosóra.
Szerintem itt is mulasztás történt, ha nem előírás, akkor morális."
idézet tőlem

Elolvastad amit írtam?

Viviparus 2011.02.08. 11:51:42

@Mária: az iskola mulasztása nem VÉLT:)
te tényleg nem érzed át, hogy egy hétéves gyereket nem engedek el egyedül egy mentőben, akkor sem ha Brinkmann doki mosolyog megnyugtatóan? Mert nem a mentőstől féltem, hanem egyszerűen nem engedem el egyedül. Az iskolának ilyen esetre kell, hogy legyen egy B-terve. Ha nincs,akkor ott mulasztás van. VALÓS.

Mária 2011.02.08. 11:52:31

@Viviparus:

Az emberség nem jogi kategória. Tudom, hogy ez felháborító, de kérdezz meg róla egy ügyvédet.

Mille38 2011.02.08. 11:53:52

@Viviparus: Próbálok különbséget tenni a "kötelező" és az "emberséges" fogalmak között. A pedagógus kötelessége, hogy baleset esetén intézkedjen az egészségügy irányába, de nem kötelessége, hogy kísérje a gyereket a kórházba (különös tekintettel a maradó gyerekekre). Emberségből ÉS ha egyéb teendő nem akadályozza, természetesen kísérje el, de elsődlegesen az egészségügyi szolgáltató feladata a beteg kísérése és felügyelete. És hát olyan pedagógus kell ilyenkor, aki kellő empátiával, talpraesettséggel tényleg hasznos a kísérésben és nem akadály...

Viviparus 2011.02.08. 11:54:45

@Mária: ha tanítási idő alatt átadom egy másik felügyelet alá, és az túlmegy a tanítási idő végén, akkor ki volt az aki egy olyan döntést hozott, aminek következtében egy kisgyerek a folyosón dekkolt órákig egyedül?
Mi van, ha a tanár lesz rosszul?
Ott az ügyelet, lehet, hogy te nem tudsz róla, mert hála istennek még nem volt olyan, hogy a gyermeked iskolájában ilyesmi előfordult volna, de ott van.
Nem kell személyeskedned, ismétlem;ha neked csak ad hominem módon megy, akkor mindegy.

JSZs 2011.02.08. 11:55:17

@drKotasz: pontosan! Csak nem akartam közhelyes lenni, hogy a rendszerrel van a baj.
(meg is írtam, hogy nem a dokikat támadom, hanem a rendszert, de aztán kitöröltem, mert az már politika=OFF)

Bennem az is felmerült, mint kérdés, hogy legtöbben azt írják, a tanárnak a gyerekkel kellett volna mennie, és behívni szülőket/más tanárokat.
Node: addig, amíg az erősítés beér, a mentő ott várjon a gyerekkel+tanárral? A szülő el tud indulni a kórházba (ahogy tette is), a mentő meg mehet dolgára, nem?
Így volt a legésszerűbb:
- a gyerekek a tanárral (megszokták, ismerik) maradtak
- a mentő mehetett újabb betegért
- a sérült gyereket a saját anyja nyugtathatta
(1 ponton csúszott el, hogy nem volt senki, amíg az anya a kórházba ért)

Mille38 2011.02.08. 11:55:25

@Viviparus: Érdekelne, hogy pontosan hogyan van megfogalmazva a szabályzatotok ide vonatkozó része. Köszönöm.

Mária 2011.02.08. 11:56:31

@Viviparus:

Mekkora éves költségvetésből gazdálkodtok? Mennyi a bérköltségetek? Mekkora közüzemi számlával tartoztok a szolgáltatóknak?

Mennyire van eladósodva a fenntartó önkormányzatotok?

Ja, hogy alkalmazottként ezekbe eddig bele sem gondoltál...

JSZs 2011.02.08. 12:00:19

@Mária: annyira azért ne ess neki, szvsz. nem rossz, amire gondol (inkább legyen 2x biztosítva a gyerekem, legyen vele tanár meg nővér is, azt' majd azok ketten leboxolják, mit csináljanak :))

Mária 2011.02.08. 12:03:35

@Viviparus:

Szó sincs személyeskedésről.

Kezdettől fogva azon csodálkozom, hogy az a pár kommentelő, aki felfedte, hogy a posztban szereplő kollégájához hasonlóan ő is tanár, meg sem próbálta megérteni, miért nem ment a gyerekkel a kórházba a posztban szereplő tanár.

Pedig lett volna rá számos magyarázat, amiket én fel is soroltam.

Azonnal minden kommentező tanár ugrott neki a posztbéli tanár torkának, hogy mekkora világra szóló mulasztást csinált, és hogy ez mennyire gyalázatos, és hogy ők, mint tanárok, mennyire nagyszerűen döntöttek volna egy hasonló helyzetben.

Ehhez a hozzáálláshoz csak gratulálni tudok a posztbéli napközis tanár minden ide kommentelő kollégájának!

Pedagógus társadalom, hajrá, csak így tovább!

Viviparus 2011.02.08. 12:04:23

@Mária: hát erre még válaszolok, teljesen képben vagyubk az iskol akiadásaival kapcsolatban, közüzemi tartozásunk nincs, túlóra-díjat viszont nem tudnak fizetni, ergo az vagy szívességi alapon megy vagy cserélgetünk. Az ügyeletet az igazgató-helyettes és az igazgató látja el felváltva du. 4-ig. Ha dolguk van, betegek, etc. akkor bejövünk. A munkaidőnk ugyanúgy 4-ig tart.
Nem minden közalkalmazott szemellenzős hülye és örülök, hogy te nem lettél tanár.

Viviparus 2011.02.08. 12:06:43

@Mária: "Pedig lett volna rá számos magyarázat, amiket én fel is soroltam." ha van ügyelet, akkor egyik magyarázatod sem állja meg a helyét, ha csak nem egy Hirosima történik.

Mária 2011.02.08. 12:22:53

@Viviparus:

Szerintem nyomj egy Ctrl+F-et és olvasd vissza a hozzászólásaimat :)

Irise 2011.02.08. 12:56:29

@Mária: Egyetlen serto dolot nem irtam neked tegnap,nem tudom , mit probalsz nekem tulajdonitani.

Azt viszont fenntartom,hogy egy emberseges tarsadalomban senkinek nem jutna eszebe,amit te leirtal tegnap,hogy tudniillik,senki nem kotelezheto arra,hogy egy idegen gyereknek segitsen.

Ez igenis emberseg kerdese.
Az iskola koteles a gyermek biztonsagat szavatolni.
Egyedul nem kuldunk sehova egy 7 eves gyereket,akkor sem,ha nem ismerjuk,meg kevesbe,ha a tanarai vagyunk.

Hihetetlen,hogy ket napja gyakorlatilag a kommentek felet te adod,mikozben probalod alatamsztani,hogy miert volt helyes es elkerulhetetlen egyedul hgayni egy fejserult 7 evest.

Mille38 2011.02.08. 13:15:31

@Irise: Nem egyedül küldték, hanem mentővel, mely szervezetnek kell a gyerek biztonságát garantálni attól a perctől kezdve, hogy elhagyja az iskolát (Közokt. tv. 121.§ 11. pont közli, mettől meddig tart a felügyelet a közokt. intézményben: a belépéskor kezdődik és akkor ér véget, ha a gyerek jogszerűen elhagyja az intézmény területét).

Másrészt, korántsem örülnék, ha a gyerekemet egy véletlenszerűen kiválasztott tanár kísérné el ilyenkor. Nem mindenki alkalmas ilyenre, nincs is olyan helyzetben, hogy a gyereket érintő kérdésekre válaszoljon vagy bármit tegyen vele kapcsolatba. Gondolj bele, valójában még meg sem itathatja az iskolán kívül anélkül, hogy személyesen felelős ne lenne, ha bármi történik ennek következtében. Orvosként tudnod kell, hogy még a kettes ágyon fekvő gyereket se itathatom meg, ha "egyeske" anyukája vagyok (részlet a kórházi házirendből, amit múlt héten kaptam hasonló kalandunk során).

Vesd össze ezt az első bekezdésemmel: mivel a tanár felügyeleti kötelessége megszűnik a mentőszállítással (=jogszerű elhagyása az intézménynek), egyben a felügyeleti joga is megszűnik (kivéve talán, ha az SZMSZ másként szabályoz és ezért vagyok kíváncsi Viviparus válaszára, hogy náluk mit tartalmaz az SZMSZ ezzel kapcsolatban).

Mária 2011.02.08. 13:20:45

@Irise:

Kértelek, hogy ne szólíts meg. Most ismét megkérlek rá.

Érthető vagyok?

tbjárulékfizető 2011.02.08. 13:24:06

@Viviparus: és az iskolában a biztonsággal úgy általában minden rendben van? Korábban leírtam néhány lehetséges baleseti forrást, de még tudnék sorolni egy párat. A magyar előírásoknak általában minden megfelel, ha baleset van, csak éppen a tanár megy börtönbe. Elcsúszik valaki a műkő padozaton , mert még nem száradt fel, vagy kilöttyent egy kis víz, és beleesik az üvegajtóba, ami komoly sérülést okoz. Lehet ez felnőtt is és lehet gyerek is. Papíron minden rendben van, de a gyakorlatban, mivel az iskola felel a gyerek épségéért, egy tanár lesz a felelős.
Ezért biztatnám a szülőket, hogy ők is nézzék át az iskolát szülői szemmel.Mert a tanár nem szólhat, a fenntartó nem ad elég pénzt, de szülői követelésre talán igen.
Aki otthon védő dugót tesz a konnektorba, az esetleg dob egy hátast az iskola ablakainak állapotán, vagy a lépcsők állapotán ( nincs csúszásgátlás, esetleg az éleken van már kagylós törés) és talán -de régi szó- társadalmi munkában tesz is valamit a gyereke biztonsága érdekében.
Persze ettől még marakodhatnak akár itt is a tanárok, hogy kinél éppen mi a szokás a kíséret ügyében. Tény, egyedül nem maradhatott volna, de hogy kinek kell róla gondoskodni, arról nincs konszenzus. Hát legyen erről is, erre valók a szakértők és a rendelet alkotók.
A gyereket és az anyukát sajnálom, de nem a pedagógusokat szidnám úgy egy az egyben.

Mária 2011.02.08. 13:28:47

@Mille38:

Köszönöm.

Kiegészíteném azzal, hogy a kevéssé tájékozott kommentezők is értsék, hogy önkormányzat képviselőtestülete által hozott helyi rendelet, fenntartó által jóvá hagyott szervezeti és működési szabályzat, vagy az adott intézményben érvényes házirend nem írhat felül semmilyen törvényt, vagy törvény erejű rendeletet.

Mille38 2011.02.08. 13:41:00

@Mária: Nem írhatja felül, de eljárási szabályokat rögzíthet és valamelyest kibővítheti a kötelezettségeket. Pl. ki hívhat mentőt, mi történik a többi gyerekkel, hogyan kell értesíteni a szülőt és szerintem a kíséretet is előírhatja, de valószínűleg kevés helyen írja elő, pont a jogi bizonytalanság miatt és az intézményi működőképesség fenntartása érdekében.

Pl. mi van, ha a baleset du. 3-kor történik, tanerő elmegy a gyerekkel, 2-3 órát eltölt vele, következésképp túlórázik és közlekedési költségei vannak: ki állja ezeket, ezt is szabályozni kell. Vagy ha emiatt nem tud másnapra felkészülni, személyes körülményeit nem is említve. Ezek mind gyakorlatban előbb-utóbb felmerülő kérdések. Ettől én még az emberségre szavazok, de első helyre a szakmai kötelezettségeket teszem, amit itt a kórház - amennyire ismerjük, de nem akarok prejudikálni- esetleg nem teljesített megfelelő szinten. Tehát elsősorban ezt a szálat kellene vizsgálni és nem az iskola mulasztását. (Egyébként ott is vizsgálódni kell az a labdajáték körülményeiről, a tornaterem biztonságáról meg a tanári felügyeletről a foglalkozáson.)

Irise 2011.02.08. 13:55:34

Azért én nagyon remélem,ha valaha ilyen helyzetbe kerülök, a kollégáim, a tanárok, mindenki emberségesen jár el, és senki nem az eljárási szabályzatokra hivatkozva néz keresztül egy 7 éves, balesetes gyereken.
Isten óvjon mindenkit a hivatalnokok uralmától!

@Mária: Elnézést,mondtál valamit, vagy megint befújó leveleket fogsz írogatni a moderátoroknak? Csak nyugodtan, btw.

Irise 2011.02.08. 14:02:54

@Mille38: "Pl. mi van, ha a baleset du. 3-kor történik, tanerő elmegy a gyerekkel, 2-3 órát eltölt vele, következésképp túlórázik és közlekedési költségei vannak: ki állja ezeket, ezt is szabályozni kell."
Kb 10 évvel ezelőtt gyerekeknek tartottunk tábort. Az egyik tanár (ő tényleg tanár) sérült meg, egy másik tanár vitte be autóval, nem hívtunk mentőt,mert a sérülése nem volt olyan súlyos,hogy azért esetleg egy infarktusos elől elhívjuk a mentőt.
Elmondom,hogy oldottuk meg a szituációt: én átvettem az ő csoportját is, és hirtelen átszerveztük a délutánt, érdekes módon kettővel kevesebb felügyelővel is meg lehetett oldani az uzsonnázást, nyilván a két kolléga helyett is nekünk kellett pakolnunk a cuccokat és az enyém volt a késő délutáni kézművescsoport is!
Senki nem fizetett érte! Pedig túlóráztam! Több gyerekre kellett felügyelnem, mégse haltam bele.
Eddig eszembe se jutott ilyen baromság,hogy azért,mert egy kollégám baleset éri, engem fizessenek 2-3 plusz óráért pluszban!
Nem hiszem,hogy te nem tudnád ezt így megcsinálni, a te nagy tapasztalatoddal, ha én meg tudtam anno. Erre mondják, hogy csak emberség kérdése.

Mille38 2011.02.08. 14:03:56

@Irise: Tudod, Irise, valószínűleg fel sem merült volna bennem, hogy valaki NE kísérje el a gyereket. Csak más szempontból átlátom a helyzet buktatóit is.

És továbbra is szeretném arra felhívni a figyelmet, hogy elsősorban a KÓRHÁZ folyosóján nem lett volna szabad egy gyereknek egyedül ülnie. Még ha maga sétál be oda (ráadásul vérző fejjel), akkor is megkérdezhette volna valaki, hogy kicsoda, micsoda, hát még hogy a mentő vitte be. Most itt többen a tanárokon szépen elvernék a port, mert nem találják elég emberségesnek, hogy "csak" mentőt hívtak, de az eü. - az nem tehet semmiről, hiába nem végezte valaki a dolgát a szakma szabályai szerint.

Mária 2011.02.08. 14:04:42

@Mille38:

A kötelezettségeket kibővítheti, amennyiben a kötelezettségek nem ellenkeznek semmilyen magasabb szintű rendelkezéssel, de szerintem a kíséretet csak akkor írhatja elő, ha minden részletre kiterjedően rögzíti a feltételeket, és azok tudomásul vételét, valamint azt, hogy megkapta a felvilágosítást a jogkövetkezményekről, az alkalmazott az aláírásával nyugtázza, és amennyiben a szülő bármilyen oknál fogva perelne, a felelősséget magára vállalja a kísérő tanár helyett. Ezt meg ugye...

Pláne, ha egyik oldalról a szülő perel, a másik oldalról meg a tanár megy a munkaügyi bíróságra a jogalap nélküli meghurcolása miatt...

Irise 2011.02.08. 14:09:14

@Mille38: Az egymás gyerekét ne itassuk - nak az az értelme,hogyha Pistike vakbélműtétre van előkészítve és megitatod, akkor Pistike jó eséllyel aspirálni fog az altatáskor és meghal.
De egyedül elküldeni egy 7 évest,hogy összevarrják a fejét, az embertelenség. Akkor már a hajdani ált. iskolai rémtanárunkat, Sz. tanár urat is szívesebben látnám a gyerekem mellett! (A gyerkőcök fantáziája végtelen, ki tudja ,mi minden járhat egy kis buksiban,amíg az orvosnál várakozik.)
Tényleg,ki olyan dolgozhat egy iskolában,akire nem mernéd ebben a helyzetben egy fél órára,míg odaérsz, rábízni a gyerkőcöd? Hiszen elméletileg ezeknek az embereknek kell,hogy legyen valamilyen jóhírnév-igazolása, illetve bűntetett előéletűek nem lehetnek, vagy igen?

Irise 2011.02.08. 14:13:02

@Mille38:
Ez volt rögtön az első hsz-om:
"Az egyetlen dolog,amin anyuka jogosan háborodhatna fel, az az, hogy 7 éves gyereket egyedül hagytak a folyosón.
1. Az iskolának nem lett volna szabad egyedül elküldenie a gyereket. Anyuka helyében holnap mennék asztalt borogatni. Márcsak a legközelebbi kis balesetes érdekében is!
2.Hamár mentő vitte be, nyilván átadta a gyereket a nővérnek, a nővér seggét szétrúgni,hogy egyedül leültette a folyosón. Ha nekem hozták volna be, kitaláltam volna valamit,hogy hogy legyen végig felügyelet alatt, az biztos (orvostanhallgató, rezidens, tanulónővér, de még nyugodtan az SBO recepciós szobájában is inkább ülhetett volna az a gyerek,mint a folyosón egyedül)."
Remélem, így már jobb a pH-d, hogy orvos is írta,hogy az eü-sök is hibáztathatóak. :)

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.08. 14:15:01

@Irise: pontosan.

eljárási szabályoknak lenniük kell egy iskolában is, de ha az a lehetetlen helyzet áll elő, hogy délután egyetlen(!) pedagógus van az egész kihalt iskolában a napközis gyerekekkel, akkor is ki lehet találni valamit.
ha viszont van bárki is a közelben, szerintem elvárható, hogy írott szabályok nélkül is segítsen egy ilyen helyzetben, és ez nem jogszabály kérdése, meg nem procedure kérdése, hanem józan észé,

márpedig erre is van jogi megfelelő "a tőle elvárható gondossággal" (és lehet, hogy még egyéb is, csak én még nem tanultam),

és azt gondolom, akinek attól teszi függővé, hogy segít-e egy másik embernek, hogy kap-e érte túlórapénzt, meg emiatt éjjel készülnie a másnapi órákra,
az kurvára ne menjen pedagógusnak.

aki szerint viszont jól van ez így, az tapasztalja meg az érzést, hogy értesítik, hogy a gyerekét mentő vitte a kórházba, majd ott találja a hétévest vérző fejsebbel, EGYEDÜL.
ahonnan el is kószálhatott rémületében.

és jelzem, NEM ÉRDEKEL, mennyit keresnek, és hogy ki vannak-e fizetve a közműdíjai az iskolának, és nem érdekel, fizetik-e a túlóráit.

az emberség nem idő és nem pénz kérdése.

Mille38 2011.02.08. 14:18:55

@Irise: Írtam ilyet, hogy jóhírnevet hiányolok? Azt írtam, talpraesett és empatikus legyen. És még akkor is lehet, hogy nem ismeri a gyereket eléggé ahhoz, hogy krízishelyzetben felmérje, milyen reakciók várhatók tőle, vagy nem tudja, mit ehet-ihat a gyerek, stb.
Még jó, hogy abban egyetértünk, hogy a a gyereknek semmilyen körülmények között nem lett volna szabad egyedül várakoznia a folyosón. (De arra nem emlékszem, hogy személyeskedtem volna a pH-dal és ezért kérlek, Te se tedd.)

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.08. 14:19:46

@Irise: nem azért, hogy fényezzem magam, csak elmesélem, hogy egyszer egy kolléganőm (beosztottam) rosszul lett. kihívtam hozzá a mentőt, nem vitték el, csak tanácsolták, hogy egyen valamit és menjen pihenni. hozattam neki a boltból kaját, az én pénzemen, megetettem. majd elvittem haza a cuccaiért a saját autómmal, BP másik végébe, majd elvittem a háziorvoshoz, majd elvittem BP másik végébe a kórházba a saját autómmal, majd felhívtam a privát telefonomról a szüleit, és megvártam őket, és beszéltem velük.
ekkorra elmúlt este nyolc óra, és ekkor mertem ott hagyni.
egy felnőtt embert.

és eszembe nem jutott volna, hogy bármi anyagi ellentételezést kérjek bárkitől, vagy hasonló dolog, és az sem jutott eszembe, hogy otthagyjam, amíg nem jön valaki hozzátartozója.

és mélyen elítélem azt, aki nem így tett volna a helyemben.

csak egy ügy fél 2011.02.08. 14:19:52

@Irise: köszönöm a hozzászólásaidat, és azt, hogy érzelmi intelligenciát hiányolsz ebben a történetben.
Így van. 7 éves gyermeket nem engedek el egyedül, úgy látszik, Te tudod,hogy milyen egy hétéves szeme..
Első gyermekemet baleset érte az iskolában, a szünetben véletlenül meglökték, arcra esett a betonon, felső metszők vérben. Már nagyobb volt, nem hétéves. Férjemmel vidéken voltunk mikor hívtak bennünket az iskolából: gyereknek meglazultak a fogai, arra gondoltak minél előbb szájsebészetre kellene vinni. Mondtuk 2 óra, mire hazaérünk, elvesztheti a fogait, ha nem nézi meg orvos időben... Erre a válasz, akkor elviszi az egyik tanár a saját kocsijával fogorvoshoz. Kértük, vigyék a maszek ügyeletre ( ott nem kell sorban állni - gondoltuk, mint esetleg a kórházban ) , és majd kifizetjük a vizitet, kezelést ha hazaérünk. Így lett. Gyerek fogai koronával megmentve, kezelés ára visszafizetve,részünkről pedig a végtelen hála. Hagyhatták volna órákig a suliban, szájat öblögetve, papírzsepit adva... Nem tették.

Aki ilyenkor, vagy bármikor, amikor egy kis/nagykölyök egészségéről van szó, azt keresgeti, benne van-e a protokoll az szmsz-ben, az lehet,hogy hibátlan közalkalmazott, de hogy milyen ember ..?

Egyébként meg történt sokszor baleset mindkét gyerekünk iskolájában, érdekes módon mindig meg tudták oldani emberségesen.Nevetségesnek és szomorúnak tartom a mit miért nem lehet megoldani hozzáállást.

@Mária:Önhöz meg hölgyem, csak egy mondatom lenne : szívesen megnézném 80 évesen, szédülve, hányingerrel küzdve, ( a mentős épp magára csukja az autó ajtaját) ahogy a kapuban álló családtagjai integetnek Önnek, mert a családtagok arra a kérdésre, hogy valaki elkíséri-e Önt a kórházba Ők azt felelik : ne haragudj Marika, de 10 órát dolgoztunk ma és ki akarjuk inkább pihenni magunkat, de majd meglátogatunk holnap és viszünk banánt.
A szeretet és együttérzés úgy látszik nem vehető meg. De Te mint marketinges, ezt igazán tudod :)

Mille38 2011.02.08. 14:24:51

@Irise: Nem én vagyok, aki nem tudja megcsinálni, de lehet olyan, aki nem tudja. Elvárni nem lehet, ha valaki adja, meg lehet köszönni.

Csak hogy én is felvágjak: 12 évig önkéntesen táboroztattam, egy fillér fizetség nélkül. Persze tudom, ez is más, mint aki munkaköri feladatként végzi, és tőlük nem is várnám el a pluszokat.

Mille38 2011.02.08. 14:33:16

@Babette_: Segítettek: mentőt hívtak.
Sajnos utóbb nem biztos, hogy az bizonyulna a megfelelőnek, hogy "kitaláltak valamit". Arra próbáltam korábban rámutatni, hogy nem a hirtelen jótékonykodás a legjobb megoldás, hanem az átgondolt eljárás. Minden intézménynél.

@Irise: Van itt egy érdekes félmondatod, amin elgondolkoztam. Tehát úgy értem, te kórházban dolgozol és neked ott esetről esetre "ki kell találni", hogy mi legyen egy szülő nélkül beérkezett (és nyilván kórházi felvételt nem igénylő) gyerekkel, míg a szülő megérkezik? Tehát erre a nem egészen valószínűtlen esetre nincs fix szabály és követendő eljárás egy (gyermek)kórházban??? Mert akkor ez egy nagyon ijesztő hiányosság, amit azonnal jelezni kellene az eü. intézmény vezetőségénél.

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.08. 14:38:47

@Mille38: nyilván jó, ha mindenre van iránymutatás.
de pont egy pedagógusnak nem kéne pánikba esnie, ha valamire nincs.

nézd, már az is rémálom, hogy hívnak az oviból, és közlik, hogy most vitte el a fiamat a kórházba, menjek be, keressem meg.(MEGTÖRTÉNT)

ha ezt megspékelem azzal, hogy nem osztályon fekszik, felügyelet alatt, hanem kinn ül a folyosón, EGYEDÜL, RÉMÜLTEN, ÉS FOLYIK A VÉR A FEJÉBŐL, akkor az egy sokk.

ha ezt nem lehet felfogni, hanem szabályokra kell hivatkozni, akkor én itt nem tépem tovább a számat.

Irise 2011.02.08. 14:39:26

@Mille38: Hű, abszolút félreértettél!
"Írtam ilyet, hogy jóhírnevet hiányolok?"
Nem, de nem is úgy értettem! Mivel te járatos vagy iskolaügyekben, tényleg csak meg akartam kérdezni,hogy szoktak-e ilyesmit kérni a dolgozók felvételekor. Mert tényleg csak érdekel. Semmi támadó szándék nem volt bennem!
A pH-meg csak egy vicc volt: emlékszel arra a reklámra, mikor fogmosás végén biztosították az ügyfelet,hogy mostmár jó a szája pH-ja? Ezt szoktuk barátainkkal használni ahelyett, hogy: "Remélem, mostmár jobban érzed magad!"
Vagy mondjuk egy nehéz nap végén egy ital után a "jól esett" helyett is mondhatjuk,hogy "mostmár jobb a pH-m".
Nem akartam személyeskedni! Azt akartam kifejezni,hogy remélem,mostmár jobban érzed magad,hogy látod,hogy kaptak az eüsök is! És megintcsak semmi támadó szándék nem volt benne. Bocs,ha félreérthető voltam.

Irise 2011.02.08. 14:46:37

@Mille38: Ó, dehogyis, van persze protokoll arra,hogy mi történik,ha szülő nélkül jön be a gyerek!
Még az a könnyebb,ha kórházi felvételt igényel, mert ha hazaküldhető,akkor addig nem lehet hazaengedni,míg valaki felnőtt érte nem jön!
Egyik múltkori ügyeletemben
alkohol + ketamin k.o. tinédzser, név nélkül, iratok nélkül, GCS9..
a szokásos dolgokon túl a gyámügy és a rendőrség is fel lett riasztva, hajnali 2 -kor.
Fél 5-re benn volt anyu.

Viviparus 2011.02.08. 14:48:08

@Mille38:
Az intézmény hivatalos munkaidejében felelős vezetőnek kell az épületben tartózkodni. Az intézményvezető és a helyettes heti beosztás alapján látják el az ügyeletes vezető feladatait.
Az ügyeletes vezető akadályoztatása esetén az SZMSZ vezetői helyettesítési rendje jelöli ki az ügyeletes vezető személyt.
A feladatokat az ügyeletrend tartalmazza.
Tanítási időben: reggel 7.30. óra és délután
16.00 között.
A vezetők benntartózkodásának rendjét egy hétre előre kell meghatározni.

Nem lehet arra hivatkozni, hogy akkor a többi gyerekre nem maradt tanár.

Mária 2011.02.08. 14:49:50

@Babette_:

Babette, ezzel most olyan területre tévedtél, amihez nem értesz. Ha csak a kopipészt megy, ráadásul érzelmi alapon, akkor hagyd inkább.

Az tény, hogy ha csak teheti egy tanár, messze többet tesz a diákjaiért, mint amennyire a törvény kötelezi őt.

De mint tudjuk, a pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve, ezért az ember kitalálta magának a törvényeket.

Olvastad egyáltalán a Közoktatási Törvényt?

Ez az alap:

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99300079.TV

Például ezt itt, amit fentebb már @Mille38: is idézett:

121.§ 11. pont

Felügyelet a nevelési-oktatási intézményekben: a gyermek, tanuló testi épségének megóvásáról és erkölcsi védelméről történő gondoskodás, a nevelési-oktatási intézménybe történő belépéstől a nevelési-oktatási intézmény jogszerű elhagyásáig terjedő időben, továbbá a nevelési, illetve a pedagógiai program részeként tartott kötelező, a nevelési-oktatási intézményen kívül tartott foglalkozások, programok ideje alatt;

Bármilyen meglepő, egy tanárnak nem csak kötelességei, de jogai is vannak. Nem árt ezzel számolni egy olyan világban, ahol az emberek egyre inkább hajlamosak minden szirszar miatt perrel fenyegetőzni.

Mária 2011.02.08. 14:52:37

@Viviparus:

Mille38 kérdése nem erre vonatkozott, hanem arra, hogy le van-e írva nálatok bármi a tanár felügyeleti kötelességéről, MIUTÁN a tanuló jogszerűen elhagyta az intézmény területét.

Viviparus 2011.02.08. 14:56:39

@Mária: ha a mentő elviszi, az jogszerű? Írd le, kérlek, mi az hogy jogszerű elhagyás, mert az én olvasatomban az, amikor a tanítási idő végén saját lábán hazamegy.

Mária 2011.02.08. 15:03:01

@Viviparus:

Igen, ha a mentő elviszi, az jogszerű távozás. Onnantól a felelősség nem az iskoláé, hanem a mentőké, majd a kórházé.

Azt semmi nem tiltja, hogy menjen a sérülttel kísérő, de ha erre valamilyen oknál fogva nincs lehetőség, akkor ez nem mulasztás és nem kérhető számon.

A balesettel kapcsolatban az iskolának annyi a feladata, hogy ki kell vizsgálnia az esetet, jegyzőkönyvet kell írnia róla, meg kell küldeni a jegyzőkönyvet a megfelelő szervekhez, be kell jelenteni az éves adatszolgáltatáskor és amennyiben a vizsgálat feltárt mulasztást, meg kell szüntetni a balesetet okozó körülményt.

Mária 2011.02.08. 15:04:53

@Mária:

És ha emberi mulasztás történt, felelősségre kell vonni az illetőt, természetesen.

Mille38 2011.02.08. 15:05:43

@Irise: Nem az a célom, hogy "kapjanak az eü-sök". Hanem hogy a posztban jelzett szituáció ne alakuljon ki. És ehhez átlátható szabályozás IS kell, nemcsak humánum. Lehet, hogy ez elidegenedetten hangzik, de még mindig jobb egy szabályozott környezet, mint egy anarchikus.

Nagyon nem vagyok tájékozott, csak négy gyerekem jár iskolába - de erkölcsi bizonyítványt szoktak kérni, közalkalmazottaknál biztosan, nem állami/önkormányzati fenntartónál pedig a fenntartó belátása szerint.

Irise 2011.02.08. 15:11:11

@Mille38: TEljesen egyetértek,hogy kell egy átlátható szabályozás.
Ugyanakkor, szerintem a szabályoktól el lehet térni, az emberség miatt.

Az én életemből vett példa.
Szabályok szerint,ha valaki betelefonál, nem szabad megmondanom semmilyen információt a telefonon át,mert nem tudhatom kicsoda. Extrém példaként szokták felhozni,hogy így megbizonyosodhat egy betörő affelől,hogy éjszaka senki nem lesz otthon Kovácséknál.
Szóval, ha hajnalban betelefonál egy kétségbeesett szülő,hogy Kovács Pistikét nem hozták-e be hozzánk a mentők, akkor elméletileg nekem az egyetlen jogszerű válaszom az lehetne, hogy:
"-Nem mondhatom meg!"
Mekkora szívtelenség lenne már,ha a szabályok szerint járnék el.
Szóval jók a szabályok, de szerintem többek vagyunk,mint szemellenzősen szabálykövető hangyák.

Mille38 2011.02.08. 15:15:31

@Viviparus: "A feladatokat az ügyeletrend tartalmazza." Ez tartalmazhatja azt, hogy ha végképp senki más "hadrafogható" személy nincs, akkor bemegy egy osztályba a gyerekekhez, de ha ez amiatt következne be, mert egy gyereket mentővel kell kísérni, akkor szerintem a mentőkíséretet kell mellőzni, még ha ez embertelennek is tűnik, mivel az ügyeletes vezetőre adott esetben más halaszthatatlan vezetői feladat miatt is szükség lehet.

A másikra: igen, a mentő JOGszerű távozás, bár kétségkívül nem a megszokott és nem a kívánatos módja az intézmény elhagyásának.

Viviparus 2011.02.08. 15:18:44

@Mille38: ez a lényege, hogy nincs olyan, hogy nincs "hadrafogható" személy...

...

Mille38 2011.02.08. 15:29:28

@Viviparus: Ha már elment a tanár a mentővel, akkor nincs további munkaerő, marad a vezető. Tehát a döntési pont előbb van - hogy elmehet-e a mentővel.

Számos vezető ilyenkor úgy dönt, hogy Judit néni megy a gyerekkel, én maradok az osztállyal. De ez utóbb hibás döntésnek is bizonyulhat (pl. történik egy újabb baleset vagy más "esemény", mondjuk vita kerekedik, hogy ki vihet el egy gyereket és nincs vezető, akihez fordulni lehet, stb). Az esetek 99%-ban helyes döntés lesz egyébként a Judit nénit elküldeni és bemenni az osztályba. Csak az 1% miatt rúgják ki a hibásan döntő vezetőt. Főleg a szokatlan helyzetekben kényszerűen meghozott döntések tudnak igen kellemetlen következményekkel járni. (De nem igaz, hogy ezt csak én gondolom végig erről az oldalról?)

Mille38 2011.02.08. 15:31:20

@Irise: Szerintem erre a közelítőleg helyes válasz az, hogy "van nálunk egy Kovács Pistikének nevezett gyerek, de csak akkor tudok további felvilágosítást adni, ha személyesen megjelenik és igazolja, hogy az ön hozzátartozója". Vagy még inkább: vissza lehet kérdezni, hogy hány éves, közelítőleg hogy néz ki és azt mondani, hogy "van egy, a személyleírásnak megfelelő fiú beteg, akit az éjjel hoztak be, de..."
Nem szemellenzős hangyának kell lenni, de tényleg nagyon nem árt az óvatosság abban, hogy miket mondunk el telefonban, hiszen valójában sosem tudhatjuk, ki van a vonal végén.

Irise 2011.02.08. 15:37:07

@Mille38: Nem, még azt sem mondhatom meg,hogy van nálunk egy ilyen gyerek, vagy,hogy kérem mondja meg,hogy mekkora nagyságú,milyen hajszínű, hiszen még mindig lehet egy rosszakaró szomszéd, vagy újságíró vagy bárki. Sajnos nemegyszer lehet belefutni olyanba is,hogy a hívó fél azt állítja,hogy mondjuk Írországban van, vagy csak 200 km-rel arrébb, de nem tud bejönni. (Nyilván felnőtt betegről van szó már.)Ilyenkor aztán végképp képtelenség a dolog.

Viviparus 2011.02.08. 15:37:48

@Mille38: miért rúgnák ki? Ha még egy baleset történik, akkor behívsz még egy kollégát...

Feladom:)

Mária 2011.02.08. 16:00:58

@Viviparus:

Mennyi időbe telik, amíg végigtelefonálod a lehetséges kollégákat, megtalálod, aki be tud menni és ténylegesen be is ér?

Tudtommal a tanév alatt, oktatási időszak alatt a tanárok csak nagyon indokolt esetben vannak szabadságon!

Mégis, ki lehet a szabad, behívható kolléga egy iskolában, aki nem beteg, nem egyéb nyomós ok miatt van távol, de mégis szabad és be is tud nagyon gyorsan érni?

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.08. 16:05:23

@Mária: Honnan tudod te, hogy én mihez értek?

Viviparus 2011.02.08. 16:16:05

@Mária: 4-ig tart a mi munkaidőnk is.
Aki hazament, visszajön. Velem is történt már meg.

Viviparus 2011.02.08. 16:18:19

mindegy, feladom..ez itt már sok:)

Mária 2011.02.08. 16:29:17

@Babette_:

Minden nap megemlíted, vagy itt, vagy a másik blogon, hogy jogot tanulsz, nemrég vizsgáztál is valamelyik részéből.

Fentebb meg te magad írtad, hogy még nem tanultál mindent.

Nem vagyok egy profiler, de pár dolgot akaratlanul is megjegyez az ember egy törzskommentelővel kapcsolatban.

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.08. 16:30:21

@Mária: Amit nem tudsz, azt nem tudod megjegyezni.

Mária 2011.02.08. 16:37:21

@Babette_:

Ne félj, nem érdekel rólad több, mint amit leírsz magadról :)

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.08. 16:42:05

@Mária: És ez kit érdekel?

"Babette, ezzel most olyan területre tévedtél, amihez nem értesz."Mindentudó, lenéző arroganciád az egeket verdesi. Amikor meg beleverik az orrodat, kihátrálsz.

Mária 2011.02.08. 16:53:35

@Babette_:

Nézd, ha voltál már iskolaigazgató, akkor értesz hozzá. Ha nem voltál, de dolgoztál már tanárként, akkor esetleg pár kérdésben járhatsz jó nyomon. Ha csak mint szülő vagy kapcsolatban iskolával, akkor nem értesz hozzá, még akkor sem, ha per pillanat éppen jogot tanulsz.

Ebben mi az arrogancia?

Voltál már iskolaigazgató?

NoOne 2011.02.14. 03:29:24

@Mária: és ha sem iskolaigazgató nem volt, sem (ált. iskolai) tanár, de még csak szülő sem, akkor egészen biztos, hogy nem érthet hozzá? Na, ennek állítása, az az arrogancia...
Nem mellesleg vegyük a közoktatásvezetői képzést, amelyben -- tudja, ahol pl. az iskolaigazgatói posztot megpályázni kívánó, általában tanáremberek tanulnak -- pl. (szak)jogászok, köztisztviselők és persze más tanárok tanítanak, és többnyire ők is értenek hozzá. No, és most tegyük fel, hogy x.y. végzett jogász, és pl. most jogi szakvizsgát kíván tenni... Én nem vagyok jogász, de azt véletlenül tudom, hogy a szakvizsgához vezető úton több igen komoly részterületi vizsgán kell megfelelni, ami akár érintheti az itt fennforgó kérdéscsoportot is.
Amúgy én nem hagytam volna magára azt a gyereket, jogszabály vagy szabályzat ide vagy oda. Többek között azért sem, mert több eseteben ültem én is ilyen helyzetben úgy is mint sérült (sportsérülés), és úgy is mint kísérő. Ez nem vita tárgya, hanem ahogy azt itt sokan megírták, az odafigyelésé, az emberségé. :)

Mária 2011.02.14. 09:05:44

@NoOne:

"és ha sem iskolaigazgató nem volt, sem (ált. iskolai) tanár, de még csak szülő sem, akkor egészen biztos, hogy nem érthet hozzá?"

Ha mindez még soha életében nem volt, akkor mégis honnan tudná, hogyan működnek a gyakorlatban ezek a dolgok?

Persze, ha abból indulunk ki, hogy ez az ország a tízmillió fociszakember, a tízmillió önjelölt orvos és a tízmillió pénzügyi zseni országa, akkor valóban, semmi nem lehetetlen.

NoOne 2011.02.27. 15:25:43

@Mária: Bocsánat, szokott Ön olvasni is -- értő olvasásra gondolok -- vagy csak ír rendületlenül?
Vannak/lehetnek még sokan, akik értenek hozzá: pl. jogászok, (iskola)pszichológusok, más (szinten oktató) tanárok, államigazgatásban dolgozók és ha hiszi, ha nem, olyanok is, akiket a dolog csak egyszerűen érdekel(t), és akár hobbi szinten utánanéz(ett) a dolognak. Korántsem tökéletes példa, de ismerek olyan embereket (orvosokat, tanárokat, mérnököket és ennél "alacsonyabb szinten" iskolázott szakembereket is), akik a szakmájuk mellett kitűnő ismerői gyökeresen más területnek is: orvos, tanár, aki kitűnő műbútorasztalos, vagy zenész, zenetörténész; autószerelő, aki mellette értően és tudományos igénnyel tenyészt növényeket stb. A felnőttoktatásban láttunk már "súlyosan odakozmálni" oktatót, amikor pl. levelező főiskolai képzésben lebecsülték a hallgatóságukat...

NoOne 2011.02.27. 15:32:35

Bocs, kimaradt: a fentieken túl lehet akár házastárs, barát, sakk- vagy kártyapartner, ivócimbora, edzőtárs -- bárki, akit a téma érdekel, és logikusan gondolkodni képes, márpedig vannak/vagyunk néhányan.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása