5 év alatt 7 műtét

2011.02.07. 06:00

2006. szeptemberében eltávolították a méhemet, egy mióma miatt.
Több napig a műtét után magas láz gyötört, begyulladt a seb is, majd spriccelni kezdett a vér a sebemből. Azonnal újra megműtöttek egy érsebész segítségével. Ezután az intenzívre kerültem szepszises és életveszélyes állapotban. Közben az egyik oldalamon rendszeres fájdalmat éreztem.

 


Megvizsgáltak, és tályogra gyanús dolgot találtak. egy nagy tűvel megszúrták, vizsgálat céljából, aztán azt mondták majd felszívódik. Mikor az állapotom egyébként stabilizálódott,a belgyógyászatra kerültem, mivel cukorbeteg vagyok, hogy beállítsák a cukrom. Majd közölték, hogy lehet, hogy újra meg kell műteni, mert gyulladás van a szervezetben. Így ismét felnyitották a sebet, kitisztították.

 

Majd hazakerültem. Itthon belázasodtam és hánytam, így visszakerültem a kórházba, ahol azonnal megműtöttek. közölték, hogy az epehólyagom " el van rohadva".Hogy mitől, miért, azt válaszolták : Nem tudjuk! Előfordul. Eltávolították az epehólyagom. Azonban továbbra is fájt az oldalam így endoszkóppal próbáltak többször is megvizsgálni, hogy mi lehet. Ezenkívül azt is javasolták, hogy fújogassam egy gumikesztyűt. Az endoszkópos vizsgálattal nem tudtak lehatolni a epéig így egy másik intézménybe szállítottak
át.


Aztán hazakerültem. Nem sokra rá ismét nagyon rosszul lettem, visszakerülte a kórházba, ahol közölték, hogy ötödjére is meg kell műteni, mert nem folyik el az epe. Meg is műtöttek, szinte keresztbe félbe vágtak, helyre rakták a beleket is, mert állítólag erre is
szükség volt. A műtét után nagyon görcsölt a hasam a mai napig. Megkérdeztem az orvost, hogy ez normális e ? Ő az felelte:-Mitől fáj, ugyan mitől?


Majd hazaengedett és azt javasolta keressek meg egy nőgyógyászt és egy urológust. Teljesen pánikba estem, hogy már megint mi van. Elmentem nőgyógyászhoz, az ultrahang, valami cystikus dolgot mutatott ki, de azt mondta a doktor, hogy ez majd felszívódik nem érdemes műteni. Ezután megyek majd urodinamikai vizsgálatra is. Közben ismét belázasodtam, a véreredményem alapján, azt mondja a körzeti orvos, hogy még mindig nem folyik el az epe. Szerinte hatodjára is meg kell műteni.


Teljesen kikészültem 2006. szeptember óta műtenek és egyre betegebb vagyok. Lelkileg is tönkrementem. Nem tudom kihez fordulhatnék az ügy kivizsgálása érdekében , mert ez az ügy már laikus szemmel nézve is ,,furcsa".

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leroi 2011.02.07. 11:37:11

@Mária:
Gondold el, ha egy játékos hátsónbillentés kapcsán beleragadna a férfiba a hölgy papucsa...
Vagy szeretkezéskor a csúcson a műkörme kilyukasztaná oszt plotty a pasinak...)DDD

Bikli néni 2011.02.07. 11:37:59

@Leroi: @miklos.rabai: Épp meg akartam szólalni, hogy ha 99% a zsírszövet, akkor a szilikonnál mi a helyzet :)
Egyébként Leroi, én nem ítélek el mindenkit, akinek szilikon is van. Azokat pl. akiknek ez egy szükséges valami, mert mondjuk le kellett venni a mellét, mert daganata volt. Tőlük igazán nem sajnálom.
Persze jelentős hányadukat nem tudom megérteni. Szerintem sokan meg is bánják, ha bögyösek lesznek, azért azt viselni is kell, lehúzza az ember hátát, ha nagyon súlyos. (+ vékony, de bögyös nők nem kapnak maguknak normális fölsőt...)

Miklós, nekem nem egészen egyértelmű a leírásból, hogy ha kiveszik az epehólyagot, akkor utána mi helyettesíti?

Irise 2011.02.07. 11:59:18

@miklos.rabai: Ez egyebkent ugy van,hogy
"fat,fair,fertile female in her forties" es semmi fajelmelet nincs benne, lol

Leroi 2011.02.07. 12:07:14

@Bikli néni:
Szia!;*
Persze, akiknél protézis szerepét tölti be az implantátum, azoknál nyilván szükséges a behelyezése.
Egyebekben a pasik számára kiábrándító két műlabdával "játszadozni".
Akkor inkább egy full szilikon baba...
Az legalább nem csipog vissza és nem akar sportkocsit a s...gge alá...:)

tisztító 2011.02.07. 12:48:11

Kérdésem lenne hozzád!!

A rokonomnak a jobboldali haemicoletomiával egyszerre elávolították az epehólyagot is.
Az epekövesség ezután is kialakulhat?
üdvözlettel

tisztító 2011.02.07. 12:49:39

A kérdést rábai Miklóshoz cimeztem

Leroi 2011.02.07. 13:14:42

@tisztító:
Bocs, hozzászólhatok?
Epehólyagban már nem, hiszen az már nincs, de vannak ún choledocuskövek, amelyek a megmaradt vezetékben alakulnak ki.
Rosszabbak, mint az epehólyagkövek.
Viszont, ha hemicolectomiája volt, ott ennél sokkal nagyobb bajok lehettek, sajnos...:(((

tisztító 2011.02.07. 13:26:07

Kösz leroi

Akkor nem véletlenül panaszkodik hasi fájdalmakra.
A műtét három évvel ezelőtt volt.
Megkapta a szokásos kemo adagot.
Rendszeresen jár onkológiai controllra.
A hasi fájdalmakra nem találnak magyarázatot./UH.CT. stb./ nem mutat ki semmit.
Amúgy "jó húsban" van.Én tartom benne a lelket hogy ma már a vastagbéltumor/rák/ után hosszú ideig lehet élni.
Az illető férfi 65 éves.

Leroi 2011.02.07. 13:40:54

@tisztító:
A vastagbélrák viszonylag gyakori ún. civilizációs betegség, de idejében megműtve, a bélszakaszt épből eltávolítva az életbenmeredési és ötéves túlélési esélyek megnőnek (kemoterápiával kombinálva).
Hasi fájdalmai nem biztos, hogy közös epevezetékkő-eredetűek, ennek tisztázása céljából elég egy hasi ultrahangvizsgálat.
A legnagyobb gond az ilyen kövekkel az, hogy amint miklos.rabai rendkívül szakszerűen leírta, a hasnyálmirigy és a közös epevezeték egy záróizommal, az Oddi-sphincterrel záródik (v.nyílik) a patkóbél felé, nos, ez a kő ezt a nyílást elzárva nem ia annyira az eperefluxot, mint inkább a hasnyálmirigy igen erős szekrétumának a refluxát okozza, ami súlyos pancreasönemésztéshez, nekrózishoz vezet.
Ezért rettegnek annyira a sebészek a (mozgékony, apró) epekőtől.

De, mint említettem, a hasi panaszai nem bizos, hogy ilyen eredetűek.

Leroi 2011.02.07. 13:41:55

Nahát, az életbenmaradást szépen átkereszteltem...Elnézést!:)

P75 2011.02.07. 13:57:28

@Bikli néni: tudtommal az epehólyagnak nincs pótolhatatlan funkciója, hiszen az epét a máj termeli, az pedig megmarad. Csak hólyag híján közvetlenül folyik a vékonybélbe.

Kalamona 2011.02.07. 14:00:11

@Leroi:
istentelen dolgokon mentem át az elmúlt két évben, de hála az ÁEK dokijainak, még írhatok.

lehet, hogy offolok, de említetted a vastagbélrákot, ezért mernék (hallkan) kérdezni, mert egy legújabb problémám jött elő cca egy hónapja. lett nekem egy mogyorónyi duzzanat a popsim vágásában a végbél és a gát közt. Nyomkodom rendületnül, azt hittem, hogy egy szőrtüsző gyulladt be, de nem múlik, hiába fújogatom EGISEPT-tel.
Merre induljak? nőgyógyászhoz, sebészhez?
sok szégyenérzet van bennem

bauchi 2011.02.07. 14:11:53

@Leroi: Egy nagy kalimankós lófaszt!!!Ez az eset igenis furcsa!Csak úgy hívják,hogy elbaszott eset,nem furcsa eset!

bauchi 2011.02.07. 14:16:35

@ccke: Ez egy nagy baromság.A rossz forgatókönyvet béna,fakezű hentesek írták.Nem a sors.

bauchi 2011.02.07. 14:18:21

@Dr.laikus PhD: A cukrot be kell állítani műtét előtt.Ha kell,akkor az intenzíven és főleg az csinálja,aki ért hozzá.

bauchi 2011.02.07. 14:19:58

@Mária: Hol az a Mandíner blog?

rikavagyok 2011.02.07. 14:21:17

@Kalamona: háziorvos> sebész és/vagy onkológus

bauchi 2011.02.07. 14:28:18

@Bikli néni: Semmi,az epehólyag kint van.Nem kell másik.

cenzorilla 2011.02.07. 14:29:04

@bauchi:

Szépen kérlek!
Ne beszélj úgy, mint egy kocsmai bennszülött.

bauchi 2011.02.07. 14:30:19

Azérjo a komenteket olvasni merazember gondolkodhat azon miként lesz az epehojagbol fefeldudált pumpa.

Leroi 2011.02.07. 14:33:45

@Kalamona:
Szia és köszi, hogy megtisztelsz a bizalmaddal.
Ugyan nem a szakterületem, de elképzelhető, hogy aranyeres csomóról van szó, szerintem sebésznek mutasd meg.

bauchi 2011.02.07. 14:34:14

@tisztító: Sok hasonló műtétem volt.Az ok,hogy néha a daganat összekapaszkodott az epehólyaggal.Ilyenkor az epehólyagot ki kell venni.Az epehólyag nem bírja a preparálást.

bauchi 2011.02.07. 14:36:22

@Leroi: Igazán nem sok choledochus kő van az epehólyag eltávolítása után.Valószinűleg az epehólyag eltávolítása előtt is már meg volt.

Leroi 2011.02.07. 14:42:18

@bauchi:
Tiszteletem, Főorvos Úr, hát az eset
jó komplikált, penis caballinus semper erectus cum plexus venosus superficialis hypertrophisans nélkül is vagy azzal...:))
A fő gondot az elszabadult vércukor okozza, kérdés, hogy mennyit és mit cselekszik a beteg a cukorértéke csökkenése érdekében.
Egy rosszalkodó vércukorértéknek úgy örül a sebész, mint ablakos a hanyattesésnek, de ezt Főorvos Úr nálam százszor jobban tudja...

bauchi 2011.02.07. 14:44:43

@Leroi: Lánykoromban sebész voltam,nem rettegtem semmitől,csak ha valaki bepánikolt.A pánikos nem tud gondolkozni és remeg a keze.Szoktam volt mondani,hogy csak akkor pánikoljanak,ha engem is úgy látnak.
(igazság kedvéért:egy 14 éves balesetet szenvedett bombázót operáltam,ki kellett vennem a lépét és nagyon szar műszereim voltak,akkor tényleg befostam,nyakig ért a vér.Mondok,ha megmarad,akkor leszokom a dohányzásról..
Már nem dohányzok.Mongyuk a piára is tehettem volna igéretet...)

Leroi 2011.02.07. 14:45:52

@bauchi:
Mivel hólyagepe már nincs, esetleg a májepéből kicsapódó epesók képezhetnek a (tágultabb) choledocusban kisebb-nagyobb cholelytheket.
Gondolom én.
De a gyakorlat beszél, az elmélet csak elmélet.
Nem vagyok sebész.

Leroi 2011.02.07. 14:48:30

@bauchi:
A sebész a medicína rohamosztagosa vagy mondhatnám úgy is, tengerészgyalogosa...
A belgyógyász, neurológus kényelmesen elvan a páncélozott járművében, ritkán érik halálos becsapódásaok, a sebész viszont kőkemény, elsővonalbeli frontharcos...

bauchi 2011.02.07. 14:50:19

@Kalamona: Nem nekem szólt a komment,de szerintem a sebész a megoldás,a méhész pedig úgyis sebészhez küldi,mert fingja sincs hozzá...

bauchi 2011.02.07. 14:56:25

@cenzorilla: Mint mindig,most is igazad van.Honnan tudtad hol születtem?...
Különben nem tartozik rám.de milyen szakorvos vagy? Mert,ha voltál már műtőben,akkor ismered a légkört,nem?
Annak idején sokszor hívtunk belgyógyászt műtét közben consilliumba...Rendszeresen megbotránkozott ájulatban fordultak ki.
Szegények.De nem volt harag.
(istenem,hogy hiányzik ez most..Könnybe lábadt a szemem.)

bauchi 2011.02.07. 15:08:44

@Leroi: Leroi: Köszönöm a választ,igazán jól esett!!Ez a hosszú nevű dg. sajnos elég gyakori.A vércukor szint ellenőrzése a betegek részéről gyakran elmarad.Nem tudom miben bíznak?Tegnap ügyeletben volt 4(!) hajnali hypos.A bírkózást már nem bírom velük.Pedig 42-es karom volt...Régen.

bauchi 2011.02.07. 15:10:12

@Mária: Jó leszek.Ezt nagyon könnyű megígérni...

bauchi 2011.02.07. 15:12:40

@Leroi: Egy képzett és könnyű kezű endoscopos símán legyűri.ismerek párat.le a kalappal előttük.

bauchi 2011.02.07. 15:16:53

@Leroi: Inkább kommandós.Első főnököm,második apám : mentünk volna bőrgyógyásznak...öt,hat év Africa után teljes az egyetértés köztünk!

Irkutszk 2011.02.07. 16:10:50

@miklos.rabai: Szegeden kutatják az epesavak hatását a hasnyálmirigyre (ugye a közös betorkollás miatt előfordulhat az is pl elzáródás esetén, hogy az epe a hasnyálmirigy rendszerében köt ki).

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.07. 16:15:12

@bauchi: azért a méhész, ha jó, meg tudja állapítani, melyik mirigyek érintettek....ha. legalábbis az enyém mindig tapogatta körbe is...

adamantium 2011.02.07. 18:17:46

a cukorbetegek rossz sebgyógyulási és magas fertőzési hajlamot mutatnak.
cukorbetegség és epekő együtt = 90% esélyt adok a túlsúlyra az megint csak rontja a sebgyógyulást.
a nagy hasi műtéteknek jellemzően vannak szövődményei (összenövések, elhalások, gyulladások), a betegnek nem is egy nagy hasi műtéte volt gyulladásos szövődménnyel, így szinte kötelező, hogy összenövései legyenek
ezek együtt egy ördögi kört alkotnak amiből nehéz megszabadulni

TamásD 2011.02.07. 18:23:50

@Leroi: Vagy az lehet, hogy az első műtétnél egy kicsinyit megsértették, beszűkítették a közös epevezetéket, legalábbis a poszt további részében az a mátét, aminél a belekhez is hozzá kellett nyúlni az epe kapcsán, erősen biliodigestiv anastomosis szagú.
Bár ki tudja.

tbjárulékfizető 2011.02.07. 18:24:05

Most már tényleg szeretném tudni, hogy elvégzett epehólyagműtét után, ahol semmilyen szövődmény nem alakult ki az eltelt 4 évben, lehet-e még kőképződés valahol?
Én elvégeztettem a műtétet, annak ellenére, hogy semmilyen tünetet nem okozott, mert akkor még altatható voltam kis rizikóval. Azt mondták, ez növeli a vastagbélrák kockázatát, de újabb kövesedésről nem volt szó.
És a Rábai féle kérdéshez van még egy ötletem: Rosszul végzett, nagyon zsírmentes fogyókúra a 40-e nőknél, ami epepangást okozhat és így kövesedést.

TamásD 2011.02.07. 18:25:49

@Irkutszk: Ezen mit kutatnak Szegeden? Olyankor lép fel a hasnyálmirigy gyulladás, és mindenki szomorú.

Kutatnák inkább a halászlé hatását a hasnyálmirigyre:)

gramercy 2011.02.07. 18:27:03

fordulj a ..., ja a fityisz elso dolga volt hogy becsukta

TamásD 2011.02.07. 18:29:49

@tbjárulékfizető: Kialakulhat kő, de nagyon kis százalékban. Ha az epevezetékből leágazó, epehólyaghoz vezető cső (a ductus cysticus) csonkját hosszúra hagyjuk, abban panghat az epe és kialakulhat kő. Mivel a közös epevezetékben állandóan áramlik az epe, abban nem szokott kő képződni, csak ha valahol szűkület, megtöretés, stb. van, és lelassul az áramlás. Kialakulhat még kő a májon belüli epeutakban is, ahol szintén lassan áramlik az epe és kis átmérőjűek a vezetékek.

Az epehólyagműtét utáni emelkedett vastgbélrák-kockázatot nem tudták igazolni, bár kétségetelenül felmerült korábban.

Irkutszk 2011.02.07. 18:33:24

@TamásD: Mondjuk a pontos hatásmechanizmust. Milyen receptorhoz kapcsolódnak az epesavak, milyen intracelluláris hatást váltanak ki, stb. Pl. (és nem, nem vagyok benne):
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20732916

tbjárulékfizető 2011.02.07. 18:35:01

@TamásD: további kérdésem: Egy egyéb, vagy bármilyen okból végzett hasi UH vizsgálat kimutat-e ilyen típusú követ?
Azért kérdezem, mert az ismert epeköveim különböző méretben voltak , gondolom, mozogtak is néha, de nem okoztak semmilyen tünetet, gyulladást, stb, de azért örülök, hogy megszabadultam tőlük.

pucros 2011.02.07. 18:39:17

Bocsánat, de nem értem, miért kell zsírmentes diéta epekőhöz.

A pangást megakadályozni nem inkább zsírra van szükség?

Ha meg cukorbeteg az ember, pláne kénytelen zsírt enni, hiszen a szénhidrát kiesik, csak fehérjére meg nem építheti az étrendjét.

TamásD 2011.02.07. 18:43:06

@tbjárulékfizető: Hasi UH kimutathatja az epeúti köveket, de nem biztos, sokszor nem látja. Ha erre gyanú van, akkor ERCP, MRCP vizsgálatokat lehet végeztetni.

tódór piroska 2011.02.07. 18:44:02

@TamásD: Azért az öreg hiba, ha cholecystectomia szövődményeként BD fistula (nem anastomosis, ti. az szándékos műtét,nem szövődmény,pl-. régebben choledocho-duodenostomia kövesség,vagy hepatico-jejunostomia tumor miatt) alakul ki. Ilyen lényegében nem szabad, hogy előforduljon jó műtéti technika mellett.
@bauchi: valóban nem kellene hölgyek jelenlétében ilyen csúnyán beszélned
(gondolok itt pl.Laikus PhD -re, akinek járna ennyi tisztelet),ráadásul nincs is igazad: ez tényleg nem elcoitált casus, hanem nagy valószínűséggel az elhanyagolt diabetes számlájára írandó. Ami meg a könnyű kezű endoszkóposokat illeti, a choledocholithiasis megoldása kb annyira könnyű az endoszkóposnak, mint egy Whipple műtét a sebésznek. Bár mind a kettő nagyon szép... Cenzorilla meg nem szakorvos, hanem egy fiatal lány, aki nyesegeti a vadhajtásokat.
@Leroi: cholecystectomia után vígan képződnek kövek a choledochusban, szerencsére. Különben csak abban bízhatnánk, hogy a fakezű kirurgusok benn haggyák az LC során, asztán ülhetnénk egész nap ölbetett kézzel.
@tbjárulékfizető: általában nem helyes a panaszt nem okozó köves epehólyagot eltávolíttatni, persze, vannak kivételek. Fogyókúrától nem lesz epekő, ugyanis a kőképződés egyik feltétele a cholesterin dús (ún. lithogen) epe. Maradjunk az 5F-ben. A vastagbélrák fokozódása pedig egy tetszetős teória,ami nem bizonyított.

tbjárulékfizető 2011.02.07. 18:48:35

@pucros: rosszul végzett diétát írtam. éppen a zsírmentesség miatt alakulhat ki pangás. ( ha igaz)

tbjárulékfizető 2011.02.07. 18:56:43

@tódór piroska: ez megint olyan kérdés, amiben nem alakult ki konszenzus az orvosok között.
Aki elvégezte az UH vizsgálatot, ajánlotta, mondván, a mozgó kövek epehólyagrákot okozhatnak. A tüdőproblémámról tudtam, azt is, hogy később nagyobb a kockázata az altatásnak, mint akkor. A műtétet végző orvos is azt mondta, hogy tényleg semmi keresnivalója nem volt ott annak, amit kiszedett. Az aneszetziológus már nem engedte meg a három pontos vágást, nem tudom, mi a szakszerű neve, így van egy szépen gyógyult 15 cm-es vágásom és volt némi probléma az élesztésnél is már. Mindezek után elégedett és nyugodtabb voltam eddig. Szeretném tudni, miért nem helyes általában ez a műtét panasz mentes esetben? Okoz valamit, amiről nem tudok?

TamásD 2011.02.07. 19:04:01

@tódór piroska: nem BD fistula alakul ki, hanem szűkület a choledochuson, aminek a megoldása a bilidigestiv bypass műtét

TamásD 2011.02.07. 19:05:40

@tbjárulékfizető: Helyesnek helyes panaszmentes esetben is kivenni az epehólyagot, legfeljebb nem muszáj, határeset. A zsebészek sokszor kiveszik. A sebészek azt mondják, hogy akkor kell kivenni az epehólyagot, ha a kövek egyszer már panaszt okoztak.

tódór piroska 2011.02.07. 19:40:36

@tbjárulékfizető:
Minden orvosi beavatkozás előtt mérlegelni kell a risk-benefit rációt, vagyis a beavatkozással járó kockázatot (műtét, altatás) és a tőle várható egészség javulást. Tehát nem helyes kockázatnak kitenni a beteget, ha nincs haszna a beteg számára. Erről van szó.
Az ephólyag eltávolítás javallata a sympptomás cholelithiasis, magyarul a panaszokat okozó epekövesség. Az epekő nem növeli a rák kockázatát, veszélye a hasnyálmirigy/epehólyaggyulladás illetve egyébb ritkább szövődmények (pl. átfúródás, bélelzáródás).

Határesetnek tekinthető az apróköves epehólyag (nagyon sok, nagyon kicsi kő),mert ezek könnyen bekeverednek az epevezetékbe, és ott elzáródást, hasnyálmirigygyulladást, stb. okozhatnak.
Ilyen esetben viszont van megbízható gyógyszeres kezelés (UDCA, gyógyszernevet nem írhatok)
Rutin ultrahang vizsgálat során mellékleletként felfedezett epekövet nem kell (nem szabad) operálni. Ha panaszt okoz, vagy laboratóriumi eltérések panasz nélkül is rendellenességet jeleznek (pl.epepangás), akkor már egészen más a leányzó fekvése.
Sarkított, de mégis hasonló helyzet, ha azért távolítanák el az egészséges nő melleit, hogy nehogy később rák képződjön bennük. Ugye, ez sem lenne helyes?

bauchi 2011.02.07. 19:44:45

@adamantium: SEBÉSZKÉNT ÚGY NŐTTEM FEL,HOGY MŰTÉTECHNIKAI SZŐVŐDMÉNYT NEM ILLIK MÁS NYAKÁBA VARRNI.Se dr. Diabetesnek,se dr.Pusnak.Van persze mellébeszélés,de ebben nem veszek részt.

tódór piroska 2011.02.07. 19:45:55

@TamásD:
" szűkület a choledochuson,aminek a megoldása a bilidigestiv bypass műtét"

Nem. A megoldása endoszkópos tágítás és/vagy stent behelyezés. A BDA késői eredményei nagyon rosszak, jobb helyeken ma már nem végzik (kivétel másmódon nem palliálható tumoros obstrukció).

TamásD 2011.02.07. 19:50:35

@tódór piroska: Nem és nem. Endoscopos tágítás valóban szóba jön, de ritkán tartós. A stent kb. 2 hétig marad meg, utána eltömődik, elmozdul, tartósan ez sem jó megoldás. Tumoros szűkület esetén, amikor az ember nem akar beleoperálni, szóba jön, de egyébként csak műtéttel lehet tartósan jó eredményt elérni.

TamásD 2011.02.07. 19:52:15

@tódór piroska: Miért lenne a bypass eredménye hosszú távon nagyon rossz?

bauchi 2011.02.07. 19:53:34

@gramercy: @TamásD: Lehet megsérteni.
Bizony lehet.

bauchi 2011.02.07. 19:57:56

@gramercy: Ha fityisz = fidesszel egyetértek.Ilyen bunkó gramercykomcsikat miért engednek ide?
cenzorilla?

Mária 2011.02.07. 20:03:11

@bauchi:

Cenzorilla velem van elfoglalva a vérző fejű gyerek posztban...

tódór piroska 2011.02.07. 20:03:52

@TamásD:
Nem. A stent addig marad benn, amíg benn hagyjuk. Általában háromhavonta cserélni kell, de egy choledochus sérülés következtében kialakult stenosis kellő mértékben feltágul, ha 3 hónapig benn van a stent. AZ LC során okozott choledochus sérülés, epecsorgás ellátásának gold standardja az EST és stent behelyezés. Az más kérdés,hogy ezek elég húzós beavatkozások, csak jól felkészült centrumokban vannak meg a (z elsősorban személyi) feltételei. A choledocho-duodenostomia késői eredményei pl. a reflux, cholangitis, restenosis, emésztési panaszok okozta életminőség romlás miatt rosszak. Elég kiterjedt irodalma van a kérdésnek.

tódór piroska 2011.02.07. 20:07:06

Egyszerűen szakmai féltékenység beszél belőletek. Ti akkor voltatok boldogok, amikor a choledocholithiasist műthettétek, majd amikor ez kikerült a kezetekből, az endoszkópia szövődményeit operálhattátok. Mára fordult a helyzet,a sebészek által el..izélt eseteket az endoszkópos hozza helyre.

bauchi 2011.02.07. 20:07:10

Sok a túlokos.Egy endoscopos többet segíthet,mint egy sebész a hasban.Így elhúzok a vaginába.Ha valakit megsértettem bocs.Nekem ez sok.

bauchi 2011.02.07. 20:10:52

@tódór piroska: Bár lehetett azt is korrekten operálni.

bauchi 2011.02.07. 20:13:00

@tódór piroska: A korrekt choledocho-duodenostomiának sem korai,sem késői szővődményei nincsenek.

tódór piroska 2011.02.07. 20:17:32

@tódór piroska: igazából ezt inkább csak ironikosan írtam. A valóságban segítjük egymást, hogy hatékonyabban tudjunk segíteni a betegeinken.

tódór piroska 2011.02.07. 20:18:09

@tódór piroska: igazából ezt inkább csak ironikosan írtam. A valóságban segítjük egymást, hogy hatékonyabban tudjunk segíteni a betegeinken.

TamásD 2011.02.07. 20:21:07

@tódór piroska: Tapasztalataink merőben eltérőek...

Amúgy meg az endoszkópia szövődményeit (ERCP perforáció, colonoscopia perforáció és társai) a sebész hozza helyre, amiből azért nem kevés van.

tódór piroska 2011.02.07. 20:32:01

@bauchi: de vannak.

"3.6. Postoperatív stenosisok, epeúti laesiok, benignus szűkületek műtéti megoldása a minél proximalisabb,
ép epeúttal készített, lehetőleg end to side, Roux-szerinti hepatico-jejunostomia. Átmeneti belső drainage
bizonyos esetekben kívánatos. Benignus alapfolyamat esetén – az ascendáló cholangitisre való tekintettel
– kerülendő a choledocho-duodenostomia. A cholecystával történő anastomosis nem megengedhető, az
epehólyag a műtét során eltávolítandó."

Részlet a Sebészeti Szalkmai Kollégium 2008-as, jelenleg hatályos, Mechanikus Icterus c.protokolljából.

"AZ ASCENDÁLÓ CHOLANGITISRE TEKINTETTEL KERÜLENDŐ A CHOLEDOCHODUODENOSTOMIA "

AZÉRT FURCSÁLLOM,HOGY AZ IDE IROGATÓ SEBÉSZEK EZT NEM TUDJÁK.

ITT EL LEHET OLVASNI, MEGTANULNI:

docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:myoxfM5A1L8J:www.weborvos.hu/adat/files/protokollok/seb9.doc+choledochoduodenostomia+sz%C3%B6v%C5%91dm%C3%A9nyei&hl=hu&gl=hu&pid=bl&srcid=ADGEESjA4TJKna_K0_rWBlCe6Sq_oNkSSMrUF3Rk64raZmHAv5fy0RT4oMbCvzYPU8v1kMLu6vqsmGW458982FRU3Xsymqs_ILn_5wbzNWOZTgEoW0uXh40s-CXBdjEigMrqbvGxT2qH&sig=AHIEtbRfLZ5FbOJ8Re3Bmdh0BNIiovLuQg

dbeata 2011.02.07. 20:33:41

@miklos.rabai:

Nekem az anyukámnak van epeköve, és most hogy elolvastam a jegyzetét, eléggé megijedtem. Anyukám sajnos halogatja a műtétet, 67 éves lesz, de az életkedve jó. Nincs különösebb "baja". Nem szeretném idő előtt elveszíteni.

adamantium 2011.02.07. 20:39:58

@bauchi: értelmezési zavaraid vannak, nehogy már egy cukorbetegség miatt nem gyógyuló seb műtéttechnikai szövődmény lenne, gyulladásos szövődményt is akceptábilisnak tartanak százalékos arányokban a legjobb klinikákon is mert az az élet velejárója és bizonyított, hogy a fertőzések jelentős része hematogén úton fertőzi meg a sebet nem direkt módon.
de fő, hogy te vagy a Tökéletesség akinek sebészként soha ilyen természetes szövődménye nem volt.
@tódór piroska: sok mindent tud az ember és azt is tudja, hogy mit tud megcsinálni illetve mihez van eszköze

fuzzykinkyfunk 2011.02.07. 21:08:33

@dbeata: nem kell hozzányúlni, míg nincs epeköves panasza!

TamásD 2011.02.07. 21:14:07

@tódór piroska: Az ide irogató nem sebészek viszont tudhatnák, hogy a biliodigestiv anastomosist már régen nem choledocho-duodenostomia formában készítik, ami tényleg nem jó, hanem choledochojejunostomia formában Roux-Y anastomosissal. Ez kevésbé szűkül be és mivel egy kvázi izolált bélszakasz, biztonságosabb. Persze lehet ascendáló fertőzés, kétségtelen, de mégegyszer mondom, a tapasztalatom szerint az állandóan eltömődő stentnél jobb.

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.08. 01:19:45

@Mária: @Irise:
Termeszetesen nincs benne faj elmelet... :)

De a szokeseget, mint epekovessegi rizikotenyezot, mikor a haj szinet tobb gen egyszerre hatarozza meg, eleg meredek gondolat elkepzelni, szerintem.

Ha jol tudom, egyebkent azt figyeltek meg, hogy a skandinavoknal gyakrabban fordul elo a kovesseg, es oket akartak egy kozos jelzovel illetni, ami raadasul F-vel is kezdodik, igy jott a kepbe a szokeseg. Holott szokek mashol is elofordulnak, es nem gyakoribb bennuk a kovesseg. Tehat nem genetikai hatterrol van szo, hanem inkabb egy a skandinavokra jellemzo eletmodbeli kulonbsegbol adodhat az epekovessegek nagyobb szama arrafele...

bauchi 2011.02.08. 05:18:14

@adamantium: Big facettált arc!Képzeld!Minden szővődményem volt már!A choledochust is átcsaptam.A cukorbetegség miatt nem gyógyuló seb????
Miről beszélsz?Ufókat operálsz?Nem dorongollak,le,ahogy Te szoktál.Baromságaidat a kilfeldi kollegáid között terjeszd.Ha már ki nem utáltak eddig.Sebfertőzés atyja vagy.
Miért van,hogy az egyik sebésznek állandóan van,a másiknak szinte soha?Steril műtétekről szólok.

bauchi 2011.02.08. 05:25:20

@TamásD: Nem kéne először tisztázni,miért kell a biliodigestv anastomosis?És utána lebaszni a másikat?Hogy miért operál beteget és miért nem tankönyvet?

bauchi 2011.02.08. 05:28:02

@tódór piroska: Úgy látom nagyon sok itt a szájsebész.Szájjal mindent megoperálnak szővődmény nélkül és nagyon szépen.Gratula nekik.

bauchi 2011.02.08. 05:30:36

@tódór piroska: A choledochus sérülése után miért alakul ki stenosis,ha az korrektul el van látva,természetesen fel is van ismerve.

bauchi 2011.02.08. 05:32:52

@TamásD: Ascendáló fertőzés.Ezt is nagyon szeretem.Az epe folyik le és kész.Vagy egyenesen a vastagbélbe?És vissza a szarral?

bauchi 2011.02.08. 05:39:02

A sok szájsebész persze nem vette észre:"tályogra gyanús dolgot találtak és tűvel megszúrták"..
A tályogot.
Vajon ki lesz az első szájsebész,aki 10 db könyvből idéz és bizonyítja,hogy a tályogot igenis tűvel kel megszúrni..?

bauchi 2011.02.08. 05:42:36

@tódór piroska: Mér vagyok ojan hüje,hogy mindig elolvasom az it irtakat és válaszolok rá?Igérem nem teszem

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.08. 06:44:26

@Bikli néni:
Nem helyettesíti semmi, mert nem kell helyettesíteni. Az epe a májban termelődik és innentől kezdve nem tárolódik, hanem csak lefolyik a patkóbélbe.
Amúgy érdekes volt fentebb a szakmai vita. Bár nem tudom, te mennyire tudtad követni. Lehet a vége fele már túl szakmai volt... :)
Bár azért az is tanulságos lehetett, hogy láthattad, mi a különbség a sebész és a belgyógyász hozzáállásában... :)

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.08. 06:48:42

@tisztító:
Leroi megválaszolta a kérdésed.
De én is azt gondolom, hogy azt a hasi fájdalmat, amit említettél sok minden okozhatja a hasban, nem kell annak epekőnek lennie.
Kitartást nektek! Remélem, megtalálják a fájdalom okát.

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.08. 06:57:12

@tbjárulékfizető:
Remélem választ kaptál a kérdéseidre, ők a szakorvosok, nekik hihetsz.

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.08. 07:05:30

@dbeata:
Nem kell megijedni, a kommentek között sok hasznos vélemény (tódor piroska és TamásD)is található , ami talán segít nektek.
Ha nem okoz panaszt, nem kell kivenni. Ha nagy a kő, akkor az biztosan az epehólyagban marad, a sok kicsit ellenben elindulhat és bajt okozhat.
Követni mindenképp ajánlott, hogy hogyan változik a helyzet a hólyagban; UH vizsgálatokkal és májfunkció gyakori ellenőrzésével.
Tessék megnyugodni! Amit írtam ismeretterjesztés, és nem riogatás... :)

tbjárulékfizető 2011.02.08. 08:45:06

@miklos.rabai: egy dologban megnyugodtam: nincs összefüggés a műtét és a vastagbélrák között. Ez jó. A döntés az enyém volt a műtétet illetően, a megelőző vizsgálatot én fizettem, nem a TB , így a lelkiismeretem is nyugodt, a műtét jól sikerült, a sebész nem mondta, hogy feleslegesen vettem ki pénzt a nagy kasszából, mert nem kellett volna elvégeznie, szóval így nálam rendben van minden.

dbeata 2011.02.08. 10:59:14

@miklos.rabai:
@fuzzykinkyfunk:
Nagyon köszönöm a kommenteket, válaszokat. Milyen jó, hogy vannak orvosok, akiknek még este is van energiájuk ilyesmivel foglalkozni...Amikor feltoltődniük kellene... Ez igazi elhivatottság.

Köszönöm.

tódór piroska 2011.02.08. 11:02:05

@miklos.rabai:
A szőke haj -.- epekő "társuláshoz" csak egy érdekesség: van a medicinában néhány összefüggés, amelynek nem evidens az oka, mégis úgy tűnik, nemcsak coincidenciáról van szó. Pl. Dupuytren kontractura és alkoholizmus (ezért tartjuk el a kisujjunkat a pohártól, ha iszunk, a'la Fülig Jimmy) vagy a kék szem - Conn sy kérdése.

adamantium 2011.02.08. 16:44:27

@bauchi: most erre válaszoljak? nem fogok a szintedre süllyedni. lásd be eljárt feletted az idő, ha a sebgyógyulás alapjairól és annak zavaró tényezőiről sincsenek fogalmaid kár bármiről is vitatkozni

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.08. 21:48:03

@tódór piroska:
Ez jo! Kek szem es Conn szindroma... :)
Ma is tanultam valamit!... :)

Leroi 2011.02.08. 22:09:53

@miklos.rabai:
Ja, kék sclera + Kayser-Fleischer gyűrű = Wilson-kór...:)
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása