5 év alatt 7 műtét
2006. szeptemberében eltávolították a méhemet, egy mióma miatt.
Több napig a műtét után magas láz gyötört, begyulladt a seb is, majd spriccelni kezdett a vér a sebemből. Azonnal újra megműtöttek egy érsebész segítségével. Ezután az intenzívre kerültem szepszises és életveszélyes állapotban. Közben az egyik oldalamon rendszeres fájdalmat éreztem.
Megvizsgáltak, és tályogra gyanús dolgot találtak. egy nagy tűvel megszúrták, vizsgálat céljából, aztán azt mondták majd felszívódik. Mikor az állapotom egyébként stabilizálódott,a belgyógyászatra kerültem, mivel cukorbeteg vagyok, hogy beállítsák a cukrom. Majd közölték, hogy lehet, hogy újra meg kell műteni, mert gyulladás van a szervezetben. Így ismét felnyitották a sebet, kitisztították.
Majd hazakerültem. Itthon belázasodtam és hánytam, így visszakerültem a kórházba, ahol azonnal megműtöttek. közölték, hogy az epehólyagom " el van rohadva".Hogy mitől, miért, azt válaszolták : Nem tudjuk! Előfordul. Eltávolították az epehólyagom. Azonban továbbra is fájt az oldalam így endoszkóppal próbáltak többször is megvizsgálni, hogy mi lehet. Ezenkívül azt is javasolták, hogy fújogassam egy gumikesztyűt. Az endoszkópos vizsgálattal nem tudtak lehatolni a epéig így egy másik intézménybe szállítottak
át.
Aztán hazakerültem. Nem sokra rá ismét nagyon rosszul lettem, visszakerülte a kórházba, ahol közölték, hogy ötödjére is meg kell műteni, mert nem folyik el az epe. Meg is műtöttek, szinte keresztbe félbe vágtak, helyre rakták a beleket is, mert állítólag erre is
szükség volt. A műtét után nagyon görcsölt a hasam a mai napig. Megkérdeztem az orvost, hogy ez normális e ? Ő az felelte:-Mitől fáj, ugyan mitől?
Majd hazaengedett és azt javasolta keressek meg egy nőgyógyászt és egy urológust. Teljesen pánikba estem, hogy már megint mi van. Elmentem nőgyógyászhoz, az ultrahang, valami cystikus dolgot mutatott ki, de azt mondta a doktor, hogy ez majd felszívódik nem érdemes műteni. Ezután megyek majd urodinamikai vizsgálatra is. Közben ismét belázasodtam, a véreredményem alapján, azt mondja a körzeti orvos, hogy még mindig nem folyik el az epe. Szerinte hatodjára is meg kell műteni.
Teljesen kikészültem 2006. szeptember óta műtenek és egyre betegebb vagyok. Lelkileg is tönkrementem. Nem tudom kihez fordulhatnék az ügy kivizsgálása érdekében , mert ez az ügy már laikus szemmel nézve is ,,furcsa".
Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Leroi 2011.02.07. 07:11:56
Az eseménysor kulcsszava röviden ennyi: diabetes.
Miklos.rabai ennél százszor részletesebben le fogja írni, én röviden, tömören:
A méhcsonk sebe a diabetes miatt gyógyult nehezen, mint általában lenni szokott.
A meglódult (vagy eleve nem jól beállított), belgyógyászati beavatkozást igénylő cukorértékek arra utalnak, hogy már a szövődményes stádiumban van a beteg.
Az epehólyag "elrohadása" valószínűleg epekő vagy epesár okozta chr. cholecystitis jele.
Megműtötték, eltávolították az epehólyagot a tartalmával együtt.
Ezt követően a ductus hepaticuson valszeg elzáródás lehetett, ami miatt azt újból meg kellett műteni.
Ezután a "belek helyrerakása" valószínűleg adhaesiolysis, azaz a bélösszenövések helyreállítása lehetett,
előbbi a görcsös hasi fájdalomért felelőssé tehető.
De mindezek felett ott trónol az előrehaladott diabetes mellitus árnya, úgyhogy az eset nem furcsa.
Ebben a betegségben sajnos ilyen a sebészeti beavatkozások sikerességének az esélye.
Ez van.
És persze: gyógyulást, javulást a posztolónak a kálvária után.
Állítsuk meg a ......... 2011.02.07. 07:19:31
Szegény betegek!!!!!!
Kósa Lajos és Szócska Miklós tájékoztatója az egészségügyről
"Elengedhetetlen az egészségügyi ellátó intézmények, vagyis a kórházak, klinikák együttműködésének kialakítása – jelentette ki Szócska Miklós egészségügyi államtitkár országjáró körútjának debreceni állomásán. A cél az, hogy fenntarthatóbb legyen a hazai egészségügy."
Nem fogjátok lesüllyeszteni a Kenézy szintjére, a klinikákat.
Holdingoljátok meg a jó ......
ccke 2011.02.07. 07:35:09
Sajnos ebben az esetben egy viszonylag rossz forgatókönyv jött ki (nem a legrosszabb, hiszen minden altatásnál megvan az esély, hogy ne ébredjen fel a beteg), ennek az oka részben a diabetes, részben pech, és lehet orvosi hiba is, de ezt ebből a leírásból nem tudjuk meg.
Dr.laikus PhD 2011.02.07. 08:48:02
Kollégám évek óta súlyos cukros a szövődményeivel együtt.
Műteni kellett. A beleegyező nyilatkozat nem tartalmazta a cukorbetegség műtéti kockázatát, de a sebész pontról pontra elmondta mi várható rossz esetben.
Nem jött ennyi baj, de a műtétet nála is ismételni kellett. Nehezen gyógyult nagyon, de tudta mi történik vele.
Nem volt ennyire kétségbeesett.
Állítsuk meg a ......... 2011.02.07. 08:48:26
Sajnálom.
Az sem érdekel neked erről mi
a véleményed!
Bzzeg leroi engem lehordhatott mindennek, azt persze hagytad.
cenzorilla 2011.02.07. 08:54:38
Nem hagyok senkit lehordani!
Téged sem.
Leroinál többet szinte senkit nem töröltem mégsem reklamál.
Lehet igazad, de próbálj érvelni.
Minősítesz és dühöngsz ami nem vezet sehová.
Nem veled van a baj, hanem a stílussal.
Mária 2011.02.07. 09:42:47
Szerintem nem az a baj a hozzászólásoddal, hogy indulatos, hanem az, hogy nem ennek a blognak a profiljához illeszkedő kérdéseket teszel fel.
Ráadásul indulatosan.
Képzeld el fordítva: a Mandiner blogon se örülnének annak, ha valamelyik vegytisztán aktuálpolitikai bejegyzésük kommentlistáján elkezdenél indulatosan vakbelezni, grahamlisztezni vagy popsikenőcsözni. Annak ellenére, hogy a politikával sajnos mindennek van valamennyire kapcsolata.
Állítsuk meg a ......... 2011.02.07. 09:49:43
Úgyhogy búcsúzom.
Látom működik a cenzúra:)))
Nem én vagyok, hanem én 2011.02.07. 09:53:16
Persze ha nem kell műtétet csinálni, akkor annak következménye sem lehet, ugye?
Diabetes-ről azt kell tudni a poszthoz, hogy a sebek rosszabbul gyógyulnak, a fertőzések könnyebben terjednek...
Az epehólyag eltávolítás megoldja az epekövesség és a kövek által okozott epeelfolyási zavart és az epehólyag gyulladás problémáját. De az eredeti anatómia állapot nem állítható vissza, az epelevezető csatornák sérülhetnek, hegesedhetnek ezért gyakran továbbra is fennmaradhat az epeelfolyási zavar. Ez pedig a tünetek visszatértét okozza, ami pedig újabb és újabb beavatkozások szükségességét indikálja.
Szar ügy, de ez van.
A májból kiinduló ductus hepaticus az epehólyagból kiinduló ductus cysticus-val egyesülve hozza létre a ductus choledochust, ami aztán a Vater papillán keresztül a patkóbélbe szájadzik. Ott van egy ici-pici záróizom, ez az Oddi sphincter, ami normálisan zárva van. Az epe a májban termelődik lefolyik a d. hepaticuson, majd mivel a sphincteren nem jut át, ezért visszafele a d. cysticuson keresztül az epehólyagba jut, ahol tárolódik. Ha a gyomrunkba kaja jut, akkor reflexes úton és a szervek falában termelődő anyagok hatására az epehólyag összehúzódik és kilöki magából az epét, a sphincter elernyed, így az epe a patkóbélbe jut.
Az epe nem csak tárolódik az epehólyagban, hanem be is sűrűsödik. Az epéről mindenki tudja, hogy a zsírok emésztéséhez kell (emulgálja a zsírok), másrészt rengeteg anyag szervezeten belüli körforgásában vesz részt, így a koleszterin is nagy mennyiségben utazik az epével. Na most ha sok a koleszterin (túlszaturálódik), akkor kis kristály formájában kicsapódik, amiből később nagyobb kövecske, majd kő, majd nagy kő, majd húúúúú... lesz... Természetesen más anyag is vezethet kő képződéséhez (pigment kövek), de a koleszterin kő fordul elő a legnagyobb számban. A pigment kövek egyébként általában picik és sokan vannak... :)
Ez miért baj? Azért mert a kő beszorulhat az epehólyag nyakába, ami meg hiába húzódik össze nem tudja magából kilökni az epét. Ez fáj, és reflexesen hányást okoz. Az epe pangani kezd, ami meg pang (arról már remélem mindenki tudja), az szeret felülfertőződni. Ekkor jön a láz. Ha a kő/kövek kijutnak a hólyagból, akkor elakadnak a sphincternél, az epeelvezető rendszerben és epeelfolyási zavart okoznak. Ekkor jön a sárgaság.
Ami ezen a ponton a legaggasztóbb lehet, hogy sajnos itt teremtett belénk egy kisebb hibát az Úr, mégpedig azt, hogy a közös epevezeték a patkóbélbe való szájadzás előtt még egyesül a hasnyálmirigy kivezetőcsövével is. Ami az epekövektől szintén elzáródhat. Na, ilyenkor a hasnyálmirigyben termelődő alapban inaktív enzimek aktiválódhatnak még a mirigyben, és elkezdik azt lebontani, ez az akut hasnyálmirigy gyulladás...
Természetesen az epekövesség korlátozódhat csak az epehólyagra, növekedhet benne a kő szépen lassan is, enyhe tüneteket adva, de állandó gyulladás alatt tarthatva a hólyagot. Na, ez elvezet a krónikus epehólyag gyulladáshoz, az epehólyag fala megvastagodik és kemény lesz (porcelán epehólyag), ami az előszobája az epehólyagráknak, ami meg azonnal máj átétet ad (hisz az epehólyag alulról rá van tapasztva a májra), ezért szinte időben megállíthatatlan...
Terápia: mindenféleképpen az epe elvezetés biztosítása!
Aki besárgul, annak csövet dugnak le a torkán és megnézik a patkóbélen keresztül a Vater papilláját (ami úgy néz ki az endoszkópos monitoron, mint egy pici kis pöcök a bélfalon... kis cuki... :), kis drótot dugnak fel rajta a vezetékbe, és átégetik vele a sphinctert (jó esetben a bél fala nem sérül), az epe elfolyhat, a kövek meg szó szerint lepotyognak... :)
Az akut epehólyag gyulladás esetén hűtik a hasfalat, fájdalom és láz csillapítanak, antibiotikumot adnak és zsírmentes diétára fogják a beteget (hogy ne húzódjon össze a hólyag), a végleges megoldás a hólyag eltávolítása, ma már laporoscopos úton. De még ma is végeznek nyílt feltárást.
A krónikus epehólyag gyulladásra általában véletlenül derül fény, mondjuk egy hasi ultrahang során, ami leír a hólyagban egy öklömnyi követ, ennek eltávolítása a rák kialakulásának veszélye miatt feltétlen javasolt!
Aki ismert epeköves, az meg tartson zsírmentes diétát! Pont!
A baj a beavatkozásokkal, ahogy már feljebb is írtam az, hogy nem állítja vissza (mivel nem tudja) az anatómiai alaphelyzetet. Sajnos előfordul, hogy a vezeték átjárhatósága sérül, így újabb kövek alakulhatnak ki, az epeelfolyás zavara meg továbbra is fenn állhat. Ez jó esetben csak a laborleletekben látszik. Rossz esetben, ahogy a posztolónál is, továbbra is tüneteket ad.
Mai kérdések:
Kiknél alakul ki a leggyakrabban epekövesség?... :)
Nem én vagyok, hanem én 2011.02.07. 10:00:30
Amúgy meg tényleg hihetetlenül frusztrált és depressziós. Én inkább sajnálom őt, mintsem elítéljem... :(
trimalchio 2011.02.07. 10:03:18
Dr.laikus PhD 2011.02.07. 10:09:49
Nincs feltétlenül epeköve a túlsúlyos hölgyeknek. :))
Más bajuk az van - sokszor bőven - de négy kövér hölgyről tudok akiknek nincs semmiféle kövük. :DD
Dr.laikus PhD 2011.02.07. 10:11:55
Lehet veled kedvesen beszélni?
A sajnálatot Te váltod ki.
Akár utálod, akár nem.
Mindezt azért, mert a jóindulatot feltételezi az ember rólad és nem a hivatásos bunkót.
Eleven Ezüst 2011.02.07. 10:13:04
háááát ilyesmi
Eleven Ezüst 2011.02.07. 10:14:29
Mária 2011.02.07. 10:17:07
Drasztikus fogyókúrába kezdett, egyébként is magas koleszterinszinttel rendelkező, fogamzásgátlót szedő kövér nőknél, akik a fogyást az úgynevezett tojásdiétától remélik?
Csak vicceltem :)
Nem én vagyok, hanem én 2011.02.07. 10:19:22
Az epekövesség etiológiáját egyszerűen csak 4F-vel szokás jelölni.
f...., f....., fatty, female... :)
Igazából lenne itt egy 5. F is, de az nem tekinthető kifejezetten jó markernek, így azt nem is kérdezem...
De úgy néz ki, hogy a válasz fele már meg is van!...
Eleven Ezüst 2011.02.07. 10:20:46
Nem én vagyok, hanem én 2011.02.07. 10:26:34
Hát azért ez nem így van, mert akinek alacsony a kálcium szintje, annak tényleg kilép a csontjaiból a vérbe a kálcium, de nem lesz magas a kálcium szintje, csak normalizálódik. Amint emelkedik a kálcium szint a szabályozó hormonok szintje csökken, így megint csökkenni fog a vér kálcium szintje.
Amiről te beszéltél, azok azok a betegek, akiknek eleve magasabb a kálcium szintjük (pl: mellékpajzsmirigy hiperfunkciósok). Na, azoknál tényleg fennáll mindenféle kőképzési hajlam, nem csak az epeköveké.
Leroi 2011.02.07. 10:59:56
Most nem hordlak le mindennek, hanem egyetértek Veled : a holdingosítással szembeni mély ellenszenvünk nagyjából azonos...
Nem én vagyok, hanem én 2011.02.07. 11:03:27
1. Az elhízás több zsírt, az pedig több koleszterint jelent a szervezetben, emiatt több lesz ebből az epében is.
2. Kiben van több zsír, hát a nőkben, nem?... :) (Tudom, hogy nem illik egyszerűen csak lezsírszövetezni a cicit, de attól még a cici 99%-ban zsírszövet... :))
A női hormonok az ösztrogének, amik nem csak a petefészekben termelődnek, hanem a zsírszövetben is. Több zsírszövet több ösztrogént termel.
3. Tehát mely nőkben van több öszrogén? Hát a terhesekben, ez megmagyarázza a fogamzóképes nők érintettségét.
4. A negyvenes nők pedig úgy jönnek a képbe, hogy ez a kor fele meg a menopauza körüli időszaknak. Akkor pedig ciklusonként nagyobb ösztrogén dózis árasztja el a szervezetet, mint a 20 éves csajokét.
És hogy mit csinál az ösztrogén? Hát befolyásolja a zsírok, a koleszterin májban történő lebontását. Amúgy az ösztrogén is koleszterin vázas vegyület. Lényegében fokozza a koleszterin szintet az epében. Ennyi.
Tehát minden, ami magas koleszterin szinttel jár, illetve magas ösztrogén szinttel az epekövességre hajlamosít.
Az 5. F egyébként a "fair" szó volt, amit itt szőkének kell fordítani, de inkább fajelmélet szagú volt a feltételezés, mintsem tudományos... :)
Leroi 2011.02.07. 11:04:28
Epekövesség leggyakoribb kialakulása= 3F : Fourty Fatty Female, negyvenes kövér nőknél...
Leroi 2011.02.07. 11:06:23
A fertile nem fontos, menopauzában is kialakulhat...
Leroi 2011.02.07. 11:10:26
A nagy mamma (alma típusú) nagyobb százalékban tartalmaz zsírszövetet.
Kisebb emlőknél vagy lefogyott nőknél a tejmirigyek, tejcsatornák százalékaránya nagyobb, a zsírszövet kevesebb.
No persze nem számítom ide a bizonyítottan elmebeteg nők szilikonőrületét.
Nem én vagyok, hanem én 2011.02.07. 11:13:29
Igaz, a szilikont én sem számoltam bele a százalékos arányba... :)
Leroi 2011.02.07. 11:28:28
Gondold el, hogy egyes pasik bicepsz és vádli "erősítésre" használják implantátumként...
Talán, ha keményebb lenne az állaga, mást is feltöltenének vele.
Priaposz eldobná az oklevelét...:))
Mária 2011.02.07. 11:30:52
"inkább fajelmélet szagú volt a feltételezés, mintsem tudományos"
A genetika nem játszik?
Mária 2011.02.07. 11:34:43
Állítólag nem csak bicepsz és vádli. Láttam már filmet férfiakról, akik fenékplasztikát kértek, hogy ott is formásabban domborodjanak :D
Leroi 2011.02.07. 11:37:11
Gondold el, ha egy játékos hátsónbillentés kapcsán beleragadna a férfiba a hölgy papucsa...
Vagy szeretkezéskor a csúcson a műkörme kilyukasztaná oszt plotty a pasinak...)DDD
Bikli néni 2011.02.07. 11:37:59
Egyébként Leroi, én nem ítélek el mindenkit, akinek szilikon is van. Azokat pl. akiknek ez egy szükséges valami, mert mondjuk le kellett venni a mellét, mert daganata volt. Tőlük igazán nem sajnálom.
Persze jelentős hányadukat nem tudom megérteni. Szerintem sokan meg is bánják, ha bögyösek lesznek, azért azt viselni is kell, lehúzza az ember hátát, ha nagyon súlyos. (+ vékony, de bögyös nők nem kapnak maguknak normális fölsőt...)
Miklós, nekem nem egészen egyértelmű a leírásból, hogy ha kiveszik az epehólyagot, akkor utána mi helyettesíti?
Bikli néni 2011.02.07. 11:39:08
Irise 2011.02.07. 11:59:18
"fat,fair,fertile female in her forties" es semmi fajelmelet nincs benne, lol
Leroi 2011.02.07. 12:07:14
Szia!;*
Persze, akiknél protézis szerepét tölti be az implantátum, azoknál nyilván szükséges a behelyezése.
Egyebekben a pasik számára kiábrándító két műlabdával "játszadozni".
Akkor inkább egy full szilikon baba...
Az legalább nem csipog vissza és nem akar sportkocsit a s...gge alá...:)
tisztító 2011.02.07. 12:48:11
A rokonomnak a jobboldali haemicoletomiával egyszerre elávolították az epehólyagot is.
Az epekövesség ezután is kialakulhat?
üdvözlettel
tisztító 2011.02.07. 12:49:39
Leroi 2011.02.07. 13:14:42
Bocs, hozzászólhatok?
Epehólyagban már nem, hiszen az már nincs, de vannak ún choledocuskövek, amelyek a megmaradt vezetékben alakulnak ki.
Rosszabbak, mint az epehólyagkövek.
Viszont, ha hemicolectomiája volt, ott ennél sokkal nagyobb bajok lehettek, sajnos...:(((
tisztító 2011.02.07. 13:26:07
Akkor nem véletlenül panaszkodik hasi fájdalmakra.
A műtét három évvel ezelőtt volt.
Megkapta a szokásos kemo adagot.
Rendszeresen jár onkológiai controllra.
A hasi fájdalmakra nem találnak magyarázatot./UH.CT. stb./ nem mutat ki semmit.
Amúgy "jó húsban" van.Én tartom benne a lelket hogy ma már a vastagbéltumor/rák/ után hosszú ideig lehet élni.
Az illető férfi 65 éves.
Leroi 2011.02.07. 13:40:54
A vastagbélrák viszonylag gyakori ún. civilizációs betegség, de idejében megműtve, a bélszakaszt épből eltávolítva az életbenmeredési és ötéves túlélési esélyek megnőnek (kemoterápiával kombinálva).
Hasi fájdalmai nem biztos, hogy közös epevezetékkő-eredetűek, ennek tisztázása céljából elég egy hasi ultrahangvizsgálat.
A legnagyobb gond az ilyen kövekkel az, hogy amint miklos.rabai rendkívül szakszerűen leírta, a hasnyálmirigy és a közös epevezeték egy záróizommal, az Oddi-sphincterrel záródik (v.nyílik) a patkóbél felé, nos, ez a kő ezt a nyílást elzárva nem ia annyira az eperefluxot, mint inkább a hasnyálmirigy igen erős szekrétumának a refluxát okozza, ami súlyos pancreasönemésztéshez, nekrózishoz vezet.
Ezért rettegnek annyira a sebészek a (mozgékony, apró) epekőtől.
De, mint említettem, a hasi panaszai nem bizos, hogy ilyen eredetűek.
Leroi 2011.02.07. 13:41:55
P75 2011.02.07. 13:57:28
Kalamona 2011.02.07. 14:00:11
istentelen dolgokon mentem át az elmúlt két évben, de hála az ÁEK dokijainak, még írhatok.
lehet, hogy offolok, de említetted a vastagbélrákot, ezért mernék (hallkan) kérdezni, mert egy legújabb problémám jött elő cca egy hónapja. lett nekem egy mogyorónyi duzzanat a popsim vágásában a végbél és a gát közt. Nyomkodom rendületnül, azt hittem, hogy egy szőrtüsző gyulladt be, de nem múlik, hiába fújogatom EGISEPT-tel.
Merre induljak? nőgyógyászhoz, sebészhez?
sok szégyenérzet van bennem
bauchi 2011.02.07. 14:11:53
bauchi 2011.02.07. 14:16:35
bauchi 2011.02.07. 14:18:21
bauchi 2011.02.07. 14:19:58
bauchi 2011.02.07. 14:25:39
bauchi 2011.02.07. 14:28:18
bauchi 2011.02.07. 14:30:19
Leroi 2011.02.07. 14:33:45
Szia és köszi, hogy megtisztelsz a bizalmaddal.
Ugyan nem a szakterületem, de elképzelhető, hogy aranyeres csomóról van szó, szerintem sebésznek mutasd meg.
bauchi 2011.02.07. 14:34:14
bauchi 2011.02.07. 14:36:22
Leroi 2011.02.07. 14:42:18
Tiszteletem, Főorvos Úr, hát az eset
jó komplikált, penis caballinus semper erectus cum plexus venosus superficialis hypertrophisans nélkül is vagy azzal...:))
A fő gondot az elszabadult vércukor okozza, kérdés, hogy mennyit és mit cselekszik a beteg a cukorértéke csökkenése érdekében.
Egy rosszalkodó vércukorértéknek úgy örül a sebész, mint ablakos a hanyattesésnek, de ezt Főorvos Úr nálam százszor jobban tudja...
bauchi 2011.02.07. 14:44:43
(igazság kedvéért:egy 14 éves balesetet szenvedett bombázót operáltam,ki kellett vennem a lépét és nagyon szar műszereim voltak,akkor tényleg befostam,nyakig ért a vér.Mondok,ha megmarad,akkor leszokom a dohányzásról..
Már nem dohányzok.Mongyuk a piára is tehettem volna igéretet...)
Leroi 2011.02.07. 14:45:52
Mivel hólyagepe már nincs, esetleg a májepéből kicsapódó epesók képezhetnek a (tágultabb) choledocusban kisebb-nagyobb cholelytheket.
Gondolom én.
De a gyakorlat beszél, az elmélet csak elmélet.
Nem vagyok sebész.
Leroi 2011.02.07. 14:48:30
A sebész a medicína rohamosztagosa vagy mondhatnám úgy is, tengerészgyalogosa...
A belgyógyász, neurológus kényelmesen elvan a páncélozott járművében, ritkán érik halálos becsapódásaok, a sebész viszont kőkemény, elsővonalbeli frontharcos...
bauchi 2011.02.07. 14:50:19
bauchi 2011.02.07. 14:56:25
Különben nem tartozik rám.de milyen szakorvos vagy? Mert,ha voltál már műtőben,akkor ismered a légkört,nem?
Annak idején sokszor hívtunk belgyógyászt műtét közben consilliumba...Rendszeresen megbotránkozott ájulatban fordultak ki.
Szegények.De nem volt harag.
(istenem,hogy hiányzik ez most..Könnybe lábadt a szemem.)
bauchi 2011.02.07. 14:57:16
bauchi 2011.02.07. 15:08:44
bauchi 2011.02.07. 15:10:12
bauchi 2011.02.07. 15:12:40
bauchi 2011.02.07. 15:16:53
Irkutszk 2011.02.07. 16:10:50
Ugyandehogy (törölt) 2011.02.07. 16:15:12
bauchi 2011.02.07. 16:24:17
adamantium 2011.02.07. 18:17:46
cukorbetegség és epekő együtt = 90% esélyt adok a túlsúlyra az megint csak rontja a sebgyógyulást.
a nagy hasi műtéteknek jellemzően vannak szövődményei (összenövések, elhalások, gyulladások), a betegnek nem is egy nagy hasi műtéte volt gyulladásos szövődménnyel, így szinte kötelező, hogy összenövései legyenek
ezek együtt egy ördögi kört alkotnak amiből nehéz megszabadulni
TamásD 2011.02.07. 18:23:50
Bár ki tudja.
tbjárulékfizető 2011.02.07. 18:24:05
Én elvégeztettem a műtétet, annak ellenére, hogy semmilyen tünetet nem okozott, mert akkor még altatható voltam kis rizikóval. Azt mondták, ez növeli a vastagbélrák kockázatát, de újabb kövesedésről nem volt szó.
És a Rábai féle kérdéshez van még egy ötletem: Rosszul végzett, nagyon zsírmentes fogyókúra a 40-e nőknél, ami epepangást okozhat és így kövesedést.
TamásD 2011.02.07. 18:25:49
Kutatnák inkább a halászlé hatását a hasnyálmirigyre:)
TamásD 2011.02.07. 18:29:49
Az epehólyagműtét utáni emelkedett vastgbélrák-kockázatot nem tudták igazolni, bár kétségetelenül felmerült korábban.
Irkutszk 2011.02.07. 18:33:24
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20732916
tbjárulékfizető 2011.02.07. 18:35:01
Azért kérdezem, mert az ismert epeköveim különböző méretben voltak , gondolom, mozogtak is néha, de nem okoztak semmilyen tünetet, gyulladást, stb, de azért örülök, hogy megszabadultam tőlük.
pucros 2011.02.07. 18:39:17
A pangást megakadályozni nem inkább zsírra van szükség?
Ha meg cukorbeteg az ember, pláne kénytelen zsírt enni, hiszen a szénhidrát kiesik, csak fehérjére meg nem építheti az étrendjét.
TamásD 2011.02.07. 18:43:06
tódór piroska 2011.02.07. 18:44:02
@bauchi: valóban nem kellene hölgyek jelenlétében ilyen csúnyán beszélned
(gondolok itt pl.Laikus PhD -re, akinek járna ennyi tisztelet),ráadásul nincs is igazad: ez tényleg nem elcoitált casus, hanem nagy valószínűséggel az elhanyagolt diabetes számlájára írandó. Ami meg a könnyű kezű endoszkóposokat illeti, a choledocholithiasis megoldása kb annyira könnyű az endoszkóposnak, mint egy Whipple műtét a sebésznek. Bár mind a kettő nagyon szép... Cenzorilla meg nem szakorvos, hanem egy fiatal lány, aki nyesegeti a vadhajtásokat.
@Leroi: cholecystectomia után vígan képződnek kövek a choledochusban, szerencsére. Különben csak abban bízhatnánk, hogy a fakezű kirurgusok benn haggyák az LC során, asztán ülhetnénk egész nap ölbetett kézzel.
@tbjárulékfizető: általában nem helyes a panaszt nem okozó köves epehólyagot eltávolíttatni, persze, vannak kivételek. Fogyókúrától nem lesz epekő, ugyanis a kőképződés egyik feltétele a cholesterin dús (ún. lithogen) epe. Maradjunk az 5F-ben. A vastagbélrák fokozódása pedig egy tetszetős teória,ami nem bizonyított.
tbjárulékfizető 2011.02.07. 18:48:35
tbjárulékfizető 2011.02.07. 18:56:43
Aki elvégezte az UH vizsgálatot, ajánlotta, mondván, a mozgó kövek epehólyagrákot okozhatnak. A tüdőproblémámról tudtam, azt is, hogy később nagyobb a kockázata az altatásnak, mint akkor. A műtétet végző orvos is azt mondta, hogy tényleg semmi keresnivalója nem volt ott annak, amit kiszedett. Az aneszetziológus már nem engedte meg a három pontos vágást, nem tudom, mi a szakszerű neve, így van egy szépen gyógyult 15 cm-es vágásom és volt némi probléma az élesztésnél is már. Mindezek után elégedett és nyugodtabb voltam eddig. Szeretném tudni, miért nem helyes általában ez a műtét panasz mentes esetben? Okoz valamit, amiről nem tudok?
TamásD 2011.02.07. 19:04:01
TamásD 2011.02.07. 19:05:40
tódór piroska 2011.02.07. 19:40:36
Minden orvosi beavatkozás előtt mérlegelni kell a risk-benefit rációt, vagyis a beavatkozással járó kockázatot (műtét, altatás) és a tőle várható egészség javulást. Tehát nem helyes kockázatnak kitenni a beteget, ha nincs haszna a beteg számára. Erről van szó.
Az ephólyag eltávolítás javallata a sympptomás cholelithiasis, magyarul a panaszokat okozó epekövesség. Az epekő nem növeli a rák kockázatát, veszélye a hasnyálmirigy/epehólyaggyulladás illetve egyébb ritkább szövődmények (pl. átfúródás, bélelzáródás).
Határesetnek tekinthető az apróköves epehólyag (nagyon sok, nagyon kicsi kő),mert ezek könnyen bekeverednek az epevezetékbe, és ott elzáródást, hasnyálmirigygyulladást, stb. okozhatnak.
Ilyen esetben viszont van megbízható gyógyszeres kezelés (UDCA, gyógyszernevet nem írhatok)
Rutin ultrahang vizsgálat során mellékleletként felfedezett epekövet nem kell (nem szabad) operálni. Ha panaszt okoz, vagy laboratóriumi eltérések panasz nélkül is rendellenességet jeleznek (pl.epepangás), akkor már egészen más a leányzó fekvése.
Sarkított, de mégis hasonló helyzet, ha azért távolítanák el az egészséges nő melleit, hogy nehogy később rák képződjön bennük. Ugye, ez sem lenne helyes?
bauchi 2011.02.07. 19:44:45
tódór piroska 2011.02.07. 19:45:55
" szűkület a choledochuson,aminek a megoldása a bilidigestiv bypass műtét"
Nem. A megoldása endoszkópos tágítás és/vagy stent behelyezés. A BDA késői eredményei nagyon rosszak, jobb helyeken ma már nem végzik (kivétel másmódon nem palliálható tumoros obstrukció).
TamásD 2011.02.07. 19:50:35
TamásD 2011.02.07. 19:52:15
bauchi 2011.02.07. 19:57:56
cenzorilla?
bauchi 2011.02.07. 20:02:42
Sajnos nincs igazad.
tódór piroska 2011.02.07. 20:03:52
Nem. A stent addig marad benn, amíg benn hagyjuk. Általában háromhavonta cserélni kell, de egy choledochus sérülés következtében kialakult stenosis kellő mértékben feltágul, ha 3 hónapig benn van a stent. AZ LC során okozott choledochus sérülés, epecsorgás ellátásának gold standardja az EST és stent behelyezés. Az más kérdés,hogy ezek elég húzós beavatkozások, csak jól felkészült centrumokban vannak meg a (z elsősorban személyi) feltételei. A choledocho-duodenostomia késői eredményei pl. a reflux, cholangitis, restenosis, emésztési panaszok okozta életminőség romlás miatt rosszak. Elég kiterjedt irodalma van a kérdésnek.
tódór piroska 2011.02.07. 20:07:06
bauchi 2011.02.07. 20:07:10
bauchi 2011.02.07. 20:08:27
bauchi 2011.02.07. 20:09:35
bauchi 2011.02.07. 20:10:52
bauchi 2011.02.07. 20:13:00
tódór piroska 2011.02.07. 20:17:32
tódór piroska 2011.02.07. 20:18:09
TamásD 2011.02.07. 20:21:07
Amúgy meg az endoszkópia szövődményeit (ERCP perforáció, colonoscopia perforáció és társai) a sebész hozza helyre, amiből azért nem kevés van.
tódór piroska 2011.02.07. 20:32:01
"3.6. Postoperatív stenosisok, epeúti laesiok, benignus szűkületek műtéti megoldása a minél proximalisabb,
ép epeúttal készített, lehetőleg end to side, Roux-szerinti hepatico-jejunostomia. Átmeneti belső drainage
bizonyos esetekben kívánatos. Benignus alapfolyamat esetén – az ascendáló cholangitisre való tekintettel
– kerülendő a choledocho-duodenostomia. A cholecystával történő anastomosis nem megengedhető, az
epehólyag a műtét során eltávolítandó."
Részlet a Sebészeti Szalkmai Kollégium 2008-as, jelenleg hatályos, Mechanikus Icterus c.protokolljából.
"AZ ASCENDÁLÓ CHOLANGITISRE TEKINTETTEL KERÜLENDŐ A CHOLEDOCHODUODENOSTOMIA "
AZÉRT FURCSÁLLOM,HOGY AZ IDE IROGATÓ SEBÉSZEK EZT NEM TUDJÁK.
ITT EL LEHET OLVASNI, MEGTANULNI:
docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:myoxfM5A1L8J:www.weborvos.hu/adat/files/protokollok/seb9.doc+choledochoduodenostomia+sz%C3%B6v%C5%91dm%C3%A9nyei&hl=hu&gl=hu&pid=bl&srcid=ADGEESjA4TJKna_K0_rWBlCe6Sq_oNkSSMrUF3Rk64raZmHAv5fy0RT4oMbCvzYPU8v1kMLu6vqsmGW458982FRU3Xsymqs_ILn_5wbzNWOZTgEoW0uXh40s-CXBdjEigMrqbvGxT2qH&sig=AHIEtbRfLZ5FbOJ8Re3Bmdh0BNIiovLuQg
dbeata 2011.02.07. 20:33:41
Nekem az anyukámnak van epeköve, és most hogy elolvastam a jegyzetét, eléggé megijedtem. Anyukám sajnos halogatja a műtétet, 67 éves lesz, de az életkedve jó. Nincs különösebb "baja". Nem szeretném idő előtt elveszíteni.
adamantium 2011.02.07. 20:39:58
de fő, hogy te vagy a Tökéletesség akinek sebészként soha ilyen természetes szövődménye nem volt.
@tódór piroska: sok mindent tud az ember és azt is tudja, hogy mit tud megcsinálni illetve mihez van eszköze
fuzzykinkyfunk 2011.02.07. 21:08:33
TamásD 2011.02.07. 21:14:07
Nem én vagyok, hanem én 2011.02.08. 01:19:45
Termeszetesen nincs benne faj elmelet... :)
De a szokeseget, mint epekovessegi rizikotenyezot, mikor a haj szinet tobb gen egyszerre hatarozza meg, eleg meredek gondolat elkepzelni, szerintem.
Ha jol tudom, egyebkent azt figyeltek meg, hogy a skandinavoknal gyakrabban fordul elo a kovesseg, es oket akartak egy kozos jelzovel illetni, ami raadasul F-vel is kezdodik, igy jott a kepbe a szokeseg. Holott szokek mashol is elofordulnak, es nem gyakoribb bennuk a kovesseg. Tehat nem genetikai hatterrol van szo, hanem inkabb egy a skandinavokra jellemzo eletmodbeli kulonbsegbol adodhat az epekovessegek nagyobb szama arrafele...
bauchi 2011.02.08. 05:18:14
Miről beszélsz?Ufókat operálsz?Nem dorongollak,le,ahogy Te szoktál.Baromságaidat a kilfeldi kollegáid között terjeszd.Ha már ki nem utáltak eddig.Sebfertőzés atyja vagy.
Miért van,hogy az egyik sebésznek állandóan van,a másiknak szinte soha?Steril műtétekről szólok.
bauchi 2011.02.08. 05:25:20
bauchi 2011.02.08. 05:28:02
bauchi 2011.02.08. 05:30:36
bauchi 2011.02.08. 05:32:52
bauchi 2011.02.08. 05:39:02
A tályogot.
Vajon ki lesz az első szájsebész,aki 10 db könyvből idéz és bizonyítja,hogy a tályogot igenis tűvel kel megszúrni..?
bauchi 2011.02.08. 05:42:36
Nem én vagyok, hanem én 2011.02.08. 06:44:26
Nem helyettesíti semmi, mert nem kell helyettesíteni. Az epe a májban termelődik és innentől kezdve nem tárolódik, hanem csak lefolyik a patkóbélbe.
Amúgy érdekes volt fentebb a szakmai vita. Bár nem tudom, te mennyire tudtad követni. Lehet a vége fele már túl szakmai volt... :)
Bár azért az is tanulságos lehetett, hogy láthattad, mi a különbség a sebész és a belgyógyász hozzáállásában... :)
Nem én vagyok, hanem én 2011.02.08. 06:48:42
Leroi megválaszolta a kérdésed.
De én is azt gondolom, hogy azt a hasi fájdalmat, amit említettél sok minden okozhatja a hasban, nem kell annak epekőnek lennie.
Kitartást nektek! Remélem, megtalálják a fájdalom okát.
Nem én vagyok, hanem én 2011.02.08. 06:57:12
Remélem választ kaptál a kérdéseidre, ők a szakorvosok, nekik hihetsz.
Nem én vagyok, hanem én 2011.02.08. 07:05:30
Nem kell megijedni, a kommentek között sok hasznos vélemény (tódor piroska és TamásD)is található , ami talán segít nektek.
Ha nem okoz panaszt, nem kell kivenni. Ha nagy a kő, akkor az biztosan az epehólyagban marad, a sok kicsit ellenben elindulhat és bajt okozhat.
Követni mindenképp ajánlott, hogy hogyan változik a helyzet a hólyagban; UH vizsgálatokkal és májfunkció gyakori ellenőrzésével.
Tessék megnyugodni! Amit írtam ismeretterjesztés, és nem riogatás... :)
tbjárulékfizető 2011.02.08. 08:45:06
dbeata 2011.02.08. 10:59:14
@fuzzykinkyfunk:
Nagyon köszönöm a kommenteket, válaszokat. Milyen jó, hogy vannak orvosok, akiknek még este is van energiájuk ilyesmivel foglalkozni...Amikor feltoltődniük kellene... Ez igazi elhivatottság.
Köszönöm.
tódór piroska 2011.02.08. 11:02:05
A szőke haj -.- epekő "társuláshoz" csak egy érdekesség: van a medicinában néhány összefüggés, amelynek nem evidens az oka, mégis úgy tűnik, nemcsak coincidenciáról van szó. Pl. Dupuytren kontractura és alkoholizmus (ezért tartjuk el a kisujjunkat a pohártól, ha iszunk, a'la Fülig Jimmy) vagy a kék szem - Conn sy kérdése.
adamantium 2011.02.08. 16:44:27
Leroi 2011.02.08. 22:09:53
Ja, kék sclera + Kayser-Fleischer gyűrű = Wilson-kór...:)