Inkább otthon akarom majd bevégezni
Elöljáróban, orvos vagyok több mint 30 éves kórházi gyakorlattal,karácsonyi és minden elképzelhető más ügyeletekkel a hátam mögött, tehát nagyjából tudom mikor miért és mire mennyit kell várni, sokszor mi miért történik egy kórházban úgy, ahogy történik, ami talán egy laikus részére nem mindig átlátható.
Szándékosan igyekeztem senkit sem bántani, és remélem akaratlanul sem tettem ilyet, vagy csak ritkán.Ilyen hozzáállással azonban még nem találkoztam,mint a Péterfy Sándor utcai Kórház ezen osztályán, saját korábbi munkahelyemen semmikép, de más kórházban sem. A nővérek egy része gorombán bánik, illetve trágár hangnemben beszél a zavart, magatehetetlen beteggel, mintha az tehetne saját zavartságáról vagy arról, hogy neki karácsony táján dolgoznia kell. Az étel egyhangú, 23-24-25--n pl ugyanolyan jellegű leves, és 2x volt száraz rizs.
Az idős emberek többnyire el sem érik az éjjeliszekrényre tett tálcát, vagy fel sem tudnak ülni, nemhogy felvágni a húst, vagy lenyelni a száraz rizst. 20-30 perc múlva aki evett, evett, aki nem bírt éhen marad címszó alatt kiviszik a tányérokat. A gyógyszert vagy beveszi a beteg, vagy nem, ha az idős netán leveri, elgurítja, észre sem veszik. Olyant, hogy felültetés, etetés, itatás, vagy csak a hús felvágása nem láttam.
Káromkodva pelenkát cserélni, hangosan csapkodni a folyosón a fehérneműs szekrényt csendes pihenő alatt viszont igen. Jó hangos volt. Szerencsére nem mind volt ilyen, de az igazi ápolásra a többieknek sincs igazán idejük.És akkor pár szót a kollégákról is.
Első napon reggel 8-tól délután 4 óráig voltam bent. Vártam anyám hasi ultrahang és a laborleleteit. Az osztályos orvos kolléga is látott engem, mivel én segítettem neki anyám kórelőzményét felvenni, hogy gyorsabban menjen neki, hiszen egy 86 éves öregasszony már lassú, még ha tiszta is szellemileg.Nem járkáltam után, nem kérkedtem azzal hogy orvos vagyok, nem akartam feltartani a kérdéseimmel, tudom milyen az ha sok a dolog.
Ugyan csak 2 új beteg volt akkor délelőtt.Ezzel szemben folyamatosan itatni próbáltam a kiszáradt anyámat,közben felültettem és felvágtam a magatehetetlen szobatárs ebédjét, felhívtam a lányát stb-. Fél 2-kor azért megkérdeztem, mi látható a hasi UH-n, hiszen az volt kérdés számomra műtét kell-e vagy nem, van-e ok fenyegető vérmérgezésre, esetleg daganatáttét van-e?
Nos számára nem volt kérdés, mert 3 óra elteltével még nem látta.De tudtam idő kell, míg a lelet átér a röntgenből. További egy óra elteltével odavetette a folyosón, hogy nincs rajta"nagyobb dráma". Ezt úgy értelmeztem, hogy talán nem kell operálni, nem áttétes. Hátra voltak még a laborok. Ekkor már délután negyed négy volt, ennyi idő alatt tudom a bonyolultabbja is elkészül. Kint ültem a folyosón, több alkalommal elment előttem , dolgozott, megebédelt stb. Nem szólt hozzám.
Ekkor már ideges voltam, és megkérdeztem- mivel anyám akkor még sem gyógyszert, injectiot vagy infuziót nem kapott/veseelégtelen betegnél alap dolog/, hogy úgy látom nincs semmire szüksége, biztosan jók a laborok, akkor hazavinném, mert a karácsony mégis más otthon, jobban el tudjuk látni, itatni stb. Még ekkor sem mondott konkrétumot, csak annyit, hogy csak az osztályvezető főorvos engedhet kimenőre.
Hát elindultam megkeresni a főorvos asszonyt, kevés reménnyel, hogy még bent találom. Közben hallottam a nővérszobából, hogy"valami antibiotikum kéne neki", majd a felsorolást/Augmentin: nincs, xxx: nincs, yyy: nincs/. A főorvos asszony közölte, hogy anyám nem jöhet haza. Mikor elmondtam, hogy otthon jobban el tudjuk látni, itatni, stb annyit válaszolt itt lehet lenni vele reggeltől estig, ill.minek hoztam be, ha el akarom vinni. Meglepetésemben azt már ki sem tudtam nyögni, hogy ha 8 órán át nem tartották szükségesnek még csak egy infuzio bekötését sem egy kiszáradt, nem ivó öregasszonynak, akkor otthon sem lehet rosszabb.
Mire visszamentem az osztályra kapott egy vénás injectiot, nem tudni mit. A kolléga közben elment, 4-ig tartott a munkaideje.Később a körzeti orvosunk megtudta az éjszakás nővértől, hogy mi volt az, mert az éjjeli ügyeletes sem volt képben. Azóta eltelt 3 nap, anyám egész nap és éjjel alszik, és csak haza szeretne jönni. Sajnos ezt az injectiot nincs gyógyszertári forgalomban, különben beadnám otthon.Sokat vagyunk bent és itatjuk, de a nővéremnek 95 éves zavart apámat, nekem pedig a négy gyerekemet és a férjemet is el kell látnom, mellesleg rendelőben dolgozom is. Így csak 5-6 órát tudunk bent lenni. Infuziót azóta sem kapott.
Ja és branült sem, hogy ne kelljen annyit szurkálni, bár nincs vénája, és napi 2x kapja az antibiotikumot. Most azon gondolkozom, hogy újra kórházban próbálok elhelyezkedni, hátha akkor emberségesebben bánnak majd a rokonaimmal. Én azonban inkább otthon akarom majd bevégezni...Mert akkor ezek után hogy fognak a kollégák velem bánni ha beteg leszek?
Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Bird 2011.01.02. 17:57:29
1. Pár éve azt hittük, hogy a János kórházban azért tapasztaltunk teljesen hasonló helyzetet, mert haragudtak az akkori kormányra (ezt nem is titkolták a betegek előtt), de úgy látszik, ez a hozzáállás nem kormányfüggő.
2. Pár éve azt javasoltam a parkolónkban GÁ egykori eü. miniszternek, hogy terjessze be a parlamentben a javaslatomat, amivel egy hónap alatt megoldható a hálapénz kérdése: ugyanúgy büntessék mindkét felet, mintha bírónak, ügyésznek vagy rendőrtisztnek adnánk pénzt. Sajnos nem hallottam, hogy kérte volna napirendre venni a javaslatot... Vajon ismert-e, hogy a bíróknak sok éve mennyire meg tudták emelni a fizetését? Igaz, hogy kevesebben vannak, mint az orvosok, de az állam, ha akar valamit, meg tudja oldani.
3. A vizitdíj-napidíj ügyben most kérdeztem egy aktív szakorvost, hogy tudja-e, hogy miről szólt a népszavazás, azaz ha egy öreg mondjuk egy évben három hónapot tölt kórházban, akkor mennyit kellett volna neki fizetni? Nem tudta és meglepődött, amikor mondtam, hogy egy évben maximum hatezer forintot, amit a kisnyugdíjas is simán ki tud fizetni, mert azért bent kap valamennyi ételt és gyógyszerre sem kell az idő alatt költenie.
4. Egyetlen újságíró, riporter vagy politikus sem kérdezte meg a népszavazás idején az illetékesektől, hogy a 300 Ft-nál sokkal nagyobb összegű magánrendelési díjakhoz miért nem kap a beteg vagy az orvos egy vasat sem? Ha mindenki állami orvoshoz járna, akkor sokszor annyi rendelőt és státuszt kellene fenntartani.
Bikli néni 2011.01.02. 17:57:48
igazságos 2011.01.02. 17:58:04
Irise 2011.01.02. 17:59:22
Gondolod,ha a való életben nem lennék udvarias, kedves a BETEGEKKEL,meddig dolgoznék olyan jó munkakörben? Gondolod,hogy akkor azon eklődnének a főnökeim, hogy kössenek oda a kórházukba? Akkor a perhez szokott angol betegeim nem perelnének engem heti rendszerességgel (még egy perem se volt, kopp-kopp-kopp)?
Én csak egy egyszerű lélek vagyok. A betegeimért mindent megteszek, aki meg nem a betegem és hülyeségekkel zaklat, az megkapja a taslit. Evvan.
Bikli néni 2011.01.02. 17:59:33
Dr.laikus PhD 2011.01.02. 18:00:19
Valahogy ettől a nagy magyar érzelemtől nem látjátok, hogy az orvos Magyarország rabszolgája?
Mérnökként hány órát dolgozol egy héten, ha többet akkor hogy fizetik a túlórát? Ha fáradt vagy nem nyomaszt más élete.
Olvassatok, érezzétek át az orvos nehézségeit, kizsigerelt életét, alacsony jövedelmét. Millió blog van ahol erről is szó van. Tárgyilagosan, szárazon, pusztán csak a ledolgozott, ki nem fizetett ügyeletekről.
Az uniós megnyert perről amit ennek dacára nem fizetnek ki.
Mit tehet?
Elmegy jobb életért, szebb jövőért. Nem magáért, a gyerekéért.
Addig jó nekünk, amíg van még pár fiatal akinek még vannak illúziói.
Egy pár középkorú, aki valamiért itt marad.
2011.01.02. 18:01:16
Bikli néni 2011.01.02. 18:01:19
De nagyon szuperek vagytok, hogy próbáltok segíteni, ha van valami, mindenképp szólok. Hálás köszönetem érte!
Bikli néni 2011.01.02. 18:02:25
Hatodéves 2011.01.02. 18:04:12
Ezek tények sajnos, ha a kelleténél hatásvadászabban is fogalmaztam, amiért elnézést kérek. Nem az, hogy mindenki ilyen, hanem az, hogy ebben az országban az életmód által okozott/befolyásolt betegségek gyakorisága magasabb nemhogy a Nyugati, de még a szomszédos országok többségénél is.
Az nem megy, hogy mindenki ott teszi tönkre az egészségét, ahol éri; az orvos utasításait nem tartják be, mert minek, majd amikor baj van, akkor persze rögtön a legmagasabb szintű ellátás kellene. Erre nincs pénz, akárhogy csavarjuk.
Nem azt mondom, hogy "Te alkoholista vagy, magadra vess", hidd el, én leszek az utolsó, aki így gondolkodik. De valamilyen szinten akkor is gond az, hogy az emberek tömegesen tönkreteszik az egészségüket.
Amin persze az orvosi felvilágosítás is biztosan segíteni, és a prevenció és sok minden, aminek a tömeges és szervezett megvalósításához megint csak pénz kellene, meg valaki, aki ezzel foglalkozik, mert a négy évente változó kormányoknak nem érdekül olyan dologra áldozni, aminek választásig nem lesz szemmel látható eredménye, ellenben elvonja a pénzt sokkal szemre valóbb, ám talán haszontalanabb dolgokból.
Most így megnyugodott a lelked? Hidd el, senkit nem akartam megbántani.
Dr.laikus PhD 2011.01.02. 18:04:30
A te pénzedből kezelik azt is aki nem fizet egy vasat sem.
Értsd meg, hogy nem az orvos tehet erről.
Ha ennyire felháborít, valamit kéne tenni nekünk betegeknek is.
Az jó ha van pénzed magán orvosra.
Ha nagyobb bajod lesz akkor?
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.02. 18:05:10
Te fizetsz évi 600 ezret, 6 millió ember még nullát.
Ebből ezt lehet kihozni, és örülhet a társadalom, hogy egyáltalán van ellátása.
Hatodéves 2011.01.02. 18:05:40
Mármint a "Te alkoholista vagy" nem azt jelenti, hogy Te vagy alkoholista, amiről nyilván fogalmam sincs, és nem is érdekel, hanem egy elképzelt alkoholistának egyes szám második személyben megfogalmazott mondat.
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 18:12:24
Most a rövid válaszomat írom le (lásd vizsgaidőszak): az a baj, hogy az egészségügyieket megtanítják mindenfélére, a test 300valahány csontjának latin nevére, de
nem tanítják meg kommunikálni.
Részemről nem hiszek abban, hogy:
ha többet fizetnének, az ápolónők nem lennének bunkók
ha több lenne a pénz az eü-ben, akkor ellenőriznék a matracot, hogy nincs-e telivizelve
ésatöbbi.
Volt énnekem egy kollégám, nagy tehetség, ezért-e vagy kiszúrásból, ki tudja, betették a legrosszabbul teljesítő bankfiókunkba.
Az egyik legjobbat csinálta belőle, pedig ugyanannyi költségvetése volt, ugyanannyi embere, sőt, ugyanazok az emberek. de bizony voltak olyan rendelkezések, hogy 3nál többet nem csönghet a telefon, és minden osztálynak szólt, hogy neki személyesen szóljunk, ha nem így lenne.
És ennek egy titka van: nem kell belőle személyes ügyet csinálni, vagy presztízskérdést, hanem a célra koncentrálni, és következetesnek lenni.
A fiókvezetőt be lehet helyettesíteni osztályvezető főorvosra.
És bizony van is példa, hogy sok közülük rendet tud tartani.
(pl. Péterfy fülorrgége)(és most már csak azért is leírom, hogy szó szerint kinyalták a seggem, amikor ott voltam, név szerint szólítottak, akkor is körülajnároztak, ha nem kértem, és a dolog csimborasszója: mivel olyan alacsony volt a vérnyomásom, hogy a kávégépig nem tudtam kimenni, a nővérek hoztak nekem minden reggel egy kávét a sajátjukból. és nem én kértem.
az orvosi ellátás is hibátlan volt, az utókezelésnél is.- én hiszem, hogy egy ilyen Közösségnek és munkamorálnak a főorvos A Kulcsa)
alga79 2011.01.02. 18:14:00
Én mindig udvarias hangnemben szólok hozzá, ha nagy ritkán megszólalok, most is tisztelettel kérlek, hogy ne harapd le a fejem. Ha olvastad fentebb, akkor tudhatod, hogy 6 éve rákot diagnosztizáltak nálam. Megsúgom, ezután rekordgyorsasággal vesztettem el az állásom. Jelenleg nem mérnökként dolgozom, bár mérnöki diplomám van. 80 ezret viszek haza havonta, abból nevelem a gyerekeim, meg a nejem tanári fizetéséből, és tényleg, komolyan örülök annak, hogy még élek.
Irise 2011.01.02. 18:17:56
Bikli néni 2011.01.02. 18:19:41
Leroi 2011.01.02. 18:20:03
:((((
Leroi 2011.01.02. 18:21:41
Szerintem altruizmus, emberség, empátiakészség kérdése is.
Ha nem szeretem az EMBEREKET általában, akkor eleve hátránnyal indulok.
Irise 2011.01.02. 18:30:03
Ettől függetlenül, engedtessék meg nekem, hogy én meg az én rákom után úgy döntöttem,hogy a fiamnak jobb élete legyen, lássa az anyját, apját :)
Szerintem mindketten jól döntöttünk! Béke veled!
Hatodéves 2011.01.02. 18:35:03
Ebben is van sok igazság! Lehet, azért is vagyok most ennyire indulatos, mert az elmúlt hónapban egy nagyon jó osztályon voltam gyakorlaton.
De van különbség aközött, hogy véletlenszerűen egy-egy ember kiizzad valami 110%-osat, és aközött, hogy valami rendszerszinten elvárható.
Ha a nővéreket jobban fizetnék és megbecsülnék, akkor 1. több emberből lehetne válogatni, így a nem megfelelő embereket szelektálni lehetne 2. több, és okosabb, motiváltabb ember jelentkezni a képzésbe, akiket több és jobb nővérek tanítanának nővérkedni. Szóval azért nem mindegy.
A másik oldalról pedig a kevesebb pénz azt is jelenti, hogy az embernek több állást is kell vállalni a megélhetéshez, ami egy határon túl biztosan rontja a munkája színvonalát, továbbá a nyitottságát arra, hogy új dolgokat lessen el például kommunikáció terén, amelynek a fontosságát sosem vitattam.
Amúgy meg nagyon sokra becsülöm az olyan embereket, mint az a főnök, akit leírtál, és valóban az ilyen emberek megtalálhatóak az élet minden területén, nálunk is.
A hozzáállás a dolgok kulcsa, de mivel emberek vagyunk mindannyian, ezért nálunk is ugyanaz van, mint máshol: vannak szar hozzáállású emberek, illetve olyanok is, akiknek a körülmények és a követelések befolyásolják a hozzáállást, akiket jó vezetés motivál, rossz elzülleszt, és vannak persze mintaszerű hozzáállású emberek.
Hatodéves 2011.01.02. 18:38:36
Az nem baj, hogy a tényanyagot számon kérik, csak kellene még pár plusz dolgot is, illetve gyakorlat-orientáltan kellene a tényanyagokat a "lurkók" fejébe helyezni. De hát én az a fajta ember vagyok, aki az ötöse után is rinyál, hogy biztosan nem érdemelte meg, és mért nincs rendesebb számonkérés. Szóval a véleményem ebben a kérdésben nem releváns.
2011.01.02. 18:41:13
Mondjuk lehetne marketingen doktorálni abból, hogy hogyan győztem meg az embereket a Péterfy Sándor u. kórház kiváló ellátásáról.
Szerintem ha szakembereink ezt el tudják adni, valójában versenyképesebb diplomájuk van, mint az orvosoknak.
2011.01.02. 18:44:10
Bikli néni 2011.01.02. 18:54:07
observer2010 2011.01.02. 18:54:43
A Keresztanyám kiszáradt szintén, nem gondozták, nem itatták, nem kötötték infúzióra. Sajna csak akkor esett le, hogy mi van, amikor már késő volt.
Beszélgettem ott több hozzátartozóval, azt hiszem sportot űznek ott ebből, hogy aki nem tejel, azt hagyják kiszáradni.
Nővérek hozzánemértőek, bájvigyor, és tartják a markukat, felelősséget meg nem vállalnak az ápolásért.
Nekem ez a szomorú tapasztalatom a Péterfyről.
kvadrillio 2011.01.02. 18:55:25
akik ezt csinálták, azok feküdjenek be ilyen helyekre "gyógyulni" !!!
MERT MEGÉRDEMLIK !
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 19:08:10
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 19:09:00
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 19:12:56
Természetesen. Szerintem is a legfőbb motiváció a pénz (és ezzel a maslow legalján leledzünk), rendszerszinten is.
De mivel ezen nem tudunk változtatni, ezek sok-sok éves beidegződések, nem is érdemes idegeskedni rajta.
Arra próbálok rávilágítani, hogy a látszat ellenére az egészségügy szolgáltató ágazat, és mint olyan, elvárható a minimális emberi megbecsülés, és nem rúgunk bele az "ügyfélbe", csak mert a "gazda" nem fizet.
Ilyenkor a gazdába kell belerúgni.
Leroi 2011.01.02. 19:13:51
Biztosan kényszerből. Már ami a nővéreket illeti.
Az orvosi...hm.
Én habos vért izzadtam, amíg bejutottam, olyan helyen és olyan időben felvételizgettem, amikor a húst is lenyúzták a felvételizőkről, állatian nehéz volt és borzalmasan kiborító a felvételi, a numerus clausus, a nemzeti genyáskodás, a nepotizmus, a korrupció...
Igazán nem mondhatja el rólam senki, hogy nem az akartam lenni, olyan előzménnyel, hogy a többedik fejbetörés után is ugyanazt a falat ökleltem fel...
Bikli néni 2011.01.02. 19:14:25
Bikli néni 2011.01.02. 19:16:53
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 19:20:21
És életemben gondolkodtam már azon, hogy elmegyek kicsit nővérkedni, úgyis kevesen vannak, majd én megmutatom, hogy lehet kedvesen is csinálni.
De mindig közbejön az, hogy nem tudnék ilyen kevés pénzért dolgozni.
Leroi 2011.01.02. 19:23:56
Én VII. általánosban tanultam Alkotmánytant, úgy hívták, hogy a Románia Szocialista Köztársaság Alkotmánya.
Piros volt a tankönyv fedele és az első Schmutztitel-en a 21 éve kivégzett diktátor portréja volt...
Csak úgy neveztük, hogy "A Piros Könyv", az órák pedig úgy zajlottak, mint az 1790-es évek elejének Párizsában a Gréve-téren a kivégzések.
VII. osztály végén többet is pótvizsgára buktatott a tanár.
Aki aztán 2 év múlva Philadelphiába disszidált...
No, hát volt akkoriban minden...
Leroi 2011.01.02. 19:25:48
Szerintem a legjobb jogász vagy...
Hagyd a nővérkedést másokra (ezzel nem azt akarom mondani, hogy nem csinálnád azt is hasonlóan lekiismeretesen)...:)
Svajci_munkaado (törölt) 2011.01.02. 19:27:07
Bikli néni 2011.01.02. 19:29:41
Leroi 2011.01.02. 19:36:50
13 éves fejjel, korábban némi Victor Hugo-t is olvasva, nekem úgy tűnt...:)))
Bikli néni 2011.01.02. 19:45:23
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 19:47:33
Egyszer fogok csinálni egy tanulmányt arról, hogy hányan olvasták el egyáltalán.
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 19:48:53
még nem vagyok jogász, most kezdtem tanulni.
(Van ilyen, hogy ennyi idősen jön rá az ember, hogy mi érdekli igazán.)
Leroi 2011.01.02. 19:53:27
Én a Kilencvenhármat olvastam először...
Persze, az rövidebb, mint a Les Misérables...:)
Leroi 2011.01.02. 19:54:43
Az én háziorvos kolleganőm is ledoktorált jogból kb. 15 évvel az orvosi után...:)
Most dr.jur. is, nemcsak dr.med....:)
Leroi 2011.01.02. 19:57:33
Ajaj, abban az Alkotmányban nem volt köszönet...
A RSZK a munkások és parasztok szabad, demokratikus és független állama, akik a kommunizmust építik a szeretett vezető irányítása alatt...
Ennyi dióhéjban, mindez kibővítve párszáz oldalnyira...:)
Egy hazugságvizsgáló gép gallyra ment volna, ha a jelenlétében felolvassák...
Bikli néni 2011.01.02. 19:57:56
Nagyon fontos lenne, hogy az iskolában hasznos dolgokat is tanítsanak végre. Az én volt sulimban azóta már tanítanak olyat, hogy állampolgári ismeretek, ez az alkotmányjog középiskolai szintre "butított" változata. Simán kötelezővé tenném. Mert milyen dolog az, hogy olyan emberek szavaznak vagy mondanak véleményt valamiről, amiről halvány fogalmuk sincs. Pedig az államberendezkedés, az alkotmányos intézmények, jogok, kötelességek mind olyan dolog, ami elengedhetetlen. Most módosították az állampolgársági törvényt, még nem olvastam bele, de a régiben még benne volt, hogy a magyar állampolgárság elnyerésének egyik feltétele, hogy magyar alkotmányos alapismeretekből vizsgát kell tenni. Milyen döbbenetes, hogy egy külfölditől ezt elvárja az állam, de a saját polgáraitól nem...
Ha nekiállsz a tanulmánynak, szóljál, ha segítségre van szükséged, beszállok :)
Bikli néni 2011.01.02. 20:00:51
tbjárulékfizető 2011.01.02. 20:01:36
jó lenne , ha az is kiderülne, hogy hol tűnik el az egészségügyben a pénz. Az, amennyi most van, vagy lesz ebben az évben.
Minden intézmény készít beszámolót, készít költségvetési tervet, ebben van bérköltség, fenntartás, felújítás, közüzemi költségek és így tovább.
Végig lehetne elemezni, hogy kinél melyik mennyi, fajlagosan is és végül lebontva az utolsó injekciós tűig, viszonyítva a betegszámhoz, a gyógyult betegszámhoz és így tovább.
Az épületek állapota miatt sokszor a fenntartási költség irreálisan sokat visz el el jobb tervezésű, vagy újabb építésű intézményhez képest. Eljátszottam a gondolattal, hogy az Irise munkáltatója által alkalmazott kórház menedzser mit látna, ha néhány magyar intézmény költségvetését átnézné. A svájciak költséghatékony működése is köztudott.
Valahol itt kéne kezdeni és akkor talán a bérköltség is magasabb lehetne és akkor már lehetne követelni is, lehetne szakmai minimumokat meghatározni, bérezési rendszert átalakítani. ( ha jól tudom, a közalkalmazotti bértáblában két mutató van: kor és végzettség. Ez alapján kapják a pénzt. Vagy van lehetőség valamilyen nivellálásra?)
Az egészségügy szolgáltatás. De nem furcsa, hogy egyik szolgáltató ( víz, gáz, elektromos, üzemanyag, biztosító, magánnyugdíj és még sorolhatnám)árképzése sem ismert. Hogy nem tudjuk, miből jön össze a szolgáltatás költsége, és nincs semmilyen ráhatás arra, hogy ez kisebb, hatékonyabb legyen.
Leroi 2011.01.02. 20:02:00
Ezt a vizsgát én is letettem.
A legjobban a magyar címer leírása maradt meg, másra nem nagyon emlékszem...:)
Leroi 2011.01.02. 20:03:39
Én sem vagyok tökéletes franciából, korábban pár Pif és Rahan erejéig még elboldogultam, ma már kevésbé...
A Nyomorultakból a waterloo-i csata maradt meg leginkább, ami nem is a regény lényegéhez tartozik.
reccs 2011.01.02. 20:12:27
adamantium 2011.01.02. 20:22:56
http://bookline.hu/product/home!execute.action?id=22518&type=22&_v=Donath_Tibor_Dr_szerk_Anatomiai_szotar_magyar_angol_nemet_
Irise 2011.01.02. 20:50:27
"Luella Menendez 2011.01.02. 17:47:02
@mrgeez:
Ez nem hangzik hihetetlenül-a nagyanyámmal is feltűnően kedves akart lenni sokszor a háziorvos, emlegette, hogy úgy szereti, mint a rokonát, stb.
Szerencsére a mama öreg, de nem hülye és átlátott a szitán. "
Tisztelet, megbecsülés, szeretet, megbízunk egymásban, együtt a szebb jövőért. Érdemes?
Leroi 2011.01.02. 20:58:24
Hasonló abszurd logikájú esettel az ötvenes években találkoztunk:
a szocializmut építő dolgos MGTSZ-tag parasztok felébresztették a fa alatt hortyogó kulákot, hogy rábizonyíthassák: az osztályellenség nem alszik!
:)))
adamantium 2011.01.02. 21:03:42
Bikli néni 2011.01.02. 21:18:58
@adamantium: Hú, köszi, ezt megnézem mindenképp! Lehet, akkor már be kéne szerezni a Buris könyv valami antikvár példányát is. Most úgyis kényszerpihenőn vagyok itthon bizonytalan ideig, legalább elfoglalom magam valamivel...
@reccs: Persze, nálunk is ilyen néven futott a töri, de az állampolgári ismereteket hírből sem hallottuk soha. Nem is akart volna eljutni addig a tanár, a könyvben sem volt benne soha. De mi olyan szinten el voltunk így is maradva, hogy az érettségi szünetben jártunk be gyorstalpalóra, hogy legalább a II. világháborúról legyen némi segédfogalmunk...
Leroi 2011.01.02. 21:23:45
Hugo a francia Jókai...
Vagy Jókai a magyar Hugo...:)
Mindkettőt imádom, nem lehet olyan rossz kedvem, hogy az Ő műveiket olvasva ne billenjek ki és ne jöjjek egyenesbe...:)
Leroi 2011.01.02. 21:27:42
A Quatre-vingt-trois-ban pedig annyi történelmi nevet felsorol a lábjegyzetekben, hogy csak győzze az ember memorizálni őket. Minden regénye egy-egy valós történelemkönyv is, tanít, magyaráz, megokol, bizonyít, buzdít, lelkesít...
Leroi 2011.01.02. 21:28:21
Uhh, elírtam, Quatre-vingt-treize, így helyes...:(
Bikli néni 2011.01.02. 21:39:42
Leroi 2011.01.02. 21:52:25
Egyéni ízlés kérdése, hogy ki milyen írók műveit szereti, ez nem elítélendő...
Van a magyar tarsolyban még rengeteg olyan író, akit imádhatunk.
Egy elfeledett katolikus püspök, Ottokár Prohászka például elvarázsol engem. Egy Wass Albert úgyszintén. Makkai Sándor, Nyírő József, Tamási Áron, Sütő András, Panek Zoltán...
Leroi 2011.01.02. 22:04:42
Egy jelenleg Svédországban élő (még él-e vajon?) kolozsvári írónak, Tar Károlynak jelent meg a '80-as években Erdélyben egy megrázó regénye, amelynek címe "Az ismert katona"... A könyvet pár napig árusították a könyvesboltokban, a pár nap alatt az összes példány villámgyorsan elfogyott, aztán utánnyomást a gyorstollú cenzúra már nem engedélyezett. Jómagam is csak hallomásból szereztem róla akkoriban tudomást...
Az író a saját fiáról írta a regényt, aki Kolozsváron bejutott a mérnökire, majd 9 hónapra katonának vitték. A katonaságnál egy bakancs felsértette a sarkát, a seb elgennyedt és a 18 éves fiú szepszisben meghalt.
A könyv róla szól, Tar Koppány-Zsoltról, akinek a sírját a Házsongárdban volt alkalmam látni, egy szép fénykép és az édesapja által írt sírfelirat díszíti.
Na ez egy olyan könyv, amelyet nagyon későre tudtam csak megszerezni és amelynek olvasása közben könnyeztem.
Most megvan a Magyar Elektronikus Könyvtárban is...
Bikli néni 2011.01.02. 22:05:10
Bikli néni 2011.01.02. 22:05:53
Bikli néni 2011.01.02. 22:08:16
Leroi 2011.01.02. 22:16:34
Igen, természetesen a legnagyobbak.
Mikszáthot most jelentetik meg szépen bekötött aranyozott gerincű zöld műbőr borítással...
Szeretem, ha egy művet a maga fenségességében tisztelnek annyira, hogy díszes kiadásban árusítják.
/Bizony nyugovóra kellenne térnünk, igazad van!:)/
Hatodéves 2011.01.02. 23:30:16
Egyáltalán nem akarok a hozzáállás fontosságával vitába szállni, mert maximálisan egyetértek vele. Nem gondolom, hogy ha ok nélkül - vagy okkal nem indokolt mértékben - beszólnék egy betegnek, akkor elfogadnám saját magamtól azt a mentséget, hogy kevés a fizetésem.
De azt sem hiszem, hogy az egészségügyisek szándékosan azért bunkók egy beteggel, hogy belerúgjanak, amiért keveset keresnek. Szerintem ebben a pénz inkább közvetett szerepet játszik, amit már föntebb leírtam: a forráshiány rossz körülményeket teremt, ami elveszi az emberek kedvét, a kevés fizetés és sok munka miatt nem lehet eléggé szelektálni stb.
Részemről nem tartom szolgáltatásnak az egészségügyet, ami nem jelenti azt, hogy a tisztességes kommunikációnak ne kellene munkaköri követelménynek lennie.
A Nyomorultakat nekem egy irodalomversenyre kellett elolvasni még diákkoromban, nem emlékszem semmire, csak Napóleon csatáinak, valamint Párizs csatornarendszerének több száz oldalas, iszonyú unalmas leírására, amit én persze, lévén született stréber, végigküszködtem.
A novellaírók közül Kosztolányit se felejtsük el. :)
Jó éjszakát Mindenkinek!
Klementina 2011.01.03. 00:18:31
Irise, nem mondta még neked senki, hogy szociopata vagy?
Leroi 2011.01.03. 00:27:36
- Kiválóan képes bárkit megtéveszteni
– Kivételesen jól beszél, konfliktushelyzetben a legtöbb embert verbálisan legyőzi
– Kapcsolatban képtelen meghittséget kezdeményezni, sem fenntartani
– Öntelt, arrogáns, beképzelt, sérthetetlennek képzeli magát
– Lenézi a munkatársait, beosztottait, ügyfeleit
– Mindent és mindenkit ő akar irányítani
– Kényszert érez mindennek a bírálatára, ugyanakkor képtelen másokat értékelni, dicsérni, elismerni
– Képtelen összefüggésekben gondolkodni
– Mindent elkövet, hogy tönkretegye azt, akit ellenfélnek, ellenségnek képzel
– Bosszúálló
– Mesterien manipulál másokat
– Türelmetlen, irritált, agresszív
– Arrogáns, beképzelt, a mindentudás látszatát kelti
– Gyakran narcisztikus szükségét érzi, hogy önmagát kiváló színben tüntesse fel
– Meg van győződve vezetői képességeiről, de nem tud különbséget tenni egy vezető tulajdonságai (érettség, döntésképesség, együttműködési készség, bizalom, integrált személyiség), valamint a patologikus személyiségjegyek (éretlenség, rögtönzés, agresszió, manipuláció, bizalmatlanság, álnokság) között (bár lehet ez nem igaz)"
Ez lenne Irise?
Nem hinném.
Irise 2011.01.03. 02:09:33
Szal, eszerint se vagyok szociopata. Viszont azt mondtak,hogy meg kell tanulnom "megmondani annak,aki idegesit,hogy menjen a picsaba". Mint hozzaszolasaimon latszik, azota ezt is elsajatitottam. Elegedett a valasszal?
@Leroi: Thx.
Novellairok: Orkeny. Hogy lehetett kihagyni?!
Bocs az ekezetekert! Meg 45 perc es kelnem kell!
Irise 2011.01.03. 02:21:02
Krumpli Bogart 2011.01.03. 08:35:27
Ott az én anyám is volt kb. 3 éve. Szintén karácsony előtt nagyon erős végbélből származó vérzés miatt mentő vitte a balesetibe, majd onnan mindenféle előzetes értesítés nélkül átszállították erre az osztályra, több, mint fél napig senki nem tudta, hogy hol van.
Ez az osztály sokat fejlődhetett azóta, én ugyanis nővért egyáltalán nem láttam napokig. Orvost és takarítót sem. Reggel és este bementem etetni és pelenkázni, de kórházi dolgozóval hét napig nem sikerült találkoznom. (A bevitt pelenkát azért lenyúlták, pedig láttam a ragasztásból, hogy csak én pelenkázom az anyámat.)Órákig bolyongtam, minden szobába benyitottam, soha, sehol senkit nem találtam. Ott hagytam anyámnál egy mobiltelefont, hogy hívjanak fel, nem tették meg.
Anyám minden nap azt mondta, hogy semmiféle vizsgálatot nem végeztek, lázat, vérnyomást nem mértek, gyógyszert, infúziót nem kapott.
Én is segítettem a betegtársaknak enni, inni, vágni, felülni, stb.)
Egyszer egy letakart halott mellett láttam el vicenővéri feladataimat, aki éjjel halt meg, de reggel fél 8-kor még az ágyon volt. Én itattam meg őt utoljára előző este.
A hetedik napon sikerült elkapnom az orvost, mondtam neki, ha itt semmit nem csinálnak, akkor viszem haza a mamámat. Akkor gyorsan elintézett neki egy végbéltükrözést. Ez úgy nézett ki, hogy előző este 3 tasak hashajtó port kapott három literes kancsó vízzel, hogy igya meg. Egy kancsóval belenyomtam ami 17 órától 21 óráig eltartott. Láttam, hogy a többi nem fog menni. Reggel bementem, a szó szoros értelmében úszott anyám az ürülékében, feje tetejétől a bábujja hegyéig. Kivonszoltam a zuhanyozóba és rendbe tettem, majd otthon átöltözés után mentem dolgozni. Fél 11-kor telefonáltak, hogy kész a tükrözés, vigyem haza gyorsan, azonnal, mielőbb, ha otthon lenne már az is késő lenne.
A leletért két hét múlva kellett bemennem.
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.03. 09:09:55
pontosan ezt szoktam én is mondogatni. volt egy erdélyi kolléganőm, nemrég tette le a vizsgát, hát többet tudott ennek folytán, mint egy átlagember.
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.03. 09:10:48
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.03. 09:13:36
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.03. 09:15:02
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.03. 09:18:46
de azt tudom, hogy a halottat még órákig ott hagyják megfigyelésre, és a tükrözéshez kell a hashajtó, hogy tiszta legyen a célterület.
Krumpli Bogart 2011.01.03. 09:57:41
(Megjegyzem, anyám mondta, hogy a nővérek éjszaka bejöttek a mellette lévő beteghez, megnézték, majd egyik odaszólt a másiknak: Már kinyiffant. Így tudta meg, hogy meghalt a szobatársa. Egyébként nem vagyunk érzékenyek az ilyesmire, csak kissé morbidnak találom, hogy hullaházzal vegyes kórteremben kell látogatnom az anyámat.)
Ami pedig a hashajtást illeti...
Annyi eszem még nekem is van, hogy tudjam, tiszta beleket kell tükrözni. Azt viszont nem tudom, hogyan képzelik, hogy egy magatehetetlen beteg saját maga bontja fel a fűzőkapoccsal lezárt papírzacskót, elkészíti magának az italát és 3 liter!!!! oldatot megiszik egyedül (fel sem tud emelni egy literes kancsót). Továbbá, ha "hashajtunk", akkor annak nagy valószínűséggel erős hasmenés lesz a következménye, aminek az eltakarításáról valamiképpen gondoskodni kellene. (Anyám esetében pl. egy egyszerű szoba-WC is megtette volna és akkor nem lett volna sok dolguk a nővérkéknek, takarítóknak, mosodának (nekem) és mellesleg a beteg sem került volna megalázó helyzetbe.
Őszintén remélem, hogy ennek az osztálynak valamennyi dolgozója eljut egyszer oda, hogy maga is a saját kihűlt, nedves mocskában fetreng majd nyitott ablaknál, magatehetetlenül. Sajnos, akkor már késő lesz, nem szolgál majd épülésükre.
Krumpli Bogart 2011.01.03. 10:23:21
Dr.laikus PhD 2011.01.03. 10:33:08
Hát na igen....
Érdemes elolvasni.
www.es.hu/2010-12-21_wille-zur-macht
Különös tekintettel az utolsó mondatokra, ahol is a közember a hatalom nélkülit jelenti. :(((
A kísérletet magát nyilván nem fogom itt leírni, a lényege az, hogy bárki közember hajlandó gyakorlatilag halálra kínozni bármelyik felebarátját anélkül, hogy ezért valami jutalmat, mondjuk egy sört vagy egy szelet pizzát kapna. Sőt még csak ráparancsolni se kell, elég, ha megmutatják, melyik gombot nyomja meg. Tekintsünk két bájos és ártatlan gyermeket a játszótéren, húsz év múlva mindketten hajlandók lesznek belevezetni a másikba a kettőhúszat, sőt nem kizárt, hogy egyikük bele is vezeti.
Krumpli Bogart 2011.01.03. 11:05:21
Közigazgatásban dolgozom és testközelből tapasztaltam a hatalom romboló erejét.
Sok-sok kollégám első vezetői kinevezését és önmagából való kifordulását néztem már végig. Annyira elborzadtam tőle, hogy magam sosem vállaltam vezetői beosztást.
Viszont azt is meg kell jegyeznem, hogy azon kevesek, akik nem vetkőztek ki magukból kinevezésüket követően és emberek maradtak, azok nem lettek sikeres vezetők, mert nem csak a főnökeik tekintették "gyengének" őket, hanem a beosztottaik is és ott tettek keresztbe, ahol csak tudtak. Ecce homo!
Dr.laikus PhD 2011.01.03. 11:17:01
Én is ezzel áltatom magam. :)
De a túlélési ösztön sajnos és annak igazolt kísérletei mást mutatnak.
Azzal áltatom magam, hogy kiélezett helyzetben próféta lennék.
Természetesen ez csak rám vonatkozik! :D
Krumpli Bogart 2011.01.03. 12:09:59
Egy kis verbális leckéztetés bármikor jöhet, az igazamért mindig harcolok, még mások igazáért is, de fizikai bántalmazásra, lelki terrorra nem vagyok képes.
Sikeres ember ugyan nem leszek, de így érzem jól magam.
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.03. 13:24:27
De majd az orvosok elmondják.
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.03. 13:29:29
BGy · http://babosi.blog.hu 2011.01.03. 17:04:56
tódór piroska 2011.01.03. 17:58:26
Szeretettel üdvözlök minden hozzászólót (nemcsak a felsoroltakat), és kívánok boldog új évet, sikeres szakmai karriert, kiegyensúlyozott magánéletet és mindenekelőtt jó egészséget!
Néhány napig /2010.12.30-2011.01.02./ nem voltam számítógép közelben, most futottam csak át a kommentek egy részét. Sajnálom, hogy nem vehettem részt az irodalmi kávéház chat-ben. Hiányolom apolkát is, csak nem babázik? Remélem, jól van(nak).
Szóval: a Les misérables-t(bocs a sznobizmusért,nem tudok franciáúl) 2x olvastam, egyszer 15, másodszor 40 éves koromban. Hatalmas élmény volt, mindkét alkalommal, de érett fejjel kicsit másról szólt, és többet mondott. A prológban szerepel az alábbi néhány sor:
Ameddig a törvény és erkölcs fönntartja azt a társadalmi kárhozatot, amely a civilizáció korában mesterségesen teremt poklokat, és az emberi balsorssal súlyosbítja a végzetet, mely Istentől való, ameddig a férfi lealacsonyodása a proletár sorsban, a nő elzüllése az éhség miatt, a gyermek elsatnyulása a sötétség folytán, századunk e három problémája megoldásra nem lel, ameddig bizonyos rétegekben érvényesülhetnek a társadalom fullasztó erői, más szóval és még tágabb szemlélettel, ameddig tudatlanság és nyomor lesz a földön, az ilyenfajta könyvek talán nem lesznek fölöslegesek.
Erről jut eszembe egy másik, kevésbé ismert, de hasonlóan nagyszerű (mind stílusában, mind mondanivalójában hasonló, de sokkal könnyebben olvasható) regény, Thornton Wildertől a "teremtés nyolcadik napja". A szerző neve a Szent Lajos király hidjáról lehet inkább ismerős, de szerintem ez a legjelentősebb könyve. Az előszóban csaknem szó szerint, de tartalmilag mindenképpen teljesen ugyanazt írja, mint amit V. Hugotól fent idéztem. Aki komoly intellektuális élményre, filozofikus gondolatokra, egy hosszú élet során felgyülemlett élettapasztalatokra és a belőlük leszűrt következtetések, életbölcsességek quintessenciájára és ugyanakkor egy izgalmas, romantikus krimire vágyik, az feltétlenül olvassa el!
tbjárulékfizető 2011.01.03. 18:14:31
Egy másik példát írok: olvastam egy riportot egy nagyon neves étterem tulajdonosával. Tűzbe tette volna a kezét az embereiért. És akkor informatikai fejlesztést végzett és a számítógép minden mozgást rögzített. Az eredmény: 30 %-os bevétel növekedés.
A cikk mottója az volt,hogy mennyire csalódott a tulajdonos. Tehát nem az eredmény érdekelte jobban, hanem az, hogy mi folyt ki észrevétlenül korábban.
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.03. 18:27:22
tbjárulékfizető 2011.01.03. 18:33:22
A kórházaknál nem csak állam van, hanem egyéb fenntartó is lehet. És aki a pénzt szórja, vagy megfogja, az a kórházi menedzsment.
És nem tudom, mi a mozgásterük, de készítettem területi beruházási terveket, és tudom, hogy egy multinak számító cég mit művelt a területi tervekkel, mert a saját emberemet is behívták beugrónak a központba.
Közreműködtem a fenntartási tervek elkészítésében és nagyjából látom, mire mehet el a pénz egy NEM eü intézményben.
Ha van mozgástere a menedzsmentnek, akkor rajta áll, hogy azzal mit kezd. Bérre költi, presztizs fejlesztésekre, bizonyos szakmai utakra és még van néhány ötletem.
tbjárulékfizető 2011.01.03. 18:35:19
Viviparus 2011.01.04. 18:12:54
Bizonyára nem olvastam végig az összes hozzászólásodat, de sokat igen.
Tőled én itt még egy együttérző szót nem olvastam. Egyet sem.
Pángalaktikus-gégepukkasztó 2011.01.08. 13:00:41
Ezt hol írtam? Miből szűrted le? Tudatosan generálsz feszültséget azzal, h nem akarod megérteni mit ír a másik?
Sorry, de egy faszkalap vagy...és, h a témához kapcsoljam: sajnos ez nem gyógyítható!
Az utolsó 100 komment: