Inkább otthon akarom majd bevégezni
Elöljáróban, orvos vagyok több mint 30 éves kórházi gyakorlattal,karácsonyi és minden elképzelhető más ügyeletekkel a hátam mögött, tehát nagyjából tudom mikor miért és mire mennyit kell várni, sokszor mi miért történik egy kórházban úgy, ahogy történik, ami talán egy laikus részére nem mindig átlátható.
Szándékosan igyekeztem senkit sem bántani, és remélem akaratlanul sem tettem ilyet, vagy csak ritkán.Ilyen hozzáállással azonban még nem találkoztam,mint a Péterfy Sándor utcai Kórház ezen osztályán, saját korábbi munkahelyemen semmikép, de más kórházban sem. A nővérek egy része gorombán bánik, illetve trágár hangnemben beszél a zavart, magatehetetlen beteggel, mintha az tehetne saját zavartságáról vagy arról, hogy neki karácsony táján dolgoznia kell. Az étel egyhangú, 23-24-25--n pl ugyanolyan jellegű leves, és 2x volt száraz rizs.
Az idős emberek többnyire el sem érik az éjjeliszekrényre tett tálcát, vagy fel sem tudnak ülni, nemhogy felvágni a húst, vagy lenyelni a száraz rizst. 20-30 perc múlva aki evett, evett, aki nem bírt éhen marad címszó alatt kiviszik a tányérokat. A gyógyszert vagy beveszi a beteg, vagy nem, ha az idős netán leveri, elgurítja, észre sem veszik. Olyant, hogy felültetés, etetés, itatás, vagy csak a hús felvágása nem láttam.
Káromkodva pelenkát cserélni, hangosan csapkodni a folyosón a fehérneműs szekrényt csendes pihenő alatt viszont igen. Jó hangos volt. Szerencsére nem mind volt ilyen, de az igazi ápolásra a többieknek sincs igazán idejük.És akkor pár szót a kollégákról is.
Első napon reggel 8-tól délután 4 óráig voltam bent. Vártam anyám hasi ultrahang és a laborleleteit. Az osztályos orvos kolléga is látott engem, mivel én segítettem neki anyám kórelőzményét felvenni, hogy gyorsabban menjen neki, hiszen egy 86 éves öregasszony már lassú, még ha tiszta is szellemileg.Nem járkáltam után, nem kérkedtem azzal hogy orvos vagyok, nem akartam feltartani a kérdéseimmel, tudom milyen az ha sok a dolog.
Ugyan csak 2 új beteg volt akkor délelőtt.Ezzel szemben folyamatosan itatni próbáltam a kiszáradt anyámat,közben felültettem és felvágtam a magatehetetlen szobatárs ebédjét, felhívtam a lányát stb-. Fél 2-kor azért megkérdeztem, mi látható a hasi UH-n, hiszen az volt kérdés számomra műtét kell-e vagy nem, van-e ok fenyegető vérmérgezésre, esetleg daganatáttét van-e?
Nos számára nem volt kérdés, mert 3 óra elteltével még nem látta.De tudtam idő kell, míg a lelet átér a röntgenből. További egy óra elteltével odavetette a folyosón, hogy nincs rajta"nagyobb dráma". Ezt úgy értelmeztem, hogy talán nem kell operálni, nem áttétes. Hátra voltak még a laborok. Ekkor már délután negyed négy volt, ennyi idő alatt tudom a bonyolultabbja is elkészül. Kint ültem a folyosón, több alkalommal elment előttem , dolgozott, megebédelt stb. Nem szólt hozzám.
Ekkor már ideges voltam, és megkérdeztem- mivel anyám akkor még sem gyógyszert, injectiot vagy infuziót nem kapott/veseelégtelen betegnél alap dolog/, hogy úgy látom nincs semmire szüksége, biztosan jók a laborok, akkor hazavinném, mert a karácsony mégis más otthon, jobban el tudjuk látni, itatni stb. Még ekkor sem mondott konkrétumot, csak annyit, hogy csak az osztályvezető főorvos engedhet kimenőre.
Hát elindultam megkeresni a főorvos asszonyt, kevés reménnyel, hogy még bent találom. Közben hallottam a nővérszobából, hogy"valami antibiotikum kéne neki", majd a felsorolást/Augmentin: nincs, xxx: nincs, yyy: nincs/. A főorvos asszony közölte, hogy anyám nem jöhet haza. Mikor elmondtam, hogy otthon jobban el tudjuk látni, itatni, stb annyit válaszolt itt lehet lenni vele reggeltől estig, ill.minek hoztam be, ha el akarom vinni. Meglepetésemben azt már ki sem tudtam nyögni, hogy ha 8 órán át nem tartották szükségesnek még csak egy infuzio bekötését sem egy kiszáradt, nem ivó öregasszonynak, akkor otthon sem lehet rosszabb.
Mire visszamentem az osztályra kapott egy vénás injectiot, nem tudni mit. A kolléga közben elment, 4-ig tartott a munkaideje.Később a körzeti orvosunk megtudta az éjszakás nővértől, hogy mi volt az, mert az éjjeli ügyeletes sem volt képben. Azóta eltelt 3 nap, anyám egész nap és éjjel alszik, és csak haza szeretne jönni. Sajnos ezt az injectiot nincs gyógyszertári forgalomban, különben beadnám otthon.Sokat vagyunk bent és itatjuk, de a nővéremnek 95 éves zavart apámat, nekem pedig a négy gyerekemet és a férjemet is el kell látnom, mellesleg rendelőben dolgozom is. Így csak 5-6 órát tudunk bent lenni. Infuziót azóta sem kapott.
Ja és branült sem, hogy ne kelljen annyit szurkálni, bár nincs vénája, és napi 2x kapja az antibiotikumot. Most azon gondolkozom, hogy újra kórházban próbálok elhelyezkedni, hátha akkor emberségesebben bánnak majd a rokonaimmal. Én azonban inkább otthon akarom majd bevégezni...Mert akkor ezek után hogy fognak a kollégák velem bánni ha beteg leszek?
Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Leroi 2011.01.02. 09:39:11
A főnököm mesélte el, hogy anno egyik nagyon nagynevű, 90. életévét taposó professzor került magatehetetlen állapotban ugyanarra a klinikára, amelynek valaha vezetője volt ugyanabban a betegségben, amelynek gyógyítására több tíz évfolyamot, orvosok ezreit tanította...
Ment a tesze-tosza a professzor úrral, hordozgatták osztályról osztályra konzíliumokra, míg egyszer egyik lift előtt két beteghordó
összekapott azon, hogy aznap már kétszer felvitték az "öreget" ugyanazzal a litfttel...
Egy fiatal kollega hallotta a párbeszédüket, amint kapcarongyként beszéltek a páciensről,
aki egyre csendesebben, magábaroskadva ült a tolószékben a lift előtt.
A kollega hozzálépett, mert nagyon sápadtnak látta és túlságosan is mozdulatlannak, megvizsgálta és kiderült, hogy percek óta halott...
Sic transit gloria mundi, sajnos esendő emberi lényként mindnyájan erre a sorsa juthatunk egyszer...
Irise 2011.01.02. 09:52:00
Hát már mindenkiből kiveszik az emberség?!
Dr.laikus PhD 2011.01.02. 09:59:55
Mama saját kórházában szintén hasonlót - na jó azért finomabban - de átélt. Átéltük.
Csak a Rózsák tere másik oldalán. Egy a zászló sajnos. Ott legalább kapott a konyháról egyéni ételt. De a főzelékbe dugott cédula, melyik étel kié bizony engem is kiakasztott, Az idősekkel való bánás szintén.
Akkor megkaptam, hogy lehet ápolni. Lehet, de útban vagyok, azt sem veszik szívesen. Mama kapott branült, de rosszul szúrták azt is, fájdalmai voltak. Neurológus kolléga ráadásul posztokon keresztül taglalta miért kell agyon szedálni az időseket, miért is szentelt víz a kapott félévenként megismételt és láthatóan működő infúzió.
Szóval áhhhhh. Ja és a boríték már kell, pedig még emlékeznek rá, még van kolléga aki dolgozott is vele. :(((
Dr.laikus PhD 2011.01.02. 10:06:04
Irise veseelégtelen!
Elkerülte a figyelmed?
A lassúság nem demens, csak idős. A reflexei lassúak, elmond mindent csak az idő felezett.
Kollégád édesanyja nem demens...
Mama enyhén demens. Csak feledékeny, de nincsenek összeférhetetlen dolgai.
De nem vívom meg veled még egyszer ezt a meccset. :(((
Széphalmi Izett 2011.01.02. 10:14:01
Számomra az is kiderült, hogy még karácsony előtt mentek be és szerette volna, ha otthon tölti a karácsonyt.
Az ápoló személyzet kevés kivétellel minden kórházban ilyen, amiről olvasni lehet. Sokszor fordultam meg kórházakban főleg hozzátartozók, néha saját betegségeim kapcsán. Hosszú évek alatt 1x találkoztam egy kedves nővérkével, aki az életét tette fel a munkájáért, akiért rajongtak a betegek, - a társai viszont éppen ezért, meg talán azért is utálták, mert roma származású volt. Mind emellett 2x találkoztam olyan helyzettel, ahol az orvos rendre merte utasítani az ápoló személyzetet.
Ha ennyire nem szeretik a munkájukat, akkor miért mennek erre a pályára? Ezt sosem értettem. Hogy kevés a kereset? Ja. De körül kell nézni az élet más területein is, ahol minimálbérért dolgoznak és örülnek, hogy egyáltalán van munkájuk. Persze, hogy ennek nem így kellene lennie, de akkor mindenki sírhatna és utálkozva végezné a munkáját, ott keserítené meg a másik ember életét, ahol tudná. Az egészségügyben jelenleg ez van. Naponta emberekkel foglalkozok én is, azon vagyok, hogy ne keserű
szájízzel, hanem mindenki jó érzéssel és elégedetten távozzon a találkozásunk után.
Irise 2011.01.02. 10:34:03
A mamát nem dialyzálták, injekciót kapott, infuziót , meg enni- inni. A poszt írója meg orvos. Hát ezeket simán meg lehet tenni otthon is,ezekhez nem kell kórház.
Egyébként, a kolléga azt írta,hogy lassú,de tiszta szellemileg. Sztem ez dementia, de nem súlyos. :) Vagy a mama hypothyreosisos :)
2011.01.02. 10:36:56
Jut is eszembe, a Lénárd könyvekkel hogy állasz?
@Irise: lehet, hogy valami akut problémája volt, amit a postoló tudta, hogy el lehet hárítani egy rövid kórházi kezeléssel vagy ha súlyosabb, akkor ott is hagyja. A sürgős jellegre utal, hogy a radiológiát meg a labort is aznapra várta, pedig általában több hetes előjegyzés van. Ebben az esetben érthető, hogy a nagyinak egy - talán utolsó - családi karácsonyt akart.
2011.01.02. 10:45:10
Berlinben láttam még a nyáron, hogy ott a hisztopathológia is hasonló gyorsasággal megy, de még a nem sürgős esetekben is: általában még aznap megjött az eredmény.
(Rudolf Virchow élt és alkotott itt, egy csodálatos szobra is van. A műkedvelőknek itt van két nyári fotóm: t7.hu/gt3 , t7.hu/gt4 Külön érdekesség, hogy Virchow akármekkora koponya volt, haláláig nem fogadta el Semmelweis kézmosásra vonatkozó nézeteit.)
Leroi 2011.01.02. 10:45:13
Sajnos még nem sikerült megszereznem őket, mek.oszk-ról egy pár fejezetet elolvastam, kiválóak...
Köszönöm szépen a tippet és persze last but not least: Glückliches Neujahr!:)
Leroi 2011.01.02. 10:49:29
Virchow-ot a patológiaprofesszorunk imádta és idézte volt lépten-nyomon (mellesleg ő is - mármint a professzorunk - népi német, erdélyi szász), igen jók a fotók, igazi germán szobor, letisztult, lényegretörő.
A kórbonctanom harmadéven második nekifutásból sikerült, a professzorunk betűre pontosan kérte az anyagot, de ma sem bánom, hogy jó pár fehér éjszakám volt emiatt...
Leroi 2011.01.02. 10:51:34
A Semmelweis és Virchow ilyetén viszonyáról semmit sem tudtam mindeddig.
Valószínűleg saját maga igazolásaként nem hitt Semmelweisnak.
Vagy nem szeretett kezet mosni boncolás után...:)
Irise 2011.01.02. 10:55:45
Amúgy a vérek és a gyorsaság:
fejlett Nyugat másfél óra. Ha kurva gyorsra kéred, akkor lehet 20 perc, de a laborosnak jogában áll megtagadni,ha úgy ítéli meg,hogy a beteg állapota szerinte nem annyira sürgős :) idegtépő vitatkozni egy laborossal klinikumról.
Leroi 2011.01.02. 10:57:01
Igencsak sajnálom....(((
A Rózsák tere viszont szülővárosomat idézi fel...
A Főteret nevezik így, igaz volt az már Ferdinánd király és Horthy-tér is...
2011.01.02. 10:59:08
Leroi 2011.01.02. 11:04:00
A németeknek (+osztrákoknak) van egy érdekes vonzódása a pathologia iránt, kb. ugyanez a helyzet a psychiátriával is.
Nemhiába viseli a legtöbb psyches kórkép
az Ő nevüket illetve származik a legtöbb kiváló mű az Ő tollukból..
A legtöbb híres urológus viszont olasz volt.
Talán a déliek vérmérsékletéből adódóan?:)
adamantium 2011.01.02. 11:07:02
"Sajnos ezt az injectiot nincs gyógyszertári forgalomban" - na ezt nem hiszem el, hogy orvos mondja. hány betegnek írtam ki gyógyszert a kórházi patika által, igaz, hogy teljes áron van de olyan gyógyszerek és kiszerelések is beszerezhetők melyek a patikában nem kaphatók. főleg külföldi betegekkel csináltuk akik amúgy is teljes áron vették a gyógyszert és így legalább nem kellett a családnak a várost járnia gyógyszerért.
de magyar betegeknek krónikus sebekkel így szereztük be a nagy kiszerelésű Betadinet vagy olyan speciális kötszereket melyekre nem volt támogatás, simán kifizeti a beteg a gyógyszer árát az intézményi patikának. simán megoldható csak hozzáállás kérdése.
2011.01.02. 11:08:15
Visszatérve a minőségbiztosításra, általában kétszintű validálással találkoztam: technikusi és diplomás (régen, míg volt szakorvos, ezt orvosi validálásnak hívták, ma már tömegével végzik pl. vegyészmérnökök). Az első még rendben is van, de nyilván a másodikra ügyeleti időben sokat kell várni, mint pl. nagyapám második infarktusánál, amikor 2 óra után gyorsabb volt bemennem a szomszéd városba és megcsinálnom a validálást, mint várni az előírásos eljárásra.
Igen-igen, többet lehet tenni egy betegért otthon. Szerintem itt annak az esete állott fönn, hogy a postoló a lelkiismeretét is akarta nyugtatni. (Nyilván ez nem mentség a kórházi ellátás színvonalára.) Egy nagyon kedves barátnőm minden létező problémától szenvedő, 85 éves nagymamáját otthon ápolta egy háziorvos-kardiológus édesanya, majd a tavasszal két tüdőembólia után még harmadszor is bevitte a kórházba.
Irise 2011.01.02. 11:10:02
2011.01.02. 11:12:00
Jónémely kalapos-nyakkendős, tisztes teuton utcahossznyi előnyt adhat egy jóvérű latinnak, ha lekattan a pilács :-)
Ezt is láttam a nyáron, bár ezt már a hostelben, ahol laktam :-)))
Leroi 2011.01.02. 11:15:09
Mondjuk ezt egy thaiföldi szállodában lehet a legjobban lemérni...:))
Mármint a teuton p(h)allosjogot
a délkelet-ázsiai alázatos konzumhölgyek fölött...
adamantium 2011.01.02. 11:16:13
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 11:16:56
Irise 2011.01.02. 11:18:59
Leroi 2011.01.02. 11:19:07
Ha elgondoljuk, hogy pl. a romániai viszonyokhoz képest a magyarországi eü. viszonyok mennyeiek, akkor elgondolkodhatunk a XXI. század nyújtotta "haladás" mibenléte fölött...
De hajlamos vagyok azt hinni, hogy többedrendű az anyagi tényező, az emberi pedig mindenek előtt áll.
Egyszerűen silányak lettünk a lelkiismeret és emberség terén.
A fogyasztói társadalom rákfenéje.
Leroi 2011.01.02. 11:20:02
Így van.
Leroi 2011.01.02. 11:26:18
ATLS am. Advanced Trauma and Life Support?
adamantium 2011.01.02. 11:26:50
romániában bemész a kórházba megmondják, hogy van ez: ágy, ágynemű, fűtés, kaja, fizsó. kell ez: és a kezedbe nyomnak egy listát: lemez csavar, drain, fonal, isofluran miegymás.
magyarországon állítólag minden van, állítólag. persze főleg kiskórházakban és budapesten szinte semmi nincs. hány kórházat ismerek ahol komplex könyök és csuklótáji töréseket Kirschner drótokkal tákolnak össze mert pénz nincs. nem akarom említeni azt a budapesti kórházat ahol az S7210-t hogyan is műtik: Gamma3 vagy PFNA indulásból nincs, Fi szeg van a jobb betegnek a lúzernek meg Ender szeg ami ugye már romániában is háborús viszonyoknak számít.
nem lenne tisztességesebb engedélyezni a hozzáfizetés intézményét és lemondani a büszkeségről és megmondani a betegnek, hogy figyu: ez van nekünk, ha van penyettád akkor van ettől sokkal jobb is csak hát sajna nem tellik rá
adamantium 2011.01.02. 11:30:11
@Leroi: messzire elér a híre
Leroi 2011.01.02. 11:30:43
Ismered Jung prof.-ot?
Ennyire mélységében nem ismerem a
magyarországi traumatológiai osztályok (hiányos) fegyvertárát, valószínűleg megtéveszt engem is a látszat, de egy erdélyi megyeszékhely központi kórházának sebészetén a közelmúltban volt alkalmam felkeresni a lábtörött (és műtött) keresztkomámat...
Hát az a kórterem, ahol ez a szegény rokon feküdt, az Buchenwald kórházi barakkjának sem vált volna be...
frutella 2011.01.02. 11:32:06
Legyen gyorstalpaló minden gyógyszertárban az infúzió meg a fecsi mellé és akkor zárjuk be az összes kórházat. Esetleg minilabor is működhetne a gyógyszertárakba és akkor már a labor miatt sem kellene kórházba/rendelőbe menni. Sőt kifüggeszthetnék a gyógyszertárak falára a normál értékeket és az eltérő értékek lehetséges okait is. Így már orvos sem kellene. Vagy bejön vagy nem... Működhetnének a kuruzslók, vajákosok, akiknek lenne idejük a betegre.
Persze az is megoldás lett volna, ha az orvos szóba áll a kollégával kiadja neki a 2-3 üveg infúziót és megbeszéli vele, hogy ünnepek után ismét megnézi a mamát.
Talán az áttörést a valóban jól működő otthonápoló szolgálat hozhatná, akik a felírt gyógyszert, infúziót házhoz vihetnék, beadhatnák...
Leroi 2011.01.02. 11:32:24
Inkább Szegeddel volt ő szorosabb kapcsolatban, az Ormos professzorral írtak egy közös patológiajegyzetet, amiből mi is tanultunk akkoriban.
2011.01.02. 11:33:59
Leroi 2011.01.02. 11:36:03
Amelynek a lopva, titokban az USA-ba juttatott eredményeiből ma is tanul az amerikai orvosegyetmista ifjúság...
Leroi 2011.01.02. 11:38:30
Otthonoi ápolás céljából ma csak a hyrdráló infúzió (0,9 % NaCl) engedélyezett exsiccalt betegeknél (talán E86H0 a kódja), bármiféle hatóanyagot tartalmazó ampulla beletétele nélkül.
2011.01.02. 11:43:50
adamantium 2011.01.02. 11:44:14
5 év múlva ez lesz magyarországon is. a rendszer már nem önfenntartó, még ha elérjük, hogy minden végzős orvos itthon maradjon (ROFL) akkor 10 év alatt omlik össze, ha nem akkor 5 év alatt. sürgősen kellene 10 ezer orvos a rendszerbe és persze pénz. ez pedig ilyen fizetések mellett álom
Dr.laikus PhD 2011.01.02. 11:53:30
Nekünk most a világegyetem értem dolgozik. :))
Volt Brüsszelben egy határozott idejű munkája. Na ezt sikerült elcserélnie. Nem is ismerték, csak pályázott és mégis sikerült.
A többit majd meglátjuk....
Rossz beteg vagyok, utálom a pátyolgatást, de ha köll valami, akkor azonnal.
Irise 2011.01.02. 11:56:02
Namost, ahol te dolgozol, ott rendszerint a trauma team leader az a főorvos, vagy az ügyeletvezető (aki ált. adjunktus, vagy hasonlóan magasztos személy). Szóval A M.o.-i keretek között az ATLS-nek nincs igazi jelentősége.
@Leroi: sztem az and nincs benne.
adamantium 2011.01.02. 12:00:20
Irise 2011.01.02. 12:16:35
Leroi 2011.01.02. 12:22:07
Ha egy ortopéd sebészre gondolunk, akkor a Bálint dr. engem is tanított anno, Nagy Örssel együtt.
Egyetemista koromban volt odahaza egy ortopéd-Isten, akit Ciugudean Cornel-nek hívtak, utca is van Róla elnevezve Marosvásárhelyen, Ő hozta létre azt az Otopédiai Klinikát, amely aztán az országban a legjobb lett, ma is az.
A Bálint dr. az Ő veje...
Leroi 2011.01.02. 12:22:39
Irise 2011.01.02. 12:32:35
adamantium 2011.01.02. 12:37:26
ciugudean meg a világ első 5 csipőprotetizőre közt van (volt)
ondol 2011.01.02. 12:59:17
A másik, hogy gyors és megbízható véreredmények adásához nagyon gyors és igen jó automatákra van szükség, valamint nagyon megbízható száraztechnikákra is.
Ahogy én tudom nálunk a beérkező anyagot azonnal feldolgozzák, és sorban jelentik a kérő felé az eredményeket, haladéktalanul. De azért így is kell hozzá idő. Nagyon ritka, hogy rájuk telefonálnak, hogy aszongya mi van máá?
ondol 2011.01.02. 13:01:29
kalandlövész · http://kalandloveszet.hu 2011.01.02. 13:20:27
Leroi 2011.01.02. 13:28:23
Egy kis büszkeség számomra az, hogy bennt lehettem kb. tucatnyi műtétén a Ciugudean professzornak, beöltözve, persze csak szájtáti medikusként...
Egy olyan történelmi pillanatot is kifogtam, amikor Ciugudean prof. és Száva János prof. (mindkettő neve immár történelem) egy betegágynál vitattak meg egymással egy esetet...
Talán ez az, ami erőt ad manapság egy orvosnak, ha visszagondol azokra a szellemi nagyhatalmakra, akik közelében lehetett...
Leroi 2011.01.02. 13:30:23
Így van, a Cephalopodakkal szemben ez egy új faj, a Füllábasok rendje...:)))
Brehm eldobhatná lassan a biológiaprofesszori diplomáját...:DD
adamantium 2011.01.02. 13:34:07
Leroi 2011.01.02. 13:44:06
Száva a háború idején még Kolozsváron is tanított azon a bizonyos M. Kir. Ferencz József Tudományegyetemen, ami Szegedről költözött vissza 1940-ben. Ugyanott Krompecherrel együtt a csontosodás krompecheri (chondrogén?) mechanizmusának leírásába is besegített.
adamantium 2011.01.02. 13:46:56
mikor végeztél?
astc 2011.01.02. 13:48:08
Leroi 2011.01.02. 13:50:50
1996-ban.
Igen, primer (angiogén-, Krompecher-féle) csontosodás, köszönöm!:)
Rég volt a Szentágothai-Réthelyi féle Funkcionális Anatómia (1. kötet), bevallom.:)
Member2222 2011.01.02. 13:56:52
Szégyelld magad.
Semmit nem tudsz a körülményekről, de ítéletet mondasz.
Te vagy az, aki mélységesen embertelen!
heart-shaped box 2011.01.02. 14:00:13
nyomasek 2011.01.02. 14:01:11
Leroi 2011.01.02. 14:03:17
Krompecher István (Bp., 1905. ápr. 17. – Debrecen, 1983. aug. 19.): orvos, anatómus, az MTA tagja (l. 1948, r. 1973). Orvosi diplomáját 1929-ben kapta Bp.-en, de már 3 évvel előbb díjas gyakornok Lenhossék Mihály anatómiai intézetében. 1937-ben magántanári képesítést szerzett. 1937-38-ban vendégprofesszorként dolgozik a heidelbergi egy.-en, majd a Tihanyi Biológiai Kutatóintézetben folytatja munkáját. 1940-ben a Kolozsvári Ferenc József Tudományegy. Orvoskarán Apáthy István nagyhírű Szövet- és Fejlődéstani Int.-ének vezetésével bízták meg. 1944-ben ismét Tihanyban kutató, ahol hosszabb ideig orvosi praxist is folytatott. 1945 után a Marosvásárhelyre helyezett Kolozsvári Magy. Egy. anatómiai, szövet-és fejlődéstani tanszékét vezette 1949-ig. 1950-től nyugalomba vonulásáig (1975) a debreceni Anatómiai, Szövet-és Fejlődéstani Int. ig.-ja. Fő kutatási területe a kötőszövet volt. A csontosodás formáit vizsgálta, felismerte a primaer angiogen csontosodást. Döntő jelentőséget tulajdonított a környezeti hatásoknak a kötő-és támasztószövetek különböző megjelenési formáinak kialakulásában mind a fejlődés, mind a regeneráció során. A mucopolysaccharid anyagcsere vizsgálatában ötvözte a morfológiai és a kémiai kutatás módszereit. Mintegy 150 közlemény és 5 monográfia fémjelzi munkásságát. A hallei Academia Leopoldina és a milánói Academia Medica Lombarda választotta tagjai közé. Tagja volt a német anatómusok, vezetőségi tagja a francia anatómusok társ.-ának. A pozsonyi Comenius Egy. díszdoktorává avatta. – M. Die Knochenbildung (Jena, 1937); Kísérleti ízületképzés (Kolozsvár, 1943); Die Grundlagen der Eierschalenthesapie (Jena, 1958); Form und Funktion in der Biologie (Leipzig, 1966); Local tissue metabolism and the quality of the callus (Bp., 1967); Carbohydrate metabolism of tissues (László B. Máriával, Bp., 1983).– Irod. Székely György: Dr. K. I. (1905-1983) (Orv. Hetil., 1983); Törő Imre: K. I. (Magy. Tud., 1984. 1. sz.).
Bikli néni 2011.01.02. 14:03:58
Leroi 2011.01.02. 14:07:14
Következtetés: a törp az törp marad bármilyen köntösben.
Irise 2011.01.02. 14:11:19
Vérgázanalízisnél nagyon sok kollégám tartja megbízhatatlannak a K és Hb értékeket. (Nekem eddig még mindig validnak bizonyultak.)El tudnád nekem mondani,hogy mi lehet hibaforrás, mit tehetek,hogy elkerüljem, vagy,hogy egyáltalán, Te megbízhatónak tartod-e. Köszi!
Irise 2011.01.02. 14:14:31
Leroi 2011.01.02. 14:15:10
Az Eustach-kürtje maga a Richet-féle csatorna...:)
Bikli néni 2011.01.02. 14:16:01
Leroi 2011.01.02. 14:19:16
Minden elismerésem a Tied, kőkemény dió az igazságügyi orvostan.
Jómagam a diplomadolgozatomat akartam a tárgyköréből megírni, de végül megmaradtam egy munkaorvostani témánál...:)
www.konyvline.hu · http://konyvline.hu 2011.01.02. 14:20:18
nyomasek 2011.01.02. 14:20:38
robina 2011.01.02. 14:21:56
Leroi 2011.01.02. 14:23:13
Dehogy, mindig a másik kettőnek, ne idegeskedj...
Bikli néni 2011.01.02. 14:29:58
Azt hiszem, talán valami Buris László(?) volt az írója... létezik?
Pángalaktikus-gégepukkasztó 2011.01.02. 14:32:17
nyomasek 2011.01.02. 14:33:35
A minap kellett egy kardiológiai vizsgálatsorozatra bejelentkeznem. Egy napot ültem végig a huzatos folyosón mire egy doki végre foglalkozott velem. (időpontra mentem, 2 héttel előre egyeztettem). Ennek az lett az eredménye, hogy 3 hónapot kellett volna várjak egy vizsgálatra. Persze ha magánklinikába mennék, akkor már a jövő héten, de az pénzbe kerül. Ha gondolod megadom a kollégád elérhetőségét. Lehet leszállni a magas lóról.
Ianitorum Regalium Magister · http://regnihungariae.blog.hu/ 2011.01.02. 14:38:18
Irise 2011.01.02. 14:38:21
@Pángalaktikus-gégepukkasztó: Ne is mondd, az orvosok meg a nővérek általában a folyosóra szarnak. Ti, betegek, soha.
@nyomasek: Mi ezen a probléma? Várólista az várólista, a magánrendelés meg magánrendelés, Nyugaton meg még ígyebbül van, nagyon pofára estél a paripádról, Bobó.
tisztító 2011.01.02. 14:40:23
Reggel bementem hozzá akkor eszméletlenül nyöszörgött az ágyban egy szál lepedővel letakarva.A szobatársa mesélte el hogy még éjjel hideg vízben megfürdették/meleg viz ugyanis nem volt/
A rokonom tiltakozott akkor a hideg víz ellen mert fázott.Akkor még eszméleténél volt.
Amikor bementem hozzá már nem volt magánál,egész teste reszketett.A hőmérséklete 39,5 volt.
Beszéltem az osztályos orvossal,aki közölte hogy valószínű tüdőgyulladása van.
Követelésemre azonnal ct-re vitték, igazolta a tüdő gyulladást is .Majd következett az intenzív osztály és a lélegeztető gép.
Két nap múlva exitált.
A két éjszakás nővér fegyelmit kapott.
Szükségtelen volt lefürdetni,főleg hideg vizben. A szobatárs szerint még nevetgéltek is közben a "vén hülyén"
Ennyit az ápoló személyzetről.
Irise 2011.01.02. 14:41:30
Bikli néni 2011.01.02. 14:43:03
Bikli néni 2011.01.02. 14:43:38
Irise 2011.01.02. 14:44:03
Irise 2011.01.02. 14:46:39
Sokorai_Atala 2011.01.02. 14:47:11
tisztító 2011.01.02. 14:47:24
Leroi 2011.01.02. 14:48:48
Buris létezik, a DOTÉ-n tanította az igazságügyi orvostant.
A ruptúra mint szakadás...ami a lépnél olykor kétlépcsős szokott lenni...
Leroi 2011.01.02. 14:50:20
Ez nagyon elszomorító...mintha a Balkán valamelyik eldugott zugában játszódna...:(((
Irise 2011.01.02. 14:51:37
Irise 2011.01.02. 14:52:38
Leroi 2011.01.02. 14:53:12
A kardiológiai gondod a kardiológusra tartozik.
Nálam, ha 10 órára megbeszélünk egy időpontot, 9:59-kor már előttem ülsz és beszélgetünk.
Leroi 2011.01.02. 14:55:09
Az öreg Metternich herceg szerint a Balkán Bécs keleti határsorompójánál kezdődik.
Igaz, ő más korban élt.
Bikli néni 2011.01.02. 14:56:23
2011.01.02. 14:56:37
A vérgázanalízis diagnosztikája alapvetően a pufferrendszerek és a gázok folyadékokban való oldódásának működésére épít.
Ezek: 1. a karbonátpuffer, amely egymaga a pufferelés felét végzi a tüdőben és a vesében (CO2 + HOH <=> H2CO3 <=> H+ + HCO3-) 2. a foszfátpuffer a csontban és a vesében(H2PO4- <=> H+ + HPO4ˇ2-), 3. az ammóniapuffer(NH4+ <=> H+ + NH3) ill. kreatinin-urát puffer a vesében és 4. a K+ - H+ antiporter, vagyis az IC puffer.
Ha valamelyik egyensúlyi rendszer megbomlik, az adott célszerv problémája sejthető.
Az első, amit kérdezel, a Hb, az úgy jön a képbe (HHgb + O2 <=> HgbO2 + H+), hogy karbonátpufferhez köthetően gázcsere-zavarra utal.
A "K" érték már egy kicsit nehezebb, mivel nem tudom biztosan, hogy mit jelölnek ezzel. Ha az említett IC pufferrendszer zavarát vizsgáljuk, akkor a hyperkalémia acidózissal, a hypokalémia alkalózissal jár együtt, így ezeket az értékeket célszerű együtt ellenőrizni.
Viszont ha a "K" egyensúlyi állandót jelent, akkor azt az adott xA + yB <=> nC + mD egyenletben:
[C]n * [D]m
K = ---------
[A]x * [B]y
Röviden arról van szó, hogy megmutatja, hogy milyen anyagkoncentrációk esetén van egyensúlyban a rendszer. Az embernél ez pH 7,35-7,45.
Mindkét esetre igaz, hogy a preanalitikai hibákat igyekezni kell kiküszöbölni, és ez gyakran nem a klinikus hatásköre :-) Igazából többnyire az egyes laboroktól függ. A keresztreakciókból eredő hibákat ki lehet zárni, ha a kollégáid szerint ez általános probléma. (Annyit tudok, hogy Veszprémben konkrétan ezzel nem volt gond.)
Milyen betegség kapcsán találták megbízhatatlannak a vizsgálatot a kollégáid?
Bikli néni 2011.01.02. 14:57:08
Leroi 2011.01.02. 14:58:41
Egy heroikus műtét volt...jóformán élesre állított, ketyegő bombával a hasában élt szegény após...:(
Egy aortaaneurysma szakadás majdnem minden esetben halálos, hacsak nincs egy percen belül műtőasztalon a beteg, ami fizikai lehetetlenség.
2011.01.02. 15:01:02
Leroi 2011.01.02. 15:01:13
Két lépcsője van, ugyanis két tokkal rendelkezik, a belső tok megrepedésekor a két kötőszövetes lemez közé vérzik, a külső tok megrepedésekor a hasüregbe.
Mondom én, aki nem vagyok sebész.
Itt ezt nálamnál bárki részletesebben, pontosabban le tudja írni.
Leroi 2011.01.02. 15:03:00
Ezt a sok képletet ide leírni igencsak kemény szövegtördelési bravúrra vall (a lexikális tudáson kívül, természetesen).
Köszönjük Neked!
Máris kinyomtattam! :)
Irise 2011.01.02. 15:03:43
Gondoltam arra,hogy talán haemolizálhat a minta egy része, de nem tudom miért, A HB meg lehet magas,ha hirtelen vvtk kerülnek a keringésbe a raktárakból?
Hogy tudom kiküszöbölni a hamisan magas K értéket, klinikailag? Gondolok itt levételi hibára, szállításira stb.?
Bikli néni 2011.01.02. 15:04:12
Shapiro8 2011.01.02. 15:04:12
Pont egy éve halt meg szeretett nagymamám a siófoki kórház I.bel-jén. A legmesszemenőkig segítettek abban az osztályon dolgozó nővérkék, hogy mélósággal, a többi betegtől karavánnal elkülönítetten, szépen, csendben családi körben menjen le. Azóta csak szeretettel tudok gondolni az ott dolgozókra, akiktől soha, semmilyen körülmények között - 11 nap alatt- nem hallottam egy rossz szót sem a pelenkázások miatt, nem volt csapkodás, viszont felültették és megetették a magukra maradottakat, istápolták az elesetteket.
Profizmust, elhivatottságot és szeretetet tapasztaltam. Sőt még arra is volt egyikőjüknek ereje, energiája, hogy kávéval kínáljon engem, mielőtt éjszaka útnak indultam az ország másik felébe.
Korábban volt negatív tapasztalatom is Siófokon, bár nem ezen az osztályon.
Papp főorvosnak örök hála az emberségéért, azért ahogy ebben a nehéz gazdasági helyzetben megtesz mindent a betgekért.
Sőt na ezt tessék elolvasni: nagymamám sokszor mesélte, hogy a Papp főorvos olyan rendes, emberséges, kedves, hogy minden vizit alkalmával kezet fog a férfi betegekkel! Na hallott már valaki ilyet??? Pedig ez így van Siófokon. Ezt lehetne az egyetemeken mesélni, tanítani....
Az persze a "rendszer" hibája, hogy a kórházból a dialízis központba a fekvőbetegeket csak a nyílt terepen lehet áttolni, nem sikerült egy fedett részt kialakítani a kórház és a dialízis központ között, így hóesésben, -5 fokban haladtuk át azt a pár percet...
Ezúton köszönöm a nővéreknek, orvosoknak, hogy békével engedhettem utolsó útjára azt, akit a legjobban szerettem.
ninimimi 2011.01.02. 15:04:36
Először is, doktor úr! Már leírtam egy korábbi hozzászólásomban, ebben a blogban, mennyire primtívnek tartom azt a hazai orvosszemlélet, amelyik "laikus"-nak nevez mindenkit, aki nem orvos. Amikor hozzátettem, hogy van még néhány értelmiségi pálya - doktori címet nyújtó is -, amelyik gyakorlója számára az orvos a laikus, akkor egy hihetetlenül lenéző, pökhendi válasz válasz érkezett, mintha szerinte nem is igazán létezne más értelmiségi pálya. Ehhez persze az kell - és az ilyen stílusban válaszolóról ezt fel is tételezem -, hogy az illető "értelmiségi" orvosnak lövése se legyen a szűken vett szakmai világán túli tudományokról. Régen volt a magyar nyelvben egy fogalom, amely - talán nem is véletlenül - mára kiveszett: szakbarbár.
Mindezt pedig nem holmi értelmiségi sértettség okán mondtam el, hanem azért, mert ez a szakbarbár szemlélet egyenes út a másik ember méltóságának semmibe vételéhez. Az írás témájához, ahhoz az elképesztő és tarthatatlanul embertelen állapothoz, amit ma Magyarországon "egészségügyi", kórházi ellátásnak hívnak. Ahol, hála nyelvünk gazdaságának még hazudni sem kell, ha finoman ki akarjuk fejezni azt az észbontó durvaságot, ami történik: ellátják a baját mindenkinek, aki oda kerül.
Éppen ezekben a napokban, órákban játszódik le számunkra is szinte ugyanaz a történet, filmszerű tragédia a 83 éves édesanyámmal egy nagyobb vidéki város kórházában, ami a cikkben szerepel.
Nem mintha eddig ne tudtam volna, mi folyik itt, hiszen magam sem vagyok már egészséges, apósomat 2 éve ölték meg "egészségügyi" ellátás keretében, apámat 20 éve, és a közvetlen családomban is két orvos van. Mégis letaglózó élmény végignézni, ahogyan - pontosan a fent leírt forgatókönyv szerint - taszítják minden nappal közelebb a kitűzött célhoz, a betervezett véghez a saját anyámat.
Karácsonyra én hazavittem, de az infúzióra tényleg szüksége van, vissza kellett vinnem. Bent viszont éhen halasztják és nem tudom megvédeni mindattól, ami bent éri. Nem tudom megóvni attól az arculcsapás-szerű bánásmódtól, ami ér minket - őt pedig szó szerint: az egyik hím ivarú "ápoló" ököllel arcul csapta, úgy, hogy kitört két fog a protéziséből - azért, mert "túl lassan" vette be a gyógyszerét. Bizonyítani persze nem tudom - csak az arcduzzanatot tudtam lefényképezni -, de nincs is értelme. Hová vigyem, mit tegyek, ha otthon nem tudom neki azt nyújtani, amire szüksége lenne, valódi kórház pedig ebben az országban emberség híján nincs?!
Ennek a hétnek az elején - Karácsony után - próbálkoztam átvinni egy budapesti kórházba, ahol régi ismerősöm egy osztályvezető főorvos. Miután elmondtam neki, mi a helyzet, szó szerint úgy fogalmazott - régi barátságunk okán teljes bizalommal -, hogy ő sem tud jobb ellátást garantálni, mert a személyzet mindenhol egyforma. Osztályzető főorvosként sem tud azon változtatni, hogy ma hazánkban egy kórháznak nevezett intézmény, az "halálgyár".
Ebben az a legdöbbenetesebb, hogy ugyanaznap reggel ugyanez a mondat fogalmazódott meg bennem is, ugyanezekkel a (tanúk előtt kimondott) szavakkal - bennem, a "laikus"-ban.
Tehát már csak annyi a kérdésem, kedves cikkíró orvos doktor úr, hogy mindezt ön csak most vette észre, amikor a 86 éves anyukája kórházba került? S ha nem, akkor korábban hol írta ezt le, hol csapott az asztalra, hol dörömbölt? Hol, mikor tette azt, amit egy klasszlikus értelmben vett értelmiségi orvosnak ilyen elképesztő dolgok tapasztalásakor tennie kellett volna egy alapvetően demokratikus országban?
Pénztől, hatalomtól, politikai beállítottságtól függetlenül, a legalapvetőbb emberség okán!
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 15:04:37
lehet, kéne már írnom egy pozitívat a Péterfyről
csak már kevés mindenre emlékszem, és csak komment lenne belőle
:)
Sokorai_Atala 2011.01.02. 15:05:09
Leroi 2011.01.02. 15:06:35
Én is köszi, hogy megadhattam az infót!
DarthVader 2011.01.02. 15:07:03
Angliában pölö minden állás meg van hirdetve az interneten. Itthon pedig úgy néz ki, hogy az egészségügy fullon müködik.
Irise 2011.01.02. 15:08:23
@ReignOfdark: várjunk csak, te csak a szigorúan vett vérgázokra értetted, én meg azokra az egyébként roppant hasznos adatokra, amiket mellesleg kilistáz a gép vele (elektrolitok, Hb, metHb, glu,lac stb.)
DarthVader 2011.01.02. 15:08:55
Úgyhogy valahogy nem áll össze a kép.
Irise 2011.01.02. 15:14:06
Laikus
Nyelv: latin
1.nem hozzáértő, nem szakképzett; nem szakmabeli
2.világi, nem egyházi
Eszerint, aki nem orvos, az az orvosok számára laikus, de Bikli néni számára én vagyok laikus , mert nem értek a joghoz, Babette pedig mindkettőnket laikusnak nevezhet,ha pénzügyi területre tévedünk.
Leroi 2011.01.02. 15:14:10
A probléma szerintem abban rejlik, hogy a kórházi osztályokon összeszokott közösségek működnek.
A főnővér inkább tűr és nyeldekel meg szemet huny, mintsemhogy elmozdítva maga alól egy nővért, megbontsa a megszokott működési rendet.
Kényelmesebb egy-két megróvást tenni, mint egy új nővért kinevelni-beszokatni.
Irtó nagy balhénak kell tehát bekövetkeznie ahhoz, hogy egy nővért elmozdítsanak.
Hál'Istennek nálunk a hagyományos porosz vasszigor működik orvos és nővér irányában egyaránt a főorvos részéről, úgyhogy kuss vagy fuss van, de ez nem árt, van becsület, tisztesség, rend és fegyelem.
Kár, hogy a régi jó német modellt felváltotta a baromállati amerikai szemét az egészségügyben.
DarthVader 2011.01.02. 15:18:10
"Kényelmesebb egy-két megróvást tenni, mint egy új nővért kinevelni-beszokatni."
ezért dolgozhatnak oda nem való emberek az osztályokon. Aha.
"nálunk ... van becsület, tisztesség, rend és fegyelem."
Ez a "nálunk" gondolom nem itthon van :)
Leroi 2011.01.02. 15:18:33
Leroi 2011.01.02. 15:19:20
Egy Magyarországon működő közepes nagyságú kórházban.
Sokorai_Atala 2011.01.02. 15:21:02
Leroi 2011.01.02. 15:23:05
Ezt kellene meghonosítani, az egészséges tekintélytiszteletet, túlzások és visszaélések nélkül.
Ez egy hadsereg, amelynek eredményesen működnie kell, bármikor.
DarthVader 2011.01.02. 15:24:27
Angliában kb 5-6 főre jut egy személyzet (nővér/segédnővér) (idősotthon, sok magatehetetlen/demenes/öreg) és ki nem látszanak a munkából. Ha nálunk ez 12 fő/1 személyzet (a pontos adatokat nem ismerem, lehet, hogy még rosszabb az arány) , mivel a munkaterhelés nem nőhet a végtelenségig, akkor az ellátás szinvonala csökken. Gondolom, világos.
Svajci_munkaado (törölt) 2011.01.02. 15:24:50
DarthVader 2011.01.02. 15:25:35
DarthVader 2011.01.02. 15:31:10
Talán ha itt is olyan arányban (!) (Nem annyit kapnának, csak az arány lenne olyan) fizetnék az eü staffot mint Svájcban, nem kéne hálapénz.
Tiboricus Maximus 2011.01.02. 15:33:25
valamint xyz titulusokkal ellatott orvosember velemenyet a magyar egeszsegugyrol.
O akkor azt irta, hogy az egeszsegugy atalakitasanak legfobb kerekkotoje maga az orvostarsadalom,
mivel a paraszolvenciabol magasan tobb penzt (ADOZATLANUL!) tudnak hazavinni, mint ha ez az egesz rendesen, piaci alapon mukodne,
biztositokkal, provatizacioval, ahogy az kell. Lehet ezen vitatkozni (mondjuk ertelme nincs mert a jelen bizonyiteknak/vitaalapnak felhozni eleg ontokonszuros lenne),
de egy biztos, ahol eddig a vilagban voltam egeszsegugyi intezmenyben
ahol biztositasi alapon ment a dolog - legyen az nyugati vilag, vagy szegeny, latin-amerikai orszag - az ellatas magas szinvonalu
es halapenzrol azt sem tudjak eszik-e vagy isszak. Fizetsz egesz eletedben eu. biztositast (igen, pontosan: az autodra is fizetsz casco-t ha fontosnak tartod,
tehat ha csepp eszed van a valagadra is kotsz biztositast, tovabba ha munkavallalo vagy a munkaltatod amugy is fizet most is,tehat igyis-ugyis valaki altal fizetve van),
megbetegszel, bemesz az altalad kivalasztott intezmenybe ahol szebb a tapeta, csinosabbak az apolonok vagy ami eppen szemelyes preferenciad,
meggyogyitanak, szamladat szepen elkuldik a biztositodnak, az pedig fizet. Ha nem tetszik a bableves, akkor atmesz masik biztositohoz,
ahol feltetelezed jobb az ellatas - nem kell felni, beloluk annyi van, mint a szemet, jo biznisz a beteg ember - es kesz. Nincs noverhiany, omlo falak, bunko orvosok, ellopott gyogyszerek stb.
Valahogy nekem itt a poszttol meg a kommentektol az az erzesem tamad, hogy akasztjak a hohert, tisztelt doktornok es doktorurak.
Leroi 2011.01.02. 15:36:06
El kell jönni és meg kell győződni, vagy a pontos helyzetismeret hiányában hallgatni kell.
Részemről ebben a vitában kb. ennyi.
Hatodéves 2011.01.02. 15:38:57
Tulajdonképpen mért baj az, hogy laikusnak hívják a nem-egészségügyben dolgozókat (ha ez nem lenézéssel hangzik el, mert akkor meg a lenézéssel van a baj, nem a szóval)? Nem provokálni szeretnék, csak kérdezem. Én például laikusnak tartom magam közgazdaságtanban, villanyszerelésben, festészetben és még sok egyéb dologban.
A posztíró egyébként nő (legalábbis saját bevallása szerint van férje).
Sajnálom, ha ilyen körülmények között van az édesanyja. Elkeserítő. És értem, hogy sokszor megalapozott, érthető indulat mondatja ki az emberrel a "halálgyár" szót, de azért mégiscsak azért mennek oda az emberek, hogy a meghalást elkerüljék...
Igazából annyira magától értetődőnek veszünk dolgokat, mert az nekünk jár. Jár az inzulin, a dialízis, a sürgősségi ellátás, a kemoterápiák, amelyek kezelésenként milliós nagyságrendbe kerülhetnek.
Ha azt mondják nekem, hogy ha vakbélgyulladásod vagy tüdőgyulladásod van, az nem automatikus halálos ítélet, és ha leáll a veséd, akkor van lehetőség rá, hogy egy gép akár évtizedeken át háromnaponta pótolja a kiesett vesefunkciókat, sőt, esetleg új vesét is kaphatsz, amelynek a kilökődését olyan gyógyszerekkel gátolják meg, amiknek a kifejlesztése, gyártásába megszámlálhatatlan ember munkaideje, lelkesedése, felfoghatatlan mennyiségű pénz árán jött létre, akkor azért nem a halálgyár lenne az első szó, ami eszembe jut.
Én értem és tudom, hogy sok szempontból rossz helyzetben van a magyar egészségügy. Nem gondolom, hogy bármi is mentené azt, ha egy ápoló megüt egy beteget (Mondjuk én ezt nem is hagynám szó nélkül, ha az én anyám lenne).
De a másik, ami dühít, amit viszont szimbolikusan érzek arculcsapásnak, az a "leszakbarbározása" annak a pár idiótának, aki szánalmas fizetésért, ezért a szurkálódásért, szar körülmények között k... sokat dolgozik.
Már bocsánat, de én meg azt látom, hogy miközben a korosztályom még január elsején délután ötkor is a szilveszteri részegségét alussza ki, addig sem én és nem egy orvosis ismerősöm otthon maradtunk tanulni, vagy mennek ügyelni, hogy semmit nem láttam a világból, hogy a családomnak krónikusan le kell nyelnie, hogy az én időbeosztásomhoz kénytelenek igazodni, hogy elalszom a karácsonyfa alatt, hogy még csak névről sem ismerem azokat a divatmárkákat és műszaki cikkeket, amiket a korosztályom sorra beszerez.
És olyan értelemben nem akarok rinyálni, hogy imádom az egyetememet, ha ezer életem lenne, mindegyikben ezt csinálnám, és tudom, hogy van, aki ilyen vagy okokból nem tanulhatott tovább, és én szerencsegyereke vagyok az életnek, amiért én igen.
És azt még nem látom, mit is kellene tenni egy "demokratikus" orvosnak és milyen asztalra csapni. Egy dolgot biztosan tesznek: elmennek demokratikusabb országokba. De gondolom, a célzás nem erre vonatkotott.
Leroi 2011.01.02. 15:41:04
Nyugaton és nyugatabbra az orvos meg van fizetve.
A Prof.Dr.Med.Habil.PhD Ikszipszilonzé pedig azt az összeget vallja be inkább, amit gyógyszercégek circa 15-20 perces előadásaiért fizettek eddig életében egy-egy készítmény nyílt vagy burkolt reklámozása kapcsán egy-egy általuk sponzorizált konferencián.
Havonta többször.
Tízszer, húszszor akár.
Mert nettó 250-300 ezres (negyed)óradíj mellett én sem fogadnék el hálapénzt.
Így könnyű szájalni és a saját kollegái farkával verni a csalánt.
Svajci_munkaado (törölt) 2011.01.02. 15:46:16
Vegyünk 1 példát, mondjuk az én esetemet. Havi 325 Frank a TB-m. 300 az önrészem tehát ha az orvosi ellátás 300 alatt van azt én fizetem, 1 évben 1-szer. Ami e fölött van, pl egy vakbélműtét 2240 Frank akkor a TB kifizeti az orvosnak a fennmaradt 1940 Frankot. Mindenki elégedett, én is a doki is. Lehet hogy tényleg én nem értem az otthoni TB + hálapénz alkalmazását?
Vállfás Gyuszi 2011.01.02. 15:46:28
Hatodéves 2011.01.02. 15:51:56
Magáncégeknél az orvosok mintegy tízszeres órabérérét dolgoznak, de ez csak mellékes. Sokkal érdekesebbnek tartom, hogy a legtöbb magáncég erősen szelektált csoportot lát el: csak végig kell olvasni a kizárási kritériumokat, ahol a pszichés betegségektől (köztük alkoholizmus) a daganatokon át az összes kicsit is drágább krónikus betegségig, minden komolyabb diagnózis és beavatkozás szerepel. Vagy pedig belépési nyilatkozat van, ahol a cukorbeteg és/vagy elhízott és/vagy dohányos lényegesen emelt biztosítási díjat fizet.
Az az összes beteg, aki nem fér bele a magáncégek profiljába: csóró, elhízott, magas vérnyomásos, alkoholos májzsugoros, krónikus skizofrén, havonta-öngyilkos személyiségzavaros, dializált vesebeteg, milliókért kemózott daganatos, kilencven éves demens, az mind az állami eü "ügyfélkörébe" esik.
Ahol a hálapénzeket leginkább a felsőbb és rangosabb látja. A kezdő orvosok a megélhetésért vállalnak két-három állást, amiben nem az a pláne, hogy szar nekik, hanem hogy dögfáradtan járnak dolgozni, ráadásul minél többen húznak el Nyugatra, annál több terhelés fog egy emberre jutni.
De a lényeg, hogy szakbarbár, pénzhajhász hóhérok vagyunk.
Leroi 2011.01.02. 16:02:05
Életemben soha nem kértem pénzt a szolgáltatásaimért, kivéve a ( nevetségesen minimális összegű) magánrendeléseimet. Ha adtak, elfogadtam és tettem a dolgom legjobb tudásom szerint.
Az, hogy egy svájci szemeteskocsi-sofőr a fizetésem háromszorosát viszi havonta haza, más kérdés.
Az nem az én szégyenem.
Hatodéves 2011.01.02. 16:03:17
Az a helyzet, hogy a vakbélműtét költsége lényegesen nem különbözik Európa különböző tájain (valamennyire persze biztos: ahol több a pénz, ott jobb alapanyagokat használnak stb.). 325 frank, amit ott havonta a TB-nek fizetnek, az az itteni minimálbér környéki (kicsivel kevesebb) összeg. Ráadásul ez a rendszer ellát sokmindenkit is, aki nem fizet semmit, ellenben pusztítja az egészségét, és amikor baj van, és az életét kell menteni, akkor iszonyat pénzekbe kerül az ellátása.
Így létrejön egy alulfinanszírozott egészségügy, amiben szenved az is, aki benne dolgozik, és az is, aki betegként kénytelen a részese lenni.
Mivel a szolgáltatás lényegesen alatta van a (sok szempontból jogos, más esetekben túlzottnak tűnő) igényeknek, ezért az emberek megpróbálnak minden létező eszközzel jó ellátáshoz jutni.
Erre a kevés eszközük közül az egyik az, hogy sutyiban pénzelik az orvosokat és a nővéreket, akiknek az alapfizetésük szintén nagyjából az Ön havi TB-részletével egyenlő.
Aztán az más kérdés, hogy egyes szakterületeken egyes orvosok szétkeresik magukat hálapénzzel, máshol meg szétdolgozzák magukat, hogy legyen mit adni enni a gyereknek.
És az is igaz, hogy egy ilyen rendszerben sok olyan jelenség előfordul, vadhajtások, amik nem helyes/őrjítően elfogadhatatlanok (beteg megalázása stb). Aki nehezményezi ezeket, azoknak is igazuk van.
Senki nem szereti szerintem ezt a rendszert. Én legalábbis biztosan nem.
Leroi 2011.01.02. 16:07:14
Én nagyon is az átkos négy évtizedre vezetek vissza mindent...
Svájcot nem rabolták, zsigerelték ki csontig, mint annyiszor Magyarországot a XX. század folyamán, különösen annak a második felében.
Svájc háborúktól mentes, gazdag, vidám állam volt mindig, Európa bankára.
Mellesleg olyan jogokkal rendelkeznek az állampolgárai, ami az EU-ban is irigylésre méltó...
Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2011.01.02. 16:12:16
2011.01.02. 16:14:44
@Irise: Kösz a pontosítást, így már egyszerűbb válaszolni!
Vagyis nehezebb. A kálium értékét egy sor gyógyszer (diuretikumok, orális fogamzásgátlók, szteroid gyulladáscsökkentők, inzulin, vérnyomáscsökkentők, stb.) befolyásolja. Ha a hemoglobin és a kálium egyszerre magas, ez a csőben történő hemolízis miatt simán lehet, sőt, jellemző preanalitikai hiba. Próbáld meg ezt úgy kiküszöbölni, hogy próbaképp beviszel egy - akár magadról - vett vért, amit a munkanap elején vetetsz le, meg egyet, amit a végén, és a második után AZONNAL vidd be, csak Hb és K mérésre.
Ha a probléma még eztán sem oldódik meg, akkor egy kicsit bonyolultabb, de kivitelezhető dolgot ajánlok: beszélj egy kollégával a pediátrián (ha van feléd ilyen, nem tudom, hol dolgozol), hogy egy pylorus stenosisos lurkó mintáját vizsgáld meg, ui. csak ebben van abszolút diagnosztikus jelentősége a káliumnak. VVT-re, Hb-re és K-ra. Ha a VVT és Hb rendben van, az arra utal, hogy nincs preanalitikai hemolysis, ÉS ha emellett a K+ magas, akkor a labor jól mér, a K és Hb értékek megbízhatóak :-)
Ha vérzéses sokk van, akkor hematológia felől közelítsünk! Három értékre lesz szükség a káliumon kívül: hematokrit, MCV, RDW. Normál RDW és alacsony MCV akut jellegű vérzésre utal, HA a hematokrit is csökkent (gasztrointesztinális vérzéseknél jellemző). Ez esetben a fals magas káliumnak nincs hematogén vagy hemolízises oka.
Viszont ha a hematokrit emelkedett, akkor nézzük meg, hogy a kardiopulmonáris rendszer rendben van-e, illetve a vérzés érinti-e a veséket. Ugyanis ha a sejtek nem jutnak elég oxigénhez, a szervezet a vesék segítségével elindít egy kompenzáló folyamatot, és erythropoietint bocsájt ki, amely megemeli a vvt-k számát, amelyek funkcionális élettartama így lerövidül, és az erythropoietin-kibocsájtás függvényében bizonyos késéssel elkezd felkúszni a K értéke.
Bikli néni 2011.01.02. 16:14:45
@Irise: Fizetős bizony. De az orvosira első képzésre is nagyon nehéz állítólag bekerülni állami finanszírozottként. A húgom is ezért nem jelentkezik oda, mert szereti, érti meg minden, de túl későn jött erre rá, és a mostani tudásával úgy érzi, nem sikerülne az állami finanszírozott képzésre megütni a pontszámot.
Hatodéves 2011.01.02. 16:18:01
Én lehet, hogy most abbahagyom a mai praxis-ozást, mert alapból túl indulatosan kezdtem, ami nem szerencsés: újabb olyan fiatal orvosról tudtam meg, hogy elmegy, aki eddig igen gyakran az orrom alá törölte a hazafiságát.
Csak mondom (lehet, hogy már nem először), hogy a német kórházak külön embert fizetnek azért, hogy a magyar pályakezdő orvosokat kiszervezze, a volt tizenegyfős csoportomból eddig négyet sikerült is.
És bár "ott sincs kolbászból a kerítés", de tökjól keresnek, nem korlátozza a gyógyító tevékenységüket az, hogy nincs megfelelő cérna/pelenka/nővér, továbbá 16 órakor konkrétan kitolja őket a váltás az ajtón, hogy "tessék hazamenni pihenni."
Most kb. az a helyzet, hogy akármelyik friss diplomás (és gondolom, hogy a nemfrissek)orvos akkor húz el, amikor akar, nem kell hozzá sem summa cum laude, sem Nobel-díj, max egy nyelvvizsga.
Az ember egyszer felhúzza magát azon, hogy ők elmennek, aztán idejön, és öt perc után azt mondja, hogy igazuk van.
bungics (törölt) 2011.01.02. 16:22:30
DarthVader 2011.01.02. 16:27:29
Bikli néni 2011.01.02. 16:29:56
haggyadmá 2011.01.02. 16:31:17
Bikli néni 2011.01.02. 16:31:58
Parmezanidész · http://bemorgo.blog.hu 2011.01.02. 16:34:13
balkata 2011.01.02. 16:34:59
Nagyon frusztráló, amikor nem tudom, hogy mit gondoljak, mert nem értem amit mondanak. De ez a legkevesebb, mert Google a barátom. Én ha szorongok, még sokkal nehezebben viselem el, ha valaki fölényeskedik velem. Ez nem pénz kérdése. Kevés bérért is lehet valaki emberséges, sokért is lehet valaki embertelen. Nem hiszem, hogy a megaláztatás ellen pénzzel lehetne harcolni. Ez kulturális kérdés. Az egészségügy mai helyzete pedig politikai kérdés. Még egyetlen kormány sem merte felvállalni a valódi reformot. Mert valamilyen érdeket biztosan sértene,és mert ez nem is annyira fontos talán, mint az aktuális választási eredmények elérése.
Üdv.: non scolae sed vitae discimus
nyomasek 2011.01.02. 16:35:17
"Várólista az várólista, a magánrendelés meg magánrendelés, Nyugaton meg még ígyebbül van, nagyon pofára estél a paripádról, Bobó."
Naja, te meg várjad legközelebb hogy fizessem a TB-t.
Eszem megáll, én finanszírozom a pökhendiséged.... No komment.
2011.01.02. 16:37:55
Kozmokrator · http://www.tudtad.com 2011.01.02. 16:40:25
elemer50 2011.01.02. 16:48:02
Svajci_munkaado (törölt) 2011.01.02. 16:50:45
paszto 2011.01.02. 17:08:14
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 17:09:09
igenis nekem jár az az ellátás.
Pontosan ugyanúgy, mint az autómnak, ha kötök rá biztosítást.
Minden szerződésben foglalt dolog jár nekem.
A társadalombiztosításban nincsen olyan kikötés, hogy kivéve: inzulin, kivéve: gyógyszerek, kivéve: orvosi ápolás.
Irise 2011.01.02. 17:09:12
@Bikli néni: Bátorítsd a húgod! A pontszám mellékes :) A költségekről: anno én dolgoztam a szünetekben, kölcsönt vettem fel és így végeztem el, plusz párhuzamosan egy fősulit is. Nem egy nagy cucc, csak neki kell durálni magát az embernek :)
@nyomasek: "Naja, te meg várjad legközelebb hogy fizessem a TB-t." Ó, de kib@sztál velem! *fetreng a röhögéstől*
katonat 2011.01.02. 17:10:14
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 17:11:26
Irise 2011.01.02. 17:13:48
Irise 2011.01.02. 17:15:54
De emellett szigorúan legalább egyheti főbelövést a doktornak!
(Vagy egyezkedj a pápával,hogy oldja fel a bilokáció tiltását.)
Bogyiszlói 2011.01.02. 17:17:26
Több kórházi osztályon létszámstop van, oda sem vehetnek fel embert, ahol EU-s előírásokat is megszegve túloráznak az eü. dolgozók. Van ahová még rezidenst sem vettek fel. :-(
nyomasek 2011.01.02. 17:17:57
Bogyiszlói 2011.01.02. 17:18:44
Bikli néni 2011.01.02. 17:20:09
@Babette_: A kötelező meghirdetéssel az a baj, hogy azokat is meghirdetik, amire értelmetlen jelentkezni, mert már megvan rá az ember, de muszáj elhúzni a többi előtt a mézesmadzagot, mert ez a törvény. Valahogy úgy kellene módosítani a szabályozást, hogy ami nincs előre lezsírozva, azt kötelező legyen feltenni a közigállásra. Persze tudom, ilyen sosem fog megtörténni, mert azt nem szabad még kimondani sem, hogy vannak előre lezsírozott, ismeretségen, és nem szakmai felkészültségen múló állások.
alga79 2011.01.02. 17:20:56
Debrecenben élek. 6 éve rákot diagnosztizáltak nálam. Azóta volt műtétem, sugárkezelés, stb. Jól vagyok. Közben több ismerősömön végeztek sikeres életmentő műtétet. Itt is szeretném megköszönni mind a klinika, mind Kenézy kórház dolgozóinak munkáját.
Tiboricus Maximus 2011.01.02. 17:21:05
Irise 2011.01.02. 17:21:16
De remekül szórakozom. Kérlek,folytasd még, nyomasek!
Anti Anyag (törölt) 2011.01.02. 17:22:58
Neked agyadra ment a tavaszi nagy bukás.
nyomasek 2011.01.02. 17:23:13
Dr.laikus PhD 2011.01.02. 17:25:00
Tulképp hogyan képzeled, hogy dolgoztatnál orvosokat az átlagnál kétszer több óraszámban, a lehető legalacsonyabb fizetésért.
Még panaszkodni sem szabad, de elvárásaink akkorák, mintha többszörösét keresnék az átlag európai orvosnak. Csili-vili kórházban, eszközökkel ellátva.
Azért légy reális. Elkeseredve ők is lehetnek. Ráadásul minden látszat ellenére az esetek nagy részében nem így működnek a dolgok.
2011.01.02. 17:25:08
Ha Pécsre akar jönni a rokon, szívesen segítek neki albit, stb. találni, meg ha van kedve, jöhet a helyemre TDK-zni, úgyis hiány van a motivált, munkaképes fiatalokból :-)
Állami helyre bekerülni messze nem lehetetlen, a mostani pontszámok szerint két nyelvvizsga meg emelt érettségik kellenek hozzá. Biztasd azzal, hogy amit emelt érettségire nem tanul meg, azt szeptemberben kell megtanulnia, az októberi zh-kra, és akkor már nagyobb tétje lesz :-) Szóval jobb előbb nekilátni, mint később. Az meg nem kifogás, hogy a gimi utolsó éve meg minden, mert az egyetemen nagyságrenddel jobb szociális élet van, mint bármelyik gimiben (pedig nekem is nagyon jó gimis társaságom volt/van).
Nyugodtan írj privit, ha tényleg segítsek :-)
Irise 2011.01.02. 17:25:29
.
@nyomasek: Na jó, nyomisek, akkor elmondom,hamár Dr Laikus lelőtte a poént. Annyira szar voltam a versenyben,hogy mostmár 10x-es fizetésért Angliában dolgozom, heti 36 órát, és 210 ezert fizetnek,ha vállalok egy plusz ügyeletet. Most így az éhenhalás se oly közeli. Ja és kölcsönt vettem fel a diplomámhoz, úgyhogy még azt se kell visszafizetnem az államnak. De szar már neked.
Dr.laikus PhD 2011.01.02. 17:28:02
Hát lehet, hogy te vagy a szánalmas?
Talán egyszer haza jön, hoz valami európaibb stílust, tudást.
Anglia egészségügyét én nem szeretem, de nagyságrendekkel jobb a miénknél.
Irise szerint az emberek megtanulták becsülni a másikat és nem az anyjába küldeni, mert nem ért vele egyet.
Dr.laikus PhD 2011.01.02. 17:29:34
Azért neked is be kell látnod, hogy Angliához képest a mi nyomorúságunk némely ellátás terén siralmas.
Ettől lehet a beteg elkeseredett és dühös.
Páholyból nézed és borzongsz azért te is. :((
2011.01.02. 17:30:44
A párom tapasztalataiból kiindulva meg ha jó családhoz kerül, kb. egy nyaralásra számíthat, közben beleszokik kicsit a házvezetésbe meg megtanulhat egy nyelvet. Erre feltenni egy ilyen aktív, fiatal évet viszont halálos vétek.
nyomasek 2011.01.02. 17:31:40
Arra azért eszed megvolt hogy kihúzz, de arra már kevés volt hogy befogd a szád, és ne lázítsd a szerencsétlen betegeket. Empátia nulla, együttérzés mínusz kettő. Semmivel nem vagy különb mint egy hidegburkoló szakmunkás. Te a hivatásod szégeyne vagy. Sok sikert!
2011.01.02. 17:33:18
Szánalmas leszek szeptemberben, ha Barcelonából írok majd ide?
Dr.laikus PhD 2011.01.02. 17:33:53
Köthetsz biztosítást és kapsz különleges ellátást. Nézz utána.
Nem a prof. akarja így ne marhuljál már.
Minden évben elvonnak szinte az egészségügytől, vagy kapja ugyanazt amit előző évben, közben van némi infláció és rohad is minden, mert nincs miből még az állagot sem fenntartani.
Tájékozódj!
Irise 2011.01.02. 17:34:32
@nyomasek: Bennem is felmerült néha,hogy miért olvasom a praxist, és mindig arra lyukadok ki,hogy nyomasek és tsai miatt. Ilyenkor ugyanis mindig felderülök,hogy bár hiányzik a kertecském és benne a sok szép tavaszi virág,meg a madárcsicsergéses tavaszi reggelek,
az nagyon nem,hogy nyomasekékkel foglalkozzak napra nap. Ilyenkor sóhajtok egyet,hogy "de jól döntöttem", és szomorúan beletörődöm,hogy a tengerparton kell élnem.
@Bikli néni: Ha ki talál jönni, szólj, szívesen segítek,ahogy tudok!
Pipetta Ofélia 2011.01.02. 17:36:40
Irise 2011.01.02. 17:38:22
@nyomasek: De tényleg, áruld már el, te mi vagy? Mily becsületes munkával keresed mindennapi betevődet? Nomen est omen. :)
nyomasek 2011.01.02. 17:40:38
Megjegyzem, igazat adok neked, aki nem fizet, dögöljön meg. Ezt akár az esküdbe is be kéne foglalni, időszerű volna, jobban idomulna korunk követelményrendszeréhez.
Irise 2011.01.02. 17:42:13
Egyébként vallom,hogy vannak elátkozott ágyak :D
Egyszer,még intenzíven, volt jobbról a 4. ágy. Két éjszaka egymás után meghalt 1-1 beteg, mindkettő előtte vörös fényről panaszkodott, valami robotról, ami kommunikál a vörös fénnyel. A később jövő/haló nem ismerhette az előzőt. Mégis ugyanazt mondta.
Fogalmam sincs,mit láthattak pedig összevissza kerestek a nővérkékkel.
Irise 2011.01.02. 17:44:29
Nekem tökmindegy kinek az életét mentem meg. Nő, férfi, gyerek, fekete, fehér, mindegy. Csak beteg legyen :)
Dr.laikus PhD 2011.01.02. 17:44:37
Miről beszélsz?
Ismered az angol biztosítási rendszert?
Ne beszélj butaságot. Melós angol betegeket gyógyít, ha kell. Csak ott más a világ, mások az emberek.
Vannak jobbak és vannak sokkal rosszabbak nálunk.
Ne általánosíts. Olvass és ne húzd fel magad.
Hatodéves 2011.01.02. 17:45:56
Lehet, rosszul fogalmaztam, nem azt értettem "jár" alatt, hogy akárkit is ne dializáljanak, akit kell, vagy hogy az orvos tesz vele szívességet (nyilván nem).
Az a probléma az érveléssel, hogy a gyógyítás egy olyan valami, aminek gyakorlatilag nincsen árban nézve felső határa. Mi az, ami jár? Ha ma azt mondják, hogy lehet, hogy van egy daganatom, akkor mi jár? Azonnali CT+PET-CT, utazzon ide az ország legjobb onkológusa és sebésze most rögvest, mert nekem ez jár, és ők meg erre esküdtek fel, és műtsenek meg még ma este?
Nyilván ezt senki sem várja, ez egy szándékosan sarkított példa. Viszont sok olyan dolgot elvárnak, amire ebben a rendszerben nincs lehetőség, ami sajnálom, de azt jelenti, hogy nincs rá pénz. (És minden országban megvan, hogy mi az, amire van pénze az eü-nek, mire nincs). Sokan ezt nem látják be, csak ütik az asztalt, hogy idemoströgtön.
És annyira csak azt látja, mondja, írja le mindenki, hogy mit nem kapott meg, ami szerinte "jár", és hogy amúgy meg az egész egy halálgyár, hogy közben azért azt elfelejtjük, hogy ez az a rendszer, ami a lehetőségeihez mérten az egészségünket gyógyítja (értem: adóért, nem szívességből), és hogy közben igen sok olyan betegségből meg lehet gyógyulni, vagy élni lehet velük, amelyek nem olyan régen még biztos halált jelentettek.
Nem kellene az egészet úgy beállítani, hogy van az "orvos" és a "beteg" esetleg az ide-oda sorolt "nővér" oldal, egymással szemben. Van egy egészségügy, ami olyan, amilyen, és szerintem a nehézségeit mindenki együtt szívja meg. De lehet, csak naiv vagyok.
És minél több orvos elmegy, annál szarabb lesz. Az a probléma, hogy ez már túlmutat azon, hogy "az állam fizettette a taníttatásomat, itt kell maradnom" (ezzel én még egyet is értenék).
Az a gond, hogyha mondjuk egy éve múlva rám bíznak egy 80 fős osztályt kezdő orvosként, hogy lássam el a betegeket, adott körülmények között, és én ha megszakadok is azt érem el, hogy sorra követem el a hibákat, vagy inkább: meg kell élnem, hogy sok embert ennél jobban is el lehetne látni, ha nem öt percem lenne rá... És naponta jönnek a hozzátartozók és leüvöltik a fejem (részükről érthetően), hogy rohadt szemét, szakmailag nulla gyilkos vagyok...
Akkor egy darabig kitartok, de utána el fogok menni, ha nem a jobb életszínvonalért, ha nem azért, hogy a gyerekemnek legyen mit enni/tudjak saját lakást venni, akkor azért, mert az emberek gyógyítására esküdtem és a szar ellátásukhoz nem adom a nevemet.
Túl azon, hogy megértem mindenki felháborodását azon, hogy az egészségügy nem felel meg az elvárásaiknak, azért néha azt is észre kellene venni, hogy minden szar és nehézség ellenére mégiscsak embereket gyógyítunk, és még itt vagyok, és elég sokan hiszünk az egészben, és amit tudunk, beleadunk.
És az meg nem tetszik, hogy kategorikusan úgy beszéljenek az enyéimről, ahogy én senkiről. Az élősködünk az államon azért egy picit viccesen hangzik.
+1: ha van egy biztosított Trabantom és szétverem egy bunkóval, majd elmegyek a biztosítóhoz Audi-motort kérni, akkor azért nem vagyok olyan nagyon biztos benne, hogy szívesen fogadnak.
Merthogy ez az ország az alkoholisták, öngyilkosok, elhízottak, dohányosok, nemsportolók, a kezeléssel együtt nem működő cukorbetegek, magas vérnyomás-betegek, továbbá TB-t nem fizetők, de mindent azonnal elvárók országa is.
És nem azért írok róla így, mert én személy szerint el akarok innen menni.
Dr.laikus PhD 2011.01.02. 17:47:51
Igen tudom. Mama is mesélt eleget.
Nővérek - ráadásul ők még az itt maradt apácák voltak - féltek az egyik zárt toxikus szobától.
Nyílt mérgezési szobát csináltak belőle. :D
alga79 2011.01.02. 17:49:46
Nem szeretnélek megbántani, de egy pár hozzászólásodat olvastam itt, és nekem nem úgy tűnik, hogy odakinn annyira megtanultad a toleranciát és az egymás segítését. Én lekezelőnek érzem a stílusod, bár nem ismerlek. Ha jól érzed ott magad, annak örülök. Mérnökként én is elgondolkoztam a külföldi munka lehetőségén, de három gyermekem van, és azt szerettem volna, ha Magyarországon nőnek fel. Mindenütt emberek élnek. Én Magyarországon is jó szándékú, segítőkész emberek tömkelegével találkozom. Igaz, lehet, hogy hozzájárul a dologhoz, hogy amikor elmegyek egy vérvételre, és látom, hogy a nővérke fáradt, akkor azért is mosolygok rá, és megdicsérem a frizuráját.
ondol 2011.01.02. 17:53:46
Ez övön aluli volt:-(
Eddig bírtam a hozzáállásodat, a véleményedet mindig elolvastam, most mi ütött beléd???
nyomasek 2011.01.02. 17:54:28
Ezek azok a pillanatok, amikor érzem, ide, ebbe a rendszerbe egy büdös vasat sem szabad fizetni, a magánorvos minden szempontból kifizetődőbb. Minél többen gondoljuk ezt abból a 10%-ból aki ezt a rendszert finanszírozza, annál hamarabb lesz végre igazságosabb világ itthon is. És végre lesz itt is egy olyan társadalom, aki megbecsüli az ilyen Iris-félék munkáját, talán jobban mint az angolok.
Bird 2011.01.02. 17:57:29
1. Pár éve azt hittük, hogy a János kórházban azért tapasztaltunk teljesen hasonló helyzetet, mert haragudtak az akkori kormányra (ezt nem is titkolták a betegek előtt), de úgy látszik, ez a hozzáállás nem kormányfüggő.
2. Pár éve azt javasoltam a parkolónkban GÁ egykori eü. miniszternek, hogy terjessze be a parlamentben a javaslatomat, amivel egy hónap alatt megoldható a hálapénz kérdése: ugyanúgy büntessék mindkét felet, mintha bírónak, ügyésznek vagy rendőrtisztnek adnánk pénzt. Sajnos nem hallottam, hogy kérte volna napirendre venni a javaslatot... Vajon ismert-e, hogy a bíróknak sok éve mennyire meg tudták emelni a fizetését? Igaz, hogy kevesebben vannak, mint az orvosok, de az állam, ha akar valamit, meg tudja oldani.
3. A vizitdíj-napidíj ügyben most kérdeztem egy aktív szakorvost, hogy tudja-e, hogy miről szólt a népszavazás, azaz ha egy öreg mondjuk egy évben három hónapot tölt kórházban, akkor mennyit kellett volna neki fizetni? Nem tudta és meglepődött, amikor mondtam, hogy egy évben maximum hatezer forintot, amit a kisnyugdíjas is simán ki tud fizetni, mert azért bent kap valamennyi ételt és gyógyszerre sem kell az idő alatt költenie.
4. Egyetlen újságíró, riporter vagy politikus sem kérdezte meg a népszavazás idején az illetékesektől, hogy a 300 Ft-nál sokkal nagyobb összegű magánrendelési díjakhoz miért nem kap a beteg vagy az orvos egy vasat sem? Ha mindenki állami orvoshoz járna, akkor sokszor annyi rendelőt és státuszt kellene fenntartani.
Bikli néni 2011.01.02. 17:57:48
igazságos 2011.01.02. 17:58:04
Irise 2011.01.02. 17:59:22
Gondolod,ha a való életben nem lennék udvarias, kedves a BETEGEKKEL,meddig dolgoznék olyan jó munkakörben? Gondolod,hogy akkor azon eklődnének a főnökeim, hogy kössenek oda a kórházukba? Akkor a perhez szokott angol betegeim nem perelnének engem heti rendszerességgel (még egy perem se volt, kopp-kopp-kopp)?
Én csak egy egyszerű lélek vagyok. A betegeimért mindent megteszek, aki meg nem a betegem és hülyeségekkel zaklat, az megkapja a taslit. Evvan.
Bikli néni 2011.01.02. 17:59:33
Dr.laikus PhD 2011.01.02. 18:00:19
Valahogy ettől a nagy magyar érzelemtől nem látjátok, hogy az orvos Magyarország rabszolgája?
Mérnökként hány órát dolgozol egy héten, ha többet akkor hogy fizetik a túlórát? Ha fáradt vagy nem nyomaszt más élete.
Olvassatok, érezzétek át az orvos nehézségeit, kizsigerelt életét, alacsony jövedelmét. Millió blog van ahol erről is szó van. Tárgyilagosan, szárazon, pusztán csak a ledolgozott, ki nem fizetett ügyeletekről.
Az uniós megnyert perről amit ennek dacára nem fizetnek ki.
Mit tehet?
Elmegy jobb életért, szebb jövőért. Nem magáért, a gyerekéért.
Addig jó nekünk, amíg van még pár fiatal akinek még vannak illúziói.
Egy pár középkorú, aki valamiért itt marad.
2011.01.02. 18:01:16
Bikli néni 2011.01.02. 18:01:19
De nagyon szuperek vagytok, hogy próbáltok segíteni, ha van valami, mindenképp szólok. Hálás köszönetem érte!
Bikli néni 2011.01.02. 18:02:25
Hatodéves 2011.01.02. 18:04:12
Ezek tények sajnos, ha a kelleténél hatásvadászabban is fogalmaztam, amiért elnézést kérek. Nem az, hogy mindenki ilyen, hanem az, hogy ebben az országban az életmód által okozott/befolyásolt betegségek gyakorisága magasabb nemhogy a Nyugati, de még a szomszédos országok többségénél is.
Az nem megy, hogy mindenki ott teszi tönkre az egészségét, ahol éri; az orvos utasításait nem tartják be, mert minek, majd amikor baj van, akkor persze rögtön a legmagasabb szintű ellátás kellene. Erre nincs pénz, akárhogy csavarjuk.
Nem azt mondom, hogy "Te alkoholista vagy, magadra vess", hidd el, én leszek az utolsó, aki így gondolkodik. De valamilyen szinten akkor is gond az, hogy az emberek tömegesen tönkreteszik az egészségüket.
Amin persze az orvosi felvilágosítás is biztosan segíteni, és a prevenció és sok minden, aminek a tömeges és szervezett megvalósításához megint csak pénz kellene, meg valaki, aki ezzel foglalkozik, mert a négy évente változó kormányoknak nem érdekül olyan dologra áldozni, aminek választásig nem lesz szemmel látható eredménye, ellenben elvonja a pénzt sokkal szemre valóbb, ám talán haszontalanabb dolgokból.
Most így megnyugodott a lelked? Hidd el, senkit nem akartam megbántani.
Dr.laikus PhD 2011.01.02. 18:04:30
A te pénzedből kezelik azt is aki nem fizet egy vasat sem.
Értsd meg, hogy nem az orvos tehet erről.
Ha ennyire felháborít, valamit kéne tenni nekünk betegeknek is.
Az jó ha van pénzed magán orvosra.
Ha nagyobb bajod lesz akkor?
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.02. 18:05:10
Te fizetsz évi 600 ezret, 6 millió ember még nullát.
Ebből ezt lehet kihozni, és örülhet a társadalom, hogy egyáltalán van ellátása.
Hatodéves 2011.01.02. 18:05:40
Mármint a "Te alkoholista vagy" nem azt jelenti, hogy Te vagy alkoholista, amiről nyilván fogalmam sincs, és nem is érdekel, hanem egy elképzelt alkoholistának egyes szám második személyben megfogalmazott mondat.
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 18:12:24
Most a rövid válaszomat írom le (lásd vizsgaidőszak): az a baj, hogy az egészségügyieket megtanítják mindenfélére, a test 300valahány csontjának latin nevére, de
nem tanítják meg kommunikálni.
Részemről nem hiszek abban, hogy:
ha többet fizetnének, az ápolónők nem lennének bunkók
ha több lenne a pénz az eü-ben, akkor ellenőriznék a matracot, hogy nincs-e telivizelve
ésatöbbi.
Volt énnekem egy kollégám, nagy tehetség, ezért-e vagy kiszúrásból, ki tudja, betették a legrosszabbul teljesítő bankfiókunkba.
Az egyik legjobbat csinálta belőle, pedig ugyanannyi költségvetése volt, ugyanannyi embere, sőt, ugyanazok az emberek. de bizony voltak olyan rendelkezések, hogy 3nál többet nem csönghet a telefon, és minden osztálynak szólt, hogy neki személyesen szóljunk, ha nem így lenne.
És ennek egy titka van: nem kell belőle személyes ügyet csinálni, vagy presztízskérdést, hanem a célra koncentrálni, és következetesnek lenni.
A fiókvezetőt be lehet helyettesíteni osztályvezető főorvosra.
És bizony van is példa, hogy sok közülük rendet tud tartani.
(pl. Péterfy fülorrgége)(és most már csak azért is leírom, hogy szó szerint kinyalták a seggem, amikor ott voltam, név szerint szólítottak, akkor is körülajnároztak, ha nem kértem, és a dolog csimborasszója: mivel olyan alacsony volt a vérnyomásom, hogy a kávégépig nem tudtam kimenni, a nővérek hoztak nekem minden reggel egy kávét a sajátjukból. és nem én kértem.
az orvosi ellátás is hibátlan volt, az utókezelésnél is.- én hiszem, hogy egy ilyen Közösségnek és munkamorálnak a főorvos A Kulcsa)
alga79 2011.01.02. 18:14:00
Én mindig udvarias hangnemben szólok hozzá, ha nagy ritkán megszólalok, most is tisztelettel kérlek, hogy ne harapd le a fejem. Ha olvastad fentebb, akkor tudhatod, hogy 6 éve rákot diagnosztizáltak nálam. Megsúgom, ezután rekordgyorsasággal vesztettem el az állásom. Jelenleg nem mérnökként dolgozom, bár mérnöki diplomám van. 80 ezret viszek haza havonta, abból nevelem a gyerekeim, meg a nejem tanári fizetéséből, és tényleg, komolyan örülök annak, hogy még élek.
Irise 2011.01.02. 18:17:56
Bikli néni 2011.01.02. 18:19:41
Leroi 2011.01.02. 18:20:03
:((((
Leroi 2011.01.02. 18:21:41
Szerintem altruizmus, emberség, empátiakészség kérdése is.
Ha nem szeretem az EMBEREKET általában, akkor eleve hátránnyal indulok.
Irise 2011.01.02. 18:30:03
Ettől függetlenül, engedtessék meg nekem, hogy én meg az én rákom után úgy döntöttem,hogy a fiamnak jobb élete legyen, lássa az anyját, apját :)
Szerintem mindketten jól döntöttünk! Béke veled!
Hatodéves 2011.01.02. 18:35:03
Ebben is van sok igazság! Lehet, azért is vagyok most ennyire indulatos, mert az elmúlt hónapban egy nagyon jó osztályon voltam gyakorlaton.
De van különbség aközött, hogy véletlenszerűen egy-egy ember kiizzad valami 110%-osat, és aközött, hogy valami rendszerszinten elvárható.
Ha a nővéreket jobban fizetnék és megbecsülnék, akkor 1. több emberből lehetne válogatni, így a nem megfelelő embereket szelektálni lehetne 2. több, és okosabb, motiváltabb ember jelentkezni a képzésbe, akiket több és jobb nővérek tanítanának nővérkedni. Szóval azért nem mindegy.
A másik oldalról pedig a kevesebb pénz azt is jelenti, hogy az embernek több állást is kell vállalni a megélhetéshez, ami egy határon túl biztosan rontja a munkája színvonalát, továbbá a nyitottságát arra, hogy új dolgokat lessen el például kommunikáció terén, amelynek a fontosságát sosem vitattam.
Amúgy meg nagyon sokra becsülöm az olyan embereket, mint az a főnök, akit leírtál, és valóban az ilyen emberek megtalálhatóak az élet minden területén, nálunk is.
A hozzáállás a dolgok kulcsa, de mivel emberek vagyunk mindannyian, ezért nálunk is ugyanaz van, mint máshol: vannak szar hozzáállású emberek, illetve olyanok is, akiknek a körülmények és a követelések befolyásolják a hozzáállást, akiket jó vezetés motivál, rossz elzülleszt, és vannak persze mintaszerű hozzáállású emberek.
Hatodéves 2011.01.02. 18:38:36
Az nem baj, hogy a tényanyagot számon kérik, csak kellene még pár plusz dolgot is, illetve gyakorlat-orientáltan kellene a tényanyagokat a "lurkók" fejébe helyezni. De hát én az a fajta ember vagyok, aki az ötöse után is rinyál, hogy biztosan nem érdemelte meg, és mért nincs rendesebb számonkérés. Szóval a véleményem ebben a kérdésben nem releváns.
2011.01.02. 18:41:13
Mondjuk lehetne marketingen doktorálni abból, hogy hogyan győztem meg az embereket a Péterfy Sándor u. kórház kiváló ellátásáról.
Szerintem ha szakembereink ezt el tudják adni, valójában versenyképesebb diplomájuk van, mint az orvosoknak.
2011.01.02. 18:44:10
Bikli néni 2011.01.02. 18:54:07
observer2010 2011.01.02. 18:54:43
A Keresztanyám kiszáradt szintén, nem gondozták, nem itatták, nem kötötték infúzióra. Sajna csak akkor esett le, hogy mi van, amikor már késő volt.
Beszélgettem ott több hozzátartozóval, azt hiszem sportot űznek ott ebből, hogy aki nem tejel, azt hagyják kiszáradni.
Nővérek hozzánemértőek, bájvigyor, és tartják a markukat, felelősséget meg nem vállalnak az ápolásért.
Nekem ez a szomorú tapasztalatom a Péterfyről.
kvadrillio 2011.01.02. 18:55:25
akik ezt csinálták, azok feküdjenek be ilyen helyekre "gyógyulni" !!!
MERT MEGÉRDEMLIK !
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 19:08:10
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 19:09:00
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 19:12:56
Természetesen. Szerintem is a legfőbb motiváció a pénz (és ezzel a maslow legalján leledzünk), rendszerszinten is.
De mivel ezen nem tudunk változtatni, ezek sok-sok éves beidegződések, nem is érdemes idegeskedni rajta.
Arra próbálok rávilágítani, hogy a látszat ellenére az egészségügy szolgáltató ágazat, és mint olyan, elvárható a minimális emberi megbecsülés, és nem rúgunk bele az "ügyfélbe", csak mert a "gazda" nem fizet.
Ilyenkor a gazdába kell belerúgni.
Leroi 2011.01.02. 19:13:51
Biztosan kényszerből. Már ami a nővéreket illeti.
Az orvosi...hm.
Én habos vért izzadtam, amíg bejutottam, olyan helyen és olyan időben felvételizgettem, amikor a húst is lenyúzták a felvételizőkről, állatian nehéz volt és borzalmasan kiborító a felvételi, a numerus clausus, a nemzeti genyáskodás, a nepotizmus, a korrupció...
Igazán nem mondhatja el rólam senki, hogy nem az akartam lenni, olyan előzménnyel, hogy a többedik fejbetörés után is ugyanazt a falat ökleltem fel...
Bikli néni 2011.01.02. 19:14:25
Bikli néni 2011.01.02. 19:16:53
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 19:20:21
És életemben gondolkodtam már azon, hogy elmegyek kicsit nővérkedni, úgyis kevesen vannak, majd én megmutatom, hogy lehet kedvesen is csinálni.
De mindig közbejön az, hogy nem tudnék ilyen kevés pénzért dolgozni.
Leroi 2011.01.02. 19:23:56
Én VII. általánosban tanultam Alkotmánytant, úgy hívták, hogy a Románia Szocialista Köztársaság Alkotmánya.
Piros volt a tankönyv fedele és az első Schmutztitel-en a 21 éve kivégzett diktátor portréja volt...
Csak úgy neveztük, hogy "A Piros Könyv", az órák pedig úgy zajlottak, mint az 1790-es évek elejének Párizsában a Gréve-téren a kivégzések.
VII. osztály végén többet is pótvizsgára buktatott a tanár.
Aki aztán 2 év múlva Philadelphiába disszidált...
No, hát volt akkoriban minden...
Leroi 2011.01.02. 19:25:48
Szerintem a legjobb jogász vagy...
Hagyd a nővérkedést másokra (ezzel nem azt akarom mondani, hogy nem csinálnád azt is hasonlóan lekiismeretesen)...:)
Svajci_munkaado (törölt) 2011.01.02. 19:27:07
Bikli néni 2011.01.02. 19:29:41
Leroi 2011.01.02. 19:36:50
13 éves fejjel, korábban némi Victor Hugo-t is olvasva, nekem úgy tűnt...:)))
Bikli néni 2011.01.02. 19:45:23
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 19:47:33
Egyszer fogok csinálni egy tanulmányt arról, hogy hányan olvasták el egyáltalán.
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.02. 19:48:53
még nem vagyok jogász, most kezdtem tanulni.
(Van ilyen, hogy ennyi idősen jön rá az ember, hogy mi érdekli igazán.)
Leroi 2011.01.02. 19:53:27
Én a Kilencvenhármat olvastam először...
Persze, az rövidebb, mint a Les Misérables...:)
Leroi 2011.01.02. 19:54:43
Az én háziorvos kolleganőm is ledoktorált jogból kb. 15 évvel az orvosi után...:)
Most dr.jur. is, nemcsak dr.med....:)
Leroi 2011.01.02. 19:57:33
Ajaj, abban az Alkotmányban nem volt köszönet...
A RSZK a munkások és parasztok szabad, demokratikus és független állama, akik a kommunizmust építik a szeretett vezető irányítása alatt...
Ennyi dióhéjban, mindez kibővítve párszáz oldalnyira...:)
Egy hazugságvizsgáló gép gallyra ment volna, ha a jelenlétében felolvassák...
Bikli néni 2011.01.02. 19:57:56
Nagyon fontos lenne, hogy az iskolában hasznos dolgokat is tanítsanak végre. Az én volt sulimban azóta már tanítanak olyat, hogy állampolgári ismeretek, ez az alkotmányjog középiskolai szintre "butított" változata. Simán kötelezővé tenném. Mert milyen dolog az, hogy olyan emberek szavaznak vagy mondanak véleményt valamiről, amiről halvány fogalmuk sincs. Pedig az államberendezkedés, az alkotmányos intézmények, jogok, kötelességek mind olyan dolog, ami elengedhetetlen. Most módosították az állampolgársági törvényt, még nem olvastam bele, de a régiben még benne volt, hogy a magyar állampolgárság elnyerésének egyik feltétele, hogy magyar alkotmányos alapismeretekből vizsgát kell tenni. Milyen döbbenetes, hogy egy külfölditől ezt elvárja az állam, de a saját polgáraitól nem...
Ha nekiállsz a tanulmánynak, szóljál, ha segítségre van szükséged, beszállok :)
Bikli néni 2011.01.02. 20:00:51
tbjárulékfizető 2011.01.02. 20:01:36
jó lenne , ha az is kiderülne, hogy hol tűnik el az egészségügyben a pénz. Az, amennyi most van, vagy lesz ebben az évben.
Minden intézmény készít beszámolót, készít költségvetési tervet, ebben van bérköltség, fenntartás, felújítás, közüzemi költségek és így tovább.
Végig lehetne elemezni, hogy kinél melyik mennyi, fajlagosan is és végül lebontva az utolsó injekciós tűig, viszonyítva a betegszámhoz, a gyógyult betegszámhoz és így tovább.
Az épületek állapota miatt sokszor a fenntartási költség irreálisan sokat visz el el jobb tervezésű, vagy újabb építésű intézményhez képest. Eljátszottam a gondolattal, hogy az Irise munkáltatója által alkalmazott kórház menedzser mit látna, ha néhány magyar intézmény költségvetését átnézné. A svájciak költséghatékony működése is köztudott.
Valahol itt kéne kezdeni és akkor talán a bérköltség is magasabb lehetne és akkor már lehetne követelni is, lehetne szakmai minimumokat meghatározni, bérezési rendszert átalakítani. ( ha jól tudom, a közalkalmazotti bértáblában két mutató van: kor és végzettség. Ez alapján kapják a pénzt. Vagy van lehetőség valamilyen nivellálásra?)
Az egészségügy szolgáltatás. De nem furcsa, hogy egyik szolgáltató ( víz, gáz, elektromos, üzemanyag, biztosító, magánnyugdíj és még sorolhatnám)árképzése sem ismert. Hogy nem tudjuk, miből jön össze a szolgáltatás költsége, és nincs semmilyen ráhatás arra, hogy ez kisebb, hatékonyabb legyen.
Leroi 2011.01.02. 20:02:00
Ezt a vizsgát én is letettem.
A legjobban a magyar címer leírása maradt meg, másra nem nagyon emlékszem...:)
Leroi 2011.01.02. 20:03:39
Én sem vagyok tökéletes franciából, korábban pár Pif és Rahan erejéig még elboldogultam, ma már kevésbé...
A Nyomorultakból a waterloo-i csata maradt meg leginkább, ami nem is a regény lényegéhez tartozik.
reccs 2011.01.02. 20:12:27
adamantium 2011.01.02. 20:22:56
http://bookline.hu/product/home!execute.action?id=22518&type=22&_v=Donath_Tibor_Dr_szerk_Anatomiai_szotar_magyar_angol_nemet_
Irise 2011.01.02. 20:50:27
"Luella Menendez 2011.01.02. 17:47:02
@mrgeez:
Ez nem hangzik hihetetlenül-a nagyanyámmal is feltűnően kedves akart lenni sokszor a háziorvos, emlegette, hogy úgy szereti, mint a rokonát, stb.
Szerencsére a mama öreg, de nem hülye és átlátott a szitán. "
Tisztelet, megbecsülés, szeretet, megbízunk egymásban, együtt a szebb jövőért. Érdemes?
Leroi 2011.01.02. 20:58:24
Hasonló abszurd logikájú esettel az ötvenes években találkoztunk:
a szocializmut építő dolgos MGTSZ-tag parasztok felébresztették a fa alatt hortyogó kulákot, hogy rábizonyíthassák: az osztályellenség nem alszik!
:)))
adamantium 2011.01.02. 21:03:42
Bikli néni 2011.01.02. 21:18:58
@adamantium: Hú, köszi, ezt megnézem mindenképp! Lehet, akkor már be kéne szerezni a Buris könyv valami antikvár példányát is. Most úgyis kényszerpihenőn vagyok itthon bizonytalan ideig, legalább elfoglalom magam valamivel...
@reccs: Persze, nálunk is ilyen néven futott a töri, de az állampolgári ismereteket hírből sem hallottuk soha. Nem is akart volna eljutni addig a tanár, a könyvben sem volt benne soha. De mi olyan szinten el voltunk így is maradva, hogy az érettségi szünetben jártunk be gyorstalpalóra, hogy legalább a II. világháborúról legyen némi segédfogalmunk...
Leroi 2011.01.02. 21:23:45
Hugo a francia Jókai...
Vagy Jókai a magyar Hugo...:)
Mindkettőt imádom, nem lehet olyan rossz kedvem, hogy az Ő műveiket olvasva ne billenjek ki és ne jöjjek egyenesbe...:)
Leroi 2011.01.02. 21:27:42
A Quatre-vingt-trois-ban pedig annyi történelmi nevet felsorol a lábjegyzetekben, hogy csak győzze az ember memorizálni őket. Minden regénye egy-egy valós történelemkönyv is, tanít, magyaráz, megokol, bizonyít, buzdít, lelkesít...
Leroi 2011.01.02. 21:28:21
Uhh, elírtam, Quatre-vingt-treize, így helyes...:(
Bikli néni 2011.01.02. 21:39:42
Leroi 2011.01.02. 21:52:25
Egyéni ízlés kérdése, hogy ki milyen írók műveit szereti, ez nem elítélendő...
Van a magyar tarsolyban még rengeteg olyan író, akit imádhatunk.
Egy elfeledett katolikus püspök, Ottokár Prohászka például elvarázsol engem. Egy Wass Albert úgyszintén. Makkai Sándor, Nyírő József, Tamási Áron, Sütő András, Panek Zoltán...
Leroi 2011.01.02. 22:04:42
Egy jelenleg Svédországban élő (még él-e vajon?) kolozsvári írónak, Tar Károlynak jelent meg a '80-as években Erdélyben egy megrázó regénye, amelynek címe "Az ismert katona"... A könyvet pár napig árusították a könyvesboltokban, a pár nap alatt az összes példány villámgyorsan elfogyott, aztán utánnyomást a gyorstollú cenzúra már nem engedélyezett. Jómagam is csak hallomásból szereztem róla akkoriban tudomást...
Az író a saját fiáról írta a regényt, aki Kolozsváron bejutott a mérnökire, majd 9 hónapra katonának vitték. A katonaságnál egy bakancs felsértette a sarkát, a seb elgennyedt és a 18 éves fiú szepszisben meghalt.
A könyv róla szól, Tar Koppány-Zsoltról, akinek a sírját a Házsongárdban volt alkalmam látni, egy szép fénykép és az édesapja által írt sírfelirat díszíti.
Na ez egy olyan könyv, amelyet nagyon későre tudtam csak megszerezni és amelynek olvasása közben könnyeztem.
Most megvan a Magyar Elektronikus Könyvtárban is...
Bikli néni 2011.01.02. 22:05:10
Bikli néni 2011.01.02. 22:05:53
Bikli néni 2011.01.02. 22:08:16
Leroi 2011.01.02. 22:16:34
Igen, természetesen a legnagyobbak.
Mikszáthot most jelentetik meg szépen bekötött aranyozott gerincű zöld műbőr borítással...
Szeretem, ha egy művet a maga fenségességében tisztelnek annyira, hogy díszes kiadásban árusítják.
/Bizony nyugovóra kellenne térnünk, igazad van!:)/
Hatodéves 2011.01.02. 23:30:16
Egyáltalán nem akarok a hozzáállás fontosságával vitába szállni, mert maximálisan egyetértek vele. Nem gondolom, hogy ha ok nélkül - vagy okkal nem indokolt mértékben - beszólnék egy betegnek, akkor elfogadnám saját magamtól azt a mentséget, hogy kevés a fizetésem.
De azt sem hiszem, hogy az egészségügyisek szándékosan azért bunkók egy beteggel, hogy belerúgjanak, amiért keveset keresnek. Szerintem ebben a pénz inkább közvetett szerepet játszik, amit már föntebb leírtam: a forráshiány rossz körülményeket teremt, ami elveszi az emberek kedvét, a kevés fizetés és sok munka miatt nem lehet eléggé szelektálni stb.
Részemről nem tartom szolgáltatásnak az egészségügyet, ami nem jelenti azt, hogy a tisztességes kommunikációnak ne kellene munkaköri követelménynek lennie.
A Nyomorultakat nekem egy irodalomversenyre kellett elolvasni még diákkoromban, nem emlékszem semmire, csak Napóleon csatáinak, valamint Párizs csatornarendszerének több száz oldalas, iszonyú unalmas leírására, amit én persze, lévén született stréber, végigküszködtem.
A novellaírók közül Kosztolányit se felejtsük el. :)
Jó éjszakát Mindenkinek!
Klementina 2011.01.03. 00:18:31
Irise, nem mondta még neked senki, hogy szociopata vagy?
Leroi 2011.01.03. 00:27:36
- Kiválóan képes bárkit megtéveszteni
– Kivételesen jól beszél, konfliktushelyzetben a legtöbb embert verbálisan legyőzi
– Kapcsolatban képtelen meghittséget kezdeményezni, sem fenntartani
– Öntelt, arrogáns, beképzelt, sérthetetlennek képzeli magát
– Lenézi a munkatársait, beosztottait, ügyfeleit
– Mindent és mindenkit ő akar irányítani
– Kényszert érez mindennek a bírálatára, ugyanakkor képtelen másokat értékelni, dicsérni, elismerni
– Képtelen összefüggésekben gondolkodni
– Mindent elkövet, hogy tönkretegye azt, akit ellenfélnek, ellenségnek képzel
– Bosszúálló
– Mesterien manipulál másokat
– Türelmetlen, irritált, agresszív
– Arrogáns, beképzelt, a mindentudás látszatát kelti
– Gyakran narcisztikus szükségét érzi, hogy önmagát kiváló színben tüntesse fel
– Meg van győződve vezetői képességeiről, de nem tud különbséget tenni egy vezető tulajdonságai (érettség, döntésképesség, együttműködési készség, bizalom, integrált személyiség), valamint a patologikus személyiségjegyek (éretlenség, rögtönzés, agresszió, manipuláció, bizalmatlanság, álnokság) között (bár lehet ez nem igaz)"
Ez lenne Irise?
Nem hinném.
Irise 2011.01.03. 02:09:33
Szal, eszerint se vagyok szociopata. Viszont azt mondtak,hogy meg kell tanulnom "megmondani annak,aki idegesit,hogy menjen a picsaba". Mint hozzaszolasaimon latszik, azota ezt is elsajatitottam. Elegedett a valasszal?
@Leroi: Thx.
Novellairok: Orkeny. Hogy lehetett kihagyni?!
Bocs az ekezetekert! Meg 45 perc es kelnem kell!
Irise 2011.01.03. 02:21:02
Krumpli Bogart 2011.01.03. 08:35:27
Ott az én anyám is volt kb. 3 éve. Szintén karácsony előtt nagyon erős végbélből származó vérzés miatt mentő vitte a balesetibe, majd onnan mindenféle előzetes értesítés nélkül átszállították erre az osztályra, több, mint fél napig senki nem tudta, hogy hol van.
Ez az osztály sokat fejlődhetett azóta, én ugyanis nővért egyáltalán nem láttam napokig. Orvost és takarítót sem. Reggel és este bementem etetni és pelenkázni, de kórházi dolgozóval hét napig nem sikerült találkoznom. (A bevitt pelenkát azért lenyúlták, pedig láttam a ragasztásból, hogy csak én pelenkázom az anyámat.)Órákig bolyongtam, minden szobába benyitottam, soha, sehol senkit nem találtam. Ott hagytam anyámnál egy mobiltelefont, hogy hívjanak fel, nem tették meg.
Anyám minden nap azt mondta, hogy semmiféle vizsgálatot nem végeztek, lázat, vérnyomást nem mértek, gyógyszert, infúziót nem kapott.
Én is segítettem a betegtársaknak enni, inni, vágni, felülni, stb.)
Egyszer egy letakart halott mellett láttam el vicenővéri feladataimat, aki éjjel halt meg, de reggel fél 8-kor még az ágyon volt. Én itattam meg őt utoljára előző este.
A hetedik napon sikerült elkapnom az orvost, mondtam neki, ha itt semmit nem csinálnak, akkor viszem haza a mamámat. Akkor gyorsan elintézett neki egy végbéltükrözést. Ez úgy nézett ki, hogy előző este 3 tasak hashajtó port kapott három literes kancsó vízzel, hogy igya meg. Egy kancsóval belenyomtam ami 17 órától 21 óráig eltartott. Láttam, hogy a többi nem fog menni. Reggel bementem, a szó szoros értelmében úszott anyám az ürülékében, feje tetejétől a bábujja hegyéig. Kivonszoltam a zuhanyozóba és rendbe tettem, majd otthon átöltözés után mentem dolgozni. Fél 11-kor telefonáltak, hogy kész a tükrözés, vigyem haza gyorsan, azonnal, mielőbb, ha otthon lenne már az is késő lenne.
A leletért két hét múlva kellett bemennem.
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.03. 09:09:55
pontosan ezt szoktam én is mondogatni. volt egy erdélyi kolléganőm, nemrég tette le a vizsgát, hát többet tudott ennek folytán, mint egy átlagember.
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.03. 09:10:48
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.03. 09:13:36
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.03. 09:15:02
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.03. 09:18:46
de azt tudom, hogy a halottat még órákig ott hagyják megfigyelésre, és a tükrözéshez kell a hashajtó, hogy tiszta legyen a célterület.
Krumpli Bogart 2011.01.03. 09:57:41
(Megjegyzem, anyám mondta, hogy a nővérek éjszaka bejöttek a mellette lévő beteghez, megnézték, majd egyik odaszólt a másiknak: Már kinyiffant. Így tudta meg, hogy meghalt a szobatársa. Egyébként nem vagyunk érzékenyek az ilyesmire, csak kissé morbidnak találom, hogy hullaházzal vegyes kórteremben kell látogatnom az anyámat.)
Ami pedig a hashajtást illeti...
Annyi eszem még nekem is van, hogy tudjam, tiszta beleket kell tükrözni. Azt viszont nem tudom, hogyan képzelik, hogy egy magatehetetlen beteg saját maga bontja fel a fűzőkapoccsal lezárt papírzacskót, elkészíti magának az italát és 3 liter!!!! oldatot megiszik egyedül (fel sem tud emelni egy literes kancsót). Továbbá, ha "hashajtunk", akkor annak nagy valószínűséggel erős hasmenés lesz a következménye, aminek az eltakarításáról valamiképpen gondoskodni kellene. (Anyám esetében pl. egy egyszerű szoba-WC is megtette volna és akkor nem lett volna sok dolguk a nővérkéknek, takarítóknak, mosodának (nekem) és mellesleg a beteg sem került volna megalázó helyzetbe.
Őszintén remélem, hogy ennek az osztálynak valamennyi dolgozója eljut egyszer oda, hogy maga is a saját kihűlt, nedves mocskában fetreng majd nyitott ablaknál, magatehetetlenül. Sajnos, akkor már késő lesz, nem szolgál majd épülésükre.
Krumpli Bogart 2011.01.03. 10:23:21
Dr.laikus PhD 2011.01.03. 10:33:08
Hát na igen....
Érdemes elolvasni.
www.es.hu/2010-12-21_wille-zur-macht
Különös tekintettel az utolsó mondatokra, ahol is a közember a hatalom nélkülit jelenti. :(((
A kísérletet magát nyilván nem fogom itt leírni, a lényege az, hogy bárki közember hajlandó gyakorlatilag halálra kínozni bármelyik felebarátját anélkül, hogy ezért valami jutalmat, mondjuk egy sört vagy egy szelet pizzát kapna. Sőt még csak ráparancsolni se kell, elég, ha megmutatják, melyik gombot nyomja meg. Tekintsünk két bájos és ártatlan gyermeket a játszótéren, húsz év múlva mindketten hajlandók lesznek belevezetni a másikba a kettőhúszat, sőt nem kizárt, hogy egyikük bele is vezeti.
Krumpli Bogart 2011.01.03. 11:05:21
Közigazgatásban dolgozom és testközelből tapasztaltam a hatalom romboló erejét.
Sok-sok kollégám első vezetői kinevezését és önmagából való kifordulását néztem már végig. Annyira elborzadtam tőle, hogy magam sosem vállaltam vezetői beosztást.
Viszont azt is meg kell jegyeznem, hogy azon kevesek, akik nem vetkőztek ki magukból kinevezésüket követően és emberek maradtak, azok nem lettek sikeres vezetők, mert nem csak a főnökeik tekintették "gyengének" őket, hanem a beosztottaik is és ott tettek keresztbe, ahol csak tudtak. Ecce homo!
Dr.laikus PhD 2011.01.03. 11:17:01
Én is ezzel áltatom magam. :)
De a túlélési ösztön sajnos és annak igazolt kísérletei mást mutatnak.
Azzal áltatom magam, hogy kiélezett helyzetben próféta lennék.
Természetesen ez csak rám vonatkozik! :D
Krumpli Bogart 2011.01.03. 12:09:59
Egy kis verbális leckéztetés bármikor jöhet, az igazamért mindig harcolok, még mások igazáért is, de fizikai bántalmazásra, lelki terrorra nem vagyok képes.
Sikeres ember ugyan nem leszek, de így érzem jól magam.
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.03. 13:24:27
De majd az orvosok elmondják.
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.03. 13:29:29
BGy · http://babosi.blog.hu 2011.01.03. 17:04:56
tódór piroska 2011.01.03. 17:58:26
Szeretettel üdvözlök minden hozzászólót (nemcsak a felsoroltakat), és kívánok boldog új évet, sikeres szakmai karriert, kiegyensúlyozott magánéletet és mindenekelőtt jó egészséget!
Néhány napig /2010.12.30-2011.01.02./ nem voltam számítógép közelben, most futottam csak át a kommentek egy részét. Sajnálom, hogy nem vehettem részt az irodalmi kávéház chat-ben. Hiányolom apolkát is, csak nem babázik? Remélem, jól van(nak).
Szóval: a Les misérables-t(bocs a sznobizmusért,nem tudok franciáúl) 2x olvastam, egyszer 15, másodszor 40 éves koromban. Hatalmas élmény volt, mindkét alkalommal, de érett fejjel kicsit másról szólt, és többet mondott. A prológban szerepel az alábbi néhány sor:
Ameddig a törvény és erkölcs fönntartja azt a társadalmi kárhozatot, amely a civilizáció korában mesterségesen teremt poklokat, és az emberi balsorssal súlyosbítja a végzetet, mely Istentől való, ameddig a férfi lealacsonyodása a proletár sorsban, a nő elzüllése az éhség miatt, a gyermek elsatnyulása a sötétség folytán, századunk e három problémája megoldásra nem lel, ameddig bizonyos rétegekben érvényesülhetnek a társadalom fullasztó erői, más szóval és még tágabb szemlélettel, ameddig tudatlanság és nyomor lesz a földön, az ilyenfajta könyvek talán nem lesznek fölöslegesek.
Erről jut eszembe egy másik, kevésbé ismert, de hasonlóan nagyszerű (mind stílusában, mind mondanivalójában hasonló, de sokkal könnyebben olvasható) regény, Thornton Wildertől a "teremtés nyolcadik napja". A szerző neve a Szent Lajos király hidjáról lehet inkább ismerős, de szerintem ez a legjelentősebb könyve. Az előszóban csaknem szó szerint, de tartalmilag mindenképpen teljesen ugyanazt írja, mint amit V. Hugotól fent idéztem. Aki komoly intellektuális élményre, filozofikus gondolatokra, egy hosszú élet során felgyülemlett élettapasztalatokra és a belőlük leszűrt következtetések, életbölcsességek quintessenciájára és ugyanakkor egy izgalmas, romantikus krimire vágyik, az feltétlenül olvassa el!
tbjárulékfizető 2011.01.03. 18:14:31
Egy másik példát írok: olvastam egy riportot egy nagyon neves étterem tulajdonosával. Tűzbe tette volna a kezét az embereiért. És akkor informatikai fejlesztést végzett és a számítógép minden mozgást rögzített. Az eredmény: 30 %-os bevétel növekedés.
A cikk mottója az volt,hogy mennyire csalódott a tulajdonos. Tehát nem az eredmény érdekelte jobban, hanem az, hogy mi folyt ki észrevétlenül korábban.
Ugyandehogy (törölt) 2011.01.03. 18:27:22
tbjárulékfizető 2011.01.03. 18:33:22
A kórházaknál nem csak állam van, hanem egyéb fenntartó is lehet. És aki a pénzt szórja, vagy megfogja, az a kórházi menedzsment.
És nem tudom, mi a mozgásterük, de készítettem területi beruházási terveket, és tudom, hogy egy multinak számító cég mit művelt a területi tervekkel, mert a saját emberemet is behívták beugrónak a központba.
Közreműködtem a fenntartási tervek elkészítésében és nagyjából látom, mire mehet el a pénz egy NEM eü intézményben.
Ha van mozgástere a menedzsmentnek, akkor rajta áll, hogy azzal mit kezd. Bérre költi, presztizs fejlesztésekre, bizonyos szakmai utakra és még van néhány ötletem.
tbjárulékfizető 2011.01.03. 18:35:19
Viviparus 2011.01.04. 18:12:54
Bizonyára nem olvastam végig az összes hozzászólásodat, de sokat igen.
Tőled én itt még egy együttérző szót nem olvastam. Egyet sem.
Pángalaktikus-gégepukkasztó 2011.01.08. 13:00:41
Ezt hol írtam? Miből szűrted le? Tudatosan generálsz feszültséget azzal, h nem akarod megérteni mit ír a másik?
Sorry, de egy faszkalap vagy...és, h a témához kapcsoljam: sajnos ez nem gyógyítható!