Magának ezt a gyereket meg kellett volna szülnie

Én 2010 május 19-én szültem meg kisfiamat a PTE KK Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikán, és sajnos szinte csak rossz élményeim vannak. A fogadott orvosom a szülésem alatt nem volt a helyzet magaslatán, belőlem is úgy akarták kinyomni a gyereket 10 óra vajúdás után, de nem sikerült. Az éppen ügyeletes szülésznők kocsmai hangvétellel beszéltek hozzám, ha éppen odafigyeltek. Undorító volt az egész.
Aztán gondolta behív még egy embert, akinek szóltam, hogy legyen szíves vigyázzon, mire fölháborodottan és óvodás szinten megsértődve közölte velem, hogy nem muszáj segítenie, ha nem akarom, ezzel sarkon fordulva indult ki a szobából. Merthogy hogy jövök én ahhoz, hogy róla, nagy orvosról egyáltalán ilyet feltételezzek, hogy nem ért a szakmájához. Csak kértem, hogy vigyázzon.
No mégis visszafordult, de ő sem tudta kinyomni belőlem, ez után vittek császárra, miután végezvén a fogadott orvosom oda állt mellém az én véremmel szennyezett köpenyében és közölte velem, hogy magának ezt a gyereket meg kellett volna szülnie! Na akkor úgy éreztem én soha többet nem vállalok gyereket. Nekem csak egy kedves szó, egy kis emberség kellett volna, semmi több. De emberségből nem diplomáztatnak... Ez a legnagyobb baj.
Fölkerülve az intenzív osztályra sem volt sokkal jobb a helyzet, mert a nővérek szinte megsértve érezték magukat, ha csinálniuk,segíteniük kellett valamit. A gyerekágyas osztályon már jobb volt a helyzet. De én ebben a kórházban soha többet nem szeretnék szülni, mert most már eljutottam odáig, hogy talán vállalok még egy gyereket. Ja és mind ezek még akkor voltak, mikor még a megyeisek nem is voltak ott.
Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használd Kórházértékelőnket!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Hatodéves 2010.11.03. 15:59:05
Hát igen, én meg bánom már, hogy hozzájárultam ehhez a vitához. Nem akartam elterelni a témát a poszttól, de nem én kezdtem el mondani, hogy a magyar orvosok emberileg és szakmailag is rosszak, szemetek stb.
Az eü. rendszer alulfinanszírozottságának csak ez egyik része, hogy ki mennyit keres, a másik meg, hogy van-e megfelelő berendezés, időpont stb.
Mindegy, nem kellett volna.
IrishOak 2010.11.03. 16:05:33
Mindig végigolvaslak:-)
Meg a többi dokit is akik erre járnak.
Tisztelet, és megbecsülés amit tudok mondani.Elismerésem, hogy ezt választottad -én nem lennék rá képes, bár én is sok emberrel dolgozom(most épp nem:-D)
Nagyon érdekes és tanulságos, hogy a később ránk vigyázókat mennyi mindenre meg szeretnék tanítani.
Olyan iskolát is szeretnék,ahol a gyógyítandókat megtanítják a tiszteletre.(az önmaguk és a mások tiszteletére)Anélkül hiú egy ábránd, hogy majd az orvosaink mindent meg tudnak oldani, és mindent azonnal, fájdalommentesen kikezelnek.
De ha meg nem; jöhet a hőzöngés, és az anarchia.
Ezért nem is csodálkozom, hogy a dokik csak és kizárólag úgy viselkednek ahogyan a hozzájuk forduló ott és akkor.
Bár én még csak normális dokikkal találkoztam ... de én selejtes vagyok ez köztudott:-))
Úgyhogy el ne vesszen belőled a ragyogás!;-)
Dr.laikus PhD 2010.11.03. 16:06:46
Ugyanannyi, benne van az ellátás is.
Nézz alaposan körül.
Ne hallgass meg frissen szült mamát.
Írtam, hogy nő a nővel milyen kegyetlen riogató tud lenni ha szülésről van szó.
Ritka az igazi borzalom. Én is ismerek anyát akinek a lánya azért nem szül, mert olyan keservesnek élte meg a sajátját. Nincs is jó viszony, viszony sincs semmilyen közöttük.
Anyaságra megérik az ember, ennyi idős korban meg tényleg mindennek utána néz, megtanul. felkészül.
Ha meg nem lesz gyereked, azt is elrendezi az élet.
Akkor úgy lesz teljes. :-))
Csirke72 2010.11.03. 16:09:04
A végén pezsgös koccintás volt és természetesen mindez egyszerü német TB alapon!
adamantium 2010.11.03. 16:09:29
Dr.laikus PhD 2010.11.03. 16:10:58
Ne sajnáld, nem Te kezdted.
Ha valaki hiteles akkor az Te vagy.
Fel tud húzni Irise az adjon isten fogadj isten mondataival, de alapvetően igaza van.
Azt kapjuk amit adunk. Akár tudatos ez akár nem.
adamantium 2010.11.03. 16:20:23
Dr.laikus PhD 2010.11.03. 16:21:56
"A másik dolog a kooperáció. A kooperáció alapja a kölcsönös bizalom és a közös érdek."
Mostanáig ezen gondolkodtam, hogy mit is válaszolhatnék erre, hiszen igazad van.
Rájöttem, hogy nőből vagyok.:-))
Azonnal bizalom van és kooperálok ha az érdekem úgy diktálja.
Persze ehhez nem kell nőnek lenni, csak gondolkodni egyszerűen, hogy minek mi a haszna és az ára.
Persze azért értem mire gondolsz.
jekatyerina 2010.11.03. 16:23:55
A mostani körülmények pedig... Igen jobbak, továbbra is az európai átlag alatt jóval. Humánus hozzáállás tekintetében pedig a béka segge alatt.
Ja, és szerencsére van összehasonlítási alapom.
adamantium 2010.11.03. 16:24:45
adamantium 2010.11.03. 16:28:51
BitPork 2010.11.03. 16:36:19
Nekem, asztmás-allergiásként volt olyan élményem, hogy "ne szimuláljak már"-igaz a végén mentővitt kórházba, de ez valószínűleg csak a színészi tehetségemet jellemzi.
Viszont, pár évvel később, mint informatikus kaptam egy hívást egy orvostól, hogy "19.-e van, lerohadt a gépem, holnap adóbevallás", h demánis azonnal. Mondtam ok. Kimentem, és kiderült h "kedvenc" orvosom felesége hívott ki. Hogy-hogy nem sikerült neki határidő előtt megcsinálni a segítségemmel a bevallást, és amikor elköszöntem tőle elejtettem a megjegyzést hogy a számítógépnek nem volt semmi baja csak szimulálta a gondot. Érdemes lett volna felvenni a fejét, mert igen erőteljesen kaméleon szindrómát produkált :)
adamantium 2010.11.03. 16:36:30
németországban a kezdő orvosi fizetés 3600 euró bruttó havonta, a felső határ a csillagos ég. norvégiában a kezdő orvosi fizetés meg 8-9 ezer euró nettó, minek amerikába menni?
adamantium 2010.11.03. 16:39:10
IrishOak 2010.11.03. 16:45:58
Illúzió a neve...
Sőt sajnos azt kell mondjam a mai fiatal szülő nők sokkal kevesebb hasznos és valós információt kapnak mint én pl 24 évvel ezelőtt. Most csak hülyeség hegyeket próbáltak belém plántálni- de sajnos már nem vagyok fogékony ezekre.
Van persze 4d, meg kromoszóma, meg csillagok az égről.
De nincs az, hogy igen ez így van- ez nem vicc, és nem kéne pénzért megvenni, hogy ne fájjon,hogy ne keljen nyomni, ne is lássam.
Sok sok olyan már nincs ami igazán fontos -amit az anyák, nagyanyák adtak át...és a lányok figyeltek volna rá.
A világ színvonalában van hazai orvoslás,ellátás és lehetőség!(persze nem minden egyes ember seggében azonnal, de elérhető tb-re!!!)Ez a világ legkisebb részén van így!A benne dolgozó emberek hibái nem nagyobbak, és nem mások a sajátunkénál.
Az orvos viszont az az ember aki tud valami olyat ami nekünk hasznos és akár az életet jelenti.Tisztelni kell ezért.
És ha szülész vagy a doki azt mondja, hogy nyomjon : akkor megszakadásig nyomni! Ennyi a szülés:-DD Ha meg azt mondja műtő, akkor lehet hüppögni és megpróbálni nyugodtnak maradni.Mind a kettő fáj, és veszélyes játék.
Nagyon nem kellemes emlékeim vannak egyik szülésemről sem -de az ok nem rajtam kívül keresendő:-))a mostaninál halálfélelmem volt a műtő felé -de ez is belül megfejtendő -sem kórháznak sem a dokinak semmi köze hozzá.:-)
jekatyerina 2010.11.03. 16:53:22
A Szt. István kórház röntgen osztályán persze kiderült. Kétszer is ingerülten közölték, az orvosom nem oda küldött, menjek el. A beutaló persze oda szólt, csak ők a magán orvos nevére mutogattak, hiába mondtam, hogy az csak arra az esetre...és itt kiderült. Ugyanis a végén kiabálva! közölték : Hát miért nem érti meg, hogy nincs hozzá orvosunk,jelenleg szünetel az ultrahang!
Így aztán mehettem a magánhoz 10.000-ért.
(15.000 Ft-ba került a nőgyógyásszal együtt, hogy kiderítsem van-e bajom. És ez csak a két mellemet érintette.)
Dr.laikus PhD 2010.11.03. 17:04:28
Ha valaki nem fizet TB-t miért várja el az ingyen ellátást?
Két külön szakma a radiológia és a nőgyógyászat.
Miért is nem kéne megfizetni?
jekatyerina 2010.11.03. 17:28:08
Tudtommal, a beutalóval érkezett betegek vizsgálati költségeit fizeti a TB. Ha nem beutalóval érkezik a beteg, a költségek 30%-át, max. 100.000 Ft-ot fizet.
Na mármost. Ha egy idősebb nő, aki fél évente eljár nőgyógyászhoz a fentebb említett alapon, minden vizsgálatért külön fizet,évente 40-50.000 Ft-ot is otthagy az orvosoknál, és ez még csak a nőiségét érinti. Mi van,ha más területeken is kezeltetnie kell magát? Miből él meg, ha a megtakarításait az orvosoknak adja, a kötelező TB-mellett?
adamantium 2010.11.03. 17:32:09
adamantium 2010.11.03. 17:34:06
jekatyerina 2010.11.03. 17:34:33
2010.11.03. 17:37:00
Rotoxis 2010.11.03. 17:40:53
Ön borzasztó tévedésben van. A 30 % (max. 100 ezer) azokra vonatkozik, akinek van érvényes társadalombiztosítása. Ha nincs ilyen, akkor az utolsó krajcárig ki kell fizetni mindent.
Pa vengerszkij: Ha nincs della, nyista vizsgálat!
Csirke72 2010.11.03. 17:42:03
Ahogy a nyugateurópai országok fejlödnek, olyan tempoval süllyed el magyarország minden tekintetben.
Még szerencse, hogy a kisfiaim nekem itt némtben születtek, ahol a nejemnek külön egyszemélyes szülöszobája volt és a maximálisan kedves és profi szülészorvos mellett 3 növér segitette a szülést. A nejem maga választotta ki, hogy császár v. természetes módon.
A végén pezsgös koccintás volt és természetesen mindez egyszerü német TB alapon!
Csirke72 2010.11.03. 17:43:29
1 a bibi, hogy minden magyar kismamának az állam fizeti TB-t ez pedig a gyes pénztöl függetlenül.
Csirke72 2010.11.03. 17:44:44
Amolyan 2 euro/óra???? Az igen!
A lengyel épitöipari feketemunkások sem dolgoznak németben 6 Euro/óra alatt!!!
jekatyerina 2010.11.03. 17:48:09
A többit meg már leírtam.
1 héttel később kaptam időpontot egy radiológus (magán) orvoshoz, aki beszámolómat hallgatva elmondta, hogy a már említett kórház őt is megkereste, hogy legalább ügyeletet vállaljon náluk. Azt is elmondta, ő naponta kap 7.000 eurós állásajánlatokat külföldről, nem csodálkozik, hogy nincs a kórháznak ezen osztályán orvosa.
A lényeg:magánkórházas ultrahang van dögivel, a kórházba meg nem sikerül orvost találni, mert ott nincs pénz. Aki él és mozog, a több pénz reményében inkább magának dolgozik.
jekatyerina 2010.11.03. 17:53:55
Ugyandehogy (törölt) 2010.11.03. 18:05:00
"ó, első gyerek, hol van még a szülés"
aztán két óra múlva, a végén 3 tolófájással meglett.
mauii 2010.11.03. 18:17:28
"Ezért nem is csodálkozom, hogy a dokik csak és kizárólag úgy viselkednek ahogyan a hozzájuk forduló ott és akkor."
Ha ez így lenne, azzal semmi gond nem volna : )
Épp arról van szó, hogy NEM így történik.
A kiszolgáltatott emberek általában nem támadóak, főleg ha segítséget remélnek. Egy ilyen szituációban egyszerűen nem fér bele a rosszindulatú, támadó hozzáállás a kórházi dolgozók részéről, és mégis nagyon gyakran megtörténik.
orövoár 2010.11.03. 18:23:19
orövoár 2010.11.03. 18:29:44
"huh, nekem van tüzöltó ismerősöm, csináltak kimutatást, hogy az idő hány százalékában végeznek valós munkát (bevetés) hány százalékában meg felkészülést a bevetésre (foci). én már láttam nem egy sérült tűzoltót, egyik megcsúszott a vizes padlón oltás közben a többi 20 meg focizás közben, persze mindegyik arra kért, hogy jaj nehogy focit írjak"
Áruld már el, hogy ezzel most mit bizonyítottál?
orövoár 2010.11.03. 18:39:21
"Nekem sem jó, hát leszarom hogy másnak sem? Ugye nem így gondoltad? Versenyezni ki a fontosabb, mert apa tűzoltó?"
MOSTMIVAN? Te úgy interpretálod itt az általam leírtakat, hogy megáll az eszem. Azért hoztam szóba a tűzoltókat, mert előjött ez az "orvosok keveset keresnek" maszlag, minden nyomós érv legnyomósabbika. Pedig más is szarul keres, más is fontos munkát végez. Attól még nem kell elkurvulni és élet-halál urának képzelni magát.
zellerlevél 2010.11.03. 18:46:02
Pár napos kórházi tartózkodás alatt szakdolit lehetne írni az emberi kommunikáció hibáiról.
orövoár 2010.11.03. 19:04:52
Én 2010 május 19-én szültem meg kisfiamat a PTE KK Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikán, és sajnos vannak rossz élményeim. A fogadott orvosom a szülésem alatt nem volt a helyzet magaslatán, belőlem is úgy akarták kinyomni a gyereket 10 óra vajúdás után, de nem sikerült. Az éppen ügyeletes szülésznők viszont korrekten odafigyeltek mindenkire.
Aztán gondolta behív még egy embert, akinek szóltam, hogy legyen szíves vigyázzon, mire azt válaszolta, hogy természetesen, nyugodjak meg, minden rendben lesz. És tényleg vigyázott, határozott volt, de figyelmes.
Ő sem tudta kinyomni belőlem, ez után vittek császárra, miután végezvén a fogadott orvosom oda állt mellém az én véremmel szennyezett köpenyében és gratulált a babához: Anyuka, megvagyunk. Van olyan, hogy elfogy az erő. Ne hibáztassa magát, maga mindent megtett. Na akkor úgy éreztem, egy kő esik le a szívemről. Mennyit ér egy kedves szó, egy kis emberség!
Fölkerülve az intenzív osztályra úgy éreztem, a nővérek szinte megsértve érezték magukat, ha csinálniuk,segíteniük kellett valamit. A gyerekágyas osztályon már jobb volt a helyzet. Bár vegyes a kép, de ha még egyszer szülnék, ebben a kórházban szeretnék, mert most már eljutottam odáig, hogy talán vállalok még egy gyereket.
oraculum_dixit 2010.11.03. 19:04:52
Miért van ez a benyomásom?
Négy gyereket szültem, szóval mostanáig vagy féltucat szülész-nőgyógyásszal volt dolgom, de valószínűleg többel is, hiszen a négy terhességem alatt összesen vagy másfél hónapot töltöttem kórházban, mégpedig három különböző kórházban (az egyik kimondottan rosszhírűnek számít).
Mindenütt sokkal több pozitív élményem volt, mint kifejezetten negatív. Továbbá mind a négy szülésemen nagyon-nagyon rendesek, emberségesek voltak hozzám mind az orvosok, mind a szülésznők. (Sosem adtam és nem is ígértem előre pénzt!)
Az a helyzet, hogy a szülész-szakmáról nem mondható el, hogy nyomorognának a tagjai, éppenséggel ők az orvostársadalom pénzügyi elitje -- a sebészekkel együtt. Szóval arról hiába is beszélnek itt páran, hogy szegénykék mennyire nyomorognának, és azért lennének savanyúak. Nem nyomorognak.
Azokkal sem értek egyet, hogy a magyar orvosok ne lennének jók szakmailag. Számos barátom és ismerősöm dolgozik az egészségügyben itthon is, de méginkább nyugatabbra, nem ezt hallom és látom tőlük. A magyar orvosok alighanem teljesen rendben vannak szakmailag. Ez valószínűleg fokozottan igaz a szülészekre, hiszen a legjobbak mehetnek csak efféle sztárszakokra az orvosin.
Valaki kérdezte, van-e olyan, akinek inkább pozitív élményei vannak magyar orvosokkal. Sajnos nagyon sok dolgom van a magyar egészségüggyel, lévén hogy le vagyok százalékolva, mégpedig nem véletlenül, és természetesen vannak rémes élményeim is, de sok csodálatos és kitűnő orvossal is találkoztam már a magyar egészségügyben. Szerintem minimum a felét kiteszik a magyar orvostársadalomnak, és akkor nagyon óvatos becslést tettem -- természetesen nem állíthatnám, hogy reprezentatív a mintám, de abban biztos vagyok, hogy nem olyan nagyon ritka a nagyon jó orvos akár szakmailag, akár emberileg. (Inkább szakmailag, mint emberileg, az már igaz...)
Végül pedig éppen mert szültem négy gyereket, van némi fogalmam arról, hogy mekkora jelentősége van a szülés során az anya hozzáállásának. Az a szomorú gyanúm, hogy ha az orvos azt találta mondani a tisztelt posztolónak, amit mondott, akkor lehetett valami alapja rá. Valószínűleg a tisztelt posztoló viselkedése nem győzte meg őt arról, hogy a gyerek megszülésébe fektette az energiáit...
Tapasztalataim szerint manapság sok nő hiszi azt, hogy a szülészorvos arra való, hogy kiszedje belőle a gyereket. Ez egy fatális félreértés...
Továbbá a szülészorvosnak nem érdeke lehordani a szülő nőt a szülése alatt, hiszen a paraszolvenciából élnek, és nyilván elmarad a paraszolvencia, ha a legkritikusabb pillanatokban szidalmazzák a klienseiket.
Szóval nekem nem életszerű, hogy a szülészorvos veszekedjen a szülő nővel, végképp nem utólag...
cpandacsoki · http://isis.blog.hu 2010.11.03. 19:06:24
cpandacsoki · http://isis.blog.hu 2010.11.03. 19:07:03
Dr.laikus PhD 2010.11.03. 19:12:57
Ugye azt azért elismered, hogy itt nem erről volt szó?
Nem érdemes mást érteni és olvasni, mint ami írva vagyon ám.
Hestor 2010.11.03. 19:23:13
adamantium 2010.11.03. 19:24:56
adamantium 2010.11.03. 19:28:26
adamantium 2010.11.03. 19:30:04
adamantium 2010.11.03. 19:37:05
Hatodéves 2010.11.03. 20:30:27
Amúgy a szülészet egyáltalán nem sztárszakma, nem igaz rá, hogy a legjobbak mennek oda. Sebész helyekre már nagyobb a túljelentkezés. De amiről tudom, hogy idén tíz-húszszoros volt a túljelentkezés (legalábbis Budapest régióban), az a gyerekgyógyászat, na oda tényleg a végzettek "krémje" kerül.
Az egészségügy egyébként több olyan tényező miatt is rossz helyzetben van (világszerte), amire nem is gondolnánk. Például:
- "Becslések szerint az egészségügy szerepe az egészségi állapotot jellemző paraméterek változásában mindössze 10%. Az USA halálozási mutatóinak elemzésével az idő előtti halálozást 50%-ban a beteg életmódjára, illetve magatartására lehet visszavezetni, ..., 20%-át örökletes tényezőkre s újabb 20%-át környezeti tényezőkre (például víz- és levegőszennyezettség)" /Dr Kovács József: Az orvosi etika alapjai, 2006, Medicina könyvkiadó/
2. A technika fejlődésével az egészségügy költsége folyamatosan nő. Mindig új vizsgáló- és terápiás módszerek alakulnak ki. Az új technika megteremti magának az igényt (például az MR pár éve még elérhetetlen luxus volt, ma már sokkal szélesebb az indikációs köre). Mindig lesz profibb és drágább eljárás, a határ a csillagos ég.
3. Finanszírozás (hány ember fizet TB-t meg ilyenek), ebbe nem megyek bele, mert éppen eleget rágódunk ilyesmin.
Az egészségügy egy pénznyelő lyuk, és ha a prevenció és a közegészségügy nem fejlődik mellette eléggé, akkor a lakosság egészségi állapota nem fog javulni, ugyanilyen sok infarktus, cukorbetegség, idős ember stb, súlyosan károsodott csecsemő lesz, sőt még több, mert egyre több embert lehet életben tartani. Az ő ellátásukra pedig a nagyon sok pénz is kevés ezért az eü. krónikusan forráshiányos, ráadásul megfelelő szociális ellátórendszer (idősek, otthonápolás, hajléktalanok) híján a szociális problémákat is az eü-nek kellene megoldani. Persze, hogy túlterhelt a rendszer, és mind a benne dolgozók, mind az ellátást igénybevevők elégedetlenek.
Mindehhez hozzájárul, hogy a négyévente-választásos rendszer, és az a politikai kultúra, ami itt van, nem törődik semmi olyannal, aminek nem négy éven belül lesz a lakosság számára csillogó-villogó eredménye. Hosszútávú, prevenciós, szociális intézkedéseket hozni senkinek nem érdeke, és nem is adható el az embereknek.
A lényeg nekem az, hogy az eü finanszírozási problémái igenis alapvetőek, köztük egy az orvosok alacsony fizetése, és van még sok más is pl. az eszközök hiánya az igényekhez képest.
zellerlevél 2010.11.03. 20:41:45
Ennél is magasabbra tippeltem volna. (Található erről valahol konkrét adat?)
A sok-sok új diagnosztikai lehetőség aztán lehetőséget ad a felesleges vizsgálatokra is, utána meg a felesleges kezelésekre... :( Látjuk, tapasztaljuk folyamatosan, hogy a páciensek nem akarnak változtatni, akarnak egy bogyót, amit bekapnak, és lehet folytatni, ahol abbahagyták.
adamantium 2010.11.03. 21:13:03
összegzésként ha pl sopronban dolgozol és pécsen végeztél akkor debrecenben minimális az esélyed még ha tiszta ötössel végezted is az egyetemet és 10 cikked jelent meg a Scienceben meg PhD-d van és mindent tudsz a szakmában akkor se jutsz be, bezzeg a nyíregyházi be fog jutni mert az ő főorvosa ott van a bizottságban
bakela 2010.11.03. 21:24:04
Valami nem stimmel a poszttal:
Az írójának a viselkedése + gondolatmenete a menő inuit lomis középső leányáé,
viszont a helyesírás majdnem rendben van /cave: írásjelek/
Vagy szült Victoár de genere Mohácsi??
Ráadásul≈200 komm. Szinte késztetést érzek elolvasni.
Crni 2010.11.03. 21:42:54
Vélhetően azon szerencsés, szűk rétegbe tartozol, akik elégedettek voltak a szülésükkel, akik pozitív élményként élték meg, fel tudták dolgozni. De a többség, az általam ismert, viszonylag nagy minta alapján nem így van ezzel.
Ennek okai vannak, az okokat meg kell keresni. Probléma van a szülészetekkel, a szülésorvosokkal, probléma van a finanszírozási rendszerrel, a nyújtott szolgáltatás színvonalával. Valamiért mégsincs változás.
Szerintem azért, mert van egy szűkebb orvosréteg, aki degeszre keresi magát ebben a rendszerben a hálapénznek hála, és nem akar változást. Ezek között nagyon sok az öregebb, "nagynevű" arc, és mellettük állnak a kórházigazgatók is, meg a gyógyszergyártó és egyéb egészségügyben érintett cégek és szolgáltatók.
Van egy keveset kereső, agyonhajtott réteg, akiknek jó lenne a változás, ha nem a hálapénz és a kenőpénz uralná a rendszert, és magasabb lenne a fizetésük. Csak akkor egyesek, -köztük egyébként a szülésorvosok jó része- nem keresné zsírosra magát adómentesen.
A magyar szülészetek színvonala nem megfelelő, és bizonyos mutatókban különösen rossz, például gátmetszés, császármetszés aránya, ambuláns szülés stb. A kockázatmentes szülésekhez nem lenne szükség orvosokra, csak jól képzett szülésznőkre. De azzal iszonyatosan sok pénzt buknának, súlyos milliárdokat veszítenének.
Ez egy olyan ország, ahol a szülész-nőgyógyász kamara olyan állásfoglalást adhat ki, ami szakmailag totálisan megalapozatlan. Csak azért, hogy istennek tüntethesse fel magát a sok hentes-mészáros. Nem mind ilyen, de nagyon sok az ilyen.
Ez a történet nem arról szól, hogy ki mennyire fasza csaj, meg felkészült, meg hogy jön ki az orvosokkal. Ez a szüléstörténet egy tünete a magyar szülészet-nőgyógyászatnak. Egy átlagtörténet.
Hiányoltad valahol a tudást, "amit az anyák, nagyanyák adtak át...és a lányok figyeltek volna rá."
Jómagam 26 évesen szültem, figyeltem anyámra, sokat tanultam tőle, de a szülésről nem eleget, sőt semmit nem tudott átadni. Elvégeztem Geréb Ágnes tanfolyamát a Napvilág Születésházban, 50 ezer forintért, aminek jó részét az szja-m 1 százalékból rendeztem, alapítványi támogatásként.
Úgy döntöttem, hogy nem próbálkozom meg az otthonszüléssel, de akkora tudást, annyi törődést kaptam, amiért örök életemre hálás leszek a férjemmel együtt. Nemcsak a szülésre készítettek fel tökéletesen, hanem a gyermekágyra, a szoptatásra, a szexuális élet változásainak menedzselésére, az anyaságra. Nem kezdem el szétszedni a kommenteket, de minden "tábor" állításai között vannak bődületes idiótaságok a szülésről.
Crni 2010.11.03. 21:49:42
És innen is csókoltam a szülésznőmet, aki elintézte, hogy ne legyen bent orvos a szülésemnél, aki azt mondta közben, hogy fantasztikusan csinálom, hogy nem kell fájdalomcsillapító, mert mindjárt itt a vége, aki a lábam között feküdt, mert nekem a szülőszéken volt kényelmes a kitolás, aki védte a gátam, aki nem mondta, hogy mikor nyomjak, azt mondta, érezni fogom, csak figyeljek magamra. És éreztem!!!
Hatodéves 2010.11.03. 21:52:42
Ez sajnos így van, elég szubjektív az egész, ráadásul úgy tudom, hogy a kórházak most már nem is kötelesek arra, hogy a legmagasabb pontszámú embereket vegyék fel.
Viszont a nagy túljelentkezés versenyt is szül, ami azért növelheti a színvonalat.
Azért azt látom, hogy az elmúlt években kiket vettek fel pl. a gyerekklinikára, és nem egy nagyágyú van köztük.
Szerintem amúgy nem lenne ezzel baj, csak hívnák állásinterjúnak és ne felvételinek pontrendszernek. Akkor az ember azzal nőne fel, hogy valahol helyet kell szereznie magának, és nem az utolsó pillanatban esne le, hogy kivághatja a francba az esetleges kitűnőjét a konferencia-helyezéseivel együtt.
Ha én lennék főorvos, azt venném fel, aki évek óta bejár az osztályomra, és úgy kell kirugdosni a küszöbről esténként, mert tudom, hogy ő működni fog, és nem érdekelne, hogy a többi idegen jelentkezőnek hány cikke és ötöse van.
Egyébként van egy nagy váltás az elmélet és a klinikum határán: az élettan, anatómia, biokémia üdvöskéi egytől egyik bénáznak a klinikumban, az igazi jó orvosok pedig sokszor azok, aki háromszor csinálták a másodévet és közben felnőttek a feladatra, dolgoztak, voltak emberek között.
Persze vannak kivételek mindkét oldalon.
Nekem nincsenek sem illúzióim sem reményeim.
TamásD 2010.11.03. 22:25:18
adamantium 2010.11.03. 22:28:24
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.11.03. 22:37:30
"Egy rákszűrésnél külön fizetek majd a dokinak, a labornak, a radiológiának, és még kinek ne? Ha az ember fiának egy baja van amit különböző területek feladata kideríteni, az nem azt jelenti, hogy egyenként kell fizetni. Ezt ugye nem gondolta komolyan? "
Ha házat építesz, akkor is külön fizetsz a tervezőnek, a kőművesnek, a burkolónak meg a villany-gáz-vízszerelőknek, meg a belsőépítésznek.
Ez nem háborít fel? :-)
Egyébként az az 10000 forintos ultrahang van, ahol csak 9000.
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.11.03. 22:41:05
A tűzoltók egyébként hány évesen is mennek nyugdíjba?
Ugye ők is 65-70 évesen, mint az orvosok?
Hatodéves 2010.11.03. 22:46:35
:)
Bocsánat, hülyén fogalmaztam.
És klinikum alatt az egyetem klinikai tárgyait értettem.
De tényleg sok olyan embert láttam, aki az első években nem volt túl jó, aztán egyszer csak kiderült, hogy gyakorlatban, meg önbizalomban, alkalmazható tudásban sokkal menőbb a többieknél, aztán mentőtiszt is lett hatodévben, meg ilyenek.
Hatodéves 2010.11.03. 22:57:49
Hát most valószínűleg csinálok egy PHD-t (Van egy hely, ahol, amit végezni kell, az nagyrészt klinikai munka, és nem valami sejtizé, és fel is vennének), utána gyermekgyógyászat.
(Vonzódom a pszichiátriához is, de nem biztos, hogy egy zárt osztályon dolgozva sokáig életképes maradnék. Kell éppen elég pszichológia a szomatikus orvosláshoz is.)
szabidoki 2010.11.03. 23:20:50
Múlt hét hétfőn kezdtem Angliában, ortopédián vagyok "kisorvos".
Az a nagyon hülye, aki még otthon van, már bocsánat. Ha most mindenki elkezdené szervezni a külföldi munkát, és január elsejével az összes magyar orvos kijönne Angliába, itt még mindig rengeteg betöltetlen állás maradna.
Nem összehasonlítható a két ország. Itt fel sem merül, hogy a törvényesnél többet kellene dolgoznod, netán csak felét ismernék el munkaidőnek, esetleg két helyen melózol...
Mindenki nyugodt, kisimult, kedvesen beszélnek a beteggel, azok kedvesen beszélnek az orvossal. Muszáj is, mert aki ugat, azt nagyon gyorsan kikísérik az épületből. Zokszó nélkül várnak órákat a sürgősségin az első vizsgálatra, további órákat a konzíliumokra. Nem cirkuszolnak, amikor elnézést kérek, hogy ennyit kellett várni, még ők szabadkoznak, hogy látják, mekkora a hajtás, nincs probléma.
Hónapokba telik, mire kapnak egy időpontot az ortopéd szakrendelésre, további hónapok, mire műtétre kerül a sor, de panaszt nem hallani. Az idősebb kollégák folyton tanítanak, magyaráznak, ez egy kisebb kórház, de annyi tanfolyam van folyamatosan, hogy az összeset teljes munkaidőben sem lehetne végighallgatni.
A házon belüli tanfolyamok és oktatások általában ingyenesek (kivéve pl. ALS és hasonlók, amiket külső cég szervez), a házon kívüli tanfolyamokra van személyes keret és fizetett tanulmányi szabadság.
Külön ügyosztály működik arra, hogy a dolgozók szakmai fejlődését segítse.
Ti meg egyétek meg, amit főztetek.
TamásD 2010.11.03. 23:23:03
TamásD 2010.11.03. 23:25:07
A kisorvos az RMO-t jelent, vagy tényleges szakmai állás?
szabidoki 2010.11.04. 00:00:40
Nem RMO poszt, ortopédián vagyok clinical fellow.
Ha érdekel angol állás, dobj egy privát e-mailt.
Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.11.04. 01:28:59
Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.11.04. 01:35:09
leningrad · http://malackacico.blog.hu/ 2010.11.04. 01:49:56
Dr.laikus PhD 2010.11.04. 04:47:33
Na hála Istennek!
Egy hét alatt már annyira jó neked!
Megnyugodtál remélem és ide is nyugodt stílusban fogsz írni.
Megírod a tapasztalatod?
Egy ország ahol lehet hosszú távon tervezni, ha van munkád meg lehet élni, kialakult rituálék vannak - igaz azért a nyílt utcán tinik bármikor leszúrhatnak, meccsre ne menj, mert a higgadt angolok primitív veres ördögökké válnak.
Sok sikert szabidoki!:-)))
Dr.laikus PhD 2010.11.04. 04:51:43
Malícia nélkül kérem, hogy írd meg.
A hosszú várólisták itt is állandóak lesznek.
Betegként sok mindenre fel kell készülni - többek között arra is, hogy fájdalom esetén is várni kell.
El vagyunk kényeztetve és nem a mi hibánk, hogy nem tudjuk a tennivalóinkat.
Ha meg valaki azt hiszi jogai vannak, kiváltságai, akkor kölcsönös - tanultságtól függő - gorombáskodás a vége.
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2010.11.04. 07:41:19
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2010.11.04. 07:50:27
Könyörgök, hagyd már abba a segnyalást, undorító.
orövoár 2010.11.04. 07:51:12
-a körülményekkel tisztában voltál-e, amikor ezt a hivatást választottad?
-miért a pénz az utolsó érvetek, amikor tisztességtelen bánásmódról, undorító hangnemről van szó?
-tisztességes dolog-e a betegeken elverni a frusztrációtokat?
-a tisztességes, normális orvosok miért nem vetik ki maguk közül azokat, akikről köztudott, hogy még a kutyátokat sem vinnétek hozzá?
orövoár 2010.11.04. 08:07:22
A kérdéseimet meg tekintsd költőinek.
tódór piroska 2010.11.04. 08:28:16
Tisztelt Dr.Morcz!
természetesen tiszteletben tartom a véleményét, sok mindenben egyet értek is Önnel és Hatodévessel. Kétségkivül hibáztam, amikor sarkos véleménnyel minősítettem hatodévest, abban azonban nem, hogy egy szigorló orvostól egy kicsit több alázatot és szerénységet várnék el. Amit pl az évismétlésről írt, az - hogy ne finomkodjunk - kapitális marhaság. Az igaz, hogy aki jó anatómiából és biokémiából, az nem feltétlenül lesz jó orvos, de aki nem képes kitartó, szorgalmas munkára és tanulásra, és nem tudja elsajátítani a preklinikai tárgyakat, abból biztos, hogy nem lesz jó klinikus, jó orvos.
Aki végzés után rögtön PhD-ben gondolkodik, az karrierista (tudom, hogy lehet a dolgot csűrni - csavarni, sok érvet felsorakoztatni mellette, lehetnek kivételek, stb.). Ezt általánosságban mondom, és ha úgy tetszik, lehet pozitiv olvasata is a véleményemnek - végül is a szakmai karrier építés fontos dolog...
Ritkán szóltam hozzá eddig is, de figyelemmel kísértem a blogot, és a jövőben is ezt fogom tenni. Az Ön higgadt, szakszerű, konfliktus-feloldó hozzászólásai mindig felüdülést jelentettek a néha alpári szinvonalú kommentek között. További sikereket kívánok, valószinűleg ez volt az utolsó jelentkezésem. Tisztelettel: Tódor Piroska (Sakál és balerina)
Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.11.04. 09:12:51
2. Nem a pénz az utolsó érv, de hivatástudatból nem lehet kenyeret venni, gyereket nevelni, marxi értelemben a munkaerőt újratermelni.
3. Jelenleg a társadalomban és a Praxison a fordítottja történik, a betegek verik le az összes orvoson azt a frusztrációt, amit egy/több orvos nekik okozott.
4. Mert nincs rá eszközük. Mi közöm nekem egy más városban / kórházban / szakterületen dolgozó orvoshoz, hogy tudnék rá hatni? A saját osztályon meg a főorvos az illetékes, neki nem csak arra kell gondolnia, hogy milyen a szakmai színvonal, hanem arra is, hogy ha elküld 1-2 orvost, ki fog ügyelni a jövő hónapban. (Ettől még pár esetben karakánabbak lehetnének).
Összességében amit írtál, azok jogos felvetések, de nem az egyes orvosoktól, hanem a rendszer üzemeltetőitől kéne számon kérni a hiányosságokat, az egyes orvosokat a saját hibáik miatt kellene felelősségre vonni.
Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.11.04. 09:15:32
Annyit azért hadd mondjak, hogy ismerettségi körömből többen azért phd-znek végzés után, mert a választott szakterületre nem fértek be, és még vannak annyira idealisták, hogy nem mentek el egyből Nyugatra a magasabb fizetések / jobb körülmények dacára. Szóval lehet ez parkolópálya is. A másik része az, hogy phd-zni bekerülni az nem izom vagy protekció kérdése, voltam ilyen felvételin partjelző, rosszabb mint az anatómia-szigorlat. Szóval nem a hülyék mennek phd-zni.
adamantium 2010.11.04. 10:52:40
mint minden ilyen munkához először főnököt kell választani, vigyázat sokaknak nagyon jó a PR juk de valójában gerinctelen mocskok. legjobb megoldás ha van hozzáférésed az EISZ-hez, vagy a web of science-hez, hogy megnézed mit is tud a jövendőbeli főnököd, hány impact factoros cikket adott el az utóbbi években és ami a legfontosabb kiket vett be társszerzőként, mert van olyan aki sok cikket ír de csak magát meg a tanszékvezetőt írja be, ugyanakkor van olyan aki 2-3 rezidenst is. ha a te főnököd mindig csak magát írja be akkor 0 az esélyed, hogy majd téged beír. ilyenkor minél hamarabb el kell csípni egy külföldi ösztöndíjat hátha ott belecsöppensz egy jó cikkbe. gyerekgyógyászaton klinikai PhD-hez úgy 3-4 IF kellhet, ezt egy cikkel csak immunológiából vagy endokrinológiából lehet kihozni, 3-4 cikket meg 3 év alatt írni egy témából nagyon nehéz. fontos még, hogy ki a doktori iskola vezetője mert az is keresztbe tehet ha rossz viszonyban van a főnököddel
adamantium 2010.11.04. 10:54:07
adamantium 2010.11.04. 10:55:26
adamantium 2010.11.04. 11:04:43
a preklinikai tárgyak nagy részét nem használod a későbbiekben, azok alapműveltséget adnak, a lényeg, hogy tudjad ha kell valami akkor hol találod, ilyen értelemben ha valaki nem olyan jó az alapoknál attól még jó orvos lehet később, nekem is volt egy kollégám aki egész egyetem alatt patkányokat boncolt, évet is ismételt, rengeteg vizsgát bukott, mert őt csak egy tágy érdekelte, most egy elismert amerikai kutatóközpontban dolgozik, az impact factorára meg csak irigykedni tudok. saját meglátásom szerint aki nagyon jó magolós tantárgyakban elveszlik majd az olyanokban ahol meglátásra, tapasztalatra, logikára van szükség mert egyszerűen azokat nem tudja a megtanult sémákba beleilleszteni.
PhD: 93555 forint nettó 3 évig, ha van mellékkereseted akkor ezt is megadózzák. van felvételi, de úgy érdemes nekimenni, hogy előtte már a tanszékkel lebeszélted, hogy bevállalnak téged és akkor olyan jelentős problémáid nincsenek, persze ha saját fejed után be akarsz vágódni egy tanszékre minden előzetes megbeszélés nélkül és a jövendőbeli témavezetőd a vizsgán lát először akkor kösd fel a gatyádat. sokan tényleg azért mennek oda mert a klinikán akarnak maradni és nincs rezidensi hely. sokan azért mert beteget nem akarnak látni csak oktatni, sokan meg azért, hogy szóhoz jussanak és ne kelljen 20 évig kinlódni mire olyan pozicióba kerülnek, hogy valamit csinálhassanak is a seggnyaláson kívül
Dr.laikus PhD 2010.11.04. 12:35:44
Te tudsz olvasni?
Szöveget értelmezni?
Esetleg tárgyilagos lenni?
Nem csak másokat uszítani?
Leírtad, hogy annyira nem vagy elégedetlen, de volt rossz tapasztalatod.
Ehhez képest életedben először írtad ezt.
Hanyagoljál légy szíves!
IrishOak 2010.11.04. 15:03:37
Váááá:-DD na végre!
Sok sikert, a tapasztalatokat meg szépen sorban nyomni az arcunkba.:-)
(No persze lesznek akik nem fogják elhinni, mert a Magyar mentalitás szerint a szomszéd fűje zöldebb és a nejének meg nagyobb a melle:-D)
IrishOak 2010.11.04. 15:06:11
Ha elolvasod az összes "csak ide" irt hsz-emet akkor árnyaltabb lesz a kép:-)
Mert a felvetetett megjegyzésekre már hamarabb megadtam a válaszokat, mint hogy a hozzám intézett reflexió megszületett:-)
leningrad · http://malackacico.blog.hu/ 2010.11.04. 17:52:02
Szulni vagy vajudni lehet-e szerinted akar fejenallva is, mert nem mindegy...
Pl az egyik baratnomnek ilyen labdazos vajudasa volt, de egyszer csak feltettek a hasara a ctg-t (? - nem ertek hozza, amivel az osszehuzodasokat nezik), es utana nem is engedtek leszallni az agyrol. Meg akart fordulni, de azt sem engedtek. Pedig alternativ szulese volt elvileg.
Nezd, latom hogy gyanakszol, de nem lehet, hogy a te fejedben egy idealis kep el (mit hagyhatnanak a korhazak), ami ugy tunik ezekben az esetekben egyszer sem esett egybe a valosaggal.
adamantium 2010.11.04. 19:01:04
Droidfigyelő (törölt) 2010.11.04. 22:08:35
@Hatodéves:
"Azért a szülészek általában nem a kommunikáció mesterei, lássuk be." "Lehet, hogy meg leszek kövezve, de nekem sokszor nagyon hiányzik a kommunikáció-tudás az eü. dolgozókból. Nem az emberség, mert az mindenkinek a magánügye, hogy együttérzésből kommunikál jól, vagy azért mert jól oktatták, és tudja, hogy így jut a leghamarabb célhoz.
A kommunikáció nem egy ösztönös izé, ha ösztönösen viselkedik az ember, az emberségtől függetlenül hol bejön, hol nem. De vannak konkrét, alkalmazható kommunikációs technikák, alkalmazni kellene őket, és nem lenézni azokat, akik oktatják."
Teljesen igaz. Annyit módosítok, hogy nem csak a szülészek nem a kommunikáciü mesterei, hanem általában az orvosok. Mint ahogy általában senki nem mestere ennek. Ami az orvosok ilyen értelemben vett szerepét felnagyítja, az, hogy míg ha egy krampácsoló - és ez nem értékítélet! - kommunikációs hiányosságainak nem feltétlen van közvetlen köze az utasok lelkiállapotához, az orvos esetében minden mondatának köze van a páciens lelkéhez és ezen keresztül a testéhez. Egy jó orvosi szó gyógyít, a rosszul sikerült szavak pedig bizony növelhetik a bajt, tetszik-nem tetszik.
zellerlevél 2010.11.04. 23:06:26
Persze, csakhogy a kommunikáció kétoldalú dolog. Ha nincs fogadó fél, akkor az adónak is sokkal nehezebb dolga van.
(Amíg a páciensek többsége a rendelőből kijőve nem emlékszik az alapvető orvosi tanácsokra, vagy a kezelési utasításra, addig taníthatnak az orvosoknak mesterszintű kommunikációt is, az is hiába.
A térdműtétem után az egyik kontrollon az orvos döbbenten bámult maga elé. Kérdezem tőle, hogy valami baj van? Mire: az előbb volt itt valaki, akinek ugyanolyan műtéte volt, mint Önnek, vagyis három hétig mankóznia kellett volna, de ő azonnal rálépett a lábára, mondván, nem ér rá mankóval marháskodni. Az orvos híres arról, hogy mennyire gondosan tájékoztatja a betegeit a műtéti lehetőségekről, többek között arról, hogy térdszalagszakadáskor kétféle műtét lehetséges, az egyiknél harmadnap rá lehet lépni, a másiknál három hétig nem. Elmagyarázza előre, hogy melyiknek mi az előnye, és a hátránya, az illető pedig választ.)
Hans Lopkowitz 2010.11.04. 23:16:44
Nem orvos vagyok, hanem páciens. Az elmúlt évben egy kaliforniai és egy arizonai kórházban voltunk. A gyengébbik a kaliforniai (közkórház) volt, de az is magasan a magyar átlag feletti.
Amiben a magyar orvosok és a külföldi (pl. amerikai) orvosok között a különbséget látom, az a hozzáállás. A magyar hozzáállás – nevezzük a nevén – szemét.
szubjektiv 2010.11.05. 00:32:33
Angol hülyék...:)
Nem én vagyok, hanem én 2010.11.05. 07:30:41
Hm...
Kicsit furcsa egy USA-beli kórházat egy magyar kórházhoz illetve egy amerikai orvost egy magyarhoz hasonlítani.
De van egy rossz hírem, tök fölösleges is.
De nem csak az orvosokkal van ez így, hanem minden egyéb szakmával is.
Miért? Pont azért mert teljesen más az USA és Európa munkáról alkotott véleménye. Az amerikaiak elvégzik a munkát, és befizetik az adót, ezt csinálják 150 éve gyakorlatilag. Míg Európában nem ezt csinálják, nézd meg a görögöket vagy az olaszokat (és akkor a volt kommunista közép-kelet európai országokról nem is szóltam) Ezért nem is értik az amerikaiak, hogy miért tüntetnek Franciaországban, mikor 60 évről 62 évre emelik a nyugdíjkorhatárt. Meg vannak ezek őrülve? Ezek nem akarnak dolgozni?
És akkor most vissza az orvosokhoz, mert ebből a két földrész közötti alapvető különbségből persze te csak azt tudod levonni, hogy a magyar orvos szar (ahogy azt korábbi kommentben már írtad) és a magyar kórház szar.
Van egy rossz hírem megint, a világ között nem csak a munkához való hozzáállás más, hanem a körülmények is. Amíg az USA-ban egy szakorvos évi 200 000 USD-t keres, ami 40 millió Ft. Addig Magyarországon egy szakorvos évente kb. 1,3 milliót Ft-ot kap (a hálapénzről természetesen felesleges beszélni, mert számtalanszor le lett írva, hogy a hálapénz 90%-át az orvosok 10%-a teszi el, tehát nem mindenki egyenlő mértékben) Magyarországon nem 40 milliót kellene egy orvosnak évente keresnie, elég lenne ennek a tizede is. Hasonlóság a 2 rendszer között, hogy a rezidens mindkét helyen minimálbérhez közeli pénzt kap, de abban a pillanatban, hogy az amerikai fellow státuszba lép megugrik a fizetése, míg a magyar klinikai orvosé szinte nem emelkedik.
Magyarországon a következőt kellene csinálni: a rezidens fizetését 150 000-re kellene emelni, a klinikai orvosét 250 000-re, a szakorvosét meg 350 000-re minimum, ezen felül kapna még a kórházak főorvosai és az egyetemi adjunktusok, docensek és professzorok.
Ha ez megtörténne, a következő naptól már nem lenne hálapénz, és az az orvos is eltávolítható lehetne a rendszerből, akinek tényleg baj van a hozzáállásával.
Viszont ekkor még egy büdös szót sem szóltunk a kórházak körülményeiről. De arról már ne is beszéljünk, mert felesleges...
És akkor a 3. rossz hír: van egy ragyogó hasonlóság azért az amerikai és a magyar rendszerben, mindkettő a jelen lehetőségeihez mérten a maximumot adja.
Ennyi.
Droidfigyelő (törölt) 2010.11.05. 10:26:18
Ez is teljesen igaz. Nehéz dolga van az orvosnak ilyen szempontból is.
Ugyanakkor az orvos az egyetlen olyan szakmát műveli, amelyben társadalmi felhatalmazás szerint, közvetlenül és szó szerint, nem idézőjelben belenyúlhat a páciens testébe és életébe (persze, azért hogy javítson a versenyző helyzetén). Ebből fakadóan minden szavának és tettének egészen más a súlya, mintha bárki más morcos vagy bunkó, vagy ha rossz lábbal kelt volna fel. Ha a rendőr bunkó, legfeljebb egy bunkó rendőrrel van dolgom. Ha az orvos szavait félreértem, vagy úgy érzem, hogy nem törődik velem, rosszabbodhat az állapotom. Nagy különbség. Na, pl. ennek a felismerése hiányzik valahogy a legtöbb orvosi kommunikációban.
Hans Lopkowitz 2010.11.06. 22:34:53
Kedves Miklós,
Sok mindenen lehet vitatkozni, de egy biztos: ha megemelnék az orvosok fizetését, akkor sem jönne rendbe az ellátás.
Barnamaci 2010.11.08. 13:00:18
2. Tudomásul kell venni, hogy egy lehangoló környezetben az orvos is másképp dolgozik, sztem mindenki közülünk jóval jobban teljesit, ha a környezete esztétikus, és jól érzi magát benne!
3. Aki egy kicsit más szempontból is szeretne belelátni az orvosok munkájába, annak melegen ajánlom a "A gyógyitás útvesztője" c. könyvet egy orvostól. Hihetetlenül jól megirt könyv, és egész másképp néz utána a beteg az orvosokra!
Az utolsó 100 komment: