25 évesen beleőszültem a történtekbe

2010.09.25. 06:00

Tisztelt Praxisblog!


Előre is elnézést kérek a hosszú levélért, mert ugyan még nem tudom melyik végéről kezdjem a 4, lassan 5 éve tartó kimondhatatlan dühöm levezetését, és nyilvánosságra hozatalát azt tudom hogy hosszú lesz. A gyógyszerek dózisát a lent leírt okok miatt emlékezetből írom, és mivel teljesen laikus vagyok nem biztos hogy nem irreálisak a számok. Kérem ne vegyék csúsztatásnak, nem célom, és vegyék figyelembe hogy már lassan 4 éve történt, egy számomra még mindig felfoghatatlan eseménysorozat kapcsán. köszönöm.

 


Az eset 4, lassan 5 éve történt, én akkor 21 éves voltam, a férjem pedig 24. Azon a nyáron, 2006-ban összeházasodtunk, elég fiatalon, gondtalanul tekintettünk a jövőre.

A férjem aztán szeptember elején kapott egy hasmenős vírusnak látszó dolgot, levert volt, és étvágytalan. Első körben nem akart orvoshoz menni, mert gondoltuk az iskolában szedte, össze ahol akkortájt angolt tanított. Bekapott pár széntablettát, és vártunk. Eltelt pár nap, akkor már görcsei lettek, és fátyolos sárgás réteg ült a szeme köré. Vasárnap elégeltem meg a dolgot, és hívtam az ügyeletet, gondoltam adnak neki valamit, amitől holnapig lábra tud állni a további kivizsgálásokhoz. Nem így lett. Az ügyelet azonnal hívta a mentőt, ami a Szent László Kórház fertőző részlegére szállította a férjemet.


Az ügyeletes orvos hangnemében egy kiképzőtiszttel volt egyenértékű, elkezdte faggatni a férjemet. Alkoholfogyasztás, szexuális élet, drog, stb. A válasz mindenre nemleges volt, normális konszolidált életet éltünk. Csak ezt valamiért nem akarták elhinni nekünk elsőre.Meg másodjára sem. Természetesen a vasárnap este úgy telt, hogy még egy infúziót se, vagy egy fájdalomcsillapítót sem kapott, ennyi erővel otthon is maradhattunk volna. Viszon így tönkretettük az életünket.


Másnap a fertőző részlegen megjelent orvoscsapat vizitálni kezdte a betegeket. Maszk, és kesztyű, és minden nemű sallang nélkül. Le is vették a férjemtől a vért, másnapra ki is jött az eredmény hogy nincs se Hepatitis A-B-C-je sem nem HIV pozitiv, és nagyjából semmilyen beazonosítható vírust nem találtak nála. Ekkorra viszont már teljesen besárgult, és kiszáradt mert minden kijött belőle. Ezután kértem őket hogy mivel szemmel láthatólag nem fertőző beteg, ne legyen a fertőzöttek között. Jól van, pont van egy szobánk, de hát annak ára van, 50 ezer forint. Mennyi? Kérdeztem én akkor 2006-ban, mikor ez egyhavi lakbérünket tette ki.Gyorsan kölcsönkértem a családomtól, -21 éves egyetemista voltam ugye- az összeget, és rohantam ahogy csak tudtam a kórházba. át is tették egy privát szobába még aznap. A labor alapján súlyos májfunkciózavart állapítottak meg, és annyit közöltek hogy nem vírusos és nem is toxikus eredetű.


A billirubin érték nagyon magas volt, ezért közölték hogy az infúzió mellett, nagy dózisú szteroidot fognak neki adni. Mivel korábban sosem szembesültem semmilyen kórházi esettel, szemrebbenés nélkül fogadtam el azt amit mondtak. Ekkor a főorvos közölte hogy az is lehet hogy autoimmun betegséggel állunk szemben, de OLYAT Ő MÉG CSAK NŐKNÉL LÁTOTT, tehát nem tartja valószínűnek.
Megkezdték a szteroid adagolását, a férjem, aki egy nagyon akkurátus okoskodó alkat egyébként, elég sokat tudott a szteroidokról, és nagy "nerd"-ként lenézve gondolt minden "gyúrósra" aki ilyenekkel él.


Szóval félt is a mellékhatásoktól,de részletesen kikérdezte az orvost hogy ekkora dózisnál mire számítson. Mivel amerikában nőtt fel, (tehát kettős állampolgár) nem nagyon értette az olyan szavakat hogy vizelet, széklet nyilván otthon senkinek nem így hívja az anyukája ezeket a dolgokat. ő márpedig csak konyhanyelven beszélt magyarul. Az orvos, aki már akkor közel egy hete kezelte, minden alkalommal 5 ezer forintot kért vizitenként, mondván angolul ennyi. ez gyakorlatban úgy nézett ki hogy amit mondott, lefordítottam angolra, ő meg bólogatott hogy yes yes.. ekkor jártunk 100 ezer forint körül, nővérekkel, mindennel együtt.


Eladtam a laptopomat és vártam a javulást. viszont ehelyett ugye 2006 őszét írva más dolgokról értesültem minden reggel a látogatásokkor. Az orvosok a betegek füle hallatára az orvosiban CIGARETTÁZVA, kávézva vitatták meg az aktuálpolitikát, és kaján vigyorral a képükön járkáltak a betegek között, nagyjából fittyet hányva rájuk.(itt jegyezném meg, remélve hogy az olvasók nem ezen fognak lovagolni, mert nem szándékom ilyen irányba gúnyolták ki. ha ennyit tettek volna csupán, higgyék el említésre se lenne méltó a dolog. mindenki azt gondol orvosként is, ami neki tetszik, szóval nem egy ilyen mártírkodás akart lenni)


A folyosón zokogó hozzátartozók vették tudomásul napról napra hogy ennyi, nincs tovább. Az orvosunk autóját megrongálták, vagy ellopták, nem tudom végül, de bejelentette hogy sürgős intéznivalói miatt nem jön pár napig, de a kezelés folytatódik. A férjem pedig egyre rosszabb bőrben volt. Nyugtalan lett, sebesre vakarta a bőrét, a sárgaság mintha már zöldes árnyalatúra váltott volna, ingerülten csapkodott, és továbbra is hasmenése volt. Az étrendje májregeneráló jellegű volt, tehát mézes, cukros dolgokat kértek hogy hozzak, ők is mákostésztát, és süteményt adtak neki. Az állapota egyik napról a másikra rohamosan romlott. a leletei alapján a billirubin csökkent ugyan, viszont a GPT, GOTT minden egyre rosszabb mutatókba szökött át. És egyre ingerültebb lett.


Egy csütörtöki napon bementem hozzá, de közölték hogy elhagyta a kórházat, saját felelősségre. Zárójelentés nélkül. Gyógyszerek nélkül. Gyanús volt ez így nekem, ő nem az a fajta ember aki csak lelépne. hívtam telefonon, összefüggsételenül beszél, és közli hogy szineket lát, és az a sejtése hogy megmérgezték. Akkor abban a percben mondjuk összeomlottam lelkileg, hogy mi történt a férjemmel, a szerelmemmel, de minden erőmet latba vetve rávettem hogy visszajöjjön a kórházba. Megint egy újabb hiba. Ők ekkor közölték, hogy a férjem ön és közveszélyes, az állapota STABIL, ezért átadják a SOTE pszichátriájának. Zárójelentésben beírják hogy a zárt osztályra, nekem a szemembe pedig hogy neeem nem a zártra. minek?


Másnap megyek be a pszichátriára, és a hatágyas zárt részlegen, hetedikként középen fekszik a férjem. A szeme fennakadva, a szájából folyik a nyál, nem reagál, nem ismer fel.Elkérem a kórlapot, látom hogy a billirubin megint nagyon magas. Kitakarom, látom hogy új ágynemű kell neki, vállat vonnak hogy majd csak reggel. Nézem milyen gyógyszert kap. Haloperidol kúrát. Ekkor, felhívtam az orvos ismerősömet, és elkezdtem rimánkodni hogy jöjjön, és csináljon valamit, mert meg fog halni a férjem úgy érzem.


Eljött az orvos ismerősöm, hozott 25 ezer forintot, a férjemet megfürdethettem, és kapott tiszta ágyneműt. Beszélt a pszichátrián ügyeletes doktornővel, aki közölte hogy nem tud mit tenni, a férjem hallucinál színeket lát, és hangokat hall. Ekkor ránézett az ismerősöm a kórlapra, és látja hogy (AZT HISZEM) 200 mg szteroidot kap gyakorlatilag 2 hete, mindenféle csökkenés nélkül, emellé pedig nagy adagban 100 mg haloperidolt. Kérte hogy vegyék figyelembe a májgyulladást, és csökkentsék az adagot, de semmilyen jelentőséget nem tulajdonítottak neki. Én zokogtam a tehetetlenségtől, az osztályon fekvő mániákus depressziósokkal együtt, egy nővér, még gúnyosan oda is vetette hogy mennyire beleillek a képbe.


Ekkor szóltam a főorvosnőnek, aki megértéssel fordult hozzám, és megígérte hogy tesz az érdekemben. A férjem ekkorra már nem tudta megmondani a nevét. Másnap mondta a főorvos, hogy nem tehet semmit, mert a pszichátriáról nem vesznek csak úgy át betegeket máshova, ÉS A FÉRJEM KÓMÁBAN VAN.


Megkérdeztem mennyi, és azt mondta adjak 25 ezret a férjemet kzelő orvosnak, meg álljak a sarkamra, hogy márpedig betegjogi képviselőhöz fordulok. Az orvos, aki éppen kényszertáplált a folyosón egy magán kívül örjöngő nőt, úgy hogy a hajánál fogva rángatta, kinevetett mikor fenyegettem. Ekkor elfutott a méreg, bevágtattam a betegjogihoz, akinek közöltem hogy egy amerikai állampolgárt tartanak fogva a zárt osztályon,kómában van, és a diplomáciai segétségért fogok folyamodni ha azonnal nem kapom meg a megfelelő segítséget. nem tudom mi szállt meg ott egyébként azóta sem. Azonnal időpont a kórház igazgatójával, másnap átvétel a SOTE1 belre. Ott rögtön vérvétel, és hát egy addig számomra ismeretlen eszköz a vércukormérő is előkerült. Kiderült hogy a férjemnek abban a percben 22-es volt a cukra. ekkor azonnal elfelezték a haloperidolt, mivel azonnal abbahagyni nem lehet az ilyesmit, és lenyomták a szteroidot, és sürgősen kapott inzulint. Megkérdeztem mennyi, azt mondták hogy hozzak egy szép csokor virágot a pultra.


A kezelés ezek után hetekig tartott. Egy idős professzor kezdett vele foglalkozni, napról napra javult az állapota, és tért vissza bele lélek. Elkérték a Lászlóból a kórlapokat, ahol kiderült hogy napi rendszerességgel váltogatták a szteroid dózisokat, egyszer-kétszer össze is cserélték egy másik beteggel, volt hogy valaki beírta hogy lázas-nekem ilyenről sosem szóltak, és a férjemnek sem - kapott lázcsillapítótól elkezdve vízhajtón át mindent.
véletlenül.


A betegség konkrét okát nem tudtuk kideríteni. A professzor által csinált biopszia eredménye teljesen irreleváns, ismeretlen eredetű májgyulladás. Viszont az autoimmun hepatitisz tesztje pozitiv lett, így a szeptemberben kórházba került ember márciusban került olyan szintre hogy immunszupresszánssal kombinálhatták a kezelést.


A kórtörténetben tehát SZEREPEL:
Ismeretlen eredetű májgyulladás.
Szteroid indukálta diabétesz
Szteroid indukálta pszichózis
Autoimmun Hepatitisz


Szerencsére a kitartó önfegyelemnek, azóta inzulinra nincs szükség, csak szénhidrátkontrollra, az immunszupresszáns mellett naponta 2 mg szteroidot szed, már egy éve. Ha azt nézzük sikersztori, hiszen él, a végén jó kezekbe került. Ha azt nézzük egy életre megnyomorították és nincs felelős,akkor iszonyatos düh. azóta az a részleg megszűnt a Lászlóban. Amíg volt, a betegjogi képviseleten egyébként ott annyi panaszos lézengett mintha pénzt osztottak volna. Ha azt nézem hogy az egyetlen helyem ahol nem kértek pénzt mentették meg a férjem életét azt mondom sikersztori. ha azt nézem hogy ez a hely az aki eltusolta, korrigálta a Lászlóban elkövetett sorozatos bakikat, mintegy védve az orvoskollégát olyan módon, hogy a mai napig nem hajlandók kiadni egyetlen, az üggyel kapcsolatos dokumentumot sem, azt mondom hányinger.


Ha azt mondom hogy 25 vagyok, és minden szál hajam ősz, elfog a sírhatnék.


Amennyiben az írás megjelenne a honlapon, és elötte Ön-Önök átszerkesztenék, megvagdosnák, kérem elötte küldjék el nekem azt a verziót. Ha arra gondolok, hogy a végső stádiumban lévp májcirrózisos gyuszi bácsi volt a lászló akkori betegei között az orvosok számára istenkirálynak titulálva, nem pedig Puskás Öcsi, aki szintén ott volt, és nem pedig egy 24 éves fiatal ember, törni zúzni tudnék haragomban, hogy hogy voltam olyan ostoba hogy szemrebbenés nélkül elhittem amit mondanak.


Mindenesetre én ott voltam, végig csináltam, és kibírtam. Ha nagyon érzelgős, akkor az azért van, mert azt mondják hogy ennek az 5 évnek kellene életem legszebb éveinek lennie.


Köszönettel,
Emilia

 

 

 

Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használd Kórházértékelőnket!

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bakela 2010.09.25. 21:16:52

-Autoimmun hepatitis = ismeretlen eredetű hepatitis /még akkor is, ha a gasztroenterologia orvosi polcán 1.5 folyóméter található a témáról.
-Az ismert etiológiájú májgyulladások lefolyásában is nagy szerepe van az /aoto/immun mechanizmusoknak.
-A steroid /glucocorticoid/ gyógyszerek legalábbis átmenetileg, -talán csak a steroidtúltermeléssel járó betegségre nem áll (Cushing) -majd a világ összes betegségének tüneteit csökkenthetik- elfedhetik. Éppen ezért meglehetősen nagy a visszaélés velük. Mellékesen iszonyú sok potenciális mellékhatással / cukor, vérnyomás, fekély, hasnyálmirigy-gyula, csontritkulás, asepticus csontelhalás, /combnyak/törés, depressio, mellékveseatrophia, csökkent immunvédekezés-> fertőzések, /TBC!!/ daganatok, károsodott stressreakciók, bőrkárosodás, hajhullás, hízás, jellegzetes arc- és testalkati változás, izomatrófia, vizenyők, szívelégtelenség, fokozott vérsűrűség- viszkozitás /vvt^/ sexuális diszfunkciók, növekedési zavar, szürke-/zöld hályog, alvászavar és még a jó Ég tuggy'a mik.
-A haloperidol egy qrva jó szer. Kezelhetővé teszi a bengáli tigrist is 2 percen belül. /persze nem jó „rajta maradni”+ van egy ritka a laikusok számára rémísztően bizarr mellékhatása – torzios dystonia/ Ún . nagy potenciálu antipsichoticum. A tiapridal viszont közepes potenciálu antipsichoticum,- csak el nem ítélhető módon nyu'ktatónak /is/ használjuk. Bengáli tájger<->puma.
-Ha az amúgy már zöld, bőrét szétvakaró májbeteg nyugtalan, csapkod, netalán lepkézik, irritált, zavart, agressziv/ v. aluszékony, színes ablakokat lát, -hát nekem inkább a fenyegető májkóma ugrana be, mint a pár napja kapott Solu-Medrol.
-A dolog ettől függetlenül sz@r, igazi szörvájvör sztori. Gratula a túléléshez.

-DE: Mindentől függetlenül- érdekelne /vesszőparipa/: mennyi volt a kedves beteg, illetve idesszülei által a magyar TB kasszába befizetett járulék az elmúlt 20 évben? /mivel a leírt többszörös gyilkossági kísérlet -pfuj, fehérköpp'enyes gyilkosok!- úgy 10 misi körüli végösszeget adhat ki./ Élek a gyanúperrel: kilfeldi-magyar kettős/hármas/álompolgár, egyetemista- állampolgári jogon jár MINDEN. Vagy, amitől viszont én őszülök már meg, havi 4500 /NÉGYEZERÖTSZÁZ/ HUF befizetése mellett, a KÖVETKEZŐ NAPTÓL, MINDEN, MINDIG, AZONNAL, A LEGMAGASABB SZÍNVONALON, KERÜL-AMIBE KERÜL igénybe vehető.

- Biz' szaladgálnak az utcán gyakorló őrültek szép számmal, csak azért, mert a megfelelő fél órában az aranyos bírónővel kedvesen, összeszedetten el tudtak elbeszélgetni.

-Régen má'ajánlottam: „http://www.384ugyvediiroda.hu/” Itt igazán autentikus személy adhat iránymutatást SOTE elhárítótiszt> etikaprof>No.I. műhibaspec.
A nagyobbik buxát ne felejtsétek otthon!
- A betegjogi képviselet, ebben a formában egy viccgyűjtemény- Csehák pénzszivattyú: „http://www.jogvedok.hu”

Dr.laikus PhD 2010.09.25. 21:21:02

@Megszívtuk-Waze:

Nagy dózisú szteroid adása esetén erre figyelni KELL.

Rossz helyen volt. A diagnózis felállításakor nem a szakmai kíváncsiság kellett volna győzzön, hanem immunológust kellett volna hívni.

Már az is furcsa, hogy egy fertőző osztályról immun beteget automatikusan nem helyeznek át.

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2010.09.25. 21:21:37

@Dr.laikus PhD:
A betegség, halál nem válogat, hogy szeretünk e vagy sem. Én is szeretem azt akit írtam. Ez tragédia és szar 100 000 -ból egynek lenni. Gyerekek halnak meg fúk, lányok, apák, anyák.
Ha betegen is, de életben maradnak szeretteink, kis idő után rájövünk, hogy hálásak lehetünk a sorsnak. Én sem lennék most ha anno nem fogadja el az ismerős, hogy ezentúl így kell élnie.!

Dr.laikus PhD 2010.09.25. 21:23:54

@bakela:

Semennyi.
Amerikai állampolgár. :DDD

Dr.laikus PhD 2010.09.25. 21:24:59

@Megszívtuk-Waze:

Nem értelek!

Nem erről szól a poszt, mint amiről Te beszélsz.

Olvasd el bakelát.

Krumpli Bogart 2010.09.25. 21:26:48

@Megszívtuk-Waze: Kérhetett volna? Hogyan? Doktor úr biztos, hogy mindent elmondott? Nem kell esetleg még valamit elmondania? Nem! Az orvosnak van tájékoztatási kötelezettsége, neki kell tudnia, hogy milyen körben és milyen részletességgel kell tájékoztatnia a beteget. Ezt tessék nagyon jól megjegyezni!!!!!
Továbbá, ha kellően tájékoztatták volna, akkor nyilván nem érte volna váratlanul a férjét is és őt is a férfi állapotában bekövetkezett változás. Akkor tudta volna, hogy aha, megmondta az orvos, hogy lesz ilyen mellékhatás, de a máját meg kell gyógyítani. Az egész post arról szól, hogy fogalmuk sem volt arról, hogy mi zajlik.

Egyébként a saját példámból tudom, hogy az orvosoktól SOHA nem kapunk teljes körű és megfelelő tájékoztatást. Egyszerűen azért, mert a honi gyakorlatban az orvosok nincsenek felkészítve erre, nem tudnak kommunikálni a laikus beteggel az adott ember értelmi színvonalának megfelelően. (Gondolom, ez képzési hiba.)
Nálunk szerencsére több orvos is van a családban, ezért van kitől pótlólag tájékoztatást kérni. Megjegyzem, a húgom gyógyszerész, tőle tudjuk meg a leghasznosabb dolgokat.

adamantium 2010.09.25. 21:28:14

@Dr.laikus PhD: én úgy látom, hogy csak a SOTE bel 1-en csináltak immunológiai vizsgálatot, tehát addig nem volt ez csak egy feltételezett diagnózis volt, utólag könnyű azt mondani, hogy nem ott volt a helye, de mivel májgyulladást általában fertőző betegségek okoznak (és ezek nem csak vírusosak lehetnek, illetve nem csak a HVA-B-C vírusok okoznak hepatitist). egy olyan beteget akiről tudjuk, hogy májgyulladása van amit 99% ban talán valamilyen fertőző ágens okoz (és nem mindig kimutatható módon) és csak igen alacsony hányadban autoimmun betegség te alapjáraton hol kezelnél?

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2010.09.25. 21:31:35

@Krumpli Bogart:
Minket a László fertőző osztályán mindig tájékoztattak!

adamantium 2010.09.25. 21:32:03

@Krumpli Bogart: van egy tájékoztatási kötelezettség, úgy orvosi esetekre mind a gyógyszerekre (gyógyszereknél szokott is szerepelni a gyakoriság pl: 1/10000). a korházba került betegek tájékoztatásába is csak a bizonyos hányadot meghaladó szövődményeket vagy köteles bevonni (ha jól emlékszem 1/1000) mert másrészt azt kellene mondjad, hogy ez a gyógyszer mindent okozhat amit el tud képzelni, pl halált meg bénulást, igaz csak 1 esetet írtak le 100 év alatt és 1 milliárd betegből aki ilyet szedett (az se biztos, hogy ettől halt meg) de lehet maga lesz a következő. szerinted hány ember venné be a gyógyszert?

Krumpli Bogart 2010.09.25. 21:35:11

@bakela: -DE: Mindentől függetlenül- érdekelne /vesszőparipa/: mennyi volt a kedves beteg, illetve idesszülei által a magyar TB kasszába befizetett járulék az elmúlt 20 évben? /mivel a leírt többszörös gyilkossági kísérlet -pfuj, fehérköpp'enyes gyilkosok!- úgy 10 misi körüli végösszeget adhat ki./ Élek a gyanúperrel: kilfeldi-magyar kettős/hármas/álompolgár, egyetemista- állampolgári jogon jár MINDEN. Vagy, amitől viszont én őszülök már meg, havi 4500 /NÉGYEZERÖTSZÁZ/ HUF befizetése mellett, a KÖVETKEZŐ NAPTÓL, MINDEN, MINDIG, AZONNAL, A LEGMAGASABB SZÍNVONALON, KERÜL-AMIBE KERÜL igénybe vehető.

Ebben tökéletesen igazad van, ez nekem is a vesszőparipám. Igaz, én nem vagyok részrehajló, így az orvosok OEP felé űzött "ügyes-okos elszámolásaitól" is falnak tudok menni. :)))

Az viszont tény, hogy a postbeli esetet nem lehet finansziális szempontból megközelíteni.

Dr.laikus PhD 2010.09.25. 21:37:42

@adamantium:

Megállapították, hogy autoimmun betegség. A diagnózis már itt helyes.

Jól csinálták a szteroiddal, de nem a szakterületük és nem számoltak a zavart viselkedéssel.

Engem is figyeltek éjjel, nappal, küzdöttem magammal, de tudtam, mert megmondták, hogy lehetséges a rossz reakció.

Tényleg a rossz kommunikáció és a pszichiátria ami miatt az ember felháborodik.
Indokolt esetben nehéz bekerülni, indokolatlanul meg nehéz kikerülni. :((

Dr.laikus PhD 2010.09.25. 21:41:41

@adamantium:

Persze mosollyal fogadd amit a kezelésről mondok.
A sajátomat ismerem, én csak jót mondhatok.

Góckutatás, téves következtetések, a talpamtól a fejem búbjáig mindent aprólékosan kivizsgáltak.
Én mentem pszichiáterhez, hogy bennem van a hiba.

De van diagnózis és élek. :)))

Krumpli Bogart 2010.09.25. 21:42:56

@Megszívtuk-Waze: Elhiszem. Engem meg szinte soha, sehol nem tájékoztattak teljeskörűen. Mindig sikerült megtudnom valami újat. Volt, hogy nem mondták meg, hogy egy gyógyszert ugyan naponta 3x kell bevenni, de nem a három étkezéshez, mint az szokásos, hanem pontosan 8 óránként, mert csak így tartható fenn a megfelelő gyógyszerszint a szervezetben.
S még valami. A szóbeli sietősen eldarált információáradatból sok mindent elfelejthet a beteg, pláne, ha már nem húszéves. Soha nem írnak le semmit a tájékoztatásból.
De azt le tudják írni, amivel a felelősséget lerázhatják magukról.

Az állatorvosom a megbeszélést követően emailben szokta elküldeni, hogy mit, mikor kell csinálnom, mikor kell kontrollra, oltásra menni és még előző nap szintén emailben figyelmeztet. Nem, nem ér rá nagyon, reggel 9-től szünet nélkül, folyamatosan rendel este 7-ig.

Dr.laikus PhD 2010.09.25. 21:44:32

@Krumpli Bogart:

Itt tanított, fizetett járulékot, de közel nem annyit amennyibe a betegsége kerül.

De ez a szolidaritási rendszer.

Nyilván már dolgozik, fizet járulékot és már nem kerül sokba.....

Krumpli Bogart 2010.09.25. 21:55:56

@Dr.laikus PhD: Bocs, látom nem tettem idézőjelbe @bakelát.

Krumpli Bogart 2010.09.25. 22:01:59

@Dr.laikus PhD: Én is. Megyek is aludni. Fölösleges itt felhúzni magam.
Ilyen postoktól bennem is felkavarodnak a családban megesett horrorisztikus történetek.
Nagyon kell vigyázni, észnél lenni és a legelső gyanús jelre minden létező ismeretséget megmozgatni, hogy legyen kontroll.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 22:02:09

@Krumpli Bogart:

"A gyerek gondozás alatt áll, hiszen én gondozom, de ha az állami gondozásra gondolt, azt nem nekem kell igazolnom, mint nemleges tényt, hanem az állami intézetnek kell igazolni, hogy a gondozásában álló gyermek az oltást megkapta."

Hja, hogy te nem tudod, mit jelent a "gondozás"?

Rendszeres orvosi ellenőrzést, általában krónikus betegség miatt, mondjuk a gyerek lehet cukorbeteg, akkor a diabetológus gondozza.

Az meg, hogy általad ismert akut betegsége nincs, nem orvosi szakkérdés. Az, hogy lázas-e a gyereke, még egy jogász ;-) is meg tudja állapítani.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 22:08:21

@Krumpli Bogart:

A tájékoztatási kötezelettség egy gumiparagrafus, akkor szokták elővenni, ha már nincs mibe belekötni, mert még a takarítónő is köszönt a kórházban.

Lehetetlen, ismétlem, lehetetlen olyan jellegű "teljes körű" tájékoztatást adni, amilyet te elegendőnek tartanál.

Egyetlen megoldásként csak az amerikai módszer van: kap a páciens egy vékonyabb könyvet. Az a betegtájékoztató. Ha aláírta, hogy elolvasta, és nincs több kérdése, akkor kezdik ellátni.

Krumpli Bogart 2010.09.25. 22:14:37

@radiologus.hu:
Konkrétan az állami gondozásra utalt a kérdés, megnéztem a jogszabályt (ugyanis ebben az esetben az intézet gondoskodik az oltásról és ezt jeleznie kell, hogy ne oltsák kétszer a gyereket). De ha mégsem, a kérdés akkor sem volt elég konkrét, mert a válasz IGEN-NEM aláhúzás lehetett, nem kérdezett rá, hogy milyen gondozás alatt áll, vagy nem áll.
S ha reggel nem volt lázas a gyerekem, erről nyilatkoztam, de délben már lázas volt akkor én viszem el a balhét? Lakatos Gazsi anyukája is tudni fogja, hogy mi az "akut betegség", amikor aláír?
Gondolkozz már ember! Így íratjátok alá a saját felelősségre mentem haza című nyilatkozatot.
Saját felelősségről akkor beszélhetünk, ha egy személy akaratnyilvánításra és mérlegelésre képes szellemi állapotban, valamennyi lényeges információ birtokában dönt arról, hogy a szakember javaslata ellenére cselekszik úgy, hogy az hátrányára válhat. Ez nem csak egy kifejezés, ennek komoly tartalma is van.

Nyugtass meg, hogy te nem vagy orvos!

Krumpli Bogart 2010.09.25. 22:19:32

@radiologus.hu: Nem mert mindennek ésszerű tartalma van. Tehát ha a férfi elkezdett zavartan viselkedni, akkor meg kellett volna mondani, hogy ennek a nagy dózisú gyógyszer lehet az oka. Ezt nem mondták meg. S a leírásból úgy tűnik, azért nem tájékoztatták, mert nem tudták, hogy ez mellékhatás.
Kérdés, hogy tudniuk kellett volna kellő gondosság mellett, vagy sem.

Krumpli Bogart 2010.09.25. 22:21:44

@radiologus.hu: Egyetlen megoldásként csak az amerikai módszer van: kap a páciens egy vékonyabb könyvet. Az a betegtájékoztató. Ha aláírta, hogy elolvasta, és nincs több kérdése, akkor kezdik ellátni.

Tehát akkor, ha a kezelés során történik valami váratlan, akkor már soha többé nem kell őt tájékoztatni, mert az elején aláírt egy általános halandzsát tartalmazó tájékoztatót? Viccelsz?

adamantium 2010.09.25. 22:29:00

@Krumpli Bogart: általános halandzsa az amit te itt produkálsz, abban a tájékoztatóban a szakmai kollégium véleménye van az adott betegségről, ha az orvos e szerint jár el akkor le van védve, pont ez szab határt a pereknek

bajor gizella 2010.09.25. 22:38:52

Tb támogatás. A férjem dolgozott, valamint magyar állampolgár is. Ennél fogva jogosult volt minden orvosi ellátásra. Attól fogva hogy nem otthon dolgozik, járulékot fizet. amikor kötelező volt a vizitdíj, akkor a járóbetegkezelés során fizettük. Amennyiben fel tud mutatni egy 24 éves szimpla magyar egyetemista-minden más állampolgárság nélkül- annyi járulékot amennyibe ez a betegség került, az nagyon ügyes. Egyébként én már nem hergelem ezen sem magam, mert nem itt olvastam elöször hogy tulajdonképp hálásnak kell lenni hogy ellátták ingyen.
Az meg hogy lesz mindig valaki, akinek jók a tapasztalatai, annak nagyon örülök. Őszintén. Én csak arról tudok nyilatkozni hogy velünk mi, és késséggel elhiszem másoknak a jó tapasztalatait.

adamantium 2010.09.25. 22:43:54

@bajor gizella: erről kár vitatkozni, volt biztosítása és kész, a magyar biztosítási rendszer olyan, hogy nem tesz különbséget, hogy 50 éve vagy 1 hónapja fizetsz, amíg ez így van addig teljes joggal tartott igényt minden ellátásra, amit az adott kórház adni tudott a szakmai és technikai határok közt (pl hiába kért volna PET-CT-t ha ott nincs de egyébként ami van az jár)

adamantium 2010.09.25. 22:44:44

@Krumpli Bogart: ugye zavar ha bebizonyítják, hogy hülyeségeket beszélsz :D szerintem téged kellene kimoderálni már végre csak látom nincs a helyzet magaslatán az elbírálóbizottság

Krumpli Bogart 2010.09.25. 22:46:37

@bajor gizella: Ezt a mennyi TB-t fizetett megjegyzést nem kell komolyan venni. A tisztelt doktor bácsik az anyám TAJ-számára még prosztata műtétet is elszámoltak, tehát nem kell őket félteni.
:)))))))))))))
Ennek a postnak éppen a rossz tapasztalat a témája.

Hatodéves 2010.09.25. 22:48:26

@bajor gizella:
Ilyen alapon az újszülötteknek a légútjait sem lehetne leszívni, mert még nem fizetett TB-t? Vagy esetleg félretenni a számlát az inkubátorról 18 éves koráig...

Ha racionálisan akarunk gondolkozni, akkor egy huszonéves ember meggyógyítása állam- és közérdek, hiszen dolgozni fog még rengeteg évet, gyerekeket fog nevelni, akik majd a következő dolgozó nemzedék tagjai lesznek.

A nemracionálist meg fel sem vetem inkább.

Krumpli Bogart 2010.09.25. 22:48:34

@adamantium: Primitív ostobaságokat írsz össze-vissza, baromira nem érdekelsz.
Tényleg hagyj már, mert viszketek tőled.
:))))))))))))))

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 22:50:20

"Saját felelősségről akkor beszélhetünk, ha egy személy akaratnyilvánításra és mérlegelésre képes szellemi állapotban, valamennyi lényeges információ birtokában dönt arról, hogy a szakember javaslata ellenére cselekszik úgy, hogy az hátrányára válhat. Ez nem csak egy kifejezés, ennek komoly tartalma is van."

Gumi, ismét csak gumi.

Ma azt, hogy valaki korlátozottan csleekvőképes, csak a bíróság állapíthatja meg, megfelelő eljárás után.

És hol húzódik a "lényeges információ" határa? Ha akarjuk, két logikai lépésnyire. Ha akarjuk, akkor meg ötre.
Minden vénás injekció járhat olyan kockázattal, hogy a bőr elszíneződik, véraláfutás keletkezik. De elvileg azzal a kockázattal is jár, hogy az illetőnek végül amputálni kell a karját.

Tájékoztassuk-e e szerint a pácienst, vagy se?

A betegtájékoztató "észszerű tartalma" meg pont annyi, amennyit a sikerdíjas sztárügyvéd megcsicsereg a volt évfolyamtárs bíróval. Nincsenek illúzióim a magyar jogszolgáltatás tekintetében.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 22:51:00

@Krumpli Bogart:

Nem, ha váratlan dolog történik, akkor kap egy újabb könyvecskét.

Krumpli Bogart 2010.09.25. 22:51:41

@adamantium: Basszuskulcs. Ki a rákot érdekel a szakmai kollégium véleménye? Ember! A tájékoztatásnak az a lényege, hogy a tájékoztatott megértse. A szakmai kollégium véleménye a szakmának szól, nem Kolompár Izaurának, aki esetleg olvasni sem tud.
Halványlila segédminiszteri szellentésed sincs arról, hogy mi a tájékoztatás.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 22:55:45

@Krumpli Bogart:

Nem általános halandzsa, hanem teljes körű tájékozatás.

Mondjuk úgy kezdődik, hogy "Ön eleshet a kórházi folyosón és eltörheti valamelyik végtagját".

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 22:56:48

@Krumpli Bogart:

A betegtájékoztatók a szakmai kollégium laikusok számára megfogalmazott véleményét tartalmazzák, nem orvosi szakzsargonban íródtak.

Szíves tájékoztatásul.

Krumpli Bogart 2010.09.25. 22:57:23

@radiologus.hu: Szerintem meg a tartalom nélküli aláíratás a gumi. Aláírathatod, de nem véd meg semmitől. Ugyanis vita esetén nem tudod bebizonyítani, hogy eleget tettél az oktatási törvényben előírt tájékoztatási kötelezettségednek. Saját érdeked, hogy tartalmat adj a tájékoztatásnak. Pl. azért is, mert a gyógyuláshoz a beteg közreműködésére is szükség van. A beteg viszont nem tud együttműködni, ha nem tudja, hogy mikor mit kell csinálnia. Kár, hogy ezt nem vagy képes felfogni.

Krumpli Bogart 2010.09.25. 23:00:51

@radiologus.hu: És az újabb könyvecskében pont az ő konkrét esetére vonatkozó váratlan dolog magyarázata és az azzal kapcsolatos teendők lesznek leírva? Ez egy személyre szóló könyvecske lesz?
Vagy olyan lesz, mint az én gépjárműadótól szóló 6 oldalas határozatom, amiben minden létező szankcióval megfenyegettek, arra az esetre, ha nem fizetem be határidőben a 0 forint tartozásomat? Így bírták közölni, hogy nincs hátralékom.

Krumpli Bogart 2010.09.25. 23:03:17

@radiologus.hu: De a VÉLEMÉNY kit érdekel?
Engem, ha beteg vagyok a konkrét bajom, az enyém érdekel. Ne általánosságban a betegség.

Krumpli Bogart 2010.09.25. 23:04:13

@radiologus.hu: Ezt komolyan mondod, vagy vicc?

adamantium 2010.09.25. 23:04:40

@Krumpli Bogart: súlyos agybaj mondom én, pláne, hogy megint mondtál egy orbitális marhaságot. nem is olyan régen el lett magyarázva, hogy hogyan történik ez az úgy nevezett "elszámoltak a számlámra nem létező beavatkozásokat", hogy ezeknek mennyire kevés közük van az orvosokhoz és intézményekhez és mennyire sok a csaló betegekhez, de erről gondolom fogalma sincs egy tapasztalt jogásznak :D jogásznak :DDD

Krumpli Bogart 2010.09.25. 23:08:34

@adamantium: Tényleg agybaj! A kisebbségi komplexusodat kellene kezeltetni, mert ez így még engem is fáraszt, neked meg borzasztó lehet.

adamantium 2010.09.25. 23:14:29

@Krumpli Bogart: remélem magadból és a szakmai tudatlanságodból indulsz ki, amennyit ma összehordtál úgy marhaságot mint úgymond szakmai "tudást" és "bazdmeg"-et, csak azt lehet mondani, hogy vagy nagyon gyenge a magyar jogászképzés vagy te max takarítani jársz egy igazságügyi intézménybe 25 éve

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 23:15:27

@Krumpli Bogart:

Ha jogászkodunk, jogászkodjunk rendesen. :-)

Nem "tartalom nélküli aláíratás". Ott van írásban a teljes körű tájékoztatás, plusz, ha még vannak kérdései, azokra is választ kap.

Hja, hogy lusta elolvasni a könyvet? Azért íródott, nehogy meg lehessen támadni a kórházat, hogy kifelejtettek valamit a teljes körű tájékoztatásból.

Természetesen a valóságban Magyarországon csak 1-2 A/4-es lapnyiak a tájékoztatók, köznapi nyelven írva.

Ha a páciensnek nem mondják meg, mi fog történni vele, az valóban hiba.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 23:16:57

@Krumpli Bogart:

Nagy eséllyel olyan lesz, mint az adóhatározatod.

Természetes önvédelmi reakció az intézmények részéről.

adamantium 2010.09.25. 23:17:36

@radiologus.hu: fölösleges kínlódni vele úgy nézem, egy fekete lyukban is nagyobb a világosság mint az ő fejében, vagy álomvilágban él vagy soha nem találkozott még az életben ezekkel a problémákkal, nemhogy 25 éve ezzel foglalkozna

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 23:19:22

@Krumpli Bogart:

Ha nekem kellene fekvőbeteg-ellátó intézményi betegtájékoztatót írnom, ezt (illetve bővebb változatát) az általános részbe mindenképp belevenném.

A kórházi tartózkodás ugyanis kockázatos dolog, és a tájékoztatásnak teljes körűnek kell lennie.

Vagy nem?

Krumpli Bogart 2010.09.25. 23:19:31

A könyvben benne lesz, hogy milyen kiterjedésű pl. a prosztata daganata? Milyen kezelést javasolnak, mit lehet választani, milyenek a gyógyulás esélyei, változik-e a szexuális élete és megmarad-e a nemzőképessége?

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 23:20:26

@Krumpli Bogart:

A szakmai tájékoztatást részben írásban, részben szóban megkapod.

Az írásos az általános, a szóbeli a személyes.

Krumpli Bogart 2010.09.25. 23:23:27

@radiologus.hu: Az a baj, hogy a teljes körű tájékoztatás nem azonos az általános tájékoztatással. A teljes körű tájékoztatás minden esetben egyénre szabott. Mert a beteget nem az általános dolgok érdeklik, hanem az ő konkrét betegsége.

Krumpli Bogart 2010.09.25. 23:24:33

@radiologus.hu: És abban benne vagy, hogy diktafonra felvegyem a szóbeli tájékoztatást?

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 23:25:57

@Krumpli Bogart:

Egy, a prosztata daganatában szenvedő embernek?

Konkrétan igen, lehetőség szerint szakirodalomból származó statisztikai adatokkal alátámasztva.

Egyik fajta beavatkozástól X % gyógyul, másik fajta beavatkozástól Y % gyógyul, de az egyikben N %-ban, a másikba meg M %-ban vannak szövődmények, melyek Q %-ban a nemzőképesség elvesztését, W %-ban a közösülési képesség elvesztését is magukban foglalják.

Aztán a beteg eldönti, hogy egyik vagy másik fajta bevatkozást választja.

Nincs ám paternalizmus, hanem partnerség! Nem holmi orvosok vagyunk, hanem igazi szolgáltatók!

A világ most efelé halad. Szerintem ez nem jó irány, de attól még a változás egyértelmű.

Krumpli Bogart 2010.09.25. 23:28:40

@radiologus.hu: Persze, bele lehet venni, de gondolom, a problémák, perek jelentős része nem abból ered, hogy elesik a beteg a folyosón.
Szerinted akkor az ilyen veszélyeztetettségi tájékoztatóba bele vehetjük, hogy vegye tudomásul a kedves beteg, hogy előfordulhat, hogy műtét során a hasában felejtünk egy ollót, egy kendőt, esetleg kisebb terjedelmű nővérkét, de ilyen esetben reklamációnak nincs helye? :)))

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 23:29:05

@Krumpli Bogart:

Előre ismert hangfelvétellel szerintem nem kifogásolható a dolog.

Tisztává teszi a helyzetet a megfelelő dokumentáció, a beteget is erősen védi.

Kétségtelen, hogy így a prosztatarákosok kénytelenek lesznek 3-4 évet várni a műtétre, mert az orvosuk naphosszat csak teljes körűen tájékoztat, de hát ez az idők szava.

adamantium 2010.09.25. 23:32:40

magyarországon a gyógyításnak 3 formája van:
önkéntes: ilyenkor te mint beteg vagy a gyámod elfogadod/ja a feltételeket és aláírod a papírt, ha nem tetszik valami akkor nem írod alá és keresel másik orvost
kényszergyógykezelés: ilyenkor bizonyos törvényes határok között a beteg beleegyezése nélkül lehet bizonyos beavatkozásokat tenni, ma már nagyon kevés betegség esik ebbe a csoportba, talán még a veszettség
ha a beteg nem beszámítható, nem képes kooperációra és életveszélyben van ilyenkor feltételezhető a beleegyezése és a kezelés 2 orvos aláírása mellett megkezdhető.
jelen eset is az első kategória, vagy elfogadod vagy kereshetsz neked jobban tetsző orvost/intézményt, nálam/nálunk ez van a beleegyező nyilatkozatban másutt talán más (kevés az esély rá de ki tudja)

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 23:33:49

@Krumpli Bogart:

Nem vagyok otthon a műtétes szakmák efféle finomságaiban.

A műtéti kockázatba sok minden beletartozik, tudtommal a műszer bent hagyása is. De természetesen amint leltárhiány mutatkozik :-), korrekten meg kell vizsgálni a pácienst, nem benne van-e a drága holmi.

Egyébiránt soha nem értettem, hogy a sajtóban olvasható esetekben miért nem készült egy egyszerű röntgenfelvétel, amint azonnal meglátszik egy fém eszköz.

Krumpli Bogart 2010.09.25. 23:34:07

@radiologus.hu: Értem. Az orvos szempontjából talán jobb, ha a beteg választ, mert övé a felelősség.
S mi van akkor, ha a beteg nem kérdezett rá a nemzőképesség elvesztésére, mert pl. nincsenek olyan biológiai alapismeretei, ami alapján tudná, hogy ez lényeges kérdés.
Akkor erről kell őt tájékoztatni az orvosnak, vagy sem?

Krumpli Bogart 2010.09.25. 23:35:53

@radiologus.hu: Én már láttam ilyen felvételt. Olló (nak látszó tárgy) volt a hasában. Nem Magyarországon történt.

Krumpli Bogart 2010.09.25. 23:43:43

@adamantium: Mik a feltételek és azok milyen módon vannak rögzítve a "jelen esetben"? Mit írtak alá? Erről nincs szó a postban.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 23:44:12

@adamantium:

Nekem van egy betegem, akit én nem vagyok hajlandó a jövőben megvizsgálni.

Eütv. 131. §. 5/c.
"c) vele szemben a beteg sértő vagy fenyegető magatartást tanúsít, kivéve, ha e magatartását betegsége okozza"

egy maréknyi dollár 2010.09.25. 23:44:53

Te gizella,ez azért túlzás.Először kettős,később amerikai állampolgárságú férjed/magad írtad/ legutóbbi hozzászólásodban már magyar, aki így Magyarországon ingyenes orvosi ellátásra jogosult.Ehhez képest az első hét a Lászlóban százezer forintotokba került;a kezelő orvos naponta konkrét összeget kért az ellátásért.Legutóbb viszont azt kommentelted,hogy egyesek szerint "...hálás lehetek,hogy ellátták ingyen."
Üti egymást a kettő,nem?
Had' kötekedjek még egyet:a cikk elején kétszer is említed,hogy "4, lassan öt éve" kezdődött a történet.Pár mondat után megtudjuk,hogy férjed 2006. szeptemberében került először kórházba.Na, erre mondják, hogy pontosan négy éve.
Nem gondolod, hogy ezzel a sok össze-vissza beszéddel megkérdőjelezed a szavahihetőségedet?
Na, lehet ekézni,kiszálltam,minden jót a végkimerülésig kitartóknak.

adamantium 2010.09.25. 23:47:03

@radiologus.hu: hacsak nincs életveszélyben és tudsz biztosítani neki megfelelő szintű kezelést más kolléga által nyugodtan visszautasíthatod valakinek az ellátását
@Krumpli Bogart: minden osztályos felvételkor alá kell írni (nálunk legalábbis) 2 papírt: beleegyező nyilatkozat és adatvédelmi tájékoztató, ezek nélkül nem kerül fel senki (persze ha a beteg aláírásképes)

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 23:48:05

@Krumpli Bogart:

Elvileg az írásos, de legalább a szóbeli tájékoztatónak tartalmaznia kellene, hogy TUR műtét után retrograd ejakuláció várható, azaz a műtéten átesett férfi hagyományos módon igen kis eséllyel fog gyermeket nemzeni.

A nemzőképesség teljes elvesztése egyébként orvosilag szerintem csak akkor történik meg, ha a here végzetesen károsodik, de a pontos meghatározás miatt így éjféltájt nem fogok felhívni egy urológust. :-)

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 23:50:18

@adamantium:

Nincs életveszélyben, időnként kontrollra küldik. A közelben van intézmény, ahol ellátják.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.25. 23:51:31

@adamantium:

A karszalagot az adatvédelmi tájékoztatóban írja alá a beteg nálatok?

adamantium 2010.09.25. 23:56:38

@radiologus.hu:
1. akkor tiszta ügy
2. régebben úgy volt, de mostanában mindenki kap egyet és ha akarja akkor saját felelősségére leveszi, így még biztosabb :D

Krumpli Bogart 2010.09.26. 00:05:19

@radiologus.hu: Itt nem az orvosi problémával van gondom, hanem azt kérdeztem, hogy a nemzőképességet érintő körülmény olyan lényeges körülménynek minősül-e, amire kiterjed a tájékoztatási kötelezettség akkor is, ha a beteg nem kérdez rá. Tehát ha a beteg nem kérdez rá, s nem is tájékoztatták erről, akkor sérült-e a tájékoztatáshoz való joga. Pl. ha tudta volna, hogy a betegség ilyen következményekkel jár, akkor spermabankot vett volna igénybe.

Engem ez a post pusztán azért izgat, mert ebben az esetben úgy tűnik, hogy minden probléma a tájékoztatás hiányából fakadt. De nem tudom megállapítani, hogy ebben az ügyben a tájékoztatási kötelezettség elmulasztásáról volt-e szó, vagy egyszerűen nem tudták, hogy mi okozza a riasztó tüneteket. A történetet csak a beteg szemszögéből látjuk értelemszerűen.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.26. 00:13:48

@Krumpli Bogart:

Szerintem sérült a tájékoztatáshoz való joga.

Ha írásban megkapta és aláírta, hogy elolvasta, akkor persze nem.

adamantium 2010.09.26. 00:14:43

@Krumpli Bogart: meg kell vizsgálni, hogy szteroid adása esetén ennek a két mellékhatásnak a kialakulásának mennyi az esélye, illetve mennyi az esély rá, hogy ilyen gyorsan alakuljon ki. ha ennek 1/1000 nél kisebb az esélye akkor ez egy ritka nem várt mellékhatás és nem szükséges előtte tájékoztatni a beteget, mert egyes betegségek és kezelések mellékhatásairól könyvtárakat írnak, nem várható el, hogy 2 hónapig napi 8 órában tájékoztasd a beteget aláírás előtt mert mire kiokosítod lehet meghal

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.26. 00:16:00

@radiologus.hu:

A "mit tett volna, ha" már csak pusztán a kártérítési igények felturbózására szolgáló ügyvédi trükk.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.26. 00:17:36

@adamantium:

Nekem a posztról az a benyomásom, hogy a nagy belgyógyászkodás közben elfelejtkeztek az "organikus pszichoszindróma" fogalmáról.

adamantium 2010.09.26. 00:19:30

egyáltalán mennyi ilyenkor az elévülés mert ha 4 évnél nem több akkor kár az egészről vitát nyitni

Krumpli Bogart 2010.09.26. 00:24:19

@adamantium: De akkor sem tájékoztatták, hogy ez a riasztó állapot, amit lát a felesége ez éppen egy mellékhatás! Kit érdekel jelen esetben már, hogy mi az esélye? Itt nem esélyről volt szó, hanem konkrétan fellépett a mellékhatás, de nem mondták meg nekik, hogy ez az. Miért nem? Mert nem tudták? Tudniuk kellett volna?

A barátnőmnek méhnyakrákja volt, kemoterápiát, sugárkezelést, mindent kapott. Előre megmondták neki, hogy milyen kellemetlen tünetei lesznek, tudomásul vette és kész. Senki nem kérte számon, hogy mit tettek vele, hiszen a gyógyulás reményében vállalta.

Krumpli Bogart 2010.09.26. 00:28:49

@adamantium: Mármint milyen elévülés. A polgári jogi elévülés 5 év, a büntetőjogi esettől függ, de legalább 3 év.
Egyébként pedig nem a felelősségre vonáson van a hangsúly (attól nem lesz egészséges), hanem azon, hogy az ilyen esetekből tanulni kell. Az okos ember tanul a saját hibájából. Elemzi és tanul belőle, hogy máskor ne kövesse el.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.26. 00:30:06

@Krumpli Bogart:

Benne van az urológia egyetemi tankönyvében.

Tehát elvileg és gyakorlatilag tudnia kellett valamennyi urológusnak.

adamantium 2010.09.26. 00:31:35

@Krumpli Bogart: már írtam a fejfájás csillapítók fejfájást okozhatnak. minden mellékhatást nem lehet és nem is kell elmondani, mert egyes esetekben lehetetlen is és nem is biztos, hogy mérvadó: pl az algopyrintől gyógyszertől kínában egy 96 éves nőnek kihullott a bal lábszáráról a szőr (fiktív történet) de lejelentették annakidején amikor ennek a gyógyszernek folyt a klinikai vizsgálata, és van ilyen "lehet, hogy van köze hozzá" eset ezer, akkor mindegyiket fel kell olvasni? vagy csak a bizonyos gyakoriságot elérőket?

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.26. 00:31:51

@Krumpli Bogart:

Ebbe ne menjünk bele, olvastam én orvosi szaklapokban mindenféle kártérítési peres igényeket, épp csak a tárgyalásra vett ruha számláját nem nyújtották volna be.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.26. 00:33:15

@radiologus.hu:

Az meg megint más kérdés, hogy mennyit jegyez meg a páciens abból, amit az orvos neki mond, ezért kellenek az írásos dolgok.

Krumpli Bogart 2010.09.26. 00:39:44

@adamantium: Tényleg nem érted amit írok, vagy csak rájátszol? Nem azt kifogásolom, hogy előre nem tájékoztatták a beteget arról, hogy a szteroidtól akár meg is hülyülhet, hanem azt kifogásolom, hogy amikor meghülyült, akkor nem mondták meg nekik, hogy nincs gond, a pasi a szteroidtól hülyült meg, de az majd elmúlik, most fontosabb, hogy meggyógyuljon a mája. Ja, és kicsit cukorbeteg is lett, amit kézben tartunk, de még mindig jobb így élni pár évtizedet, mint most rögtön elpatkolni májgyulladás miatt.

adamantium 2010.09.26. 00:42:17

@radiologus.hu: jellemzően semmit nem jegyez meg, de amit a szomszédasszony mond azt garantáltan. én már láttam olyant, hogy haza lett engedve a beteg steril betadines kötéssel visszajött kötéscserére de akkor már egy káposztalevéllel a seben mert a szomszédasszony szerint az jobb, a paradicsomról, sült hagymásról meg az ecetes szalonnáról ne is beszéljek azok a legjobbak kelésre

adamantium 2010.09.26. 00:44:43

@Krumpli Bogart: de ezt is leírtam már ma 2 szer, hogy ha ez egy nem gyakori szövődmény akkor miért kellett volna erre egyből gondoljanak? egy sokkal kézzelfoghatóbbra gondoltak: konkrétan, hogy a kórházban fekvéstől, a lassú gyógyulástól miegymástól megomlott pszihikailag a beteg, nagyobb a valószínűsége. utólag persze már tudjuk, hogy konkrétabb oka volt de akkor ezt még nem biztos, hogy tudták

Krumpli Bogart 2010.09.26. 00:54:56

@radiologus.hu: Pontosan ezt írtam feljebb. A tájékoztatás legfontosabb részét illene leírni. A 65 éves anyám sosem tudta megmondani, hogy mit mondott neki az orvos. Ezért elkísértem. Hát... Voltunk olyan reumatológiai szakrendelésen, ahol elmondták, hogy három hónap múlva kell ide visszajönni, de előtte egy héttel jöjjünk be csontsűrűség vizsgálatra (az alagsorba kell lemenni, onnan át egy kisfolyosón a félemeletre, aztán visszajövünk a leletért és leadjuk a nemtudomhol.... Jegyzeteltem. Valószínúleg kifelejtettem a szóáradatban, hogy vérvételre is kell menni, de lehet, hogy elfelejtették mondani.
Három hónap előtt egy héttel elvonultunk alagsor, kisfolyosó, félemelet, vártunk másfél órát, majd közölték, hogy a csontsűrűség vizsgálatra be kellett volna jelentkezni, de itt és most nem lehet. A Reumatológián pedig egy hét múlva lecsesztek, hogy nincs meg a vérvétel.
Azóta inkább nem járunk oda és nem is kezeljük az anyám csontritkulását.

Erről ennyit.

Krumpli Bogart 2010.09.26. 01:03:07

@adamantium: A kérdés az, hogy kellő gondosság mellett tudni kellett volna-e, hogy ez egy szövődmény. Az, hogy nem gyakori, nem jelenti azt, hogy nem kell felismerni, vagy lehetőségként számba venni és kizárni. Azért a vércukorszint figyelmen kívül hagyása neccesnek tűnik. Mert az akár szövődmény, akár nem, olyan tünet, amit kezelni kellett volna.
Azt pedig végképp nem tudom, hogy indokolt volt-e a leírt dozírozás, amit utóbb jelentősen csökkentettek.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.26. 01:13:50

@Krumpli Bogart:

Az általad írt, prosztataműtéttel kapcsolatos dolog szerepel az egyetemi tankönyvekben, én radiológusként is tudtam róla, bár urológiával utoljára 1998-ban foglalkoztam.

Tehát az urológusoknak is tudniuk kellene.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.26. 01:15:22

@adamantium:

Hú, most megéheztem. Szalonna, sült hagyma, paradicsom...

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.26. 01:16:44

@Krumpli Bogart:

Akkor menjetek el máshová, a csontritkulás erősen veszedelmes dolog.

Csontritkulás - combnyaktörés - egyéb, akár végzetes szövődmények, általában a hosszas fekvés miatt.

Sánta Jómadár 2010.09.26. 04:35:11

Nos, nem egészen egészen értem ezt a "mennyi TB-t fizetett" mizériát...
De azért felmerül bennem a kérdés, hogy valóban ennyire kell függeni az orvos akaratától, valóban a kiszolgáltatottságig (akár a halálig) meg kell bízni egy ismeretlen emberben, csak azért mert Ő az ORVOS? Ha nem lehet faképnél hagyni a slendrián, az empátiát nélkülöző, a felületes hozzá nem értő, netán kísérletező kedvű doktor urakat és hölgyeket, esetleg egész kórházi osztályokat, akkor nem fog az orvosi szakma megítélése egyhamar megváltozni. Sajnos a hétköznapokban a "tudok egy jó orvost", "az egy jó kórház" tartalmú párbeszédek, bár tárgyában nem a teljes orvostársadalomról szólnak, de sajnos valójában mégis.

martav 2010.09.26. 08:46:52

@Babette_: Ugyan nem tolem kerdezted, de en is autoimmmun beteg vagyok es 15 mg Cortefet szedek naponta. Ez is olyan mint a Medrol, allitolag egy kicsit jobb. En a gyogyszer szedesevel tudom szabalyozni a sulyomat. Eleinte meg 30 mg-ot irtak fel naponta, hat akkor en is rohamosan hiztam, heti 3 kg-t is. Lecsokkentettem 10, 15 mg-ra es most igy stabil a sulyom. Viszont ha keves gyogyszert szedek be, amellett hogy kezdek rosszul lenni, 1-2 nap alatt kilokat lefogyok. Persze nem tudom a te betegsegeddel ilyen gyorsan megerezni-e, hogy jo-e a gyogyszerbeallitas.

hower 2010.09.26. 09:57:29

@Veg_: "máshonnan jöttem, konkrétan a poszt és a posztiró miatt, és kicsit se a blog miatt."

Különösebb teteje ennek a blognak nincs, valóban, hiszen ellenőrizhető tények nem hangzanak el rajta. Mindenki fantáziál valamit a kapott nulla információ alapján, aztán ír valamit maga is. Amit esetleg gyorsan kicenzúráz a bloggazda, nehogy kellemetlensége legyen belőle, mert annyira nem bátor ő sem. Intellektuális maszturbálás így ez az egész.

Dr.laikus PhD 2010.09.26. 10:09:07

@hower:

Cenzúrázva a gorombaság van.
A vélemény az nincs.

Egyébként pont ebből a posztból nem hiányzik semmi.
Lehet róla beszélni pro és kontra.

Minden információ adott.

miskabá 2010.09.26. 12:23:54

Van olyan hogy megőszül valaki pszichés hatásra? Úgy tudom ez csak olyan legenda, amit másokról mesélnek, egyes szám első személyben még nem hallottam

adamantium 2010.09.26. 12:34:39

@miskabá: az a verzió, hogy egyik napról a másikra az mese, mert a haj az nem egy élő szövet tehát önmagától változásra sem képes. de egyébként nem lehetetlen

aesculap 2010.09.26. 20:56:18

Ügyeleti elfoglaltság miatt csak most olvastam a posztot és a kommentek egy részét. Nem igazán áll össze számomra a kép, de nyilván bennem van a hiba.
Sárgasággal járó májbetegségben - hacsak nem elzáródás okozza -a szteroid általában jó hatású és indokolt, autoimmun eredetűnél különösképpen.
Psychosist szteroidtól még nem láttam, pedig nagyon sok betegnél alkalmaztam, sokszor nagy adagban is (persze, ettől még lehet mellékhatás, de lehet független betegség is).
Ami számomra értehetetlen (majdnem azt írtam, hogy hihetetlen, de ilyent itt nem illik irni),az a dokumentáció visszatartása. A hatályos eü.tv. már 13 éves, és ha mást nem is, azt minden szolgáltató megtanulta, hogy a doukemntációról a beteg rendelkezik, és ha kéri, mérlegelés nélkül ki kell adni minden, a kezelés során keletkezett iratot (nemcsak a vizsgálati leleteket, konziliumokat, zárójelentést, hanem az orvosi - és ápolási dekurzust, lázlapot, műtéti leírást, adott esetben a boncjegyzőkönyvet, stb.) A kórház a másolatért kérhet önköltségi árat - általában 100 Ft oldalanként -,de rendszerint ezt sem kérik, hogy úgymond ne ingereljék az egyébként is elégedetlen pácienst. Szerintem Mo-n ma már nem fordulhat elő olyan eset, hogy a kh. megtagadná a dokumentáció kiadását.

sorica123 (törölt) 2010.09.28. 16:26:43

@bakela: minden nagyon oké, amit írsz, de a pénzes résznél megeakadtam azzal, hogy mindent a legnagyobb szinten vár el a beteg, holott CSAK ennyiannyit fizet be. Az, hogy a doki utánanézzen annak, hogy autoimmnun-betegsége van-e a paciensnek, nem kerül súlyos ezresekbe, se hosszú munkaórákba. Nem olyanokat várnak itt a kórháztól, amihez ilyen gyógyszer-olyan gépek-amolyan túlórák kellenek, csak egyszerűen annyit, hogy legalább amire van lehetőség, azt tegyék meg. Nem mert a paciens amerikás (vagy egyáltalán akármi), hanem, mert ez viszont a munkájuk, nem plusz szolgáltatás, nem kerül plusz pénzbe, nem akkora plusz meló. Persze, nem véletlen nem dolgozom eü-ben, engem a guta ütne meg, hogy ha akarok, ha nem kb szerzetesnek kell legyek, és már az óriási háromszoros hurrá, ha a rezsit be bírom fizetni meg bevásárolni az akciósból:/(me nyilván én nem állnék neki magánpraxisozni, hogy egyfelől lehúzzam a betegeket, másfelől kilógjon a belem a dupla műszakoktól. Senkinek se jó az.)
@aesculap: ezek az adminisztrációs furaságok nekem is érthetetlenek, én addig jártam volna a nyakukra, amíg nem adják ki a zárót. Nem mert perelni akarok, hanem, mert hadd tudjam már, mi a baj. És esetleg utána tudok nézni hol kezelik eredményesen stb. Amúgy én nem tudom, mit csinál a szteroid (azt hallottam, hogy ekcémára is használják gyógyszerhez), de ha jól értem, az idegek működésére is hat. Lehet, hogy aki pont erre hajlamos, annak tönkreteheti az idegeit?

Mocsár 2010.09.30. 11:06:22

@egy maréknyi dollár: szerintem meg csak neked van szövegértési problémád. Gizella azt írta a levélben, magyar-amerikai kettősállampolgár, a kommetben meg azt, hogy mivel magyar állampolgár (IS), és itt él, itt dolgozik, ide adózik, ide fizeti a TB-t és nem Amerikába. Az, hogy a pszichiátrián a sarkára állt, és kijelentette, hogy egy "amerikai állampolgárt tartanak fogva", jogilag helytálló, hiszen magyar állampolgár IS és amerikai állampolgár IS. Nem beszélve arról, hogy az így emlegetett "diplomáciai segítség kérése" volt az, ami végül megmentette a férfi életét, hisz szemmel láthatólag összeszarta magát az, akivel Gizella beszélt.

Mivel a férj magyar állampolgár IS, itt adózik, itt dolgozik, ide fizeti a TB-t, jogosult az ingyenes ellátásra. Amit Gizelláék fizettek, az mind zsebbe ment a doktor uraknak, ha nem vetted volna észre, ilyen-olyan címszó alatt (pl. "angol nyelvű ellátás", mikor Gizella maga fordította az orvos szavait, és nem kijelölt tolmács, akit fizetni kellett volna, és nem az orvosnak kellett megerőltetnie magát). Pontosan ezek miatt a nővéreknek és orvosoknak zsebbe vándorló hálapénz miatt felháborító, hogy bárki olyasmit mert mondani nekik, hogy "örüljenek, hogy ingyen ellátták". Mert gyakorlatilag rengeteg pénzükbe (és nem kevés aggodalomba) került.

Úgyhogy leülhetsz kisfiam, egyes!

kárrendező 2010.11.05. 10:53:00

Emilia! Együttérzek veletek és szeretnék segíteni - 15 éves célirányos szakmai múlttal - a megfelelő biztosító felé kárigény beadásában. Tudom, hogy az éveket nem tudjuk visszahozni, de a kiadásokat megtéríttetni és nem vagyoni kárigényt beadni igen. Biztos vagyok benne, hogy lesznek még szép évek. Az elévülési idő öt év. Szívesen válaszolok konkrétabban a szofer50@gmail.com címen.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása