"Szemétláda, aljas beteg", aki feljelentette az orvost
Sziasztok!
Én is elmesélek egy történetet, ami tavaly esett meg velem. Elmentem a háziorvoshoz, két éve nem voltam, és ez volt az első alkalom, mióta itt lakunk, tehát nem tudtam kihez megyek, aki éppen rendelt.Szép bemutatkozása sikeredett az orvosnak mondhatom: úgy egyórás várakozás után az előttem utoljára érkező beteg után bementem ahogy addig mindenki, az igazolványom már bent volt. Az orvos és az asszisztense is telefonáltak, velem nem foglalkoztak, hangosan köszöntem, egy ideig álltam, majd leültem a betegnek kijelölt székre.
Befejezték a telefonálást és egymást licitálva elkezdtek kiabálni, hogy milyen szemét, szemétláda, aljas, stb. betegek vannak, mert mint kiderült kaptak egy figyelmeztetést a feletessüktől, hogy szabálytalanságot követtek el. Hosszú perceken át ment ez a kiabálás, velem nem foglalkoztak, de azért nekem, mint "rohadék betegnek" intézték a mondandójukat.
Nagyon rosszul éreztem már magam, egyszer felálltam, hogy el is mehetek, akkor rám ordított az asszisztens, hogy minek akarok elmenni, mondtam, mert itt kiabálnak és azt lehet nélkülem is. De nem mentem (itt követtem el a hibát, fel kellett volna kapni az iratom az asztalukról és a bajommal együtt kimenni. Utána is végig teljesen lekezelő hangnemben tette fel a kérdéseket az asszisztens, szakma meg családi állapot, stb, semelyikre sem volt olyan válaszom ami az adott kategóriákba pont beleillik, ezzel is jól kioktatott, hogy akkor mit kell mondanom, pedig inkább félrevezető...Úgy ahogy foglalkozott velem a doktornő, de már az eredeti panaszomnál sokkal rosszabbul éreztem magam, egész testemben remegtem, de végig fontosabb volt hogy kiderítsék ki volt bent a szabálytalanság alatt, melyik "rohadt beteg jelentette fel őket" és hogy az"aljas nemhogy akkor szólt volna nekik amikor ott van". Persze sikerült kideríteniük, ki is mondták, hogy XY-né, hajrá számítógépkorszak.
Teljes megfélemlítés, kiszolgáltatottság. Az világos, hogy legközelebb akkor megyek, ha tényleg halálomon leszek, akkor is a váltótárshoz, de persze akkor megint magyarázkodni, hogy nem itt vezetik a kartonom.
Persze nyilván pechem volt, rosszkor voltam rossz helyen, de így bánni egy ügyféllel, miközben a váróteremben meg ki van téve a tasz plakátja a betegjogokról, meg a betegjogi képviselő elérhetősége.
Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használd Kórházértékelőnket!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
_tracky 2010.09.20. 06:57:39
Vidéken is van várakozás (mióta nincs vizitdíj, a piacról/templomból hazafele menet az összes nyugdíjas bent ül, holott semmi bajuk nincsen, csak hát társaság, miegymás...), ezt meg lehet azzal előzni, ha időpontot kérnek. Nyilván azt is már csak másnapra tudnak adni.
Leroi 2010.09.20. 07:03:23
Én javaslom, hogy mindazt,amit úttörőkorában megtanult (ha vamelyik pajtása szidni meri Kádár elvtársat, fel kell jelenteni), nos, azt kamatoztassa, itt az alkalom...
gld 2010.09.20. 07:56:10
P75 2010.09.20. 08:33:27
1. a páciens ügyfél és nem jól tudod, minden szolgáltató ügyfelekkel dolgozik.
2. a dicsérgetés és a lejáratás és személyes adatok illetéktelen kézbe adása között van néhány átmenet. Pl túllépni a személyes sérelmeimen és a következő ÜGYFÉLre koncentrálni, akinek semmi köze ahhoz, hogy valaki feljelentett engem.
Leroi 2010.09.20. 09:41:01
Kösz a kioktatást, de hidd el,amikor szakrendelek, mindig BETEGET vagy PÁCIENST vizsgálaok, nem ÜGYFELET...
Hagyjuk ezt a bankszektorra...(nem akartam rablóbandát írni...)
Capisci?
phoenix102 2010.09.20. 10:00:18
Egy megjegyzés: hagyjuk már ezt az ügyfél dumát. A betegellátás menete borzasztó sok mindenben eltér egy átlagos ügyfél kiszolgálástól (itt az elviekben vett ideális állapotra gondolok, nem a ténylegesre).
Az, hogy felnyomnak egy házidokit, nem ritka. De ez vagy jogos vagy nem. Ezt így nehéz kitalálni. Ha jogtalan, akkor lehet dühöngeni, de nem a következő beteg előtt.
Két rövid történet a házidoki feljelentgetésről:
1. Ismerős kolléga Bp.-en ügyeletben kb. 8 hívást kapott gyors egymásutánban. És mivel nem tud osztódni, ezért egy részüknek (panasz és várható diagnózis alapján javasolta a mentőhívást, más részüket meg várakozásra kért). Az egyik lázas beteghez (a ne túl magas láz önmagában nem igényel orvosi ellátást, ha más fenyegető tünet nincs) 2 órával később ért ki, persze semmi kezelni valót nem talált. A beteg felnyomta, mert várnia kellett. (itt jegyzem meg, hogy európában 2-3 országban megy ki a háziorvos a beteghez, máshol ez ismeretlen dolog)
2. Házidoki kimegy egy epilepsziás beteghez bepiálva (korábban még nem volt rohama, hozzátartozónak inkább mentőt kellett volna hívnia), alig tud kiszállni az ügyeletes autóból, megállapítja, hogy vége a rohamnak, beteg eszméletlenül a földön fekszik, szép halványkék. Házidoki rendel egy 3 órás szállítást (földön fekvő eszméletlennek!), majd eltép. Szállítókocsi hozza a már kék beteget hozzám a neuróra. 0 légzés, ambu ballonnal nem megy be semmi, belenézek a szájába, protkója keresztben a torkában. (WTF?)
Na itt én nyomtam fel a házidokit, meg a menősöket is. Beteg agyhalott lett, de szerencséjükre nem a protkó miatt, hanem az agyvérzése miatt.
Leroi 2010.09.20. 10:36:07
A legtöbb posztoló írásából négyzetgyököt kell vonni. Esetleg köbgyököt...
Úgyhogy nem annyira fekete az ördög...
walaki81 2010.09.20. 10:48:56
walaki81 2010.09.20. 10:49:48
phoenix102 2010.09.20. 10:59:08
A mai elég egyértelmű. Kollégaurat felb.szták, és nyűgös volt a következő beteggel is. Az meg ugye nem szerencsés, bár emberből vagyunk ugyebár...
El Visco Stello (törölt) 2010.09.20. 11:21:48
Annyit tennék hozzá, hogy itt emberi gyengeségről van szó és nem az egészségügyről. Ugyanez közértessel, vagy mosógépszerelővel megjelenhetett volna a Homáron is. Régi blogos zsargonnal: Edeség
_tracky 2010.09.20. 11:34:04
Voltam beteg többször is, emberből vagyok, és tényleg kevesebben ültek ott, mikor volt vizitdíj, mert nem rohangáltak minden szarral az orvoshoz.
Droidfigyelő (törölt) 2010.09.20. 11:56:21
És azt az egészséges embert, aki a nagymamája felírt receptjéért ment be a rendelődbe, vagy azt a külföldit, akinek a tartózkodási engedélyéhez kell orvosi vizsgálat, hogy hívod? Ha már az elnevezésen rugózunk.
Egyébként meg csöndben szólok, hogy nem csak a bankszektorban van ügyfél. Millió más iparágban így hívják. Aztán olyan is van, hogy vevő. Understand?
A lényegi részt tekintve akár ügyfél, akár beteg, akár egyszerűen csak ember, nem basszuk le csak azért, mert szar napunk van, vagy mert az előtte levő versenyző paraszt volt. Nem is beszélve a személyes adatok kezelésének jogi oldaláról.
@phoenix102:
Jogos a pénztáros-analógia. Mindkét történeted szörnyű, az egyik az ostoba gonoszság miatt, a másikban minden borzasztó.
Leroi 2010.09.20. 12:11:00
A beteget a doktornő egyáltalán nem "b@szta le", csupán annyit ír róla, hogy "úgy-ahogy foglalkozott vele"...
Namármost nem ritka a nagyon dühös asszisztensnő, hisz ők azok,akiknek mindennap meg kell küzdeniük az ajtó előtt tömörülő (sokszor semmiféle szóból érteni nem akaró) emberáradattal.
Aki már szakrendelt, tudhatja, milyen idegölő, ha nem beszélsz egy
nyelvet a beteggel...
Ennek az "egész testemben remegtem és még rosszabbul éreztem magam, mint bejövetelemkor"- panasznak dióhéjban egyetlen háttere van.
A konverzió.
Leroi 2010.09.20. 12:13:55
Ne zsonglőrözzünk a kifejezésekkel, a beteg az mindig BETEG marad, semmiféleképpen nem szólítom ügyfélnek, ne akard te nekem,az orvosnak a sokévszázados terminológiát megtanítani...
Hol hallottál olyat, hogy "bemegyek a kórterembe az ügyfeleimhez"...?! Hm?!
Ugyan, ne röhögtess már...
Droidfigyelő (törölt) 2010.09.20. 12:35:56
Relax, senki nem azt mondja, hogy keveset dolgoznak a szakrendelőkben, vagy hogy a betegek nagy többségével könnyű kommunikálni. De azt azért jó lenne látni, hogy nem asztallapok vagy bögrék, hanem emberek, félelmekkel, fájdalmakkal, vélt vagy valós problémákkal, és ez a csomag része. Egy karburátorral nem kell szót érteni.
Másrészt relax, egy kicsit magas vérnyomással tolod a "ne akard nekem megmondani" cuccot. A sok évszázados terminológiádat néhány évtizede a saját szakmád egy része tekinti sok szempontból elavultnak. Olvass több szaklapot, menj konferenciákra.
gld 2010.09.20. 12:37:25
"Szerintem pedig kifejezetten dícsérniük kellett volna a feljelentő beteget."
Nem, egyáltalán szóba sem szabadott volna hozniuk a másik beteg előtt. Egyszerűen ezzel a beteggel kellett volna foglalkozniuk, semmi mást nem kellett volna tenniük. Csupán azért, mert nem a poszt írójának a dolga, hogy ki kit jelent fel, és miért...
Én elhiszem, meg meg is értem, hogy a szíveden viseled a kollégáid megítélését, de azért ezt nem kell ennyire földhözragadt módon... :)
Bikli néni 2010.09.20. 12:56:48
Hozzám anno az őseim pánikszerűen hívták ki a mentőt az éjszaka közepén, szegény apám üvöltött a telefonba a mentőssel, hogy igyekezzen már, ne tököljön (másnap ment be a mentőállomásra, mert a mentős ott felejtette a sztetoszkópját, meg vitt mellé egy csokit, hogy bocs az üvöltésért :D)
Az epilepsziás roham nagyon veszélyes tud lenni, rokonomnak így akadt meg a falat a torkában, úgy kellett kézzel kikotorni.
Az orvos felnyomása: most nem azért, de én nem mernék ilyet tenni. Mint a mellékelt ábra mutatja, kb öt perc alatt ki lehet nyomozni, hogy melyik beteg volt az. Most hiányzik az nekem, hogy felnyomom az orvost, aztán legközelebb, mikor oda merészelek menni, már laposkúszásban, és az orvos ellát, mert muszáj neki, de direkt keresztbe tesz nekem? És bármennyire is szabad orvosválasztás van, fújhatom, ha a másik orvos lepattint azzal a szöveggel, hogy így is sok a betege, és nem köteles átvenni, mert nem hozzá tartozom (+ eredeti orvos elsuttogta, hogy ez szemét beteg, felnyom a felügyeletnél). Nehéz ügy.
Bikli néni 2010.09.20. 13:01:45
A különbség pl. nálunk úgy látszott meg, hogy az első dokink otthon egy 50-es évei végén járó pasas, nagyon kedves volt mindenkivel, szerették is, de egy beteg fél órát volt bent, ráadásul mindig a doki kezdeményezte a beszélgetést (velem pl. egyszer felmondatta az aradi vértanúkat, mert október hatodika volt...) Aztán ő nyugdíjba vonult, jött helyette egy fiatal kis doktornő, na, ő átszervezte az egészet, a sor halad mint a huzat. Orvos megvizsgál, cédulára felír, hogy mit kell, majd átrakja a szomszéd szobába, ahol az asszisztens már írja is fel a dolgokat, de ekkor a doki néni már a következő beteggel foglalkozik. Aki mégis próbálna dumálni, azt gyorsan lepattintja. A különbség: kedves doktorbácsinál átlag 2 óra a várakozási idő, határozott doki néninél max 20 perc, pedig legalább annyi betege van.
Szóval a nyugdíjas dumálni megy jelenség igenis létezik, de erősen orvosfüggő, hogy mennyire bír kibontakozni.
Bikli néni 2010.09.20. 13:03:12
Leroi 2010.09.20. 13:06:10
Fogalmam sincs, miféle szaklapban olvashatunk "client"-ről "pacient" helyett, ha ilyet látsz, közöld, légyszi.
Amúgy 4-5 nyugati, naprakész szaklapot is járat a kórházunk.
Esetleg olyan konferenciát is ajánlhatnál, amely "ügyfelek" gyógyításáról szól...
Marhaság.
Nonszensz a vitánk, én nem folytatom.
Leroi 2010.09.20. 13:08:31
Suszter maradjon meg a kaptafájánál.
Az orvosokról pedig kéretik szépen LESZÁLLNI...
Fekete Dália 2010.09.20. 13:24:03
Ezt még tovább fokozni azzal, hogy az új páciens előtt reklámozzák a dolgot, nem vall ép elmére.
A levélíró helyében más orvost választanék.
El Visco Stello (törölt) 2010.09.20. 13:29:38
" Az orvosokról pedig kéretik szépen LESZÁLLNI... "
Nono! Csak úgy ingyé? Tegyenek érte valamit. Mondjuk vegyék emberszámba a betegeiket, vagy kedveskedjenek valami apró ajándékkal. Csak úgy nem megy, hogy mostantól az a szabály, hogy orvosovicsot(orvosovicsovát) kritizálni tilos.
"Mik vagytok ti, Istnek?"
phoenix102 2010.09.20. 13:34:30
Egyesek túl sokat kombinálnak,hogy ki mikor hogy fogja azért hátrányos helyzetbe hozni, hogy panaszkodni mert. Ha egyenesen teszi az ember és szemtől szembe intézi a dolgot, akkor nem hiszem, hogy gond lehet. legfeljebb legközelebb nem ér fülig a doki szája, de annyi baj legyen. Ha viszont alattomos módon megy a dolog, ott helyben még csak utalást sem tesz az elégedetlenségre, majd felnyomja a főnökénél, az már más kategória.
Leroi 2010.09.20. 13:47:03
Látom, kendepéter szépen megy neked...
:)
Remek.
Jómagam nem vagyok sem a túlzott bratyizás, sem a hűvös távolságtartás híve és betegeim barátságosnak tartanak.
Ami itt, ezen a blogon irritál, az az egysíkú, egyirányban kihegyezett írások sorozata.
Hangulatkeltés, fröcsögés, okoskodás.
Ez nem nívó.
phoenix102 2010.09.20. 14:06:32
Suszter maradjon meg a kaptafájánál.
Az orvosokról pedig kéretik szépen LESZÁLLNI... "
igen van ez a kategória is, ez emgem is idegesít, mint múlt héten az altatásban erőszakoló orvosokról. Ez nyilván csak hangulatkeltésre jó. épeszű ember nem vesz ilyeneket komolyan. Meg amikor a beteg megszakérti, hogy mit talált a wikipédián és hogy nem úgy kezelte az orvos stbstb
De van ez a kategória is mint a fenti poszt, hogy tessék normálisan beszélni egymással. És ez nem csak az orvosokra vonatkozik, hanem a betegekre is. De a fenti posztban épp egy kollégáról volt szó. Nyilván, ha nem lett volna problémás a helyzet, akkor nem ül le valaki egy oldalt gépelni és blogoknak küldözgetni.
_Molly 2010.09.20. 14:41:28
"Az ellátás során a testi szükségletek jelenítik a fő motívumot, elsősorban a szemmel látható ill. a technikai jellegű feladatok eredményeit tekintik sikernek. Szinte kizárólagosan a kliens fizikai ápolását tartja szem előtt, ezért az egyéb – lelki, szociális – szükségletek nem jelentősek az ápolás során. A munka maradéktalan elvégzésére koncentrál, kevés figyelem kerül a kliens mint egyén igényeire."
(www.apolok.hu/news.phtml?news_id=41&news_type=THEORY)
"Ebben a praxisban tehát öt gyerekorvos praktizál, mindegyik orvosnak három vizsgálószobája van, tehát összesen 15 vizsgálószoba van. Mindegyik orvosnak három asszisztense van. A recepción öten dolgoznak, van egy praxis menedzser (nem orvos) is. Mindegyik orvosnak megvannak a saját kliensei, mindegyik orvosnak megvan a saját külön kis praxisa a nagy praxison belül."
(www.hungarovet.com/?p=1668)
"A jelen tanulmányban ismertetett kutatásban elsőként a háziorvosok által a klienseknek nyújtott alapvető, betegséggel és gyógyulással kapcsolatos információadás kérdését vizsgáltuk meg."
(beszelo.c3.hu/04/11/10babusik.htm)
"Existing studies on doctor-client interactions have mainly focused on monolingual encounters and the interactional effects and functions of the languages used in the communication between doctors and their clients. These studies have neither examined the several codes employed in single encounters and their pragmatic roles nor given attention to communication at doctor-client first meetings. This paper closes this vacuum by cataloguing the generic structure of the interactions at first meetings in Nigerian hospitals and examining the pragmatic features and functions of the codes used by doctors and clients at the different units of the generic structure."
(linguistikundso.wordpress.com/2010/09/02/literatur-code-selection-at-first-meetings-a-pragmatic-analysis-of-doctor-client-conversation-in-nigeria/)
phoenix102 2010.09.20. 15:12:59
@_Molly: látom szorgosan gyűjtögettél klienses szövegeket.
Ügyfélnek akkor sem nevezném a betegeimet, egyrészt erről mindig a mindennapos ügyintézés jut eszembe a különböző szolgáltatóknál, ahol semmit, de tényleg semmit nem sikerült eddig simán elintéznem, de mindig sokba került nekem. És nem gondolnám hogy ennyire szarul intézném a betegeim dolgát. Na meg nem is annyit keresek mint a pult másik oldalán ülők, de ez más téma, ebbe ne bonyolódjunk bele 100x. is.
Az ügyfél ugye jön ügyet intézni, és fizet érte. A betegeknek csak a fele fizet a "szolgáltatásért". Mert ugye 4,8 M ember fizet tb-t kis hazánkban (a többi csak hivatkozik rá, hogy hány évig fizette,vagy hogy ki fizeti ehlyette pedig ugye a TB az nem előtakarékosság. ahogy a többi biztosítás sem, a köteleződ is csak arra az időszakra érvényes, amelyre befizetted, és csak arra az autóra)
persze egy részük fizet borítékban, de ugye a boritékozás ugyanúgy divat az önkormányzatnál, ha nem akarsz 20 évig várni a lakhatási engedélyre az új lakásban, ha nem akarod 5x egymás után műszakiztatni a kocsidat, csak mert gyári fólia van rajta, de papírod nincs róla, vagy nem akarsz 5x vezetésből vizsgázni stbstbstb. Korrupt országban élünk.
Az egészségügy nem bank, ügyfélszolgálat, önkormányzat, a betegek nem ügyet intézni jönnek, hanem a betegségüket gyógyíttatni, ami pesze lehet nehéz "ügy" :)))
huncut 2010.09.20. 15:21:13
Viszont igen, a normális kommunikáció sokszor hiánycikk, és már csak azért is becsüllek, mert nem habozol leírni, ha úgy látod, orvos is lehet hunyó.
Leroi 2010.09.20. 15:44:02
A blogot életben kell tartani.
Olyan ez, mint a bulvársajtó, bármilyen blődséget beleírnak, csak jó nagyot csattanjon és eladható legyen.
Jelen esetben a mi hátunkon...
Hát tudod, kinek a qrva bárcás nénikéjét...
Leroi 2010.09.20. 15:45:58
Ügyes vagy.
Nekem úgysem "ügyfél" a beteg, be sure...
Ha pedig ügyfél, akkor benne vagyok, "intézzük jól az ügyet"...
:)
phoenix102 2010.09.20. 15:45:58
Amire leroi célzott szerintem, hogy a média igencsak kinézte magának az orvosokat, és ez az eleve negatív hozzáállás néha az itteni kommentelők hozzászolásaiból is visszaköszön, bár az utóbbi időben egyre ritkábban.
P75 2010.09.20. 15:54:43
Ügyfél az, aki egy adott terméket vagy szolgáltatást megvesz és használ. Az, hogy ki fizet érte és ki nem, másodrangú, és nem az orvos tiszte eldönteni. A boltban is vannak tolvajok, a BKV-n is utaznak bliccelők, ezek előbb-utóbb úgyis lebuknak.
P75 2010.09.20. 15:56:20
50-es anyuka 2010.09.20. 16:03:16
Dr.laikus PhD 2010.09.20. 16:09:48
Ügyfél hivatalban, ügyvédnél szolgáltatást igénybe vevő személy
Páciens vmely orvos betege
Csak a pontosság kedvéért. :))
Dr.laikus PhD 2010.09.20. 16:13:39
Sokszor elmondtuk, hogy adatvédelmi okok miatt.
Itt a blogon is számtalanszor előfordult már, hogy azonos szituációt mindenki másként él meg.
Hangulat, neveltetés kérdése, hogy ki mikor hogyan old meg és él át problémás helyzeteket.
Ami nem jelenti, hogy a történet nem igaz, csak annyit bizonyos személyek számára tragédia, más számára megoldandó kicsi probléma.
Posztban szereplő orvos hibázott, az ember 10-ig számol amíg a saját problémáját idegen fejére önti. :((
Cuppanj a végére! (törölt) 2010.09.20. 16:21:45
Amúgy igazuk volt abban,hogy miért nem a szemükbe mondja a panaszos,hogyha baja van.Az aljas névtelen feljelengetők még a legkultúráltabb emberből is kihozzák az állatot.
huncut 2010.09.20. 16:23:13
Netuddki. 2010.09.20. 16:50:05
Ott van, a levélíró leírta b+!
Vagy arra gondoltál ami miatt köcsögösködtek a levélíróval? Az egy másik téma...
krj 2010.09.20. 16:52:01
Hugo2010 2010.09.20. 16:52:24
egerészölyv 2010.09.20. 16:59:18
pakesz (törölt) 2010.09.20. 17:01:52
biztos volt patologus ismerose a mentosoknek :)
Leroi 2010.09.20. 17:09:02
Maradjunk a saját berkeinken belül, az orvos mindig betegeket kezel (tudtommal, vagy nem?), az pedig, hogy az újkori marketing kit minek nevez, édesmindegy. A beteg az beteg.
És három lépés kötelező távolság a szakmánktól, OK?
Nincs figyelmeztető lövés...:)
Hugo2010 2010.09.20. 17:14:38
Silent Bob 2010.09.20. 17:40:11
És ha én rengeteg TB-t fizetek, akkor szebben beszél velem az orvos? Ne haragudj, de felháborító ez a hozzáállás. Nem szívességet tesztek nekünk, hanem a befizetett pénzünkért (plusz amit még zsebbe kaptok) szolgáltatást nyújtotok. Jó lenne már végre kinőni az előző rendszerből és rájönni, hogy ki kiért van.
P75 2010.09.20. 17:41:06
Három lépés: ha orvos vagy, akkor maradnék inkább a tizenötnél, vagy méginkább a száztizenötnél. Ha Ti minden páciensből beteget csináltok... :-))
Hugo2010 2010.09.20. 17:57:48
DarthVader 2010.09.20. 18:02:05
-Flatley- 2010.09.20. 18:04:24
hányingerem van az ilyen droidoktól, biztosan ez is valami bankban tolja az exceltáblákat napi 8 órában.
gondolom a mentőautóban, a szülőszobán, és a boncteremben is ügyfélként tekint magára.
Arról nem beszélve, hogy a bankok, hivatalok, szolgáltatók ott kúrnak ki az ügyfeleikkel, ahol tudnak, úgyhogy nem értem miért vár itt más bánásmódot ügyfélként
Silent Bob 2010.09.20. 18:09:14
Hugo2010 2010.09.20. 18:11:25
@-Flatley-: Nem hinném, hogy betegnek kellene hívnom magamat, ha pl. a jogsi miatt megyek az orvoshoz.
Az orvos szolgáltat,embereknek tehát viselkedjen ő is.
DarthVader 2010.09.20. 18:11:33
epres négercsók 2010.09.20. 18:12:00
DarthVader 2010.09.20. 18:12:46
Bikli néni 2010.09.20. 18:16:58
A posztok - mint általában a panaszblogok - erősen szubjektívek, de itt vannak a hozzáértő emberek (és nem csak az orvosok ám!), akik adott esetben helyreteszik a dolgot, és emellett még tájékozottabbá teszik a rendszeres olvasókat. Mint ahogy egyébként ők maguk is tájékozódhatnak arról, hogy egy beteg hogy él meg olyan dolgokat, ami egy orvosnak evidens dolog.
Itt KOMMUNIKÁCIÓ zajlik, pontosan az, ami a magyar egészségügyből a pénz mellett a legjobban hiányzik.
Na ezért érdemes ide minden nap visszajönni :)
qqcqqc 2010.09.20. 18:18:02
én vettem igénybe egészségesen egészségügyi szolgáltatást...
jogsi, munkaalkalmassági, utazás előtti védőoltás.
akkor én beteg voltam?
ezekért kp fizettem (kaptam számlát az orvostól a pénzemért, ritka dolog).
szerintem ez ügyfél és nem beteg.
igénybe vettem egy szolgáltatást.
de ha beteg vagyok, akkor is egy biztosítási szolgáltatást veszek igénybe, amiért átalánydíjat fizetek.
Hugo2010 2010.09.20. 18:22:37
Pl. 1998-ban Orosházán az intenzív osztályon dolgozó orvosok-ápolók abszolút rendesek voltak.
Ellenpélda: 2006. édesapám 3. infarktusakor az ügyeletes orvos közölte, hogy minek rángatták ide őt egy sima gyomorrontáshoz.
Droidfigyelő (törölt) 2010.09.20. 18:24:15
Vávává. A megnevezést a mi vitánkban egy párbeszéd indította el, amit mással folytattál. Én azzal kezdtem, hogy ha már az elnevezés, akkor minek hívod azt, aki nem beteg, mégis el kell mennie a rendelődbe - mert ilyen is van, még ha sokkal kisebb arányban is.
Másodszor, miután enyhén flame war ízű mondattal üzented, hogy neked, az orvosnak ne mondja meg senki (aka civil, "beteg"), kit-mit hogyan kell nevezni, erre válaszoltam, hogy relax. Egyébként tényleg van szemléletváltás, talán éppen azért, mert a többszázéves dolgok, bár nagyszerű, hogy vannak, esetleg elavultak.
Harmadszor, a megnevezésen túl igenis van jelentősége, minek tartanak engem a rendelőben. Az ügyfél is ostoba szó egyébként, de tudod, sokan azt remélik, hogy egyre többször találkoznak majd olyan orvossal vagy asszisztenssel, aki nem kioktatja őket, vagy a jelenlétükben ordít egy korábbi paraszt látogató miatt, hanem akik egyenrangú félként kezelik, akár beteg, akár nem, és akik látják benne az embert, a fájdalmát, a félelmét vagy a reményét. Ezt olyan jó lenne érezni. És valahogy itt látom a szakadékot közöttünk.
Negyedszer, attól, mert valaki orvos, még nem különbözik másoktól. És ugyanez vonatkozik a mozdonyvezetőre, a pénztárosra, a marketingesre, a cégtulajdonosra vagy a rendőrtábornokra. Nem a diploma, a szakma, vagy a bankszámla mérete adja az ember értékét, vagyis mindenki véleménye ugyanolyan súlyú. A pénztárossal se legyenek kekecek és leszarósak a bankban, és az utcaseprő is pontosan azt az empatikus, normális hangvételű ellátást kapja az orvosnál, mint a médiasztár. Szerintem ez így (lenne) normális.
Dr.laikus PhD 2010.09.20. 18:25:17
Nem fizetsz átalánydíjat.
Járulékot fizetsz amit nem csak te használsz fel, hanem adott időben az akinek erre szüksége van.
Ez a felosztó-kirovó rendszer, vagy szolidaritás alapú rendszer.
A mi egészségügyünk nem biztosítás alapú.
Egészség pénztárba persze fizethetsz már most is, és vehetsz igénybe magán egészségügyi szolgáltatást is a befizetett tagdíjad fejében.
Droidfigyelő (törölt) 2010.09.20. 18:30:25
Gondolkozz kicsit. Amikor elmész megújítani a sportorvosidat, mert lejárt, mi vagy, beteg? És ha a nagymamádnak felírt receptért ugrasz be a rendelőbe, és húzol sorszámot, mert ki kell várnod a sorodat, akkor páciens lettél? És ha külföldi vagy, és a tartózkodási engedélyedhez csináltatsz AIDS-tesztet, akkor nemibeteg vagy? És ha elmész a fogorvoshoz leszedetni a fogkövet? Vagy ha szül a feleséged, minek hívod? Millió olyan eset van, amikor nem vagy beteg, mégis bemész a rendelőbe, ez nem excelek kérdése. Egyébként meg attól, mert excelt használsz egész nap, még nem vagy fasz. Fasz akkor is lehetsz, ha franciakulccsal dolgozol. Bocs.
2010.09.20. 18:33:17
A feljelentés sokszor aljas dolog, de hát ez mifelénk lehet hogy már gén szinten van. Amúgy tudok olyan kollégákról, akikre rá férne. Pl. rendelőben dohányzás asszisztensestül. De hiába. Mert ha kijön az ÁNTSZ, elpakolják a hamutartót, bájmosoly, ugye minden rendben van doktor úr? Persze, természetesen. És minden megy tovább. A perlekedési paranoid téveszmés kollégát meg mlm-cuccot rendelőben áruló háziorvost,akinél a biznisz miatt nem halad a rendelés, ne is említsük.
P75 2010.09.20. 18:34:33
Hugo2010 2010.09.20. 18:35:37
Suen 2010.09.20. 18:36:54
Páciens
A háziorvosi praxisba a hatályos jogszabályoknak megfelelően bejelentkezett személy.
Megjegyzés: A háziorvosi praxisba bejelentkező személyek többsége egészséges egyén, akinél prevenciós ellátás zajlik, ezért tágabb értelemben minden bejelentkezőre a „páciens” kifejezést használjuk. A „beteg” meghatározást konkrétan valamilyen tünettel, panasszal jelentkező, vagy már ismert betegséggel gondozott páciensekre alkalmazzuk.
:)
qqcqqc 2010.09.20. 18:36:56
akkor miért hívják egészségbiztosításnak?
de a fizetős szolgáltatásokra nem válaszoltál:)
P75 2010.09.20. 18:37:31
Tényleg, valaki hozzáértő elmondhatná, miért kell a TAJ kártya véradáshoz... Ha nem vagyok biztosított, akkor nem kell a vérem sem?
Dr.laikus PhD 2010.09.20. 18:37:58
Klines (idegen szavak szótára)
1.ügyfél; az ügyvédtől tanácsot kérő személy, 2. (állandó) vevő 3. az ókori Rómában a patrónusoktól függő, nem teljes jogú ember
Ügyfél (értelmező kéziszótár)
hivatalban, ügyvédnél szolgáltatást igénybe vevő személy
Páciens (idegen szavak szótára)
valamely orvos betege
Hugo2010 2010.09.20. 18:38:57
Bunkó anesztezilógus: Baleseti (nem tudom a mostani nevét) az Orczy úton.
Bikli néni 2010.09.20. 18:39:46
P75 2010.09.20. 18:42:35
Hugo2010 2010.09.20. 18:43:12
Dr.laikus PhD 2010.09.20. 18:43:47
Mert ennek nevezte el a bürokrácia.
A bikkfanyelv egy speciális nyelv, nem véletlenül kezdődik minden törvény a kifejezések magyarázatával.
Droidfigyelő a bölcsész, ha szerencsénk van némi nyelvészetet tanult. :)
Attól persze amiért fizetünk az egészségügyben az akkor sem a klasszikus szolgáltatások körébe tartozik.
Dr.laikus PhD 2010.09.20. 18:46:32
??? Mit bizonyít ez?
Nem vásárolsz szolgáltatást. Azt az OEP vásárolja meg, annyit és annyiért amennyi pénze van - amennyi járulékot fizettünk meg.
A klasszikus biztosító is szolgáltatást vásárol, de azt sem Te, hanem a biztosító.
Te csak igénybe veszed. :)
Dr.laikus PhD 2010.09.20. 18:48:31
Minek akarod nevezni? :D
Ez az az anomália amin háborognak az orvosok, hogy olyan szolgáltatást kell nyújtani ami nem a beteg ember gyógyításáról szól.
Az ÁNTSZ lőcsöli rájuk asszem.
P75 2010.09.20. 18:51:41
Hugo2010 2010.09.20. 18:52:45
Nem hinném, hogy anomália lenne. Egy egészséges ember egészségügyi vizsgálatát is orvosnak kell elvégeznie.
Meg egyébként általában az ilyenért (jogsi, menedzserszűrés stb.) kp-ban fizetsz.
Droidfigyelő (törölt) 2010.09.20. 18:59:18
Ok, akkor a hímtagra változtatok:) Egyébként általános értelemben, a példa kedvéért használtam, és nem Flatley-re mondtam, ezt hangsúlyozom. A hímtagot se rá értem, és senkire a kommentelők közük, ezt is hangsúlyozom.
Dr.laikus PhD 2010.09.20. 19:01:28
Jól ragaszkodnak hozzá.
Ha nincsenek összekeverve a tennivalók, akkor betegként, páciensként mész hozzá.
Egyébként is nem érdemes ezen vitatkozni.
Nem a klasszikus értelemben vett szolgáltatást veszed igénybe.
Ha beteg vagy nem egyszer találkozol az orvossal, jó (vagy rossz) esetben együtt küzdötök az életedért.
Ezért ő egy életen át tanul, te meg úgy akarod kezelni, mintha egy kiló kenyeret vennél a sarki közértben.
Azért, ha bele gondolsz a Te érdeked nagyobb, minthogy egy orvos megfeledkezett magáról és egy idegen előtt engedte el az indulatait.
Aztán, ha veled történne hasonló (és biztos találtad már magad hasonló szituációban) kíváncsi lennél rá ki volt az, mit tettél amiért bejelentést tett valaki.
Azért egy orvos naponta 40 beteggel találkozik, mind a 40 más, Te megy 1 orvossal.
Ki van jobban leterhelve?
NemesekErnyo 2010.09.20. 19:03:03
Ettől függetlenül maga a jelenség nem újszerű, hiszen az ügyfelet szidják, a vevőt szidják, a megrendelőt szidják - a háta mögött!
Mindazonáltal sosem értettem, hogy a kilincs egymásnak adása helyett miért nem lehet HÍVNI a beteget, amikor arra felkészültnek érzi magát az ember, értsd: ténylegesen befejezte az előtte végzett munkát. Ha pedig így van, akkor figyelni kell a következőre. Igaz, a hívós módszereknél kintről szidnak kánonban, de legyen ez egy másik probléma :)
szaGértő 2010.09.20. 19:03:33
Miért is kéne leszállni róluk?
Egyébként meg baromira irritál, hogy az orvosok akkor is mossák tisztára egymást, ha hibáztak. És nem logikus érvekkel (jelen blog esetében), hanem anyázással és kötözködéssel.
Meg is van a véleményem az orvosokról általában, egy-két kivételtől eltekintve.
Dr.laikus PhD 2010.09.20. 19:08:51
Arról az orvosról.
Arról az egyről.
Általánosítani ugyan miért jó neked?
Imádod magad rosszul érezni?
A le lehet szállni az orvosokról ezt jelenti.
qqcqqc 2010.09.20. 19:09:46
gondolom az első dr. az orvosi (akkor az csak "dr.")
gondolom államilag finanszírozott képzésben szerezted, akkor én is fizettem az adómból, hogy megtanuld a kioktató stílust.
nekem az orvos a "tartja a zsebem" ember, pedig fizetek a szolgáltatásáért, fizettem és fizettek a szüleim a tanulmányiért.
Dr.laikus PhD 2010.09.20. 19:14:04
De tanultam államilag finanszírozott egyetemen.
És ha dolgozom neked akkor fizetsz érte nekem is.
Nem kioktatlak, de ezt Te magad is tudhatod, ha utána nézel, mert én is onnan tudom.
qqcqqc 2010.09.20. 19:17:07
Bikli néni 2010.09.20. 19:18:21
- pozitív történet, amiben az eü személyzetet dicsérik,
- orvos érdekes esetleírása
- külföldi tapasztalatok
- javaslatok (akár kivitelezhetőek is) a rendszer jobbá tételére,
- nem csak az orvos a tuskó, hanem a beteg is
- csoda történt, megmentették anyámat/apámat/kutyámat, pedig már mindenki lemondott róla.
Persze tudom, azon nem lehet fröcsögni, meg nincs kattintás és több száz komment, de szerintem erre is lenne azért kereslet.
Én pl. szívesen olvasnék egy olyan beszámolót, amiben az orvos leír unikum eseteket.
qqcqqc 2010.09.20. 19:18:45
mint írtam akkor a szüleim fizették a diplomád.
de ezek szerint a másik kicsi dokik közé tartozol.
Hugo2010 2010.09.20. 19:18:57
Sportsérülés, autóbaleset stb. miatt már volt szerencsém elég sokszor megfordulni kórházakban (Heim Pál, Orosháza, Baleseti, Sportkórház, ÁEK, Merényi)és ezek közül a Balesetiben a rendkívül bunkó altatóorvosnővel kerültem a műtőasztalon vitába.
Egy tűdősérülés miatt kerültem (ki akartak rabolni) oda. Szóvá tette, azt hogy neki pont akkor miért kell miattam megszakítania a pihenését.
Az operációt végző sebész főorvos a vitát látva nekem adott igazat és elküldte a nőt, hívott másik orvost.
Azt hiszem ha szóvá teszem (márpedig szóvá teszem!) a tahó viselkedését, akkor az a minimum, hogy elnézést kér. Amennyiben nem teszi, akkor igenis rá kell szorítani arra, hogy tegye meg. Akár a felettesei, akár ha odáig fajul a hatóságok útján.
Ha egy pénztáros bunkó és nem kér bocsánatot, akkor mindenki rohan a fönökéhez. Ha egy orvos, akkor nézzük el neki, mert ő ORVOS? Sokat tanult azért, hogy ORVOS lehessen, ezért neki már lehet? Viselkedjen!!!
P75 2010.09.20. 19:20:16
Tudod, a különbség az az orvos és a földi halandó között, hogy az orvos lehet bunkó a rendelőben, mert szegény olyan leterhelt,lehet bunkó a boltban, mert ő siet és mindenki látja, hogy orvos, hiszen "véletlenül" fehér köpenyben ment ki és "magán felejtette" a névtábláját. Tehát ő a boltban sem egyszerű vevő, ő különb a többieknél, ott díszeleg a dr a köpenyzsebén.
Ehhez képest a földi halandó kussoljon az orvosnál, mert az orvosnak ő már a negyvenedik aznap és reménykedjen, hogy a boltban nem találkozik ugyanezzel a leterhelt orvossal (aki az eladót ha hibázik, pont ugyanolyan ocsmány módon nyomja fel a főnöknél, ahogy vele is megtették).
Félreértés ne essék, közelsem minden orvos ilyen, szerencsére, de létezik ez a típus, tudjuk mindannyian.
qqcqqc 2010.09.20. 19:26:52
írhatnának/nánk erről is.
nekem is van orvos tapasztalatom pro/kontra.
sajnos gyűlik a rossz tapasztalat.
a normális orvos természetes, arról nem szól mese, teszi a dolgát, szeretik a páciensei (betegei, ügyfelei, ki hogy hívja), lehet morci (ilyen az én háziorvosom is), de emberileg ott van a toppon. ez nem sztori:)
Hugo2010 2010.09.20. 19:32:29
El Visco Stello (törölt) 2010.09.20. 19:37:29
Leroi 2010.09.20. 19:48:46
OK, leszek és a pásztor,a ha beállsz bojtárnak.
Esetleg vezérkosnak.
Amúgy ki kérdezett, f@szfej?!
-Flatley- 2010.09.20. 19:49:25
Ő abban a pillanatban beteg volt.
Gondolom a piacon is ügyfélnek tartod magad, amikor megveszed a fokhagymát a reggeli bundáskenyér mellé.
Ja...és a gyereked is ügyfél az oviban hiszen szolgáltatást vesz igénybe?
Leroi 2010.09.20. 19:50:14
Örülj, hogy felébredtél az altatásból, bunkó...
Általában csak a "jófiúkat" rabolják ki,
azt tudtad?
-Flatley- 2010.09.20. 19:52:11
Hugo2010 2010.09.20. 19:53:22
Bár ami késik, nem múlik.
Droidfigyelő (törölt) 2010.09.20. 19:53:43
Ezt értem, és köszi a szöveget:) de ez még nem jelenti azt, hogy nincsen ezzel filozófiai vagy tartalmi probléma. A tartalmit nyelvi és hétköznapi értelemben is értem. Mert nem vagyok beteg, ha vért megyek adni (köszi, PHD), vagy ha a sportorvosimat megyek megújítani, de a rendszer annak nevez, mert ez egyszerű. És innentől fogva úgy is kezel egyébként, de már ez is filozófiai probléma, mert ha történetesen beteg vagyok, attól még szeretnék egyenrangú fél lenni stb. A páciens ugyanilyen marhaság, ugyanígy nyelvi és tartalmi értelemben is.
Attól, mert valamit leír a törvény vagy rendelet, még lehet értelmetlen vagy rossz, lásd a sok példát a törvények módosítására. Nyilván itt is érezte a jogalkotó, hogy vmi nem stimmel, de a szinonima használata fából vaskarika, semmit nem tesz helyre.
@Dr.laikus PhD:
Eredetileg tényleg bölcsész vagyok, és tanultam nyelvészetet, de ez semmit nem ad hozzá az érvelésemhez:)))
A poszttól egyébként látszólag eltértünk, a valóságban pedig szerintem épp a probléma lényegéről van szó.
szaGértő 2010.09.20. 19:53:45
Elköltözem pár éve, és inkább visszajárok a régi háziorvoshoz, mert az új helyen úgy nyitott, hogy többet nem óhajtok vele beszélgetni.
Hugo2010 2010.09.20. 19:55:23
Egyébként te is beállhatsz közéjük. Te sem a tisztelt kivételek közé tartozol.
Droidfigyelő (törölt) 2010.09.20. 20:04:58
Bocs, nem vagyok moderátor, de ne anyázzátok egymást, mert nem vezet sehova. Az orvosnak nem kérheti ki magának, ha bárki számon kéri a viselkedését, mert mindenkinek joga van ehhez, és senki sem tévedhetetlen. De te se általánosíts, és ebből ne vonj le következtetéseket, mert tévút ez is.
A probléma abszolút valós, a megnevezések (páciens, beteg vs ügyfél) attitűdöket is jelentenek. Itt van a kutya elásva. Az egészségügy problémái nem kizárólag pénzügyiek, és a "betegek" bunkó viselkedése sem a pénztárcájukkal magyarázandó.
ESETLEG EGY BLOGTALÁLKOZÓ, kedves moderátorok, bloggazda?:)))))))))))
Hugo2010 2010.09.20. 20:09:07
Nagyon szívesen találkoznék a két roppant nagyokossal.
P75 2010.09.20. 20:10:27
-Flatley- 2010.09.20. 20:16:59
Minden esetre hozz tajkártyát, és korábbi zárójelentéseket!
Leonce 2010.09.20. 20:18:29
Droidfigyelő (törölt) 2010.09.20. 20:20:32
Azért neked, mert te mentél be a felkínált zsákutcába:)))) Nagyon is értem, mit akarsz mondani, de ez így nem fog menni. Sokaknak kinyílik a bicska a zsebében a gyakori "orvos vagyok, pofád lapos" attitűdtől, ami perverzül és anakronisztikusan emlékeztet a Magyar Néphadsereg tiszti és sorkatonai viszonyrendszerére, de tény, ami tény: az orvosok agyonterheltek, amiről nem tehetnek, és mega-frusztráltak.
Érdekes és hasznos lenne egy sör mellett beszélgetni, hátha kölcsönösen megváltozna a véleményünk egymásról:)
Hugo2010 2010.09.20. 20:25:25
Nervus 2010.09.20. 20:26:27
Édesanyámnak elfogyott a receptköteles gyógyszere, és "szerencsére" receptje sincs. Mit lehet ilyenkor tenni? (Hiszen este 8-kor már nincs háziorvos) :(
Hugo2010 2010.09.20. 20:27:45
Suen 2010.09.20. 20:28:21
Hugo2010 2010.09.20. 20:29:55
Hugo2010 2010.09.20. 20:38:06
kvadrillio 2010.09.20. 20:38:26
Én nem tudom a körzeti orvos egyáltalán miért van ?
Na, jó, felírja a receptet, esetleg az asszisztense írja fel, néha jó lenne egy EKG, jó lenne egy hasi UH, jó lenne egy vérkép....de évek óta nincs ilyen vizsgálat.
Viszont ! Legutóbb kb 3 hete, álltam és vártam a receptra, miközben 3 asszisztensnő bent összejött a rendelőben és hevesen azon vitatkoztak, hogy : én, most csináltattam nyaki UHt, de nem találtak semmit ! Pedig érzem, hogy van ott valami ! Úgyhogy újra meg fogom csináltatni !...mondja az egyikük, .Én meg most csináltattam wassermannt, mert állandóan megy a hasam, de nem találtak semmit, jövő héten visszamegyek hozzájuk !...mondja a másik......
...és amíg a receptemre vártam és őket hallgattam, elgondolkodtam...., ezért nincs semmilyen vizsgálat a betegeknél, mert ők veszik igénybe ezeket, ők csináltatják meg maguknak azokat a szűréseket, amik a betegeknek is jól jönnének !
...nu, így áll mostanában a beteg gondozás kis hazánkban...:)
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.20. 20:53:38
"Ügyfél". Ez hülyeség.
Tessék betartani a törvényt, ha kérhetem!
"3. Cím
Fogalommeghatározások
3. § E törvény alkalmazásában
a) beteg: az egészségügyi ellátást igénybe vevő vagy abban részesülő személy;"
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.20. 21:01:10
"Ki kiért van".
Te az információs aszimmetria ellen berzenkedsz, ami eléggé hiábavaló dolog. :-) Annál is inkább, hogy a betegnek aktuálisan nagyobb szüksége van az orvosra, mint fordítva.
Egyébként kapitalizmus van, a fizető ember kap ellátást.
A másik fele meg, hogy OK, egyszerűen ne menj orvoshoz, ha nem tetszik a rendszer.
oraculum_dixit 2010.09.20. 21:01:44
"Fogalmam sincs, miféle szaklapban olvashatunk "client"-ről "pacient" helyett"
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDd
Már az elején gyanítottam, hogy Leroi csupán egy nyamvadt kis provokátor, aki végképp tönkre akarja tenni a magyar orvostársadalom jó hírét karikaturisztikusan aggresszív és nárcisztikusan arrogáns stílus-paródia jellegű kommentjeivel, de most, hogy látom, hogy alapvető kihívásokkal küzd az angol helyesírás területén is (különös tekintettel arra, hogy egy latin eredetű szóról van szó), végképp kilóg a szög a zsákból.
Bikli néni 2010.09.20. 21:04:21
Senkinek nincs megtiltva, hogy beküldjön pozitív hangvételű leveleket, és Despi még ki is rakja (rakná), mert ő nagyon pártolja ezt a vonalat. De ha egyszer nem írnak...
Leroi 2010.09.20. 21:04:41
Már az elején bekaphattál volna egy antipsychoticumot, Dr.Puhapöcs...
epres négercsók 2010.09.20. 21:06:30
Blogtalálkozó részemről oké :) (bár nehéz összehozni olyan helyen és időpontban, ami sokaknak jó...)
Silent Bob 2010.09.20. 21:06:49
Sajnos ezzel sokan élnek vissza. Lásd fent.
Egyébként igyekszem kerülni az orvosokat, szerencsére (lekopogom) ritkán látnak.
Silent Bob 2010.09.20. 21:08:09
-Flatley- 2010.09.20. 21:09:44
Akkor talán a szakma képviselői is meg tudnának jelenni!
Bikli néni 2010.09.20. 21:10:35
Egyébként semmit. Én évek óta szenvedek ettől, hogy pechemre olyan gyógyszert szedek, amit csak bizonyos orvosok írhatnak fel (nem ám akárki), és ha nem lelem, mert mondjuk szabin van, akkor ÍJB van. Plusz egy fejmosás az asszisztenstől (néha jogos, néha nem), hogy miértazutolsópillanatbankelljönni :)
Nem bír ki egy napot a gyógyszer nélkül? Most ezt nem cinikusan kérdezem, hanem csak úgy.
epres négercsók 2010.09.20. 21:14:27
@-Flatley-: Nem az én dolgom szerintem blogtalit szervezni, de nyitott vagyok mindenre. Amúgy szerintem a legjobbat beszélni valami folyadék mellett lehet. És ezen most nem a kórházi infúziót értem :D
Hagrid 2010.09.20. 21:15:02
Szóval szegények...s még munka után első dolguk a praxis blogba kommentelgetni, hogy mentsék a mundér becsületét. Külön sajnálom, hogy még kölyök voltam faterom halálakor és anyám nem perelt egy 100%-os gyógyszermérgezést, amit boncolás támasztott alá. Csak mert félt, hogy nyert per esetén az orvostársadalom bosszút állna rajta...
Amúgy igen, a sztereotípiát erősítik az ilyenek, mint a posztban szereplők és a kommentelők is. Rohadtul sajnálom a normális orvosokat...sokan vannak, de nagyon szar nekik.:S
Silent Bob 2010.09.20. 21:15:44
oraculum_dixit 2010.09.20. 21:17:12
Éppen ez az a szemléletmód, amin sürgősen változtatni kéne.
A tb mindig előtakarékosság abban az értelemben, hogy azért fizeted, hogy legyen, amikor éppen nem tudsz fizetni -- hiszen munkaképtelen vagy (csak beteg vagy idős is), és mindenütt, ahol kiskorúak biztosítva vannak, ott valaki más (általában a szüleik, illetve valamelyikük) fizetett helyettük.
Nem az a baj tehát a magyar rendszerrel, hogy előtakarékosság-jellegű (ez természetes), hanem az, hogy túl sok potyautas jut az aktív tb-fizetőkre.
Különben meg jó lenne, ha nem azon tűnődnétek, hogy az adott páciens vajon maga dolgozott-e meg a tb-jéért... Ez nem a ti dolgotok.
Belátom, hogy a rendszernek az is óriási hibája, hogy az orvos joggal érzi úgy, hogy nem fizetik meg a munkáját, de ettől még az a kliens, aki vele szemben ül, és aki harminc éven át fizette a tb-jét, bár már 15 éve nyugdíjas, elvileg ugyanúgy "megérdemli" a jó kezelést, mint az, aki még mindig fizeti. Ahogy az a gyerek is, aki után éppen más fizet, illetve aki majd egyszer fizetni fog, ha egészséges felnőtt lesz belőle.
Szóval nem az egyszeri ügyfél tehet róla, hogy nem jól gazdálkodott az állam az általa megtermelt javakkal...
Hugo2010 2010.09.20. 21:17:35
Hugo2010 2010.09.20. 21:19:30
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.20. 21:21:05
Vannak azok a posztok, amikor a posztolók az empátiát, a meleg emberséget kérik számon.
"Ellátott, de nem volt kedves".
Igen, mert nem a betegét látta el, hanem egy ügyfelet "szolgált ki".
Ki lehet venni az orvos-beteg kapcsolatól a szolgáltató-ügyfél viszonyon túlmutató részt, de akkor elmarad a többi.
Nyilvános ajánlatot teszek neked: ha egyszer rászánod az időt (kb. fél óra), akkor meg tudom neked személyesen mutatni, hogy mi a különbség a kettő között.
Arra kérlek mindössze, hogy írj belőle egy posztot ide.
Benne vagy?
epres négercsók 2010.09.20. 21:23:26
Hugo2010 2010.09.20. 21:23:39
oraculum_dixit 2010.09.20. 21:24:37
Ja, mint pl a terhes asszony, vagy a jogosítványát hosszabbító ügyfél, vagy az oltásra behozott gyermek, vagy a szűrővizsgálatra érkező páciens, vagy a táborozás miatt egészségességét igazoló papírt kérő diák, vagy a szakmai alkalmassági vizsgálatra érkező ügyfél
-- ezek mind betegek, ugye?
Gondolkozni is szoktál, vagy rögtön lősz, ha nem értenek veled egyet?
Leroi 2010.09.20. 21:25:44
A Gallardommal megyek, mert a Maseratimat most szervizelik.
Nem fog feltűnni, úgyhogy figyelmes légy.
epres négercsók 2010.09.20. 21:25:55
Leroi 2010.09.20. 21:27:22
Nem vagyok gynaecologus, terheseket nem látok el.
A szakterületem körében hozzám kerülők többnyire betegek.
Esetleg szimuláns ügyfelek.
De ők is "betegek"...:)
Bikli néni 2010.09.20. 21:28:49
epres négercsók 2010.09.20. 21:31:10
epres négercsók 2010.09.20. 21:35:33
Hugo2010 2010.09.20. 21:39:40
oraculum_dixit 2010.09.20. 21:40:22
Ez nem lekezelés.
Ez csak a szocilizmushoz szokott fülünknek furcsa.
Ahogy a feljelentés is csak a diktatúrához szokott elménknek felháborító aljasság.
Egy jogállamban a feljelentés lehetősége többnyire a minőség és korrektség biztosítéka. Természetesen ezzel is vissza lehet élni -- mint bármivel. De nem ebből kéne kiindulni, hanem abból, hogy érett, normális felnőttek akkor jelentik fel embertársukat, ha valóban panaszra van okuk, és a panaszukat alaposan kivizsgálják, és akkor adnak helyt neki, ha jogos volt. Legalábbis ez az optimális működési mód.
Nem pedig az, hogy rettegek, nem merem bepanaszolni a háziorvosomat, mert kiszúrhat velem vagy családtagjaimmal. Ez nem jogszerűség, és nem is moralitás, hanem egyszerűen kiszolgáltatottság és igazságtalanság, hiszen nincs merszem, tehát módom sem jogorvoslatra.
Próbáljunk már meg ebből "a kommunista diktatúra elnyomottjai" pozícióból felegyenesedni, és mindjárt másképp fog festeni, sőt működni a világ körülöttünk!
Rajtunk áll!!!
oraculum_dixit 2010.09.20. 21:42:18
Leroi 2010.09.20. 21:44:00
Soha ekkora marhaságot nem tanítottak az egyetemen, hogy "most pedig kollegák, megvizsgáljuk az ügyfelet"...
A tisztes ősz professzoraink visszadták volna a diplomájukat...
epres négercsók 2010.09.20. 21:47:14
fuzzykinkyfunk 2010.09.20. 21:47:32
Rotoxis 2010.09.20. 21:48:10
Valahogy az az érzésem, hogy a modik ma egy kicsit puhák voltak és nagyon hagyták szétszaladni a ménest.
cochran 2010.09.20. 21:49:07
cochran 2010.09.20. 21:49:48
Szóval,nem ügyfél,hanem beteg.
Ezt tisztázzuk.
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.20. 21:49:51
Neked is áll az ajánlatom: egyszer szánj rá fél órát, és megmutatom, mi a különbség akozött, ha az orvos a betegét látja el, vagy a szolgáltató az ügyfelét szolgálja ki.
cochran 2010.09.20. 21:51:11
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.20. 21:53:12
Az imént írtam le, hogy az összes komment és poszt, ahol az "emberséget" kérik számon, pont a "szolgáltató-ügyfél" viszonyt bírálja.
Az orvos a beteg embert gyógyítja.
A szolgáltató meg a tünetet kezeli.
cochran 2010.09.20. 21:58:48
Ja, ez az elszemélytelenítés netovábbja, ez az "ügyfél"-ezés...
Ami eellen a leginkább tiltakoznak.
Nálam nagyon fontos, hogy bizalmat érezzen irántam a beteg, úgyhogy a hűvös, hivatalnoki hangnem (amivel az ügyfeleket kezelik a legtöbb helyen) épp nem ezt a célt szolgálja...
cochran 2010.09.20. 22:00:19
Látod, ki is rakták a két veszekedő állatot. Meg is érdemelték.
Főleg Leroi.
Az nagyon bunkó volt...
:DDDDD
epres négercsók 2010.09.20. 22:01:48
Ma már nem szeretnék több vitát, jó? Aludjatok inkább, holnap is van nap...
oraculum_dixit 2010.09.20. 22:04:12
Egy viszont biztos: a jelen forgalomban lévő szóhasználat egy ellenszenvesen autoriter orvos-szerephez illő szóhasználat. Beleértve az állandó "betegezést" --, ha jogos, ha nem --, beleértve az "anyukázást-apukázást" (szülészeten, gyerekorvosnál), meg a "nénizést-bácsizást" is.
Ha nem tetszik a szolgáltató-kliens fogalompár, akkor találjunk mást, de azon aza alapon ragaszkodni a "beteghez", hogy mert ez volt ezer éven át, enyhén szólva is merevség.
A világ változik. Az államfőt sem királynak hívjuk már, és a méltóságos urak, és a jobbágyok is kivesztek körünkből. Érdekes módon ezeket nem követeli vissza senki, mondván, régen is jók voltak, ez volt a törvényekben több ezer éven át!!!
Többek között azért is érdemes lenne kicsit rugalmasabban viszonulni a kérdéshez, mert az egészségügy manapság egyre nagyobb mértékben megelőzéssel és nem csak gyógyítással foglalkozik, és talán üdvösebb lenne ezt a tevékenységet erősíteni, hogy annál kevesebb beteg legyen a jövőben.
(Természetesen nem képzelem, hogy el lehetne érni, hogy egyáltalán ne legyenek betegek.)
Az elnevezések igenis jeleznek valamit, ahogy az is, ha ragaszkodunk bizonyos elnevezésekhez. Ehhez nem kéne, szerintem.
cochran 2010.09.20. 22:04:47
Jól van, négercsók, még egyszer nem kell kimoderálnod.
Itt csak szakmai vita folyik ezentúl...
epres négercsók 2010.09.20. 22:06:01
cochran 2010.09.20. 22:07:19
Mondjuk nálam az Úr és az Asszony a megszólítás, soha nem bácsiznék/néniznék le senkit.
És eleve barátságos beszélgetéssel kezdem a vizsgálatot, hogy a merev, szorongó beteg feloldódjék, érezze a segítséget rszemr.
cochran 2010.09.20. 22:08:03
cochran 2010.09.20. 22:11:18
Adamantium arany ember...
oraculum_dixit 2010.09.20. 22:21:44
Szerintem egyébként hazánkban általános probléma, ahogy az ügyfelekkel bánnak. Szinte mindenütt probléma. Egyszerűen nincsen kultúrája ennek.
De ne értsük már félre egymást! Nem arról beszélek, hogy az orvosoknak is rossz szolgáltatóként kéne viselkedniük!
Teljesen természetes, hogy amennyiben az orvosok a legképzettebb szolgáltatók, és egyben a legkomplexebb szolgáltatást nyújtják, úgy a kommunikációjuk is nagyon fontos részét képezi a munkájuknak és a hatékonyságuk egyik előfeltételét!
Csakúgy mint a pszichológusok és pedagógusok esetében, akiknek kisebb a közvetlen felelőssége, de ugyancsak nagyon komplex és nagy szakértelmet igénylő szolgáltatást nyújtanak.
Nagyon örülök, ha Te nem nénizel-bácsizol le senkit, de ebből is látszik, hogy már Te is egy új típusú orvos vagy, olyan, aki partnerként kezeli a pácienst, és nem becsüli le.
Természetesen az lenne az ideális, ha az orvos és a páciens kölcsönösen tisztelnék egymást. A páciens megértené, hogy az orvos szakértelmével nem versenyezhet, az orvos pedig megértené, hogy a páciens együttműködése nélkül nem érhet el tartós sikert.
De ez más kérdés. (Még ha mégoly fontos is.)
Tényleg olyan elfogadhatatlan, hogy lehet szolgáltatás-szemléletű az egészségügy?
Talán csak nem a szótő olyan irritáló? :)
cochran 2010.09.20. 22:29:39
Elég sok szorongó, rossz családi hátterű beteg is megfordul nálunk,akiknek épp elrontott életük a betegségük oka.
Mentőövként kapaszkodnak az orvosba, azt hiszik, a gyógyszer,a kezelés megoldás a problémáikra.
Sokan csak aazért fekszenek be aktív osztályra, hogy kikapcsolják magukat az otthoni életükből.
Ezek azok a páciensek, akik nem szívesen hagyják el az osztályt, ha sorra kerül az elbocsátásuk.
Élesen meg lehet különböztetni egy pusztán szervi betegtől,aki a kezelés végeztével készségesen távozik.
Nem vitatkozni akartam, csak a kifejezés szokatlansága miatt tettem szóvá. A főnököm el se fogadna ilyen megnevezést. Igaz, az ISO-tanúsítványi vizsgán a minőségbiztosítás keretén belül "vevő" volt a beteg neve...
Na ezen aztán jókat derültünk akkoriban.
cochran 2010.09.20. 22:41:50
Ezt gépiesen elvégezni lehetetlenség. Ha a legkisebb porszem is bekerül a gépezetbe (tétovázás, bizonytalanság, nyílt vagy leplezett hozzánemértés), a viszony felfüggesztődik, a gyógyítási folyamat megszakadhat.
Alapvető, hogy soha, senkit be ne csapjunk, ne kendőzzük tudományos halandzsával az esetleges megakadásunkat, hanem nyíltan vállaljuk, ha nem tudunk továbblépni a kezelésben.
A jóhírnév, akárcsak a rossz, futtűzként terjed.
oraculum_dixit 2010.09.20. 22:45:29
De én tényleg nem a szavakon akarok lovagolni, én már akkor nagyon meg vagyok hatva, ha az orvos (illetve az egészségügyi személyzet más tagjai) tisztelettel beszélnek velem, korrekten és szakértelemmel bánnak velem. Ha még együttérzést is tapasztalok, akkor az már extra hálával tölt el.
És bizony van ilyen. Sajnos nagyon sok "testközeli" tapasztalatom van a magyar egészségügyről, és nagy vonalakban azt látom, hogy az orvosok kb harmada óriási erőfeszítéseket tesz a gyógyítás szakmai és emberi színvonalának fenntartásáért, tök komolyan mondom, jópár orvossal találkoztam, akiket szentté kellene avatni, ha ez még jelentene valamit -- míg egy másik harmada teljesen fásult és igenis hűvösen hivatalnoki (amit meg tudok érteni, sajnos, és teljesen elfogadom, ha mellesleg ellátnak többé-kevésbé rendesen), a harmadik harmada viszont teljesen el van kurvulva, és ezektől kizárólag akkor lehet jó munkát várni, ha meg tudod fizetni őket zsebbe, vagy talán még akkor sem -- és némelyikük még ráadásul vérlázítóan arrogáns is, még akkor is, ha fizetek nekik, ami viszont teljesen megbocsáthatatlan.
Szóval mindenféle van, a pontos arányokat természetesen nem tudom, mert akkora minta azért nem áll rendelkezésemre, ezek az arányok csak az én személyes tapasztalataimat tükrözik.
Mindebből látszik, hogy a fásult szolgáltató típusú orvos nem a legrosszabb!!!
(Egyénként meg -- Radiológus megjegyzésére reagálva -- tök általános, hogy orvosok csak tüneteket igyekeznek elnyomni, ahelyett, hogy gyógyítanának, szolgáltatói attitűdtől teljesen függetlenül...
szóval ez nem is tartozik ide.)
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.20. 22:47:06
A szavak azt jelentik, amit. Ha nem szeretem a "szolgáltató" kifejezést, annak oka van.
Én ellátom azokat az embereket, akik megtisztelnek a bizalmukkal. Hűvös tenyeremet nyugtatom lázas homlokukon, ha úgy tetszik.
Komoly kérdéseik vannak a saját életük folyására vonatkozóan, nem ritkán élet vagy halál szinten. Az én feladatom, hogy ezekre a kérdésekre a tőlem telhető legjobb válaszokat adjam.
Azt az tevékenységet, melyet kollégáim és én végzünk, "szolgáltatásnak" nevezni pontosan annyira megfelelő, mintha egy lelkész munkájáról mondanád, hogy többek között "esketési és keresztelési szolgáltatás".
Érthető? :-)
cochran 2010.09.20. 22:53:43
Régi közhely az orvosi egyetemeken a klinikumban, hogy "az egész embert gyógyítjuk"...Tehát a cardiologusnak gondja kell legyen arra is, hogy nemcsak szívből és kis- meg nagyvérkörből áll az ember, hanem más szervei is vannak,amelyek összességükben alkotják a szervezetét és működésük közt összefüggés leghet,egymást befolyásolhatják.
Óhatatlanul is átkaccsint az ember más szakterületekre is, a határmezsgyén lévő kérdésekkel tisztában kell lennie, tudnia kell, hol kell megállnia egy kezeléssel és konzultálnia egy másik szakterület orvosával. És mindenekelőtt empátiával kell rendelkeznie, bele kell élnie magát a segítségre szoruló ember helyzetébe, ki kell emelnie a gyámoltalan elesettségéből. Az ember ezt csak akkor tudja igazán átérezni, ha beteg lesz. Hát ott nagyon megszűnik orvosnak lenni. Akkor az orvosi hivatás legfeljebb azt szolgálja, hogy egyre több tünetet vél felfedezni magán, és mert sajnos többet tud a betegségekről a laikus embernél, jobban be is pánikolhat.
Ezért van az, hogy a legtöbb orvos nagyon rossz beteg...:)
oraculum_dixit 2010.09.20. 22:59:04
De pl a temetkezési vállalkozó sem végezheti gépiesen a munkáját, meg a bébiszittertől is elvárjuk, hogy empatikus legyen, de még a kutyakozmetikusnak is szüksége van némi "pszichológiai" tehetségre, hogy a humán kozmetikusról, meg fodrászról ne is beszéljünk.
Szigorú értelemben egyetlen szolgáltató sem végezheti gépiesen a munkáját, amikor emberekkel dolgozik együtt.
De ezzel megint nem akarom elbagatellizálni az orvos munkáját, sőt! A beteg ember különösen nagy figyelmet igényel a lelkiállapota miatt is, és bizony a szokásosnál gyakrabban viselkedik szalonképtelenül is. De ettől még nem lesz kevésbé szolgáltató az orvos, hiszen nem a páciens iránti személyes szeretettől fellelkesülve, szívességből végzi a munkáját, hanem minimum a fizetésért -- bármilyen megalázóan kevés is az a fizetés, sajnos. Ez nem zárja ki azt, hogy az orvosnak hivatástudata van! Sőt!
De lehet hivatástudata a fodrásznak, de még a takarítónak is...
oraculum_dixit 2010.09.20. 23:02:32
mellesleg szentségek, de ez más kérdés
tényleg nem értem, miért vagytok annyira érzékenyek erre a szerintem teljesen semleges kifejezésre?
akár úgy is felfoghatnánk, hogy a szolgáltatás tükrözi azt, hogy hivatástudatból, az emberiség és a tudomány szolgálata iránti elhivatottságból lesztek orvosok
hm?
cochran 2010.09.20. 23:06:48
Minden orvos egy kissé pszichológus is.
Persze nvannak extrém esetek, velem is kötekedtek tendenciózusan és rosszindulatúan, aminek az lett a vége, hogy nem voltam épp baba a beteggel és kiosztottam, aztán igazgatói telefon lett a vége, mert feljelentett. Megkaptam, hogy "elfelejtetted az aranyszabályt: a betegnek mindig igaza van?"...és ment az élet tovább.
Szóval a fehérköpenyes is ember és idegrendszere van. Igen, és a felelősségtudat, hivatástudat nagyon fontos, mondhatni kissé presztízskérdés is, hisz a jó hírnevemet viszem a vásárra egy kissé a pacientúrám nagysága-összetétele is bánja, ha nem vagyok tartósan ütő- és szalonképes...
Nagyon bonyolult ügy, viszonylag sok elégtétellel, de szekérderéknyi kudarccal és csalódással, sok szívfájdalommal is jár.
cochran 2010.09.20. 23:09:11
Jó éjt Nektek!
oraculum_dixit 2010.09.20. 23:12:39
De nem egészen értem, miért jött ez ide.
Jópár szakma van, ahol igazán minőségi munkát csak akkor lehet végezni, ha az ember a tágabb szakterületén is up-to-date, pl a mérnöki tudományok mind ilyenek, de a pedagógusnak sem árt, ha tisztában van nagyjából a kollegák munkájának mibenlétével is, meg képben kell lennie kicsit a pszichológiában, családvédelmi kérdésekben, drog-problémákkal kapcsolatban, szociológiában, stb
Még a biztosítási alkuszról is elmondhatjuk, hogy akkor lesz igazán jó, ha tájékozott mindenféle típusú biztosításban és biztosítóval kapcsolatban, és a fodrásznak sem árt tudnia, hogy ha marékkal jön ki az ügyfél haja, annak milyen okai lehetnek; a gyógyszerészről meg a természetgyógyászati szaküzlet eladójáról már ne is beszéljünk :)
Ez nem érv a szolgáltatósággal kapcsolatban.
oraculum_dixit 2010.09.20. 23:14:42
szép álmokat mindenkinek!!!
_Molly 2010.09.20. 23:15:25
A pap szolgáltatást nyújt: keresztelés, esküvő, temetés esetén igénybe vehető. Bizony, ezt így mondják.
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.20. 23:29:25
"Mellesleg" szentség?
Szerintem beszélgess egy kicsit egy plébánossal erről. :-))))
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.20. 23:32:11
www.google.hu/search?q=%22esket%C3%A9si+szolg%C3%A1ltat%C3%A1s%22&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:hu:official&client=firefox-a
Szerintem kevered a "szolgáltatás"-t a "szolgálat"-tal.
_Molly 2010.09.20. 23:37:04
Szerintem nem.:)
Egyházi szolgáltatásoknak hívják ezeket. Beírtam a gugliba, és kapásból ezek jöttek elő:
index.hu/belfold/vatikszerz06/
www.kaposvar.hu/index.php?page=infoegyhaz&width=800&F=2&T=1&lang=1&prn=1
epa.oszk.hu/00900/00939/00006/ks990411.htm
stb. stb.
NemesekErnyo 2010.09.21. 07:20:40
Véleményem szerint akkor lehet szolgáltató az orvos, ha privát rendelésen vagyunk, és mindenért piaci árat fizetünk.
huncut 2010.09.21. 07:45:23
Az embereknek és a társadalomnak igénye van a gyermekek oktatására, és ennek az igénynek az iskolarendszer tesz eleget, tehát a képviselőik szolgáltatók; ez a hasonlat szerintem jól alkalmazható az egészségügyre is. Természetesen ez is egy speciális terület, de mégis a szolgáltatásokhoz tartozik.
P75 2010.09.21. 07:57:40
„Tessék betartani a törvényt, ha kérhetem” :-)) Ez az évszázad poénja, pedig még nagyon az elején vagyunk. Nem megszegtem a törvényt (melyiket is? kérek számot, hogy rá tudjak keresni, ki szegi meg valójában a törvényt), egyszerűen csak nem értek vele egyet.
„Annál is inkább, hogy a betegnek aktuálisan nagyobb szüksége van az orvosra, mint fordítva.” Mekkora tévedés. Szerencsére a magánpraxisban dolgozók nem így gondolkoznak (REMÉLEM).
„A másik fele meg, hogy OK, egyszerűen ne menj orvoshoz, ha nem tetszik a rendszer” Na, ezért vagytok ti szolgáltatók és nem gyógyítók. Ilyet Gordon bácsi mondott utoljára, utálják is érte sokan. A bankosok is szoktak néha ilyet mondani. Igaz, másnap már általában nem dolgoznak a szakmájukban.
„Az orvos a beteg embert gyógyítja. A szolgáltató meg a tünetet kezeli.” Ez is tévedés. Mindig a gyökérokot kell megszűntetni, legyen szó áramkimaradásról vagy lázról. És általában ez sikerül is. Nem mindig. Az orvosoknak sem mindig. De van, hogy a gyógyuláshoz elég a tünetet kezelni. Szép lenne, ha egy sima kéztöréssel kórházba utalnának ahelyett, hogy egyszerűen begipszelik.
„Hűvös tenyeremet nyugtatom lázas homlokukon, ha úgy tetszik.” vs „A másik fele meg, hogy OK, egyszerűen ne menj orvoshoz, ha nem tetszik a rendszer” – csak én érzek ellentmondást?
BKV reszelő 2010.09.21. 08:05:06
El Visco Stello (törölt) 2010.09.21. 08:27:12
Pedig az igazságot a természeti népeknél figyelhetjük meg. Általában törzsenként van egy sámán(háziorvos), akinek szerintük az istenek fújják a hátszelet.
Ezek gyógyítanak, esőt hoznak, megjósolják a csaták kimenetelét stb. Egyszóval nem mindennapi emberek és a törzsnek szüksége van rájuk. Különcök, bolondok, öntörvényűek, mégis a törzs (jól felfogott érdekből) kötelességének érzi, hogy eltartsa őket, áldozatokat(mi nevezzük hálapénznek) mutassanak be nekik. Nem szeretik őket, inkább félelemmel vegyes tisztelettel viseltetnek irántuk.
Ez genetikusan be van épülve. Mi egyet tehetünk: Megpróbáljuk ezt a kabátot a XXI. századra szabni.
kvadrillio 2010.09.21. 09:39:55
.... vissza a gyökerekhez,.....csakhogy ebből vastagon az derül ki, hogy az EMBERISÉG a sámánizmus óta NEM FEJLŐDÖTT SEMMIT ! :)
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2010.09.21. 10:06:10
Látom, nem nagyon ment át a lényeg: ha szolgáltatást szeretnél, akkor szolgáltatást kapsz, szolgáltatói hozzáállással. Azt kapod, amiért fizetsz, slussz.
Ha gyógyítást, szolgálatot szeretnél, akkor meg azt kapsz.
Valójában tőled függ a dolog.
Droidfigyelő (törölt) 2010.09.21. 12:38:17
"Vannak azok a posztok, amikor a posztolók az empátiát, a meleg emberséget kérik számon.
"Ellátott, de nem volt kedves".
Igen, mert nem a betegét látta el, hanem egy ügyfelet "szolgált ki".
Ki lehet venni az orvos-beteg kapcsolatól a szolgáltató-ügyfél viszonyon túlmutató részt, de akkor elmarad a többi.
Nyilvános ajánlatot teszek neked: ha egyszer rászánod az időt (kb. fél óra), akkor meg tudom neked személyesen mutatni, hogy mi a különbség a kettő között.
Arra kérlek mindössze, hogy írj belőle egy posztot ide.
Benne vagy?"
Ha jó előre egyeztetjük, abszolút, és köszi az ötletet. Nagyon kíváncsi vagyok, hogyan lehet modellezni ezt, biztos, hogy tanulságos lesz. És szívesen le is írom a tapasztalatokat.
Az én feltételem annyi, hogy mint egy újságíró-nyilatkozó szituban fogadd el azt, hogy a posztot én írom. Természetesen odaadom előre a posztot, és minden tárgyi tévedést kijavítok az instrukcióid alapján, de a következtetéseimet nem írathatod át - mint egy igazi interjúhelyzetben sem. Az az én szuverén jogom, mit vonok le a tapasztaltak alapján. Ha ez neked ok, akkor meg is beszéltük, állok elébe, és még egyszer, köszönöm.
És egy kérés: semmilyen vizsgálaton ne kelljen átesnem, mert 2 perc alatt nagyon durva betegségeket fogok öndiagnosztizálni, a pestistől a lépfenéig, és az életben nem tudsz majd lebeszélni róluk.
cochran 2010.09.21. 12:43:12
"Az orvos a beteg embert gyógyítja. A szolgáltató meg a tünetet kezeli.” Ez is tévedés. Mindig a gyökérokot kell megszűntetni, legyen szó áramkimaradásról vagy lázról. És általában ez sikerül is. Nem mindig. Az orvosoknak sem mindig. De van, hogy a gyógyuláshoz elég a tünetet kezelni. Szép lenne, ha egy sima kéztöréssel kórházba utalnának ahelyett, hogy egyszerűen begipszelik."
Dilettáns szöveg.
Szerintem maradj a villanyszerelésnél.:P
"Gyökérok", stb...:)))
Amihez nem értesz, ne boncolgasd, mert
leégsz.
És itt egy páran biztosan nem leszünk a tűzoltóid, légy nyugodt.
:)
womanestomen 2010.09.21. 13:00:27
1. ügyfél - két szó összetétele: ÜGY és FÉL. Egy KÖZÖS ügy résztvevője. egyik fele. pont.
2. szolgáltatás - a kifejezés szótöve a SZOLGÁL szó. innentől nem is kell továbbragzanom.