Nem akarta kiszedni a kullancsot
Sziasztok; az alábbi történet nem egy nagy eset, nem egetrengető, de adott esetben szenvedő alanyának lenni elég pocsék, és egy újabb tüske, amit valaki Magyarországról hazavisz magával...
helyszín:
budai egészségház, Buda egyik népszerű kempingjéhez közel, Sziget idején
történet:
Anyuka egy- és háromévessel áll sorban a patikában. Előtte francia fiatalok, kettő, leugrottak a kempingből, az egyik mutatja a felkarját a patikusnak, rajta gyönyörű, nagy kullancscsípés, nagy, vörös folt, közepén táplálkozik maga a mester. Lehet pár napos. Anyuka segít a kommunikációban - tolmácsol - patikus adja a kullancskiszedő csipeszt. Francia fiatal elkámpicsorodik, ő ilyennel még sosem, kissé meg is van már ilyedve (nagy a csípés körüli folt és fáj). Nem baj, derül fel patikus, van az épületben háziorvosi rendelő is, ott biztosan segít valaki.
Anyuka (továbbra is egy- és háromévessel súlyosbítva) átkiséri a két franciát az orvoshoz. A váróban nincs senki, bekopognak a rendelőbe; bent orvos és asszisztens adminisztrálnak. Anyuka (egyre türelmetlenebb gyerekeivel súlyosbítva) tolmácsol, kéri az orvos segítségét - a számára amúgy vadidegen francia számára. Orvos fel sem nagyon néz, úgy mondja, mintegy sértődötten, hogy ez nem orvosi feladat, hagyják őt békén. Anyuka tovább érvel, mégis csak kéne neki segíteni, az orvosnak nem egy nagy ügy, meg a csípés is elég randa. Orvos, továbbra sem segítve, ül az asztalánál, és kvázi arra tesz javaslatot anyukának, hogy ha olyan nagyon akar segíteni, húzza ki ő a kullancsot...
Franciák állnak a sarokban, nem értenek semmit, de a vonakodás gesztusait elég nehéz félreérteni, ők is sejtik, hogy nem áll jól a projekt.
Ezen a ponton az asszisztensnek lejön, hogy a kialakuló megoldás, miszerint elküldik a fenébe a két franciát anyukástul-gyerekestül, elég rossz fényt vetne itt mindenkire. Végül ő fölkel, odamegy a franciához, leülteti, fogja a csipeszt, és megkezdi a valóban "bonyolult" műtétet. Anyuka ekkor (két már nagyon türelmetlen gyerekkel) úgy látja, hogy a helyzet mégiscsak kedvező végkifejlet irányába látszik elmozdulni, és otthagyja a társaságot.
Ennyi. Nem több, nem egy nagy tragédia. Csak valaki sz@rul vizsgázott humánumból, miközben valójában egy perces segítséget kértek tőle. Vagy megijedt, hogy esetleg orvosként a csípés esetleges utóéletével is illene foglalkozni, és nem volt kedve egy külföldi, magyarisztániul nem is vartyogó fiatallal küzdeni, akiért még a TB sem fizet suskát...?
Én már láttam kullancsot eleget, ezen a táján nőttem fel a világnak. De hasonlóan pocsékul érezném magam, mondjuk a francia tengerparton, belelépve valami istentelen csípős-szúrós szörnyetegbe a vízben, ami az ottaniaknak talán mindennapi kellemetlenség, de nekem új és ilyesztő, és még veszélyes is... Aztán utána a francia orvos elküldene a fenébe, mert ezzel minek őt zavarni...
Köszönöm, ha meghallgattok. Országimázs rulez...
Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használd Kórházértékelőnket!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Motorpenis 2010.09.04. 07:20:09
IrishOak 2010.09.04. 07:40:38
Nem tudom mi a teendő a kullancs csípésnél.Soha nem szedtünk össze ilyet,így fogalmam nincs, hogy mikor mit kell tenni.
De másoktól azt hallottam, hogy ha jóllakott akkor magától is "lepattan" a jószág,és akkor meg rosszabb, ha beleszakad a feje.
Nem tudom - majd a dokik megmondják.
Kellemetlen az érzés, hogy idegen országban akár kis baj esetén nem kedvesek.Én is azt tapasztaltam, hogy bárhol a világon nagyon odafigyelnek az idegen emberre.És nem csak akkor, ha már a biztosítási papírokat kell kitölteni.
nullnick 2010.09.04. 09:56:41
a SEBÉSZETI ÜGYELETRE
a legroszabb esetben, ha beszakad a kullancs feje, egy nagyobb injekciós tűvel ki lehet piszkálni
aki a FELKARJÁN napokig nem veszi észre
(azaz LESZARJA NAPOKIG) az meg is érdemli
Bikli néni 2010.09.04. 10:06:57
Olyan 8 éves lehettem, amikor az egész iskolát kirándulni vitték egy közeli erdős hegyre. Beszedtem egy kullancsot, este anyum vette észre, mentünk az orvoshoz (anyukám se vállalta be, hogy beszakadjon a feje). Odaértünk orvoshoz, kb fél perc alatt kiszedte, majd megkérdezte, hol szereztem. Én meg vigyorogva rávágtam, hogy iskolakiránduláson :) Szegény doki néni fejét látni kellett volna... Ő volt ugyanis az iskolaorvos is, és felmérte, milyen éjszaka vár rá...
Bikli néni 2010.09.04. 10:07:36
IrishOak 2010.09.04. 10:20:40
Na már esik is:-(...de azért ne szomorkodjunk:-)
Jaj,a kullancsos történetekben van valami félelmetes a számomra, - de biztosan azért mert még nem találkoztam face to face a kis vérszívóval.
Irise 2010.09.04. 10:27:17
"egyik mutatja a felkarját a patikusnak, rajta gyönyörű, nagy kullancscsípés, nagy, vörös folt, közepén táplálkozik maga a mester. Lehet pár napos"
1.a kullancs nem eszik napokig. Telezabálja magát és lepottyan.
2.a fertőzés létrejöttéhez valóban napok kellenek. Vagyis a franciáknak bőven lett volna idejük korábban segítséget kérni.
A kullancsot kiszedni pedig nem feltétlenül orvosi feladat. Aki tudja csinálja, aki nem tudja, nem csinálja. Nővérke megcsinálta, end of story.
Az országimázs sokkal inkább azon múlik, mikor magyarországi nyaralásból azzal jönnek vissza itteni barátaim, hogy volt részük magyar masszázsban (!) 45 ezer ft-nak megfelelő összegért, vagy, hogy micsoda drágaság van Magyarországon,ahol 3000 ft egy eredeti magyar palacsinta. Ahol divat kegyetlenül lehúzni a külföldieket.
nullnick 2010.09.04. 10:34:23
1. De. Legalábbsi évtizedes kutyás tapasztalatom alapján legalább 24 óra kell míg teljesen megszívja magát
2. A fertőzés megtörténik, amikor a kórokozó bejut a szervezetbe. Aztán vagy elkapja az immunrendszer vagy nem. Ez viszont csak a lapangási idő után derül ki.
A kullancsont kipiszkálni valóban nem orvosi feladat (pláne nem sebészeti ügyeleti). Olyan ez, mintha egy csavar meghúzásához is szakembert hívna valaki.
A doki sem tudja jobban kiszedni.
Irise 2010.09.04. 10:41:46
a fertőzés szó használatakor valóban pontatlan voltam :) egy masszív cellulitis volt előttem, egészséges és ép immunrendszerű felnőttben.
Szinkópa Emő 2010.09.04. 10:44:06
Pico 2010.09.04. 10:46:13
A kullancskiszedés - ha valaki nem ért hozzá (mert van mindenféle praktika és egyik rosszabb, mint a másik: a kenőcstől, a pálinkáig, az óramutató járásával ellentétes csavargatástól a tűvel való piszkálásig), ha nem is kifejezetten orvosi feladat, azért LEHET segíteni embertársainkon. Ugye? Azt nem tiltja semmiféle etika?
Irise 2010.09.04. 10:48:56
Mi van,ha a doki nem tudta,hogy kell kiszedni? (Nem vagyunk egyformák, van aki közülünk nem tud kullancsot kiszedni, de van olyan is, aki 100 évig gyakorolhat,akkor is bűnrondán varr.)
Szerintem egyszerűbb lett volna,ha ránéz az asszisztendre és annyit mond:
"Megkérhetem, Aranka,hogy szedje ki a kullancsot, addig én írok antibioszt." (Btw. milyen írás jel kell az előző mondatom végére?)
nullnick 2010.09.04. 10:54:03
1.
nem állhat minden kiránduló mellett egy orvos
az elővigyázatosság, kirándulás után önmagunk átnézése és ÁTTAPOGATÁSA, VÉGIGSIMÍTÁSA nem az egészségügy feladata
2.
az orvos sem entomológua (rovartanász), úgyhogy,
AZT A ROVART, AMIT ÚGY KELL KISZEDNI MAGADBÓL MINTHA KULLANCS LENNE, _VALÓSZÍNŰLEG_ AZ IS
3.
a gyűrű megjelenése nélkül az orvos sem fogja tudni megállapítani a lyme-kórt, LEGFELLJEBB FIGYELMEZTETHET A LEHETŐSÉGÉRE
nullnick 2010.09.04. 10:57:57
NINCS MINDENFÉLE PRAKTIKA - ugyanis mind baromság. Csavargatástól a kenegetésig.
meg kell fogni és kihúzni (nem rántani)
vagy lehet még használni azt a kanálkát
aztán vagy bezsakad vagy nem
huncut 2010.09.04. 11:03:09
Adalék: Nem tudok róla, hogy megcsípett volna kullancs, mégis Lyme-kóros voltam. Baromi régen történhetett a fertőzés, de egyértelműen igazolták géndiagnosztikai vizsgálatnál (nem az állami egészségügyi ellátás keretében, mert fel sem merült ennek a lehetősége). Szóval diffúz tünetek (fogjuk rá az idegeskedésre, a korra, a dohányzásra stb.) meglétekor nem kell hagyni, hogy simán lepattintsanak.
Pico 2010.09.04. 11:07:09
MagyarZizzi (törölt) 2010.09.04. 11:07:25
Anti Anyag (törölt) 2010.09.04. 11:08:28
Ez az orvos menjen a francba kapálni, mert nem orvos, ráadásul nem is ember.
Mi az, hogy a kullancs kiszedése nem orvosi feladat, meg hogy nem tudja hogy kell.
nullnick 2010.09.04. 11:08:52
érdemes elkerülni a BIRKALEGELŐKET
Pico 2010.09.04. 11:09:14
svinjahond 2010.09.04. 11:09:23
Nem tudom, hogy a dolog igaz-e, nekem mindnenesetre túl szépen hangzik.
Mindig sanda gyanúval tekintek az ilyen "népi praktikák" felé... Bár, ki tudja!
(Elvileg, ez Erdélyi trükk. Viccesek azok a góbék!)
***
A kullancs szakszerű eltávolításához tényleg nem kell(het) orvosi segítség!
Tapétázáshoz se hívnátok építészmérnököt, de még kőművest se...
Pico 2010.09.04. 11:10:24
IrishOak 2010.09.04. 11:11:12
Olyan van, hogy egyes vércsoportú embereket jobban "szeretnek enni" a kullancsok? Valahol ezt hallottam - de engem eddig csak a szúnyogok zabáltak fel, mert azok imádnak.De amikor egy csoportban sokan kullancsosak lettek mellettem, rajtam semmi. Biztosan van magyarázata a dolognak.
hogy irjukra:
Ha nem pontosan idézünk, csak felidézünk, akkor:
..." aranyköpés"... és hurrá:-))
Pico 2010.09.04. 11:12:39
nullnick 2010.09.04. 11:24:51
talán azért, mert az erdő meg a legelő az két különböző dolog
de az emberek sem erdőben élnek és mégis lehet velük ott is találkozni
Pico 2010.09.04. 11:25:07
A kokárda a csípés körül nagyon jellegzetes tünet, DE van akiknél ez csak egy csíkban jelenik meg, vagy még rosszabb esetben egyáltalán nem lép fel!
Ez az igazán veszélyes, mert csak már a komoly tünetek megjelenésekor (agyhártya gyulladás, Lyme-kór) szerez róla a csípésról tudomást a delikvens. Az erdőkben rendszeresen mászkálók ezt tudják, a még kiműveltebbek be is oltatják magukat vírusos agyhártyagyulladás ellen, azonban a Lyme-kór ellen NINCS oltóanyag! Viszont vannak kitűnő riasztószerek. Sőt, házilag is készíthetőek!
svinjahond 2010.09.04. 11:25:11
Én így tudom. Ettől még lehet, hogy a doboz oldalán is valamilyen foszforvegyület van, mint aktivátor.
kukatr 2010.09.04. 11:25:47
és ha egyedül vagyok külföldön a hátamban egy kullanccsal, akkor mit csináljak? aludjak hason, hogy ne hányjon belém, vagy bízzam magam egy vadidegenre?
Dinkainka 2010.09.04. 11:25:53
Az orvos letett egy úgynevezett hipokratesi esküt, hogy kötelessége segíteni.Ezzel ezt megszegte!
Panaszt lehet tenni:
ÁNTSZ: Dr. Mihályi József betegjogi referensnek is - ÁNTSZ, 1067 Budapest, Podmaniczky u. 27.
Egészségügyi Minisztérium ügyfélszolgálat (Budapest, V. Akadémia u. 3. tel.: (06-1)- 475-5860, 475-5861, 331-1394, Hétfő - Csütörtök: 9:00 - 15:00, Péntek: 9:00 - 13:00)
Magyar Orvosi Kamara Általános ügyfélszolgálat, etikai ügyek
Telefon: + 36 (1) 269 4390
Fax: + 36 (1) 428 0734
E-mail: etika@mok.hu
svinjahond 2010.09.04. 11:27:48
Anakin Solo (a.k.a. Ape) 2010.09.04. 11:28:35
A csipesz a legjobb megoldás, de ha nincs akkor is óvatosan a kiszedéssel (gyorsan és kínzásmentesen), mert ha csavarjuk/bekenjük/nyomjuk,stb akkor csak szenved a dög és akkor biztos hogy a béltartalom/vírusok bennünk kötnek ki.
nullnick 2010.09.04. 11:30:28
összekevered a hippokratesi esküt
a cserkészek (majd az őket lekoppintó úttörők) 12 pontjával
hu.wikipedia.org/wiki/Cserk%C3%A9szt%C3%B6rv%C3%A9ny
2010.09.04. 11:32:10
a kullancsot ha az ember észreveszi, meg kell fogni körömmel , és kitépni. Az se baj ha beleszakad a feje, majd kidobja a bőr. Nem kell kenegetni, meg orvoshoz menni...
svinjahond 2010.09.04. 11:33:12
2010.09.04. 11:33:33
Anakin Solo (a.k.a. Ape) 2010.09.04. 11:33:52
Irise 2010.09.04. 11:34:04
Csabi. 2010.09.04. 11:34:31
nullnick 2010.09.04. 11:34:35
van olyan, hogy passzív immunizálás:
antitest beadása
ez nem minden fertőzés esetében létező opció, azt nem tudom, hogy a lymekór és a meningoencephalitis esetében létezik-e
Irise 2010.09.04. 11:35:33
A vidámság jót tesz az immunrendszernek.
Pico 2010.09.04. 11:38:36
Anakin Solo (a.k.a. Ape) 2010.09.04. 11:39:00
Pico 2010.09.04. 11:40:11
nullnick 2010.09.04. 11:40:56
előbb a kullancsnemkiszedő orvosokat irtsuk ki
Anakin Solo (a.k.a. Ape) 2010.09.04. 11:43:29
_Molly 2010.09.04. 11:44:08
Ehhez két fő szabályt kell szem előtt tartanunk:
* A kullancs által hordozott kórokozók átvitele jellemzően a beszúrást követő néhány óra múlva történik, a bőrben rögzült kullancsot az észlelést követően késlekedés nélkül el kell távolítani
* A kullancs eltávolítása szakszerűen történjen!
A kullancs szakszerű, biztonságos és gyors eltávolításának technikája:
1. Az eltávolításhoz használt eszköz (csipesz) lefertőtlenítése.
2. A kullancs izolálása nagy óvatossággal; nem szabad piszkálni, nyomogatni!
3. Tilos bármiféle kenőcsöt, krémet, olajat, folyadékot a kullancsra és köré kenni, mert visszaöklendezheti az esetlegesen fertőzött béltartalmát!
4. Tilos forró eszközzel, cigarettával piszkálni a kullancsot, mert baleset veszélyes és visszaöklendezheti az esetlegesen fertőzött béltartalmát!
5. Ragadjuk meg a csipesszel a kullancsot feji részénél, a lehető legközelebb férkőzve a bőr felületéhez.
6. Húzzuk a megragadott állatott finoman és egyenletes erő kifejtéssel, de határozott mozdulattal hátra.
7. Tilos csavarni a testi résznél megfogni, szétroncsolni, dúrván rángatni, mert visszaöklendezheti az esetlegesen fertőzött béltartalmát vagy az állat sérülsésével a külvilágra és a sebbe kerülhetnek a veszélyes kórokozók!
8. Az eltávolított kullancsot tegyük egy jól zárható tégelybe vagy fiolába, ha később kórokozókra kell vizsgáltatni. Ha elpusztítjuk, égessük el!
9. A seb és körülötte lévő bőr terület lefertőtlenítése és sebtapassal vagy steril gézzel való izolálása környezetétől..
10. Az eltávolításhoz használt eszköz (csipesz) és az eltávolítást végző személy kezének lefertőtlenítése.
www.kullancsvedelem.hu/index.php?main=eltavolitas&sub=kullancs_eltavolitasanak_10_pontja
Pico 2010.09.04. 11:45:48
És leteszem az esküt, hogyha legközelebb kullancsot találok magamon, kipróbálom a gyufafejet!
Sorry!
Pico 2010.09.04. 11:51:19
Magam csak annyit fűznék hozzá, hogy mielőtt a bozótosba mászkálnánk tegyünk a fejünkre sapkát, hosszú újjú felsőrészt, hosszú szárú nadrágot (amelyet nem árt valamivel összefogni) és zárt cipőt vegyünk fel.ÉS mindenek előtt nyakunkat, kézünket (csukló felett is) és bokánk tájékát kenjük be risztóval. És az sem árt, ha a nadrágunkat is befújjuk... A szúnyogok ellen is segít...
Biztos, ami ziher - ahogyan a művelt franciák mondják, akik beszélnek angolul...
saclos (törölt) 2010.09.04. 11:53:56
"A modern biztonsági gyufa vagy svédgyufa fejét alkotó elegyet az oxidálószer (kálium-dikromát, ólom-dioxid, mangán-dioxid), antimon-szulfid, színezék, üvegpor és kötőanyag képezi. Az utánizzás megelőzéséül a gyufaszálat különböző anyagokkal kezelik (vízüveg, nátrium- vagy ammónium-foszfát stb.), majd parafinnal vonják be. A gyufafej az előkészített dörzsfelületen gyullad meg, amelyet vörösfoszfor, barnakő, őrölt üveg és kötőanyag elegyítésével állítanak elő. A gyufa fejét a gyújtófelülethez dörzsölve a skatulya oldalán lévő vörösfoszfor gőzzé alakul, s ez gyújtja be az oxidálószert tartalmazó gyufafejet. Az égés átterjed a puhafa gyújtószálra, és a láng egy-két másodperc alatt hevesen, magas hőmérsékleten, szúrólángszerűen ég el."
Remélem, az ínhüvelyek számánál elvárt szabatosságú válasz ;)
Egy kollégám kipróbálta, secperc kimászott a kullancs, kérdés, melyik anyag hatására.
IrishOak 2010.09.04. 12:05:20
Hát akkor valami más lesz az ok, mert mind két értékem 2és 3 csillagosan alacsony érték. a koleszterinem 2,8.
svinjahond 2010.09.04. 12:07:36
Az már más kérdés, hogy a hazai olcsó gyufákat is ilyen bonyolult "svéd" módszerrel gyártják-e, vagy a jóval egyszerűbbel, amiről én tudok. No mindegy, ezen nem fogunk vitatkozni.
Gyerek koromban én is durrogattam gyufafejjel töltött IFA kerékanyával, meg menetes szárakkal, de függönypálcába tömött szöggel is. Lehet, hogy a mai gyufákkal pont ezért - mert már nincs foszfor a fejben - nem is működnének azok a régi trükkök. Hiába no, a világ változik... :)
IrishOak 2010.09.04. 12:08:04
mindenképpen hálásak lehetünk a googlejóbarátnak:-))
Van valami irtó büdös tabletta is amit szoktak adni erdőjárás előtt a gondos szülők.
svinjahond 2010.09.04. 12:10:05
Ha tényleg nincs foszfor a gyufa fejében, akkor vajon mitől jött kifele a kullancs?
Nyomelem hiánya lehetett? :D
nullnick 2010.09.04. 12:11:41
én kullancsriasztó nyakörvet teszek a gyerekemre sétáltatáskor
:)
a rendes nyakörv mellé :D
Polifémosz 2010.09.04. 12:12:15
Rendkívül fel tudom húzni magamat, mikor éjjel 2 -kor állít be az ügyeletre a beteg, hogy nini van egy kullancsa szedjem ki. Ekkor azért meg szoktam kérdezni, hogy otthon nincs csipesz? Maradjunk annyiban, hogy ez pofátlanság!
Aktuálisan ha valaki talál magában egy kullancsot akkor szedje ki, nem baj, ha a feje bent marad, majd kilökődik 1-2 nap múlva.
A gyufás dologról annyit, hogy minden dobozra rá van írva, hogy foszformentes.....
Az agyvelőgyulladást ha szerencséje van a betegnek akkor megússza, ha nincs elkapja. A lényeg, hogy minél hamarabb ki legyen szedve, mert a fertőzés valószínűségét csökkenti, míg ha sokáig bent marad akkor valószínűbb, hogy a kórokozó átjut a betegbe. Tehát ne a váróban ücsörögjön a tisztelt paciens, hanem szedje ki magának!!!!
A Lyme kór bakterialis eredetű betegség, ezért antibiotikummal gyógyítható szemben az agyvelőgyulladással. De a szerológiai vizsgálat (vérteszt) csak 3-4 hét elteltével válik elég szenzitívvé, ennyi kell az entitest titer megemelkedéséhez. Ha előbb vesznek vért ekkor fals negatív eredményt adhat. Ha megjelenik a típusos kokárda alakú kiütés akkor nem kell teszt, hanem AB-t kell szedni, méghozzá 1 hónapig!
Csípés után agyvelőgyulladás ellen oltani sztem butaság. Az oltás aktív, és megelőzésre szolgál.
Tehát a konklúzió az kell legyen, hogy az orvosi ügyeleteket tessék békén hagyni a kullancskiszedéssel!!!!!!!!!
svinjahond 2010.09.04. 12:12:38
Pistie 2010.09.04. 12:13:54
Egyébként az orvos szégyenletesen (ámde tipikusan magyarosan :( ) viselkedett.
svinjahond 2010.09.04. 12:15:01
Egyszerűen más szagú a kipárolgásod, ha magasak a vérzsír értékek. Ez vonzza oda. A dögnek létkérdés, hogy energiadús vért szívhasson, mielőtt petézni kezdene.
saclos (törölt) 2010.09.04. 12:17:08
Valószínűleg gyerekkorod gyufája is ilyen volt, az Irinyi-féle gyufa a nagy foszfortartalma (mérgező anyag) miatt "ment ki a divatból". A mai gyufa nem gyújtásra van optimalizálva, mint ahogyan a karosszériafesték sem festésre, és a számítógépedben használt forraszanyag sem forrasztásra.
svinjahond 2010.09.04. 12:18:10
DarthVader 2010.09.04. 12:21:13
A kullancsot, ha még nem szívott, azaz lapos a segge, csipesszel megfogjuk, (ha pl a szemöldökcsipesz előzőleg trágyában járt, fertőtlenitjük, ha lótrágyában, akkor tetanusz profilaxist alkalmazuink :)) aztán hanyatt húzzuk, vagy az óramutató járásával ellentétesen kitekerjük izlés szerint (utóbbi esteben azért kisebb a szipóka beszakadásának esélye, ugyanis nem a feje szakad be, hanem a szívószerve, és az dugóhúzószerűen tekeredett)
majd kis jód, és kész.
Ha a kullancs már szívott, azaz duzzadt a potroha, akkor viszont NEM ragadjuk meg csipesszel se finoman, se durván, hanem egy ollóval levágjuk a potrohát a feje fölött, a fejet ragadjuk meg a csipesszel, és azt húzzuk vagy tekerjük, mint fent. Így ugyanis nem nyomjuk össze a potrohát, befecskendezve a béltartalmat a bőrbe.
Amúgy ha engem megkeresnek hasonlóval -jellemzően nem rendelési időben, hanem amikor felfedezik, azonnal, ügyeletben akár éjszaka is !, akkor egyrészt kiveszem, másrészt elmondom és megmutatom a fentieket, hátha legközelebb már legalább ők nem keresnek meg. (Lime kórra is felhívom a figyelmet persze.)
Még 1: ha fanszőrzetben kettőnél több apró kullancs van, az nem kulancs, hanem lapostetű :)) (megtörtént :)
saclos (törölt) 2010.09.04. 12:21:13
IrishOak 2010.09.04. 12:21:41
azaz:-DDD emléxem anyám régen a tábor előtt nyomta... olyan büdöske lettem,meg még a ruháim is:-)
De akkor azt hittem -anyám is- hogy ettől nem lettem soha kullancsos, pedig a többiek "büdösen" is.De öregségemre is hasonlókat tapasztalok.Mondjuk örülök neki:-)
IrishOak 2010.09.04. 12:24:31
Nekem is van nyakláncom is meg gyerekem is. Kutyám 'már(és most épp még) sajnos nincs - de neki használt a nyakörv:-)
svinjahond 2010.09.04. 12:26:29
Ja, meg iskolás korú sem, már jópár évtizede. :(
Nem vontam kétségbe a jogaidat: persze, hogy hiba volna bármely kommentet abszolút igazságként kezelni/elfogadni.
Én így tudtam. Tán pár éve volt egy magyar vállalkozókat bemutató riportfilm sorozat a HírTV-n, ahol egy magyar gyufagyárost "nyaltak körbe" és röviden elmagyarázták a gyártási folyamatot is. Ott még a vörösfoszfor-emulziós módszert mondták, de a paraffinos bevonatra határozottan emlékszem. Lassan "hogyan készül-blog" lesz a Praxisból...
EnTeO 2010.09.04. 12:28:55
IrishOak 2010.09.04. 12:29:49
No ezt most memorizálom... hasznos lehet!
googlizásnál sokkal jobban szeretem, ha építő jellegű beszélgetés van:-)igazi egyszerű embernyelven:-D
Dr.laikus PhD 2010.09.04. 12:32:38
www.informed.hu/index.nfo?tPath=/betegsegek/betegsegek_reszletesen/blood/transfusion/&article_id=40577
Abszlut urban legend.
Jó lenne, ha így lenne.
svinjahond 2010.09.04. 12:33:30
www.youtube.com/watch?v=kFTNwTOfRHA
sydneybeachgirl 2010.09.04. 12:34:22
Motorpenis 2010.09.04. 12:49:16
bugguide.net/index.php?q=search&keys=tick
Ott van, hogy "arachnids" (Arachnida)
A hippokrateszi eskü meg mááááás. Ismered? Fejből is tudnád idézni? Olcsó húzás erre hivatkozni.
saclos (törölt) 2010.09.04. 12:50:25
svinjahond 2010.09.04. 12:51:40
Tapétázáshoz se hívnátok építészmérnököt, de még kőművest se..." de ettől függetlenül tán nem esett volna le az aranygyűrű a doktor úr ujjáról, ha ő szedi ki azt a nyomorult kullancsot a francia fickó karjából. A segítő attitűd lényeges ismérve az orvosi hivatásnak. A konkrét esetben, kíváncsi lennék, milyen hírünket viszi az illető, aki csak nagy vonakodva kapott segítséget. Nem azt mondom, hogy minden nyugati túristának nyalni kell a v*gát, de emberség is van a világon...
MP 2010.09.04. 12:56:17
Pico 2010.09.04. 12:56:47
Magam is túlléptem a wikipédián és olyan okosságokra leltem, mint az un. svéd gyufa, amelyet ma világszerte használnak s ott a dörzsfelületen van vörös foszfor, míg a fejben jobbára veszélyes oxidálószer.
Hiába az ember feje nem káptalan s a magyar egészségügy olyan rejtelmes, bonyolult világ, ahol az embernek nem elég a halvány emlékezete a gyufafejről, de nem árt, ha a komplett gyártástechnológiával is tisztában van... :-))
Ormótlan · http://bogaras.blog.hu 2010.09.04. 12:57:11
Sokféle kullancsriasztó kenőcs, spray stb. kapható, patikában érdemes venni, hatékony.
A kullancs TÁPLÁLÉKA a vér, nem csak akkor szív, ha petézni akar. Egyedül a frissen kikelt lárvák nem veszélyesek, mert ők még nem szívtak előtte vért, így nincs is bennük a valamely más állattól elszedett kórkozókat.
Lyme esetében a sün a bacit a legnagyobb arányban hordozó állat Kelet-Európában, így nálunk is. Ha a kullancsunk evett sünikéből, akkor esélyes, hogy Lyme-ból is bekajált.
Kirándulni meg érdemes világos ruhában menni, amin könnyű észrevenni a rámászó kullancsot és még a bőrhöz férés előtt likvidálni. Erdőben, magas növényezet közt mindenképp kerüljük el a vadcsapásokat, mivel ott rengeteg kullancs vár áldozatra. Tavasszal és ősszel van a legtöbb, nyáron, főleg ha száraz meleg van, kevesebb a kullancs. Mezőn sokszor a magas fűszálak végén hintáznak a kifejlett egyedek, ami kb. egy őz testével van egy szinten... Sok mezei/erdei pók első tavaszi zsákmányai a frissen előbújt kullancsok!
nullnick 2010.09.04. 12:59:42
"Ezt minden normális ember segítene megoldani nemhogy egy orvos."
akkor miért kellet az orvosig rohanni?
miért nem szedte ki magának a FRANCŐZ?
miért nem segített a LEVÉLÍRÓ?
miért nem segített a PATIKUS?
saclos (törölt) 2010.09.04. 13:07:41
Polifémosz 2010.09.04. 13:10:09
Ha ez így megy tovább akkor a teenagerek pattanásainak kinyomásához is orvosi segítséget fognak kérni az emberek.
Hozzáteszem a szem környékén az aggyal kapcsolatban álló visszeres rendszer miatt még veszélyesebb is lehet mint egy kullancs!
Úr Isten ! Most egy újabb szájról-szájra terjedő pánikláncolatot indítottam el és 1-2 hónap múlva kígyózó sorok állnak majd az ügyeletek előtt, hogy pattanást nyomjunk ki! u.i.: Nálam bugyit nem kell lehúzni. :-)
svinjahond 2010.09.04. 13:12:53
www.youtube.com/watch?v=3eiqvNSeYWw
Dr.laikus PhD 2010.09.04. 13:13:03
Azért nem árt, ha egy nő ismeri az RH faktorát is.
A terhesség megállapításánál az első vizsgálatok közé tartozik ha valaki orvoshoz fordul.
Az első gyermek előtt is érdemes erre felkészülni, pláne ha több is érkezik.
A megszületett csecsemő köldökvéréből is megnézik a vércsoportját és közlik a mamával, rávezetik a záró jelentésre.
Érdemes ezt megjegyezni, mert egy vetélés is befolyásolni tudja a második gyermek egészségét.
saclos (törölt) 2010.09.04. 13:15:05
nullnick 2010.09.04. 13:16:12
Te az Rh és a testszag kapcsolatáról beszéltél
nem a gyereknemzésről.
Nem kell a HAZUGTEMPÓ.
Dr.laikus PhD 2010.09.04. 13:17:38
Ne haragudj, de én biztos megkérlek, hogy vedd ki.
Minden ízelt lábútól a hisztériás roham szintjén irtózom. Megpróbáltam mindent, nem vagyok képes túllépni ezen.
Nem volt még kullancsom sosem, (gyereknek sem, pedig miatta sok mindenre képes voltam) igyekszem vigyázni nagyon, de ha mégis, segítesz rajtam? :)
Bogarast is megpróbáltam megnézni, még képen sem megy. :(
pakesz (törölt) 2010.09.04. 13:19:33
en ettol beszartam volna...
ha kulfoldon tortenik ilyen azonnal hazajonnek, mert ez sulyosnak nez ki...(marmint nekem)
"Végül ő fölkel, odamegy a franciához, leülteti, fogja a csipeszt, és megkezdi a valóban "bonyolult" műtétet"
igen bonyolult, elvegre belepumpalhatja a dzsuszt a kullancsbol
"Én már láttam kullancsot eleget, ezen a táján nőttem fel a világnak. "
na most kissebbitjuk a kullancskiszedes erteket/tudasat vagy nem???
anyuka ha kisebbiti akkor miert nem a patikussal kaptak ki?
Polifémosz 2010.09.04. 13:24:07
Dr.laikus PhD 2010.09.04. 13:25:38
Bogárra nem!
Anyától jönnek a bogarak is.
Képzelj egy egy 190 cm-es baritont aki visítva rohan, mert berepült a szobájába egy lepke... :D
bea75 2010.09.04. 13:31:45
Dr.laikus PhD 2010.09.04. 13:36:39
És? Nem akkora fóbia ami befolyásolja az életem, csak nagyon kellemetlen.
Valószínű rátalálnánk arra a pontra amitől ez fixálódott, mert nem így születtem.
Na most fizetem a TB-t de azért ezt nem vállalja be senki. :D
Különben is ennél nagyobb dolgokra használom. :))
A gyerek meg másolt, az egyértelmű.
ÉS igazad van...
sylike 2010.09.04. 13:38:57
fghjk · http://sorry.google.com/sorry/?continue=x 2010.09.04. 13:39:20
-ha kullancsgyanús helyen járt az ember, akkor hazaérkezéskor teljes,nagyon alapos átvizsgálás, a kullancs lehet nagyon kicsi is, alig észrevehető (kicsi /gyerek/ kullancs, nagyon picike, elraktam emlékbe egy kb 0,5mm-es kullancsot)
-ha megvan a kullancs, akkor kullancscsipesszel vagy szemöldökcsipesszel minél közelebb a bőrhöz megfogjuk és kihúzzuk (kullancskiszedő kanál sz@rt sem ér, az max csak a több napja az emberben lévő nőstény kullancsokra jó, de mivel alap hogy még aznap végignézzük magunkat ezért kb 99% hogy ha találunk kullancsot magunkban, akkor az még nem szívta meg magát, ergo felejtős a kanál)
-kiszedés után fertőtlenítés
-kullancsot 2 körömmel összenyomjuk (simán túlélheti a csipeszt, másnap meg keressük h hova a rákba raktuk)
-naptárba beírjuk h melyik napon volt (később ne kelljen gondolkozni rajta)
-ha nagyon parázunk, akkor el lehet küldeni a kullancsot h megnézzék fertőző-e (de a negatív eredmény sem jelenti 100%ban h nem volt fertőző; kb 5000 pénz a vizsgálat)
***
de a legfontosabb a megelőzés:
-kullancs elleni oltás
-riasztószerek alkalmazása (alaposan befújni az egész testet és a ruhát, valamint ezt a készítményen feltüntetett időnként megismételni)
-tetőtől talpig beöltözést mondják még, de én ebben nem hiszek (ez max időnyerés a kullancs előbb-utóbb megtalálja a kézfejet vagy a fejet), meg ki akar nyáron télikabátban menni?
-ha a saját kertben van kullancs, akkor megszünteti a kisállat/állat forgalmat, minél naposabbra ill szellősebbre kell a kertet alakítani, avart ősszel elégetni, meg persze permetezni
Dr.laikus PhD 2010.09.04. 13:43:29
Milyen az élet azért.
Eléggé fertőzött területen lakom, kutyámban még soha nem volt kullancs.
Pedig ölég fickós, rohangálós kis marha. :D
saclos (törölt) 2010.09.04. 13:44:46
kiraaaaa 2010.09.04. 13:55:33
kiraaaaa 2010.09.04. 13:56:36
pakesz (törölt) 2010.09.04. 14:32:58
nida/az ÉLET egy nagy g..i mágus 2010.09.04. 14:48:06
hűha, remélem veled nem találkozom még véletlenül sem semmilyen ügyeleten, semmilyen okból,mentsen tőled meg az isten:)
és igen azért megy a beteg éjjel kettőkor, hogy mihamarabb kikerüljön az a dög, én sem tudnám kiszedni, sőt régen mikor a gyerekeim kicsik voltak ez kérdés sem volt, kullancs, orvos kiszedés , kész, pofavágás , megjegyzés semmi.
nida/az ÉLET egy nagy g..i mágus 2010.09.04. 14:53:08
óó, igen, hozzád már szívesebben mennék:))
viszont most akkor mégis lehet tekergetni? nem mintha vágynék rá, de ha egyszer véletlenül olyan helyen érne ilyen ahol nincs orvos:)
2010.09.04. 14:53:54
silver22 2010.09.04. 14:54:28
tundee 2010.09.04. 15:00:36
A kullancs eltávolítása egyébként tényleg nem orvosi feladat, de ennek ellenére én mindig megcsinálom, persze el is mondom, hogy legközelebb ne várjon fél-egy napot, míg eljön hozzám, hanem amint észrevette távolítsa el egy csipesszel. S ha már a páciens ott van megragadom az alkalmat arra is, hogy felvilágosítsam a kullancs okozta agyvelőgyulladás és Lyme-kór tüneteiről, hogy tudja mire kell figyelnie az elkövetkezendő napokban, hetekben.
Polifémosz 2010.09.04. 15:01:59
Mindenki ki tudná szedni ha akarná. De mivel ingyér lehet vele éjjel valakit szórakoztatni inkább sokan ezt választják.
Egyébként szerintem Franciaországban is van kullancs- na lehet ,hogy nem Párizs betonrengetegében, de ott is élnek ilyen állatok.:-)
kenya5 2010.09.04. 15:09:34
nida/az ÉLET egy nagy g..i mágus 2010.09.04. 15:13:34
no, abban, hogy biztos ott is van kullancs egyetértünk:)
tundee 2010.09.04. 15:24:18
Gondolom nem éjjel kettőkor került az a kullancs a gyerekbe, drága gondos anyuka.
Valószínűleg az a típus vagy, aki még a horzsolást is megmutatja az orvosnak, szerethetnek is az ügyeleten.:D
Vannak sérülések, betegségek amivel nem kell rögtön orvoshoz rohanni, mert a szülőnek is el kell tudnia látnia. Pl. kullancs eltávolítás, kis területen jelentkező I. fokú égési sérülések, felületes hámsérülések. Sőt az első láznál, hányásnál, folyékony székletnél sem kell éjjel feltétlenül az orvoshoz rohanni. Nincs annál bosszantóbb amikor rohannak a lázas gyerekkel az orvoshoz, de az eszükbe sem jut, hogy a lázát csillapítsák. Minek is, majd az orvos seggbe böki a kis ártatlant egy adag lázcsillapító injekcióval.
S ha már így belejöttem a kioktatásba hagy áruljam már el annak, aki még nem tudja, -sajnos tapasztalatom szerint sokan vannak - hányós, hasmenéses beteggel nem itatunk, etetünk tejterméket és olajos (pl. bundás kenyér), rostos dolgokat. Sőt ha hányt valaki 1-2 óráig nem itatunk vele semmit, majd utána is csak apró kortyokkal szoba hőmérsékletű!!! teát, szénsavmentes ásvány vagy csapvizet, esetleg szűrt (alma, szőlő) gyümölcslevet.
DarthVader 2010.09.04. 15:24:19
Lehet tekergetni :) Saját 30 éves tapasztalat alapján azt mondom, hogy kb 70%-80 %-ban kijön egészben tekeréssel. A maradék esetben pedig a szívószerve (nem a "feje" ) bent marad, 2-3 nap alatt kilökődik magától, nem fertőz, nem érdemes piszkálgatni, mert többet árt, mint használ. A szúrás helye lehet néhány napig piros, kissé duzzadtabb, viszkethet, de ez elmúlik, nem Lyme-kór. Ha viszont újra jelentkezik a pír, akkor kell vizsgálni.
Egyébként arról, hogy a szakma milyen képlékeny: Mi még úgy tanultuk a 70-es években, hogy az erythema chronicum migrans nevezetü kórság az egy "ismeretlen eredetü, feltehetően vírusos eredetü betegség, specifikus terápiája nincs". Vagy 5 év mulva vált közismertté, hogy baktérium okozta betegség negyik tünete, amelyet a kullancs terjeszt. Egy Lyme nevü fickó jött rá. Azóta Lyme-kór a Lyme-kór. (Azt sem hitte el sokáig a szakma, hogy a gyomorsav pH-ján élhet baktérium, a Helicobacter felfedezőjét kissé hülyének tartották, míg be nem bizonyosodott, hogy mégis.)
baloo784 2010.09.04. 15:26:00
a kullancs eltávolításának legyegyszerűbb módja: fogsz egy gyufát, megnyálazod, és szp lassan elkezded a kullancs körüli területet símogatni vele. Mivel az állat rendkívüli módon szereti a foszfort, nagyjából két perc után magától kimászik a bőrödből. Volt kullancs, nincs kullancs. Kipróbáltuk, működik. Egy próbát szerintem mindenkinek megér :)
És egy kirándulásra eltenni néhány szál gyufát, ez nem tűnik túl nagy beruházásnak.
Üdv.
B
DarthVader 2010.09.04. 15:27:14
Polifémosz 2010.09.04. 15:32:44
És Nobel-díjat kaptak érte az ausztrál orvosok! Mármint a Helkobakter/páter/noster-ért.
womanestomen 2010.09.04. 16:01:57
svinjahond 2010.09.04. 16:08:33
Inkább szednék közben valami vénynélküli probiotikumot, hogy a bélflórámat visszaépítsem, de akkor se bíznék semmit a véletlenre.
svinjahond 2010.09.04. 16:12:39
Hosszú éveim alatt soha nem hallottam róla, ellenben - mint fentebb írtam - egy körlevélben jött, még tél vége felé, ez a frappáns, Erdély egyes részein közismert módszer.
Én sem igazán hiszek benne. Bár valaki fentebb már írta, hogy egy haverjának működött: a kullancs azonnal kijött magától.
Nekem nem tisztem igazságot tenni.
svinjahond 2010.09.04. 16:18:09
Nincs összkoleszterined (HDL+LDL), illetve trigilcerided (vérzsírod)?? Ez hogy lehet?
Lehet, hogy félreértelek, mert azt akartad írni, hogy a normális referenciaszinthez mérve negatív tartományban vannak az értékeid. Így már más... ;)
A szúnyogos témát egyébként nem én találtam ki, hanem a Spektrumon ment egy műsor, valami "Nemszeretem-állatok" vagy ilyesmi címmel, abban említették ezt az összefüggést.
tundee 2010.09.04. 16:21:00
Ami biztos, hogy az éves ÁNTSZ körlevélben még sosem volt benne.:D
Ha nincs csipesz, jó egy darab cérna is, azzal legalább tényleg ki lehet szedni.
womanestomen 2010.09.04. 16:25:36
lüke 2010.09.04. 16:27:34
ahogy írtam a bugyisban is, hogy nögyógyászati problémákat is megoldja a Lajta mögött egy háziorvos, úgy a kullancsot is!
elképzelhetetlen, hogy ilyet ne tudjanak, s ezt egy kórházban- ahol a beavatkozás legalább 5x annnyiba kerül- kelljen megoldani
womanestomen 2010.09.04. 16:28:57
wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.09.04. 16:32:35
mert vonzza a foszfor szaga
womanestomen 2010.09.04. 16:34:44
tundee 2010.09.04. 16:50:12
Fogsz egy darab cérnát, vékonyat s nem a könnyen szakadós fajtából, teszel rá egy hurkot, a kullancs alá teszed, majd meghúzod. Szépen kijön a kullancs. Ha a feje mégis benn maradna az nem nagy gond, olykor csipesszel is benn marad, majd 1-2 nap múlva kilökődik.
El Visco Stello (törölt) 2010.09.04. 17:00:05
...mert ez sima genyaság volt.Valóban, csipesz segítségével bárki ki tudja szedni, de a legbárkibb az orvosovics(orvosovicsová).
Keresek érvet az orvosovics(orvosovicsová) mellett is, de most hirtelen nem jut eszembe egy sem.
svinjahond 2010.09.04. 17:09:08
Mi lett volna, ha - merő undorral az arcán - közli veled, hogy ez nem orvosi feladat, ő pedig kiváltképp nem nőgyógyász, úgyhogy "neki" csak ne tologasd le a bugyid!
Lehet, hogy bevállalós vagy, de ez így belegondolva eléggé ciki lehet.
Nekem még nem volt kullancsom, de egy haveromnak pont a farka tövében volt, amit a falujában az állatorvos ugyancsak állatorvos felesége szedett ki neki. És a hülye f.sz még el is mesélte nekünk!
Sajnos a kutyámban jópár kullancs tanyázott, amíg fel nem fedeztem a spot-on kezelő lötyit, amit rá kell a tarkójánál csöpögtetni. Onnan nem tudja lenyalni. Volt, hogy a lelógó fülei alatt akkorára nőtt a rohadék, mint egy görögdinnyemag! Hárman lefogtuk a kutyát - szegény majd beszart, hogy mit akarunk tőle hárman - majd sűrítettlevegős PC-tisztító spray-vel kopogóssá fagyasztottam a kullancsot és "letörtem" a kutyáról! Ez ám a flawless victory!
El Visco Stello (törölt) 2010.09.04. 17:15:36
kiraaaaa 2010.09.04. 17:16:15
de ha már itt tartunk,(mármint a normális értékektől ily módon eltérő eredmények miatt) ez nem baj, vagy igen? a doki megdicsért:)
El Visco Stello (törölt) 2010.09.04. 17:34:47
svinjahond 2010.09.04. 17:38:23
----
Na jó, hülyeséget félretéve: szerintem a kivagyiság az orvosnak áll legkevésbé jól egy ilyen orvos-beteg relációban. Igazából nem lehet tudni, hogy mi motiválta az orvost, a francia srác esetében. Csak annyit lehet tudni, amit a levélíró közöl. A többi merő találgatás. Az is lehet - bár elég meredek - hogy esetleg Trianon miatt nem segített az orvos a francián. Persze, ez megint messze vezetne...
svinjahond 2010.09.04. 17:46:26
Emberen még nem próbáltam, csak a kicsapódó gáz hangjától rettegő kutyán. Végül is hatásos lehet, ha a kullancs elég gyorsan megfagy ahhoz, hogy ne legyen ideje "pánikba esni", vagy esetleg "fuldokolni" mert akkor a gyomor/bél tartalmát visszaöklendezheti a nyílt sebbe. Abból meg bajok származhatnak. Szerintem ilyen "elgázosítás" alkalmával a kullancs kis tömege (ebből fakadóan kis térfogata --> KIS HŐTEHETLENSÉGE) folytán viszonylag gyorsan "kopogós sz.rrá" fagy, ez saccra kb. 0.4-0.7 másodperc - bár jelenlegi ismereteim szerint a kis méret miatt a rovaroknak máshogy telik az idő - mire "felfogná" mi történik körülötte, már be is dájol! :D
A helyi gyorsfagysztás és a kilógó rész azonnali gyors letörése tökéletes módszer lehet! Ide a Nobel-békedíjat! :)
jelentéktelen alak 2010.09.04. 17:58:06
"Tehát a konklúzió az kell legyen, hogy az orvosi ügyeleteket tessék békén hagyni a kullancskiszedéssel!!!!!!!!! "
Így van! Pl nem egy villanyszerelő feladata a babakocsis anyukának segíteni felszállni a villamosra a babakocsival. Nem egy villanyszerelő feladata átsegíteni egy vak embert a zebrán. Nem egy villanyszerelő feladata tolmácsolni egy turistának nyelvi problémák esetén a sarki közértnél. De nem egy villanyszerelő feladata az sem tájékozódást adjon egy eltévedt érdeklődőnek.
Ezért mondhatnám, hogy hagyjanak engem engem békén az ilyesmivel.
De én vagyok annyira úriember, hogy mégis segítek ilyen ilyen esetekben.
Nem, nem arról van szó, hogy bárki fel ébreszthet ilyen kéréssel hajnali 2-kor!
De az ügyeletes orvos így is, úgy dolgozik az ügyeleti idő alatt. Vagy tévedek?
Megértettem, hogy a kullancs kiszedése nem orvosi feladat.
Naivan azt gondoltam, hogy azért lesz orvos valakiből, mert szeretne segíteni az embereken. ezek után nem tudom, hogy mi motivál bárkit is az orvosi pályára...
womanestomen 2010.09.04. 18:02:47
1. a háziorvos régi háziorvosom, ergo ismerjük egymást, empirikusságától függetlenül, nyilván egy vadidegen orvost nem támadok le bugyiletolással. írtam is, jól elmulattunk a szituáción mind, aki a rendelőben voltunk (asszisztens, doki, én)
2. mi nem orvosi feladat? megnézni a kullancs igencsak duzzadt helyét? ha ott van, ahol, akkor ott, ahol...? igencsak orvosi feladat volt, mert - újból leírom akkor - pókerarcához és joviális természetéhez képest igencsak leplezetlen gyorsasággal és aggodalommal írta fel az antibiotikumot, látván a bibi randaságát.
de ezt mind leírtam már, és lám, itt tényleg újra kell "magyarázni" mindent...
A bevállalósság tőlem szóvicc- és helyzetkomikum kihasználása volt, a "ciki" tőled nem az. mi több, az "undor" feltételezése sem az. kezdem tényleg megérteni az e blogon tanyázó félreértéseket és az ebből fakadó egymáspiszkálást...:( kár.
cambridge.on 2010.09.04. 18:06:11
Az orvos minden további nélkül kiszedte.
Akkor tanultam meg hogyan mondják németül az anyajegyet.Régen volt, de azóta sem felejtettem el.
womanestomen 2010.09.04. 18:10:33
nida/az ÉLET egy nagy g..i mágus 2010.09.04. 18:10:39
ühümm , igen a húsz második felén mindkét gyerekem mármint korban , de még egyszer köszi a segítséget:))
úgyhogy sűrűn nem szoktam sehová szaladgálni velük, ügyeletet pedig már igen régen láttam:)
nida/az ÉLET egy nagy g..i mágus 2010.09.04. 18:16:37
még egy kérdés, ha lehetne, a pír a behatolás helyén keletkezik, vagy bárhol máshol előfordulhat? Én még emlékszem arra a betegre aki tolókocsiba került, és mexicóba vitték gyógyulni, mert akkor még olyan rejtélyes kór volt, a nyolcvanas években volt egy kolléganőm, akinek szintén már visszafordíthatatlan volt a károsodása mire kiderült mi az.
svinjahond 2010.09.04. 18:22:27
Én csak a normál férfi-nő relációból általánosságban fakadó helyzetkomikumra próbáltam utalni, (igen, kezelem a fogalmat...) amúgy nem szoktak szövegértelmezési problémáim lenni.
Az "undor" említése nem a feltételezett altesti adottságaid miatt került képbe (hiszen erről semmit sem tudok, amit meg nem tudok, arra nem célozgatok!) hanem csak a mentalitásra utaltam, mikor valaki olyan feladat elvégzésére kényszerül, ami az ő meggyőződése szerint nem tartozik a munkakörébe. Nincs ebben semmi szex... Szerintem.
(Ha igen, akkor esetleg gáz, ha pl. meleg a doki és undor fogja el a meztelen női test látványától, de ezt SE írtam imént, meg ez tényleg elég extrém lenne...)
Na jó, nem folytatom, nehogy piszkálásnak vedd, aztán pontokba szedve kioktass, mert azt meg én nem szeretem...
PEACE!
svinjahond 2010.09.04. 18:28:11
A lényeg: nem személyeskedtem, a hozzászólásom inkább a helyzet kínosságát, illetve az orvos lehetséges hozzáállását igyekezett részletezni. Erre irányult, nem rád, hisz semmit sem tudok rólad. A "bevállalós" szó értelme pedig eléggé relatív...
svinjahond 2010.09.04. 18:29:18
Ez a blogmotor egy kincs...
Polifémosz 2010.09.04. 18:57:04
"Nem, nem arról van szó, hogy bárki fel ébreszthet ilyen kéréssel hajnali 2-kor!
De az ügyeletes orvos így is, úgy dolgozik az ügyeleti idő alatt. Vagy tévedek?"
Szóval, ha te villanyszerelői ügyeletet kéne tartsál ( előtte nap és utána nap is dolgozva) akkor ha éjjel kettőkor rendszeresen felébresztenének, hogy mondjuk segíts üzembe helyezni egy új mobiltelefont akkor is így gondolkodnál? Ugye nem!? Persze nektek nincs Hipodelejész eskütök azért nem, ugye?
Bikli néni 2010.09.04. 20:00:20
DarthVader 2010.09.04. 20:01:27
Az a bőrpir, ami 2-3 órával a szúrás után kezdődik, az a lokális irritáció miatt alakul ki. A kullancs eltávolitása után 1-2 nappal elmúlik. A Lyme-kór pírja- ami egyébként nem mindig jelentkezik, vagy annyira halvány, hogy nem is venni észre - tipikus esetben 1-2 hét és 3 hónap között (!) jelentkezik a csipés helyén, kezdetben kis kiterjedésű, és jellemzően gyűrűszerűen terjedve növekszik, a közepe gyógyul, és meglehetős nagyságot elérhet, akár fél méter átmérőt is (mellkasról hátra terjedő halvány rózsaszín gyűrű pl.) de lehet egybefüggő pír is.
DarthVader 2010.09.04. 20:18:04
Szóval: ha valaki benőtt körömmel felkeresi az ügyeletet éjszaka (vagy pl kullancscsipéssel), akkor egyrészt ne lepődjön meg, ha úgy néznek rá, mint csibe a piros kukoricára, másrészt gondoljon arra, hogy esetleg nem ő az egyetlen a mai éjszaka, a vele szemben állónak pedig reggel mások életét komkolyan befolyásoló döntéseket kell hoznia adott esetben azonnal. Nem tudom, van-e itt valaki, aki jó néven venné, hogy egy előző nap reggel óta kb 3 órányit alvó sebész operálná vagy vezetné a szülését.
A műszak, az más, elvileg (!) műszak után szabadidő van. 24 órás műszakban is dolgoznak emberek, csak utána 48 órát pihennek, és nem 8-at dolgoznak "plusszban".
DarthVader 2010.09.04. 20:27:53
nida/az ÉLET egy nagy g..i mágus 2010.09.04. 20:36:07
az előző nekem érthetőbb volt, meg ugye az látható is, amikor kórházban fekszik az ember, viszont olyan is van igen sokszor, hogy az osztályon egyáltalán nincs orvos, illetve több különböző osztályon egy orvos.
Nálunk az orvosi ügyelet ahol lakom 24 órás, de ha lehetősége van rá az itt élőknek, mindenki nagy ívben elkerüli, ha nagy a baj mentőt kell inkább hívni, ha kisebb érdemes megvárni a rendelési időt. Régen jobb volt a helyzet, mikor a kerületben dolgozó háziorvosok voltak az ügyeletesek.
szabidoki 2010.09.04. 23:09:43
A háziorvosi ügyeleteken azért bajos időnként a színvonal, mert gyakran az egyetemről épp kijött rezidensek ügyelnek, ugyanis csak őket érdekli az az éhbér, amit az ügyeletért gyakran kínálnak. Ahol épkézláb módon fizetnek, ott általában tudnak kicsit szűrni a jelentkezőkön.
nida/az ÉLET egy nagy g..i mágus 2010.09.05. 00:14:18
Igen, szoktam néha itt olvasgatni, de mivel egy éve belekerültem az egészségügy darálójába, mint beteg, ezért általában visszafogom magam, hogy kommenteljek is ( és nem azért mert annyi a jó tapasztalatom, hogy nem férne ide), ez a mai elég kis laza történetnek tűnt csak azért írtam:)
Mondhatom , horror ami van manapság az egészségügyben, de azért vannak kiváló orvosok, professzorok, akik ebben a nehéz helyzetben is próbálnak igazi gyógyítók maradni.
Nálunk az ügyeletet ez a cég működteti, és nagyon rossz hírük, mint a fehér holló olyan, hogy ott tisztességes ellátást kapjon a beteg, de azért volt rá példa, mindenesetre valóban jobb elkerülni.
www.fonixmed.com/t_orvosi_ugyelet-felnott_haziorvosi_ugyelet
a kórházunk súlyponti, vagy hogy nevezik, van egy-két osztály ami kiemelkedően jó, a többit inkább hagyjuk.
A diagnosztikai központ viszont kiváló
www.mediworldplus.hu/
csak a várakozási idő, hát az kicsit húzós, meg a hétvége, most nem tudom, de két éve pl. hétvégén nem működött, ezért az egyik családtagomat nyáron negyven fokban epilepsziás rohammal mikor bevitte a mentő, utána aznap még egy mentőzés a balesetibe ct-re, aztán onnan megint vissza, tehát háromszor volt szállítva a nyári hőségben
nida/az ÉLET egy nagy g..i mágus 2010.09.05. 00:39:53
no, de ez már messze van a kullancs kiszedéstől.:)viszont ő biztos ki is szedte volna, vagy valakire rábízta volna :)