Túl van szedálva a néni

2010.08.27. 06:00

Hát rossz sztorikból nekünk kijutott, ha kórházakról és ápolónőkről és orvosokról van szó. Édesanyám 76 éves. A 70. szülinapján még felfogta, hogy mit kapott a szülinapjára. Csak pár nap kellett a sötétséghez.


A diabétesz és az érszűkület már csak a legkisebb bajunk. 6 évvel ezelőtt került kórházba gyógyszerbeállításra az agysorvadása miatt. Egy tollvonással megvonták az összes gyógyszerét, mivel "meg kell figyelni" és mivel így nem volt ami a központi idegrendszerét irányítsa, teljesen felpörgött, hát leesett az ágyról. Miközben mi direkt kértük, hogy tegyék fel az ágy oldalát, mert le fog esni. Hát még aznap éjjel leesett!!! Combcsonttörés.


Másnap délig nem jutott gyógyszerhez, sőt...addig csak egy röntgent sikerült csinálniuk. Persze az agyi állapota a sokkhatástól rosszabbodott, de műteni kellett a lábát, így még mindig nem a gyógyszerbeállítás volt a legfontosabb. Evés tilos mert műtét, így fogyott, így felborult persze a cukra is.


Mire túljutottunk a műtéten az agya olyan szinten reagálta le a traumát, hogy elvesztettük a maradék ép eszét. Az ápolónő meg közölte, "hát elcsúszott a néni a vizes padlón".....na ja, éjjel. Soha többé nem tudtuk neki megmagyarázni hogy kell újra járni. 2 hónapot töltöttünk traumatológián. Saját felelősségre hoztuk el. Mikor az ápolónő megetette az inzulint meg elfelejtette, hát égnek meredt a hajam. Másnap meg a másik ápolónő közölte: "túl van szedálva a néni, úgyhogy nem adtam be a gyógyszereit".

A nővér rendel, hisz ezek szerint ez a dolga. Tettem róla, hogy megtudja mi a dolga.


Itt elszakadt a cérnánk, bent töltöttük az egész napot, mi adtuk be a gyógyszert, mosdattuk, itattuk, etettük és a kórlapjára ráírattuk, hogy semmiféle változtatást nem eszközölhetnek, csak hozzátartozói beleegyezéssel. A végén már nyugtatón éltem. Mindez két hónapig. Majd megpróbálkoztunk egy ápolási otthonnal, nem gyenge havi díjért. 3 nap múlva átalakítottuk a szobáját itthon betegszobává és hazahoztuk.


Gondolom nem kell ecsetelnem az ellátás milyenségét. (apró példa: fogsor nélküli betegnek vacsora 2x2 kockákra vágott parizer, hideg főtt krumpli darabokkal. És ez csak az ételre egy durva példa.)


Azóta fekvőbeteg, halmozott problémákkal. Párszor már felfedeztük amerikát az itthonápolás rejtelmei miatt (etetés, itatás, katéter, betegalátétek, gyógyszerek, a rég elfeledett csodaszer a felfekvésre) a több mint 6 év alatt.


Ja....és hogy házhoz jön ingyen a gyógytornász? Hát jönni jön, de meglátta hogy mi milyen szinten ápoljuk édesanyánkat, és egy röpke 5 perces torna után kérte a kávét. Mi meg nem kértük másnaptól a szolgáltatást. Ez a segítség nem segítség.
Ha valakit érint a téma és tudok segíteni a tapasztalataink megosztásában, szívesen megteszem.


Ami biztos, per pillanat nem úgy érzem, hogy az egészségügyünk a közeljövőben elfogadható színvonalúvá válik. Amíg "nem mindegy hogy piros, vagy fehér színű a gyógyszer? Az olcsóbbat kell felírni." Hát nem mindegy. Mert ez nem a színéről szól hanem az összetételéről. Na de ez csak egy iciri pirici példa a problémából.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_Molly 2010.08.27. 13:44:41

@pakesz: "ez a minimalberen tengodik egy aocsalasi kategoria"

Tehát szerinted a minimálbéres ápolónő, kórházi takarító és beteghordó szimplán adócsaló.
Vagy hogy téged idézzelek, mind "félhülye".

Te meg nem, ugye?

Tom Chandler (törölt) 2010.08.27. 13:48:57

@El Visco Stello:

Örülök, ha boldoggá tettelek. Már megérte ma felkelnem. Annak is örülök, hogy Neked ugyan nincs időd Háború és békét írni, de azért a pikírt hozzászólásokra még futja. Nyilván amikor az ember megírja a személyes történetét a legközelebbi hozzátartozójáról, akkor a legelemibb, legemberibb és kihagyhatatlan reakció, hogy a terjedelmet kell mindenáron szóvá tenni, nem elég olvasatlanul hagyni. Végtére is maga a szöveg az tényleg magánügy...

Scala 2010.08.27. 13:49:43

@gld: Így igaz, köszönöm.
Nem ragozom, nincs rajta mit, és Molly mindenki egy ellen harcában kissé indulatos lett... kiszálltam.

gld 2010.08.27. 13:51:11

@_Molly: a kevés fizetés és a minimálbér nem ugyanaz. Az ápolónő szakdolgozó, a szakképzettsége után kapja a bérét. Az már más kérdés, hogy ez KEVÉS. Nem kéne keverni a szezont a fazonnal. A takarító és a beteghordó természetesen más kategória...

A minimálbérre bejelentetteknek pedig nagy része igenis adócsaló. A legtöbbje többet visz haza, mint én, de járulékot persze csak a minimálbér után fizet.... Ne legyél ennyire vak, vagy naiv, vagy makacs :) Ezek tények :)

_Molly 2010.08.27. 13:51:40

@gld: "Elsőre mindannyian ugyanazt az általános orvosi diplomát kapják :) Scala megjegyzése messze nem erre vonatkozott, de majd Ő kifejti :)"

Scala nem az orvosi diplomáról írt, hanem a PAPÍRRÓL (végzettség-képzettség), illetve annak hiányáról úgy általában:

"beárazza úgyis mindenkinek a papírját / annak hiányát, ebben sajnos realistának kell lenni"

De még ha csak az orvosokra gondolt is, akkor is kétlem, hogy lennének alsóbbrendű orvosi diplomák és felsőbbrendűek. Sejtbiológus vs. bőrgyógyász.

gld 2010.08.27. 13:53:19

@_Molly: nem azt állította, amit Te kiolvastál a soraiból.

Dr.laikus PhD 2010.08.27. 13:53:37

@Scala:

Könyvvizsgáló az biza sokat tudó közgazda.

Nem nagyon tud erkölcsi hulla lenni.
Sok-sok pénzébe kerülhet az erkölcstelensége.
Ő tanul annyit, mint egy orvos.

Dr.laikus PhD 2010.08.27. 13:55:10

@gld:

Aki 200-at keres nettóban... :-o))))

_Molly 2010.08.27. 13:55:29

@gld: "A minimálbérre bejelentetteknek pedig nagy része igenis adócsaló. A legtöbbje többet visz haza, mint én, de járulékot persze csak a minimálbér után fizet.... Ne legyél ennyire vak, vagy naiv, vagy makacs :) Ezek tények :)"

Nem vagyok naív, így azt tudom, hogy:
Az orvosok nagy része adócsaló. A legtöbbje többet visz haza, mint én, de járulékot persze csak a hivatalos munkabérük után fizetnek.... Ne legyél ennyire vak, vagy naiv, vagy makacs :) Ezek tények :)"

gld 2010.08.27. 13:56:01

@Dr.laikus PhD: mindig tudtam, hogy nem vagyok "rendes mérnök" :D 3,14csába!!! (Botsánat)

gld 2010.08.27. 13:57:00

@_Molly: nem az orvosokról beszélek, könyörgöm :) Számodra ez a két kategória létezik: orvos és más???

_Molly 2010.08.27. 13:57:24

@pakesz: "menjel el egy politikai blogba mert a szinvonalad oda valo kotozkodni nem akarok veled, mert mar latom hogy nem lehet agyatlanokkal"

Agyatlan, félhülye... ezek a te szavaid. A TE színvonalad.

Dr.laikus PhD 2010.08.27. 13:58:39

@Scala:

Leányzó Te!

Egy egyetemes erkölcsiséget hirdetsz.

Légy már belátó és elnéző mással.
Ne ítélj, mert minek.
A témához ennek sok köze nincs ki hogyan és miért keres annyit amennyit.

Majd ha orvos is a versenyszférában dolgozik - aki ott az sokat keres - akkor össze lehet hasonlítani.
Most azért keres ilyen piszok szarul, mert azt osztják vissza ami befolyik.
Minden fontosabb egyelőre, de talán lesz változás is végre.

Dr.laikus PhD 2010.08.27. 14:02:14

@gld:

Há' mer csak kutatsz, meg előadod magadat.
Ja.

gld 2010.08.27. 14:02:47

@Dr.laikus PhD: az vigasztal, hogy félig "rendes" vagyok, mert munkahelyem azért van :)))

Arany Alma 2010.08.27. 14:05:55

Kedves Posztíró!
Elég rémes a történet.
Mi a "rég elfeledett csodaszer a felfekvésre"?
Kérlek írd meg!
Köszönöm!

pakesz (törölt) 2010.08.27. 14:06:50

@gld: szoval a netto nincsen meg 200?
de van pl. berlet? es van pl. kajajegy? esetleg udulesi csekk vagy egeszsegkassza?

ne szamoljunk felre legyszi :)
es milyen mernok vagy amugy?

_Molly 2010.08.27. 14:08:09

@gld: "nem az orvosokról beszélek, könyörgöm :)"

Akkor mondd meg, hogy miről beszélsz, mert már nem tudom követni, pedig érdekel.:) Az orvosdiplomára hivatkozás miatt azt hittem, az orvosokról beszélünk.

gld 2010.08.27. 14:10:39

@pakesz: akár hiszed, akár nem, 3 diplomás mérnökként, 14 év munkaviszonnyal a szakmámban dolgozva közalkalmazottként a nettóm 131 e HUF. Szintén hihetetlen lehet a számodra, de sem étkezési hozzájárulást, sem bérletet, sem más plusz juttatást nem kapok. Bár ez nem tartozik Rád, de nem is titok :) Aztán azt hiszel, amit akarsz ;)

gld 2010.08.27. 14:11:15

@_Molly: olvasd el a szavaimat, hátha sikerül értelmezned őket. Én bízom a képességeidben ;)

nullnick 2010.08.27. 14:18:14

no úgy látszik

el fog még tartani egy darabig, amíg a gyurcsányi orvost és beteget egymás ellen uszítókat kikoptatja az idő

nullnick 2010.08.27. 14:24:07

@_Molly:

látod,

rögtön megtaláltad azt a stílust, amibe be tudnál illeszkedni

itt meg csak frusztrálod magad

Scala 2010.08.27. 14:30:44

@Dr.laikus PhD: Privátban leírtam. ;-)
A versenyszférában igazad van, a főnök macája dolog kilövi a biztit, lehet hibásan, ez van. Be kell azért látnom, igazad van, semmi értelme hőbörögni rajta. ;-)

_Molly 2010.08.27. 14:32:48

@cenzorilla: Ééén? Mivan? :-o

ENGEM sértegetnek, engem hazugoznak le. Te nem tudsz olvasni?

@nullnick: a te műfajod:
a ferdítés és csúsztatás nem érvelés, csak HAZUDOZÁS
@nullnick: pedig pontosan odavaló vagy
mindenkinek jobb lesz,ha a PoliDiliben folytatod
@pakesz: kotozkodni nem akarok veled, mert mar latom hogy nem lehet agyatlanokkal

???

_Molly 2010.08.27. 14:36:24

@cenzorilla:

Ez meg nem zavar, mi: "Nekem az az összbenyomásom, hogy a posztoló egy alapjáraton kekec, mindenbe belekötő személy".
Pedig mintha arról lett volna szó, hogy nem a posztírót és hozzászólót minősítgetjük, hanem a poszthoz szólunk hozzá...

nullnick 2010.08.27. 14:36:35

@Dr.laikus PhD:

jaj ne röhögtessetek már

KPMG
DeLoitte
PWC
E&Y

ezek az erkölcsi nihil legnagyobb prófétái közé tartoznak - az öszes többi privát könyvvizsgálóval együtt

ugyan ki keresi meg a kiskapukat a nagycégek mégnagyobb profitja számára?

Dr.laikus PhD 2010.08.27. 14:36:53

@szabidoki:

Doki!

Olvasd el még egyszer. Nem erről szólt.
Fáradt vagy?

Dr.laikus PhD 2010.08.27. 14:40:33

@nullnick:

Ne már! Legális lehetőségeket keresni nem erkölcsi nihil.

Ha lesz, vagy van magán rendelésed és jó könyvelőd akkor neked is nagyobbak és jobbak az esélyeid csalás nélkül.

pakesz (törölt) 2010.08.27. 14:41:14

@gld: finoman probaljam?
tudod en nem tenyeszetben elek, szoval nem tudok sommas velemenyt mondani
mas szoval: van mernok haver ott is a kozalkalmazottak kozott :)
nagyon nagy funyirozas volt mostanaban arrafele a valsag kapcsan

de azert a kozalkalmazotti terulet ugy osszessegeben elegge nem hatekony, lehet hogy neked nagyon sok munkad van, de ugy an block nem hatekony
de te tudnal valtani ha kellene, mert -gondolom- van piaci szegmense a szakmadnak
az orvosok (ez a hozzaszolast fokent ezert irtam!!!) meg nem kepesek valtani, azt irni hogy maganpraxis, ok van, de tudjuk jol hogy az mit is jelent

nullnick 2010.08.27. 14:42:27

@Dr.laikus PhD:

téged lefizetett valamelyik könyvizsgáló, hogy nyomd a promót :)

Scala 2010.08.27. 14:53:46

@nullnick: pontosan, erre céloztam drágáim... ;-)
konkrétan deloitte, de a többi is stimmt.
@Dr.laikus PhD: értelek én, de a lehet és a szabad jó lenne, ha elkülönülne végre honunkban! És kezdem azt hinni, szintén zenész, ha már ennyire... ;-)

Dr.laikus PhD 2010.08.27. 14:58:18

@Scala:

Beszélünk az orvosokról a saját szemszögünkből, mert nem értünk hozzá.

Beszélünk a könyvvizsgálókról a saját szemszögünkből, mert szintén nem értünk hozzá.

Beszéljünk arról amihez értünk.

Vagy tanuljuk meg a másik oldalát is.

Egymásnak ugrasztanak szakmákat, zsáknyi pénz a szemük helyén, aztán fogalmunk nincs mi is az.
Tényleg ne erről beszéljünk, mert ez más téma.

ondol 2010.08.27. 14:59:12

"kórlapjára ráírattuk, hogy semmiféle változtatást nem eszközölhetnek, csak hozzátartozói beleegyezéssel"

Ha ez igaz, akkor az állam is leesik..

szabidoki 2010.08.27. 15:01:17

@Dr.laikus PhD: többször is elolvastam, és fenntartom a véleményem. Kusza, érdemi tényeket alig tartalmazó történet, amiben "mindenki hülye, csak én vagyok vadászrepülő".

nullnick 2010.08.27. 15:03:02

@Dr.laikus PhD:

azért az enron- és hasonló botrányok meg ez a gyönyörű gazdasági válság

jól példázza a nem szakértő számára is, hogy a hitelminősítők, a könyvvizsgálók, a bankok és más pénzügyi vállalatok

velejéig rohadt pénzsóvár korrupt hazug fajta

nullnick 2010.08.27. 15:08:35

@Dr.laikus PhD:

nesze ne,

itt a könyvvizsgálók becsülete:

"The Enron scandal, revealed in October 2001, eventually

led to
the bankruptcy of the Enron Corporation, an American energy company based in Houston, Texas,

and the dissolution
of Arthur Andersen, which was one of the five largest audit and accountancy partnerships in the world."

en.wikipedia.org/wiki/Enron_scandal

Azok a grállovag audit cégek - lóphallos a becsületük.

Dr.laikus PhD 2010.08.27. 15:09:01

@nullnick:

Ez is igaz, de minden szakmára vonatkozik ez.

Ettől még a könyvvizsgálókat nem fogják az ablakon kidobni.
Szükség van rájuk.

Nem mindegyik korrupt, mint ahogy nem minden orvos rossz és szívtelen és etc.... :D

Dr.laikus PhD 2010.08.27. 15:10:03

@nullnick:

nesze nekem?

ne kötöszköggyé má.. :D

szabidoki 2010.08.27. 15:10:58

@ondol: szerintem ráírták, hogy nyugtuk legyen, aztán pont leszarták :)

ondol 2010.08.27. 15:15:27

@szabidoki: monnyuk szívesen látnám ha a posztíró leírná ide, hogy hogyan, és mit engedélyeztek a néni számára. Ők gyógyszereltek? vagy miii???

Nonszensz, hacsak nem úgy ahogy írod.:-D

lutria 2010.08.27. 15:38:47

A kórházi étkeztetéshez annyit tudok hozzátenni hogy amikor az apámnak a torka mellett egy daganat keletkezett és nem tudott már nyelni a Szent István kórházban rögtön orrszondán keresztül etették hetekig,amikor meg átkerült a Jahn Ferencbe kivették és elétettek egy almát egészben,és egy szikkadt zsemlét párizsival.Amikor persze nem tudta lenyelni és fulladozott egy "kedves" nővérke azt a tanácsot adta neki hogy meg kellene tanulnia enni.Volt hogy másnap mi dobtuk ki ezeket a élelmiszereket mert senkinek nem tünt fel hogy nem tudja megenni,meg is halt a kórházban de nem a daganat miatt hanem kóros soványság-senyvesség-miatt.

Ugyandehogy (törölt) 2010.08.27. 15:47:11

@El Visco Stello: Úgy érted az rovos nem tud kapcsolatot teremteni a szakmája alanyával, akiért felelős?
Lehet, hogy ez nem a beteg hibája.

szabidoki 2010.08.27. 15:47:49

@lutria: a kóros fogyás a végstádiumú daganatos betegségek egyik velejárója, és sajnos független a táplálástól.

Ugyandehogy (törölt) 2010.08.27. 15:53:09

@pakesz: Én nem állapodtam meg ebben senkivel.
Nem is veszek benne részt.

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.08.27. 16:00:57

A posztot reggel 8 felé olvastam, ezt a szöveget akkor kezdtem írni, aztán beindult a verkli... egészségügy, na. No de a lényeg:

Minden tiszteletem a levélíróé, hogy 6 éve otthon ápolja édesanyját. Nem mentegetni akarom azt, ami szerintem egyértelműen hiba (ha tényleg elvonták az összes gyógyszerét, ha tényleg nem volt fent ágyrács - bár idős, zavart beteg azon simán átmászik, láttuk elégszer -, ha a nővérek v. az orvosok nem kommunikáltak elvárható módon stb). Ezzel együtt úgy érzem, a tisztánlátáshoz pár dolog még hiányzik.

A néni 70 évesen már meglévő agyi károsodás miatt került kórházba, annyit tudunk még, hogy cukorbeteg volt, ha inzulinra szorult, akkor valószínűleg már sok-sok éve. Már bekerülése előtt elég rossz szellemi állapotban lehetett ("A 70. szülinapján még felfogta, hogy mit kapott a szülinapjára"). Ismert (de nem közismert), hogy a cukorbetegség, különösen ha nem megfelelően kezelik, elronthatja a kisebb artériákat, melyek többek közt az agy, szív, szem, vese stb. működéséhez kellenek, ennek megfelelően tartósan magas cukor igen komoly szem-, szív-, vese-, és agykárosodást okozhat. Ehhez képest meg lehet nézni, hogy milyen a cukorbetegek, ill. egyáltalán a tartós betegségben szenvedők együttműködési hajlandósága (compliance). Az agynál maradva a cukorbetegség az agyi érelzáródás (pontatlan nevén stroke) egyik komoly kockázati tényezője, de - ha az évek múltával sok apró agyi ér záródik el - elbutuláshoz is vezethet. És akkor még nem szóltam a demencia egyéb okairól (Alzheimer, homloklebenyi sorvadás stb).

Köztudott, hogy idős emberek - főleg akkor, ha bármely okból már korábban agykárosodás áll fenn - nehezen viselik a kórházat (kikerülnek a megszokott környezetből, ahol jobban "teljesítenek", megváltozik a napi ritmus, nem tudnak jól pihenni, nem a szokott ételt kapják stb). Egy jelentősebb fokú agykárosodás esetén minden kisebb-nagyobb anyagcserezavar is komoly gondot okozhat, érdemes neurológusokat megkérdezni, nyáron hány parkinsonos és/vagy demens beteget vesznek fel azért, mert a 30+ fokban kiszáradtak, és hirtelen leromlott az állapotuk.

Ez nyilván azt jelenti, hogy az idős, szellemileg hanyatló beteget - mint amilyen minden valószínűség szerint a levélíró édesanyja is volt már a bekerülése előtt - nagy figyelemmel kell gondozni. Viszont ez más olvasatban azt jelenti, hogy jelentős nővéri kapacitást köt le. Rengeteg szó volt már erről, csak ismételni tudom, amit sokan leírtak: a magyar kórházi osztályok tekintélyes része a minimumfeltételeket sem tudja (forrás híján) teljesíteni. Így is abnormálisan magas a kórházak költségvetésében a bérek aránya (azaz nem csak a magasabb
bérek hiányoznak nekünk, nem csak pluszban kéne személyzetet felvenni, hanem sokkal többet kellene költeni gyógyszerre, ápolási eszközökre, kényelmi dolgokra is - nem véletlen, hogy sokfelé bekérik a gyógyszert és a
pelenkát, ha valaki már korábban használta).

Szóval, a levél nagyon "ott van" abból a szempontból, hogy az otthonápolás nehézségeit is ecseteli. Mégis, a jogos kritikák mellett azért süt belőle a frusztráció és elkeseredés is, úgy tűnik, megfeledkezik arról, amit már valaki írt, ti ha egy fekvő ember ápolása akkora gondot jelent a családnak, akkor 20-30 fekvő ápolása fizikailag lehetséges-e 2-3 nővér számára.

Abban viszont megint igaza van a levélírónak, hogy rövid távon nem várható jelentős javulás az eü-ben. Ezért kellene arra törekedni, hogy a nővérekben, orvosokban (és a betegekben, hozzátartozókban) ne ellenséget lássunk. Ui. a jelen magyar eü egyetlen kitörési lehetősége szerintem a humánum visszahozása lehetne. Ez viszont nem csak azt jelenti, hogy az orvos és nővér legyen mindig udvarias, szolgálatkész stb. Hanem azt is, amire tapasztalatom szerint a betegek és hozzátartozók jelentős része képtelen: felfogni, hogy a nővér, orvos nem csak egy, hanem sok betegért felel, és ezért nem fog tudni mindig, mindenkinek soron kívül
segíteni. És persze vannak betegségek, ahol nem is lehet segíteni.

nullnick 2010.08.27. 16:01:15

@szabidoki:

valóban, de ettől még a beteget megfelelően táplálni kell, amennyiben nem utasítja el

El Visco Stello (törölt) 2010.08.27. 16:02:29

@Tom Chandler: Leírtad a kulcsszót: Személyes. Véleményem szerint nem azért személyes, mert csak Rád tartozik. Azért "személyes" mert a betegségélményt nem csak a beteg éli meg, hanem a hozzátartozók is. Ez így van jól. Én csak azt próbálom leírni, hogybizony a betegségélmény nagyban befolyásolja az ítélőképességet.
Ha olvastad volna értően a kommentjeimet, rájöhettél volna, hogy mire törekszem. Arra, hogy először tisztítsuk meg a témát az indulatoktól, felesleges hatésvadász sallangoktól, érdekektől, akkor megkapjuk a nettó sztorit. Nagy az esély rá, hogy a nettó sztori ismeretében egyrészt tisztábban látunk, nettó gondolataink támadnak, nettó véleményünk keletkezik.
....és láss csodát! Komolyabban fognak minket venni.

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.08.27. 16:04:38

Ja és még annyit, hogy a Praxis egy jó kis állampolgári kezdeményezéssel aláírást gyűjthetne, hogy az országgyűlés törvényben szabályozza az egészségnevelés mint tantárgy bevezetését, amit persze kellőú ideig és színvonalon kellene oktatni. Szerintem abszolút reális, hogy összejöjjön a szükséges számú aláírás.

gld 2010.08.27. 16:08:08

@pakesz: félreértettél :) Én egy szóval nem panaszkodtam, ezt választottam, szeretem csinálni. Válthatnék, ha akarnék, de nem akarok. Egyszerűen a hozzászólásodra reagáltam. Meg kicsit b@szta a csőrömet ez a "rendes mérnök"-duma ;)

Nem vitatom amúgy, amit írtál.

szabidoki 2010.08.27. 16:08:10

@nullnick: az kétségtelen, de nehezen hiszem el, hogy egy vélhetőleg gégerákos, nyilvánvalóan nyelésképtelen betegnél erőltették volna a hagyományos táplálást. Előfordulhat, hogy mikor átkerült másik kórházba, valamiért véletlenül kivették a szondát, de hogy tartósan így maradjon... Furcsa.

El Visco Stello (törölt) 2010.08.27. 16:11:01

@Babette_: Igen, úgy értem. És nem a beteg hibája, de nem is az orvosé. Azoké, akik önös érdekből(politikai, gazdasági, vagy csak egyszerű okoskodás) szembefordítják a két tábort.

nullnick 2010.08.27. 16:15:29

@szabidoki:

tanúja voltam olyan esetnek, mikor bő fél nap késlekedés miatt a gégerákosnak már peg-et kellett készíteni mert már inni sem tudott, pedig előtte való nap még nyelt

"nyilvánvalóan nyelésképtelen " - vajon nekik is nyilvánvaló volt, vagy annyira leszarták

gld 2010.08.27. 16:18:28

@Dr. Morcz: "Abban viszont megint igaza van a levélírónak, hogy rövid távon nem várható jelentős javulás az eü-ben. Ezért kellene arra törekedni, hogy a nővérekben, orvosokban (és a betegekben, hozzátartozókban) ne ellenséget lássunk. Ui. a jelen magyar eü egyetlen kitörési lehetősége szerintem a humánum visszahozása lehetne. Ez viszont nem csak azt jelenti, hogy az orvos és nővér legyen mindig udvarias, szolgálatkész stb. Hanem azt is, amire tapasztalatom szerint a betegek és hozzátartozók jelentős része képtelen: felfogni, hogy a nővér, orvos nem csak egy, hanem sok betegért felel, és ezért nem fog tudni mindig, mindenkinek soron kívül
segíteni. És persze vannak betegségek, ahol nem is lehet segíteni."

Minden szóval maximálisan egyetértek.

nullnick 2010.08.27. 16:28:49

@Dr. Morcz: @gld:

sőt, nem egy beteg kommunikációjában kifejezzetten ellenséges és érezhetően rosszándékot feltételez az eü-i dolgozókról(és itt nem a deliráló részegre meg a bicskás cigányra, hanem egyébként józan gondolkodású emberekre)

gld 2010.08.27. 16:30:20

@nullnick: igen, sajnos ez így van. És ehhez nem kell eü-dolgozónak lenni, hogy ezt lássa az ember. Elég beülni egy ambulancia várójába.

nullnick 2010.08.27. 16:32:53

@nullnick:

jav.:

sőt, nem egy beteg kommunikációjában kifejezzetten ellenséges és érezhetően rosszándékot feltételez az eü-i dolgozókról
(és nem a deliráló részegről meg a bicskás cigányról, hanem egyébként józan gondolkodású emberekről van szó)

nullnick 2010.08.27. 16:40:16

nos

mindenekelőtt a nővéri fizetéseket és létszámokat meg kellene emelni

előbb, mint az orvosi béreket

egyúttal viszont szigorú minőségi követelményeket elvárni és betartatni

a nővér szakma ne legyen olyan, mint a tanárképzés, hoyg aki máshova nem jó elmegy eü-fősulira: kicsit komolyabb a nővér felelőssége, mint a tanáré

nullnick 2010.08.27. 16:42:35

@nullnick:

egy szakápoló 3 éves munkatapasztalattal kapja meg az egyetemről frissen kikerült orvoséval egyenlő bért

gld 2010.08.27. 16:49:56

@nullnick: "egy szakápoló 3 éves munkatapasztalattal kapja meg az egyetemről frissen kikerült orvoséval egyenlő bért"

Ez amúgy miért van így? Másféle bértábla van a szakdolgozóknak, és más az orvosoknak? Azért kérdezem, mert pl. nálunk az egyetemen is kétféle bértábla van. Külön a közalkalmazotti, és külön a kutatói, amikben még az azonos végzettségeknél is eltérő összegek szerepelnek :S

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.08.27. 17:51:48

@gld: Közalk. bértábla ugyanaz irvisnak, nővérnek, csak a táblázat más oszlopa vonatkozik rájuk.
Egyetemi oktatónak esetleg még innen-onnan csurran-cseppen (térítéses oktatás).
Kutató / tud. tanácsadó az nagy biznisz, azonos korú/képzettségű orvoshoz képest 1.5 körüli szorzó, emellett általában nem dolgozzák hülyére magukat, ahogy hallom.

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.08.27. 17:54:39

@Dr. Morcz: irvis = vidám (magas hangrendű) orvos

gld 2010.08.27. 17:55:29

@Dr. Morcz: értem, köszi.

Nálunk érdekes a helyzet ebből a szempontból. Az oktató/kutató az ugye tudományos fokozatot feltételez az egyetemi diploma fölött, amiről azt gondolná az ember, hogy magasabb fizetéssel is jár. De a közalkalmazotti bértáblában mondjuk egy olyan végzettség, ami nekem van (egyetemi oklevél+szakmérnöki) x év után magasabb bért jelent, mint mondjuk egy hasonló időt ledolgozott egyetemi adjunktusé, akinek az enyém fölött phd-je van... És még dolgozniuk is kell :S Szóval enyhén logikátlan, de tulajdonképpen nem csodálkozom...

gld 2010.08.27. 17:56:13

@Dr. Morcz: "irvis = vidám (magas hangrendű) orvos"

:DDD

Dr.laikus PhD 2010.08.27. 17:58:08

@nullnick:

Hol a fenében józan az a gondolkodás ahol a rajtam segítőről eleve rossz szándékot feltételezek.

nullnick 2010.08.27. 17:58:09

@gld:

"Ez amúgy miért van így?"

más szintű képzettség

gld 2010.08.27. 17:59:57

@Dr.laikus PhD: nullnick valszeg úgy értette, hogy olyan emberek, akikről az ember ezt feltételezné :))

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.08.27. 18:01:14

@Dr.laikus PhD: Nem józan, de itthon úgy nézem, egyre tipikusabb.
Én személyesen emiatt jutottam el oda, hogy más országban kéne kamatoztatni óriási tudásomat. Tehát nem a kritikán aluli pénz és munkaszervezés miatt. Ebben az a gáz, hogy elég idealistának ismerem magam, ha már az ilyen beállítottságúak is ezen kezdenek tűnődni, akkor nagy kérdés, ki marad itthon.

gld 2010.08.27. 18:01:51

@nullnick: de akkor ez egy buzi bértábla, már bocsánat.

gld 2010.08.27. 18:04:25

@Dr. Morcz: Ti maradjatok itthon, a sok elégedetlenkedő menjen oda, ahol szerinte jobb, és akik itthon maradtok, azokat majd mi (józan gondolkodású emberek) jól megbecsüljük :)

Dr.laikus PhD 2010.08.27. 18:06:46

@Dr. Morcz:

Ha fiatalabb lennék mennék világgá én is.

gld 2010.08.27. 18:06:51

@Dr. Morcz: egyébként tudod mi a "vicces" ebben az egészben? Nekem szent meggyőződésem, hogy akik az itthoni állapotokat folyton kritizálják, bárhova mennének is a világban, mindenhol találnának olyasmit, ami szerintük szar...

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.08.27. 18:07:09

@gld: A tipp remek, de ki beszéli meg velük?

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.08.27. 18:08:41

@Dr.laikus PhD: Én sem vagyok frissdiplomás, de mostanában a munkahelyen 1 nap alatt minimum 2-t öregszem, és ez rossz bolt.

gld 2010.08.27. 18:09:17

@Dr. Morcz: hát igen, elméleteket gyártani valóban sokkal könnyebb, mint átültetni a gyakorlatba :) Ebben mindig is jók voltunk... Mármint elméletgyártásban.

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.08.27. 18:12:40

@gld: Én elméletileg a gyakorlatban is jó vagyok...

Állítsuk meg a ......... 2010.08.27. 19:43:21

Dr.laikus PhD

Köszi a címet!
Majd tanulmányozom, bár nem vagyok egy Teréz Anya.

Nekem a Neurológián egy konkrét esetem volt ami nagyon pozitív volt, egyszer a szokásos vizsgálaton nem volt ott a dokim, és egy férfi vett át, felültetett az ágyra és letérdelt elém, úgy vizsgálta meg az idegvezetést a lábamban.Aztán annyit mondott, hogy a kezelőorvosom helyében ő már régen elküldött volna egy idegsebészeti biopsziára(mert az ENG egyre rosszabb eredményeket mutatott).
Elém még akkor sem térdelt le férfi, amikor megkérték a kezem.:))

Gest anyó férje 2010.08.27. 19:45:28

Visszatérve a poszthoz, sajnos gyakori tapasztalat hogy az idősebb generáció agya zsugorodik a sok agymosástól amin keresztülmentek. Legalább Calgont használtak volna, akkor nem lenne annyi agyérelmeszesedés! A poszt írójánál sem kéne spórolni ezen

Irise 2010.08.27. 19:47:02

Nem olvastam végig a kommenteket, mert felfordult tőletek (többségetektől) a gyomrom.

Hogy azon csámcsogjunk, hogy adjunk-e egy nyamvadt kávét egy embertársunknak, ha kér? Hogy megérdemli -e?!
Hát normálisak vagytok?
Az ismeretlen koldusnak lehet adni 200 ft-ot, (amit vszín eliszik), de ha a gyt kér egy kávét, akkor nektek áll feljebb?

Milyen egy mocsok társadalom az,ahol az emberek nem segítenek egymásnak?
Ahol odáig terjed,hogy adduramisten, de rögtön és NEKEM, MOST és LESZAROM,hogy mi van a másikkal?!

Irise 2010.08.27. 20:10:52

Egyébként , idős beteg hozzátartozóinak: egy kicsi fenntartással kell lenni az iránt,amit a beteg mond, mármint azokkal, akik súlyos memóriazavarral szenvednek, vagy zavartak (mondjuk akut fertőzés - egy szimpla hugyúti infekció is - teljesen zavarttá tud tenni egy időset).
Saját példa tegnapelőtt éjsazaki ügyeletből. Reszuszcitációs szobából a hozzátartozó kéri,hogy menjek be, mert az édesapja panaszkodik,hogy ő itt van már fél napja, és nem csináltunk vele semmit, és nem törődünk vele stb..
Elmondtam a hozzátartozónak,hogy a bácsi másfél órája van nálunk, ezalatt volt 3 EKG, monitorra kapcsolás, vérvétel, vérgáz, helyszíni mellkasrtg, katéterezés, vizeletelemzés, infúziós pumpán kapja a gyógyszert, plusz szájon át és sc injekcióban is kapott gyógyszert. Jelenleg arra vár,hogy előkészítsék az ágyát az CCU-n.
De ez azért nagyon szarul tud esni az embernek.
Pláne ,hogy ezek után a bácsika közli velünk,hogy "maguk itt nem értenek semmihez". Csak megmentettük az életét, bátyám, kedves egészségére.

Másik szoba, 91 éves bácsi, szintén szíves. Prosztatarák, hugyúti fertőzés, előrehaladott vascularis dementia, meg még pár finomság.
Egyfolytában segítségért kiabált. Mikor odamentünk,hogy megkérdezzük,hogy mit tudunk segíteni,mergmondta,hogy "Nem tudom.". Fáj valamije bácsi? "Nem, az a baj,hogy nem kaptam még enni." 10 perce kapott. De adtunk megint, nem kérte,mert nem éhes.
Egymagában lefoglalt egy ápolót,miközben akkor épp volt egy tökrészeg fejsérültem, egy fájdalomtól ordító vesegörcsösöm, egy arrithmiám, egy akut hasam, 2 gyógyszeres öngyilkosom, plusz egy pánikrohamosom, aki rohangált fel-alá az osztályon,hogy ő mindjárt meg fog halni :)) plusz érkezett egy gyerkőc az újraélesztős szobába status asthmaticusszal.
Na, ebből volt olyan hozzátartozó,aki azt élte meg,hogy az orvosra egy órát kellett várni...
Megyek,mert a fiam nagyon önellátó lett csokoládéosztás terén.. :D

pakesz (törölt) 2010.08.27. 20:24:27

@Irise: remelem a gyerekkel rendesen foglalkoztal!!!
o nem erdemli meg a tobbi demens vagy tokreszeg miatti rossz ellatast

fuzzykinkyfunk 2010.08.27. 20:44:45

@Irise: klónozd magad, mindent megold:DD

Irise 2010.08.27. 21:26:00

@pakesz: Ne aggódj, minden rendben ment :)

pakesz (törölt) 2010.08.27. 21:50:29

@gld: elnezest az egy valasz volt felspanolt idegallapotban, es nem rendes mernok akart lenni, mint tudjuk az mind rendes :)
hanem rendes diploma :)

mernok azert el tud helyezkedni rendesen manapsag

amugy utolso kerdes, szoval nyari szunet esetleg befigyel?
tudod nekem versenyszfera, es iden nem az hogy nem volt szabadsag, de a hetvegek miatt negativban vagyok, ugy kb. 10-20 nappal
persze ha panaszkodnek akkor verjenek agyon :)

gld 2010.08.27. 21:55:20

@pakesz: nyári szünet idén betegállomány volt sajna. Amúgy két hét kötelező szabi van, amikor leáll az egyetem, meg még egy hét télen az ünnepek között. A maradékot beoszthatom ;)

Bevallom, én képtelen lennék a versenyszférában dolgozni, nekem ott túl nagy a hajtás :) Nem mintha egy lusta dög lennék, csak az egyetemben pl. az a jó, hogy a hajtós időszakok után mindig jön egy pár nap lazítós... Ez nekem sokat megér :)

pakesz (törölt) 2010.08.27. 22:18:17

@gld: jo hat jo hogy ide irogatsz amugy :)

szoval nezd meg ezt a hozzaszolast:
"nullnick 2010.08.27. 14:18:14
el fog még tartani egy darabig, amíg a gyurcsányi orvost és beteget egymás ellen uszítókat kikoptatja az idő"

nagyon sokmindenben egyetertek nullnick -el, de ez elott teljesen ertetlenul allok, es csak a belterjes tenyeszettel tudom ezt magyarazni :)
marmint hogy tul sokat beszel mas orvosokkal, es nem ult meg le sorozni egyetemi tanarral vagy a versenyszferaban-ad abszurdum!!!- Deloitte-nal levo emberrel sorozni :)))

gld 2010.08.27. 22:20:38

@pakesz: ezt a hozzászólást történetesen én sem nagyon értettem :))) De valahogy majd csak túlteszem rajta magam :)

Rotoxis 2010.08.27. 22:34:21

@nullnick: Hol olvastad, hogy egy hároméves ápoló bére annyi, mint a kezdő orvosé? Minek kell butusságokat írni?

adamantium 2010.08.27. 23:22:50

@Rotoxis: szerintem a diplomás ápolóé van annyi, sőt még több is ha megkapja az ágymelletti pótlékot

nullnick 2010.08.27. 23:25:48

@Rotoxis:

ez

@nullnick:

egy óhajtó mondat, csak lemaradt a felkiáltójel

nullnick 2010.08.27. 23:46:34

@adamantium:

részletesen nem tudom, de jobban számon kellene kérni az ápolási munka minőségét

a számonkérés és szankcionálás, a nagyobb felelősség mellé viszont kell allanak valamiféle díjazása is

adamantium 2010.08.28. 00:02:22

@nullnick: miáltal magyarországon az akut sebészeti osztályokon 15-20 ágyra jut egy nővér, nem hinném, hogy számonkérhető lenne rajtuk a minőség, majd ha minden nővérnek 4-5 betegért kell felelnie akkor lehet kommentálni az ügyön

pakesz (törölt) 2010.08.28. 01:24:43

@adamantium: nem ohajtom az elfekvoben(ld. jelen poszt +legultolso 10 poszton belul legalabb a fele!!!) levo nover munkajat kissebbiteni, de valojaban tarsadalmi hozzajarulasban nem sok
felteve ha GDP aranyosan szamolunk

ugye amikor az egeszsegugy kiadasait nezzuk, akkor nem arrol beszelunk hogy milyen ERZESEK meg BENYOMASOK vannak, meg milyen heppik a hozzatartozok, hogy le tudjak passzolni az idos hozzatartozot, hanem GDP aranyos finanszirozasrol

tehat szigoruan veve fel kellene tenni a kerdest hogy mi a bubanatnak pl. a felfekvest "gyogyitani" az egeszsegugy kereteben!!!

elvegre az egy mas terulet!!! es igenis ha nem demens ven oregeket kell ellatni akkor az a novermennyiseg eleg!!!
es igenis, az elvarhato lenne, hogy a betegek egymast segitsek

tehat gyogyitas az nem elfekvo ellatas!!!
az elfevo ellatasra nem az OEP+TB kellene hogy megoldas legyen!!!

Scala 2010.08.28. 07:25:04

@Irise: -szel teljesen kávé témában, Nullnick-kel audit témában /tudva-tudván, hogy szubjektív és némileg általánosítás./
Sőt, ami azt illeti még szabidokinak is igaza van.
:-)

adamantium 2010.08.28. 10:31:05

@pakesz: nem teljesen értem amit írtál.
az úgymond "elfekvő" vagy ilyen olyan címszó alatt krónikus osztályok igen komoly társadalmi problémát jelentenek az egészségügynek, abban igazad van, hogy jelentős részüket ki lehetne vonni a kórházakból és erre szakosodott intézményeket létrehozni valahol az idősek otthona és a kórház közt, ellátási szinten.
a felfekvés az egy sebészi feladat, a kezelése műtéti, bár mostanában a vacuum sealing kezd teret nyerni, csak nem magyarországon mert nagyok a költségei.
elég a nővérmennyiség? ugyan már, voltál te kórházban valaha? mondjuk egy traumatológián ahol a betegek 3/4-e nem tud a sérülése miatt kikelni az ágyból, a fele felülni sem képes, akinek a karja van törve enni sem tud, szerinted ilyen körülmények közt elég egy nővér 15-20 ágyra?
nem azt mondom, hogy az egyik beteg ne adjon a másiknak egy pohár vizet de ennél többre nem várható el, hogy kiterjedjen a segítségük, akkor már inkább a család, elvégre attól, hogy a kórházban van valakink még mindig a mienk, ha otthon tudtunk volna törődni vele napi 3 órát azt a kórházban miért nem lehet?
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása