Egy halott mellett jöttem - mentem
Kedves mindenki!
Édesanyámat a kerepestarcsai kórházból tették át a Rókus kórház ápolási/fizetős/ osztályára. Mivel rehabilitációs szó szerepelt az osztály nevében naívan azt hittem, hogy itt talán megerősítik annyira hogy otthon lehetne ápolni.Sajnos édesanyám cukorbeteg és tavaly fél lábát is amputálni kellett.
A tarcsai kórházba sajnos kapott egy baktériumos fertőzést / EDSL termelő/. 2-3 nap múlva rá kellett ébrednem, hogy ez halálgyár, sajnos 30 betegre , melyből 28-at etetni kell, mert még inni sem tudnak önállóan 2 nővér jut. Én naponta bejárok /ez oda- vissza 100km/,de tragikus amit tapasztaltam hiába a borravaló egyszerűen nem hiszem el, hogy ilyen van a XXI. században Magyarországon.
Csak 2 eset:
Délelőtt 10 óra édesanyám remeg alig beszél.Kérdem evett?Kapott insulint? Válasz kapott, de nem akar enni. Gyorsan megetettem , rögtön jobban lett. A mellette lévő néni direkt számoltam 4 kanál ételt kapott a harmadik szondás néni 1 fecskendő teát, aki szintén cukros.
A másik eset:
6 óra körül mentem be és néztem hogy az egyik ágy milyen rendetlen, de rögtön édesanya etetésébe kezdtem, így nem foglalkoztam tovább a "rendetlen ággyal". Kb. fél óra múlva bejön egy nővér két cédulával a "rendezetlen ágyhoz" megy és ráköti az elhunyt nénire a cetliket. Ezek szerint én egy halott melllett jöttem- mentem.Súlyos szívbeteg vagyok 2 éve tüdőembóliám volt el lehet képzelni milyen rosszul lettem.Nem én voltam az egyedüli látogató Ők is rögtön kifordultak sírva a szobából.
Ennek tetézése az esti vizit volt, mikor bejön a doktornő, megáll az ajtóba, és a megmaradt fekvő, beszélni alig vagy egyáltalán nem tudó betegekhez így szól:Jó estét kívánok, hogy vannak? Van panasz?
Mivel válasz nem érkezett sarkon fordult és kiment.
MI 3-an látogatók csak álltunk kővé válva a döbbenettől és arra gondoltunk, hogy a 4. néninek már jó, mert nem érhette meg ezt a megalázó orvosi viselkedést. Sajnos ez is a Rókus kórház.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Motorpenis 2010.08.18. 06:14:26
Miért baj az, ha az orvos bemegy a szobába érdeklődni?
"Halálgyár"?????
Scala 2010.08.18. 08:00:44
+ a cukorbetegséget nem szabad elhanyagolni, különben ide jut az ember...
nullnick 2010.08.18. 08:24:31
a fizetős osztály
a teljes kórház
büdzséjének kiegészítését szolgálja
Dr.laikus PhD 2010.08.18. 08:35:31
Komolyan mondod - a fenti posztot figyelmen kívül hagyva - ha én fizetek a kórházi ellátásért, akkor nem várhatok el semmilyen színvonalat, mert a többi osztály büdzséjét támogatom evvel, vagyis egy nagy kórház esetében eloszlik akár a Ft töredékére?
nullnick 2010.08.18. 08:38:01
egy halotton viszont mit kell meglepődni egy olyan osztályon/kórteremben, ahol csupa idős, rossz állapotú beteg fekszik?
amúgy sem úgy megy hogy ugrásra készen áll egy beteghordó a kórterem előtt, hogy mikor hal meg valaki, hogy azonal kapja is ki az ágyból
bizonyos adminisztrációs (pl. dögcédula felhelyezése) teendőkig nem is szabad elmozdítani, pl. az összekeverés elkerülése végett
mothe 2010.08.18. 08:53:16
Rotoxis 2010.08.18. 08:57:54
A másik kérdésre. Az ilyen osztályon ápolás folyik, nem szorosan vett egészuségügyi ellátás, tehát a szociális ellátás keretébe tartozik. Itt térítési díjat fizet a hozzátartozó, nem a szolgáltatás árát. Ezt magán intézetben tenné, ahol a havi számla hat számjegyű. Akkor lehet joggal reklamálni a színvonal miatt. A térítési díjból és az állami normatívából sajnos csak ennyi jön ki.
phoenix102 2010.08.18. 09:41:25
Mondjuk nálunk paravánt raktak az ágy köré, úgy mégis normálisabb a felállás.
2. azért van 2 nővér az osztályon, mert ennyire futja a kórháznak. Nem tudom már hol, talán épp a legutobbi munkahelyemen számolták ki, hogy egy 30 ágyas mozgásszervi rehab osztályon, ha minden költséget figyelembe veszünk (víz, villany, fűtés, dolgozók munkabére, gyógyszerek, eszközök), akkor 1 ágy/beteg napi 12.000 Ft-ba kerül. (Ugyanez németben 100 Euro az ottani állami árlista alapján) Fizet ennyit a posztíró?
3.Nem értem, hogy mi abban a megalázó, hogy benéz az osztályos orvos a kórterembe és udvariasságból megkérdezi, hogy mi van. Nyilván én sem álltam neki esti vizitelni, ha láttam, hogy tele a kórterem. Esti vizitet akkor csinálja a ember, amikor már nem kell terelgetni a rokonokat.
4. akik kifordultak sírva a szobából, azok nyilván az elhunyt hozzátartozói voltak. Nem hiszem, hogy teljesen idegen letakart elhunyt ember miatt nekiáll több ember egyszerre sírni.
5.A posztíró hozzáállása a halott emberhez elég érdekes. Ezek szerint a kórházban addig nem szabadott volna engedni meghalni a beteget, amíg tüdöembóliát túlélt, szívinfarktusos hozzátartozók vannak jelen, akik rosszul lesznek ettől.
Elnézést előre a kemény véleményemért, de ez nagyon teátrális.
Nekem a posztból ennyi a lényeg: a Rókusban az ápolási osztályon kevés a nővér és szarul dolgoznak.
phoenix102 2010.08.18. 09:55:25
pakesz (törölt) 2010.08.18. 10:11:55
elozo hozzaszolo leirta mennyibe kerulne a valodi rehab (12e)
en csak arra lennek kivancsi ezen a Rokus "rehab" osztalyon mennyi is a fizetos?
phoenix102 2010.08.18. 10:15:40
_Molly 2010.08.18. 10:18:35
Halottat látni, teljesen váratlanul, igenis megrázó. Pláne, ha a súlyos beteg hozzátartozó melletti ágyon fekszik (úristen, egyszer majd ő is, ugyanígy?...)
Empátia. Néha nem árt. Egy orvos esetében kifejezetten hasznos (lenne).
_Molly 2010.08.18. 10:22:58
Ha nincs elég személyzet (pénz) a betegek ápolására, akkor be kell zárni. A posztíró nem albérletet fizetett, hanem kórházi ápolást-kezelést.
Dr.laikus PhD 2010.08.18. 10:25:18
Ez egy rehabilitációs ágy.
nem akarta ott hagyni, csak feljavítani, megszokni a helyzetet. (úgy tudta)
A körülmények egy elfekvőé és kiegészítés, vagy nem ezért miért is kell fizetni?
Akármennyit.
_Molly 2010.08.18. 10:36:36
Ellopják a kocsidat, feltörik a lakásodat, leütik egy hozzátartozódat... a rendőrség finanszírozási- és létszámgondokkal küzd, tehát a nyomozás nem halad. És te a hosszú ősz szakálladat simogatva azt dünnyögöd: jogos. Nem reklamálok, mert az állami normatívából sajnos csak ennyi jön ki...
?
phoenix102 2010.08.18. 10:37:38
Az empátia nem árt néha ahogy írtad, és a szövegértés+gondolkodás sem.
phoenix102 2010.08.18. 10:41:44
Persze akkor ahogy írtad, be lehet zárni az osztályt. A posztoló pedig hóna alá csapja a beteget és hazaviszi ugye?
Mert nincs minden sarkon ápolási osztály. Konkrétan hónapokat kell várni egy helyre. Emiatt torlódnak gyakran a betegek az aktív osztályokon is.
nullnick 2010.08.18. 10:45:17
"A körülmények egy elfekvőé"
ÉS A BETEG ÁLLAPOTA VAJON MILYEN VOLT?
"nem akarta ott hagyni, csak feljavítani"
NEM LEHET MINDENT FELJAVÍTANI -
pláne nem egy idős, amputált cukorbeteget, akinek ráadásul nosocomialis bakt fertőzése is van (minden bizonnyal tüdőgyulladás)
pakesz (törölt) 2010.08.18. 10:51:24
nem nem nem es nem!!!
tudmasom szerint ez nem a rendes korhazi ellatas resze!!!
fel kellene mar vetni valakinek hogy minek keveredik be a sok elfekvo jellegu beteg mashova es ezt ki is finanszirozza!
_Molly 2010.08.18. 10:53:17
Hátrébb az agarakkal, egy kis szövegértési gyakorlat csak neked, csak most...:
"bejön egy nővér két cédulával a 'rendezetlen ágyhoz' megy és ráköti az elhunyt nénire a cetliket. Ezek szerint én egy halott melllett jöttem- mentem"
1.) Szó nincs ajtó sarkáról;
2.) A cetlik rákötése lepedőn keresztül történik?:-o
Dr.laikus PhD 2010.08.18. 10:56:28
Ha nem kiabálsz velem akkor is meg fogom érteni. :)
Valamit megint nem tudott a család, vagy rosszul írta le.
De ez így borzasztó.
Mint a régi ispotályok.
40 tehetetlen beteg 2 nővérre mindenkinek embertelen.
Rotoxis 2010.08.18. 10:59:45
A szociális ápolás a közvetlen hozzátartozó feladata. Nem csak erkölcsileg, törvény szerint is. Az állam ehhez járul hozzá pl. az ápolási osztályokkal. Hogy milyen mértékben teszi, az már más kérdés.
nullnick 2010.08.18. 11:01:04
a kórház GYÓGYÍTÓ intézmény, nem SZOCIÁLIS ellátó
csak az államnak, önkormányzatoknak ÉS AZ IDŐS ROKONTÓL SZABADULNI IGYEKVŐ HOZZÁTARTOZÓKNAK sokkal kényelmesebb drága kórházi ágyon - némi paráért cserébe - tároltatni a GONDOZÁSRA (nem gyógyításra) szoruló idős hozzátartozót
pakesz (törölt) 2010.08.18. 11:01:41
el kellene donteni mirol is vitazunk, a rehab azt jelenti hogy visszaadnak kepesseget hogy ne legyen raszorulo, az elfekvo meg masrol
Dr.laikus PhD 2010.08.18. 11:06:34
"Édesanyámat a kerepestarcsai kórházból tették át a Rókus kórház ápolási/fizetős/ osztályára. Mivel rehabilitációs szó szerepelt az osztály nevében naívan azt hittem,"
Nem tudom...
Két értelmű azért, mert mást hitt és szerintem más az osztály funkciója.
Scala 2010.08.18. 11:09:49
Más: Írnék egy rövid mailt apósom esetéről, ha nem terhellek vele. A tegnapiakhoz tartozik,infúziókúra...
nullnick 2010.08.18. 11:10:35
propagálta az előző eü-kormányzat a rehab fejlesztését, ami önmagában üdvözlendő -
csak épp MÉG EGY ÚJABB OSZTÁLYRA honnan legyen a kórházaknak pénze?
így sok krónikus bel átalakult rehabbá.
ILLETVE az elfekvő betegek továbbra is ottmaradnak a kórházak nyakán, hiszen a SZOCIÁLIS ELLÁTÓ hálózatot nem fejleszti az állam
ÍGY MARAD A REHAB ELFEKVŐ
phoenix102 2010.08.18. 11:14:50
Továbbra is fenntartom a véleményem hogy a poszt lényege: a Rókusban kevés anővér és szarul dolgoznak. A kórházban meg halnak meg sajnos emberek. Akik mellett nem áll ugrásra készen halottszállító. Ezt kár tovább ragozni.
nullnick 2010.08.18. 11:16:12
Vivi a veréb 2010.08.18. 11:19:19
Izett 2010.08.18. 11:20:46
Hol van az empátia, az emberség???
Én napi 10-12 órát dolgozok, nettó 92 ezer forintért (sokat tanultam), ebből fizetem még a bérletemet is, vagyis nem sok marad. Emberekkel dolgozom, foglalkozom és elsüllyednék szégyenemben, ha a kevéske fizetésemmel úgy viselkednék, ahogyan az egészségügyben dolgozók többsége. Nem az emberek, betegek tehetnek arról, hogy annyi a kereset, amennyi.
Annó valamiért ezt a pályát választották. Miért is?
phoenix102 2010.08.18. 11:27:28
phoenix102 2010.08.18. 11:30:29
Itt nem sajnálta senki a nővéreket, csak annyit írtam/tunk, hogy akórháznak nincs vsz. pénze több nővért megfizetni. Ennyi. Másrészt meg gondolom belátod, hogy fizikai képetlenség még 24 órában is 2 nővérnek 30 rossz állapotú idős fekvő beteget ellátnia.
pakesz (törölt) 2010.08.18. 11:38:27
amugy kutya elfekvo nincsen hiszen ott lehet aktiv eutanaziat alkalmazni
Rotoxis 2010.08.18. 11:39:06
phoenix102 2010.08.18. 11:39:44
azért, amiért én is, kevés pénzért ugyan, de korábban még normális körülmények között lehetett beteget ellátni. Nem kapta meg az ember 5 másik munkáját is. Ahol korábban dolgoztam, a 90-es évek elején 8 szakorvos és 2 gyakornok dolgozot. Amikor én oda kerültem10 évvel később 4 szakorvos és 1 rezidens.
Nem zsugorodott az osztály, hanem inkább nőtt, és a feladat sem lett kevesebb.
Ezt annak idején vsz. egyik nővérnek, orvosnak sem mondták a pályaválasztási tanácsadóban, hogy mire végzel a képzéssel 3x annyi lesz a munka és feleannyi a megbecsülés. A fizetés meg ugyanannyi mint 10 éve, ha már te is anyagiakról írtál. Pillanatnyilag kevesebb a nettóm, mint amikor kikerültem az orvosiról (rezidenseknek adtak eü és nyelvvizsgapótlékot 19+16 bruttó), kikerületem a rendszerből, és a fizetésem emelése azóta nem érte el ezt az összeget. :) tök vicces nem?
nullnick 2010.08.18. 11:40:42
AZ EMPÁTIA BELŐLED HIÁNYZIK
te LESZAROD az ÜGYFELET (neked ugyanis az van), miután az KILÉP, SAJÁT LÁBÁN az ajtón
TE nem kínlódsz SÍRÓ, FÉLŐ, ANALFABÉTA, ERŐSZAKOS hozzátartozókkal, SZAROS, MOCSKOS, TETVES, BÜDÖS _BETEGEKKEL_ (HOZZÁD nem BETEGSÉGGEL, az nem ugyanaza a gond mint egy HIVATALI ügy)
TE AKTÍVAN, a hivatal/intézmény erőfölényével élve írod le az ügyfelet
az eü-ben viszont (pláne krónikus osztályon) A BIOLÓGIA TESZ KISZOLGÁLTATOTTÁ ÉS THETETLENNÉ nemcsak beteget de ORVOST IS (amiért mégis az orvost veszi elő a hozzátartozó)
szabidoki 2010.08.18. 12:17:43
Ja, a fizetős rész: valaki már leírta, hogy ilyenkor a nagy közös kalapba megy a pénz, és messze nem a valós költséget kell kifizetni. Panaszkodni lehet, de nem fog tőle változni semmi.
Halottat látni meg szerintem egy ilyen osztályon annyira nem lehet váratlan. Esti vizit meg tényleg az esetleges panaszok meghallgatására való, a világot a reggeli viziten szokás megváltani.
@_Molly: el kell, hogy keserítselek, jelenleg a rendőrség az autósok zaklatásán kívül érdemi munkát nemigen végez. Ha ellopták a kocsidat, az csak akkor lesz meg, ha véletlenül belebotlanak.
Scala 2010.08.18. 12:43:27
Éjjel vagy holnap reggel küldöm, most mennem kell, addig lehet átállítod.
Rákérdezek, persze, ha elküldtem. :-)
Scala 2010.08.18. 12:49:24
A postban szereplő levél számomra is teátrális, igazatok van. Ezzel nem az írója érzéseit és élményeit szeretném kétségbevonni, csak ez volt a benyomásom.
HaMenniKell 2010.08.18. 13:06:16
Szerintem a krónikus osztályon dolgozóknál jobban talán senkit nem kéne megfizetni. Gyakorlatilag semmi sikerélmény, még a betegtől visszajelzés is alig. Még a patológia is ezerszer jobb, a halottak nem szenvednek, nincsenek tudatában a megalázottságnak. Csak egy pillanatig gondoljon bele a posztoló, milyen lehet napi 3-4 halált végignézni, a hozzátartozóval beszélni, a halottakat a betegtársak előtt lemosni, mindezt az év kb. 320 napján, újra meg újra. Ha csak a szomorúság és gyász töredéke is eltölti őket, ez már bőségesen elég egy vastag páncél kialakításához. Személy szerint én havi 2 millióért sem csinálnám.
epres négercsók 2010.08.18. 13:38:09
huncut 2010.08.18. 14:08:10
Azt pedig nem tudhatod, erőfölénnyel játszik-e valamelyikünk, akik itt szót adunk a véleményünknek. Még az is lehet, hogy segítünk, sokszor hivatalos munkaidőn túl is, munkaköri kötelességen jóval túl is, esetleg néha még a főnök rosszallását is kockáztatva ("ejnye, még vérszemet kapnak azok, akiknek segítesz, nem ez a dolgod"). Szóval, lécci, hátrébb az agarakkal, és ne végy mindenkit egy kalap alá, ahogyan mi sem veszünk minden orvost.
huncut 2010.08.18. 14:14:06
De visszatérve a posztra: kétségbeejtő és felháborító, hogy rehabilitációs osztályként hirdetnek meg elfekvőt. Bár a hozzátartozónak valszeg jobb lenne előzetesen tájékozódnia arról, hová is helyezik majd át a beteget.
Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.08.18. 14:18:55
Dr.laikus PhD 2010.08.18. 14:27:17
Az agglomeráció tartozik ide.
Ha rányitsz a kórházra akkor látod, hogy van ugyan rehab osztály, de valószínű csak a nevében.
Ne linkeljétek be, mert orvosok neve szerepel benne és nem ők tehetnek erről
az áldatlan állapotról.
II.Briandrew 2010.08.18. 14:30:40
A történetben szereplő orvos és személyzet munkának tekintette a dolgot és nem hivatásnak és itt a bibi. Érdekes módon más helyeken is túlzsúfoltság, pénztelenség és mindenféle problémák vannak, mégis emberibb a hozzáállás. Szóval nem is tudom miről folyik itt az éles vita. Tény, hogy vannak égetnivaló, semmirekellő, pénzéhes orvosok és ápolók, de hál Istennek vannak olyanok, akik ha kell, munkaidőn túl is 100%-ban odateszik magukat és amikor ezt szeretnék nekik megköszönni(akár anyagilag) inkább összevesznek velünk, mint sem elfogadják...mert ők ennek élnek!
bakela 2010.08.18. 14:34:07
Már nincs 10 évetek, ha így megy tovább. Aztán állhattok a betegségetekkel, vagy a lepattintani való 90 é. dédivel, mint sas a lakodalomban:
www.sott.net/image/image/13939/full/somali_hospital.jpg
Állítsuk meg a ......... 2010.08.18. 14:36:32
Az embert még halálában is megszégyenítik, nem jár paraván stb.
Miért mosdatják az elhunytat idegenek előtt?
Elhiszem, hogy az aki megszokta a halált, az csak elsétál egy halott ember mellett, de mi nem kívülállók nem vagyunk hozzászokva.
Lehet, hogy az orvosok és ápolók annyira szívtelenek, hogy még a saját hozzátartozójuk mellet is csak elmennek.
bakela 2010.08.18. 14:37:36
Tudod, amikor ilyet olvasok, azok után, hogy volt pl 13 év az életemben, amikor hétfő reggel 07-től -szombat 08-ig voltam szolgálatban + havi 1,5 nap hétvége- ünnepnep, - a kommunikáció egyetlen eszközének a SZÍVLAPÁTot tartom!
As'saalam!
pakesz (törölt) 2010.08.18. 14:38:18
persze hivatas, aztan este meg vadassza le a tejfolt a foorvos, mert nem jon ki a penzebol nem? megaLOL
volt egy tarsadalmi szerzodes a dokik es a tarsadalom kozott a multban a reszei:
- ingyen tanult
- keves penzt kaptak fizeteskent es paraszolival potoltak, DE a tobbi melos SEM kapott joval tobbet!!! ok sem veszegettek plazmaTVket
- nem mehettek a dokik el kulfoldre
ez a megallapodas ma mar nem ervenyes, erzelmi hurok pengetesetol meg nem fog jollakni az orvos, hanem kifut kulfoldre, es borzaszto nagy szerecsenk van ha csak 5-10 evre megy ki es utana visszajon
_Molly 2010.08.18. 14:40:17
A pályakezdő ápolók mind jól beszélnek svédül? :-o
Dr.laikus PhD 2010.08.18. 14:42:31
Éhen ne halljon a kedvedért, mert az sem muris.
Sőt képezze magát a saját pénzén és ha akarsz neki pénzt adni hálából hozzá tesz egy kicsit, mert neked is kevés van
Idealizálni sem kell, mert nem.
De ez már kicsit sok a jóbol.
II.Briandrew 2010.08.18. 14:43:29
Senki nem mondta, hogy mindezt társadalmi munkában kellene csinálni, legalábbis én biztos nem. Nyilván meg kellene jobban fizetni az orvosainkat. Mindenki pénzből él, tudod? Érdekes módon mégsem csak a fizetésig látnak emberek, hanem annál tovább. Pont erről beszélek, hogy nem lehet mindent anyagi oldalról megközelíteni. A napi kedvesség, odafigyelés, törődés meghozza a gyömölcsét és nem kerül pénzbe...vagy neked igen? Én ugyanis egy fillért sem adok bunkó orvosoknak, akik csak azért "ilyenek", mert épp összedőlt felettük a világ...Annak adok, aki ugyanúgy keveset keres, de lelkiismeretes...érted már miről beszélek?
_Molly 2010.08.18. 14:44:10
Úgy néz ki, Svédországban sem minden fenékig tejfel:
"Az elmúlt évtizedben a svédországi orvosok 10%-a Norvégiába költözött! Emellett nővérhiány is van- tízezernyi nővér hagyta el a szakmát és más területen kezdett el dolgozni."
(psycho.blog.hu/2009/05/28/egy_sved_orvos_akinek_tele_lett_a_hocipoje_es_lelepett)
Egyed Ildikó 2010.08.18. 14:45:52
bakela 2010.08.18. 14:49:15
olvassátok,-nézzétek,-halgassátok:
"A TÖRVÉNYES munkaidőnél 30-40 százalékkal is többet ügyelhetnek az orvosok július-augusztusban. Az egyébként is csak a szükséges minimum létszámmal működő kórházakban a nyári szabadságok idején nehezebb ellátni a betegeket."
Így, nyíltan a pofánkba, hogy ez TÖRVÉNYELLENES. Sztetek mozdul a rendőrség? ügyészség? munkaügyi felügyelet? netán a Társaság A Szabadságjogokért? Bezzeg, ha a leharcolt eü-s lehúz 2 fülest a kerítését recycláló inuit purdénak!
Irise 2010.08.18. 14:49:42
Csak ötletszinten: vajon meg lehet-e azt oldani,hogy ápolói végzettséggel rendelkezőt alkalmazzon (MAgyarországon nyílván feketén) néhány órára a család? Így a beteg a saját otthonában kapná az ételt, segítséget a mobilizációban, gyógyszerelésben, lehetne fizetni gyógytornásznak hetente 3x ,hogy mozgassa át a posztíró édesanyját.
A posztíró elmondta,hogy az ápolási díj mellett még parát is fizet, úgyhogy gondolom, napi 3x2 óra otthonápolás zsebbe, az olyan 3000 ft6nap, az 60 ezer /hónap, plusz gyógytornásznak fizet hetente 6000 ft-ot, az havi 24 ezer, olyan 84 ezer ft körl ki tudja hozni édesanyja tényleg emberhez méltó ápolását.
Gondolom, a fizetős kórházi ágy, plusz a para ennél jóval több volt, és hát akkor halottat nem is kellene látnia, nem beszélve a bunkó orvosról, aki este bejön és megkérdezi a betegeket hogy hogy vannak, majd,mikor nem válaszolnak neki, kimegy, ahelyett, hogy harakirit követne el a szoba ajtajában, kántálva,hogy "én vétkem az összes betegség,miattam nincs több ápoló az osztályon, és saját kezemmel fojtottam meg a negyedik számú beteget,hogy ráhozzam a frászt a szívbeteg látogatókra".
II.Briandrew 2010.08.18. 14:50:51
Akinek nem inge ugye...látom neked az lett. Ez pedig elég beszédes. Amit leírtam, abban semmi rosszakarás, általánosítás és egyéb nem volt. A kedvesség, a törődés az odafigyelés és a lelkiismeretesség megfizethetetlen. Sokszor a betegnek elég két jó szó, hogy lássa, törődnek vele. Ennyi...ez olyan nagy dolog?
miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.08.18. 14:52:03
bakela 2010.08.18. 14:52:59
Kedves halacska!
Nekem már vagy 5x küldtek emilt, meg papírt is fejvadászok, hogy SPANYOLHONBAN megtanítanak svédül!+ a családot + fizetés arra az időre.
Dr.laikus PhD 2010.08.18. 14:53:27
Molly nem beszélnek, de van nyelv tanfolyam.
Fizetik is csak menjen.
Ott is kevés az orvos , kevés az ápoló.
Gazdag ország, az ottani jövedelem nekünk a padisah pénze.
Nem ellenkezni kéne egymással, hanem megoldást keresni.
40 idős magatehetetlen beteget 2 db nővér akkor sem tudna ellátni, ha 48 órára szaporítaná a 24-et.
Állítsuk meg a ......... 2010.08.18. 14:53:28
Láttam doku filmeket külföldi közkórházakról, ahol a rezidensek heti 80 órát dolgoznak, a traumás szakorvosoknak aznap éppen csak két lőtt sérültet hoznak be, a többi sérült közé, nincs idejük még wc-re sem kimenni.
Ott nem úgy mennek ám a dolgok, mint itt, hogy Dr x tojik ügyeleti időben lesétálni a szobájából a vizsgálóba.
Szerintem a magyar orvosok fizetését hiába emelnék fel 400 ezer átlagra, akkor is jelentős részük elvárná a parát.
supracoger · http://supracoger.blog.hu/ 2010.08.18. 14:54:06
ez a baromságot valaki nevelje már ki az emberek fejéből!!
bakela 2010.08.18. 14:55:13
Arabusul se lehet?
nanemárrr 2010.08.18. 14:55:41
Dr.laikus PhD 2010.08.18. 14:56:54
Nem volt társadalmi szerződés.
50-es évek voltak, ahol az értelmiség volt a pária.
Az orvosok és az értelmiség úgy maradt.
Az orvosi pálya az egész világon elfogadott piacképes tudás.
Más értelmiségi pálya nem annyira.
Ezért akár akarjuk akár nem, mehetnek világgá.
Mi meg okádhatunk lángot, akkor is egy ápolási osztályon fogunk elpusztulni.
II.Briandrew 2010.08.18. 14:57:12
Ebben semmi baromság nincs barátom. Legalább egy tucat orvost ismerek, aki ezen a véleményen van. Az épp friss diplomás orvos baráttól az idős orvosprofesszorig. Ők sincsenek túlfizetve...csak a hozzáállás...
huncut 2010.08.18. 14:57:28
pakesz (törölt) 2010.08.18. 14:58:34
amugy meg egy hatalmas nagy trollkodasra adta meg a valaszt nullnikc: "Izett 2010.08.18. 11:20:46"
Dr.laikus PhD 2010.08.18. 15:02:19
Sokat dolgoznak a rezidensek, de célja van.
Utána már kényelmesebb a dolog.
De filmet láttál, ami nem dokumentum film, mert egy kicsit megrendezett.
Idealizált. De a célja az orvoslás tisztelete.
Szocio Pata (kikvogymukblog) 2010.08.18. 15:05:32
Irise 2010.08.18. 15:09:20
@pcr: nem tudom,milyen külföldi áldokumentumfilmet néztél. Angliában nincs trauma szakorvos. A&E és ortho van. Nincs rezidens, FY1,2 HO/SHO van. Ha gondolod, szívesen megkeresem neked a vonatkozó munkaügyi rendeletet angolul, egyébiránt 56 óránál többet normál fizetésért a sürgősségisek sem dolgozhatnak egy héten. Márpedig mi dolgozunk a legtöbbet. Minden héten fizet nekem a kórház plusz 4 órát,mert sokszor délutános vagyok, és plusz 4 óra "tanulmányi időt". Minden évben van 10 nap tanulmányi szabadságom és 300 ezer ft keretem tanfolyamokra és 100 000 ft személyes továbbképzésre.
Lőtt, szúrt sebek - jönnek szépen,durvábbak is, ettől még biza van időnk mindenre :) Mert nem egyedül vagyunk, mint Magyarországon. És ezt szeretjük csinálni btw.
"Szerintem a magyar orvosok fizetését hiába emelnék fel 400 ezer átlagra, akkor is jelentős részük elvárná a parát. "
Szerintem meg először próbáljátok ki, aztán nyunyogjatok,hogy nem sikerült, ha tényleg nem sikerült :D
_Molly 2010.08.18. 15:09:53
Csak azt ne hidd, hogy a versenyszférában nem ez megy.:(((
Állítsuk meg a ......... 2010.08.18. 15:09:59
Idealizált?
Mi abban az idealizált, amikor a mentő utcán lelőtt sérülteket hoz egy közkórházba.
A doki meg a benti fehérköpenyében szalad haza, 1 lopott órára, mert nincs több ideje.
Bikli néni 2010.08.18. 15:10:30
pakesz (törölt) 2010.08.18. 15:11:45
azt az 50es evekbeli szerzodest tobbszorosen is felrugta az ido es haladas:
- mar a dokik kimehetnek mashova tobb penzert melozni (pont amit emlitettel!!!)
- a technikai fejlodesnek koszonhetoen ma mar nem ervenyes a 'gyogyitsunk meg mindenkit szlogen'
- a tobbi melos mar nem szare-hugyer melozik
- nagy lett a pofajuk az embereknek, amikor meglatjak mennyit is fiztnek be egeszsegugyi ellatasra (az adopapiron) es nem lokik a paraszolit
talan az alapjairol el kellene gondolkodni, az egesz rendszeren(a 4 alapvetesen ami az 50ees evekbol rankmaradt!!!),
es nem elohozni az 50es evekbeli rigmusokat hogy a Zorvos az legyen egy jo nagy balfasz es gyogyitsa a magyart, mert szent kotelessege
Állítsuk meg a ......... 2010.08.18. 15:14:01
Nem GB, hanem USA.
Majd akkor kapjanak többet, ha megtanulnak tisztességesen viselkedni a betegekkel és majd javul a betegellátás helyzete, de addig, amíg megfelelő gyógyszer sem jut a betegnek addig mirefel emelnének?
A magyar orvosok mitől érzik egyedül magukat?
szolzsenyicin, az első szovjet antibiotikum 2010.08.18. 15:14:56
_Molly 2010.08.18. 15:25:19
A gyógyszerügynökökre gondolsz?
Ott lehet.
Állítsuk meg a ......... 2010.08.18. 15:26:29
@egerészölyv: Nem értem még a hozzászólások végére, de muszáj beleszólnom.
Egerészölyv, ANgliában számtalan alkalommal előfordul,hogy közlöm a betegemmel,hogy ne haragudjon, el kell rohannom,mert egy súlyosabb esetet kell ellátnom. Ilyenkor félbehagytam, volt olyan,hogy csak másfél óra múlva tudtam visszamenni az előző beteghez,folytatni a vizsgálatot.
Soha senki nem kapta fel a vizet azon,hogy nála súlyosabb esetet kell ellátnom. Mindenki teljesen megértő volt, olyan is volt,hogy rákérdeztek,hogy hogy van a másik beteg, mi történt vele. És láthatóan örültek,ha jobban lett.
Talán nem ártana a betegeknek Magyarországon kicsit empatikusabbnak lenni egymás iránt."
Naszóval ott is kell rohangálni, Ángliában?
Ott fogja a kezed egy másik orvos állandóan, hogy ne érezd egyedül magad?
Utó Pista 2010.08.18. 15:29:49
Túl kevesen fizetnek az eü-ért, de sikítanak ha nincs nővér. Bezzeg a vizitdíj sose látott nagyságú tömeget mozdított a szavazóurnák felé.
Kádár népe...megérdemled a sorsodat.
Állítsuk meg a ......... 2010.08.18. 15:32:28
Talán azért, mert itt Magyarországon nem szokás csakúgy szépen otthon meghalni.
Egyébként az is írtózatos, mikor a hozzátartozóját az ember megpillantja azonosítás céljából, senki ne élje át, amikor úgy látja a szeretett lényt, hogy szinte fel sem ismeri.
Ebben a kultúrában nem szokás tisztességesen konzerválni, a pathológiáról számtalan esetben úgy adják ki az elhunytat, hogy az felháborító.
Gabcsi12 2010.08.18. 15:35:20
A krónikus osztályokon még egy kiszáradás ellen adott infúzió is kezelésnek számit, s nem tudják elszámolni.
Bikli néni 2010.08.18. 15:44:09
medvetoka 2010.08.18. 15:45:08
"
Igen, fizet ennyit a posztíró, én legalábbis eddig többmilliós nettó befizetője vagyok a TB rendszernek. Nagyon ritkán elmegyek a háziorvoshoz és ennyi, így jó ha ötvenezer forintot költöttek rám eddig, gyógyszertámogatásokkal együtt. Szóval ha bekerülök a kórházba, és nem jut rám 12 ezer forint, vagy akár 100 euró (márpedig nem jut), akkor nagyon jogosan vagyok felháborodva.
Gabcsi12 2010.08.18. 15:46:18
Elvileg jár. Olyan szolgáltató csinálja, akinek szerződése van a TB-vel. De például vidéken, ahol nagy távolságokra sok beteg van, kevés a nővér, az utazási költség elviszi a TB által fizetett térités nagy részét. S mindig idő előtt elfogy a keret. Ez egy jó dolog lenne, de mint mindent, ezt is rosszul találták ki. Ráadásul ez mondjuk heti valoban 3*2 órát jelent, s mit csinálsz a többi időben? Továbbá semmilyen ápolási vagy higiéniai feladatot nem csinalnak ezért. Maximum bekötik az infúziót, beadják a győgyszert, de akinek 4* kell inzulint adni, ez sem megoldás. Vagyis valakinek akkor is otthon kell maradni. Hány család teheti meg, hogy egy fizetés kiessen?
Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.08.18. 15:56:02
Annak örülök, hogy rád nem költött 50E-nél többet a TB, de a sokmilliós befizetésedet egyetlen krónikus ágy fenntartása egy éven belül lenullázza. (OK, értem, nem neked kell a krónikus ágy, de a magyar eü a szolidaritás alapján lett anno megcsinálva).
_Molly 2010.08.18. 15:56:41
TE nem ismered a versenyszféra fizetéseit. Talán néha olvasgatnod kéne az mhterror.blog.hu-t.
Akkor talán arra is rájönnétek, hogy másfél millió ember van ma Mo.-n munka nélkül. És legalább ugyanennyi minimálbéren. Akár több diplomával is már örülnek az emberek egy gyártósori vagy titkárnői munkakörnek.
Szóval már önmagában azt a tényt is meg lehetne becsülni, ha valakinek 1.) van állása, 2.) garantáltan megkapja a munkabérét (szemben pl. a Megyeri híd építőivel, akik a mai napig nem kapták meg a szerződésük szerint nekik járó fizetésüket).
Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.08.18. 15:59:19
Neked ha jól látom, pont az a fő bajod az eü-vel, hogy nem a versenyszférában megszokott módon működik. Ebben egyetértünk. Ha valóban verseny lenne, piaci viszonyok lennének, akkor nem menne el egy orvos sem.
Mondjuk lenne egy csomó bedőlő hitel olyanoknak, akik hitel nélkül nem tudnák kifizetni a betegségük kezelésének költségeit.
Dwokfur 2010.08.18. 16:04:09
A munkaadók előszerződés fejében 1 éves intenzív nyelvtanfolyamot tartanak családostul az odatelepülőknek.
És javaslom, hogy kezdjen el haladéktalanul ukránul és románul tanulni, mert hamarosan az anesztesnek csak így tudod majd megmondani, hogy milyen gyógyszereket szed.
Uff:
Dw.
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.18. 16:04:26
"ÉS AZ IDŐS ROKONTÓL SZABADULNI IGYEKVŐ HOZZÁTARTOZÓKNAK sokkal kényelmesebb drága kórházi ágyon - némi paráért cserébe - tároltatni a GONDOZÁSRA (nem gyógyításra) szoruló idős hozzátartozót"
Volt olyan idős hozzátartozóm, aki ápolási osztályon hunyt el. Nem azért mert ezt akartuk, hanem állandó felügyeletre, ellátásra szorult volna. Én is és a szüleim is dolgoztak még mindketten akkortájt. A megélhetés forgott volna veszélybe, ha kiesik bármely hozzátartozó (mi) a munkából az otthonmaradás, állandó ápolás miatt, - ez a munkahely elvesztésével járt volna.
Másrészről én az alig 54 kg-al, meg sem tudtam mozdítani, forgatni a 85 kg-os idős hozzátartozót. Apukám sérves volt, anyukám is műtéten átesett korábban és amúgy is alig 50 kg. Szerinted mit kellett volna tennünk?
Annyira futotta, hogy igyekeztük megoldani, hogy lehetőség szerint minden nap valaki bemenjen látogatni, normális kaját vinni neki, etetni, mert a házi kosztot megette. Néha ezt is nehéz volt összehozni, pl. túlórázni kellett.
Nem kényelemből volt így...
Megjegyzemm: házi betegápoló megfizetésére nem futotta, többe került volna havi szinten, mint az idős hozzátartozó nyugdíja és az én egész havi nettó fizetésem együttesen! Valamiből nekem is meg kellett pedig élnem, nekem is volt rezsi költségem és ennem is kellett (nem a szüleimmel éltem akkor már egy háztartásban, saját családom volt már). A szüleim megélhetéséhez is szükség volt mindkettőjük fizetéséhez. Ha bármelyikük otthon maradt volna és nem lesz fizetése, akkor a rezsit nem tudták volna fizetni (és én sem helyettük).
Állami szociális intézményben, 2003 környékén 56000 Ft körüli volt az idős hozzátartozónk havi ápolási díja. (Kaját mint korábban írtam mi vittünk be neki, - ehetőnek nem volt nevezhető, amit ott adtak).
Meg azt is tegyük hozzá, hogy azt a szobát, ahol a hozzátartozónk lakott (4-en voltak egy szobában, három idegennel lakott), a mi, hozzátartozók pénzükből festették ki, TV-t, rádiót is mi vittünk be, ünnepek környékén a hozzátartozók pénzbeli adományából volt a lakóknak karácsonyi ünnepség, karácsonyfa állítások...stb).
A szobát is mi, hozzátartozók takarítottuk. Állítólag volt az intézetnek takarító személyzete, de hagyjuk inkább...
Látogatásaim során sok más hozzátartozóval rendszeresen összefutottam, váltottunk pár szót, én nem nagyon láttam olyan hozzátartozót, aki ne szerette volna idős családtagját, - csak másoknak sem volt pénze otthonra, lakásban történő ápolást megfizetni (a környékünkön elérhető közelségben lévő magánotthon meg úgy működött, hogy több mint milliós nagyságrendű "beugrót" kértek volna (akkor, nem pedig most). Miből?
Én nem érzem azt, hogy ezért mi gonoszak lettünk volna azzal az idős hozzátartozóval.
Azt csendben megjegyzem, halála után a korábban bevitt műszaki cikkeket az intézetnek adományoztuk, és a többi hozzátartozó is egy-két kivételtől eltekintve így járt el.
Más forrásból tudom, egyéb ismerős elmondása alapján, hogy amikor az ő hozzátartozója került be, abban a szobában ahol az én hozátartozóm volt korábban, már réges rég állítólag nem volt meg az általunk bevitt TV, rádió, se egy kishűtő (ezt nem mi, hanem más hozzátartozó vitte még be, és ő is az intézetre hagyta, mikor elvesztette az ő családtagját). Modern műszaki cikkek voltak, nem viharvertek.
Utólag nem tudok másra gondolni, a személyzet meglovasíthatta, ugyanis az új felvételes, új, hozzátartozók a kopár szobát emberibbé varázsolását kezdhetik előlről. Ha én ezt akkor tudtam volna...
Később másik idős hozzátartozó elvesztésénél már jobb anyagi körülmények között éltem, már máshogy alakultak a dolgok, ő már nem ápolási osztályra került élete utolsó évében - szerencsére.
Dwokfur 2010.08.18. 16:05:29
Ha nem jött volna be, akkor most azon káromkodnál, hogy miért nem érdeklődött a hogylétük felől, kispajtás?
Dw.
_Molly 2010.08.18. 16:06:59
Az általad idézett Svédországból is tömegesen mennek el az orvosok és ápolók Dániába. Attól tartok, ez nem ilyen egyszerű.
Hozzá Szóló 2010.08.18. 16:10:39
Dwokfur 2010.08.18. 16:10:50
Le ne csessze már, mert 24 év tanulás után többre vágyik a fizetésből, mint egy májkrémre...
Csak egy érdekes adat: előző évben az amerikai radiológus átlagkereset magasabb volt, mint az amerikai elnök fizetése.
Radikális bérrendezés nélkül nem lesz átalakulás - ezt vésse az eszébe.
Dw.
Dr.laikus PhD 2010.08.18. 16:12:17
Én olyan diplomáról beszéltem ami csereszavatos, amit használni is lehet.
Egy egyszerű diploma nélküli programozó aki "csak" érti a dolgát, tehetséges, rá lehet bízni önálló munkát keres 300-400 ezer Ft-ot. Max. nem működik teszteléskor a munkája és szétveri a monitort, ugyan sokat dolgozik, de nem felel senki életéért.
Nem a blog az amin tájékozódnod kell.
Nehezen hiszem, hogy több diplomával ne tudjon valaki elhelyezkedni.
Ott valami más baj is van.
Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.08.18. 16:15:20
Attól, hogy a svéd mondjuk Koppenhágában jobban keres, még nem változik az, hogy sokkal nagyobb különbség van a svéd és a magyar fizetés között.
Ha akarod, pontosítok: Ha nálunk valóban piaci viszonyok lennének, sokkal kevesebben mennének el. Így viszont egyre többen.
Én személyesen pont azért fontolgatom, mert nem csak a pénz felháborító, hanem az is, ahogy a betegek többsége viselkedik. Nem feltétlenül az orvossal, hanem a többi beteggel.
A magyar betegek rövidlátásának szép példája egyébként az itteni kommentek nagy része. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ne lenne sok elborzasztó eset, sok orvosi/nővéri hiba, csak azt, hogy az éremnek egy másik oldala is van.
_Molly 2010.08.18. 16:17:19
Mi a baj az ukránokkal és a románokkal? Ha idejönnek dolgozni, miért ne kéne tudniuk hozzá magyarul?
Vagy ez valami rasszista hozzászólás akart akart lenni?
Dr.laikus PhD 2010.08.18. 16:21:32
Nekem volt munkatársam ukrajnai magyar fiú, erdélyi magyar lány.
Mintha nem magyarul beszélnének.
Hosszú idő mire megért és Te megérted.
Azonos szavak mást jelentenek, egész mást.
Egy darabig írtam, most nem találom.
Droidfigyelő (törölt) 2010.08.18. 16:23:54
A kommentek stílusában és tartalmában nincs semmi meglepő, előre tudható, hogy minden posztra ugyanezek a válaszok jönnek. És majdnem nulla közeledést látok a két oldal között. Tisztelet a kezdeményezésnek, hogy lassuljanak már egy kicsit a mókuskerekek.
Halottat látni több mint sokkoló a civileknek. Még akkor is, ha az elfekvőbe járunk be látogatni a hozzátartozónkat. Sőt, akkor még rosszabb.
És kíváncsi vagyok, az hogy lehet, hogy az egyik kórháznak X milliárd az adóssága, a másik meg nem tartozik senkinek. Lehet, hogy van valami igazsága Csiba Gábornak?
Dwokfur 2010.08.18. 16:24:43
Az a bajom, hogy sokuk nem beszél kellően jól a magyar nyelvet. Gyakornokként megtörtént velem, hogy egy ukrán származású anesztesnek nekem kellett besegíteni, hogy kikérdezzen egy nénit. Én sem értettem könnyen a nénit. Leginkább azért sikerült, mert magyar az anyanyelvem. Nem mindegy, hogy valakinek magas vérnyomása van és cukorbeteg mielőtt elaltatják. Ugyan a gyógyszerlapból ki lehet találni, de a készítmények nevei sokszor országonként is eltérnek, így ez eléggé megbonyolíthatja a dolgokat. Remélem sikerült érzékeltetni a probléma mibenlétét.
Twisk 2010.08.18. 16:27:27
Twisk 2010.08.18. 16:27:28
Dwokfur 2010.08.18. 16:29:28
Rotoxis 2010.08.18. 16:32:16
Akkor nézzük.
El lehet menni pl. segédápolónak (egyébként ha valaki önkéntesként szeretne dolgozni, általában ilyennek mehet). Ez a dolgozó alapvetően sz@rt pucol, beteget sétáltat, kiszalad a kacsával, megágyaz, etet, itat, stb. Na ez az a kategória, amelyik gyakorlatilag nem létezik.
A szükséges tanfolyam egy évig tart, tokkal-vonóval 281.000.- Ft (de találtam 385 ezerért is a neten). A lehetséges elérhető munkabér (fele nappalos-fele éjszakás műszakban, négy túlórával) nettó 84.135.- Ft.
Nos jöjjenek az ápolók, mondjuk jelen esetben mivel öregekkel foglalkozunk, a geriátriai szakápolók.
Érettségi után. Ápoló tanfolyam, két-három év (képzési formától függően), költsége 453.000.- Ft. Geriátriai szakápoló tanfolyam két év, költsége 315.000.- Ft. Tehát minimum négy év tanulással és több mint 760.000.- Ft megfizetését követően a munkabére majdnem eléri a 100.000.- Ft-ot.
Jelenleg egy szem nővért sem vesznek fel sehová, mert a kórházak képtelenek kigazdálkodni a bérüket. Azért tisztelettel megkérdezném: Ha lenne is felvétel, vajon hol találnának annyi elhivatottságból, hivatástudatból dolgozó embert, aki a fenti feltételek szerint vállalja a képzést és az azt követő szerintem elképesztő fizetést?
Az elvárások ugyanakkor megmosolyogtatóak tudnak lenni. Idézet egy előbbi posztból: "Másrészről én az alig 54 kg-al, meg sem tudtam mozdítani, forgatni a 85 kg-os idős hozzátartozót."
De az 50 kilós nővértől természetesen elvárjuk hogy megtegye, ugye?!
Irise 2010.08.18. 16:36:42
Magyarországon egy orvos ügyeletben szerintem általában sokkal túlterheltebb,mint Angliában egy orvos ügyeletben.
Lehet,hogy nem visznek neki szúrt sérültet, de az összes "3 hete meghúztam a jobb kisujjam" akkor fog menni, és verik az ajtót,hogy mikor kerülnek már sorra, és verik a balhét,hogy táppénzre akarnak menni,mert fáj a hajuk, és fenyegetik a személyzetet,ha nem az történik,amit ők akarnak.
Egyedüllét: a múltkor hoztak egy kiugrott vállú, részeg, agresszív relative nagydarab férfit,hogy tegyem helyre a vállát. Bilincsben volt a tag, 4 rendőr kísérte, plusz benn volt két kórházi biztonsági őr, azt hiszem 4 nővérke és én. Na ez már támogatás :D
@_Molly: Ugyan nem nekem írtad,de hadd válaszoljak én is rá:
épp tegnap volt egy idős férfibetegem, akit nem igazán értettem, de ő se engem. Idős, tájszólással beszél (én meg akcentussal), ő nagyot hall én meg nem vagyok az a kiabálós típus. Segítséget kellett kérnem egy SHO-tól,hogy magyarázza el neki,hogy mi is a helyzet.
Na ez lesz MAgyarországon is,ha jönnek a külföldiek dolgozni.
Turboanyu 2010.08.18. 16:48:04
Nem kötelező ápolónak menni, aki vállalja ezt az áldozatos munkát, az vállalja be, hogy emberi hangon beszél a betegekkel.
"De az 50 kilós nővértől természetesen elvárjuk hogy megtegye, ugye?! "
Lévén ez a munkája.... Akkor az árufeltöltést is végezze egy izmosabb vevő a nyeszlett 50 kilós alkalmazott helyett?
anitám83 · http://kep.ivpicture.hu/223232.t.jpg 2010.08.18. 17:11:06
Dwokfur 2010.08.18. 17:12:27
"Nem kötelező ápolónak menni, aki vállalja ezt az áldozatos munkát, az vállalja be, hogy emberi hangon beszél a betegekkel."
Ezzel a hozzáállással biztos lehet benne, hogy akkor is úgy lesz, amikor majd odakerül.
"Lévén ez a munkája.... Akkor az árufeltöltést is végezze egy izmosabb vevő a nyeszlett 50 kilós alkalmazott helyett?"
Ha Turboanyu lánya lenne az 50kg-os nővérke, aki munkaerőhiány miatt egyedül kénytelen forgatni a 117kg-os beteget, akkor tuti nem lenne olyan frankó.
Egyébként az árufeltöltést is végezze izmos munkaerő. Az ápolónőt pedig segítse egy izmos segédápoló.
Csak így tovább, Turboanyu!
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.18. 17:22:10
"De az 50 kilós nővértől természetesen elvárjuk hogy megtegye, ugye?!"
Az 50 kg-os ápoló nem is emelhet egyedül senkit! Lemosdatni max tudja egyedül (abban a szögben ahogy fekszik, különösebb beteg mozgatás nélkül), de mást nem.
Tudomásom szerint van munkavédelmi előírás, szabályozott, hogy nők maximum mennyit emelhetnek.
Ezt még irodai munkakörnél is meghatározzák, nyilván van valamiféle leírás, előírás ápolóknál is.
Egy régi irodai munkaköröm kapcsán is meg volt határozva, munkavédelmi előírásunk volt,nő maximum 20 kg-ot emelhet (igaz, az már nem leríva mindezt hányszor).
Az iroda más helyre költözésnél olyan spéci dobozokat kaptunk, amibe beraktuk a cuccokat és megtöltve iratokkal kb. darabonként 20 kg. volt. Aztán pakolhattuk mi, kiskosztümös nők a mikrobuszokba a dobozok rengetegét (vicces látványt nyújtottunk) és az új helyen is, autóról le és bent elhelyezni. Felemelő volt így az egész irattár szobát is átköltöztetni. Többen táppénzre kerültünk ezután, mert nem voltunk hozzászokva, megsérültünk. Akkor nem volt vicces, ma már csak nevetek rajta. Fiatal voltam még és naív, ma már ilyet senki nem követelhetne meg tőlem.
Témához visszatérve, az ápoló ért legalább az ápoláshoz, ez a szakmája. A hozzátartozók jelentős része meg gondozáshoz nem ért, max. így, vagy úgy kitapasztal hozzátartozójával néhány dolgot.
Én ápoló szakmára tutti nem váltanék akkor sem ha munkanélküli lennék, ennek egyik oka, hogy elájulok, nézni se bírom, ha beleböknek valakibe egy tűt. :) Én szorulnék ezután ápolásra.
Persze ha nem is így lenne, mégis bírnám a látványt, nem kéne földről felvakarni, akkor az általad felvázolt átképzésem költségeit amúgy sem vállalnám be.
Ellenben e képzési költségek mellé tegyük hozzá, ez csak azoknak van így, aki pl. felnőtt fejjel kitalálja, hogy szakmát vált, a jövőben ápoló lesz. Léteznek egészégügyi középiskolák, ahol szakképzetten kerülnek ki és diplomás ápoló, államilag finanszírozott főiskolai képzések is vannak. Tehát első szakmánál, első diplománál nappali tagozaton igen is lehet ingyen ápoló végzettséget szerezni.
Akinek már van szakmája, diplomája, az ha ápoló lenne az valóban sokat fizethetne ezért. Nem csodálkozom, hogy nincs tömeges jelentkezés, nem akarnak már csak a képzési költségek miatt sem sokan ápolók lenni.
Jeff 2010.08.18. 17:29:58
Nem. A kórháztól várjuk el, hogy oldja meg.
Izett 2010.08.18. 17:40:24
De Ti tényleg az egészségügyben dolgoztok??? (Na, jó pár ember itt.) Ha igen, kétségbe ejtő, amit itt összehordtok.
Anitám83 igen is az egészségügyben dolgozók viselkedését kell néznünk. Hogy olykor átrendezik az arcod? Ezzel jár. Időnként én is átrendezném 1-2 eü. dolgozó arcát, amikor magánemberként vagyok kénytelen igénybe venni a mi kis egészségügyünket.
Rotoxis tisztában vagyok azzal, hogy mennyit tanul egy öregeket ellátó szakápoló. És? Akkor már feljogosítva érzi magát arra, hogy pl. "lepapázza" a beteget? Ja, mert keveset keres, meg 50 kg, meg hasonlók.
szabidoki 2010.08.18. 17:56:16
@Twisk: a svédek fizetnek egy három hónapos intenzív nyelvtanfolyamot, utána lehet dolgozni.
Aki meg abban bízik, hogy majd jön ide román-ukrán akármilyen orvos, az gondoljon bele, hogy mennyi idő megtanulni egy külföldinek magyarul és mennyi angolul/németül.
gld 2010.08.18. 17:56:34
Sajnos ilyen jellegű osztályokon gyakori, hogy egy beteg meghal. Nem vihetik, és nem is tudják azonnal elvinni a kórteremből a halottat, Persze lehet elkeríteni, ha van mivel... Mert ez se olyan természetes.
Esti vizit ügyben csak annyit mondanék, hogy nemrég feküdtem traumatológiai osztályon, ahol ugye azért általában műtött betegek vannak :) Az esti vizit ott is annyi volt, hogy az ügyeletes orvos az ajtóig merészkedett, udvariasan beköszönt, és megkérdezte, hogy mindenki jól van-e, van-e valakinek bármi gondja-baja. Mivel nem volt, távozott :) És senki nem várt többet tőle.
Sajnálom, hogy a posztolót ennyire megrázták a tapasztaltak.
Dwokfur 2010.08.18. 17:57:04
"Hogy olykor átrendezik az arcod? Ezzel jár. Időnként én is átrendezném 1-2 eü. dolgozó arcát, amikor magánemberként vagyok kénytelen igénybe venni a mi kis egészségügyünket."
Senki sem esküszik arra, hogy néhány bunkó beteg tettlegességét szótlanul kell tűrni. Az egészségügy nem erről szól.
Egyébként roppantul gusztustalan, amikor egy felfuvalkodott hólyag egy 50kg-os nőn tölti ki a dühét.
Kénytelen leszel változtatni a világképeden.
gld 2010.08.18. 17:58:58
Jaja, meg különben is, minek jönnének ide, mikor pár száz kilométerrel odébb nekik is jobb. Nálunk egy időben román nővérekkel volt tele a kórház. De csak "átutazóban", értsd: pár hónapig voltak itt, aztán tovább áltak, leginkább Ausztriába, de volt, aki messzebb.
Kalamona 2010.08.18. 18:01:28
Szakmámból és koromból adódóan elég sokat láttam (legborzalmasabbak az autó alól kibukkanó bébicipők).
Azt nem értem a vén hülye fejemmel, hogy a születésre, szexre felhívják már az iskolaelőkészítőben a csimoták figyelmét, akkor a halálra miért nem?
Felnőtt emberek írogatnak itt és nincsenek tisztában azzal, hogy ha születünk, akkor meg is halunk és egy holttest látványa nem biztos, hogy megrázó.
Édesanyám 66 éves korában egy reggel nem ébredt fel. Mosoly volt az arcán, biztos szépet álmodott..., mert halálában is szép volt.
Az meg a látogatók inteligációjához kéne, hogy kapcsolódjon, hogy katéterezéskor, pelenkázáskor, a halott elrendezésekor stb., stb., ne maradjanak benn.
Visszasírom a régi látogatási rendet, amikor kedden és pénteken lehetett 16-18-ig látogatni
(temészetesen nem azokra gondolok, akik ápolni mennek be hajnalokhajnalán vagy éjjel).
gld 2010.08.18. 18:06:00
Hát ha belegondolok abba, hogy hány évtizeden keresztül "hozta a gólya" meg a tudom is én mi a babát, akkor gondolnám, hogy mostanában fog a halál a tabu skatulyából valami más helyre átkerülni :S
Amúgy meg egyet értek Veled.
anitám83 · http://kep.ivpicture.hu/223232.t.jpg 2010.08.18. 18:12:02
GiaMarie 2010.08.18. 18:18:13
gld 2010.08.18. 18:20:02
Kalamona 2010.08.18. 18:28:27
Már előre sajnálom magam, hisz előbb-utóbb én is ápolásra szorulok (emelkedik az átlagéletkor), ha az utódaimnak már most ilyen gondolatok járnak a fejében.
@va@ar megöregedni! az az egy vigasztal, hogy a jelen fiatalok is eljutnak majd ide.
Rotoxis 2010.08.18. 18:35:26
Hatalmas tévedésben vagy az egészségügyi képzést illetően. Amit írtam (szakápoló képzés) az az érettségi utánra értendő. A még meglévő egy-két egészségügyi szakkozépiskola NEM ad szakmai végzettséget, azzal csak segédápoplónak lehet elmenni.
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.18. 18:46:28
ennek is megvan a maga pszichológiája, hogy "civilnek" miért megrázó halottat látni. Idegent pláne.
Saját hozzátartozó megrázó, de az másként, egy szeretett személy nincs többé, az egész más érzelmeket indít el.
Akinek az ápolás nem szakmája, nem mentős, tűzoltó...stb., az nincs hozzászokva a halott látványához és valóban felkavaró neki. Halottat átlagember max. közeli hozzátartozóját látja. Nem hamvasztásos temetésnél, a temetés előtt a ravatalozóba is nem véletlen, hogy zömmel csak családtag teszi be a lábát).
Egyszer azt is olvastam, az állatok (pl. majmok) is elhúzódnak a halott, saját fajtársuktól, messzebb mennek- persze kivétel itt is van, pl. bizonyos fajtáknál anyamajom sokáig hurcibássza a halott kölykét szélsőséges esetben még, vagy egyéb kivételek vannak. De az megint más.
Olvastam olyan szakember vélekedését, aki azzal hozta összefüggésbe, hogy ez lehet a természet rendje is, hogy alapvetően megijedjünk a halottól, hiszen a halott test sok veszélyt rejt (rejtett régen, így evolúciós haszna is volt ennek a reakciónak). Már régebben olvastam, nem tudom pontosabban leírni és a forrásra sem emlékszem már.
Úgy tudom, szociális intézetekben sem véletlen vannak szabályok, hogy egy, vagy két óráig ott kell hagyni a halottat, nem vitethetik el azonnal. A hozzátartozónak lehetőséget kell biztosítani, hogy beérhessen elszállítás előtt és el tudjon búcsúzni tőle. (A többi lakó, hozzátartozó lelki békéje érdekében ezért kellene paravánt használni, vagy külön szobába helyezni, mert őket meg pont sokkolja a halott test látványa, de még a paraván mögött is sokkolja a tudat is őket).
Az elhunyt "civil" hozzátartozója, ha a halálhír közlése után nem találja az intézetben a halottat (mármint ha szeretné megnézni minél hamarabb, van aki nem akarja még a saját hozzátartozó holttestét se nagyon látni), és már csak a hűtőkamrában láthatná viszont a hideg tepsin a családtagját, az pszichésen rendkívül sokkoló. Neki az nem csak egy test, nem egy idegen ember, hanem egy szeretett személy.
Szerintem teljesen természetes, hogy sírva távozik a helységből valaki egy idegen halott miatt.
Pláne megviseli a látvány, ha a saját családtagját abban a kórházi szobában van, ahol az idegen halott.
Ezekről pont az egészégügyi személyzet ne tanult volna néminemű alapvető pszichológiai ismeretet, milyen természetes "civil" emberi reakciók vannak? Szerintem kellene tanulniuk.
Én saját hozzátartozónál a ravatalozónál volt, hogy alig tudtam visszafogni magam, ne kezdjem el simogatni, utoljára had érinthessem még meg...stb.
De idegen halottnál menekülnék, az biztos...
GiaMarie 2010.08.18. 18:52:39
gld 2010.08.18. 18:56:10
Kalamona 2010.08.18. 18:58:39
elolvastalak, de ezt a hosszú szöveget egyetlen félmondatban foglaltam ezt össze korábban ".... akkor a halálra miért nem?"
Minden eshetőséget ne, hogy felsoroljunk itt. Én egy szóval nem írtam arról - pedig tudom -, hogy mindenki másként dolgozza fel. Én csak azt és kizárólag azt kifogásoltam és kifogásolom, hogy miért nem természetes a halál ténye már gyermekkorunktól. Miért tabu téma, még családon belül is.
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.18. 19:32:13
Nemrég volt sokadik X évi általános iskolai oszáltyalálkozóm. Van aki ápoló és eü szakközépbe járt. Nem segédápolóként alkalmazzák. Az érettségivel együtt rendes ápolói végzettséget szerzett anno.
Másik osztálytárs pedig eü szakközép után eü. fősikolára ment, szakközép után 4 év volt neki, ő diplomás ápolói státuszban van.
Azóta ennyit változott volna? Nehezen hiszem, ugyanis segédápoló ma lehet 8 általánossal, be nem fejezett közéspiskolával is valaki (szociális otthonban tudok konkrét példát, aki így dolgozott 2003 környékén, még mikor egyik saját hozzátartozóm ápolásra szorult).
Ma viszont már ami megszűnt (de az mindenhol), hogy az érettségi évében nem adnak OKJ szakmát (mármint olyan szakmáknál, ahol kell érettségi is)
Vannak olyan szakközépiskolák, hogy folyamatosan tanulnak szaktárgyakat, de érettségi után kell 5-öd, vagy 6-od évfolyamon maradni, OKJ papír miatt (régen nem így volt). Régen pl. könyvelő képesítést is kaphatott valaki érettségivel egyidőben (nem mérlegképest, arra régen is rá kellett tanulni), ma meg 4 év középsuli, érettségi, utána meg OKJ még egy-két év, attól függően középszintű, vagy emeltebb szintű szakmára tesz szert.
Tudomásom szerint iskola rendszerű képzésnél, első szakképpesítés megszerzésekor ingyenesek a szakképzések (legalább is nappali tagozaton kb. 22 éves korig biztos így van most), utána fizetős. Főiskolánál meg nincs nappali tagozatra sem korhatár, csak ez utóbbinál a feltételeknek meg kell felelni, - ponthatárok, egyebek. De felsőoktatásban ez érthető.
Egészségügy kivétel lenne oktatás táján? Nehezen hinném el.
Második szakképzésben, ill. felnőttképzésben már fizetősek szakma tanulás. Most keresgéltem a neten, amikre rábukkantam, azok felnőtteke vonatkozó oktatási hirdetmények voltak.
P. ezek is felnőttképzés keretében hirdetnek: (azt viszont nem tudom, egészségügyben mi igényel előzetes érettségit, mi nem, nem az én asztalom).
www.ferenczi.hu/levelezo.php
Én azt mondom aki valamilyen ápoló OKJ-t akar szerezni, annak igen is van lehetősége ingyen is annak lenni, feltéve ha még nincs másik szakmája. De ha van is, az előző, első szakmáját nagy valószínűséggel akkor is volt módja neki is ingyen megszerezni valamilyen iskolarendszerű képzésben...
gld 2010.08.18. 19:36:20
Én anno eü szakközépben végeztem, vagyis az érettségi bizonyítványomban szerepelt, hogy általános asszisztensi, és általános ápolói képesítést is szereztem.
Ezzel ugyan elhelyezkedhettem kórházi osztályon, vagy szakrendelőben, de attól függően, hogy ez milyen jellegű osztály, szakrendelő volt, egy úgynevezett szakosító tanfolyamon kellett részt venni, és a sikeres vizsga után kaphattam szakápolói képesítést.
Ez a tanfolyam, ha jól tudom, 2 év volt.
Most ugyanabban az iskolában akkor is csak érettségit szerezhetnék, ha az eü szakirányra járnék, viszont ha az érettségi után további két évet tanulok még ott, megkapom ugyanazt az általános ápolói, ill. asszisztensi végzettséget, amit anno az érettségimmel együtt kaptam.
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.18. 19:38:56
nálunk a családban soha nem volt tabu a halál téma, gyerekkoromban sem. Igen is téma a halál, max. nem minden családban, kérdés ki honnan származik.
Saját halott hozzátartozó látványa oké, de idegen ember holttestét nem óhajtom látni! Orvosok, ápolók...stb. nézegessék, ők ezt a szakmát választották, engem meg kíméljenek meg tőle!
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.18. 19:47:56
Igen, értem. Amit régebben 18 évesen megkaphattál, a maiak legkorábban 20 évesen kapnak kézbe olyan szakmai papírt + egyéb képzések (de ez mindenütt így van).
Szociológustól hallottam, hogy a fiatalok tanköteles éveinek kitolásával, gyakorlatilag a fitalakori munkanélküliséget lehet kicsit kitolni, kihasználható statisztika szépítésre is. De ezt nem részletezem, mert kimoderálnak a végén :)
Mindenesetre mikor ezekről hallottam, nem szakképzésre asszociáltam fő problémaként, hanem a megduzzadt felsőoktatásra :) De ezt befejzem itt és most. Elnézést kérek.
Rotoxis 2010.08.18. 19:48:32
Ha nincs OKJ végzettséged, akkor egy esetleges munkahely váltásnál nem fognak szakképzett ápolóként alkalmazni.
gld 2010.08.18. 19:50:01
adamantium 2010.08.18. 19:59:32
gld 2010.08.18. 20:07:34
Mylady 2010.08.18. 20:12:15
Sok esetben nincs más megoldás. Sem anyagilag, sem lelkileg nem lehet bírni egy ilyen kitudjameddigtartó feladatot.
Az idősek otthona jó megoldás, szakszerű felügyelet alatt van a kedves rokon. Csak kicsit nehéz bejuttatni.
Saját példa:
Nagymama sokéve elkezdett zavartan viselkedni. Nemrég eljutottunk oda, hogy 24 órás felügyelet kell (etetés, fürdetés, pelenkázás, odafigyelés).
Nagymama lánya (anyám) már rég nem él. Maradtak az unokák. Mindenki egyedülálló (azaz családi segítség nincs), a legközelebb lakó is 100 km-re van. Leültünk, megvitattuk a lehetőségeket.
Szerinted ki az, aki feladja a munkáját, megélhetését és leköltözik egy vidéki kisvárosba azért, hogy ki tudja meddig napi 24 órában ápoljon egy magatehetetlen idős embert, miközben lelkileg tönkremegy és egyébként is éhenhal. (Az orvos szerint akár 10 évig is elélhet így, szép lassan leépülve)
Tudom, hogy a munkáltató köteles fizetés nélküli(!) szabadságot biztosítani a rokon ápolására (2 vagy 3 év, nem emlékszem). De vajon melyik munkáltató megy abba bele, hogy lelépek x időre (lehet, hogy évekre) és vajon visszavesz-e utána ugyanabba a pozícióba?
Nekem pl nagyon fájna, ha elveszíteném az állásomat, buknám a lakásomat (hitel!) és a nagymama nemegészen 70 ezer forintos nyugdíjából kellene kettőnk megélhetését biztosítani (plusz rezsi).
Lehet, hogy szemétségnek tartod, de mi úgy oldottuk meg, hogy fizettünk egy ápolónőt, aki naponta kétszer rendbetette a mamát, arra a pár hónapra, amíg nem sikerült elhelyezni egy idősek otthonában.
Nekem nincs lelkiismeretfurdalásom, mert tudtam, hogy ott jó kezekben van. Hogy orvos figyel rá, folyamatosan felügyelik és szakszerű ellátást kap.
És nem fogja a nyers húst megenni, mire hazaérek, vagy kidobni a nyugdíját a szemétbe. És nem megszabadultunk tőle, hanem a rendelkezésre álló lehetőségek közül a számára legnormálisabbat választottuk.
Nem tudom, hasonló helyzetben te mit tennél.
adamantium 2010.08.18. 20:34:09
gld 2010.08.18. 20:34:30
Én pl. ahhoz nem voltam kellően érett, hogy feldolgozzak lelkileg olyasmit, amikor a volt általános iskolai igazgatóm kezét fogtam a tüdőrák végstádiumában az intenzíven, és gyakorlatilag én voltam az utolsó, aki élve látta. Vagy a tesóm egyik osztálytársa, aki villanyoszlopnak ment a motorjával, és szintén az én kezeim között halt meg. vagy az Apám munkatársának a felesége, akinek nem úgy sikerült az öngyilkossága, ahogy tervezte, és még hetekig az intenzíven szenvedett, mire szerencsétlen meg tudott halni...
Szóval, ez akkor és ott sok volt az én 17-18 éves lelkemnek. És valahogy nem tudta feledtetni a másik oldal, a sikerek. Ehhez voltam pl. én totálisan éretlen.
dr. Trebitsch 2010.08.18. 20:40:23
Mylady 2010.08.18. 20:45:17
A többi unoka hasonló cipőben: albérlet (van, aki nem is egyedül, hanem csak szobát bérel), oda nem lehet vinni, meg egyetemista meg minimálbéres, ilyenek.
Nagyon humánus dolog az otthon ápolás, csak (nálunk) nem kivitelezhető.
Eltartási szerződésnek ebben az esetben nincs értelme. Nem arról van szó, hogy be kell vásárolni, meg kitakarítani, meg néha beszélgetni vele, hanem egy szinte teljesen magatehetetlen, demens személyt folyamatosan ápolni.
Ja! Örökség nincs. Semmi. Max a mama barna kardigánja van...
Másik nagymamámnál megoldottuk: egyik unokatesóm munkanélküli volt sokáig, ő ápolta (bár ott nem kellett folyamatos felügyelet, inkább csak segíteni neki).
zsiráfgomb 2010.08.18. 20:48:07
Sose tapasztaltuk, hogy a nyelvi eltérések gondot okoztak volna. Ezt azért írom, hogy legyen ellenvélemény is legalább.
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.18. 20:48:32
Hátha mást nem zavart ennyire a terjedelem mint téged (valakinek konkrétan válaszoltam, reagáltam gondolataira).
A korábban, más rendszerben megszerzett végzettségek nem vesznek el, hanem megfeleltetik az újnak.
Pl. konkrétan tudom, hogy egyik régi rendszerben érettségivel együtt megszerzett szakképzettség, egyenlő a mostani OKJ-s al,ami már csak érettségi után 5-éven, vagy felnőttképzésben szerezhető meg.
Sőt, magán az OKJ-n belül is vannak változások, tudok olyan képzésről is, ahol nem csak az OKJ képzés változott bizonyos szakmán belül, hanem a képzés megnevezése is, egyenértékű.
És bizonyára, ha OKJ helyett a jövőben mást találnak ki, nem érvénytelenítik az OKJ rendszerben végzettek papírjait sem :)
Saját példám, én még a bologna rendszer bevezetése előtt szereztem diplomát (nem egészségügyit), az én diplomám sem vették el, -még jó :)
@gld: igen,egyetértek (de ha emellé mégsem veszik fel az ápolókat pénzhiány miatt dolgozni kórházakba, akkor sehogy sincs jól ez így).
huncut 2010.08.18. 21:12:37
Anyósom, aki a fiával élete végéig otthon gondozta a teljesen leépült demens nagyit, megígértette velünk, hogy ha ő hasonló állapotba kerül, elvisszük valami ápolási otthonba...
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.18. 21:15:36
Ja, bocs, rövidített OKJ-t én eddig csak olyannál tudok (családtag), aki meglévő papírhoz plusz kiegészítőt csinált, ezáltal több kompetenciája lett, mint eredeti szakképesítése egyáltalán feljogosította volna.
Pár hónapos OKJ-ra járt, ellenben ezt nem lehet elkezdeni, ha az alap nincs meg, de az mindegy, hogy mely rendszerből való.
Avagy egészségügyben ennyire más lenne?
Van oktatásszervező rokonom, majd megkérdezem tőle :)
baloo112 2010.08.18. 21:17:47
Kb 7-8x többet keresek orvosként mint otthon. Szigorúan heti 40 óra, csakis orvosi munka. Semmi felesleges papír meg hbcs gyártás. A betegen kell segíteni.
Tiszta jól működő rendszer. Az orvost a betegek tisztelik, megbecsülik. Az orvosok is a beteget.
Az ápolás sokkal profibb, sokkal több nővér, sokkal több középkáder, asszisztens segít a munkában, pont azért mert az orvos drága munkaerő.
Sokan írják, hogy bérrendezés nélkül nem lesz semmi. Ennél sokkal több kéne a magyar eü-ben. Bezárni, megszüntetni a felesleges kórházakat, ágyakat. Már azon is nagyon sokat lehetne spórolni. Költséghatékonnyá tenni a betegellátást.
Sok fájdalmas lépés lenne, sok felesleges embert el kéne zavarni, de pl sok nővért, ápolót gyógytornászt képezni alkalmazni.
Otthon egyetemi klinikán dolgoztam, és sosem éreztem hogy a beteg érdek lenne az első. Itt sokszor.
pakesz (törölt) 2010.08.18. 21:26:07
van igy manapsag aki csoro még meg is hal az utakon!!!
Mylady 2010.08.18. 21:29:30
huncut 2010.08.18. 21:36:59
Bájos János 2010.08.18. 21:37:44
Ennyit nálunk sosem fognak fizetni.
_Molly 2010.08.18. 21:44:35
:D :D :D
huncut 2010.08.18. 21:46:14
pakesz (törölt) 2010.08.18. 21:46:54
o nem a te esetedet mondta!!!
ti normalisan, megfelelo helyre helyeztetek el, jol csinaltatok, senki nem mondta itt hogy otthon szenvedve kell ellatnia valakinek, ott a szocialis otthon az okes
amit nagyon sokan itt irtak (koztuk en is) az az hogy a mai nap pl. a Rokus rehab osztalyat elfekvokent hasznaljak, es pl egy masik posztban is bevagtak a 91 eves nagyit a korhazba pedig csak megfelelo SZOCIALIS ellatasra szorult volna
porcsinrózsa (törölt) 2010.08.18. 22:05:59
elolvastam a linket, igen, anyagi jogon jár sok minden...
Eszembe jutott más bejegyzéshez komment (e blogon belül), annak figyelembevételével is írom alábbiakat (kommenteltél akkor te is).
"kispolák" kocsi példát mellőzöm, annyi jut eszembe:
azért a semmi, vagy a kampós végű pótvégtag, amivel saját szemét kaparja ki a delikvens, valamint a hiper-szuper robotkar közt azért kellene lennie elfogadható, emberhez méltó, kielágítő és elérhető átmenetnek :) Ez nem csak jól működő egészégügyi rendszert, hanem normális szociális hálót is igényel együttesen. Az pedig tényleg kapjon ellátást akinek _valóban_ nincs pénze, nem eltitkolja és feketén zsebbe.Ha már írtó okos, empatikus...stb. civilizált lényeknek tartjuk magunkat :D akkor az egészségügyi rendszer is tükrözze a szociális érzékenységet is vissza, és ne csak az kapjon, aki fent ül, van mit bőven tejbe aprítania, de nem is azt mondjon, hogy fentről bárki túl nagyot zuhanyjon, bizonyára enélkül is hozzá tud járulni, hogy neki ez ne fájjon nagyon, de a nincstelent ne hagyjuk kínhalálba menni.
Avagy ez lett volna az eredeti hazánkban kitalált egbizt rendszer lényege? Hova jutottunk ettől? Merre tartunk? Kinek az érdekei érvényesülnek? Ki az első, ki az utolsó? (a beteg érdekei hátul kullognak jó ideje-szerintem. A nem tehetőseké eddig is, feltehetőleg eztán is utolsók lesznek...Vagy mégsem?
Nyers Fa 2010.08.18. 22:13:36
Mylady 2010.08.18. 22:18:29
Nem teheti meg mindenki, hogy az idős rokont otthon ápolgatja, gondozza (nem orvosi ellátásról beszélek én sem).
Ez van. Szomorú, de ez van.
Exitus 2010.08.18. 22:27:12
Ha már említi a kórház nevét, akkor nem ártana ha pontosan tudná az osztály nevét is, mert az a gyanúm hogy nem az ápolási részlegről mesélt.
És azért nagyon nem mindegy!!
Mylady 2010.08.18. 22:27:30
Megfelelő intézmények kellenek.
Csak az a baj, hogy kevés állami van. A magán sokaknak nem megfizethető a pármillás beugróval. A nagymamámnál a városi idősek otthonában úgy állapították meg a havi díjat, hogy a nyugdíja fedezte azt is, az esetleges gyógyszerköltséget is meg egyéb költségeket. És még kicsi maradt is belőle. (Mondjuk ha többet kérnek, simán ráfizetünk, ezzel nem lett volna gond)
Nemrég olvastam (index? hvg?) hogy sok olyan idősek otthona van, ahol állatokhoz sem méltóak a körülmények. Éheznek, fáznak, nincsenek gondozva az idősek. És ez gáz. Nagyon.
nullnick 2010.08.18. 22:29:27
elolvastad azt, amire reagáltál?
meg is értetted?
vagy csak csaholsz bele a világba süketen és vakon?
aszekelyek 2010.08.18. 22:30:48
aszekelyek 2010.08.18. 22:37:03
aszekelyek 2010.08.18. 22:41:15
szabidoki 2010.08.18. 22:52:32
pakesz (törölt) 2010.08.18. 22:53:21
de komolyan :)
@porcsinrózsa: hat hogy mi a megoldas az egyfajta tarsadalmi kozos nevezore jutas kellene hogy legyen
es nem az hogy havi 5e TB -bol valaki a csucs szuper mindenhez hozzaferjen mert a be nem fizetett adobol kemenyen meg tudja a dokit korrumpalni pl.
vagy jelen esetben az idos hozzatartozot nem veglegesen rakja le 150e / ho -ert hanem 40e/ho -val "megfizeti" az arat hogy korhazban legyen, hiszen az ugyis jar a "betegnek"...
hogy mi legyen?
szerintem ott a Zalkotmany, bele kell irni az elso oldalra oda a nyugdij GDP szazaleka melle, hogy 2 vagy 3 vagy 4% GDP mehet el minden evre az alap TBre, ami felul van az maganbiztositos tema, vagy hat zsebbol kifizeti a hazat eladja, vagy hat szimplan elviseli a betegseget es meghal
aztan evente osszeulnenek az egeszsegugyi szakertok es megtargyalnak, hogy mi is az a gyogyitasi ellatas es korhazi kezeles amit ez az alapTB-nek biztositania kell
kb ugy kell elkepzelni, mintha ma 1980 -ban lennenk es az orvosok mindent megtennenek ertunk
persze ezt a rendszert fokozatosan 20 ev alatt lehetne csak bevezetni de szerintem ez idealisabb, mert akarki akarmit mond nyugaton is nagy gebasz van az egeszsegugyben, az nem termeszetes hogy egy-masfel eves varolistak vannak, mint regen a cucializmusban a telefonnal
Reggie 2010.08.18. 23:25:29
nullnick 2010.08.18. 23:48:36
a továbbiakban, kérlek, hanyagold a kommentjeimre való reagálást
reakcióid elolvasása feleslegesen rabolná az időmet
HgGina 2010.08.19. 00:00:35
megdöbbenve megfordult, nyilván nem szokott hozzá, hogy a hentesmunkáját kritizálják.
5 emberre volt 2 db nem működő vérnyomásmérő, 2 db nem működő orvoshívó csengő, továbbá 3 db nem működő nővér.
Amikor összeestem a folyosón, jött egy nővér, megfogta a pulzusomat, és közölte, rendben van. És ezzel a lendülettel ott hagyott a hideg kövön feküdni.
Ez pedig 2003 decembere volt, Uzsoki III. belosztály. Na az is egy halálgyár.
És ráadásul előre alá akartak íratni egy nyilatkozatot, hogy megfelelnek az ISO akárhánynak, mert ha nem írom alá, akkor nem kezelnek. Nem írtam alá.
Mylady 2010.08.19. 06:27:51
hogy mit olvasol el, azt meg nyilván te
de engem nem igazán érdekel
mondjuk azt nem teljesen értem, hogy mégis min sértődtél meg, de végülis mindegyis
konkrétan leszarom
Dr.laikus PhD 2010.08.19. 07:10:08
Ami az egészségügyi rendszerben történik avval az idős emberrel akit otthon nem tudtok ellátni, mert magatehetetlen, demens - az hóhérért kiált.
Az írja itt valaki, hogy felvinni sem lehet pár emeletet, ha mégis, akkor lejönni nem tud soha - hogyan levegőzik stb...1,5 szobás a lakás meg még mit tudom én.
Kifogás, kifogás....
Másnak. Ha én aki szeretem és ismerem nehezen viselem, egy idegentől miért várom el amikor nem 1 személyről van szó, hanem túlterhelt intézményről ahová ÉN vittem?
Más kérdés persze, hogy jó lenne szakszerű segítség néha levegőt venni - mi eldöntöttük, hogy visszük magunkkal nem törődve mások furcsa reakcióival. Mert ezt eldöntöttük, nincsenek fura reakciók. :)))
A nyugdíjas otthonok hirdetései csili-vilik, sok mindent ígérnek nagyon-nagyon sok pénzért, de ha tényleg szakszerű ellátás kell akkor pénznyelő automata lesz és elveszett a lakás a havi nyugdíj és onnan sincs visszaút. Mert hová?
Tessék érdeklődni, utána járni!!!
Ha nem megoldható, nem akarom, nem tudom akkor a meglévőt kell körbe járni és szembe nézni a tükörrel minden reggel...
Akkor is ha NEM TUDOM MEGOLDANI.
A magyar egészségügy olyan amilyen.
Nem jó az idős emberhez, de az én kedvemért nem lesz jobb azonnal és ezt kell körbe járni.
Változtatni kéne rajta betegnek is, orvosnak is (aki még itt maradt).
A saját tájékozatlanságunk nem mentség betegként.
Orvosnak a szervezetlenség és a fenntartása erőszakkal egy ellátást nyújtani képtelen osztálynak, kórháznak.
Gazdag országok kórházai szinte olyan távolságra vannak egymástól, mint két megyeszékhely és azok is majd akkorák, mint a mi picurka országunk (mármint a megye).
A kicsiség nem mentség, hogy bokronként legyen kórház - mindegy milyen csak legyen.
Kicsit nézzen magába mindenki.
Ápolni ha tudunk nem az örökségért fogunk, hanem mert szeretünk, anyát, apát, gyereket, hozzánk tartozót.
Ha nem megy, utána nézek hová teszem, mit kap és mennyiért. Azzal aztán szembe nézek - vagy a tükörrel.
Az saját hülyeség nem mentség semmire!
Mylady 2010.08.19. 07:26:20
Mindegy, magadat minősíted.
Dr.laikus PhD 2010.08.19. 07:35:56
Ne érezd magad megcélozva. Olvass tovább!
Ha nem megy, nem megy.
Nem fogja senki megoldani helyettünk, de akkor mi van?
Ordibálunk? Tüntetünk? Pénzt tojunk?
Visszaírsz nekem?
Változott ettől valami?
Elsiratod és soha nem múló seb marad - mert magadnak nem tudsz hazudni.
A többi leírtam, olvass tovább.:)
Dwokfur 2010.08.19. 07:57:51
"Tipikus esetek. Az orvosi alávalóság egyre jellegzetesebb példái."
Csak nem Kende Péterhez van szerencsénk? :)
pakesz (törölt) 2010.08.19. 09:07:48
szerintem irrelevanson vitaztok, meg ennek a vitanak nincsen erteme
az hogy ki hogyan oldja meg az idos elhelyezeset az az egeszsegugy szempontjabol tok mindegy, csak tiszta vizet kellene onteni a poharba es oszinten bevallani hogy egy idos demens ellatasa nem egeszsegugyi feladat, hanem szocialis
legyen mas erte felelos es ne az egeszsegugy
Dr.laikus PhD 2010.08.19. 09:35:17
Nem egészen.
ha idős ÉS beteg, az nem szociális probléma.Még akkor sem, ha az egészségügy csak a kor előre haladtával szociális problémának kezelné.
Megint más a tartós ellátás otthon, vagy intézményben.
Nem ugyanaz a kettő.
Nyilván szakember dönti el, hogy mikor tud javítani és mikor nem.
Kimondani, hogy 80 felett nem látom el, mert az nem egészségügyi probléma, kicsit embertelen és nem is igaz.
IrishOak 2010.08.19. 09:38:18
Ez a post nem az egészségügyről szól, hanem egy családról, akik bevitték a nagyit egy "elfekvőbe" és ott kiderült, hogy az nem az aranyalkony otthon.
Hogy ott kevesen vannak, és nehezebb mint a csecsemős nővéreknek(pedig etet,pelenkáz,figyel, mozgat szval ugyan az, csak óriási mérettel) -az sem meglepő.
Ha volt szíve otthagyni a mamát, akkor nem nem kell jajgatni, hogy halnak meg emberek!A kórházi elhalálozásnak vannak formalitásai, az nem azért van, hogy idegenek bámuljanak,jajveszékeljenek.
Ha az ügyeletes a rokonnal teli szobában nem törte át magát, csak bekérdezett, hogy van-e kérés,vagy panasz -az csak tapintat. Aki látott már öregekkel teli szobát, az tudja, hogy éjfél után jön a java az életnek.Ha kell a doktornő-éjjel ott van.
Sajnálom a mai öregjeinket, és kívánom magunknak, hogy a mi gyerekeink ne rakjanak be minket ilyen elfekvőbe, mert onnan a legritkább esetben megy haza bárki is:-(Mi is ápoltuk otthon a nagyit 3 agyvérzés után, míg újra bekerült a "kórházba"! de sajnos a negyedik agyvérzés elvitte.Ugyan mi már üres ágyat találtunk,de ott is mondták, hogy két órát hagyták még, és oda hozták a kórházi koporsót.)
Születésünk pillanatában vagyunk halálra ítélve -és ez ellen nincs orvosság!
nullnick 2010.08.19. 09:44:49
mert sok a hülye
AZ IDŐSGONDOZÁS NEM KÓRHÁZI FELADAT
MÉG BETEGSÉG ESETÉN SEM INDOKOLT A KÓRHÁZI BENTFEKVÉS, HA NEM IGÉNYEL INTENZÍV VAGY OPERATÍV ELLÁTÁST
pakesz (törölt) 2010.08.19. 10:00:12
amugy arrol is erdemes lenne beszelgetni :) hogy milyen gyogyaszati illetve korhazi ellatashoz juthasson hozza egy idos, elvegre pl. egy csipoprotezis egy 90 evesbe egy kicsit luxusnak tunik...
amit most nullnick beirt azza ertek egyet
AZ IDŐSGONDOZÁS NEM KÓRHÁZI FELADAT
pakesz (törölt) 2010.08.19. 10:13:53
de igazad van, egy megfelelo szakertonek kellene ezt leellenoriznie ha megis, de az fuggetlen szakerto legyen!!!
Dr.laikus PhD 2010.08.19. 10:33:09
Így értek egyet minden szavaddal.
Súlyozni kell és úgy dönteni és megmondani a hozzátartozónak.
Akár 140 az IQ-ja akár csak 100.
Idő és ember hiányra hivatkozva némely orvos nem beszél, nem szervez még a saját munkáját sem, csak elege van.
Betegnek is elege van, hozzátartozónak is és nincs kihez fordulni segítségért, tanácsért.
Mindenkinek elege van. Most aztán körbe jártuk. De legalább valamiben egyezünk. :-((((
rikavagyok 2010.08.19. 23:40:58
Mindig a delikvens biológiai korától függ. Nem is rég operáltattunk meg egy 90körüli nénit a vastagbél daganatával. Mikor legutóbb láttam a sebészet folyosóján traktorozott. (Magyarán nemcsak túlélte, de ki is lehetett szedni az ágyból műtét után, tehát jó döntés volt)
pakesz (törölt) 2010.08.20. 10:45:26
"rehabra" vittek ami valojaban elfekvo volt
amugy az aranyalkony az az arany alkony? ott irtam hogy 150e/ho, az akkor normalis ellatas mar?
IrishOak 2010.08.21. 21:51:44
nem"az" azaz Aranyalkony:-)
150e...korrektnek hangzik.De hogy ott bent mi van?Azt itt kintről nem tudni.