Horror a traumatológián

2010.05.26. 06:00

Üdvözlök mindenkit, aki olvassa!

Az eset amit leírok lassan egy hónapja történt,de nem megy ki a fejemből. Egészséges 3x ember vagyok, de valahogy 2-3 évente mindig sikerül kisebb-nagyobb sérüléseket összeszedjek, aminek varrás vagy gipszelés a vége, ezért elég sok baleseti ambulancián megfordultam már Budapesten.

Legutóbb 3 hete focizás közben sikerült kicsináljam a bokaszalagjaimat. Ebben már profi vagyok mindkét lábamon sikerült már produkáljam eddig is, legalább kétszer. A sportkórházban pár éve mondta is a doki, hogy olyan lazák már a szalagok, hogy szinte csak a bőr tartja a lábam, mondta, hogy erősítsem gyakorlatokkal, mindig fáslizzam sportoláskor stb. Ráadásul, megvan az a rossz szokásom, hogy hülyén járok és a talpam külső élét teszem előszór a földre. Ezek után persze a téli 0 mozgás után tavasszal az első meccsen bemelegítés nélkül, fásli nélkül, törvényszerűen simán futás közben kibicsaklott a bokám. Nem estem el, de nagyon fájt, mondjuk nem üvöltöttem úgy mint Ballack, de hát annyit nem is ér a lábam mint az övé. Gyorsan bedagadt, de akkor még úgy gondoltam, hogy hazamegyek jegelem pár napot és rendben lesz.

Egy játékostársam azért rábeszélt, hogy menjek el orvoshoz és felajánlotta, hogy el is visz kocsival. Felmerült a kérdés, hogy hova menjünk, mivel már késő délután, este volt, nem tudtuk melyik kórházban van ügyelet. Felhívtuk a 104-et, ahol a János kórházat mondták. Jó akkor oda, ott még úgysem jártam, kíváncsian vártam milyen lesz az eddigi tapasztalataimhoz képest, hát megkaptam. A kórház illetve az egész épületegyüttes nagyon szép helyen van, kívülről még jól is néznek ki az épületek, szépnek ápoltnak tűnik minden. Az ortopéd traumatológiára kerültem, ami így nevében teljesen korrektnek is tűnt nekem.

Egy földszinten lévő hosszú terembe mentünk (illetve bicegtem) be. 3-4 ajtó az egyik oldalt 3-4 a másik oldalt, az ajtók között székek és a terem közepén 8-10 kerekes ágy, rajta fekvő sérültek, különféle sérülésekkel. Minden hely foglalt volt, olyan sérültek által, akik mellett én a bokasérüléssel teljesen normális tűnt, hogy végig kell álljam az időt mire sorra kerülök. A sérültek java része idős (7x+) asszony volt, szinte mindegyik elesett és különböző törésekkel, vágásokkal hozták be őket. Egy ápoló nő ült kint, őt kérdeztem meg, hogy mi a formális módja a bejelentkezésnek, mire közölte, hogy jobbra az első ajtónál van betegfelvétel, ha kijön valaki nyomjam a kezébe a TAJ kártyám és a személyim.

 

Ez így elsőre furának tűnt, ugyanis onnan ki be rohangáltak orvosok és asszisztensek is, de mindegyik olyan arccal és sebességgel, mintha épp életet menteni indulnának (mint később kiderült, hogy pontosan). Általában ilyen helyzetekben türelmes vagyok, kivárom a sorom, csakhogy itt nem volt sor. A mentők jöttek mentek a sérülteket betolták, berohantak azon a bizonyos ajtón, jobbulást kívántak és már mentek is, esetleg vártak 20 percet, ha nem vették át a beteget azonnal. A középen lévő ágyak száma meg csak nött. Volt amikor már nem volt több ágy és arra kellett a mentősöknek várni, hogy kerítsenek egyet, hiszen a mentőkocsi ágyára nekik még szükségük lesz nem hagyhatják ott. Már azon voltam, hogy inkább hazamegyek jegelem stb. de aztán ránéztem a dagadásra a bokámon és már látszott, hogy itt bizony szakadt is valami, szóval felkészültem egy hosszú menetre.

 

Egy asszisztenst megállítottam a futásban jelezve neki, hogy itt vagyok ez és ez történt tessék a TAJ kártya, személyi. Ok rendben beviszi, de várnom kell. Ez mondjuk nem lepett meg. Körülbelül másfél órás várakozás közben teljesen elképedtem azon, hogy itt mi folyik. Csak néhány példát említenék. Az egyik néni fejsebbekkel feküdt már bekötözve, mellette a lánya volt. A néninek már átvérzett a kötése plusz az orrából szeméből is vér szivárgott, ami még számomra se a stabil állapot jele. A lánya kétségbeesve próbált orvost, asszisztenst megállítani, hogy nézzék már meg mi van vele, kevés sikerrel.

 

Egy fél óra múlva ideges doktornő jött oda hozzá, de nem tudott mit tenni bevitték átkötözték majd újra kitolták a sorba. Idős bácsi, akiről ott kiderült, hogy egy utcában is lakunk, zokniban totyogott körbe körbe, hogy hová kell neki bemennie. A betegek persze biztatták, hogy ide-oda, amoda. Végül bement az egyik ajtón. 5 percre rá jött egy nővér és a bácsit kereste mutattuk, hova ment be. a nővér bement a bácsi után, majd kijött, hogy ott nincs. Nagy nehezen meglelték a bácsit, ellátták, majd mivel zokniban volt meg messze is lakott mentővel hazavitték. Rá 10 percre befutott a felesége kezében papuccsal, hogy a férjéért jött, mert hogy hívták, hogy itt van. Ez mondjuk vicces volt, de inkább szomorúan vicces. Lassan sorra kerültem. A doki megnézte a lábam, mondta részleges szalagszakadás röntgen, gipsz, haza, polcolás. Szegény úgy nézett ki mint aki 48 órája fent van, gondolom valahogy úgy is volt. Na gondoltam, akkor még pár óra a röntgen, utána pár óra a gipszelés. Ebben hál istennek tévedtem.

 

15 percre rá megvolt a röntgen és mondták, hogy 15 perc múlva be is gipszelik. Mondjuk "szerencsém" volt. A nénit, aki a lányával volt úgy döntöttek, hogy elszállítják Törökbálintra (hogy ott miért lett volna jó neki azt én nem tudom). A mentő 5 perc múlva visszahozta, az arca már sárga volt berohantak vele a röntgenszobába, rohant be vele több doki és asszisztens is. Közben engem bevittek a gipszelőbe és a kollégám aki behozott mondta amikor kijöttem, hogy meghalt a néni. A lánya persze zokogott. Engem a gipszelőből szintén egy ágyon toltak ki és beállítottak a sorba. Itt vagy 40 percet vártunk, hogy kössön a gipsz (felesleges volt, csak én gondoltam szólnak, ha mehetek, ők meg úgy gondolták, hogy majd megyek magamtól:).

 

 

Na innentől még borzalmasabb volt minden. A bal oldalamon szintén egy idős hölgy feküdt, ha jól értettem minimum kéztörése volt, végig engem nézett és nyöszörgött mennyire fáj a keze, meg, hogy a családjából senki se tudja, hogy itt van és, hogy meddig tart még ez az egész. A másik oldalamra közben hozott a mentő egy másik idős asszonyt csípőtöréssel, Ő nem jajongott csak amikor áthórukkozták az ágyra, de egyébként majd megfagyott, mivel az ágyak sora már az ajtóig ért az ajtó meg tárva nyitva (nem volt értelme becsukni se hiszen a mentők szinte percenként jöttek). Az egész termen végignézve az Eldorádó című film jutott eszembe a végén az a kórház, ahol az Eperjes meghal, mert nincs idő ellátni és még az aranya sem segít rajta. Na ja csak akkor és ott elvileg forradalom volt éppen, nem pedig békeidő, és még nem "tartoztunk" Európához. A dokim közben kihozta az ambuláns lapomat (egyszer még visszarohant vele mert a vérhígító szurikat elfelejtette felírni), mondta, hogy kontrollra kell majd menni. Kérdeztem tőle: ide? A válasz: húú hát ide ne jöjjön, láthatja mi van itt menjen a körzetében lévő sebészetre. Ezek után egy beteghordó kigurított a kocsiig és még beszállni is segített, ja meg utánam rohant egy nővérke és az első adag szurit a parkolóban gyorsan megkaptam :) Senkinek nem adtam hálapénzt (szerintem idejük se lett volna elfogadni).



Úgy jöttem el, hogy uram isten nehogy valaha ilyen helyre még egyszer bekerüljek, főleg valami komoly gonddal. És legfőképpen nehogy egy ilyen helyen kelljen kiszenvedjek egy kerekes ágyon. Mindenképpen azt kell mondjam, hogy a személyzetnek minden elismerésem, mert tényleg mindent megtettek amit csak tudtak, de egyszerűen azt láttam, hogy ennyi sérültre ennyi ember nagyon kevés. És igenis az isten ***** meg. Rengeteg pénzt fizetünk TB-re, meg adóra. Kapjanak már az emberek NORMÁLIS ellátást mert ez minden csak nem normális. Sajnos valószínűnek tartom, hogy a betegek nyomására ez nem változik meg, itt az orvos társadalomnak kéne már egyszer és mindenkorra kiállni a normális gyógyításért és az emberi munkakörülményekért, csak sajnos néhányuknak jó ez így, ahogy van, mondjuk nem is velük találkozik az ember egy baleseti ambulancián.

Hippike

 

Gratulálok, ritka élvezetes olvasmány volt, kb. olyan, mint a Vészhelyzet forgatókönyve. Hát igen, ez a mai valóság, ez egy budapesti traumatológia ügyeletes napja. Kevés hozzátennivalóm van.


Azért annyit mondanék, hogy közel sem mindenki fizet TB-járulékot, és még a fizetők közül is sokan kevesebbet, mint amennyit jogos lenne (pl. minimálbéren bejelentettek). Az elmúlt években nem hogy növekedett volna, hanem csökkent az Eü-re fordított összeg (miközben ugye infláció volt, drágultak az energiahordozók, a forint nem túl fényes árfolyama miatt többet kellett fizetni ugyanazért a gyógyszerért/alkatrészért/eszközért, stb). Ezért aztán a TB-kassza nominálisan fantasztikus nagy összege igazából évről évre kevesebbet ér.


A másik az, hogy ha nem csinálnak valamit, akkor a traumatológusok közül még többen mennek el nyugatra n-szeres fizetés és összehasonlíthatatlanul jobb munkakörülmények miatt. (Egy ismerősöm most indul Norvégiába, ott baleseti sebészként ügyeletes napon is este 10-kor bezár a bolt, ez itthon elképzelhetetlen volna).


A harmadik dolog az, hogy az orvosok érdekérvényesítő képessége nem túl nagy. Nem tudunk sztrájkolni, a kollégák nagy része kora/kötöttségei miatt max. fenyegetőzni tud, hogy elmegy, nem tudunk más munkát vállalni, mert túl speciális a képzettségünk. És bármit is csinálnánk, a szívós munkával (és részben saját hibáink miatt) ellenünk hangolt lakosságtól úgyis csak az irigységet és acsarkodást kapnánk.


Három dologban reménykedhetünk. Az egyik az, hogy a Fidesz szívjóságból vagy egyéni/csoport/országos érdekből megpróbálja egyensúlyba hozni az Eü. kasszát és átszervezni a hihetetlen hülyén felépített egészségügyet. A másik az, hogy 5-10 év múlva kihalnak (vagy legalábbis felhagynak a praktizálással) azok a ma nyugdíj mellett dolgozó kollégák, akik még működésben tartják a rendszert. Múlt héten hallottam az Inforádióban, hogy a gyermekorvosok átlagéletkora 60 év (nyugdíjkorhatár 65), ez azt jelenti, hogy nemsokára a felnőtt háziorvos látja majd el a csecsemőket is. Innentől kezdve majd szépen átgondolja a Közvélemény, hogy mennyit szán az egészségügyre.


Ja, a harmadik dolog az örökélet és ingyenlőszer, de ez csak Doom-rajongóknak érték.

Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petya.bacsi 2010.05.26. 07:24:27

"Rengeteg pénzt fizetünk TB-re, meg adóra."

Pont tegnap felvilágosítottak fel itt a blogon, hogy nem úgy van. Ami tény, hogy a fizetésünk több, mint a fele elvándorol, ilyen nagyon kevés helyen van a világon, hogy ennyi pénzt levonjanak az emberektől. A közterhet csak az viseli, aki nem tud trükközni, vagy kibújni alóla. És ugye tele van potyautassal az egész rendszer, tehát be semmit nem fizet, viszont nagyon erősen veri az asztalt a jussáért. Na, velük kellene kezdeni valamit. Vagy kizárni őket a rendszerből, vagy rákényszeríteni őket, hogy fizessenek.

Az orvosok, ápolók előtt le a kalappal, nem csoda, hogy ilyen helyzetben morgósak vagy éppen ingerültek. A traumatológián mindig ilyen rohangálás van, ezt mesélték :S

Az orvos érdekérvényesítő képességéről: az egészségügyi dolgozóknak nem a betegre kellene haragudniuk, nem a betegek idézték elő ezt a helyzetet és nem rajtuk kellene elverni a port - már aki ezt teszi -, hiszen a dolgozók oldalán állunk. A beteg a kialakult helyzetről nem tehet. Itt csak az egészségügyi dolgozók tudnának tenni az áldatlan állapot ellen. A legtöbb beteg szerintem ebben társ, mert a betegnek sem mindegy, hogy omladozó falak mellett embertelen környezetben gyógyul, vagy normális környezetben.

Dr. Morcz, Te is fejtsd ki légy szíves - akár egy külön posztban -, hogy Te hogy alakítanád át az egészségügyet. Köszi!

dr. Sigmund Fraud 2010.05.26. 08:03:58

Azt azért hozzátenném, hogy a János trauma/ortopéd trauma az egyik lepusztultabb, legtúlterheltebb baleseti a fővárosban. A többi nagy ügyeletes (Koltói, Péterfy, Szt. Imre, Merényi, stb.) sokkal jobban néz ki, sokkal szervezettebb és kulturáltabb.
Ettől függetlenül szerintem az egész Jánost úgy ahogy van be kéne zárni, eladni lakóparknak, és az árából a belső 3. kerületben építeni egy modern kórháznak való rendes új épületet. Mátrix osztályokkal, korszerű és élhető munkakörülményekkel. Betegnek, orvosnak sokkal jobb lenne.

Rotoxis 2010.05.26. 08:49:09

A budapesti traumákon tényleg kétségbeejtő a helyzet. Talán a Péterffy és az új Uzsoki kivétel, ott legalább több a hely és nem a huzatos folyosón kell feküdniük a betegeknek, de tény hogy a várakozókra senki nem néz rá, nincs ugyanis erre személyzet.
Talán a posztoló viszonylagos megnyugtatására szolgál, ha valaki tényleg súlyos, életveszélyes sérüléssel kerül be, őt azonnal ellátják.

one_away 2010.05.26. 08:56:42

Én voltam már a János traumán "komolyabb bajjal", egész pontosan egy autóbaleset áldozataként. Az épület tényleg olyan, mint mindjuk az 1984 filmben bármelyik, de az orvosok nagyon is jók, engem egy 36 órás műszak végén raktak össze, kifogástalanul. (az ápolónőkkel kapcsolatban már nem tudnék ennyire pozitívan írni, de mivel lábra állítottak, csak a szépre emlékezem :)) De a leterheltség is elképesztő, tényleg folyamatosan jönnek a rosszabbnál rosszabbul festő betegek, hely pedig gyakorlatilag nincs. Leülni... már mesélte valaki, hogy hallotta valakitől, aki nem zárta ki, hogy látott ülő embert ott :)

epres négercsók 2010.05.26. 08:59:53

Hát ez egy nagyon érzékletes írás volt. És nagyon szomorú, de nem csak a Jánosban van ilyen helyzet.
Pécs, Honvéd traumatológián kb ugyanez a helyzet. Kb. egy éve apám összetörte magát egy esés közben, kartörés, csípő- és bokasérülés (meg apróbb zúzódások). Fölkelni se nagyon tudott esés után, öcsém vitte be kocsival az ügyeletre. Négy órát várt, mire sorra került és begipszelték.
Laikusként fogalmam sincs, mennyire lenne működőképes a rendszer, de akit bevisznek a traumára valami töréssel, szakadással, zúzódással, annak minden bizonnyal nem elhanyagolható fájdalmai vannak. Nem lehetne legalább annyit segíteni nekik, hogy kitesznek néhány plusz széket, padot? Vagy (tudom, ez már abszolút luxus) egy nővért, aki a hangosan jajgatóknak ad valami fájdalomcsillapítót?
Én egyébként úgy vagyok vele, hogy ha az ügyeletre ki lenne téve egy ilyen kis adománygyűjtő urna, hogyaszongya: ne adjanak hálapénzt, hanem ebbe az urnába tegyenek tetszőleges összeget, és az ide összegyűlő pénzből, ha "sok", felveszünk még egy orvost/asszisztenst, ha kicsit kevsebb, veszünk belőle két széket vagy tűket, gézt, stb. Soha nem adtam még hálapénzt, de egy ilyenbe szerintem beledobnék.

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.05.26. 09:30:57

@petya.bacsi: Örömmel, de határidőt nem mondok, annak is örülök, hogy egy-egy reagálás belefér.

kacorka 2010.05.26. 09:40:59

@Dr. Morcz: Örömmel posztoljuk, ha megírod :).

kacorka 2010.05.26. 09:41:51

OFF: Nem tudja valaki, mit kell átállítani css-ben, hogy a kommentezők neve+dátum kisebb legyen?

petya.bacsi 2010.05.26. 09:52:30

@Dr. Morcz: Köszi. Hátha olvassák, és ha jó, akkor szemezgetnek belőle... sosem lehet tudni ;)

@kacorka: meg kell keresni az adott stílust, és ott tudod módosítani. Ha jó látom itt a h1-en belül a commentAuthor felelős ezért. Keresd meg a h1-et és írd át 1-re vagy 1.23-re, 1.5em-re vagy amire akarod. Akkor kisebb lesz a nicknév

EUgén 2010.05.26. 09:56:28

"ha az ügyeletre ki lenne téve egy ilyen kis adománygyűjtő urna, hogyaszongya: ne adjanak hálapénzt, hanem ebbe az urnába tegyenek tetszőleges összeget, és az ide összegyűlő pénzből, ha "sok", felveszünk még egy orvost/asszisztenst, ha kicsit kevsebb, veszünk belőle két széket vagy tűket, gézt, stb. Soha nem adtam még hálapénzt, de egy ilyenbe szerintem beledobnék"

Azt a pénzt ellopnák urnával együtt még mielőtt bárki is kapna belőle akit illet. Amikor körzeti ügyeletesként dolgoztam volt hogy az "Orvosi ügyelet" feliratú szolgálati autó tetejéről ellopták a vészvillogót, pedig nem kis munka lehetett leszerelni

kacorka 2010.05.26. 10:00:23

@petya.bacsi: Nagyon köszönöm, azt hiszem sikerült megoldani. Már csak a fejléc kattinthatóságát kell valahogy kiügyeskednem :).

másikpista 2010.05.26. 10:57:58

@dr. Sigmund Fraud:
"szerintem az egész Jánost úgy ahogy van be kéne zárni, eladni lakóparknak, és az árából a belső 3. kerületben építeni egy modern kórháznak való rendes új épületet. Mátrix osztályokkal, korszerű és élhető munkakörülményekkel. Betegnek, orvosnak sokkal jobb lenne"

Hogy mennyire működik az ötleted az jól lemérhető az OPNI példájából. Betegnek, orvosnak nincs is gondja arrafelé

másikpista 2010.05.26. 11:00:57

@epres négercsók:
Az önkéntes urna is nagy ötlet, de nélkülözi a realitást. Nagy többség leszavazta a 300 forintos vizitdíjat, akkor miért dobna be pénzt önként?

epres négercsók 2010.05.26. 12:16:49

@másikpista: Szerintem azok, akik egyébként hálapénzt adnak (és most nem arról az értelemről beszélek, amikor pl. a soron kívüli ellátásért ment a boríték, hanem "csak úgy"), akár tízezreket is, becsúsztatnák az 1-2 ezret is az urnácskába.

@EUgén: Igen, ez is esélyes sajnos. Én is ezért nem szoktam pl. segélyvonalakat felhívni, ha mondjuk árvíz van, mert mi a biztosíték arra, hogy oda jut, ahova kellene? De amit befizetünk TB-t, az sem feltétlenül ott landol, ahova szánták. Az urnát esetleg zárhatóvá kellene tenni (akár leragasztani címkével is), és mondjuk a bejárat mellé a recepcióra tenni, ahonnan nem lehet csak úgy megfújni. Meg a felbontás is valahogy úgy kellene működjön, hogy nem a kórházigazgató bontja fel azt csendes magányában.

Figyi, én is tisztában vagyok vele, hogy az ötlet kissé naiv és utópisztikus, főleg ismerve a magyar mentalitást. De én sokkal szívesebben és nyugodtabb lelkiismerettel adnék bele egy ilyenbe mondjuk kétezer forintot, mint tízezreket az orvos zsebébe. Mert utóbbitól nem lesz jobb az ellátás színvonala, nem lesz több eszköz, orvos, stb.
Egy csomó patikában működik. Talán kísérleti jelleggel 1-2 nagyobb kórházban, rendelőben lehetne, és ha nem jön össze, hát nem.
De még egyszer mondom, tudom, hogy nagyon rózsaszín az ötlet :)

petya.bacsi 2010.05.26. 12:21:02

@epres négercsók: Ez egyébként jó ötlet. Ha az ember tudná, hogy nem X nyaralóját támogatja, hanem a kórház felújítására megy az összeg - amivel aztán el is számolnak tételesen -, szívesebben adnának az emberek. Ez a köz érdeke... mivel beteg bárki bármikor lehet.

epres négercsók 2010.05.26. 12:22:32

@másikpista: Vizitdíjhoz még annyit, hogy én is leszavaztam annak idején. De azt azért, mert számba vettem az érveket mellette és ellene, meg a saját tapasztalataimat is, és abban a formában nem láttam értelmét.
De ha én bedobok mondjuk csak ötszáz forintot egy urnába, mert tudom, hogy még néhányan is bedobják, és legközelebb, amikor jövök, legalább a fenekemet le tudom tenni a folyosón, már megérte. A dolog önkéntes jellege egyébként az emberek hozzáállásán mindig sokat dob.
De persze ezek már messzire mutató szubjektív dolgok, nem az én feladatom lenne ilyen ötletek hatékonyságának elemzése :)

EUgén 2010.05.26. 13:01:31

@epres négercsók:
"Az urnát esetleg zárhatóvá kellene tenni (akár leragasztani címkével is), és mondjuk a bejárat mellé a recepcióra tenni, ahonnan nem lehet csak úgy megfújni. Meg a felbontás is valahogy úgy kellene működjön, hogy nem a kórházigazgató bontja fel azt csendes magányában."

A vészvillogót az orvosi központ főbejáratánál álló kocsiról lopták el, és ne valami kis dologra gondolj, mert nagyságra úgy másfél méter és megvan a súlya is. Arra viszont még nem gondoltam hogy az intézet igazgatója volt a tettes, köszönöm hogy felhívtad a lehetőségre a figyelmemet!

epres négercsók 2010.05.26. 13:09:08

@EUgén: Eh, kiforgatod a szavaimat.
Nem mondom, hogy ha letesszük bárhová is, azt onnan nem lehet ellopni. Dehogynem lehet. Csak ha ott van az épületen belül, mondjuk leláncolva (gyógyszertárakban gyakran látni ilyet), a recepciós pult mellett, hogy arra folyamatosan bárki (dolgozó, beteg) rálát, akkor azért elég nehéz onnan valakinek feltűnés nélkül leoperálni, és elvinni, kiüríteni, stb. Szerintem simán megoldható.

A kórházigazgatót pedig úgy értettem, hogy valaki, akinek jogosultsága van felnyitni az urnát egy idő után, vagy ha megtelt (szerintem ez jellemzően a vezetés, és nem Mancika a kettes belgyógyászatról), az ne legyen egyedül, mert akkor elég könnyű (és elég nagy a kísértés) sikkasztani belőle. Nem mondom, hogy ezek az emberek ezt feltétlenül megtennék, mert nem. Mint ahogy a betegek 99%-ának eszébe sem jutna egyáltalán megpróbálni lenyúlni az urnát (amit úgy kell elképzelni, mint a lottósorsolásnál használt gömb). Csak jobb az, ha minél többen vannak jelen, annál kisebb a korrupció veszélye.

trimalchio 2010.05.26. 13:50:59

@epres négercsók: Én egyet értek a javslatoddal, szerintem meg lehetne csinálni. De mindenkép érdemes lenne kipróbálni.

dr. Sigmund Fraud 2010.05.26. 14:05:33

@másikpista: Pistám, azért ott nem egészen az történt, amit én írtam, nemde??

Alex3000 2010.05.26. 14:05:51

Én is jártam törött kézzel ilyen helyen. Nagyon durvák a körülmények. Az embert pedig úgy kezelik mint egy tárgy. Csak tudnám az ilyen miért megy orvosnak/ápolónak, és hogy a TB pénzem hová kerül?

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2010.05.26. 14:06:42

"mondta is a doki, hogy (..) mindig fáslizzam sportoláskor"
"Ezek után persze a téli 0 mozgás után tavasszal az első meccsen bemelegítés nélkül, fásli nélkül, törvényszerűen simán futás közben kibicsaklott a bokám."

gratulálok, a saját felelőtlenséged és hülyeséged miatt növelted tovább a sort!

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2010.05.26. 14:08:16

ha valakinek számít az infó, én 2 hétvégén voltam már a SzentImre kórház ügyeletén a 11.kerben,és egyszer se kellett sorbaállni,üres volt a baleseti

kvadrillio 2010.05.26. 14:12:19

hány milliárdot is vontak ki az eü.-ből ??? 1500 vagy 2000 milliárdot ??????

Tegyék vissza.
Ennyi.

nyanyus 2010.05.26. 14:13:28

Tényleg teljesen pontos a leírásod, mert ez szó szerint így van. Rohangászó orvosok, katonás röntgenes, zűrzavar és mégis..... A törött kezem rendben van, mert itt tették rendbe és ugyanitt egy fiatal és nagyon lelkiismeretes orvos a carpalis alagut sindromás, letapadt idegű tenyeremet is úgy operálta meg, hogy azóta a berozsdásodott csavart is kilazítom mindenféle segédeszköz nélkül. Egy rokonnak ugyanezt a műtétet a szegedi klinikán egy főorvos csinálta, de nem lett ilyen sikerstory a vége. Szóval én is csak azt mondom, hogy körülményektől függetlenül is vannak tehetséges orvosok, akik így is teljesítenek és ezért csak gratulálni tudok.

másikpista 2010.05.26. 14:28:03

@kvadrillio: ne izgulj, ha ki lesz téve a gyűjtőurna a recepciónál biztos megjelenik majd az a pár milliárd benne

epres négercsók 2010.05.26. 14:29:28

@trimalchio: Lassan levédetem az ötletemet :D

@Babu2000: Hová, hát szerinted?
Mondjuk én ezen pláne azért vagyok kiakadva, mert még ha alul is finanszírozottak a kórházak, így is többet kapnak, mint ami elő van írva (ez nem azt jelenti, hogy sajnálom tőlük, dehogyis). Egyszerű példa: elmentem ügyeletre, megvizsgáltak, írtak egy receptet oszt' annyi. Ehhez képest, mikor kiadták az elszámolós papírt (tudjátok, az az "ennyit térít intézményünknek Ön után a biztosító"), akkor abban ilyen tételek is látszottak, mint pl. 2 infúzió. Gondolom, nem lepődik meg senki, ha azt mondom, nem kaptam infúziót, egyet sem (nem mintha szükség lett volna rá). Ehhez képest mégis elszámolták. És ilyet nem egy helyen láttam már.

Kopi3.14 2010.05.26. 14:31:14

@másikpista: az idézet második felét szándékosan hagytad le?

gillian 2010.05.26. 14:35:33

Nekünk Uzsokival volt tapasztalatunk pár éve, a hangulat hasonló volt, csak a sikeresség kevésbé. Anyámnak volt egy kisebb balesete (30-cal mehetett az autó, ami elütötte), így nem lett komoly baja, viszont mivel nem kérdezték ki, akkora ökörségeket kezdett el mondani az orvos, hogy tálnyi lett a szemem a meghökkenéstől. Rávilágítottam a körülményekre, mire az orvos hebegett-habogott, aztán eljöttem egy legyintéssel. 4 óra ment el összesen várakozással és vizsgálatokkal, és még jó, hogy semmi komoly következmény nem lett, mert állítom, nem találták volna meg.

zanzee 2010.05.26. 14:44:21

@másikpista: Másfél éve törött kulcscsonttal vittek a jánosba!Tél volt, tele volt a kórház törött kezű, lábú nénikkel, bácsikkal, akik mindenfelé estek hasra. Nagyon gyorsan elláttak, a körülményekhez képest, nem panaszkodhatom!Értem ez alatt a vizsgálatot, röntgent, infúzió bekötést, ekg-t, mindent! Beraktak egy teljesen kulturált szobába,ahol rajtam kívül még egy hölgy feküdt!A műtétre is csak azért kellett várnom egy éjszakát, mert a combnyaktörés súlyosabb, mint a kulcscsont törése és az elsőbbséget élvezett. Ehhez képest,amilyen gyorsan lehetett, megműtöttek, másfél hónap alatt rendbe jöttem! Nem tudom, ha máshova visznek, akkor milyen ellátást kapok, de véleményem szerint itt is mindent megtettek értem, amit adott körülmények között lehetett!

Mayday 2010.05.26. 14:49:17

"Innentől kezdve majd szépen átgondolja a Közvélemény, hogy mennyit szán az egészségügyre"

Addig egy fillérrel sem többet, amig:

- egyetlen orvos is van, aki elfogad hálapénzt
- az orvosok helyett a halapenz.hu - t zárják be
- az alulfizetettség mindenre a kifogás
- amig anyámnak egy évet kell könyörögni a körzeti orvosnál hogy utalja már be a nagymamámat a kórházba ahol kiderül hogy súlyos időskori leukémiája van és 1 évet kidobott az életéből a f***fej körzeti orvos
- amig a nővér azt mondja az agyvérzéses betegnek a kórházban, hogy "papa, maga ezen az ágyon fog meghalni" ... és ez a törődés teljes hiánya miatt be is következik

lapos a Föld 2010.05.26. 14:52:19

engem egy hete engedtek haza a jános ortopéd traumatológiájáról (nyílt bokatörés). a betegfelvétel tényleg béna, de mind orvosomról, mind az ápolónőkről többségéről pozitív a véleményem, akik az alacsony fizetésük ellenére is lelkiismeretesen végezték a munkájukat. a felvételen tényleg van egy-két segédápoló, akiket konkrétan le kellett üvöltenem, mert pl a fejem felett vitatkoztak röntgenezés közben a magánéletükről, miközben rángatták a lábam, de ezt leszámítva én köszönöm nekik az ellátást!

Franky4fingers 2010.05.26. 15:07:00

Csak egy pár szó arról, hogy hol van elb@szva a rendszer.

Nagyon kevés ember fizet normálisan TB-t ez tény. Oké, mi lenne a megoldás? Mindenki legyen rendesen bejelentve. Aha. De akkor egy csomó vállalkozásnak be kellene csukni a boltot, hiszen nem tudja kitermelni a járulékokat. Ok. Ezek becsuknak. Akkor lesz egy csomó munkanélküli, akiket ugyanúgy el kell látni. Ráadásul a termékek árai nőnek, hiszen a piacon maradó vállalkozások között csökken a verseny. Mi a megoldás?

(elméleti választ tudok csak adni. Belső piac védelme valami furmányos módon, hogy az EU ne csesszen meg érte, és versenyképes exportra termelő vállakozások támogatása. De hogy ezt gyakorlatban hogyan? Hát remélem, hogy a most hatalomra kerültek legalább nagyjából tudják, mert, ha nem nagy szarban leszünk...)

másikpista 2010.05.26. 15:28:12

@Kopi3.14: "az idézet második felét szándékosan hagytad le?"

Azt valami más nicknévvel küldhetted el, úgyhogy nem tudom mire gondolsz

Csalamádé 2010.05.26. 15:50:07

Remek történet....Jól jelzi a magyar állapotokat.

másikpista 2010.05.26. 15:51:07

@petya.bacsi: "Ha az ember tudná, hogy nem X nyaralóját támogatja, hanem a kórház felújítására megy az összeg - amivel aztán el is számolnak tételesen -, szívesebben adnának az emberek. Ez a köz érdeke... mivel beteg bárki bármikor lehet"

Valamikor részben ilyen pénzekből jöttek létre kórházak főleg vidéken, de ez manapság az ellenkező irányba fordult. Mások lettek az emberek, mindenki a saját bajára figyel és leszarja a többi beteget meg a közérdeket úgy ahogy van, ugyanakkor maximálisak az elvárásai. A totál egoizmus lett a norma, el lehet olvasni a tegnapi posztoló nagybetűs megfogalmazását, abban vegytisztán benne van a mai szemlélet

A mostani posztíró ebben üdítő kivételnek számít, pont ezért jó az írása mert nem a saját nyavajgásaival akarja a teletraktálni a közönséget hanem egy kicsit körül is nézett (persze volt szegénynek ideje rá)

Brekkancs 2010.05.26. 15:51:28

Csak beteg ne legyen az ember.

Brekkancs 2010.05.26. 15:52:27

Csak beteg ne legyen az ember.

Brekkancs 2010.05.26. 15:53:00

Csak beteg ne legyen az ember.

OoVICoO 2010.05.26. 16:03:26

Én is "vendégeskedtem" 4 hónapig hellyel közzel folyamatosan egy budapesti traumatologián. Első elkalommal én is hasonlóan reagáltam mint a történet főfőse, de idővel megérti az ember, hogy mi miért és hogyan működik. Az orvosok elképesztő tudással és erővel kűzdenek a betegekért , és persze így is naponta vesztenek el közülük. riasztó a lepukkantság a várakozási idő, de ha sok sok pénzt beletennének a rendszerbe akkor is csak szebb lenne maximum de más érdemben nem változna. Köteleznék mindenkit 2-3 évente traumatológia látogatásra...

OoVICoO 2010.05.26. 16:04:41

Mámint egészségesen, hogy tisztában legyen vele, hogy milyen törékeny az ember.

2010.05.26. 16:07:24

@Kontárblog: Hogy én mennyire utálom az ilyen kioktató hozzászólásokat! Ha befáslizza, jobbak lesznek a körülmények a traumán? Egyébként fásli mellett bemelegítés után is kifordulhat az a boka. Saját tapasztalat. Ja, hogy az ilyen meg miért sportol?

Valaki1 (törölt) 2010.05.26. 16:28:47

MI VAN MAGYAROK, NEM TETSZIK A RENDSZER?
EL LEHET MENNI.

Jeff 2010.05.26. 16:31:02

@beebeer: Hagyd, csak a szaros blogját reklámozza, azért ugat bele mindenhova.

Droidfigyelő (törölt) 2010.05.26. 16:52:41

@Rotoxis:

Bocs, de a sztori szerint a röntgenben vagy hol meghalt a fejsérüléses asszony. Szerintem ez nem megnyugtató.

Sajnos, mindenkinek van horror-története az egészségügyről. Apám halálában aktívan közreműködött az Uzsoki kórház kardiológiai osztálya. Sokáig gondolkodtam azon, hogy megírom egy egyoldalas fizetett hirdetésben egy napilapban.

Kerti Öröm 2010.05.26. 17:19:01

Nekem "csak" az Árpád Kórház, és az Uzsoki traumatológiájáról vannak személyes tapasztalataim. Ott is 2.5-3 óra a sor, valamint lepukkant és túlterhelt a kórház, de legalább le lehetett ülni.

Előfordult, hogy a mentők tévesen a Honvéd kórházat mondták ügyeletesnek, de onnan tovább küldtek.

Azt is magyarázza el valaki, hogy miért kell váltoganti az ügyeletes kórházakat. Miért nem lehet egy helyen tisztességes körülményeket kialakítani, és onnantól fixen oda helyezni az ambulanciát?

dshk 2010.05.26. 17:50:18

@másikpista: amennyire én észrevettem, a 300 Ft mellett az egész országban egyetlen körzeti orvos állt ki, és mondta azt hogy igenis neki számít az a pénz. Ezzel szemben jópár intézményben mindenféle feliratok voltak, hogy a kormány/miniszter/nem tudom ki a hibás a rettenetes 300 Ft-ért. (Holott egy embert nem hallottam, aki az intézményt okolta volna.) Nekem ebből az jön le, hogy az eü dolgozók - de legalábbis a hangadók - nem is akarnak változtatni. Egymás közt kellene először lerendezniük, hogy mit is akarnak. Néhányan nyilván jól járnak a zavarosban halászással.

másikpista 2010.05.26. 17:58:23

@Kerti Öröm: "Azt is magyarázza el valaki, hogy miért kell váltoganti az ügyeletes kórházakat. Miért nem lehet egy helyen tisztességes körülményeket kialakítani, és onnantól fixen oda helyezni az ambulanciát? "

Ez elég egyszerű. A beérkező betegről csak később derül ki hogy ambulánsan ellátható vagy fel kell venni az osztályra. Namármost az osztály nem gumiból van hogy bármennyi embert fel lehet venni. Ezért ügyeletes napokon feltöltik, utána összefoltozzák és katapultálják őket a következő ügyeletig. Tiszta ambuláns betegeknek meg ott az SZTK rendelő

Rocky 2010.05.26. 18:04:27

Hmm..

Keveset fizetnek a minimálbéresek?
Hát igen...
A 73500.- bruttó minimálbérem után, befizetem a dupla járulékokat:
48000.- nyugdíjalap
15000.- TB
15000.- SZJA
szumma: 78000.- (már ez is vicc, hogy többet fizetek be, mint amennyi a bruttó fizetésem papíron...)
ezek után a nettó bérem: 46e forint.

A nagy különbség, hogy én valóban fizetek, a saját megkeresett jövedelmeimből (számláimból) fizetem a járulékokat. Annyit amennyit.
(aki semmire sincs bejelentve, az is kap teljes ellátást, havi 7000 forintért...)

Viszont aki állami alkalmazott: tanár, orvos, rendőr stb. az hiába fizet 10x ennyi járulékot papíron, azt is állami pénzből fizeti, mivel az államtól kapja a fizetését!
Így gyakorlatilag semmilyen járulékot, pluszt nem tesz bele a közös kalapba!

Ezen azért gondolkozzon el, aki közalkalmazottként arra veri a nyálát, hogy ő hány 100e forint járulékot fizet... mert itt van a kutya elásva!

másikpista 2010.05.26. 18:06:40

@dshk: Az egészségügy megint egyszer a politika kereszttüzébe került és nem vállalták hogy kiálljanak egy bukásra ítélt "reform" mellett. Qrcsány meg is mondta hogy nem fogják megkapni a vizitdíj elmaradása miatt kieső összeget. Hát úgy is néz ki az egészségügy, mindenki kapcája jól lerohadva

szabidoki 2010.05.26. 19:16:41

@másikpista: a vizitdijjal az volt a legnagyobb problema, hogy a vizitdij becsult osszegevel csokkentettek a finanszirozast, igy ebbol erdemi bevetel nem volt. Az otlet nem volt rossz, mert igy az allam sporolt egy kicsit, kozben meg tudtak nyomatni a dumat, hogy ok mekkora reformerek, Kohn bacsi azt mondana erre, hogy ugyes. Az mar mas kerdes, hogy vegul nem jott be...

adamantium 2010.05.26. 19:20:01

@Babu2000: a tb pénzed annak a 7 millió embernek az ellátására kerül akik nem fizetnek TB-t. a törött kezed az pedig egy alsó kategóriás probléma egy traumatológián: előtted van mondjuk a hasbaszúrt, előtte a baltával fejbevágott, előtte a fejbelőtt és mondjuk van egy motoros aki 250-nel bukott és leszakadta a keze-lába, ha te tárgynak érezted magad azéárt volt mert sokkal komolyabb sérülésekhez és szenvedésekhez voltak szokva és nem hatotta meg őket a történeted

adamantium 2010.05.26. 19:23:22

@nyanyus: egyrészt carpal tunnelej válogatja, a módszer aránylag egyszerű, de ha már 10 éve sorvasztod a medianusodat akkor az már olyan mint volt sose lesz, műtheti az XVI Benedek pápa is, egyébként egyetemi klinikákon jellemzően nincsenek főorvosok, ott klinikai orvos, egyetemi tanársegéd, egyetemi adjunktus van, utána jön a docens, nagy ritkaság egy-egy klinikai főorvos

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2010.05.26. 19:25:53

@beebeer: nem,viszont ha mindenki gondolkodik egy picit,mielőtt cselekszik,akkor lehet, 20%-kal kisebb lesz ott a sor, 20%-kal kevesebbet kell várni, és dolgozni a dokinak.

Az,hogy mindenféle bemelegítés és óvintézkedés nélkül nekiáll focizni x idő kihagyás után az, akinek megmondta_az_orvos,hogy ne tegye,az nem sportol, az hülye.

NemesekErnyo 2010.05.26. 20:11:17

@dshk: Csak halkan jegyzem meg, hogy rengetegen ilyen-olyan indokkal nem fizettek, de el kellett látni őket. Az ő díjukat a jelentésekre alapuló finanszírozásban mínuszként könyvelték, ergo az eü. dolgozó állta, emberbaráti szeretetből. Vagy nem tudtak lemenni a portára az automatához, helyettük egy ápolónő ácsorogta végig. A többiekkel nevetséges aprópénzezés, napi, heti, havi rovancsolás, még 1 perces ráfordítás esetén is egy órát elvett a munkaidőből.

dshk 2010.05.26. 20:40:17

@NemesekErnyo: aprópénznek aprópénz, de azért kijön belőle az asszisztens havi munkabére (aki azért mást is csinál, nemcsak pénztároskodik). De nem a 300Ft-on múlik így se, nem vitás. Olvastam Molnár Lajos könyvét, a 300 Ft hatodrangú téma volt számára, csak fel lett fújva. De jött már az orvosszervezetektől valami egységes javaslat valaha is?

aversio avagy pacalfagylalt 2010.05.26. 23:05:14

@Rocky: Kissé egyszerűen számolsz. A közalkalmazott adója semmivel sem kevesebb , mint gondolnád.Elvégez egy munkát, amiért fizetnek neki - pl. az adóból az állam - és annak járulékait is stb..
Jelenleg hazánkban az állami újraelosztás szintje kb.50 % körüli.
Ebből a pénzből biztosít neked is egy csomó dolgot: rendőrt, tanítót, ápolót, tömegközlekedést , úthálózatot stb..
A gondolatmenetedbehogyan fér el akkor annak a dömperes vállalkozónak a befizetett adója, járuléka, akinek abból van munkája, hogy az állam az adónkból tőle rendeli meg valamelyik útjának, sztrádájának építését?? Az állam fizette pénzból fizet adó, járulékot?? Nahát?? A kérdést úgy is feltehetnénk, hogy mit kapunk cserébe az adónkért, járulékunkért( mi fizetők és többen : nem fizetők) ?

szabidoki 2010.05.27. 02:24:35

@dshk: olvasd már el légyszi, amit kicsit fentebb írtam, a vizitdíj nem pluszpénz volt, hanem annyival azonnal csökkentették a finanszírozást.
Egységes javaslat több is jött anno az orvosi kamarától, mindet magasról leszarta a politika, amikor meg túl hangos lett a kamara, egyszerűen kirúgták alóla a sámlit :(
Egyéb kérdés?

2010.05.27. 08:35:27

@Kontárblog: Na, pontosan ez az az attitűd, amit annyira utálok! Ez a minek csinálta, egyáltalán miért volt ott... Legyen megfontolt, gondolkodjon előbb. Kioktató, lekezelő. Baleset volt, érted? A baleset az, ami akkor is megtörténik, megtörténhet, ha kispárnával kipárnázva hagyod el az otthonod. Fokozhatod egyébként, az idős hölgy miért mászott ki az utcára járókeret nélkül, ha a fejére esett a tégla, miért nem a járda közepén ment, mert az úgy helyes. Az epeköves miért zabálta a zsírt, a cukros miért nem tartott diétát... Máris kevesebb a beteg, megoldódott az egészségügy problémája! Gratulálok! Nem érzed, hogy talán egy kicsit demagóg vagy? Gondolom, te pontosan az a típus vagy, aki szex előtt is nyújtógyakorlatokat végez.

Állítsuk meg a ......... 2010.05.27. 09:55:26

"Mayday 2010.05.26. 14:49:17
"Innentől kezdve majd szépen átgondolja a Közvélemény, hogy mennyit szán az egészségügyre"

Addig egy fillérrel sem többet, amig:

- egyetlen orvos is van, aki elfogad hálapénzt
- az orvosok helyett a halapenz.hu - t zárják be
- az alulfizetettség mindenre a kifogás
- amig anyámnak egy évet kell könyörögni a körzeti orvosnál hogy utalja már be a nagymamámat a kórházba ahol kiderül hogy súlyos időskori leukémiája van és 1 évet kidobott az életéből a f***fej körzeti orvos
- amig a nővér azt mondja az agyvérzéses betegnek a kórházban, hogy "papa, maga ezen az ágyon fog meghalni" ... és ez a törődés teljes hiánya miatt be is következik"

Ezzel a hozzászólással teljes mértékben egyet tudok érteni!

NemesekErnyo 2010.05.27. 13:25:45

@dshk: Kissé abnormális, hogy a fizetést úgy kelljen összetarhálni. Azt biztosan nem verték nagydobra, hogy pont ennyivel CSÖKKENTETTÉK az állami finanszírozást, hiszen H.Á. azt mondta, hogy nem tudják majd kompenzálni a vizitdíjat, ha leszavazzák. Megtették végül úgy, hogy az elvontat adták vissza, azon felül semmit, a teljes finanszírozás kb. 10 évvel ezelőtti szinten stagnál. Van még valaki, aki annyit keres, mint tíz éve?

szépjuhászné 2010.05.28. 13:49:46

Nem olvastam végig az összes kommentet, lehet, hogy már írtak ilyet: Nővérem volt tanítványai közül a traumatológus orvos srác harmadannyit keres, mint a vele egy időben végzett közgazdászdiplomás. Háromnaponta repül angliába és vissza ügyelettel pénz keresni. Még bírja!

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2010.05.28. 14:02:41

@beebeer: tudod mit?ha tudom,hogy már nem egyszer ment gallyra a lábam,és a doki azt mondta,hogy melegítsek be,akkor bemelegítek.mert nem vagyok mazochista, és nem akarok másokat feleslegesen terhelni.

ha a fejemre esik egy tégla egy ház tetejéről,akkor az baleset.
ha a fejemre esik egy ház tetejéről egy tégla, de az alatt aház alatt van 24 leesett téglanyom,és ki van írva, hogy veszélyes terület,akkor hülye vagyok.

különbség
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása