Halálra ítélt az ügyeletes csaj

2010.05.13. 07:00

Az én kis történetem se nagyívű, de azért elég tipikus lehet.
Munkám érvén sokat utazom repülővel és olykor nagyobb távolságokra is. Így történt hogy egy újabb interkontinentális járaton utaztam hazafelé (2010 január közepén) Minden szép és jó volt csak 3 órát álltunk a földön, nem ettem-ittam-mozogtam, majd hajnal 3 óra felé mire felszálltunk elaludtam.


Turista osztályon, ablak mellett , egy 195cm magas szomszéddal, aki minden irányba átlógott az én székembe. Így tovább se mozdultam és aludtam/szunyókáltam reggelig. Mire kimentem reggel a toalettre már fájt az egyik vádlim úgy mint ha szétrúgták volna és izomláz lenne benne egyszerre. (most 3x vagyok és egész életemben sportoltam, és sosem dohányoztam). Amszterdamban pihenés majd haza Pestre. Ferihegyen már alig sántikáltam. Ez Péntek este volt.


Másnap reggel bementem az ügyeletre emrt annyira fájt a lábam. Jött az orvos "nem túl gyorsan" miután az !asszisztens csaj kikérdezett!. A fiatal orvoskisasszony megnézte (meg nem fogta meg nem mérték csak szemre ránézett a két vádlimra és megállapította hogy vénagyulladás... jegeljem .. elmúlik)
Mondanom se kell hétfő reggel sem tudtam rálépni a lábamra így a Budai Irgalmas rendi Kórházban kötöttem ki a sebészeten, ahol készségesen fogadtak kapásból.


A Sebészasszony mivel látták hogy baromi fájdalmaim vannak előre vett akár csak az ultrahangos, és megállapították pár perc alatt hogy mélyvénás trombózis 12 cm beállt plusz valami összekötő véna is beállt (nem értek hozzá), életveszélyes állapotban vagyok fekvés azonnal semmi mozdulat még wc sem és azonnal labor vérhígító stb stb....


Ma még szedem a marfarint, mert még az Ultrahang alapján 3 cm nem oldódott fel, de valószínű hogy pár hét múlva tökéletes leszek.


(Itt is köszönöm a kórház minden dolgozójának a becsületes emberi bánásmódot. Minden dolgozójukról, akikkel találkoztam csak jót mondhatok)


Ami megdöbbentett:

- Mindenhol olvashatunk a mélyvénás trombózisról repülőn főleg hosszú távon.

- Elmondtam alaposan hogy 12+2.5 órát repültem nem ittam, ki voltam száradva, hulla voltam, nem mozogtam mert aludtam és ezek után az ügyeletesnek meg se fordult a fejében hogy az alapvető vizsgáltakat elvégezze... Reggel úgy mentem be az ügyeletre hogy picit - utána nézve a neten - mondtam a dokinak hogy "doktornő, ez nem trombózis véletlen"... még meg is kérdeztem...


Gyakorlatilag halálra ítélt a csaj. És persze MINDEN orvos tudja hogy óriási hibát követett el az ügyeletes csaj, akihez délelőtt 11kor mentem be. De persze eljárás meg megrovás nincs. Én mérnök vagyok ha egy rendszerrel ilyen hibát vétek, és más kollégámnak kell megjavítani és adott esetben kockára teszem a munkadarabom "életét" másnap nem kell dolgozni menjek kirágnak a picsába, és nem is emberéletről van szó csak pénzről.
 

Kedves Levélíró!

 

Erre nincs mentség, ez súlyos hiba.


Mondjuk azt érdemes lenne tudni, hogy az ügyeletes "csaj", azaz vélhetően fiatal kolléga mennyire volt szakmailag is fiatal. Hétvégén ill. éjszaka ugyanis egy csomó helyen rezidensek ügyelnek, mert a "felnőtt" orvosoknak sem anyagilag, sem terhelésileg nem éri meg.


Rezidens elvben önállóan nem ügyelhet, de felügyelettel igen. Ez, rezidens ismerőseim elmondása alapján esetenként azt is jelentheti, hogy a rezidens ellátja X falut, a "felügyelő" doktor (körzeti orvos vagy a központilag szervezett ügyelet vezetője) Y faluban teszi ugyanazt, vagy Z faluban békésen szunyókál. Nyilván nem fogja a rezidens minden beteg miatt felhívni. Eleve egy művészet tudni, hogy mikor kell szólni a szupervizornak, és mikor nem.


És ezt pont a rálátás, a szakmai tapasztalat alapján lehet eldönteni, ami ugye egy hosszú tanulási folyamat része. Nem fényezni akarom magam, de pont emiatt én minden "telefonos" ügyeletemben megkérem a fiatalokat, hogy minden marhaság miatt is hívjanak, ha gondolják, és ha éjjel 3-kor kell hívniuk, akkor éjjel 3-kor.


Szóval, anélkül hogy mentegetni akarnám a konkrét (szerintem menthetetlen) hibát, azon érdemes lenne elgondolkodni az egészségügy finanszírozásával ill. ellátásszervezéssel foglalkozóknak, hogy jó-e ez a rendszer. Szerintem nem.


Dr. Morcz

 

Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

énis 2010.05.13. 15:31:22

@lüke: naugye! Nem tudja senki...

bodnarcsalad 2010.05.13. 15:34:09

@énis:
Nincs is ezzel semmi gond, mindaddig, míg TE vagy még inkább a te gyereked kerül olyan helyzetbe, hogy szükség lenne az adott szervre. Ha a gyereked életét meg lehetne menteni egy új vesével, szívvel, májjal, stb. akkor is tiltakoznál és nem engednéd meg a szervátültetést? Nem kötözködöm, csak kíváncsi vagyok, mert őszintén szólva sosem értettem meg a tiltakozókat. Miért?
Képes lennél végignézni amint a Te gyereked meghal szívelégtelenségben, miközben tudnád, hogy van lehetőség , legalábbis remény a megmentésére?

bodnarcsalad 2010.05.13. 15:36:52

@lüke:
A sógorék pontosabban mit jelent, melyik ország? És a szakorvos mit jelent? Az adott szakma szakorvosát? Van külön sürgősségi szakvizsga és adott esetben ő számít szakorvosnak aki 2 órán belül látja a beteget?

lüke 2010.05.13. 15:48:01

Ausztria, falusi kis kórház:) 4 operativ szakma
+1 belgyógyász 24h keresztül, ő (én) lát el mindent:),
nincs oxyológia

lüke 2010.05.13. 15:52:11

@énis:
még:)
majd lesz study
de mérlegelni kell: embólia vagy
örökéletű profilaxis
itt csak a józan paraszti ész számít:)

lüke 2010.05.13. 15:53:27

@énis:
még:)
majd lesz study
de mérlegelni kell: embólia vagy
örökéletű profilaxis
itt csak a józan paraszti ész számít:)

Rotoxis 2010.05.13. 15:54:54

@lüke: Nincs nálatok ápolő hiány? Erősen mennék...

malfunction 2010.05.13. 15:58:20

@lüke: Ez se ilyen egyszerű :P Két év és kivizsgálás után ismeretlen eset vagyok, de nem kell szednem :P

epres négercsók 2010.05.13. 15:58:59

@Opifex: Leveledben feltett kérdésedre a válasz: igen. Csak nemtok belépni az indamailbe.

malfunction 2010.05.13. 16:01:18

@énis: Hematológián kivizsgáláson voltál már? Oda menj el a papírjaiddal.

bodnarcsalad 2010.05.13. 16:03:44

De akkor a sürgősségire minden beteghez lemegy valamelyikőtök?? Vagy ott akkora luxus van hogy a sürgősségin is szakorvosok vannak és ti csak osztályt visztek? Nálunk a sürgőségi = N1: kelet-európai és dél-amerikai rezidensek, N2: ugyanezek csak nem rezidensek :) Szakorvos csak konziban van, de az is ritka ha 2 órán belül, kivéve mondjuk ITO vagy valami sürgős sebészeti kázus. Minden más várhat. Magyarországon nagyon el vannak kényeztetve ilyen szempontból a betegek, csak nem tudják. Itt egy kardiológushoz bejutni, vagy mondjuk időpont egy sima hasi UH-ra... addig meggyógyul magától is. Na persze van rengeteg magánrendelő, szóval ha nagyon türelmetlen valaki akkor a lehetőség megvan. :) De az is tény, hogy ha bejutott, akkor viszont gyorsan lenyomják a kivizsgálást, nem fekszik egy hétig az osztályon egy UH-ért... Bár mint tudjuk otthon ennek összetett okai vannak...

bodnarcsalad 2010.05.13. 16:04:44

@lüke:
az előbbit Neked címeztem

pakesz (törölt) 2010.05.13. 16:06:33

@énis: "én a természetes szelekcióban hiszek, nagyon kevés olyan eset van, amikor támogatom vagy legalábbis nem ellenzem az orvosi beavatkozást"

informaciohianyod van!!!

vesebetegek azok az allam penzen havi fel millaval terhelik az egeszsegugyi kasszat, es meg kellemetlen is nekik
most ha kapnak beloled 2en veset, akkor az akar meg 10 evre is megoldana a kezelesuket
szamoljunk 9 evvel(az elso evi kezeles a kiskanalas osszeszedesedet es az operaciokat boven fedezik), az 9*6*2 = 80 milla

amugy a szivedet tenyleg ne add oda, azt nem erdemes, abban igazad van, de legalabb a vesedet igen, hiszen annal nem mukodik a termeszetes szelekcio, mert a magyar tarsadalom kifizeti mint a katonatiszt

Motorpenis 2010.05.13. 16:45:40

Lehet, hogy az "ügyeletes csaj" pl. kitűnő szemész, vagy urológus, vagy onkológus, vagy fül-orr-gégész.

Miért kell ügyelnie? Miért nem csinálja azt a szakmáján belül, amihez ért? Ezek álnaiv kérdések.

Kár, hogy nem utasíthatják vissza az ügyeletet. Akkor az csinálná, aki imádja, és baromira ért is hozzá. Csupa mosolygós orvos csücsülne az ügyeleteken, cukorkát adna, ha a beteg már öndiagnózissal, etc.

A sztorihoz még:a fene tudja. Lehet, hogy az ő tapasztalatai szerint ez "csak" vénagyulladás, és nem trombózis...

aesculap 2010.05.13. 17:14:52

@PontyÚr:
Kedves Ponty Úr!
A sok félmüvelt, primitív, okoskodó (és kekeckedő) hozzászólás után felüdülés volt olvasni kommentedet. Teljes mértékben egyetértek Veled. Alapvető kívánalom egymás (és egymás szakmájának, tudásának) a megbecsülése.

Amúgy mélyvénás thrombosist valóban illik fizikális vizsgálattal felismerni, vagy legalább a gyanúját felvetni, és a beteget továbbküldeni. Ezt általánosságban mondom, mert szerintem a poszt kitaláció. Nem tudom elképzelni, hogy van olyan orvos ("Csaj" sem) Mo-on, aki ilyen anamnesis, és fizikális tünetek (oedema, szín-,körfogat, hőmérséklet diff., nyilvánvalóan pozitiv Homans, Sigg, stb) mellett ne diagnosztizálná azonnal a MVT-t. Az a gyanús, hogy az egész túl tankönyvszagú. Szerintem valaki megnézte a neten, hogy mitől lehet legkönnyebben thrombosist kapni és mik annak a tünetei, majd írt egy posztot, hogy lehessen csámcsogni az orvosok hülyeségén és gazemberségén...

énis 2010.05.13. 17:15:54

@bodnarcsalad: a jelenlegi álláspontom és az orvosokhoz való hozzáállásom, valamint tapasztalataim alapján és, hogy az emberi élet cseppet sem felsőbbrendű, a válaszom igen!

@lüke: egyetlen gyógyszert "szedek" vérhigításra és tulajdonképpen minden másra is azt, az aspirint.. :-)

@malfunction: kaptam beutalót és nem fogadtak, nem megyek el újra..

@pakesz: azért, mert én így gondolom elfogadom, hogy más nem így gondolja, fizetem a tb-t (ebben benne van az összekanalazásom is), hogy megkapják az esélyt, de tőlem ne várjanak ennél többet..

énis 2010.05.13. 17:18:07

@aesculap: pedig velem is hasonló történt és a postot nem én írtam és feltételezem nem is ugyanaz az orvos volt a "béna".

lüke 2010.05.13. 17:19:55

@énis:
a tudósok szerint:)
az aspirin csak az artériás szárban hat
a vénásban nem ,ez evidence based medicin

lüke 2010.05.13. 17:23:02

@bodnarcsalad:
fásli meg aspirin
az olyan ,mint a szenteltviz
a fásli szar!
ahhoz hogy hasson
II. compresszio kell /15-17 Hgmm -azt hiszem így fejből-
ez egy jó ÖF
www.medlist.com/HIPPOCRATES/II/2/83.htm

énis 2010.05.13. 17:28:07

@lüke: ja, hát akkor azt is abbahagyom..., meghagyom fejfájásra, arra eddig jó volt..:-) fásli? azt nem használtam, van ilyen kompresszoros zoknim vagy mi, de azt se..

lüke 2010.05.13. 17:30:15

@bodnarcsalad:
kösz:)
nincs jó eü rendszer, emberek csinálják:)
60 fele én mindenkit megnézek, még a náthásat is:)
mert hátha nem az!
Szerintem az orvoslás egy nagyon komplex tudás
és gyakorlat együtthatója,ezt nem díjazzák ,csak a manuális szakmákat
mára az ilyen magamfajta kihalt ,majd beteszik a CT-be és valami kijön:)
ja , sehol nem jutsz hamar szakorvoshoz, csak ,ha fizetsz,MO-n meg hatóságosdit játszanak a kórházakban, ami már kicsit lavult:)

isteni ez a kelet-eu és dél-am.
tetszik:)
amerikaiak az ICFMG-vel azért leborulnak:)
a tudás előtt:) és egyenlő leszel,de nagyon kell tanulni:), na meg tudni:)

lüke 2010.05.13. 17:32:09

@énis:
ne hagyd abba:)
infarktus, sztroke, vastagbélrák ellen jó,és olcsó-nálunk a fizuhoz képest drága-

énis 2010.05.13. 17:33:07

syncumar kezelés 2-4 mg-mal én meg 10-et kaptam... :-(

lüke 2010.05.13. 17:34:19

@aesculap:
egyetlen tény elég:
10 órát ült repülőben,
már tovább nem is kell kérdezni:)

lüke 2010.05.13. 17:36:17

@Heilmasseur:
nálunk túltengés van:)
Németo.-ban van hiány
de egy magyar se maradhatott meg-ill egy van, ő is szlovák-
(az okokat nem sorolnám)

Motorpenis 2010.05.13. 17:44:28

Ja, és ha már ennyien leírtátok: az aspirin nem "vérhigító". Ilyen nincs! A véralvadásra ható szerek nem hígítják a vért! Azt maximum az infúzió tudja.

Ti véralvadásgátlót szedtek.

lüke 2010.05.13. 18:12:30

@Motorpenis: vérhigitó a köznyelvben,biza
hogy thrombocyta aggregáció gátló
az más kérdés
több támadáspont van, ugyebár a véralvadásgátlásban

skrimp 2010.05.13. 18:59:40

@Dr. Morcz: A hálapénz a nemtörődömség ellen véd meg. Tudom, te ilyet soha. Meg egyáltalán senki, teljességgel kizárt. Csak azok, akikkel eddig találkoztam. A posztoló szerint 30 körül volt a doktornő, annyira nem lehetett tapasztalatlan, hogy ne merüljön fel benne a trombózis gyanúja. Csak épp magasról leszarta ezt a gyanút, a minél gyorsabb túlesés érdekében.

Jobb munkakörülményeket én nehezen tudok adni, csak borítékot. Jobb híjján elfogadják, micsoda szerencse.

adamantium 2010.05.13. 19:15:45

először is nem derül ki, hogy milyen ügyeleten volt a páciens, sima háziorvosi vagy valamilyen rendes kórházi SBO vagy sebészeti ügyeleten ahol van is dupplex UH. ha olyan rettenetesen egyszerű a mélyvénás trombózis kikövetkeztetése akkor a kedves levélíró mégis miért nem tett ellene? mégis nem felelőtlenség egy ilyen hosszú repülőúton semmit nem inni, semmit nem mozogni? nem azt mondom, mint az egyik hozzászóló, hogy ő 2x5000NE Fragmint vesz be minden repülőút előtt mert az óriási marhaság, majd ha valami minor baleset éri és nem fogják tudni elállítani a vérzését akkor fog csodálkozni. egyébként sem a Fragmin a legjobb mélyvénás trombózis ellen.
na a lényeg, nem voltam ott, nem láttam de ha így történt az minimum hanyagság volt. az nem tiszta számomra melyik éren is van a 12 centis trombus, az, hogy egy communicans is trombotizált az valószínűsíti a lábszárat de könyörgöm ott 3 nagy ér van, ha az egyik el van dugulva még nem olyan nagy a baj (persze nem is jó dolog) nem kell a frászt hozni a betegre, hogy meg fog halni. milyen szakmai tudással rendelkezett az a kolléga aki ezt kijelentette? nem tudja véletlenül, hogy a halálos embóliák 95%-a a lig. inguinale (Poupart szalag) felett képződött trombusokból indul ki. egyébként milyen kezelést is kaptál? a marfarin az warfarin, akut szakaszban semmiképpen sem választandó, maximum fenntartó gyógyszerként, nincs az a gyógyszer ami feloldaná a trombust (legalábbis nem a lábszárit, most ne a koszorúerekre, meg agyi erekre célozzunk) a célunk a trombus szervülése és a trombus melletti rekanalizáció elérése nem annak feloldása. fél éves korban meg újra kellene értékelni a véralvadásgátlás szükségességét. szűrtek téged Leyden mutációra? az is szükséges ilyenkor, mert ha megvan akkor nem szabadulsz a véralvadásgátlótól soha. szóval az első ellátás az mondhatni felelőtlen volt de a második se volt a csúcson

adamantium 2010.05.13. 19:19:59

@Csak beugrottam: hát neked is van eszed, ha ekkora a baj akkor házhoz hívod az orvost? mit gondolsz mit hoz a táskájában? lélegeztetőgépet, inkubátort, 100 liter infúziót meg 50 féle gyógyszert? ilyen esetben mentőt hívsz és irány a kórház

adamantium 2010.05.13. 19:23:15

@gorillka: nem derül ki a nevedből, hogy amikor bejössz hozzám akkor k@rvának, vagy f@szfejnek szólítsalak, ugye feljelentenél? hát ha hozzám jössz akkor én doktor úr vagyok te meg hölgyem uram, ha ez a te oldaladról nincs meg akkor ne is számíts rá, hogy én megadom a tiszteletet, elvégre az az otthoni 7 év amikor megadjuk valakinek a tiszteletet alapból ha ugyanezt elvárjuk a másik oldalról. ezért a titulusért az orvos megdolgozik, ott van a nevében is, jár neki

adamantium 2010.05.13. 19:26:25

@lüke: hol van ez? mert sok országban ez 3-4 hónap vagy egyes speciális rendelések esetén 2 év nem 2 óra

adamantium 2010.05.13. 19:36:29

most akadna egy kis dolgom de addig is feladok egy találós kérdést azoknak a laikusoknak akik csak úgy ránézésre meg tudnak állapítani egy mélyvénás trombózist: írják már le, hogyan különítenék el egy compartment (rekesz) szindrómától. lábszáron jellemző mind a kettő, és sok közös tünetük van, persze a kezelés az teljesen más. várom az ötleteket

epres négercsók 2010.05.13. 19:53:52

Nah, OFF, megjártam a dokit.
NEM trombózis :) Nagyon korrektül megvizsgált, nem átallott elővenni egy centit, hogy megmérje, nincs-e bedagadva a lábam. Végülis vmi olyasmit mondott, hogy azokkal az idegekkel lehet baj, amik az üléskor megnyomódnak. Gyulladáscsökkentő gyógyszert kaptam.
ON

trimalchio 2010.05.13. 20:08:31

@adamantium: Ne haragudj, de ez nagyon olcsó így! Az igazi kérdés, hogy kollégáid tudják-e a választ. :-)

skrimp 2010.05.13. 20:08:52

@adamantium: Kis segítségként a diagnózishoz a páciens említést tett a tengerentúli repülőútjáról. Másrészt te hazaküldenéd jegelésre compartment szindrómával, doktor úr?

adamantium 2010.05.13. 20:36:29

@kákalakiakka: nana, most arról volt szó, hogy itt 20 laikus szerint a mélyvénás trombózis felállítása egy smafu, erre írtam, hogy akkor különítsék már egy egy hasonló tünetekkel járó betegségtől

adamantium 2010.05.13. 20:38:27

@lüke: most a lényeget mond el ezekből mit akartál kihozni, mert nem teljesen értem, hogy jön ide a warfarin meg a heparin? az utóbbit eleve nem adják mélyvénás trombózisban

pakesz (törölt) 2010.05.13. 20:41:38

@énis: jo hat nem a tefajtaddal kellene kezdeni a donorkerdest
vannak pl azok akik valodi eletfogytiglanra vannak itelve, azok nagyon-nagyon rossz emberek, ha igy vissza tudnanak adni valamit a magyar tarsadalomnak, az nagyon szep lenne
en vallalnam is, hogy elaltatom a delikvenst, en a sajat reszemet elvallalnam
aztan hat ha mar amugy is mennek a vagohidra, akkor nehogy mar csak 1-2 szervert kelljen meghalniuk, hanem nemzetkozi adatbazishoz fordulni es jo kis penzert eladni a maradekot

lüke 2010.05.13. 20:41:49

@adamantium:
ha elolvastad ezeket kommunikálhatunk:)

lüke 2010.05.13. 20:45:45

@adamantium:
www.webmd.com/dvt/deep-vein-thrombosis-treatment-dvt
Heparin: Traditionally, people have received heparin intravenously in the hospital for about five to seven days. However, low-molecular-weight heparin is a new DVT treatment. It's effective within hours, reducing complications and hospitalizations. You can do the injections at home, once or twice daily, on an outpatient basis. And because it is more consistent and predictable, it doesn't require regular blood tests.

Warfarin: As a DVT treatment, you take warfarin (Coumadin) by pill once a day, beginning while you're still on heparin. Treatment may continue for three to six months. While on warfarin, you will need regular blood tests to ensure you have the correct dosage -- too little increases your clot risk, too much increases your risk for bleeding. Warfarin can also interact with other medicines, vitamins, or certain foods rich in vitamin K -- making regular monitoring even more importa

skrimp 2010.05.13. 20:45:59

@adamantium: A repülőút éppúgy hozzá kéne, hogy járuljon a diagnózis felállításához, mint a tünetek. Van valószínűbb oka a tüneteknek hosszú repülőút után, mint a trombózis? A compartment szindróma például kevésbé valószínű.

lüke 2010.05.13. 20:50:02

@kákalakiakka:
sure:)
egyetlen tény elég:
10 órát ült repülőben,
már tovább nem is kell kérdezni:)

lüke 2010.05.13. 20:53:34

@énis:
ez tök egyéni: van akinek kevés is elég, van akinek több kell

adamantium 2010.05.13. 20:57:52

@lüke: na akkor most már te is tudod, hogy van alacsony molekulatömegű heparin, nagyszerű, nem ugyanaz a heparinnal. nálunk egyébként nem warfarin hanem cumarin származékokat adnak hosszútávú terápiaként
egyébként álmodban is tudsz 10 órát egy helyben lenni mégse lesz mélyvénás trombózisod, komplexebb a repülős dolog is mint, hogy 10 óra mozdulatlanság
@kákalakiakka: kevésbé valószínű de nem kizárható, itt arról volt szó, hogy egyből rá kellett volna jöjjön, arra utaltam, hogy nem olyan egyszerű a dolog mint hiszed

adamantium 2010.05.13. 21:01:01

@lüke: egyébként én ilyeneket nem olvasok, ez olyan mintha a népszavából próbálnál információkat szerezni a quantummechanikáról, olvass szaklapokat, szakmai protokolokat, nem érdekel mi van a new york times-ban a mélyvénás trombózisról, el se olvasom, de a szakmai konszenzust azt igen és azt alkalmazom

lüke 2010.05.13. 21:05:58

@adamantium:
lépj be az uptudate-be-ha van hozzáférésed-,
majd megtudod mit olvasok
nem kell a tudatlannak a tudóst okítani
de egyik se a népbaszadság szinvonalból való
snitt.)

skrimp 2010.05.13. 21:06:06

@adamantium: Nem egyértelmű diagnózis esetén gondolom a standard eljárás a jeges borogatás, nem pedig a további kivizsgálás. A doktornő konkrétan félrediagnoszizált, félrekezelt, és a gyanúja sem merült benne fel a tünetek legvalószínűbb okának.

skrimp 2010.05.13. 21:08:17

@adamantium: Én fizikusként el szoktam olvasni egy Népszavában is a kvantummechanika cikkeket. Nagy kaland kikövetkeztetni, hogy miről lehetett szó valójában. :)

adamantium 2010.05.13. 21:11:01

@kákalakiakka: ha elolvastad a hozzászólásomat akkor még véletlenül sem az első ellátóorvost védtem, hanem a sok okoskodót intettem óvatosságra a túl könnyen adott diagnózis miatt

adamantium 2010.05.13. 21:14:14

@lüke: te, nekem ehhez nincs hozzáférésem, de az eisz-hez van, és az aofoundation-höz is, nekem az elég

adamantium 2010.05.13. 21:16:18

@lüke: semmit sem ér amit írtál, 2007 es, 2010 es új protokol van és különben sem érdekel mi van más országban van magyar protokol, tőlem amerikában kezelhetik a mélyvénás trombózist kamillteával is, ha a magyar ajánlás nem azt írja, mivel egyenlőre én itt vagyok orvos ezt a protokolt követem

skrimp 2010.05.13. 21:18:25

@adamantium: Rendben. A sok okoskodó közül nem tudom melyik állította azt, hogy 100% biztonsággal a tünetek alapján trombózis a diagnózis. Én, mint okoskodó, biztos nem gondolnám így. Az mindenesetre biztosan enyhítő körülmény, hogy még egyikünk sem kezelt félre senkit, és szerintem nem is fog. Így szerintem nem róható fel nekünk az okoskodás.

lüke 2010.05.13. 21:18:42

@adamantium:
itt a baj,
a belátás hiánya :ez vezet a tudatlansághoz
melyik ezt követed?

adamantium 2010.05.13. 21:19:49

az új protokol nincs fenn még a neten de a régiben ezt írja: A mélyvénás thrombosis kialakulásának okai:
• graviditás, szülés, gyermekágy
• anticoncipiens szedése
• korábbi thromboemboliás megbetegedés
• tumoros megbetegedés
• gyulladásos megbetegedés
• kiterjesztett műtétek utáni állapot
• végtagi, medencei traumák
• vérképzőrendszeri megbetegedések
• tartós fekvéssel együttjáró belgyógyászati betegség
na hol írja itt a hosszú repülőutat? sehol akkor meg még azt is lehet mondani, hogy jól járt el (most hirtelen nem tudom megnézni az új protokolt abban lehet már benne van)

adamantium 2010.05.13. 21:22:27

@kákalakiakka: például
Alikam 2010.05.13. 13:02:17
Nem vok orvos, de repülőgép + erősődő lábfájdalom = mélyvénás trombózis.

Ezt minden laikus tudja.

adamantium 2010.05.13. 21:22:55

@lüke: melyik ezt követed?
ezt fejtsd ki egy kicsit

lüke 2010.05.13. 21:25:10

DVT is increased by:

being more than 40 years of age
With a personal or family history of blood clots
cancer treatments
heart failure or circulation problems
an inherited clotting disorder
recent knee or hip surgery
recent pelvic surgery (for example hysterectomy)

hasonló a fentiben is, kicsit pontosabban, nem pongyolán
remélem benne van az újban:)
még a NY Timesban is
s tudod miért?
mert a népet :)is involválni kell a betegségek profilaxisában

skrimp 2010.05.13. 21:27:44

@adamantium: Hangsúly a "laikuson". Ez valóban butaság. Ezek alapján lehetne például az is, hogy a repülő rágördült a lábára, miközben a vénái szép tiszták maradtak. Na de részemről ennyi, remélem lesz valami hivatalos feedback is a posztoló részéről.

adamantium 2010.05.13. 21:29:22

@lüke: de hol írja itt a hosszú repülőutat?, egyébként a magyar protokol kicsit részletesebb, a régi itt olvasható, az újat sajnos nem találom, de én már kaptam róla könyvecskét, tehát van:www.kk.pte.hu/servlet/download?type=file&id=712
ez alapján kezelik (már mint az új alapján), ha eszerint cselekedett akkor nem lehet belekötni

lüke 2010.05.13. 21:29:33

@adamantium:
mit fejcsek ki:)
minden le van írva a sok cikkben-amit itt rapidan kerestem
gondolod ezt viszem a betegágyhoz, a kisujjamban van

lüke 2010.05.13. 21:30:41

@adamantium:
egyetlen tény elég:
10 órát ült repülőben,
már tovább nem is kell kérdezni

adamantium 2010.05.13. 21:31:45

@lüke: a fejt igéből jön nem a fejcsből egyébként.
melyik ezt követed? - ezt a mondatodat kértem, hogy fejtsd ki mert magyarul értelmetlen

adamantium 2010.05.13. 21:33:04

@lüke: én meg beírtam a magyar protokolt, ebben az országban ezt használják nem a new york times félét

lüke 2010.05.13. 21:34:12

@adamantium:
elég gyenge
látszik hogy manuális és nem szellemi termék:)
www.uptodate.com/home/index.html

"Tap into the world's largest clinical community"
jó éjt

lüke 2010.05.13. 21:35:50

@adamantium:
Quod licet Iovi, non licet bovi

lüke 2010.05.13. 21:38:18

@adamantium:
fejezd be a hülyeséget
a belátás hiánya vezet a tudatlansághoz
egyetlen tény elég:
10 órát ült repülőben,
már tovább nem is kell kérdezni :)
nem az ágyban feküdt, hanem a repülőben ült:)

adamantium 2010.05.13. 21:39:33

@lüke: a nevedből ihletődtél amikor ezt leírtad? ez pont olyan mintha azt mondanád, hogy anglia fejlettebb ország, ott bal oldalon kell közlekedni, akkor mi hülyék vagyunk, hogy jobb oldalon közlekedünk. itt ez a szabály és kész

adamantium 2010.05.13. 21:40:51

@lüke: de ne haragudj értelmetlen vagy de nagyon, a neved is mutatja. ki nem lát be valamit? a tudatlan azt látom, hogy te vagy, mert nem vagy képes felfogni egy magyarul írt protokolt jah magyarul se tudsz írni

adamantium 2010.05.13. 21:41:45

@lüke: egyébként én is ültem 10 órát repülőben, fájt is a lábam, pedig többször is sétáltam, érdekes módon mégse lett mélyvénás trombózisom

viraeg 2010.05.13. 21:59:28

2007-ben volt tüdőembóliám. Egy hete már szenvedtem. Azt hittem, megfáztam, nem kaptam levegőt. Hétvégén összeestem és elájultam. Mentő, ügyelet. Onnan kórház. Az SBO-n azt mondták, hogy lehet, hogy vérrög van, de valószínűleg csak a stressz, így hazamentem. Másnap vissza, mert már szürke vagyok. Akkor végre CT és kiderül, hogy kétoldalú tüdőembólia. Egy évig szedtem napi 8 szem syncumart... azóta szültem. a terhesség alatt végig szúrtam magam, hogy ne alakuljon ki semmi

adamantium 2010.05.13. 22:36:50

@viraeg: és vizsgálták, hogy nem vagy hajlamos rá, vagy mi volt a kiváltó ok?

malfunction 2010.05.14. 07:59:04

@lüke: Nyilván :) A hitelesség kedvéért pontosítok: Trombózis után 2 évig szedtem a syncumart, közben megtörtént a kivizsgálás, ami nem mutatott ki semmilyen rizikófaktort és/vagy véralvadási rendellenességet. Így az orvosom leállított a gyógyszerről.

malfunction 2010.05.14. 08:28:11

@adamantium: "itt arról volt szó, hogy egyből rá kellett volna jöjjön, arra utaltam, hogy nem olyan egyszerű a dolog mint hiszed"

Szerintem nem az a gond, hogy nem jött rá "egyből", hanem hogy kizárta azonnal és hazaküldte valami hülyeséggel a beteget. Értem én nagyon jól, hogy van számtalan más betegség, ami hasonló vagy pont olyan tüneteket produkál, mint az MVT. Viszont legyen oly kedves már a kezelőorvos, hogy a potenciálisan halált okozóakat legalább megpróbálja kizárni. (Mielőtt beleköt valaki: Kezeletlen MVT -> tüdőembólia -> 50% vagy belehalsz, vagy nem)

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.05.14. 08:57:11

@adamantium, @lüke:
Na ez az, amit szeretek. Amikor az orvosok marják egymást és fölényeskednek. Aztán meg csodálkozunk, ha a betegek is ezt teszik velünk. Nem azt mondnom, hogy ne legyen véleményünk, de ne menjünk már le arra a szintre, mint a megasztár-zsüri a 91 éves dudás bácsival.

lüke 2010.05.14. 09:08:09

@Dr. Morcz:
A tudatlanság halálos, s a hozzá nem értés is.A nem belátó meg soha nem tanul, s pláne akinek nem lett TVT-je a repülőn.
Fölényeskedik ,az aki paranoiás.S a prejudikáció is káros a publikumnak.
Evidence based med. próbáltam betenni, de pont az orvos nem érti.
dr bké OA des KHKKNBG
FA für Innnere Medizin(1982), 40 éve a szakmában.

gorillka 2010.05.14. 09:53:10

@adamantium:
"nem derül ki a nevedből, hogy amikor bejössz hozzám akkor k@rvának, vagy f@szfejnek szólítsalak, ugye feljelentenél? hát ha hozzám jössz akkor én doktor úr vagyok te meg hölgyem uram, ha ez a te oldaladról nincs meg akkor ne is számíts rá, hogy én megadom a tiszteletet, elvégre az az otthoni 7 év amikor megadjuk valakinek a tiszteletet alapból ha ugyanezt elvárjuk a másik oldalról. ezért a titulusért az orvos megdolgozik, ott van a nevében is, jár neki "
Ha bemegyek egy orvoshoz megadom neki a tiszteletet, köszönök (igaz nem hajolok meg), de ha ő cserébe nem adja meg nekem, hanem lekezelő (Isten-tudat) stílusban a problémámat félresöpri esetleg félrekezel, akkor már oda a tisztelet.
Tehát a tisztelet nem a 7 év tanulásért jár, nem a két áhított betűért, hanem a tevékenységért, viselkedésért, hozzáállásért.
Más is tanul hét évet, még többet is, van két betűje, mert a műszaki tudományok doktora, ha normálisan viselkedik kijár neki is a tisztelet, de ha nem...
A stílusod egyébként önmagáért beszél, ha felmerült benned az általad leírt megszólítása a betegnek. És egyenlőség jelet húzol aközé, hogy valaki egy postban csajnak titulálja a doktornőt és ahogy te szólítanál engem a rendelőben.
Kérlek írd le, hol dolgozol - ha jól vettem ki, külföldön - hogy ha oda kerülnék, ne neked kelljen velem foglalkozni.

ibafaipap 2010.05.14. 10:37:37

Na ezért kell az embernek nehezebb esetekben utánanéznie a tüneteknek és a kezelési lehetőségeknek (ha van rá idő, persze). Az orvosok szeretnek ex cathedra nyilatkozni, még akkor is, ha ők maguk sem tudják pontosan, hogy miről van szó. Holott, amivel nem találkoznak gyakrabban, azt nem fogják tudni az egyetemi tankönyvből felidézni, csak mindenki ezt várja el tőlük.

halapenz1x1.blog.hu 2010.05.14. 13:29:50

@gorillka: Valóban nem érdemes velünk, orvosokkal kekeckedni. Alapevetően jót akarunk, de mindennek van határa - és akarhatunk rosszat is.

adamantium 2010.05.14. 19:23:28

@gorillka: ha neked DSc d van műszaki tudományokból akkor nekem kínai nyelvtanból. de könnyen felmérhető írj le pár számot névtelenül: IF, CI, HF ezek érdekelnének csak. egyébként a 7 év otthon az az első 7 évet jelenti amikor a szüleid tanítottak volna meg tisztességre és udvariasságra, az orvosi egyetem 6 év nem 7. ha te a valóságban is ilyen vagy akkor ezt a megszólítás érdemled, bár én ezt a helyzet extremitásának írtam, de ha magadra vetted az jelent valamit

gorillka 2010.05.15. 06:07:47

@adamantium: Hol olvastad, hogy én lennék a műszaki tudományok doktora?
Szövegértés egyes.

De az már biztos hogy az orvosin van valami tantárgy, ahol az arrogancia és Isten-tudat elsajátítása a fő követelmény.

Ne válaszolj, nem szükséges

adamantium 2010.05.15. 08:43:46

@gorillka: "Más is tanul hét évet, még többet is, van két betűje, mert a műszaki tudományok doktora" vagy más tollaival ékeskedsz?

lüke 2010.05.16. 14:23:28

@adamantium:
kár, hogy ma nem voltál itt az ügyeletben,nálunk- s csak kverulálsz-
10 napja a klin. tün. alapján , azt mondtam: Pulm.Emb.
s pont az ilyen kerrékkötök miatt,csak a ma! a elkészített spirál thorax CT be is bizonyította

adamantium 2010.05.16. 15:08:33

@lüke: majd írd le magyarul is légy szíves. nagy dicsőség egyébként klinikai tünetek alapján megállapítani egy hány éve is praktizáló nagy belgyógyásznak a pulmonális embóliát, húha, térdre boruljunk esetleg?

adamantium 2010.05.17. 20:50:37

@lüke: de neked nem sikerült ugye?

lüke 2010.05.22. 08:15:25

gyyönyörü schlusswort
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása