Hasonló műtétekért 60-80 ezret szokott kapni

2011.06.02. 14:00

Tisztelt blog!

 

Arról szeretnék érdeklődni a kedves olvasóktól, hogy a hálapénz vajon valóban a beteg háláját hivatott kifejezni és opcionálisan adható, vagy esetleg olyan dolog, ami mára már elvárás az orvosok részéről? Én magam eddig úgy gondoltam, hogy az első verzió a helyes válasz, azonban egy nem rég lejátszódott eset teljesen elbizonytalanított. Ha nem bánják, akkor le is írom.

 


Férjemet gerincsérvvel operálták január második felében. Nem keveset várt erre a műtétre, elég sokat szenvedett, többször a kezelésektől be is gyulladt a sérve, olyankor megmozdulni is alig tudott és bár soha nem volt anyámasszony katonája, tényleg nehezen viselte a fájdalmat. Úgy várta a műtétet, mint a Messiást.


Végre valahára január 25-én elérkezett a műtét napja, már 24-én bement a kórházba. Orvosával (a nevet kiszedtem- Despota) megbeszélte a műtét részleteit, aláírta a papírokat és várt. Bementem természetesen hozzá, tartottam benne a lelket, azzal vigasztaltam, hogy már nem kell sokat kibírnia. Hazaindulás előtt én magam is megkerestem a műtétet végző doktor urat és én is beszéltem vele, szerintem én jobban izgultam és nyugtalankodtam, mint a férjem. A doktor úr kedves és udvarias volt, mindenre válaszolt, megnyugtatott, azt is mondta, hogy remélhetőleg a férjem idővel teljesen rendbe jöhet, és nem lesznek fájdalmai. Ennek rendkívül örültem.


Miután megbeszéltük a dolgokat indulni szerettem volna haza és még beköszönni a férjemnek, de a doktor úr jelezte, hogy volna még valami, amiről beszélnünk kellene. Csupa fül voltam, nem tudtam mire gondol. Minden köntörfalazás nélkül belecsapott a közepébe, mondta, hogy a műtét „költségeiről” lenne szó. Nem vagyok túlzottan lassú felfogású, de nem igazán értettem mire gondol, hiszen a műtétet a tb finanszírozta, ha annyira jól álltunk volna/ állnánk anyagilag, akkor nem kellett volna a férjemnek annyit várnia a műtétre. A doktor úr látva értetlenkedésemet mondta, hogy egy ehhez hasonló műtétért 60-80 ezret szokott kapni. A hír letaglózott. Csak hebegtem, habogtam, mint egy bakfis, a doktor úr pedig nyugtatgatott, hogy tudja ő, hogy ez nem kevés pénz, de ha nem jelent nagy gondot, akkor ő ennyit gondolt ezúttal is. Hirtelen ezer dolog futott végig az agyamon.


Az első az volt, hogy megmondom neki, mit gondolok erről, de ezt elvetettem magamban, ha az ember férjét egy nappal később műtik, nem mondhat akármit, jobb a békesség. Arra is gondoltam, hogy megmondom neki, hogy nincs ennyi pénzem, képtelen vagyok kifizetni minimum 60 ezret csak úgy nagy hirtelen, de úgy éreztem, ezzel is csak rontanék a helyzeten. Valódi csapdába kerültem, legalábbis úgy éreztem ott és akkor. Végül mondtam, hogy rendben van, megoldom valahogy. Ezután elköszöntem, a férjemtől is elbúcsúztam és elkezdem hívogatni a barátaimat és kuncsorogni kezdtem. Szégyen, nem szégyen, nem volt ennyi pénz a számlánkon, számunkra ez az összeg csillagászati nagyságú. Végül az egyik kedves ismerősünk kisegített a bajból, ami nagyon jól esett nekem.


Másnap, közvetlenül a műtét után, amely sikeres volt, oda is adtam a borítékot a doktor úrnak és megköszöntem neki, hogy elvégezte a beavatkozást. A férjemnek nem mondtam semmit az egészről., a fontos az volt, hogy a műtét sikerült, úgy gondoltam ráér, ha később tudja meg. Sajnos a férjem az óta is fájdalmakkal küszködik, főként a karja fáj, ugyanis nyaki sérv is kialakult nála, amelyet lehet, hogy majd szintén műteni kell idővel.


Ennyi volna a történet röviden. A műtétet sikerrel elvégezték, a nővérek kedvesek voltak, a kórházi körülményekkel is elégedettek lehetünk, de a műtétet végző doktor úr viselkedése okán mégis keserű a szájízünk. Abban biztos vagyok, hogy az orvosok nincsenek kellőképpen megfizetve, ne véletlenül akarják itt hagyni Magyarországot. Azt viszont nem értem, hogy miért várnak el a szegény emberektől, akik szintén alig tudnak megélni ilyen horribilis összegeket. Akkor a tb-t mire fizetjük? Valahol nagyon nagy a gond, jó volna, ha ezzel is törődnének az illetékesek.


Tisztelettel:
Halász Andrásné
 

Nyereményjáték! Töltsd fel egy fotót az autódról és nyerj egy iPad 2-t!

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

belekotyogok 2011.06.03. 11:57:25

Komoly kérdést tennék fel: mi történik, ha a levélíró megmondja az orvosnak,hogy "ne haragudjon uram, én nem érzem szükségét az előre kialkudott fekete bérnek, ráadásul ez zsarolás is."
Mi a legrosszabb? Direkt elrontja a műtétet? Vagy egyáltalán nem műti meg? Őszintén érdekelne.

Kentetsu 2011.06.03. 12:00:40

@Mad Mind: Háááát... ez abból a szempontból igaz, hogy sokan pofátlanul rámentek a hálapénzre :( ez viszont nem következett volna be, ha már az elejétől megfelelő fizetést kapnak. Mellesleg én nem adok hálapénzt semmilyen esetben sem. Ha az orvos kéri, vagy úgy érzem nem volt megfelelő az ellátásom, akkor pedig a kórház jogi osztályának elérhetőségei iránt érdeklődöm és hirtelen nyugat európai ellátást kapok. Igaz morogva :)

Benzoylmethylecgonine 2011.06.03. 12:01:26

@Piszkos Freud a ...: nem azért vagy tapló, hanem amiért ocsmány módon általánosítasz. A szakorvosok nem kis hányadának még lehetősége sincs "féregként" viselkednie, mert nincs kontaktusa a beteggel, vagy éppen lehetősége követelőzni. Ettől függetlenül te szidod és sértegeted őket is, hasonlóan azokhoz az orvosokhoz, akik megtehetnék, de nem teszik, nem fogadják el.

Az hogy ki miért és hogyan nem áll ki... nem tudom, nem vagyok orvos, nem dolgozom az egészségügyben, de szerintem te sem. Erről az érintetteket kérdezd meg.

Nem ismerlek, de valami nagyon rossz élményed lehetett az orvosokkal, ha így gyűlölöd őket.

Amúgy meg ha jól sejtem, a harmadik fél a markában röhög, míg beteg és orvos tépi egymást.

Piszkos Freud a ... 2011.06.03. 12:01:30

@Leroi: Az orvos nem jobban tulajdonos az állami kórházban, mint a betege. Ő ott alapvetően "főnök", és nem "tulaj". Ha a dolgozóm a főnökét "fúrná" (azzal, hogy nekem, mint tulajnak jelzi, hogy a főnöke lop tőlem), előbb kivizsgálnám a dolgot, és ha igaz lenne a lopás, akkor a dolgozót jutalmaznám, a főnököt kirúgnám, és feljelenteném. Valamint tennék róla, hogy az ismeretségi körömben minden cégtulaj tudjon róla, hogy lopott tőlem.
Az állam meg tojik minderre. Vagyis ostoba tulajdonos.

Leroi 2011.06.03. 12:01:44

@belekotyogok:
Orvos vagyok, a klinikán mégis bevasalták tőlem az Apám műtéte után a jattot, ami nem két fillér volt.
A szívsebészeten 300 ezer alatt nem is állnak szóba veled.
Elismerem, hogy sz@rság, de ez van.

Leroi 2011.06.03. 12:05:35

@Piszkos Freud a ...:
Eleve ilyen a rendszer.

Légy nyugodt, hogy fene sem törődne sem a HBCS-vel sem a mellékjattal, ha megfelelő volna a fizetés egy kórházban.

Leroi 2011.06.03. 12:07:28

És lássuk be: az orvos még KISPÁLYÁS...
Ha megkotorásznánk MINDEN jövedelmet, hát az orvostársadalmat boldoggá lehetne avatni némely nagyhalak pénzharácsolása mellett...

Piszkos Freud a ... 2011.06.03. 12:08:47

@1,3,7-trimethylxanthine:
Olvass vissza egy kicsit, és láthatod, hogy nagyon is együttérzek sok olyan orvossal, akik az ilyen férgek miatt kapnak alacsonyabb fizetést. Itt most azokról beszéltem, akik "(még) nem jattosok", de azzá válhatnak.

Amúgy igen, van rossz élményem is az orvosokkal kapcsolatban. De jó is. Az első komoly negatív élményem az volt, amikor apámat nyomorékká tették. Egy rutinműtét után fellépő komplikációt nem kezeltek megfelelően, hanem elbagatelizálták. Pedig volt jatt... És a főorvos cseszte el... Ugyanakkor anyámat olyan betegségből mentették meg, amibe a környezetében mindenki más belehalt. Tehát van pro és kontra is.
DE a lopás és a zsarolás akkor is visszataszító. A védtelen emberek megzsarolására nincs mentség! Letojom, hogy az illető hány embert mentett meg, mert van még pár orvos, aki azt meg tudta volna tenni. Pl. azok között is, akik azért nem kapnak több műtétet, mert az a féreg elveszi előlük a lehetőséget. De a kiszolgáltatott helyzetben lévő beteg ember zsarolása előttem nem bocsánatos bűn.

Piszkos Freud a ... 2011.06.03. 12:11:22

@Leroi: Bocs, de a becsület szerintem nem pénz kérdése, hanem jellemé.
Olyan ez, mint amit Hofi így fogalmazott meg: "- Tud úszni? - Nem. -És ha megfizetem?"
Ha valaki becsületes, az akkor is az, amikor nem keres milliókat, ha meg becstelen, annak a világ összes pénze sem elég.

Leroi 2011.06.03. 12:14:32

@Piszkos Freud a ...:
Mindenki a maga lelkiismeretével számol el.
Ha nem kérek és adnak, az nem lopás. Ajándék.
Ez van.

füles1098 2011.06.03. 12:16:27

@Leroi:"Látod, a fő tolvajt, a bankárt senki nem nevezi nevén.
Csányi ismét Magyarország leggazdagabb embere.
Senki egy kivert hangot nem mer szólni sohasem, hogy KI ez a ember és mitől ilyen mesésen gazdag? "

De-de, én már kérdeztem nem 1 helyen, hogyan lett ez az ürge, többek között az otp tulajdonosa?
mert arról nem hallottam, hogy az is csődbe ment volna és privatizálni kellett.

belekotyogok 2011.06.03. 12:18:25

@Leroi: én hajnaldó vagyok tudomásul venni, hogy az általunk befizetett tb az fos. azt is hajlandó vagyok elfogadni, hogy bizonyos - kényelmi- szolgáltatásokért pluszban fizetni kell, ha nem fizetsz, akkor fapados - de megfelelő, tehát nem az életed múlik rajta.

De azt nem, hogy majd az édesanyám élete adott esetben azon múlik, hogy nem tudok 60.000et kicsengetni egy műtétre, csak mert az én szakmám (amit mellesleg szeretek, de valószínűleg az állam pénzén hiába taníttatott pályaelhagyók számát fogom gyarapítani, ha a rezsi kifizetésén kívül pl enni is szeretnék.) nem olyan menő.

Ezt így, ebben a formában felháborítónak tartom. (A felháborító nem jó szó, de nem tudom/akarom máshogy leírni.)

Piszkos Freud a ... 2011.06.03. 12:25:40

@Leroi: Ha nem kéred, akkor még mindig két lehetőség van: vagy valóban nem tettél semmit azért, hogy kikényszerítsd, hogy adjanak, és akkor még mindig ott a lehetőség, hogy azt mondd, hogy "Hölgyem, tegye el, kell az még majd maguknak megélhetésre, míg a férje ismét munkaképes lesz!" Vagy (vannak ilyenek is, tudjuk) gondoskodtál róla, hogy a váróban mindenki pontosan tisztában legyen a tarifával, és akkor ugyanolyan zsaroló vagy, mint aki szemtől szemben maga mondja el, legfeljebb a módszer kifinomultabb.
Mindkettővel találkoztam már. Bevallom, nemcsak a pénz miatt rokonszenvesebb, aki visszaadta a pénzt a rászorulónak.

Én csak azt tudom ajándéknak tekinteni, amit akkor ad a beteg, amikor az utolsó kontrollvizsgálat is véget ért. A korábban adottaknál mindig ott a gyanú, hogy nem a hála, hanem a félelem motiválta. És jellemes ember szerintem az ilyet méltóságon alulinak is érezné. De úgy tűnik, az orvosi szakma sokaknál erősen rombolja a jellemet.

allegretto23 2011.06.03. 12:30:20

@Leroi: Kedves Leroi! Tudjuk ki a Csányi- egy maffiózó. Azt is tudjuk miért gazdag: mert a politikus haverok gyártotta kiskapuk révén féltörvényesen összelopta a vagyonát. A sok szerencsétlen meg, ahelyett, hogy ezeket firtatná nekiesik a társadalom egy másik szerencsétlen csoportjának (eü dolgozók) és azon a gumicsonton rágódik...
Poszthoz.Igen, az orvos nem járt el etikusan, bár én hasonló helyzetben, mint hozzátartozó örültem már annak, hogy nem kellett rákérdeznem, hogy "doktorúr mivel tartozom", hanem tisztában voltam, hogy sacc per kb mennyi a tarifa... azután vagy kifizetem, vagy azt mondom, hogy ne haragudjon, de most csak ennyit tudok adni. Aki nem "gyakorló" beteg (e.g. szinte soha), az nem nagyon ismeri ezeket a tarifákat, de azt pontosan tudja, hogy vannak tarifák. Mivel heti hét nap tizenórákat dolgozom, általában magánrendelést veszek igénybe, de rokonnal már kerültem hasonló helyzetbe, és nem volt hátrány, hogy tudtam. Ez van emberek. Ameddig nem látjuk be, hogy közös érdek kikövetelni a politikusoktól a mindenkét fél számára kielégítő megoldást, és lényegi kérdések helyett pupuláris maszlagra, jólhangzó lózungokra szavazunk, addig ez van, mert ezt érdemeljük.

belekotyogok 2011.06.03. 12:37:22

@allegretto23: nem arról van szó, hogy erkölcsileg vitathatóan járt el, hanem arról, hogy zsarolta a beteg hozzátartozóját. + az adózatlan jövedelem.

Ez már bőven nem csak etikai kérdés.

allegretto23 2011.06.03. 12:45:19

@belekotyogok: Kedves belekotty! Erre hoztam példának, hogy én pl örültem neki, amikor elmondta a műtétet végző orvos, hogy mennyi "szokott" lenni- nem kérte, mondta, hogy ennyi "szokott" lenni. Nem kellett körberohannom, hogy megtudjam, hogy X főorvos mennyit is szokott kapni ezért a közepesen bonyolult műtétért. A plusz adózatlan jövedelmet meg azért nem hánytorgatnám fel pont az orvosnak, mert szakmai okokból gyakori megrendelője lévén szakipari munkáknak elég pontosan le tudom mérni, hogy a szakik közül hány dolgozik "áfa nélkül" és mennyire van betáblázva a napja. Alap szorzással kijön egy 30-40e Ft/nap jövedelem - vízvezetékszerelőtől rendszergazdáig- adómentesen...

belekotyogok 2011.06.03. 12:52:08

@allegretto23: ha lenne tetőfedő-blog, meg feketejövedelem blog, ott is ezt mondanám. Annyi talán "enyhítő körülmény" a szakmunkásoknak, hogy ők nem az életeddel és egészségeddel zsarolnak.
Szerintem ocsmány dolog kijátszani azt, hogy betegként kiszolgáltatott vagy.

(Amúgy nem kötekedésképp, tényleg, de van egy belekotty nick is a bloghu szivárványszín világában, de az nem én vagyok, nem összekeverendő :))

Kismacska (BELLA) 2011.06.03. 12:54:13

@Leroi: velem rossz lóra tettél, pajti. Én teljesen elégedett vagyok az informatikai (meglehetősen jól fizető) munkámmal, tanultam eleget, külföldön is tárt karokkal várnak.

Nyelvtudással sincs gondom.

Nem irigylem a dokiktól a pénzt, de hogy kizsarolják, az már teljesen más. Nagyon kívánom ennek a példánynak, hogy élje át egyszer ugyanazt, mint a posztíró.

allegretto23 2011.06.03. 13:01:10

@belekotyogok: Elnézést, valóban elnéztem a nickedet. Szerintem nincs enyhítő körülmény a szakmunkásnak, mert bár valóban nem az életeddel játszik, de én mindig mindenkit óva intek a "számlamentes" szolgáltatások igénybevételétől. Nem csak azért, mert a "társadalmat" károsítja meg vele, hanem mert praktikus okokból jobb, pl.gázszerelést számlával igazoltan végeztetni. Meg bármi mást is. Én sem vagyok boldog, hogy 100Ft kizárólag magam által magamnak megtermelt jövedelemből cca 78Ft-ot fizetek ki az államnak, illetve a vállalkozás adminisztrációjához, de ez van. Maradtam volna külföldön, hazajöttem- így jártam.

metal · http://electric.blog.hu 2011.06.03. 13:21:18

@FakezuVakeger: Én nem feltételezem, hogy minden orvos hasonlóan cselekszik, mint a posztban szereplő. Sőt korábban írtam is, hogy az orvostársadalomnak kellene kivetnie magából az ilyeneket!

metal · http://electric.blog.hu 2011.06.03. 13:22:59

@Kismac: Hagyd, egy hülye troll! Szinte biztos, hogy egy kb. 14 éves pattanásos, komplexusos kis patkány.

Silent Bob 2011.06.03. 13:34:28

@Leroi: Szerintem ezt most kéne befejezned, mert nagyon lejáratod magad.

belekotyogok 2011.06.03. 13:34:48

@allegretto23: nem véletlen raktam idézőjelbe, hogy enyhítő körülmény.

én sem értek egyet a számlanélküliséggel. pl fodrászatba csak olyan helyre megyek, ahol kapok blokkot, zöldséget is így veszek.

pár éve még ingattam a fejem, amikor ismerőstől azt hallottam, hogy diploma után kimegy bébiszittelni, pincérkedni bármi más. most már azt mondom, hogy jól teszik, igazuk van.

tbjárulékfizető 2011.06.03. 13:46:56

@Astronomy Domine: Anyád

@killersalmons: @Duygu:
1/ nem mondtam, hogy tetszik ez a rendszer, csak azt, hogy legyünk reálisak.
2/ nem akkor és annak kell önérzeteskedni, akit érint a műtéti beavatkozás.
3/ nem ismerős az a mondat, amikor pl a gázszerelő azt mondja a szerelvényboltban, hogy " intézzük el ezt okosban"
És akkor nincs számla és ÁFA Magyarországon élünk, ez a reális világunk.
4/ Írtam hogy akinek nem tetszik, csináljon új egészségügyet. De máshol is seperni kell, nemcsak ebben a szakmában.

belekotyogok 2011.06.03. 13:53:06

@tbjárulékfizető: sajnos sokunk fizetéséből nem "reális" a 60.000 hálapénz (ez esetben nevezzük inkább védelmi pénznek).
(míg mondjuk anyagilag legalább jobban járok, ha számla nélküli szolgáltatást veszek igénybe...)

tbjárulékfizető 2011.06.03. 13:57:45

még valami:
1/Senkinél nem veri ki a biztosítékot a bankárok fizetése.
Igen jól keresnek a banki ügyintézők is.
Amikor válság volt, a következményeket ránk borították, egyoldalúan megváltoztatták a hitelfeltételeket, azaz úgy dolgoznak, hogy a hibás döntésnek nincs negatív következménye.
2/
A fodrásznak, masszőrnek adok borravalót, pedig maszek, számlát nem ad, de így alakult ki.
ha ront valamit, 2 hét alatt újra kinő a hajam.
3/
Miért nem akarjuk megbecsülni az orvosokat? Ha a testemen valamibe beavatkozik és rosszul, az csak nekem rossz. ha jól dolgozik , akkor az is csak nekem jó.
Kiemelten nagy fizetést kéne adni nekik is, mint pl, a bankároknak. Kihullna a férgese, saját maguk tüntetnék el a nem odavaló, felkészületlen, állandó képzésből kimaradó orvosokat.
Addig viszont marad ez a helyzet. Az sem megoldás, hogy elmennek, mert egyszer telítődik az a piac is.
Az itteni helyzetet kell megváltoztatni.

tbjárulékfizető 2011.06.03. 14:02:36

@belekotyogok: hát innentől nincs erkölcsi alapod a hálapénz ellen szólni.
Anyagilag jobban jársz, de kivettél az államháztartásból egy összeget, amiből a mentőst és a rendőrt fizetik.
Amúgy ha nincs pénzed most, akkor gyűjtsél.
Minden idős embernél van egy összeg temetésre.
Aki eleget járt kórházba, az erre is gondol és félretesz valamennyit.
60 ezer Ft egyben lehet, hogy sok. De úgy is mondhatnám, hogy 4 autógumi ára, vagy egy műszaki vizsga és egy zöldkártya, vagy 75 doboz cigi ára, ami sokaknak 2,5 havi költség. Így is sok a 60 ezer Ft?

belekotyogok 2011.06.03. 14:02:43

@tbjárulékfizető:
1. de, kiveri a biztosítékot sok embernél.
2. keress olyan helyet, ahol kapsz számlát. adok borravalót akkor, ha úgy ítélem meg.
olyan étterembe nem megyek, ahol szervizdíj van. pont azért, mert én akarom eldönteni, hogy adok-e vagy sem. a hálapénz legyen hálapénz, nem pedig előre közölt, kizsarolt védelmi pénz.

3. igen, meg kéne becsülni a dolgozókat. de nem csak az orvosokat, hanem mindenkit, aki rendesen dolgozik, szakképzett stb.

belekotyogok 2011.06.03. 14:07:57

@tbjárulékfizető: olvass vissza az előző kommentemhez: kerülöm az olyan helyeket, ahol nem kapok számlát. azt általánosságban írtam, mintegy következtetést levonva, ezek szerint félreérthető volt.

nem, nem gyűjtök előre, mert a következő műtétet úgysem fogom tudni kifizetni, fogjuk fel úgy, hogy megrövidítem a szenvedéseimet...:S
Nem dohányzom, nincs autóm, nem járok nyaralni, moziba sem, szóval ezek a mértékegységek nem jelentenek semmit. De ha úgy számolom, hogy az a havi fizetésem 2/3-a, akkor úgy jelent valamit. Mégpedig sokat.

mákonya 2011.06.03. 14:13:18

@tbjárulékfizető:
"Így is sok a 60 ezer Ft?"

Igen.

Szállj le a földre és nézd meg, hogyan élnek nagyon sokan, gyakorlatilag a létminimum alatt.

Nem csak az orvosok mennek el ebből az országból, más diplomások is, sőt még a szakmunkások közül is nagyon sokan.

tbjárulékfizető 2011.06.03. 14:15:57

@Leroi:
Valamire felhívnám a figyelmedet:
1/ néhány csákányos intelligensebb, mint a vitapartnereid, kérlek, ne sértsd meg őket.
2/A vitádra némelyekkel mondják, hogy szar került a ventilátorba. Jobb lenne, ha ignorálnád őket, ez nem a Te színvonalad.

metal · http://electric.blog.hu 2011.06.03. 14:16:08

@tbjárulékfizető: "Amúgy ha nincs pénzed most, akkor gyűjtsél."
Az ellátást én már egyszer kifizettem, miért kéne nekem még gyűjtenem? Szállj már le a magas lóról.

tbjárulékfizető 2011.06.03. 14:24:14

@belekotyogok: nem egyedül élsz ebben az országban. Az átlag tudja, mi a helyzet és ehhez alakul. Te oldd meg másképp.
Másrészt elfogadtad, hogy számla nélkül kevesebbet fizetsz. Itt a vége, innentől nincs több vita.
amikor az én fizetésem is alacsony volt - az én fiatalságom idején még nem a fiatalok kerestek jól- akkor külön munkát végeztem.
Mérnök létemre műszaki rajzot is készítettem , terveztem, ruhákat varrtam.
a férjem- ha kellett, -mérnök létére vagont is pakolt a mérnök barátaival együtt.
de a gyereknek mindenen megvolt és fizettünk a gyerekorvosnak rendszeres összeget, mert így volt célszerű.
Szégyellném, ha a kis keresetemet felhánytorgatnám, de meg sem próbálnék tenni róla, hogy több pénzem legyen.
Volt 10 évem, amikor 4-5 óránál többet nem aludtam.

@mákonya: Akkor azt is kérded meg, hogy miért élnek ilyen rosszul emberek- nem az orvosok miatt-és aki elmegy, de diplomás, vagy szakmunkás, az nem a létminimum alatt él már most sem. Csak jobban akar élni.
A létminimum és az alacsony fizetés nem egy fogalom.

tbjárulékfizető 2011.06.03. 14:29:30

@metal: Fizetted a nyavalyát!
A biztosítás alapja a kárközösség. Mindenki fizet egy kisebb összeget és akinél szükséges, annál a nagyobb összegű beavatkozást finanszírozza a közösség, jelen esetben a TB.
Ha tényleg gondod lenne,- ne legyen- és nagy értékű bavatkozás kéne műszerekkel, stb, egy életen át nem tudnád kifizetni.
Amúgy aki leroit nem ismeri és úgy ír neki, ahogy Te, az ne szólítson meg engem sem, ha kérhetem.

metal · http://electric.blog.hu 2011.06.03. 14:35:16

@tbjárulékfizető: Bocs:) Találtunk még egy istent.

A biztosításnak épp ez a lényege, és mivel én azt fizetem, a szolgáltatásért fizettem! Én nem láttam a törvényekben önrészt a tb-ben.:)

mákonya 2011.06.03. 14:38:00

@tbjárulékfizető:
Arany, drága......,
Hol írtam olyat, hogy az orvosok miatt élnek rosszul? Azt írtam, hogy sok és nem tudják kifizetni. Ennyi..,

"A létminimum és az alacsony fizetés nem egy fogalom."
Hol állítottam?

Nem jobban szeretne élni, hanem élni akar és nem vegetálni.

belekotyogok 2011.06.03. 14:40:27

@tbjárulékfizető: nem, nem fogadtam el,hogy számla nélkül olcsóbb, nem győzöm hangsúlyozni.

ugye el se tudod képzelni, hogy nem lehet mindenki jól kereső mérnök/informatikus/közgazdász/adócsaló vállalkozó. Kellenek ám ápolók, eladók, gyári munkások, tanítók, szociális munkások. Ezek egyikét sem fizetik meg nagyon. Nézz már körül állásportálokon, hogy vajon mennyi mellékállást ajánlanak.
Én nem mást teszek felelőssé, hogy nem telik a 60.000 Ftos "hálapénzre", meg nyaralásra, autóra. Ezek a dolgok egyelőre nem fontosak.
De pont az ilyenek miatt, mint te vagy, akinek normális, hogy zsebbe perkál az orvosank 20-30-100 ezer Ftot, ezért szar egy csomó olyan embernek, aki ezt nem tudja kifizetni.
Amúgy kinek a szégyene, hogy szakképzett ember a szakképesítésének megfelelő munkahelyen annyit keres, amiből a rezsit kifizeti és ezen kívül kenyérre telik? Nem, nem a dolgozó szégyene, bár kétségtelenül az ő baja.

Piszkos Freud a ... 2011.06.03. 14:42:40

Tényleg! Mit szólna a doktor "úr", ha az autószerelő közölné vele, hogy nem ártana még + 60 ezret letenni az asztalra, ha élni akar? És van még pár szakma, ahol szintén lehet az élet a tét. Nem kéne annyira magas orral járni, mert ölni más is tud, ha rosszul dolgozik. Az orvos attól különb, hogy ő életet menteni is képes. De ha bármilyen enyhe formában meglebegteti, hogy ingyen többet hibázhat, mint pénzért, onnan kezdve nem különb, hanem egyszerűen alávaló.

belekotyogok 2011.06.03. 14:46:15

@tbjárulékfizető: hát pont erről van szó. aki fizet tb-t, az gond esetén valamiféle szolgáltatást kap, anélkül, hogy valakinek a zsebébe kötegnyi pénzeket tenne.

tbjárulékfizető 2011.06.03. 14:46:22

@mákonya: ha nem tudják kifizetni, ne legyen választott orvosuk.
Ha nem tudják kifizetni, jussanak olyan ellátáshoz, amilyet a TB biztosít számukra ingyen. lehetett volna folytatni a posztot úgy is, hogy doktor úr nincs pénzünk, mi legyen?
És akkor két dolog lehetséges: elvégzi a műtétet a doktor úr, mert a főnöke már kiírta a műtéti rendet, vagy nem végzi el és lehetőséget kap a gyakorlásra egy fiatal, kezdő orvos is.
Ui. rendszerváltás volt 20 éve, már nem kell gondoskodni mindenkiről. Ez a szabadság ára. ha engem megkérdeztek volna, akkor én nem ezt akartam volna, de nem kérdeztek meg.
Most meg így jártunk.
Ha van pénzed, ellátást kapsz, ha nincs, akkor vagy nem kapsz, bár kivétel lehetséges és lehet szerencséd is; vagy megvered az orvost a családdal közösen és rasszizmust kiabálsz és akkor talán kapsz ellátást. Bár járulékot nem fizettél. Mi ebben a nem reális Magyarország?
Itt a vita nem arról folyik, hogy ez jó, vagy nem, hanem arról, hogy ez a szép új mai világunk.

belekotyogok 2011.06.03. 14:52:06

@tbjárulékfizető: de senki sem írta, hogy választott orvos volt. gondolom egy betegség kezelését célszerű egy orvossal végigvinni, bizonyos esetben a műtét is beletartozhat, ettől még nem lesz választott orvos. Választott két esetben lehetséges: feketén a zsebébe fizetsz baromi sokat előre, vagy a magánrendelőjét veszed igénybe számlásan.

Így jártunk. De miért? Mert gondolkodás nélkül fizettek emberek baromi sokat, elkéspzető helyzetbe hozva azokat, akik nem TUDNAK fizetni.

tbjárulékfizető 2011.06.03. 14:55:38

@belekotyogok:
Van a családunkban munkanélküli, több is. Van kiskeresetű tanár. Miért ne tudnám elképzelni ezt a helyzetet? Én magam kétszer voltam munkanélküli. 51 évesen új szakmám lett, ehhez főiskolát végeztem.

De azt is hozzátettem, hogy nem várunk a sült galambra, valamit teszünk.
Én elmentem " rangon aluli" munkát is végezni, míg a megfelelő, a szakképesítésemet és tapasztalatomat használó munkahelyem lett, nem rövid idő alatt.
Az egyik rokonom pl. 3 évig ingázott Magyarországon, két hetente 1 napot volt otthon, mert az ország másik végében kapott munkát.
Egy másik rokonom irodavezető végzettséggel, óriási tapasztalattal takarítónő és házi betegápoló.
Nem tetszik egyikünknek sem ez a helyzet, de ezek azok a körülmények, amik között élni kell.
Változtatni kell, ez egyértelmű, de kinek, hol és mivel kell kezdeni?

tbjárulékfizető 2011.06.03. 14:58:26

@belekotyogok: még valami. Tudod, mennyibe kerül egy temetés?
Egy közepes árú koporsó? Talán nem időszerű és nem gondoltál még erre.
az öregek tudják és erre félretesznek. (Amúgy orvosra is.)
Na, ha utána jártál, akkor sokald a 60 ezer Ft-ot.

mákonya 2011.06.03. 14:58:32

@tbjárulékfizető:
Nem tudom honnan veszed, hogy választott orvosuk volt.
Várólistára kerültek, hisz sokat vártak, de azt nem írta, hogy ők választották az orvost személy szerint.

Ezt a szabadság ára maszlagot meg hagyjuk inkább, ez nem a szabadság ára, hanem annak a következménye, hogy az elmúlt 20 évben nem emelték a jövedelmeket megfelelő mértékben. Számolj csak utána, hogy többszörös bérek után mennyi járulékbevétel folyna be és több mindenre lenne fedezet mint így. írtam már elk...ták nem kicsit nagyon....,
Lehetne mazsolázni a reális esélyekről csak nem érdemes, viszont a zsarolást nem tudom tolerálni, ha a adnak fogadja el, de ne kényszerítse ki.

belekotyogok 2011.06.03. 15:03:38

@tbjárulékfizető: jajj, ne gyere a temetéssel. az egy egyszeri költség. és irreálisan magas. és SOKALLOM a 60.000 Ft zsebbe fizetést .

elég lenne legalizálni a hálapénzt és kifüggesztett árlistát mindenhova.

tbjárulékfizető 2011.06.03. 15:16:37

@mákonya: válaszolok és ezzel befejeztem a mai levelezésemet.
1/
Tényleg ez a szabadság ára, egyeseknek szabad rablás volt, már az első 5 évben eltűnt az állami vagyon nagy része. Másoknak és ez a többség, lassú, vagy gyorsabb lecsúszás, de megállíthatatlanul.
Miből fizetnék meg az embereket, ha nincs tényleges termelés? Sem a mezőgazdaságban, sem az iparban? Ami már nincs is jóformán.
Ennyit a körülményekről.
2/Egyetlen mondatomban sem írtam le, hogy tetszik az egészségügyben kialakult helyzet, csak annyit írtam, hogy ez a realitás.
Nekem- de csak nekem- egyszerűbb, ha ismerem a tarifát, akkor vagy kifizetem, vagy máshová megyek. De a tojástáncot nem szeretem, mert vissza kell menni varratszedésre, utókezelésre, stb. és hátha nem találtam el az orvos "belső értékelését. " Azt nem írtam, hogy legyen kifüggesztett tarifa, bár nekem nem lenne ellenemre. Döntési helyzetbe hozna: ki tudom fizetni és akkor folytatom, vagy nem tudom kifizetni és más megoldást keresek.

mákonya 2011.06.03. 15:43:18

@tbjárulékfizető:
"Miből fizetnék meg az embereket, ha nincs tényleges termelés? Sem a mezőgazdaságban, sem az iparban? Ami már nincs is jóformán."

Ez is az ő saruk ám...., de azért a hülyeségekre két kézzel szórt pénzekből is lehetett volna némi-nemű emelést eszközölni. Ennyi.....,

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.06.03. 16:09:15

Hát igen, sajnos van ilyen orvos is. Meg van másmilyen is.

Még a borítéklás sem egyszerű. Van olyan ápolónő, aki kifejezetten megsértődik, ha próbálkozom.

Hatodéves 2011.06.03. 18:03:40

@sztrugackij:
Ne haragudj, de ebben szerintem nincs igazad. Természetesen egyetértek abban, hogy nem jó, ha az egészségügyi-rendszer hálapénzre épül.

Lehet nem szeretni, ha valaki elfogadja. Lehet nemszépnek tartani.

Ettől még nem lopás. Persze zárjuk ki azt az esetet, amikor valaki úgy viselkedik, mint a posztban szereplő orvos. Az nyilván bűncselekmény.

De ha valaki utólag, önként pénzt ad, azt nem lopás elfogadni. Az étteremben sem lopás borravalót eltenni, illetve a pizzafutár is kap és a benzinkutas és a fodrász. Persze sok étteremben a beosztottak elosztják egymás között a kapott borravalót, de ez más egy másodlagos kérdés, ahhoz képest, hogy eltették. És van olyan étterem is, ahol nem lehet megtartani, ez is tény. De azért amikor ráaadod a tíz százalékot, nem gondolod a pincérről, aki elfogadja, azt, hogy tolvaj.

Ettől még nem lesz szép dolog a hálapénz. De a lopás egy másik szó, ami az utólag, önként adott pénzre nem illik.

És azt sem kell elfelejteni, hogy nem csak kapja, hanem adja is valaki. És a célja sokszor az vele, hogy "különleges" ellátást biztosítson magának.

Értem, hogy a "különleges" az sok esetben az elfogadhatót, kibírhatót jelenti, és az is érthető, hogy az ember megtesz ilyesmit, ha ő vagy valamelyik szerette beteg. Ugyanakkor szerintem nemkevesen a soron kívüli ellátásért próbálják kenni az orvosokat.

Ez a rendszer nem jó egyik félnek sem. De nem fog változni addig, amíg a béreket, munkaórákat nem rendezik. Erre megint lehet azt mondani, hogy a becsület nem pénzkérdés. Akkor sem lesz változás.

Kopi3.14 2011.06.03. 19:35:57

@adamantium: tudod, amennyiben azzal kezdenéd a modnandódat, hogy neked adott munkaköri kötelességed elvégzéséért mennyit kell még pluszban fizetnem, akkor téged is szájon basználak az asztallal, hogy nem kelsz fel többet. Nem azért, mert féreg vagyok, hanem mert zsarolni nem hagyom magam. Dolgozz, baszd meg, ott a fizetésed, ha kevesled, reklamálj a főnöködnél, vagy húzz el magándokinak, vagy más pályára, de ne zsarolj senkit. Vagy neked, mint kurva fontos orvosnak, megengedett másokat zsarolni, megfélemlíteni? na tudod mikor.

Ugyandehogy (törölt) 2011.06.03. 20:11:13

@allegretto23: ti tartjátok fenn ezt a rendszert...

allegretto23 2011.06.03. 20:27:26

@Babette_: Valóban, kedves Babette, ugyanis ha parasolvencia formájában nem kerülne be valamennyi plussz pénz az egészségügybe, már évekkel ezelőtt nem lett volna egészségügyi személyzet, aki ellásson, mert kicsivel hamarabb elkezdődött volna- az egyébként évtizedek óta tartó, csak a reményvesztés okán most kulmináló- elvándorlás. Ami nekem, aki 10 évente látom az orvost, akkor is messziről ezidáig nem okozott volna hatalmas problémát, de azoknak, akik ide többnyire írnak és láthatóan (olvashatóan) rendszeresen igénybeveszik, azoknak valószínű, hogy tragikus végét jelentette volna. Ezzel nem állítom, hogy jó a rendszer, csak azt, hogy ezt a megalázó para-rendszer legalább még fenntartotta úgy-ahogy. Mostanra nem a para fogyott el, hanem az orvosok és a szakszemélyzet türelme/reménye. Te persze hidd csak azt nyugodtan, hogy a rendszer attól rossz, mert van, aki ad.

Piszkos Freud a ... 2011.06.03. 21:38:55

@allegretto23: És ha elég erős lesz az elvándorlás, akkor majd észbe kapnak a politikusok is, hogy tenni kell valamit. Ez így működik. Ha egy rendszer nem tetszik, akkor nem veszek részt az életben tartásában.És ha majd ez nem tetszik másoknak, akik tehetnek a rendszer változásáért, akkor majd tesznek. Na de kik is érdekeltek valójában a hálapénzes rendszer fenntartásában? A fő kérdés mindig ez: "Qui prodest?"

Ugyandehogy (törölt) 2011.06.03. 21:55:33

@allegretto23: a (hálapénz) rendszer attól létezik, mert adtok.

én soha senkinek nem adtam, elég sokat járok orvoshoz, és soha, de soha nem kérték, sőt nem is várták tőlem a pénzt, mégis mindenhol normális ellátást kapok.

ha véletlenül a posztoló helyzetébe kerülnék, én ugyan nem kérnék kölcsön. eszembe se jutna.

mondjuk én az elfogadottabb borravalót is csak akkor adom, ha valóban plusz, nem elvárható kiszolgálást kapok.

sztrugackij 2011.06.03. 21:57:46

@Hatodéves: Egyáltalán nem tartom lopásnak.Sőt még el is fogadom és szükséges rosszként kezelem.
Kíváncsi vagyok mit szólna a heideggeri énje a pincérekhhez,benzinkutasokhoz való hasonlításhoz.
Tanult kollégád ugyanis jócskán az átlagemberek fölé helyezi magát néhány rosszul bemagolt latin kifejezés segítségével,és kikéri magának ha tiszteletlen hangot üt meg vele szemben valaki a különbejáratú blogján.

Aki a műszak végén a "borravalót" számolja,nekem ne papoljon erkölcsi normákról és az orvosok felsőbbrendűségéről.
Heideggeről nem is beszélve!

Egyébként a hálapénz megszüntetését elkezdhetnék olyan ,a szakma iránt elkötelezett ,a beteg felé némi alázatot és nem a nagy gyógyító lenézését mutató orvosok,akik visszautasítanák a rutinszerűen kínált borítékot.
Egy társadalmi változás először a fejekben kell elkezdődjön.

leroi barátod fényévekre van ettől.

2011.06.03. 22:18:04

@Piszkos Freud a ...: A labororvos semmilyen daganat rosszindulatúságát nem tudja diagnosztizálni. PSA-t tud nézni, de azt is az urológus kérésére. A teljesen egészségesnek mondott dohányzó populációban bizonyos tumormarkerek (pl. CEA) rendre határértéken túl vannak. Persze megy a próbálkozás, hogy a vérből sikerüljön kimutatni bizonyos tumorfajtákat, de szerény véleményem szerint ebből nemigen lesz semmi, mert jelenleg inkább az a cél, hogy a daganatot még a véráramba jutás előtt felismerjük, így érthetően nem adnak erre annyi pénzt.

Egy kullancsos lóbrokoládét cidriztetnék legszívesebben a doktorhauz meg a többi hasonló sorozat legyártóival, mikor ilyeneket terjesztenek, hogy majd az agydaganatot kimutatják vérből. És akkor jön oda a csoptárs, hogy ilyet tényleg lehet? Az egyszerű ember meg nem jön oda, nem kérdez, hanem hisz.

Egyébként bár nagyon kevesen tudják, de pl. a vérlemezkékből is meg lehet mondani az agy szerotoninkötő kapacitását, vagy pl. mi a különbség a szivárgó liquor és orrváladék között? Szóval van egy csomó hasznos, de nem használt laboriagnosztikai eljárás, de nem onkológiában.

Hatodéves 2011.06.03. 22:19:25

@sztrugackij:
Azt gondoljátok, hogy a hálapénz az oka az egészségügy hiányosságainak. De nem oka, hanem következménye.

És azt is gondoljátok, hogy ez az orvos elhivatottságának a fokmérője, de ez sem igaz. Sok nagyon jó orvos elfogadja. Mért ne, ha valaki adja.

Van olyan ismerősöm is. Tudom róla, hogy jó és lelkiismeretes, és azt mondta, hogy ha ügyeletben kihívják valamelyik hegyi villába egy nyilvánvalóan semmiség miatt, ahol kb. a falak is bársonyból vannak, és a végén adnak pénzt, ő nem fogja elutasítani.

Ráadásul akkor az ápoló leharapja a fejét. És a többiek, akik elesnek a pénzből. Magyarázd el a háromgyerekes, k... sokat kereső ápolónak, hogy Neked elveid vannak :S

És tudod mi az alternatíva? Három állásban magukat halálra dolgozó, fáradt frusztrált fiatalok, akiknek a személyiségük, a párkapcsolatuk, mindenük tönkremegy bele. Két ismerősömről tudom, hogy előzetesben van/felfüggesztett börtönt kapott, mert hibázott ügyeletben... Biztos azért, mert nagyon kipihent volt, és semmilyen problémája nem volt, ami elvonta a figyelmét. Egyikük annak az évfolyamnak az egyik legértékesebb diákja volt.

Te pénzt adsz, mert úgy gondolod, hogy akkor jobb ellátást kap a gyereked, az orvos elfogadja, hogy az ő gyereke jobb gondoskodást kapjon. (A "te" csak általános alany, nem pont Rád értem.)

Nyilván nem az öntelt, milliomos, a pénzt előre kikövetelő orvosokról beszélek.

Leroi-ról pedig egyszer már vitáztam a haragosaival. Nem ismerem őt az életben és nem tudom semmivel sem igazolni, amit gondolok, de szerintem az itteni arca egy szerep, és a valóságban pedig nem ilyen, hanem lelkiismeretes, jó orvos.

A borravalót pedig nem tudjuk, hogy számolja-e.

2011.06.03. 22:25:19

@sztrugackij: Én inkább azon gondolkodnék el, hogy öten akartátok kiokosítani, és a fél fogára sem voltatok elegek, vajon miért? Talán mert nem sikerült értelmezni az alapvető kommunikációs helyzetet és egyszerű magyar mondatokat az első kommentek között, ahol kb. minden ide járó orvos/hallgató elítélte ezt az orvosi magatartást, elsőként Leroi.

Az, hogy valaki tisztán látja a helyzetet - esetleg nálad/nálatok (de ne vedd személyeskedésnek, mert a többinek is mondom) is jobban - még nem azt jelenti, hogy kifejezetten tapsol hozzá. De minek magyarázzam, hiszen ezt ő maga is leírta.

Pluszban: hasonló hangnem után, amit itt egyes emberek megengednek maguknak a hozzászólások között, én nem az erkölcsi szakadékot tippelgetném a hálapénzes orvos meg a nyájas kommentelő között...

Piszkos Freud a ... 2011.06.03. 22:25:56

@ReignOfdark: Bocs, hogy labor orvosnak neveztem azt, akihez felküldik a szövettani mintát... Nem vagyok orvos. :)

Hatodéves 2011.06.03. 22:28:48

@Piszkos Freud a ...:
Patológus elemzi a szövettani mintákat.

Piszkos Freud a ... 2011.06.03. 22:32:19

@Hatodéves: És tévesen azt hittem, hogy ezt egy laborban teszi :)

Hatodéves 2011.06.03. 23:00:07

@Piszkos Freud a ...:
Tulajdonképpen igen :) De ettől még nem labororvos, hanem patológus.

Két különböző szakvizsgáról van szó, nem a munka helye alapján vannak elnevezve :)

ondol 2011.06.03. 23:00:42

@Piszkos Freud a ...: cytológia az egy labor, ahol élőkből vett minta(biopszia pld.) vizsgálata folyik.

A nem élőkből vett szövetminta vizsgálatát a pathológia végzi, de ott is van labor.

Mindkét helyen a mikroszkópé a fő szerep, legvégül.

Általában a citológia is, és a szövettani labor is a pathológia része.

Amire Te gondolsz az klinikai labor.
Van még mikológiai (gomba) labor (bőrgyógyászatokon), és van mikrobiológiai labor, sőt van parazitológiai labor is, az eű. területén.:-)
Igy röviden...

ondol 2011.06.03. 23:32:33

@Piszkos Freud a ...:

www.drjastrow.de/EMAtlasE.html

Ez egy elektromikroszkópos internet atlasz, kerestem Neked. 1500 valódi digitalizált képet, számos kapcsolódó anyagot tartalmaz, és általában jellemző rá, hogy tényleg segít okosodni.

Ez csak egy a sok közül...

sztrugackij 2011.06.04. 00:07:01

@Hatodéves: "Azt gondoljátok, hogy a hálapénz az oka az egészségügy hiányosságainak. De nem oka, hanem következménye."

Nem tudom hol olvastál tőlem ilyet,ezzel az ok-okozati viszonnyal én is tisztában vagyok.

Remélem annyit te is belátsz,hogy léteznek még más munkakörök ,ahol szintén agyondolgozza magát az ember,és megalkuvásra kényszerül a saját erkölcsi értékrendjével szemben,ám eközben nem kérkedik a státuszával és nem oktat ki boldog-boldogtalant a tisztességről.

Hogy emberileg egyébként milyen a szóbanforgó úriember,nem tudom.
Írásai alapján pedig már sokszor kifejtettem itt a véleményemet,és sikerült is a legrosszabb énjét előcsalnom.
Szeretném elkerülni a személyeskedés főbenjáró bűnét ezen a blogon ezért szeretném röviden összefoglalni azt, amit hangsúlyozni szerettem volna a témával kapcsolatban.

Egyáltalán nem vetek követ a hálapénzt elfogadó orvosra.Hasonló helyzetben én sem tennék másként,tehát erkölcsileg sem tartom magamat különbnek.Sem tőle sem mástól.
Egészen addig ,amíg az illető el nem kezd holmi übermensch módjára pózolni.Akkor viszont helyreteszem.Bocs!

Hatodéves 2011.06.04. 01:02:17

@sztrugackij:
Te, én a kezdő mérnököket sem irigylem, sem az asszisztenseket, sem a pincéreket. Senkit. Általában az a véleményem, hogy nem jó üzlet a társadalomtól, hogy 20 és 30 között hagyják és segítik tönkremenni az embereket, majd 40 és 50 között vergődnek a saját katyvaszukban, végül 50 és 60 között csodálkozunk, hogy mért betegek, dohányosok, szomorúak, ellenségesek...

Sokan kérkednek a státuszukkal/pénzükkel/befolyásos férjükkel... Minden szakmában. Ez nem szakmafüggő, csak a kérkedés témája az. Mi csak azzal tudunk kérkedni, hogy orvosok vagyunk. De ezt sem hiszem, hogy általánosítani lehet.

De szerintem ne vitatkozzunk, nincsen komolyabb ellentét a véleményein között :)

2011.06.04. 09:40:45

@Hatodéves: @sztrugackij: A tanárok elfogadhatnak hálapénzt? Csak egy költői kérdés volt.:-)

sztrugackij 2011.06.04. 10:24:17

@Turchi: Te elfogadnál orvosként hálapénzt?

adamantium 2011.06.04. 10:39:22

@Kopi3.14: peches vagy. én már elhúztam egy civilizált országba. részben azért mert nem szerettem a rendszert ami kiszúrta a szemem pár garassal és arra kényszerített, hogy 4 helyen dolgozzak, mert az én szintemen megkövetelt tudományos aktivitásra nem volt elég az éves fizetésem. másodsorban az olyan betegek miatt mint te akik azt hitték ha adtak 5 ezer forintot akkor megvettek engem kilóra. bírtam egy darabig aztán azt mondtam, hogy ez bizony jobb nem lesz soha, csak rosszabb és milyen igazam lett

Hatodéves 2011.06.04. 11:10:32

@Turchi:
A tanárok is kapnak ajándékot év végén, az egyik ismerősöm mesélte, hogy az osztályfőnök közölte ballagás előtt, hogy pontosan milyen márkájú laptopot szeretne a diákoktól búcsúként kapni :S

Egyébként ott is van, hogy azért nem rúgják ki a síkhülye embereket, mert apuci elbeszélget a tanárral/igazgatóval. És ez már nem is hálapénz, hanem vesztegetés.

Másrészt pedig. Ha nem orvos lennék, biztosan tanár, szóval nem azért mondom, mert bármi bajom van velük, de sokkal nem különböző fizetésért a töredékét dolgozzák az orvosokénak, nyári szünettel és hasonlókkal.

És amúgy az a normális, ahogy náluk van, aki emberekkel foglalkozik, azt nem lehet ostorral hajtani, mint a kutyát, annak stabil személyisége, meleg családi háttere vagy biztonságot adó körülményei kell, hogy legyenek, és ideje a pihenésre, további tanulásra.

Bár szerintem senki mást nem kellene ostorral hajtani, és szánalmas, hogy van egy csomó huszonéves, akinek tíz éven belül esélye sincs egy egyszobás lakást megvásárolni, ha szarrá dolgozzák magukat sem. Más meg drogra egy hónap alatt elszórja azt a pénzt. Na mindegy, ez messzire vezet.

adamantium 2011.06.04. 11:22:52

szerintem ezt a témát gyorsan le kellene zárni, ne ugorjon már orvos tanárnak és fordítva. pont ez amit a kormány akar, hogy megosszon, hogy a társadalmon belül keressen ellenségképeket és ezáltal gyengítse a különböző szakmák összefogását illetve a nép figyelmét elvonja a valós problémákról.
egyezzünk ki abban, hogy magyarországon mint minden posztkommunista államban aki teheti az valamilyen legális vagy illegális mellékkereset után néz, legyen az víz-gáz szerelő, vagy tanár vagy orvos, vagy rendőr

Hatodéves 2011.06.04. 11:27:10

@adamantium:
Igazad van, én csak válaszoltam, de lehet, hogy nem kellett volna. :(

sztrugackij 2011.06.04. 11:40:04

@Hatodéves: Nem tartom helyesnek sztereotípiák alapján megítélni az egyes szakmákat.
Minden ágazatnak megvannak a saját problémái és nehézségei.Az orvosinak és a tanárinak is.

A megoldás a mindenkori kormány feladata.
Tehát fogalmunk sincs,hogy mi lesz.

Hatodéves 2011.06.04. 11:52:38

@sztrugackij:
Igazad van, már megbántam, amit írtam.

De megoldás sose lesz, mert az egészségügy rendbehozása nem érdeke egy kormánynak sem. Határtalan pénznyelő, ráadásul az egészségügyi ellátás 10%-ban tudja befolyásolni a népesség egészségét, a többit az életmód, a csatornázási viszonyok és hasonló tényezők befolyásolják.

Vagyis irgalmatlan nagy pénzek befektetése után sem lesz összességében nagy változás. Az egyes emberek élete nem érdekli őket. Annyi magánklinika mindig lesz, hogy a felső tízezer luxus-ellátást vehessen magának és családjának.

Bocs, hogy ilyen negatív vagyok :( Be is fejezem az írogatást mára szerintem.

mákonya 2011.06.04. 12:11:39

@Hatodéves:
Előfordul néha az emberrel......, fel a fejjel. :-)

mákonya 2011.06.04. 12:22:16

A hálapénz már nagyon régi eredetű dolog és a társadalom tagjainak a háláját hivatott kifejezni. Szerintem ezzel nincs is baj, ha valaki úgy érzi, hogy szívesen adja, mert úgy érzi, hogy a másik fél többet tett, mint amit várt, akkor miért ne. Ez nem a lesajnálós kategória, hogy tudom mennyire alacsony a jövedelme és adok neki a megélhetésre, hanem így szeretném kifejezni az érzéseimet. :-)
Ettől még nem érzem úgy, hogy megvettem a lelkét ez csak a köszönet nyilvánítás egyik formája.

A korrupciós pénz már más, mert megvesztegetni az orvost, hogy pl.: engem vegyen előre, miközben a másik lehet, hogy betegebb nálam az több, mint gusztustalan ugyanúgy a zsaroló pénz is. :-(

2011.06.04. 14:56:32

@sztrugackij: Szerinted a véleményem Leroiról miben befolyásolja a fenti kommentem igazságtartalmát?

+Én nem kardozom helyette, mert mint te is elismered, nincs rászorulva. De arról nem én tehetek, hogy egyszerű kijelentéseket néhányaknak nehéz értelmezni.

sztrugackij 2011.06.04. 15:58:05

@Hatodéves: Na,erről még beszélhetünk,de jó pihenést!

epres négercsók 2011.06.04. 15:58:43

Elhiszem és megértem, hogy itt néhányan nincsenek kibékülve egyes kommentelők nem mindig szalonképes stílusával, de ettől függetlenül - ismételten, többedszerre - kérem az érintetteket, hogy a magánháborújukat ne ezen a blogon folytassák.

2011.06.04. 16:57:18

@sztrugackij: "Te elfogadnál orvosként hálapénzt?" Igen !
Tanárként viszont csak a virágot fogadtam el. Már nem vagyok tanár :-)

2011.06.04. 17:07:42

@Hatodéves: Leírtad a véleményed, jól tetted! Ne kell bánni. Bár én is voltam már úgy, hogy megnyomtam a komment küldése gombot, és vadul keresgéltem, hogy lehetne visszacsinálni. Nem sikerült.:-). Ha az én sulimban vamamelyik tanár laptopot akart volna kérni év végén, a kedves szülő jól szájba verte volna. Tehát ez is helyfüggő. A rossz tanár alig dolgozik. A jó mindig. Nyáron a szabadságukat adják ki, mivel máskor nem kivehető, és takarítanak, mert a fizetésük nekik sem elég semmire.

2011.06.04. 17:10:47

@adamantium: "ne ugorjon már orvos tanárnak és fordítva"
Igazad van, de szerencsére most olyanok a beszélgető partnerek, akiknek nem ez a céljuk, és értik a problémákat. Legalábbis én így látom.

sztrugackij 2011.06.04. 18:56:42

@epres négercsók: Ha újfent rám vonatkozna a kérés,megjegyezném,hogy apró kitérő volt csak a részemről.
Az általam kifogásolt hozzászólás azonban bármely blogon visszatetszést keltett volna,és hasonló reakciókat eredményezne.
Ha az ilyen stílust nem kifogásoljátok,legyetek elnézőek a reagálásokkal is.

Egyébként tévednék ha azt mondanám ,hogy leroi némileg kivételezett státuszt élvez ezen a blogon?

ropile 2011.06.04. 21:25:24

@Ingerlékeny Banya: nem kell feltétlen MO -on gyüjteni...

ropile 2011.06.04. 21:29:28

@kovi1970:
a logikus valasz az hogy nem.

viszont, ha az embereknek nem a nagy kozosbe kellene fizetni, ami megy a "kukaba", hanem kotelezoen privatlizalt penztarakba es azok fizetnek a korhazakat + allam az adobol, a postolo is "kifizetne", ill. ha nem is o, a biztositoja.

Dr.laikus PhD 2011.06.05. 06:28:35

@ropile:

Egyrészt a közös nem megy a kukába, hanem betegeket gyógyítanak belőle, más részt van módod külön biztosítást kötni.
Van biztosító amelyik gyógyító intézményt is fenntart.
Van amelyik szerződést köt a pénztáraddal (ami teljes egészében magán) és így kezel...

Tájékozatlan vagy!

(Csak megsúgom a biztosítónak is az éri meg, ha a nem beteg befizetéséből fizeti a beteg kezelését. Persze vigyáz az egyensúlyra. Erre való a biztosítás matematikus)

ropile 2011.06.05. 06:56:58

@Dr.laikus PhD:
Évek óta azt lehet hallani, hogy a TB alulfinanszírozott és a pénzeket nem megfelelően költik el. Tehát "megy a kukába".
Ha valami alulfinanszírozott, az eredendően veszteséget termel, a veszteség pedig hitelt felvételre "kötelez".

Nagyszerű, tehát ha én fizetem az államnak a TB-t és fizetem a magánbiztosítómnak is, akkor a magánbiztosítóm el fog látni. Pontosan "hol éri meg nekem", hogy fizessem az államot is?
Miért annyira idegen az ázsiai modell?

Dr.laikus PhD 2011.06.05. 07:27:05

@ropile:
"Miért annyira idegen az ázsiai modell?"

Azért, mert milliók halnak meg az ellátatlanság miatt.
Ott persze ebbe belenyugszanak, de mi nem vagyunk buddhisták....

A világon mindenütt drága az egészségügy és sehol nem fedezik a költségeket a befizetések. A GDP arányában az adott kormányok döntik el, hogy mennyivel járulnak hozzá a költségekhez.

Még van nálunk egy kis bibi. A felosztó kirovó rendszer egy meghatározott lélekszámra vetítve működőképes lehet.
Ezen mi túl vagyunk sajnos, ezért az óriási deficit.
Még van egy kis hibuci is benne...
Van kórház amelyik ugyanezen feltételek mellett is képes gazdaságos lenni, és van amelyik nem. Az utóbbinál kellene vizsgálni, hogy talán nem az orvostudományok doktorának kéne irányítania (menedzselni) a kórházat, hanem a működés logikáját ismerő jól szervező és a beszállítókkal jól tárgyaló üzemeltetőnek.

A betegellátás minőségét, a betegekhez való viszonyt kéne orvosnak irányítani és számon kérni. A tapasztalat az, ahol ez működik a beteg gyógyul és elégedett.

Dr.laikus PhD 2011.06.05. 13:08:54

@ropile:

beszelo.c3.hu/cikkek/autopalya-csomopontok-a-semmibe

Ez természetesen egy kritika, de példa az áttörhetetlen megegyezésre.

http://www.privátbankár.hu/cikk/egeszseg/az_imf_keret_jol_jonne_az_orvosok_berere_is_43314

ropile 2011.06.05. 13:42:06

@Dr.laikus PhD:
Ami az orvosok bérét illeti nem lehet vita tárgya.

Ahogyan minden "normális" szakmában a piac résztvevői, ha úgytetszik közösen határoznak meg egy átlagos bérszinvonalat. ( Hay grade ).
Teljesen biztos vagyok benne, hogy ez létezik az orvosi szakmában is. Magyarán viszonylag jól követhető, hogy hol milyen orvos kb. mennyit tud keresni.

Viszont, a béremelés nem szerencsés, ha egy adott hitelre támaszkodik, tekintettel, hogy munkatörvény szerint a fizetést nem lehet csökkenteni. Márpedig, ha a hitelkeret elfogyott és nincs egyéb bevétel, nincs más lehetőség, mint a leépítés / fizetéscsökkentés.

Az, hogy az SZDSZ -es kormányzat mit barmolt el és mit nem, nem tudom megítélni, legalábbis nem biztonsággal. Voltak olyan intézkedéseik, amiket értettem és jónak gondoltam ( vizit díj ) és voltak olyanok, amiket egyszerűen baromságnak lehetett kihirdetés elött és után titulálni.

Az, hogy ezt az SZDSZ így ( és nyugodtan mondhatjuk hibásan ) tette még nem jelenti azt, hogy az irány, amit vizionáltak hibás.

Én komolyan azt gondolom, ha egy szervezetnek kell fenntartania az egész ország egészségügyi ellátását az régen rossz.

De tényleg, nem akarok erről vitatkozni. Nem is értek az egészségügyhöz, én a piacon dolgozom és a piacról élek. ( nem, nem vagyok zöldséges ).

Azt elvárni egy korháztól, hogy nyereséget termeljen nevetséges. Azt a részét értem, hogy kellenek centralizált helyek ( divatosan súlyponti kórházak ), amik lehetővé teszik az életmentést. Ezeket közös kasszából kell finanszírozni. Ez a létminimum kell ahhoz, hogy bárki aki balesetet szenved ellátást kapjon.

Viszont én, mint adózó polgár, baromira nem akarom fizetni bárki apróbb / cseprőbb viszgálatát, gyógyítását. Ezért hajlandó vagyok a saját biztosítómnak fizetni azért, hogy Ő "gondoskodjon" rólam. Rendszeressen küldjön el szűrésekre, adjon életvezetési tanácsot és mittudom én. Azért, hogy Ő biztonságba tudja az "értékét" én pedig tudjam, hogyha valami bajom van, akkor csak elmegyek a biztosítóm álltal megnevezett korházba / orvoshoz elmondom mibajom és meggyógyítanak.
Természetesen nem annyiért, amennyiért a TB korházban. Többért, de ár / érték arányban jó vagyok, azt gondolom.

Az, hogy ebben a postban a tisztelt orvos kolléga előre megmondta mennyi az, ha ő operál épp ezt hozza ki belőlem. Ugyanis, ha engem a biztosítóm beutal egy korházba ott nekem
a) semmi fizetési kötelezettségem nincs
b) kinyalják a seggem, mert ha elégedetlen vagyok, akkor reklamálok a biztosítómnál, ami nekik bevétel kiesés lehet
c) bármi gondom van, felhívhatom a biztosítóm ügyeletesét, aki egy kedves ápoló képesítésel rendelkező hölcs / férfi és meg tudja állapítani pár kérdésből, hogy most komolyan bajom van, vagy rosszul aludtam, ezáltal nem kell kidobjak az ablakon 2 óra utazási / várakozási időt a háziorvosomnál.

És épp ezért mondom, hogy az, hogy a magyar eü több biztosítós jó dolog. És én ezért forszíroznám az ázsiai modellt. Ami ugyan nem emberbarát, de legalább a korházak tiszták, a várakozási idő sosem volt több 15 percnél a várólista rövid.

ropile 2011.06.05. 13:45:27

@Dr.laikus PhD:
a buddhisták épp az életet tisztelik :)

egyébként ezzel a kommenteddel nem akarok vitatkozni.
Én úgy látom, hogy egy korházat kell gazdaságilag vezetni ( ezt ugye egy orvos nem tud ) és orvosilag ( ezt ugye egy közgazdász nem tud ).

Dr.laikus PhD 2011.06.05. 15:22:46

@ropile:

Magán ellátásra köthetsz biztosítást, gyűjthetsz tőkét egészség pénztárban (amit befektetnek), van erre többféle megoldás.
Ezt talán nem sajátítja ki a kormány. :(((
Ennek utána nézhetsz.

Az, hogy reform címén ki mit akart,
csak azért másoltam be, mert a tanulmány 2098-as. Az akkori viták, egymást gerjesztő elutasítások csupán a liberális szóra, most visszaköszönnek.
Látható, hogy nagyon más megoldás nem létezik, persze leöntik az államosítás hablatyával, ami persze a rosszul működő központosított hatalmi gazdálkodásával eleve hamvába holt.

A másik cikk az orvosok közgazdasági gondolkodásának a csődje. A kívánság, hogy ne legyen államadósság, de a felismerés, hogy a másodlagos elosztás (ami nem újratermelő, mint az orvos, de nagyon fontos része a gazdaságnak) nem működik eredeti adóbevétel nélkül az orvosok számára kínai. A hitel nem megoldás.
Vagy a populista kívánság a másik oldalról hogy, a kivándorolt értelmiségi fizesse vissza a tanulmányai költségét.
Egyszeri bevétel, ami nem működik, hosszú távra tervezni vele nem lehet.

Az orvos gyógyítson.
Kevesen értenek a közgazdasághoz, de a közgazdász viszont képes megérteni a betegutakat, a betegek áramlását, szervezettségét, gyógyításuk költségeit.
Fordítva ez nagyon ritka. :-)

Nem rossz a szolidaritási rendszer, jelen helyzetben nyilván egy kiegészítő biztosítással. Nem nagyon látom másként európai mértékre, vagy megközelítőleg elfogadhatóvá emelni másként a még itthon dolgozók bérét.
A körülményeikről aztán még nem is gondolkodtunk. Én ezt már a létszámuk miatt visszafordíthatatlannak látom.

A súlyponti kórház előnye, hogy képes betegség centrumokat létre hozni, ahol a gyógyítás magas szintű.
Alapellátást kis kórház, noch dacu akár a háziorvos is képes ellátni.

Alapvetően egyet értünk ázsiát kivéve. :D
Nem szeretném karmikusnak elfogadni, hogy nekem nem jut az ellátásból, mert nincs elég pénzem, vagy éppen nincsen munkám.
Ázsia viszont kell, amennyiben udvariasak, türelmesek, mosolygósak és adott helyen nagyon tiszta helyeket képesek üzemeltetni.

ropile 2011.06.06. 04:03:02

@Dr.laikus PhD: magan biztositas: van, parkway hc. Nem olcso, de legalabb a munkahelyem fizeti egy reszet es en reszemrol elegedett vagyok.

'noch dazu' :)
Az -elvben- nem lehet karmikus, hogy nem jut ellatas, mer nincs penzed. Az alapellatas az itt is ingye' van ( legalabbis az allam atvallalja a terheket ).

En kb. 1 evig jartam a Laszlo korhazba, olvastad a hozzaszolasaimat, kicsit rosszmaju vagyok :)
Namarmost, a laszloban, akivel talalkoztam noverke, orvoska es egyeb alkalmazott mind emberseges volt, megkockaztatom kedves. Az epuleten latszott, hogy valami kukazott festekkel eppen lekentek es majd az egybentartja.

Azsiat beleertve is egyet ertunk... az azsiai rendszer nem jo es nem humanus. Ez tesz minket europaiva, de az azsiai es az europai, plane a magyar, kozott nagyon nagy tavolsag van. Siman meg lehetne talalni a kozeputat, vagy valami hasonlot.

btw, milyen orvos vagy? ( jo / rossz, szakterulet? )

Bocs az ekezetek miatt, ceges gepen nincs magyar fontkeszlet :)

Dr.laikus PhD 2011.06.06. 06:40:26

@ropile:

Laikus vagyok a javából...
Fricska a nicke, de azért szeretek utána járni állításoknak, mindkét oldalról.

Ritka betegségeim kapcsán ráadásul elég jól ismerem az egészségügyi rendszert. Ugyanúgy, mint neked, nekem sincsenek általában rossz tapasztalataim.
Ami van az egy-egy rosszul dolgozó nővér, fáradt orvos. Ez az élet minden területén létezik, a többség tényleg áldozatos munkát végez. Hálás vagyok érte - nagyon hálás - ezért érzem fontosnak, hogy laikus is legyen tisztában mindkét oldal nyűgjeinek, igazi valós problémáinak.
Van még egy kapcsolódás 97 éves anyám orvos. Majdnem leírtam, hogy volt, de maradt a zsigereiben, rémálmaiban, régi-régi emlékeiben. Soha nem szűnt meg segítővé válni...:)

Sok ponton kapcsolódom az egészségügyhöz, az igazságot akarom rigorózusan.
A tényeket.
A többi érzelem, tudatlanság és kiszolgáltatottság.
Sokszor közgazdasági részről az orvosok társasági szinten beszélnek néha vad zöldségeket aztán tényként okos köntösbe burkolva terjesztik. (tanulmányokat írnak róla)
A beteg meg a saját testéről sem tudja, hogy mi történik vele, hol vannak a szervei, alapvető egészségügyi ismeretei sincsenek.
Betegjogokról tud, de azt hiszi ez a számára kötelezettség nélküli.

Ezért vagyok itt több, mint egy éve. :)

Desiderata 2011.06.06. 08:19:42

@Dr.laikus PhD: Ha gonosz lennék, erre azt mondanám,hogy nem orvos vagy, csak szeretnéd annak láttatni magad.
De én egy angyal vagyok, megyek dolgozni. Pá.

Dr.laikus PhD 2011.06.06. 09:12:56

@Desiderata:

Ezt hol olvastad?

Nem vagyok orvos, ezt sokszor elmondtam, a nickem is erről szól?

Nem akarom magam orvosnak láttatni. Honnan veszed? Nem én akarom többnek láttatni magam, mint ami vagyok...
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása