Ez csak menstruációs görcs lehet

2011.05.13. 06:00

Még 2005 augusztusában történt az esetem: Egész nap dolgoztam, mintha semmi bajom nem lenne, este fáradtan hazaérve huppantam a székemre és a kedvenc "limonádé" sorozatomat néztem pihenésképp. Amikor a megérdemelt nyugalom után fel akartam állni a székből iszonyatos görcs állt a hasamba, pár perc után szép lassan elcsendesedett a fájdalom. Mivel elég magas a fájdalom tűrő képességem a kis görcsöket figyelmen kívül hagyva elmentem zuhanyozni és feküdni, készültem a másnapi robotra.

 


Pihenésem csak olaj volt a tűzre, mert ahogy megpihentem azonnal őrült fájdalom járta át a testemet és olyan görcsöket okozott hogy egész testemben fékezhetetlen remegést produkálva kínok kínját éreztem.


Hosszú percek szenvedése után hívtam át nyugdíjas ápolónő barátnémat aki be akart nekem adni egy Algopyrin injekciót fájdalom csillapításra, de előtte szeretett volna megvizsgálni hogy tulajdonképp hol is fáj, mi is fáj. De ahogy hozzáért a testemhez sírva könyörögtem ne érjen hozzám mert minden érintés lángolva fáj, így nem merte beadni a fájdalom csillapító injekciót, kihívta az ügyeletes éjszakai doktornőt aki szintén nem tudott megvizsgálni a folyamatos remegésem és elviselhetetlen fájdalmaim miatt, tanácstalanul álltak felettem mivel egyiköjük sem tudta mi lehet a kínjaim kiváltó oka. A doktornő végül hívta a mentősöket hogy szállítsanak be a kórházba hátha ott okosabbak.

 

A mentő nagy sokára ki is érkezett, de mivel ők sem tudtak megvizsgálni a kontrollálhatatlan remegésem miatt csak kérdezgettek: egyik célra törő kérdésük: -mikor volt az utolsó menzeszem?Mmikor mondtam nekik, hogy annak bizony már több éve, közölték velem akkor ez csak menzesz görcs lehet reggelre kiheverem.


No ezen az ügyeletes doktornő igen felháborodott és nagy veszekedés árán mégis rá vette a mentősöket ugyan vigyenek már be a kórházba szakorvoshoz.A kórházban sem tudtak megvizsgálni hiába veszekedett velem a nővér hogy ne rángatózzak nem értette meg, hogy nem tudom kontroll alatt tartani a rángást.


Végül több órás huza - vona után egy belgyógyász szakorvos a nyugdíjas ápolónő barátném unszolására megnézett mert hozzám érni nem tudott a fájdalmaim miatt- azonnali műtétet irt ki.Előkészítettek a műtétre aminek az eredménye : a begyulladt petefészkem begyullasztotta a vakbelemet ami begyullasztotta a hashártyámat ennek következtében elöntötte a hasüregemet a genny. Így a reggelt nem értem volna meg ha a mentősökre hallgatok és nem veszekszik velük a doktornő hogy ez nem menzesz görcs hanem valami komoly dolog.


Néha jó ha van protekciós ápolónő a közelben aki megmondja a dokinak mit csináljon? Ezért nem megyek orvoshoz mert ők is csak emberek akik tévednek még ha Istent akarnak játszani akkor is.

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SusanneF 2011.05.13. 06:58:25

Szegény Posztoló!
Vajon lesz-e a szakemberek közül,aki megérti,min ment kersztül,és nem hibáztatja semmiért?
Minden jó,ha a vége jó-szerencse,hogy nem történt targédia...

nokeka 2011.05.13. 07:12:24

Mert ugye mikor a beteggel fizikálisan nem foglalkoznak, akkor már nem is törődnek vele, igaz?
Vér és vizeletmintát biztos, hogy vettek. Amiből pedig rögtön látszott, hogy gyulladás van a szervezetben. A traumát kizárták az anamnézis alapján, bélvérzésre utaló jel nem volt, a máj és a vese funkciója megtartott volt, a hasnyálmirigy sem volt gyulladásban. A tünetekből adódóan a vese és epe kövességet is elvetették. A hasizmok fájdalmas, görcsös védekezése, a fizikális vizsgálhatatlanság meg egyértelműen akut has tüneteire utalt, ezért teljesen nyilvánvaló volt, hogy a hasban valahol (leginkább bél, vagy a genitális traktus jön szóba) gyulladás alakult ki. Életmentő célzattal fel kell nyitni a hasat. Az orvos ezt észlelte, a betegek felnyitották, a műtétet elvégezték.
Az már persze egy más kérdés, hogy ezzel a tettel egy hálátlan és arrogáns ember életét mentették meg.

nokeka 2011.05.13. 07:16:15

@SusanneF:
Egy dolog miatt lehet a beteget hibáztatni, az utolsó 2 sorért. De azért nagyon.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.13. 08:01:14

Tényleg nagyon sajnálom a hölgyet!
Megpróbálom a történetet a magam egyszerű észjárásához igazítani: Van egy akut hasi katasztrófa. Hozzáértő emberek tanakodnak, vitáznak, majd arra jutnak, hogy az állapot végkifejletét tekintve halálos. Beavatkoznak, megmentik a beteg életét. Ezt a beteg maga sem vitatja. Ugyanakkor olyan végkövetkeztetést von le a történetből, mintha azok az emberek ártottak volna neki.
Akárhogy csűröm-csavarom a történetet, nem tudom megérteni. Nem vagyok hozzá elég okos.

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.05.13. 08:09:33

Tessék szíves nekem megmondani, hogy egy petefészek gyulladás+vakbélgyulladás tényleg egy perc alatt jön ki? És tényleg akkora a fájdalom a hasüreg gyulladás, hogy nem lehet megvizsgálni? Teljesen komolyan kérdezem. Nekem még nem volt, mármint így együtt, nem tudom. Bár egyszer egyik vizsgán, azt hiszem matek volt, az egyik vádlim annyira bedurrant, hogyha hozzáérni nem lehetett, már a bőrérintése is nagy fájdalom volt.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.13. 08:13:48

@SusanneF: "
Minden jó,ha a vége jó-szerencse,hogy nem történt targédia.."
Azért itt más is volt, nem csak szerencse.
Volt emberi döntés(helyes), volt beavatkozás(sikeres). Elmozdulhatnál arról az álláspontról, hogy ami sikertelen az műhiba, ami sikeres, az meg szerencse.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.13. 08:15:34

@batgirl: Nem, nem egy perc alatt. Írja a hölgy, hogy jól tűri a fájdalmat, a kisebb görcsökre oda sem figyel.

Hatodéves 2011.05.13. 08:25:34

@batgirl:
Szerintem nem jön ki egy pillanat alatt. Egy kialakult hashártya-gyulladás nagy fájdalommal jár, belefér, hogy az érintés is rosszabbítja. Ugyanakkor hiányolom a lázat a történetből (persze lehet, hogy hidegrázása volt, attól reszketett).

Kifejezett tüneteket mutató gennyes peritonitist mindenesetre nem illik otthon hagyni (akarni) azzal, hogy menstruációs görcs. Ha a kiváltó okot nem is lehet fizikális vizsgálattal biztosan felismerni, főleg, ha a fájdalomtól nem lehet vizsgálni, de egy ilyen beteg azért szerintem valóban súlyos beteg benyomását kelti.

Hogyha hasizom-védekezés (defense) is volt, akkor végképp így van. Azt tudom elképzelni, hogy a posztíró egy kicsit "drámázott", ezalatt nem azt értem, hogy nem fájt neki nagyon, de lehet, hogy ezt úgy mondta el, vagy pánikba esett, hogy az a mentősökben azt a benyomást keltette, hogy ez inkább "hiszti". De ez hiba volt részükről.

A kórházi nem-megvizsgálással kapcsolatban viszont nokeka-val értek inkább egyet, a vérvétel is vizsgálat. Mondjuk az érdekelne, hogy mellkas-röntgen, hasi ultrahang történt-e. Azért az, hogy a műtét órákon belül megtörtént, nem azt bizonyítja, hogy le sem szarták. És nem hiszem, hogy a sebész döntését a nyugdíjas ápolónő barátnő befolyásolta, akinek egyébként minden tiszteletem a hősies barátságáért.

Hatodéves 2011.05.13. 08:31:20

@El Visco Stello:
Igen, ez is a baja az orvoslásnak, már mindenki elfelejtette (szerencsére!) azokat az időket, amikor a kizáródott sérv, a vakbélgyulladás halálos ítélet volt, a tüdőgyulladás, és a harántfekvéses magzat pedig közvetlen életveszély...

Már csak azt látjuk, amikor nem megy olajozottan valami. Ami sikerül, az természetes. Mondjuk én is így gondolkozom mindenről, a saját és mások teljesítményéről is, szóval nem megszólni akarom a dolgot, de a saját példámon tudom, hogy nem szerencsés. :)

nokeka 2011.05.13. 08:39:46

@batgirl:
Nem, órák, esetleg napok kellenek ahhoz, hogy egy kicsi gyulladás, ekkora hasi katasztrófát okozzon.

Itt arról lehetett szó, hogy a 2 szerv összetapadt, és mindkettőt egy nagy gennyes szövettörmelék vette körül. A sebész, a kivétel után rávághat a szervekre, ebből esetleg megállapíthatja, hogy melyik állománya semmisült meg jobban, gennyedt el, ezzel feltételezve, hogy abból a szervből indult ki a gyulladás.

Az akut has komoly, életet veszélyeztető helyzet. Sok kórok állhat a hátterében, de a lényegi tünettan nagyon hasonló; óriási fájdalom, összegörnyedő test, reflexes hányás, deszkakemény, betapinthatatlan hasfal. A vizsgálatok (minimum: vér és vizelet vizsgálat, ultrahang, rektális digitális vizsgálat...) döntik el, hogy ki az akit fel kell nyitni, és ki az akit nem.

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.05.13. 08:58:29

@Hatodéves: Te mikor leszel orvos? És hol?
:)Neved? Korod?:)

Hatodéves 2011.05.13. 09:09:33

@batgirl:
Fele királyságom annak, aki az első két kérdést meg tudja válaszolni :D A mikor?, az csak hiszti részemről (reméljük), de a hol?-ra jelenleg a "Valahol Budapesten" vagy az "under construction" a válasz ;)

SusanneF 2011.05.13. 09:21:22

@El Visco Stello: Mondhatjuk Isteni gondviselésnek is,ha úgy jobban tetszik.
Nagyon sarkítasz!
Te meg nem mondhatod,hogy nincs olyan műhiba,amiért ne lehetne orvosokat méltóképpen megítélni,számonkérni.

SusanneF 2011.05.13. 09:23:59

Mindenki köteles vállani annak következményét,ha dönt:jól,vagy rosszul...
Ennek az orvosi hivatásban különösen nagy a tétje...

Leroi 2011.05.13. 09:39:04

Hoppsza, a beteg által leírt "patogenézis" kissé sántít.
A petefészek-vakbél-hashártya-gennyes peritonitis mechanizmus nem pillanatok alatt kialakuló folyamat ám, ennek idő kell a kialakulásához...
Amúgy a deszkakemény has,a defense musculaire egy kézrátéttel kórismézhető, gyakorlott mentős ezt tudja és tolja is a hordágyat a beteg alá...
Fene tudja, mért kellett ennyit szarakodniuk a beteggel.

Egy posztot azért ne kezdjünk ennyire narcisztiukusan.
"Megérdemelt" nyugalom.
"L'Oréal, mert megérdemlem".

És:
"Ezért nem megyek orvoshoz mert ők is csak emberek akik tévednek még ha Istent akarnak játszani akkor is."

És kb. ezért jutottál el a gennyes hashártyagyulladásig, remélem érted...
Aztán véletlenül nem az ismerős ápolónő is műtött meg?
Megérdemelted volna.

Hatodéves 2011.05.13. 09:40:50

@SusanneF:
Sok döntés nem egyértelműen jó vagy rossz, mert az adott pillanatban az összes rendelkezésre álló információból sem lehet előre tudni, mi fog történni. Ez az emberi testre különösen igaz.

Ezért vannak szakmai szabályok, de ezek sem zárják ki azt, hogy a döntések utólag helytelennek vagy nem a legjobbnak bizonyultak.

Az orvosoknak ezért kell a szakmai szabályok betartásáról elszámolniuk és nem arról, hogy a beteg meggyógyult-e vagy rosszabbul lett, mert bár nyilván az a cél és akkor örül és elégedett az ember, ha a betege meggyógyul, jobban lesz, vagy legalábbis időben kiderül, hogy mi a baja; a műtét szövődménymentes lesz stb; de néha ez semmilyen szaktudással és odafigyeléssel sem biztosítható. :(

A konkrét történetben, amennyiben így történt minden, ahogy leírták, szerintem hiba volt a mentősöktől, hogy a helyszínen akarták hagyni.

A kórházban viszont meggyógyították egy betegségből, amibe orvosi kezelés nélkül meghalt volna. Ez teljesítmény, nem szerencse, emberek, például a sebész évek alatt megtanult és begyakorolt szaktudása, eszközök, gépek, infrastruktúra következménye és nem a vakvéletlené meg a gondviselésé.

Ha ezt nem látjuk be, akkor persze, hogy csak szidni fogjuk az egészségügyet. Ezért sarkítás. Emberileg érthető és jogos sarkítás persze, de a kép, ami ezáltal létrejön, a valóság torzítása.

Leroi 2011.05.13. 09:48:29

@Hatodéves:
Nézd, nem akarlak elkeseríteni, de amíg ilyen, a posztolóhoz hasonló egyedeket kell kezelnünk, addig szomorú az életünk és többen is meggondolják, hogy orvosira menjenek e.
A TV előtt tepsedő szappanoperafogyasztó tucatasszony, akinek csak akkor orvos az orvos, amikor elhanyagolt testét már halálos veszély fenyegeti ( a végén pedig mégis az ápolónő konyakpartnerét emeli a piedesztálra), nem is egy van.
És nekünk ezekkel kell naponta megbírkóznunk.
Ezért tart itt az egészségügy ahol tart...

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.05.13. 09:50:22

@Leroi: ne húzz velem ujjat, mert megjárod, rád uszítom a vérmacskámat:))

2011.05.13. 09:57:31

@nokeka: @Hatodéves: Teljesen igaz... a vér- és vizeletvizsgálatból a klinikai kép függvényében hozzáértő szemnek azonnal látszik az akut/krónikus belső vérzés (akut gasztrointesztinálisokra jellemző a csökkent hematokrit normál RDW-vel), a veseelégtelenség és az akut gyulladás (ultraszenzitív CRP). A menstruációs görcs egy egyszerű hormonszint-vizsgálattal kizárható, stb. Ennél többet nem nagyon lehet tenni vagy nem tenni. A mentősök talán hibáztak _VOLNA_, talán nem, de hogy kórházba került, azt is az ügyeletes orvos intézte el, ergo a rendszer működik. A "protekciós" (ezt nem értem, mert ha egy családtag kéri meg - tényleg, ők hol voltak? -, akkor is megnézhette volna a belgyógyász) ápolónő meg majdnem kinyírta az Algopyrin injekcióval, pláne ha drotaverint is ad mellé, mert akkor órákkal eltolta volna a kórházba kerülését.

Szóval a barátnő szerepének túlmisztifikálása nélkül is megfelelő ellátást kapott, több ilyen hálás beteg kéne...

Aliem 2011.05.13. 10:16:12

Valami elkezdődött az egészségügyben. Az alábbi cikk alapján úgy tűnik hogy a kocka el van vetve, az orvosok a politikusok kezébe helyezték a döntést. Kérdés hogyha rossz döntés születik vajon lesz e műhiba per? Vajon ki áll e a magyar társadalom orvosai mellet?

rendszeres kommentelőknek kötelező olvasmány!

www.medicalonline.hu/mi_ujsag/cikk/tobb_ezer_orvos_tavozhat_ev_vegen

fúj! 2011.05.13. 10:19:02

"a begyulladt petefészkem begyullasztotta a vakbelemet ami begyullasztotta a hashártyámat ennek következtében elöntötte a hasüregemet a genny" a medulla oblongatamat meg elöntötte az urina ami begyullasztotta a cortexemet...

2011.05.13. 10:29:18

@Leroi: Mivel Miklós már nincs itt, ezért a mai kérdés lehetne az is, hogy a kedves barátnő milyen betegséget óhajtott kezelni Algopyrinnel...?

ccke 2011.05.13. 10:34:21

A sztoriban egyedül a mentősök hibáztak VOLNA, ha egyáltalán ők döntöttek volna.
Az ügyeletes orvos megvizsgálta, beutalta a beteget, innentől a mentőnek el KELL szállítani.
Az hogy húzták a szájukat, megpróbálták bagatellizálni a dolgot az hiba, de nincs jelentősége, mert az ügyeletes orvos döntött.

A kórházban sajnos lehet, hogy az indokoltnál többet kellett várni, ehhez ideje hozzászoknunk, kevés az orvos, sok a beteg, lehet, hogy a másik vizsgálókban 3 súlyosabb állapotú beteget láttak el éppen.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.13. 10:40:26

@ReignOfdark: "milyen betegséget óhajtott kezelni Algopyrinnel...?"
Az eszköz határozza meg a célt: Az vót a hüttőbe.
Ennyire nem lehetsz kicsinyes:)))

Egyébként emberileg érthető a sztori. 2005 óta volt már néhány unalmas téli este. Az idősödő magányos barátnők összeülnek, beszélgetnek. Amikor már az összes brazil sorozatot kibeszélték, az összes csapodár macsót elítélték, előjönnek a régi emlékek.
"...és emlékszel, amikor hat éve megmentetted az életem?"

SusanneF 2011.05.13. 11:28:00

Hová tűnt Miklós?
Én azt gondoltam,csak aznapra köszönt el...
Homályosítsatok fel!

Frankeistein 2011.05.13. 12:17:15

"-mikor volt az utolsó menzeszem?Mmikor mondtam nekik, hogy annak bizony már több éve..."
most vagy én vagyok hülye, de ha már több éve nem menstruálok, akkor elmegyek orvoshoz, NEM???? kedves posztoló, csak egy ember hibázott: TE!

El Visco Stello (törölt) 2011.05.13. 12:38:51

@Hatodéves: Nem ...einstein, hanem ...eistein. Mindent nem tudhat.

Desiderata 2011.05.13. 12:42:57

Petefészekgyulladás magában sem szokott kialakulni órák alatt, ahhoz kell egy szép hosszú felszálló fertőzés, szintén minimum napok kérdése a hasüregi terjedés.
A sztori lehetetlen dolgot ír le.
Legközelebb értekezhetnénk a kétfejű vietnámi kisgyerekről, aki 1 hónap terhesség után APGAR 10-zel jött a világra?

Borcsika 2011.05.13. 13:04:52

@Frankeistein: talán nem lehet, hogy a hogy esetleg már klimax után van tehát elmaradt már a vérzése. az ugyanis nem derült ki a posztból, hogy az irója hány éves.

Leroi 2011.05.13. 13:09:55

@ReignOfdark:
Vielleicht der Katzenjammer, mein Herr...:)
Tényleg nagyon rejtélyes ez az ad-hoc barátnői kúra...:)

Leroi 2011.05.13. 13:10:50

@batgirl:
A cicád érdekelne, persze vér nélkül, ha lelet...:P

Leroi 2011.05.13. 13:11:51

Ha lehet...
/túl sokat leleteztem ma...:)/

Nivea 2011.05.13. 13:26:24

Nem az ilyen kicsit komolytalan ügyekkel kéne vitázgatni, hanem avval a szerencsétlen ember esetét kéne megbeszélni hogy mi lehetett a háttérben aki egy tályog miatt halt meg mert nem kezélték szakszerüen..

Ugyandehogy (törölt) 2011.05.13. 14:25:34

@Nivea: ő már nem tud ide posztot írni, úgyhogy ez sajnos nem fog menni.

Ugyandehogy (törölt) 2011.05.13. 14:26:17

@Frankeistein: esetleg utánaolvashatnál ennek a dolognak....
vagy szerezz egy barátnőt.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.13. 14:52:59

@Frankeistein: Amennyiben férfi vagy, nincs okod az aggodalomra, nem kell orvoshoz fordulnod. Teljesen normális, ha egy férfinak huzamosabb ideig nincs menstruációja.
Ha nő vagy - és klimaxon innen - akkor ez 60-70 hónapos terhességet jelent. Ez jelentős túlhordás, épp ideje megindítani.

2011.05.13. 14:56:39

@Leroi: Und was wäre, wenn es nicht Katzenjammer ist? Jó partik lehetnek ezek, intravénás metamizol, konyak, Szívek szállodája, Szülifeli, már várom az időskort.... :-) Ehhez még így egyetemistaként sem tudok sokat hozzátenni, pedig láttam már olyan bulikat, ahol több volt a tű, mint a fehér köpeny.

No, elég a rosszmájból, bitteschön :-)))

Nivea 2011.05.13. 15:47:49

@Babette_: Ez nagyon morbid volt..De inkább azon kéne beszélgetni, hogy hogy lehet hogy 6* volt kórházban-orvosnál és senki nem vette észre. A tályog a torokban nehezen észrevehető vagy szimplán nem nézték meg rendesen?

adamantium 2011.05.13. 16:40:11

"mondtam nekik, hogy annak bizony már több éve, közölték velem akkor ez csak menzesz görcs lehet reggelre kiheverem." most én vagyok hülye, a kedves levélíró, vagy a mentős aki egy több éve nem menstruáló nőnél menstruációs görcsre gyanakszik.
a mentő, hacsak nincs benne orvos, vagy mentőstiszt, nem utasíthatja vissza a beteg kórházba szállítását, mivel itt az indikációt egy orvos tette meg, azt a mentőstiszt sem bírálhatta volna fölül, tehát ez a rész kamu
a patomechanizmusról csak annyit, hogy minimum érdekes és forradalmasítja a peritonitisról eddig tudottakat

adamantium 2011.05.13. 16:41:00

@Nivea: mediastinitisben halt meg szerintem, amibe a Mayo klinikán is jellemzően belehalnak

Bikli néni 2011.05.14. 00:40:50

@El Visco Stello: Mivan?? Két napig nem jövök, és most csak kapkodom a fejemet. UGYE NEM ÜLDÖZTÉTEK EL MIKIT?!

Leroi 2011.05.14. 10:17:01

@Bikli néni:

Szió!;*
Mért, Miklós elment?:(

Mille38 2011.05.18. 08:02:14

nokeka 2011.05.13. 07:12:24 "a betegek felnyitották," Nyugtass meg, hogy ez azért csak elírás ;)

nokeka 2011.05.18. 09:38:12

@Mille38:
Megnyugtatlak, elírás. Mert igazából: megnyitották, majd bezárták... :)
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása