Rettenetes fájdalmaim voltak
Pár évvel ezelőtt a mellkas sebészeten operáltak, komoly műtétem volt. Az operáló orvosommal maximálisan elégedett voltam. Ellenben a nővérekről kivétel nélkül rossz a véleményem. Három hétig feküdtem bent, iszonyú kinjaim voltak. Ennek ellenére nem voltam hisztis, nem voltam követelőző, nem voltam türelmetlen. Viszont az alap dolgokat sem kaptam meg.
Este lett vége egy több órás műtétnek, három cső lógott ki belőlem. Éjszakára minden fájdalomcsillapító kiment belőlem, rettenetes fájdalmaim voltak, és az éjszakás nővér rám ordított, hogy megnyomtam a csengőt fájdalomcsillapítót kérve. Nem is kaptam reggelig.
Reggel lerakták a reggelit, hogy egyek. Meg nem tudtam mozdulni a vágástól és a csövektől. Ahogy volt el is vitték. A behelyezett branül három nap után begyulladt. Lázas voltam, kaptam antibiotikumot. Természetesen nem használt, mivel a branült kérésemre sem voltak hajlandók kiszedni még egy napig, pedig körülötte már piros foltok voltak.
Műtét után nem tudtam pisilni, természetesen ezért is én voltam a hibás. Urológust hívtak, aki nagyon rendes volt és beköttette a katétert. Csendben tűrtem amikor kiszedték a csöveket, de annyira fájt, hogy csorgott közben a könnyem. A nővér együttérzően megkérdezte: Síratom a csövet? Ha Anyukám nincs reggeltől estig mellettem bele sem merek gondolni milyen három hetem lett volna.
Időnként úgy kiabáltak a nővérek a betegekkel, hogy féltem. Amint lábra bírtam állni, napjaim nagy részét az erkélyen töltöttem, hogy nem is lássam mi folyik ott. Én még hagyján, 24 évesen, hozzátartozó segítségével elvoltam. De az idős emberek, akiknek már sem erejük, sem pénzük, sem reményük...
Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja Kórházértékelőnket!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
petya.bacsi 2010.12.03. 06:48:51
Pont egyik ismerőssel beszéltem erről, neki a felesége nővér. Nincs agyonfizetve - sőt! -, viszont végig ember marad a betegekkel, nem csapkod, anyázik, mivel bárki lebetegedhet. A munkájának él, elhivatott, Teréz anya típus. Sajnos a trehány - emberileg nulla - munkavállaló ha jól meg lenne fizetve sem végezne különb munkát.
Érdemes a főnővérrel "jóban lenni" ha már kórházban van az ember, az igazi "Hildegard" típusú főnővér az szereti a rendet, és keményen fogja a többi nővért.
Viszont aminek örülök, hogy lelkiismeretes orvosokkal találkoztál, és remélem azóta már teljesen rendbe is jöttél.
El Visco Stello (törölt) 2010.12.03. 07:34:04
Azt végképp nem hinném, hogy egy ekkora műtétet meg lehet úszni fájdalom nélkül. ...hogy lehet-e, kell-e, szabad-e csillapítani, nyilván a körülmények döntik el, de mindenképp el kellene magyarázni a betegnek.
Remélem, teljesen felépültél és jól érzed magad.
2010.12.03. 07:59:08
A neveletlen nővérek jelensége nyilvánvalóan létezik, fölösleges az egyébként gyakran valós kimerültségükre hivatkozni. Sajnos erre lehet számítani, de örvendetes, hogy végül a postoló felépült a komoly műtétből, ha jól értem.
IrishOak 2010.12.03. 08:24:51
Nem lehet kellemes fiatalon egy ilyen nagy szabászatnak alávetődni.
Azért a sok borzalmas nővér mégiscsak ott volt és a dokibácsik utasításait teljesítették is.Sajnos nem titok, hogy kevés a nővér,és egy-egy "húzós" helyen nem csak a könnyebb dolgokat végzik, hanem még sok súlyos beteg felügyelete is ólmos súly a vállukon.Van aki bírja, van aki kiakad.Ők is emberek.
A pisilés az alapfeladat egy műtét után...ezt sokan szokták sérelmezni, pedig létfontossága van.Ha egy nőnél a katéter levétele fáj,(stílusból ítélve nőnek tippelem a posztolót) az azért van, mert annyira szorítja, hogy tényleg borzalmas tud lenni.Pedig a fiúk inkább panaszkodhatnak!
A csövek nagyon ritkán nem randalíroznak- én még nem láttam olyat ami nem lett volna piros, vagy nem mozdult el.De szükség van rá,ha begyullad orvosolják.Persze, ha az ember le van gyengülve nem biztos az azonnali siker...
A fájdalom csillapításról nem tudok sokat, de azt igen, hogy pár órát várni kell, és utána is nézik, hogy mennyi időnkét hoznak újabb adagot.
Remélem azóta teljes a felépülés,és jó egészséget kívánok.:-)
fullfruit 2010.12.03. 08:40:47
Irise 2010.12.03. 10:28:58
Nagyon kivancsi lennek,hogy mi volt a nagy mellasmutet egyebkent.
A csovek kivetelerol sajnos csak az orvos donthet, ha pedig megkapta a max adag fajdalomcsillapitot,akkor necces az ugy - mutet utani ejszaka, monitor nelkuli osztalyon rizikos kabito fajdalomcsillaptot adni, konnyebben kialakulhat legzesleallas, ami azert ugye szignifikansan komolyabb,mint a fajdalom.
Kateter: kellemetlen,valoban tud fajni is, de ha kell,hat kell. Ha nem tud pisilni, egy ido utan a vizelet pang az ureterekben, es a nyomas karosithatja a veset is. Erdekes lehet tudni,hogy 200 evvel ezelott,mikor meg nem volt kateterezes, ebbe siman meghalt volna a beteg es szornyu kinok kozott. Ma meg mar milyen egyertelmunek vesszuk ezt is.
flora.a 2010.12.03. 10:49:57
Borcsika 2010.12.03. 10:53:46
Én is megtapasztaltam a jó és a rossz oldalát is ennek, ugyan a szülészeten. Akik normálisak voltak, azoknak mindegy volt, hogy nappal van, vagy éjszaka, de a modortalanokkal nem volt mit kezdeni, maximum igyan olyan stilusban kellett velük társalogni, ahogy ők közelitettek irányunkba. A legdurvább az a császármetszés után volt az őrző, ahol az éjszakás nővérnek 2 úránként kellett fájdalomcsillapitót adagolnia, és tisztába tennie, mert nem mozdulhattam. Olyan ordenáré volt a stilusa, hogy megkérdeztem, mikor lesz a váltás, mire közölte, hogy reggel 6-kor, de ne legyenek illúzióim, mert a váltótársa még ennyire semlesz kedves.
Igaza volt, mert bár minimum 12 órát kellett volna feküdni a spináris érzéstelenités miatt, ő 10 órakor kiparancsolt az ágyból, (9,5 óra elteltével), és közölte, hogy nem fog engem többet tisztába tenni, elég felnőtt vagyok, és megtehetem magam is. Menjek, mosakodjak le, és frissen várjam az újszülöttemet. Ekkor lépett be az anesztes orvos, aki jött megnézni, mizu van, de addigra már késő volt, mert a nyanya kikeltett az ágyból. Meg is lett az eredméyne, egy hetes kinzó fejfájás, és azóta havi rendszerességgel migrénes rohamok.
Irise 2010.12.03. 11:04:01
mokkaczuka 2010.12.03. 11:04:04
Borcsika 2010.12.03. 11:09:28
El Visco Stello (törölt) 2010.12.03. 11:13:39
Nem én vagyok, hanem én 2010.12.03. 11:14:49
Mert képzeljétek el a fájdalom teljes hiányát, amikor szeleteled a hagymát, de a késsel megvágod a kezed, ám mivel fájdalmat nem érzel, ezért egy vágás helyett többször metszel bele a kezedbe, persze egy idő után észreveszed, hogy valami nem stimmel, mert piros lesz a hagyma... :)
Egyébként létezik ilyen betegség (nagyon ritka), amikor a fájdalom receptorok hiánya miatt a teljes testre kiterjed a fájdalmas ingerekre korlátozódó érzéketlenség, illetve idegsérüléseket követően alakulhat ki regionálisan, de ebben az esetben természetesen mozgás és egyéb szenzoros érzéskiesés is megtalálható.
A fájdalom ingerből keletkező ingerület, annak központi idegrendszerbe történő befutása, felszállása, és több szinten való szűrés (mert nem az összes fájdalmas ingert éljük meg fájdalomként), valamint tudatosulása, a fájdalom érzet kialakulása, illetve ennek hatására kialakuló motoros és vegetatív viselkedésbéli válaszok számomra az egyik legszebb anatómiai és élettani folyamatot jelentették... Ez tényleg gyönyörű...
Tudtátok, hogy a fájdalom érzet 2 komponensű? Mert 2 eltérő sebességgel felelős rost szállítja a perifériáról a központba az ingerületet. Az 1. komponens gyors idegvezetés mellett hirtelen, éles, hasító fájdalomként jelentkezik, míg a 2. komponens csak ezután tudatosul, hosszú, tompa, lüktető fájdalomként... Majd figyeljétek meg!... :)
És azt tudtátok, hogy nem véletlenül simogatjuk a fájdalmas inger helyén a bőrünket, ezzel is csillapítva a fájdalmat? Azért mert a gerincvelőben a fájdalmas és tapintó ingerületek közös idegsejteken kapcsolnak át, amik egymás egymás működését gátolják, így ha fokozzuk a tapintásból eredő ingereket, akkor a fájdalom elnyomható (kapu mechanizmus)
A fájdalom egy nagyon fontos jel! Jó ha van, nélküle nem tudnánk létezni. Viszont fontos a megfelelő mértékű csillapítás, ami a betegek kezelésének egyik legnehezebb faktora is.
A fájdalom nagyságának felmérésében a vizuál-analóg skálát használják. Egy kb. 10 cm hosszú csíkot, ami egyenlő részekre van felosztva, ezen a beteg bejelölheti, hogy mekkora a fájdalma, ha a csík egyik vége a teljes fájdalmatlanságot jelenti, a másik vége meg az elképzelhetetlen legnagyobb fájdalmat. A fájdalomcsillapítás hatásosságának követésére tökéletes a módszer.
A fájdalom csillapítás során meg kell különböztetni akut illetve krónikus fájdalmat, kis, közepes, erős fájdalmat, valamint tényleges fájdalom inger okozta vagy ún. neuropáthias (amit a fájdalompálya sérülése okozza, pl: idegsérülések, központi idegrendszeri betegségek, diabeteszes fájdalom, fantom fájdalom...) fájdalmat.
A csillapításban non-szteroid gyulladás és fájdalomcsillapítók (acetil-szalicilsav, metamizol, ibuprofen, diclofenac...) akut ill. kis-közepes fokú fájdalomra (ízületi panaszok, fogfájás, felületes sérülések, vesekövesség...) adandók. Hatásukat a COX enzimrendszer blokkolásával a gyulladáscsökkentésen keresztül vezet a fájdalom csillapodásához) Mellékhatásaik (pl: gyomorfekély, máj és vese károsodás...) miatt szedésük 2 hétnél tovább nem ajánlott.
Az szerves illetve szintetikus opioid (morfin, fentanil, oxicodon, hydrocodon (Dr. House is ilyet nyomott), buprenorfin...) fájdalomcsillapítók akut és krónikus, illetve erős fájdalomra (trauma, szívinfarktus, tumoros fájdalom...) egyaránt adhatóak. Direkt hatásuk az idegsejtek un. opioid receptorain keresztül érvényesül, míg indirekt hatásuk a szervezet saját leszálló fájdalomcsillapító rendszerének fokozásában nyilvánul meg.
Neuropathias fájdalomra speciális gyógyszerek jönnek szóba: antidepresszánsok, antiepileptikumok...
Ha valaki idáig eljutott az olvasásban, akkor elárulom neki, hogy a fájdalomcsillapítás nem könnyű dolog, rengeteg mellékhatásuk lehet (pl: morfinszármazékok a légzőközpont gátlása révén leállíthatják a légzést), könnyű őket túladagolni, ráadásul egyes opioidok függőséghez is vezethetnek (lásd: Dr. House). Éppen ezért a mellékhatásoktól való félelem a fájdalom csillapításának elégtelenségéhez vezethet. Ráadásul az emberek fájdalomküszöbe, fájdalom tűrő képessége különböző, ezért mindenki máshogy reagál a fájdalomcsillapítókra. A nők nehezebben tűrik az akut fájdalmat, míg a férfiak a krónikus fájdalmat bírják nehezebben elviselni. A terápia személyre szabott, és egyáltalán nem egyszerű!
A végére pedig egy érdekesség: a fájdalomingert érzékelő receptorok blokkolása a jövő fájdalomcsillapító gyógyszereinek új generációját jelentheti. Ennek kutatásában a kapszaicinből (az erős paprika hatóanyaga) kifejlesztett hatóanyagok révén magyar kutatók járnak az élen... Hamarosan új gyógyszert adhatunk a világnak... :)
MagyarZizzi (törölt) 2010.12.03. 11:47:12
Végigolvastam, köszönöm szépen, tényleg érdekes volt. :)
Nem akarok hülyeséget beszélni, de ha jól tudom, akkor a műtét után a fájdalomcsillapítás nem úgy megy, hogy amikor fáj, akkor kapsz gyógyszert, hanem ezeket az erősebb fájdalomcsillapítókat csak bizonyos idő elteltével lehet újra beadni. Mondjuk négy óránként, de két óra alatt kimegy a hatása, és akkor hiába kéri a beteg, nem szabad neki adni még két óráig.
HellsAngel 2010.12.03. 11:51:03
Irise 2010.12.03. 11:55:43
huncut 2010.12.03. 12:02:06
tbjárulékfizető 2010.12.03. 12:04:06
Olyan helyen kell kezeltetned magad, ahol jól fognak foglalkozni veled. Egy mellkasi műtét nem napi rutin, előtte érdemes eziránt is érdeklődni.
Nekem is volt mellkasi műtétem, ( Onkológia, Kék Golyó utca)semmilyen gondom nem volt a fájdalom csillapítással. Inkább én kértem kevesebbet, mert nem jó az opiátok utóhatása ( hányinger, depresszió)
Jó hatású az önszuggeszció is, pl 100-tól visszafelé számolok egyesével. Egy betegnek ilyesmire is fel kell készülnie. Helyetted senki nem viseli a fájdalmat, helyetted senki sem gyógyul.
A hisztit sem a szobatársaid, sem a nővérek nem viselik jól, némi önfegyelemre is szükség van. Gondolom, még a szülés is előtted van. Azt is neked kell elvégezni, lehet bármilyen új megoldás, a munka a tiéd lesz. Vannak önismereti könyvek , különböző technikák is megtanulhatók belőlük, ajánlom a későbbiekre és egyúttal hosszú életet kívánok neked.
meg6ó 2010.12.03. 12:25:38
Érdekes volt amit írtál, de azért a fájdalom, fájdalom marad. Azt viszont csak a beteg érzi. A nővérke meg ne visongjon, azért van ott.
2010.12.03. 12:26:58
A fájdalom-kapu elméletet kiegészíteném annyival, hogy léteznek bizonyos akupresszúrás pontok, amelyekkel szintén, mechanikusan csökkenthető a fájdalom. Nekem most nő (rossz irányba) az egyik bölcsességfogam, rettenetesen fáj - hiszen be-begyullad -, főleg hidegben, tehát friss tapasztalatból beszélek. Az arcon három pár kapu-elmélet alapján működő fájdalomcsillapító pont van, könnyű őket kitapintani. Kettő a szemöldök orr felé eső végén, kettő a járomcsont orr felőli, alsó részén és kettő a szemfogak vonalában az alsó állkapcson. Pár másodpercig erősen nyomva elviselhetetlen fájdalmat érzünk, ezt többször ismételve viszont sikeresen elmúlik a kiindulási fájdalom. Ezt még egy természetgyógyásztól tanultam.
vakvarju 2010.12.03. 12:27:32
meg6ó 2010.12.03. 12:44:08
Ő is kórházban van.
Irkutszk 2010.12.03. 12:46:29
Illetve (arra már nem emlékszem, hogy ezen kutatás alatt, vagy ez teljesen független történet) volt egy bácsi, aki a hasi műtéte után nem kért fájdalomcsillapítást. Kérdezték tőle a nővérek, hogy de bácsi, hát nem fáj? Mire a válasz: Na de kérem, műtétem volt. Az a dolga, hogy fájjon.
Ez utóbbi történet azt is eszembe juttatja, hogy milyen fontos, hogy legyen fájdalomérzetünk. Ami fáj, arra jobban odafigyelünk, vigyázunk rá.
@miklos.rabai: Köszönöm, engem nem tanítottak a simogatás fontosságára, illetve hatásaira, irigykedem :P
meg6ó 2010.12.03. 12:50:17
És mit csináljon az az ember aki alig, vagy egyáltalán nem érez fájdalmat?
Vagy mint én, aki sokkal később veszem észre, hogy fáj, mint a többség általában?
indiscriminating power 2010.12.03. 12:52:33
A betegápolói foglalkozás szinte a szadistáknak lett teremtve.
"You ought to be shot... or stabbed. Lose a leg. To be a surgeon, you know? Know what kind of pain you're dealing with. They make psychiatrists get psychoanalyzed before they can get certified... but they don't make a surgeon get cut on. That seem right to you?"
:)
Irkutszk 2010.12.03. 12:54:46
fehéregér 2010.12.03. 12:56:45
Én is voltam gerincproblémával tökéletesen kiszolgáltatott egy rakás idős nénivel egy kórteremben, mélységesen felháborított, hogy az idős emberek szó szerint féltek a nővérektől. Nem mertek éjszaka csengetni, meg ilyenek. Hát én csengettem helyettük is, és minden alkalommal rendre utasítottam a nővéreket, ha nem korrekt hangnemben beszéltek a kiszolgáltatott betegekkel. Amikor lábra tudtam állni, segítettem, amit tudtam.
meg6ó 2010.12.03. 12:57:54
Én így jól érzem magam. Egyszer, majdnem levágtam az ujjam. Ha nem láttam volna, hogy csinálom, sosem veszem észre. (ez persze túlzás), csak a varrás után kezdett el fájni. A doki azt mondta, hogy adott helyi érzéstelenítést. Mondom jó, az majd utána jön...
Piraeus 2010.12.03. 12:59:03
Dr.laikus PhD 2010.12.03. 13:02:22
"És mit csináljon az az ember aki alig, vagy egyáltalán nem érez fájdalmat?"
Nagyon kell vigyáznia és figyelni magára.
Kellemetlen egy állapot...
"Vagy mint én, aki sokkal később veszem észre, hogy fáj, mint a többség általában?"
Magasabb az én fájdalomküszöböm is az átlagnál, de nem később veszem észre.
Az inger jelentkezik, de bírom.
Ha az inger auftaktnyit késik, vagy még többet akkor neked is fokozottan kell vigyázni.
meg6ó 2010.12.03. 13:05:04
Miért gondolod, hogy nem érdekel? Csak nyugtáztam, hogy nekem jó így.
@Dr.laikus PhD:
Köszönöm a jó tanácsot, megfogadom.
Tita nick 2010.12.03. 13:06:05
2loud4you 2010.12.03. 13:09:46
Dr.laikus PhD 2010.12.03. 13:13:48
Hát lelked rajta.
Nagy műtéteknél a beteget felébresztik, megnézik az életfunkcióit elindult-e aminek el kellett, mennyire fáj, stb.
aztán megkapja éjszakára ha minden rendben van a maga fájdalomcsillapító adagját. Erre nem szoktak emlékezni már.
Éjszaka egyébként is minden jobban fáj, semmi más inger a fájdalomról nem tereli el a figyelmet.
Ordibálás persze nem gilt. Habár sebészeten a nővérek kissé katonásak az azért disznóság, ha nem csillapítják a fájdalmat.
Különben ez magyar sajátosság. Külföldön nem akarnak semmit megállapítani a fájdalom nagyságából, nem tűrik és nem szeretik ha a betegnek nagy fájdalmai vannak.
Csillapítják - szerintük gyorsabban gyógyul.
Semper Fidelis 2010.12.03. 13:14:33
Irkutszk 2010.12.03. 13:15:02
- Abnormálisan működöm, mit tegyek?
- Menjen el ide és ide, itt tudnak magán segíteni.
- Ja, nem mondtam, hogy változtatni is akarok rajta!
- Akkor minek kérdezi?
... De szerintem hagyjuk. Én nem vagyok orvos, Önt pedig nem érdekli annyira a problémája, hogy megmutassa egy szakembernek.
El Visco Stello (törölt) 2010.12.03. 13:18:03
Bikli néni 2010.12.03. 13:19:31
meg6ó 2010.12.03. 13:21:17
Háát, ahogy így elnézem nem szeretném, hogy Ön legyen a "nővérkém", amikor megmutatom a problémámat egy orvosnak.
Bár a határozottságot azt szeretem. Vagy mégsem? :)
igazságos 2010.12.03. 13:26:34
Bikli néni 2010.12.03. 13:31:17
meg6ó 2010.12.03. 13:39:46
oops...
@El Visco Stello:
Oké, de a levest át lehet ízesíteni. A levágott végtag meg legfeljebb a kutyusoké.
meg6ó 2010.12.03. 13:52:46
És a levágott csirkelábat?
Irise 2010.12.03. 14:12:52
@El Visco Stello: Szerintem az,hogy felteteleztem,hogy a beteg komoly problema miatt sir, inkabb arra utal,hogy tobbet torodok a beteggel,mintsem arra,hogy hanyag lennek. Nem tudom,mi tortent veled az elmult napokban,de ritka gonosz vagy, ideje lenne magadba szallni.
Fruka1 2010.12.03. 14:23:33
És ami még szomorúbb, hogy az emberek egy része ad egy kis pénzt azért hogy legalább azt megcsinálja amit kötelező a nővérnek, de egy része még ezzel sem hajlandó elvégezni. (közeli példa, de most ezt nem írom le)
Sok a munka, beteg? Persze, de ezért még ember maradhatna, és nem egy kiskirályt játszana a területén. Mindig felmegy a pumpa bennem, ha olvasom az ilyen történetekben a hozzászólásokban azt, hogy szegény nővér, orvos, milyen kevés a bér, sok a beteg stb.
De ez nehogy már értelmes magyarázat legyen azokra a mulasztásokra, melyeket nem kéne elkövetniük! Ez egyszerűen NEM igaz.
Ilyen alapon a takarítónő se végezze el a feladatát a munkahelyén maradéktalanul, mert micsoda sok a takarítási feladat, a pénztáros pedig csak minden második embernek számolja ki a kasszánál hogy mennyit is fizessen az élelmiszerért, és satöbbi.
Szóval szerintem NE essünk a ló tulsó oldalára át, ezzel együtt én sem vonom kétségbe azoknak az emberséges nővéreknek a teljesítményét, akik még hajlandóak elvégezni a feladatukat a munkahelyükön a kevés bérért is.
Irkutszk 2010.12.03. 14:40:37
2010.12.03. 14:44:55
ma21 2010.12.03. 14:51:36
Minerva12 2010.12.03. 15:01:22
Mi a teendő? beszerzel magadnak fájdalom csillapítót előre.
Nem a kis hagyományos Algopyrint.
Felkészülsz a legrosszabbra.
Nincs más.
tocibacsi 2010.12.03. 15:03:45
Minerva12 2010.12.03. 15:08:59
Ja és vezessék be az eü-ben a panaszkönyvet!
Friedman 2010.12.03. 15:41:29
Ne legyenek illúzióink, a hálapénz már lényegében most is részben fizetőssé tette az egészségügyi ellátást. Mennyivel jobb lenne, ha ez szabályozottan történne. Ráadásul így is megfizetjük a szolgáltatást elég alaposan, évi 700 ezer Ft-om megy csak az állami egészségügyi ellátás finanszírozására. Ebből bőven tudnék olyan biztosítást kötni, amivel bármelyik magánkórház luxus szinten szolgál ki.
felka 2010.12.03. 15:55:53
pifu77 2010.12.03. 16:08:24
2010.12.03. 16:11:03
Irkutszk 2010.12.03. 16:18:56
El Visco Stello (törölt) 2010.12.03. 16:33:48
Kíváncsi voltam, hogy hogyan jössz ki egy olyan szituból, amit te néztél be nemkicsit, nagyon. Megmondom a frankót, nagy összegben fogadtam volna a végeredményre és nyertem volna.
"Ja, hogy elnéztem? Bocsikácska! Ezesetben a posztoló méghülyébb."
Ha filozofikusabb hangulatban lennék, levonnék egyéb következtetéseket is orvos-beteg viszonyról. Nem teszem.
Inkább ringatom magam abban a hitben, hogy ennek nem a szakmádhoz, hanem a személyiségedhez van köze.
Irkutszk 2010.12.03. 16:45:57
Szerintem is negatívan állsz hozzá az itt posztoló orvosokhoz, főleg Irise-hez. De ez szigorúan a magánvéleményem, ahogy az is, hogy jobb lenne, ha ezt nagyon gyorsan befejeznéd, mert az egész blogot elrontja. Intézzétek el magánlevelezésben, a posztoknak ehhez (szintén magánvéleményként) semmi köze.
Irise 2010.12.03. 17:00:44
A gyakorlatban eleg nehez azt is "lepontozni", hogy ki a morfinfuggo, es kinek van valoban fajdalma.
A multkor volt fiatal ferfibetegem, uvolt a fajdalomtol, mento hozta be,mar ott kapott morfint, fetreng, mondja,hogy a lumbaris gerincszakasza faj - nekem nem vagott egybe a kep a tortenettel, foleg,mert azt is mondta,hogy egy napja nem tud jarni, ki se mozdul otthonrol - ekkor megkerdeztem,hogy akkor miert havas a nadragszara....
lenyeg,hogy drogfuggo volt,aki ennel a pontnal nekem jott.
Szoval nehez, nehez ez a fajdalomcsillapitasos moka.
2010.12.03. 17:24:07
Ugye ott van az SZTK is, ott meg a párom fogaival bántak el csúnyán. A fogakért fizetni kell, ez az élet rendje. Nekem meg el kéne gondolkodnom egy éjszakai tescozáson, ha gyorsan levizsgázom :-)))
Exploiter 2010.12.03. 17:26:51
A családomat sokkal jobban megviselte a dolog, de nekem kb csak a jó emlékek maradtak meg:
- morfium gericbe, az a tuti :)
- huszonéves szöszi nővérke a szivacsfürdővel (legjobb)
Ja, meg mivel nem rinyáltam mindenért, csak ha tényleg gáz volt, teljesen kedves volt mindenki, azokat szívatták, akik percenként üvöltöztek valamiért.
B a man. Ha lány vagy, akkor nem aktuális.
2010.12.03. 19:51:38
Irise 2010.12.03. 21:55:46
Hatodéves 2010.12.03. 22:05:04
Mondjuk nekem kb. nulla a fájdalomtűrő képességem, ha bármim egy picit is fáj, pocsékul érzem magam, egyszer pedig volt bennem két varrat pár napig, és szinte nem is tudtam másra gondolni, mint arra, hogy azok a szar fémek bennem vannak, és a testem integritása meg van sértve, és nem tudom kivenni, úgy éreztem magam, mint egy csapdába esett állat...
Szóval vannak ilyen emberek is. Még azt sem mondom, hogy nem vagyok hisztis. Ugyanakkor azt is tudni kell rólam, hogy nem lehetek annyira rosszul, nem fájhat semmi annyira, hogy ne végezzem el a munkám, sosem adom fel vagy ilyesmi, de igenis a legkisebb fizikai ártalom elég hozzá, hogy csöndesen utáljam az egész életemet...
És a fogorvosi kezelés kínzás, az tuti.
Nem én vagyok, hanem én 2010.12.03. 22:11:05
Teljesen igazad van! Na, ezert igyekszem nekik egy kicsit mashonnan mutatni a dolgokat! Csak az a nehez, hogy nekik is erdekes legyen, de eddig ugy nez ki nem olyan rossz, amiket irok. Ma is legalabb 6-an elolvastak... :)
Irkutszk 2010.12.03. 23:11:03
Majd ha Irise fog beleszólni El Visco Stello szakmájába kívülállóként és kritizálva minden egyes mondatot, majd akkor El Visco Stellonak adok igazat.
Irkutszk 2010.12.03. 23:14:12
Irkutszk 2010.12.03. 23:16:51
tódór piroska 2010.12.03. 23:45:23
Teljesen egyetértek abban, hogy a fájdalomérzet nagymértékben szubjektív dolog, nagyok az egyéni különbségek, és függ a szocializációtól. Néhány éve láttam egy dokumentumfilmet (talán a Spektrum csatornán) arról, hogy egyes afrikai törzseknél hogyan végeznek (többek között koponya-) műtéteket. Hát, nagyjából konyhakéssel és egyéb "multifunkciós" eszközökkel (kalapács, véső, fúró...), mindenféle érzéstelenítés nélkül, éber tudatú betegeken, akik mozdulatlanul, (jaj)szó nélkül tűrték a beavatkozást. A kérdésre, hogy nem fájt-e, azt válaszolták, hogy dehogynem, de a fájdalommal nem kérkedni kell, azt inkább eltitkolni, palástolni illik, és különben is, ha üvült vagy vergődik, attól nem fáj kevésbé.
@Irise: Igazán nem kekeckedni akarok, csak félve megkérdem, hogy Angliában nem fűtik a mentőket?
Irise 2010.12.04. 09:53:31
2010.12.04. 12:56:16
2010.12.04. 12:58:22
Irise 2010.12.04. 18:39:05
Sajnalom,hogy te is ebbe a csoportba tartozol. Hiszen,ha nem ebbe tartoznal,mar reg abbahagytad volna a gagogast a stilusomrol.
2010.12.04. 19:50:29
Irise 2010.12.04. 20:20:16
2010.12.04. 20:44:41
Irise 2010.12.04. 20:58:57
szabidoki 2010.12.04. 21:19:49
Irkutszk 2010.12.04. 21:34:08
adamantium 2010.12.04. 21:35:04
adamantium 2010.12.04. 21:44:13
igazán nagy csapást a röghözkötés jelentett, akkor aki tehette elmenekült, persze aki itt maradt annak a nyakába szakadt a munka mert nem volt utánpótlás, se magyarországi se külföldi, mert hát valljuk be, melyik az a hülye erdélyi vagy kárpátaljai aki mehet németországba 3600 euró bruttóért, de nem teszi hanem magyarországra jön 129 ezerért, amikor ráadásul a magyar állam a diplomáját sem hajlandó elismerni vagy csak hónapok évek, különbözeti vizsgák árán.
ezzel elindult a lavina, mert a következő 10 évben kétszer annyi orvos megy nyugdíjba mint általában (egyrészt a magyarországon végzett évi 1000 másrészt kezdenek nyugdíjba menni a 90-92 közt ezrével magyarországra települt külföldön végzett magyar orvosok) ez a kivándorlás nélkül is súlyos probléma lenne, de így meg katasztrófa lesz. nem baj majd csak lesznek hülyék akik idejönnek 90 ezer nettóért gürizni, csak azt nem tudom honnan.
Hatodéves 2010.12.04. 21:51:39
Ez igaz, és nagyon érdekes volt olvasni. Ez alapján logikus, hogy a fájdalomra adott reakciót lehet tanulással, önuralommal befolyásolni, de nem ez a lényeg, szerintem.
Ha van mondjuk egy tumoros betegem, akkor az lenne a célom, hogy ne fájjon neki, nem az, hogy viselje szó nélkül a fájdalmat. Inkább mutassa ki, csak tudjam, hogy fáj neki, mert csak akkor tudok segíteni.
És tudom, hogy a fájdalomérzetet is sok minden befolyásolja, lelkiállapot, a fájdalom oka (ha nem tudni az okát, vagy nagyon rossz oka van, akkor sokkal jobban fáj), a tudat, hogy van-e segítség (sokszor már a gyógyszer lenyelése is enyhít, mert a placebo-hatás rögtön működésbe lép, nálam legalábbis biztosan). És persze lehet tudatosan is befolyásolni valamennyire, mélyen lélegezni, szuggerálni stb.
@Irkutszk:
Azért ez nem igaz minden fájdalomra, de addig jó, amíg ezt nem tudja az ember.
A fogorvos miatt bocsánat, az én doktornénim évek óta kezel és nagyon rendes, de én azért rosszul viselem a fogaim nyúzását-fúrását :)
szabidoki 2010.12.04. 22:02:39
Irkutszk 2010.12.05. 01:46:50
A fogorvostól pedig annyi ember fél, hogy én ezért szerettem volna az élét venni ezen félelmeknek (a publikumnak szánva hozzászólásomat inkább, mint személyesen neked).