A betegeken spórolnak?
![](images/comment.jpg)
![](images/date.jpg)
Tervezett /várólistás/ csípőműtétre készültem tél végén. A kórházba két hétnél nem régebbi laborlelettel kellett jelentkezni a műtétet végző kórháznál mire bejelentkeztem háziorvosomnál, hogy beutalót kérjek a laborba.
Háziorvosom közölte, hogy beutalót csak különösen indokolt esetben kaphatok, és egy hónap Óbuda-Békásmegyeren az előjegyzés a laborba.
Ez után eldönthettem, hogy elmegyek taxival a kórházba elvégeztetni a vizsgálatot, vagy a legközelebbi magánrendelőben megcsináltatom. /azért taxival, mert ekkor már nem tudtam megfelelően közlekedni/ A magánrendelőt választottam.
Megtörtént a műtét, a kórházi zárójelentésen négy hét gyógytorna javaslat szerepelt. Háziorvosom közölte, hogy ez alapján nem rendelhet ki gyógytornászt, nincs rá írva a zárójelentésre, hogy hetente hányszor szükséges a gyógytornász.
Kerestem tehát magánúton gyógytornászt . Múlt héten küldött a háziorvos egy beutalót a szakrendelőbe, miszerint lemegyek, és ott majd a szakember eldönti milyen gyógytorna szükséges. Ezzel csak az a baj, hogy nem terhelhetem három hónapig a műtött lában. Így mire a szakrendelőbe letudok menni már nincs szükségem szakemberre.
Ezután az újabb gyöngyszem: háziorvosom közölte, hogy az őt felülvizsgáló orvosnak szüksége van időnként egy-egy újabb szakvéleményre, hogy meddig vagyok keresőképtelen, a három hónap alatt. Ezt nem is értem a zárójelentésen magyarul szerepel, hogy három hónapig nem terhelhető a műtött lábam.
Tehát vissza kellene menni időnként a kórházba olyan papírért, hogy a három hónap még nem telt el és tényleg nem állhatok a lábamra.Lehet, hogy én leszek az első akit ezután a műtét után hét héttel keresőkéssé nyilvánítanak?
Kedves Levélíró!
Itt a magyarázat rendkívül egyszerű, a Molnár Lajos-féle fűnyírós reformban keresendő. A kórház a csípőműtétért ugyanannyi pénzt kap akkor is, ha a vérvételt ő állja, és akkor is, ha előtte megcsináltatja a háziorvos. Nyilván ha a háziorvosra lőcsöli rá, akkor a kórház nyer (laborpaneltől függően) párszáz vagy esetleg párezer Ft-ot.
A háziorvos meg attól retteg, hogy ha túl sok laborvizsgálatot / gyógytornát rendel, vagy ha nincs minden gyógytornarendelés aprólékosan lepapírozva, akkor jön az OEP-ellenőr, és kiszámol neki valami elrettentő mértékű büntetést. A felülvizsgálótól való rettegés dettó ugyanez.
Az OEP gondolom, az ilyen intézkedésektől reméli, hogy senki nem veszi indokolatlanul igénybe az ellátásokat, tehát spórolunk. Ez abban az értelemben igaz is, hogy ha a beteg magánútra tereli a labor / gyógytornász / szívműtét elintézését, akkor az OEP tényleg spórol.
Arra persze nem gondolnak, hogy aki lefutja az OEP-es ellátásban ezeket a felesleges köröket, az közben kiesik a termelésből, táppénzt vagy szabadnapot használ fel stb. Szerintem semmi sem bizonyítja, hogy összességében spórolnánk.
Dr.Morcz
Van egy sztorid a magyar egészségügy helyzetéről? Megvárattak, félrekezeltek, megaláztak? Küldd a praxisblog@yahoo.com címre!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Káin 2010.05.15. 08:09:03
Cicmaláj 2010.05.15. 08:26:35
2010.05.15. 08:36:15
Motorpenis 2010.05.15. 08:48:36
Tényleg ennyi papír kell a keresőképtelenség megállapításához. Muszáj a jogosultsági feltételeken szigorítani.
A táppénzek költsége pedig akár hiszitek, akár nem, de "alig" terheli a kasszát, más gondok vannak.
Nagyanyámnak most műtötték a csípőjét, nincs egy hónapja, de ő már jár. A műtét után kb. egy hétig kellett feküdnie, aztán fokozatosan járni kezdett botokkal, most már egész jól közlekedik.
Szóval mi van a papírodban:egyáltalán nem kelhetsz fel, vagy nem terhelheted. Mert van különbség.
Motorpenis 2010.05.15. 08:50:09
Cicmaláj 2010.05.15. 08:53:24
Motorpenis 2010.05.15. 09:09:41
A hozzáférési szabályokat pedig meg kell állapítani, nincs mese, és el kell fogadni.
adamantium 2010.05.15. 11:08:32
Looloo 2010.05.15. 11:11:21
De ez a kerületben közismert. Vagyis időben kellett volna szépen jelentkezni laborra (időd a cikk szerint volt rá bőven), s akkor nem kellett volna taxizni.
másikpista 2010.05.15. 11:33:05
trimalchio 2010.05.15. 12:13:29
"...szerintetek ez gazdaságos, nem az a jó ha a beteg ambulánsan szépen komótosan egy hónap alatt végigjárja ezt a procedúrát?"
Szerintem is ez a jó. Nem csak azért, mert gazdaságos, hanem azért is mert nekem, a betegnek nem kell 3 nappal többet a kórházban töltenem, csak azért, hogy olyan vizsgálatokat csináljanak, amiket ambulánsan is meg lehetett volna. Hiszen kórházban lenni nem jó! (szerintem)
Engem az elmúlt másfél évben kétszer operáltak. (Két különböző kórházban.)Mindkét alkalommal úgy intézték az orvosok, hogy mire befeküdtem minden papírom, leletem megvolt. Így szerintem, a szükségesnél egy órával sem voltam többet a kórházban.
Úgy látszik háziorvosok és felülvizsgáló orvosok is nagyon különbözően működnek. Én ez alatt a másfél év alatt semmiféle "kötözködést" nem tapasztaltam a felülvizsgáló orvos részéről sem. (Mielőtt valakiben a rosszindulat előjönne: több, mint 20 éve ismerem a háziorvost és ezalatt 1 forintot nem adtam neki és nem is rokonom.)
utriculus 2010.05.15. 12:49:43
Az, hogy ki, mit, mikor, hogyan szokott, az egy dolog. Az meg egy másik, hogy a helyi adottságok és a jogszabályok mit engednek. Jogszabály világosan leírja, hogy az orvos az általa szükségesnek tartott vizsgálatokra köteles beutalót adni, azt más szolgáltató orvosától nem kérheti. Innentől nem érdekes mi a gazdaságos, vagy praktikus, neked kell beutalóval ellátni a szükséges vizsgálatokra. Ez nem jelenti azt, hogy be kell feküdnie, ambulánsan is kivizsgáltathatod. A kötözés, varratszedés azt gondolom (legalábbis Budapesten, de máshol sem kellene) nem a háziorvos feladata. Ha viszont úgy gondolod igen, akkor ha magas a vérnyomása, vagy köhög, vagy hasmenése van, akkor se küld háziorvoshoz, azt is lásd el. Ugyan nem a feladatod, nem vagy pulmonologus, hypertonologus, belgyügyász, háziorvos, stb. de azért légyszíves lásd el, ne küld a háziorvoshoz és ne kérd belgyógyászati véleményét a műthetőségről (főleg, hogy a háziorvosok egyre nagyobb része nem belgyógyász, hanem háziorvos szakorvos).
Keresőképtelenség: A háziorvos nem a te alkalmazottad, ha ő úgy ítéli meg, hogy keresőképes, akkor annak ellenére, hogy te kegyeskedtél véleményt adni a keresőképtelenségéről, kiírhatja (és ennek lehet reális alapja is, hiszen ő gyakrabban látja a betegég, előtted akár szimulálhat is). Ha rá tudod írni, hogy "pot est", akár fel is veheted táppénzbe. A területileg illetékes sebészeten, baleseti sebészeten, orthopaedián is megvan a lehetőség táppénzen tartani a beteget. Érdekes, hogy mégis a háziorvoshoz küldik sebészeti kórképekkel is a beteget, hogy vegye fel táppénzre. Miért is? Csak nem azért, mert a műtétes szakmák orvosai is tartanak a felülvizsgálattól?
Összefoglalva: úgy gondolom mindhárom (beteg, háziorvos, szakorvosok) oldalon lehetnek/vannak problémák, de érdemes lenne mindenkinek a saját háza táján is körülnézni. Én megértem a szakorvosokat, kérem ők is értsenek meg engem. Alapvetően nem gondolom semmilyen orvosról, hogy a beteggel szándékosan kekeckedni, kötekedni szeretne. tisztában kell lenni azzal, hogy a jogszabályokat mindenkinek be kell tartania.
Az, hogy valaki nem terhelheti a végtagját, az nem jelenti azt, hogy nem kelhet fel, nem mehet sehová. Vannak segédeszközök, bot, mankó, stb. azokkal egészen biztosan mozoghat. Az állandó fekvés sokkal károsabb lenne, mint kicsi kimozdulni (akár egy kontrollvizgsálatra, gyógytornára, stb.)
Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.05.15. 13:24:46
Persze hogy az az ideális, hogy ha járóbetegként be lehet minden preoperatív vizsgálatot gyűjteni. Mondjuk az még ideálisabb lenne, ha a műtétes osztályokon lenne egy olyan adminisztrátor, aki az orvosi utasítás alapján szépen összeszervezi a vizsgálatokat, rányomja az orvos pecsétjét stb. Ez az intézménynek nem kerülne pénzbe, hiszen a beteg akkor még járóbeteg státuszban van. Persze nálunk pl. fel sem merül, hogy ki bírnánk gazdálkodni plusz egy épeszű adminisztrátor bérét.
Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.05.15. 13:26:46
adamantium 2010.05.15. 13:35:35
adamantium 2010.05.15. 13:36:58
numda · https://giuliotortenesze.wordpress.com 2010.05.15. 14:01:14
"Erről rendelkezik egyebekben a járóbeteg-szakellátás tevékenységi kódlistájának alkalmazásáról szóló Szabálykönyv A24-es pontja is, miszerint amennyiben a járóbeteg-szakellátás szakorvosa a páciens számára további, más szolgáltató, szakrendelés által elvégzendő eljárás elvégzését szükségesnek tartja, az orvosi eljárásra történő beutalást más szolgáltatótól nem kérheti. "
numda · https://giuliotortenesze.wordpress.com 2010.05.15. 14:03:02
Tehát ha a műtét előtt a szakorvosnak labor kell, akkor köteles azt ő lerendezni. Ennyi.
A háziorvos nem titkárnő, a laborvizsgálatért pedig az operáló intézmény kapja a finanszírozást.
Tehát csalás lenne a munkát mással végeztetni.
Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.05.15. 14:14:09
numda · https://giuliotortenesze.wordpress.com 2010.05.15. 14:27:20
Megkárosítják a biztosítót, valamint vélhetően írnokként óhajtják működtetni a háziorvost.
Pedig a legtöbb szakorvos tud írni, vagy van asszisztense, aki tud.:-)
Az kétségtelen tény, hogy a beteg nem tudja a fentieket, ezért hiheti azt, hogy a háziorvos kitol vele.
Holott pontosan nem a háziorvos az, aki ezt teszi.
adamantium 2010.05.15. 14:59:31
TamásD 2010.05.15. 15:01:17
A műtét előtti vérvétel viszont tényleg az operáló intézmény dolga, de az utóbbi időben nálunk legalábbis már nincs is ebből gond, a beteg úgyis jön altatóorvoshoz, kardiológiára, ide-oda, közben meg lehet csinálni.
TamásD 2010.05.15. 15:09:18
Kár ennyire kihegyezni ezt a háziorvos-szakorvos kérdést.
adamantium 2010.05.15. 15:12:21
Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2010.05.15. 15:14:43
Abban viszont egyetértünk, hogy ne a háziorvossal írassuk ki azokat a vizsgálatokat, amiket mi szeretnénk elvégeztetni.
utriculus 2010.05.15. 19:35:20
Lehet, hogy nem ragaszkodsz, de az is ugyanolyan beteg, mint a másik. Elég diszkriminatívra sikerült ez a hozzászólás.
A beutalókkal kapcsolatban azért írtam azt, amit írtam, mert első hozzászólásodból nem az következett, hogy ellátod a szükséges beutalókkal.
A varratszedést, kötözést továbbra sem gondolom háziorvosi feladatnak (különösen Budapesten). Az, hogy nyugaton hogy van, jelen pillanatban nem igazán számít. Ez Magyarország. Te belgyógyászati betegséggel elküldöd az SBO-ra (miért is? feltétlenül sürgős? ((Sürgősségi Betegellátó Osztály)) Egy magas vérnyomást tudsz kezelni, nem?! Tanultad az egyetemen?! "Nem vagy hülye!? (remélem)" Én végezzek sebészi ellátást, gondozást? Miben más a kettő? Ja, hogy te SEBÉSZ szakorvos vagy én meg "csak" háziorvos, akinek minden kötelessége, de semmi nem joga?
Újra mondom, az a baj, hogy mindhárom részen gondok vannak (beteg, háziorvos szakorvos, szak-szakorvos) Nem egymásra kellene fújni. Hallottam már szakorvosról is aki kekeckedett, hallottam már háziorvosról is aki kekeckedett, sőt: hallottam már betegről is aki kekeckedett. Mindenki végezze a saját dolgát, és nem árt ha nem gondolja, hogy ő mindenhez ért, mindenki őt köteles szolgálni, pro és kontra.
adamantium 2010.05.15. 20:05:12
Azt írtam, hogy a sürgős eseteket küldöm az SBO-ra, az életveszélyben levőket az aneszteziológussal közösen kezeljük, az enyhe eseteket meg kezelje a háziorvos- nem értem mi ebben a kivetnivaló? ha én mindent kezelnék amit az egyetemen tanultam akkor mikor jutna idő a főprofilomra? akkor a célzottan az én szakterületemre jövő emberek várjanak mert nekem sebész létemre éppen magasvérnyomást van kedven kezelni? addig kinn a váróban elvérzik egy-két ember. a háziorvosnak igenis tiszte alapvető sebészeti ellátást is végezni, mindenütt így van, persze van aki beküldi a beteget 50 kilométerre egy kötésre és van aki veszi a fáradtságot és átköti (most lehet, hogy budapesten nem így megy de hát a fővárosban a kerítés is kolbászból van) egyébként nem tudom hol állítottam én, hogy mindenhez értek? pont azt mondtam, hogy szépen mindenkit kezeljen a megfelelő kezelőorvos. nem szolgálatról van itt szó hanem a rendszer így épül fel: lakosság-háziorvos-sztk, városi kórház-megyei kórház-klinika-országos centrum. most aki nem az országos centrumban dolgozik az mind szolga csak azért mert van felette valaki?
szabidoki 2010.05.16. 01:31:54
Amúgy utriculus, egy kötéscsere nem egy hanyattesés, de nem nagyon láttam még háziorvost, aki megcsinálta volna. Jó, a varratszedés már lehet, hogy tényleg inkább visszarendelésre való, mert jó látni, hogy mi újság a sebbel.
NemesekErnyo 2010.05.16. 17:38:40
NemesekErnyo 2010.05.16. 17:40:29
NemesekErnyo 2010.05.16. 17:45:21
NemesekErnyo 2010.05.16. 18:43:27
A gyógytorna elleni ódzkodás részben érthető, de ebben az esetben is formális volt a probléma. Tisztázni kell a pontos (általa kétséges) részleteket, esetleg hozzátartozó visszaviszi a zárójelentést, kiegészül a hiányzó szavakkal, és máris indulhat a TB-alapú, kirendelt gyógytornászi kezelés, amely házi betegápolási keretek között a lakáson történik.
A táppénzes felülvizsgáló orvos 30 napon túli keresőképtelenségekkel foglalkozik. Rugalmasan, indokolt esetben el lehet térni a behívástól, itt szintén görcsös szabálykövetés látható.
utriculus 2010.05.16. 20:54:27
Egyébként eltértünk a kiindulási problémától, ami továbbra is változatlanul igaz, ha szakorvos vizsgálatokat tart szükségesnek, arra beutalót adnia neki kell. Ha ez így van, akkor minden OK, ha nem akkor változtatni kell. Táppénzre pedig szakrendelés is felveheti a beteget, csak nem szeretik. Miért? ...
Én a magam részéről elég engedékeny vagyok javaslatok, táppénz, stb. szempontból. Abban bízom, ha a beteg érdekében teszem, talán? nem származik hátrányom belőle. Ez vsz. csak addig lesz így, amíg megkapom az első büntetésem. Utána kőkeményen betartom a szabályokat. Betegnek, szakorvosnak tetszik-nem tetszik.