Kiveszett az emberség a magyar egészségügyből
A laikus azt hinné, az orvoslás, gyógyítás nem egy tucatszakma, ahol gépként teszik a dolgokat a benne dolgozók és mégis. A jó beteg fekszik, nem mászkál, nem kérdez, nem jajgat és még véletlenül sem eszik, iszik és emészt, mert mindezekkel csak a baj van.
Tisztelt Praxis!
Sajnos olyan folyamatokkal kell szembesülnie a magyar betegeknek, amik évről évre egyre negatívabb képet mutatnak. Jómagam sajnos sűrűn vagyok kénytelen orvoshoz járni, kórházakban tölteni az időmet, az esetleges gyógyulás reményében, ami igazából mindinkább kezd kiveszni belőlem. Épp olyan ütemben, mint ahogy az emberség veszik ki a magyar egészségügyi dolgozókból, tisztelet a kivételnek. 10 évvel ezelőtt, ha orvoshoz fordultam, még köszöntek, megkérdezték a panaszokat, estleges változásokat és többnyire azon ügyködtek, hogy az állapotom valamilyen módon javulni tudjon. Természetesen akkoriban is voltak nemtörődöm orvosok, nővérek, de úgy vettem észre, jóval kisebb számban.
Mi van manapság? Friss példa, háziorvos beutal a János Kórházba. Kérdezem udvariasan, mire számítsak, mire készüljön a család, mi a teendő, ha kijövök (ha!). A válasz azonnali és kíméletlen, valamint rendkívül arrogáns, ne okoskodjak, majd megtudom, csináljam, amit ő mond. 30+ éveiben jár, fiatal doktornő így, ilyen stílusban minden további nélkül beszélhet egy 60+ emberrel. Mert ő megteheti. Tájékoztatni, a beteget megnyugtatni, empátiát gyakorolni, na azt nem kell.
Kórházban a gyakorlat szinte ugyanaz. Ha kérdez az ember, azonnal letolják, ne üsse bele az orrát. Majd ők tudják mi, hogyan lesz, a betegnek kuss a neve. Tűrjön, ha tud bizakodjon, de ne faggatózzon a saját sorsával kapcsolatban, mert ugye ahhoz neki semmi, de semmi köze. Közönyösség, ami talán még ennél is riasztóbb. A nővérek úgy mennek el a hörgő, olykor sikítozó betegek mellett, mintha meg sem látnák és hallanák őket. Ha éheznek, legyen rokon, aki megeteti őket, ellenkező esetben csak néha szentelnek ennek a feladatnak időt és energiát. Ha pedig valaki figyelmezteti őket a kötelességükre, még ha kedvesen és egyáltalán nem számonkérően is, akkor kezdődik a haddelhadd.
A laikus azt hinné, az orvoslás, gyógyítás nem egy tucatszakma, ahol gépként teszik a dolgokat a benne dolgozók és mégis. A jó beteg fekszik, nem mászkál, nem kérdez, nem jajgat és még véletlenül sem eszik, iszik és emészt, mert mindezekkel csak a baj van. A jó beteg vagy azonnal meggyógyul, vagy a lehető leghamarabb átköltözik az árnyékvilágba. Úgy van vele a legkevesebb probléma.
E.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
qbr 2015.10.07. 08:19:13
Mennyire egy hamis és gyáva kifejezés a "tisztelet a kivételnek" fordulat.
platelet 2015.10.07. 14:00:19
2015.10.07. 16:02:38
Hát legalább nem nekem kellett konkrétan kifejtenem, mi a baj az egészségüggyel. És menjen mindenki a véreres bús picsába, aki a fásultsággal meg az alacsony bérrel és hasonlókkal jön, mert ennek semmi de semmi köze nincs ezekhez.
A gyakorlat során és is hasonlókkal szembesültem.
Dwokfur 2015.10.07. 16:17:06
anitám83 · http://kep.ivpicture.hu/223232.t.jpg 2015.10.07. 16:19:16
kovácspéterke 2015.10.07. 17:04:55
Robiekin · http://megfizethetetlenegeszseg.blogspot.hu/ 2015.10.07. 17:16:58
2015.10.07. 18:01:27
anitám83 · http://kep.ivpicture.hu/223232.t.jpg 2015.10.07. 18:19:49
anitám83 · http://kep.ivpicture.hu/223232.t.jpg 2015.10.07. 18:21:55
élhetetlen 2015.10.07. 18:47:54
defné 2015.10.07. 21:37:26
Majd Te is leszel öreg és feledékeny ne aggódj.És egyáltalán nem biztos,hogy lesz aki elkísérjen az orvoshoz.
neduddki21 2015.10.07. 21:42:13
Braincelle 2015.10.08. 09:12:48
Nem a kimenéshez, inkább magához a zuhanyzáshoz szerintem. Azért mankóval nem egyszerű, mert az egyik kezét az ember akkor egyáltalán nem is tudja használni a mosakodáshoz-törülközéshez.
élhetetlen 2015.10.08. 09:54:04
kgaben 2015.10.10. 13:47:40
csakegybeteg 2015.10.14. 06:41:27
A történetem: Elég kellemetlen beavatkozás az érfestés.........na jó megvolt, oda tették mellém a CD-t és közölték kb. 2 hét és postán megküldik az eredményt és a kezelésre a javaslatot. 2 hónapig stresszben éltem, mire megkaptam a leletet, hiába érdeklődtem csak terelés volt. Aztán bepöccentem és annak hatására elkészült.........nagyon nehezen. Most ott tartok, hogy bizony a bizalmam oda van. Ha vállalom amit javasolnak lehet engem az alagsorba tesznek :) Igenis minden felvilágosítást meg kell adni a betegségről, a kezelésről és annak várható szövődményeiről. Nincs rosszabb mint a bizonytalanság.
rest of boys 2015.10.14. 07:24:59
Az empátiát, altruizmust nem tanítják az egyetemen, az mindenkire egyénileg szabott, summa cum laudés diplomás, magasan kvalifikált orvosok is lehetnek kíméletlen, arrogáns fenevadak.
A szó tehát olykor veszélyes fegyver, kell tudni használni.
csakegybeteg 2015.10.14. 07:48:44
lioliom 2015.10.15. 22:05:54
kgaben 2015.10.16. 07:48:41
Hidd el,én, mi örülnénk a legjobban, ha biztosítási rendszer lenne MO-n is. Akkor azért mindenkinek a saját egészségi ellátását kellene ám fizetni.... A sok rendszeren élősködőnek, akik egy fillért sem tettek hozzá a közöshöz, csak kivesznek onnan rezegne a seggük... Ezzel teljesen egyet tudok érteni, hogy jobb lenne mindenkinek. Csak abban a kapitalista rendszerben kevesebb az empátia, mert senkit nem érdekel, hogy nincs pénze valami komolyabb vizsgálatra, műtétre. És azt se felejtsük el, hogy ez a biztosítási rendszer, amit említesz olyan országokban van jelen, ahol az életszínvonal magasabb, a fizetés pár ezer euró, a körülmények, az eszközök, a felszerelés sokkal jobb.
Nem, én nem azt állítom, hogy mindenki aki beteg tehet róla. Erre van egy remek mondás "akinek nem inge..." Még csak azt sem mondom, hogy megérdemli a sorsát. Én azt mondom, hogy ne csodálkozzon, hogy az lett a vége, ami. Ez kicsit olyan, mintha mindig óvszer nélkül szexelnél, aztán csodálkozol, hogy terhes leszel... Azért az nem normális, hogy életvitel szerűen rontja valaki az egészségét, aztán meg várja az egészségügytől, hogy azonnal gyógyítsa meg. A legtöbben meg sem próbálnak egészségesebben élni.
igen, az eü. dolgozót nem kerüli el a betegség. Gerincsérv.... az szokványos és általános. Szaros 95.000-100.000 forintér. (tudom, máshol sem több a pénz.)
Én amiket leírok, azt tapasztalom, megtörténtek. Sikerült már pár száz, pár ezer emberrel találkoznom az évek alatt, és kevés kivétellel, de a legtöbb igen is tehet arról, hogy az egészsége olyan, amilyen. Vagy tehet arról, hogy a gyereke olyan lesz, amilyen (cigi, szesz a terhesség alatt, hogy a legegyszerűbbeket mondja).
Szóval ha már engem méltattál, csak egy rövid befejezés: igyekszem jól és tisztességesen végezni a munkám. Nem más miatt, magam miatt, a lelkiismeretem miatt. Nekem ez pont fontosabb, mint más véleménye. Még két év, kezemben a diploma, és már megyek is el innen. Addig meg majd kihúzom pár "leszarom tablettával". :-) Csak azokat a lelkiismeretesen dolgozó és hivatástudatukat tudó bajtársakat sajnálom, akik itt maradnak ezzel a rendszerrel, ezekkel a körülményekkel és ezzel a betegállománnyal.
(és természetesen tisztelet a kivételnek, mert vannak teljesen "betegek", akik képesek úgy beszélni, ahogy azt szeretnék, hogy velük is beszéljenek, mint ahogy sajnos höztünk is vannak hitványak...)
lioliom 2015.10.16. 09:24:43
kgaben 2015.10.16. 09:55:48
Amikor bejön valaki, hogy azonnal nézzék meg a hozzátartozóját, mert beteg, és ha nem, olyat bever a nővérnek, hogy kiesnek a fogai,meg szétrúgja, és közben tömött a váró, vannak előtte betegek (vagy az nem számít, az ő hozzátartozója betegebb????), és persze ilyenkor senki nem mer szólni semmit, esetleg még el is fordítják a fejüket, az sem baj, ha elé vág ez az egyén. Ezt senki nem látja, bezzeg ha egy ápoló már csúnyán néz, jön a lincshangulat. (jelzem annyira beteg volt, hogy vizsgálat után kiülhetett a folyosóra, mert a több hetes panaszai nem volta súlyosak...) Ezek a dolgok sosem kerülnek a médiába, és mindenki figyelmét elkerülik, pedig több 10 ember látta, hallotta...
De hát pont ezt írtam, lehet nem lehetett érteni, megismétlem magam, egyet értek azzal, hogy mindenkinek jobb lenne, ha biztosítós rendszerű lenne az egészségügy!Mint mondtam ezzel egyetértek. Viszont ehhez egy érdekesség: amikor volt vizitdíj, akkor nagyon sokat lázadoztak, de legalább hangot adtak annak, hogy miért is kell fizetni.... pedig ott nem 20.000 forintokról beszéltünk.... Viszont érdekes módon kevesebben mentek el a kórházi sürgősségi osztályra...
Köszönöm a tanácsot. Bár eddig azt hittem a gondolataim még az enyémek, úgy látszik, lassan már azokat is irányítani akarják. Vagy legalább megszabni, mit gondoljak, vagy mit ne. Külföldön jobbára megkapja az ember azt a megbecsülést, amit megérdemel, por és kontra. Ergo valószínűleg nem is támadnak ilyen gondolatai...
csakmotyogok 2015.10.16. 16:21:48
csakmotyogok 2015.10.16. 16:23:57
lioliom 2015.10.16. 21:26:45
defné 2015.10.19. 11:20:56
Akkor csatlakoznék a véleményedhez ha megengeded,mert én sem láttam vagy hallottam soha tiszteletlen viselkedést a beteg részéről,sem orvosi rendelőben,sem pedig kórházban.Ennek az ellenkezőjét viszont már tapasztaltam,és tanúja is voltam nem is egyszer.
Nekem az a meglátásom,hogy az esetek nagy többségében a beteg tiszteletlen viselkedésének (jó,nevezzük így)van előzménye.Amikor egy orvos,orvosi asszisztens,vagy a kórházban dolgozó nővér úgy beszél vagy viselkedik a beteggel,hogy az már tényleg felháborító,akkor előfordulhat,hogy a beteg kikéri magának az irányába tanúsított viselkedést,és ebből lehet konfliktus akár a váróban,akár a kórházi osztályon.Én nem azt mondom,hogy nincs olyan beteg aki alapjáraton pimasz az egészségügyi személyzet valamennyi tagjával aki csak az útjába kerül,de ez azért nem jellemző.
she_wolf 2015.10.19. 15:38:26
Az emberek többsége meghúzza magát, ha orvoshoz kerül. Mert beteg, és semmi kedve, de ereje sincs hepciáskodni. Ha magamból indulok ki (mert másból nem tudok, és nem is akarok), akkor az van, hogy bent köszönök, és válaszolok a kérdésekre. Lehetőleg tömören, érthetően, és amennyire tőlem telik, pontosan. A további viselkedésemet pedig az határozza meg, ahogyan fogadnak. Az alaphelyzet az, hogy én vagyok a beteg, én kérek segítséget. Ha az orvos pokrócozik velem, visszaveszek néhány luxot a mosolyomból, és megkérem, hogy figyeljen arra amit mondok, és lehetőleg válaszoljon a kérdéseimre. Érthetően. Van egy laboros, akit ha meglátok elkezdek tikkelni, mert ő sajnos akkora bunkó, hogy cölöpöt lehetne vele verni. A kettőnk közti kommunikáció kimerül abban, hogy köszönünk egymásnak. Mert így illik. És slussz!
Arra is volt példa, hogy a k. beteg be sem csukta még maga mögött az ajtót, és rögtön hozta a tabu szótár összes elemét, majd mikor az orvos kitessékelte, folytatta a cirkuszt a váróban. Anyuka befogta a gyerek fülét, idős, templomjáró beteg pedig kisétált a rendelő elé. Itt történt mindez a lakóhelyemen, az összes résztvevőt ismerem.
Emberből vagyunk. Csak néha úgy teszünk, mintha nem így lenne.
zünüke 2015.10.19. 21:45:39
Ez egészen biztos,hogy így igaz, az incidensek nagy részének kell legyen valami kiváltó oka.