Magánrendelésre minek a TAJ szám?

2015.01.21. 09:11

tb.jpgNem igazán értem, hiszen magánrendelésen a teljes árat fizetik ki a betegek.

Tisztelt Praxis!

 

Lenne pár körkérdésem hozzátok nyilván abból az okból kifolyólag, hogy több kommentelő orvos (vagy annak adja ki magát), így biztos tudja rá a választ:

 

MAGÁN(!) rendelésen (pl.: bőrgyógyászat, fogászat) mindig elkérik a TAJ számot, azzal hogy minden egyes beavatkozást le kell jelenteniük. Nem igazán értem, hiszen magánrendelésen a teljes árat fizetik ki a betegek.

 

 tb.jpg

Kérdéseim:

 

1. ilyenkor pontosan mit jelentenek le? (beavatkozás megtörténtét? Vagy csak annyit hogy ott járt az ember?)

2. pontosan hová jelentik le? (OEP/NAV vagy valahová máshová?)

3. miért jelentik le? (kapnak pénzt a MAGÁN orvosok  MAGÁN rendelés után is?)

4. és milyen gyakran jelentik le? (egy komplett folyamat legvégén, vagy minden egyes kisebb beavatkozások után mindig? Pl: fogtömés)

 

Minden kommentelőnek előre is köszönöm az értelmes válaszát!

 

 

 

 

HIRDESSEN SZINTE INGYEN A PRAXIS BLOGON!

 

index_2.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tempus.Anh 2015.01.21. 12:16:46

Már nagyon régen nem magánrendelek, de annak idején, kb. 5 éve ez még így működött:
A magánrendelés során nyújtott ellátásért csak a betegtől KAP pénzt a számlaképes, magánrendelést folytató orvos, az államnak csak AD (adózik).
A betegellátásról dokumentációt, nyilvántartást kell vezetni, ezt egy, az OEP/MEP honlapján lévő, időnként frissülő ambuláns szakrendelői programban vezetik, TAJ-szám alapú ez is, mint a kórházi szakrendelők ambuláns moduljai.
Régebben háromhavonta történt lejelentés a beavatkozás megtörténtéről, azt az egyhavi lejelentési kötelezettség követte, az OEP-nek.

A részletekbemenő kérdéssort amúgy nem értem:
Esetleg a szakrendelést végző orvosnő melltartókosárméretére nem kíváncsi a kedves posztoló? :)

Értelmes kérdéssorra értelmes válaszsor.

anitám83 · http://kep.ivpicture.hu/223232.t.jpg 2015.01.21. 14:44:31

A gyogyszerfelirashoz is szukseg van a Taj kartyara. Nalunk sokszor gondot okozott es ilyenkor nemes egyszeruseggel kozolte a kedves beteg, hogy irjam fel magamnak....

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2015.01.21. 16:03:31

A magyarorszag.hu-n keresztül el lehet érni az OEP nyilvántartását, esetleg ott érdemes megnézni, hogy a magánrendelés után fizetett-e az állam is, és ha igen, akkor utánaérdeklődni, hogy WTF?

Bár hozzá kell tennem, hogy pár éve még pl. a Medicover is úgy működött, hogy ugyan átalánydíjat kell fizetni nekik, de ennek ellenére a beavatkozásokat kiszámlázták az OEP felé is.

Ami végülis felfogható úgy is, hogy nekik nem az ellátásért fizettél, hanem azért, hogy olyan körülmények közt, és azonnal lássanak el, ne 2 hét múlva kapj időpontot a szemészetre, ahol még így is 4-5 órát kelljen várni, hogy időpontra mentél.

Almandin 2015.01.21. 16:05:59

@Tempus.Anh: Jó kérdés, hogy ha valaki nem fizeti a TB-jét, és azért megy magánrendelőbe, mert a rendelőintézetben nem látnák el, akkor hogy is van ez? Ha nem kell vényköteles gyógyszert kiváltania, akkor nem kell kapcsolatba kerülnie az állami egészségüggyel. Másik példa a külföldi beteg. Olvasom, hogy fogorvosi rendelőkben (magánban persze) sok a turista, főleg osztrák, mert olcsóbban dolgozik a magyar fogorvos. Gondolom, ott sem fontos az illető társadalombiztosítása.

asztalosani 2015.01.21. 17:05:34

@Almandin:
ez nagyszerű kérdés, mert pont egy magán fogászati rendelőben láttam tavaly év vége felé egy árlista alatt azt, hogy:

"a feltüntetett árak csak érvényes TAJ kártyával rendelkezőkre vonatkozik"

ismétlem: magánrendelőben magánorvosnál!

most akkor wtf?

asztalosani 2015.01.21. 17:16:41

@Tempus.Anh:

amiről írsz, azt konkrétan hol lehet megnézni?

mert ha a tb-s rendelésen igénybe veszel tb-re valamilyen vizsgálatot/beavatkozást azt az OEP felé azonnal elszámolják és meg is jelenik az ügyfélkapus lekérdezésnél. (ha jól emlékszem még a kiváltott gyógyszerek is megjelennek a listában)

viszont az ügyfélkapun nem jelenik meg hogy az adott magánorvos magánrendelését mikor kerested fel és mivel, vagy mi történt. Szóval ha azt le kell jelenteniük valaki felé (pl.. OEP), akkor az visszakereshető, de mégis hol?

csakmotyogok 2015.01.21. 17:18:36

@Almandin: Gyerekemnek német eü biztosítása van, ha itthon van mi is magánrendelőbe visszük. Mikor itthon keresett fel állami intézményt kifizettük kp-ban a beavatkozást (no azt kellene látni azt a számlát, kár hogy nem scanneltem) és olyan számlát állítottak ki amit a német biztosító nem fogadott el. Rosszul állították ki. Így magánrendelő és ha kell vmi gyógyszer akkor nekem írják fel vagy a testvérének, mert kell a taj még akkor is ha szinte semmi támogatás nincs a gyógyszeren.

csakmotyogok 2015.01.21. 17:21:15

A poszthoz, lehet részben finanszírozott rendelő azaz 1 részét a beteg fizeti a többit pedig az OEP.Én ilyenbe járok, nem horror drága,de nem is "ingyenes" . 5000/alkalom.

A fogdoki 2015.01.21. 17:22:24

Magánrendelésen történő ellátáshoz nem kell TAJ kártya. Kivéve, ha vényköteles gyógyszert írnak fel a betegnek, mert ahhoz bizony kell.
OEP finanszírozott rendelésen a fogpótlásokat NEM finanszírozza az állam. Kivéve a nyugdíjasokat és a 18 év alattiakat, viszont ott is csak az orvosi díjat, a fogtechnikusét már nem. Így van értelme kétféle árat kiírni. Gondolom a fent említett esetben is erről van szó.

asztalosani 2015.01.21. 17:24:08

@Tempus.Anh:

gondolom ezt mondod:
www.gyogyinfok.hu/magyar/jaro_win.html

de ebbe csak az orvos tud beleírni.

a beteg ezt a listát hogyan kérdezheti le?

asztalosani 2015.01.21. 17:35:51

@A fogdoki:
ezzel vitatkoznék, mert a magánorvosok egytől egyig kérik a TAJ számot, nem is foglalkoznak veled, ameddig ki nem töltötted a formanyomtatványukat: név, szül. idő, a.neve, TAJ szám, lakcím, telszám email, függetlenül attól hogy vényköteles gyógyszert írnak-e fel vagy sem.

múltkor már valahol utánanéztem és ezt nekik tényleg kötelező kérni is, csak sokan nem is tudják mi okból. de ha jelentik az OEP vagy a MEP (bár szerintem a MEP már megszűnt) felé akkor már egyértelmű.

én amit láttam, azt magánorvosnál láttam magánrendelőben. le is lett fényképezve és a teljes árlistára vonatkozott! (olyanok szerepeltek benne, mint pl.: fogfehérítés, fogvédő sín, fogpótlások ami tudtommal semmilyen módon sem TB támogatott) és alá volt írva az a szöveg amit már fentebb leírtam

A fogdoki 2015.01.21. 17:46:18

@asztalosani:
Gondolom, a nyilvántartó software miatt kérnek TAJ-kártyát, mert akkor ha később mégis szükség lenne rá (gyógyszerfelírás, esetleg rosszullét miatti mentőhívás), akkor ne kelljen minden egyes alkalommal elkérni külön, hanem meg lehet nézni a számítógépben. Én mondjuk soha nem kérem el, tényleg csak ha gyógyszert írok fel.
Félig finanszírozott rendelőről még nem hallottam, bár tudom, hogy az a gyakorlat, hogy sokan pénzt kérnek pl. a fehér tömésért. Ez teljesen helytelen, bár sokan élnek vele. Mondjuk ha én megkérdezném tőled, hogy 3000Ft-os tömőanyagot használjam -e vagy a 20000Ft-osat, igaz, akkor anyagárat kell fizetni, nem tudom, mit válaszolnál. Nálam szerencsére ilyen nem fordulhat elő, mert OEP-es rendelésen csak iskolafogászatot csinálok, felnőttek kezelését csak magánrendelésen végzem.

portugéza 2015.01.21. 18:54:01

Na, ezért nem irigylem én a magyarországi orvosokat. Rajtuk csapódik minden, ők annak a frontvonalban, nekik kell ezt a sok sz@rt (ország helyzete, bürokrácia, eü. berendezkedése, stb.) lenyelniük, mert az emberek velük találkoznak. Nem a parlamenti képviselőkkel, nem az eü. miniszterrel, nem a min. elnökkel, hanem az egyszerű gyógyítóval, aki segíteni akar, szabályosan vezetni a nyilvántartást, gyógyszert felírni. A gonosz magánorvos fel meri írni a TAJ-t. Felháborító!

halaloszto 2015.01.21. 19:00:00

@Tempus.Anh: azert merul ez fel, mert hallottunk mar olyat hogy valakinek a valakije elment egy teljesen maganrendelesre, aztan az ugyfelkapus lekerdezesbol kiderult hogy az egyik korhazban megrontgeneztek meg kivizsgaltak egy kicsit.

Vajk

A fogdoki 2015.01.21. 19:12:26

Előre leszögezem, hogy én nem védek senkit, sőt elég sok bosszúságot okoz nekem is, amikor más orvos fiktíven elvégez valakin egy beavatkozást, ezért amikor én ténylegesen meg is csinálom, hibalistára rakja az OEP, mert egy éven belüli, garanciális beavatkozás... Viszont nem értem, mi kára keletkezik ebből a betegnek? Nem aszerint fizeti senki a bér utáni járulékait, hogy mennyit veszi igénybe a TB-s szolgáltatásokat. Kára csak az orvoskollégáknak keletkezhet, mert nekik nem fizetnek ki olyat, amit elvégeztek.

Portugéza: Nagyon köszönöm a kollégáim nevében is! Én mindig azt mondom, valaki húzzon le egy hónapot egy orvos mellett, és másként fogja látni az egészségügy és az ott dolgozók helyzetét. És akkor rögtön nem irigykedne mindenki az orvosokra, mert a sok harag és uszítás nagy része ezekből az indulatokból fakad...

asztalosani 2015.01.21. 19:43:43

@A fogdoki:
"Viszont nem értem, mi kára keletkezik ebből a betegnek?"

pl.:
- ha bevezetik az egyéni számlázást tb-re (tehát csak annyit vehetsz igénybe amennyit befizettél), többit fizetheted zsebből. Megtörténhet: igen (MNYP-eket is lenyúlták!)

- ha olyat számolnak el az orvos amit nem is lehetne, pl.: több százezer forintos beavatkozás. és az OEP kin fogja behajtani? az orvoson vagy a betegen? (megsúgom: betegen) Szerinted ez a követelés valaha elévül? (megsúgom: soha nem évül el)

-ha polgári perre kerül sor, aztán tele van fiktív számlázgatással a számlád magyarázkodhatsz és bizonyítgathatsz hogy te pedig nem voltál ott és nem azért van tele a számlád mert hipochonder vagy, hanem fiktíven elszámolták!

...stb.

én meg azt nem értem meg, miért éri meg az orvosnak fiktíven számlázgatni??? végezze el az adott vizsgálatot beavatkozást és azt számolja el. nem kell trükközgetni!

morcos68 2015.01.21. 19:49:06

Ezt már én is kérdeztem itt-ott (mármint minek a TAJ kártya magánrendelésen) de választ senki sem tudott mondani...
Szerinem az elvi kérdés, hogy senki ne vegyem fel utánam pénzt el nem végzett vizsgálatért. Még akkor se, ha nekem ebből nincs hátrányom. (Engem az is éppen eléggé zavar, hogy a körzeti orvosnak úgy ketyeg a kártyapénz utánam, hogy 19 éve nem is voltam dokinál.)
Azért valami disznóságot mégis el tudok képzelni: pl. nőgyógyászok leveszik a kenetet és a főállású munkahelyen a TAJ szám birtokában ingyen elemeztetik az állami laborban. A magánrendelésen persze keményen fizetni kell, ezzel nincs is baj, de tényleg, kinek mi köze hozzá, hogy én ki vagyok...? És ha azért megyek magánrendelésre, mert nem akarom felfedni a kilétemet (bármi okból) vagy külföldi vagyok? Vagy az én külföldi rokonomat viszem?
Szóval nekem sem tetszik ez így, de szerencsére nem járok dokihoz.

A fogdoki 2015.01.21. 19:55:12

@asztalosani:
Én sem értem, mert fogászatban beavatkozásonként 1-2000 FT-ot fizet a TB és szó sincs milliós tételekről. De ha valaki ennyire hülye, hogy ennyik miatt kockáztat...

Hozzátartozik, hogy a finanszírozásunk egy kicsit csökkent a 10 évvel ezelőttihez képest. Igaz, hogy az anyagárak, meg az adók nőttek, de még mindig ki lehet gazdálkodni az orvos és asszisztensnő fizetéseit, járulékait, a Kft vagy Bt kiadásait, a bérleti díjat, a rezsit, az anyagokat és eszközöket. Kivéve, ha valaki keveset dolgozik, ugyanis az alapdíj durván 200.000-250.000 Ft, a többit az 1-2000-es tömésekből meg 1-200 Ft-os foghúzásokból kell összeszedni. :DDD

asztalosani 2015.01.21. 20:05:44

@A fogdoki:
de mondjuk ilyen nem csak fogászaton van.

egyik barátnőm bőrgyógyászatra ment el (tb alapon). ott a székben hátradőlve 3 méter távolságból szemrevételezték XD és felírtak neki egy kenőcsöt (vényre).

rá 1 hónapra megnézte, hogy miket számoltak el, hát ne tudd meg volt ott arctisztításitól kezdve, kenetlevétel [3 méter távolságból ugyi] és miegymás... nem értem, mert elmondása szerint üres volt a folyosó amikor az időpontja szerint megérkezett és amikor elment akkor is. szóval simán megcsinálhatták volna, mert lett volna rá idejük... csak az a gáz, ha ezek után érdeklődni fog a kenet eredményéről, mert az meg eü. dok része... XD

charlie 2015.01.21. 20:09:32

@morcos68: haziorvos nem csak akkor kap, ha evente egyszer legalabb felkeresed?

morcos68 2015.01.21. 20:13:13

@charlie:
Nem. Szó volt róla, hogy évi egy találkozót kell kezdeményeznie, de nem lett belőle semmi.

Ugyandehogy (törölt) 2015.01.21. 20:13:51

@A fogdoki: múltkor letörött egy koronám, 4000-ért ragasztotta vissza a fogorvos állami rendelőben.
most direkt megnéztem ügyfélkapun, 200 forintot kapott érte
plusz felszámolt tanácsadást meg fogkőeltávolítást, ezeket nem tudom, kinek csinálta, mert nekem nem.

deckard_r 2015.01.21. 20:15:20

@asztalosani: És szerint mi lesz azzal a pénzzel, merthogy az orvosnak haszna nem származik belőle, neked meg annyi, hogy a szakrendelés így talán! fenntartható, esetleg kereszt finanszíroznak belőle olyan ellátást, amit viszont az OEP nominálisan alulfinanszíroz (sok ilyen van), illetve megpróbálják kitermelni belőle az amortizációt, ami ugye valós csak éppen semmilyen finanszírozás nem vesz róla tudomást...

asztalosani 2015.01.21. 20:26:37

@deckard_r:
jaj ne máááá...
1.a betegnek ehhez már megint mi köze van?
2.ezzel az lesz a baj, hogy máshol megjelenik az hogy húúú de nagy igény van az adott beavatkozásra, közben meg lehet hogy mást is lehetne normálisan finanszírozni, csak arra meg azért nem telik mert máshol amit fiktíven kiszámláznak mindent elvisz
3.amit már írtam: bármelyik pillanatban bevezethetik azt, hogy csak annyit fog rád költeni a tb amennyit te befizettél, és rögtön megint a betegen csattan az ostor.
4. és miért megint a betegen verik le? lehet menni a parlament elé aztán ott lehet nyálat verdesni, hogy alul van finanszírozva az eü.! ezért kell megnézni azt hogy kire szavaz az ember... vagy lehet a kanapéból zomornak írni levelet...

amúgy mit értesz keresztfinanszírozás alatt?

Almandin 2015.01.21. 20:27:35

@morcos68: Bennem is hasonló kérdések merülnek fel. Külföldi ügyfelek esetén miért látják el csak úgy, a magyartól miért kérnek TAJ-számot? Ha nem kap a beteg vényköteles gyógyszert, akkor mi köze ehhez az állami egészségügynek? Sok ember van, aki anyagi okokból nem tudja a TB-t fizetni. Lehet, hogy évente max. 1-szer megy el egy magánrendelésre, amivel feleannyi pénze se megy el, mintha minden hónapban befizette volna a járulékát. Vényköteles gyógyszerek esetén gondba kerül, mert nem biztos, hogy a gyógyszerész kiadja neki a gyógyszert. Erre kellene azt kitalálni, hogy ilyen esetben a magánorvos olyan receptet állíthasson ki, hogy Tb-támogatás és érvénytelen jogviszony esetén is kiváltható legyen, csak a támogatás nélkül, drágábban.
A mai helyzet így néz ki:valaki nem rendelkezik elég jövedelemmel, nem tudja a TB-t fizetni: a NAV egy bizonyos idő után behajtja az elmaradt összegeket. Ha a szerencsétlen nem tud fizetni, végrehajtót küldenek a nyakára. Eredmény: a szegény embert maradék vagyonából is kiforgatják. Előbb-utóbb hajléktalan lesz, rendes orvosi ellátást annyit kap, amennyit a társadalom hajlandó neki adni.
Ez bizonyos harmadik világbeli országokban így néz ki: valakinek nincs pénze orvosra: sürgősségi ellátást kap, de többet nem. Ha egészséges típus, mázlija van, komoly baja nem lesz. Ha nem, meghal rákban, influenza-szövődményben, kezeletlen magas vérnyomásban. M.o. ezt úgy védi ki, hogy kiforgatja a szegényeket a maradék vagyonukból, így a statisztika nem romlik (mert különben a fenti eset lépne érvénybe, megugrana pl. a rákban meghaltak száma). Az önkormányzat csak röhejesen alacsony jövedelem mellett vállalja át a TB-fizetést, emiatt sokan választhatnak a villanyszámla és a TB-járulék között.
Magyarul: ha nincs elég pénzed, vagy dögölj meg egy súlyosabb betegségben, vagy kiforgat az állam a maradék vagyonodból is.

Tempus.Anh 2015.01.21. 21:17:43

Egy ideje nem magánrendelek, úgyhogy a kérdés eme oldala nem érdekel, nem is érdeklődtem az újabb változások iránt etekintetben.

qbr 2015.01.21. 21:23:10

Nem támogatott ellátás esetén nem kell megadni a TAJ számot.Ugyanez igaz a receptírásra is: nem támogatott, vényköteles recepten csak a beteg nevének és születési dátumának kell szerepelnie, TAJ számának nem.

A TAJ szám elkérésének legvalószínűbb oka, amit @A fogdoki írt: a nyilvántartó szoftver egy magán és állami rendelésen is használható szoftver lehet, rákérdez a TAJ számra, az adatokat rögzítő asszisztens pedig beírja, amit kér tőle a szoftver.
Ha az adott rendelő nem áll szerződésben az OEP-pel, akkor nem tud semmit sehova beküldeni, elszámolni, de ha ezen aggódik a levélíró, az Ügyfélkapun ellenőrizheti, hogy elszámoltak-e bármit a TAJ-számára.

@asztalosani:
"- ha olyat számolnak el az orvos amit nem is lehetne, pl.: több százezer forintos beavatkozás. és az OEP kin fogja behajtani? az orvoson vagy a betegen? (megsúgom: betegen) Szerinted ez a követelés valaha elévül? (megsúgom: soha nem évül el)"
Ez hülyeség. Ha olyat számolnak el, amit nem lehetne, az OEP nem fizeti ki. Ha utólagos ellenőrzésen derül ki, akkor az egészségügyi szolgáltatótól hívja vissza a támogatást.

qbr 2015.01.21. 21:29:12

@Almandin:
Nemzetközi egyezmények alapján EU állampolgár beteget ellát a magyar egészségügy, de mivel nekik (érthető okokból) nincs magyar TAJ kártyájuk, egy technikai TAJ számot kapnak ellátáskor (más adatokat természetesen rögzítenek hozzájuk)

"Erre kellene azt kitalálni, hogy ilyen esetben a magánorvos olyan receptet állíthasson ki, hogy Tb-támogatás és érvénytelen jogviszony esetén is kiváltható legyen, csak a támogatás nélkül, drágábban"
Ezt nem kell kitalálni, ez most is így van. Támogatás nélkül a legtöbb gyógyszer felírható receptre (kábító fájdalomcsillapítók, pszichtróp gyógyszerek nem annyira egyszerűen azért), és lehet teljes áron kiváltani. Csak hát úgy elég drága dolog, huzamosabb ideig szükséges gyógyszerszedés esetén már jobban megéri befizetni a TB-t.
Amit egyébként kötelező, függetlenül attól, hogy valaki igénybe veszi-e az ellátórendszert, vagy sem, mivel a magyar egészségügyi rendszer a kockázatközösség elvén alapul.

A fogdoki 2015.01.21. 21:31:19

qbr-nek igaza van. Az OEP gyakran végez ellenőrzéseket. Én a fogorvosi ellátást érintő részét ismerem. Ilyenkor találomra kiválasztanak 10 pácienst, őket behívják a rendelőbe és kikérdezik, mikor járt itt, milyen beavatkozásokat végeztek, majd ellenőrzik, hogy az adott fogak olyan felszínen vannak -e betömve, nem számoltak -e el fehér tömést amalgám helyett stb. Ha bármi nem stimmel, az orvostól vonják vissza utólag a pénzt, plusz büntetést is kap, ráadásul számíthat az újabb ellenőrzésekre. Szélsőséges esetben alalpellátás esetén elvehetik tőle a pénzért vásárolt praxisjogát is. Mielőtt károgna valaki, hogy azt szeretné látni, én nem egy ilyen orvost ismerek személyesen is. Ezért mondtam, hogy akinek egy kicsi esze is van, az nem kockáztat. Plusz ha valaki megnézi az ügyfélkapun, hogy egy adott rendelőben milyen beavatkozásokat számoltak el utána, az a rendelő/szolgáltató azonnal az ellenőrzendő szolgáltatók listájára kerül az OEP-nél...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.01.21. 21:32:29

@Tempus.Anh: En mondjuk kulfoldon elek , kulfoldon vagyok biztositott. Az ugyfelkapu azt irja, a taj szamom ervenyes, holott a haziorvostol mas informaciom van, azaz ervenytelen.
Rendszeresen jarok maganorvosi ellatasra Magyarorszagon, fogorvoshoz, sportorvoshoz, es mindenutt kertek taj szamot, viszont az ugyfelkapun egyikrol sem jelent meg semmi . Ellenben valaki az en tajszamomra csinaltatott nogyogyaszati vizsgalatot, akkor mikor majd 1 evig Magyarorszagon sem jartam. Elvileg mar ki kellett volna keruljon a nevem alol, az OEP elismerte, hogy tevesen lett felvive ( hogy lehet tevesen felvinni , tok mas ember nevere?) , de egyelor emeg mindig ott virit.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.01.21. 21:41:53

@tildy[UK]: Termeszetesen korabban rendeztema jogviszonyom az OEP-nel, amirol visszaigazolast is kaptam. Igy a dolog tobb mint erdekes.

ninimimi 2015.01.21. 22:32:07

Tempus.Anh 2015.01.21. 12:16:46
"Esetleg a szakrendelést végző orvosnő melltartókosárméretére nem kíváncsi a kedves posztoló? :)"
Tipikus posztdiktatórikuss, hazai gyúny a "lekezelt" hazai pácienseknek. Igenis érdekel, mi a jó fenének kell a TB-szám ahhoz az ellátáshoz, amit a leadózott, zsebemben lévő pénzből fizetek!
Ami évekig még fizikailag is a TB által finanszírozott épületből, annak rendelőjéből működött, működhetett!!!
Teljeséggel megalapozott a feltételezés, hogy itt a kétszeres - és duplán, triplán illegális -, zsarolással egybekötött lehúzás esete állt fenn.
Aztán akkor erre a kérdésre ez a lekezelő gúny a "válasz"?
Kinek nem kell ettől hánynia?

deckard_r 2015.01.21. 22:32:10

@asztalosani:
1. Én is ezt mondom, mi köze ehhez a betegnek? Kára nem származik belőle, csak előnye, mert az alul finanszírozás ellenére még is valahogy fenntartható az ellátás... Amikor még aktívan dolgoztam az egészségügyben, az általunk nagy tömegben végzett vizsgálatok esetén az OEP pont az anyagköltséget sem fedezte, pedig a személyi és rezsiköltségen kívül még egy nagyműszert is használtunk aminek ugye amortizációja meg szervízköltsége is van...
2. Ezen már rég túl vagyunk, mindenki "optimalizál", ahol így is szar, ott a nyereségesre kihozható ellátásokból finanszírozzák a veszteségest (keresztfinanszírozás). Természetesen az lenne a helyes, ha a beavatkozásért adott OEP pontból ki lehetne hozni az adott beavatkozást de ez igen ritkán teljesül, ott is többnyire valamilyen lobbiérdek hatására. Nyilván nem így kéne működnie, de ez ügyben fordulj országgyűlési képviselődhöz...
3. Ez baromság.
4. A betegen pont ezt senki nem akarja leverni, igazából azt is ellátják aki egy kanyi vasat sem fizet...

viragszal 2015.01.21. 22:40:57

Hol lehet utananezni ennek? Eletemben nem hasznaltam az ugyfelkaput. En pl epp a kulfoldon elo kategoria vagyok, viszont otthon fizetve a tb-t. (De hamarosan lemondom mert minek). Viszont en is voltam osszel otthon szamos maganrendelesen, nogyogyasz, borgyogyasz egyeb dolgok, extra vervetel stb olyan jo 100ezret el is koltottem 3 honap alatt dokikra, ugyhogy kivancsisagbol en is megneznem h mi van a nevemen! Koszi elore is.

viragszal 2015.01.21. 22:43:39

Jah mert hogy tolem is taj szamot kertek.. az volt az elso kb mindenhol. De minek...

Tempus.Anh 2015.01.21. 22:59:09

@ninimimi: Nem kötelező a hozzászólásokat elolvasni és nem kötelező minősíteni sem, ahogy nem vagyunk kötelesek itt társadalombiztosítási tanácsokkal ellátni a közönséget.

Amit a legelső hozzászólásban leírtam, hogy TAJ-szám alapú nyilvántartás van, az remélem egészen érthető. A magánrendelői betegnyilvántartó program így működik.
Magánrendelőben kifizeted azt az összeget, amit az orvos kér tőled, számlát kapsz, az orvos a befolyó összeg alapján adózik. Ha a rendelőjében gyógyszert ír fel, támogatott vagy általános jogcímen, arra kötelező a TAJ-számot ráírni, ezt a receptnyomtató számítógépes program automatikusan rávezeti a receptre a beteg adatai közül.
TAJ-szám tehát mindenképpen kell.
A többit olvasd utána.

@tildy[UK]: Fogalmam sincs, hogy történhetett, sajnálom.

Tempus.Anh 2015.01.21. 23:06:07

A magánrendelő épülete, a rendelőhelyiség nem "TB-által finanszírozott" (ekkora baromságot ne írjanak már ide), azt az orvos BÉRLI meghatározott, nem is kevés havi bérleti díjért.

Ezen túlmenően fogalmam sincs, hogy a posztolónak mi köze van a magánrendelő működésének finanszírozásához, a lejelentési kötelezettséghez, stb.
Az orvos sem kérdi meg tőle, miből él, mennyit csal, lop vagy hazudik havonta ahhoz, hogy megélhessen belőle.
(Nyilvánvalóan saját maga felé mindenki kurvára becsületes, törvénytisztelő és patyolattiszta, mint a csecsemők segge)
:)

Tempus.Anh 2015.01.21. 23:07:55

"Teljeséggel megalapozott a feltételezés, hogy itt a kétszeres - és duplán, triplán illegális -, zsarolással egybekötött lehúzás esete állt fenn."

Hülye.

Kommentelő k.m.n. 2015.01.21. 23:10:02

Én "képalkotós" területen dolgozom, leírom, hogy nálunk miért kell TAJ az "állami" és "fizetős" betegnél is.
A rendszer elsősorban TAJ alapján azonosítja a betegeket és így néz ki egy vizsgálati eredmény:
"123 345 789" (azaz TAJ), Gipsz Jakabné (név), CT (vizsgálat), 2014.12.13. (vizsg. dátum)

1. A beteg leletét mindig össze kell hasonlítani az előzőekkel (ami akár több év alatt több vizsgálatot is jelent), ezért például egy "Tóth József" névre száz lelet is feljöhet. Ha nincs TAJ, akkor a leletező rendszerből (ami másik rendszer) egyéb paraméterek alapján (pl. szül. dátum) ki kell keresni a vizsgálatok dátumát, majd a vizsgálati rendszerből ez alapján kikotorni a megfelelő felvételeket. Pár percbe kerül, de 10 ilyen beteg esetében már napi fél óra menne el szöszmötöléssel a 8 órás munkaidőből, ami alatt hasznosabb dolgot is lehetne csinálni. Emellett feleslegesen fárasztja az orvost és növeli akár a hibás lelet, akár a "betegcsere" lehetőségét.

2. Gyakran megesik, hogy pl. 2010-ben valaki még "Gipsz Jakabné" néven van a rendszerben, de 2014-ben már "Zöld Piroska" néven fog bejelentkezni (mert elvált). TAJ nélkül könnyen megeshet, hogy két külön betegnek nézik őket, emiatt a régebbi leletekkel nem lehetne összehasonlítani a frisset. Márpedig nem mindegy, hogy pl. egy 2 éve is meglevő tüdő nodulust frissnek véleményeznek egy staging vizsgálat során...

3. Ha valakinek egyik évben "magán" lelete volt, de a másik évben "állami", akkor TAJ-szám nélkül az előző ponthoz hasonló eset fordulhat elő.

4. Külföldi "fizetős" betegek valóban TAJ nélkül szerepelnek a rendszerben, de Peteresku Jekatyerinburgból jóval kevesebb fordul meg időegység alatt az intézményben, mint pl. Kovács Pistából, így a név szerinti keresés nem okoz akkora kavarodást.

+1. A jogsi, személyi, útlevél stb. számok a dokumentumok lejártával megváltoznak, így nem alkalmasak ilyen jellegű azonosításra, ezért épül szinte minden EÜ rendszer a TAJ-ra.

Szóval, mifelénk ezért kérik el még a "fizetős" betegtől is a TAJ számát.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.01.21. 23:26:03

@viragszal: Ugyfelkapura regisztralj be okmanyirodaban, utana itt megnezheto:
ugyintezes.magyarorszag.hu/szolgaltatasok/taj.html

De mint irtam ez sem 100%-os, nekem a fenti oldal azt irja ervenyes a tb-m, viszont ha ellenorzi az orvos, akkor piros, azaz ervenytelen. Az meg megint mas kerdes, miert nem ir fel receptet az orvos venykoteles, de teljes aras gyogyszerre ervenytelen taj eseten.

@Tempus.Anh: Okis kb ennyit tudtam mondani. Azt viszont nem ertem, miert kell ennyire ellenkezni,ha a kedves ugyfel - jelen esetben beteg -tudni akarja, hogy ugyanmar megis mire kell maganellatasban a taj szam. ( es most ne jojjunk azzal az esettel, ha tb finanszirozott gyogyszert kell felirni, az total mas tema).

Nekem amugy semmi bajom a magyarorszagi maganellatasal, viszont szeretem tudni mit miert kell elintezni, beregisztralni.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.01.21. 23:29:17

@Kommentelő k.m.n.: Ez mondjuk tobb dolgot megmagyaraz, es ertheto.:)

ninimimi 2015.01.21. 23:48:05

@Tempus.Anh:
1. "Hülye", aki mondja, bár az ilyen sziporkázó logikán alapuló érvre valóban nehéz válaszolni.
2. "Ezen túlmenően fogalmam sincs, hogy a posztolónak mi köze van a magánrendelő működésének finanszírozásához, a lejelentési kötelezettséghez, stb." Qrva sok köze van! Ugyanis az egész ország minden intézményének működését a sokszor lehúzott, nyúzott állampolgárok tartják fenn a sokszorosan megfizetett sarcaikkal. Ami nem csupán a bevalláson alapuló SZJA, meg TB-járulék, hanem ÁFA és még sok más, több tucatnyi beépített, automatikus adónem.
Ez a működés már nem a kommunista államdiktatúra "könyöradománya", tehát midenki, aki a közpénzből létrehozott bármi, például a számítógépes nyilvántartás akár csak legkisebb elemét is magáncélra, teljességgel magánbevétel generálására igénybe veszi, az próbáljon meg ezzel a pozíciójával tisztában lenni! Bármennyire is nehéz ez neki egy adott értelmi szinten és a saját maga által abnormális szinten értékelt diplomájára alapozott, beteg gőggel! Amit semmi más, csak egy beteg diktatúra itt maradt, állampolgárgyűlölő szemlélete éltet.

Hórukk 2015.01.21. 23:57:50

@Tempus.Anh: A TAJ szám személyes adat. A személyes adatával mindenki maga rendelkezik (polgári jogi jogviszonyok keretében). Jogában áll tudni arról, hogy személyes adatait milyen célból kérik el, miért tartják nyilván, hová továbbítják etc. Hogy miért? Csak. Nyilván a gyakorlatban kevesen fognak pereskedni azért, mert ilyen kérdésükre nem kapnak választ, de ha egy orvos nem válaszol erre (legalább röviden), akkor más tekintetben sem várható sok tőle...
Ja, az egészségi adat pedig "különleges adat"-nak minősül, az, hogy kinek, hová megy a "jelentés", külön érdeklődésre tarthat számot - indokoltan.

Hórukk 2015.01.22. 00:03:25

@morcos68: A háziorvosod ugyanazért kap pénzt utánad is, amiért a KGFB-t (vagy a CASCO-t) is fizeted, esetleg anélkül, hogy valaha is kárt okoznátál (-nál). Vagy fizeted az életbiztosításodat, de ..szol meghalni. Vigasztaljon, hogy az után a betege után sem kap többet, aki heti 4x látogatja meg. Ezt nevezik kockázatközösségnek.

ninimimi 2015.01.22. 00:09:49

@ninimimi:
nem a kommunista államdiktatúra
=
nem az egykori kommunista állam diktatórikus uralkodásának
....................
midenki
=
mindenki
@Hórukk:
Így igaz!

Tempus.Anh 2015.01.22. 06:34:16

Itt öntudatos kemény hozzászólások generálódtak, ugyanaz a blőd, logikátlan, erősen sarkított, mindenre süket véleményáradat, ami sokszor elhangzott már és amely az orvost a társadalom ELTARTOTTJÁNAK tekinti. Marhára nem így van. Mindamellett, hogy a a követelőző, renitens, impertinens, kinyaltfenekű magyar beteg két kézzel könyökig turkál a közösben és a tízszeresét kapja annak, amit befizet - jobb helyeken ezt lopásnak nevezik, itt úgy, hogy ez "jár" - még a magánrendelések működési rendjét is firtatja. Erre egyik politikusunk - akivel sokban nem értek egyet, de ebben igen - egy jó ajánlattal hozakodott elő: akinek itt és így nem tetszik, elhúzhat innen, amerre lát.

csakmotyogok 2015.01.22. 06:47:25

@viragszal: Ha külföldön fizeted az eü-t magad után itthon ha akarnád sem lehet. Vagy a sokba kerülő kintit váltod ki az itthoni minimum befizetéssel? mert az igen gerinctelen dolog.

csakmotyogok 2015.01.22. 06:52:05

@ninimimi: A betegek 90% nem "érdemli" meg azt az ellátást amit ,kap, mert nem dolgozott meg érte, nem fizette a tizedét sem, nem is fogja, csak megkapja azon az áron, hogy az eü dolgozókat kizsákmányolják.

csakmotyogok 2015.01.22. 06:54:21

@Tempus.Anh: Ilyenkor mindig ajánlom kipróbálásra az angol vagy a francia eü-t na ott aztán megnézheti magát.

asztalosani 2015.01.22. 07:29:42

@csakmotyogok:
magyarázd már meg, hogy amit írsz az már megint hogyan jön ide a cikkhez, vagy bármi egyébhez?
a cikkben MAGÁNELLÁTÁSRÓL van szó, nem pedig TB finanszírozottról. istenkém ennyire nehezen megy a szövegértelmezés? szerencsétlen cikkíró pedig ezt számtalanszor leírta.

kissé unalmas hogy mindig ilyen a fröcsögésekkel találja szembe magát az olvasó a praxison.
kizsákmányolják??? ugyan már! ez a ti hibátok, mert van lóvé ám a költségvetésben (pl.: stadionra, MNB alapítványi bulikra) csak nektek nem ad apuci! és ismét a ti hibátok, mert ha magánpraxisban a magánorvos (tehát a kollégáitok) automatikusan adna számlát mindenről, amit tegyük fel hibátlanul van kiállítva , akkor több adó is folyna be, több jutna az TB-e ellátás finanszírozására

normál ember FIZETI az eü-t, évi MINIMUM 80-90 ezret(!) még akkor is ha egyszer sem megy el abban az évben orvoshoz! ha meg van jól fizető munkahelye, ennek akár a többszörösét is! és mire is? a semmire!

és igencsak érdekes, hogy arról hallgatsz: aki nem fizeti a tb-jét a NAV adó formájában behajtja!szóval nem ingyenes, mint ahogy te azt előadod.

Mille38 2015.01.22. 10:08:27

@Tempus.Anh: Szerintem teljesen értelmes a kérdéssor. 2-3 szavas válaszokat is lehetett volna rá adni - minősítgetés nélkül.

morcos68 2015.01.22. 12:08:51

@Kommentelő k.m.n.: Ez mind rendben van, de a kérdés marad továbbra is ugyanaz:
Pl. elmegyek MAGÁN rendelésre bőrgyógyászhoz, megnéz, leveszi az anyajegyet, fizetek, gyógyszert nem ír, viszlát - mire kell a TAJ kártyám? Ez a sok más hasznos infó mellett nem derült ki.
A "csak" nem válasz.

Tempus.Anh 2015.01.22. 12:33:17

@Mille38: Válaszoltam is, viszont a kérdések annyira célirányosan kiéleztettek, hogy kikívánkozott a pikírt visszakérdezés is. Eszembe nem jutna egy ügyvéd, közjegyző, magántanár, könyvelő stb. adóügyeiben turkálni, úgy látom, itt a betegjogok kiterjednek az orvoszsebek tartalmának kikutatására is, aztán qrvára csodálkoznak, ha az anyjukba vannak küldve az Isten marhái.

Tempus.Anh 2015.01.22. 12:34:59

@csakmotyogok: Igen, így van. Én keletebbre is küldeném őket, hadd érezzék meg, mi az, amikor pofán verik az embert, ha beszélni mer.

Tempus.Anh 2015.01.22. 12:39:53

@asztalosani: Valójában a zsebünkből kihúzott TB elmegy luxus-MR, luxus-PET, luxus-CT ("az egész test benne legyen"), havi ötszöri szakrendelői kontroll, heti rendszerességgel látogatott SBO, luxustáppénz, rokinyugi, stb. formájában. Elszáll, szublimál, szétmállik, feloldódik.

deckard_r 2015.01.22. 13:09:47

@Tempus.Anh: Még tegyük hozzá, hogy a befizette TB alighanem még tökéletesen optimális felhasználás esetén sem lenne elég az elvárt szintre, mint ahogy az UK-ban befizetett sokszor ennyi sem elég... de aki még nem látott egészségügyet közelről, annak fogalma sincs róla mi mibe kerül, csak az arca nagy.

pacagánycsök 2015.01.22. 13:35:57

Tempus-t ne bántsátok, szegény nem tehet róla.
Fogadjátok elnéző kedvességgel, virtuális buksisimogatással.
Ennyire képes, tiszteljétek benne, hogy néha azért próbálkozik.
Bele sem merek gondolni, mit kaphatott az élettől, hogy ennyire fáj neki.

Tempus.Anh 2015.01.22. 13:36:44

@pacagánycsök: Neked is, kellő erezettséggel és optimális mélységben, szárazon.

Tempus.Anh 2015.01.22. 13:38:38

@deckard_r: A mentalitáson múlik minden, valóban. Az UK-ban Brit Nyugat-Afrika egyik harcos mandingó szülötte majd kellő odafigyeléssel és empátiával fogja a kedveskéim eü. problémáit megoldani.

asztalosani 2015.01.22. 13:54:08

@Tempus.Anh:

figyú, én ezt értem amit most írsz. ez oké.

de engem még soha az életben nem luxus MR-eztek meg, meg PETeztek és CT-ztek meg, soha nem mentem havi ötször szakrendelőbe (nem is lenne rá időm, és szerintem sokakat csak az egy napos szakrendelői várakozás miatt kipenderítenének a munkahelyükről), meg SBO-ra stb., de tőlem is ugyanúgy vonják, mint attól aki ezeket 800%-osan használja, mert tegyük fel valamelyik főmufti spanja, és mert csak. egy mezei "prolit" nem küldenek ilyen helyre, ráadásul ennyiszer főleg nem.

de miért nem vezetik be itt is a pontrendszert, mint ami az autósoknál kötelező biztosítási rendszerként működik? meg lenne adva, hogy ha te egy évben ezt és ezt ennyiszer felkeresed, akkor egy másik kategóriába kerülsz ami többe kerül. így érdekeltekké válnának az emberek abban, hogy tegyenek is valamit az egészségükért. (ha rendszeresen szűrővizsgálatra jársz akkor csökkenne az összeg és kevesebbet fizetnél)

de ha most azt veszed hogy a napon egy kicsit több időt eltöltött női személy terhessége alatt a kalapáccsal(!) veri a hasát, csak azért hogy emelt szintű szociális segélyt kapjon a sérült gyereke után, PLUSZ majd hordhatja a 18 év alatti gyerekét (aki nem fizet semmilyen tb-t) tb támogatott rendelőbe tb-s rendelésre táppénzen... szóval ez így nonszensz...

véleményem szerint, pont azért amiért a nyugdíjrendszer is lassan bedől (népesség összetételének eltolódása az idősebb generációk felé), ugyanígy fog bedőlni az eü ellátás is. és hamarosan bevezetnek valamilyen féle fajta egyéni elszámolást is. (tehát maximum annyit költhetsz majd, amennyit befizettél, de ügyelni fognak arra, hogy te mindig többet fizess a közösbe mint amennyit onnan kiveszel) és pont ezért lesz fontos az, hogy mit számolnak el most feleslegesen, mert annyival kevesebbet költhetsz...

továbbá, ha már belementünk a jövő elemzésébe: zombika megszüntette azt, hogy tb-s kórházban bármiért is kelljen fizetni tb mellett (most ezt ne vitassuk meg hogy jó-e vagy sem, mert szkeptikus vagyok pl.: külön vip szoba stb.): pesten most egy hatalmas komplexus "épül" a dunaparton ami teljesen magán finanszírozású lesz: tehát oda bemész onnantól kezdve fizetni fogsz saját zsebből tb mellett is mindenért (szerintem a sok öntelt politikusoknak építik közpénzből a saját luxuskórházukat, de erről most még ne beszéljünk). kövezzetek meg, de én nem tartanám ördögtől való dolognak, ha létrehoznának megyénként (vagy valamilyen felosztásban) egy olyan helyet is, ahová olyanok mehetnek, akiknek nincs érvényes TAJ számuk,mert nem fizetik a tb-t, mert így:
- fizetős magánkórházba megy aki legálisan fizet (feltehetőleg ők gyorsabb ellátást kapnak)
- aki csak a TB-jét fizeti, annak ott lennének a most is működő kórházak (várólistákkal)
- aki a TB-jét sem fizeti (potyautasok), annak meg ott lennének azok a helyek ahol "életben" tartanák őket.

szerintem így jobban átláthatóbb és igazságosabb lenne, sőt motiválóbb is, hiszen most mi van? " ja úgysem fizetem a tb-t mert úgyis el kell látniuk" című sztorival 21 éves (0 ledolgozott évvel, tb fizetés nélkül) kolompárné 8 hónaposan bemegy egy olyan kórházba ami tb finanszírozott és mondjuk magasabb komfortfokozatú is. de ő milyen jogon keres ott bármit is? szóval ez kb. olyan mintha én rád akaszkodnék, hogy hívjál már meg egy drága kávéra a saját zsebedből. :-)

a luxustáppénz már kihalófélben van, azt a felsorolásodból ki is húzhatnánk

rokinyugdíj, hát az már egy bonyolultabb téma: nagyon nem mindegy, hogy valaki azért lett rokkant mert az általa végzett munkája azzá tette (pl.: vájár volt és tüdőproblémája, gerincproblémája van...stb) , vagy azért mert elhanyagolta az eü. állapotát... (pl.: cukorbeteg volt és a nem kezelt lábszárfekélye miatt le le kellett vágni a lábát)

bár ezekről a témákról akkor lehetne érdemben beszélgetni, ha hivatalosan is látnánk számokat és beláthatnánk mögéjük, hogy honnan mennyi pénz jött és hogy hová mennyi folyik el. (pl.: a bevezetett chipsadót sem arra fordítják amire előzőleg kitalálták, hanem teljesen másra, úgy mint a MNYP-i befizetéseket is és így nem sok értelme van)
_________________________________________________________________________

de a cikkíró kérdése nem erre vonatkozott: van egy olyan érzésem, hogy ha már taj szám és ha már személyes adat, akkor kikérhető hogy mit rögzítettek a MAGÁNrendelésen, úgy mint a tb-s rendelésen az ügyfélkapun keresztüli lekérdezésnél (felvetődik az a kérdés, hogy abba vajon miért lehet belenézni?) és nem hiszem hogy ez zsebbe való turkálás lenne. (mert mitől lenne az? hiszen egy magánrendelő éves kimutatásait is meg lehet tekinteni a cégbíróságon.)

Tempus.Anh 2015.01.22. 14:10:54

@asztalosani: Az OEP magánrendelői nyilvántartó modulja tartalmazza a TAJ-számot is, nem mi találtuk ki, készen kaptuk, elhiheted. A lejelentés így történt, online, havi vagy háromhavi bontásban. Részemről akár a beteg neve, születési dátuma is elegendő lenne a nyilvántartásba vételhet, nem a mi kútfőnkből ered a társadalombiztosítási azonosító jel alapú nyilvántartás.Nekem ebből még előnyöm nem származott páréves magánrendelésem alatt, a bérleti díjat fizettem, a könyvelőm az adót rendszeresen kiszámította, befizettem, számomra a kérdésnek nagyon elevenbevágó jellege nincs.
Ha nem vagy a fölösleges luxusvizsgálatok híve, az igen dícséretes, ennek örülök.
Valójában az önféltő narcisztikus hypochonderek káros szenvedélye az orvos asztalának az ütögetése az újabb és újabb, egyre drágább vizsgálatok kikényszerítése céljából.

Tempus.Anh 2015.01.22. 14:12:47

@asztalosani: Azzal a kalapáccsal a illető fejét kellene verni. Ez magzatgyilkosság, b@sszák meg. :(

asztalosani 2015.01.22. 14:26:32

@Tempus.Anh:
figyú, ismét értem amit most írsz.

előírták neked, vezesd.
te teljesíted, és vezeted.
rendben.

de neked mire jó, ha vezeted ezt a nyilvántartást?
mint a szavaidból kivettem: nem kapsz érte semmit, se támogatást,se pénzt, se semmit, igaz?

a betegnek mire jó ha vezetik róla ezt a fajta nyilvántartást?
semmire, mert nem tudja megnézni (nem úgy mint az: ügyfélkapu TB-s elszámolások - pedig az is az OEP-en keresztül megy)

de akkor nekik (OEP) mi szükségük is van erre a nyilvántartásra????? miért kell nekik??
(ezt magyarázza meg nekem valaki!)

Tempus.Anh 2015.01.22. 15:17:34

@asztalosani: Ha magánrendelői gyakorlatot folytatok, az attól, hogy magánrendelés, még egészségügyi ellátás, pontosan dokumentálva kell legyen, betegekre, betegségekre lebontva, a megfelelő BNO-kódokkal, a hozzájuk rendelt megjavasolt kezelésekkel együtt. Azonkívül a magánrendelés is egy vállalkozói tevékenység, ennek összes vonzatával együtt, igazolnom kell, hogy azt a betegvizsgálati tevékenységet a vállalkozásom keretén belül megengedett TEÁOR vagy tökömtudjamilyen kódrendszerén belül elvégeztem a megfelelő esetszámban, a lekönyvelt beavatkozásokkal, azért ennyi és ennyi összeget kaptam, pontos számlavezetéssel, revizorfertig könyveléssel együtt.

Azt, hogy ezt mért ÍGY kell elvégezni, fogalmam sincs.

A víz mért 100 fokon forr és a zöldség mért (nem) puhul meg benne félóra alatt?
Ezt sem tudom.

mnika88 2015.01.22. 16:09:40

@asztalosani:
Mert az OEP szeretne megbizonyosodni róla,hogy mindenki jó kezekben van.Szívén viseli a sorsunkat és biztos akar lenni abban,hogy megfelelően ellátnak minket....
Komolyra fordítva a szót,tőlem spec.még egy magánrendelőben sem kérték el a TAJ-t,kivéve gyógyszer felírásánál.
Lehet a poszter vmit félreértett,lehet a recepthez kellett,nem tudom.Holnap megkérdem neked a kórházban azoktól,akik aktívan magánrendelnek jelenleg is.

asztalosani 2015.01.22. 16:18:57

@Tempus.Anh:
miért nem tudsz te mindig ilyen lenni? :)

a válaszod korrekt: "nem tudod".
oké. elhiszem.

leírtad azt amit tudsz.
azért meg külön köszönet.

de így is pár kérdés még maradt bennem (tán költői kérdés, de ha valaki tudja rá a választ, azt nem bánnám):
1. a leírásod alapján a magánorvosok zsebébe nem is a betegek hanem inkább az OEP kotorászik, neeem? ha a NAV és az OEP összevezeti a nyilvántartásait és ha valami nem stimmol valahol ....

2. nekem olyan érzésem van, mint réges-régen a besúgórendszernél: van egy mappa, amibe benne van hogy te hol jártál, milyen kezeléseket vettél igénybe MAGÁN úton vagy tököm tudja, amibe bele sem nézhetsz, max a fejesek igen, de te nem... szóval ez így nonszensz, főleg 2015ben.

míg a TB-s lista "nyilvános" vagyis az ügyfélkapun bárki meg tudja nézni, hogy mikor, hol vizsgálgatták, ki és mennyiért, meg hogy milyen gyógyszereket váltott ki és azt is mennyiért, egyszerűen nem értem, hogy ilyen alapon miért ne lehetne megnézni a magánorvosok elszámolásait is (mármint a saját adatokat)?

most komolyan: ez ennyire nagy titok lenne? hiszen szinte mindenki egy forrásból szerzi be az alapanyagait: pl fogtömésnél maradva (leegyszerűsített példával):
- egy tömés rendelői ára 12.000 Ft
- egy tömés anyagának beszerzési ára 2.000 Ft
+ a többi értelemszerűen: fűtés, áram, víz, villany, fúrófej, berendezés, amortizáció, doki bére, asszisztens bére, érzéstelenítő, társasági adó, számítógép, szoftver... tököm tudja mi...+profit.
most ezen mi titkolnivaló van? ezt mindenki tudja, nem? vannak olyan orvosok akik olcsóbban szereznek be anyagot vannak akik drágábban...az árrés is változó, dokifüggő, valahol az egyik kezelés többe kerül, a másik meg olcsóbb... stb. de ezek meglátszanak a végső árlistában is ami meg nyilvános, mert ki kell függeszteniük... ez kb olyan mint a tecsó és az aldi: más termék, más ár, más színvonal...

szóval nem látom át, hogy a magánorvosok elszámolásait miért kell ennyire titkolni a betegek előtt, főleg ha nem is az éves összes elszámolására vagy kíváncsi, hanem csak a sajátodéra? abból meg messzemenő következtetéseket nem lehet levonni, hogy az orvos mennyit is keres éves szinten. főleg úgy ha az orvosnak mellette van tb-s munkahelye...etc. meg amúgy is: bemész a cégbíróságra leszurkolsz 5000 ft-ot és megkapod az adott cég éves beszámolóját: eszközök....források....eredmény...etc.

arról nem is beszélve, ha csak a nevet, szül időt, taj számot, anyja nevét, lakcímét küldöd tovább ÉS azt hogy milyen beavatkozás mikor történt,mennyiért miért kell ennyire titkolni, hiszen az a betegdokumentációba is benne kell lenni, és mellette számlának is lennie kellene, nem? (gondolom, az OEP-es magánszolgáltatós bevallásnál nem is kell feltüntetned azt, hogy azt az anyagot te honnan és mennyiért szerezted be, vagy tévednék? Csak azt hogy ennél a betegnél ez a beavatkozás ekkor megtörtént és ennyiért, nem? de az meg szerepel az eü. doksiban is...)

asztalosani 2015.01.22. 16:19:50

@mnika88:
ezer köszönet érte! :-)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.01.22. 20:35:37

@csakmotyogok: Ez nem egeszen igy van. Fugg attol, hogy hol van az a kulfold. EGT tagallamok eseten igazad van, de pl Thaifold es USA eseteben mar nem, koteles vagy mindket helyen fizetni.

mnika88 2015.01.23. 14:53:28

@asztalosani:
Na,hát elvileg úgy van,hogy mivel ugye a magánrendelést is le kell dokumentálnia az orvosnak,ezért a pontos beteg azonosítás miatt kérheti el a TAJ-t.De nem kötelező megadni.Meg a kedvezményes gyógyszer felírás miatt,vagy ha tovább küld kórházba laborba,UH-ra stb.Elvileg a cytológiai vizsgálathoz is kell nőgyógyászati magánrendeléshez,de ez nem volt biztos...tehát szabályozzák őket is,pontos betegdokumentációt kell vezetni.
Csinálhat olyat is az orvos,hogy pl.sima szakrendelőben végzi az magán ellátást a saját eszközeivel,ezt vki ledokumentálja tb alapon,majd te kifizeted a vizsgálat díját.Ilyen is van.

asztalosani 2015.01.24. 11:03:39

@mnika88:

KÖSZÖNÖM!

_____
ezek csak költői kérdések, hátha tudja valaki:
a cytológiai laboros történetet már próbálták "szakértők" elmagyarázni egyszer régen, de belekérdeztem és kiderült, hogy ők sem igazán értik :-) (ami mondjuk nem baj, hisz van az ember így) azt hiszem amit ők sem értettek hogy végülis a magánorvosoknak miért is kell lejelenteniük az oep felé TAJjal téged ha vizsgálati anyagot küldenek: mert az oké, hogy leveszi, becsomagolja, elküldi a laborba (nyilván magánorvosnak nincs külön laborja, tehát az állami fenntartású OEP/TB támogatású nagy labor felé fogja küldeni), közben veled kifizetteti a teljes árat, a magánorvos pedig (mint közvetített szolgáltatásként) kifizeti a te általad befizetett összeg egy részéből a laboros költséget. tehát akkor minek is lejelenteni az oep felé téged tajjal? hiszen a vizsgálatra küldött anyagot egy belső kódszám alapján is tovább lehetne küldeni (pl.: naplósorszám, dátumból és annál az orvosnál vezetett azonosítószámból kombinálva), de nem, mert azt a taj számmal küldik tovább. és itt egy újabb érdekesség: mi van akkor ha nincs érvényes taj számod? (ez csak egy példa) akkor visszaküldik a vizsgálati anyagot, vagy mi? pedig te magánorvosnál elméletileg a teljes összeget fizeted ki, tehát nem oep támogatott (vagy ezerszer leellenőrzik hogy van e érvényes tajod, hogy minél több embert tudjanak büntetni még akkor is, ha az adott szolgáltatást magán úton - teljes összeget kifizetve - veszed igénybe?... tehát valahol landol a te taj számod, azt hogy mikor milyen vizsgálatot kaptál, annak mi lett az eredménye. viszont ha ez landol valahol (pl.: oep) akkor miért nem lehet megnézni, hiszen a tb támogatott beavatkozások...stb. az ügyfélkapun megjelennek... sőt tovább megyek! miért nem nyilvános ez az adatbázis a betegnek és az orvosnak? az orvosnak nem lenne könnyebb hogy egyszerre láthassa a magán és az oep által támogatott vizsgálatok időpontját és azok eredményét(!) ????

igen tudom, most van egy "új" rendszer, miszerint a gyógyszerész, orvos és a háziorvos megnézheti a betegéletutadat (mintha az utóbbi eddig nem tehette volna meg ezt eddig is bármikor) de ott csak az szerepel, hogy mikor, milyen vizsgálaton, beavatkozáson vettél rész, és ott sincs mellette a vizsgálat eredménye feltüntetve (max a gyógyszerész/fogorvos fogja tudni hogy te pl.. 3 havonta nőgyógyászhoz járkálsz)

a magánorvos a magáneszközeivel a tb-s rendelőben rendelgetős történetet is értem alapjaiban, viszont akkor az miért nem jelenik meg ugyanúgy az oep-es listádban? (pl.: egy vizsgálat 1000 ft ebben a helyzetben, te kifizeted, az orvos kap az oeptől ezért +200 ft-ot. de ez is átfut az oep-en, a neved alatt, a taj számod alatt, akkor ez a betegéletútból miért hiányzik? nyilván az orvos nem a két szép szeméért kapja az oeptől azt a 200 ft-ot, hanem azért mert elvégezte azt a beavatkozást rajtad és a taj számod alatt...)

engem egyébként nem az érdekelne, hogy az orvos az oeptől mennyit is kap, hanem hogy van-e ilyen lista és abba mi szerepel rólam és az miért nem "nyilvános", mint a betegéletút?!

Tempus.Anh 2015.01.24. 16:58:28

@asztalosani: A TB-s rendelőket üzelmeltető kórház kapja az OEP-től a német pontokat és az ennek megfelelő összeget, az orvos ebből a havi fizetésén kívül semmit sem lát, másszóval a kórházak szakrendelőinek bevételét összefésülik az osztályos HBCS-től függő teljesítményével, az orvost pedig KJT szerint fizetik, nem aszerint, hogy hány beteget néz meg és hogyan.

qbr 2015.01.25. 09:29:36

@asztalosani: TAJ dokumentálása saját informatikai rendszerben =/= beavatkozás jelentése OEP felé

asztalosani 2015.01.26. 09:23:10

@qbr:
hamarosan kiderül :) már én is kíváncsi lettem

apropó: rám priviztek és üzenik a praxis blog olvasóinak, hogy bárki kérhet betekintést a nyilvántartásába az oep-nél (hogy milyen adatokat kezelnek róla, elméletileg ingyen)

bár ha ez igaz, akkor nem értem miért nem lehet fellőni az adatokat a betegéletúthoz hasonlóan... no mindegy

asztalosani 2015.01.26. 09:32:12

@Tempus.Anh:
ez igaz, de ez csak a tb-s szakrendelésre vonatkozik, nem? (tehát tb-s helyen, tb-s időben, tb-s orvossal)
a kjt szerint nem akkor fizetnek, ha az orvos alkalmazásban áll (tehát a kórház és az orvos között alkalmazotti, vagyis munkaadó és munkavállaló szerződés van)?

ha az orvos egy tb-s kórházban magánrendelést folytat (tb-s időn kívül vagy felül, vagy máshogy) az már nem alkalmazotti szerződés, nem? Ilyen esetben nem úgy van, hogy az orvos fizet a kórháznak (pl.: bérleti díj), a beteg meg az orvosnak (és akkor lényegében az orvos fizetése az ellátott betegszámtól, elvégzett vizsgálatok mennyiségétől függ)? (pl.: nőgyógyászat)

qbr 2015.01.26. 10:29:54

@asztalosani:
Az OEP kizárólag azt tartja nyilván, amiért fizet (törvényben meghatározott, statisztikai célú kivételek vannak, de azok nem TAJhoz kötött dolgok, és nem ide tartoznak).
A betegre vonatkozó adatokba betekinthet:
- a beteg saját maga, Ügyfélkapun keresztül
- a beteg saját háziorvosa, ha a beteg nem nyilatkozik arról, hogy ezt nem szeretné
- a gyógyszerész, amikor épp ellátja a beteget, ha a beteg nem nyilatkozik arról, hogy ezt nem szeretné (ha jól tudom, ő csak a gyógyszerkiváltásokat látja, de ebben nem vagyok biztos)
- a beteg szakorvosa, ha a beteg nem nyilatkozik arról, hogy ezt nem szeretné

Ami nem támogatott ellátás (tehát az OEP nem fizet érte), azt TAJ-hoz kötötten nem csak hogy nem tartja nyilván az OEP, hanem alkotmánybírósági döntés értelmében nem is tarthatja. Ahogy azt többen is írták (én is) magánrendelésen nem _kell_ megadni a TAJ-számot, de meg _lehet_, mert a későbbi dokumentáció és azonosítás szempontjából hasznos. De ez az adat nem megy be az OEP-be.
Ugyanígy, nem támogatott, vényköteles recepten nem _kell_ feltüntetni a TAJ számot, de _lehet_, másik oldalról viszont a patikának kifejezetten tilos ezt az informatikai rendszerében tárolni. Nyilván, a való életben ha az orvos számítógépe a gépi nyomtatási receptre rányomja a TAJ számot, a patika szoftvere pedig nem tesz ilyen szempontból különbséget, megjelenhetnek a patika informatikai rendszerében TAJ számok, de ez egy nem szándékos rendszerhiba.

viragszal 2015.02.06. 17:38:52

@csakmotyogok: de tudok ket helyen fizetni, mivel otthonrol nem leptem ki. Ugyh az elmult 8 evben ket helyen fizettem, de csak kenyelmi szempontbol, mivel viszonylag surun jarok haza. Viszont mivel az allami dolgokra varni kell, ujabban otthon is maganrendelesre megyek. Annak aztan meg tenyleg nincs ertelme, hogy "haromszor" fizessek vmiert. Itt is a munkaltato vonja a jarulekokat, uh ha akarnek se tudnek csalni :) de azert majd egyszer beregisztralok ugyfelkapura es megnezem mik vannak a nevemen, mert hallottam ilyen sztorikat nem is olyan regen h ha vkinek nem volt taj kartyaja v lejart egesz egyszeruen a doki mashoz irta a vizsgalatot :)
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása