A betegek életével játszanak

2014.11.14. 05:23

MAC 600_India.jpgAlapvető életmentő diagnosztikai készülékek nincsenek működőképes állapotban az országban, illetve néhány orvosnak fatális hiba volt diplomát adni.

Helló Praxis!

 

Az alábbi történet édesapámmal történt, aki mellkasi fajdalomra panaszkodott egyik este múlt heten, ezért anyukámmal elmentek a közeli kistarcsai orvosi ügyeletre. Az ügyeleten a doktornő megvizsgálta, majd EKG-t csináltak, az EKG-ban viszont nem volt papír, így az orvos és asszisztense a monitorról próbálta meg kisilabizálni a helyzetet. Végül azt mondta az orvos, valószínűleg apukámnak sok a gyomorsava, és ha akar, menjen be a kistarcsai kórházba, ahonnan - mint fogalmazott - legrosszabb esetben majd hazaküldik.

 

Apukám készpénznek vette az orvos diagnózisát, nincs életveszélyben, gondolta, így hazamentek anyukámmal. Viszont nem lett jobban, egy óra múlva mar szúrást érzett a mellkasában, irány a kórház. A kórházban a sürgősségi-baleseti részlegen anyukám kérésére előrevették, ahol azonnal EKG-ra kötötték. 10 centi papír sem jött ki a gépből, már megvolt a diagnózis: infarktus. Kapott azonnal gyógyszert, injekciót, ami kell, és esetkocsival vitték tovább a Bajcsyba, ahol szívkatéteres műtétre várta mar a bemosdott orvosi csapat. 

 MAC 600_India.jpg

S, noha ez a poszt alapvetően azért született, hogy felhívjam a figyelmet arra, alapvető életmentő diagnosztikai készülékek nincsenek működőképes állapotban az országban, illetve néhány orvosnak fatális hiba volt diplomát adni, azt is meg kell említenem, hogy szüleim nagyon elégedettek voltak mindkét kórház éjszaka dolgozó szakmai stábjával, hozzáállásukkal, valamint a gyors és szakszerű ellátással, aminek köszönhetően végül nem következett be szívhalál.

 

Az ügyeletes orvos hibáját a kórház is megjegyezte, nem értették, hogy nem volt képes azonnal észrevenni az infarktust. (A mellkasi fajdalom mellett a gyomorsav jelenléte a nyelőcsőben utalhat egyaránt refluxra és infarktusra is.)

 

 

 

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

reepach 2014.11.14. 07:34:16

Ez egy korrekt írás, az utolsó sor kivételével minden megállapításával maximálisan egyetértek. Örülök, hogy happyenddel zárult a történet, és kórházi orvosként annak is, hogy mind a kistarcsai SBO-n, mind a Bajcsy intervenciós laborban profi módon segítettek a betegen, akinek ezúton is további jó egészséget kívánok.
Visszatérve az utolsó sorra, az marhaság. Gyomorsav a nyelőcsőben, az reflux. A reflux tipusos panasza a "heartburn", azaz égő-szorító mellkasi fájdalom, ugyanúgy, mint az infarctusnak. Vagyis, mellkasi fájdalom hátterében egyaránt lehet kiváltó ok az infarctus vagy a reflux, de ha -bármiféle módszerrel, pl. endoscopia, ph monitoring, - megállapítottuk a " gyomorsav jelenlétét a nyelőcsőben ", az nem "utalhat egyaránt refluxra és infarktusra is", hanem kizárólag refluxra. Elnézést a korrekcióért, de fontosnak tartom, hogy ne vonjanak le a laikus olvasók az egyébként kimondottan jó színvonalú poszthoz fölöslegesen odaillesztett álszakmai megjegyzésből hamis következtetéseket.

reepach 2014.11.14. 07:48:21

Egyértelmű, hogy az ügyeletes doktornő szakmai hibát követett el. Nem kicsiut, nagyot, hogy klasszikust idézzek, és nem rajta múlt, hogy nem végződött tragédiával az ügy. Mellkasi fájdalom esetén akkor sem lehet kizárni z infarktust, ha jó az ekg készülék, és az elkészített ekg görbe negatív. A beteget ilyenkor is kórházbsa KELL utalni, ahol megfigyelik, kontrollálják az ekg-t, laborvizsgálatokat végeznek (necroenzim), és csak ezek negativitása esetén lehet kizárni az infaktust, és extracardialis okra (pl. reflux) visszavezetni a panaszokat.
Az pedig, hogy " ha akar, menjen be a kistarcsai kórházba", etikailag is necces, mert ezzel a döntés felelősségét a laikus betegre hárítja!

reepach 2014.11.14. 07:52:01

Molnárgörény, gratulálok!

reepach 2014.11.14. 08:01:22

Utolsó megjegyzés, aztán szóljanak mások is:
Az ekg-t, kellő felkészültséggel, monitoron nézve is lehet értékelni, a papír tulajdonképpen a dokumentáláshoz kell.

marand22 2014.11.14. 10:59:39

Mellkasi fájdalom esetén nem a háziorvoshoz célszerű elmenni, hanem mentőt kell hívni.Az országos Rákregiszter mellett a magyar Infarktusregiszter teljes körűen gyűjti a Magyarországon szívinfarktussal ellátottak adatait, ebből pedig egyértelműen kiderült, hogy akkor kapja a legkorábban a korszerű ellátást a beteg, ha mentő szállítja otthonából a megfelelő helyre, még az ügyelet vagy háziorvos hívása is késedelemhez vezet. Az idő szívizom, a szívizom pedig élet.

marand22 2014.11.14. 11:10:26

Az utolsó megjegyzéshez (nem védeni akarván a kolleginát):
Nem feltétlenül kell kórosat látni az EKG-n ahhoz, hogy a betegnek infarktusa legyen, mivel lehet álnegatív, önmagában emiatt nem kellene hibáztatni a háziorvost, az más kérdés, hogy a klinikum kell vezérelje, azaz megfigyelésre be kell vitetni a beteget megfelelő helyre. Kollégáknak: pl. korábbi negatív T átfordulása pozitívba infarktusos jel, csak ehhez látni kell a korábbi T-negativitást, vagy sokszor nem veszik észre a kis ascendáló ST-depressio melletti magas, hyperacut T-hullámokat (hqmeded-ecg.blogspot.hu/2009/02/hyperacute-t-waves.html, 1. görbe), de lehet teljesen negatív is az EKG a nagyon korai szakban.

Tempus.Anh 2014.11.14. 17:54:55

Nem a gyomorsav jelenléte a nyelőcsőben utal az infarktusra, hanem az az érzés, amely nyelőcsövi pirózishoz, égő érzethez hasonlítható, de oka a szívkoszorúerek szűkülete. Az EKG-n a preinfarktus ill. infarctus "elnézése" súlyos műhiba, amúgy van EKG-jelek nélküli infarktus is.

csakmotyogok 2014.11.14. 18:27:19

Saját nagyon durva tapasztalat. 1 éven át volt nagyon erős mellkasi fájdalmam,néha levegőt sem kaptam zsibbadt mindenem csőlátásom volt. Kivizsgálásnál semmi. A végén négykézláb kúsztam. Ügyeletes fiatal orvosnő nyugtató szurit akart adni, a testvérem épp ott volt (eüs) nem hagyta. Szóval a dolog vége : triviálisan epe.Mikor eltávolították az epehólyagomat az egész horror megszűnt. A végén volt olyan tünetem, hogy azt érerztem már nem csak a mellkaso fáj, mintha hátba szúrtak volna. Belgyógyász ismerősnek telfonon zokogtam el: iszonyú fájdalmaim vannak csak mellkasi fájdalmaim vannak, és mintha hátba döftek volna. Ő mondta hívjunk mentőt,mert szerinte epekövem van és elakadt a vezetékben és a hasnyálmirigy gyulladásom van...bingó. Szóval, nem egyértelmű az az infarktusos dolog. Utána gondoltam rá ,de jó hogy nem vagyok orvos.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2014.11.15. 00:01:20

@reepach: Nem tudom, hogy én voltam-e, mostanában én nem a Bajcsyba, hanem a BIK-be küldtem utoljára ilyet. Az mondjuk biztos, hogy az egyik, amihez kifejezetten jól értek, az az EKG (a másik meg az intubálás). Az akut infarktusnak az esetek döntő többségében van EKG-jele. STEMI-t (ST-elevációs infarctus) könnyű felismerni, NSTEMI-t (non-STEMI) nem annyira, de kórházban egyszerűbb a helyzet, mert a troponin eldönti a kérdést.

Önmagában az, hogy monitor vagy papír, nem olyan lényeges. Én akkor léptem be a mentőkhöz, amikor még csak az MC-3 elektrokardioszkóp volt a legtöbb kocsin, az papírt egyáltalán nem produkált, és egycsatornás volt. Lehetett dolgozni azzal is. A mai monitorok ráadásul hosszabb szakaszt mutatnak, mint az MC-3, azon jó, ha 2-3 QRS-komplexus látszott egyszerre.

A nagyon korai szakban lehet az EKG negatív, de azért annak a klinikuma már figyelemfelkeltő. A valódi erős fájdalomnak vannak vegetatív jelei: dől a víz róla, falfehér, miegyéb. 25 év gyakorlattal nem túlzás azt mondani, hogy 95 %-os biztonsággal első ránézésre meg lehet mondani, ki a tényleg komoly beteg. A többi 5 % meg kiderül a vizsgálatkor...

na4 2014.11.15. 10:38:14

Legalább 70 pazarló, felesleges és színvonaltalan kórházat be kell zárni, hogy a jók megfelelően működhessenek. A korrupt főorvosi lobbit pedig mielőbb fel kell robbantani.

Tempus.Anh 2014.11.15. 10:57:29

@na4: Ez így van, gondold csak el, egy észak-zempléni kis helység megközelíthetőségi mutatója tart a nulla felé, egy mentőnek oda kimenni és a beteget a legközelebbi kisebb kórházba bevinni nyáron is hatalmas fight, a téli jeges utakról nem is beszélve.
Namármost, ha az illető kórházat bezárják és a megmaradt 1-2 kórház háromszor messzebb van, milyen esélyei lesznek a sürgős betegeknek az IDŐBEM történő ellátásra...
Epic.

0,0000...

she_wolf 2014.11.15. 12:18:51

@na4:
Főorvosi? Lobbi?? 70??? Mi van????? Fordíts légy szíves, mert ez így számomra értelmezhetetlen:( Az, hogy megtanultál szavakat egymás után leírni, még nem jelenti azt, hogy épkézláb a közlendőd.

she_wolf 2014.11.15. 12:24:32

@Tempus.Anh:
Bocs, de erről a színvonaltalan mentőszolgálat tehet. Helikopáterrel kell szállítni a beteget télen-nyáron, akár infarkas, akár csak megvakult a bele:)
(Különben is sokan vagyunk, "sok a halász és kevés a fóka", mondá na4:( )

Nem az a baj, hogy nagy az Isten állatkertje, hanem hogy alacsony a kerítés. Mint az közismert...

Tempus.Anh 2014.11.15. 12:42:21

@mig54: Sajnos annyi helikopter nincs minálunk, amennyi sürgős eset naponta előfordul, a legváratlanabb időpontokban és helyeken...

she_wolf 2014.11.15. 13:02:28

@Tempus.Anh:
Még hogy annyi helikopter..., de még minisztere sincs az egészségügynek, akin el lehetne verni a port ezért az egész kuplerájos helyzetért:(

Mert mint tudjuk:
"A minisztériumot a második Orbán-kormány alakulásakor megszüntette, feladatait a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma vette át, melynek egészségügyi részét egy államtitkár felügyeli."

Magyarosan ez azt jelenti, hogy nincs felelőse mindannak, ami az egészségügyben történik.

Tempus.Anh 2014.11.15. 13:19:27

@mig54: Eü. államtitkár van, korábban Szócska, most Zombor tölti be ezt a tisztséget.

neduddki21 2014.11.16. 13:32:44

@mig54: Pedig nagyon is érthető a közlendője. Az más kérdés, hogy ki ért vele egyet és ki nem, de érvekkel kellene alátámasztani az ellenvéleményt, ahogy Tempus.Anh is tette. Az első mondatával én sem értek egyet, a vidéki, kisvárosi kórházak bezárása katasztrófa lenne azoknak, akik a központi kórháztól messzebb laknak. Pl. egy borsodi isten háta mögötti faluban élő sürgős ellátást igénylő beteg mikor jutna kórházba? Vagy egy szülő nő? Ha nincs autója (de még azzal is órákig tarthat), mit várhat a mentőszolgálattól? Vagy neki nincs joga megfelelő orvosi ellátáshoz jutni? Képtelenség az egész. A hozzászólás második mondatával viszont tökéletesen egyetértek.

she_wolf 2014.11.16. 14:06:19

@neduddki21:
Alátámasztanám én, de nem lenne, aki egy seggel végig bírná olvasni. Ugyanis nem szeretjük a hosszú posztokat, és hozzászólásokat.
Talán csak annyit írnék, hogy felesleges kórház szerintem nics. Örülnék, ha megírná a kommentelő, hogy honnan tud akár egyről is, nemhogy hetvenről!?
Pazarló pedig még kevésbé van, hiszen a nincsből nem lehet pazarlóan költekezni. Az a pazarlás, ha az orvos egyedül, asszisztens nélkül csinál mindent a rendelőben (mint ahogy valaki ezt találóan megjegyezte egyik hozzászólásomra).
És ez csak a kezdet, mert oldalak telhetnének meg a továbbiakkal, amiket csak én, mint laikus sorolni tudnék.
Ha mégis létezik pazarlás, az kényszerből létezik pontosan a fent említett példa okán, arról pedig nem az egészségügy, és az abban dolgozó ember tehet. A létszámhiány és az eszközhiány többet vesz el az egészségügyre szánt pénzből, mint amennyibe az ezek kielégítő szintre való emelése kerülne.
Az ilyen okokra visszavezethető halálesetekről pedig inkább ne is beszéljünk, mert az többet elárul minden könyvelési tételnél:(
Kommentelőtársunk szeret(ne) robbantgatni, valószínűleg sok gombbal, vagy zsinórral dolgozhat, ezért ilyen nyelvi fordulatokat használ dühkitörései enyhítésére:)
De nem szeretnék Gyorscsók Józsi bá' hibájába esni:))

Főorvosi lobbi? Ebből viszont kuka vagyok, ismeretem semmi.....

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2014.11.16. 15:56:43

@mig54: Ezt remélem csak iróniából írtad. Méghogy helikopáter... Először is, lábtöröttnek minek (baromi sokat fogyaszt ám!), másodszor, összességében alig van értelme a helikopterezésnek, amíg a kórházakban nincs leszállóhely. Mert a jelenlegi rendszer egyesíti a földi és a légi szállítás hátrányait. Bivalybürgözdre kireppen a ventilátor, aztán leszáll a Láng Vasas vagy az OSC-pályán, odajön a mentő, átpakolják a kuncsaftot, és úgy viszik be. Volt régen, hogy át is kellett vákummatracozni, mert a herkópáterben nem a ROKO VM-a volt, hanem másmilyen...

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2014.11.16. 16:00:23

@na4: Korrupt főorvosi lobbi? Te meg vagy húzatva. Egy osztályon sem azonos két főorvos érdeke, nemhogy szakmákban, vagy pláne szakmák fölött. Osztán mi a búbánatért lobbizna a reumatológus főorvos a szemésszel karöltve, és ki a rákfene korrumpálná őket így en bloc???

Amúgy nyugi, kár visszaszólni, nem vagyok főorvos - mert nem kértem a több pénzzel nem járó, csak címet jelentő kinevezést, és a továbbiakban se fogom elfogadni.

she_wolf 2014.11.16. 19:17:48

@Molnárgörény:
Persze, hogy!:) Miközben kínomban röhögtem:(

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2014.11.16. 20:23:16

@mig54: Komolyra fordítva, én beérném azzal, ha a mentőautók nem zöldségesfurgonok lennének, a hátsó tengelyen laprugóköteggel. Volt valaha a 405-ös, egy eredeti német Mercedes 301-es mentő (a kilencvenes évek elején borult fel és lett totálkáros). Az mentőnek épült, olyan rugózással hátul is. Ég és föld a különbség...

she_wolf 2014.11.16. 21:22:12

@Molnárgörény:
Az utóbbi pár évben volt szerencsém(?) mentőautóban uta... lenni betegként és kísérőként egyaránt, úgy télen, mint nyáron. Túl azon, hogy nem szórakozásból tettem, nem tudom milyen bajnak kell ahhoz történnie egy emberrel, hogy az állapotát figyelembe véve szállít(has)sák:(
És akkor ez a csürhe banda mellveregetve zeng dicshimnuszokat arról, hogy 1-20 mrd. forintot megszavaztak egyik, vagy másik szegmensére az eü.-nek.
Nem vagyok egy matekzseni, de ha azt mondom, hogy egy megyei központi kórház 1 évi higiénés feltételeit nem lehet ennyiből kigazdálkodni, szerintem nem sokat tévedek. És akkor hol vannak a gyógyszerek, a kellő létszámú, és végzettségű gárda bére, a felszerelés - úgy tartós, mint fogyóeszközök tekintetében -, az adminisztrációs költségek....és még "jutott eszembe számtalan szebbnél szebb gondolat":(

Tegnap a férjemmel sokat császkáltunk Budapesten (konyhafelújítás jeligével), és rácsodálkoztam, hogy milyen szépek a frekventált városrészek. Tényleg azok. Jó volt ránézni a régi, felújított épületekre, a város ikonjaira. Hiszed, vagy sem, az jutott az eszembe, hogy milyen szép is lenne, ha az egészségügyünkre is ilyen büszkék lehetnénk. Az eüben pillanatnyilag csak a patrióta orvosainkra, ápolóinkra lehetünk büszkék (rájuk azonban joggal és ez sem kevés!), és az a szomorú, hogy ezt a nagyon jó alapot rugdossák széjjel kormányzati szintről, mint tyúk a töreket:(

Diebels 2014.11.17. 10:54:13

@reepach:
"Mellkasi fájdalom esetén akkor sem lehet kizárni z infarktust, ha jó az ekg készülék, és az elkészített ekg görbe negatív. A beteget ilyenkor is kórházbsa KELL utalni, ahol megfigyelik, kontrollálják az ekg-t, laborvizsgálatokat végeznek (necroenzim), és csak ezek negativitása esetén lehet kizárni az infaktust, és extracardialis okra (pl. reflux) visszavezetni a panaszokat."

Szerintem ezt azért kicsit óvatosabban kellene (itt, a nagy nyilvánosság előtt) megfogalmazni. Minden mellkasi fájdalommal jelentkező beteget kórházba utalni? Mert ebből ez jön le. Az ilyen infók miatt lesznek aztán az SBO-k túlterhelve.
Bocs, nem bántani akarlak. Tudom, hogy igazad van, akut mellkasi fájdalomnál ez a protokoll. Csak a laikusok ebből azt szűrik le: fáj a mellkasom -> infarktusgyanú -> kórház. Pedig ennél azért árnyaltabb a kép.

neduddki21 2014.11.17. 13:53:16

@mig54: Egyetértek, pontosan az a pazarlás, hogy az orvos kénytelen adminisztrációval tölteni a drága idejét. Évekkel ezelőtt voltam a gyerekkel gasztroenterológiai szakrendelésen. Egyetlen szerencsétlen orvos rendelt, a váróteremben pedig tömeg. Volt, aki reggel héttől délután háromig sem jutott be. Az orvos betegre szánt idejéből kb. 1/4 részt tett ki a vizsgálat, 3/4 részt pedig a reménytelen küzdelem, amit a számítógéppel folytatott, két ujjal pötyögtetve. Volt ugyan egy asszisztense, de számomra megfejthetetlen okból nem ő írta az írnivalókat, hanem az orvos. Egyszerűen elképesztő, érthetetlen és megengedhetetlen.
A "főorvosi lobbin", bár a megnevezés nem tőlem származik, azt a nagy befolyással rendelkező szűk orvosi réteget értem, akik nagyon is jól megélnek a jelenlegi zavaros rendszerben, semmiképpen sem érdekük a tiszta, átlátható helyzet, az ellenőrizhető és adózott jövedelem, az állami és a magánrendelés szétválasztása, a teljesítménynek és szakértelemnek megfelelő bérezés, a verseny. Nem véletlen, hogy egyetlen kormány - politikai hovatartozástól függetlenül - sem boldogult eddig még az egészségügy megreformálásával.

Tempus.Anh 2014.11.17. 15:23:49

@Diebels: A mellkasban van egy olyan szervrész, amiről hajlamosak vagyunk elfeledkezni, pedig a mellkasi fájdalmak - az anginás panaszokat utánzó fájdalmak egy része is - részben ehhez köthetők.
Nevezetesen a nyelőcső.
@neduddki21: Nálam a két ujjal pötyögtetés elég magas szintet ért el :) azért mindig irigyeltem azokat, akik képesek voltak megtanulni tíz ujjal is gépelni. De ettől függetlenül két azaz kettő asszisztensnővel rendelek.

she_wolf 2014.11.17. 16:06:03

@neduddki21:
"Nem véletlen, hogy egyetlen kormány - politikai hovatartozástól függetlenül - sem boldogult eddig még az egészségügy megreformálásával."

Pedig csak söprögetni kellene:(
Én könnyen tépem a számat, hiszen nekem semmi sem drága (az életemet és a szeretteim életét leszámítva), könnyen ugatok a partvonalról, és verem máséval a csalánt. De csak egyszer kellene valami vállalkozó szelleműnek korra, nemre és pártállásra való tekintet nélkül kigazolnia, és azt szigorúan szinten tartani a későbbiekben.
Csakhogy most azt látom, hogy az egészségügy lett a központi téma - már ami az új adónemek bevezetését és az adók emelését illeti -.
Minden szart amiből villogni akarnak a plusz adók besöprése segítségével és az adóemelésekkel, az eü. fejlesztésére hivatkozással teszik immár nem először, és véleményem szerint nem is utoljára (ha hagyjuk).
(Példának okádék: netadó, reklámadó - ami érdekes módon csak a retekklubot sújtaná -, és egyebek, amiket Orbán és Varga összeborulva megálmodnak. Eszem megáll...)

Saját példa az orvosok előre menekülésére: fáj a térdem. Nagyon. Fiatal vagyok hozzá, mégis az derült ki, hogy a bal térdemből eltűnt a porc. Kitakarították a dzsuvát, most jobban fáj, mint valaha. A mechanizmust értem, de nem írom le ide, mert az esetleg idelátogató ortopédus szakorvos belehalna a röhögésbe:)
A jobb térdem kapcsán elkezdtem kutakodni a neten, és megtaláltam a varázsszót: mozaikplasztika!
Nosza, elolvastam mindent, az eljárást kifejlesztő magyar professzor elérhetőségét, egyebeket. Kiderült, hogy az eljárás OEP támogatott, csakhogy az Uzsokiban a professzor ezzel nem foglalkozik, a magánrendelése honlapján pedig nem is szerepel az árlistában a mozaikplasztika. De ha ahhoz viszonyítok, hogy egy protézis másfél milla, akkor gondolom, nem csodálkozol, ha itt faladtam:(
Holnap megyek a korábbi orvosomhoz, megbütyköli a másik térdemet is, a tovaábbiakat pedig megbeszéljük. Újfent örülök, hogy nem vagyok pókszabású:)
Megint megszaladt a kezem, bocs!:(

she_wolf 2014.11.17. 16:09:04

@Tempus.Anh:
Egyet kölcsönadhatnál a kolleginádnak (a tiém neurológus:D), mert szegénykém nem azért végzi az asszisztens munkáját, mert az beteg, szabin van, stb.., hanem mert nincs neki:( Évek óta járok hozzá, soha nem láttam mellette segítséget:(

she_wolf 2014.11.17. 16:16:24

@Tempus.Anh:
Egy haverunk lánya ügyintéző az egyik önkormányzat szociális osztályán. Na ő 10 ujjal, és olyan halkan gépel miközben mosolyog rád, hogy azt hiszed, szerelmet akar vallani, csak nem mer megszólalni. Ha pedig megszólal, rendszerint valamilyen adatot/papírt kér:D Nagyon irigylem, mert ha én írok, a férjem a becsukott ajtón keresztül is hallja, mint ahogy én is a neurológust a váróban.

mnika88 2014.11.17. 20:05:45

@mig54:
Hát ezen most jót nevettem.:D Látszik,h nem vagytok facebook-generáció,simán menne a 10 ujjal gépelés.
Mellesleg én ismerek olyan doktor bácsit és nénit,akinek van asszisztense, de annak olyan tré a helyesírása és nem tudja a latin szavakat sem rendesen leírni,h inkább ő pötyögi le az írnivalót.:)
Amúgy sztem tök jó lenne,ha mint a legtöbb új okosteló,a kórházi számítógépek is maguktól írnák a szavakat,amiket mondasz.Az orvos csak mondaná hangosan például az anamnézist,a gép meg leírja azokat.Mennyi időt lehetne ezzel megspórolni...

she_wolf 2014.11.17. 20:48:17

@mnika88:
"Mennyi időt lehetne ezzel megspórolni..."
Az biztos!

És akkor mi lenne a beteggel kötelezően eltöltendő X perccel? Miről beszélne az orvos a beteggel? Diószedés, muskátli pinyóba cipelése, tulipánhagymák felszedése, netán megkésett őszi nagytakarítás...? Vagy akkor mint a gép, ontanák a rendelők a betegeket százszámra, receptekkel a kezükben? Az orvosok 2 év alatt teljesítenék az ötéves tervet (bár nem hiszem, hogy ez a fogalom túl sokat mondana neked - szerencsére! -)?

Olyat már én is hallottam, hogy diktálás közben az orvos előre szólt, hogy mit hogyan írjon az asszisztens. Érdekesnek gondoltam, de ezek szerint mégsem rendkívüli eset:(

mnika88 2014.11.17. 22:36:43

@mig54:
Hát sztem olyan iszonyú sok időt nem spórolna meg vele.Részletesebben ki tudná kérdezni,betegnek is volna ideje átgondolni jobban a válaszokat..mit tudom én.Egy nagyon kedves gastroenterológus barátom mondta,hogy mindig elköveti azt a hibát,hogy megkérdezi a betegtől:Hogy van?Ezután le se lehet lőni egyes embereket,akik Ádámtól és Évától kezdve elkezdik mondani a mondókájukat..:D
Szóval lehetne beszélgetni azt hiszem.Múltkor vizsgált egy neurológus,olyan szótlan volt,lopva nézett a szemembe,kicsit furi volt.Addig poénkodtam,mondtam mindenféle hülyeséget,míg először mosolygott,majd feloldódott és együtt nevettünk a vizsgálat alatt,végén már ő dobta be a poénokat.Szerintem fontos lenne,ha az orvos-beteg találkozás nem pusztán abból tevődne össze,hogy 3 mondatban elmondom a bajom,ő 4-ben elmondja a diagnózist,recept,kézfogás oszt' pá.Hanem legyen ennél több,érezze jól magát mindkét fél a helyzetben,vagy hogy fogalmazzak...Lehet én vagyok csak így ezzel,mert ilyen a természetem.
Amúgy fogalmam sincs,mi az az 5 éves terv....:)

she_wolf 2014.11.17. 23:02:22

@mnika88:
"Amúgy fogalmam sincs,mi az az 5 éves terv....:)"
Annak is volt jó és rossz oldala egyaránt. Nem baj ha nem ismered, jobb is így:)

A második bekezdéseddel megvettél, ugyanilyen véleményen vagyok. Nem azt mondom, hogy merő röhögcsélés legyen egy vizsgálat, de kevésbé feszélyezett helyzetben a betegek is nyíltabban, őszintébben mondják el a panaszaikat, és az orvos sem egy elérhetetlen istenség, aki jelenlétében kuss legyen a neved, és csak akkor szólalj meg, ha kérdez.
Te maradj meg betegnek, aki segítséget kér, az orvos pedig legyen az a nagy tudású ember akit tisztelhetsz a tudásáért, és köszönetet mondhatsz neki, mert meggyógyít (legalábbis láthatóan minden igyekezetével azon van).
Nem kell túldimenzionálni ezt a kapcsolatot, csupán a benne szereplőknek kellene egy kissé felnőttebben viszonyulniuk egymáshoz. Örömömre szolgál hogy úgy érezhetem, nekem sikerült ezt elérnem. Nagyképű vagyok? Lehet. De hiszem, hogy mindennek ez az alapja.

mnika88 2014.11.17. 23:19:46

Akkor jó,ha nem ismerem.
Igen,én sem merő röhögcsélésről beszélek és teljesen egyetértek azzal,amit írtál.
Ez a felnőttebben viszonyulni egymáshoz ez jó,erről most eszembe jut a sebész,aki most kezel.Ő nem tud velem felnőttként bánni,nem tudom mi az oka.Mindig "kislánynak" hív,anyukámnak mondja el mi történik velem,mit fog csinálni stb. Pedig csak 45 éves.Speciel nála nem tudom elérni így 4 nap után sem,hogy felnőttként kezeljen.Ez meg a másik véglet szerintem.
Ügyes vagy,hogy megtaláltad az arany középutat.:)

reepach 2014.11.24. 17:46:23

@marand22:
Igen ezt írtam én is:
"Mellkasi fájdalom esetén akkor sem lehet kizárni z infarktust, ha jó az ekg készülék, és az elkészített ekg görbe negatív."
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása