Nem emelek,nem mosdatok, közölte a nővér

2014.02.26. 08:28

images_7.jpgVolt,hogy kiszakadt a katéteres zacskó,folyt a pisi mindenfelé a földön. Felkutattam a felmosó szettet,és felmostam.

2003-ban sem volt jobb a helyzet. Nagymamámat az Erzsébet kórházba kellett vinni (ez a Péterfy Sándor u-i kórházhoz tartozik)a belgyógyászatra. Megkapta az ágyat,és én türelmesen vártam vele együtt,hogy egy nővérke bejöjjön a kórterembe. Szerettem volna tudni,kihez tartozik,ki az akinek szólhatok ha valami segítségre van szükségünk. Nem sokára beviharzott egy középkorú nővérke,aki meglátva,hogy két új beteget kapott a kórterem a következővel indított. Nem mosdatok,nem emelek,kivinni a beteget nem tudom,leszakadt a derekam. Csak néztünk,mint hal a szatyorban.

 images_7.jpg

Semmi jó napot kívánok,vagy X.Y.nővérke vagyok,semmi."Nem emelek,nem mosdatok...." majd ahogy be jött,ki is ment. Én tudtam,hogy nem viccel,így komolyan is vettem a "bemutatkozást" és csináltam én. Ha valami miatt éppen nem tudtam az adott időben bemenni csak később,"előre gondoskodtam a nagyi tisztán tartásáról,míg beérek hozzá". Volt,hogy kiszakadt a katéteres zacskó,folyt a pisi mindenfelé a földön. Felkutattam a felmosó szettet,és felmostam. Ha arra vártam volna,hogy jön majd valaki arra várhattam volna.. történt olyan is,hogy majd egy órával tovább kellett maradnom,mert a magatehetetlen öregek mind tőlem kértek valamit.

 

Azt se tudtam hová ugorjak. Ablakot nyitni,teát tölteni,szívószálat előbányászni,üdítős dobozt kinyitni,hűtőből behozni,hűtőbe kivinni,ágyat feljebb tenni,szemüveget keresni,nővérnek szólni,elgurult gyógyszert megkeresni. Ezzel valóban nehéz lépést tartani,én be is látom. De a goromba modort,azt nem. Annak ehhez semmi köze.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

she_wolf 2014.02.26. 10:05:32

Nekem ebből az jön le, hogy az osztályon egy (azaz 1) nővér dolgozik éjjel - nappal, önmagával váltott műszakban.
Ilyesmit hogy a nővér kijelenti (!), hogy nem csinál ezt, azt, amazt, nagyon nehéz elképzelnem.
Az, hogy nem mutatkozik be....nincs ezzel semmi baj. Nem emlékszem, hogy legutóbbi kórházi tartózkodásom során bármelyik nővér is bemutatkozott volna nekem. Ő hivatalból tudja az én nevem, én pedig ha akarom, megkérdezem az övét. Nem fogja eltitkolni.
Nem várni kell arra, hogy majd jön a nővér és felmossa a pisit, hanem szólni/csengetni kell neki. Néma gyereknek anyja sem...
A beteg általában nem tartozik egyik nővérhez sem. Egy osztályon tartózkodik, ahol nővérek váltott műszakban dolgoznak, és cserélődnek akár épületen belül is, mert ezért vagy azért helyettesítik egymást.

A szánkat ne csak evésre használjuk! Egyébként azon gondolkodom, hogy hogy szakadhat ki egy katéteres zacskó. Erős műanyag, magától "csak úgy" nem szakad el....
A poszt címéhez visszatérve: ilyen nincs, ugyanis a nővérnek munkaköri kötelességei vannak, amelyekbe az önállóan nem mozgóképes betegek etetése, itatása, forgatása, mosdatása is beletartozik. Aki csak részlegesen mozgásképtelen, annak a felügyeletet, alkalmankénti segítséget kell biztosítani, ez is a nővér feladata.
Legalábbis én így tudom.

Tempus-Anh 2014.02.26. 11:36:32

A minőségirányítás (régebben: minőségbiztosítás) valahányadik fejezete, amelynek címe "Azonosítás és nyomonkövethetőség" magában foglalja azt is, hogy az eü. személyzet kitűzőjén szerepelnie kell a dolgozó nevének, az osztályon betöltött funkciójának és némely helyen a megszólításának is.
Nálunk pl. minden nővérnek a neve alá odanyomtatták a megszólításukat is.

Nem tudok olyasmiről, hogy kötelező lenne a bemutatkozás, nálunk legalábbis nem az.
Oda-vissza ismert a beteg ill. eü. személyzet neve.
A katéteres zacsi legfeljebb akkor szakad ki, ha rajta táncolnak két lábbal, iszonyú erős. Szerintem a dugója lett kihúzva vagy a cső repedt el.

A kedves hozzátartozó részemről nyugodtan felterjeszthető lenne Sztahanov-rendre, ha nem tudnám, hogy mindezt a nagymamája érdekében tette. Felsorolni, felhánytorgatni tehát, hogy mi mindent megtett a mamáért, az hogyismondjamcsak: ízlésficamnak számít, némi etikai bukfenccel és egodiasztolés pukedlivel megspékelve.

"Köszönöm kisunokám..."
"Szívesen, nagymama..."

A poszt kihegyezett felére visszatérve: nem láttam a nővérke nőgyógyászati-urológiai-rheumatológiai-orthopaediai előzményét, szakorvosi javaslatát.
A posztoló látta?
Ha nem emelhet akkor nem emelhet.

Az alant hőzöngő F.Gy.-nek pedig üzenem, hogy álljon be a nővér helyett egyetlen napig ötven beteg mellé egy belgyógyászati osztályra (nem 100-150 mellé, mert ahhoz ő erőtlenke), estig garantáltan összeszarja az inát...

she_wolf 2014.02.26. 12:02:20

@Tempus-Anh:
A Jánosban nem láttam kitűzőket:(
Igaz nem is nagyon szükséges.

pirimogyoró 2014.02.26. 12:02:41

Szakszerűen dől a hülyeség, igaz, Tempush-Anh?
Mindenki a legjobb tudása szerint (lelkiismerete szerint) látja el a rokonait, ameddig a lehetősége engedi.
Amint azonban az bekerül egy egészségügyi intézménybe, maximum besegít oda a szerető rokon. Nem ő köteles ellátni, erre van az ápoló személyzet. Az ő dolguk, még ha oly leterheltek is. A rokkant nővér nem nővér, hanem szintén beteg. Nem képes elvégezni a munkáját, vagyis nem ott van a helye. Nem szívességből van ott, hanem mert ezt vállalta. Ezen nem változtat semmit, ha olyan keveset keres is, hogy nem tud megélni belőle, meg az sem, ha csecsemős az újszülött osztályon és dől a lé.
Mellesleg ez egy nagyon népszerű írás itt, mert már legalább 3x olvastam.

Tempus-Anh 2014.02.26. 12:25:05

@pirimogyoró:
Szakszerűen dől a hülyeség, valóban, hisz megszólaltál.
Az ugye világos, hogy a nővér nem a hozzátartozó és a beteg csicskása?

"Az ő dolguk, még ha oly leterheltek is" Aha...

A leterheltség mértékében érnek rá vagy nem érnek rá egy beteggel foglalkozni. Legjobb tudásuk és tapasztalatuk, emberségük szerint megteszik és mindig meg fogják tenni. Ameddig és amennyit bírnak.

Azt szoktam monmdani a magadfajtáknak, hogy menjenek egy kissé keletebbre és ott merjenek pofázni egy eü. dolgozónak, merjenek csak követelőzni, rekcumozgatni, hepciáskodni, majd megkapják a magukét.

A magyar betegé fényesre van nyalva mindkét irányban, az élet császárai, a lepkefingnyi pénzükért olyan ellátást kapnak, amit Nyugaton egy beteg csak nehéz biztosítási díjért kap meg.
És mindez az ocsmányul alulfizetett, kizsigerelt nővérek, orvosok bőrén, az ő erejük, energiájuk árán.

PAPÓ38 2014.02.26. 13:15:51

@Tempus-Anh: Részben igaz, de ne feledjük a betegek által fizetett hálapénzt. Feleségen állami közigazgatásban dolgozik, jómagam két munkahelyen napi 12 - 14 órában. Két nagy gyerekkel nem szegényesen de nem is jólétben élünk. Feleségem fizetése több tízéves hűség után nem sokkal több a szakmai bérminimumnál, én a két állással az átlagtól többet hozok össze. A szomszédban mindketten az egészségügyben dolgoznak, 2 db BMW. Több tízmilliós felújított ház. Állítólag az ő fizetésük sem magasabb a feleségeménél. Akkor honnan a látható többlet?

Tempus-Anh 2014.02.26. 13:20:21

@PAPÓ38:
A sokadik éves évfolyamtalálkozónkon az autókon jól le lehetett mérni, melyik orvoskategória hogyan keres. A nőgyógyászok BMW-i és sebészek Mercedesei mellett ott szerénykedett ideggyógyászként a kifutószériás Focusom (igaz, hitellel terhelten), mellettük a psychiáterek Suzukija és a labororvosok Daewoo-ja.

Egyetlen kollegának volt zsírúj Lexus hibrid terepjárója.
Ő abbahagyta az orvoslást és ingatlanügynökként dolgozik.

Emilke mesél 2014.02.26. 14:20:12

Szerintetek az egészségügy = a kocsik márkájával?
*
Volt feleségem nővér. (Németországban.) Diesel mercivel jár.
Nem hálapénzből, a fizetéséből.

Tempus-Anh 2014.02.26. 14:46:56

@mesélek:
A kollegák közt volt Erdélyben, Magyarországon, Hollandiában, Belgiumban, Ausztriában és az USA-ban dolgozó is egyébként.

A nejed példája igazolja, hogy egy eü. dolgozónak (és bárkinek, aki tevékeny, hasznos munkát végez) mennyire is kellene megfizetettnek lennie.

A jó félévszázados szovjetfasiszta rendszer, amely visszavetette Kelet-Európát a fáraók korába, épp ettől a lehetőségtől fosztotta meg ezen államok polgárait.

szódabár 2014.02.26. 15:45:58

Csak 1 kérdés :

A rengeteg tb járulékot miert fizetjük, ha utána mi pelenkazzuk , etetjuk a rokonainkat es visszük nekik a gyógyszert es wc papirt? Es mellette adjuk , (lehet tagadni, de akkor is adjuk) a hálapénzt nővernek , orvosnak. Ha a nővér 2x, 3x annyit kapna legálisan, akkor is ez lenne a hozzáállása. Tisztelet a kivételnek, ami szerencsére azért előfordul. Amugy a szovjetfasiszta rendszerrol írtakkal teljesen egyetértek. Kitertelmelte a neki megfelelő embertípust. Nyugaton ezzel a hozzáállással mar régen kivágták volna a kedvesnővért. Ott más bajok vannak: a jobb kéz helyett a balt műtik például. Sajat tapasztalat.

neduddki21 2014.02.26. 15:58:37

@Tempus-Anh:
"nem láttam a nővérke nőgyógyászati-urológiai-rheumatológiai-orthopaediai előzményét, szakorvosi javaslatát. A posztoló látta?"

Nos, a posztolónak semmi köze hozzá, nyilván nem látta és nem is kíváncsi rá. A nővérnek vannak feladatai, van munkaszerződése (közalkalmazotti kinevezése) és van munkaköri leírása. Nem ő dönti el, hogy a beteg emelése, vagy mosdatása közéjük tartozik-e. Amennyiben nem képes megtenni, mert egészségügyi problémái vannak, nem alkalmas az állás betöltésére, de ezt a kötelező egészségügyi alkalmassági vizsgálat nyilván ki is mutatja. Ha alkalmatlannak minősítik, akkor el kell helyezni olyan másik munkakörbe, amit el tud látni, ha ilyen nincs, meg kell szüntetni a munkaviszonyát. A posztbeli nővér dolgozott, tehát rendelkezett érvényes alkalmasságival. Ebből következőleg el kell látnia a feladatait. Amikor megkötötte a munkaszerződését, akkor is tisztában volt vele, hogy mennyi lesz a fizetése, milyen munkarendben dolgozik és mi lesz a munkaköre, ez ugyanis kötelező tartalma a szerződésnek. Ha meg azért nem óhajtott dolgozni, mert csak, az fegyelmi probléma. A rokon nyilván segít, mert nem nézheti, hogy szükséget szenved a hozzátartozó, de ez ne legyen már természetes és elvárható tőle.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.02.26. 16:49:24

Hooooogy mer valaki szidni egy egészségügyi dolgozót???????????????????

Nyílméregrépa 2014.02.26. 17:04:22

kevesebb stadion, kevesebb mutyi (simicska, kozgep, trafik) kell es lesz penz tobb noverre, orvosra!

teszettek volna (forradalmat csinalni?) a megfelelo helyre huzni az X-et! aprilisban lehet majd javitani.

Tempus-Anh 2014.02.26. 17:09:02

@neduddki21:
Akkor ezt most lebontom betegtípusra:
1. Magatehetetlen, valóban teljes ellátásra szoruló beteg. Öntudatlanok vagy beszűkült tudatúak, totálisan fekvők.
2. Önmagát ellátni képes, de juszt is a nővért terhelő beteg (értsd ez alatt azt, hogy a fenekét ki kell törölni,de simán rágyújt a budiban, ha nem látják - volt rá példa)
3. Önmagát ellátni képes beteg, aki legfeljebb helyzetváltoztatáskor szorul segítségre, inkább kísérendő, mint szállítandó.
4. Önmagát ellátni képes, segítségre nem szoruló, a nővérektől csak az előírt kezelést igénybevevő beteg.

Mondanom sem kell, hogy a második kategória a valóban problémás.

Az elsőnél a hasonlóan emelni nem képes nővér segítséget hív, megforgatják, tisztába teszik, tálból LEMOSSÁK, pelust cserélnek, katéterzsákot cserélnek... no kerekesszék, no zuhany, no WC-re kicipelés...

Az általad leírtakhoz tenném hozzá, ahogy egyik ápolóNŐ munkaköri leírásában sem szerepel, hogy 100-110 kg-os elhízott mamákat/papákat KÖTELES lenne megemelni, cipelni, vonszolni.
Ilyen kötelessége nincs. Erre valók a beteghordók, akik férfiak.

Bármily nehéz elhinned, de a felvételnél nem emeltetik a nővért és még 100 m gyorsfutást sem kell időegység alatt teljesítenie, bár ezt némely empátiadús hozzátartozó így egy-az egyben elvárná tőle.

Arról nem is beszélve, hogy a hozzátartozók jó része azért fekteti be az idős, magatehetetlen szüleit, hogy megszabaduljon a gondozásától. Nincs heveny teendő vele, de neki így kényelmesebb.
Az aktív osztályok egy részét, a krónikus osztályok zömét ilyenek népesítik be.

reepach 2014.02.26. 17:17:02

@Galambos Tarzan: ócsó demagógia. Az általad említettek mind kispályások, az igazi nagymenők (gyurcsány, kóka, józsa, kapolyi, simon stb., stb.) már nagyjából mindent elloptak, a mostaniak már csak a maradékon marakodnak. Abban igazad van, hogy a megfelelő helyre kell ikszelni 6 7 mulva: nehogy visszajöjjenek a komcsik!
(Először csak annyit akartam írni, hogy ez nem politikai blog, utána meggondoltam magam: válaszolok a Te stílusodban!)

Terézágyú 2014.02.26. 17:19:13

@reepach:
Itt a megoldás!!!!!
:)))))))))))))))))))))))))))))

Nyílméregrépa 2014.02.26. 17:20:32

@reepach: kispalyasok???? na ne vicceljunk! latom neked is mindegy mit tesz a fidesz maffia akkor is rajuk fogsz szavazni ha szemelyesen orban vajda fogja lesoporni a padlast!

es egyaltalan nem demagogia, hanem a csunya, fekete magyar valosag!

BGy · http://babosi.blog.hu 2014.02.26. 17:20:54

Folyik a szokásos utóvédharc.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.02.26. 17:21:00

@Tempus-Anh:
Tejjesen igazad van!
A rohatt betegek, és azok a rohatt hozzátartozók!!!!!

reepach 2014.02.26. 17:23:04

@Galambos Tarzan:
Te így látod, én kicsit máshogy. Ezen nem veszünk össze, ki-ki a megfelelő helyre teszi az x-et, aztán győzzön a jobbik (na, nem szó szerint)...

mildi 2014.02.26. 17:24:17

ad 1. ha jól olvasom, akkor a nővérnek "leszakadt" a dereka. vagyis valszeg csak átmenetileg nem emel. van ilyen...
ad 2. mikor anyám bent volt a kórházban, én is végigugráltam a kórtermet. imádtak is a nénik... én meg rájöttem, valszeg tök jó nővérke lett volna belőlem*, ha anyám 20 évvel előbb töri össze magát :) *aztán az eü általános állapota->0 fizu, túlhajszoltság, "kedves" betegek + kapcsolt részei engem is felőröltek volna :(
ad 3. érdekes, nekem eddig kórházban személyzettel bajom nem volt (sok év alatt egyetlen nővért akartam megtépni, és kivágni a 4.-ről a csukott ablakon át, de ő egy emberbőrbe töltött szardarab). ugrottak, segítettek, zokszó nélkül injekcióztak, jobban meg voltak ijedve, mint én! :) ami zavart: egész osztályon 1! darab tusoló, 2 wc, koszos, mállik, ágy nem mükszik, csengőt nem lehet elérni belőle, a szoba túl kicsi, cuccokat nincs hová tenni, és kurvaszarul főznek :(

Nyílméregrépa 2014.02.26. 17:24:45

@reepach: rendben, egyetertek, gyozzon a Jobbik!

Terézágyú 2014.02.26. 17:28:50

@mildi:
"érdekes, nekem eddig kórházban személyzettel bajom nem volt (sok év alatt egyetlen nővért akartam megtépni, és kivágni a 4.-ről a csukott ablakon át, de ő egy emberbőrbe töltött szardarab)"

De jó. És mit írtál volna róla akkor, ha LETT volna bajod a kórházi személyzettel???

BelAmi 2014.02.26. 17:47:21

@Tempus-Anh: "A jó félévszázados szovjetfasiszta rendszer, amely visszavetette Kelet-Európát .."
Csakhogy azóta majdem ugyanannyi idő telt el és a helyzet csak tovább romlott!!!

Tempus-Anh 2014.02.26. 17:59:58

@BelAmi:
Igen, én ennél sokkal többre tartom a szerzetes/apácarendek által működtetett kórházakat.

Kerek négyszög 2014.02.26. 18:06:30

Ez az írás semmi mást nem igazol, csak azt, amit eddig is bejött: ilyen az állami szféra. Állam = korrupció, rettenetes igénytelenség, haverok a csúcson zsíros pénzekért. És végül: Állam = rettenetes pénztelenség, permanens csődállapot. (Lásd még: BKV, MÁV).

reepach 2014.02.26. 18:14:34

@Tempus-Anh: "Igen, én ennél sokkal többre tartom a szerzetes/apácarendek által működtetett kórházakat."
Én is.

BKV reszelő 2014.02.26. 18:24:40

@Tempus-Anh: "A poszt kihegyezett felére visszatérve: nem láttam a nővérke nőgyógyászati-urológiai-rheumatológiai-orthopaediai előzményét, szakorvosi javaslatát.
A posztoló látta?
Ha nem emelhet akkor nem emelhet."

Aha, hát akkor ja....de akkor miért nem osztják be máshová? Ez nem kíván einsteini zsenit...és ide meg tegyenek egészséges példányt a parasztból. ...mert bemutatkozni nem kötelező, de illik. A nővérnek is. Mondjuk én már semmin nem lepődök meg, szerintem a szemetet irányítják az egészségügybe (?!) akár segédszemélyzet, akár orvos. ...és nem kell a kis fizetés miatti frusztrációs duma. A bent fekvők is kis fizetésből dugják a zsebbe pénzt a semmiért sokszor. Ha olyan nehéz, akkor például a MOK elnökével kéne kezdeni valamit, azzal az éger istvánnal, aki a korrupciót megőrizte, meggátolva az eü megtisztulásának kezdetét. Ő például harcolhatna a bérekért, a bértábla újragondolásáért...és nem a beteget kéne zsarolni az életével, egészségével.

Eddig jó hozzászólásaiddal találkoztam, de ez elég szarul sikerült, gondold újra. Én ha munkaképtelen vagyok, akkor táppénzre megyek és nem teljes fizetésért a munkahelyemen munkaképtelenkedek. Ez egy kórházban nem elképzelhető?

Eizogembird 2014.02.26. 18:26:02

MÁV-BKV két ősellenség van ,az időjárás és az sok rohadt utas.Az egészségügy sokkal szerencsésebb, nekik csak az a sok fölösleges beteg van útban.

reepach 2014.02.26. 18:27:35

@Eizogembird: Ez nem egészen így van. A fő akadályozó tényező kétségkívül a beteg, de az időjárás is sokat ront a helyzeten. Télen hideg van, nyáron meleg... Ajjaj!

neduddki21 2014.02.26. 18:35:56

@Tempus-Anh: Ez teljesen érhető, én is tudom, hogy vannak problémás betegek és sokan elfekvőnek nézik a kórházi osztályokat. A nővér munkaköri leírásában egészen biztosan benne van a magatehetetlen beteg ápolása, melybe beletartozik a mosdatás, az ágy áthúzása stb. Ez nyilvánvalóan azzal jár, hogy a beteget meg kell emelni, fordítani. Hogy ezt hogyan oldja meg, az ő dolga. A posztbeli nővér azonban azonnal, még mielőtt a beteget egyáltalán megismerte volna, azzal indított, hogy nem emel, nem mosdat. Itt tehát szó sincs problémás betegről, hozzátartozótól megszabadulni igyekvő rokonokról, a nővér helyből, általános érvénnyel egyszerűen azt jelentette ki, hogy nem hajlandó teljesíteni feladatait (pl. a beteg mosdatása). EZ az, ami nem megengedhető.

Rotoxis 2014.02.26. 18:36:24

Magyarországon a kórházak a legalapvetőbb, legminimálisabb létszámot sem foglalkoztatják. Egyetlen nőérnek kellene ellátnia akár 20-40 beteget is, egyedül. Fizikai képtelenség, hogy egy 50-60 kilós nővér akár csak egy 80 kilós embert is korrektül ellásson.

A "nyugaton már rég kivágták volna" kezdetű szerencsétlennek üzenem, hogy nálunk egy beteg egyik ágyból a másikba történő áthelyezéséhez, vagy műtőasztalra fektetéséhez legalább három ember kell. Azért csak ennyi, mert nem emelik, hanem egy technikai eszközzel átcsúsztatják. A beteg fürdetését a nővér csak irányítja,mert azt a segédszemélyzet végzi. Természetesen szóba sem kerülhet, hogy bárki egyedül fordítson el egy beteget, mert az balesetveszélyes. Kézi erővel történő emelésről pedig szó sem lehet, arra vannak a betegemelő szerkentyűk.

Ajánlom, akinek halovány segédfogalmazói gondolata sincs a "nyugat"-ról, ne példálózzon vele. 'Nyugaton" azért nem látják a nővért enni, vagy traccsolni, mert a munkaközi szünetben nem tartózkodhat az osztályon. A munkaidő (így a munkaközi szünet is) mindenkire nézve kötelező, azt be is tartatják. Engem ma lecsesztek mert öt perccel korábban mentem vissza az ebédszünetről.

Lehet ekézni a nővéreket, de állítom, sehol nem végeznek olyan rossz körülmények között, annyi munkát, mint Magyarországon. Közvetlen tapasztalatom keletről Ukrajnából és Romániából van, mindkét helyen a segédszemélyzet végzi az alapápolást (etetés, fürdetés, betegmozgatás, stb.), a nővér felügyeli őket és a szakmunkát végzi. Magyarországon a nővér a mindenes, a cseléd. Tisztelem azokat, akik még kitartanak. Javaslom a sok "fizetematébét"-nek, hogy becsüljék meg őkat, mert nemsokára ennyi sem lesz. Az idősebbek előbb-utóbb nyugdíjba mennek, utánpótlás pedig ahogy hallom, nincs.

Mille38 2014.02.26. 18:53:37

@Tempus-Anh:
Végiggondoltam, hogy az én szüleim és a férjem szülei négyen vannak és nagyjából egyidősek, 72-73 évesek. Már egy-két betegség elérte őket, de még ellátják magukat,ügyeiket - sőt mások ügyeit - intézik. De a jövőbe nem látunk, egyszerre vagy egymás után kerülhetnek abba az állapotba, hogy egyre több, végül pedig állandó gondozásra és felügyeletre szorulnak. Namármost, akár egyszerre, akár egymás után történnek a dolgok, mindenképp több hosszú évig tarthat az az időszak. Statisztikailag négyből egy esélyes nehezebb öregedésre, súlyosabb aggkori kórképekre. Közben nekünk is valamiből élni kell (nyugdíjra nem számítunk), gyerekeink vannak, még unokáink is lesznek remélhetőleg. Közben mi sem leszünk fiatalabbak, ha mondjuk Isten még a szüleinknek akár 20 évet is megad, mi is már 65-70 évesek leszünk. Szerinted tényleg megvetendőek vagyunk, hogy elkövetkezhet az az idő, amikor nem fogjuk tudni másképp megoldani az életünket, minthogy igénybe vesszük az intézményes idősellátást?
Komolyan kérdezem tőled, miközben abszolút tisztában vagyok a bibliai értékrenddel, hogy az idős szüleinknek ellátással és tisztelettel tartozunk. Félreteszem magamban azt is, hogy ők sem voltak tökéletesek hozzánk, szeretjük és becsüljük őket a hibáikkal együtt. De nem tartom valószínűnek, hogy képesek lennénk mind a négyüket távozásuk napjáig házigondozásban részesíteni. Ezt tartom a realitásnak és nem érzem magam szívtelennek és kényelmesnek, hogy előre gondolkodok megoldási lehetőségeken.

Mária 2014.02.26. 19:05:16

@neduddki21:

"Amennyiben nem képes megtenni, mert egészségügyi problémái vannak, nem alkalmas az állás betöltésére, de ezt a kötelező egészségügyi alkalmassági vizsgálat nyilván ki is mutatja. Ha alkalmatlannak minősítik, akkor el kell helyezni olyan másik munkakörbe, amit el tud látni, ha ilyen nincs, meg kell szüntetni a munkaviszonyát. "

De kemény valaki.

Olyanról még nem hallottál, hogy valaki ÁTMENETILEG nem tud elvégezni bizonyos feladatokat?

Eizogembird 2014.02.26. 19:15:13

@Mária: "Semmi jó napot kívánok,vagy X.Y.nővérke vagyok,semmi."Nem emelek,nem mosdatok...." majd ahogy be jött,ki is ment" itt van a lényeg,az ilyen stílustól lehet kiakadni. Arra lett volna ereje,hogy a borítékot elvegye.

she_wolf 2014.02.26. 19:21:31

Szeretném, ha egy orvos, vagy gyakorló/szakképzett nővér leírná, hogy milyen kívánalmaknak kell megfelelnie egy nővérnek. Tényleg.

she_wolf 2014.02.26. 19:24:14

@Mille38:
Ez nagyon sok ember félelme. Köszönöm az összeszedett, korrekt írást!

christophe 2014.02.26. 19:27:13

@Tempus-Anh: ''A jó félévszázados szovjetfasiszta rendszer, amely visszavetette Kelet-Európát a fáraók korába, épp ettől a lehetőségtől fosztotta meg ezen államok polgárait.''
24 ève kivonultak az oroszok,azota àllitolag demokràcia,ès piacgazdàlkodàs van.Az a helyzet,hogy az egèszsègugyet hagyjàk totàl lepusztulni,oregekre,betegekre nincs szuksèg :-(

Tempus-Anh 2014.02.26. 19:52:59

@Mille38:
Nagyon tisztán, következetesen, józan érvekkel alátámasztva közölted a mondanivalódat, tökéletesen egyetértek. Nem is a tiszta szándékú, külső kényszer által hajtott családokról lenne szó, hanem azokról, akik megtehetnék mondjuk úgy, hogy egyikük nem talál munkát és gondozói főállásban ellátja a szülőjét, vagy mind dolgoznak és fizetnek egy gondozót. Ehelyett azt látjuk, hogy állami eü. intézmények osztályain fektetik őket különféle ürüggyel, nyilván az osztályvezetőkre kifejtett időszakos "ráhatással" a beteg szüleiket, ezt követi a krónikus osztályos áthelyezés, majd a rehabilitáció és a kör bezárul. Mindez a közpénzek terhére, minimális befektetéssel. Szállás, étel, gyógyszerek. Hónapokig, évekig.

Tempus-Anh 2014.02.26. 19:55:24

@mig54:
Van egy rajz, ami nyolckarú szörnynek írja le a nővért, mindegyik kar mást tesz egyidőben.

Ja és a főorvossal szembeni Lewinski-műfogás nincs közte.

Tempus-Anh 2014.02.26. 20:00:04

@christophe:
Én ama rendszer legnagyobb átkának azt tartom, hogy egész generációkat nevelt istentelenül, vezetett a lelki elsilányosodás, tucatosodás, elembertelenedés útjára.

Orwelliek azok a mostruózus panellnegyedek, ahol az új embernek kellett volna kitenyésznie. Mostanra már elérte volna a céljai egy részét az a rezsim, ha fennmarad.

Mille38 2014.02.26. 20:05:43

@Tempus-Anh:
"fizetnek egy gondozót"
egy fő biztos nem elég, napi 8 órában, hiszen egy munkahely ennél többet igényel. Minimálbér, adó, járulék - 150 ezer/hó vagy még több a költség foglalkoztatottanként. Plusz olyan eszközök, melyeket csak az az egy gondozott használ, ingatlan átalakítása - határ a csillagos ég egy főre.
Az intézményes gondozás ennél sokkal költséghatékonyabb lehet. Valahol be kellene "lőni", hogy mi lenne a megfelelő gondozó/gondozott arány, milyen szolgáltatások reálisak*. Nyilván az a baj, hogy kevés az idősgondozó intézmény, ezek hiányát terheljük rá társadalmilag a kórházakra. Ezen kellene változtatni, bár ha ez egyeseknek anyagi haszonnal jár, akkor nehezen fog az eü. lemondani erről a szerepéről.

* A legtöbb idős ember otthonában jóval kevesebb kényelmet élvez, mint ami elérhető egy jól működő intézményben. Sokaknál a fűtés, egyéb infrastruktúra sem megfelelő. Plusz még egyedül is marad, amiből pszichés betegségek származnak.

zunuke 2014.02.26. 20:14:45

@Tempus-Anh: Ezt a történetet én írtam le egy jó pár hónapja,egy hasonló poszthoz hozzászólva.

Abban teljesen igazad van,hogy nem kötelező a bemutatkozás,csak hát' illene..mindenesetre én bemutatkoztam neki.
Egészen pontosan nem tudom mi történt a katéteres cuccal,de rendesen csordogált a pisi egy óriási tócsába gyűlve az ágy alá,meg mindenfelé.Nem csináltam belőle ügyet,felmostam.
Te valamit nagyon benéztél ebben a történetben.Én egyáltalán nem voltam dühös azért,hogy a nagymamámat nekem kell ellátnom (javarészt) az egészségügyi személyzet helyett,és ezt eszem ágában sincs "felhánytorgatni". Nekem a nővérke modortalan,és neveletlen viselkedése volt ami nem tetszett. Ha jól emlékszem a kórteremben több hozzátartozó is csak a fejét csóválta,amikor kiviharzott a kórteremből a derékfájós nővér.Vele hál' istennek nem sokat találkoztam abban a két hétben míg a nagyi ott volt,szinte nem is láttam.Viszont a főorvosnőt (aki minden új hozzátartozónak bemutatkozott,és főleg köszönt is)elég sokszor láttam az ágy szélén ülve etetni,itatni,párnát igazítani,ablakot nyitni,mosolyogni az idősekre,sőt még egyszer emlékszem almát is pucolt egy néninek,egy kis hokedlin.Érdekes ezeket a dolgokat a nővérektől soha nem láttam,egy percre sem.
A "poszt kihegyezett felére visszatérve"..
Nem,nem láttam az orvosi leleteit a nővérkének,de nem is érdekelt.Én azt nem vitatom,hogy megemelhette magát,és ku&ra fájt a dereka,az is lehet,hogy nem emelhetett egy darabig.De ez akkor sem mentség erre a stílusra,ezt normális hangnemben is közölhette volna velünk,hozzátartozókkal.Mindegy,feltaláltam magam.Kerítettem egy kerekesszéket,betoltam a zuhanyzóba és lefürdettem,amikor csak kellett.
Azért arra nagyon kíváncsi lennék,hogy miből gondolod,hogy a hozzátartozók azért rakják be az idős beteg mamát,papát,mert megszeretnének szabadulni a gondozásuktól?? Biztos van ilyen eset is,de Te arra nem gondolsz,hogy napközben egy ilyen beteg embert nem lehet egyedül magára hagyni?? Ki látja el délutánig,mondjuk amikor dolgozik mindenki.Hagyják ott a munkahelyüket,és igényeljék meg az "ápolási segélyt"?? Vagy lenne valami ötleted?? Talán fel lehet venni valakit reggel 8-tól du.4-5 ig a kérdés csak az,hogy ez mennyibe kerül?? Ehhez kapcsolódik az a fenti mondatod,miszerint "nincs heveny teendő vele" mármint a fekvő beteggel.Nincs?? A volt sógornőm a 92 éves fekvőbeteg édesanyját otthon ápolja vidéken. A szónak a legszorosabb értelmében a napi 24 órából 20-at ügyeletben, pontosabban talpon van.Etetni,itatni,füröszteni,pelenkázni,levegőztetni,percenként beugrálni a szobába,hogy miért jajgat (holott semmi baja)ez mellett háztartást is vezetni,állatokat ellátni,kertet sem lehet elhanyagolni nyáron...hát nem is tudom.Nem irigylem,az biztos.Sokszor még éjjel 1-2 óra felé is fent van,mert a mama nem hajlandó aludni. Vagy menetel a szobába,vagy a tüzet piszkálja,vagy elesik.Tehát ne mond,hogy nincs "heveny teeendő" egy ilyen idős beteg emberrel,mert van-és nem kevés.

mildi 2014.02.26. 20:17:09

@Terézágyú: mondom, egy, azaz 1 ember a sokból.
de látom, hiába mondom, szövegértésed nulla, vagy kötekedni akarsz, vagy mindkettő együtt. hp :(

Tempus-Anh 2014.02.26. 20:21:00

@zunuke:
A bemutatkozást nem tartom logikusnak.
Ha én, XY beteg elmegyek ZQ orvoshoz, akkor eleve egy beutalóval megyek hozzá, beadom az asszisztensnő közvetítésével a rendelőbe, ahol az illető, akkor rendelő orvos neve ki van függesztve a rendelési idők fölé. Én tehát MÁR ismerem az orvost, ő, ránézve a beutalómra szól, hogy szólítsanak be engem, XY-t, tehát ő is MÁR ismer.
Ezekután azzal kezdeni, hogy jó napot, XY vagyok - jó napot, ZQ vagyok, teljesen fölösleges.

Tempus-Anh 2014.02.26. 20:22:17

@zunuke:
Én a beteggel, hozzátartozóval való illedelmes, udvarias, emberséges bánásmód híve vagyok, ebbe a beszéd, gesztusok, tettek is beletartoznak.

Tempus-Anh 2014.02.26. 20:23:54

@Mille38:
Ismerek rendkívül jól felszerelt, igen kellemes, példásan jól működő (egyházi) öregotthonokat.

Mille38 2014.02.26. 20:40:11

Én meg egy önkormányzatit egy tolnai zsákfaluban. Oda is rittyentene a polgármester, ha nem úgy lenen. Szóval lehet ezt jól is csinálni.

Holle anyó 2014.02.26. 20:45:36

@Tempus-Anh: " .... történt olyan is,hogy majd egy órával tovább kellett maradnom,mert a magatehetetlen öregek mind tőlem kértek valamit.

Azt se tudtam hová ugorjak. Ablakot nyitni,teát tölteni,szívószálat előbányászni,üdítős dobozt kinyitni,hűtőből behozni,hűtőbe kivinni,ágyat feljebb tenni,szemüveget keresni,nővérnek szólni,elgurult gyógyszert megkeresni. ...."

Pedig teljesen érthetően leírta, hogy mindezt NEM a saját nagymamájáért tette, hanem a magukra hagyott magatehetetlen betegekért.

Én azért értettem meg, mert én is voltam pótápoló a Péterfy belgyógyászati osztályán (elfekvő), ahol soha, egyetlen kórházi dolgozóval sem találkoztam, még takarítóval sem, pedig 10 napig volt ott az anyám. Bolyongtam a folyosókon, minden szobába benéztem, de SEHOL egy darab ápolót nem láttam soha. Átmentem a másik belosztályra, ott normális betegek voltak és normális környezet, ápoló is volt, megkérdeztem, hogy ott, a másik, sötét, kopott, förmedvény osztályon senki nem dolgozik??? Az volt a válasz, hogy ott kell lenniük.
Na, ott, abban az istenverte fertőben én is fürdettem, pelenkáztam, etettem, fésültem, tornáztattam az anyámat, csak sajnos a telehugyozott ágyat nem tudtam rendbe tenni, mert nem volt mivel. És természetes, hogy a többi betegnek is segítettem, hiszen az ő hozzátartozóik is segítettek az anyámnak: konzervnyitás, leesett dolog felvétele, itatás, ablak nyitás, stb.
Szerencsére anyám nem volt egy érzékeny lélek, de azért, szinte minden este meghalt a szobában valaki, volt olyan, aki a földön fekve és az éjfélkor előmerészkedő nővérek csak annyit mondtak, hogy, "na ennek is annyi", meglóbálva feldobták a hullát az ágyra, a többiek meg vele aludtak. Egy olyan nő halt meg így, akinek előző nap még inni adtam és nm gondoltam volna, hogy másnap már nem él .....

Holle anyó 2014.02.26. 21:10:52

@Mille38: Én hat évig ápoltam otthon a magatehetetlen anyámat, aki agylágyulása miatt nem volt szobatiszta, etetni, fürdetni, tornáztatni kellett. Itthon halt meg a karomban.
Nincs használható segítség.
Van házi segítőszolgálat, de azok nem egészségügyi szakemberek, hanem háztartási segítséget tudnak nyújtani (pl. bevásárlás, orvoshoz kísérés).
Naponta 2X1 órára eljött volna egy ápolónő munkaidő előtt és utána napi 3000 ft-ért, az 66000 ft egy 22 napos hónapban, de fölösleges, mert reggel és este én is itthon voltam.
Egész napra 80.000 Ft-ért eljött volna egy erdélyi asszony, de ő itt akart volna lakni, amit viszont én nem akartam.
Egy asszony elvállalta, hogy délelőtt és délután eljön 2-3 órára. Már a második nap tajt részeg volt délután, amikor a gyerek hazajött az iskolából és kakával összekente az egész szobát.
Tehát az csak elképzelés, hogy fogadunk valakit.....

Holle anyó 2014.02.26. 21:13:24

@Holle anyó: kimaradt: a gyerek látta, amikor hazajött az iskolából

Tempus-Anh 2014.02.26. 21:40:24

@Holle anyó: Pasolinihez illő történet, sajnálom, hogy ezeket átélted. A mi kórházunkban katonás rend van, szerencsére.

she_wolf 2014.02.26. 21:41:55

@Rotoxis:
Bizony nincs utánpótlás. Van egy olyan sanda gyanúm, hogy ha valakik nem lépnek hathatósan közbe, az eddigi rossz helyzet még rosszabbra fog fordulni. Isten adja, hogy ne legyen igazam, mert különben magunkra vethetünk.
Ez látja a beteg, látja a hozzátartozó, látja az egészségügyben dolgozó összes szereplő, és látja a szakszervezet is. Kérdés, hogy mikor szakad el a cérna, és kiknél.
Mert az sem működik hogy a hozzátartozó adja fe a munkáját, az sem hogy otthonokban helyezzük el betegeskedő időseinket, és az sem hogy különböző kórházakban "parkoltassuk" őket.
Talán pont a probléma összetettsége az, ami miatt egyik kormány sem hajlandó foglalkozni vele.

kibak 2014.02.26. 21:59:46

@Tempus-Anh: Pontosan melyik aldott egeszsegugyi dolgozot tisztelhetjuk magaban?
A sorozatos abszurd hozzaszolasaibol (lasd folyamatos beteg-szapulas es egeszsegugyi dolgozok beteges vedelmi kenyszere- blog.hu/user/649239/tab/activity ) elegge egyertelmu hogy a rendszer rakfenejehez tartozo csoport buszkesege, mely megerett az elismeresre.

reepach 2014.02.26. 22:14:39

@kibak: ezért az értelmetlen kérdésért kár volt regisztrálnod.

Rátóti Mutyikos 2014.02.26. 22:37:11

@Tempus-Anh: "Arról nem is beszélve, hogy a hozzátartozók jó része azért fekteti be az idős, magatehetetlen szüleit, hogy megszabaduljon a gondozásától. Nincs heveny teendő vele, de neki így kényelmesebb. "

lopikulacintanyer...neked kozod nincs egy korhazhoz sem.
az a vilag mar regesreg elmult, amikor elfektetni lehett egy korhazban. ma mar 5nap utan kidobjak a az idos betegeket (mar ha egyatalan felveszik!), mert nem eri meg a korhazaknak.

persze lehet, hogy nemely kaderek vastagon megzsirozzak az orvosokat, de ilyen zsirozassal akarmit meg lehet csinalni a magyar egeszsegugyben, akar meg meg is lehet gyogyulni. (sajnos csak igy)

Irkutszk 2014.02.27. 05:33:48

@Mille38: Én ezt a félelmet sokkal inkább olyan családoknál érzem alapvetőnek, ahol nincsenek további utódok. Igaz, hogy most még Ti vagytok az ide-oda rohangáló, mindent megszervező családtagok, de 20 év múlva már a gyermekeitek is felnőttek lesznek. Én erre is számítanék vészhelyzet esetére.

Tempus-Anh 2014.02.27. 06:29:50

@reepach: Ja, törpék köhintése, kedves kollegám, részemről ignorálandó :-)

a végtelen űrben együtt 2014.02.27. 08:13:08

@mig54: " Talán pont a probléma összetettsége az, ami miatt egyik kormány sem hajlandó foglalkozni vele. "

Ez az utolsó mondatod, ami tökéletesen fedi az igazságot és szerintem ezt mindenki tudja, aki csak hajlandó elgondolkodni rajta.

1, Annyi jut bármire egy országban, amennyit az képes megtermelni. Ehhez olyan valós és produktív munkára/termékre van szükség, ami valós hozzáadott értéket képes előállítani. Ez, manapság és már jó ideje nincs, illetve csak olyanok vannak, ami a fejlett országokból ide van telepítve ideiglenesen.

2, A ma még megtermelt javak elosztása, értelemszerűen a valóságos erőviszonyok elve alapján történik. Valahol valakik eldöntik, hogy hol jelenjen meg az erőforrás, hol a leghasznosabb a megtérülése. Itt a megtérülésen van a hangsúly.

3, Értelemszerűen az emberi egészség is jó befektetés, hisz a beteg szakértelmére, munkaerejére feltétlen szükség van. De ez csak a munkaképesekre és köztük is a magasabban munkaszintekre érvényes. Az idős, már a munkavilágából kiesettek, vagy kisebb értéket képviselő munkát végzők nem tartoznak ebbe a körbe. Rajtuk csak az segíthet, ha még munkaképes idejükben felhalmoztak erőforrást(ha tudnak!).

4, A fentebb felsoroltak miatt -melyek koránt sem teljesek- a ország költségvetésének integritása miatt olyan egészségügyi elveket kellett meghozni politikai szinten, ami bár elkerüli az összeomlást, de lefedni teljesen és azt jól működtetni már nem képes. Ezért annak leépülése folyamatos és bele van kódolva a rendszerbe.

5, A gyakorlatban a gyógyítás területén szinte mindenki megszenvedi, hogy az ország teljesítőképessége olyan, amilyen. Frusztrált az egészségügy minden szereplője és azok betegei is.

Ezeket a szempontokat figyelembe véve kell mindenkinek elgondolkodnia a hogyan továbbon. Igaz az az állítás, hogy az egészségügy forráshiány miatt képtelen ellátni a betegeket olyan szinten, amit a társadalom, a beteg és hozzátartozója elvárna, mert se az ország teljesítő képessége, se a társadalombiztosításban realizálódott pénzeszközök erre semmi esélyt nem adnak.
Ebben a helyzetben csak az segít -amennyiben lehetőség van erre-, ha mind az egészségügy, mind a beteg és annak hozzátartozói összetudnak fogni a gyógyulás érdekében.

Ennek folyamata: a kórház elhárítja az életveszélyt/betegséget, mely közvetlen veszélyeztet és ha ez megtörtént a beteg azonnal hazakerül, ahol vagy önerőből, vagy családi segítséggel -háziorvos felügyelete mellett- befejezi a gyógyulást.

Természetesen ennek sokan nem képesek megfelelni, mert nincs elég pénzük, nincs idejük, nincs elég helyük, nincsenek elegen, nincs lelkierejük, hogy ezt vállalják. A hagyományos családmodell már rég felbomlott, ami arra épült, hogy van egy dolgozó a családban, annak van munkája, melynek keresetéből el is tudja tartani családját. A régi hagyományos családmodell egyik sajátossága volt, hogy több generáció is együtt élt többé kevésbé szeretetben. Ebben a régi modellben volt lehetőség mind a fiatalság, mind az öregekkel való törődésre. Ez a múltrendszerbe szétbomlott, lényegében teljesen felszámolódott. A korszerű modellben az életerősek már nem akarnak foglalkozni az öregeikkel, mert fogyasztanák az amúgy is kicsiny erőforrásaikat, plusz a szórakozásra fordítható idejüket erősen korlátozná. A mai fiatal családban többnyire két lehetőség van: vagy van munkájuk, de akkor nincs elég idejük, vagy nincs munka, de akkor nincs anyagi lehetőségük segíteni. De többnyire csak nem akarnak segíteni egyéb szempontok miatt.

A fejlett és modern társadalomban felnevelkedő egyének se lehetőségeikben, de legfőképp tudati/lelkiismereti szinten nem akarnak öregedő/betegeskedő felmenőikkel törődni. Ezt a terhet próbálják átpasszolni másokra, így az épp kéznél levő társadalombiztosításra. Ami önmagában nem lenne lehetetlen abban az estben, ha a felül említett produktivitás és elosztás megfelelő és kellően átgondolt lenne. Ezeknek hiányában a társadalom atomizálódni, frusztrálódni, szenvedni fog és újra termeli ezen bajokat. Átöröklődik!

Bízzunk a Jó Istenben, a szerencsében, az emberi tudat és lelkiismeretben, mert másunk nem nagyon van.

Tempus-Anh 2014.02.27. 09:05:44

@a végtelen űrben együtt:
Te egy gondolkodó ember vagy, gratulálok ehhez a kommenthez. Még sok ilyen szép gondolatot Tőled!

a végtelen űrben együtt 2014.02.27. 09:18:49

@Tempus-Anh:

Köszönöm! Ez egy mentálisan leépülő ember utolsó rúgásai voltak. Most megyek és meghalok.:)

pedoatya 2014.02.27. 10:19:02

@mig54:

"A poszt címéhez visszatérve: ilyen nincs, ugyanis a nővérnek munkaköri kötelességei vannak, amelyekbe az önállóan nem mozgóképes betegek etetése, itatása, forgatása, mosdatása is beletartozik. Aki csak részlegesen mozgásképtelen, annak a felügyeletet, alkalmankénti segítséget kell biztosítani, ez is a nővér feladata.
Legalábbis én így tudom."

Biztos sokat nézel TV-t,ott valóban így mennek a dolgok,de csak ott,az életben nem!!!!!!!

Anyám(89 éves)2 hónapja két kórház között ingázik,hol itt b...sznak el valamit,hol ott.
Az etetésről:a két hónap alatt,3 esetben etették meg az ápolók,egyébként csak letették a szekrényére az ételt,miközben anyámnak arra sincs ereje,hogy a kezét felemelje.
A fürdetés nővér függő,voltak aki lemosdatták,volt aki azzal fogadott látogatáskor:a mamát maguk fogják mosdatni??és végül volt olyan is,aki a betegek felét kihagyta a lemosdatásból.

bajkal 2014.02.27. 11:29:30

@zunuke:
A bemutatkozásról: Orvosi egyetemi tankönyvben ez áll: "A kezdeti kapcsolat megteremtése
- A belépő pácienst természetesen mindenekelőtt üdvözölnünk kell (általában a napszaknak megfelelő köszönési formával).
- Amennyiben első alkalommal találkozunk a pácienssel, magunk is mutatkozzunk be, s mondjuk el, hogy mi a szerepünk az egészségügyi rendszerben. (Doktor X.Y. vagyok, én vagyok ma a ...pl. felvételes orvosa vagy akármi.")"
Ápolóknál nem tudom mi a tananyag. Orvosin, legalábbis SOTE-n, ez a 3. félévben oktatják. Életben is, ha két ember életében először találkozik, alap udvariassági forma, hogy bemutatkozzanak egymásnak. Ez szerintem elvárható, főként egy olyan esetben ahol várhatóan igen "intim", bizalmi viszonyt kell kiépíteniük egymással, legyen az gyógyítás vagy ápolás. Természetesen sürgősségi esetekben ez nem kivitelezhető, de ezt mindenki tudja és az is előfordul, hogy valaki rohan, leterhelt, zavarban van, vagy észre sem veszi, hogy "új" páciensről van szó, így elfeledkezik róla. Ilyenkor jó esetben a páciens pótolja ezt vagy később megtörténik más találkozás alkalmával. És az is normális, ha akár csak évente egyszer megyek orvoshoz ugyanahhoz az emberhez, akkor se mutatkozok be minden egyes alkalommal.

kikicsoda 2014.02.27. 12:14:58

Igen,az ápolók is bemutatkoznak és bemutatják az új beteget a szobatársaknak.Ismertetik az osztály rendjét,házirend főbb elemeit(vizitek,étkezések,látogatási idő, elérhetőség...) megmutatják a mellékhelyiségeket,szekrényt,nővérhívót...stb.Mi így tanuljuk,de nyilván a gyakorlatban ez nem mindig valósul meg teljesen.Pl.egy belgyógyászatra egyszerre jön 5-6 beteg,sajnos szinte kivitelezhetetlen.

PAPÓ38 2014.02.27. 16:18:26

@Tempus-Anh: Igazad van: egyikük reumatológus, a másik gyógymasszőr.

Tempus-Anh 2014.02.27. 19:03:54

@PAPÓ38:
Annál súlyosabb a dolog.

CPR 2014.02.27. 22:07:57

@zunuke: Etetni kell, itatni kell, vigyázni rá, bemenni, ha jajjgat, rendbetenni, ha bepiszkít levegőztetni...nem ismerős? A kedves édesanyja is ezt csinálta vele, miután megszülte nem? Csak akkor fordított volt a helyzet. Az a baj a mai emberek legtöbbjének a mentalitásával, hogy az idős szülőt, már nem dívik ellátni, nem is él a családdal, mert "nem mutat olyan jól a karácsonyfa alatt" és csak kétnaponta, hetente nézünk rá, aztán ha baj lett, mert ebben a korban lehet akkor irány a kórház, de akkor aztán mindent azonnal, ha lehet már tegnapra elvárnak az egészségügyi személyzettől.
Az idős szülő ellátása nem áldozat, hanem köszönet és kötelesség. És nem kellene kitüntetést várni érte.

belekotyogok 2014.02.28. 13:47:12

@CPR: Persze. Csak épp a szerencsésebb embereknek van munkahelyük, ám egy panelben laknak, az idős hozzátartozó meg esetleg más településen.
Szóval az egy dolog, hogy mi lenne a dolga és kötelessége egy utódnak, csak épp nem egyszerű, esetleg kivitelezhetetlen. Akkor könnyebben működhet, ha többgenerációs házban együtt élnek. De mondjuk ott, ahol van gyerek, két dolgozó felnőtt, és esetleg mindkét oldalról egy-egy ápolni való családtag, nem tudom mi az általad is helyesenek tartott megoldás...

Azért fizikailag és lelkileg is nagyságrendileg más egy csecsemőt tisztába tenni és gondozni és más egy felnőtt, esetleg már nem tiszta tudatú, ámde akarattal rendelkező embert, mert ott még az a plusz lelki adalék is van, hogy basszus, látom az édesanyámat lassanként tönkremenni...

Tempus-Anh 2014.02.28. 16:31:35

@CPR:
És most már alkotmányban foglalt kötelesség is.

a végtelen űrben együtt 2014.02.28. 16:51:33

@Tempus-Anh: Ott a pont.:)

Nekem nem volt kötelességem a nagyszüleimet gondozni, lévén unoka vagyok és van lányuk, de mivel annak idején Ők is gondoskodtak rólam, kutyakötelességemnek éreztem, hogy ezt amennyire tudom, visszaadjam. Több mint 10 év állandó és a végére szinte teljes körű segítség volt és amikor a végén a mama távozott(írtam a honvéd kórház esetet), akkor úgy éreztem, hogy még jobb lett volna ha tovább csinálhatom.:(

zunuke 2014.02.28. 20:43:20

@CPR: Látom Te sem akarod megérteni,hogy ez nem akarat kérdése a mai világban.Persze,hogy mindenkinek kötelessége lenne ellátnia az idős beteg anyját,apját,nagyanyját,nagypapát,de itt a kérdés az,hogy megtudom-e oldani,vagy nem tudom.Szerencsés esetben a családból egy tag valamilyen (nem anyagi)okból otthon van,tudja vállalni.De ha mindenki dolgozik,akkor mi a megoldás??

Egyébként a volt sógornőmmel történő esetet arra írtam,hogy Tempus-Anh szerint nincs "heveny teendő" egy ilyen beteg emberrel.Dehogy nincs,nem is kevés.

Egy édesanya a gyermekével nyilván GYES-en van közel három évig,de ha netán anyagilag nem igazán éri ez meg,akkor visszamegy dolgozni,és a gyereket kénytelen bedugni a bölcsibe,mese nincs.Bölcsi után rögtön jön az ovi,tehát ezt nem lehet összehasonlítani egy idős fekvőbeteg ember felügyeletével,és az ellátásának megoldásával napközben.

Rátóti Mutyikos 2014.02.28. 21:30:10

@Tempus-Anh: jah, az, kotelesseg. bezzeg a kib**tt kormany es a kib**tt onkormanyzat megtagadja meg azt a k**va keves 20e ft-os apolasi dijat is. ugyhogy apoljam anyamat. es az o nyogdijabol eljunk meg ketten, igaz? igy gondolod?

Tempus-Anh 2014.02.28. 21:34:05

@Rátóti Mutyikos:
Ezirányban érdeklődj az önkormányzatnál, nem tudok segíteni, sajnos.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.03.01. 12:22:54

Miért van az, hogy például a frissen felújított Uzsokiban ugyanez a helyzet, 60-80 betegre jut egy nővér, aki semmit sem csinál a kaja és a gyógyszerek kiosztásán kívül, míg például a Kékgolyóban 4 nővér jut 15-20 betegre?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.03.01. 12:25:03

@CPR: Amikor megszületik a gyerek, akkor az anya kap TGYÁS-t, GYED-et és GYES-t, amíg otthon van a gyerekkel, hogy legyen jövedelmük. Az idős szülő ápolására semmit sem fizetnek, nyugodtan éhenhalhat a család, hiába fizette a TB-t éveken keresztül...

CPR 2014.03.01. 17:31:44

@Online Távmunkás: Nem te vagy az első, aki remekül megmagyarázza, hogy hogyan nem lehet. Ha seggel állunk a dologhoz, akkor nem is fog sikerülni.

zunuke 2014.03.01. 20:26:31

@CPR: Nem megmagyarazzuk, hogy hogyan nem lehet...tévedsz, hanem próbáljuk megertetni, hogy aki dolgozik és a munkahelyet nem tudja feladni (talán gyerekei vannak, talan óriási hitele, amit ha nem fizet mehet a híd alá) az semkikeppen nem tudja megoldani, ha csak havonta nem tud leperkalni közel 100.000 foirntot. Vagy...elmegy dolgozni, es magára hagyja a beteget délutánig egyedül. Nos, ez a két verzió van, lehet választani, a rossz es a megrosszabb közt. Igen, van még a nyugdij is, ezt tudjuk-csak sok esetben meg a 70.000 forintot sem éri el,és abból sok más kiadás is van gyógyszerek, orvosok, esetleg a beteg meguresedett lakásának a fenntartása, és lehetne meg sorolni.

kibak 2014.03.02. 04:32:45

@Tempus-Anh: maga mint óriás, nyugodtan felvállalhatja a személyazonosságát, nyilván nincs félnivalója a "törpé"ktől. Hisz magabiztosan osztja a sértetteket és hozzátartozójukat, nyilvánvalóan offline is határozott, bátor, másokat eltipró személyiség lehet.
Avagy a hozzászólásaival egyezően a magát sérthetetlennek gondoló bebetonozott agyatlan beképzelt egészségügyi dolgozók egyike? Akik istennek képzelik magukat szimplán mert nincs valós felettesük sem ebben a mutáns hazai eg.ügyi rendszerben?
Igen, normális országban az Önhöz hasonló emberek éhenhalnak, jobb esetben. Rosszabb esetben per és börtön.
Még jó, hogy minden poszt IP cim stb alapján visszakereshető :)

Törpék előre!

Girhes macska 2014.03.02. 09:01:29

@CPR: Kíváncsi lennék, hány idős hozzátartozóját gondozta huzamosabb időn keresztül. Ez a fennkölt észosztás biztosan releváns tapasztalaton alapul.

CPR 2014.03.02. 11:04:48

@Girhes macska: Képzeld igen és én megoldom, mert nem seggel állok hozzá.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása