Csak a pénz segíthet az egészségügyön


Bármilyen területen is dolgozik az ember, ha nincs megfelelő eszköz a munkája elvégzésére akkor lehet ő akármilyen jó szakember nem megfelelő munkát fog kiadni a kezéből. Erre viszont csak egy megoldás van: PÉNZ.
Tisztelt Praxis!
Igazán nehéz szívvel olvastam végig ezeket a véleményeket a Szent János Kórház traumatológia osztályról. Én igazán régóta dolgozom ebben a csapatban, és tudom mi zajlik az ajtók mögött. Tudom, és örülök neki, hogy olyan orvosok mint pl. Nagy Imre főorvos, Sulteisz főorvos, Glanz főorvos vagy Ferencz főorvos, de említhetném még Kelenffy doktort, hogy egyáltalán még nap mint nap felveszik a fehér ruhát és ebben a környezetben képesek dolgozni.
Azzal a dologgal is tisztában vagyok, hogy itt igazságosnak lenni igen nehéz, miután aki ide bekerül sérült és minden sérültnek a maga sérülése a legfontosabb.De az ellátási protokollt nem hiszem, hogy a kint ülő emberek döntő többsége ismerné. Hogy mondjuk egy motoros sérültnek hány vizsgálatot kell végigcsinálni. Vagy, hogy mondjuk a járóbeteg részre 1 orvos jut, aki vizsgál, gipszel, varr egyedül. Vagy azzal is tisztában vagyunk, hogy sokat kell várni a CT-re, hiszen egy darab gépünk van, és egy orvos aki elemzi az eredményeket. De azt senki nem látja, hogy az orvosok döntő többsége a saját pénzén vásárol speciális kötszereket, ha egy sérülés megkívánja.
Vagy hogy mit küzdenek ebben a balkáni környezetben. Sajnálom, hogy az emberek döntő többsége csak a rosszat írja le. Magunkba kéne nézni egy kicsit. És megjegyezni egy dolgot: Bármilyen területen is dolgozik az ember, ha nincs megfelelő eszköz a munkája elvégzésére akkor lehet ő akármilyen jó szakember nem megfelelő munkát fog kiadni a kezéből. Erre viszont csak egy megoldás van: PÉNZ.
Ami természetesen nincs, ezáltal abból gazdálkodhatunk amink van. Legfőképp türelem, kedvesség és lelkiismeretesség. És higgyék el, amit tudunk megteszünk és mindenki megkapja a maga ellátását akár erőnkön felül is.
Tisztelettel EGY DOLGOZÓ
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Chester Gillette (törölt) 2013.08.30. 07:52:39
Mellékelhette volna az árjegyzéket is.
Pl, hogy egy "jónapot" 200Ft + ÁFA, egy "fáradjonbe" 185Ft + ÁFA, egy "jóegésséget" 320Ft + ÁFA stb.
Üdvözlettel: EGY KOMMENTÁTOR
hüpike 2013.08.30. 08:00:56
Mondeoman 2013.08.30. 08:03:56
Chester Gillette (törölt) 2013.08.30. 08:18:43
A jókívánságot pedig - mint EÜ dolgozó - köszönöm!
hüpike 2013.08.30. 08:41:01
qbr 2013.08.30. 09:17:39
www.gyogyinfok.hu/szabalykonyv/index.asp?mid=1
Nézzük meg mindjárt a 2.-at, a 11041 kódút, "Vizsgálat", amelynek OENO pontértéke 750. A "Vizsgálat" definíciója a következő: "Szakmai alapvizsgálat és azt követően a betegdokumentáció elkészítése, amely tartalmazza az iránydiagnózist, a tervezett további vizsgálatokat és a terápiát."
A 750-es pontértéket TVK alatt 1,5 Ft-tal, TVK felett 0,45 illetve 0,3 Ft-tal kell beszorozni (TVK 120%-nál). Reálisan nézve számoljunk egy 1,25 Ft-tal, ennyivel egy súlyponti kórház biztosan túllépi a TVK-ját (vagy amennyivel többel), ami tehát 937,5 Ft, de az egyszerűség kedvéért legyen 1.000 Ft.
Egy 30 perces belgyógyászati szakorvosi vizsgálat egy véletlenszerűen választott magánkórházban az internetes árlistájuk alapján 15.000 Ft.
Látható, hogy 15-szörös a különbség a két ár között, tehát ahhoz, hogy egy szintre hozzuk a két árat, a 30 percet el kell osztani 15-tel. Ezek szerint 2 perc marad egy betegre. Ez nyilván nonszensz, hisz ezalatt az idő alatt egy idősebb beteg épphogy elér a székig a rendelőben. Legyen mondjuk 10 perc egy új betegség kivizsgálása átlagosan (ennél több, de számoljunk ezzel).
Ekkor tehát a magánellátásban a 30 perc -> 15.000 => 10 perc ->5.000; OEP finanszírozásban 10 perc -> 1.000;
A különbség tehát 4.000 Ft / 10 perc = 400 Ft / perc.
Persze minél többet foglalkozik egy orvos egy beteggel, annál valószínűbb, hogy jobban átlépi az intézmény a TVK-t, tehát romlik a finanszírozás, és növekszik a fent említett 400 Ft.
Minél több pénz van egy adott intézményben plusz adminisztratív személyzetre, informatikai beruházásokra és egyéb, a betegellátás adminisztrációját gyorsító dolgokra, annál inkább csökkenthető a fent említett 400 Ft - természetesen csak a TVK eléréséig, mert onnantól megint csak csökkenni kezd a megtérülés.
qbr 2013.08.30. 09:18:39
Persze a különbség inkább úgy fogalmazható meg, hogy rossz - rosszabb - tragikus
Chester Gillette (törölt) 2013.08.30. 10:55:34
@qbr: Ezek annyira igazak, hogy akár én is bekopizhattam volna. Viszont egy pályaalkalmassági vizsgálaton megfelelő dolgozótól nem túlzó elvárás olyan koordinációs képesség, hogy munka közben kinyissa a száját és azon ne az dőljön ki, hogy "ezé a pézé?".
hüpike 2013.08.30. 11:27:06
Rotoxis 2013.08.30. 16:28:18
A munkakörülmények rendkívül rosszak. A betegellátás eszközei elavultak, hiányosak, egyes vizsgálatok, kezelések nem vagy csak nehezen elérhetők. Az ápolást segítő eszközök teljes egészében hiányoznak. A kórházak jelentős többsége lepusztult, korszerűtlen, a kórtermek túlzsúfoltak, gyakran minden komfortot nélkülöznek. A néhány négyzetméteres orosi szobákon öten-hatan osztoznak, az ápolók öltözői gyakran ablaktalan pincehelyiségekben vannak. A munkaközi szünet kulturált eltöltésére nincs megfelelő hely.
A képzési idő az átlagos szakmákhoz képest szükségszerűen hosszú, szakápolói képzést 3 - 5 év alatt lehet szerezni, szakorvos 10- -12 év alatt lehet valaki. A képzés költségei még ápolói szinten is milliós összegre rúgnak. A végzett munka csak ritka esetben függ a képzettség szintjétől. A rendszerből több tízezres nagyságrendben hiányoznak szakemberek, a meglévőknek kell(ene) a hiányzók munkáját is elvégezni.
Az egészségügyi dolgozók társadalmi megbecsülése a bányászbéka ülepe alatt van. Az emberek igen jelentős része annyiba sem veszi az egészségügyistát, mint régen a háztartási alkalmazottat (gyk. cselédnek nézi). A gazdagabbját irigységből gyűlöli, a többit lesajnálja. Pedig nagyon messzire sem kellene menni. Romániában az ápoló megbecsültsége nagyjából olyan, mint itthon egy orvosé.
Végül, de nem utolsósorban az anyagiak. A jelenlegi fizetések nem állnak arányban a befektetett energiával, a megszerzett és alkalmazott tudással és a végzett munkával. Különösen a szakdolgozókra és a fiatal orvosokra jellemző, hogy a jövedelmükből nem lehet megélni.
Tehát rossz munkakörülmények között, túlterhelve, anyagi gondok között élő emberek miért is ne legyenek frusztráltak?
jágör68 2013.08.30. 17:05:13
Rengeteg.
Úgy kb plusz 1000- 1500 milliárd kellene.
Legálisan, átláthatóan.
Mert kb 30- 100 milliárdra (szerintem túlon túl)becsült hálapénz lófütty és nem is lesz belőle plusz eszköz, személyzet, gyógyszer, stb...
Kíváncsi vagyok hány helyen van Magyarországon pölö ROTEM, Fibrinogén, Tranexámsav, Prothrombin- Komplex a súlyos politraumásoknak.
Vagy úgy egyáltalán, igazi sokktalanító helyiség.
Igazán alapdolgok...
Rotoxis 2013.08.30. 19:04:36
dr Smittpálelnökúr 2013.08.31. 08:43:07
És csak a kettős mérce vádja elkerülése miatt, ugye nem fogtok beszolni nekem, hanem megmagyarázzátok , hogy amilyen stílusban irtam, az teljesen rendben van, bla, bla, bla. ..
na4 2013.08.31. 09:15:26
hüpike 2013.08.31. 09:24:52
Rotoxis 2013.08.31. 09:26:57
Rotoxis 2013.08.31. 09:31:03
Dr.laikus PhD 2013.08.31. 09:38:37
Vállalod a megnövekedett várólistát?
Jobb lenne az angol módi, hogy telefonálsz a háziorvosodnak, beszélsz a nővérrel aki mindenre ugyanazt mantrázza, vagy ha elég belőle, akkor hónapokat vársz élő orvosra?
A praxison megírt szomszédasszony mesék viccesek az angol egészségügyhöz képest.
Igaz, hogy a körülmények "csodásak", de attól én nem gyógyulok meg. Várni ott is sokat kell. Többet, mint itthon.
Gondold meg szerintem még egyszer. Egy ennyire szegény populációval nem tudod megoldani, hogy beláthatatlan távolságban legyen csak kórház.
Kocsi kéne hozzá és minden faluba több szakvizsgával rendelkező háziorvos.
A kórház ha pazarol, akkor a betegért pazarol. A kvóta felett ellátja a beteget amit az OEP ezen a lehetetlen, nyomott áron sem fizet meg.
Melyik megyei kórházat zárnád be?
www.euuzlet.hu/tablazatok/korhazak.html
Innen is tudsz mazsolázni
www.gyogyinfok.hu/magyar/archiv/betegforgalmi/2011/korhazi_agyszam2011.pdf
Chester Gillette (törölt) 2013.08.31. 11:03:56
Ezzel nincs is gond, ameddig én vagyok az az egy.
Műtősfiú borotválja Zibrenyi bácsi tökéről a szőrt. Zibrenyi bácsi sziszeg, fújtat, megkérdezi a fiút.
- Mondja fiam, nincs jobb borotvája?
- Már hogyne lenne.
Elővesz egy másik borotvát, Zibrenyi bácsi még jobban sziszeg.
- Mondja fiam, ennek mije jobb?
- Hát a nyele.
csak néha benézek ha marhaságot látok 2013.08.31. 15:53:43
@na4: a betegszám ugyanannyi maradna, csak a kevesebb kórház még túlterheltebb lenne.
az kétségtelen, hogy szigorú kompetencia szinteket kellene bevezetni és bizonyos ritka eseteket centralizálni (ez főleg a súlyos sérült ellátásra, a gerinc és idegsebészetre, tumorsebészetre, replantációra meg az intervencionális kardiológiára igaz) és ezeket a központokat több emberrel, felszereléssel és pénzzel ellátni, de ez csak akkor működik ha ezek a nagy központok mellé kis "kiszolgáló" kórházakat telepítünk melyek leveszik a centrumok válláról a mindennapi esetek hadát (persze ezeknek is kell finanszírozás, hogy megéljenek) és persze kell hozzá az infrastruktúra is (sok helikopter, sok autópálya, drága mentőautó)
de míg németországban egy politraumáért olyan 100 ezer eurót fizetnek a kórháznak addig magyarországon sokkal nehezebb ebbe a kategóriába besorolni valakit és ha jó emlékszem olyan 10-15 HBCs jár érte (1,5-2 millió forint). pedig egy ilyen eset nagyon viszi a pénzt, nálunk csak az intenzív ellátásuk (minden invazív beavatkozás nélkül) napi 1500 euróra van becsülve - tehát ugyanazon ellátás mellett magyarországon már az 5. napon veszteséget termelne az eset.
következtetés: a jó orvosláshoz sok pénz kell nem csak tudás
FuBu 2013.08.31. 16:45:12
A szülészeten tőlem a felvételkor megkérdezte a szülésznő, hogy tudom-e,hogy fáj a szülés. Jó hülyén néztem rá, és elmondta, hogy igenis vannak, akik ott szembesülnek azzal, hogy ez bizony fáj.
Sokszor ilyen marhaságokon sértődnek be a betegek.
A másik, hogy azzal sem nagy dolog tisztában lenni, hogy ha beleléptem egy szögbe és ott ülök a balesetin nyilván elém fogják venni akinek levágta a lábát a vonat.
Ezeket a dolgokat otthon apuka, anyuka a nevelés részeként elmondhatná.
Esetleg egészségtan vagy valami tantárgy is lehetne, amely keretében erről, meg arról, hogy ha csikar a hasam ne hívjak ügyeletet a gyerekeket meg lehetne tanítani.
Elsősegély fakultációra jártam ezelőtt 200 évvel és nekünk ott ilyen hasznos dolgokat is elmesélt a tanárnő.
2013.09.01. 08:59:59
jágör68 2013.09.01. 10:39:57
Mert szerinted a magánrendelésen kik dolgoznak? Rendes munkaidő után megy az állami rendszerből vagy éppen ügyelet után...
Magánrendelésből nem lehet a kötelező továbbképzési pontokat összegyűjteni.
Olyan nincs, hogy csak magánrendelésen dolgozik- napi 2-3 órában és ezt csinálja 10- 15 éven keresztül...
@FuBu:
Hátigen. Ez bizony, hogy a gyerek nem úgy jön ki, mint ahogy bemegy a Justin Bieber- Miley Cyrus-TV/ buli-az-élet- generációnak nagy nehézséget okoz felfogni...
2013.09.01. 12:44:32
Chester Gillette (törölt) 2013.09.01. 13:44:03
jágör68 2013.09.01. 14:40:52
Jól van, biztos jobban tudod...
Egy- két nyugdíjast leszámítva, bizony az a helyzet.
Egy belgyógyász vagy egy nőgyógyász NEM tudja összegyűjteni az éves továbbképzési pontjait- olyan aprósághoz szükséges, amit Működési Engedélynek híjnak- csupán ambuláns magánrendeléssel napi 2-3 órában.
De igazából semmilyen szakma sem..
Csak van, aki egyáltalán nem tud maszekolni: pölö az anesztes.
Mert se magán intenzív osztály nincs (ahogy fekvőbeteg- ellátó magánkórház sem), se magán anesztes ambulancia- elvégre egyszerűbb az államiba ingyér' menni...
Ott meg majd a rezidens örülhet, hogy a magánrendelő sebész-nőgyógyász-stb-professzor/főorvos magánbetegeit premedikálhatja pluszmunkaként, természetesen minden extra juttatás nélkül...
Chester Gillette (törölt) 2013.09.01. 16:39:18
Igen, néhány dolgot tudok. Tudom pl, hogy van magán fekvõbeteg ellátás, meg van magán intenzív, meg magán CT, meg magán minden. Csak éppen az állam tartja fent. De a befolyásos állami orvos magánzsebbe kapott pénzért sajátjaként használja. Ilyenkor nincs várólista, nem hiányzik anyag, eszköz, mindenki hepi. Már akinek juttat a doki. Akinek nem, az így járt. Az ideges, bunkó, utál mindenkit. A nemfizetõs beteg meg együtt szív vele. Tudja, mint a múltkori posztban megénekelt röntgen osztály. Amikor azt a félprivát beteget leugrasztották a röntgenbe és õ fel volt háborodva, hogy a szegény többieknek milyen rossz az ellátás.
2013.09.01. 17:11:15
jágör68 2013.09.01. 17:20:29
nol.hu/belfold/20120124-mar_a_halapenz_sem_segit
Gondolom felfogod ez mit jelent.
Nem a kazincbarcikai vagy a becsődölt/bezárt tapolcai kórházról van szó, hanem a SE Sebészeti Klinikájának egyikéről.
Gondolom tavaly óta csak javult a helyzet.
Az anyag/ eszköz/ gyógyszer nem lesznek hálapénzért sem..
Hogy a beteg bele is halhat ebbe- hol érdekli az a sebészt meg az intézetvezetőt, Klinikai Központ vezetőt, egészségügyi mini.. ja bocs államtitkárt, pénzügyminisztert, miniszterelnököt.
Vagy az átlag feketéző- szürkéző zsebbelóvés magyar vállalkozót és munkavállalót.
jágör68 2013.09.01. 17:25:44
Hahaha!
Piaci alapon????
Akkor hogy kerül a magánrendelőben megjelent beteg utána az állami rendszerbe?
Mert nem szabályoztak le semmit ebből, hogy bizony, aki magánúton kerül az állami rendszerbe, az akkor ott fizesse is meg a piaci árat, cakk- pakk, nem ám zsebbe 100.000Ft, hanem szépen 3 millió Ft mondjuk egy csípő- protézisért.
És ugye, ha mondjuk intenzív osztály ott még hozzájöhet naponta simán ugyanennyi költség...
Na ezt nem fogja fel a sok "de-én-fizetem-a-téé-béét!". Hogy az egyrészt nem egészségügyi járulék, másrészt minden komolyabb sezköz, gyógyszer, vizsgálat már többszázezres, de akár milliós tételnél kezdődik.
Dr.laikus PhD 2013.09.01. 18:41:28
Nagyon dühös már-már perverz vágyaid vannak. :DDDD
Szóval nyugi!
Titkos vágyakat álom közben ha lehet kérni!
hibiszkusz75 2013.09.01. 20:42:18
2013.09.02. 00:12:09
Chester Gillette (törölt) 2013.09.02. 08:19:03
qbr 2013.09.02. 10:37:15
Itt nézd: www.oftex.hu/project_o/system/launch.php?pg=./oftex/LIST_Kotelezo.php?Sem=3&Sm=1&Mode=1
Egy pont kb. 500-1500 Ft-ba kerül.
2013.09.02. 11:30:00
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2013.09.04. 14:34:04
Igen, gyakorlatilag az a különbség, hogy szebb a váróterem.
Az orvos ugyanaz, akár államiban, akár magánban rendel - szóval a szakmai színvonala nem emelkedik meg attól, hogy máshol rendel. Az, hogy a felszerelés adott esetben más, persze elképzelhető.
De ahogy én nem fogok a magánrendelésemen sem fölöslegesen időt pocsékolni egy vizsgálat öncélú elhúzásával (ld. "hogy lehet 4 perc alatt megnézni egy hasi ultrahangot!?" jellegű laikus butaságok), úgy felteszem, hogy más sem. Amit a magánrendelésen a szebb falakon kívül pluszként tudok adni, az az, hogy a páciens nem csak egy leletet kap, hanem ha kell, konzultálunk is róla és vele, szóval azt orvosi háttértudást is megkapja, amit az állami ellátásban (időhiány miatt) nem.
Mint ahogy egy szakács is ugyanúgy tud vagy nem tud jól főzni, akár a barátaival süt-főz, akár egy étteremben dolgozik.
2013.09.04. 15:10:54
radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2013.09.04. 15:30:49
Rendben, viszont még kiegészíteném egy kicsivel az előzőt, mert láttam más kommentjeidet is.
A radiológia bizonyos szempontból nézve nem más, mint mintázatfelismerés (pattern recognition). Azaz durván fogalmazva: az én dolgom, hogy megtaláljak egy fehér A4-es lapon egy 1 centis lila foltot. Ha a lila folt ott van, akkor látszik, és azonnal látszik, ha meg nem, akkor nem. Ezen nem segít, ha fél órát nézzük azt a lapot, attól még nem lesz rajta a folt. Vagyis egy elnyújtott vizsgálat nem lesz valóban alaposabb, csak a páciens hiszi azt, hogy a diagnózis pontossága arányban áll a szétkent zselé mennyiségével.
Életemben az első nyaki ér ultrahang valamivel több, mint 40 percig tartott. Ennyi idő volt, amíg elő tudtam hozni a megfelelő standard síkokat és képeket. Ma, néhány tízezer vizsgálattal később, az a meglepő, ha 2 percnél hosszabb időbe telik ugyanaz.