Az adminisztráció fontosabb, mint a beteg élete
Ha egy ilyen orvos elmegy külföldre dolgozni, azért nem kár. Külföldön azt hiszem, hogy az ilyen bánásmód miatt nem sokáig dolgozik egy munkahelyen.
Sajnos karácsony előtt történt meg velem, hogy nagyon rosszul voltam és orvosi ügyeletet kellett hívni.Az ügyelet hamar ki is jött. Sokáig vizsgáltak, a vérnyomásom 207/114 volt, és 2x csináltam EKG-t is, mert ott sem stimmelt valami. Alapos vizsgálat és kezelés után úgy döntöttek, hogy hívják a mentőt, mert kórházba kell mennem.
A mentő 2 órán belül jött értem és vittek a kórház sürgősségi osztályára (Uzsoki).
Hát amit ott tapasztaltam, az nagyon, de nagyon lehangoló, megalázó. Nem is értem, hogy miért nevezik sürgősségi ellátásnak!!!??? Felháborító!!! Délután 1/2 4 körül ért be velem a mentő és a sürgősségire vittek. Ültem szinte alig élve a tolókocsiban és vártam, hogy mikor történik valami, nagyon sokat vártam...
Majdnem1 óra elteltével be is toltak egy vizsgálóba, ahol egy túlságosan fiatal, tapasztalatlan „orvos”??? (talán medikus) kezdett el vizsgálni egy idősebb, tapasztaltabb asszisztensnővel együtt, akinek a viselkedése, a hozzáállása is felháborító volt.
Kértem, hogy a jobb karomból vegyen vért, mert a bal karomban nincs ép véna... közölte velem, hogy „fogadjunk egy sörben”, hogy ő talál ott is. Hát talált is, ami egyből szétdurrant... később a szivárvány minden színében látható volt, hogy milyen ügyes....
Vérnyomást mértek, vért vettek, kérdezősködtek stb.
Kaptam valami gyógyszert, szurit és kitoltak...
Később jött egy ápoló, aki elvitt különböző vizsgálatokra (ez már majdnem este 7 körül volt. Közben a vérnyomásomat hol lenyomták orvossággal, de sajnos az nem sokáig hatott.
Sokszor mérték, de állandóan magas volt (legalacsonyabb 176/102 volt.
Ismét kaptam gyógyszert és este 8 előtt közölték velem, hogy haza lehet menni, normalizálódott a vérnyomásom. Az a fiatal orvos, aki vizsgált először.... és utána ő haza is ment, mert lejárt a műszak....
Tiltakoztam, hogy nem azért hozott be a mentő 1/2 4-kor, hogy ők este hazaküldjenek.
Nagy nehezen este 10 óra körül kerültem fel az I. Belosztályra, ahol szintén megalázó műsorban volt részem...
Megmutatták, hogy melyik lesz az ágyam és én csendben, ahogy tudtam, megpróbáltam kipakolni a fontosabb dolgokat (pizsama, köntös, papucs stb). Lassan előkerült az ügyeletes orvos és nem érdekelte, hogy alig élek.... a lakcímkártyámat kérte.
Mondtam neki, hogy valahol itt van a batyuban, de nem találom. A Sürgősségin adták vissza a TB kártyával együtt, mivel onnan toltak fel az osztályra.
Az orvos nem tágított, kb. 20 percig azt kellett keresnem..., de még akkor sem kérdezte meg, hogy mi a panaszom.
Aztán elment valahova, én megtaláltam a lakcímkártyát mire visszajött, de már nem kérte. Akkor volt hajlandó megmérni a vérnyomásom, ami sajnos 200 felett volt ismét... elrohant, hozott valami sprayt, de szinte már féltem a kórházban, főleg attól a szívtelen, embertelen orvostól, akinek nem számít, hogy kit és miért visznek oda, az adminisztráció fontosabb és nem a beteg élete.
Fel voltam háborodva és még ma is így vagyok vele, hogy jaj, csak kórházba ne kerüljön az ember, mert sajnos nem ember módjára bánnak a betegekkel.
A betegeket lenézik, megalázzák, hagyják szenvedni.... hadd hulljon a férgese... nekik nem az emberélet fontos!!! Mire is tették le az esküt???
Ennyi volt nekem a karácsonyi ajándékom...
Köszönöm annak a bizonyos orvosnak és a hozzá hasonlóaknak!!!
Ha egy ilyen orvos elmegy külföldre dolgozni, azért nem kár. Külföldön azt hiszem, hogy az ilyen bánásmód miatt nem sokáig dolgozik egy munkahelyen...
Tisztelettel:
egy beteg, aki a legmagasabb rizikófaktorba tartozik, de nem azt az ellátást kapta, amit kellett volna kapnia. Bármikor jöhet egy agyi katasztrófa, vagy egy infarktus... ezt azért közölték velem, amikor hazaengedtek. Milyen megnyugtató szavak ezek.
Juhász Edit
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Rotoxis 2013.02.06. 10:59:29
Tipp: attól hogy a beteg sürgősségire oda tartozik, nem biztos hogy abban a kórházban látják el belgyógyászati osztályon. Ennek megállapításához lakáscím kell. A Taj kártya nem elég, fényképes igazolvány is kell. Ez a szabály. Oszt jóvan.
platelet 2013.02.06. 11:21:04
Az orvos egyébként azért volt fiatal és tapasztalatlan, mert az idősebb és tapasztaltabb orvos elment külföldre, amikor egy hasonló cikket olvasott a praxison.
El Visco Stello (törölt) 2013.02.06. 11:40:30
hot-spot (törölt) 2013.02.06. 12:41:50
Szóval...
Ugyandehogy (törölt) 2013.02.06. 13:09:11
(de akkor mit köszönt meg a végén?)
karcsibácsi 2013.02.06. 14:46:19
Minálunk, de tudomásom szerint a legtöbb helyen, a TAJ érvényesség ellenőrzése automatikusan, on-line történik. Ha gáz van, piros betűkkel írja ki a számítógép a számsort (elnézést a képzavarért).
bonbonauta 2013.02.06. 15:50:37
SzerződésSertés 2013.02.06. 16:01:02
"Ismételten leírom, mert sokaknak fogalma sincs róla, hogy mennyi az USA-ban az ÁTLAGOS várakozási idő (beérkezés és az első orvosi vizsgálat között) a sürgősségi osztályokon: 16 óra !!!"
És?
2013.02.06. 16:09:22
Niv 2013.02.06. 16:18:36
Ezért szívtelen és embertelen az orvos mert az ügyeleti munkáját végzi? ( amiben az adminisztráció is benne van..)
Uzsoki I. Bel.-en eleve egy orvos van 60 betegre plusz a coronaria őrző. Nem, nem csak a posztoló van ott egyedül.
Braincelle 2013.02.06. 16:37:39
nem csak a posztoló, akit már a sürgősségin kivizsgáltak, elláttak, és különben sincs semmilyen akut ellátást igénylő baja, azonkívül, hogy azt gondolja, hogy körötte kell forognia a világnak.
Egyébként persze célszerűbb a lakcímkártya előtt megkérdezni, hogy hogy van, mert akkor nem lesz ez a hisztéria, és az ilyen betegekkel muszáj kedveskedni, mert nem elég betegek ahhoz, hogy együttműködjenek; csak ez meg olyan dolog, hogy van olyan személyiségű orvos, aki ha nem nagyon fáradt, akkor tud "bájologni", és van, aki úgy gondolja, hogy azért van ott, hogy ellássa a betegeket. Ettől még kommunikálni kell, de még egyszer, ezt a beteget már ellátták a sürgősségin, nem akart hazamenni, ezért adtak neki egy ágyat, ott odajött hozzá az orvos, ránézett, ügyeletes orvosnak az a feladata, hogy mindenkit élve és a lehetőség szerint az ügyelet előttivel megegyező állapotban adjon át reggel. Ez az orvos a dolgát tette, nem kedveskedett még pluszba, igen, szerintem is vágjuk le mindkét kezét, szúrjuk ki a szemét, aztán tegyük fel az első Szibériába menő vonatra.
Dr.laikus PhD 2013.02.06. 17:17:49
Nem az érvényességet ellenőrzik, hanem elvileg, hogy te vagy-e te.
Annyira angol humor, hogy fel tudnék robbanni. Meghatalmazás nyomtatvány és két tanú, ha mást kérek meg, hogy vegye át a leletemet. Ott van ellenőrzésre lehetőség a személyi.
Ha átadom neki a taj kártyámat simán elhozza, mert nem fényképes igazolvány, ellenőrizhetetlen.
A TEK átrendezésével született ez a kis kérés rendelet formájában.
Rendelőben is kérik, ott ahol kezelnek, saját hálózaton mindent lát, ambuláns lapon, beutalón mindenütt szerepel a taj szám, az orvos pecsétszáma, neve, meg hát az enyim is,majdnem még a bugyingóm színe is, de el kell kérje a taj kártyát. Bejelentkezésnél még esetleg ráismer a betegre, de ki megy be MR-re, drága vizsgálatokra azt már nem tudja senki. Ill. ha az orvosnak eszébe jut elkérni, mert gyanús a beteg modora.
megvalaszolok 2013.02.06. 18:10:46
Mivel is alázták meg? Egyébként, ha jól látom, esküjüknek megfelelően megmentették az életét, amit ő ezzel a gyönyörű poszttal hálál meg.
Mi is a baj azzal, hogy fiatal orvos vizsgálta? Talán rögtön professzort kellett volna hívni vagy mi?
karcsibácsi 2013.02.06. 18:44:23
Más: a homeopátia kérdése nem ilyen egyszerű. Egyrészt, akkreditált posztgraduális tanfolyamok vannak belőle az orvosi egyetemeken, amelyek bizonyítványt adnak ki róla a "Homeopátia képzett orvosa" vagy valami hasonló néven, másrészt OGYI által törzskönyvezett homeopátiás gyógyszerek vannak forgalomban. Sok orvos esküszik a hatékonyságukra, mások szerint csak placébo effectről lehet szó. Ha elfogadjuk, hogy a hatékonyságukat a "potencirozás" során kapják ezek a szerek, ahogy a homeopátia szószólói tartják, akkor elérkeztünk a misztikához, az okkult "tudományokhoz". Én személy szerint azt az álláspontot fogadom el, hogy amikor vannak bizonyítottan hatékony gyógyszerek, nem érdemes ismeretlen hatásmechanizmusú, hatóanyagot bizonyítottan nem tartalmazó, de valamilyen csoda folytán mégis hatékony "gyógyszerekkel" próbálkozni, de tudom, hogy sokan máshogy gondolják...
El Visco Stello (törölt) 2013.02.06. 19:33:53
avarrita 2013.02.06. 22:44:24
Braincelle 2013.02.06. 23:36:08
talán én is félreérthetően fogalmaztam. Ennek a betegnek a beutalása indokolt volt, akár az osztályos felvétele is. Nem ez a poszttal a baj.
v2peti 2013.02.07. 00:28:46
Na de ha az átlag 16 óra, akkor az azonnali infarktusos mellé kellene egy 32 órás várakozásos is, hogy kijöjjön a 16 órás átlag. Na de akkor mennyi a nem sürgős ellátás várakozási ideje?
2013.02.07. 02:28:48
Az igazi problema azzal van, hogy sokan akkor is a surgossegit valasztjak, ha onmaguk is nagyon jol tudjak, hogy indokolatlan. Pl. 5 napja faj a feje, 5 napja elesett, 5 napja csip a vizelete. Ezek egy haziorvos, max egy szakrendeles hataskorebe tartozo esetek. Arrol pedig ne is beszeljunk, mikor emberek a varolistakat ugy akarjak megkerulni, hogy a surgossegin tuldramatizaljak a problemajukat pl. egy akut CT remenyeben. Ezek a betegek total feleslegesen es indokolatlanul terhelik a surgossegi ellato rendszert, korlatozva a tenylegesen indokolt esetekre fordithato idot es forrasokat.
2013.02.07. 02:31:36
Daniel W. Mcload 2013.02.07. 05:49:35
fizetekmegegysort 2013.02.07. 05:53:11
Ami a poszt érdemi részét illeti, nekem úgy tűnik - anélkül hogy megbántani akarnám - hogy a hölgy kifejezetten a "mindenki rám figyeljen, mert magas rizikófaktor vagyok" érzésében habzsi-dőzsiző parabeteg. Otthoni vérnyomás és EKG alapján hipp hopp, már tudta is hogy ő most aztán haldoklik, uzsgyi a kórházba, majd ott folyamatosan azon spanolja magát, hogy vele hogy bánnak. Egy ügyeleten, ahol sok betegre kevés orvos jut, plusz ahol a mentős adta át. Laikus vagyok, de azért feltételezem, hogy valódi életveszély esetén a mentősnek kötelessége eleve úgy átadni, hogy előre veszik és életet mentenek, nem pedig lakcímkártyáznak. Nekem úgy tűnik, ez egy sajnálatos de sima rosszullét volt, amit megfelelően kezeltek, a hölgy meg agyon hisztizte-spanolta magát közben. Amiben kivetni valót találok, az valójában az orvosi kommunikáció (pl a nővérke), igen, az lehetett volna bővebb/kedvesebb.
Végül: "bármikor jöhet egy agyi katasztrófa vagy infarktus...ezt azért közölték velem" ???? Legmagasabb rizikófaktorba tartozik, éz ezen meglepődik? Otthoni vérnyomásmérő/EKG van, de ezt még soha nem mondták? Vagy azt várja, hogy ebből ki tudják gyógyítani? Komolyan nem értem, azt hiszi az orvosok csodatévő istenek? És vajon a beteg maga mit tett a legmagasabb rizikófaktorért (a magas vérnyomi meg a cukorbetegség nagyon jól karbantartható életmódbeli változtatásokkal, ezt azért mindenki tudja)?!
marand22 2013.02.07. 08:07:23
A heveny szívinfarktus ellátásánál a sürgősségi osztályok miatt az USA-ban átlagosan több mint 30 perccel nagyobb a "door to needle" idő, mint Európában (forrás: JACC szerkesztőségi kommentár), az idő itt pedig szívizom és halál. Európában szervezési okok miatt (Magyarországon is) az infarktusos betegek jelentős része a sürgősségi osztályok kikerülésével kerül szívkatéteres laborba. A sürgősségi osztályokon történő felesleges időtöltés (még egy EKG, orvosi vizsgálat, esetleg vérvétel) ennyivel hosszabbítja meg átlagosan az ellátásra kerülés idejét. Az USA-ban tudtommal jogi okokból (mentőápoló nem diagnosztizálhat) nem kerülhet a szívkatéteres laborba közvetlenül (értsd a mentőből) a szívinfarktusos beteg.
Magyarországon eleve nagyon sok helyen a szülő nő, gyermek, mérgezéses eset, sérült nem a sürgősségi osztályon át kerül az ellátóhoz, hanem közvetlenül.
Jómagam feleslegesnek tartom a létüket.
SarahConnor 2013.02.07. 08:48:14
Szerintem egy másik (optimistább szemléletű) beteg ugyanezt a sztorit akár pozitívként is leírhatta volna.
avarrita 2013.02.07. 09:23:27
Dr. Drake Ramony 2013.02.07. 09:30:57
Az, hogy 1 óra múlva látta orvos, ügyeleti időben rekord időnek is felfogható, hiszen egy 80-100-150 ágyas osztályon előfordul, hogy 1, maximum 2 orvos teljesít ilyenkor szolgálatot. A "minőségi ellátást" nehezíti, hogy annak az egy szerencsétlen orvosnak kell a 20 éves számítógépen megírni a dokumentációt is legtöbbször, mert az egészségügyben is létszámstopp stb. van, így adminisztrátorra nem telik.
2013.január 1.-től a TAJ kártya hitelesítésére (a korábbi visszaélések miatt) személyi igazolvány és lakcímkártya ellenőrzése is kötelező.
A "fiatal és tapasztalatlan orvos" pedig, ha olvassa ezt a karácsonyi köszöntőt, fogadja meg EDIT tanácsát, és mihamarabb menjen külföldre, ahol nem, vagy lényegesen kevesebbet kell a papírmunkával bajlódnia, és még a beteg sem köpi le, nem jelenti fel minden apróságért etc.
Summ: Magyar Egészségügy lényege napjainkban = Nem számít a beteg élete, ha kellőképpen le van dokumentálva halálának folyamata! (SAJNOS!) Ugyanez fordítva: Ha megmented a beteg életét, de nem írtad le minden mozdulatod, és nem írta alá a beteg, holnap a Bíróságon találkoztok... ez a köszönet.
vitalis06 2013.02.07. 09:36:31
a rezidensek folyamatosan 24 óráznak, állva alszanak, és ez igaz a kórházi szakorvoskra is.
Viszon az is igaz, hogy praxist kiváltva viszonylag kényelmesen megélhetsz.
macska69 2013.02.07. 09:39:48
Dr. Drake Ramony 2013.02.07. 09:48:23
Részben igaz a korrekciód, de amit én eddig tapasztaltam, az az, hogy az orvos adminisztrációs tevékenysége kimerült a státusz lediktálásában, és a kész papír átolvasásában, aláírásában. Ott van kiszolgáló személyzet. Itthon az orvos munkaköre lassan a beteghordótól a gyors és gépírónőn át a csodát tevő "Drága Főorvosúr"-ig terjed.
Igen, külföldön is divat az adminisztráció, mert sajnos a túlzott betegjogok nem jó irányba viszik az orvoslást. A természettudományok és így az orvostudomány sem olyan mint a jogszabályok,nem lehet általánosítani. Minden beteg, minden betegség egy egyedi eset, aminek a kimenetele nem garantálható jogszabályilag. De ez megint túl messzire vezető vita lenne...
Jobb volt a régi, paternalisztikus szemlélet.
vénkujon 2013.02.07. 09:54:43
Facehugger 2013.02.07. 10:03:50
Abszolút egyetértek. Ok, ellenőrizni kell az adatokat, de az nem azt jelenti, hogy egy ujjal, félévente egy leütéssel elkezdem újra bevinni az adatokat a gépbe. Már benne van, a szencségit nekije! Annyit kell egyeztetni, hogy ugyanaz van-e a rendszerben, mint a kártyáin, oszt jónapot.
A munkaszervezési posztoddal is maradéktalanul egyetértek. Ne az ügyeletes orvos bassza el az értékes idejét a lakcímkártyára várva, ehhez felesleges orvosi diploma, szakvizsga, anyámkínja.
A digitális analfabétizmussal is egyetértek. Kalifornia állam 1996-ban bevezette a digitális ügyintézést. Otthonról, ügyvéd és könyvelő nélkül pl. lekérhetted a házad tulajdoni lapját, amit emailen megkaptál, és minden utólag pecsét nélkül közhiteles iratnak minősült.
De érdemes lenne a sokat hivatkozott skandináv országoktól is tanulni, pl. a kórházak vagy az iskolák teljesítményének méréséről. Ami ott nyilvános adat, bárki bármikor megnézheti a neten, és 8 általánossal is felfogható. Vagy ahol sms-ben befizeted az adódat, vagy Skype-on intézed a kormányablakos ügyeidet.
A poszthoz még annyit, hogy bizony, az asszisztens attitűdje nagyon is jellemző.
csak néha benézek ha marhaságot látok 2013.02.07. 10:14:16
németországban évi átlag 11000 malpraxis per indul, ebből bírósági ítélet 7500 esetben születik, és csak 1900 esetben nyer a beteg és 90 beteg hal meg orvosi műhibában évente. ha arányosítani akarjuk akkor osztani kell 9-cel a magyarországi viszonyokkal való összehasonlítás végett.
www.rhein-zeitung.de/regionales_artikel,-Aerztefehler-Patienten-klagen-an-_arid,441769.html
ez a 11 ezer feljelentés kb évi 180 millió háziorvosi és 65 millió kórházi kezelésből adódott ez 0,049 ezrelék.
magyarországon jellemzően a kórház kiegyezik a beteggel a hercehurca elkerülése végett, bíróság elé nem jut olyan sok eset, bár a tényleges számot nem ismerjük, mert nem publikus, de úgy 500 perre becsülik évente
7500/9=833, az ugye nem 20 szor több mint 500?
az adminisztráció nem 3 szor több, eleve a beteg ambulancián csak kézzel írott kezelési lapot kap, szakrendelésen meg semmit. mindent lediktálunk és a titkárnő majd leírja, magyarországon volt nap amikor egy titkárnő volt egy nagy klinikai osztályon, gondolhatod, hogy kinek a leveleit írogatta? a többi orvos meg "magad uram ha szolgád nincsen"
nem hinném, hogy folyamatosan túlóráznának, 65 óra a maximális heti munkaidő, nálunk ha ezt túlléped akkor egy napra hazaküldenek. pl ha hétfőt és szombatot ügyelsz egy héten akkor kedd szabad alapból, hétfő és szombat 24 óra, szerda-csütörtök-péntek még 24. ez 72 lenne összesen, ez nem megy, ki kell még vegyél egy szabadnapot. magyarországon ügyelet után sem engedtek haza, pedig volt, hogy másnaponta ügyeltem.
praxist kiváltva csak az él meg kényelmesen németországban aki elvégez egy csomó tanfolyamot és ezeket alkalmazza a betegein (akupunktúra, manuálterápia, chiroterápia meg miegymás) csak egy szakterületből nehéz megélni
Mad Mind 2013.02.07. 10:18:14
novákandris 2013.02.07. 10:35:48
Kell a pénz a nyugdíjakra. Eddig két helyről vontak el: adót emeltek és csökkentették a közszféra kiadásait (és színvonalát).
Most az a trendi, hogy nem emelnek adót, hanem csak a közszférát rombolják le még jobban. Ne is várjatok mást, amíg ez a népesedési és nyugdíjhelyzet!
greatwideopen · http://baconakbisztro.blog.hu 2013.02.07. 10:43:16
Bevittek a sürgősségire, folyt belőlem a vér itt-ott, de békésen megvártam míg összevarnak. S nem hőbörögtem, sem ott, sem utólag és nem írtam hülye posztokat. Tudomásul kell venni, hogy az orvoskapacitás mindenhol véges. Na persze az se lett volna normális, hogy azért verjem ki a balhét, hogy tartsanak benn még néhány napig, vagy csináljanak cétét emerit vagy mittudomén.
Farkantoán Chatpartner 2013.02.07. 11:08:05
Igen gyakori az is, hogy a rendelés NEM a meghirdetett időpontban kezdődik, hanem jóval később. Jellemző az is, hogy se az nem számít, mikorra kapta az ember az időpontot, se az, mikor érkezett, mert az orvos a MAGÁNBETEGEIT SOROLJA ELŐRE.
Farkantoán Chatpartner 2013.02.07. 11:12:43
Értve ezen a gyakran tapasztalt embertelen bánásmódot, a terrort, a végletesen túlbonyolított és végig nem gondolt adminisztrációt, a múlt évezredi technológiai szintet az adminisztrációban ott is, ahol ez nem anyagi kérdés, sőt, ahol a jelenlegi, rossz módszer drasztikusan drágább is a képzeletbeli ésszerű megoldásoknál.
Peetee 2013.02.07. 11:13:30
Minden tiszteletem az övé, mert nekem hála az égnek rendben van az egészségem, de az önsajnálat és a kesergés (már a kórházban sem pattognak körülöttem a BETEG körül) nem vezet semmi jóra; ebben biztos vagyok.
Farkantoán Chatpartner 2013.02.07. 11:15:05
Farkantoán Chatpartner 2013.02.07. 11:18:15
Farkantoán Chatpartner 2013.02.07. 11:22:21
Dr. Bélus___ 2013.02.07. 11:27:25
@hazank fia: @marand22: Azért mielőtt Amerikával példálóztok tegyük csendben hozzá, hogy a sok órás várakozás az alap biztosítással rendelkezőkre igaz. Ismerős nem is tudta milyen csilivili biztosítása van az egyetemtől (Berkeley), míg síeléskor meg nem nyekkent a térde. Tudott járni, de gondolta csak megmutatná egy orvosnak. Mikor megérkezett, külön váróba vitték, kapott egy laptopot, hogy foglalja el magát addig, amíg jön a dokki. A doki pár percen belül jött is, azonnal végignézték (mivel komoly baj nem volt, ment is haza). Közben órák óta nyögdécselt kint a plebsz. Majd akkor dumáljatok a 16 órával, ha Mo-n is fizethetek extra pénzt, hogy 10 perc alatt megnézzenek.
Farkantoán Chatpartner 2013.02.07. 11:32:12
Jimbo75 2013.02.07. 11:36:29
Lényegtelen mennyi a felelőssége, az orvosnak az a dolga, hogy kezelje, és lehetőleg azelőtt, mielőtt szerencsétlen ott patkol el az osztályon....
vitalis06 2013.02.07. 11:41:32
a németeknél a perre került eseteket nézed csak. Ez csak a töredék, hiszen ott jóval nagyobb mértékű a megegyezés, sőt a beteggel titioktartási szerződést is aláiratnak amennyiben kiegyeznek. A valós adatokat csak a biztosítók által a kórház és az orvos felelősségbiztosításának terhére kifizetett számokból tudhatjuk meg, és ott több mint hússzoros a különbség. Természetesen titkos, hogy mely kórházak és mely orvosok, azaz milyen esetek miatt fizetett a biztosító.
Dr. Bélus___ 2013.02.07. 11:55:51
Persze aki olyan szegény, hogy a családban egy autó sincs amivel hazavigyék, az nem valószínű, h extra biztosítást fizetne. Mondjuk azt sem értem, hogy ha ilyen szegény, akkor miből keni a mentőst... de ez más kérdés.
megvalaszolok 2013.02.07. 12:01:59
@Farkantoán Chatpartner: Kit kell megkenni? Nagyon kíváncsivá tettél. Esetleg a mentőst, aki még ott sincs?
megvalaszolok 2013.02.07. 12:07:29
Rotoxis 2013.02.07. 12:08:17
@Farkantoán Chatpartner: "mert az orvos a MAGÁNBETEGEIT SOROLJA ELŐRE". Hát persze! Különösen a sürgősségi osztályokon!
Jimbo75 2013.02.07. 12:10:36
megvalaszolok 2013.02.07. 12:12:13
Te a felelősséget firtattad. Sajnos a betegek nem tesznek magukért (tisztelet a kivételnek).
piszter 2013.02.07. 12:15:39
karcsibácsi 2013.02.07. 12:18:39
" az erre rákényszerített ember elállatiasodik. "
Ezt, ugye, csak sajátmagadra nézve tartod igaznak?
karcsibácsi 2013.02.07. 12:21:03
Hát mentsétek is meg!
Jimbo75 2013.02.07. 12:23:42
karcsibácsi 2013.02.07. 12:25:14
"sajnos a normális dokik és nővérkék már külföldön dolgoznak. nekünk a maradékkal kell beérnünk"
Ezt örömmel hallom. Tehát dolgozik Magyarországon 30.000. nem normális doki és kb ötször ennyi, szintén nem normális nővérke.
Akkor meg hogy a fenébe várnátok el ennyi hülyétől, hogy normálisan lássanak el benneteket???
megvalaszolok 2013.02.07. 12:25:55
VaTi 2013.02.07. 12:28:50
ezzel most nagyon kedvesen megtiszteltél minden orvost, aki a lelkét kitéve itthon gályázik aligpénzért, elhivatottan. Nem, nem azért, mert annyira béna, hogy ne tudna külföldre menni. Hanem mert itthon _akar_ dolgozni. Itt a blogon is van ilyen orvos.
És azt ugye vágod, hogy ide a blogra az orvos-beteg találkozások _töredéke_ kerül ki, mert abban ugye nincs semmi említésre méltó, hogy kedvesen, precízen, szakszerűen elláttak, arról nem lesz poszt. Én tökéletesen biztos vagyok abban, hogy _sokkal_ nagyobb a rendben lezajlott kezelések száma, mint ahol elégedetlenség van. Akkor azokat az ellátásokat ki végzi? Bizony, az a "maradék", aki még itthon gürcöl. Azért, hogy hálából lemaradékozzák.
VaTi 2013.02.07. 12:42:18
Azért megengeded, hogy megfordítsam?
Kedves orvosok! Mélységesen együttérzek veletek, bár gyanítom, hogy a fenti eset tipikusnak mondható. Gyanítom minden rendelésen akad beteg, aki a nem halálos betegsége ellenére is elvárja, hogy de őt már most azonnal, mindent, mindenki. Mert ha nem, akkor előadjuk mindenkinek a sztorit a "a szívtelen, embertelen orvosról", arról, hogy "Fel voltam háborodva", megspékeljük némi közhelypuffogtatással: " csak kórházba ne kerüljön az ember" és "Ha egy ilyen orvos elmegy külföldre dolgozni, azért nem kár", megpengetünk némi drámai-mártírkodó-önsajnáló cinizmust: "Ennyi volt nekem a karácsonyi ajándékom..."
Ugye, milyen tipikus?
csak néha benézek ha marhaságot látok 2013.02.07. 12:45:50
hol titkos ez? mert itt biztos nem, minden évben leközlik az adatokat. magyarországon ott igen, titkos, még egy darabig.
fizetekmegegysort 2013.02.07. 13:08:38
Egyébként most is elérhetők bizonyos vizsgálatok pénzért várólista nélkül, vannak magánkórházak, be lehet feküdni kivizsgálásra jó pénzért. Ne érts félre, én is azt gondolom, lehetővé kéne tenni a különböző szintű ellátásokat, csak félek, itt a többség csak szolgáltatást akar, fizetni nem. Tudomásul kéne venni, hogy ennyi aktív TB fizetővel ennyi passzívra kb ilyen szolgáltatás telik. A hálapénzt meg épp mostanság tették hivatalossá...no comment.
Jimbo75 2013.02.07. 13:09:34
Mária 2013.02.07. 13:12:18
Szemét mocsok. Hogy mert hazamenni, amikor lejárt a munkaideje?
Dr. Bélus___ 2013.02.07. 13:19:52
VaTi 2013.02.07. 13:20:51
Farkantoán Chatpartner 2013.02.07. 13:21:47
VaTi 2013.02.07. 13:21:56
Farkantoán Chatpartner 2013.02.07. 13:23:38
Farkantoán Chatpartner 2013.02.07. 13:27:18
Farkantoán Chatpartner 2013.02.07. 13:28:41
Dr. Bélus___ 2013.02.07. 13:30:11
Amúgy természetesen tudom, hogy vannak magánrendelések/magánkorházak, colonoscopiát is csináltattam már magánba (3 nap alatt bent voltam). Az az egyetlen baj, hogy bár Mo-n a kurva jól kereső kategóriába tartozom (értsd, én, meg a hozzám hasonlók finanszírozza ezt a kócerájt), a komoly beavatkozásokat zsebből nem tudom kifizetni. Ellenben ha a TB-met magánbiztosítónak utalnák, a seggemet a körbenyalnák, azt garantálom.
Farkantoán Chatpartner 2013.02.07. 13:32:15
Dr. Bélus___ 2013.02.07. 13:34:02
VaTi 2013.02.07. 13:36:41
fizetekmegegysort 2013.02.07. 13:36:49
VaTi 2013.02.07. 13:37:27
Farkantoán Chatpartner 2013.02.07. 13:43:15
VaTi 2013.02.07. 13:47:42
Dr. Bélus___ 2013.02.07. 13:48:34
BTW, a doki túl nem foglalkozott velem kitüntetőleg, időnként ránézett a tökömre, kb. 2x megultrahangozta, de nem fogta a kezem, hanem végezte a munkáját.
Mária 2013.02.07. 13:53:13
Ápoltakkal nem vitatkozom, ezért nem is reagálnék érdemben a kommentedre :D
Mária 2013.02.07. 13:58:06
Erős nyugtatókat és antipszichotikumokat valóban nem adnak ki recept nélkül, így ki kell várnod a sorodat, hogy a kapuőrző szörnyek megírják neked a létfontosságú receptjeidet.
marand22 2013.02.07. 14:29:28
Nem jártam ott, de közvetlen kollégám dolgozik sürgősségin (is), a következményeit meg jómagam is tapasztalom (indokolatlan referálások, felesleges várakoztatás, stb.). Másutt már leírtam részletesen, miért tartom feleslegesnek a létüket Magyarországon, nem akarom most ezen a blogon megismételni. Korábban volt egy jól működő rendszer (OMSz), amit gyakorlatilag szétvertek (taxiszolgálat), helyette lobbiérdekek létrehoztak sürgősségi osztályokat, aminek szakmai háttere (itthon) nem volt. Hozzárendeltek egy csomó pénzt, amit természetesen sikerült elkölteni. Úgy tűnik, a vonat elment, de attól még sajnálom.
2013.02.07. 14:45:58
A tobbi reszlettel kapcsolatban nehany megjegyzes, helyesbites. A paramedic hasonlo jogosultsagu ellato, mint Magyarorszagon a mentotiszt (tehat nem mentoapolo). Gyakorlatilag joga van a legtobb, helyszinen kivitelezheto beavatkozas vegrehajtasara (intubalas, gepi lelegeztetes, mellkascsovezes, EKG, gyogyszeres terapia (kontrollalt szerek is), stb.). Termeszetesen itt a szakszeru diagnosztika nemcsak jogkor, de kovetelmeny is. Ami miatt vegeredmenyben megis igazad van, az az, hogy az ellato rendszerben a fogado "kapu" az ER. Tehat fuggetlenul attol, hogy a mento konkret diagnozissal viszi a beteget, az intervencio nem tudja kozvetlenul fogadni. Akkor sem tenne, ha orvos ulne a kocsiban. Ez egyebkent nem annyira komoly problema, mert a mentovel erkezo betegek kulon triage ala esnek, es a triage soran egy egyertelmu esetben azonnal kuldik tovabb a beteget. A szuk keresztmetszet itt az lehet, hogy ha tobb hasonloan sulyos eset erkezik egy idoben, akkor is ki kell varni a triage-t, meg abban az esetben is, ha mindenki tudja, hogy mar reg az asztalon kellene lennie a betegnek. Egyebkent a szulono itt is kozvetlenul a szuloszobara megy, a gyermek pedig kulon gyermek ER-ba.
2013.02.07. 15:09:24
Lassan megoregszem az amerikai egeszsegugyben, de meg nem talalkoztam hasonloval... Csak a tisztazas kedveert, a Berkeley max szerzodott egy group insurance-re egy biztositoval, de nem nyujt biztositast, ahogyan egyik egyetem sem. A legjobb/legdragabb bztositas naluk (megneztem) a Blue Cross, pont, mint nalunk. Nekem is az van. Ugyanazt az ellatasi minoseget nyujtja, mint az olcsobb, csak tobb mindent es maskent finansziroz, nem kotelezo igenybe venni a primary care-t, vagy pl. nem vagy kotve egy bizonyos ellato rendszerhez. Az ismeros sztorija innen nezve elegge tundermese. Annal is inkabb, hogy a triage rendszert megkerulni nem lehet, ott pedig a kutyat nem erdekli, hogy ki kicsoda, vagy milyen biztositasa van. Vagy van e egyaltalan.
Rotoxis 2013.02.07. 15:37:10
Azon meg végképp nem tudom mit értesz, hogy szétverték az OMSZ-ot. Kissé erős taxinak minősíteni a mentőt, különösen a magyar rendszerben.
marand22 2013.02.07. 16:31:43
Megtaláltam a cikket (frissebbre emlékeztem).
content.onlinejacc.org/article.aspx?articleid=1127990
Csak egy idézet:
"As a result, angioplasty for AMI remains a slow happenstance treatment. In the Cannon et al. (14) analysis of data from the NRMI, only 8% of patients had a door-to-balloon interval of <60 min, the median in the study of de Boer et al. (6)."
Door to balloon time (CVC): 44 ± 5 min
phd.sote.hu/mwp/phd_live/vedes/export/beckerdavid.d.pdf
@Rotoxis:
10 éven át dolgoztam az OMSz-nál (1995-2005), van némi rálátásom a dologra.
1. Megszűnt a regionális irányítás (vele a helyismeret), sok esetben a GPS sem segít ezen.
2. Gyakorlatilag eltűntek a kocsikról a korábban kórházból kijáró mentőorvosok, ezzel jelentősen csökkent a szakmai színvonal (az OMSz saját továbbképzéseit inkább nem minősíteném).
3. A mentőszemélyzet a sürgősségi osztályokra szállít, megnőtt az ellátatlan, kritikátlanul előszűrt (triage hiánya) betegek aránya, ezzel nap mint szembesülünk az osztályunkon (budapesti PCI központ).
4. Érthetetlen okoból a mentőorvosi autókat nem terjesztették el Magyarországon (pedig jelentős költségmegtakarítást jelentene vidéken), kipróbálása is részben Budapesten történt, ahol viszont értelmetlen a kis távolságok miatt.
Rotoxis 2013.02.07. 17:04:58
1: volt rálátásod.
2: a helyi irányítás szűnt meg, regionális lett. A központi irányítás ötletét ha jól tudom elvetették.
3: Az ellátatlan betegek tömegének oka a mentők szemléletváltozása (esetenként a szakértelem hiánya) és nem az, hogy létezik sürgi. Amit írtál épp a sürgi szükségessége mellett szól. Egyébként pedig egy non stemivel úgy elhajtják a mentőt a PCI-ból, mint a legyet.
4. Van MOK Budapesten, gyerek MOK pedig van vagy három. Hogy vidéken miért nem terjedt el? Mert mások az emberek mentőhívási szokásai. Előbb szólnak a körorvosnak (aki vidéken még van olyan elvetemült, hogy éccaka is kimegy Mariska nénihez), vagy az ügyeletnek, az pedig hívja a szállítót. Ha a vidéki ember mentőt hív, akkor már felborult a Zetor, vagy ég a kocsma.
Rotoxis 2013.02.07. 17:32:53
Rotoxis 2013.02.07. 17:34:01
SarahConnor 2013.02.07. 21:33:22
csutkababa 2013.02.16. 09:27:49
Mit jelent, hogy ellátatlan a beteg? Szerintem a nyugati szemléletmód átvétele nem ezt jelenti. Ma már a Scoop up and run! azaz kapd fel és fuss elve alapján igyekeznek működni, mert rájöttek, hogy a túlgyógyítás a helyszínen nem javította sem a rövid, sem a hosszútávú túlélést. Főleg traumatológia terén van változás.
Érdekes, hogy a földről felkanalazott politraumás jobban túlélt, ha szállítőautó rongyolt be vele, mintha szakorvos töltött volna vele egy órát a helyszínen.
Ofkorsz, szigorú helyszíni vizsgálati protokoll van, tartani kell!
MOK: szakorvos kéne rá. De nincs. Békés megyében ha jól tudom, egyetlen oxyologus van.
PTCA: vagy 10 éve a STEMI helyszínről azonnal katlabba szállítható, klopidrogel, heparin, ASA előzetes adása mellett.
Vidéki hívások: a vidéki zemberek is nagyon öntudatosak lettek ám, és azonnali mentő kell, főleg, ha nincs pénz a telefonkártyán. A vidéki körorvosok pedig már nagyjából annyit járnak ki, mint fővárosi-nagyvárosi társaik. vagy nincs körorvos. Van vagy 100 üres praxis.
Az utolsó 100 komment: