A fogyatékkal élő gyermek nyugodtan szenvedjen?
Feltételezem, hogy előfordult már, hogy Önt vagy családtagját is kínozta már fogfájás. El tudja képzelni, hogy ezt kilehet bírni 1-2 napnál tovább? Esetleg egy fél évig? Hogyan magyarázom el a fogyatékos gyerekemnek, hogy nincs megoldás?
Tisztelt praxis blog!
Az alábbiakban Önöknek is elküldeném, amit már oly sok helyre eljuttattam, küzdve a magyarországi fogyatékkal élő gyermekek normális ellátásáért. Kérem, amennyiben úgy ítéli meg, Ön is tegye közzé. Köszönettel
Édesanyaként kétségbe esve fordulok Önökhöz a magam, a gyermekem, és hasonló sorstársaim nevében, az egész országra kiterjedő problémával, amit a saját példámon keresztül mutatnék be, és amivel azt gondolom sürgősen és nagy erőkkel foglalkozni kellene. 14 éves kislányom középsúlyos értelmi fogyatékos. Önellátásra képtelen, kommunikációja a napi minimális ellátásra (pl. éhes, szomjas) elegendőek Maximálisan segítségre szorul, a nap 24 órájában. A napokban egyre többször jelezte, hogy fáj a foga, ezért 2012.07.25-én délután felkerestem vele a területi gyermek fogászati rendelőt, ahol a fogorvos megállapította mely fogak betegek, és a rendbetételük sürgősen szükséges.
Mivel gyermekem fogyatékossága nem engedi meg az ébrenlétben való általános kezelést, beutalót kaptunk a SOTE Gyermekfogászati Klinikára, ahol telefonon elutasítottak azzal, hogy egészen a tavalyi évig (2011) a Tűzoltó utcai Gyermekklinikával közösen végezték ezt a fajta (altatásos fogászati kezelést fogyatékos gyermekek részére) ellátást, de idézem a szót: "megtiltották" ennek a tevékenységnek a végzését. Ugyanakkor annyi segítséget kaptam, hogy a Madarász utcai Gyermekkórház Gyöngyösi úti rendelőjében végzik a fogyatékos gyermekek fogászati szakellátását. 2012.07.26-án reggel sikerült elérni a Madarász utcai gyermekfogászatot telefonon, ahol elmondtam, hogy a probléma akut, a gyermek szenved, fáj a foga, azonnali ellátás lenne szükséges. A hölgy - aki nem árulta el a nevét -, közölte, hogy az egész országban ők látják el a hasonló beteg gyermekeket, így műtéti időpont leghamarabb 2012. decemberre van, de az adataimat nem veszi fel a várólistára.
Egyébként is 2012, szeptember közepéig egyetlen műtét sincs szabadságok miatt. Kérdéseimre, hogy a gyermek félévet szenvedjen stb., csupán annyi volt a válasz, hogy 2012. augusztus 24-én 10,00-ra (azaz pontosan egy hónap múlva) vigyem be gyermeket, ahol megnézik, és antibiotikumot írnak fel, hogy a gyulladást csökkentsék, és majd akkor felveszik a várólistára. Nem nyugodtam bele, hogy egy fogfájást csupán fél év várakozás után lehet megszűntetni, ezért kutakodni kezdtem az interneten és még egy lehetőséget találtam a Szegedi Orvostudományi Egyetem Klinikáján. Ott azt a felvilágosítást kaptam, hogy ők csak a Csongrád megyében lakókat láthatják el, de jelenleg átépítés alatt van a műtő, ezért csak a Madarász utcai gyermekkórház marad. Bármennyire szerettem volna megtudni, hogy kivel beszéltem, egyetlen esetben sem kaptam nevet.
Felhívtam a Debreceni Egyetem Klinikáját is, ahol egyetlen választ kaptam, altatásban csak foghúzást tudnak vállalni, egyéb ellátást nem. Feltételezem, hogy előfordult már, hogy Önt vagy családtagját is kínozta már fogfájás. El tudja képzelni, hogy ezt kilehet bírni 1-2 napnál tovább? Esetleg egy fél évig? Hogyan magyarázom el a fogyatékos gyerekemnek, hogy nincs megoldás? Mivel az ápolási díj összege nem teszi lehetővé, hogy a családnak megtakarítása legyen, így a külföldi ellátás szóba sem jöhet. Magyarországon a maszek fogászati ellátásban altatást tudomásom szerint fogyatékos gyermeken nem végeznek, de ez is megfizethetetlen lenne számomra. Amennyiben esetleg sikerülne a gyermek fájdalmát csökkenteni gyógyszerekkel 6 hónapig, akkor is az már olyan hosszú idő, hogy a fog teljesen tönkre megy, és már csak foghúzás a megoldás.
A fogpótlás majdnem lehetetlen, ettől kezdve az evés is problémát fog okozni. Nem beszélve a folyamatos erős fájdalom csillapítók okozta egyéb egészségkárosodásról. Fent leírt eset országos probléma, mely sürgős megoldást követel, ezért kérem, a fent leírtak alapján foglalkozzanak a témával a fogyatékos gyermekek fogászati ellátása érdekében, hiszen alapvető tisztességes jogaink, ellátásunk nincs biztosítva, gyermek és szülő egyaránt szenved.
Kiegészítés
07.27. Július 26-27-én tovább nyomoztam, és összeállt a kép. Több bp-i és vidéki város kórházában is foglalkoznak fogyatékosok altatásban történő fogászati kezelésével, de gyermek esetében csak akut esetben foghúzással. A konzerváló kezelés nem lehetséges, mert az OEP nem fizeti ki!!!!!!! Ráadásul ezekben is hosszú a várakozási idő.
07.30.OEP jelentkezett telefonon a panaszomra. Sajnos lehangoló megállapítással zárult a beszélgetésünk. Természetesen ígéretet kaptam, hogy továbbítják a felsőbb szervekhez a problémát. Betegjogi képviselő közbenjárására 07.31-én, két helyen várnak bennünket a kislánnyal, a Gyöngyösi úti rendelőben 8-12 óra között, és Budán fél 9 és fél 10 között. Igyekszem sokszorozódni, de legalább megmozdult valami. OEP-el történt beszélgetésem után megerősödött bennem az elhatározás, hogy addig kell ütni a vasat, amíg meleg, ezért a témában további lépések megtételére készülök gyerekeink érdekében. Keresem azokat a fogyatékkal élő gyermekeket nevelő szülőket, akik hasonló problémákkal küzdenek!
07.31.Sikerült két helyre eljutnunk ma, fél, vagy inkább negyed sikerrel. Az első helyen sikerült egy icipici tömést szereznünk egy nagyon kedves és aranyos doktor néninél ébren. Örülök, hiszen ezzel a pici sérüléssel megúsztuk egy újabb fog fájását. (Bár most nem ez okozza a problémát) Másodikra amit sikerült intézni, az a jegyzetben már > említett Gyöngyösi úti rendelő. Hiszen pont azt a fogat, ami mostanság fáj, csak altatásban lehet. Tehát betegjogi képviselettel el tudtam érni, hogy augusztus 24-e helyett ma jutottunk oda, hogy vizsgálat után felkerüljünk a várólistára! Éljen! Mi leszünk 2013.januárjában a második beteg!!!! Bár kaptam ígéretet, hogy amennyiben valaki mégsem megy műtétre valamilyen okból, akkor előrébb vesznek. Erre van egy pici esély, mert egy kisgyerek már most nem biztos, hogy megy, az október 30. Az sem most lesz. A doktor néni itt is tündéri volt!
08.01.Továbbiakban is nyitott a kérdés, hogy hogyan engedhető meg a kórház vezetése részéről, hogy szabadságolások miatt szeptember 11-ig szüneteljen az altatásos fogászati kezelés a fogyatékkal élő gyermekek részére. Nem gondolom, hogy a szülők feladata lenne, a szabadságon lévő orvosok pótlása, a műtő és a kezelő maximális kihasználása. Nyitott kérdés az is, hogy amennyiben ekkora igény lenne a szóban forgó ellátásra, hogyan engedhető meg, hogy több egészségügyi intézményben meglévő technikai és orvosi adottság ellenére nincsenek kihasználva a lehetőségek, mert az OEP nem fizeti ki a konzerváló fogászati kezelést. Itt nem csak az én gyerekemről van szó, hanem a 18 év alatti fogyatékkal élőkről. Ezért a Népszava egyik újságírója felkarolva az ügyet, foglalkozik a témával, kutakodásba kezdett, és az erről szóló első cikk az augusztus 2-i számban lesz olvasható.
08.02. A cikk: http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=573628
08.10.Ugyan a beadványaimra hivatalosan még nem kaptam választ, de a Népszava kérdéseire a GYEMSZI és az OTH már adott választ. Kommentálni nem kívánom, mert magáért beszél. Hirtelen csak úgy érzem, mintha ülnék egy rémálom kellős közepén!
08.11.Ügyünk kapcsán alakult egy csoport, ahová várunk minden fogyatékkal élő gyermeket nevelő szülőt!
08.18 Miután az OEP a panaszlevelemre válaszolt, tájékoztatott, hárított, és panaszomat továbbküldte, újabb cikkjelent meg a Népszavában: http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=578026
08.22. Újabb fejlemények az ügyben: http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=578737
Együttműködő partnerünk a Gránátalma Szépség- és Egészség Központ
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
sárga nyúl 2012.08.30. 08:59:40
Kíváncsi lennék a fogorvosok és az anesztesek véleményére, hogy miért állt elő ez a helyzet? Ha jár erre jogász, akkor adhatna tippeket, hogy mit lehetne csinálni!
FelixJager 2012.08.30. 10:03:35
Per pill anesztes cirka bruttó 50 000 /alkalomért altat magánszektorban. Kereslet van, mert sok külföldi jár ide, hogy egy alkalommal, altatásban több fogát betömesse. Ha az anesztesnek van saját cége amiben alkalmazott, akkor 6 alkalommal, ami kb 10 óra megkeres bruttó 300 000-t, amiből kijön a kórházi, ügyeleti és egyéb pótlékokkal megtámasztott netto 150 000-es fizuja (lehet túlzok).
Vesd össze, ugyanaz a pénz: 10 óra munka <---> 120 óra munka + ügyelet.
És ebben a modellben mindenki adott számlát mindenkinek, a a fizetés is adózott, járulékozott.
Az anesztes európai hiányszakma, szerintem a felük már lelépett, Angliában ennek a sokszorosát keresik.
A helyi kórházban napokig nem tudtak műteni, mert nem volt altatóorvos, csak egy, annak meg néha aludnia kellett. Importáltak egyet Békéscsabáról, gondolom most ott nincs műtét.
Ez nem biztos, de amikor komoly onkológiai műtéteket kell halasztani fentiek miatt, szerintem a menedzsment "sajnálja" az anesztes munkaidejét fogfájásra elvesztegetni. (mondom, ez csak saját sejtés)
Rotoxis 2012.08.30. 10:04:49
A szellemileg sérült gyerekek egészségügyi ellátásának szűk keresztmetszete jelen esetben is az aneszteziológusok alacsony száma és elfoglaltsága. Sajnálom, de ebben csak negatív változásra lehet számítani a jövőben. Ez talán válasz a "hogyan engedheti meg..." kérdésre is. Nincs elég sem aneszt orvosbol, sem asszisztensből. Nem is lesz, csak kevesebb, ami hosszabb előjegyzést, várólistát jelent. Reklamálni az eü-n kívül, a fenntartónál (magyar állam) lehet.
A konkrét panaszhoz pedig csak annyit, fogorvosért nem adott kezdünk szaladgálni, amikor fáj a fogunk. Különösen nem egy olyan gyerekkel, akivel ez tortúra.
sárga nyúl 2012.08.30. 10:32:20
Ha ekkora a fizetésbeli differencia a privát és államilag finanszírozott közt, akkor kizárt, hogy annyival meg lehetne oldani a dolgot, hogy keresztültoljuk azt, hogy kapjanak mondjuk 20% fizetésemelést.
Ráadásul az OEP nem fizeti ki gyereknél a fogmegtartó kezelést???
Hova lehet még süllyedni?
FelixJager 2012.08.30. 10:39:19
matilda. (törölt) 2012.08.30. 10:47:06
HányÉves 2012.08.30. 11:17:02
Kakimaki0123456789 2012.08.30. 11:23:49
Ugyanis az egeszseghez valo jogot az Alaptorveny garantalja, XX. cikk:
(1) Mindenkinek joga van a testi és lelki egészséghez.
Hat mit nondjak, az a tapasztalatom hogy Magyarorszagon csak maganorvosnal, draga penzen kaphatsz megfelelo ellatast, akarmi is a bajod, akarmennyit is vont le eddig a fizetesedbol az OEP...
Mindenen sporolnak, mindenhol csak csokkentik a kapacitasokat kozben ellatas nincs, varakozas van, es nem tudni mire megy el a penz. Kellett volna az az egeszsegugyi reform de nagyon! Ameddig az egeszsegugy allami kezben van, addig pontosan ugy fog mukodni mint az allam maga: pazarloan dragan es alacsony eredmenyesseggel.
Rotoxis 2012.08.30. 11:29:46
Tessenek végre tudomásul venni, hogy ennyire van pénz. Hiába akar valaki hóvégén bifszteket enni, ha a spájzban már csak spenót van.
Ha nem tetszik a jelenlegi eü. rendszer, bombázzák beadványokkal országgyűlési képviselőiket. Hagyják már végre békén az eü. dolgozókat a felelősség kérdésével. Mindenkinek van munkaideje, van szabadsága. Ami jár, az az eü. dolgozónak is jár. A kórház vezetése sem tehet arról, hogy nincs orvos-nővér. A menedzsment legfeljebb annyit mondhat, mint a prímás az új brácsádnak a jatt osztásakor: "Járni jár, csak nem jut!"
DreamerX 2012.08.30. 12:02:43
Ez egy jó mondás, tényleg!
Akkor például a szülő elmehetne a maszek fogorvoshoz, megcsináltathatná a gyerek fogát, majd amikor az évi adóját kérik tőle, akkor közölhetné az állammal, hogy "Jah, járni járna az adó, csak nem jut! És mért nem? Mert elintéztem valamit helyetted, ami a Te kötelességed lett volna." Ugye ez is teljesen rendben van akkor így? :)
2012.08.30. 12:19:24
Pénz nélkül meg embernek sem lehet lenni, és emberként sem lehet az emberrel bánni, ez az e blogban lehető szakszemélyzeti vélemény eszenciája, értem én. Mert az ember = pénz, a pénz meg = ember. Szép új világ, és nagyon köszönjük. Még Nektek is, kedves egészségügyisek.
Kakimaki0123456789 2012.08.30. 12:32:45
Meg azt is behazudta hogy egyszeri, nagyaranyu adocsokkentessel tud gazdasagi felviragzast csinalni.
Esek mind nem teljesultek, Simicska viszont nagyon hamar meg sokkal gazdagabb lett, nekunk meg nincs fogorvosunk, jo ez igy? Ennek igy _kell_ lennie?
cenzorilla 2012.08.30. 12:45:10
Aki ezt kimondja, törlöm! :)
Sérült gyermekek ellátásáról van szó aminek az árát az OEP nem téríti, részben sem.
Tessen kérem erről polemizálni, ötletelni és emberséggel, segíteni akarással idehívni olyan embert aki nem magunkból vetkőztet ki, hanem a közönyből és a birkagúnyából.
Kitörli mindenkiből az engem nem érint, félre nézek effektet.
Posztoló linkeket adott, tessék kérem elolvasni! :))))
Rotoxis 2012.08.30. 12:52:12
Mi közöm az adórendszerhez és a többihez? (Ekszvájzed kommentjét meg nem is értem.)
Roy 2012.08.30. 12:54:18
MamaNgozi 2012.08.30. 13:00:36
www.kisalfold.hu/mosonmagyarovari_hirek/csak_iden_haromszaz_fogyatekossaggal_elo_beteget_kezeltek_a_specialis_fogorvosi_rendeloben/2221439/
Sokorai_Atala 2012.08.30. 13:05:09
De sorolhatnám az összest, kezdve az átkostól, sajnos hanyatlik rendszerről-rendszerre.
TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.08.30. 13:05:50
Az az érdekes, hogy nekem szinte az összes örlő tejfogamat altatásban húzták. Nem tudok arról, hogy bármiben is fogyatékos lennék. De amit a 80-as években meg lehetett csinálni, azt manapság már nem. Ennyit fejlődött az orvostudomány. Vissza. :(
FelixJager 2012.08.30. 13:06:46
driopios 2012.08.30. 13:07:14
Sokorai_Atala 2012.08.30. 13:09:19
Na ez is megérne egy történetet.
dnw599 2012.08.30. 13:11:14
Megkérdeztem a kórházi kollégákat, és bár végeznek altatásban fogászati kezeléseket értelmi fogyatékos gyermeken, de a posztolón ez nem segít, mert a finanszírozás miatt ők sem fogadnak területen kívülről, és a leírtakból arra következtettem, hogy ők budapestiek.
Hát sorry.
Kabbe (törölt) 2012.08.30. 13:11:22
EZT VÁLASZTOTTÁTOK!
(amúgy ha van pénzed, magánkórházban/rendelőintézetben simán működik a dolog)
cenzorilla 2012.08.30. 13:14:53
Olyanról vicsorogsz amihez nem értesz, de fel vagy háborodva, de nem arra és azért haragszol amiért kell.
Van az országnak bevétele címkézett pl. ilyen az egészségügy is. Utána költségvetése amihez az OEP orvosainak ugyan van köze, de mire súlyoznak, mire adnak többet, honnan vesznek el választott honatyáink döntik el.
Ezért a visszalő a parittya, hogy akit választottál azt bizergáld.
Ha eddig nem értetted volna.
Különben a személyeskedés miatt töröltem a _hozzászólást_.
látjátok feleim szümtükkel 2012.08.30. 13:20:10
Ezen túl én a helyében a posztot elküldeném a miniszterelnöknek, úgy is mint a kormányzó párt elnökének, a köztrásasági elnöknek, a parlamenti többségi párt frakcióvezetőjének, meg minden parlamenti párt vezetőjének is. Ők kapják be! Ők alkotják az idétlen, embertelen tövényeket, rendeleteket.
Mondjuk ettől még nem lesz megjavítva a gyermek foga, de hátha történik valami csoda.
Orvosok támogassátok meg az ötletem ( ha életképes ): a gyereket a házi gyerekorvos küldje el valami góckutatásra, esetleg valamelyik gyermekkilinikára befekvés mellett, és ott kell kiprovokálni, hogy végeztessék el a szükséges kezelést a "gyulladás" mellékhatásainak elhárítására.
azalea_7384 (törölt) 2012.08.30. 13:28:57
A Down alapítvány egy időben működtetett altatásos fogászatot, de a támogatást elvesztették (nem tudom, hogy állami vagy magánforrásból fedezték, mindenesetre az egész helyzet abszurd és nagyon szomorú).
Keresd meg Gruiz Katalint a Down Alapítványtól (www.downalapitvany.hu), ha a gyerek nem down-os, akkor is meg tudják mondani, hogy most mi a helyzet a rendelés/térítés ügyében.
Ezen az oldalon van két fogászat, akik térítés ellenében ellátják az értelmi fogyatékos betegeket altatásos eljárással - az oldal legalján van a cím/tel.szám. Legrosszabb esetben is legalább kapsz egy pontos árajánlatot, és akkor legalább tudod, hogy ki tudod-e fizetni.
www.downalapitvany.hu/szolgalt/gyermekkor/altfog/altfog.htm
A fenti cikkben olvasható, hogy néhány ezer emberről van szó országosan (közép- és súlyosan értelmi fogyatékos). A társadalmunkat minősíti az, hogy az OEP ilyesmit megengedhet magának...
driopios 2012.08.30. 13:35:24
HMF 2012.08.30. 13:47:08
ha a kedves szülőnek nem tetszik a rendszer akkor bizony nyissa ki a pénztárcát!!!!
Nagyon sok nem beteg ember is magánpraxisokba járkál, mert sz.r a rendszer.
Nem akkor kell a gyereket fogorvoshoz vinni ha már fáj!Ellenőriztetni kell évente 2x!
Amúgy nem hinném, hogy olyan embernek aki feltehetően nem dolgozik jogában áll bírálni a rendszert, és puffogni, úgy hogy nem pakol a közösbe semmit...
Látom jót tett a több évtizedes jóléti politika régről, el lett kényeztetve a magyar!
HMF 2012.08.30. 13:49:57
Csak az van letojva aki addig nyújtózik amíg a takarója ér, és balekként fizet mindent, és adózik.
copyRight 2012.08.30. 13:51:18
Amúgy nem csak fogászati berkekben vannak ilyen problémák...
lutria 2012.08.30. 14:03:09
christophe 2012.08.30. 14:03:46
Csókolom. Dessewffy Aurél vagyok. 2012.08.30. 14:15:35
Szerintem relaxálj, és ha empátia nincs is benned, legalább guglizd meg, milyen az élet egy ilyen fogyatékosságú gyerekkel.
VaTi 2012.08.30. 14:18:05
Szerinted a posztoló akarta, hogy a gyermeke beteg legyen? Nem szerette volna, hogy egy egészséges gyerek ugrándozzon az iskolaudvaron, míg ő dolgozik, adót és tb-t fizet? Nyissa ki a pénztárcáját? Ha jól tudom, kb 23.000 Ft körül van az ápolási díj. És igen, anyatigris. Hagyja inkább szenvedni a gyerekét? Teszi, amit egy normális szülő: igyekszik orvosi ellátást szerezni a beteg, fájdalmakat szenvedő gyermekének.
Ilyen ostoba, aljas, undorító hozzáállást, te...bzmg
egy maréknyi dollár 2012.08.30. 14:25:37
pár éve még hihetetlennek tartottam volna a történetet:akut fogászati problémára előjegyzés(!),de ma már sajnos nincs okom kételkedni benne.
Nem lehet a gyereket benyugtatózni és úgy elvégezni a fogászati kezelést?Az esetek többségében sem egy húzás, sem egy tömés nem tart hosszú ideig.Ha szájsebészeti beavatkozást igényel, a fogászati klinikán biztosan nem probléma az altatás.
VaTi 2012.08.30. 14:27:54
jó lujza 2012.08.30. 14:27:59
egy maréknyi dollár 2012.08.30. 14:40:32
Rotoxis 2012.08.30. 14:41:02
A posztból kiderült, hogy altatásos foghúzást, mint akut beavatkozást, találtak. Ingyenes fogmegtartó kezelés nem volt csak várólistás. Ez van. Ne csak akkor legyen anyatigris, ha ég a ház, hanem akkor is, ha szűrésre kell menni. Egyébként ha kihagyja valaki a szűrést, ingyen nem jár csak húzás. Ez meg szerintem így van jól.
büdösbanya 2012.08.30. 14:42:08
jó lujza 2012.08.30. 14:53:22
frutella 2012.08.30. 15:06:55
és, ha kiderül az ellenőrzésen, hogy gond van, akkor te hogyan oldanád meg, ha altatás nélkül nem tudsz belenyúlni a szájába? vagy adsz neki egy fél évvel későbbi időpontot, amikor majd lesz altatóorvos? és addig?
sárga nyúl 2012.08.30. 15:10:33
Egyébként meg én az összes szűrővizsgálaton részt vettem gyerekkoromban, volt, hogy kezeltek is, ennek ellenére olyan fogfájásaim voltak, amik kezelése nem tűrt halasztást. A tejfogak gyorsan romlanak.
Ezt a degenerált megjegyzést "Ne csak akkor legyen anyatigris, ha ég a ház, hanem akkor is, ha szűrésre kell menni. Egyébként ha kihagyja valaki a szűrést, ingyen nem jár csak húzás. Ez meg szerintem így van jól." kérlek, gondold át. A szülő (általad vélt) hibája miatt legyen a gyerek foghíjas? Ugyanis neki nemigen fognak pótlást csinálni... Gratulálok a hatalmas empátiádhoz.
büdösbanya 2012.08.30. 15:20:15
jó lujza 2012.08.30. 15:31:38
sárga nyúl 2012.08.30. 15:38:29
Mint látható, a listám elég rövidke eddig.
@MamaNgozi: A mosonmagyaróvárit beírtam gyorsan.
büdösbanya 2012.08.30. 15:40:56
azalea_7384 (törölt) 2012.08.30. 15:48:00
Nekik van szükségük az altatásos fogászatra. Ez nem a szülő lustaságának az eredménye az esetek többségében. A realitás az, hogy az egyik szülő többnyire nem vállalhat teljes állást - így már eleve egy jövedelemből kell megélniük. Több százezres altatásos fogászatra egyszerűen nincs pénzük. Feljebb egy szakember írja, hogy ambulánsan nem is vállalna be középsúlyos ért. fogy. beteget.
Ezt nekünk kell állni - nekem, neked, mindenkinek, aztán az OEP-nek járulékbevételből kigazdálkodni. Ettől lennénk emberi társadalom.
FelixJager 2012.08.30. 16:01:56
Talán érdemes lenne most egy szanálás, tehát ami nagyon lyukas azt kihúzni, ami meg csak kicsit azt tömni, és utána megpróbálni a szájhigiéné szintjét egy magasabb fokra beállítani.
Tehát szerintem a gyökértömés az ugyan a betegnek jár, csak jelen esetben kontraindikált az állapotára való tekintettel. Ugyanez nem fogyatékos emberekre ugyanígy igaz, tehát ne kövezzetek meg érte.
qbr 2012.08.30. 16:18:30
sárga nyúl 2012.08.30. 16:19:32
(Fogászatról szóló szakirodalommal nem rendelkezem.)
Mrs Deák's canvas 2012.08.30. 16:33:15
FelixJager 2012.08.30. 16:52:23
sárga nyúl 2012.08.30. 17:07:44
matilda. (törölt) 2012.08.30. 18:25:51
másrészt pedig a gyökérkezelés több hónapos program. nem hiszem hogy lehet minden hónapban altatni egy ideiglenes tömés cseréje miatt.
egy maréknyi dollár 2012.08.30. 18:36:55
mártus 2012.08.30. 19:01:24
kudduni 2012.08.30. 19:28:55
SusanneF 2012.08.31. 07:35:52
Én ennek a problémának a folytatását ismerem-amikor a felnőtt értelmi sérültet nem tudják-akarják ellátni,amikor 100 km-t kell hurcibálni,mert nem fér be a kerekesszék az ajtón...
Nagyon-nagyon próbára van téve ma kis hazánkban mindenki,aki értelmi sérülteket gondoz,nevel.
Mintha magyarország csak az egészséges emberekre lenne berendezkedve,vagy még arra sem.
Fogmegtartó kezelés már egy szerény jövedelmű-de amúgy egészséges felnőttnek is elérhetetlen.
Aki 100 ezer alatt keres,van 1-2-3 gyermeke,hitele van,hogyan tudná kifizetni a 150-170 vagy még több ezer ft-os pótlásokat????
Egyik ismerősömnek felül csak pár foga van,50-60 év közötti,nagyon szégyelli,rokkantnyugdíjas,20 ezrenként tudna részletet fizetni,de ebbe egy fogorvos sem megy bele.
Nem hiszem,hogy lenne még 1 ország,ahol ennyire lehetetlen lenne ebben /is/ a helyzet.
Az illetékeseket nyilván nem érdekli,mert ők simán ki tudják fizetni az ellátásokat,szolgáltatásokat,és a családtagjaik is!
Régen,ha jól emlékszem,a sima korona tb. támogatott volt,és nem is volt ennyi fogatlan ember,mint manapság!
Kedves Anyuka!
Örülök,hogy nem adja fel,keressen is mindenképp megoldást,hiszen kell,hogy legyen!!
büdösbanya 2012.08.31. 07:55:46
Dr.laikus PhD 2012.08.31. 08:25:51
Valami koncepció van a fejetekben?
Ki él közületek fogyatékkal élővel?
Ki tudja hogyan lehet kezelni, egyáltalán rávenni, (hozzá teszem felnőtt egészséges ember számára is félelmetes a fogászat) arra amire a fenti poszt alapján nem lehetett?
Azt feltételezitek, hogy de lehet csak elhanyagolta, lusta volt, egyébiránt is mindenki jobban tudja, hogy másét hogy kéne még akkor is, ha tudja, hogy speciális tudást, sokszor cseleket igényel a napi higiéné betartása, pláne betartatása ami a fenti esetben nem ráutalva, de leírta az édesanya.
Nem hibáztatott senkit, jelez egy óriási problémát, hogy mindenki becsukja fülét, szemét és mutogat.
A fél országot felhívta, hogy segítsen valaki, de nincs segítség.
Gyakorlatilag _nem_ létezik.
Azt ugye senki nem gondolja, hogy egy fájós fog rendbetételére egy fogyatékkal élő gyermek esetén rendben a fél éves várólista? :((((
büdösbanya 2012.08.31. 10:03:51
Ellenőrzés: a poszt szerint a fogfájás jelzése után egyszerű, sima fogászati rendelőben történt, vagyis a gyermeket sikerült rávenni, ergo az ellenőrzés akár történhetett volna ezt megelőzően rendszeresen is.
Kezelés: nyilván komolyabb és hosszadalmasabb dolog, ehhez szervezés, várakozás és altatás kell.
Rendszeres ellenőrzés során, ha a problémák még az elején (pici lyuk, nem fáj) kiderülnek, akkor nyilván a szervezés és az esetlegesen elhúzódó várakozás sem okoz ekkora gondot.
2012.08.31. 10:35:50
DreamerX 2012.08.31. 11:01:42
- egy fogyatékos nem érti, mért kellene fogat mosnia, ergo önmaga nem biztos, hogy rávehető, hiszen gyakran a teljesen ép elméjű gyerekeket is nehéz
- minden ember utálja, ha más turkál a szájában, tehát az sem feltétlen megoldás, ha a szülő mossa meg egy ilyen gyerek fogát
- de ez még nem minden, mert előfordulhat, hogy vannak egyéb berögzülések a gyereknél, például csak bizonyos ízű, vagy színű ételek hajlandó megenni, illetve a szájába venni. (Találj ropi ízű, vagy éppen barna fogkrémet! Csak hasraütésnek mondtam valamit, de sajna ennyire komoly korlátok is felléphetnek.)
- persze lehet minden reggel és este a gyerek száját szétfeszítve, erőszakkal fogat mosni pl. meg ezt eljátszani fél évente a fogorvosnál. És az ellenőrzéstől nem fog kilyukadni? Ha ellenőrzik, akkor lesz időpont az altatásra? Mi a francot old meg ebben az esetben az ellenőrzés?
büdösbanya 2012.08.31. 11:09:09
sárga nyúl 2012.08.31. 11:12:05
(Ez még egy egész jó eset, feljebb van egy kommentelő, neki az empátiás készsége sérült, azon sokkal nehezebb javítani!)
DreamerX 2012.08.31. 11:24:11
Igen, olvastam azt a kommentet is. Érdekes, hogy arra nem csak le a cenzor, úgy tűnik a betegeket, a posztolókat továbbra is lehet gyalázni. :S
Dr.laikus PhD 2012.08.31. 11:36:37
Te sem érted!
Nem tudod mi történt, feltételezed, hogy nem voltak.
Voltak és nem találtak semmit.
Ugyanígy feltételezem, ahogy te, hogy nem voltak.
Nincs fogyatékkal élő a környezetedben, gőzöd nincs milyen boldogságot adnak és mekkora stratégiai tudást igényelnek.
Még akkor is, ha netán úgy történt vón, ahogy mondod.
Szal' létezik a világon empátia, ha szimpátia nem is és még létezik tapintat is.
Ebben az esetben mindkettőre szükséged lett volna. :))))
büdösbanya 2012.08.31. 12:29:24
sárga nyúl 2012.08.31. 12:39:00
VaTi 2012.08.31. 13:19:55
Mi is történt? Hogy _szerinted_ nem jártak rendszeresen szűrésre. És ha igen? És ha mondjuk 5 hónappal azelőtt voltak? A posztban erről nincs szó, mégis _tényként_ állítod, hogy az anyuka hibázott.
szabidoki 2012.08.31. 18:02:50
cbw 2012.08.31. 18:29:35
sárga nyúl 2012.08.31. 19:07:51
sárga nyúl 2012.08.31. 19:09:02
szabidoki 2012.08.31. 20:41:57
Ami meg a prevenciót illeti, a posztoló leírta, hogy még egy kisebb tömést is kibírt a gyermek, szóval a napi fogmosás sem lehetetlen. Attól hogy valaki értelmi fogyatékos, még sok mindenre meg lehet tanítani. Némelyik még kommentelni is szokott itt a praxison...
sárga nyúl 2012.08.31. 21:05:44
Én a napi fogmosásról nem írtam, csak a félévenkénti szűrésre mondom, hogy értelmi fogyatékossal az is kész tortúra. És attól még megfájdulhat a foga a két időpont között is, mivel a tejfogak gyorsan romlanak.
Bizony, és nem csak értelmi fogyatékosok kommentelnek itt az átlagos nép mellett, hanem pl. autisták, pszichopaták, mozgássérültek és arrogáns tahók is. Ez az integráció. :)
2012.08.31. 21:39:33
büdösbanya 2012.09.01. 18:56:19
büdösbanya 2012.09.01. 18:58:15
büdösbanya 2012.09.01. 19:05:08
cbw 2012.09.01. 19:25:15
sárga nyúl 2012.09.01. 19:28:52
sárga nyúl 2012.09.01. 19:35:07
Egyébként bármilyen hihetetlen, többen tisztában vagyunk vele, hogy fogat mosni fontos. És törekszünk rá. Én pl. elértem, hogy a fiam önállóan mos fogat, noha még pár hónapja is hányt a fogkefétől.
Hozzáteszem, hogy ha a szülőt hülyének is nézed, a gyerek jár óvodába: az óvónők-gyógypedagógusok megmossák a fogát (ha hagyja), ha önállóan nem tud.
Iskoláskortól kezdve pedig viszik a gyerekeket szűrésre. (Ha képesek.) Az iskola. Ha a hülye szülő nem vinné.
2012.09.01. 20:53:58
Honnan tudod? Te nem csak azt írtad, hogy a megelőzés fontos, hanem azt, hogy a konkrét posztban a szülő is felelős, mert nem hordta ellenőrzésre a gyerekét. Ebből az írásból ez nem derült ki, de felelőssé tetted. Ez volt a problémám, másnak is, nem pedig az, hogy nem értenénk a megelőzés fontosságát.
@cbw: Banya nemcsak a prevenció fontosságát hangoztatta, hanem konkrétan felelőssé tette a szülőt olyan dologért, amit az írásból nem tudhattunk meg.
cbw 2012.09.01. 23:30:55
Dr.laikus PhD 2012.09.02. 01:45:16
Miért nem értitek, hogy a rendszer hiányosságáról írt a kétségbeesett szülő?
Ahelyett, hogy ezen gondolkodnátok, tényként kezeltek dolgokat, hogy annyira nem is.... van matrica, barátkozás, kifestő és különben is biztosa ami biztos feltételeztek (egymást egész jól megértve és támogatva), hogy amit leírtok úgy van.
Négyen (én eléggé gyenge amplitúdóval, egyszerűen fogalmazva), röviden, értelmesen megírták hol a gondolataitok hibája, valahogy magyarázzátok, hogy de mégis és mégis elég a matrica, minden szép és jó, ti magatok a fogyatékkal élő gyermek viselkedését, pánikrohamát, az átlagtól nagyon eltérő bánásmód igényét a szülő rossz nevelésének tulajdonítjátok.
A tiéd kétségbeejtő, mert a dolgod része kéne legyen a tudás. :((((
Lilla H. 2013.07.03. 16:32:11
Ha valaki tud olyan helyet ahol altatásban végeznek foghúzást .kezelést és fogpótlást is nem kifejezetten ingyen ,de olcsóbban ,akkor írjon nekem . Ezer köszönet !