Ezért kár levonni az egészségbiztosítási járulékot

2012.07.03. 09:56

Tisztelt Praxis blog!

Teljesen egyetértek a cikk írójával. Ami most az egészségügyben történik, azért kár levonni az egészségbiztosítási járulékot!

image.php.jpg

A férjem 12 éve kapott agyvérzést, azóta szedi a vérhígítót. Nem rég megfájdult egy törött foga, ki kellett volna húzni. Előtte már három napja nem vette be a gyógyszerét, mert csak úgy lehet fogat húzatni. A szájsebészetre utalták be, a délutáni rendelés kezdetére ott voltunk. Háromnegyed órát vártunk, mire bejutottunk, majd elmondta a „doktor úrnak" hogy nagyon fáj a foga, három napja nem szedi a gyógyszerét, hogy ki tudják húzni. Az orvos megnézte, majd közölte, hogy jöjjön vissza két nap múlva, majd akkor kihúzza! Tudtommal a fájó fogat ki kell húzni, ha nem lehet megmenteni, régen legalábbis így volt.

A rendelőintézetekben iszonyú fejetlenségek vannak. Bevezették az időpontos rendeléseket, amivel nem is lenne baj, de az már mégis csak elviselhetetlen, ha valaki 9 órára kap időpontot és 12 órakor még a váróteremben ül, és ha megkérdezi, hogy mért nem hívják be akkor, az asszisztens közli, hogy örüljön, hogy van orvos, aki majd meg fogja nézni, ha éppen ráér!

Sz.

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Farkasokkal táncoló 2012.07.03. 10:51:53

Őszinte részvétem a fogfájás miatt
És csak annyit mondott a fogász, hogy két nap mulva kihúzza? Nem mondott mondjuk olyat, hogy nem 3 hanem 5 nap kell a vérhigító szüneteltetésben? vagy nem adott mondjuk antibiotikumot, hogy a csonthártya megnyugodjon, ugyanis míg az be van gyulladva, a fogat nem lehet elérzésteleníteni, nekem nemrég volt részem egy ilyen foghúzásban, szóval tudom milyen az...

megvalaszolok 2012.07.03. 11:02:15

Tiszteletem!

Egész véletlen nem kellett előtte egy INR-t csinálni?
Nem azt mondta a fogorvos, hogy el kell végezni egy INR vizsgálatot, azután az érték ismeretében elvégzi a foghúzást?

marand22 2012.07.03. 11:18:24

Milyen "vérhigítót" szed ?
Aspirin és/vagy clopidogrel mellett ki kell húzni a fogat, nem okoz jelentős vérzést.
Syncumar szedését 3 nappal a tervezett beavatkozás előtt elég kihagyni, warfarin esetén ez 5 nap.
Amennyiben magas a tromboembóliás rizikó (erről a kezelőorvosnak: belgyógyász, ideggyógyász, kardiológus kell nyilatkoznia), nem szabad kihagyni a véralvadásgátlót. Ki lehet húzni (nem nagyon magas INR esetén: 2-2.5 között legyen) alvadásgátolt beteg fogát is, de szájsebész tegye ezt ebben az esetben, aki vérzést csillapít, ill. betesz néhány öltést. Van ilyen ismerős szájsebész, aki a műbillentyűs betegeimnek húzza terápiás INR mellett a fogát, és eddig egyetlen alkalommal sem volt probléma.

megvalaszolok 2012.07.03. 11:22:31

@marand22: De előtte kell INR érték nem? Szóval lehet nem úri passzióból küldte "haza" a beteget?

Farkasokkal táncoló 2012.07.03. 12:58:15

@marand22:
Nekem hasbaszúrós faxiparon 0,4 injekciót kell kapni minden nap, ehhez mennyi idő szünet kell egy esetleges kisműtétnél, mint pl a foghúzás?

karcsibácsi 2012.07.03. 13:00:38

Én csak azt nem értem, hogy a "doktor urat" miért tette idézőjelbe.
Meg az is érdekelne, hogy mi történt később - kihúzták-e végül a "férje" fogát?

karcsibácsi 2012.07.03. 13:01:19

@Farkasokkal táncoló:
Semennyi. Fraxiparin mellett operálni lehet.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.07.03. 17:37:36

@marand22: hát nem tudom ha elég 3 nap, nekem volt olyan betegem aki már 2 hete elhagyta a syncumart és még mindig 30-40 közötti volt a Quickje, akkor megtámogattuk napi 2x2 Konakionnal ennek hatására kúszott fel 3 nap alatt 70 fölé. néha igencsak makacs tud lenni

Braincelle 2012.07.03. 17:59:36

Azt nem értem, hogy ki mondta, hogy azt a fogat ki kell húzni, vagy hogy van az, hogy a vérhigítót szedő beteg eldönti, hogy márpedig ezt húzni kell, és márpedig pont aznap, és csak úgy elhagyja a vérhigítót?

Nem az lenne ennek az útja, hogy elmegy fogorvoshoz, egyeztetnek arról, hogy kell-e húzni, mikor kell, és hogy akkor mit is csináljon a gyógyszerrel pontosan?

Az nem derül ki, hogy ki utalta be, az mit mondott, aki beutalta, mindenesetre érdekelne. Elképzelhető, hogy itt is valami félrekommunikálás zajlott, de így nem tudjuk eldönteni.

@marand22:
Ráadásul agyVÉRZÉS miatt biztosan nem kell vérhigítót szedni. Még ischaemiás stroke-nál is, ahogy fentebb írtad, alapból TAG-ot szoktak beállítani (acetilszalicilsav, clopidogrel), antikoagulánst (vérhigítót) leginkább akkor, ha a stroke kialakulása szempontjából releváns szívritmuszavara vagy falmozgászavara van.

Ha pedig ilyen van, azt nem okos abbahagyni. Volt nekünk egy negyvenvalahány éves betegünk, aki szívinfarctust kapott az ország keleti felén, ott kezelték, valamennyi falmozgászavara maradt vissza, ezért Syncumarra állították, majd elküldték mentővel az ország másik felére rehabilitációra. Az aznapi Syncumar állítólag kimaradt (hogy miért és hogyan, nem tudom), mindenesetre a beteg nálunk kötött ki, mert útközben stroke-ot kapott. (az biztos, hogy szubterápiás INR-rel jött).

És amúgy is furcsállom, hogy ez így van, hogy x nappal előtte el lehet hagyni a Syncumart, gondolom, INR kontroll biztosan kell a beavatkozás előtt, nem? (mint ezt írta valaki előttem). Nagyobb beavatkozás előtt meg Fraxiparine-ra át szokták őket állítani. Ezt meg jó tudni, hogy van olyan fogorvos, aki Syncumar mellett is vállalja.

Mindenesetre jó lenne, ha senki nem hagyogatná abba a vérhigítót saját ötletéből kifolyólag. És jó lenne, ha a betegek tudnák, hogy az Aspirin és a Plavix és társai nem vérhigítók, hanem aggregáció gátlók (véráramlást javító szerek). És még az sem lenne baj, ha nem mondaná senki az ischaemiás (érelzáródás okozta, a vérellátás hiánya miatt kialakuló) agyi infarctusra, hogy agyvérzés.

Már csak azért sem, mert pont ezeknél az embereknél meg van az esély rá, hogy ismét hirtelen agyi történésük lesz, és nagyon nem mindegy, hogy mondjuk a trombolízis felmerülésekor azt mondják-e, hogy a hozzátartozónak agyvérzése volt, meg hogy vérhigítót szed vagy hogy nem.

És most azt sem tudom, hogy miért is kár levonni a TB-t? És hogy biztosan tudja, aki ezt leírta, hogy mit mond, és elmondaná ezt a mondatot az inkubátorban lévő koraszülöttek, vagy a kezelt rákos gyerekek szüleinek, vagy a transzplanrációra váróknak, vagy a baleset helyszínén fekvő politraumatizáltaknak, vagy annak, aki akut szívinfarctussal fekszik a katéteres asztalon?

Persze, hogy sok szar és nem jól működő dolog van az eü-ben, én is elég jól ismerem, és azt el is fogadom, hogy ha valaki elmondja, hogy mi a problémája vele. De olyasmiről, amiről szakemberek (közgazdászok, pénzügyi vezetők, egészségügyi politikusok) vitatkoznak, hoznak döntéseket, arról a hozzá nem értőnek talán óvatosabban is lehetne véleményt nyilvánítani. De tudom, ez ma az egyik divatmondat.

szabidoki 2012.07.03. 20:22:31

A posztoló tényleg örülhet,hogy még van valaki, aki megnézni...

2012.07.03. 20:43:27

@Braincelle: "Az nem derül ki, hogy ki utalta be, az mit mondott"

Ebből a posztból szinte semmi nem derült ki :-(. Egy nagy kuszaság az egész.

2012.07.03. 20:45:16

"Tudtommal a fájó fogat ki kell húzni, ha nem lehet megmenteni"

Biztosan van, hogy ránézésre a fogorvos el tudja dönteni, hogy kell-e húzni, de azért szoktak próbálkozni a megtartás érdekében különböző kezelésekkel, pláne ha a húzás nem egyszerű a betegsége miatt.

trekk 2012.07.03. 21:47:07

nem tartozik ugyan ide, de mostani hir index.hu/belfold/2012/07/03/a_semmelweis_egyetem_klinikain_is_elfogadhatjak_utolag_a_halapenzt/
ez is a "fejlodes" es atalukulas iranyaba hat

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.07.03. 22:33:31

@trekk: most te tényleg azt gondoltad, hogy valamelyik kórház megtiltja, bezárhatná a kapuit mert minden orvosa elmenne még abban a hónapban

trekk 2012.07.03. 22:44:53

ez a halapenz teljes legalizalasat szolgalja, ahelyett, hogy mas utra tereltek volna az egeszsegugyet
igy az eg adta vilagon semmi nem fog valtozni

qbr 2012.07.03. 23:33:00

@trekk: nem, ez az orvosok kriminalizálását előzi meg.

de semmi nem fog ettől változni, ebben igazad van.

Tempus-Anh 2012.07.04. 14:24:48

Így van, anticoagulálni/TAG kezelést elkezdeni aemollitiot követően kell másodlagos prevencióként, haemorrhagias állapotokban épp nem.

Fájós fogat ránézéses alapon nem szokás egy-kettőre kirángatni, ezt meg szokta előzni egy Röntgen-felvétel, azután lehet nyilatkozni a menthetetlenségről és eradicatioról vagy pedig el lehet kezdeni kezelni a fogat.
A "9 órakor jöttem és 12-kor kerül rám sor" pedig relative nem is hosszas várakoztatás, jómagam anno egy fogorvos kollegám (!) rendelője előtt várakoztam hosszú órákat kínzó, álmatlan éjszakákat okozó fogfájással, amely után a kollega kiüzent az asszisztensnőjével, hogy sajnálja, aznap nem tud ellátni, mert siet befejezni a rendelést, este indul a gépe Bangkokba...:)
Soha jobb anaestheticumot egy fogfájásra, mint ez az én esetem, mondhatom...:)
Nil admirari.

Rivero 2012.07.04. 15:00:58

@megvalaszolok:
Családban van olyan aki vérhígítót szed (agyvérzése volt) Ő is 3 napig nem szedte a gyógyszer és utána ment a szájsebészetre a fájós fogával neki kihúzták nem volt semmi gond. A foghúzás előtt nem néztek INR -t.

Rivero 2012.07.04. 15:04:17

@Rivero: Ő egyeztetett a fogorvossal és a szájsebésszel is.

megvalaszolok 2012.07.04. 15:23:36

@Dr.laikus PhD: Neurológia területén dolgozunk.

@Rivero: Syncumar esetében beavatkozás előtt kell/kéne INR-t ellenőrizni. Vagyis én így tudom. Persze lehet vannak olyan fogorvosok, akik sok ilyen beteget kezeltek már, minden eshetőségre maximálisan fel vannak készülve, de ettől még kéne INR.

DitavonTeese 2012.07.10. 09:09:26

Régebbi a post, de azért hozzászólok: megelőzésre szedett Syncumar/Marfarinnál általában az INR 1,6-2,6 között van, ezzel lehet fogat húzni, de öltik. Előtte természetesen INR vizsgálat. Nem tudom miért csinálnak ebből sokan tragédiát: az összes bölcsességfogamat ambulánsan szedték ki Marfarin mellett, Clexannal meg 2 császármetszésem volt. Igaz, azt tolni kell (mármint a beadást). Az esetemben az alap dózis 0,8 volt, és azt felezték: műtét -6h 0,4 +6h ismét 0,4. Fraxival 1*műtöttek, azzal sem volt semmi gáz.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.07.10. 22:04:25

@DitavonTeese: az INR értéke attól függ, hogy mi az alapbetegség, 1,6 os INR elérése nem tudom milyen betegségben cél? de biztos kisegít valaki. általában 2-3, ritkán 3-4,5 es értékeket szoktak belőni, vagy ha nagyon pontosak akarnak lenni akkor inkább a Quick vagy ptt értékeket nézik.
mi 50-es quick értékig bevállalunk kisebb beavatkozásokat, de nagy műtétet csak 70, lehetőleg 80 felett.
nem tudom neked mekkora értékre van belőve az antikoagulálásod, de ha össze is varrják a fogínyt az egyáltalán nem segít a csontból származó vérzés ellen, vagy van a fogorvosodnak csontviasza is?
a clexane, fraxiparine meg hasonlóknak teljesen más a hatásmechanizmusa, azzal általában simán lehet műteni valakit, csak testtömeg arányosan terápiás dózisban kell adni egy syncumar szedő betegnek és műtétet csak az alvadási paraméterek normalizálása után lehet elvégezni, ezt persze meg lehet támogatni konakion, dicinon vagy még modernebb csodaszerekkel

Norah 2012.07.19. 21:09:22

Engedtessek meg nekem, hogy a fogat nem huzo doktor vedelmere keljek. Sokaig dolgoztam eu-ben, napi szinten talalkoztam verzekeny betegekkel. Szivmutet elott (is) kotelezo a gockutatas, melynek resze kellene legyen a panorama rtg-vel egybekotott fogaszati gockutatas. Amennyiben verzekeny (Syncumar, Warfarin) beteg fogeltavolitasra, vagy szajsebeszeti beavatkozasra szorul, MINDEN ESETBEN (MUBILLENTYUSOK IS!!)kerik a szajsebeszek a terpaia felfuggeszteset, ill. a beteg atallitasat, pl. Fraxiparinra. A beavatkozasi ertek minimum 60% PTR ill. legalabb 1,5 INR, de inkabb annal magasabb...Friss. lehetoleg aznapi laborleletet kernek!!!
Arrol persze nem beszelve, hogy fogadni mernek, a kedves beteg a kezelo orvosa felugyelete es tudta nelkul allt le a verhigitoval...Rengeteg ilyet lattam, a csucs egy napi 4 mg Syncumart szedo, mubillentyus beteg volt, aki tobb mint masfel hetre abbahagyta a Syncumar szedeset (mer aztat ugy koll!!), aztan besetalt a szajsebeszetre, hogy akkor O mostan jott fogat huzatni. A kollegak meseltek, hogy Veluk orditott egy fel orat, mert nem lattak el...Se laborlelet, kezeloorvosa nem tudta stb...Es ezt a betegek rendszeresen eljatszak....Mintha nem ismernek a protokollt...
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása