Isten óvjon a svéd egészségügytől

2012.05.31. 08:22

Negy eve holyagrak felfedezve, sitty-sutty kidobva minden alkatresz, zacsi a hasra, a sztóma kisse szarul megcsinalva, de muködik. Mindenki boldog, a leletek kivaloak, semmi kemo hajra es hurra optimizmus.

 


Ket eve egy kontrollvizsgalatnal a vizsgalo orvos jelzi, hogy a majon lat valami elvaltozast, nem kizarhato a malignus tumor sem. Ezt a hazörzö kutya sem veszi figyelembe, megy minden a regiben tovabb. Kb. egy eve allando fulfajas, nyelesi problemak, fajdalomcsillapitas es "nem latni semmit a leleteken" hosszu honapokig.


Februarban gyakorlatilag a beteg uveghangon valo uvöltesenek hatasara ujabb vizsgalatok, amelyek hipp-hopp atteteket mutatnak ki az agyban, a csontozatban, a majon, egyszerubb lenne felsorolni, hol nem. Hat honap alatt 100 kilorol 60-ra lefogyas, a nyelesi problemak miatt szondan keresztuli taplalas es annak kijelentese, hogy semminemu kezeles nem ajanlott a beteg allapota miatt. Felelös keresesekor egymasra mutogatas es vedjuk egymas segget tipusu összezaras, palliativ egyseg naponta haromszor hazhoz.


A helyi fönöver közli, hogy nem kell minden alkalommal cserelni a szondahoz tartozo csövet ki is lehet azt mosni, mindezt ugy, hogy közvetlen hasfalon keresztul valo taplalas az egyeduli megoldas. Valoszinuleg meg azt tanulta, hogy a vagott sebet ki kell egetni es szurokkal kell a csonkolt vegtagokat lezarni. Ez van. Ja, kb. meg harom honap prognosztizalt. 2012. majus SVEDORSZAG.


Nem rokon, csak jo barat , aki igy jart. Az Isten ovjon barkit attol, hogy itt komolyan beteg legyen.

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2012.05.31. 08:45:30

Most minden poszt hetente kétszer lesz? A svéd szót meg más szavakkal is lehet helyettesíteni. És aki nem Svédországban van, az honnak a búbánatból szóljon hozzá úgy, hogy tudja is, mi van ott?

karcsibácsi 2012.05.31. 08:46:41

Nocsak, nocsak. Odament a sok pénzéhes, lelkiismeretlen hülye sintér Magyarországról oszt se perc alatt tönkretették a svéd egészségügyet is...

SusanneF 2012.05.31. 08:55:52

Igen,ezt már olvastuk,kérünk másikat...!

Lyt 2012.05.31. 10:10:48

En is kint elek egy ideje....
Akinel lakom, elment orvoshoz, mikor a tuneteket elsorolta a dokinak, az elövett egy nagy könyvet, elkezdte lapozgatni, majd megkerdezte: Ön szerint mi baja van?

:-))) Nem veletlen vårjåk tårt karokkal a magyar orvosokat....

wasawski 2012.05.31. 10:58:04

Hibázni minden hol hibáznak, azt meg hogy hülyék lennének a svéd orvosok komplette, azt nem hiszem el, ennyi!

Dr.laikus PhD 2012.05.31. 11:05:25

@wasawski:

Akkor ezt olvasd végig és érteni fogod.
Nem az orvos a hülye hanem a rendszer ami a nagyon kevés orvos miatt alakult így.

Minden bizonnyal nem az orvossal beszélt
Lyt házigazdája.

expsycho.blogspot.com/

Efshariot 2012.05.31. 11:28:30

A sved egeszseg ugy vicces. volt dolgom nekem is veluk, totalisan felrekeyeltek, mindezt 150-250 sved korona per alkalom

rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2012.05.31. 11:55:57

Aki egy évig halál nyugodtan ellébecol tumorgyanúval az persze nem hülye.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.05.31. 11:56:18

így van, szar a svéd eü. azért kell a sok bevándorló, mert a bennszülöttek már egytől-egyig kihaltak. de ti szerencsére rájöttetek, hogy működik a rendszer, meneküljetek.
ha maradtok, hülyék vagytok.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.05.31. 12:00:09

@rockseiaXLL: így van.
az én apám bő fél évig járt heti legalább három napot töltve különböző orvosokhoz (szakorvosok, egyetemi klinikák, etc.), sötét homály volt mindenhol. mikor tavasszal meghalt, és másnap bementünk intézni a papírokat, a doki szólt, hogy végre rájöttek, mi baja.
a rák szar ügy.

keptelen kepkeret 2012.05.31. 12:02:45

@Lyt: Nalunk angliaban UGYANEZ van:-)))bemegyek, elmondom mi a problema, elmondom h mire vagyok allergias etc. A doki ugy kezdi, h keszuljek fel, h lehet h soha nem talaljak meg a betegseg okat.Mielott barki azt hinne, h rakrol, aidsrol,miegyebrol lett volna szo, gyorsan elmondom egyik sem, mindosszes abnormalis volt az ido amit a furdoszobaban toltok. Mindegy.eloveszi a konyvet, lapoz, hummog...kerdezi: maga szerint mit probaljunk meg?" Elkepedtem, es mondtam neki, h mik a tuneteim es ahogy elkezdtem sorolni, eszembe jutott, h ez valamifele taplalkozasi cucc lehet, ugyhogy kertem h csinaljunk egy allergia tesztet, gyomortukrozest, es szekletmintat.

Valasz: maganak szerintem semmi baja, velehtoleg az ideg miatt van mindez.Azt hittem fejbevagom,de helyette kozoltem, h az Joisten mentsen meg ilyen orvosoktol,hazarepultem, elvegeztek a szukseges vizsgalatokat es kiderult, h gluten-tejtermek-liszt allergiam van:-)A multkor a fogorvosnak akkuratusan elmagyaraztam, h allergias vagyok a penicilnre, egy roham utan meghalhatok.Makog, mekeg es felir egy gyogyszert.Hazajovok,rakeresek, haaaaat persze h tartalmaz penicilint:-))Ha itt elsz egy ido utan on-diagnosztizalod magad, es megtanulod ertekelni a magyar orvosokat.

Bohócnok 2012.05.31. 12:04:02

Hurr durr, itthon is szar, kint is szar, nem lehet elhinni azt, hogy pl úgy egyáltalán bárhol előfordulhatnak idióták? Itthon is vannak, vannak jó ellenpéldák, ennyi. "Isten óvjon a svéd egészségügytől" - minket meg isten óvjon a sztereotípiáktól. Hoztok ide egy példát (ráadásul egy olyan esetről, ami amúgy sem triviális és könnyen gyógyítható) és máris minden szar kint. Persze ha meggyógyult volna kemó nélkül, akkor minden öröm é bódottá. Egyébként meg a kedves író se tudja szerintem, hogy mivel jár egy kemó, ha ennyire kívánta.

Mentolosmájkrém 2012.05.31. 12:44:50

Elöljaroban megjegyeznem, hogy nem kivantam föoldalas lenni, a szösszenetem hozzaszolaskent jelent meg valamelyik nap es nem tudom ki volt, aki ugy gondolta, hogy cimlapra teszi.
Sajnos nem egyedi eset amit leirtam, az altalanos orvoshiany es mindenfele hiany az egeszsegugyben sokszor meg a valasztas lehetöseget is elveszi a pacienstöl.
Konkretan mindenre az a valasz, hogy nincs ra penz es valoban könyvböl olvassa sok esetben a "doktorka", hogy az elmondottak alapjan mi baja is lehet a vele szemben ulönek. Amennyiben nem vagy kib...ul eröszakos, a körzeti orvoshoz sem jutsz be, mivel telefonon lehet csak idöt kerni es a telefonista alapbol megprobal lepasszolni, hogy varj par napot es rendbejön. Engem trombozissal nem akartak fogadni decemberben, csak en eöszakosabb vagyok az atlagnal. A legtöbben nem baszakodnak, hanem bemennek az akutre, emiatt aztan esetleg varhatsz 10-12 orat egy orvosra, de legalabb megnez valaki, ha szerencsed van az a valaki szakorvos. A nyari honapokban nem nagyon van növer, aki dolgozzon, lasszoval probaljak összefogdosni a helyettesitö szemelyzetet. Az itt elö kuföldiek nagy resze hazajar kezeltetni magat mert meguntak, hogy mindenre az Alvedon(paracetamol)a megoldas es varhatsz eveket egy mutetre, de kerdem en hova menjenek a svedek, akik megszoktak, hogy allambacsi elintez helyettuk mindent es az önallosag nem nagyon jellemzö az idösebb generaciokra. Ez van.
@Bohócnok: egeszsegugyiskent tudom mivel jar a kemo, de amint az emlitettem,sok esetben a valasztas lehetösege sem adatik meg a csilivili korhazakban. Valoban az eset nem egyszeru, de az egyszeru esetekre sincs altalaban megnyugtato megoldas. Mindez ugy, hogy a fizetendö önresz sem keves az eus. beavatkozasoknak.
Megkernem az a kedves szerkesztöt, aki cimlapossa tett, hogy a tovabbiakban ne tegye, nem vagyom 3 perces hirnevre.

szőrdoki 2012.05.31. 12:45:23

Svédországból jött egy házaspár hozzám, mert az mondták neki, hogy rozáceája (népiesen borvirág)van. Volt vagy 10 orvosnál is ott kint, meg Prágában is. A rozáceát az ajtóból diagnosztizálom. Semmi sem látszott rajta. Pár egyszerű kérdés, széklet rendeben, nem szed hormont, belszervileg rendben, nincs lanolinos arcmosás, stb. Mondom, a rozácea nagy valószínűséggel kizárható. Mondom nekik, vége a vizitnek, és csak ülnek. Csak ezért jöttek Mo-ra. Látom, valamit tenni kell, hogy kijöjjön a negyedóra. Van egy 150 ezer Ft-os lupém, polarizált fénnyel működik, igazából csak akkor használom, ha a páciensen smink van, belátni vele az irháig is. Előveszem, hát nem egynemű, hanem gomolyagszerűen tágult erek, rengeteg, de alig látható. Kezdem a kérdezést elölről. A széklet rendben,rendszeres című résznél kiderül a hölgynél gyermekkora óta 14 (!)naponként van széklete. Neki ez a normális. A bélrendszer renyhesége egyfajta impulzust ad az arc ereinek is. A hölgynek sikerült egy atípusos rozáceát generálnia az évek alatt.

Boldogság gyere haza! 2012.05.31. 12:56:30

@Turchi: abszolute igazad van.
En itt elek, es gyakorlatilag ugyanaz a velemenyem..... 3 hetig voltam lazas, minden bajom volt, azt mondtak ez virus, menjek haza, es fekudjem ki. Kerdem, szedjek valamit, hogy legalabb ne fajjon, vagy ne legyen lazam? Az volt a valasz: hat, ha akarok, akkor vehetek ezt-azt.
Orvoshoz nem jutottam, csak növerhez. Itt haldokolni kell, hogy orvos lasson.
Viszont az egeszsegugy minden evben pluszban zar!!
100 koronat kell fizetni, ha be vagy jelentve ha nem..... 900 koronaig ez van, majd e fölött kapsz egy szabad kartyat es utana mar tenyleg minden ingyen van.

rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2012.05.31. 12:57:36

Na innentől fogva keményen rágyúrok a trollkodásra, nehogy valamelyik kommentemből posztot gyártson valamelyik fasz.
Nem semmi...

Mentolosmájkrém 2012.05.31. 13:05:27

@Boldogság gyere haza!: megemeltek, 1800 utan vagy ingyenes. Kulön 1800 a doki es ugyanennyi a patika.

2012.05.31. 13:06:58

Jók ezek a tapasztalatok a fejlett országokból. Bár elmondta már pár kommentelő is, csak az nem olyan hiteles. (?)

belekotty 2012.05.31. 13:13:43

Anyámnak ugyanez csak petefészekből indult. De minden szó szerint ugyanaz. Már a végstádiumnál tartunk.
Ez meg a magyar egészségügy.

balba 2012.05.31. 13:15:27

CIA World Factbook, 2011 becslés

Születéskor várhatoó élettartam
Svédország: 81.07
Egyesült Királyság: 80.05
Magyarország: 74.79

Mindez csak azt mutatja, hogy a sztereotípiák (pl. Ny-Európában minden jobb) mögött van valami, a poszt pedig azt, hogy az átlagtól mindenhol vannak eltérések.

6 évi angliai tartózkodás, két szüléssel (egyik császár) - minden rendben volt, sokkal jobb tapasztalok, mint Magyarországon. Ez sem jelenti azt, hogy ne lennének problémák.

cenzorilla 2012.05.31. 13:18:31

@rockseiaXLL:

A trollokat kiszedem örökre. :)

@Mentolosmájkrém:

Azt, hogy kikerült a hozzászólásod azért van, hogy nyugodjanak már egy kicsit a követelőző betegek, mert egy nagyon-nagyon gondoskodó államban az orvosi ellátás a béka színvonala alatt van.

Lehet tanulni belőle.

A buta hozzászólások miatt nincs 3 perces dicsőséged, de amiért címlapra kívánkozott az nagyon is dicséretes.:)

Dr.laikus PhD 2012.05.31. 13:22:41

@belekotty:

Én a rákos mondom, hogy a rák nem fáj, vagy csak nagyon ritkán akkor amikor még nincs metasztázis.

Ezért kell elmenni szűrésekre, figyelni mindenre ami szokatlan, ismerni a testünket.
Itthon még jó a helyzet, mert gyanú esetén - akkor is ha várni kell - megpróbálnak a végére járni az esetek többségében.

A rák egy alattomos dög.
Nem az orvost kell szidni, hanem a bajságot.

Boldogság gyere haza! 2012.05.31. 13:27:37

@Mentolosmájkrém: ja, iden meg nem voltunk betegek...... köszi!

Mentolosmájkrém 2012.05.31. 13:33:29

@cenzorilla: nem fognak megnyugodni, de legyen, ahogyan akarod.:o)
Lassan 17 eve elek kinn es kezdek belefaradni, hogy az otthoniak azt hiszik, kulföldön minden tökeletes es ha nem ezt halljak, akkor halalosan fel vannak haborodva.

Mentolosmájkrém 2012.05.31. 13:41:08

@balba: a statisztika nagyon szep, csak tudod sajnos a meglevö adatokra tud tamaszkodni es abbol josol.
Ertem ezalatt, hogy a mai idösebb generaciok, akikböl ezt kiszamoltak nem ettek meg annyi godist(csoki, mogyibogyi, csokicsok stb), kevesebb penzuk volt zabalni es a testuket hasznaltak a munkahoz, vagyis mozogtak, ellentetben a jelenlegi munkakkal, ahol ulsz egy szamitogep elött es nyomgatod a gombokat, közben valami kis fincsit majszolgatsz.
A nagy atlag jelenleg dagadt es iszik, mint a gödeny, ha öt percet kell egyfolytaban beszelnie mar attol is liheg, emiatt aztan frusztralt es depresszios es baszarintja el a genallomanyt.:o))A szomszedasszonyomrol nemreg derult ki, hogy velem egyidös (47), en olyan 60nak saccoltam. ;o)

Mészáros Laci 2012.05.31. 13:43:36

cinikus válasz: hólyagrák után négy évvel még él, ez kb az európai átlag.

empatikus válasz: meghalni nehéz és többnyire fájdalmas, egyikünk sem ússza meg.

andaluzkutya 2012.05.31. 13:48:57

@balba: Ezen a várható élettartamon én is gondolkodtam, de a legvalószínűbb, hogy a kórházi ellátásnak nem sok köze van hozzá. Valszeg sokkal fontosabb a betegségmegelőzés, szűrőprogramok, az általános stresszmennyiség, amit egy életen át el kell viselni, ilyesmik.

Mentolosmájkrém 2012.05.31. 13:55:17

@Mészáros Laci: cinikus valasz:menj sinternek:o)
Empatikus: javasolnam a tarsadalombiztosito problemamegoldo Endlösung nevu kommandojaba a felveteli papirjaid beadasat es ott komoly karrier befutasat.:o)))

Mészáros Laci 2012.05.31. 14:01:26

@Mentolosmájkrém:

Ne keverjük össze a gőzekét a fazonnal.

A törődés, az odafigyelés és a hozzáértés elvárható, országtól függetlenül.

DE elkeserít az a szemlélet, amikor a TB-járulékért cserébe legalábbis örökéletet várunk, és minden halálesetért valakit felelőssé akarunk tenni,

2012.05.31. 14:06:12

Én meg nagyon csodálkozom, hogy valaki pár mondatos hozzászólását (@Mentolosmájkrém:) kiteszik egy posztba az engedélye nélkül, majd amikor ezért reklamál, még meg is magyarázzák neki hogy miért. Ez régebben úgy működött, hogy despota megkérdezte az illetőt, megteheti-e ezt, vagy sem. Ez így nem túl korrekt. És persze ha már egyszer kikerül, ugye akkor már ba..hatja, ha valaki nem akarta. Azért a rendszeres olvasók tisztában vannak azzal, hogy a címlapos sztorit szétszedik a kedves olvasók, egy sima hozzászólásnál mondjuk a "pofonoknak" csak a felét kapja.

Mentolosmájkrém 2012.05.31. 14:18:54

@Turchi: mindenkinek nyugodt ebedutani cincalast kivanok, csak meglepett, hogy a soraim valakinek ennyire felkeltettek a figyelmet.
@Mészáros Laci: senki, meg a nemiszerv jelenleg rossz oldalan allo baratom sem örökletet vart volna, csak korrekt es nem szakmailag meg laikuskent is kifogasolhato dilettantizmust a kezelese soran.

Mészáros Laci 2012.05.31. 14:36:15

@Mentolosmájkrém:

Együttérzek a barátoddal, és veled is: nekem is vannak (és voltak) ismerőseim, rokonaim és barátaim, akik szembesültek az egészségügy hiányosságaival. Egy pontig érdemes az asztalra csapni, több odafigyelést kérve.

Megértem a haragot és az elkeseredéset is, nem ezt vártad, és tehetetlennek érzed magad. Különösen nehéz elviselni (adott esetben) az orvosok felületességét, fásultságát, bénázását egy olyan embernek, aki saját munkáját lelkiismeretesen és pontosan végezte, és nem többre, csak ennyire számított volna másoktól is...

karcsibácsi 2012.05.31. 14:39:00

@balba: A születéskor várható élettartam az egészségügyi ellátó rendszer fejlettségéről semmit nem mond (v.ö. kaukázusi matuzsálemek) mivel ez egy multifaktoriális változó. Az egészségügy kb 10%-ban járul hozzá az egészségi állapothoz, a 90% az kivülálló dolgokon múlik (környezeti ártalmak, népszokások, kúltúra, szociális ellátó rendszer, GDP, genetika, stb.).

Tempus-Anh 2012.05.31. 15:19:49

Ez a "fönöver" mintha svédül lenne leírva:D
Amúgy ultraciki, hogy Nyugaton ilyesmi előfordulhat.

Mentolosmájkrém 2012.05.31. 15:27:24

@Tempus-Anh: distriktsköterska, jelentese körzeti növer, adott esetben a hölgy egyben a többiek fönöke is.
sköterska= diplomas növer
undersköterska= apoloi feladatokat ellato szaktanfolyamot vegzett növer
vårdare= apolo, betegtologato.
Most jobb? :o)
Ez barhol az nem csak nyugaton.
Az ugy egyebkent jelenleg eppen feljelentesi statusban van a Patiennämnd-nel, ez egy erdekkepviseleti szerv es valoszinuleg per lesz belöle, bar ez a betegen nem segit.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.05.31. 16:00:42

hehe, apukám homlokán lett egy vöröses folt (tudni kell, hogy évente vágnak ki a bőréből melanómát), elment az orvoshoz, aki közölte, hogy nem tudja, mi lehet, de ha zavarja, púderezze be. A bőrrákos betegnek. Tőlem azután kérdezték meg, allergiás vagyok-e valamire, miután belém tolták a veseröntgenhez használatos kontrasztfolyadékot (jódallergiás vagyok). Újabban pedig bevezették, hogy szakrendelői beutaló helyett telefonos időpontot kap a beteg (persze arra is hónapokat kell várni), hogy egyáltalán szóba álljon vele egy szakorvos.
Még sorolhatnám :D

Martian (törölt) 2012.05.31. 17:40:04

Jó 40 éve kint élő távoli rokonom ragaszkodott hozzá, hogy a rákját ne Svédországban, hanem itthon kezeljék, pedig a magyar egészségügybe is volt belelátása (oké, pénze is volt rá).

Tempus-Anh 2012.05.31. 17:47:08

@Mentolosmájkrém:
Ja te vagy a posztíró:)
Köszi a nyelvleckét, én a németbe oltott dán nyelvtudásommal nem sokra megyek, persze...
:)

jágör68 2012.05.31. 17:57:10

Mindenütt a világon válságban van az egészségügy, már ezt is mondom évek óta.
A következő nagy gazdasági összeomlás- a 2008-as ahhoz képest egyszeri áramszünetnek fog tűnni- pont a modern egészségügy csillagászati költségei és a befizetések aránytalanságaiból jön majd.
Kb az a helyzet, globálisan, hogy 28-as biciklire való zöldhasúból követelnek kb 1,5 milliárdnyian fullextrás Mercedes SL-t

Diamond Dave 2012.05.31. 18:09:08

Bechterewes szomszéd költözött ki néhány éve Svédországba, de nem tudok róla semmit, mert nem tartjuk a kapcsolatot. Erről jut eszembe, hogy reumatológia fronton vagy komplexebb kezelést igényelő, pl autoimmun betegségeknél is ilyen bénázás van odakint? Mit tudtok ?

bes3 2012.05.31. 19:02:38

@Diamond Dave: reumatológus egy megyében (100 ezer ember= kb 2 van, egy sima Bechterewwel a körzeti orvos fogja kezelni. Pancsikúra, masszázs, anyámkínja nem jár, gyógyszer és otthon torna. Autoimmun: azért ott valóban tesznek a reumatológusok az asztalra.

jò ez a poszt, mert el lehet gondolkodni hol jobb (igazából a svédeknél sem, tudom mert a rendszerben dolgozom).

A problémák legala´bbis egy részét az a gyakorlat okozza hogy középkáderek vagy végzôs orvosok csinálják a munka dandárját.
Meg lehet halni léprepedésben úgy hogy a mentôs operátor szinte gúnyolódik a 23 éves áldozaton de nem küld mentôt, nincs orovsohozszaladgálás vérnyomásmérésre, torokfájásra ingyombingyomra. Nagyobb a fegyelem. És vannak áldozatai ennek itt IS.

balba 2012.05.31. 19:04:34

@andaluzkutya: @karcsibácsi:

Nem, én sem gondoltam, hogy közvetlen összefüggés lenne. Ugyanakkor a poszt azzal indít, hogy 'Svédországban sz?r az egészségügy", ami nyilvánvalóan nem igaz áltanánosságban. Ezt próbáltam meg illusztrálni, nem a legjobb statisztikával. Az lehet hogy igaz, hogy Dr Nils Holgersson onkológus egy hülye, de a cím és az üzenet nem ez volt.

A kommentelõk tõbbsége meg mintha azon a véleményen lenne, hogy Magyarországra kell járni, ha valami bajod van, mert annyival jobb az EÜ. Ezt nyilván nagyon nehéz globálisan jellemezni, ezért csak egy példát hoztam, mindenki döntse el, hogy szerinte mennyire jó indikátor. Azért választottam az anyai halálozást, mert a szülések többsége mindhárom országban kórházakban történik, elvileg hasonló körülmények közt.

www.nationmaster.com
Maternal mortality / 100 000
Magyarország: 15
Egyesült Királyság: 7
Svédország: 5

bes3 2012.05.31. 19:09:06

@balba: az anyai halálozás hála istennek annyira alacsony mindhárom országban hgoy a különbség nem szignifikáns.

különben is multifaktoriális, anyai életkor, súly, életkörülmények nagyon meghatározóak.

bes3 2012.05.31. 19:20:24

@balba: a patológiás terhes magyar orvosnôk és orvosfeleségek ha tehetik Magyarországra mennek szülni a svédektôl.

balba 2012.05.31. 21:10:32

@bes3: Már majdnem flame-háború... Szándékosan nem az üjszülött-halandóságot hoztam fel, pedig az az egyik legelfogadottabb merõszáma az adott ország EÜ-i fejlettségének, mert az lerágott csont.

CIA World Factbook
2012 becslés, ezrelék
Svédország 2.74
Magyarország: 5.24

Nos, ez sokkal nagyobb szám, nem lehet panasz arra, hogy mennyire szignifikáns.

De elismétlem, nem azért dobálózom statisztikákkal, hogy megcáfoljam bárki személyes tapasztalatait, döntéseit. Csak annyi volt a célom, hogy rámutassak, rendszerszinten nem rosszabb a nyugat európai egészségügy (azt sem állítom hogy mindenben jobb...). Sõt, idetehetném mondjuk Mozambikot, és akkor mindenki látná, hogy milyen szerencsés akár itt is - de ez végképp tül nagy kanyar, és ebben a témában értelmetlen is.

bes3 2012.05.31. 22:21:00

@balba: igen, de meg kell nézni hogy a mai magyar újszülöttek kb fele harmada halmozottan hátrányos helyzetû, annak minden ódiumával, a svédeknél meg nem ez a helyzet.

Nem ez az igazi különbség, nem ezekben a statisztikákban fogod megtalálni.

lüke 2012.06.01. 15:07:17

AZ EÜ MINDENÜTT ROSSZ, EMBEREK CSINÁLJÁK
Amerikában a veterán kórház se leányálom
de MO-n kritikán aluli

Mille38 2012.06.10. 19:37:05

@balba: Speciel tudom, mert a statisztikából nemrég kikerestem, hogy a magyar újszülött-halálozásnak harmada-fele Ózd és környéke. Nem lepne meg, ha ugyanez az arány igaz lenne az anyai halálozásra is.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása