Haldokolni kell, hogy ellássanak?
Tisztelt Praxis!
December közepén történt az alábbi eset, negatív tapasztalatomat szeretném megosztani önökkel! 17-én délelőtt lecsúsztam egy lépcsőröl, a bokám kifordult. Mivel áruterítőként dolgozom, kínkeservesen lehúztam a műszakomat, igaz a végén már majdnem sírva, de hazaértem. Ekkor 17 óra környékén volt. Első utam a baleseti sebészetre vezetett.
A kedves doktor közölte, hogy miért nem mentem munkaidőben, válasszak, hogy beteg vagyok, vagy dolgozom. A sürgősségi ellátás akkor van, ha a hátamban a nagy kés, és elvérzem, jöjjek munkaidőben. Könyörgöm, akkor értem haza! Visszaadta a taj-kártyám és elküldött. Kár hogy nem mondta hogy takarodjak a P...-a. Tessék, ez van itt. Mikor a vállammal volt probléma, akkor azt kaptam, miért nem mentem időben. Igaz azt sem tudták másfél évig meggyógyítani, hiába mentem.
A diagnózist sem sikerült kitalálni, pedig volt bőven. Hogy megy itt Baján? Köszönöm a doktor úrnak a segítségét, és reménykedem, hogy neki nem kell hasonló szenvedéssel ilyen elutasításban részesülnie. Azt sem értem, hogy mi alapján dől el, mi számít sürgősségi esetnek és mi nem. Tényleg haldokolni kell, hogy az emberrel érdemben foglalkozzanak?
Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
L0mpos 2012.01.03. 11:46:37
És nincs a környezetében egy őszinte ember aki elmondta volna hogy erről jobban tenné ha nem írna reklamációt mert körberöhögik?
Vicces.
Tempus-Anh 2012.01.03. 12:03:57
Ez a "kifordult a bokám" így kissé hátborongató, szerintem enyhe ficamról, luxatioról lehetett szó, komolyabb esetben lábraállni nem tud, nemhogy egy loholós műszakot végigvigyen.
Azért egy Röntgen-felvétel a bokáról nem ártott volna, egy rápillantás az érintett végtagra úgyszintén.
Nálunk ezt megtették volna.
zsikuci81 2012.01.03. 13:40:56
Igaza van, legalabb egy fizikalis vizsgalatot illett volna vegezni.
De valoban tudomasul kell venni, hogy az orvosi ugyelet nem azert van, mert On akkor er ra. Ont a baleset delelott erte, igy valoban fordulhatott volna orvoshoz munkaidoben is.
Ez mar nem Onnek szol: en azt ruhellem a legjobban, mikor szombaton, unnepnapokon ill. mas lehetetlen ugyeleti idopontban jonnek ket-harom hetes panaszokkal. Mert Ok csak akkor ernek ra. Ez visszaeles a surgossegi ellatassal. Egyebkent tudom, hogy sokan nem mernek munkahelyrol eljonni, mert feltik a munkajukat. De attol meg az ugyelet az ugyelet, a surgos esetekert van.
SvenH. (törölt) 2012.01.03. 13:42:11
ugyanis legtobb esetben a test sulya rajta van a labon...
nem ohajtom menteni az orvost de lehet hogy csak nyers stilussal adta elo amit en irtam... amugy tenyleg a hentesek (sebeszek) ilyenek, gunyolodnak, de hat ha nehany betegnek igy jut el csak az agyaig...
Tempus-Anh 2012.01.03. 15:02:11
A véradós poszt kapcsán "barátságosan" megszólítottál, arra nem reagálnék, megtették helyettem mások...
Egy korábbi nicknevem alatt általában nem voltam ilyen szelíd és béketűrő, de az már a múlté...:)
De...
Ha lehentesezed a sebészeket, itt tízen fognak neked ugrani és elégtételt követelni, nem is beszélve a műtött betegekről, mert ha a sebész hentes, akkor az általa szabdalt beteg...mi is?
Jó ezen elgondolkodni, mielőtt kiosztjuk
az orvosi szakma mindenkori elitjét...
Irkutszk 2012.01.03. 15:50:46
A posztban nem értem, hogy mi a különbség a két említett eset között. Az először leírtaknál is azt panaszolta az orvos, hogy miért dolgozta végig a napot, miért nem ment rögtön orvoshoz, szerintem.
@Tempus-Anh: Már az angolok is tudták, hogy a sebész nem orvos ;) (mister a megszólítása, nem doctor).
isolde 2012.01.03. 16:15:14
Sokorai_Atala 2012.01.03. 17:35:20
ma21 2012.01.03. 17:52:26
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.03. 18:47:41
itt ha munkabaleset ér valakit akkor külön formanyomtatvány van ami kitér arra, hogy volt-e védőfelszerelése a betegnek és pontosan mit csinált a baleset és a kórházba érés közt. ha nem adekváltan viselkedett, lehet nem ismerik el a teljes károsodást munkabalesetnek.
a 2. probléma: ha valamit tönkretesz az ember és nem megy időben megjavíttatni akkor később lehet, hogy már nem lehet azt rendbehozni teljesen, ilyen a vállban a rotátorköpeny
DMedve 2012.01.03. 19:18:43
A napokban írtam egy postot én is, ugyancsak ügyelet témában. Nem jelent meg valamiért. Mind1.
Elismerem, hogy tájékozatlan vagyok, így inkább kérdezek, hogy legközelebb tudjam.
Mi a határ? Azaz meddig "ügyelet"-i kompetencia egy beteg, és honnantól tekinthető "sürgősség"-i esetnek?
Meg lehet ezt így határozni, vagy látni kell a beteget?
Köszi a segítséget!
DMedve
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.03. 20:00:41
SvenH. (törölt) 2012.01.03. 20:26:07
amugy a kerdesed lenyeget tekintve gondolom te inkabb a masik idobelisegre kerdeztel volna ra, hogy mi van ha surgossegi idoben tortenik a baleset hogy akkor meg szabad-e varni a rendes rendelest, vagy elmehet-e a surgossegire, na hat ez nagyon komoly es nehez kerdes, mert mindenkinek a kis elete a fontos :)
Mária 2012.01.03. 20:44:19
Jól gondolom?
Kéz- és lábtörést a posztolónak :)
DMedve 2012.01.03. 20:46:22
Jaj, azt hiszem nem jól írtam. Én nem feltétlenül erre a posztra kérdeztem rá. Általánosságban kérdeztem, hogy ha van egy eset, akkor mi alapján döntöm el, ha én laikus vagyok, hogy az ügyeletre, vagy a sürgősségire kell menni?
Hiszen az ember, pláne ha szereti a beteget, akkor hajlamos azt azonnal a sürgősségire vinni, mert sürgős, hogy segítsenek rajta. Viszont biztosan van ennek valami szabálya, ami szerint eldönthető, hogy Ő akkor most ügyeleti, vagy sürgősségi eset?
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.03. 21:17:35
munkaidő szempontjából két időszak különül el: 08-16 óra ez a munkaidő, 16-08 óra ez az ügyelet (ebben az időszakban csökkent állománnyal fut a kórház, tehát csak sürgős és osztályos feladatok ellátására van lehetőség). az, hogy mi számít sürgősnek azt kormányrendelet taglalja. ezek az esetek annakidején ki is voltak függesztve minden kórházban amikor vizitdíjat kellett szedni
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.03. 21:21:32
az orvos egyébként elvileg meg is tagadhatja a beteg ellátását, simán ráírja a lapra, hogy a beteg állapota nem képez életveszélyt, sürgős ellátása nem indokolt, és ad neki egy időpontot másnapra. ebbe nem lehet belekötni
nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2012.01.03. 21:54:44
Mária 2012.01.03. 23:11:09
"Ha a munkahelyén kér leváltót a főnökétől, lehet ki is rúgják."
Ha valaki a munkahelyén gyáva nyúl, és nem mer orvoshoz menni, meg jegyzőkönyvet íratni, ha MUNKAHELYI balesetet szenved, akkor ne azzal kompenzáljon, hogy másokat mocskol névtelenül.
Shipmaster 2012.01.03. 23:55:57
Mint a régi viccben: Belép a rendőr az orvosi rendelőbe. A doki ránéz, és megkérdi: Magának mi baja? Rendőr: nekem a szülővárosom, de hogy jön ez ide? :-))
fafej 2012.01.04. 00:25:49
Szóval,nemcsak Baja baja az orvosi ellátás felületessége...
ritmikus csimpifon 2012.01.04. 00:36:18
Nyilván a posztoló szabadidejében kormányrendeleteket olvasgat, és azon filózik, hogy amikor majd kifordul a lába, a doktor úr mit is fog gondolni.
Röhej, hogy pl. egy kórházban/rendelőintézetben/rendelőben minden kb. "backdoor" kommunikációval megy, csoffadt, szoci időket idéző cetlik lígnek-lógnak mindenhol, de azért egy átlagembertől elvárják, hogy kormányrendeleteket olvasgasson és mindent tudjon az ügyeleti rendszerről.
Miért van az, hogy én életemben még egyetlen, emberi fogyasztásra szánt tájékoztató füzetecskét/brosúrát soha nem láttam a magyar ügyeleti/orvosi rendszerről, ahol leírják a parasztnak, hogy mégis, ha kifolyt az agya vagy kiment a bokája, akkor hol, mikor, mettől, meddig, hogyan foglalkoznak majd vele.
De persze ehelyett könnyebb lecseszni a kisembert. Ja bocs, mérnök vagyok, így lehet, hogy túl logikusan gondolkodom. Előre is köszönöm a véres válaszkommenteket.
dr. Trebitsch 2012.01.04. 01:11:17
Dr.laikus PhD 2012.01.04. 04:33:19
Semmi baj nincs, hogy elment, de nem sürgősségi eset. Ezt megmondták, ő meg megsértődött.
Persze az is régi szabály, hogy a törvény nem tudása nem mentesít semmi alól.
Érdemes és illik tudni a ránk vonatkozó szabályokat.
Beszélni sem kell hozzá, csak olvasni. Itt a neten.
Ez a füzetke jó ötlet, sokszor én is hiányolom.
ÜGYELETI ELLÁTÁS
93. § (1) Az ügyeleti rendszer a napi munkarenden kívül bekövetkező sürgősségi esetekben a 88-92. §-ok szerinti egészségügyi ellátás folyamatos igénybevételének lehetőségét biztosítja.
(2) Az ügyeleti ellátás célja az egészségügyi szolgáltatók napi munkarend szerinti munkaidő befejezésének időpontjától a következő napi munkarend szerinti munkaidő kezdetéig a beteg vizsgálata, egészségi állapotának észlelése, alkalomszerű és azonnali sürgősségi beavatkozások elvégzése, illetőleg fekvőbeteg-gyógyintézetbe történő sürgősségi beutalása, valamint a külön jogszabályokban meghatározott eljárásokban való részvétel.
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700154.TV
nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2012.01.04. 05:06:57
lettuce 2012.01.04. 06:56:57
Dr.laikus PhD 2012.01.04. 07:33:31
Egy rándulással, amivel végig lehet dolgozni egy egészt napot, ha józan ésszel gondolkodik, elmegy másnap a rendelésre.
Azoktól veszi el az orvos idejét, energiáját akiknek valóban nagy szükségük van rá.
Maureen 2012.01.04. 07:49:09
Ujcsirke 2012.01.04. 07:52:20
Aki ilyen beszari a munkaadójától az megérdemelné, hogy el se lássák.
Ezért tart itt ez az ország.
Ha kimegy a bokája m it keres még egész nap a munkahelyén???
Ha estig kibirta, akkor reggelig is ki fogja bírni.
Igenis tudomásul kell venni, hogy ha ez munkaügyi problémát jelent akkor céget kell váltani.
Ha valaki beteg az munkaidöben menjen a hivatalos rendelésre!!!
Üdv a sok beszarinak!
Dr.laikus PhD 2012.01.04. 07:53:07
Árufeltöltő mindig kell, nem kell ettől félni.
De igaza van Máriának.
Minél többen félnek és hunyászkodnak meg, a dolgozókat annál jobban ki lehet használni. Persze amíg szolidaritás nincs meg bennünk, addig el kell viselni, hogy a magyar hipermarket vezetés tökösebb és kizsákmányolóbb a tulajdonosnál.
Ujcsirke 2012.01.04. 07:55:31
Ès mire fel rugnák ki??? Ez munka helyi baleset mivel munkahelyen, munka végzés közben történt!
Ès ha kirugják, irány a biróság.
Na meg van másik munkahely is....
Ezért tart itt az ország, mert ilyen szánalmas megalázkodó szarért hugyért dolgozó rabszolgákkal van tele Magyarország!
Mindenki izgul a munkahelyéért de ez sehova sem vezet!
Mindig van ujabb lehetöség.
fehéregér 2012.01.04. 07:56:00
Csak betévedtem ide, de szavam eláll komolyan. Ezek itt orvosok bazdmeg? Nulla empátia, hülyézni a beteget? Biztos, hogy jó a címe ennek a blognak?
Dr.laikus PhD 2012.01.04. 07:57:31
Két év szakmai hozzászólásai után aki nem csak ide téved, érti a mondanivalót.
Kicsit hamar alkotsz véleményt. :)
Ujcsirke 2012.01.04. 07:58:35
Na de Németországban vagy Ausztriában nem is dolgozik tovább, hanem elviszi a mentö a korházba.
Nem ilyen beszariak. Ha kell 1 letépett füszálért verekszenek a rendörökkel!!!
Ott is van munkanélküliség de tudják hogy a népet tenné tönkre ha fosért hugyért remegnének...
Ujcsirke 2012.01.04. 07:59:33
Aki ilyen beszari a munkaadójától az megérdemelné, hogy el se lássák.
Ezért tart itt ez az ország.
Ha kimegy a bokája m it keres még egész nap a munkahelyén???
Ha estig kibirta, akkor reggelig is ki fogja bírni.
Igenis tudomásul kell venni, hogy ha ez munkaügyi problémát jelent akkor céget kell váltani.
Ha valaki beteg az munkaidöben menjen a hivatalos rendelésre!!!
Üdv a sok beszarinak!
lettuce 2012.01.04. 08:11:34
Dr.laikus PhD 2012.01.04. 08:26:36
Viszont munkabaleset, akkor is ha nem este megy sürgősségire és másnap már nem tud lábra állni.
Ugyandehogy (törölt) 2012.01.04. 08:47:51
Rosseb se gondolta, hogy szalagszakadás és műteni kell majd.
Ugyandehogy (törölt) 2012.01.04. 08:49:36
macska69 2012.01.04. 08:52:18
karcsibácsi 2012.01.04. 09:51:00
B+ itt télleg sok hülye van, de nem azokra gondolok, akikre te!
Munkahelyi balesetet jegyzőkönyvbe kell foglalni, azonnal a baleset idején és helyszinén, különben jogilag nem tekinthető munkaheléyi balesetnek. Ez egy munkajogi kérdés, komoly következményekkel (100% táppénz, élethosszig tartó baleseti járadék indokolt esetben, stb.)
Az pedig, hogy igényel-e azonnal orvosi/kórházi ellátást, az egy orvosszakmasi kérdés, a kettőnek semmi köze egymáshoz.
A posztoló esetében a második kérdésre a válasz "nem", nagyon helyesen hajtották el. Ilyen eccerű.
belekotyogok 2012.01.04. 10:05:13
ha lázas vagy, két napig kúrálod magad és csak utána mész orvoshoz, akkor lecsesznek, hogy miért vártál addig. ha rögtön elmész, akkor meg azért, mert miért nem vársz egy kicsit...
nehéz ez, mert az orvosok rendelési ideje nem mindig esik egybe az orvoshozfordulás optimális idejével, a beteg lehetőségeit (fizikai-földrajzi korlátait) nem is számítva...
isssti 2012.01.04. 10:06:36
vicces!
karcsibácsi 2012.01.04. 10:22:26
Mária 2012.01.04. 10:22:41
"Mi a helyzet , ha hazudik a páciens, miszerint épp akkor történt a dolog, akkor sürgősségi eset?"
Ugye te még nem láttál frissen megrándult bokát és ugyanazt a bokát 6-8 órával később?
Ha a friss sérülésével az illető még végigtalpal egy teljes munkanapot, cipel, lépcsőt mász, sőt, autót vezet (áruterítés) akkor az bizony nem sürgős.
Mert ha az lenne, akkor a baleset helyszínéről arrébb se tudna menni, csak ülne egy helyben és csorogna a fájdalomtól a könnye.
isssti 2012.01.04. 10:41:00
Mindazonáltal lényegét tekintve részben akár igazat is adhatok neked: hisztis-követelőző betegek is nyilván vannak, s ez idegesítő lehet - mint ahogy a basáskodó, betegek kárára pihenőzgető-sztorizgató orvosok is szép számmal fellehetők ...nyilvánvalóan ez utóbbi tényállításra egy frappáns "nagyokos" kitűnő válasz lehet... ;o)
karcsibácsi 2012.01.04. 10:49:58
A nagyokos nem sértő, inkább kedveskedő. Gondolom, orvosi körökben is, én má egy párszó leírtam, hogy nem nagyok az, csak segéd szolga.
"Szép számmal fellelhető" akármilyen orvosnak meg nagyon kell(ene) örülni. Ügyeleti időben jó, ha egy van, és az se nem "pihenőzgető", se nem "sztorizgató", hanem "dolgozgató" (ha nem tartják fel hülyeségekkel).
zsikuci81 2012.01.04. 11:26:33
En muszakban dolgozom, nem ugyeletben. Ejszakai muszakban nem alszom, mert mindig van beteg, akiknek a fele sem surgos, tilos aludni es nincs hol. A pihenesrol pedig annyit, hogy tobbnyire ebedelni sincs idom. Masnal kopogtass! :)
Egyebkent a kommentemben emlitett betegek miatt jut keves ido az igazan surgosre. De ezt egyszer mindenki megtapasztalja majd. A fenyegetozo, tolakodo, okoskodo beteg elveszi az idot az infarktusostol pl. Haltak mar igy meg sokan.
isssti 2012.01.04. 11:35:46
Lajszlo 2012.01.04. 11:41:29
zsikuci81 2012.01.04. 11:41:51
Tudom es elhiszem, a magyar emberek erkolcserol es munkamoraljarol rossz velemenyem van. Tisztelet a kivetelnek es probalok en is a kivetelek koze tartozni. Csak mondom, hogy nehez lenne azt allitani, hogy nem dolgozom tisztessegesen. A mi osztalyunkon statisztika van arrol, hogy ki hany beteget lat el. Nem lehet elbujni. Es nem is kuldhetunk el senkit vizsgalat ill. ambulans lap nelkul. De sem a poszt, sem a blog nem rolam szol...
zsikuci81 2012.01.04. 11:44:46
Jogos, sok helyen az alapellatas nincs ott a topon. Nem tudom, hogy van-e rendelet. Valo igaz, hogy sokszor a laikus nem tudja eldonteni, hogy az o baja surgos-e. Ezert kellene jo alapellatas, mindenkin kevesebb lenne a teher es a beteg is jobban jarna.
isssti 2012.01.04. 11:50:15
orulet 2012.01.04. 14:25:11
lettuce 2012.01.04. 14:59:41
@Mária: ebből csak annyi hasznosítható, hogy mentőt kell hívni a hazugság mellé.
macska69 2012.01.04. 15:18:46
Dr.laikus PhD 2012.01.04. 15:33:35
Írtam. :)
Dr.laikus PhD 2012.01.04. 15:36:48
Egész napos munka után, ha bírta, bőven elég rendelési időben megnézetni.
Valóban az igazi ficam jobban fáj, mint a törés.
Valaha a feleslegesen igénybe vett életmentésre való szolgáltatást kifizettették. Nem ártana ma sem.
orulet 2012.01.04. 16:52:32
konkrétan arra gondoltam, hogy a későn orvoshoz fordulók szintén mondanak valamilyen kifogást, amiért cserébe elvárják, hogy rakják rendbe őket izibe'.
Sógorom addig pátyolgatta otthon a lefűrészelt ujját, míg úgy elfertőződött, hogy amputálni kellett, és nemhogy megijedt volna, inkább azóta szidja a mocskos orvost. Tényleg fura, hogy akinek a torka fáj, szaladgál orvoshoz, a komolyabbakat meg otthon aszalják :)
Irkutszk 2012.01.04. 16:56:01
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.04. 17:41:08
@fehéregér: azért az ügyeleti időben betévedők egy része igenis értelmileg nincs a csúcson, de én őket is elláttam, bár civilizált helyen nem így történt volna, de magyarország az más, itt jogai vannak a betegnek.
@macska69: egy kérdésem lenne, csak ha mondjuk az a késedelem miatt elfertőződik a seb és emiatt soha nem lehet rendbehozni a kezed akkor is jó döntésnek tartottad volna az akciódat nyomorékon?
egyébként ha a beteg hazudik a sérülésével kapcsolatban okirathamisitást, csalást követ el, ha mondjuk a munkahelyén is felvettek egy jegyzőkönyvet és a két időpont nem stimmel akkor mehet is a börtönbe.
a tiszta bokaficam mint diagnózis, extrém ritka, egy eset ha van évente az országban, és azzal nem közlekedik a kedves beteg. sokkal gyakoribb a ficamos törés, azzal sem közlekedik a kedves beteg - bár hallottam mentős kollégáktól annak az egyszeri részegnek az esetét akinek levágta a vonat mind a két lábát bokából és megpróbált a csonkokon elmenekülni amikor meglátta a kiérkező rendőröket
Dr.laikus PhD 2012.01.04. 17:54:54
Kutyát vitte sebtisztításra most.
Az ő kezére csak ráfogott az eb,
nem sebes.
Dr.laikus PhD 2012.01.04. 17:58:40
Macska nem akar hazudni.
lapítotttop kereste hogyan kell hazudni, hogy mindenki előtt és helyett kezeljék a szürke állományát és számolják meg az agysejtjeit.
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.04. 18:10:10
egyébként "dagadt is volt, kék is, fájt is" egy törés is el tud fertőződni, nem kell látható seb legyen. a veszettséget pl akkor is el lehet kapni ha csak a kutya nyálával érintkezel
macska69 2012.01.04. 18:12:12
Irkutszk 2012.01.04. 18:19:09
Úgyhogy ha kérhetem, legalább annyit tegyünk meg a saját életünk érdekében, hogy az oltási könyvét elkérjük annak a kutyának. Nem, nem ijesztgetésből vagy viccből találták ki ezt a szót: veszettség.
orulet 2012.01.04. 18:19:55
egyébként én is láttam kutyatámadást, félelmetes volt. A kiskutya azért úszta meg, mert nem mozdult, és a dög azt hihette, hogy végzett vele. Úgy dobálta, mint a rongyot. Időközben hazajött a gazdája, addig senki sem mert beavatkozni. Lépcsőházban hörögtek, vinnyogtak, visítottak, birkóztak. Az akció végén a pitbull szétrakott lábakkal vizelt.
Csak nyakra támadt...
macska69 2012.01.04. 18:30:40
Irkutszk: vesszek meg, ha nem jártam utána! :) Oltott kutyták hálistennek.
Irkutszk 2012.01.04. 18:39:22
Egyébként, nem azoknak a kutyáknak a védelmében, hanem hogy ne a fajtát utáljuk, a pitbullokat Franciaországban hegyi mentőkutyaként alkalmazzák, a hó alatt rekedt emberek keresésére, kihasználva azt a tulajdonságukat, hogy sosem adják fel. Mindig az ember a felelős, sajnos.
orulet 2012.01.04. 18:41:02
Igazság, hol vagy? 2012.01.04. 19:05:14
macska69 2012.01.04. 19:51:24
ferra 2012.01.04. 23:00:39
Mielőtt írsz, kérlek gondolkozz, ne csak az indulatok vezéreljenek.
Érdemes azon elgondolkozni kis hazánkban, ha valaki eltámolyog orvoshoz munkaidőben, azt nagy valószínűséggel nem fogják jutalmazni a munkahelyén. Finom voltam. Rakodni pl. szoktak hypermarketekben, ott szoktak lehúzni 6-8 órákat egyhuzamban, majd jön a váltás. EZek a nagyáruházak nem arról híresek, hogy alkalmazottaik védelmezői lennének. Sokat azután rúgnak ki, miután visszamenne a táppénzből (ami ellen kézzel-lábbal küzd mindvégig), kirúgják. EZ csak egy példa, ez a blog nem erről szól.
Gondolkozz, mielőtt írsz. Van oylan család, ahol csak ez az egy kereset van.
A valóban "hülye" beteg jóval kevesebb. Semmi sem fekete vagy fehér.
Az információ nagy kincs. Még egy leterhelt kollégánál is. A beteg sokkal nyugodtabban, hálásabban megy el. Ha csak egynél sikerül, már az is nyereség.
Bár a posztban kevés a használható információ.
SvenH. (törölt) 2012.01.05. 00:39:33
emgem is idegelt, hogy mentem volna meloba GDPt termelni es akkor nehany az orvosokat nagyon tulhasznalo idosebb egyed miatt kellett varakoznom
vagy eleve az a gond hogy nem mehet el orvoshoz? ne tedd mar ember, szoval kiugrani fel orara el kell tudni mindenhol, olyan nincsen hogy ne lehessen, es ha pl. cifra fosas jon ra, akkor felvesz pelust?
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.05. 06:43:37
Dr.laikus PhD 2012.01.05. 06:46:45
Megittad az élet vizét?
Sose leszel öreg és beteg?
Ahogy látom, magányos az leszel vénségedre.
Ha a beosztottam lennél az biztos, hogy repülnél, mint a győzelmi zászló ha munkaidőben akarsz orvoshoz járni.
Ha beteg vagy, menjél betegállományba, ha csak valami másra van szükséged, menjél munkaidő után.
Szakrendelő este 8h-ig igénybe vehető, háziorvosnak is van hosszan nyúló rendelése.
Szóval GDP-t munkaidőben termelj, orvoshoz a termelés után menj, az öregnek meg hagyd meg a jogot, hogy de. merészeljen menni az orvoshoz, amikor elvben neked dolgoznod kéne.
lettuce 2012.01.05. 07:51:39
Dr.laikus PhD 2012.01.05. 08:00:26
A rendelet egyértelmű, de ez mondjuk törvény.
Valahogy divatba jött, hogy a dolgozó elmegy munkaidőben rendelésre, kezelésre, nem tudja, hogy szakrendelés van este 20h-ig, háziorvos is rendel legalább egyszer egy héten eddig.
Mit kéne még szájba rágni kérlek?
Miért jó más, súlyos beteg kárára igénybe venni egy szolgáltatást, mert az neki így kényelmes, vagy éppen nem tudja mi vonatkozik rá munkajogilag?
A tudatlanságért miért mindenki hibás, csak az egyén maga nem?
Lajszlo 2012.01.05. 11:12:05
Mellékelek egy linket a szegedi háziorvosok listájára. Én EGYET SEM találtam, amelyik 17.30 után rendelne!
www.szegedvaros.hu/haziorvosok.html
Dr.laikus PhD 2012.01.05. 12:09:25
Nem tudom Lajszlo.
Én azt látom, hogy nem néztek utána semminek. Itt a blogon egy csomó jogszabályt, törvényt belinkeltünk, senki nem olvassa el.
Járj utána, hogy a fenntartó, vagy a szerződő fél milyen szerződést kötött.
Valahol még mindig a beteg érdeke a fontos, ha csak nap közben tud beutalóért menni, mondjuk reumatológushoz, sérülnek a beteg jogai, (nem a betegjogok) nem kötelezhető betegállományra, vagy orvosi igazolásra egy beutaló miatt.
Milyen szerződést kötöttek velük azt tartják be.
A fenntartó is sérthet jogot.
Járjatok utána, ez szerintem nonszensz.
Dr.laikus PhD 2012.01.05. 12:14:34
Jut eszembe. Munkaidőn túl - szerintem ebben az esetben - háziorvosi ügyelet.
Nálunk pl. úgy működik, hogy nem kell menni a légtérben rendelő másik orvoshoz, hanem az ügyelet fogad a nap 24 órájában, ha a saját orvos nem rendel.
Érdeklődj utána.
Itt ki van plakátolva.
Rivero 2012.01.05. 12:30:48
Te nagyon álom világban élsz. Ha te munkaidőben orvoshoz, szakrendelésre mész
Levonják a fizetésedből azt az időt amit a rendelőben töltöttél.
Munkahelyet váltani ebben a munkanélküliségben????
Lajszlo 2012.01.05. 13:31:05
Igen, ez jogos. Fő oka a lustaság. Második oka, hogy a jogszabályok nyelvezete általában kifog rajtam, ezért már hozzá sem fogok. Például te ezt küldted: "(2) Az ügyeleti ellátás célja az egészségügyi szolgáltatók napi munkarend szerinti munkaidő befejezésének időpontjától a következő napi munkarend szerinti munkaidő kezdetéig a beteg vizsgálata". Dehát mint írtam, az esetemben például a háziorvos csak heti két napot rendel. Akkor hogyan értelmezzem a "következő napi munkarend" kifejezést? Na, ilyenkor abba is szoktam hagyni a jogszabályolvasást.
Amúgy meg jelen esetben te sem néztél utána, csak úgy látatlanban kijelentetted, hogy a háziorvosok hetente legalább egy nap este nyolcig rendelnek. Azért küldtem át a linket, hogy lásd, milyen messze van ez az állítás a valóságtól, mivelhogy egy ekkora városban, mint Szeged, egyetlen ilyen háziorvos sincs!
"ha csak nap közben tud beutalóért menni, mondjuk reumatológushoz, sérülnek a beteg jogai,"
Ne is beutalóról beszéljünk, hanem csak hogy felírassa a rendszeresen szedett gyógyszereit! Márciustól ráadásul legfeljebb egy havi adagot írhat fel az orvos. A 28 szemes gyógyszeremből napi másfél szemet szedek, tehát márciustól csak egy dobozzal kaphatok, ami húsz napra elég. Tehát három hetente ülhetek egy órát munkaidőben az orvosnál egy nyomorult 600 forintos vérnyomáscsökkentő miatt! A kormány szerint ez gazdaságosabb, mintha én abban az egy órában dolgoznék.
Dr.laikus PhD 2012.01.05. 14:03:58
"Dehát mint írtam, az esetemben például a háziorvos csak heti két napot rendel. Akkor hogyan értelmezzem a "következő napi munkarend" kifejezést? Na, ilyenkor abba is szoktam hagyni a jogszabályolvasást."
Úgy, hogy ha sürgős szükség van sürgősségi ellátás, vagy ügyelet.
Ha munkaidőn kívül nincs rendelés, akkor is gondoskodni kell az ellátásról, leírtam hogyan.
A törvények elég logikusan épülnek fel, ha többször elolvasod, akkor valahová kilyukadsz, lesz kérdésed és azokra lesz válasz.
Valamilyen....
Nézz utána mit tehetsz. Én Pesten élek, nálunk erre (ahol lakom) nincs példa.
Egyébként lehet felírni egy évre való adagot, megfelelő feltételek mellett.
Sajnos ezt is el kell olvasni, megbeszélni orvossal.
Amíg dolgoztam, az állandó gyógyszereimet - amíg nem kellett vizsgálatra menni - telefonáltam, felírták és átvette a gyerek pl.
Valahogy járj utána, szerintem nonszensz, hogy nincs este ellátás nálatok. Valami biztosan van.
Ugyandehogy (törölt) 2012.01.05. 14:09:41
Lajszlo 2012.01.05. 14:14:52
Na, erről még sosem hallottam. De mivel éppen most akarják szigorítani, majd utána rákérdezek. Elég rosszul hangzik, hogy ezentúl 3 hónap helyett 3 hetente kell mennem gyógyszert íratni...
"Valahogy járj utána, szerintem nonszensz, hogy nincs este ellátás nálatok. Valami biztosan van."
Nem állítottam, hogy nincs, csak hogy nem tudom, van-e, mivel eddig sosem volt rá szükségem. A poszt kapcsán vetődött fel bennem, hogy vajon hogy is van ez. De igazad van, utána kell nézni.
Lajszlo 2012.01.05. 14:50:29
Dr.laikus PhD 2012.01.05. 15:00:50
Így folytatódik:
...hogy a rendelt gyógyszer mely időpontig (időtartamig) elegendő, az orvos által megadott adagolás figyelembevételével megállapított 30 napra elegendő mennyiséghez legközelebbi gyógyszermennyiséget tartalmazó csomagolási egységet kell kiadni.
Lajszlo 2012.01.05. 15:10:44
Amúgy közben rájöttem, hogy mégis van ilyen eset, mégpedig ha a gyógyszer legkisebb kiszerelése is több mint 30 napra elég. Olyankor muszáj 30 napot meghaladó mennyiséget rendelni, szerintem erre az esetre vonatkozik ez a pont.
Ugyandehogy (törölt) 2012.01.05. 15:20:29
nincs. a HO emellett még vagy 3-4 körzetben rendel.
plusz számtalanszor fordult elő, hogy odamentem, és aznap éppen nem volt rendelés, hanem át kellett volna menni a szomszéd faluba.
namost az, aki átsétált, az hogy megy át a szomszéd faluba, ha éppen hó vége van?
marand22 2012.01.05. 15:23:30
„(2) Az orvos egy vényen, egyszeri kiváltásra legfeljebb 30 napra elegendõ gyógyszermennyiséget rendelhet.
Amennyiben a legkisebb eredeti csomagolás ezt meghaladja, a 30 napra elegendõ mennyiséghez legközelebbi
gyógyszermennyiséget tartalmazó legkisebb eredeti csomagolási egységnek megfelelõ mennyiség rendelhetõ.”
A Magyar Közlönyből idéztem.
Lajszlo 2012.01.05. 15:36:40
Irkutszk 2012.01.05. 15:46:39
@marand22: Ezzel a törvénycikkel kapcsolatban a következő hülyének hangzó kérdésem van: A 30-hoz legközelebbi mennyiség alulról is súrolhat? Lsd Metothyrin - 25 szemes csomagolás. És igencsak mérges lennék, ha igen a válasz.
Dr.laikus PhD 2012.01.05. 16:08:48
Ti már érzitek a vészes háziorvos hiányt.
Mondjuk telefonja gondolom van, valahogy kiderül éppen hol rendel.
Csak ez a gyógyszerfelírási új rend nektek nagyon-nagyon rossz.
Nekem is, pedig a hét minden napján van rendelés, váltott napokon 4 óra.
Mit csinálnék vidéken?
Megütne a guta. :(((
Lajszlo 2012.01.05. 16:13:20
@marand22: Olvasd el a mondat elejét is: "Amennyiben a legkisebb eredeti csomagolás ezt (a 30 napot) meghaladja". Ez kizárja az "alulról súrolást". Viszont 2 dobozzal akkor sem kaphatsz, csak nem emiatt a pont miatt, hanem mert "az orvos egy vényen, egyszeri kiváltásra legfeljebb 30 napra elegendõ gyógyszermennyiséget rendelhet." Én még nagyobbat fogok ezzel szívni, mert 28 szemes gyógyszerből szedek másfelet naponta...
marand22 2012.01.05. 16:20:36
„(1) Ha az orvos orális alkalmazásra kerülõ gyógyszerbõl 30 napot meghaladó mennyiséget rendelt, de a vényen nem
tüntette fel, hogy a rendelt gyógyszer mely idõpontig (idõtartamig) elegendõ, az orvos által megadott adagolás
figyelembevételével megállapított 30 napra elegendõ mennyiséghez legközelebbi gyógyszermennyiséget
tartalmazó csomagolási egységet kell kiadni.”
Azaz dokumentálnia kell (ambuláns lap) a felíró orvosnak, hogy 30 napnál többre elegendőt rendelt, illetve szerepelnie kell a recepten, hogy meddig elegendő a felírt gyógyszer, különben csak a kisebb kiszerelés adható ki a gyógyszertárban.
Megvan az egész rendelet (saláta), de nagy a file, nem tudom feltölteni.
Ugyandehogy (törölt) 2012.01.05. 16:23:09
nem egyszer jártam úgy, hogy (időben!) mentem gyógyszert íratni, nem volt. mentem következő héten, nem volt. harmadik hétre már elfogyott a gyógyszerem. no akkor már szóvá tettem, azt felelte, továbbképzésen volt.
mert hétfőn nem megyek, mert tömeg van.
kedden csak bejelentkezésre lehet menni.
szerdán tömeg van.
csütörtökön és pénteken próbálkozom.
(jelzem, a bejelentkezést nem csinálom, nehogy ne tudjak elmenni, és akkor más elől veszem el a helyet)
Ugyandehogy (törölt) 2012.01.05. 16:24:05
Lajszlo 2012.01.05. 16:27:18
Szépen demonstráljuk Dr.laikus PhD számára, hogy miért is utálok én jogszabályokat bogozgatni :)
Lajszlo 2012.01.05. 16:30:55
Irkutszk 2012.01.05. 17:02:42
@marand22: Nem az eredeti értelmével van bajom a dolognak, hanem a számonkérésével. Azt kívánják, hogy esetleg kevesebb gyógyszert kapjon a beteg, mint amennyi 30 napra elegendő, vagy azt, hogy 30 napra elég gyógyszert kapjon. Mert nem egyértelmű ebben a kérdésben a cikkely. Ez a bajom.
Igazság, hol vagy? 2012.01.05. 19:37:53
Lajszlo 2012.01.05. 19:47:24
@marand22: "Azt kívánják, hogy esetleg kevesebb gyógyszert kapjon a beteg, mint amennyi 30 napra elegendő, vagy azt, hogy 30 napra elég gyógyszert kapjon."
Szerintem a "legfeljebb 30 napra elegendő" elég egyértelműen az előbbit jelenti.
ferra 2012.01.06. 18:20:12
@SvenH.: Nem tartom helyesnek a prejudikációt. Ha öreg, ha fiatal.
Visszatöröltem, mert végtelen vita lenne ebből.
csak néha benézek ha marhaságot látok 2012.01.06. 20:07:41
Irkutszk 2012.01.07. 08:06:43
Lajszlo 2012.01.07. 15:54:35
Ki ez a többes szám első személy, kinek a nevében beszélsz?
És ha már itt tartunk, az miért nem tartozik bele ebbe az erkölcsi felelősségbe, amikor ugyanazt a hatóanyagot tízféle néven lehet kapni sokszor 3-4-szeres árkülönbséggel?
SvenH. (törölt) 2012.01.07. 20:06:39
szerintem vizsgaltasd ki magadat kis cezaromanias kommenttarsam valami specialistanal...
meg esetleg az uzemi BALESET fogalmat jobb lenne ha letisztaznad magadban meg utananeznel, hogy a munkaltato hogyan is rughat ki embereket...
nagyon durvan megutheted a bokadat ilyen dumakkal, en ha az alkalmazottad lennek magnetofonnal jarnek hozzad pofavizitre
SvenH. (törölt) 2012.01.07. 20:10:47
viszont elarulok valamit amit az ITTENI SEBESZEK nem mondtak...
a bokan rajta all a csoka erted? rajta van a teljes testsulya, igy az a durvabb serules, mint a kez,
fokent ha el kell latni ket gyereket otthon akkor nagyon oda kell am figyelni mikor hogyan amortizalja le magat !!!
de igazad van nehany nyugdijas embertersunk izaurahoz valo joga fontosabb mint 2 gyereket ellato apanak az egeszseghez valo joga !!!
Dr.laikus PhD 2012.01.07. 22:54:33
Munkabaleset. Ez a neve.
Olyan nincs sehol, hogy valaki nagy fájdalmakkal megy szakrendelésre, ismétlem szakrendelésre, de mondjuk még háziorvosnál is így működik (itt ahol lakom), hogy ne engedjék, ne hívják be a jobb állapotú előtt.
Egyszer fordult elő, hogy egy vénség (mint én, csak nem volt éppen annyi baja) pampogott.
Nővér kijött, meglátott, adtam a papírt, hozta amiért mentem és vonszolhattam magam haza.
Túlspilázod a saját jelentőséged és egyelőre fiatal korod. Más már felnevelte az egységnyi gyereket, már az unokákat neveli félre és kényezteti.
Itt az idősekkel szembeni jogoddal vagy elfoglalva, a munkavállalói jogokat kéne gyakorolni, nem nyígni, hogy jaj mi lesz.
SvenH. (törölt) 2012.01.08. 00:37:50
tehat lehet hogy 4 ora mulva latjak csak el, ha pl. eppen a dupla-izaura sorozatnak vege lett
ez szomoru!!!
a regi "kegyetlen" vilagot meg ne hozzuk elo, ha csak tokvakaraszos melom lenne ahol a fel napos orvosiban levo varakozasnal csak megsimiznek a buksi fejem akkor kulon orulnek az orvosiban levo tomegnek...
Dr.laikus PhD 2012.01.08. 04:09:26
Szíved szerint előíratnád, hogy csak mert Te elmész az orvoshoz, vélt, vagy valós bajoddal és még nem vagy nyugdíjas, azért aztán jelöljenek ki a napból 20 egész percet azoknak akik nem dolgoznak, mert betegek pl.
Ők már tudják mi bajuk van, nem vélten, hanem valósan. Általában aktív koruk miatt.
Megsúgom, ha így lenne, te akkor is abban a 20 percben akarnál azonnal orvost látni.
Az a bajod, hogy nem az egészben gondolkodsz, hanem a saját önzésedből indulsz ki.
Európában bizony a rendszerből kiindulva a krónikus beteg az aki hamarabb kerül orvos szeme elé.
Aki csak úgy hirtelen megbetegszik és nem sürgősségi eset, nem órákat vár, hanem van. hogy heteket.
Krónikus orvoshiány van.
Jobb helyeken nem lehet kizsákmányolni őket, van meghatározott óraszám amit dolgoznak és cső.
Ha sürgősségi akkor viszont annyit vár, hogy visszavágyik betegnek a hazájába.
Igaz munkakultúra is van, elhiszik bemondásra ha beteg vagy.
"tehat lehet hogy 4 ora mulva latjak csak el, ha pl. eppen a dupla-izaura sorozatnak vege lett"
?????????
Az öreg szótól való undor elvette az eszedet?
SvenH. (törölt) 2012.01.10. 14:44:49
ez van ide jutottal tovabbi sok sikert a gyulolkodesedhez!!!
Irkutszk 2012.01.10. 15:29:26
Az ugyanolyan hatóanyagok más néven, más árral egy kicsit összetett probléma. A gyógyszer életet úgy kezdődik, hogy egy gyógyszergyár feltalálja a gyógyszert, a szabályoknak megfelelően megvizsgálja a hatását, mellékhatásait, életútját a szervezetben, stb. Amennyiben minden elvárásnak megfelel, forgalomba hozhatja. Ezek a hatóanyagok szabadalmi védettséget élveznek, összesen 20 évet, amelyből a kutatásban töltött ideje mintegy 12-16 év. A szabadalom a hatóanyagra vonatkozik, a segédanyagokra nem. A segédanyagok minősége és mennyisége a gyár titka. Amikor a szabadalmi védettsége lejár egy hatóanyagnak, úgynevezett generikus készítmények kerülhetnek forgalomba ugyanezzel a hatóanyaggal. A generikus készítményeknél nem szükséges az összes vizsgálatot elvégezni, amelyet az originális készítménynél elvégeztek, azt szükséges bizonyítani, hogy hasonlóan viselkedik az originális szerhez a generikus gyár készítménye. A segédanyagok azonban különbözőek lehetnek, mint az originális készítmény esetén, és egy picit lehet, hogy másként viselkedik a két készítmény. Ebből adódóan lesz olyan beteg, akinek nem megfelelő egyik vagy másik generikus szer, míg lesznek olyanok (remélhetően többen), akiknek megfelel.
Az árról: Egy új gyógyszer kifejlesztése rengeteg pénzbe kerül (mintegy 1.2 millió dollár). Az originális szerek ára emiatt magasabb. Amikor generikus készítmények készülhetnek az adott hatóanyagból, természetesen akármennyi is volt az originális szer ára, ez alá kell ígérnie annak, aki a piacra szeretne kerülni. Az állam pedig, mikor a támogatásokat intézi, természetesen az olcsóbbat fogja jobban szeretni, hiszen a százalékos támogatás az olcsóbb készítmény esetén kevesebb konkrét forintot jelent. Referencia-készítményként kezeli a legolcsóbban kínált gyógyszert, és annak 50-70-90-akárhány százalékát támogatja. Ezután akármelyik ennél drágább, ugyanolyan hatóanyagú készítménynél már csak a referencia-készítmény támogatási összegét ajánlja fel, tehát ha van egy száz forintos gyógyszer, és egy ötszáz forintos, 50%-os támogatás esetén az egyik ötven forint lesz, a másik pedig 450. Ezért van ekkora különbség a beteg számára a gyógyszerek árában. Általában az originális készítmény idővel teljesen kikerül a támogatási körből (így lett a Plavix is 10e forint körül anno hirtelen).
Természetesen megértem a betegeket, az én pénztárcám is véges, azonban örülnék neki, ha a betegek is kicsit jobban megértenék a gyógyszergyárakat. Az a gyár, amely drágán adja a gyógyszereit, az kutatja fel a jövő gyógyszereit. Nem szükséges szentként kezelnünk őket, pénzéhes gyárak, de legalább az egészségügyben tevékenykednek, és nem puskákat gyártanak.
Lajszlo 2012.01.10. 16:03:43
Ne haragudj, de nekem ez sajnos kamuízű. Ez esetek vajon hány százalékában áll ez fenn? Vagy csak ezrelék? Tudsz-e olyan konkrét esetet mondani, amikor erre klinikai bizonyíték van? Én azt gondolom, hogy az esetek 99 százalékában nem azért írja fel a drágább gyógyszert az orvos, mert tapasztalat alapján meg van győződve, hogy a segédanyagok miatt az jobb, hanem mert lusta kikeresni az ugyanazon hatóanyagú hasonló szert (bár szerintem ez nem is az orvos feladata lenne, hanem a gyógyszerészé). Én gyakran eljátszom, hogy rászólok az orvosra, hogy írja az adott hatóanyagú gyógyszerek közül a legolcsóbbat, vagy a patikában megkérem a gyógyszerészt, hogy azzal helyettesítsen. Soha egyetlen esetben sem mondta azt se orvos se gyógyszerész, hogy ezt nem ajánlja a segédanyagok miatt... egyébként ha jól emlékszem, Molnár Ágnes alatt volt is olyan törvény, hogy az orvos köteles az azonos hatóanyagúak közül a legolcsóbbat írni, csak ez valahogy elsikkadt (lehet, hogy most is érvényben van, csak kutya nem foglalkozik vele?).
Lajszlo 2012.01.10. 16:17:06
44. § (1) A gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-rendelés során az orvos a szakmai szabályok és a gyógykezelésre vonatkozó jogszabályok figyelembevétele mellett tájékoztatja a beteget a gyógyszeres kezelés és gyógyászati segédeszközzel való ellátás alternatíváiról, az azonos hatóanyag-tartalmú, illetve azonos fix támogatási csoportba tartozó és bioekvivalens gyógyszerek várható költségei közötti különbségekről.
(2) A gyógyszerész - ha a vényen az orvos nem zárta ki a helyettesíthetőséget - a külön jogszabályban előírt szakmai helyettesíthetőség figyelembevételével dokumentált módon köteles a gyógyszert kiváltó személyt tájékoztatni, hogy a gyógyszer más referencia vagy annál kedvezőbb árú, vagy preferált referencia ársávba tartozó gyógyszerrel helyettesíthető.
(3) A gyógyszerész a beteg egyetértése esetén köteles a rendelt gyógyszert a (2) bekezdésben meghatározott - elsősorban a beteg számára legolcsóbb - referencia vagy annál kedvezőbb árú, vagy preferált referencia ársávba tartozó gyógyszerrel helyettesíteni.
(4) Az orvosi dokumentációban a beteg - az Ebtv.-ben foglalt nyilatkozatának a külön jogszabályban foglaltak szerinti aláírásával egyidejűleg - igazolja az (1) bekezdésben foglaltak megtörténtét.
(2) Az orvos az (1) bekezdésben meghatározott gyógyszertől vagy gyógyászati segédeszköztől eltérő gyógykezelést a beteg vagy a betegség sajátosságaira, illetve az ellátás helyszínére tekintettel a 44. § (1) bekezdésben meghatározott tájékoztatás megadását követően rendelhet. Az eltérést a betegdokumentációban annak részletes indokolásával együtt rögzíteni kell.
rikitiki 2012.01.10. 16:21:18
Van olyan beteg, aki a tucatnyi hatóanyagcsoport közül csak egyetlen csoportba tartozó szert tud szedni, és abból a csoportból is csak egyetlen gyártó készítményét (allergiák miatt).
Ezzel együtt azt gondolom, nem engedhetjük meg tömegesen a nem generikus készítményeket - ha felmerül gond, akkor egyedileg lehet gyógyszert váltani.
Statisztikát nem tudok általánosságban, de egy konkrét gyógyszer, amely a saját tapasztalatom (és más is van ezzel így) szerint az adott területen a legjobb, és arányaiban a legkevesebb mellékhatással jár, az emberek 25%-nál alig hatásos, egy enzimhiány miatt (az enzim hozza létre a 100x olyan hatásos metabolitját). Ritka, hogy konkrét okra visszavezethetően számszerűsíthető az eltérés, általában nagyon sok tényezős, és nem felderíthető az oksági viszony.
Ezen felül nagyon komoly szerepe van a placebo hatásnak, pl. a nagy kapszulák hatásosabbak, de csak a fájdalomcsillapítók esetében, a pszichiátriai szereknél a kisebb méret hatásosabb, a szín is nagyon fontos, bizonyos hatás esetében jobb a vörös színű tabletta, más hatás esetén a barna.
Az orvos, aki rettentő magabiztossággal állítja, hogy márpedig ez a szer hatásosabb, mint a többi hasonló, az jobb eredményt fog elérni - leginkább, ha maga is elhiszi.
Érdekes és sokrétű kérdés.
rikitiki 2012.01.10. 16:25:02
Összességében a gyógyszer hatása nagymértékben placebon is alapul, a beteg a "jól bevált" gyógyszereit szereti, egyrészt mert tényleg jobbak, másrészt mert a hozzáállás miatt jobban fog működni nála.
Irkutszk 2012.01.10. 16:28:38
Ami a segédanyagokat illeti, azok annyira különbözőek a különböző generikus készítményekben, amennyire különbözően gondolkodnak a különböző gyár gyógyszertechnikusai. Mindegyikük ugyanazokkal a szerekkel dolgozik, ugyanúgy gyógyszerészi minőségű anyagokkal dolgozik, de hogy az egyik két grammal kevesebbet vagy többet tesz bele; az egyik a magnézium-sót részesíti előnyben, míg a másik a kalcium-sót...
Én is saját példát tudok igazából csak említeni. Legkedvesebb betegemnek az egyik generikumtól hasmenése van, a másiktól meg nincs.
@rikitiki: A Bayer készítményénél nem is a segédanyag, hanem a hatóanyag kristály-szerkezete a nagy titok. Senki nem tudja utánukcsinálni.
Lajszlo 2012.01.10. 16:34:21
Egyébként gyógyszerészként mit tudsz a fent idézett törvényről, érvényben van még??
2012.01.10. 19:49:30
:-)))Ez a nap mondata! Bocs SvenH, nem rád vonatkoztatva.
csilló 2012.01.10. 22:27:35
Irkutszk 2012.01.11. 14:19:25
Lajszlo 2012.01.11. 15:39:10
Irkutszk 2012.01.11. 15:51:15
Lajszlo 2012.01.11. 16:06:04
Irkutszk 2012.01.11. 16:17:18
És mint rikitiki írta, egy orvos azt is köteles figyelembe venni, hogy megfelelő fellépésével elősegítse a gyógyszer hatását. Én biztos vagyok benne, hogy lehet a rendszert jobbá tenni, hiszen tökéletesség nincs, de törekedni kell rá, azonban a további vitát erről a kérdésről szócséplésnek érzem.
Lajszlo 2012.01.11. 16:53:01
Irkutszk 2012.01.11. 17:14:38
Az elméleti dilemma: Az orvos-beteg kapcsolatban fontos szerepet játszik a bizalom. Ha én ezt gyógyszerészként megbontom azzal, hogy helyettesítő gyógyszert ajánlok minden gyógyszerre, ami a recepten szerepel, jót teszek vagy rosszat? Ha én gyógyszerészként nem hiszem el, hogy az orvos - szakmai társam a betegek kezelésében - ésszerűen cselekedett, mikor azt írta a receptre, amit odaírt, helyesen cselekszem vagy helytelenül?
Lajszlo 2012.01.11. 17:15:15
2012.01.12. 11:07:18
Irkutszk 2012.01.12. 12:30:36
2012.01.12. 14:04:43
Az a tervük, hogy felülvizsgálják a beállított gyógyszeres terápiákat huszonéves egyetemistákban, akik ezért fizetnek majd nekik.
Azt én is mondtam, hogy a kapcsolatokat az orvosok felé kéne kialakítani, de erre csak annyi volt a válasz, hogy ők nem veszik figyelembe a véleményüket, amin a fent említett tudásszint mellett nem csodálkozom.
A leányzó még nem hallott polifenolokról... nem olvas idegennyelvű szakcikkeket és nem tudja mi az a tömegspektrométer.
Így azért lássuk be, nehéz lesz.