Kikérte magának, hogy hazaküldjük a mamát

2011.08.24. 06:00

Tisztelt Blogíró,


Engedje meg, hogy a következő történetet megosszam a Nagyérdeművel:

 

Múlthéten történt, hogy a nagymamám hirtelen összeesett, hányt és rettenetesen szédült. Mentő ki, kórházba be, vérvétel, EKG. Ezek után azonnal (!) felállították a diagnózist: a mamának lelki problémái vannak, amiatt produkálja ezeket a tüneteket, ezért ki is engedik a mai napon (öt nappal a kórházba kerülése után). Jelen pillanatban még beszélni is alig, felállni és enni egyáltalán nem tud, a szédülés pedig egyre erősebb.

 


Felmerült bennem a kérdés és – én hülye – fel is tettem az elkötelezettségből „ötösre” vizsgázó egészségügyi gárdának a kérdést, hogy hogy lehet az, hogy egy fekvőbeteget szélnek eresztenek. Ez már önmagában rejtély volt számomra, nem szólván arról, hogy egy idős, szédülésre panaszkodó betegnél egy CT-t nem csináltak.


Ezután én lettem a „kikérte magának, hogy hazaküldjük a mamát” Úr, de a stratégiám bevált: további vizsgálatokat végeztek el rajta és kiderült, hogy „valójában agyvérzése volt, most már a megfelelő kezelésben részesül…”. Ennél a pontnál a telefont rám vágta az kezelőorvos. Semmiféle megbánás vagy bocsánatkérés.


De miért is kellett volna? „A mama” a 21-ik beteg az osztályon, akinek az ellátását már nem támogatja az állam, ezért finanszírozási szempontokat figyelembe véve úgy látták jobbnak, ha hazaküldik szépen: ki tudja, talán csendben meghalni. Más beteg biztosan jobban kiérdemelte a vizsgálatokat, másra nagyobb szükség van vagy csak „a mama” nem volt elég szimpatikus az orvosnak. Nem kell bocsánatot kérnie, hiszen ez egy nyilván mindennapos jelenség az orvosok életében: dönteni arról, hogy ki legyen a 21-ik beteg, aki az „így járt kategória”.
 

 

Őszintén szólva nem ezt vártam akkor, amikor – az elveimet feladva – életemben először hálapénzt adtam az orvosnak és a nővéreknek, reménykedve a „jobb” kezelésben és ellátásban. Nem számított semmit. A hozzáállásukon sem változtatott: naponta kellett fürdessük és öltöztessük „a mamát” együtt a nővéremmel, esetenként a kis és nagy dolgait is elintéztük, amíg az ápolónők a szobájukban nevetgéltek, kávéztak vagy újságot olvastak.

 

Kedves Hölgyeim és Uraim nincs más hátra, minthogy elfogadjuk, hogy egy mészárszéken élünk, ahol az erősebb és erélyesebb tovább él, mint gyengébb társai. Szembesüljünk végre gazdasági helyzetünk talán legrealisztikusabb kihatásával: a finanszírozási problémák miatt az egészségügy – mindenféle túlzást mellőzve - mára egy háború lett, ahol nincsenek jól elkülöníthető, egymás ellen felálló csapatok, hiszen a betegek egymást nyomva a víz alá kell, hogy rivalizáljanak, hogy egyáltalán az alapellátást megkapják.

 

És kérem ne álljunk neki orbán,- vagy gyurcsánytakarodjozni. Az ország szegénységbe nem most burkolózott, hanem amikor a 70-es, 80-as években hitelből finanszírozták a lakóházak építését, a 100 %-os foglalkoztatottságot és a folyamatos gazdasági növekedést. Kit vonjunk ezért felelősségre? Az akkori rezsimet? Nyilván. Az akkor 30-60 év közötti értelmiségit? Nyilván. És mi a helyzet nagyszüleinkkel, szüleinkkel akiknek lett volna lehetőségük mindezen változtatni? Őket feloldozhatjuk a tétlenségük miatt? Vajon a mi gyerekeink, unokáink ugyanígy feloldoznak bennünket majd a mi tehetetlenségünkért?


Üdvözlett,

 

Szabó János

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

El Visco Stello (törölt) 2011.08.24. 11:50:20

@nem_szamit: Micsoda?? Én ekkora zűrzafart fejben még nem is láttam. Saját nagymamája érdekében mások nagymamáját akarja felelősségre vonni?
Ezt hogy képzeli Szabó János?

nem_szamit 2011.08.24. 11:50:49

@Devil: Igaz, minek is. Aki nem bírja, elmegy, aki meg marad, hát vessen magára. („így járt kategória”)
Mi a franc lesz Magyarországon 5-10-20 év múlva? Jobb bele sem gondolni.

nem_szamit 2011.08.24. 11:52:51

@El Visco Stello: Jól értem/érzem az iróniát? :)

El Visco Stello (törölt) 2011.08.24. 11:58:33

@nem_szamit: Semmi sem áll távolabb tőlem, de nem számít.

cenzorilla 2011.08.24. 12:04:17

Durva, szélsőséges hozzászólásokat törlöm.

SvenH. (törölt) 2011.08.24. 12:12:02

a korhaz nem szocialis otthon
van olyan is, csak azt meg kell fizetni, 190e / honap Bp -en vagy 700e / honap ha otthoni ellatast valaszt

ja hogy az orokseg az kell de a vegjatek mar nem?
nem mindenkinek adatik meg az egyszeru elalvas

krj 2011.08.24. 12:31:09

tudni kell, hogy hetven-nyolcvanéves emberekért a magyar egészségügy nem folytat heroikus küzdelmet. elfekvő a néninek, kezelés=lázmérés, még kis sem ültetik, "a néni megint nem ette meg az ebédet", persze, mert felülni nem bír egyedül. ja, és nem ingyenes, mert kéthetente 30-at kellett dugni a főorvosnak, és 10-et a nővéreknek (nem is biztos, hogy megkapták). ez a nagyanyám esete volt öt évvel ezelőtt.

Dr.laikus PhD 2011.08.24. 12:37:16

@SvenH.:

Agyvérzés ellátása nem a szociális otthon dolga, hanem a kórházé.

Majd ha lesz öreged akit nem tudsz ellátni, mert dolgozol, beteg a kölköd akkor írkálj ilyen baromságot.

Kibicnek könnyű, aki nem végzi el a munkáját és azt kiabálja amit Te.

Neked kívánom, hogy legyen öreged akit neked kell ápolnod, mert ha egy percre otthagyod már lekötik, bepelenkázzák. Harcolnod kelljen, hogy ott lehess, mert ha ott vagy látod mit nem tesznek meg, mert ilyen elvakult primitív ösztönlény aki ott "dolgozik" és erre hivatkozik.

SvenH. (törölt) 2011.08.24. 13:22:22

@Dr.laikus PhD: nekunk 90+ most lett elhelyezve az oregek otthonaba

mas kerdes a primitiv bunko szemelyeskedeseden kivul?

Ugyanazanő 2011.08.24. 13:30:44

@krj: Bocs, hogy Neked válaszolok, csak az írásodban valami olyan van, ami mellett én nem mennék el.
Az, hogy ki hány éves nem számít, nem szabadna, hogy számítson. Láttam nénit 80 évesen, amputáció után (gondolom cukorbetegség) eljutni a totál ágyhozkötöttségből a tolókocsiig, amiben ő már ügyesen manőverezett.
Az orvosok is sokfélék, mint minden ember. Szerintem orvosi és laikus oldalról is illene már túllépni ezen. Vannak jó, becsületes, lelkiismeretes, orvosok, gyógytornászok, asszisztensek, nővérek, s vannak akikre ez nem igaz, sajnos. Szerintem, az, hogy esetleg az egészségügyben könnyebben lemondanak egy idősebb emberről az nem választható el attól, hogy a civil életben is ezt tesszük. Ez utóbbin lehetne, kellene javítani. Persze az egészségügyön is.
Posztoló édesanyjának jó egészséget, s mielőbbi felépülést kívánok.

Haynau (Sons of Monarchy) 2011.08.24. 13:42:38

Hogyhogy Mária még nem kommentelt? Szinte hiányzik a "micsoda egy hisztis hozzátartozó, mégis hogy képzeli, a páciens meg beképzelt beteg"-posztja.

János édesanyjának mielőbbi gyógyulást és jó egészséget kívánok! Saját édesanyám esete óta sajnos tudom, milyen következményekkel járhat egy agyvérzés...

SvenH. (törölt) 2011.08.24. 13:47:25

@Ugyanazanő: a posztban irva vagyon:
"Múlthéten történt, hogy a nagymamám hirtelen összeesett"

"Ez már önmagában rejtély volt számomra, nem szólván arról, hogy egy idős, szédülésre panaszkodó betegnél egy CT-t nem csináltak."

"életemben először hálapénzt adtam az orvosnak és a nővéreknek, reménykedve a „jobb” kezelésben és ellátásban."

osszefoglalva:
korrumplata a dokit, es elvarta hogy CT -zen egyet, azt nem tudhatjuk hogy a felesleges ellatas elerese erdekeben adta-e azt a penzt, de tutti nem halapenz volt...
(azt se tudjuk hogy az a CT felesleges lett volna!)
csupa ha...

EmpatiaTolerancia 2011.08.24. 13:47:46

@Dr.laikus PhD: "Agyvérzés ellátása nem a szociális otthon dolga, hanem a kórházé."

Az a baj, hogy a kórházak kb 2 hét múlva azzal állnak elő, hogy véget ért az _aktív_ kezelés, vidd a beteget haza. (Mindez hatványozottan igaz, ha már idős a stroke-os.)

Pedig még ha reménykeltő az állapota, akkor is 24 órás gondozásra szorul általában. Ha nem vagy képes napi 24 órás felügyeletet biztosítani számára, esetleg segítenek rehabilitációs osztályra elhelyezni, természetesen térítés ellenében.
Tisztelet a kivételnek, de ilyen egységekben sok minden történik, de rehabilitáció nem: leginkább elfekvők.

Peetee 2011.08.24. 13:55:14

Megtörtént eset; tatabányai kórház 2008 v. 2009.
Asztali fűrészgép lekapta szinte teljesen egy kolléga ujjpercét, kb. 800méterre a megyei kórháztól. Azonnal autó, kb. 30-40sec az út, erős vérzés, sürgősségi.
1-2perc tanakodás után: Mennyi idős uram? 43. Akkor nem kell már magának olyan nagyon az az ejjperc, amputálni fogjuk.
(!!!!!).

Tiltakozás, miért nem menthető?, 8-10perce volt a baleset-->időben vagyunk, mi indokolja...stb.
Végül saját felelősségre eljöttek (ekkora került képbe a faterom, a "főnök"). Testvére kutatóorvos Győrben a Petz Aladárban.
2 telefon, hozd ide, van bent sebész kollégám.
70km át Győrbe, jegelés, műtét (2.5óra), ma is ott dolgozik a jóember nálunk, szinte teljesen vissznyerte a funkcióját az ujj, minimális elétérés van csak a két kéz között.

Tatabányán meg simán csnkolták volna, mert "maga már 43éves, nem kell az annyira".
Megdöbbentő, rendesen szájba tudnám vágni azt az orvost, aki így áll hozzá.

Ellenpélda: motorbaleset, bevitték a csávót két darabban (jobb láb térdtől lefelé külön volt). Ez 4-5 éve volt, visszavarták neki kérdés nélkül. Futni sokan (1km-nél többet) nem tud a srác, de rendszeresen járunk együtt kerékpározni, 20-40km-t! Orvos és orvos között is óriási különbség van; de előbb-utóbb mindegyik bele fog fáradni a lelkiismeretes munkavégzésbe; hiszen sem ösztönözve, sem szankcionálva nincsenek.

krj 2011.08.24. 13:57:42

@Ugyanazanő: sajnos mind a nagyanyámnál, mind a nagyapám esetében ugyanezt tapasztaltam, és apámnál sem volt ez másként (bár ő fiatalabban halt meg).

az egészségügybe vetett bizalom azon alapszik, hogy ott jobban és szakszerűbben el tudják látni a betegeket, mint otthon. ennek része volna, hogy ne csak a lázát mérjék egy nyolcvannyolcéves asszonynak, hanem tornáztassák, járassák, mert szüksége van a mozgásra. és ha nem tud egyedül enni, akkor etessék meg, vagy legalább ültessék ki az ágy szélére, és tegyék elé az ebédet.

tudom, hogy egy kórház nem szociális otthon, de ha már felvették, akkor foglalkozzanak vele. az időskori ellátás egyáltalán nem megoldott itthon, választhatsz: vagy nem dolgozol, hogy ápolhasd a szerettedet, vagy dolgozol, hogy legyen pénzed fizetni az ápolót, mert a kórházból néhány hét után kiteszik azzal, hogy nincs semmi baja, "csak" öreg. ezt lehet dugipénzzel valamennyire elhúzni, hogy legyen időd felkészülni otthon az ápolásra, mert egyébként 24 órás felügyeletet igényel. a nagyanyám halála után két évvel kaptuk meg az értesítőt, hogy korábbi kérelmünkre várólistára vették egy szociális otthonban, várakozási idő 1-1,5 év.

krónikus osztályon sajnos ilyen tapasztalataim vannak, az ismeretségi körből is hihetetlen hanyag kezelésekről szóló történeteket hallok, gondolom, ezzel mindenki így van (már perforált vakbéllel küldték haza, mert nem vizsgálták meg rendesen, a rákos beteg leleteit elkeverik, pénzt kell adnia, hogy a jobb minőségű gyógyszert kapja, mert azt csak hét éve tünetmenteseknek írják fel, öt éve tünetmenteseknek még nem, és sorolhatnám). határozottnak és elszántnak kell lenni betegként, különben megjárod! és ezek ellenére bízom az orvosokban, mert nem tudok jobbat...

Ugyanazanő 2011.08.24. 14:04:07

@SvenH.: Nem értem, miért nekem írtad, amit írtál. :-)
Ugyanakkor, ha a te nagyid, anyukád, hozzátartozód az, aki kórházba kerül, s komolyan kételkedsz, hogy "gyógyult", s hazamehet, szerintem Te is teszel egy próbát, s igyekszel meggyőzni a szakembereket, hogy nézzék még meg CT-vel is. A posztból az derül ki, hogy ezáltal bizonyosodott be, agyvérzése volt.
Nem tudom, mennyibe kerül egy CT-zés. Mégis laikusként az gondolom, a tünetei alapján elvégezhető volt, s nyilván a TB fizeti is...

a végzet aszonygya 2011.08.24. 14:04:15

Rámenősnek kell lenni:(((

Anyósom éppen 3 hete lett rosszul, tünetek ugyanazok voltak.
Erős hányás szédülés, egyensúlyzavar.
Szerencsére nem kellett sügősségire menni, egyből fogadták a neurológián.
Volt ismerős, egyből ment a ct-be, szerencsére nem volt vérzés.
A hányás miatt kapott infúziót, és egy marék gyógyszert a tántorgásra.
Persze mondanom sem kell, hogy amikor fülészeti vizsgálatra átszállították a házimentővel, ott 4 órába tellett a várakozás+ambuláns vizsgálat.
A bent töltött 4 nap alatt nem volt idő a fülészeti egyensúlyvizsgálatra, ahová későbbi időpontra rendelték vissza(50 km-ről).Nem volt elég 4 óra hossza a fül-orr-gégén.Jó, tudom, hogy egy idős docensnő kezében van az a viszgálat, és nagyon lassan halad.:(
Az ápolónőt egyik reggel személyesen figyelmeztettem, hogy folyik visszafelé az infúzió, puklisodik a bőr, és vérzik a branül mellett(anyósom hiába szólt csak papírvattát tettek a branül alá).
Délutáni látogatásomkor az ápolónők a betegeknek kialakított társalgóban ültek, egyikük a drága bőr masszásfotelben ült(beteg részsérevan oda állítva) és közben jóízűen trécseltek.
Végülis nálunk nagyobb volt az ilyedtség, mert mi is stroke-ra gyanakodtunk.:)

krj 2011.08.24. 14:14:22

@Ugyanazanő: újra csak azt tudom mondani, hogy idős korban ritkán ct-znek, mert drága (30-50 eFt egy vizsgálat), ráadásul gyakran kell sokat várni. a nagyanyám elesett a kertben, beütötte a fejét, és csak azért ct-zték meg, mert az unokatestvérem a diagnosztikai laborban dolgozott és elintézte soron kívül. volt nyoma "agyi történésnek".

a végzet aszonygya 2011.08.24. 14:14:41

Szóval ez csak ijedtség volt:)
Alig 8 hónapja veszítettük el a másik nagyit és bármennyi probléma is van a szülőkkel, mindig megijed az ember, bármennyi gondja is volt az anyósával.

El Visco Stello (törölt) 2011.08.24. 14:15:26

Kérdem én attól, aki másként döntene az orvos helyében: Adva van X összeg. Az összeg pont egy ember megmentésére elég. Van két beteg: Egy 90 éves és egy 34. Csak az egyiket lehet megmenteni. Hogyan döntene Ön, minden körülményt, szempontot(morális, társadalmi stb) figyelembe véve?

a végzet aszonygya 2011.08.24. 14:20:10

Azt viszont nem rétem miért kell egy neurológiás tünettel érkező pácienst a sürgősségire vinni, mikor jól működő diagnosztikai egység áll rendelkezésre a érproblémás betegek diagnosztizálására a neurológián,
Éjjel és nappal is.
Nem értem még mindig a sürgősségi lényegét.

Miért kell az ember hátsójába nyúlni, ha a feje fáj?

VaTi 2011.08.24. 14:24:43

@El Visco Stello: jajj, Visco... tudod jól, hogy már a kérdés feltevéséért is gonosznak fognak tartani...Ilyenbe nem illik belegondolni. Egyébként meg a két beteg közül természetesen azt, aki az én rokonom.

ElPadre 2011.08.24. 14:47:16

a tegnap közmédiába jutott üggyel együtt (ugyebár a vérző agyértágulatos nő, akit azért küldött el egy (kettő?) kórház, mert már túllépték az augusztus havi keretet) ez kezd csúnya képet festeni.

úgy vagyok vele, hogy amíg fizetem a tb-t (és fizetem), és amíg magyar állampolgár vagyok, addig ne egy x.y. úr/hölgy által felállított keretszám határozza meg, hogy életmentő műtétet szükség esetén végrehajtanak-e vagy nem. és most hiába mondja az illetékes kormányszerv illetékes szóvivője, hogy ilyet márpedig nem lehetne csinálni: *csináltak*. ez a tény. nem az, hogy hogy és mint kellene.

ezek után kíváncsi lennék, hogy a hippokratészi eskü ilyen szintű megszegéséért fog-e járni az illetékes orvosoknál valami retorzió, vagy megússzák egy ejnyével. merthogy egy halott, pedig-ha-normálisak-lettek-volna-még-élő ember családtagjainak sem egy ejnye, sem egy esetleges kártérítési per nem hozza vissza a halottat.

igen, tudom, nem lehet mindenkit megmenteni. nem állhat minden beteg mellett egy profi orvoscsapat, saját bejáratú dr. house-zal. nem vagyok irracionális. de hányavetiségre, vagy bizonyos keretszámokra való hivatkozásra egyszerűen NINCS MENTSÉG. amíg van műtő, amíg van műtőorvos, amíg vannak nővérek és vannak gyógyszerek, eszközök, addig NINCS MENTSÉG az alapos, hozzáértő diagnózis és kezelés megtagadására.

valaki ebben tegyen rendet, jó?

ElPadre 2011.08.24. 14:50:48

(merthogy azért ez nem sötét-afrika, ahol a DWoB kórházakban gyakran az alapvető eszközök és gyógyszerek sincsenek meg. na, *ott* kemény az élet, de ott érthető, ha valakin azért nem segítenek, mert már nincs eszköz, amivel segíthetnének.)

polly graph 2011.08.24. 15:04:44

Már biztosan leírtam korábban egy hasonló post-nál:
www.euroastra.info/node/248

azaz, "Halj meg időben, ne okozz másoknak gondot: A luganoi tanulmány.

Susan George szerint az egészségügy ellehetetlenítése egy globális terv része:

globálisegészségügyi intézmények leépíttetése a szegény országokkal, kórházi ágycsökkentés, a orvosok számának csökkentése, egészségügyi privatizáció;

differenciált beteggyógyítás; azokra koncentrálni, akik tudnak fizetni;

SvenH. (törölt) 2011.08.24. 15:06:06

@Ugyanazanő: azert valaszoltam mert nagymama volt :)

amugy meg ez:
" komolyan kételkedsz, hogy "gyógyult", s hazamehet, szerintem Te is teszel egy próbát, s igyekszel meggyőzni a szakembereket, hogy nézzék még meg CT-vel is"

ez egy nagyon fontos kerdes
hogy az a hazamehet az milyen kontextusban van
mert ha a doki azt mondja, hogy ne foglalja bent az agyat hiszen otthon is meg tud halni akkor az a CT szimplan felesleges, hiszen nem a gyogyulas celjat szolgalja

megjegyeznem, hogy a konkret esetrol ilyen iranyu informacio nem all rendelkezesre

egy maréknyi dollár 2011.08.24. 15:12:32

@nem_szamit: Süllyedő hajóról a vízbe lehet lelépni;reméljük, neked azért jobb helyre sikerült menned.Nem kell sajnálkoznod;jelen pillanatban ez egy ésszerű ötlet volt.

a végzet aszonygya 2011.08.24. 15:19:04

fogabc.hu/images/upload/euromedic.jpg

Ha ennek a cégnek meglátom a logóját, attól mindig égnek áll a hajam.
Nem miattuk van a 7-8-9 hónapos várólista a CT vizsgálatokra?

phoenix102 2011.08.24. 15:27:59

A posztíró egész jól látja a helyzetet. Orvosként kb. ezt tapasztaltam én is. Igen jelentős kapacitás hiány áll fenn hosszú évek/évtizedek óta az egészségügyben, ami ahhoz vezet, hogy bizonyos esetekben szelektálni kényszerül az orvos. Egyesek még anyagi előnyöket is szereznek a szelekció kapcsán. Kit operált már olyan sebész, aki nem mondta meg az árat előre? Szerintem 100-ból 1 ha van ilyen. Már kollégák között is borítékoznak, kollégám felesége kórházon belül szült, ezért kapott 50% kedvezményt a borítékból. persze amikor a szülész anyja agyi infarktust kapott, akkor mindenki ugrált körülötte, de persze boríték az szóba sem került. Ahogy Orwell is írta, vannak egyenlőek és egyenlőbbek. A legtöbb műtéti szakmában igen jelentős pénzt kérnek a kapcitás hiányt kihasználva a betegektől, és így helyezve kilátásba előnyöket. Míg vannak szakmák, ahol havonta 1-2 borítékot kapnak. Sajnos ebből csak igen drasztikus intézkedésekkel lehet kiutat találni. Egyrész működési költséget és bért kell rendezni. Így nem megy, hogy a pesti utcaseprő többet keres, mint egy kezdő orvos. Utána be lehet tiltani a hálapénzt, szigorú és rendszeres kontroll mellett.

De megjegyezném, hogy a másik oldalról sem egyszerű a dolog, amikor kapacitáshiánnyal szembesültem a kórházban (történetesen neurológián), elég nehezen tudtam kezelni a kérdést. Képtelen vagyok szelektálni, és elfogadni, hogy jónéhány betegnek nem tudom megadni a megfelelő ellátást, így amíg ez a helyzet fennáll, nem dolgozok kórházban.

isti77 2011.08.24. 15:39:10

Na kérem. Ezek akarnak Németországban "tízszer ennyiért" dolgozni?
Ott ezzel a hozzáállással 5 percig lenne állása a doktor úrnak. Azzal pedig ne takarózzunk, hogy a szar fizetés miatt ilyen a hozzáállás. Az ember akkor is ember marad, ha keveset keres, az ilyen tetű pedig a több pénztől sem válik emberré, maximum az első időkben, amíg örül a magasabb fizetésének. Aztán megszokja, és a magasabb fizetés mellett jön elő újra a régi mentalitása. Mert nincs az a pénz, amihez ne lehetne hozzászokni, igen rövid idő alatt.
Az agyvérzés lelki problémának minősítését, minden vizsgálat nélkül pedig még az eszközök hiányával sem lehet magyarázni, ez szimpla hülyeség és nemtörődömség.
Lehet a magyar egészségügy állapotát ekézni, de azt hiszem, néha kapóra jön a sok "tehetséges" orvosnak, hogy van mivel elkendőzni a sok műhibát, hozzá nem értést, lehet a "nem megfelelő körülményekre" fogni azt is, ami színtiszta balf.szság és hozzá nem értés.

El Visco Stello (törölt) 2011.08.24. 15:53:32

Orvos nem hibázik, csak tapasztalatot szerez. :)))
/E.V.S./

phoenix102 2011.08.24. 16:03:02

@isti77: a fenti posztban szereplő orvost ne vetítsed ki a teljes orvosi karra az "ezek" megszólitás mellett. Képzeld, és is orvos vagyok és ebből a gennyes egészségügyből mentem ki Németországba és megálltam a helyemet, mint sokan mások "ezek" közül (elsősorban tapasztalatgyűjtésből mentem és már visszajöttem, mielőtt még befizettetnéd a taníttatásom díját az államkasszába). És igenis számít a fizetés, hogy nem stresszben töltöm a napomat, hogy végzek-e addig, amig indulnom kell a másodállásomba, mert egy utcaseprő bérét keresem.
A kapacitáshiány meg igenis összefügg a fenti esettel, mert CT nélkül nehéz eldönteni, hogy vérzés, vagy infarktus. Vagy esetleg bármi más. Most ott tartunk, hogy már a CT-re is kilóméteres a várólista.

Dr.laikus PhD 2011.08.24. 16:05:51

@SvenH.:

Te vagy aki személyeskedsz és nem érted mit írt a posztoló.

90+? Ez már indok az öregek otthonára, csak hogy ne kelljen vele foglalkozni?
Aki ennyi idős annak van már rokona aki nem dolgozik, kutya kötelessége ellátni és gondozni!

Úgy hogy nekem ne dumálj!
Nekem van 98 évesem tudom mit beszélek és miről. Családban van, velünk van. Én még bőven dolgoztam amikor úgy vállaltam munkát ha kell ott legyek.
Nem dugdostam, nem vártam éveket egy öregek otthonára.

Hátrább az agarakkal!
Nem a te példád az üdvös!

Dr.laikus PhD 2011.08.24. 16:14:43

@EmpatiaTolerancia:

Igen ez nagyon szomorú.
Az otthonápolás díja nem elég semmire, szinte büntetés.
Mi nem tudtunk szakembert sem fogadni, mert hát nem...
Szerintem csak azt kívántuk tőlük amit emberileg tenni kéne, de sok pénzért megfojtani valókra akadtunk.
Innen-onnan megtanultuk mit tegyünk, (sokszor Mama segített mikor már beszélni tudott)m, hallgattunk a szívünkre és nem a körzeti orvosra aki 15 éve szeretné már, ha nem kéne látnia. Ritkán igaz, de neki már ez is sok.

És hát ez egy ócska tünet. Nem tudom mi a jobb. Mama mindegyikből hamar felépült, mozgásszervi problémája nem maradt. Más tűnt el szépen lassan, észrevétlen amire büszke volt egész életében...

Azt kell mondjam, hogy idős embert kórházba vinni tényleg egyenlő a kétségbeeséssel. De ezt én már sokszor leírtam. :(((

Dr.laikus PhD 2011.08.24. 16:21:14

@El Visco Stello:

Ahogy @Lerooy: írta, ezek neurológiai tünetek.
Én benne vagyok, hogy ne legyen CT, ha a fiatalabb élete ettől függ, de attól még 50 éve is felismerték az agyvérzést, legfeljebb vártak a messiásra, hogy mekkora területet érintett (habár manuális vizsgálattal elég jól behatárolható). Meghalni hagyni nem KELL.
Ápolni és nem elhanyagolni kell.
Nem ápolnak, hanem mint a leprásokat úgy kezelik sajnos és ebbe halnak bele.

Dr.laikus PhD 2011.08.24. 16:30:54

@a végzet aszonygya:

Nem, nem miattuk.
Azért van, mert az OEP ennyi vizsgálatot tud fizetni.
Egy felülről zárt kasszát osztanak el, szerintem rosszul, de én pl. nem tudnám jobban.

Dr.laikus PhD 2011.08.24. 16:35:38

@phoenix102:

Azn a baj, hogy köztetek is működik a szakmai féltékenység, ki keres több pénzt gyakorlatilag feketén.

Volt alkalmam (oda tartozom) az ország legjobb ellátóhelyén megoperáltatni magam. :)
Nem kértek pénz előre a nekem kiosztott aranykezű az egyik legjobb fiatal sebész, magas tudományos fokozattal. A lehető legjobb ellátást kaptam én is és a többiek is.
Van ilyen.
Igaz katonásan jól szervezett a munka és mégis van idő mosolyra még a hisztis beteg felé is.

különvélemény 2011.08.24. 16:36:13

@Devil:
Simán feljelentem, ez a beszariság a kommunizmusból átjött rákfene.
Nem gondolod, hogy nem nyerem meg a pert egy hazaküldött agyvérzésesnél.

Dr.laikus PhD 2011.08.24. 16:45:26

@phoenix102:

És nem személyesen rád értettem.
Sőt nem rád. :)
Csak a szakmán belüli pletyka ugyanannyira torz, mit a betegek között az, ki adott több hálapénzt az orvosnak.

Dr.laikus PhD 2011.08.24. 16:53:45

@különvélemény:

"Simán feljelentem, ez a beszariság a kommunizmusból átjött rákfene."

Csak a szocializmusból jött a feljelentgetés, mert nem értük el a kommunizmusnak még a küszöbét sem, előbb omlott össze... :DDD

Egyéb iránt, ha feljelented nem lenne igazad.
A leírtak alapján - ugyan felületes vizsgálatra gondolok - de akár depresszió is lehetne.
Sok az idős rosszkedvű.
Nem tudjuk, nem voltunk ott.

El Visco Stello (törölt) 2011.08.24. 16:59:52

Ezt nem hiszem el! Mindenki fújja a magáét. Nem veszitek észre, hogy ez egy kamu poszt? Nincs itt semmiféle agyvérzés, semmiféle nagymama. Szabó János valami baromi okosat akart mondani az egészségügy helyzetéről, ami egy orbitális f@sságra, egy filozofikusnak tűnő agymenésre sikeredett.
Arra megy ki, hogy ő, a látszólag végtelenül liberális és apolitikus ember komcsizzon egy jót.

Dr.laikus PhD 2011.08.24. 17:02:31

@El Visco Stello:

Nem jött be neki.
Azt idősek ellátása viszont nagy gond. :)

különvélemény 2011.08.24. 18:08:46

@Dr.laikus PhD:
A cucializmusban a besúgás volt divat, nem a feljelentgetés.

Ja, akkor minden műhiba perből kibújok, mert pszichoszomatikusan esett le a keze a páciensnek.

Dr.laikus PhD 2011.08.24. 19:12:10

@különvélemény:
"A cucializmusban a besúgás volt divat, nem a feljelentgetés."
Aha...a cucilizmusbhan.
De a szocializmus hajnalán más volt a divat.
Vagy rosszul emlékszel, vagy nem jól tanultad meg.
Volt ilyen is meg olyan is.

Nem minden eset jogtalan, de a többségében csak a hozzátartozó gondolja, hogy az.

különvélemény 2011.08.24. 19:19:36

@Dr.laikus PhD:

Hogy mi volt a tényállás, azt majd megállapítja a bíróság, az én lelkiismeretem legalább tiszta marad az ilyen (csak a te kedvedért) "számomra" egyértelmű helyzetben.

Ugyanazanő 2011.08.24. 19:19:41

@krj: Sajnálom hozzátartozóidat. Sajnálom rossz tapasztalataidat. Tényleg! Egyetértek azzal, hogy az odafigyelő, humánus magatartás rendkívül fontos. Az idős beteg otthoni ápolása nem tudom, miért nem megoldott Magyarországon. Nem tudom, mert sajnos nincs hozzátartozóm, akit érinthetne. Nem is tudom, hogyan működik. Teljesen magán alapon? Házi betegápolást nem írhat fel az orvos, mint pl gyógytornát tb alapon? Nyilván nem, mert akkor nem írtad volna, amit írtál. Orvosokról, ápolókról nekem is van tapasztalatom, és az sokféle. Van rossz is! Ezt csak azért írom, hogy ne hidd, hogy kéretlen prókátora lennék bárkinek is. Egyáltalán nem, pusztán tapasztaltam lelkiismeretességet, hivatástudatot, emberséget, ugyanakkor ezek ellenkezőjét is bőven. Az emberséges kisebbség miatt próbálok kitartani mellettük, persze nem vakon.

Ugyanazanő 2011.08.24. 19:23:48

@phoenix102: Engem Csókay András operált, s nem akart elfogadni semmit.

különvélemény 2011.08.24. 19:25:20

@Ugyanazanő:

Ööö
Nem akart, vagy nem fogadott el?

különvélemény 2011.08.24. 19:35:11

@Ugyanazanő:
Én arra gondoltam, hogy nem akarta elfogadni, de azért engedett a nyomásnak. :D

Dr.laikus PhD 2011.08.24. 19:39:09

@különvélemény:

Ne általánosíts!
Tisztességes orvosokat sértegetsz.
A saját tapasztalatod írd meg Despotának, de így csak trillkodsz.

különvélemény 2011.08.24. 19:42:12

@Dr.laikus PhD:

Hol sértegettem én tisztességes orvosokat?

jágör68 2011.08.24. 20:35:52

@ElPadre:
Megnyugtathatlak:
sem
-pénz
-orvos
-nővér
-műtő
-asszisztens
stb nincs elég.
Már rég óta.
Pusztán két/ négy kézzel meg orvosi/ ápolói diplomával nehézkes egy CT-t elvégezni.
Vagy egy laza 2 milliós coil- embolizációt megcsinálni.
Ahhoz kell eszköz is. No meg a villanyszámlát is kifizetni stb ilyen apróságok.
Csak magára vethet mindenki. Azt hitték a nevetségesen kevés para majd fenntartja a rendszert. Csakhogy legálisan mindenkinek 5-6x ennyit kéne fizetnie, mint most, hogy normális egészségügy legyen- na és annak is fizetni, aki feketén- kamu mnimálbéren- lopásból él.
Csakhát ez nem igazán akaródzik a magyarjának. Utasbiztosítást is minek fizetni, úgyse lesz bajom- vagy ha igen akkor is jár minden- vagy mégsem? Olaszországban egy síbaleset kapcsán próbálnád meg magad így elóadni biztosítás nélkül...

csak néha benézek ha marhaságot látok 2011.08.24. 20:37:27

@krj: Peetee: azon esetleg elgondolkodtál, hogy pl tatabányán nincs kézsebész, mikrosebészetben jártas szakember, mikroszkóp, meg miegymás ami ehhez kell? a sarki műhelyben sem javítanak ferrarit.
a CT vizsgálat az 10-100 ezer forint közt van, agyvérzés esetén nem kell rá várni, akutan elvégzik, már ha van CT.
@a végzet aszonygya: mi számodra a neurológiai tünet? mert pl szédülést okozhat sok minden, mehet vele az ember neurológiára, fül-orr-gégészetre, idegsebészetre, traumatológiára miegymás, valakinek el kell dönteni, hogy melyik irány a helyes, mert nem hinném, hogy ha egy agytályog miatt van neurológiai tüneted, örülnél ha a neurológián vizsgálgatnának egy hétig az idegsebészet helyett. most már világos?
az euromedicet is hiába szidod, nem ők határozzák meg a várólistát hanem a kormány, ez olyan mintha a postást szidnád, hogy miért hoz ilyen kicsi nyugdíjat, hát ha ennyi pénzt adtak a kezébe, akkor ennyit oszt ki és kész
@ElPadre: ne haragudj már, de érted, hogy mit jelent az, hogy ennyi pénz van és kész? ha te elmégy a tescoba és azt mondod, nincs pénzem, de adjanak egy kenyeret meg egy rúd szalámit akkor majd adnak ingyen, hogy nehogy éhen haljál? ne az orvosban keresd már a bajt, hanem abban aki fölülről irányítja a rendszert és nem ad pénzt, az ítéli halálra az ilyen betegeket
@isti77: fő. hogy értesz hozzá, fele annyi emberrel, tizedannyi pénzből akarsz ugyanolyan jó ellátást? a sült galamb ne repüljön a szádba?
@Dr.laikus PhD: nem értük el a kommunizmust? a tanácsköztársaság 19 ben milyen államforma volt?

jeanette4 2011.08.24. 20:50:10

@El Visco Stello: Ha ennyire okos vagy, és szerinted a cél az, hogy "komcsizzon egy jót" a János, akkor miért van az, hogy azóta semmihez sem szólt hozzá? Én is csak azért teszem, mert van annyi igazságérzet és lojalitás bennem, hogy kihoztad belőlem az 'azt a k*rva, muszáj beszólnom érzést"! Pláne, hogy az Öcsémet fikáztad!!!

ElPadre 2011.08.24. 21:06:06

@csak néha benézek ha marhaságot látok: már te ne haragudj már: mi az, hogy ennyi pénz van, és kész? nem, a tegnapi esetben arról van szó, hogy valaki, valahol meghatározta, hogy ennyi pénz lesz műtétekre. ha elérték a keretet, akkor leoltják a villanyt és hazamennek? akkor üresjáratban áll a CT, akkor a nővérek römiznek? érted, hogy mi a marhaság lényege?

és ami a tegnapival kapcsolatban végleg elfogadhatatlan: hogy teszik ezt úgy, hogy a páciens, jól tudják, nem fog tudni szeptemberig kivárni, hogy beférjen abba a kvótába... sajnos az életveszélyes állapotoknak megvan az a rossz tulajdonsága, hogy nem várnak, amíg kényelmes/megtérülő lesz az ellátás.

El Visco Stello (törölt) 2011.08.24. 21:07:14

@jeanette4: Csillagom, ha tényleg van Jánosnak nagymamája, akkor foglalkozzon ővele és ne más nagymamáját hibáztassa azért, mert az ő nagymamájának most nem jó! Mért állítja azt, hogy más nagymamája hibájából, bűnéből nem jó az ő nagymamájának? Az ő nagymamája nem ebben az országban élt ezelőtt?

ElPadre 2011.08.24. 21:10:30

@jágör68: hogy egy kicsit demagóg legyek: 600 milla új skoda superbekre van (pedig van saját autójuk? igen, basszus). xszázmillió ipad2-esekre van (pedig simán előírhatnák, hogy abból az igen vaskos fizetésükből *vegyenek maguknak*). xszázmilliárd mol-részvény vásárlásra van. xtízmilliárd a malév megmentésére van (pedig van már olyan ország, ami elviselte, hogy nincs nemzeti légitársasága, és elvan).

szándék, hogy helyretegyék a magyar egészségügyet? hát baszottul nincs, ezek szerint.

ElPadre 2011.08.24. 21:17:18

egyébként hogy egy saját tapasztalatot mondjak: amikor kiderült, hogy tüdőembóliám van (akkor már jó pár napja igen szarul voltam), egyből mondták, hogy mentő. én meg -- lehet, hogy felelőtlenségnek tartjátok, de ez van -- mondtam, hogy nem, valakinek nagyobb szüksége lehet a mentőre, a kórházba bemegyek taxival (közel van), és legalább összeszedem a cuccaimat otthonról.

bementem a kórházba, és leadtam a papírt a betegfelvételnél. ezek után EGY ÓRÁT vártam, hogy valaki megvizsgáljon, pedig elvileg egy tüdőembólia eléggé komoly dolog (és igen, hozzáteszem, otthon sem szaroztam, felfogtam, hogy komoly a dolog, úgyhogy csak pizsama, fogkefe, tusfürdő, törülköző és laptop bepakolása, és már ott is volt a taxi).

és miért vártam egy órát, pedig már többször is szóltam? mert leállt a kórház felvételi számítógépes rendszere.

az én szakmám olyan, hogy ha áll a szerver, akkor nem tudok mit tenni (azon kívül, hogy megpróbálom kurva gyorsan kijavítani). de az én szakmámon nem múlnak életek (legalábbis remélem).

nem hinném, hogy az orvosi szakmának súlyos esetekben a keretszámokat és a számítógépes rendszert kéne prioritásként kezelni. hanem a beteget. nem?

csak néha benézek ha marhaságot látok 2011.08.24. 21:37:09

@ElPadre: szerintem erről nekem százszor több fogalmam van mint neked, már csak azért is mert látom, hogy neked semmi hozzáértésed a témához. nem érted: ha 100 forintot adnak akkor abból nem lehet 200 forintnyi vizsgálatot, műtétet elvégezni még ha életmentő is, mert ma megmentem kovács józsikát hitelre, jövő hónaptól meg bezárhat a kórház mert a gyógyszergyárak nem adnak hitelre gyógyszert, nincs ingyen villany meg gáz. ennyi pénz van ellátásra, nem az az érdekes, hogy mi a helyes, hanem, hogy mire van pénz

csak néha benézek ha marhaságot látok 2011.08.24. 21:39:27

@ElPadre: és mégis otthon hogyan derült ki, hogy tüdőembóliád van? a tüdőembólia meg olyan dolog ami vagy elviszi a beteget azon nyomban vagy felépül belőle, az más kérdés, hogy milyen tüdő meg szívfunkcióval, de ha az első 5 percet túlélte akkor már jó úton van

ElPadre 2011.08.24. 21:48:47

@csak néha benézek ha marhaságot látok: nos, először konkrétan idegbecsípődésnek diagnosztizálták a hátfájásomat.

aztán elkezdődött az, hogy alvadt vért kezdtem felköhögni. volt már hasonló (mondjuk az friss volt), ami csak egy visszafolyó orrvérzés volt, először ennek nem tulajdonítottam jelentőséget.

aztán a balatonon voltam, egy barátom esküvőjén tanuként és násznagyként egyszerre. az esküvő előtti éjszakán már rohadtul fájt a hátam, de miután a siófoki ügyeleten vártunk úgy egy órát, és már a második sérültet hozta be a mentő, feladtuk (akkor már nem fájt annyira), és visszamentünk. lement az esküvő, a lagzi, stb, másnap (vasárnap) haza. akkor már felment a lázam, és nehezen lélegeztem.

aztán hétfőn bementem a tüdőgondozóba, hogy itt valami baj van kérem, alig kapok levegőt, röntgen, és akkor már megvolt a diagnózis.

tegyük hozzá, miután végre megvolt a felvétel, teljesen meg voltam elégedve mindennel, jó fej orvos, jó fej nővérkék, igaz, én is jó fej beteg voltam, és nem okoztam nekik felesleges köröket.

jágör68 2011.08.24. 21:50:13

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Erről van szó.
A magyarját rászoktatták arra, hogy mindig- minden- jár- legalábbis az egészségügyben.
Aztán most csak betette a lábát a kapitalizmus a nagy EU- csatlakozással pláne.
Mert ugye a magyarnak ez a természetes:
- (szak)orvosi vizsgálat orvosi díjazása kb 250 Ft
- többmilliós koszorúér- stent= ingyen jár- a legutolsó csövesnek, kamu- rokinak, bodzás bűnözőnek is, stb
-orvosi ügyelet házhoz- lábhoz- mindenkinek jár, mindig, mindenre
Aztán most- csodák- csodája- kiderült, hogy az egészségügy is pénzzel működik- a magyar meg csodálkozik és a hálapénzes- gyilkosozik. Vagy fideszezik, gyurcsányozik.
De a munkáltatóját nem kérdezi meg, hogy miért nem jelenti be. Vagy a főbérlőjét. Vagy a piacon a számlát nem adó árust.
Ahol ennyi ember - még a dolgozó, munkavállaó, munkaadó is- napi szinten effektíve LOP, nem járhat minden alanyi jogon.

csak néha benézek ha marhaságot látok 2011.08.24. 22:00:58

@ElPadre: ha ezt a diagnózist röntgen alapján felállították akkor az illető vagy vakmerő vagy nem ért hozzá. ehhez komoly labor, CT, esetleg scintigráfia kell. azért is kérdeztem rá :D
@jágör68: én jelenleg a munkaadómmal együtt kb 200 ezer forintot fizetek be havonta egészségügyi vizsgálatot, a háziorvosnál a teljes laborért mégis kellett még 10 euró önrészt vállaljak, mert egyébként pl a májenzimek nem lettek volna benne, de magyarországon ez havi 5 ezerért ingyér van

csak néha benézek ha marhaságot látok 2011.08.24. 22:05:14

@csak néha benézek ha marhaságot látok: hm már késő van úgy nézem, na szal 200 ezret fizetünk biztosítást a munkaadóval és egy sima vizsgálatkor amibe a vérvétel is beletartozott, kellett még 10 eurót adjak önrészként

jágör68 2011.08.24. 22:16:11

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Jaja. Szintén. Bár még nem voltam háziorvosnál- még nincs is választottam:DDDDD
Magyarországon a hülye, tehetségtelen, dilettáns- ingyenélők bránerét fixáló-politikai vezetés még rá is tesz egy lapáttal:
"Ne a Zemberekkel fizettessék meg.."
Nem tudom, hogy az UFO- k adójából vagy esetleg a szupernóvák energiájából akarják fizetni az egészségügyet pl...

Ishadesu 2011.08.24. 22:24:44

Csak pár apróságot fűznék hozzá az eddigiekhez:

1. Hirtelen rosszullét, hányás, szédülés lehet egy sima gastrointestinális infekciótól a Meniere-syndromáig kb. ezerféle betegség esetében. És igen, köztük van az agyvérzés is.

2. Arról nem szól a fáma, hogy a vizsgálat során fény derült-e egyéb neurológiai tünet(ek)re is (ha SBO-n látták először a beteget, akkor nagy valószínűséggel neurológiai vizsgálat is volt -még ha a hozzátartozó úgy is látta, hogy EKG-n és vérvételen kívül semmit nem csináltak-, mert az kötelező). Ha nem volt semmi más, akkor nem gondolunk kapásból stroke-ra - persze attól még lehet az. (Nagyon valószínűnek tartom, hogy a vizsgáló orvos nem talált más neurológiai tünetet a fentieken kívül, különben biztosan kért volna CT-t/hívott volna neurológust.)

3. Persze, rögtön rámondták, hogy pszichés eredetű, mégis bent tartották 5 napig? Minek? Ha valakit 100%-ig pszichésnek tartok, annak pszichoterápiát javaslok és nem foglalja feleslegesen az ágyat 5 napig. Ergo nem valószínű, hogy rögtön lelki eredetűnek tartották.

4. CT-n elviekben van valamennyi szabad kapacitás a sürgős eseteknek. Elviekben, mert ha az adott intézménynek pl. nincs saját CT-je, vagy ha van is, mondjuk éppen rossz, akkor nyilván más a helyzet. [Mint azt Murphy óta mindannyian tudjuk: ami elromolhat, az el is romlik, ez alól a CT-gép sem kivétel. Csak mondjuk horror áron javítják meg, amit nem minden kórház tud azonnal lecsengetni, vagyis amíg nincs pénz (akár napokig is), áll a CT.]

5. Bármily meglepő is, a fekvőbeteget is kénytelenek vagyunk "szélnek ereszteni", ha úgy ítéljük meg, hogy az aktív kórházi kezeléstől már nem várható további javulás, mert kell a hely a következő betegeknek. Ilyenkor jön a beteg állapotától függően a rehab, a krónikus osztály, az otthon vagy a házi ápolás.

6. Sokan nem is gondolnák, hogy mennyien próbálnak megszabadulni idős, rossz állapotú, ápolást és ellátást igénylő hozzátartozóiktól, úgyhogy nem csoda, ha az orvos rögtön erre gondol, ha azt hallja, hogy a rokonok nem akarják hazavinni a mamát. Azzal, hogy milyen stílusban ad hangot eme véleményének, meg csak saját magát minősíti.

7. Kétlem, hogy a nővérek semmi mást nem csináltak, csak "a szobájukban nevetgéltek, kávéztak vagy újságot olvastak". Való igaz, hogy kevés idejük jut egy betegre, mert iszonyú kevesen vannak és iszonyú sok a munkájuk, éppen ezért nagy áldás nekik (és nekünk is), ha a betegápolásba besegítenek a hozzátartozók is egy-egy látogatás alkalmával. Ezen nem kell fennakadni! Amíg nem lesz több pénz, addig nem lesz javulás sem.

Dr.laikus PhD 2011.08.25. 06:02:35

@csak néha benézek ha marhaságot látok:
'a tanácsköztársaság 19 ben milyen államforma volt? "

Proletárdiktatúra. Nem is maradt másra ideje szerencsére.

A kommunista eszményt senki nem érte el, bár kommunisztikus elképzelése sokaknak volt.
Szóval ideológia volt, olyan amilyen, de mint államforma soha nem valósult meg.

Dr.laikus PhD 2011.08.25. 06:37:20

@csak néha benézek ha marhaságot látok: @jágör68:

Ne dühöngjetek már ennyire! :))

Két generáció nőtt fel úgy, hogy nem fizetett semmiért és a fejébe verték, hogy az állam gondoskodik róla. Annyira, hogy még a gondolatait is meghatározták.

Ennek a generációnak a gyerekei vagytok, feltehetően gondolkodó szülők gyermekiként. A mai kölkök, mint ti elmennek dolgozni máshová, mert nincs perspektíva NINCS SZABADSÁG, nincsenek még mindig szabályok, anarchikus az egész.

@jágör68:

Bármennyire is fájdalmas és tehetetlen az ember nem használnak a tomboló írásaid azoknak az orvosoknak akik itt próbálnak TENNI a betegekért és nem gondolkodnak abban, hogy elmenjenek. Nem dolga a betegnek, hogy közgazdász legyen, mint tudjuk ebben Te is botcsinálta vagy.
Ha lenne munkája mindenkinek és mindenki becsületesen mindent befizetne még jó 30-40 év míg utoléri a rendszer magát.
Elsőnek az orvosi bérek, hogy legyen szakember, utána minden más, hogy legyen mivel dolgozni.
A szegény ember mindig beteg, sőt különleges,szakmai szempontból érdekes beteg.
Élj boldogan ott ahol vagy, ha számolsz akkor annak az országnak az arányait vedd figyelembe. Itt átszámolva (tekintve a Ft paritását) minden cent horribilis összeg.
Kezdesz kiborítani megint.
Legalább akkora a pénzügyi tudatlanságod, mint azok akiket ennyire lenézel és gyűlölsz.n (Csak ne válaszolod, hogy nem, mert amit és ahogy írsz ezt jelenti és tükrözi)

marand22 2011.08.25. 09:35:41

@krj:
Nativ koponya CT vizsgálat ambuláns finanszírozása kb. 6-7000 HUF !!!
Nativ + iv. kontrasztanyag esetén kb. 25000 HUF.

Dr.laikus PhD 2011.08.25. 09:59:08

giulio.freeblog.hu/archives/2011/08/25/SOK_PENZZEL_SEM_MEGY_PENZ_NELKUL_BEDOL_MAR_BE_IS_DOLT/

Csak, hogy mi vár ránk.
Tessék készülni kicsit egészségtanból, otthoni ápolásból, mert bizony mi szegények vagyunk - svédekhez képest különösen -, de nem lesz aki a hapcinkhoz a papír zsebkendőt az orrunkhoz tartja, mert azt képzeljük ez is a háziorvos dolga. :(((

a végzet aszonygya 2011.08.25. 10:12:14

@csak néha benézek ha marhaságot látok:

Miért csodálkozom el azon, hogy egyesek még mindig védik azt a céget, amelyik teljes befolyást szerzett a közbeszerzések terén az egészségügyben?
Majd elhiszem, hogy egy külföldi tőkéjű cégnek, amelynek tulajdonosi háttere több billiárdnyi dollárral rendelkező részvényesekből áll, azoknak magyar beteg egészsége a fontos.

Az tegnapelőtti hírrel kapcsolatban is elkeseredtem.
Az OITI képtelen volt ellátni egy életveszélyben lévő beteget, mert kiürült a kassza.

a végzet aszonygya 2011.08.25. 10:15:25

A sürgősségi ellátásról meg annyit, hogy ők azok, akiknél min. 2-3 óra hosszát áll a beteg, mikor már régen a műtőben lenne a helye.
Családon belül tapasztalatuk.
Sajnos többször is.

Dr.laikus PhD 2011.08.25. 10:30:45

@a végzet aszonygya:

Ha a cég nem hozza ide a tőkéjét, nem üzemelteti az eszközeit akkor nem lenne CT és MR, mert az OEP nem tudja megvenni.

Ezek a gépek ennek a cégnek a tulajdonai.

Dr.laikus PhD 2011.08.25. 10:33:52

@a végzet aszonygya:

Nem baj. Lesz még rosszabb is.
Azért ha igaz, azonnali műtétnél nem kell várni 3 órát.

Azt utóbbi pár hétben volt szerencsém sürgősségin járni.
Nem volt tömeg, alig voltak.
Nyilván ez helyenként is változik, de egyszer sem voltak sokan.

a végzet aszonygya 2011.08.25. 10:46:32

@Dr.laikus PhD:
Bocs, de nekem egyáltalán nincsenek pozitív tapasztalataim a sürgősségi ellátással kapcsolatban.
Édesanyám komoly alhasi panaszokkal érkezett oda, korán reggeltől ott vizsgálgatták szepszises állapotban volt már, óriási fájdalmak gyötörték, órák múlva került át sebészetre házimentővel és ott műtőbe.
Addigra már kezdett leállni a teljes keringése.
4 órás műtét után került intenzívre, lélegeztetőgépre, ahol pár órával később elhunyt.
Nem látom értelmét a sürgősséginek, főleg abban az esetben, ahol kimegy az ügyelet, majd az hívja a mentőket.
Akorra ugyebár már két orvos látta a beteget, akik tudják, hogy egyenesen a sebészetre kellene vinni a beteget.
Nagyon ellene vagyok ennek a többórás felesleges várakoztatásnak.

a végzet aszonygya 2011.08.25. 10:52:55

@Dr.laikus PhD:

Nálunk a sürgősségi a belgyógyászati osztályon található, ahol összevonták a sima ambuláns belgyógyászati rendeléssel.

a végzet aszonygya 2011.08.25. 10:58:58

@Dr.laikus PhD:
és mond minek a sok új ct, mr gép, ha a nap nagy részében kihasználatlanul állnak?
A többhónapos várakoztatás, meg egészen elképesztő, főleg, ha rákos betegekről van szó.

Dr.laikus PhD 2011.08.25. 11:08:37

@a végzet aszonygya:

A várakozást amit írtál én úgy értettem, hogy arra várt, hogy orvos lássa.

Részvétem. :((
Orvosok látták és dolgoztak azon milyen kezelésre van szüksége....

A sürgősségi értelme pont az, hogy amint lehet szakorvos lássa, ne csak belgyógyász.

Amit írsz, hogy mire kórházba kerül valaki mentővel az két lépés. Igen, ha háziorvosi ügyeletet hívsz és ő hív mentőt.
Ő már diagnózissal küldi tovább, de legalább is alapos gyanúval. Mentőorvos ebben az esetben jön, ha közben is orvosi ellátásra szorul.

A kórház már az aktuális állapotát méri fel és végez vizsgálatot amit a háziorvosi ügyelet nem tud elvégezni.

Dr.laikus PhD 2011.08.25. 11:16:53

@a végzet aszonygya:

Nem tudom, nincs több hónap.
Amikor kellett azonnal elvégeztek mindent.

Nyilván most nem sürgős és én is várni fogok.
Akinek azonnal kell, az adminisztrátorok addig telefonálnak Pest-szerte amíg a legközelebbi dátumot megtalálják. Volt beteg akitől megkérdezték odaér-e fél órán belül, mert valaki lemondott egy időpontot.
Mástól kapott pénzt taxira. :))

Az, hogy mennyi gép van az a tulajdonostól függ és attól, hogy az üzemeltetése meddig nyereséges.

Mennyit fizet az OEP az meg a befizetett járulékoktól és az állami hozzájárulástól.

Amikor elindultam, hogy valami nem stimmel, neurológusnál kezdtem, aki koponya CT-re küldött.
Itt a kerületben is 3 hónap az átlag várakozási idő, mégis pár napra rá kaptam időpontot, mert az orvos így kérte.
Más kérdés, hogy nem volt rá szükség, mert más tünet sokkal pregnánsabb volt és kiderült ami kiderült.

a végzet aszonygya 2011.08.25. 11:44:57

@Dr.laikus PhD:
Köszi!
Akkor ha jól értelmezem te is beteg vagy?
REMÉLEM MEGGYÓGYULSZ MINÉL HAMARABB!

Szerencsés voltál, itt 1 hónap volt tavaly egy rákos betegnek, soronkívüliséget kérvényezni kell, ismerősökön keresztül.
Persze gondolom sokszor a beteg hozzállásán is múlik, hogy hogyan bánnak vele.
Egy alapból már besokkolt, antiszociális stádiumba került beteggel biztosan nehezebben megy.
Mert azért valljuk be, sokan kerülnek elmebeteg állapotba ha meghallják az iránydiagnózist.

Dr.laikus PhD 2011.08.25. 13:40:44

@a végzet aszonygya:

Hosszan, de biztosan... :)) Meggyógyulok persze.
Köszönöm! :D

Nyilván betegtől is függ, de sokszor elmondtam, mi betegek végig csináljuk.
A baj a tehetetlen hozzátartozóval van, neki tényleg jó lenne pszichológus támogatása.

A legutóbb ez odáig ment, hogy a feleségre kellett elég keményen rászólni, hogy a nagyon-nagyon beteg férje helyett nem szabad ennyit nyivákolni. Ha férj el tud jönni magától, hagyja, de nem kell magából mártírt csinálni előre, utólag meg minek.

Én azt tapasztaltam, hogy bármennyire erőszakosnak kell lenni hozzá, de figyelni és résen lenni, melyik az a pillanat amikor kérdezni lehet és válaszra is van erő és idő.
Az internet ebben segít, hogy amit nem értünk azt kérdezzük. Nem arra használni, hogy orvosabbak legyünk az orvosnál, de tudjunk úgy kérdezni, hogy a nagyon túlterhelt orvost ne kérdőjelezzük meg.
Érdemes felírni a kérdéseket.

Mindig kapok választ - nem csak itt ahol tényleg kiemelkedő amit tapasztalok - ott is ahol sok a panasz, én sem vagyok elégedett, de válaszokra szükségem van.
AZ ÉN ÉRDEKEM, ÉN ALKALMAZKODOM.

Dr.laikus PhD 2011.08.25. 14:47:18

Egy nagyon jó igazán laikusoknak való blog.
Tele értékes tudnivalókkal.

Ide illik az egyik bejegyzés is.

jobbulast.com/magas_vernyomas/stroke

Rivero 2011.08.25. 17:07:20

@Káin:
Szar ehhez a kórházhoz tartozni körzetileg. :( :(

2011.08.25. 17:30:50

@Káin: Csak ebből lett hír.

Gyakorlatilag az idei évi finanszírozás mellett többfajta költséges vizsgálatot gyakorlatilag nem végeznek el egyes laborok, mivel nem tudnak új reagenst rendelni.

Felhívják a Sigmát vagy a Roche-t, és lenyomják a telefont azzal a szöveggel, hogy előbb vissza kéne valamit fizetni a 300 millióra rúgó adósságból.

De miből?

És ez egy pécsi történet. Hasonló okokból nem volt fájdalomcsillapító egy nagy egészségügyi intézményben. Egyszerűen nem volt. De nem az, hogy akkor feleannyi, hanem egy fia ampulla nem maradt az egész épületben. Bent persze végstádiumú krónikus betegek, satöbbi.

2011.08.25. 17:33:14

@Káin: Még valami. Az adott orvosok - elsősorban háziorvosok - által rendelhető laborvizsgálatok körét nem úgy szűkítették le elsősorban, hogy mi az, aminek lenne értelme, hanem úgy, hogy az olcsó vizsgálatok maradtak bent.

Mondanom sem kell, hogy a háziorvos által kérhető laborpanel mire jó.

ccke 2011.08.25. 19:35:13

@a végzet aszonygya: "Nálunk a sürgősségi a belgyógyászati osztályon található, ahol összevonták a sima ambuláns belgyógyászati rendeléssel."

Akkor az nem sürgősségi osztály. Valami, amit összedobtak, mert így tudtak pályázati pénzhez jutni.

A Sürgősségi osztály (Mo-n még kevés működik, de egyre több lesz) lényege, hogy minden (nem tervezetten érkező) beteg egy kapun jön be a kórházba. Itt adminisztráció, és osztályozás(triage) van: "mennyire sürgős a sürgős" Egy infarktus pl. sürgős, azonnali ellátást igényel, egészen addig, amíg nem kell pl. valaki mást újraéleszteni, vagy kettőt...

Még egy: "egész nap vizsgálgatták" ezt sokan mondják, de nem veszik figyelembe, hogy ez alatt több orvosi vizsgálat van, figyelik az állapotváltozást, szakorvosi konzíliumot kérnek, laborvizsgálatok, UH, röntgen stb., ezen kívül gyógyszereket, infúziót kap, előkészítik egy esetleges műtétre...

Ishadesu 2011.08.25. 20:15:31

@ReignOfdark: Ja, nagyjából semmire nem jó. A háziorvos mára már szinte semmit nem csinálhat, mert meg van kötve a keze. Helyettesítek körzetben viszonylag gyakran, aztán csak lesek, hogy mennyire nem kérhetek semmit. (Mi az, hogy egy háziorvos nem kérhet pl. fT3-fT4 szintet???) Meg, hogy minden sz@ért szakorvosi javaslat kell. Egy Clexane-t sem írhat fel (illetve de, teljes áron, ami elég horror), ha nem javasolják meg, pedig az aztán nem egy extra dolog...

szabidoki 2011.08.25. 22:00:08

@ElPadre: szomorú leszel, de a hippokráteszi esküben nem esik szó arról, hogy a csőd szélén álló kórházból tilos elküldeni a beteget, ez a szabály csak nálad létezik. Persze lehet azt követelni, hogy lássanak el mindenkit, finanszírozási helyzettől függetlenül, a baj csak az, hogy ha egy beavatkozás veszteséges a kórháznak, akkor arra máshonnan kell elvenni a pénzt, és akár a beszállítók pénzét tartod vissza, akár a béreket nem fizeted ki, előbb-utóbb le fog állni a kórház mert nem lesz eszköz/dolgozó, aztán nemcsak a számfeletti esetek nem lesznek ellátva, hanem senki sem, te meg vakarhatod a fejed, hogy megérte-e. Persze odáig senki nem jut el, hogy írjon egy levelet az országgyűlési képviselőjének, hogy csináljon már valamit, mindenki itt a neten szájkaratézik.
@Peetee: utolsó ujjpercet általában nem varrunk vissza, mert csak ritkán sikertörténet, és általában érzéketlen marad. Persze vannak kivételek, de nem véletlen, hogy senki nem erőlködik, ha egy utolsó ujjpercről van szó.
@krj: tudom, hogy fura, de ahogy neked macera gondoskodni az idős hozzátartozóról, úgy sajnos a kórháznak sincs végtelen mennyiségű ágya és pénze a pusztán ápolást igénylő betegeket élethossziglan kezelni, és hát mivel te vagy a családja, nem kórház, így neked kell megoldani...
@isti77: csak szólnék, hogy nem "akarnak", hanem már dolgoznak. Elég sokan, és egyre többen. Valahogy csak meg tudják szokni, hogy arrafelé nem divat a hálapénz, viszont mindenki kap normális fizetést. Mondjuk az is igaz, hogy az sem jellemző, hogy a rokon rendeli a "cétét, mer a szomszéd Mariskának is az mutatta ki az epelenciáját".

fuzzykinkyfunk 2011.08.25. 22:56:51

@Ishadesu: "Csak pár apróságot fűznék hozzá az eddigiekhez:

1. Hirtelen rosszullét, hányás, szédülés lehet egy sima gastrointestinális infekciótól a Meniere-syndromáig kb. ezerféle betegség esetében. És igen, köztük van az agyvérzés is.

2. Arról nem szól a fáma, hogy a vizsgálat során fény derült-e egyéb neurológiai tünet(ek)re is (ha SBO-n látták először a beteget, akkor nagy valószínűséggel neurológiai vizsgálat is volt -még ha a hozzátartozó úgy is látta, hogy EKG-n és vérvételen kívül semmit nem csináltak-, mert az kötelező). Ha nem volt semmi más, akkor nem gondolunk kapásból stroke-ra - persze attól még lehet az. (Nagyon valószínűnek tartom, hogy a vizsgáló orvos nem talált más neurológiai tünetet a fentieken kívül, különben biztosan kért volna CT-t/hívott volna neurológust.)

3. Persze, rögtön rámondták, hogy pszichés eredetű, mégis bent tartották 5 napig? Minek? Ha valakit 100%-ig pszichésnek tartok, annak pszichoterápiát javaslok és nem foglalja feleslegesen az ágyat 5 napig. Ergo nem valószínű, hogy rögtön lelki eredetűnek tartották.

4. CT-n elviekben van valamennyi szabad kapacitás a sürgős eseteknek. Elviekben, mert ha az adott intézménynek pl. nincs saját CT-je, vagy ha van is, mondjuk éppen rossz, akkor nyilván más a helyzet. [Mint azt Murphy óta mindannyian tudjuk: ami elromolhat, az el is romlik, ez alól a CT-gép sem kivétel. Csak mondjuk horror áron javítják meg, amit nem minden kórház tud azonnal lecsengetni, vagyis amíg nincs pénz (akár napokig is), áll a CT.]

5. Bármily meglepő is, a fekvőbeteget is kénytelenek vagyunk "szélnek ereszteni", ha úgy ítéljük meg, hogy az aktív kórházi kezeléstől már nem várható további javulás, mert kell a hely a következő betegeknek. Ilyenkor jön a beteg állapotától függően a rehab, a krónikus osztály, az otthon vagy a házi ápolás.

6. Sokan nem is gondolnák, hogy mennyien próbálnak megszabadulni idős, rossz állapotú, ápolást és ellátást igénylő hozzátartozóiktól, úgyhogy nem csoda, ha az orvos rögtön erre gondol, ha azt hallja, hogy a rokonok nem akarják hazavinni a mamát. Azzal, hogy milyen stílusban ad hangot eme véleményének, meg csak saját magát minősíti.

7. Kétlem, hogy a nővérek semmi mást nem csináltak, csak "a szobájukban nevetgéltek, kávéztak vagy újságot olvastak". Való igaz, hogy kevés idejük jut egy betegre, mert iszonyú kevesen vannak és iszonyú sok a munkájuk, éppen ezért nagy áldás nekik (és nekünk is), ha a betegápolásba besegítenek a hozzátartozók is egy-egy látogatás alkalmával. Ezen nem kell fennakadni! Amíg nem lesz több pénz, addig nem lesz javulás sem."

Rendkívül releváns hozzászólás, minden pontjával egyetértek/tapasztalom.

krj 2011.08.26. 09:28:26

@szabidoki: ha végigolvastad volna, amit írtam: nem azt állítottam, hogy általános kórházi feladat, hanem azt, hogy ha már felveszik, legalább a minimum-ellátást biztosítsák neki, amit egy ember megérdemel.

az idősek ellátása össztársadalmi szinten megoldatlan feladat. kérdés, hogy ezt egészségügyi, önkormányzati, nyugdíj- vagy egyéb pénzből kívánják megoldani, vagy marad minden a családra a fentebb részletezett dilemmákkal és terhekkel. mindegy, mindegyik helyre elég sokat fizetünk, megoldás meg a holdban.

az elmúlt néhány év tapasztalata az, hogy a nyilvánossághoz fordulni (via internet) sokkal célravezetőbb, mint az országgyűlési képviselőhöz. javasolnám akkor inkább a betegjogit, akitől minden orvos piszkosul fázik állítólag, de ezt Te valószínűleg jobban tudod, nincs tapasztalatom, hogy mennyire és milyen módon védik a betegek jogait, érdekeit.

SvenH. (törölt) 2011.08.26. 23:28:29

@szabidoki: "mindenki itt a neten szájkaratézik."
+++
"Mondjuk az is igaz, hogy az sem jellemző, hogy a rokon rendeli a "cétét, mer a szomszéd Mariskának is az mutatta ki az epelenciáját"."

itt lenne az ideje, hogy egy OEPes tisztviselo elkerje hivatalbol a nevet cimet, hiszen itt egyertelmuen korrupcio altali felesleges CT esete all fenn...

SvenH. (törölt) 2011.08.27. 01:22:06

@krj: "az idősek ellátása össztársadalmi szinten megoldatlan feladat. kérdés, hogy ezt egészségügyi, önkormányzati, nyugdíj- vagy egyéb pénzből kívánják megoldani, "

egyenesagi leszarmazott penzebol kene megoldani, ami legtobbszor egyebkent a leszarmazott altal elvart vagyon
es ezt minel gordulekenyebbe kellene tenni, egy széljegyet elvegre nem nagy -ügy ravagni a delikvens ingatlanjara vagy a leszarmazottjanak az ingatlanjara

2011.08.27. 10:03:17

@szabidoki: "Persze odáig senki nem jut el, hogy írjon egy levelet az országgyűlési képviselőjének, hogy csináljon már valamit, mindenki itt a neten szájkaratézik."

Igazad van, én sem írtam, de te sem. A neten pedig együtt szájkaratézunk. Te is.
A finanszírozással kapcsolatban igazad van. Sajnos.

a végzet aszonygya 2011.08.29. 09:21:22

@ccke:
Engem nem igazán érdekel, hogy a SBO-t
Miért vonják össze egy sima belgyógy rendeléssel.
Engem az érdekel, hogy egy súlyos állapotú beteget miért jegelnek órákig a sürgősségin, mikor annak már lehet, hogy régen a sebészeten, a kardiológián stb. lenne a helye.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása