Leszíjazták kezét-lábát és állítólag kiabáltak is a kisfiammal

2011.05.19. 06:00

Kedves Praxis,


Tanácsotokat szeretném kérni.


3,5 éves fiam ma (vasárnap) elesett, beütötte a szája fölött az asztal sarkába, egyből csupa vér lett minden. Jó mély seb, széthasadt a bőre jó mélyen, úgy döntöttem, ezt szakemberre kell bízni. A Madarászba mentünk, volt itt pár kérdőjeles dolog számomra.

 


1, Rohantunk, hogy hamar orvoshoz kerüljön. Azt tudom, hogy ilyenkor gyorsan lépni kell, nehogy elfertőződjön, itthon ugyan kapott rá Betadint, de azért mégis. Az ügyeleten mégis kb. fél órát kellett várni, hogy sorra kerüljön. Tisztában vagyok vele, hogy az összes többi gyerek sürgős ügyben jött, az összesen két orvos erőforrásai végesek, szóval ezt nem a kórháznak címzem, hanem az egészségügynek, hogy valahogy nem így kéne szerintem -de elsősorban nem ezért írtam.


2, A fiatal doktornő aki megvizsgálta, nagyon kedves volt, ezután áthívott egy idősebb orvost a másik vizsgálóból, aki puszta kézzel, kézmosás, kesztyű, minden nélkül kezdte nyitogatni-nyomogatni a sebet. Ugyan nem láttam, hogy a másik vizsgálóban mit csinált, de feltételezem, hogy ott is vizsgálni volt valaki mást. Ez így rendben van?


3, Azt szerettem volna, hogy összeragasszák a sebet, de azt mondták, azon a helyen az nem jó, meggyőztek, hogy varrni kell. Elfogadtam, ők a szakemberek. De ahhoz be kell vinni a műtőbe (1 db öltésről volt szó). Mehetek én is vele? Nem, mert az steril. Nem vitatkoztam, bár tisztában vagyok vele, hogy a sürgősségin rendelő orvos (aki bement a műtőbe a fiammal) szintén nem steril, és maga a gyerek sem az cipőben, játszóruhában. Meddig fog tartani? 1 perc.


Várjunk a folyosón. Egyszercsak kijött a doktornő a rendelőből, én ismét bepróbálkoztam diszkréten, hogy nagyon szeretnék ottlenni a gyerekkel, ez fontos lenne neki, még pici, és nem mennék oda hozzá, csak az ajtóban, ha lehetne. Felvennék cipőzacsit, meg köpenyt, meg maszkot, mindent ami pl. a születésénél is rajtam volt. Azt mondta, nem tehetnek kivételt.


Nagyon félt már eleve az orvostól a kisfiam, én nem szerettem volna cserben hagyni, számított rám. Amit utólag megtudtam, hogy leszíjazták kezét-lábát, az arcába tolták a reflektort, és megvarrták. Állítólag kiabáltak is vele, de ez nem biztos hogy tényleg így volt, ebben lehet hogy túloz a gyerek. Kb. fél órát volt bent, én eléggé ideges voltam, mert féltem tőle, hogy elkezd félelmében nagyon sírni, és benyugtatózzák vagy valami, és az 1 perchez képest, ami tudom hogy túlzás volt, de azért nagyon sok..


Szóval az lenne a kérdésem, hogy egy ilyen nem steril kisműtétnél nincs jogom a gyerekem mellett maradni? A gyereknek nincs joga ahhoz, hogy ne az idegen és számára félelmetes orvosok leszíjazását kelljen végigélnie, hanem legyen ott vele valaki, aki fontos számára, és megnyugtatja? Az orvosoknak nem lenne jobb, ha van ott valaki, aki megnyugtatja a kicsit? Nekem nincs jogom pontosan tudni, hogy mit tesznek ott vele? Ha más nem, egy üvegezett fal már sokat segített volna, vagy egy kamera+TV.


El tudom képzelni, hogy van rengeteg idegbeteg szülő, akik miatt így alakult, hogy jobb ha nem balhéznak ott munka közben. Azt is tudom, hogy ha valami probléma lép fel, jobb ha nem látja ott a felnőtt, utólag könnyebb úgy tisztázni a helyzetet. De én még az autómat sem adom be egy szervizbe úgy, ha nem lehetek ott mellette! Itt a rendszer egy kicsit kihasználja a kiszolgáltatottságomat, mert aggódom a gyerekemért, nem szoktam ilyen szituációba kerülni, inkább rábólintok olyasmire, amire normál körülmények között nemet mondhatnék. Azt is kihasználja a rendszer, hogy kész helyzet elé vagyok állítva, nem tudom vasárnap máshova vinni a gyereket, ez AZ ügyelet.


Ha el tudnátok magyarázni ennek a jogi hátterét, esetleg máskor már felkészültebben védhetném a gyerekem és a saját érdekeimet.


Gábor
 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.05.19. 07:04:24

Ami nekem most reggel így álmosan átjött: félórát kellett várnia a gyerekkel!!!!!!!!Kedves Gábor, nem olvasol Praxist?? Akkor nem lenne problémád a félóra. Remélem a kicsi jól van:)

Ugyandehogy (törölt) 2011.05.19. 07:09:55

de, van jogod benn lenni. legközelebb már tudni fogod.

más kérdés?

El Visco Stello (törölt) 2011.05.19. 07:17:16

Semmi, de semmi rendelleneset nem látok a történetben, sőt...
A fél óra várakozás igen gyorsnak számít a világ minden táján.
A gyermek rögzítése a műtőasztalon, széken szintén szükséges rossz. A gyerekek nem egyformák, a néhány módszernek alkalmasnak kell lenni valamennyi gyermek kezelésére.
Ebben az esetben nem lehet a teljes sterilitást biztosítani, de törekedni kell rá.
A kamera-monitor: ...hát ez necces. Történtek erre kisérletek, sőt néhány területen alkalmazzák is. Ebben az esetben az a hátránya(történt már ilyen) hogy a szülő a gyermek védelmében feltépi az ajtót és megzavarja a kezelést.

Mivel egy öltésről volt szó, valószínű, hogy csak felületi érzéstelenítést alkalmaztak, hogy elkerüljék az indokoltnál több szúrást. Ez bizony fájdalmas lehetett.
Egyébként a rémület érthető és van egy rossz hírem: nem az utolsó ilyen eset volt.

serfecs (törölt) 2011.05.19. 07:29:34

Valószínűleg azért tartott félórán át a műtét, mert az orvos is bemosakodott és a kisfiadat is valószínűleg levetkőztették. Az, hogy a műtő előterében még senki nem volt steril, nem jelenti azt, hogy a műtőbe is úgy mennek be.
Műtét közben a leszíjazás egy teljesen szokványos dolog, és amikor pár hónap múlva a seb helyén csak egy halvány vonal látszik majd, annak is örülni fogsz, hogy "reflektor" alatt varrták és nem sötétben.
Soha nem lehet bent szülő a műtétnél Magyarországon. Talán van olyan magánklinika, ahol gyerekeket az előkészítőben elaltatnak és mivel az még nem steril, ott lehet a szülő az altatáskor, de ez azért elég rizikós, altatás után még pakolgatni a gyereket, eközben le kell venni a monitorról is, szerintem egy szülőnek sem fontosabb az a fél percnyi "nyugalom", mint a gyereke egészsége.
Ha a gyerek sír, benyugtatózzák, ez egy teljesen reális lehetőség, én nem is szívesen tenném be úgy műtőbe a lábamat, hogy nincs bennem nyugtató. De miért sírt volna, gondolom, elérzéstelenítették és biztos volt vele aneszteziológus (vagy legalább szakasszisztens), akinek ott és akkor csak az volt a dolga (szerencsére), hogy őt vigasztalja, nyugtatgassa.
Műtőben mindig leszíjaznak. Ez szabály.
Félóra várakozás ügyeleti időben egyáltalán nem sok.
Madarász egy nagyon-nagyon jó hely, jó kezekben voltatok.
(Most megint ledöbbentem az aláíráson; biztos voltam benne, hogy egy anyuka írt.)

El Visco Stello (törölt) 2011.05.19. 07:30:09

Elfelejtettem a kézmosást. Ma számtalan olyan szer van, amivel ha bekeni az orvos a kezét, felér egy komoly súrolással és egyáltalán nem látványos. Biztos vagyok benne, hogy alkalmaz valamilyen módszert a doki.

Ugyandehogy (törölt) 2011.05.19. 07:47:28

@panni75: Tapasztalataim alapján kizártnak tartom, hogy EGY darab öltéshez teljes műtős bemosakodást meg nyugtatót alkalmaznak.
Elmondom: a kölykeimnek állandóan felrepedt valamijük, varrni kellett, sosem volt műtő. egyiknek begyulladt a körömágya, fel kellett vágni, nem volt műtő.
és minden alkalommal ott lehettem, bár volt, hogy mondták, menjek ki, de én nem hagyom ott a kölkömet, egyedül, ebek harmincadjára:) azt mondták, nem mosnak fel, ha elájulok, mondtam, nem érdekel, a gyerekemnek szüksége van rám.
és hát mitadisten, nem könnyebb volt nekik, hogy fogtam a fejét meg a kezét, és megnyugodott és nem rángatta?

Inkább arra következtetek, hogy igyekeznek kizárni a szülőket a többségi tapasztalat alapján, és bekamuzták a műtőt.

El Visco Stello (törölt) 2011.05.19. 07:54:05

@Babette_: Igen, ezt általában kajakra csinálják, mert mire eluralkodna a pánik, már kész is vannak. És ez így a jó. Rengeteg ilyen tapasztalatom volt a négy fiúval. Komplett bűnszövetkezet volt. Állandóan ütöttkopottak voltak, mint a honvédkulacs.

serfecs (törölt) 2011.05.19. 07:55:13

@Babette_: szakrendelőkben mindenhol van kisműtő, ami nem teljesen steril és a kisebb sérüléseket ott tudják ellátni, nagyobbal pedig tovább irányítanak kórházba. De egy kórházban bizony előfordulhat, hogy csak steril műtő van, vagy ha esetleg van is kisműtő, lehet, hogy ott az előző delikvenst varrják, ami sokáig tart, mert az ő sérülése nagyobb volt.
Abban pedig szerintem egyetértünk, hogy nagyműtőbe betegen és személyzeten kívül más ne lépjen be.

serfecs (törölt) 2011.05.19. 08:00:51

@Babette_: emlékszem egyébként, amikor 13 évesen átmentem egy becsukott üvegajtón és a madarászban kötöttem ki. Nagyon sok vágás volt rajtam, megszámolni se bírtuk (a doki megkérdezte, volt-e rajtam egyáltalán ruha a balesetkor, mert még a hónaljamat is szétvágtam), köztük elég sok mély volt. Mivel egyiket sem kellett varrni, ott, az ambulancián látták el a sebeimet. Jó sokáig tartott és fel sem merült, hogy anyukámnak ki kéne mennie, végig ott maradt velem, pedig már nagy voltam.
Amikor kézilabda meccsen hosszában végigrepedt az egyik ujjam, szintén ott kötöttünk ki. Apukám a vizsgálat és gipszelés alatt végig ott volt, senki nem küldte ki.
Viszont amikor a mandulaműtétem után bevéreztem (szintén a Madarászban), még a kórteremből is kizavarták őket. Vajon kiszúrásból?

Ugyandehogy (törölt) 2011.05.19. 08:02:08

@panni75: egyet.
kisműtő általában a szomszéd szoba:)

@El Visco Stello: Nekem csak a fele, de az egész baleseti ambulancia ismert bennünket....

Ugyandehogy (törölt) 2011.05.19. 08:04:44

@panni75: "pedig már nagy voltam"

én már nagy vagyok, de arra jöttem rá mostanában (hogy sokat járok orvoshoz), hogy persze, egyedül is megcsinálja az ember, de olyan jó és megnyugtató, ha nincs egyedül (a bajban). még ha csak ott is kell ülnie a váróban veled.

serfecs (törölt) 2011.05.19. 08:08:42

@Babette_: ne is mondd, most márciusban úgy műtöttek, hogy látogatási tilalom volt. Délután 3-kor oldották fel a tilalmat, az őrzőben 5-től volt látogatás. Én úgy örültem, hogy bejöhet a férjem, elfeledtem minden búmat-bánatomat :-))

thbogyó 2011.05.19. 09:16:32

A fél óra várakozás tényleg nem sok. Mi anno 1 órát vártunk a Heim Pál sebészeti ügyeletén az akkor 2 éves kislányommal, akinek akinek az orra és a felső ajka közötti terület szakadt fel, de tudtam, hogy vannak nála jóval sürgősebb esetek is. A műtőbe minket sem engedtek be, de igazuk volt. Mert egy ilyen helyzetben a szülő az SZÜLŐ - így csupa nagybetűvel (és nem számít, hogy esetleg eü-s végzettsége van), azaz aggódik, fél, ideges, s ez nem csak az orvosoknak rossz, hanem a gyereknek is. Ugyanis a gyerkőknek van egy olyan szokásuk, hogy képesek átvenni a szülők érzelmeit, így Ők is még inkább idegesek lesznek, s még jobban félnek, mert tudják, hogy apa/anya is fél... Szóval én utólag örülök neki, hogy nem engedtek be a gyerek mellé a kisműtőbe.
A Madarászról amúgy mi is csak jó tapasztalatokkal rendelkezünk.

thbogyó 2011.05.19. 09:18:51

@thbogyó: Ja és még csak annyit, hogy a lányomat is leszíjazták, tehát amint már fentebb írták mások is, ez normális a műtőben.

Tower13 2011.05.19. 09:42:10

@Babette_:
Igen. jól mondod. FElrepedt a szemöldököm. 7 öltés. Ügyelet. Simán vacakolás nélkül, (kézmosás se volt, bár gondolom nem a seggében turkált előtte) lefertőtlenítette, majd vart. Nem jó élmény, de nem kaptap fájdalomcsillapítót, igaz nem is kértem. Nem szíjjaztak le. Most halvány vonal van csak a helyén. Nekem majd egy órát kellett várni, én csak annyit kérdeztem meg, tegyek e addig vizes gézt rá, vagy valami. Mondták, nem, csak simán szárazat, hogy ne szálljon bele semmi. Engem sose szíjjaztak még le, pedig párszor műtöttek már, igaz csak mandula, vagy sebkapcsolás, varrás volt. Elsőre lehet, nem ártott volna, igaz ha megpróbálták volna, nagyon ellenálltam volna. Igaz, ha elmondják mi történik, kevésbé voltam nyugtalan. Viszont, ha lehet kerülöm az orvost, csak sajna nem lehet..

Nem a szülő nem lehet benn. Sem az ajtóban sem máshol, A tv+kamera mehetne, csak a szülő ne tudja hogy ahonnan nézi, hogy jut el a műtőhöz. :D

Leroi 2011.05.19. 10:01:48

Ami a fennen hangoztatott "jogaidat" illeti:

KÖTELESSÉGED a gyerekedet megfelelő orvosi elklátsában részesíttetni, megtetted, OK.
KÖTELESSÉGED betartani annak az egészégügyi intézménynek a működési rendjét betartani, amely a hozzátartozódat ellátja.
KÖTELESSÉGED az aszepszis és antiszepszis szabályait betartani, amelyet a hygiéniás működési rend előír.

Ennyit a "jogaidról".

Az orvos szakszerűen járt el,
Nem a sebet nyomogatta, hanem a KÖRNYÉKÉT, ha jól megfigyelte a kedves aggódó mama, az a seb eleve fertőzöttnek számít, tehát a környékének a mgvizsgálása, megtapintása nem ellenjavallt, az a vizsgálat része.
Azonkívül az izgő-mozgó gyereket le KELL rőgzíteni, mert az orvos kezében van az illető sebnek, az illető páciensnek a sorsa mihelyst a műtőasztalra kerül. Műtőben lámpa, reflektor alatt dolgoznak, metszenek, varrnak, ebben mi a kifogásolnivaló?... Az, hogy fél az orvostól, nem követelőzési indok, mindenki, minden korosztály fél, ódzkodik egy orvosi beavatkozástól, ez nem újkeletű dolog.

Fogalmam sincs, hogy egy laikus miért ártja bele magát orvosszakmai protokollok által elrendelt sebészeti eljárásokba, amikhez abszolút nem ért, ezt követően pedig a nemlétező "jogait" akarja érvényesíteni.

Ugyandehogy (törölt) 2011.05.19. 10:08:19

@thbogyó: az hogy bevett gyakorlat nem jelenti, hogy normális.

Ugyandehogy (törölt) 2011.05.19. 10:09:55

@Tower13: jut eszembe, egyszer varrták a kezemet a 2000-es években, és nem szíjaztak le, a szomszéd szobában csinálták, anyukám nem volt ott:DDDD

ó, és igen, ugyanazt a kezem és ugyanott, ahol idén elégettem:D

Állítsuk meg a ......... 2011.05.19. 10:16:08

Felénk sebellátónak hívják ezt a helyiséget.
Nálunk egy helyen, a traumatológián látják el a felnőtt és gyermek sérülteket is:(
Egy orvos sem nyúlt a sebhez GUMIKESZTYŰ NÉLKÜL, amikor a gyermeket VARRTÁK A VETKŐZŐBE BE IS ENGEDTEK, AHONNÉT FIGYELHETTEM A FOLYAMATOT.

Nem volt leközötés sem, csak egy kis nyafogás, de az orvosnak az is a dolga, hogy nyugtassa a gyermeket.

Állítsuk meg a ......... 2011.05.19. 10:17:20

Mármint a fellépésével nyugtassa, nem gyógyszerrel.

serfecs (törölt) 2011.05.19. 10:42:47

@Leroi: papa. A papa aggódott, nem a mama.

cenzorilla 2011.05.19. 10:47:52

Ne kiabáljál légy szíves!
A tegnapi nap bebizonyította, hogy a beteg jogait, de az orvos kötelezettségeit és lehetőségeit többen többféle módon tudjátok-értelmezitek.

Ezért azt az apát aki először viszi szabászatra a gyerekét nem kell túlkiabálni. :O)

IrishOak 2011.05.19. 10:50:16

Szép Csütörtököt:-D

Kedves apuka. A jogi háttérről -főleg, hogy nem ismerem az említett kórház rendjét- nem témáznék.
Ha azt mondják nem lehet bemenni, akkor nem lehet.

Egyéb tudnivalók (szülői szemmel)a jövőre nézve:
A gyerekeknél a fejseb borzalmasan vérzik.
Gyorsan lássa orvos, és majd eldönti, hogy ragasztják, vagy varrják, vagy nem is kell semmit tenni vele.
Mindegy milyen kézzel nyúl a doki a gyerekhez -úgyis alaposan kifertőtlenítik, és kap egy tetanuszt is, ha nagyon mély a seb.
A legtöbbször a szülő csak azt"képzeli"!hogy jobb, ha ő fogja le a gyereket a beavatkozás során.
Az orvos, és nővérek nem fognak nagyobb kellemetlenséget okozni a gyereknek mint amit a baleset okozta seb ellátása igényel. Aztán lehet szorongatni hazáig, meg még egy napig.

Nekem lányaim vannak, azok is égedelem rosszak.A nagyobbal voltunk már szétrepedt fejjel katonai kórház ambulanciáján. Elsőre bementem ... következő évben hiába is hívtak volna.
a kb 20 perc elég "remegősen"telt.
A kisebb csak múlt héten esett arca egyet az aszfalton... már elmúlt:-)

Van ilyen. Az eset mindennapi, sőt 'tucatmindennapi. Majd elmúlik ez az önveszélyes időszak:-D
Azért az ellátás nagyon patentül sikerült- ahogy olvasom! Jobbulást az elevenkének:-)

ccke 2011.05.19. 11:22:23

Sterilitás: a vizsgálatkor használt gumikesztyű elsősorban az orvost védi, ő kap el könnyebben valamit a nyitott sebből. A sérültet nem igazán tudja megfertőzni, hiszen előtte nyilván kezet mos(nem sebészi bemosakodás, de azért alapos), ha nem vesz kesztyűt, akkor magát veszélyezteti.

Műtő:Ilyen kis, és amúgy is fertőzött sebet nem rendes műtőben látnak el. Többen, többféle eljárást írtatok, mindig a hely adottságai, az orvos és ha van, akkor főleg a műtősnő határozza meg, hogy "mennyire" kell sterilen dolgozni. Persze a gyerek és a szülő viselkedése is befolyásolja, hogy beengedik-e vagy sem.

2011.05.19. 11:46:20

@ccke: Épp akartam mondani, hogy a gumikesztyű mire van. Amúgy semmi baj nincs ezzel a lekötözéssel, a gyerek érdekében történt. A félelmét pedig meg lehet érteni, a fájdalomtól minden normális ember fél. Viszont azt kell mondjam, a történet elég jó kicsengésű és nem értem, mit kéne ezen változtatni.

Borcsika 2011.05.19. 12:10:52

Mi itt a probléma? Összességében egy óra alatt végeztek, gyerkőcöt ellátták, ennyi. A leszíjazást értem, ne hadonásszon. A kiabálást nem hiszem el...
Engem sem engedtek be a műtőbe a 2 éves gyerekem mellé, de ettől még nem érezte úgy, hogy cserben hagytam. Egy 3,5 éves gyereknek el lehet magyarázni, hogy apa nem mehet be, de itt várlak kint, amikor végeztél, a doktor néni/bácsi pedig nem bántani akar, hanem meggyógyít.
Erre szokta tanult barátom mondani, fél nyugtató a gyereknek, egy egész a szülőnek...

Ugyandehogy (törölt) 2011.05.19. 14:07:18

@ReignOfdark: egyébként a gyermeki észlelésekről már beszéltünk.

és én magamról tudom, mennyire más, sok mindenre emlékszem.
volt egy utca, amin gyalog mentem mindig a nagymamámmal, rettenetes hosszú volt, csak úgy bírtam ki, hogy folyton leültem, és mivel teli volt szilvafával, minden fáról kértem szilvát.
felnőttként egyszer elmentem arra, hogy tényleg olyan hosszú-e.
nos, kb 500 méter.

a mandulaműtétemre 5 éves koromból úgy emlékszem, hogy egy székbe leszíjazták kezem lábam, fejem, mint a villamosszékben, és az orvos egy félméteres fényes eszközzel jött felém.
kb annyi valóságtartalma lehet ennek az emléknek, mint az 500 méteres rettentő hosszú útnak.

és ez bizonyára minden gyereknél így van.

belekotyogok 2011.05.19. 14:15:13

Egy felszakadt varrat miatt én is kaptam közelítő öltést a sebész rendelőjében. váratlan helyzet volt, így különösebb előkészület nélkül történt a dolog. érzéstelenítés és teljeskörű fertőtlenítés nélkül. Jelentem, hogy nem fertőződtem el.
Szerintem tök jó időt futottatok. Tapasztalat, hogy a 3,5 éves gyerekek sokszor nem kifejezetten azt mondják, ami történt, nem rosszból. Szóval nem biztos, hogy kiabáltak vele.

2011.05.19. 14:38:15

@Babette_: Emlékezni sokféleképp lehet... 7 éves voltam a mandulaműtétemen, utolsónak vittek be a jó hangulatú gyerekekkel teli hatágyas kórteremből a műtőbe, több órás késéssel, már mindenki aludt, mikor én Transformerst olvasgattam. Betoltak, csomó zöldbe bújt orvos, erre nagyon emlészem: "- Te még nem alszol? - Nem tudom, hogyan aludjak el! - Mesélek neked esti mesét!" És tolták be az altatót, szalagvágás. Édesanyám előző nap 8 előtt tett le, másnap du. 4 után jött vissza, és ezt is túléltem. A gyermeki észlelés sem csak rossz lehet.

Farkasokkal táncoló 2011.05.19. 15:32:58

Szörnyű érzés látni, hallani, hogy az ember gyereke szenved, és mi nem tehetünk érte semmit, mert mások döntenek helyettem, de az a helyzet, hogy minden gyerek életében vannak rossz napok, nem tudjuk ez ellen megvédeni őket.

Lehet, hogy szörnyen hangzik a véleményem, de szerintem egy-két könnyebb balesetre szükségük is van a gyerekeknek, hogy megtanulják mi is a fájdalom, mert ettől óvatosabbak lesznek (előbb utóbb).

Biztosan nem vagyok szakember, de a száj tényleg olyan hamar elfertőződik? Hiszen ott a nyál, amiben baktériumölő enzim van... a nyál természetes fertőtlenítő.

Amúgy szerintem a kezelés rendben volt.

Irkutszk 2011.05.19. 17:16:24

@Farkasokkal táncoló: A száj alapból tele van bacilusokkal, mint ahogy a bőr is. Minden esetben, amikor a gyerek játék közben a szájába veszi a kezét, ezek cserélődnek, illetve ahol előtte járt a keze, azt beviszi a szájába. Mindez teljesen normális. A figyelem középpontjába akkor kell kerüljenek ezek a bacillus (meg gomba-, vírus-, akármi) flóra, amikor vagy immunszuppresszált a beteg (épp valamilyen fertőzés ellen küzd a szervezete, vagy HIV+, vagy transzplantált), vagy nyílt sérülése van, amely tárt kaput jelentenek ezen kinti élőlények számára a vér, azaz az egész szervezet irányába. Harmadik, külön esetként említeném az égett sebet, amikor az elhalt sejtek táptalajt jelentenek ezen élőlények számára (finom, félig emésztett étkezőasztal a számukra).

Irkutszk 2011.05.19. 17:17:12

"A figyelem középpontjába akkor kell kerüljenek" természetesen egyes számban, elnézést.

Red Treff 2011.05.19. 19:20:43

Szerintem ez a gumikesztyűs dolog nem stimmel, ugyanis műtétnél sem az orvost védi a steril gumikesztyű.

Duygu 2011.05.19. 19:51:02

@Red Treff: Azért nem vesz fel senki steril gumikesztyűt, hogy egy sebet megnézzen. Az a seb egyébként sem steril. Meg gondolom nem tapicskolt a csupasz ujjával a véres sebben.

Duygu 2011.05.19. 19:52:37

@Red Treff: Ráadásul képzelj el egy baleseti szituációt. Szerinted a mentők kezén steril gumikesztyű van? Nem. Mert a cél a dolgozók védelme. A műtő az más terület, a műtőben steril gumikesztyűt viselnek.

Ugyandehogy (törölt) 2011.05.19. 20:05:06

@ReignOfdark: ha mindenki aludt, akkor ki kérdezte, miért nem alszol?

:)

adamantium 2011.05.19. 20:14:12

@Duygu: még amikor kezdő voltam, volt egy kollégám aki nyugdíjas volt, csak bedolgozott még egy kis pénz reményében. ő mesélte, hogy annakidején amikor egyetemista volt, nőgyógyászat gyakon, kesztyű nélkül vizsgálták a betegeket, csak kezet mostak közben (persze nem betadinos szappannal :D). és ez ugye már a II világháború után volt, nem a középkorban

Red Treff 2011.05.19. 20:19:28

@Duygu:
Láttam mentősöket, baleseti szituációban, kesztyű volt rajtuk.
Motorbaleset volt, éppen élesztéskor értem oda, sajnos a fiatalember elhunyt.

Számomra meglepő, hogy sokszor laborosokon sem látok kesztyűt.

Duygu 2011.05.19. 20:28:47

@Red Treff: Gumikesztyűt láttál a mentőkön, de nem sterilet. Mert mondom, a cél a dolgozók védelme, nem a betegé. Egyébként a helyszínen a betegnek annyi védelem jut csak, hogy minden egyes sérült vizsgálata után tiszta (nem steril) gumikesztyűt kell húzni, hogy ne szennyezd a másik sérült vérével a következő sérültet. Sok értelme nem is lenne a steril gumikesztyűnek a helyszínen.
Hű, de hogy is kanyarodtam a helyszínre a kórházból? :)

Duygu 2011.05.19. 20:29:31

@adamantium: És itt jön a jó öreg Semmelweis... :-D

Red Treff 2011.05.19. 20:32:24

@Duygu:
Azért majd ennek utánanézek, mert a gumikesztyűnek, akár steril akár nem, védelmet kell nyújtania mindkét fél számára.

2011.05.19. 20:41:55

@Babette_: A műtőben a sebész. :-)

2011.05.19. 20:44:22

@Red Treff: Laborosokon mikor nem látsz? (Csak úgy mondom, hogy az is a személyzetet védi.)

Duygu 2011.05.19. 20:46:52

@Red Treff: Egy nem steril gumikesztyű milyen védelmet nyújt a betegnek? Gondolom a kórházban az orvos nem pörköltszaftos, netán fekáliával szennyezett kézzel nyúlt a beteghez, minden valószínűség szerint megmosta a kezét. A nem steril gumikesztyűn ugyanúgy hemzsegnek a bacik, mint egy megmosott kézen. Ha nem így lenne, akkor nem lenne szükség steril gumikesztyűre.

Red Treff 2011.05.19. 20:49:21

@Duygu:
Olyan védelemre gondoltam, hogy az orvos minden vizsgálat után lecseréli a kesztyűt és így nem hord át semmilyen kórokozót rám a másik betegről.

bakela 2011.05.19. 21:17:00

Holnapra kérünk szépen ismét egy pucér gimnazista lányok posztot!

Duygu 2011.05.19. 21:18:19

@Red Treff: Vagy kezet mos minden beteg után. :)

Red Treff 2011.05.19. 21:55:08

@Duygu:
Azt én nem látom:)
Egy gázgangrénás beteg után elég kezet mosni?

adamantium 2011.05.19. 22:08:54

@Red Treff: a gázgangrénás beteg után nem is kell kezet mosni, elég hagyni, hogy megszáradjon a kezed, az egy anaerob baktérium, magától is megdöglik a levegőn.
egyébként a ma használatban levő sebészeti bemosakodók (izopropil alkohol különböző kombinációi) gyorsan ölnek és gyakorlatilag mindent.
itt a fő ok az aggodalomra a hepatitis C

Duygu 2011.05.19. 22:16:07

@Red Treff: Lásd Semmelweis bácsi és a kézfertőtlenítés esete.

Bár ezen a ponton már eléggé elméleti szintre jutottunk. Nem hiszem, hogy sok doki tapogatna csupasz kézzel gangrénás lábakat.

szuvenir 2011.05.21. 06:00:51

Én egy külföldön dolgozó magyar orvos vagyok. Csak nehány hozzáfűzni valóm van. Az egyszerű sebeket a sürgősségin abban a helységben összevarrom, ahol a gyereket megvizsgálom. Ezek a sebek NEM sterilek, tehát sem steril műtő sem pedig steril kesztyű nem kell hozzá. Hangsúlyozom, kesztyű kell, de nem steril, persze ha lehet, az ember sterilet vesz fel sebvarráshoz. A gyereket soha nem kötözzük le és a szülő végig bent lehet. Mindenki kap fájdalomcsillapítót, érzéstelenítőt, és amennyiben a gyerek túl kicsi, nehány percre elbódítjuk. Mindezt persze azután, hogy a szülőnek részletesen elmagyarázom a beavatkozást, annak szükségességét, rizikóit és alternativáit, és miután a szülő aláírja a beleegyező nyilatkozatot és a nővér leellenőrzi, hogy a szülő érti miről van szó. Ehhez pedig nem kell 2-3 percnél több. És a végen senki nem ír a praxis blogba, és senki nem magyarázza miért kell a szülőt eltávolítani és a gyerkőcöt lekötözni.

Dr.laikus PhD 2011.05.21. 07:10:02

@szuvenir:

Igazán köszönöm, hogy ezt megírtad.

Ennek így kell lennie. Jobb helyen itt is így működik.

Azt azért nem értem, hogy külföldön dolgozó kollégáid miért védik még onnan is a mundér becsületét, ahelyett, hogy a jó módszereket küldenék haza.
Szervezettséget, az orvos védelmét, a beteggel és a hozzátartozóval való kommunikáció standardjait. elmondva, hogy ez nem bratyizás, nem kell közel kerülni a beteghez, pár előre megtanult mondat, zárt kérdés ami megakadályozza a mesét, a lényegre kell szorítkozzon a beteg is. Gyereknél a megértést a félelemtől, a megnyugtatást...
Kevesebb időt vesz igénybe, mint egy feldűlt szülő, vagy gyerek megnyugtatása és az orvost sem kavarja fel. Az 50. után meg nem ég ki.

Köszönöm még egyszer, hogy írtál.

kutykuruty 2011.05.21. 16:27:52

@Babette_:

Én kislányomnak is felrepedt a szája még sok-sok évvel ezelőtt. Először nagyon megijedtem, mert csak annyit láttam, hogy ömlik a vér az arcából.
Aztán a lemosás után láttam, hogy mi történt. Kis hezitálás után úgy döntöttem, hogy ez nem olyan nagy seb és otthon lerendeztük az egészet.
Ma - csak az látja, aki tudja mit kell keresni, viszont ha varrták volna, akkor szerintem lenne nyoma. Persze szerencsénk is volt, hogy nem fertőzödött el, de akkor léptem volna.
Döntésemben az is szerepet játszott, hogy leánykám a dokiknál mindig úgy viselkedett tűt látva (még a jól ismert orvosnénijével is), mint akit ölnek.

Én egyébként a szálkákat sem szoktam mindig kioperálni magunkból (volt, hogy tengeri sün tüskéjét is békében hagytam). Edddig mindig megoldotta a szervezet a kilökődést.

Kisfiamnak az álla repedt fel.Korábbi tapasztalataim alapján ezt is otthon gyógyítottuk meg. Szerintem nem
kell mnden kicsi sebet varrni.
Könnyelmű vagyok?
Lehet, de nagylányom 25, kisebbik lányom 17 kisfiam mEg 13 éves és eddig szerintem jól meg tudtam ítélni, mikor kell kórház. (pl. kisebbik lányom csillapíthatatlan hányásánál. A pillangó berakásához az egész kórházat összecsödítették, mert tényleg űgy viselkedett, mint akit éppen nyúznak. Én meg szégyenkeztem, mert tudtam, hogy nagyon nincs szinkronban a balhé az eljárással, dokik és nővérkék meg hihetetlenül türelmesen viselték.)

szuvenir 2011.05.22. 02:32:52

Még csak annyit, hogy amíg Magyarországon nem lesz a standard kórházi ellátás része a beteg megelégedettségének rendszeres "szondázása" és amíg ezek az adatok nem nyilvánosan (pl. online) hozzáférhetőek, addig mindenki azt mond és olyan színvonalú ellátást és magatartást nyújt amilyet csak akar. Ha persze ez nem így volna (évek óta nem jártam otthon), akkor ne vegyétek figyelembe a hozzászólásomat.

adamantium 2011.05.22. 11:04:21

@szuvenir: látszik, hogy nem jártál már rég magyarországon, évek óta ki vannak téve dobozok amibe beledobhatod a véleményedet, van betegelégedettségi kérdőív is jobb helyen.
mondjuk feltevődik a kérdés, hogy ha nincs pénz felszerelésre akkor csak szép szótól nem gyógyul a beteg, tehát pl. engem nem boldogít ha mindenki szépen beszél velem, de elpatkolok mert nincs gyógyszervagy valamilyen eszköz

SAM2 2011.05.22. 17:08:31

Jogod lett volna ott lenni,de manapság már nagyon sok mindent megengednek maguknak és sok a visszaélés.Egy ilyen kicsi gyerek mellett meg főként ott lett volna a helyed.Ezzel a többi normális orvost járatják le.

szuvenir 2011.05.22. 20:06:14

@adamantium: Azt, hogy a beteg és/vagy hozzátartozója milyennek értékeli az ellátást a legnagyobb mértékben a kommunikáció minősége és mennyisége határozza meg. A praxis blogban megjelenő történetek túlnyomó része a hiányos kommunikáció eredménye. Tanulmányok igazolják, hogy a betegek jelentős része még hiányos/nem megfelelő ellátás esetén is elégedett, ha megfelelő hangnemben és részletességgel tájékoztatják.

Örülök, hogy terjed a betegelégedettség vizsgálata. Kérdés: tegyük fel, hogy elektív műtétre van szükségem. Hol tudok hozzájutni ezekhez az adatokhoz, hogy a legmegfelelőbb kórházat kiválasszam? Köszi.

adamantium 2011.05.22. 21:33:31

@szuvenir: az elégedettségi lista a kórházon belüli minőségellenőrzéshez kell, nem publikus, de figyelembe vettük. ilyen adatok azért nem lehetnek publikusak mert ez egy állami biztosítós rendszer, tehát mindenki meg kell kapja a szeletet a tortából, amíg nem lesz magánbiztosítás, addig nem lehet különbséget tenni a kórházak közt. mert adott esetben A kórháznak rossz a híre, ha ezt hivatalosan is megtudják a betegek akkor elpártolnak onnan, de attól a kórház csődbe megy, ezt vagy az önkormányzat kompenzálja vagy a térség kórház nélkül marad. ez nem korrekt a betegek szempontjából, de erre van pénz

ORANGE6 2011.05.22. 23:52:01

A levelet én küldtem be a Praxisnak, és köszönöm, hogy megjelentettétek, egyúttal a sok hozzászólást is a kommentelőknek!
Igazán találó a fénykép :)

Biztos nem árulok el vele nagy titkot, hogy leginkább szuvenir véleményével értek egyet. Számomra első a gyerek, én az ő érdekeit nézem. Kicsit úgy tűnik, az orvosok nagy része munkadarabnak tekinti a gyereket, sőt a felnőttek úgy általában hajlamosak lekezelni, nem egyenrangúnak tekinteni a kicsiket. Tudom, hogy a legkevésbé problémás ez a megoldás, amit legtöbben itt dicsértetek, a szülő csak útban van, a gyerek az csak egy gyerek, örüljön hogy összerakják, ha már rosszalkodott. Én csak egy apuka vagyok, műszaki ember, több mint egy mázsás, kűzdősportos meg minden, biztos nem áll túl jól, de én a gyerek lelkével foglalkozom -talán mert még emlékszem rá, milyen volt kicsinek lenni.
Sokan kritizálnak azért is, hogy Waldorfba járatom a két bátyját, mások szerint meg teher alatt nő a pálma.

Az én kicsim még nem jár óvodába, sőt nem is volt még külön tőlünk, a családjától, igazán boldog kisgyerekkora van. Ebbe tenyerel bele az a módszer, amit fentebb sérelmeztem.

És még egy szempont: az ő kiszolgáltatottsága. Épp elég borzasztó esetet írnak le itt a blogban, amit egy kicsi fel sem tud fogni, mi történik körülötte, csak a szülője tudná képviselni az érdekeit egyes sintérek kezei közt. Ettől fosztják meg erőszakkal, ami úgy érzem, alapvető emberi joga lenne.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása