Magának nem lehet szívrohama

2011.04.15. 06:00

Sziasztok!


Elmesélnék én is egy sztorit, ha nem baj, ha úgy gondoljátok, tegyétek ki bátran, kíváncsi vagyok a véleményekre. 19 éves, első éves egyetemista lány vagyok és pánikbeteg. Az a helyzet, hogy korábban ezt nem tudtam, hirtelen, a semmiből alakult ki nálam a betegség. Akkor még a Csak egy kis pánik című filmet sem láttam (pedig alap), ezért rettenetesen megijedtem az első rohamnál.

 


Hirtelen nem kaptam levegőt, úgy éreztem megfulladok és el is ájulok. Zsibbadt mindenem, a mellkasom fájt, szorított, úgy éreztem itt a vég, nekem márpedig szívrohamom van. Valós halálfélelem uralkodott el rajtam, az egyetlen megoldásnak a mentők hívását láttam. Ami még ijesztőbbé tette a szitut, az az egyedüllétem volt, ugyanis albérletben lakom, nem volt velem senki. A fulladás egyre rosszabbá vált.

 

Elcsukló, fuldokló hangon mondtam be a telefonba a tüneteimet és már-már sírva könyörögtem, hogy jöjjenek, siessenek, mert én bizony meg fogok halni. A hang a vonal végén nem tudom, hogy férfi, vagy nő volt, megkérdezte az életkoromat és hogy mióta tart a dolog. Mondtam, hogy 19 vagyok és már jó negyed órája élet és halál között lebegek. A hang próbált nyugtatni és mondta, hogy ne vegyem gyorsan a levegőt, próbáljak megnyugodni. Mondtam, hogy nem megy, félek. Mondták, hogy küldenek egy kocsit, addig pihenjek le.

 

Ledőltem, majd felálltam, próbáltam megnyugodni, de nem nagyon akart összejönni. Közben édesanyámat is felhívtam és elmeséltem neki, mi a helyzet velem, nagyon megijedt és ő is nyugtatgatott, majd megígérte, hogy értem jön. Mindez nem kis dolog volt, mert 120 kilométerre lakik tőlem, de fogta magát, kocsiba szállt és elindult.

 

Eltelt fél óra, negyven perc, még mindig rosszul voltam, de már nem zsibbadt legalább a kezem. Azzal nyugtatgattam magamat, hogy mindjárt itt van a mentő, jön anyu, nem lesz baj. Egy óra is eltelt, de mentők sehol, kezdtem ismét rosszabbul lenni, a fulladás ismét felerősödött és a zsibbadás is visszatért. Anyu közben hívott, hogy már úton van, tartsak ki. Kérdezte, hogy volt-e már a mentő, mondtam, hogy sajnos nem.
 

Másfél óra után ismét telefonáltam, zokogtam, sírtam, úgy kérdeztem meg, mért nem jöttek. Ingerülten le lettem hurrogva, hogy van ezer fontosabb dolguk, mint egy hisztérikához kimenni, nincs nekem semmi bajom, csak pánikrohamom, ne hívogassam őket, nyugodjak le, jobb lesz. Leraktam a telefont és fulladtam tovább. Kérdeztem, hogy nem lehet-e szívroham, azt mondták, hogy egyszerűen képtelenség, "magának egyszerűen nem lehet szívrohama és kész".

 

Mire anyukám megérkezett, már alig volt erőm, úgy kimerített az egész, feküdtem az ágyon és alig éltem. Anyu teljesen kiakadt, amikor elmeséltem, hogy leráztak a mentősök. Fohgta a telefont és ő is tett egy kísérletet. Valószínűleg másik diszpécserel beszélhetett, de neki is megígérték, hogy kijönnek, viszont a különbség az volt, hogy most valóban jöttek is. Kb 30-35 perc után értek oda hozzánk.

 

Az orvosok (hárman jötek) nagyon rendesek voltak, elmondtam a panaszaimat, megvizsgáltak, megnézték a szívem, ekg-t néztek, majd mondták, hogy nem látnak semmit. Talán ekkor nyugodtam meg.Elmondták, hogy mennyire gyakori ez a betegség, mármint a pánikbetegség, hogy el kell mennem a háziorvoshoz, meg kell nézni, hogy tényleg nincs-e szervi bajom és utána biztos lehetek benne, hogy ez tényleg az, aminek ők gondolják. Egy nyugtatót adtak és elköszöntek.

 

Azóta megvizsgáltak A-Z-ig és szerencsére tényleg nincs más szervi bibi, szóval a diagnózis helyes volt. Választhattam, hogy gógyszeres kezelés (nyugtató hegyek), vagy pszichológushoz megyek, az utóbbit választottam. Azóta sajnos volt még néhány hasonló rohamom, de legalább tudtam, hogy mire számítsak. Remélem idővel teljesen elmúlik.

 

Azt viszont tényleg nem értem, hogy azon az ominózus napon a mentősök miért mondták, hogy küldik a kocsit, jönnek és megnéznek, aztán néma csend és semmi nem történt, én pedig kétségek között fuldokoltam. Persze 19 évesen nem valószínű, hogy bárkinek is szívrohama lenne, de ezt így telefonból meg lehet állapítani? Ha ott és akkor mégis nagy lett volna  a baj, akkor simán meghalhattam volna. Akkor hogy számoltak volna el a lelkiismeretükkel?

 

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.15. 07:31:28

@Dr.laikus PhD: Mint írtam a volt sógornőm azért nem dolgozott, mert pánikbetegnek mondta magát, de amikor szórakozni, vagy nyaralni kellett menni akkor semmi baja nem volt.

Nem én vagyok, hanem én 2011.04.15. 07:32:12

@Máгia:
Akár... :)
Én adnék neki csokit...
Meg kéne egy kis testmozgás... Mármint, olyan... ehem... :)
Hogy legyen sok-sok endorfin...

VaTi 2011.04.15. 07:32:17

@Dr.laikus PhD: bocsánat, ha félreérthető voltam. Csak minimum furcsának tartja az ember ha valakinek reggel fél 7-kor pánikrohama van a metrón munkába menet, de délután 5-kor a céges bulira menet meg nincs. És ez egy példa, többször csinált ilyesmit a kolléga. A betegség létezését nem vonom kétségbe! Érdekel tényleg, hogy mitől alakul ki.

Mágia 2011.04.15. 07:34:31

@El Visco Stello:

"Az írásban lényegi elemként szerepelt a magány, bezártság, távolság a szülőktől. Ezek fóbiák és kéz a kézben járnak a pánikbetegséggel."

Ne beszélj hülyeségeket, főként ne tanácsadói stílusban.

A pánikbetegségben éppen az a szar, hogy még véletlenül se az a magyarázat az okaira, amit első ránézésre gondolnál.

Jól írja Laikus fentebb, az önismerettel kapcsolatban, hogy nagyon durván magába kell néznie az érintettnek, hogy meg tudja találni és túl tudjon lépni azokon az okokon, amik miatt a betegsége kialakult.

A posztolónak sikeres gyógyulást kívánok, örülök, hogy a szembenézést választotta, a nyugtatóhegyek és a bűnbakkeresés helyett.

Nem én vagyok, hanem én 2011.04.15. 07:35:07

@Dr.laikus PhD:
Üdv, újra és még sokáig... :)
Amúgy, a hiszti szó tudod, hogy honnan ered?

Dr.laikus PhD 2011.04.15. 07:36:02

@batgirl:

? Te ismerted nem én.
Ilyenkor én azt mondanám, hogy a felelősség vállalás (mert a munkához az kell) nagyfokú kisebbségi érzés.
A szórakozás meg ugyi hájjal kenegetése a léleknek...

Berne nagyszerűen felment és elmagyaráz szülői programokat és az abból kialakuló játszmákat.
Nekem ez a könyv a mások elfogadásához (magaméhoz is) közelebb vitt.

El Visco Stello (törölt) 2011.04.15. 07:36:20

A pánik negatív dolog. Teljesen természetes, hogy kellemetlen dolgok közben hatalmasodik el. Amikor tele van a lélek jó érzésekkel, nem jön elő. Mi ebben a furcsa?

Dr.laikus PhD 2011.04.15. 07:38:34

@miklos.rabai:

Nem.
Mesélj!!! -óhajtás :-)-

Dr.laikus PhD 2011.04.15. 07:40:25

@El Visco Stello:

Hát nem.
Sokszor olyankor is, mert a szakemberek szerint ez lelkiismeret-furdalást okoz.

Bonyolult a mi lelkünk erdeje.. :DD

Mágia 2011.04.15. 07:41:33

@miklos.rabai:

A csokitól meghízik, az "olyan" testmozgáshoz meg az ép test mellé ép lélek is kell, ahhoz, hogy ne a tüneteket csillapítsa, átmenetileg, hanem preventív jellegű legyen a terápia :)

Pár éve BB Évinek tanácsolta az egyik vulgárpszichiáter, és ebben nagyon igaza volt, hogy még véletlenül se próbálja a lelki problémáit párkapcsolattal kúrálni.

Valami olyasmi volt a tanács, hogy először vegyen egy szobanövényt és próbáljon meg gondoskodni róla. Majd amikor a sokadik szobanövény már életben marad nála, akkor vegyen pár halat... majd egy kutyát, vagy macskát... és csak a végén kezdjen emberrel...

BB Évi, mint tudjuk, elcseszte, mert kihagyta az első három lépést és folyamatosan a negyedik lépéssel próbálta kúrálni magát.

Mágia 2011.04.15. 07:45:50

@El Visco Stello:

"Teljesen természetes, hogy kellemetlen dolgok közben hatalmasodik el."

Megtennéd, hogy gúglizol cseppet, mielőtt eszet osztasz?

A pánikroham sokszor úgy alakul ki, a semmiből, hogy a beteg alszik és álmából riad fel arra, hogy piszok rosszul van. Most olvastam.

Hát tényleg, az alvás az valami HIHETETLEN stresszelő dolog...

cenzorilla 2011.04.15. 07:46:49

Csak szeretettel ha kérhetem...

Dr.laikus PhD 2011.04.15. 07:53:47

@miklos.rabai:

Várom az eredet mondát és az első mondatod kiesett.
Látod a tanulni vágyás. :)

Köszönöm és igyekszem nagyon.

El Visco Stello (törölt) 2011.04.15. 08:15:15

Hoppá!
Bár nem barátom a gugli, de megfogadtam a tanácsot és rákerestem a csinos hölgyre a képen. Ezt találtam:

"PÁNIKROHAM, PÁNIKBETEGSÉG (16)

A pánikroham legfőbb ismertetőjele az, hogy a szubjektív ("csak" belülről érezhető) panaszok, és az objektív (kívülről is látható, vizsgálható) tünetek hirtelen, egyik pillanatról a másikra alakulnak ki. Aztán a pánikroham viszonylag rövid idő, általában percek alatt enyhül, majd megszűnik. A pánikroham az egészséges szervezetre nem jelent valódi veszélyt. Annak ellenére sem, hogy szörnyű élmény...

serfecs (törölt) 2011.04.15. 08:24:59

Sajnos pár hete én is megtapasztaltam, milyen a pánikroham. A műtétem után 2 nappal lett egy fájdalmatlan nagy vörös folt a combomon, ami fekvéskor eltűnt, üléskor-álláskor előjött. Másnapra már lila lett. Mindenki trombózisra gyanakodott - ami kézenfekvő is volt, nagy hasi műtét, fekvés -, de senki nem csinált semmit (a vérhígítót persze kaptam egyfolytában, a műtét miatt).
Estére úgy belelovalltam magam, hogy rettegtem az elalvástól. Egyszercsak elkezdett kalapálni a szívem szédületes tempóban és össze-vissza, ettől mégjobban megijedtem, pedig tudtam, mi történik és miért. Elég nehéz volt kijönnöm belőle.
A foltról végül nem derült ki, micsoda, kb 2 hét alatt múlt el.

El Visco Stello (törölt) 2011.04.15. 08:33:49

@panni75: Ezután csak kérdezek:)) Lehet, hogy a pánikba esés nem azonos a pánikbetegséggel?

thbogyó 2011.04.15. 08:39:15

Megértem a posztolót és együtt érzek vele. Sajnos volt részem megtapasztalni a pánikrohamot már többször is, s első alkalommal nagyon ijesztő volt, s akkor 1-2 órán keresztül tartott. Éppen nyaraltunk és éjszaka közepén arra ébredtem fel, hogy szédülök, a szívem borzasztóan erősen és gyorsan ver, fulladok. Társult hozzá hasmenés is és bezártsági érzés (konkrétan ki akartam ugrani az ablakon). Az elfojtott stressz okozta nálam. Azóta többször is előfordult már, szerencsére enyhébben. Tudom javasolni a légzésterápiát, nekem az ilyen esetekben mindig beválik, illetve folyamatosan nyugtatom önmagam, hogy biztonságos környezetben vagyok, nem érhet baj. S így szép lassan elmúlik. Most már csak 10-15 percig tart egy-egy ilyen roham.

serfecs (törölt) 2011.04.15. 08:41:49

@El Visco Stello: pontosítok: a pánikba esés nem egyenlő a pánikrohammal, ami nem egyenlő a pánikbetegséggel :-)

SusanneF 2011.04.15. 08:48:06

@Erika László: @batgirl: Köszönöm már a kommentelő nevében is-hogy előre megvédtétek őt a várható támadásoktól!
DE-láss csodát,eddig nem is nagyon estek neki-csak egymásnak a kommentelők!

SusanneF 2011.04.15. 08:49:15

@VaTi: És még mindenki hagyja,hogy köztetek dolgozzon??
Nem sok helyen tűrnék ezt el...,lehet,csókos:)

Dr.laikus PhD 2011.04.15. 08:57:18

@SusanneF:

Vagy éppen a főnöke belátó és lehetőséget teremt.
Empatikus csak és konfliktuskezelő.
Jó főnök.

Nekem is volt ilyen munkatársam. Arányosan annyi fizetést kapott amennyit elvégzett, nem kellett másnak dolgoznia helyette. Így képletesen fizetett a gyógyulásért. Hosszú idő után vált teljes értékű munkatársammá, de megérte.

Mágia 2011.04.15. 08:59:35

@El Visco Stello:

Alakul, de még nem az igazi.

Pánikroham =/= pánikbetegség.

Nem enyhül percek alatt, fokozatosan alakul ki, átlagosan 10 perc alatt éri el a tetőpontját és átlagosan 30 perc alatt múlik el.

Az egészséges szervezetre nagyon is valós veszélyt jelent, bár nem azonnali veszélyt, hanem hosszabb távon.

Neked nem ugyanaz az internet van a gépeden, mint más embereknek?

Nem én vagyok, hanem én 2011.04.15. 09:00:12

@VaTi:
Jé, valaki kérdez... :)

A pszichiátria számos, nehezen megfogható, nehezen mérhető dologgal foglalkozik. Mindenféleképpen izgalmas diszciplina. Sok érdekes betegség tartozik ide.

A pszichiátria vizsgálja a tudatot, a tájékozottságot, a magatartást, a gondolkodást, az érzékelést, a hangulatot, a figyelmet, az intellektust, az emlékezést... stb...
És ezek zavarait foglalja össze adott kórcsoportokká. Pl: a tudatnak vannak világossági zavarai és integritásbeli zavarai is. A gondolkodásnak lehetnek alaki zavarok (gyors vagy meglassult), illetve tartalmi zavarok (kusza esetleg téveszmés)... stb... Az egyes betegségcsoportokra különböző zavarok jellemzőek. Pl: a hangulati zavarok között számon tartott depresszió és mánia (nem Mária... bocsi, de nem hagyhattam ki... :), egymásnak majdnem teljesen elletettjei, így ha mondjuk a figyelem szempontjából nézzük akkor a depressziós figyelme beszűkült, megtapadó, nehezen terelhető, míg a mániás csapongó, felületes, könnyen terelhető...

De a lényeg az, hogy gyakorlatilag mindannyian rendelkezünk valamiféle pszichés zavarral, amik mondjuk csak a személyiségünkben öltenek testet. De ezek addig nem kórósak, amíg az egyén testi-lelki-szociális jóléte nem sérül. Abban a pillanatban, ha az illető ezt nem tudja fenntartani, akkor segítségre szorul.

Pl: egy kényszeres ember nagyon hasznos eleme lehet a társadalomnak, mert perfekcionista tulajdonsággal bír, de pl: úgy mehet végig a folyosón is, hogy nem lép a járólapok vonalaira, de ez szinte nem is tudatosul benne. Ezen viselkedés nincs hatással döntéseire, teljesítőképességére és szociális kapcsolataira. A kényszeres személyiségzavar egy fokkal rosszabb. Itt már több a tünet: túlzott rendszeresség, szabálykövetés, rugalmatlanság, ők már gyakran elvesznek a részletekben, stb. Ez egyes esetekben már kezelendő, máskor meg nem, ez helyzettől függ. Míg a kényszerbetegség, meg olyan szintű probléma már, hogy az illető léte függ olyan dolgoktól, amiken te megdöbbensz. Pl: este elalvás előtt 5x kell lekapcsolni a villanyt, vagy ha nem megfelelő a tollak sorrendje az asztalon, akkor kiborul, pánikba esik, stb...

@El Visco Stello:
És nem, egy pánikroham, nem pánikbetegség. A fentiekből következik, hogy akkor beszélünk róla, ha a sok pánikroham már jelentősen befolyásolja az illető mindennapjait, ha folyamatosan attól retteg, hogy mikor jön a következő, és az el is fog jönni! Ezért romlik a teljesítőképesség a munkában, a családban, a társas kapcsolatok lassan megszűnnek, a családja "sem akarja már őt megérteni, elfogadni"... stb...

Azt lehet elmondani, hogy ezen kórképek kifejlődésében a jelenleg legdivatosabb elmélet szerint a genetikai tényezők (multigénes öröklődés) és a környezeti hatások együttesen játszanak szerepet. Vagyis kell egy adott genetikai háttér, több gén együttes konstellációja és ahhoz egy terhelt környezet, ami végig kíséri az adott embert a születésétől fogva. Nevelési zavarok hatására viselkedési problémák és kóros magatartásformák fejlődhetnek ki, az illető hibás probléma megoldóképességgel operálva torz személyiséget alakít ki. Innen pedig már csak egy utolsó környezeti tényező egy utolsó lökés a betegség kifejlődése. Ez általában ténylegesen egy súlyos szorongást kiváltó negatív élmény: halál a családban, válás, vizsgaidőszak, stb... És az addig egyensúlyban lévő ember az egyik pillanatról a másikra összeomlik...

A háttérben a központi idegrendszer elváltozásai is mérhetőek. Itt főleg az ingerületátvivő anyagok szintjének változása érhető tetten. Nor-adrenalin és szerotonin a hangulati zavarokban, míg a dopamin meg kifejezetten a skizofréniában.
A terápia is erre irányul, az ingerületátvivő anyagok szintjének helyreállítását igyekeznek elérni, mellétéve más hangulatjavító és szorongáscsökkentő szerekkel. De a gyógyszeres kezelést speciális pszichoterápiákkal is igyekeznek gyógyítani; egyéni, társas, család, csoport terápiák, de más terápiák is alkalmazhatóak. Pl: fóbiásoknál izgalmas, amikor mondjuk a kígyótól rettegő embert állatkertbe viszik, vagy az agorafóbiás egyént meg elviszik vásárolni a plázába... :)

Ezek összetett és nehéz betegségek. Nehezen kezelhetőek. Támogató család nélkül sajnos sokkal rosszabb az esély a sikeres kezelésre, a gyógyulásra.

@Dr.laikus PhD:
A hisztéria a görög hystera szóból ered. Ami meg méhet jelent... :) Vagyis már az ókori görögök is tudtak a hisztis csajokról... :)

SusanneF 2011.04.15. 09:02:38

@Dr.laikus PhD: Nahát-ez fantasztikus!
Egyébként nekem sem ártana egy jó főnök....nem vagyok pánikbeteg:)

El Visco Stello (törölt) 2011.04.15. 09:07:27

@panni75: De pánikrohamot csak pánikbetegek kaphatnak? Pánikba meg mindenki eshet? Honnantól pánikroham a pánik és honnantól pánik az ijedtség? Egyszerű jókora ijedtségtől is gyorsabban ver a szív, szaporább a légzés, remeg a kéz?

Dr.laikus PhD 2011.04.15. 09:08:55

@miklos.rabai:

Jaaa! Ezt tudtam.
Öregszem, a hirtelen helyzetfelismeréssel baj van.

Na megyek az emésztésem rendbe rakatni.
Pungálni fognak.

Féééééleeeeek!

De kibírom, mert a gondviselés velem van! :DDDDDDD

El Visco Stello (törölt) 2011.04.15. 09:09:21

@miklos.rabai: Ehh, elkéstem:)))
Köszönöm szépen!

Nem én vagyok, hanem én 2011.04.15. 09:09:26

@Máгia:
A csokiban és a testmozgásban igazad van! De ne bántsd a kazánfűtőt, a nyomásviszonyokhoz pl: nagyon is ért!

serfecs (törölt) 2011.04.15. 09:10:42

@miklos.rabai: olyan érdekes, hogy egyre több dologról - pl a régebben hisztériának tartott pánikbetegségről és a régebben neveletlenségnek tartott hiperaktivitásról is - bebizonyosodik, hogy nagyonis valós és mérhető, tetten érhető folyamatok zajlanak a háttérben.
Természetesen hisztéria és neveletlenség továbbra is létezik, de külön kezelendő a valódi zavaroktól (betegségnek azért nem nevezném...).
A hystera szóról pedig nekem mostanában csak egy dolog bír eszembe jutni :-( Bár akkor lehet, hogy most a hisztériámat is meggyógyították? :-)

jágör68 2011.04.15. 09:10:50

Nem hiszem el, hogy a mentős diszpécser nem közölte, hogy ha ők nem is mennek, az orvosi ügyeletet küldik...
Még soha nem dolgoztam olyan helyen, ahol ezt ne mondták volna el- és nem riasztottak volna engem, mint ügyeletest.
Mondjuk nem is szerencsés, ha mindenhez a mentőt követelnénk.

serfecs (törölt) 2011.04.15. 09:11:50

@El Visco Stello: pánikrohamot mindenki kaphat, ahogy a cukra is leeshet bárkinek, akkor is, ha nem cukorbeteg.

serfecs (törölt) 2011.04.15. 09:13:08

@Dr.laikus PhD: Nemcsak a Gondviselés :-) Drukkok mennek! A nehezén már túl vagy!

SusanneF 2011.04.15. 09:14:21

@jágör68: Különben mikor is van joga az átlagembernek mentőt hívni,és mikor csak az ügyeletet?

SusanneF 2011.04.15. 09:15:34

@Dr.laikus PhD: Szegénykém!
Azért sok erőt a gondviselés működik!:):)

Gerinccsapolás?BRRR....

Desiderata 2011.04.15. 09:19:50

Tehát: a fiatal nőbeteg életében először pánikrohamot kapott, felhívta a mentősöket, akik helyes döntést hozva, nem küldtek ki hozzá esetkocsit. (Többször volt itt már arról szó,hogy kevés a mentőautó, sok a beteg, lehet,hogyha elküldi a hölgyhöz az autót, akkor nem jut egy tényleges szívrohamosnak, vagy egy szülő nőnek, hm?)
Végül kiér hozzá az orvos is, jobbra-balra vizsgálják, megerősítik,hogy pánikrohama van.
Miért is kellene akkor most szídni a diszpécsert,hogy nem küldött hozzá azonnal mentőt? Nem inkább azt kellene mondani,hogy: "igen, jól döntött, jól csinálta"!

Dr.laikus PhD 2011.04.15. 09:21:06

@SusanneF:
Gerinccsapolás = lumbalpunctio

De nekem csak a műtét után keletkező felesleges nem oda való folyadékot szívják le. Nem a gerincemből hál'Istennek! :DDD

Nem én vagyok, hanem én 2011.04.15. 09:22:37

@El Visco Stello:
Nincs éles határ közöttük.
Eléd ugrik egy kutya, és megijedsz, stressz válasz indukálódik, mellékveséd adrenalinnal árasztja el a tested, tágul a pupillád, hörgők tágulnak, felgyorsul a szívverésed, átrendeződik a keringésed (pl: kevés vért kap a veséd, a bőröd, a beleid, ezekre nincs szükséges, ha menekülni kell a tigris elől, nem? Ugyanakkor több vért kap a szíved, az agyad és az izomzatod), gyomor és bélnedv szekréció csökken, záróizmok záródnak, nyákban gazdag nyál termelődik, vércukorszint nő, felágaskodnak a szőrszálaid... stb...
Az ijedtség ha nagyobb lehet hívni pániknak is. Jelentős lehet a félelem, a szorongás, a remegés ekkor, le is blokkolhat az ember. De ezek fiziológiás válaszok.

A pánikrohamnak viszont nincs igazán kézzel fogható oka. Jön, és a fentieket produkálja elementáris erővel. De ehhez nem kell pánikbetegnek lenni, egy rohamra bárki, bármikor képes lehet. Szituáció függő. A pánikbetegséget meg már el tudod különíteni a pánikrohamtól... :)

Mágia 2011.04.15. 09:23:05

@miklos.rabai:

Hát tudod, azért én egy komolyabb hidraulika rendszer kenőanyagának az optimális szinten tartását nem bíznám rá... :)

Persze a kazánokban ilyesmi nincs is.

Dr.laikus PhD 2011.04.15. 09:23:12

@Desiderata:

Azért, mert nem azt mondta, hogy nem küld, hanem azt mondta, hogy küld mentőt.

Ez a hiba.
Háziorvosi ügyeletet szokták értesíteni.
Már, mint a mentők.

Szokásos kommunikációs hiba.

jágör68 2011.04.15. 09:24:28

@SusanneF:
Mentő:
- NEM MÚLÓ, erős mellkasi fájdalom
- FULLADÁS
- STROKE- gyanú- beszédzavar, lefittyedt száj, zsibbadó, petyhüdt testfél
- EPILEPSIÁS roham
- LÁZGÖRCS
- SÚLYOS deréktáji, nem múló fájdalom (aorta aneurysma repedés)

De igazából a csövesek, bodzások, alkeszek bármihez kihívják a mentőt is- elvégre ez JÁR.
A posztoló helyesen járt el, a diszpécser nem hiszem el, hogy nem küldte az ügyeletet vagy a háziorvost.

cenzorilla 2011.04.15. 09:25:24

Egymás szakmáját, személyiségét ne piszkáljátok.

Jók vagytok, jó, hogy itt vagytok, szeretném ha ebbe nem kéne szünetet iktatnom.

Desiderata 2011.04.15. 09:28:26

@Dr.laikus PhD: Azt mondta,hogy küld. Lehet, hogy küldött is, betegszállító-szerűt, amin egy sofőr és egy ápoló van, mondjuk így adva át:
"Van egy pánikbeteg kislány a XIII. kerületben, miután behoztátok az összevert részeget a Klauzál térről, majd a sürgősségiről a detoxba a Gizi nénit, utána ezt is hozzátok be a kórházba." Ez a feladatsor mondjuk eltarthat olyan másfél-két órát.
Közben megjött anyuka, rátelefonált a mentősökre. Ekkor jött a következő az éterbe:
"Töröljük a zutat a pánikbeteg 19 éveshez, mert az esetkocsi fog most kimenni hozzá."
Na , érted?
Amúgy jobbulást kívánok. :)

serfecs (törölt) 2011.04.15. 09:33:22

@Desiderata: kifelejtetted a második hívást, amikor a diszpécser kerek-perec megmondta, hogy nem fognak kimenni, mert van jobb dolguk is, ne hisztériázzon, nyugodjon le.

El Visco Stello (törölt) 2011.04.15. 09:33:46

@Máгia: Pedig azt nyugodtan rámbízhatnád, túl is tudnám teljesíteni. Tekintettel a hidraulika kenési igényére.

Nem én vagyok, hanem én 2011.04.15. 09:33:52

De akkor a poszthoz: mivel tudjátok, hogy az egészségügy statisztikákkal dolgozik, ezért elmondható, hogy nem sokat tévedek, ha azt mondom, hogy egy 19 éves nőnek kb. 0,1% az esélye a koszorúér betegségre és szívinfarktusra. Van esélye, de minimális.
Ha mégis infarktus zajlott, akkor leginkább autoimmun kórképekre (azok nőkben gyakoribbak) (egyes vasculitisek, SLE), fejlődési rendellenességekre (kóros koszorúér lefutás), genetikai betegségekre (pl: familiaris hypercholesterinaemia) meg droghasználatra (leginkább heroin) kell gondolni.

Desiderata 2011.04.15. 09:33:57

@panni75: Jé, tényleg, bocs. Akkor visszaszívtam!

Nem én vagyok, hanem én 2011.04.15. 09:36:48

@panni75:
Hát öööö... Azt azért nem hiszem... :)

drpeti 2011.04.15. 09:41:26

@miklos.rabai: nem heroin, inkább kokain, de leginkább kokain+alkohol.

El Visco Stello (törölt) 2011.04.15. 09:48:26

@cenzorilla: Mivel a kazánfüttő nekem nem szakmám, hanem csak egy kapaszkodó azoknak, akinek szükségük van arra, hogy fölébe kerekedjenek másoknak. Akazánfüttő orvosi körökben(itt) nagyon alkalmas a mélységes lenézésre, ami viszont engem kifejezetten szórakoztat, nekik meg örömöt okoz. Tehát jó dolog:)))

Mágia 2011.04.15. 09:50:09

@El Visco Stello:

Nem lep meg, hogy neked az a természetes, ha szárazon megy a hengerben a munka...

drpeti 2011.04.15. 09:52:13

Mellesleg ne felejtsük el, hogy egy pánikbetegnek is lehet infarktusa. Főleg, ha régóta van neki.

VaTi 2011.04.15. 09:52:58

@miklos.rabai: köszönöm a válaszodat. Egyébként abból, amit leírtál, néhány dologban magamra is ismertem: rendmániás vagyok. Az irodában az asztalomon a dolgoknak párhuzamosan kell lenniük (asztalinaptár az asztal szélével), toll a naptárral, egérpad az asztal szélével :) Ha szabin vagyok és helyettesítő ül az asztalomnál, a munkatársaim szólnak neki, h mobillal fotózza le az asztalomat és majd ugyanúgy rendezze vissza. Ha valaki leül a kanapéra, felállás után elsimítom a huzatot és kihúzom egyenesre a párna csücskeit. Tulajdonképpen a család, a munkatársaim elfogadják, max röhögnek rajtam, de én is magamon. De ha valami nagyon precíz melót kell csinálni, azzal engem keres meg a főnök :) Szóval nem mindig baj ez :)

VaTi 2011.04.15. 09:56:42

@SusanneF: nem, nem csókos, egyszerűen pokoli jól dogozik, mikor bent van. Mindannyian tudjuk hogy a legjobb lehetne köztünk a munkában, ha bejárna dolgozni. Elő is léptették már, de issza kellett pakolni (vele megegyezve), mert olyan ember, aki 3 havonta 2 napot van bent, nem tud csoportot vezetni. Mellesleg tényleg nagyon odafigyelő és rendes főnökségünk van. Pláne ha látják, hogy te is odateszed magad, akkor nincs, amit ne lehetne megoldani :)

El Visco Stello (törölt) 2011.04.15. 09:57:07

@Máгia: Én meg nem lepődnék meg, ha monjuk kenőanyagot tennél a munkahengerbe. Tudod, az az izé, folyadék nem sikosítónak van a munkahengerben. De mondjad csak, tetszik amikor valaki h...t csinál magából.

Mágia 2011.04.15. 10:01:35

@miklos.rabai:

"Pl: a hangulati zavarok között számon tartott depresszió és mánia (nem Mária... bocsi, de nem hagyhattam ki... :), egymásnak majdnem teljesen elletettjei,"

Semmi baj, bár annak is lenne értelme. Én néhány kommentezőn határozottan észlelni szoktam a máriás-depresszió tüneteit :)

jágör68 2011.04.15. 10:07:59

@drpeti:
Jaja :DDDDDDD

"Attól még, hogy kéményseprő, lehet katolikus"

bauchi 2011.04.15. 10:14:02

Egy commentet sem olvastam el.De a jó kurva anyját,aki a pánik betegséget kitalálta.Éjjel kettőkor bejött egy nő és röhögve közölte,hogy pánik beteg.Én meg röhögve közöltem,hogy vámpír vagyok,nagyon sok vért fogok venni a vizsgálathoz.A nő sikoltva el,pedig még messze volt a hajnal.

Droidfigyelő (törölt) 2011.04.15. 10:18:47

Minden együttérzésem a posztolónak! Nagyon jól tetted, hogy pszichológushoz fordultál, és nem mentél bele valami pusztító antidepresszáns kúrába a pszichiátrián. Az ilyesmi gyakori, sokkal többen szenvednek ettől, mint gondolnád, és szerencsére most már a mentők és orvosok sem feltétlen akarnak egyből beutalni a zárt osztályra - egy orvos ismerősöm mesélte, hogy a régi időkben az volt a legegyszerűbb, ha bevitték a versenyzőt a pszichiátriára. (Egy orvos mondott ilyet, tehát nem reprezentatív a dolog.)

Egy tipp: amikor érzed, hogy rád tör a pánik, akkor hasra a kezet, érezd, hogy mozog a hasad, ahogy lélegzel, és szép lassan, ütemesen kezdd el, és csak a kezedre figyelj. Azt mondják, hogy először kilégzés kell (nem tudom, miért). Fél perc alatt, meglátod, simán beáll a normális légzésed, és egyből rájössz, hogy nem fulladsz, nem zsibbadsz, minden oké.

Ezt a technikát minden stresszes helyzetben lehet használni. Van, aki egy fontos munkahelyi dolog előtt (be kell menni a főnökök elé, ki kell állni 30 ember elé prezentálni, akármi) úgy felturbózza magát, hogy majdnem összeesik. Ott is tökéletesen működik.

Az ilyesmi leküzdésében nagyon segít egy jó búvártanfolyam. A víz alatt ugyanis hogy néhány másodperc alatt nagyon könnyű pánikrohamot generálni. Elég egy-két 'lapos', nem mély lélegzet, elég, ha csak gyorsabban, rövidebb szakaszokban szeded a levegőt, és bumm, jön a CO2 túladagolás, kész a pánik, amikor csak egyetlen dolog dübörög benned: azonnal fel a levegőre, mert itt meghalsz. Na, ez az, ami ott igazán életveszélyes, és ha az ember megtanulja ezt a szörnyű érzést leküzdeni a víz alatt, ez a tudás esetleg segíthet a szárazföldön is. Szerintem elég egy uszodai tanfolyam, nem kell egy tóban vagy a tengerben végigcsinálnod, ha hajlamos vagy a pánikrohamokra. Az uszodában semmi bajod nem lehet.

Egyébként a mentő diszpécsere igazat mondott, pánikrohamod volt és nem infarktusod:) Csak ezt telefonon, teljes pánikban nem könnyű meghallani, főleg, ha úgy érzed, hogy le akar rázni. Bár, ezt utólag biztos te is érzed, abban a pánikban valószínűleg nem voltál a legbefogadóbb állapotban, tehát lehet, hogy az a második diszpécser sem volt annyira elutasító, vagy lerázó.

Fel a fejjel! Ha kell jó terapeuta, írj belső üzenetet.

Bikli néni 2011.04.15. 10:41:37

@Dr.laikus PhD: Közeli rokonom dettó. Utánaolvasott, tizenakárhány éve jár orvoshoz, de egyre csak rosszabbodnak a fóbiái meg a pánikrohamai. Csak ő hiába kap bármi gyógyszert, már ott tart a dolog, hogy a lakásból se mer lassan kilépni. A boltnál messzebb nem megy soha, vagy ha mégis el kell menni pl. orvoshoz, kísérni kell, gyógyszerírásnál valaki más megy el helyette. Rettenetes :(

A pánikroham egyébként ilyen, nekem is volt párszor. Tényleg hasonlít a szívrohamra. Aztán az ember megijed, szaporábban szedi a levegőt, és ettől még rosszabb lesz a helyzet.
Nem tudom, mennyi ebben a valóság, de egyszer valahonnan azt hallottam, hogy ilyenkor célszerű egy kicsit egy zacskót tartani a száj elé, hogy ne legyen túl sok zoxigén a vérben. De ha baromságot beszélek, oltsatok le nyugodtan :)

Mentőhöz: a pánikrohamhoz tényleg tök felesleges mentőt hívni, de egyrészt kétlem, hogy bárki is meg tudná állapítani egy telefonbeszélgetés alapján 100% biztonsággal, hogy ez csak pánik- és nem szívroham. Ha pedig valaki mégis ennyire született tehetség, akkor meg ne kábítsa azzal a szegény beteget, hogy jön a mentő, aztán mégse.

qbr 2011.04.15. 11:02:15

@Bikli néni: "kétlem, hogy bárki is meg tudná állapítani egy telefonbeszélgetés alapján 100% biztonsággal, hogy ez csak pánik- és nem szívroham"

A diszpécsernek az a dolga, hogy a korlátozottan rendelkezésre álló erőforrásokat (mentőautó) úgy ossza el, hogy a lehető legtöbb embernek tudjon segíteni, és ezért hoznia kell egy döntést, ami egy fontossági sor felállítása. Nem tudom, de feltételezem, hogy van egy vezérfonala is erre.

Mivel 19 éves korban a - nagyon hasonló tünetekkel rendelkező - pánikroham aránya a szívrohamhoz képest 99,99%, és a pánikroham nem életet veszélyezető állapot, az ő rangsorában az adott hívás egy (most a hasamra ütök) 0,01%-os fontossági helyre kerül, amit nagyon sok minden megelőz. Még akár az is, hogy szabadon tartson adott számú kocsit váratlan, súlyos hívások esetére, ami mondjuk az ő fontossági listáján (újra hasra ütök, most már fáj) 3,15%-os fontossági helyen szerepel.

Tankvezető 2011.04.15. 11:04:09

Együttérzek a poszt írójával, és szerencse, hogy "csak" pánikroham volt. És egy jó pszichológus kitartó munkával remélhetőleg segít, és sokkal tartósabb lesz az eredmény, mint a gyógyszeres kezelésé...
Bár csak közvetve kapcsolódik a témához, de nagyon leköteleznétek, ha kitöltenétek az alábbi kérdőívet, a kreativitáshoz kapcsolódik. Csak 5 perc kitölteni, és nagyon nagy segítséget jelent minden egyes kitöltés! Köszönöm előre is!
spreadsheets2.google.com/viewform?hl=en&hl=en&formkey=dDJKQWtCYVBNSjJFNTVwcmk2d2ZLNXc6MQ#gid=0

Bikli néni 2011.04.15. 11:10:13

@qbr: Ezt én értem is, de két dolog van benne.
Az egyik, hogy ez azért problémás, mert a pánikroham és a szívroham nagyon hasonlóan néznek ki. Csak amíg egy pánikroham magától is szépen elmúlik, a kellemetlen érzésen kívül semmi maradandót nem okoz, addig egy szívrohamba bele lehet halni. Nem lennék a mentőirányítók helyében...
Na persze valószínűbb tényleg, hogy itt pánikrohamról volt szó, tehát a diszpécser jól döntött. DE: ez nem menti fel azt, hogy azt mondta, küld mentőt, aztán mégsem.

tódór piroska 2011.04.15. 11:12:03

@Bikli néni:
19 éves lánynak nagyjából annyi esélye van az infarktusra, mint a lottó ötösre.
A konkrét esetben 100% biztonsággal meg lehetett állapítani telefonon keresztül, hogy nem szervi szívbetegségről, hanem pánikrohamról van szó. Ezzel együtt hibázott a diszpécser, meg kellett volna nyugtatni a pácienst, és ha nem is sürgősséggel esetkocsit, de valamilyen ápolóval ellátott egységet kellett volna küldeni.

qbr 2011.04.15. 11:20:10

@Bikli néni:
"azt mondta, küld mentőt, aztán mégsem"

Nem ismerem a mentőirányítás részleteit, de gyanítom, hogy a beérkező hívásokat rögzítik, ezért nem hinném, hogy megteheti a diszpécser, hogy egyáltalán nem küld senkit. Valószínűbbnek tartom, hogy nagyon alacsony prioritású besorolást kapott a hívás, és lehet, hogy 5-6 óra múlva "arrajárt" volna egy kocsi az újratelefonálás nélkül is, az is lehet, hogy kb. akkorra ért volna oda az első hívás után is, mint amikorra a második után.

Egyébkétn beszélgettem mentőorvossal, aki mondta, hogy az ilyen jellegű panaszokhoz való hívások nagy többsége pánikroham.

Azt viszont én kérdezném, hátha tudja valaki: felmerült, hogy miért nem az ügyeletet küldte a diszpécser kocsi helyett. Hétköznap, nappal is van ügyelet, aki kimegy mentő helyett, ha olyan az adott eset? (a poszt nem írja, hogy mikor is történt az egész)

qbr 2011.04.15. 11:22:32

@Tankvezető:
Ha levezeted max. 3 lépésben, hogy hogyan kapcsolódik közvetve a kreativitás a pánikrohamhoz akkor kitöltöm :)

Mágia 2011.04.15. 11:32:59

@bauchi:

Pedig lehet hogy nem is a pánikbetegségére keresett az éjszaka közepén kielégítő megoldást.

Végig kellett volna hallgatni a rémisztgetés helyett :)

jágör68 2011.04.15. 12:29:28

@qbr:
Napközben Háziorvos van. 15:30, 16:00- tól Ügyelet.
Sürgősségi Ügyelet.
Nem pedig "Rendelés" ahogyan sokan gondolják. Meg
"Nem megyek el a gyógyszertárba fájdalom/ lázcsillapítóért, mert az pénzbe kerül- sőt ki is hívom a zügyeletet hajnali3- kor is, mer' nekem jár!"

2011.04.15. 14:26:46

@miklos.rabai: Szerintem is itt kéne nekikezdeni a kezelésnek... :-D

De tényleg.
Az antidepresszáns egy dolog. Önmagában nem segít. A pszichiátriai betegségek nem tűnnek el úgy, mint egy bakteriális fertőzés az antibiotikumra (akkor is az immunrendszer dolgozik, csak ez tudattalan). Bekapod a bogyót és hoppá. Sajnos ebben a hibában van a párom egyik barátnője is, aki elment pszichiáterhez, és az aktív pszichoterápia, életmódváltás, stb. helyett eszi a Xanaxot vagy Frontint.

Egy vidám életvitelt nem helyettesít semmilyen gyógyszer, és nem igaz, hogy ezért nem lehet semmit sem tenni.

zophie 2011.04.15. 15:06:56

elso ilyen rohamomnal nekem is mento lett a vege, igaz nem en hivtam, hanem a csalad. egy ideig mindenfele szintetikus vackok, aztan legzogyakorlatok, aztan joga, es azt a vackokat soha-soha tobbet. a joga maradt, segit.

a legzes tenyleg fontos, kifejezetten roham idejen.

ajanlom ezt a konyvet, en ezzel indultam el a panikmentesseg utjan
http://bookline.hu/product/home!execute.action?_v=Waesse_Harry_Joga_a_test_es_lelek_erositese&id=2100645560&type=10

remelem a posztolo hamar tul lesz ezen az idoszakon (panikrohamok)

zophie 2011.04.15. 15:09:28

*elso ilyen rohamomnal nekem is mento lett a vege, igaz nem en hivtam, hanem a csalad. egy ideig mindenfele szintetikus vackok, aztan legzogyakorlatok, aztan joga, es aztan a vackokat soha-soha tobbet. a joga maradt, segit.

Zsit (nyau és rémizé) · http://ittanyugatihatarszelen.blog.hu 2011.04.15. 16:47:37

@qbr:
szerintem egyszerű: bizonyítani szeretné, hogy pánikrohamban nem lehet megfesteni a Mona Lisát és feltalálni az időgépet :)

Farkasokkal táncoló 2011.04.15. 20:10:23

Mióta nekem is volt, én nagyon meg tudom érteni a pánikbetegeket.
Hálistennek nekem csak szolidan volt, 50 éves korom táján, amikor a klímaxom kezdődött... nem volt se hőhullám, se más, csak éppen váratlanul rámtört egy pánik, hogy most és itt mindjárt meghalok, vagy megőrülök. Rettenetes volt.

Egyszer éppen otthon ért ez a roham, mikor a család is otthon volt, a férjemet először megkértem, hogy ne hagyjon magamra, fogja a kezem - nem értette mi bajom, aztán volt annyi esze, hogy felhívta a körzeti orvost, hogy jöjjön ki, és éppen ki is tudott jönni. Ő megkérdezte mit érzek, én mondtam, hogy azt, hogy mindjárt meghalok, és szörnyű. Nem nevetett ki, megvizsgált, aztán azt mondta, hogy ez valószinüleg pánikroham, felírt Xanaxot, amit kúraszerűen kellett szednem... az első 3 napban borzasztóan álmos voltam, de utána meg olyan optimista lettem, hogy ihaj. Betartottam az utasítást, pár hétig szedtem, majd egyre csökkenő mennyiségben hagytam abba.

Még párszor enyhébbe visszatért ez az érzés, de olyankor mindig bekaptam egy Xanaxot. Most is van itthon, nekem biztonságot ad, bár csak oylankor veszek be egy tablettát, ha az istennek nem sikerül elaludni.

adamantium 2011.04.15. 20:15:46

engedjétek meg, hogy kételyeimet fejezzem ki a történettel kapcsolatban
1 a mentőkhöz beérkező össze hívást regisztrálják, tehát utánkereshető ha valaki feljelentést tesz. tehát ilyet normális ember nem mond a telefonba, amikor tudja, hogy nagyon könnyen lebukhat
2 melyik mentőn van 3 orvos manapság? örülnek ha egy orvost tudnak mentőre rakni, nemhogy hármat

bakela 2011.04.15. 23:56:32

Ki és mikor hívhat mentőt?

Mentés szükségessége esetén bárki - állampolgárságtól és egészségbiztosítási jogviszonytól függetlenül - hívhat mentőt a Magyar Köztársaság területén.

Milyen esetekben hívhatunk mentőt mentés céljából?

Minden esetben, amikor a beteg azonnali egészségügyi ellátásra szorul:
• ha életveszély, vagy annak gyanúja áll fenn (eszméletlen állapot, bármilyen eredetű súlyos vérzés, stb.);
• baleset, sérülés, bármilyen eredetű mérgezés esetén;
• megindult szülés, illetve a fennálló terhesség alatt bekövetkező rendellenesség miatt;
• ha erős fájdalom, vagy más riasztó panasz, illetve tünet észlelhető (pl. fulladásérzés, nehézlégzés, végtagbénulás, stb.);
• ha olyan magatartászavart észlelünk, mely során a beteg saját maga, vagy mások életét veszélyezteti.

A mentők hívószáma az ország egész területén (minden vezetékes és mobil telefonról): 104
1999-től egységes sürgősségi hívószám bevezetésére kerül sor Magyarország területén is (112). Ezt elsősorban akkor hívjuk, ha egyidejűleg a mentőkre és/vagy a tűzoltókra és/vagy a rendőrségre is szükség van.

Mentőhívás esetén az alábbi kérdések szerint tegyük meg a bejelentést:

1. Hol történt? (pontos cím, ennek hiányában a helyszín megközelíthetősége)
2. Mi történt? (a sérülés, rosszullét bekövetkezte: pl. összeesett, eszméletlen; szívbeteg fullad; magasból esett, gépkocsi elgázolta; motorkerékpárral fának ütközött, stb.)
3. Hány sérült, beteg van?
4. Milyen sérülés, panasz, tünet észlelhető? (pl. földön fekszik, lábát fájlalja; sápadt, verejtékes; fullad, nyugtalan, ajkai elkékültek; földön fekszik, görcsöl, szája habzik)
5. A bejelentő neve és telefonszáma (szükség lehet a bejelentő visszahívására, pl. pontatlan cím esetén!)
6. Várjunk a mentésirányító esetleges kérdéseire (a történtek pontosítása érdekében fontos!), és csak ezután tegyük le a telefonkagylót.
Ha nem mentést igénylő heveny megbetegedést észlel a beteg lakásán, hívja a háziorvost vagy az orvosi ügyeletet. A beteg vizsgálata alapján az orvos eldönti, hogy szüksége van-e a betegnek gyógyintézeti beutalásra és betegszállításra; ha igen, az orvos a szükséges intézkedéseket megteszi.

(Az Országos Mentőszolgálat hivatalos ajánlása)

bakela 2011.04.16. 00:00:11

Ki és mikor hívhat mentőt?

Bárki, bármikor, ha megfordul a fejében a sürgős kifejezés.

(A háziorvos, illetve az orvosi ügyelet nem hivatalos ajánlása)

bakela 2011.04.16. 00:03:49

Ki és mikor hívhat mentőt?

A Rózsi, piacnapokon, mert a 104 üres telefonkártyával, meg PIN kód nélküli lopott telefonnal is hívható.
(K.orsós Satterhand nem hivatalos, ám közkeletű ajánlása)

bakela 2011.04.16. 00:40:46

Nemtom, a fentebb okoskodók közül ki beszélt már tébékán keresztül friss szívfarkasos beteggel.
Azok bíza mind nagyon csendesek, szerények, és illemtudóak szoknak lenni.
A pánikosok meg visítanak, mint a zújévi malac.

A pánikroham akut kezelésére különben legjobb /FDA I/A ajánlás/ A Tesco-s zacskó, -a kisebbik fajta. Természetesen ez esetben a palmatex és nitro higító nélkül.

Irkutszk 2011.04.16. 02:41:26

Nagyon leegyszerűsítve az a pánikroham, amikor nincs kézzel fogható oka a pánik reakciónak. Amikor üldöz az oroszlán, akkor elfogadható a pánikreakció. vs. Amikor békén alszol az ágyikódban, akkor nem elfogadott egy pánikroham.

thbogyó 2011.04.16. 09:06:10

@ReignOfdark: Sajnos tökéletesen igazad van. Anno én is felkerestem egy pszichiátert - ugyanúgy pánikrohamok miatt - és felírt nekem napi 4(!) 0,25mg Xanax-ot és a Welbutrin (150mg) napi 2-t... Mindezt az én 45 kilómhoz... Ha bevettem volna, egész nap fekve néztem volna a plafont... Otthagytam, kerestem egy pszichológust, azóta jobb a helyzet - már csak azért is, mert megtanultam kezelni - helyes légzéstechnikával pl - a pánikot...

thbogyó 2011.04.16. 09:10:10

@thbogyó: Amúgy mind a Xanaxhoz, mind a Frontinhoz hozzá lehet szokni... Tehát ezért is jobb a pszichoterápia, kognitív terápia...etc.

marand22 2011.04.16. 20:58:33

@miklos.rabai:
"Ha mégis infarktus zajlott, akkor leginkább autoimmun kórképekre ..., fejlődési rendellenességekre..., genetikai betegségekre..., meg droghasználatra ... kell gondolni."
Az eddigi tapasztalat nem ezt mutatja.
1. Sok autoimmun beteget látunk (kórházunkban 3 rheumatológiai, 1 immunológiai osztály és több ilyen profilú ambulancia működik + a másik tisztán ilyen profilú kórház itt van a szomszédunkban kardiológia nélkül), nem kapnak szívinfarktust gyakrabban (RA kivétel, be is került a rizikófaktorok közé).
2. Koszorúérfejlődési rendellenességek nem okoznak infarktust, hirtelen halált igen (más mechanizmussal), de nagyon ritkák.
3. Genetikai betegségek igaz, de döntően coagulopathiák útján (emiatt érdemes kérdezni a családi anamnézist: volt-e közvetlen vérrokonok között fiatal korban infarktus, férfi 40, nő 50 év alatt).
4. Kokain igaz (eddig 15 év alatt kettőt láttam, az egyik volt fiatal).
5. Amit nem szoktak figyelembe venni: FOGAMZÁSGÁTLÓK !!!
Összegezve:
Rizikófaktor nélküli nők leggyakrabban 2 okból kapnak infarktust:
1. Fogamzásgátlót szed, dohányzik (ez persze rizikófaktor, de csak egy).
2. Coagulopathia (öröklött vagy szerzett).
2003.01.01. óta működik a PCI ügyelet, azóta évente 10-nél kevesebb 30 évesnél fiatalabb infarktusost látunk (évente kb. 3-400 infarktusos betegből).

Ugyandehogy (törölt) 2011.04.17. 09:32:42

@VaTi: Volt egy kolléganőm, egyszer csak jött nála, hogy nem tud utazni, a buszon (és csak a buszon) hirtelen hasmenés tört rá. Agyon vizsgálták, semmit sem találtak.
Munkahelyet váltott, és semmi baja sincs.
És nem volt egy hisztis típus, és úgy tudta(!), szeret nálunk dolgozni.

Ugyandehogy (törölt) 2011.04.17. 09:36:56

@miklos.rabai: női bajokkal összefüggő idegbetegség, régen orgazmusterápiával gyógyították (amiről nem tudták, hogy orgazmusterápia)

Ugyandehogy (törölt) 2011.04.17. 10:07:35

@miklos.rabai: ez a terápia mindig érthetetlen volt számomra, én biztosan nem "gyógyulnék" meg, ha bevinnének egy kupac pók közé.

Mágia 2011.04.17. 10:20:11

@Babette_:

De, tudták :)

Innen ered az a jelző a hisztis nőszemélyekre, hogy baszatlan picsa.

És a viktoriánus időkben az orvos írta fel a megfelelő gyógyászati segédeszközt a probléma kúrálására.

Elektromosság híján akkoriban luxusnak a gózzel hajtott vibrátor és a szobalovagló szerkezet számított:

m.blog.hu/ma/maria/image/2010_marcius/0330_steam_powered_vibrator.jpg

m.blog.hu/ma/maria/image/2010_marcius/0330_horse_exercise.jpg

Ugyandehogy (törölt) 2011.04.17. 17:17:15

@Máгia: azért is szeretek veled beszélgetni, mert olyan tájékozott vagy.
:)

Tower13 2011.04.18. 11:05:39

@Dr.laikus PhD: Háát.. Azért szerintem visszaél vele. Mert a semmiért kap fizetést, és 3 hónapot otthon van és szart se csinál. (bocs) ha tényleg beteg, elmegy kezelteti magát. Ha rendbe jött visszamegy dolgozni. De így helyette nem vesznek fel senkit, valalkinek még több munkája lett, akinek ettől súlyos kimerültsége lesz. (na abból is lesz szép betegség, pl valódi szívroham)
Ha meg pánikbeteg valaki annak nem az mondom, hogy nyugi van majd egyszer megy egy mentő, mert ha nem megy oda a mentő, akkor még inkább pánikolni fog. Inkább közlöm, Önnek valószínűleg pánikrohama van. De egyéb iránt a diszpécser sztem nem psychológus, hogy távolról egyből belőjje mi a hiba.
A diszpécserekről. Nekem alergiás rohamom volt, olyan hogy mentő kellett hozzám. Mentőorvos bemondta a tüneteket, meg hogy alergiás roham, melyik korházba vihet. Erre közölte a diszpécser, hogy bőrgyógyászhoz.. (nem idézem mit mondott erre a mentőorvos a diszpécsernek). Végül a sote kilikára kerültem.

Tower13 2011.04.18. 11:15:57

@Desiderata: Nem kedves Desiderata. Nem lehet dicsérni, mert azt mondta küld. Nem igen itélhette meg messziről mert nem orvos, (nem feltétlenül az, de távolról még akkor is igen szuper kell legyen.) És ne mondja hogy küldi, ha nem teszi. Ha mégis tudja, hogy pánik roham, mert mondjuk tapasztalt az adott témában ennyire (?), akkor mondja is meg. Mert az ha tudjuk mivel állunk szemben, mindig jobb, megnyugtatóbb mint a bizonytalanság és az abból eredő szorongás.

Dr.laikus PhD 2011.04.18. 11:20:26

@Tower13:

Na ja! :)
Nekem mentős diszpécserrel csak jó a tapasztalatom. Ha okoskodik két orvosi kifejezés, azonnal hisz nekem. :DDD

Én két súlyos pánikbeteggel találkoztam.
Mindkettő kompenzált. Amikor jól voltak akkor három ember szellemi munkáját végezték el.
Volt akit távmunkában is lehetett munkára fogni.

Szóval általában nem élnek vele vissza.
Rémült szemű pánikbeteget ha láttál elhiszed, hogy nem akar visszaélni a helyzettel.
Szomszédom abba halt bele, hogy nem hittek neki, ezért nem kapott kezelést, ergo végül a szomatikus tünet helyett valós betegségbe halt bele....

Dr.laikus PhD 2011.04.18. 11:22:19

@Tower13:

Gondolom betegállomány 3 hónapig, ergo valaki kezeli.
Nem gyógyul meg, mint a nátha.

Ha sikerül eltrafálni mi az igazi rémület alap oka akkor hamar, ha nem évek telhetnek el. :((

Tower13 2011.04.18. 11:32:19

@Dr.laikus PhD: Igen. 3 hónap betegállomány, aztán kezdi megint 3 hónappal. Viszont attól még visszaél a helyzettel, mert másokkal folyamatosan kitol, hiszen ideiglenes munkaerőt sem lehet felvenni, mert nem tudni mikor jön, mikor megy.
Igen, a valódi pánikbeteg tényleg "érdekes" látvány. Viszont mondjuk beteg, vagy nem beteg elküldöm a búsba, ha 3, majd megint 3 hónapig nekem kell dolgozni helyette, mert a saját egészségem, és a családom minimum annyit ér mint az ő egészsége. Tehát lépjen ki, vagy addig járjon kezelésre míg meg nem gyógyul, de akkor közölje, hogy félévig nem jön, elment táppénzre és addig talán lehet helyette valaki. Azért mondom mert itt volt aki ezt csinálta egy fél éven keresztül, majd visszajött és közölte, hogy akkor itt van. 2 hét után megint elment betegnek. A kolléganő akivel ketten dolgoztak a témában az meg gebedjen meg. Én ezt százalékolnám le míg rendbe nem jön.

Dr.laikus PhD 2011.04.18. 11:49:30

@Tower13:

Főnöke válogatja hogyan osztja be a munkát és nem gebeszti meg a kollégákat, mert a betegen ez nem segít.

Nem százalékolják őket le, mert akik ezt a vizsgálatot végzik, nagyon öreg doktorok, többsége Freudista. :DD

Viccet félre téve, biztos van aki ezzel visszaél és van aki nem.

Mágia 2011.04.18. 12:06:02

@Dr.laikus PhD:

"Nem százalékolják őket le, mert akik ezt a vizsgálatot végzik, nagyon öreg doktorok, többsége Freudista."

Nahát!

:D

Tower13 2011.04.18. 12:11:48

@Dr.laikus PhD:
:D
Igen. sajna van mindenféle.
Ha a főnök ebben hibás lenne szidtam volna :D
Sajnos itt nem lehet. Alapvetően át kell szervezni ilyenkor, bár az is bizonytalansághoz vezet.
Egyébként sajnos a párom is hasonlít a pánikbeteghez. Bár.. én nem értek hozzá eléggé. De mindenen ki tud készülni és megrémülni. (a mindenent úgy értem, hogy van amin én idegeskednék mert gond, ő meg le se ...ja. De aztán amiről ő is mondja hogy hülyeség, halálra pánikol és állandóan rájön a sírás, meg valamiféle félelem, így ilyenkor mindig nyugtatgatni kell. Ha ott vagyok akkor egyszerű. egyéb eseben már macerás..)
Aki meg tudja mondani, hogy ez pánik betegség-e vagy mi más az mondja. a hisztit megfontoltam, de ismerve meg látva a tetteit elvetettem.

Dr.laikus PhD 2011.04.18. 12:20:39

@Tower13:

Érdemes pszichológust megkeresni.
Ami neked logikátlan, attól ő simán félhet.
Megoldani problémát a férfiak megoldják, ha csak arra kell koncentrálni. Nem szokták figyelembe venni a későbbi hatásait.
Nő ennél többet problémázik, gondolkodik, retteg a következményektől.

Személyiségfejlesztő tréning is képes megoldani, átlendíteni őt.
Mindnyájan tudjuk, hogy az életben mit kéne és hogyan, csak kissé összekavarjuk a dolgaink. Játszmázunk.

Egy ilyen tréning csokorba szedi a tudni valót, helyes sorrendbe állítja, némely játszmát (azt, hogy rád támaszkodjon és Te old meg, mert ez neked a legjobb) felismer és elhagy.

Ugyan erre Te hogy reagálnál?

Eric Berne Sorskönyv

Ajánlottuk már, érdemes elolvasni, aztán újra és újra és újra...
Évente új felismerés, aztán a végén csak Marslakókként fogunk gondolkodni. :)))
De érzésem szerint az is egy játszma. :DDDD
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása