A szoptatás felkent papnője

2011.04.11. 06:00

Kedves Praxis blog!

A fiam történetét szeretném megosztani Veletek. Szerencsére mára már csak egy nagyon rossz emlék a betegsége, egészséges kis fickó, akinek a születésnapja lesz nemsokára. Nincs egészségügyi végzettségem, az emlékeimből és a zárójelentésekben lévő adatokból írom most meg a történetünket.

 


2009. április 13-án pozitív OTT miatt, szülésindítással megszületett a második gyermekem a 36. héten (3550 gr, 51 cm, APGAR: 9/1, 10/5, 10/10).A Klinika bababarát, így a szülés után azonnal mellre tudtam tenni a kicsit. A 2 órás megfigyelés után a gyermekágyas osztályra kerültünk, és találkozhattunk az addig csak hírből ismert, hírhedt szoptatási tanácsadó adjunktusnővel, ő lett a fiam kezelőorvosa.


Mivel a nagyobbik gyermekemet 18 hónapos korában választottam el, így bíztam a rutinomban amit a szoptatás terén szereztem. A kicsi is igény szerint szopott, ennek ellenére már másnap elkezdett besárgulni, és a többiek hat-nyolc kakis pelenkájával szemben ő csak egy-kettőt produkált. Nem estem kétségbe, még gyakrabban tettem mellre, ittam a tejserkentő teát, ettem a homeós bogyót. Tej lett bőven, de hiába szoptattam és kékfényeztem, egyre sárgább, aluszékonyabb és gyengébb lett.


Az adjunktusnő szerint én voltam a hibás, mert nem jól szoptattam, szerinte nem tettem meg mindent. Megjegyzem a beszólásaival többször is megörvendeztette a frissen szült anyukákat, akik a nagy boldogság helyett egyre feszültebbek, idegesebbek lettek, és többször nekem kellett a síró anyákat vigasztalni.


A bent töltött két hét alatt a gyermekem a következő értékeket produkálta: SeBi 295-331-348-292-307-273-277-237-229-256-237. Minden napom gyomorgörccsel indult, hogy aznap milyen lesz a bilirubin értéke a gyereknek. Ha kérdeztük hogy mi lehet a kicsi baja, miért nem javul a sárgaság, elintézte azzal, hogy élettani és szoptassak akkor elmúlik.


A férjemmel megpróbáltunk felkérni egy másik orvost a kicsi kezelésére, mert már nem bíztunk a doktornőben, de visszautasítottak bennünket, nem akartak vele szembekerülni. A kékfényen kívül az egyetlen kezelés amit kapott a fiúnk az három infúzió volt, amit a 348-as SeBi értéknél kapott. Nem nézték meg hogy nem-e fertőzés, összeférhetetlenség stb.


Nagy nehezen két hét múlva lecsökkent a bilirubin szintje annyira, hogy hazaengedtek bennünket. Otthon miután megszünt a feszültség, szopott és gyarapodott szépen a cseppem. Hetente találkoztunk a körzeti gyermekorvossal, és a védőnővel. Azt hittük már túl vagyunk a nehezén.


Négy hetes volt az aprónép, amikor szívzörej gyanújával beutaltak bennünket a Gyermekklinikára. A szívzörej nem igazolódott be, de a sárgaságot azért ellenőrizták. A SeBi-je a felvételkor 309 volt. Délután felvettek a csecsemőosztályra, másnap reggel vércsoport, ellenanyag vizsgálat, TORCH szűrés, Coombs teszt, vérkép-vizelet vizsgálat, koponya-és hasi ultrahang.


A hasi ultrahang és az egyéb vizsgálatok kimutatták hogy a fiúnk epebesűrűsödéses szindrómája okozta a problémákat. Egy hétig voltunk bent a Gyermekklinikán, ahol naponta két infúziót és gyógyszert kapott (Ursofalk). A kontrollok szerint meggyógyult a kicsi, nem kell gyógyszert szednie.


A csecsemősnővéreknek a neonatológián, és a gyermekosztályon, valamint a gyermekágyas osztályon dolgozó nővéreknek kimondhatatlanul hálásak vagyunk, valamint a doktornőnek is aki kereste és meg is találta a sárgaság okát.


A "drága jó" adjunktusasszonyságnak, a szoptatás felkent papnőjének pedig nem kívánok semmit, semmi jót. Csak azt remélem hogy mihamarabb eltűnik, elmegy nyugdíjba.


Szerencsére a fiam egészséges, semmi károsodás nem érte. Boldog szülinapot Tücsök!


Tóth Erika

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja megújult kórházértékelőnket!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bikli néni 2011.04.11. 10:15:39

@El Visco Stello: Ha nem látom a humort, akkor a másik teóriám igazolódik: csalánra pisiltél. Ne duzzogj már El Visco, te ennél lazább szoktál lenni :)

Nem én vagyok, hanem én 2011.04.11. 10:19:54

@Bikli néni:
Igen, miklos általánosságban már írt róla. Nem tudom melyik poszt volt, de keresd meg, ha van időd, meg kedved, és ha gondolod, akkor illeszd be ide újra.

Amúgy örülök, hogy 100-ból legalább 1 posztoló felbukkan a kommentelők között is. Mert így lenne értelme az egésznek. A leírás egyébként tényleg jó. Két kérdésem volna:
- A bilirubin direkt vagy indirekt bilirubin volt (gondolom indirekt, ha azt gondolták, hogy élettani sárgaság áll a háttérben)?
- a szülés után említett 3 db infúzió nem véletlenül cseretranszfúzió akart lenni? Lehet, hogy csak elírás.

Amúgy sajnos nem értek a témához mélyen. Nem tudom milyen bilirubin értékek, milyen növekedési ütem, illetve mennyi ideig tartó elhúzódás esetén kell mindenképpen kivizsgálni az újszülöttet. De gyanítom, hogy 2 hétig nem csak obszerválni kellett volna bilirubin szintet, hanem egyértelműen el kellett volna végezni a vizsgálatokat.

Amúgy ha már szerepel a posztban, akkor mi az a TORCH (azontúl, hogy zseblámpa), és miért kell nézni? Gondolom Erika tudja, ezért ő nem válaszolhat... :)

És most elmegyek aludni... Kicsit elfáradtam a sivatagban...

erika.toth 2011.04.11. 10:37:14

@miklos.rabai:

Őszintén megmondom, fogalmam sincs, hogy direkt vagy indirekt bilirubin volt-e, a zárójelentésen SeBi volt feltüntetve, és egy alkalommal tBil:369 és kBil:23.7. Hogy ezek mik azt sajnos nem tudom.
Csak infúzió volt, Inf.gl.salina. Kis szünetekkel végig vele voltam, előttem kötötték be a kicsinek.

Jó pihenést!

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.11. 10:40:16

@El Visco Stello: Bal lábbal keltél? Mi a baj? felajánlom a bal vállamat.(gyere sírj a vállalmon...)Repüljek?:)

El Visco Stello (törölt) 2011.04.11. 10:46:36

@Bikli néni: Jól látod ezt a pisilés dolgot. Azt mondták a laborban, hogy nekik középsugarú kell. De ha ezer sugárban jön, honnan tudjam, hogy melyik a középső?

Mágia 2011.04.11. 10:50:18

@Bikli néni:

Google :)

Beírtam ezt: miklos.rabai újszülött besárgul

És az első találat a bejegyzés címe volt :)

El Visco Stello (törölt) 2011.04.11. 10:56:30

@miklos.rabai: Én tudom, hogy mi az a Torch, mert arról írok./BlackBerry TORCH 9800/
És azt kell nézni rajta, hogy nem kerestek-e.

thbogyó 2011.04.11. 10:57:47

@miklos.rabai: TORCH: Újszülöttkori fertőzések. Toxoplasmosis, Rubeola, Cytomegalia, Herpes simplex :) Azért kell nézni, mert amennyiben az anya terhesség alatt átesett ezeken a betegségeken, úgy a magzatnak is továbbadhatta, akiben súlyos megbetegedéseket okozhatnak ezen vírusok.
A Toxoplasmosis fertőzéskor idegrendszeri tünetek, vízfejűség, sárgaság és súlyos esetben méhen belüli elhalás is bekövetkezhet.
Rubeola fertőzés esetén - amennyiben a terhesség korai szakaszában következik be - a magzatnál fejlődési rendellenességek, hallászavar, retardáció és a későbbiekben sárgaság is diagnosztizálható.
Cytomegalia fertőzés szintén idegrendszeri károsodást, máj-, vese-, tüdőnecrozist okozhat.
Herpes simplex szintén máj-, és vesekárosodást illetve idegrendszeri elváltozástokozhat.

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.04.11. 11:04:15

@El Visco Stello: megkell számolni a sugarakat. Ha 5 sugárban pisilsz, annak a középsője a 3-as sugár:)

bauchi 2011.04.11. 11:07:12

EZT A SOK SZART VÉGIG SEM OLVASOM.Miért nem fordult hozzá,a szoptatás papja vagyok.

tódór piroska 2011.04.11. 11:26:47

A leírás szerint elég egyértelműnek tűnik, hogy nem fiziológiás (élettani) újszülöttkori sárgaságról van szó. Ha valóban "epebesűrűsödés" okozta, akkor a direkt bilirubinnak kellett felszaporodni, erre persze, hogy nem hat a kékfény. Sajnos, a kBi lehet konjugált vagy konjugálatlan is, ebből nem lehet megállapítani, hogy direkt-vagy indirekt. Szerintem nem szabadott volna negligálni a doktornőnek a nem szokványos , elhúzódó sárgaságot, hanem keresni az okát és megfelelő kezelést alkalmazni - nem elsősorban vércserére gondolok, hanem az említett, valóban elképesztően jó hatású gyógyszer mielőbbi alkalmazására).

Lényeg, hogy a nagyfiú jól van, további jó egészséget kívánok neki és anyukájának is!

Mágia 2011.04.11. 11:27:50

@bauchi:

Háháhá... :)

Amire te gondolsz, az valószínűleg nem a szoptatás, hanem azon kevés C betűvel kezdődő szakkifejezések egyike, amelyet itt tanultam a Praxis blogon, egy orvostól. Bauchinak hívják.

Ugyandehogy (törölt) 2011.04.11. 11:49:49

@El Visco Stello: középsugaras.
azt jelenti, hogy mielőtt az edénybe pisilsz, kicsit engedj ki belőle, hogy le tudja mosni a "kijáratnál levő" nem oda tartozó anyagokat. a középsugaras már jobb eséllyel steril.

a doktorfélék egészítsenek ki, ha ez nem elég...

Káin 2011.04.11. 11:56:00

@Máгia: Milyen c betűs kifejezés:O?

Leroi 2011.04.11. 12:04:48

Már azt hittem, Kelemen Annácskáról szól a poszt...

Leroi 2011.04.11. 12:10:31

De azért nagyot nőjön a kis legény és örülök, hogy minden jóra fordult...

"Felkent papnő". Hm...
:)))

erika.toth 2011.04.11. 12:17:01

@Leroi:

Köszönjük szépen!

Anyatejjel felkent, természetesen :-)

Morrancs 2011.04.11. 12:22:38

Annak idején nálunk is mindent jobban tudtak a nővérkék, csak nem törődtek semmivel.
A fiam besárgult 3. napon. Jeleztem, hogy szerintem a gyerek rosszul van, mert iszonyatosan bágyadt volt, de nem sírt. (Ellentében az első két nappal amikor visszhangzott tőle a folyosó.) Szóval totál másképpen viselkedett. De nem törődtek vele, ment a napi rutin.
Aztán másnap reggel megyek érte, és egy oltári nagy turbán van a fején. Meg sem ismeretem, és amikor a nővérke szemrehányóan elém tolja, hogy "ez a maga gyerek, anyuka", akkor majd elájultam, hogy mi történt vele, amiért ekkora kötés kell a fejére.
Erre közölték, hogy éjjel infúziót kapott sárgaság miatt. Addig egy szót nem szóltak.
(Mint ahogy nem szóltak arról, hogy oltást kapott, hogy ultrahangra vitték, és hogy cisztát találtak a fejében. Mindent csak utólag, több nap késsel tudtam meg.)
Nem tudom, hogy nem lehet ezeket a dolgokat emberibben kezelni.

This_is_Sparta (törölt) 2011.04.11. 12:29:46

Örülök, hogy happy end lett a vége, de a "nem-e" azért nagyon durva...!

EmpatiaTolerancia 2011.04.11. 12:41:28

@miklos.rabai:

A TORCH (betüszó): Toxoplasma, Rubeola, Cytomegalovírus valamint Herpes vírus nevekből kapta a vérvizsgálat panel a nevét. Ezek felnőtt esetében "csak" megbetegítenek, de ha a magzat fertőződött, akkor születési rendellenesség lehet a végeredmény. Pesze nem csak a fentieket tesztelik vele, hanem pl. hepatitist, szifiliszt illetve a minap emlegetett monomucleosist okozó vírust is.

EmpatiaTolerancia 2011.04.11. 12:49:19

@EmpatiaTolerancia:
Persze monoNucleosis. Még írhatnám, hogy a toxoplazmózist parazita okozza pl. vigyázat a macska símogatással, a többiek vírus eredetűek.

Káin 2011.04.11. 14:40:56

@bauchi: Ezt a szót eleddig csak romáktól hallottam.

Káin 2011.04.11. 14:42:54

@Káin: Ja és csak tippem van, mit jelent.

El Visco Stello (törölt) 2011.04.11. 14:46:36

@Káin: El tudom képzelni, hogy a romák milyen gyakran emlegetik a Kanadai Nemzetközi Fejlesztési Ügynökséget.

Canadian International Development Agency (CIDA)

El Visco Stello (törölt) 2011.04.11. 14:52:42

@Káin: Olyankor szokták mondani, amikor két hüvejkujjukkal az ágyékuk felé mutatnak.

Káin 2011.04.11. 14:53:53

@El Visco Stello: Ez baromi jó :D. Egen, akkor a tippem jó volt.

Mágia 2011.04.11. 14:57:52

@bauchi:

Ez az a szó :)

@El Visco Stello:

Te se ismerted és kigúgliztad?

@Káin:

Tőlük soha nem hallottam. Praxisblog olvasóvá kellett válnom ahhoz, hogy a szókincsem ebben az irányban bővüljön :D

flea 2011.04.11. 15:00:02

@tódór piroska: láttál már olyan labort, ahol a totál bilirubin mellett a konjugálATLANt tüntetik fel? Én még csak konjugáltat láttam...

Mindenesetre az akkor is kiderül, hogy 300 felett a totál bilirubin volt.

ulpinus 2011.04.11. 15:01:39

Használati utasítás törzs kommentelőknek - praxis blog
1. lépés: a poszter biztos kamuzik, hülye, ellenszenves: lebunkózni jó troll módra;
ha nem megy:
2. lépés: helyesírási hibák, orvosi zsargon helytelen használata, szakmai kisebb pontatlanságok (előbb lexikonban ellenőrizni, majd bekopizni):lebunkózni jó troll módra;
ha nem megy:
3. lépés: szétoffolni a posztot minél hamarabb

Csak így tovább, index címlap bármi áron...

Káin 2011.04.11. 15:02:00

@Máгia: Látod, mi mindenre jó egy blog :D, bár kötve hiszem, hogy ez volna a célja :D. Tényleg mindig tanul valamit az ember.

2011.04.11. 15:03:05

Szépjónapot!

A gyerekklinikákon a sárgaság nem egy ritkaságszámba menő dolog, erről, és a kezelésről már volt szó korábban, ahogy @miklos.rabai: már írta (kék fény, stb.).

Az viszont, hogy milyen mértékegységben vannak megadva a fenti számok, az jó kérdés: umol/ml vagy mg/l? Vagy más? Ez jó kérdés. Egy dimenziótlan számmal egyelőre nem tudok mit kezdeni.

Miklós kérdése jó volt, direkt, indirekt vagy összes bilirubint néztek-e; a betegség prognózisa szempontjából ezek egymáshoz viszonyított aránya sem mindegy. Ha a direkt bilirubin aránya eléri vagy meghaladja az 50%-ot, az jelentősen szűkíti a lehetőségeket (még mindig a vírusos betegségek a sanszosak).

A bilirubinról azt kell tudni, hogy a hemoglobin lebomlási terméke, amely a vörösvértestek szétesésekor (hemolysis) alakul ki. Ezt az értéket hívjuk indirekt bilirubinnak. A májban ez részint vízoldékonnyá válik, ez az indirekt bilirubin. Később egyébként ezek, a hemoglobin anyagcseretermékei okozzák a széklet és vizelet jellegzetes színét.

A bilirubin klinikai interpretációja (mármint az, hogy a betegnek mennyire kell aggódnia a bilirubin-érték miatt) nagyban függ tehát 1.) a vas anyagcsere többi paraméterétől, 2.) a máj- és epeműködéstől, ill. a hasnyálmirigy-működéstől. Enélkül nem is lehet pontosan tudni, hogy milyen irányban keresgéljünk, tehát ezért csináltak - nagyon helyesen - pl. Coombs-tesztet, amivel az autoimmun hemolitikus anaemiát akarták kizárni (vagy megerősíteni), ami nekem is egyik első tippem lett volna, mármint, ha az emelkedett bilirubin indirekt, és retikulocytosis (az éretlen VVT-k emelkedett száma) és esetleg thrombocytopenia (a vérlemezkeszám csökkenése) is csatlakozik a tünetekhez.

A szerológiai vizsgálatok (TORCH) is jó döntések, és magas bilirubint okozhat hepatitis is. Ezek differenciálásában további jó tippek a penicillin-próba (mononucleosis), stb.

Ja és persze a májenzimek...! A máj ugyanis nem tud gyorsabban dolgozni, lehet szimplán le voltak terhelve valamitől, pl. pont valami gyógyszertől.

Száz szónak is egy a vége: a Gyerekklinikán jó ellátást kapott, az adjunktusnő meg nem állt a helyzet magaslatán.

Jó egészséget a picinek!

Káin 2011.04.11. 15:03:14

@ulpinus: Jó, offolás az tényleg megy, de hol nem? A többiben azt hiszem nem vagyok érintett.

flea 2011.04.11. 15:06:39

@erika.toth: ezt nagyon meg tudom érteni. Az én lányom egyhónapostól négyhónapos koráig stagnált kemény 3000 g tömeg körül szűnni nem akaró hasmenéssel, amire a gyerekorvos annyit mondott, hogy majd elmúlik, addig meg adjunk neki sinlacot, az megfogja. Orvosváltás után kapott egy laktózmentes tápszert, és láss csodát, ugrásszerű növekedésnek indult. A feleségem mai napig zöldet-vöröset lát, ha csak a nevét meghallja annak a gyerekorvosnak. (De én se vagyok oda érte, elhiheted.)

El Visco Stello (törölt) 2011.04.11. 15:08:15

Biztosíthatlak, hogy elég mélyen be van épülve a magyar szlengbe, ahhoz, hogy csak az ilyen nagyonnagyon jólneveltek ne ismerjék. Velem sajnos más a helyzet.

Bikli néni 2011.04.11. 15:09:23

@ulpinus: Ezt a kommentedet pont rossz poszt alá címezted.
Egyrészt: azon ritka posztok egyikét láthatjuk, amikor korrekt leírás mellett itt van a szerző is (nevét felvállalva), és meg tudtuk beszélni a dolgokat. Miklós korábban már elmondta erről a témáról, amit tudni lehet.
A jelenlévőknek ezek szerint már nincs maguktól további hozzáfűznivalója a témához (kivéve, ha valaki ismét új elemet vet fel), hát beszélgetnek másról. Vagy 20-30 komment után kifullad a topik (itt most szerencsére, mert nem történt tragédia + lásd fentebb), vagy cseverészés megy.
Nem tudom, ki hogy van vele amúgy, de én kifejezetten utálom az index címlapot, mert olyankor jönnek az ügyeletes megmondóemberek, akiknek fogalmuk sincs az előzményekről, az ide írogató emberekről, semmiről, csak osztják az észt magas lóról. Szóval szubjektív magánvéleményem, hogy pokolba az index címlappal. (Emellett elfogadom és tiszteletben tartom, hogy a blog gazdájának ez is jó, meg az is, ha generáljuk a kommentek számát.)

Bikli néni 2011.04.11. 15:12:48

"generáljuk a kommentek számát" - na, ezt jól megaszontam :D Nem baj, csak érthető volt :)

Káin 2011.04.11. 15:14:52

@Bikli néni: Az indexes trollkodás nekem is csípi a szememet, de ha nagyon megy a szópárbaj (és nem a szó normális értelmében), akkor én inkább csendben maradok. Az a biztos. Ellenben, ha címlap van (bár én nem szoktam figyelni, mert nem indexről kattintok ide), akkor legalább sokan elolvasnak egy-egy posztot, és több szem többet lát gondolom.

erika.toth 2011.04.11. 15:18:37

@ReignOfdark:

Köszönjük szépen!

Az értékek umol/l-ben voltak megadva.

flea 2011.04.11. 15:22:07

A címlaptroll egyik alfaja a felsőbbrendűségi komplexusos címlaptroll, aki azt gondolja, hogy azért, mert egyetlen egybites mondanivalója a többi címlaptroll fikázása (tekintet nélkül arra, hogy az adott helyzetben ez helyénvaló-e), ő már több, mint a többi címlaptroll, hovatovább ő már nem is címlaptroll.

Pedig az.

erika.toth 2011.04.11. 15:23:25

@flea:

Gondolom. Szerencse hogy kiderült mi a baja a kicsinek.
Lelkileg nagyon megterhelő, mikor tudod, érzed hogy baj van, és nem tudsz mit tenni.

Bikli néni 2011.04.11. 15:23:38

@Káin: Én sem indexről kattintok ide :) Sőt, szerintem a törzsgárdából senki se onnan jön :D
Csak szoktam nézni az indexen a blogketrecet, hogy read only-ként mit érdemes megtekinteni, akkor látom. Meg az is félreismehetetlen jele az index-címlapnak, ha megjelennek soha nem látott nevek, és legalább egy embert elküldenek az anyjába :) (Ezt magamban négy csoportra osztottam, elnézést az érintettektől: 1. a posztoló a hülye 2. a kommentelők a hülyék 3. Mária a hülye 4. Leroi a hülye - na, ezek az emberek jönnek többnyire az index-címlapról...)

Káin 2011.04.11. 15:26:40

@Bikli néni: Egész jó osztályozás, azt kell mondjam. Mondjuk azt sem szabad elfelejteni, hogy el oldal olvasóinak csak elenyésző hányada szokott kommentelni. Ott van a "csendes többség" :).

Mágia 2011.04.11. 15:42:51

@flea:

A szlengblogról a Nyelvész Józsi, a drága jó ember, civilben a Google dublini irodájában tolja :)

ulpinus 2011.04.11. 15:51:57

@Bikli néni:
Azt azért gondolhatod, hogy nem ezen egyetlen poszt alapján alakult ki a véleményem. Az index blog egy külön állatkert, de ami praxison zajlik nehezen felül/alulmúlható. Gondolom a 3 pont mint a működés alapja, eddig is nyilvánvaló volt, ezért nehezen értem, honnan jönnek még az új poszterek, ha egy kis visszaolvasással könnyen előzetes képet kaphatnak arról, hogy milyen forgatókönyv alapján lesz elbánva velük.
Engem csak az szomorít el, hogy annak idején, amikor még orvostanhallgatókat oktattam, egész más kép maradt meg bennem. Akkor még a szakma iránti alázat erősen érzékelhető volt. Ehhez képest teljesen felfoghatatlan, hogy itt magukat orvosként előadó kommentelők arrogáns, mindenek felett álló, cinikus kioktató stílusa hogyan fejlődött ki.

flea 2011.04.11. 16:15:29

@Máгia: tudom, olvastam én is róla annakidején, meg néztem a tv-riportot :)

Bikli néni 2011.04.11. 16:15:32

@ulpinus: Jó, persze itt is vannak mélypontok (melyik blogon nem) a posztok és a hozzászólók oldaláról is, ezt senki nem is vitatta :)
Ezt egyébként én sem értem, hogy ha az ide írók visszaolvasnak és mégis beküldik a történetüket, miért nem okulnak a korábbiakból. Persze ezt nem úgy értem, hogy ne írjanak ide, mert úgyis szét lesz cincálva. Hanem, hogy például már ezerszer le lett írva, hogy írjanak konkrétumokat, vagy pl. a gyászukban is próbáljanak objektíven írni, mert anélkül nehezen tudunk hozzászólni.
De itt van a mai posztoló, Erika, aki szintén olvassa ezt a blogot, meg tudta írni értelmesen a posztot (holott nem orvos és nem ért hozzá), a benne leírtak és az alapján, hogy itt van és reagál, számomra kétségtelen, hogy a sztori valódi. Nem is lett ízekre szedve :)
A hozzászólók arrogáns stílusáról azért nem tudok (és nem is szeretnék) nyilatkozni, mert ettől még sok igazság van abban, amit leírnak. És attól, mert valaki itt elmondja a kemény véleményét egy olyan posztról, ami név nélkül érkezik, ellenőrizhetetlen (ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy nem igaz) információkat tartalmaz, még nem lesz rossz ember.

El Visco Stello (törölt) 2011.04.11. 16:30:11

@ulpinus: Az általad oly mélyen megvetett offolást sikerült gyarapítanod: Két hozzászólásból két off. Nem rossz arány.
Ilyen jó képességekkel rendelkező embertől(aki egyetemistákat oktat) örömmel olvasnék érdemi hozzászólást is. Biztos sokat épülnék belőle.

mérien 2011.04.11. 16:35:43

Sajnos az ember ember iránti tisztelete egyre kevésbé van jelen, s ez független attól, hogy ki milyen hivatást tudhat magáénak. Értem Ulpinust, s az ő által képviselt hozzáállást,(bár minden egészségügyben, és másutt szolgáltatást nyújtó ágazatban dolgozó így gondolkodna), csak sajnos egy-egy poszt mintha valóban hazugságon vagy igen erős szubjektivitáson alapulna, s lehet, hogy bántja az egészségügyben dolgozókat. Magaménak érzem a problémát:
mi oktatásügyben évtizedek óta tisztességesen dolgozók is nagyon rosszul érezzük magunkat a bőrünkben, amikor az amúgy is nehéz erkölcsi helyzetben lévő tanügy még kap egy-két koporsószöget a rosszindulatú, egyoldalú támadások egyre gyakoribbá válásával. Elég, ha van egy-két rossz példa, lehet általánosítani.
Lásd: egy kommentelő a minap a hibát vétő tanár miatt az egész iskola értékrendjét megkérdőjelezte, holott az igazgatóig, iskolaszékig el sem jutott a panaszos szülő.

Káin 2011.04.11. 16:43:00

Hogy tovább offoljak, nem tudja véletlenül valaki DR Laikus műtéte hogy sikerült???

Bikli néni 2011.04.11. 17:10:56

@Káin: Én írtam neki még pénteken, de nem válaszolt... Remélem, azért csak a háta közepére kívánt engem, de amúgy minden rendben van :)

blacklord 2011.04.11. 17:20:34

@Bikli néni: Hahaha, ez rohadt jó!! :-) Bevallom, én abszolút a 3-as kategória vagyok. Kicsit sokkol is amúgy, hogy most vajon ki az a normális ember, aki a nickje alatt írogat...

schlkat 2011.04.11. 17:36:32

Szeretném elmondani nektek, azért van haszna is a címlapnak. Magam is ezért nézek be gyakran. A mai délutánomból érdemes volt áldozni erre:)

bauchi 2011.04.11. 18:00:01

@Káin: Látod hány nyelven lököd a lényeget?

Mágia 2011.04.11. 18:00:38

@blacklord:

"Kicsit sokkol is amúgy, hogy most vajon ki az a normális ember, aki a nickje alatt írogat..."

Engem soha nem szokott sokkolni olyan tény, amiről nem tudok.

bauchi 2011.04.11. 18:06:23

Istenem,ekkora népművelőt,ami vagyok!

tódór piroska 2011.04.11. 18:24:37

@Káin: Sokat gondoltam/ok Rá.
Remélem, hamarosan jelentkezik és jó hírekről számol be.
Uff!

mahabharata 2011.04.11. 18:47:22

Számomra még egy kérdésről szól a blog: Vajon egy másik orvos, látva a kolléga tanácstalanságát, miért nem hajlandó elvállalni a kezelést?

Káin 2011.04.11. 18:52:55

@tódór piroska: Nagyon remélem, hogy minden rendben vele!

El Visco Stello (törölt) 2011.04.11. 19:02:13

@mahabharata: "Vajon egy másik orvos, látva a kolléga tanácstalanságát, miért nem hajlandó elvállalni a kezelést?"

...mert tudlya, hogy valy van a felyén.

El Visco Stello (törölt) 2011.04.11. 19:05:41

@Bikli néni: Lehet több csoportba is tartozni? Legalább háromban vagyok érdekelt.

ulpinus 2011.04.11. 19:41:50

@El Visco Stello:
Akkor épülés céljából: előbb nézz utána hova csapsz le a bunkóval, nehogy csak árnyék legyen a célpont. Nem rémlik, hogy utaltam volna arra, hogy megvetem az offot. Arról írtam, mire számíthat itt egy posztoló, hogy felkészülhessen a folyamatra. Ha nem kizárólag arra koncentrálsz, hogyan döngölj le gyorsan, talán feltűnt volna. Kicsit tekerj lejjebb a magas ló generátoron, ha még többet szeretnél épülni...

vipman 2011.04.11. 20:23:25

@ulpinus: .... hogy itt magukat orvosként előadó kommentelők arrogáns, mindenek felett álló, cinikus kioktató stílusa hogyan fejlődött ki.
OFF: az orvosok vízen járnak. Én tudom, a gimis osztálytársaim fele lett orvos, és amikor baj volt mindegyik elhajtott, az ismerős - ugye- ingyen van, élni is kell valamiből. Aztán megvilásodtam, mikor gimis találkozón az egyik kijelentette, hogy a betegeket nem gyógyítani, hanem kezelni kell. Azt azért gyors eltávozással reagálta, mikor elmondtam, hogy a feleségem -a beajánlott beteg- fél éven belül meghalt. Azóta nem hívnak az éves talikra. OFF vége.

anyádbogár · http://www.apadhuzzonafaszara.com 2011.04.11. 20:38:38

örülj a "tücsöknek" és ne foglalkozz a barmokkal. olyan rövid az élet és a boldog pillanatok olyan hamar elszállnak. ne mérgezd meg őket ilyen rossz élményekkel :)

tódór piroska 2011.04.11. 20:51:39

@vipman: " Azóta nem hívnak az éves talikra."

Nem lehet, hogy ennek más oka van? Netán benned van a hiba?

Olyan gimis osztály meg nincs, soha nem is volt, ahonnan az osztálytársak fele orvos lett.

Bikli néni 2011.04.11. 22:10:59

@Káin: @El Visco Stello: @blacklord: Örülök, hogy ekkora sikert aratott a megállapításom... Annak viszont még jobban örülnék, ha nem lenne igazam. Bár én békés lélek vagyok, úgy gondolom, hogy sikerült az itt megismert emberekkel megtalálnom a közös hangot (remélem, ez kölcsönös), és mivel itt, bár sokan nem látják meg, értékes hozzászólások tömegesen fordulnak elő (nem csak orvosoktól!), ezért én már nem foglalkozok a stílussal.
Aki szerint ez a blog egy szellemi mélypont, nézzen be a velvet "britttudósos" meg valóvilágos és egyéb magasröptű írásaiba, mi megy ott a kommentekben. Ahol egyébként a moderálási alapelvek éppen kiszúrják a hozzászóló szemét. Itt azért - még ha ki is veri egy-egy embernél a biztosítékot a hozzászólás stílusa - van egy pár értelmes és általános megbecsülésnek örvendő ember. Én leginkább miattuk járok ide.

Bikli néni 2011.04.11. 22:13:27

@tódór piroska: Miért ne lenne ilyen osztály? Vannak a biosz szakos osztályok, oda jellemzően azok a diákok járnak, akik később orvosok szeretnének lenni.

alekab 2011.04.11. 23:01:56

@ulpinus:
KedvesCommendador
Van egy olyan érzésem, hogy a nicked inkább a femininumok ragozási szabályai szt. kellene, hogy íródjon. /UL3,1415926535NA/
A törzsvásárlók nem kérnek manyjuált
A poszter valóban, > 90 %-ban kamuzik, ráadásul min. fülkeforradalom arányban – legalábbis az eü. irányában negatívan elfogult, büdös bunkó. Az ízekre szedés után ez, ált. egy objektív > 80% feletti ikúúú birtokosának ki is derül/het/.
A szakma iránti alázat egyedül nem elég az egészségügyis munkaerejének az újratermeléséhez. Tudod, a két bozontos-, + a kis kecskeszakállas, - ahogy a foximaxi szemináriumon tanultad. Ezzel zsaroltatok 60 évig, és most ennek az eredményét fogjátok cidázni a következő 60-ban.
(hogy uff is legyen: Miért van az, Főorvos Úr/am, hogy amikor a nevét/det látom, sudár, gyönyörű , hegyes cicijű, fekete lányok flesbekelnek nékem?)
Aki, pl. olyat ír, hogy fojtat, vagy álam, azt én a közügyektől is eltiltanám 15 évre. Ha akkora barom, hogy akár anonim módon is, de a neten még reklámozza is, akkor közterületen „hüJe vagyok” sárga kitűző viselésére kötelezném.
Az orvosi zsargont tessék meghagyni az orvosoknak. /hogy Te is értsed: lásd: Mágnás Miska/
Orvostanhallgatóként, magam is emléxem honvédelmi ismereteket „oktatókra”. Elárulom, már akkor sem szerettem, és lexartam őket.
ON!

Nem én vagyok, hanem én 2011.04.12. 00:37:35

@El Visco Stello:
Ez a komment nyert... :)
En ertekelem, ha masok nem is!

Nem én vagyok, hanem én 2011.04.12. 01:05:38

@Babette_:
Kb. igy van. Fiuknak egyszeru, csak el kell szoritani a csovet... ehe... es ala kell tenni a poharkat... :)
Lanyoknal sajnos a csapot kell elzarni.
De ez meg jot tesz a kismedencei izmoknak, pasik is orulnek majd neki, ha naponta sokat tornasztjak a holgyek azokat az izmokat... :)

Nem én vagyok, hanem én 2011.04.12. 03:41:53

Csak remelni merem, hogy ulpinus nem etikat oktatott anno, mert akkor nyilvanvalo, hogy kommentje szakmai valsaganak kellos kozepen irodott, ahogy epp elborzad szar munkajanak meg szarabb gyumolcset szemlelve... :)

Amugy megsugnam, hogy az ide kommentelok, sosem a szakmai alazatot, hanem a betegek fele valo alazatot kerik mindig szamon... :) Bar a mai poszt - joggal - inkabb az elobbit teszi!

Kar, hogy nem lehet tudni, hogy a kBi mit jelenthetett (a tBi=total bilirubin), mert ahogy Piroska irta, az mindketto bilirubin lehet (konjugalatlan, vagy konjugalt), mig az epebesurusodes egyertelmuen a konjugalt/direkt bilirubin felszaporodasat okozza, ami viszont mindig koros ujszulottkori hyperbilirubinaemiat jelent! Ugyhogy, ha ez a helyzet, akkor egyertelmu, hogy a neonatologia hibazott! Szerencse a dologban (ugye az elethez ez mindig kell), hogy a problema megoldodott!

Minden jot a "Tucsoknek"!

Nem én vagyok, hanem én 2011.04.12. 03:46:04

@thbogyó:
Ennel jobban en ezt nem tudtam volna leirni... :) Ugyhogy meg is hagyom a temat a neonatologusoknak...

:)@EmpatiaTolerancia:
Gyanus vagy te nekem, minden kerdesre tudod a valaszt... :)

thbogyó 2011.04.12. 07:50:33

@miklos.rabai: Köszi :) Nem vagyok neonatológus, még csak orvos sem leszek. Védőnő-szakos hallgató vagyok, és ebben a félévben fogok gyermekgyógyászatból szigorlatozni :)

ulpinus 2011.04.12. 09:25:23

@alekab: @miklos.rabai:
Érdekes egyetemre járhattatok, ha az oktatásról ezek a tárgyak jutnak eszetekbe elsőként. Legalább mély nyomot hagytak, úgy látszik volt értelme. Én ezeknél kevésbé fontos dolgot próbáltam átadni: anatómiát. Viszonylag kevés volt lexarós hozzáállás, főleg utolsó konzultációk környékén...
Biztos az akkori sokkhatás okozhatta, hogy hogy elveszett az alázat és kifejlődött az erőltetett szarkazmus stílusa, és a mások minden áron földbe döngölésére való törekvés.

2011.04.12. 10:19:14

@miklos.rabai: "@El Visco Stello:
Ez a komment nyert... :)
En ertekelem, ha masok nem is!"
De mások is értékelik, én biztos :-))

2011.04.12. 10:37:19

@miklos.rabai: :-DDD Na, most jól meg vagyunk viccelve! :-))) Annnyira természetesnek vesszük a szakzsargont, hogy eszünkbe sem jutna a magyar kifejezés.

tBi = teljes bilirubin
kBi = közvetlen bilirubin

Egyébként egy vizsgálatkérő magyar lap kb. így néz ki: www.centrumlab.hu/files/file_15_1301480633.pdf

tódór piroska 2011.04.12. 11:32:42

@Bikli néni: egyik gyerekem ilyen osztályba (biosz tagozat) járt, öten jelentkeztek orvosira (36-ból)

Ugye, human tagozatról sem lesz az osztály fele ügyvéd? (bocs, jogász)

Bikli néni 2011.04.12. 17:14:29

@tódór piroska: Mi nyelvtanulós-humán osztály voltunk, kb az osztály bő harmada ment tovább olyan pályára, ahol a nyelvtudásra van szükségük. A többiek meg erre-arra :)

bauchi 2011.04.13. 08:00:16

@vipman: Szar lehetett.Sok genya orvos van.

bauchi 2011.04.13. 08:00:16

@vipman: Szar lehetett.Sok genya orvos van.

bauchi 2011.04.13. 08:09:48

@alekab: Kár,hogy nem vágom miről van szó.Gyakran vagyok itt nagyon höje.
Index-címlap?indextroll?offolod a posztot(posztót?)?Muszáj höjén megdöglenem?

Nem én vagyok, hanem én 2011.04.13. 08:29:44

@ulpinus:
"kevésbé fontos dolgot próbáltam átadni: anatómiát"
Egyetértünk: kevesebb anatómiát, több klinikumot!... :)
És mondom, nem szakmai alázat kell, mert a szakma tanulható. Viszont minden beteg egyedi, és mindig lesz olyan köztük, aki kiismerhetetlen marad.

Nem én vagyok, hanem én 2011.04.13. 08:31:16

@thbogyó:
Bang... Lebuktál... :)
Egészségügyben dolgozó (a diák is ilyen) sajnos nem játszhat... Mert itt szigorú szabályok vannak ám!... :)

Nem én vagyok, hanem én 2011.04.13. 08:34:50

@ReignOfdark:
Na, akkor sokat tanultam ma!
Életemben nem hallottam még ezt a közvetlen bilirubint... biztos, hogy nem közvetett... Mert az is k-val kezdődik... :)
Vagyis ha a kBi közvetlen bilirubint jelent, akkor egyértelműen a direkt bilirubint jelöli, vagyis egyértelmű az orvosi hiba a posztban!

thbogyó 2011.04.13. 09:34:34

@miklos.rabai: Hupsz...bocsi...erről nem tudtam... Akkor mostantól eszembe vésem a szabályt :) :)

bauchi 2011.04.13. 15:47:43

@flea: A 70-es,80-as években volt nagy sleng forradalom Amerikában.Szinte másik nyelv keletkezett,főleg a négerek jóvoltából.Ez a tv riport nálam nem vágott nagy szakadékot,a gyerek nagyon gyenge külsőleg,beszélni nem tud,simán felléphetne a stand-up comedy-ben.A legjobb szleng kifejezések a 60-as,70-es években születtek nálunk,volt bennük némi humor is és nem csak a ritka agyaknak volt kitalálva.A 80-astól nem tudom,mert négerek között pókeroztam.

flea 2011.04.13. 15:55:45

@bauchi: valóban nem egy eget-földet rengető interjú, a srác egyrészt nyilván nem egy rutinos nyilatkozó, másrészt meg mint utóbb elmondta, ez egy Skype-videóhívás volt irdatlan látenciával. A blogja viszont nem (volt) rossz. Amúgy komoly önirónia is van benne, az egyik visszatérő karaktert, a Kisnovákot, a tipikus örök vesztest például saját magáról mintázta. :)

bauchi 2011.04.13. 19:18:11

@flea: Hát igen,izlések és pofonok.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása