Haza küldték agyvérzéssel

2011.03.18. 06:00

Sziasztok!

 

Néhány évvel ezelőtt édesanyámmal voltam otthon. Ő házimunkát végzett amikor rosszul lett. Hirtelen nagyon fájt a feje és rá pár percre már az eszméletét is elvesztette. Természetesen kihívtam a mentőket, akik beszállították a kórházba. Én nem szívesen, de elmentem iskolába, mivel épp a vizsgák előtt álltam. Mikor hazaértem délután az édesanyám már otthon volt és aludt.

 


Eléggé meglepődtem, mert én láttam, hogy mielőtt bevitték milyen állapotban volt. Sokáig nem is kelt fel, ezért kihívtuk ismét a mentőket. Mikor beszállították elmondták, hogy nagyon súlyos agyvérzése van. Sokáig komában feküdt, mire meg lehetett műteni. Az orvosok azt mondták, hogy nem biztos, hogy megéri a holnapot. Szerencsére meg lehetett operálni és mára már csak egy nagyon rossz emlék, de sajnos a káros hatásai az agyvérzésnek megmaradtak. Mikor először szállították be a mentők a kórházból egy normális vizsgálat nélkül küldték haza!


Csináltak egy vérnyomásmérést és a fejfájására kapott egy injekciót. Egy Algopyrin injekciót. Ennyi történt akkor és erről a zárójelentés még meg van. Hihetetlen, hogy majdnem ott maradt csak azért, mert hozzá nem értő, nemtörődöm orvosok is dolgoznak. Ezt ki fogja kompenzálni? Ha meghalt volna csak azt mondták volna, hogy bocsánat?

 

Nem csináltunk pert, mert nem ér annyit az egész hercehurca és nem akartuk terhelni ezzel még jobban édesanyámat. Ha az első orvoson múlt volna az egész akkor édesanyám már nem élne.

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KAR-TON-HAL 2011.03.18. 07:14:53

Jó reggelt!
Gondolom az első esetben nem produkált semmilyen tünetet a beteg, ami miatt agyvérzésre lehetne következtetni. Fejfájása sok mindentől lehet az embernek, eszméletvesztése is.
Ha meg úgy érzi a posztoló, hogy ennyire súlyos a helyzet, akkor miért nem választja a felelősségre vonást?
Mai napság ez úgy is divat...

Leroi 2011.03.18. 07:16:56

Valószínűleg subarachnoidealis vérzés lehetett, aneurysmaszakadás következtében.
Eléggé komoly és jellegzetes a kórlefolyása, egy koponya-CT mindenképpen szükséges lett volna az első beszállításakor.
És azt is hoizzátenném, hogy a hozzátartozó által szolgáltatott információk sem ártott volna, ha rendelkezésre állnak. MINDIG be kell kísérni a hasonló beteget és el kell mondani az összes vele kapcsolatban észlelt tünetet, sokszor egy-egy helyes heteroanamnézis sorsdöntő lehet( a betegtől nem mindig nyerhető pontos információ, SAV esetén eléggé ritkán).

Örülök, hogy a műtét sikerült.

KAR-TON-HAL 2011.03.18. 07:24:14

A beteget ilyen eszméletvesztésnél mindenképpen be kell kísérni, mert nem lehet tudni, hogy miket tud elmondani az állapotáról, és annak előzményeiről. Így nem csoda, hogy félrekezelik.

KAR-TON-HAL 2011.03.18. 07:24:52

Már ha képes rá, hogy beszéljen.

jágör68 2011.03.18. 08:03:32

Legalább szerencsés kimenetelú volt az ügy.
Nem operábilis ám minden agyvérzés sem...
Egy CT- t valóban kellett volna végezni, már először a "nemtörődöm orvosoknak".
Ilyen azonban bárhol, bárkivel megeshet, nem CT- zhetünk meg minden fejfájóst aki kicsit aluszékonyabb is.
Hogy ez megtörténhessen:
tessék tüntetni a jobb egészségügyért, írni a miniszter úrnak, miniszterelnöknek, EU- Bizottság elnöknek, ENSZ- nek stb.
Mert nyilván a CT "sem pénzkérdés". Meg kapacitásé. Ami szintén "nem pénzkérdés" igaz?

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.03.18. 08:23:12

Lehet, hogy nem fog tetszeni, de nincs olyan vizsga előtti állás, amit előnybe részesítek anyukám kórházba vivésénél. Sőt vizsga sem.És ha akkor meghal? Akkor hogy számolsz el magaddal? Mi volt a fontosabb? De, lehet hogy csak hülye vagyok.

2011.03.18. 08:45:04

@batgirl: Nem, nem vagy hülye, igazad van.

Leroi 2011.03.18. 09:11:49

@jágör68:
Itt megint felmerül a hozzátartozó felelőssége az anamnézisszolgáltatás kérdésében. Munkavégzés közben alakult ki, hirtelen, erős, ütésszerű fejfájással, majd eszméletvesztéssel.
Egy tapasztalt orvos ezekből az adatokból sokat leszűr, a kórtörténet nagyon jellegzetes a SAV-ra.
OMSZ elmondásából kevesebbet.
A neurológián, idegsebészeten (tapasztalatból mondom) sok függ ettől.
CT-kapacitás ERRE pedig LEGYEN, mindig legyen, mert más pitiáner dologra bezzeg akad pénz. Erre hatványozottan lennie kell...

SusanneF 2011.03.18. 09:21:01

Ha én szeretem az anyukámat,akkor MINDENT megteszek érte,a tanárok meg fogják érteni,csak beszólok a suliba....
Az eszméletvesztés komoly tünet,ne legyintgessünk a fejfájásra,az persze mindenkinek lehet-DE eszméletvesztéssel együtt már nagyon komolyan illik venni,egy laikusnak is!!

HOL van annak az orvosnak a felelőssége,aki olyan felelőtlenül és hamar hazaengedte??????

tbjárulékfizető 2011.03.18. 09:27:54

Mindenkivel egyetértek, aki a hozzátartozó felelősségét IS feszegeti.
De mi van az egyedülállókkal, vagy azokkal, akik a rosszullét idején egyedül voltak, bár van családjuk?
Egy fejfájást, ami eszméletvesztéssel járt, azért komolyan kéne venni. ( igaz, aki egyedül van , ebben az állapotban nem tud mentőt hívni és akkor még rosszabb a helyzete)

Ugyandehogy (törölt) 2011.03.18. 09:38:23

nem, nem mondták volna, hogy bocsánat

Ugyandehogy (törölt) 2011.03.18. 09:39:49

@KAR-TON-HAL: hát erről az emberorvos és állatorvos párbeszéde jut eszembe...

ccke 2011.03.18. 09:41:53

Szerintem ez súlyos hiba: eszméletvesztést illik komolyan venni.Nem a collapsust, ahol 1-2 másodperc alatt magához tér a beteg, ahogy összecsuklik, de ha már percekről van szó, annak utána kell menni.
Lehetne szív eredetű oka is, akkor is meg kell figyelni, kivizsgálni, de ha hirtelen, erős fejfájással kezdődött, akkor adja magát az agyi eredet, elsősorban SAV.
Erre gondolnia kéne a kivonuló mentőnek, és a sürgősségi/neurológiai osztályos orvosnak is, és egy CT-vel kizárni ezt a lehetőséget, bár szerintem még negatív lelettel is járna 12-24 óra megfigyelés.

2011.03.18. 10:00:21

@jágör68: Most nem a posztoló húzta elő a pénzkártyát, mi se feszegessük szerintem.

A posztoló felelőssége kb. kimerül abban, hogy nem kísérte be az édesanyját, de hát a legtöbb ember nem nagyon tud kezelni egy ilyen krízishelyzetet - ami érthető, mivel nem lehet mindenki hozzászokva -, tehát még ez sem akkora bűn.

@Leroi: véleményével értek egyet.

adamantium 2011.03.18. 10:09:07

a történet akkora (itt egy olyan szó következne ami a post írójának szavahihetőségét vonja kétségbe, csak nem szabad használnom mert akkor kitiltanak, mert hát a levélírónak mindig igaza van)
szal:
1 mit várt a kedves post író, mégis ki fogja elmesélni mi történt? a kedves anyuka aki eszméletét vesztette? ilyenkor valakinek a beteggel kell mennie
2 ki engedte be a házba a mamát? mert nyílván ha eszméletlen volt akkor nem tudta kinyitni az ajtót. ha meg volt otthon valaki akkor csak feltűnt, hogy hazahozták mamát, de továbbra is eszméletlen, jól van ez vajon így? az a családtag aki meg eszméletlenül átvette a mentősöktől a mamát az értelmi fogyatékos kell legyen
3 ha az első vizsgálatról zárójelentés van akkor az bentfekvést, osztályos felvételt jelent, ehhez képest pár órán belül hazakerült. egy eszméletlen beteget eleve gyanús, hogy hazaengednek, de ráadásul a betegszállító ilyet garantáltan nem szállít, tehát a mentő vitte haza, akkor van mentőszállítási utalvány, a mentő is eleve csak akkor szállít ha van papír a jelenlegi státusról és az ellátásigényről.
3 Mikor beszállították elmondták, hogy nagyon súlyos agyvérzése van - ezt csak úgy vizsgálatok nélkül?
4 Sokáig komában feküdt, mire meg lehetett műteni. Az orvosok azt mondták, hogy nem biztos, hogy megéri a holnapot - akkor most meddig is feküdt kómában műtét előtt?
5 egy súlyos agyvérzettet mindenképpen megműtenek, mert az az egyedüli esélye. úgy ahogy egy szíven szúrtat is megműtenek annak ellenére, hogy gyenge a szíve és nem biztos, hogy kibírja a műtétet. ha a beteg fel tudott épülni a vérzésből akkor az valószínűleg nem állományi vérzés volt, hanem felszíni, vagy kamrába törő. mind a kettőnek aránylag egyszerű a műtéte, kamra draint még a túlhaladott esetekben is be szoktak tenni sürgősséggel.
6 Mikor először szállították be a mentők a kórházból egy normális vizsgálat nélkül küldték haza! - a vérnyomásmérés az hülye vizsgálat, hogy nem normális?
következtetés: ettől jobb történetet találok ki 5 perc alatt, szóval lehet próbálkozni

Nem én vagyok, hanem én 2011.03.18. 10:16:29

Negatív CT lelet mellett, de erős fejfájás, illetve egyéb neurológia jelek megléte esetén pedig el kell végezni a lumbálást. A liquor színe nem feltétlen piros ekkor, ezért le kell centrifugálni, ha voltak vérsejtek a folyadékban, akkor azok szépen leülepednek alulra, ahol nagyobb tömeg lévén már láthatóak.
Tiszta és egyszerű diagnózis.

marand22 2011.03.18. 10:20:50

@ccke:
Percekig tartó eszméletvesztés nem szív eredetű.
"Typical syncope is brief. Complete LOC in reflex syncope lasts
no longer than 20 s in duration."
Forrás: www.escardio.org/guidelines-surveys/esc-guidelines/GuidelinesDocuments/guidelines-syncope-FT.pdf

Cartman (ex Cartman) 2011.03.18. 11:23:51

A lényeg lemaradt: sikerültek a vizsgák?

Bikli néni 2011.03.18. 11:36:11

@Leroi: @batgirl: Osztom ezt a vizsga-halasztós dolgot.
Ismertem valakit, akinek epilepsziás volt az apukája, és pont az érettségi reggelén kapott egy nagyon csúnya rohamot. A gyerek végignézte, és utána idegileg kikészülve ment el érettségizni. Ott akart volna lenni apukájával, de anyukája is ott volt, nem volt egyedül, hát elengedték érettségizni. De annyira ki volt bukva idegileg, hogy alig tudott koncentrálni, ráadásul a tanár le is oltotta, hogy emiatt igazán nem kell hisztizni.
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy be lehet menni, ha valami halaszthatatlan vizsga van, de értelmetlen, mert úgysem tud az ember higgadtan koncentrálni a feladatra. Még akkor sem, ha marad valaki a beteg mellett, nem ám egyedül elengedni.

Bikli néni 2011.03.18. 11:37:44

@miklos.rabai: Mostanában nem adsz fel találós kérdéseket, ez így nem ér :(

Cartman (ex Cartman) 2011.03.18. 11:44:36

@Bikli néni:
Ennél cikibb azért a helyzet: "Én nem szívesen, de elmentem iskolába, mivel épp a vizsgák előtt álltam."
Tehát még csak nem is vizsgázni ment be! De az orvos a nemtörődöm...

Szerintem egyébként kamu az egész poszt. Túlságosan magas labda ez így. (Ld. Adamantium pontokba szedett aggályait is.)

Bikli néni 2011.03.18. 12:00:53

@Cartman (ex Cartman): A "vizsgák előtt álltam" jelentheti azért azt is, hogy aznap épp voltak vizsgái.
Ettől függetlenül én is gáznak érzem, hogy nem az anyukájával maradt, én biztos, hogy elpasszoltam volna a vizsgát. Azoknál sokszor lehet bevinni igazolást is, hogy rendkívüli körülmények miatt nem tud megjelenni. (Én egyszer elájultam a buszon vizsgára menet. Következő héten elmentem újra.)

Azért összességében én nem mondanám, hogy kamu az egész történet, bár adamantium felvetései jogosnak tűnnek. Kérdés, hogy ha ott lett volna a beteggel a lánya, vajon mit változtatott volna? Nyilván a mentősnek elmondta, hogy miért hívták ki, a mentős meg tovább adta az orvosnak, ennél a lány se tudhatott többet. Ha ott lett volna, mi történik? Kiveri a balhét a váróban, hogy mi az, hogy csak vérnyomást mértek?!

Cartman (ex Cartman) 2011.03.18. 12:25:33

@Bikli néni:
Persze, jelentheti azt is. A posztoló kommunikációs képességeit tekintve nagyon meg se lepődnék rajta, ha a "mivel épp a vizsgák előtt álltam" alatt valójában azt érti, hogy "aznap vizsgám volt". De ez egyébként majdnem mindegy. Számomra alapvető, hogy az eszméletlen édesanyámat elkísérem a kórházba, akármilyen vizsgám bukom miatta. És ha már voltam olyan utolsó, hogy mégsem, akkor kussba vagyok, és nem az orvost fikázom "nemtörődömség" miatt.

"Kérdés, hogy ha ott lett volna a beteggel a lánya, vajon mit változtatott volna?" A lelki támasz opciót (szinte) meg sem említve: lefolyás, kórelőzmény, gyógyszerek, étkezési és életvezetési szokások, stb. És persze ha ott vagyok, biztos nem küldhették volna haza először "normális vizsgálat nélkül".

MajorAnna · http://manna.blog.hu 2011.03.18. 13:53:44

@adamantium: már ne haragudj, de a 2. pontban leírtakat Te miből eredeztetted?? A poszt írója leírja, hogy végül elment iskolába - valóban az édesanyja mellett kellett volna maradnia, de itt nem ez a lényeg - mikor hazament, anyukája már otthon volt és aludt. Hol olvastad azt, hogy eszméletlenül vitték haza??? Elájult, kihívták a mentőt, bevitték a kórházba, nyilván útközben, kórházban, akárhol magához tért, vérnyomást mértek, kapott egy injekciót, majd azt mondták neki, hogy csókolom, tessék hazamenni. Gondolom valahogy hazajutott - gyalog, taxival stb. - hazaért, nem volt jól, lefeküdt, majd nem ébredt fel. Logikusan, én így vezetném le. Nem pedig úgy, hogy egy általad értelmi fogyatékosnak nevezett családtag beengedte az eszméletlen anyukát. Felesleges bárkit is sértegetni.

adamantium 2011.03.18. 14:35:24

@MajorAnna: alvó emberhez te is mentőt szoktál hívni? gondolom azért kihívsz éjszakánként a család minden tagjához egy mentőt, már csak ebből gondolom, hogy inkább "megint" eszméletlen lehetett.
"kihívtuk ismét a mentőket" többes szám, tehát valaki még volt otthon mert egy lány+egy eszméletlen anyuka nem hív többesszámban mentőt. tehát nem csak a lánya nem ment a mamával kórházba hanem más, se. amikor meg a mama eszméletlen, alvó vagy járó állapotban hazakerült csak volt otthon valaki aki a hazajövetelt teljesen helyén valónak találta

Nem én vagyok, hanem én 2011.03.19. 06:24:18

@Bikli néni:
Hosszú ideje ez volt az első írás, amihez lehetett volna valami mélyebb magyarázatot is írni, esetleg lehetett volna játszani is.
Most nem írtam. Majd talán... ;P

rikavagyok 2011.03.19. 06:51:09

Az 1. orvos baloldali hímtagnak megfelelő viselkedést tanúsított. Mondom ezt annak ellenére, hogy nem is olyan régen mi is "rászaladtunk" egy SAV-ra. (Méghozzá úgy, hogy a város kb. összes sürgősségi ellátásban dolgozó orvosa látta már, mire lett diagnózis, és ha jól emlékszem 3x lett hazaküldve.)
Hirtelen nagy fejfájás + eszméletvesztés, az olyan konstelláció, aminél akkor is obszerválgatom a beteget, ha épp teljesen negatív a státusza.

rikavagyok 2011.03.19. 06:55:48

@adamantium:
Nézd, a sztori alapján du. ért haza. Gondolom a vacsorához gondolták felébreszteni, mikor észlelék az tudatának nem megfelelő éberségét.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.03.19. 11:30:09

@ccke: MArgit kórház 1es belgyógy , hányás -hasmenés, láz , kiszáradás tünetei.
. Saját lábamon mentem be, ott vizsgálat közben elájultam (nem tudom mennyi időre) , vizsgálat után doki azt mondja hát, próbáljuk meg a kettes belgyógyot , hátha az felvesz , mert ő nem, a tünetek ellenére sem , mert nem mentő vitt be. Ennyire veszik egyesek komolyan az eszméletvesztést.

adamantium 2011.03.19. 12:07:36

@tildy:): én ismerek olyan nőszemélyt aki naponta 10 szer eszméletét veszti syncopenak hívják. gondolod, hogy napi 10-szer meg kellene CT-zni vagy osztályosan observálni?

rikavagyok 2011.03.20. 10:01:17

@tildy:):
Én minden jelesebb iskolai ünnepséget megtiszteltem ezzel az attrakcióval 5.-8. osztály között.
Megvolt oka, mint ahogy a te esetedben is.

ulpinus 2011.03.23. 12:53:38

@tildy:):
Ilyenekkel itt kár próbálkozni, mert mindegy mit mondasz le leszel oltva.. Ha van sapka azért, ha nem akkor azért. Lényeg, hogy a beteg hülye, a hozzátartozó balfasz, csak az orvos lehet okos. Bármi áron is.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása