Nem látták el a trombózisos nagymamát

2011.02.21. 06:00

E héten tapasztaltuk meg a kisvárdai kórház sürgősségi ellátását. Párom nagymamájáról van szó. Mivel az egész család padlón van a történtek miatt én írok. A nagymama 2011. február 13-án este rosszul lett Várdától nem messze, ahol lakik. Hívták az ügyeletet, ahol az elmondottak alapján azonnal mentőt küldtek. Éjjel ért be a mentő a várdai kórházba párom anyukájával és nagymamájával. Az ügyeletes orvos kikelt magából, kikérte magának, hogy ezzel az esettel hozzá fordulnak, hogy egyébként is miért nem ment ki az ügyelet és ő most mit kezdjen vele. Csak egy töredékét írtam le annak a mocsoknak, amit megengedett magának és ami elhagyta a száját. Végül is befektette a nagymamát az osztályra, de el nem látta. Egy trombózisos beteget ...

 


Reggel került fel másnap a nagymama az intenzívre. Ott az orvos, sajnos a nevét nem tudom, de egy színesbőrű doki rendkívül készséges, segítőkész volt és értetlenségét fejezte ki, hogy miért nem került fel hozzá a nagymama még aznap este, hiszen az lett volna a rendes eljárás és amúgy is ügyelt az intenzíven.


Az intenzíven a nagymama már lélegeztető gépre került, mert addigra a vérrög a tüdejénél volt. A szíve miatt nem lehetett operálni.


Csütörtökön temetik. 88 éves volt.


Természetesen a kórház aláíratott anyósommal egy papírt, hogy nem támaszt semmilyen igényt feléjük. De ez nem zárja ki, hogy az ügyeletes orvost felelősségre vonják kórházon belül, vagy tőlük független rendőrségi/bírósági eljárásban. Ez így minimum gondatlanság, amit tett. A nagymama nagyon beteg volt és gyenge. Sajnos csodák nincsenek, de hogy a felelőtlen viselkedése jelentősen rosszabb irányba tolta el az állapotát, az biztos.


A várdai kórháznak elég rossz a híre. Ott is dolgoznak becsületes orvosok, de az eset után az ember inkább azt gondolja, hogy az ilyen helyeket sóval kéne felszórni és inkább utazik az ember több km-t egy normális kórházba.

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

El Visco Stello (törölt) 2011.02.21. 07:20:47

Korrekt, higgadt a posztoló hozzáállása. Javaslom vizsgálat kezdeményezését. Csodát ne várjon, de előfordulhat, hogy tesznek fel kellemetlen kérdéseket az orvosnak.

Leroi 2011.02.21. 07:24:26

"Természetesen a kórház aláíratott anyósommal egy papírt, hogy nem támaszt semmilyen igényt feléjük."
Milyen papír is ez?

Leroi 2011.02.21. 07:25:02

"A várdai kórháznak elég rossz a híre."
?

zsalesz 2011.02.21. 08:13:16

Először is őszinte részvétem!

Az ügyeletes orvos felháborodását nem értem. SBO-ra hoznak egy beteget, akit el kell látni, vagy megfelelő osztályra kell irányítani.

A fő kérdés, hogy milyen tényleges ellátás történt, erről ugyanis nincs információ. Ha egy orvos bunkó az csupán sajnálatos, de ha gondatlan, az már nagy baj.

Végül volt egy "kedves" orvos, aki másnap kezelte a beteget, miután előző éjjel az intenzíven ügyelt... Ha ez így van, akkor még ő húzhatja a rövidebbet, ugyanis ügyelet után kötelező pihenőidő van előírva, tehát nem dolgozhatott volna...

Végezetül még annyit, hogy a tüdőembóliát mióta operálják? És amúgy is: vitális indikáció esetén nincs olyan, hogy gyenge szív miatt nem műtünk... :)

Leroi 2011.02.21. 08:38:14

88 éves tüdőembóliában szenvedő beteget nem műtenek.
Főleg nem kistérségi kórházban.
A tüdőembólia ebben a korban - és fel nem ismert esetben, amit eléggé könnyű elbaltázni - halálos.
Sajnálatos eset, de ezt ritkán élik túl az idős betegek.

Leroi 2011.02.21. 08:39:14

"A várdai kórháznak elég rossz a híre."
Egy ilyen kijelentésből kőkemény hitelrontási per lehet.
És ez nem mellébeszélés.

Mária 2011.02.21. 08:45:27

Megint egy olyan poszt, ahol bár a végkifejleten nem változtatott volna, de a hozzátartozókon sokat segített volna, ha legalább a tudásuknak és az érzelmi állapotuknak megfelelő tájékoztatást kapnak arról, hogy mi történik és miért történik?

Nekem úgy tűnik, hogy a kutya nem szólt hozzájuk akkor éjjel egy jó szót se, saját maguknak próbálták félinformációkból kisakkozni és magyarázni, hogy mikor mi történt vagy nem történt, aminek történnie kellett volna, és arra a végeredményre jutottak saját kútfőből, amire, beleértve a poszt megírását is.

Egy ügyeletes orvos ne keljen ki magából a hozzátartozók előtt, mert rombolja a saját presztízsét és a munkahelye jó hírnevét.

2011.02.21. 11:02:17

@Leroi: Erre a papírra én is kíváncsi lennék.

jágör68 2011.02.21. 11:39:35

@Mária:
Pontosan. Kevesen tudják, de egy masszív tüdőemboliával nem sokmindent lehet csinálni, ugyanígy egy időablakon (3 óra) túli agyi vérröggel sem...
Mondjuk ezt azért közölhette volna az orvos a "micsinájjak vele" helyett..
Részvétem.

Irise 2011.02.21. 12:21:21

Egy massziv p.e. az nagyon komoly. A halalozasa korrekt kezeles mellett is nagyon magas.
A kerdesem: milyen osztalyra kerult felvetelre az SBO-rol? A felveteli dg-a az SBO-rol mar tudoembolia volt, vagy meg csak melyvenas trombozis? Kapott injekciot az SBO-n, osztalyon vagy sem? (Nem azt szeretnem megtudni,hogy lattak-e vagy sem, hanem dokumentalva van , vagy sem.)
Mindez segitene abban,hogy tisztabban lassuk,hogy mi tortent, mivel a leirt betegseg onmagaban is nagyon,nagyon veszelyes, es semmi garancia nincs ra,hogy tuleli valaki.

Irise 2011.02.21. 15:32:36

@Dr.laikus PhD: Ez nagyon sommás volt. Kifejtenéd részletesebben? :)
Btw. : jól vagy? Minden oké?

Jim Raynor 2011.02.21. 16:01:11

@Leroi:

"Sajnálatos eset, de ezt ritkán élik túl az idős betegek."

ezért aztán nem is kell őket kezelni, gondolom.....

Káin 2011.02.21. 16:09:44

@Jim Raynor: Az eset valóban sajnálatos, de a betegeket mindig emberként kell kezelni. Merthogy emberek.

Káin 2011.02.21. 16:10:51

Természetsen részvétem a posztolónak és családjának!

zulululu 2011.02.21. 16:16:38

@Jim Raynor: Hat mivel nincs penz, nem kell kezelni. Szinte az osszes EU penzt atcsoportositottak nyugdijra. Az hogy nem omlott ossze total az EU, az orvosok loyalitasanak es a halapenznek koszonheto. De mar nem sokaig, mert minden epeszu orvos/nover kijon nyugatra. Otthon lesznek szenegali/kubai/stb orvosok (lasd topic). De csak amig nem tudnak tovabbmenni nyugatra ok sem.

Káin 2011.02.21. 16:23:18

@Frengi: "Németországban dolgozom, öregeket ápolok, egy 88 éves beteghez még kijön az ügyelet, de hogy kórházba nem utalja az biztos, de ha valami véletlen csoda folytán mégis, akkor tuti, hogy nem fogják lélegeztető gépre tenni ezt biztosan állíthatom."

Szerintem alapjáraton egy 80+ éves beteg embert sem kell, de nem is szabad leírni.

zulululu 2011.02.21. 16:33:22

@Káin: "Szerintem alapjáraton egy 80+ éves beteg embert sem kell, de nem is szabad leírni. "

Nem szabadna, teny!
De nincs kapacitas, nincs penz.
Vagjatok?
Es donteni kell kit vegyenek fel sokszor: egy 3x evest,vagy egy 8x evest. Te melyiket venned fel? Nem, nem valasz h mindkettot, donteni kell.
Ha nem tunt volna fel, az egesz vilag tulnepesedett. Ahol most tartunk, onnan most lefele jon. NINCS felfele. Se itt, se nyugaton, sehol. Csak ok mashonnan buknak mint mi.

zulululu 2011.02.21. 16:34:41

@Káin: "Szerintem alapjáraton egy 80+ éves beteg embert sem kell, de nem is szabad leírni. "

Nem szabadna, teny!
De nincs kapacitas, nincs penz.
Vagjatok?
Es donteni kell kit vegyenek fel sokszor: egy 3x evest,vagy egy 8x evest. Te melyiket venned fel? Nem, nem valasz h mindkettot, donteni kell.
Ha nem tunt volna fel, az egesz vilag tulnepesedett. Ahol most tartunk, onnan most lefele jon. NINCS felfele. Se itt, se nyugaton, sehol. Csak ok mashonnan buknak mint mi.

pefki 2011.02.21. 16:39:34

Hol a hozzászólásom?

epres négercsók 2011.02.21. 16:45:55

@pefki: Kiszedtem. Nem sértegetjük a másikat. Azt is kiszedtem, amire írtad.

pefki 2011.02.21. 16:47:50

@epres négercsók: Oké így korrekt,(de igazam volt)

Irise 2011.02.21. 16:48:48

@Jim Raynor: @Káin:
Nagyon emberi a véleményetek és ez így jó.

Adott egy fix összeg, amiből ellátsz betegeket. Ebbe belefér 20 gyerek súlyos crouppal + 2 infarktusos középkorú ember megmentése
VAGY
a fent leírt 88 éves betegnek a képalkotói (MDCTA V/Q scanning) + fibrinolyticus therápiája + esetleg filter beültetése + újabb képalkotó...

ezek után a 20 gyerek plusz 2 felnőtt visszatér a társadalomba termelni, míg az idős ember már soha nem fog.

Ti milyen döntést hoznátok?

Tudom,hogy durván hangzik.
Nem is egyedi orvosi szinten kell ezt a döntést meghozni, protokollok vannak rá, tehát ezek a döntések már meg vannak hozva állami szinten.

2011.02.21. 17:00:17

@Irise: Akárcsak a transzplantációnál, de erről majd Leroi tud mesélni, ha akar.

NaP · http://nagyek.blog.hu 2011.02.21. 17:01:44

@Irise:
"

Tudom,hogy durván hangzik.
Nem is egyedi orvosi szinten kell ezt a döntést meghozni, protokollok vannak rá, tehát ezek a döntések már meg vannak hozva állami szinten.
"
Milyen protokollok vannak rá?
Fenn vannak a neten?
A 88 éves tüdőembóliásra melyik vonatkozik? Be tudod linkelni?

Káin 2011.02.21. 17:03:36

@Irise: Értem én, hogy szar a finanszírozás. Egyszerűen vérlázító, hogy egyáltalán dönteni kell(jelzem, ezzel most nem az orvosokat szeretném bántani). Az életkor alapján való döntés mellett akad más szempont is?

kyanzes (törölt) 2011.02.21. 17:20:31

"Az ügyeletes orvos kikelt magából, kikérte magának, hogy ezzel az esettel hozzá fordulnak"

Magyarországon vagyunk. Ilyenkor pénzt kell adni.

Irise 2011.02.21. 17:28:43

@NaP: Nem tudom fenn vannak-e a neten. Nálunk csak simán ki vannak nyomtatva a kórházban az ilyesmik.

@Káin: Életkor és társbetegségek. Pl. egy terminális ráknál nem szeretnek komolyabb beavatkozást végezni,akkor sem,ha az adott dolog nem kapcsolódik a rákhoz.
Mindig mérlegelni kell,hogy mit várok a beavatkozástól/képalkotótól.

Leroi 2011.02.21. 17:40:12

@Irise:
Most NaP elhatározta, hogy egy pár percre orvos lesz...
Ha netán belebotlanál az IQ-jába, tartsd már magasra, hogy látszodjon is...

Leroi 2011.02.21. 17:40:47

A beteg nem tüdőembóliában halt meg.

Mária 2011.02.21. 17:45:02

@Káin:

Frengi ki lett modizva?

Lehet, hogy Németországban egy 88 éves beteggel úgy járnek el, hogy ha a kórházban sem tudnának többet tenni érte, mint otthon, akkor nem utalják kórházba?

rikavagyok 2011.02.21. 17:45:36

Szerintem nem a beteg anyakönyv szerinti, hanem a biológiai életkora dönti el a kérdést, hogy milyen messzire megy el az ember a terapizálásban. Az, hogy 88éves az csak egy paraméter a sok közül.

tódór piroska 2011.02.21. 17:50:17

Talán elkerülte néhány kommentelő figyelmét az a sajnálatos tény, hogy az emberi élet véges, és előbb-utóbb az emberek meg szoktak halni. Ha ez 88 éves korban következik be, egy egyébként potenciálisan lethalis kórfolyamat következtében, akkor hálát kell adni a Jó Istennek, nem rinyálni!

Irise 2011.02.21. 17:51:28

@Leroi: off. Megnéztem NaP blogját és bal oldalon látom a sok kis vonalzót, jé, mondom de szép nagy család, olvasom a gyerekneveket a vonalzóknál lentről felfelé:
Ábel, Lola,Masni, Süti... SÜTI?!
... bakki, ezek macskák! On

adamantium 2011.02.21. 17:54:21

a trombózisos beteg nem lesz rosszul, neki eleve csak perifériás tünetei vannak, duzzadt a lábszára, feszül, fáj. ettől nem lesz az ember rosszul. ha már rosszul van akkor a vérrög eljutott a tüdejébe, valószínűleg nem egy nagy vérrög, hanem a trombózis ú.m. "megszórta" a tüdőt apró vérrögökkel. biztos, hogy az orvos nem azért volt felháborodva, hogy egy ilyen súlyos beteget egy szakmailag nem megfelelő helyre hoztak?
egy tüdőembóliát, mégis hogyan kellett volna ellásson a kedves levélíró szerint, írja már le mi a korrekt ellátás egy 88 éves betegnél egy akut halálos betegségben?
nem az intenzíven került a vérrög a tüdejébe. ha egy tüdőembóliánál meg lehet mondani a pontos kezdetét az jellemzően a beteg halálával jár, pláne 88 évesen.
mit is írattak alá a kedves anyóssal? és miért is írta alá, mi az amit nem lehet visszavonni?

tódór piroska 2011.02.21. 17:55:09

Shadwell 2011.02.21. 17:51:16 "a kórház aláíratott anyósommal egy papírt"

Ezt hogy? Szikét tartottak a torkához? Benyomták a fejét a sterilizáló gépbe?

Nem. A család minden bizonnyal a kórboncolás mellőzését kérte, ehhez alá kell írni egy forma nyomtatványt, amelyen szerepel,hogy a " hozzátartozóm halálát tudomásul veszem, ezzel kapcsolatban semmilyen jogorvoslatért nem fogok folyamodni".

Ti. csak így lehet az egyébként az eü.tv.által a kórházban elhúnytak kötelező boncolását mellőzni.

Dr.laikus PhD 2011.02.21. 17:58:04

@Irise:

Ez így is helyes.

Félre lehet érteni amit írtok.

Egy csomó dolgot nem lehet - nem azért mert nem szeretik, vagy nincs rá pénz - bizonyos kezelések mellett elvégezni.
Nem kell hozzá 80+ évesnek lenni.
Olyan diagnózisnak kell lenni.
Nem pénzfüggő.
Jól is néznénk ki, hogy kínozni lehetne, vagy kísérletezni ráadásul marha drágán élő emberen, mert csak...

Irise 2011.02.21. 18:09:02

@Dr.laikus PhD: "Jól is néznénk ki, hogy kínozni lehetne, vagy kísérletezni ráadásul marha drágán élő emberen, mert csak... " de örülök,hogy valaki érti!

TamásD 2011.02.21. 18:29:24

@adamantium: Nem tudom. Szerintem nem manifeszt thrombosissal vitték be, egy PE gyanús esetre szerintem ritka az az SBO-s orvos, aki fújogna, legyen akármilyen bunkó. Szerintem az évtizedek óta szívbeteg néni pitvarfibrillált, mint máskor is, csak most rosszabbul volt, erre mondta az orvos, hogy miért most hozzák. Aztán az orvos ráfaragott, mert a szegény öreg épp most lökött le egy embolust.

Hatodéves 2011.02.21. 18:43:12

Mindenesetre ha az aláírt papír tényleg a boncolás mellőzés kérelme volt, akkor sosem fogjuk megtudni, mi történt.

Az sem egyértelmű, hogy trombózisa lett volna. Trombózisos beteget általában fektetni szokták és véralvadás-gátlót adni nekik, ami egy injekció. Ha tényleg trombózisa volt, akkor lehet, hogy a posztoló ezt nem érezte kezelésnek.

Légzési elégtelen beteget pedig csak felküldött volna az intenzívre. Nem tudom elképzelni, hogy éjjel egy ügyeletes orvos ne passzoljon le egy súlyos beteget, akinek az ellátására nincsenek eszközei, a vele egy épületben levő intenzív osztálynak...

Lélegeztetni pedig nem lehet senkit indokolatlanul, annak is komoly kockázatai vannak.

Szerintem is az a valószínű, hogy bekerült valamivel, és reggelre rosszabbodott az állapota. Az intenzíves orvos nem látta akkor, amikor behozták, csak ezt a rosszabbodott állapotot. Így a mondata lehet, hogy nem volt teljesen megalapozott, és csak magát akarta védeni vele.

Ettől még lehet, hogy gondatlanok voltak, és nem észlelték időben, vagy nem vették komolyan a rosszabbodást, de ezt sem fogjuk megtudni.

Azért az úgy nem stimmel, hogy valaki kéri a boncolás elengedését, aláír egy ilyen doksit, aztán utána vádaskodik. Egyik fél sem fogja tudni sem bizonyítani sem cáfolni a vádakat.

dekonstruktőr 2011.02.21. 18:44:02

Az "aláiratott vele egy papirt" jellemző a legtöbb ember lelki kiszolgáltatottságára és naivitására a saját jogait illetőleg. Ebben az országban rengeteg ember hiszi azt, hogy eléje tesz valaki egy papirt, azt neki alá kell irnia. Legyen az svájci frank alapú hitel vagy egy a posztoló által leirt helyzet. Döbbenet.

kvadrillio 2011.02.21. 18:51:19

" ELKÚRTÁK EZT IS !!!

2010-ben a végzősöknek a fele már be sem lépett a magyar szakorvosképzésbe. Ez azt jelenti, hogy a korábbi évekhez képest ötszörös a kezdő orvosok elvándorlása. Úgy tűnik, hogy ez a tendencia folytatódik 2011-ben is - jegyezte meg.

Tavaly volt az első olyan esztendő, amikor több mint ezer orvos hagyta el az országot. Emellett körülbelül hétszázan nyugdíjba mentek, ami miatt szintén jelentős hiány keletkezik - mondta Papp Magor.

Azt tudni kell - tette hozzá -, hogy a fiatal orvosok dolgoznak azon a frontvonalon, ahol az ügyeletekben, a sürgősségi ellátásban a betegek először találkoznak a velük, és ők látják el az ügyeleteknek csaknem a felét is.

Ha pedig a fiatalok nagy része nem lép be a szakorvos képzésbe, amiatt komoly ellátási gondok jelentkezhetnek. Sok helyütt a betegek érzik majd meg, hogy nem lesz, aki ellássa őket ügyeletben, nem lesz, aki a sürgősségi ellátásnál felvegye, illetve éjszaka felügyelje a pácienseket - foglalta össze a Magyar Rezidens Szövetség elnöke."

A fiatal orvosoknak NINCS RUTINJUK, A DIAGNOSZTIZÁLÁSBAN SEM !
a SEBÉSZEK NEM TUDNAK MŰTENI, A MEGSZERZETT TUDÁSUKAT ALKALMAZNI, MERT VOLUMEKORLÁTOK GÁTOLJÁK ŐKET ABBAN, , HOGY A VALÓSÁGBAN TUDJÁK MEGSZEREZNI, GYAKORORNI, A MŰTÉTEKET !

MERT NEKÜNK szagértő kormányunk volt, van !

ezen az eü.-i alapcsomag sem fog segíteni !

Dr.laikus PhD 2011.02.21. 18:55:39

Tömegesen mondanának fel a rezidensek

Ha a kormány nem hozza meg azokat az intézkedéseket, amelyek rövid távon javítanak az egészségügy és a rezidensek helyzetén, akkor a cseh orvosokhoz hasonlóan ultimátumot is intézhetnek a kabinethez, mondta az Info rádiónak Papp Magor a Magyar Rezidens Szövetség elnöke.

Azt látjuk, hogy az idén végzős hatodévesek egyre inkább keresik azokat a menekülései útvonalakat, amelyek által a magyar egészségügyi rendszeren kívül tudnak elhelyezkedni - figyelmeztetett a szövetség elnöke. Éppen ezért nagyon fontos lenne, hogy minél hamarabb jelzést kapjanak a fontosságukról, és hogy az életkörülményeik olyanok legyenek, amiért érdemes a hazai egészségügyben elkezdeniük a szakképzést, itthon családot tervezni.

Papp Magor arra is emlékezetetett, hogy 2010-ben a végzősöknek a fele már be sem lépett a magyar szakorvosképzésbe. Ez azt jelenti, hogy a korábbi évekhez képest ötszörös a kezdő orvosok elvándorlása. Úgy tűnik, hogy ez a tendencia folytatódik 2011-ben is - jegyezte meg.
hirdetés

Tavaly volt az első olyan esztendő, amikor több mint ezer orvos hagyta el az országot. Emellett körülbelül hétszázan nyugdíjba mentek, ami miatt szintén jelentős hiány keletkezik - mondta Papp Magor. Azt tudni kell - tette hozzá -, hogy a fiatal orvosok dolgoznak azon a frontvonalon, ahol az ügyeletekben, a sürgősségi ellátásban a betegek először találkoznak a velük, és ők látják el az ügyeleteknek csaknem a felét is. Ha pedig a fiatalok nagy része nem lép be a szakorvos képzésbe, amiatt komoly ellátási gondok jelentkezhetnek.

Papp Magor kijelentette: ha a kormány a tárgyalásokon rövid távú garanciát vállalna arra, hogy a kezdő orvosok megkapják azt a bért, amit szeretnének, és ennek a folyamatnak az első szakasza néhány hónapon belül elindul, a következő években pedig további lépcsők érkeznek, akkor itthon maradnak, és elállnak a sztrájktól. Ha azonban azt mondja a kormány, hogy majd négy év múlva teszik meg az első lépést, akkor az világos üzenet a rezidenseknek arról, hogy a magyar egészségügyben nem érdemes rövid távon jövőt tervezniük. Nincs ugyanis idejük kivárni, amíg öt-hat év múlva más körülmények lesznek.

A rezidens szövetség elnöke azt mondta: felvetődött az a lehetőség is, hogy a cseh orvosokhoz hasonlóan ultimátumot intéznek a kormányhoz, mert a mostani körülmények között nem tudják a hazai egészségügyi rendszerben leélni az életüket (Csehországban az alacsony bérek miatt 3500 orvos mondott fel, az akció hatására a kormány megemelte a béreket). Jobb megoldás lenne azonban, tette hozzá, ha feszültségek nélkül meg tudnának egyezni abban, hogy miként segíthetnék a pályakezdők itthoni boldogulását.

Az eddigi tárgyalásokon már felmerült, hogy a hálapénzt elutasító rezidensek és orvosoknak adjanak dupla bért. Ezt a javaslatot a Magyar Orvosi Kamara - az így kialakuló bérfeszültségekre hivatkozva - nem támogatta. A bérek megduplázása 2012-től mintegy 60 milliárd forintba kerülne, s ezzel az orvosoknak csak a hálapénzből leginkább részesülő 10-15 százaléka járna rosszul.

adamantium 2011.02.21. 18:58:50

@kvadrillio: a fiatal sebészeket a volumenkorlát csak közvetve akadályozza a műtéti tapasztalat megszerzésében, priméren a professzorok meg a főorvosok azok akik lenyúlják a műtéteket. a kicsi meg vigye az ambulanciát mert ott tanul, csak tudnám mit? adminisztrálni?

Dr.laikus PhD 2011.02.21. 19:00:30

@adamantium:

Rád akartam hivatkozni, hogy Te mást szoktál mondani. :))

adamantium 2011.02.21. 19:09:15

@Dr.laikus PhD: miről? a műtéti szám leosztásáról? :D

Irise 2011.02.21. 19:10:01

@kvadrillio: 3 éven belül lesz 10 orvos és 60 nővér az országban.
Ekkor a kormány majd rendeletileg megtiltja nekik,hogy szabadnapjuk legyen, később eltiltja őket az ebédszünettől is.
A 2 megmaradt rezidenst pedig kiállítják a Kihalt Fajok között, egyik oldalán a Dodó, másik oldalán az Értelem.
De a betegnek akkor is minden járni fog és akkor sem akar majd változtatni semmin. Fizetésemelést, jobb munkakörülményt az eüsöknek?! Még mit nem...

adamantium 2011.02.21. 19:24:14

@Dr.laikus PhD: fejétől bűzlik a hal - ismered a mondást
én annakidején megmondtam a főnökeimnek is, mégis miért is csodálkoznak, hogy nem jön egy rezidens sem? ha meg jön, akkor megy is, mit is nyújtunk nekik?
1 fizetést? hát azt nem
2 műtéteket? azt sem
3 megbecsülést? azt sem
4 kollegiális viszonyt??? ma van he, már az adjunktus is az Atyaúristen, akkor a professzor képzelheted
5 modern munkakörülményeket? ugyan már a pórnépnek való eszközök egyidősek voltak a klinikával (persze a professzorúrnak mindig jutott modern műszer, jó olló meg csipesz, akkus fúró)
6 korrekt műtéti programot? - megbolondultál, kitúrnád a professzor úr betegét a 10 éve fenn álló carpal tunneljével a műtőből egy szaros pertochanter törés miatt???? várjon a te beteged 3 napot a töréssel majd ha a nagy főnökök elfáradnak akkor te lehet, hogy sorra kerülsz a nagy nehezen összekapart műtéteddel
és még sorolhatnám
és akkor még csodálkozunk, hogy elfásul a szegény rezidens. éjjel ha felköltöm, hogy, na itt egy részeg alak aki beütött egy ablaküveget és elvágta az inait, varrja meg őket, leasszisztálom neki, én már úgy is csináltam eleget, úgy se fog emlékezni a tag, hogy a rezidens látta el és nem más. erre meg asszondja, hogy hagyjam aludni, nincs kedve olyan dolgot csinálni amit lehet soha többé nem csinálhat, egyet nem éri meg csinálni az életben. először csak néztem aztán mondtam, hogy bezzeg az én időmben, aztán meg azt, hogy azért eléggé reménytelen lehet szegény ha már ennyire belefásult 25 évesen

tódór piroska 2011.02.21. 19:24:40

"Még a háziorvosoknál is nagyobb számban hagyják el az országot a kórházi szakorvosok. Győrben a legnagyobb hiány traumatológusokból és idegsebészekből van. Jelentős részük már Németországban dolgozik, ott, ahol jelenleg is 12 ezer betöltetlen orvosi állás van. „Jelen pillanatban is húsz felett van azoknak a száma, akik a szakorvosaink közül úgy vannak fizetés nélküli szabadságon, hogy ideiglenesen kérték, és külföldi munkavállalók lettek. Ez egy nagyon nagy szám, majdnem tíz százaléka az orvosainknak. És csak jelezném, hogy nemcsak orvosokról van szó, ma már a szakdolgozók, ápolók, asszisztensek is keresettek az Európai Uniós egészségpiacon” – közölte Tamás László János, a győri Petz Aladár Megyei Oktató Kórház főigazgató-főorvosa.

A Magyar Orvosi Kamara megyei elnöke szerint bérfejlesztés nélkül aligha lehet megfékezni az elvándorlást. „Sajnos a jelenlegi finanszírozási rendszerünk a mostani orvos béreket teszi lehetővé. Ez legfeljebb Afrika szegényebb országaiból jelent elhúzó erőt a diplomás orvosok számára, de már a környezetünkben sem jelent jelentős elszívó erőt, sem Romániából, sem a Vajdaságból, sem Felvidékről, de még Ukrajnából sem” – közölte Begya László, a Magyar Orvosi Kamara megyei elnöke. 2006-ban még csak 520-an kértek külföldi munkavállaláshoz igazolást, idén viszont már ezer felett lesz az elvándorló orvosok száma, és a kamara szerint az is elgondolkodtató, hogy a nyolcszáz végzős orvostanhallgató közül mindössze 150 jelentkezett Magyarországon szakorvosi vizsgára. "

Eccer má leirtam itenn: nincs má mesze az idő, amikó ügyvédhő mehettek gyógyúni...

útyhoty csak fikázátok továb a dokikat...

Káin 2011.02.21. 19:55:19

@Irise: Jó lenne olyan szintre jutni, hogy a pénz ne legyen szempont mérlegeléseknél.Tudom, utópia.

Káin 2011.02.21. 19:55:57

@Mária: Több, mint valószínű.

Mária 2011.02.21. 19:58:59

@Dr.laikus PhD:

Ezt most minek kopiztad ide?

Csehország egy jóléti állam hozzánk képest. Nem utolsósorban azért, mert ott alapvetően összetartóak az emberek.

Biztos ismered azt a példát, hogy egy lépcsősoron nem tudsz úgy felszaladni, hogy nem egyesével, hanem ötösével veszed a fokokat, netán azonnal a legfelső lépcsőfokra lépnél.

A magyaroknak a legalsó lépcsőfokkal kell kezdeniük, ha fel akarnak menni a lépcsőn.

Az van ráfestve, hogy összefogás.

Hatodéves 2011.02.21. 20:07:32

@Káin:
Ez minden országban utópia.

2011.02.21. 20:24:25

@Hatodéves: Sok megénekelt helyen nem is várják el az emberek. Privát véleményem az, hogy az egészségüggyel kapcsolatban a panaszkodó betegek legalább felének nem az ellátás színvonala a baja, hanem hogy van, akinek jobb jutott. És akkor azt gondolja, hogy neki is jobb járna. Járni jár, csak nem jut.

Egyébként ugyanez a baj a panaszkodó egészségügyi dolgozók kb. felével is, hogy járna neki a jobb bér, a jobb munkakörülmény, a kifizetett túlórák, a jobb felszerelés, mert a nyugati orvosnak is jut. Járni nekik is járna, csak nem jut.

A különbség az, hogy az orvos elmehet, a beteg meg azért nem minden esetben.

Ezért, bár kicsit furcsán hangzik, de jobb lenne együttműködni az adott keretek közt, és elfogadni mindkét félről, hogy egyrészt nem jut minden 88 évesnek hiperszuper princetown plainsboro diagnosztacsapat egy ügyelet során (azt nem is mondom, hogy Hauz elsőre elcseszte vagy bunkózott volna, tehát a végeredmény ugyanúgy egy elégedetlen vagy halott beteg), az egészségügyiseknek meg el kell fogadni, hogy a betegek a fentiek ismeretében gyakran frusztráltak. (Kedvenc gyakvezem szokta mondani a betegeknek, hogy "megértem, hogy önnek ez nem tetszik, tényleg megértem. de sajnos ez van...", és nem rosszindulatból, hanem bölcs belenyugvással mondta.)

szabidoki 2011.02.21. 20:50:38

@adamantium: akkor én rengeteget tanultam rezidens koromban, mert mindig az ambulancián voltam :)
Amúgy a kollegiális viszonyról csak annyit, hogy itt Angliában az ortopédián asszisztáltam a clinical lead-nek (kb osztályvezető) egy humerus lemezelést, és amikor megjegyeztem neki, hogy a lemez, amit be szeretne rakni, kb. kétszer olyan hosszú, mint kellene, akkor nem leordította a fejemet, mint otthon volt szokás, hanem megköszönte az észrevételt, és elmagyarázta, hogy szégyen-gyalázat, de most épp nincs kisebb. Kíváncsi vagyok, mi történt volna, ha ezt otthon csinálom meg :)

szabidoki 2011.02.21. 20:55:06

@ReignOfdark: az a baj ezzel, hogy a betegek és orvosok közti ellentétet tudatosan szítja az épp aktuális kormányzat, mert lényegesen egyszerűbb és olcsóbb, mint rendet rakni. Ilyen körülmények között elég nehéz az összefogás.

DreamerX 2011.02.21. 21:06:35

Nos, az ügyeletes orvos azért kiabált, hogy mért hozták be, mért nem ment ki hozzá az ügyelet. Ezek szerint ő nem ítélte súlyosnak az esetet, miközben a beteg gyakorlatilag haldoklott. Vagy akkor még nem haldoklott? Bármelyik eset is áll fenn, ezt utólag már nehéz megállapítani, akkor is súlyos hibát követett el, szerintem az az orvos.

DreamerX 2011.02.21. 21:11:29

@Dr.laikus PhD:

Anyám körzeti orvos. Pár napja múlt hetven. Menne is nyugdíjba meg nem is, de mindegy, mert nincs kire hagyni a praxist. Meséli, hogy a továbbképzéseken hasonló korú kollégáival együtt vesz részt, az átlagéletkor messze 50 felett van, vagy még feljebb. Van, ahol a falu könyörög a 80 éves dokinak, hogy ugyan ne menjen már nyugdíjba, mert nem lesz más helyette.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.02.21. 21:35:45

@tódór piroska:

Semmi gond, elmegy mindenki magánorvosnak, a t. állampolgár meg dönt, hogy SMS-t küld-e a Sztár Születik Villa kiszavazó-show-jára vagy gyógyul.

Keresleti piacon mozogva annak megfelelően kell viselkedni. :-)

Leroi 2011.02.21. 21:43:18

Gyerekek, Tobruk ismét harci események színhelye, lehet nemsokára Gazala és El-Alamein is az lesz.
Mi pedig itt semmiségeken marakodunk...
:(((

jágör68 2011.02.21. 21:51:22

@Leroi:
Na de ott nem az orvosok "minden baj okozói".
Meg olyan se hiszem előfordul egy muzulmán országban, hogy xarnak idős korában a papára/mamára, szabadulnának már tőle, mindegy ki gondoskodik róluk, csak ne ők- de leginkább a kórház..
Itt inkább az lesz az érdekes, ha ezek az elnyomott É- Afrikaiak rájönnek, hogy Európa tele van kajával, és aztán ugyanerre rájönnek a délebbre élők is. Aztán 1 milliárdan indulnak el északnak..

NaP · http://nagyek.blog.hu 2011.02.21. 22:08:50

@Irise:
" @NaP: Nem tudom fenn vannak-e a neten. Nálunk csak simán ki vannak nyomtatva a kórházban az ilyesmik."

Pedig jó lenne, hogy ha a széles publikum megismerhetné, hogy mi alapján döntenek a kezelésről/nem kezelésről az orvosok.

@Leroi 2011.02.21. 17:40:12
"Irise:
Most NaP elhatározta, hogy egy pár percre orvos lesz...
Ha netán belebotlanál az IQ-jába, tartsd már magasra, hogy látszodjon is... "
Hová ez a fene nagy dölyf?

gardarak 2011.02.21. 23:27:07

Valahol értem azt, hogy kevés a pénz az eü-i rendszerben, de azt nem, hogy miért nem lehet emberi hangnemben megoldani, ne adj isten elmondani a hozzátartozóknak/betegnek, mi lesz a kezelés, vagy miért nem lesz érdemi kezelés. A rossz hír is hír, azzal is tud valamit kezdeni az ember.
Figyelem, provokatív kérdés jön: az orvosi egyetemen nem tanítanak kommunikációt meg konfliktuskezelést?

szabidoki 2011.02.21. 23:48:48

@gardarak: ha valaki három állásban dolgozik, hogy megéljen, akkor fáradt és nyűgös. Ha valaki fáradt és nyűgös, akkor nem kommunikál megfelelően.

gardarak 2011.02.22. 00:06:14

@szabidoki: vagyis mindennek a pénzhiány az oka?
Amikor határidős munka miatt csaknem egyben végigdolgoztam bő 50 órát (volt egy kb 4 órás alvás, meg a rövidített kajaszünetek), a telefonon érdeklődő ügyfelet - minden fáradtság és nyűg dacára - képes voltam érdemben tájékoztatni. Ja kérem, ő fizet, lehetnek elvárásai... :) Az orvosok esetében pedig a beteg az ügyfél, nem?

gardarak 2011.02.22. 00:08:05

@gardarak: bocsi, kettő darab 4 órás alvás volt...

Eleven Ezüst 2011.02.22. 00:36:10

@gardarak: nem ügyfél. Az ügyfeledet nem gyógyítod amikor tájékoztatod, határidős nem alváskor.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.02.22. 02:58:50

@gardarak:

Ez az 50 órás meló ugye neked átlagban 2 hetente 3 alkalommal van?

:-)))

marand22 2011.02.22. 10:38:25

A la miklos rabai 2 kérdésem lenne:
Orvosoknak
1. Mi a neve annak a tünetegyüttesnek, ami tüdőembóliában az EKG-n látható (kb. az esetek 30 %-ában), és milyen EKG-eltérésekből áll ?
Laikusoknak
2. Milyen laborvizsgálattal (vérvétel) ZÁRHATÓ KI vérrög képződése, jelenléte akár a betegágy mellett ?

Irise 2011.02.22. 11:06:33

@marand22:
1. SIQIII illetve SIQIIITIII plusz tachcardia + RBBB, nem jut eszembe a szindróma neve.

2. d-dimer (nagyon megbízhatatlan. Épp ma olvastam egy szép összehasonlító tanulmányt a d-dimer prediktiv értékére vonatkozóan...) Szóval protokol alapján kizárható, védve leszel, mégis meghalhat tüdőembóliában.

Irise 2011.02.22. 11:12:53

@gardarak: Ezt ne úgy értsd,hogy egyszer. Képzeld el, hogy két hónap alatt van egy szabad hétvégéd. A munkahelyed ingyen dolgoztat, mivel a munkaidőd egy negyedét számolják csak el. Veszélyes munkát végzel, mondjuk buszt kell vezetned 36 óra nem alvás után. Ekkor felszáll egy kapatos utas, belehány az öledbe és azt mondja, "mostpedig kanyarodjunk el a kiskocsma felé, mer' nekem bérletem van, wazze!"
Na ez az amit nehéz kedvesen lekommunikálni.
De 36 óra nem alvás, de vezetés után azt is nehéz lekommunikálni,ha felszáll a pedáns, kiskosztümös utas és megérdeklődi tőled (miközben álltok a megállóban, ahelyett,hogy haladnál a munkáddal), hogy milyen okból nincs ingyenes bérete a 40 éveseknek és miért ilyen kicsi az állami támogatás a jegyeken.
Teccik érteni?

Irise 2011.02.22. 11:13:57

@NaP: emedicine.com nagyon szeretem.
Betegeknek talán megfelelőbb a patient.co.uk.
Nem tudok magyar oldalt mondani sajnos.

gardarak 2011.02.22. 11:22:15

@radiologus.hu: Bár úgy lenne... De nem vagyok sztahanovista, csak a bevétel függvénye a fizetés és a bónusz. :)

gardarak 2011.02.22. 11:27:41

@Irise: Nem azt mondtam, hogy az orvosi szakma megfelelő körülmények (eszközök, személyi feltélek, stb.) között működik, csak annyit mertem megkérdezni, hogy ennek dacára lehetséges-e megfelelő stílusban a szükséges információt átadni. Dacára a fáradtságnak és stressznek.

Irise 2011.02.22. 11:29:49

@gardarak: De hát én is ezt mondtam. A stressz és a fáradtság miatt, melyek krónikusak, nem lehet adekvátan kommunikálni.
Kérem, ne várjunk isteni tetteket földi halandóktól, mert súlyos csalódásban lesz részünk.
Az ember, ha fáradt, morog, ha stresszes, morog.
Ha fáradt és stresszes és mégis mosolyog, akkor kérek neki egy drogtesztet...

gardarak 2011.02.22. 11:31:06

@Eleven Ezüst: szerinted nem ügyfél? Hát, ebben nem értünk egyet.

gardarak 2011.02.22. 12:22:16

@Irise: Nem isteni tetteket várok el, csak ha emberekkel foglalkozik valaki (tanít, gyógyít, ügyfélszolgálatozik, vagy bármi ilyesmi), akkor minden féradtság ellenére muszáj emberi hangnemben, a megfelelő tájékoztatást megadni. Én ezt várom el, de lehet, hogy az én elvárásom túl magas. :)

P75 2011.02.22. 12:30:16

@Irise: akkor tényleg ideje alkotmányt módosítani és sürgősen kivenni belőle az élethez való jogot.
Én sem Téged akarlak bántani, de - akármilyen szinten van meghozva - ez a döntés durván alkotmányellenes.

marand22 2011.02.22. 12:48:06

@Irise:
Ad 1. McGinn White syndroma, itt az eredeti cikk.
jama.ama-assn.org/content/104/17/1473.full.pdf+html

Ad 2. Laikusoktól kérdeztem. Ha pontosítunk, csak a nem magas rizikójú PE esetén magas a negativ prediktív értéke. "They can therefore
be used to exclude PE in patients with either a low or a moderate
probability of PE."
www.escardio.org/guidelines-surveys/esc-guidelines/GuidelinesDocuments/guidelines-APE-FT.pdf

Hatodéves 2011.02.22. 16:49:55

@P75:
Azon, hogy korlátozott összeg áll rendelkezésre betegellátásra, nem lehet változtatni, semmilyen nagy elvi érveléssel, sem ebben az országban sem a többiben.

Ma már olyan sok és drága diagnosztikus és terápiás lehetőség van, hogy nem lehet mindenkinek mindent megadni.

Vannak szempontok, ami alapján dönteni lehet. Már az is a döntés része, hogy egy állam milyen kutatásokat támogat, milyen intézményeket tart fent. És az is, hogy egy adott gyógyszer milyen indikációkkal írható fel.

Ezek nem olyan egyszerű dolgok. Most nyilván nem arról beszélek, hogy egy-egy dolgozónak van valami a fejében, hogy szerinte kinek mi jár, és ezt érvényesíti, mondjuk úgy, hogy az idősebb beteggel nem törődik eléggé. Az ilyen egyéni akciók nem helyesek.

Bár ehhez is hozzátenném, hogy az egészségügy nagyon szubjektív és főleg esetszerű dolog (minden eset más), különböző valószínűségű hirtelen történésekkel. Emiatt is áll a jog, a társadalmi vélemények stb. kereszttüzében folyton.

Emberek foglalkoznak emberekkel, és valamilyen szintű szubjektivitás, emberi jelenlét mindig lesz benne, ez nemcsak a gyengesége, hanem sokszor az erőssége is a rendszernek.

Hatodéves 2011.02.22. 16:58:09

@P75:
A valamihez való jog egyébként nekem mindig nehezen értelmezhető kérdés. Nem vagyok képzett ugyan ilyesmiben, bár ahogy látom, a vele foglalkozóknak is nehézséget okoz -

Az, hogy nekem jogom van az élethez, azt jelenti-e, hogy más ember nem veheti el az életemet, vagy azt, hogy jogom van ahhoz, hogy bármilyen helyzetben, bármilyen áron minden megtörténjen, ami az életemet meghosszabbítja?

És mi van, ha az én életem meghosszabbítása bármi áron, más életek megrövidülésével jár együtt? Akkor nekik nem volt joguk?

Ha az élethez való jogot az utóbbi módon értelmezzük, akkor jogom van egy szívátültetéshez akkor is, ha nagyon idős, nagyon beteg vagyok, és várhatóan a beavatkozás nem fogja megmenteni az életemet, vagy ha igen, akkor is pár hónappal. Csakhogy, mondhatnám én, nincsen joga másnak eldönteni, hogy milyen értékes dolog számomra az a pár hónap.

Viszont a szív belémültetése azt jelenti, hogy azt más nem kapja meg. Például egy fiatal, egészséges, gyerekeket nevelő ember / egy zseniális író /vagy egyszerűen egy másik valaki, aki ugyanúgy kedveli az életet, mint én.

Vagy egy másik kérdés: az egyedülálló nők gyerekválallása mesterséges megtermékenyítéssel. Ez is egy forrongó pont, és azon az éren alapul, hogy mindenkinek joga van gyerekhez. De itt is felmerül, hogy ez a jogom azt jelenti, hogy ha terhes leszek, akkor az állam biztosítson olyan feltételeket, hogy egészségesen megszülhessem, valamint fel tudjam nevelni a gyermeket. Vagy azt is jelenti, hogy az állam köteles is nekem "gyereket csinálni"?

Az eü az etika legsúlyosabb kérdéseit érinti, és sosem lesz olyan megoldás, ami minden felvetésnek megfelel. Kompromisszumok vannak itt is, mint mindenhol, de ez nem az egészségügy bűne, valószínűleg senkié sem, ilyen a világ.

Mária 2011.02.22. 17:06:47

@Hatodéves:

Ez tényleg komoly, hogy jogvédők harcolnak azért, hogy az egyedülálló nők mesterségesen termékenyülhessenek?

Az ellenpólus meg gondolom az, a férfiak oldaláról, hogy küzdjünk azért, hogy egyedülálló nők ne hálózhassanak és palizhassanak be előre megfontolt szándékkal pusztán a spermánk miatt?

Tiszta Doktor Szöszi, komolyan mondom :)

Hatodéves 2011.02.22. 17:20:35

@Mária:
Nem csak harcolnak érte. Elvileg megvalósítható.

Mária 2011.02.22. 17:37:22

@Babette_:

Már miért lennék férfi?

Láttad a Doktor Szöszit?

Leroi 2011.02.22. 18:00:12

@Hatodéves:
Sajnálatra méltó az a nő, aki partner helyett egy pipettát vállal be megtermékenyülési módozatként.
Más dolog az, ha nem tud természetes módon megtermékenyülni.
De a gyerek CSALÁDBA szülessen, adassék meg neki ez a lehetőség, ha már eltervezték, hogy legyen.
A sok lelki nyomorék zöme elvált, csonka családban nőtt fel, ahol mindkét fél érdeke többet nyomott a latban külön-külön, mint a felnevelendő utódé.
Részemről súlyosan büntetném a gyermekes válások okozóit.

Hatodéves 2011.02.22. 18:57:51

@Leroi:
Azt hiszem, nekem sem tetszik a dolog.

Leroi 2011.02.22. 19:03:40

@Hatodéves:
Hát persze, a család nemhiába volt annyi
évezreden át a bevált modellje a szűk emberi együttélésnek...
El kellett jönnie a XXI. századnak, hogy egy rövid kacsázó lépéssel visszatérjünk az őskommunákba, ahol ősapuka ősapukát karózta hátulról ősanyuka pedig ősanyukával hetyegett...és mindez helyes, jó, és szép, mert annak kiáltják ki egyes ferdehajlamú körök...

Hatodéves 2011.02.22. 19:16:25

@Leroi:
Hát. Az, hogy ki kivel hetyeg, az igazából olyan értelemben nem érdekel, hogy nem akarom megítélni senki életét, főleg úgy hogy nem ismerem, és a látszatnak meg nem jó hinni.

De a gyereknevelés az viszont társadalmi kérdés, ami mindenkit érint. Olyan speciális etikai, jogi, emberi kérdései vannak ennek az egész mesterséges megtermékenyítés dolognak, amire nemigen van felkészülve senki.

Ettől még nem akarom én zsigerből elutasítani, csak több dolog van, ai első hallásra aggasztónak tűnik.

Leroi 2011.02.22. 19:38:14

@Hatodéves:
Ezt megpróbálták a németek a Lebensraum-intézetekben, ahol szőke tenyészcsődörök termékenyítettek meg szőke tenyészkancákat, a gyerekekből pedig az árja faj új nemzedéke vált volna, akik az új Európa új rabszolgatartóiként uralkodtak volna a többi népek fölött.
Nem vált be.

Irise 2011.02.22. 20:52:26

@marand22: Sry, nem láttam,hogy a második kérdésed alaikusoknak tetted fel.

@Leroi: Áh, szerintem a válás nüansz ahhoz képest,ami büntetlenül folyik ma - elég csak megnézni a midennapok híreit,mennyi childabuse.

tbjárulékfizető 2011.02.22. 21:55:48

@marand22: A véralvadásra biztosan több érték is mérhető, én kettőről tudok: 1/véralvadási idő, amit még korrigálni is lehet valami módos, ha a beteg vérhígítót szed.
2/trombocita szám, ha az érték magas, akkor vérzékenység alakulhat ki, ami lehet oka a véralvadásnak.

Apafarkas 2011.02.23. 17:14:12

@Leroi: Aha, mert a gyereknek meg olyan jót tesz, ha két egymást zsigerből gyűlölő ember napi harcai között nő fel.

Leroi 2011.02.23. 17:56:34

@Apafarkas:
A két egymást zsigerből gyűlölő balfaszt kell megrázni, mint Krisztus a vargát, hogy érjenek végre szülővé, ha már világrahozták azt a szerencsétlen gyereket...
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása