Itt ugyan nem varrják vissza a maga ujját

2011.02.17. 06:00

Aki még egyszer előreenged valakit, azt utolsónak fogom behívni! Ezt a vészjósló fenyegetést a Szent János kórház Traumatológiai Szakrendelésének nővérkéje mondta, az aki "beszedi a lapokat " és aki szemmel láthatóan korlátlan ura a "behívások" sorrendjének. Történt mindez a következő események után. Kellemes februári délelőtt volt. A trauma szakrendelésen 25-30 ember várakozott vérző fejjel, törött lábbal, rezignáltan.

 


Ez ott a teljesen megszokott, mondhatni normális létszám, mint az sikerült megtapasztalnom, mivel rövid idő alatt négyszer is meg kellett jelennem ebben a műintézetben. Egyik alkalommal sem szabadultam 6-7 óránál előbb, de ezzel nem tudtam csúcsot dönteni a megadóan várakozó betegek kialakuló kis közösségében. Megértjük: kevés az orvos, nincs pénz az egészségügyben, legfőképpen a Jánosban, ahol még az épület is olyan lepusztult, hogy rossz ránézni, örüljünk, hogy még van orvos, aki nem ment külföldre, stb.


Egy tolókocsis néni, akit a szállító mentők órákkal azelőtt parkoltak le az ajtó elé, hálóingre felvett kabáttal, csupasz lábszárral, zokniban olyan békésen üldögélt a semmibe meredve, hogy csak akkor lettünk rá figyelmesek, amikor teljesen kiszáradva egy kis vízért kezdett nyöszörögni. Víz? Pohár? A János folyosóján? Hiszen itt még fűtés is csak annyira van, hogy azért kabátban ne fagyjunk meg a több órás várakozás során. És egyáltalán, miért is hagyják ezt az öreg nénit itt fagyoskodni és éhezni, szomjazni órákig, miért is nem hívták már be? - kezdett morgolódni néhány kezdő, tapasztalatlan beteg.


Emberek, az Isten szerelmére ez Magyarország, nem a Vészhelyzet, itt nem rohangásznak fejvesztett sietséggel a betegekkel- torkolja le a többieket egy sokat látott papa. Kellemes kis politikai eszmecsere kezdődik. Ide jöjjön el Orbán Viktor körülnézni, és a többi nagyfejű. Várják csak ők is ki a sorukat. Haha. Na igen. Ház ez van. Várunk tovább. Ebbe az idilli életképbe robban be váratlanul egy kétségbeesett fiatalember magasra tartva bekötözött vérző hüvelykujját. Épp abban a pillanatban dugta ki a fejét a "nővérke". A fiatalember reménykedve lépett oda hozzá, azt hitte mentőangyala érkezett: "fél órája levágtam az ujjamat, vissza tudnák gyorsan varrni, mielőtt késő lenne". Megvető, fitymáló ajakbiggyesztés. "Itt ugyan nem varrják vissza a maga ujját.". Azzal már csukódott is az ajtó.


Döbbenet. Azt hittük, nem jól hallunk. Az orvosi rendelő rettenthetetlen cerberusa bement anélkül, hogy elmondta volna, hogy akkor most hová is kellene szaladnia a betegnek, versenyt futva az idővel, ami határt szab az ujja megmentésének. Ez úgy látszik nem tartozik munkaköréhez. A fiatalember rohant vissza a bejáratnál lévő "ablakhoz", ahol érkezéskor be kell jelentkezni. Mondanák meg, hogy akkor kihez fordulhatna segítségért. Onnan azonban visszairányították a szakrendelésre. "Jó helyen próbálkozott fiatalember" - mondták- "csak legyen egy kicsit erőszakosabb".


A betegtársakban felébredt a szolidaritás, és saját több órás frusztrációjukat félretéve, amint kijött az előző beteg, előzékenyen betuszkoltuk lifegő ujjú polgártársukat. Eltelt egy kis idő, a betegek megnyugodtak: "Na jól van, úgy látszik csak visszavarrják azt az ujjat, mégsem lökik ki a szerencsétlent." Ebben a pillanatban lépett ki sértett dühvel a nővérke, és ekkor hangzott el az ominózus fenyegetés: "Aki még egyszer előreenged valakit, azt utolsónak fogom behívni!". Hoppá. Hogy is van a mondás, fejtől bűzlik a hal?


Nem ez a jelentéktelen, szánalmas, primitív teremtés a hibás, hanem azok, akik őt eltűrik, és alkalmazzák, akik megengedik ezt a színvonalat a főváros egyik kórházában: az orvos, aki megtűr a rendelésén ilyen stílust, és bánásmódot a betegekkel, az ápolási igazgató, aki nem figyel oda az emberek kiválasztására, a főigazgató, aki a magasból talán nem látja, hogy hová süllyed immár a régen még komolynak számító János kórház.

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rikavagyok 2011.02.17. 14:28:15

@Bikli néni: A személyi számom kettővel kezdődik :P

bájgúnár 2011.02.17. 14:30:19

De milett az ujjával?

bakela 2011.02.17. 14:33:01

Miért nem vagyok meglepve, hogy az éjféli, tősgyökeres pécsinek /@lüke/írt kommentem eltűnt?
A következő lehetőségek jutottak a zeszembe:
1) Kedvenc cenzorom kitüntető figyelme, ami a köztünk lévő intellektuális diskrepancia feldolgozatlanságából ered?
2) A komment tartalmi részének, a befogadó általi emészthetetlensége?
3) Formai kifogások? Pedig nekem tetszik?
4) A munkásőrség, & Co. említése?
5) Moszad utasítás?

Te, mi nem ugrott be: Á, ez legetetlen! Vagy mégis?
Ismerted Cincinnatus consul történetét?
Tudod: Cincinnatus ab arato → Cincinnatus az eke szarva mellől → Cincinnatus a paraszt consul.
///Cincinnata ab arato??//Cenzorilla??//

Mivel megvettem Rejtő összes műveinek mind a hat kötetét /Alexandra/ asszem inkább hanyagollak benneteket egy kicsit.

bakela 2011.02.17. 14:33:40

@bakela:
Hopp, ezt nem ide szántam!

Irkutszk 2011.02.17. 14:37:14

@bakela: Nekem egyetlen problémám volt ezzel a hatkötetes összessel: nem lehet egyben elolvasni.

Irkutszk 2011.02.17. 14:52:03

@El Even Ezüst: Én mondjuk az állatmenhely kihívását, vagy sokkal inkább a befogadást tudnám javasolni eme kutya számára (bár persze a befogadásnak sok feltétele van).

Mária 2011.02.17. 15:04:15

@Irkutszk:

Az állatmenhely sok helyen a sintértelep fedőneve... ahol vagy kinyírják az állatokat, vagy eladják kísérleti célokra.

Érdemes utánanézni, hogy amelyiket az ember hívni akarja, mihez kezd a beadás után a kóbor állatokkal.

Öregnővér 2011.02.17. 15:33:18

@kéne egy nick:
"Tavalyelőtt sikerült orbáncot kapnom (elfertőződött egy szúnyogcsípés...), "

A sebész persze, hogy nem küldött el. Ha már ott vagy. Vagy ha igen, akkor pedig azért sikítoznál.
Az orbáncot a háziorvos látja el.
1. körben 1 recept elegendő. Nem kell a szakrendelőt terhelni.

Ezzel a stílussal, hozzáállással csak magadról állítasz ki bizonyítványt((:-

Ha már miklos.rabai nincs itt, tőlem is egy kis házi feladat:
-1x nem leszek legközelebb pokróc azzal az olvtársunkkal, aki 1 éven belül 2, azaz kettő huszonéves végzett, OKJ-s nővérrel találkozott.
-2x nem leszek pokróc, ha ugyanezen időszak alatt találkozott olyan fiatal nővérrel, aki az édesanyja hivatását választotta, s most is gyakorolják

Irkutszk 2011.02.17. 15:38:37

@Mária: Nos, kutatóként, meg úgy emberként is... A kísérlet vagy az elaltatás százszor jobb az éhenpusztulásnál.

pontypofájú mókusgalamb 2011.02.17. 15:53:38

ha a levágott ujjammal a kezemben elém állna egy ilyen buta tyúk, úgy gázolnék át rajta, hogy sorakozhatna utána ő is a balesetin.
És ezt kéretik nem moderálni, ugyanis vagyunk páran, akik így gondolkodnak és remélem, az ilyen agyamputált személyzet is olvassa néha ezt a blogot (ezt ugyanis nekik üzentem)
köszönöm

adamantium 2011.02.17. 15:56:22

@pontypofájú mókusgalamb: átgázolnál a kedves nővérkén majd bent az orvos közölné, hogy sajna ehhez nem ért (mert nem kötelessége) amputáció vagy keresel olyan kórházat ahol értenek hozzá

Makkmiki 2011.02.17. 15:57:27

Igen, fejétől bűzlik! A lenti szöveget ma írtam egy hazai hírportál hozzászólásaihoz, de ide is aktuális:

Jól értem, hogy a Szent János kórház élén a mai napig is az a Havas Szófia áll, aki leellenforradalmazta a népfelkelésünket?! Azt az 1956-os, győztes forradalmunkat, amelyiknek köszönhetően a mai napig is a legjobban becsülik a magyarokat Nyugaton!

Lassan egy éve 2/3-os többsége van a nemzeti oldalnak és fél éve ugyanide tartozó főpolgármestere van Budapestnek, a Szent János kórház tulajdonosának.
Hogy van ez?

Továbbá ugyanez a Havas Szófia száműzte egy évvel ezelőtt - gyorsan, még a választások előtt - a Szent János kórház idegsebészeti osztályának éléről dr. Csókay Andrást. Azt a nemzetközileg elismert orvost, akinek sebészeti találmányát már amerikai, japán egyetemeken oktatták,
amikor az otthoni "illetékes szakma testület" egyáltalán megengedte módszerének alkalmazását a magyar műtőkben. Azt a dr. Csókayt, aki országos szavazás alapján kapta meg a Prima Primissima díjat, akinek ma több mint 200 km-t kell ingáznia a családja és a munkahelye közt!
Havas Szófia elvtársnő meg továbbra is éli világát.

Hogy van ez?!

Bizony, ennyire nem véletlen, milyen az "apolónő" stílusa, akire jobban illene egy recski smasszer "munka"-köre.

Irkutszk 2011.02.17. 16:07:26

@pontypofájú mókusgalamb: @adamantium: -mal egyetértek, illetve hozzátennék még valamit: És vajon ki asszisztál majd a doktor úrnak a műtét során (ha oda kerül, ahol el tudják végezni ezt a műtétet), ha elgázolta a nővért?

adamantium 2011.02.17. 16:12:00

egyébként a replantáció alapjában sem egyszerű dolog, sok helyen centralizálták, ezt magyarországon az érdekharcok nem engedik, mindenesetre való tudás és felszereltség csak az egyetemi központokban és pár megyei kórházban van, más kérdés, hogy ezekben sincs elég hozzáértő ember, hogy állandó kézsebészeti ügyelet legyen, így tényleg szerencse is kell hozzá. és a másik ami elég elszomorító, hogy a nagy központok közül talán budapest áll a leggyatrábban a replantáció tekintetében

Dr.laikus PhD 2011.02.17. 16:22:06

@Makkmiki:

A főigazgató asszony Dr. Pintérné dr. Gönczi Ágnes

A többi politikai portálra való ide nem.

tüke_ (törölt) (törölt) 2011.02.17. 16:22:23

Szrintem ilyen mentalitással nem való egészségügyi alkalmazottnak az a nővér/betegbehívó, vagy asszistens, bármi is legyen a posztja.

Dr. Panasz Muki 2011.02.17. 16:29:17

@gaborka78: nem, én az erdőben élek, onnan netezek! XDDD
Még mindig nem értem, miért azt az egyetlen nővért kell mindig megalázni, akit meg lehet találni a kórházban? Miért ő tehet arról, hogy nincs jól működő 112, ER, ügyelet?
Ha jól értem a kommentedet, ő az adott esetben nem is volt illetékes.
Akár egy cukrászdában is kiverhetted volna a balhét ilyen alapon.
Miért az ő problémája hogy te és a konferencia szervezők nem írták fel az ügyelet számát? Vagy a konferencián résztvevő nem hívta fel a biztosítóját?

Én értem, hogy frusztrált vagy, én is frusztrált vagyok, de tudom hogy nem a betegfelvételisbe kell belerúgni, mert attól nekem nem lesz jobb. Sőt.

Dr. Panasz Muki 2011.02.17. 16:33:31

@Mária: hát szerintem meg de, pontosan hogy a tanítás, a felvilágosítás valahol állami feladat lenne.
Lásd aids, mellrák, egyéb betegségek kampány. Ugyanígy érdemes "tanítani" a piaci mechanizmusokat és a szolidaritást is egy postkommunista országban.
Nekem nincs 200 évem arra, hogy imádott országom belátásra térjen.
Nekem ez most kell.
A paternalizmust nem tudom honnan veszed, az valami egészen mást jelent.

gaborka78 2011.02.17. 17:00:31

@Panasz Muki: Te minden betűt elolvasol? Az adott esetben, az volt a kérdés hogy hova vigyük a beteget. Ha annyit mond, hogy házi orvosi ügyelet és ez és ez a címe akkor nincs vele bajom. Ez ugyanakkor fáradtság mintha azt mondaná, hogy "Bármit, de ide ne hozza". Én ebben az esetben, ezt az egyet hiányoltam. Ugyanaz traumán, nem akarok én előbbre jutni de Ő dolgozik ott, Ő ismeri a folyamatokat és meg tudja mondani mennyi időt kell várni valószínűleg. Mivel egy idő után már mindenki tudja aki gyakran jár oda, hogy ez 4-5 óra. Ezt miért nem lehet az elején közölni? Ha én így végezném a saját munkám már rég éhen haltam volna. Miért fáj neki normális tájékoztatást adni. Néha a mi gyakorlatunkban is előfordul, hogy valami nem úgy jön össze ahogy terveztük (mint már írtam mérnök vagyok), akkor megmondom az ügyfélnek, hogy nézze az a helyzet, hogy különböző okok miatt csak a jövőhéten tudjuk megoldani a problémáját. Ezt megértik az emberek, nincs idegeskedés, nincs rossz szájíz (esetleg van kötbér de az más kérdés). De ezt a fent említett sárkányoktól még nem kaptam meg sehol. Miért fáj annak az emberszabásúnak azt mondani nézze uram sok a beteg 4-5 órát is kell várni. Ekkor legalább 4 órányi időre megszabadul a felesleges kérdésektől, mert akkor lehet tudni, hogy 4 órán belül nem valószínű, hogy bármi történik. De ha azt mondja várjon, meg ülljön le, meg ne ugráljon, sorra fog kerülni. Akkor az ember 1. nem tudja mire vár, 2. azt se, hogy meddig. És türelmetlen lesz az ember. Érdekes amikor külföldön volt részünk autópálya balesetben három busz néhány teherautó ütközött 40 embert vitt helikopter a közeli kórházba. Meg tudták mondani nekünk, hogy kb. 4 óra múlva tudnak minket is megvizsgálni, mert nem tűnik súlyosnak az állapot ezt mindenki elfogadta, és abban a 4 órában nem is kérdeztük meg a nővért, hogy mégis mikor. De itt annyira lenézik a beteget és annyira éreztetik a feljebbvalósságukat, azt hogy itt ők élet és halál urai, hogy nem alacsonyodnak le arra a szintre, hogy a beteghez szóljanak. A betegnek az Ő válóságképükben a neve "kuss, üljön le!". Tisztelet a néhány kivételnek. Miért van az, hogy külföldön amikor az ember csak átutazik valahol (általában 0 helyismerettel) és út közben bármi baja van bemegy az első! útjába eső kórházba ott eligazítják, hogy hova menjen /ha nem látják el azonnal/. Általában már a portás is tudja ezeket. Itt meg elmész a Betegfelvételre, mert a portás még azt se tudja, hogy ügyeletesek-e vagy se, és megtudod, hogy rossz helyen jársz. De hogy hova kéne menjél azt már nem tudod meg. Miért nem képesek megmondani itt is, hogy hova menjél? És akkor a magad fajták meg védik is ezt a hozzá állást, hogy mindig a Beteg a hülye. A beteget nem hülyének kell nézni, hanem ha nem vagy illetékes akkor útba igazítani, hogy hol talál megoldást a bajára.

gaborka78 2011.02.17. 17:04:22

@Panasz Muki: "Ha jól értem a kommentedet, ő az adott esetben nem is volt illetékes. " Nem értetted jól a kommentet, mert a végén annak a kórháznak a sürgősségijén kötött ki ahonnan fél órával előbb elhajtottak minket csak akkor már a mentő vitte át a Háziorvosi Ügyeletről. Ugyanaz a nővér vette át a mentőktől a beteget, aki először elhajtott, és ugyanazon a folyosón várt még 10 percet ahonnan aztán elég nagy rohangálás után felkerült az osztályra. De akkor már eszméletlen állapotban. Szerencsére ott már nagyon normális volt az orvos.

El Visco Stello (törölt) 2011.02.17. 17:28:13

@Makkmiki: Ez annyira ciki mellényúlás volt, hogy én a helyedben új nicket regisztrálnék.

Mária 2011.02.17. 17:41:01

@Irkutszk:

Az elaltatás vagy a kísérleti alany lét jobb, mint az éhenhalás?

Milyen furcsa, hogy a harmadik világbéli éhező afrikai emberek mégsem altattatják el tömegesen magukat és a gyerekeiket, és laboratóriumi ketrecekbe se másznak be önként, hogy kísérletezzenek rajtuk.

Szerinted ez miért van?

Irkutszk 2011.02.17. 18:08:52

@Mária: Nagyon nagy különbség van ember és állat között. És hidd el, van olyan helyzet, amikor a beteg maga szeretné, ha lenne eutanázia, akár aktív is.

És igen, a kísérleti kutyákat nem szokták elaltatni a kísérlet végén, mert túlságosan értékesek. Ráadásul nem véletlenül oly értékesek, nem hiszem, hogy egy akármilyen kutyát befogadnának a sintértelepről, max. kutyáknak kifejlesztés alatt lévő készítmények kutatására, a 'klinikai fázis' résznél.

És ők állatok, és nem emberek. Úgy élnek, amihez hozzászoktatták őket, és ez nagyon széles spektrum. Nem gondolnak a holnapra, nem tervezgetnek, ahogy a Napfivér, Holdnővér c. filmben Szent Ferenc mondta: "Nézzétek az ég madarait, nem vetnek, nem aratnak..."

Leroi 2011.02.17. 18:17:56

Baleseti sebészeti szakrendelőben varrják vissza a levágott végtagot?
Kötve hinném, ez sürgős osztályos felvételi indok és acut műtét szokta követni.
A baleseti sebészeti osztályon.
Semmi esetre sem az ambulancián.
A traumás szakrendelős nővérkétől pedig ne vegyétek rossznéven, hogy ilyen szovjet.
Csak egy hétre álljon be valaki a fikázók közül a helyére dolgozni.
Garantáltan teleszarja a gatyáját.

Leroi 2011.02.17. 18:20:06

@Dr.laikus PhD:
Ő VOLT, tudtommal.
Ismerem személyesen...

Leroi 2011.02.17. 18:23:41

@tódór piroska:
Az alma a sok erjedéstől megborosodott, Hófehérke berúgott tőle, ezért a királyfi hamar elvált tőle, részeges nővel őneki sem volt amit kezdenie.

Irkutszk 2011.02.17. 18:27:38

@Leroi: Egy biztosan elmondható a nővérről: Rendet tartott. Ahogy az kötelessége is.

Mária 2011.02.17. 19:11:46

@Irkutszk:

"És hidd el, van olyan helyzet, amikor a beteg maga szeretné, ha lenne eutanázia, akár aktív is."

Ez biztosan igaz, de ebben az esetben nem gyógyíthatatlan betegekről, hanem egészséges, csak éppen éhes állatokról van szó.

Ezért tartottam fontosnak megjegyezni, hogy aki abban a hitben ad le egy talált állatot, vagy éppen a saját megunt kedvencét a menhelyre, hogy ott az állat majd szerető gazdira talál, akkor ebben azért ne legyen teljesen biztos.

Az állatok alacsonyabbrendűsége, mint tétel pedig csak arra jó, hogy a nyugati kultúrában élő ember tudja mivel nyugtatni a lelkiismeretét.

Láttál már kísérleti állatok szenvedéseiről készített videókat?

adamantium 2011.02.17. 19:14:54

@Mária: dehogynem másznak be. nem olvastad, hogy a nagy kozmetikai cégek, miután európában betiltották a kozmetikai célú állatkísérleteket, simán átmentek afrika és ázsia szegény országaiba ahol sokkal olcsóbban kísérletezhetnek embereken. egy afrikai gyereket havi 100 dollárért simán meg lehet venni arra, hogy kenegesse a fél karját X készítménnyel a másikat meg Y-nal. ha erre nyulakat használnának ezrekbe kerülne. így olcsóbb is meg sokkal hatékonyabb is

adamantium 2011.02.17. 19:18:31

@tbjárulékfizető: a váci helyzetet nem ismerem de ha pesten kézsebészeti problémám lenne akkor leugranék kecskemétre kertész gáborhoz, ha meg még nagyobb a baj akkor szegedre pintér sándorhoz (utóbbi jelenleg a magyar kézsebészet csúcsa)

Irkutszk 2011.02.17. 19:21:04

@Mária: Magam is végeztem állatkísérleteket, bár sejtvonalakon végzett mérésekből doktoráltam.

De hogy ne a saját kutatásomról beszéljünk (főleg, hogy a sejtvonalat még te sem sajnálod), láttam kísérleti lovat (kétfélét is, az egyiken kb. az állatorvosok kísérleztek, hogy a sérülése után a kezelést vagy túléli, vagy se, túlélte; a másikban pedig valami új szert akartak kipróbálni takonykór ellen, és ehhez gyűjtöttek biztosan nem-oltott csikókat, megjegyzem, meg se fertőződtek); láttam kísérleti macskát egészen közelről, szegény menhelyről gyűjtött macskáknak féreghajtót adtak, ez volt ugyanis a kísérleti anyag. Tényleg, nagyon sajnáltam őket, majd elmorzsolok egy könnycseppet.

Arra, hogy milyen videókat készítenek, ill. milyen videókat játszanak le, nincs befolyásom. Azt viszont nagyon jól tudom, hogy az állatkísérleteket milyen etikai bizottsági eljárás előzi meg, mit lehet, és mit nem egy állattal. Azt is láttam, és tudom, hogyan kezelik az állatokat egy laboratóriumban, hogyan tenyésztik, mennyibe kerülnek, mennyit érnek ezek az állatok. Egyáltalán nem akárhonnan összeszedett, rühes-tetves (már elnézést, szó szerint tessenek érteni) állatokról van szó, hanem nagyon komoly sterilitásban tenyésztett és nevelt állatokról, a legutolsó kisegérig bezárólag.

Irkutszk 2011.02.17. 19:31:36

@Mária: Furcsa kérdés ez az alacsonyabb rendűség. Én a magam részéről a saját fajomnak szeretnék elsőbbséget biztosítani. Ez akkor a többiek alacsonyabbrendűsége? Csak mert ők véleményem szerint ugyanezt teszik. Az éhes tigris nem szokta megkérdezni az antilopot vagy az elébe kerülő embert, hogy akkor most ki az alacsonyabbrendű, hanem saját jól felfogott érdekében (öh, elnézést, ösztönétől vezérelve) megeszi a prédáját. Akkor ő gondolta az antilopot vagy az embert alacsonyabbrendűnek? Hiszen meggyilkolta!

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.17. 20:20:49

@miklos.rabai:
1. hűtve, de nem fagyasztva
2. gyűrűs?
3. vissza kell tenni a helyére(a szájba), hogy ne száradjon ki

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.17. 20:26:27

@rikavagyok: van ez a jégzselé nevű dolog, én azt kaptam kölcsön, amikor a múltkor elégettem a kezem. épp kellően hideg volt, de nem fagyos.
kaptam mellé jégzselé kenőcsöt is rákenni. az se semmi.

nem készülök ismét ilyen túrára, de ilyeneket be fogok szerezni.

Bikli néni 2011.02.17. 20:35:12

@Leroi: Na, meggyütté'? Szia :)
Oké, hogy nem a sebészeti szakrendelőben varrják vissza a levágott - akármit. De ha egy picikét félreteszed az orvost, és úgy csinálsz, mintha nem tudnád, hova kell ezzel menni, levágott ujjal, az első pánikba esés után, ugyan hova szaladsz? Naná, hogy a balesetire... Mármint az ambulanciára.
Akkor nem az lett volna a jó, ha az asszisztens nem csak lepattintja, hanem azt mondja neki, menjen fel a második emeletre, ott van a műtő meg a szakorvos, én meg felszólok telefonon, hogy megy. Most én vagyok naiv, vagy ennek így kell(ene) működnie?

IrishOak 2011.02.17. 20:36:18

@miklos.rabai:
Szép estét:-)

Most van időm benézni, és a miket olvasok?

A kérdésekre nem tudom a válaszokat, csak tippelek.
A hüvelyk és a mutatót ujjat kivéve mindegy is hogy melyik "esik" le .Csak gondolom, mert nézem az egy éves gyerek "csipesz" fogását, és csak azt a kettőt használja a fogáshoz:-)

a fog kieséshez meg van egy saját történetem.
A balesetemkor kitört a felső négy fogam.Amint magamhoz tértem az árokparton éreztem, hogy nagyon meleg a szám, így odatettem a kezemet a szám elé, és a vérrel együtt a tenyeremben landolt négy fogam... azt nem tudom megmondani, hogy hogyan, de visszapakoltam őket(mint később kiderült jó sorrendben). A kórházba szállítás után megvizsgáltak, és mondták, hogy nem marad meg. 4 hónapig szívószállal ettem, és a mai napig azok a fogak vannak a számban amik akkor kiszakadtak. Teljesen épek, még tömni sem kellett őket.:-D de nem ez volt nagyobb baj, hanem elreccsent két nyakcsigolyám is, meg eltört az arccsontom pár helyen(ostorcsapás effektus).Azok nincsenek olyan jó állapotban mint a fogaim:-(...de azért "szép" vagyok:-)

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.17. 20:38:53

@Bikli néni: egyszer egy pohárral mosogatás közben lehasítottam a tenyerem külső élét, mélyen, hússal együtt, nagyon szépen megvarrták. de azóta a varrásnál és kisujjamban összevissza éreznek az idegek:) pl. ha a második percet piszkálom az ujjtőnél érzem, stb. vicces érzés.

jágör68 2011.02.17. 20:39:36

A Kamu Világ szembesült a Való Világgal:
qrva nagy szerencse kell, hogy ma Magyarországon visszavarrják a levágott kezedet.
Kézsebész szakorvosból kb 10 lehet az országban, és ha nem épp ők ügyelnek a traumán akkor bizony cocesz!
Csak naponta ezzel kéne már tele lennie a sajtónak:
nevetséges EÜ- járulékokból, nem kéne elvárni, hogy itt a világ legjobb, leggyorsabb, legmosolygósabb egészségügyét kapjuk.
Tessék mindenkinek annyit és olyan felelősséggel dolgozni, mint az egészségügyisek- anyagi és erkölcsi megbecsülés nélkül- aztán majd lehet pálcát törni- mondjuk a "bunkó módon viselkedő" ambulanciás nővér felett.
Addig azonban azon kéne gondolkozni, hogy miért is van így....

El Visco Stello (törölt) 2011.02.17. 20:40:31

A Fővárosi Önkormányzat
Szent János Kórháza és Észak-budai Egyesített Kórházai főigazgatója jelenleg Dr. Pintérné dr. Gönczi Ágnes.
Ezen kár vitatkozni.

Irkutszk 2011.02.17. 20:52:31

@Mária: Egyébként tisztelem az állatszeretetedet, én is nagyon kedvelem az állatokat, és tisztelettel bánok velük, bármikor is, bárhogyan is találkozom velük. Ezért is említettem, hogy azon a kutyán is jó lenne segíteni. Az éhségnél szerintem minden megoldás jobb. Ha csak annyit kap az az állat, hogy kedvesen néznek rá, megszabadítják az élősködőktől, és megpróbálják elhelyezni, már az több, mint amit életének leromlása alatt kapott. A kutyában épp az a csodálatos, hogy képes a legapróbb dolgokért hálás lenni.

Bikli néni 2011.02.17. 20:52:49

@IrishOak: Jaajj, ez rémesen hangzik... Azért remélem, hosszú távon nem nehezíti meg az életedet ez a baleset.

@Babette_: Nekem a hüvelyk- és a mutatóujjam között, a mutatóujjam tövébe szaladt bele a kés zsemlevágás közben. Egy helyen nekem is kissé "érzéketlen" a bőröm, de egyébként teljesen rendbe jött, és a varrat vonalát leszámítva nem látszik semmi.

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.17. 20:57:59

@Bikli néni: ilyet én is csináltam, csak fagyott csirkével, mutatóujj középső ízületébe. természetesen ezt is jó mélyen, ha már csinálunk valamit, legyen alapos:))))

ez még a szocializmusban utáni közeli években volt, így amikor a kérdésre azt válaszoltam, hogy igen, nagyon használom, számítógépen dolgozom, akkor beutaltak utókezelésre, rövidhullám izére. szintén elég vicces volt a sok nagy sérült között, ahogy én az ujjacskámat tartom a "vízbe".
azóta is tökéletes.

ahogyan itt olvasom, ma már ilyen utókezelés nem szokás?

IrishOak 2011.02.17. 21:49:25

@Bikli néni:
Köszönöm a részvétet:-) az már igaz, hogy a kiszakadt fogaimmal nincs minden évben féloldali bénulás... de lesz még rosszabb is.Ez van, ha elütik az embert... ami elromlott az már soha nem lesz tökéletes, és az idő múlásával csak még cifrább dolgok jönnek.
De mint tudvalévő: én az a ritkaság "beteg" vagyok aki csak normális dokikkal találkozik... a változtathatatlanon ők sem tudnak csodát tenni... de semmi baj, azért minden jól működik.:-)

Olvasom itt a "hogyan vagdaltam szét a kezem" esszéket, és nagyon ismerős történeteket olvasok más billentyűiből:-DD nekem egy pezsgős pohár nyisszentette le mutató ujjam tövét... na azóta a kincstári kristály kidobva:-DD

rikavagyok 2011.02.17. 21:56:35

@Babette_: @Bikli néni:

Volt már kakas- és ujjpörkölt, forró olajos lemosás, macskaharapás szőrivel (átharapta, lógott is rajta), és eddig ez csak a kezem.
Volt hátraszaltó trambulinra, fejes a márványra is... Általánosban név szerint ismertek a balesetin :D

rikavagyok 2011.02.17. 21:58:04

@IrishOak: Büdös mákod volt... Vigyél egy doboz csokit, meg valami piát az őrangyalodnak :)

phoboss 2011.02.17. 22:04:44

Off: a náthával egyidőben mi a fenének könnyezik állandóan csak az EGYIK szem?

Irkutszk 2011.02.17. 22:10:43

@phoboss: Valószínűleg mert megfázott/huzatot kapott. Érdemes pihentetni (semmi monitor/TV), melegben tartani, szemerősítő vitaminokat szedni.

tbjárulékfizető 2011.02.17. 22:17:38

@adamantium: egy munkahelyi baleset miatt Vácra vittek.
Egy ma már adjunktus, akkor fiatal orvos műtött, a nagyfőnök asszisztálása mellett ( ez a polgármester kérése volt). Nem kellett a csuklómat levágni, minden mindennek össze lett varrva, csontpótlás a csípő csontból és azóta is tökéletesen működik ez a kezem. A műtét 6,5 órás volt.
És még ami a lényeg: Ez van legközelebb Budapesthez, ez is lényeges részletkérdés volt.

IrishOak 2011.02.17. 22:21:47

@rikavagyok:
:-D minden szülinapomat velük töltöm:-D
és mivel jóval ezután lettem rákos, és abból is meggyógyultam, most meg még gyerekre is vállalkoztam... a dokijaim fogták is fejüket, de azért örültek... valószínűleg valami öntöttvas lapáttal kell majd agyonverni:-DD

Na jó azt beismerem, hogy nem könnyű...de nem adom fel. A dokik mindent megtesznek, hogy segítsenek.. az élet elviseléshez meg nagy nagy türelem szükséges - főképpen önmagunkkal!

IrishOak 2011.02.17. 22:27:29

@phoboss:
OOOO, szegény. Ez másoknál is így van...

Azok a fránya bacik.. azok mindenhová beférkőznek...
alvás, alvás, aszpirin, vagy paracetamol,
Irkutszk tudja melyik szemcsepp jó erre.
Én a kalapkúrát javaslom:-D csukott szemmel! jobbulást mindenképpen!

rikavagyok 2011.02.17. 22:27:51

@IrishOak: Elképzelem szegény kaszást amint utánad beadja a felmondását, mondván, hogy a negyedik kicsorbult kasza után kénytelen volt a szívlapátot előszedni :)

(Valamit tuti nagyon akarnak veled itt lenn...)

Eleven Ezüst 2011.02.17. 22:30:10

@Irkutszk: A kutya gazdája a hibás. Már többször feljelentették. Van egy ló is neki, már csak fél szeme van, az is szenved. A téli szőr csomókban stb..nem tudni él-e még. Majd tavasszal meglátom. Nyáron suttogok neki akkor odajön, apa meg vakargatja is. Szép állat lenne.

A kutya öreg már, de írtó szépen tud nézni. Láncon van, nem tom bántana-e ha szabadon lenne, amikor éhes.

Én félek a kutyáktól, de menhelyre nem kárhoztatnám, inkább etetjük.

Irkutszk 2011.02.17. 22:33:37

@IrishOak: Műkönnyön kívül csak akkor adnék antibaci szemcseppet (receptköteles), vagy szemkenőcsöt (van belőle recept nélkül is), ha piros, ég, megduzzadt, azaz tényleg van kötőhártyagyulladás. Amíg ez nincs, addig műkönny maximum, meg a szemvitamin (van mindenféle kombinált vitamin, kell választani egy tetszetős nevűt // szép dobozút).

Aspirin/paracetamol láz esetén :) Vagy fejfájás esetén.

Inhalálni lehet, pl kamillafőzettel (mert ugye a kamillateát is főzzük, nem forrázzuk, na de mindegy :D), gyulladáscsökkentő hatása van leginkább, a torokra is jó, a náthára is, meg a szemre is. Én mondjuk ritkán alkalmazom, mert lusta vagyok (meg nem eléggé beteg talán), de amikor egyszer inhaláltam, nagyon jól esett.

Eleven Ezüst 2011.02.17. 22:34:52

Minden beteg nicknek kívánok sok sok hosszú, boldog, szenvedésmentes, bibircsókmentes, és malackarajos hosszú életet, a francba(szájli)is:-)

Irkutszk 2011.02.17. 22:36:58

@Eleven Ezüst: Oh, értem, ezek szerint gazdával megbélyegzett állatok. Én azt hittem, kódorgóról van szó.

Egy lónál nem feltétlen hiba, ha hosszú a téli szőre (szüksége van rá a hidegben, és igenis szeretnek a lovak a szabad levegőn). Általában a tisztogatást is megoldják maguk, bár egy társ nem ártana, a lovak társas lények. Mozgatva vajon vannak az állatok? De mondjuk kaja nélkül valóban nem szerencsés a lét.

Eleven Ezüst 2011.02.17. 22:41:32

@Irkutszk: volt társa a lónak, éhezéstől két éve elpusztult. Nyáron kint legel, de télen nem mozgatja. Tavasszal gebe szegény. Nem való neki semmilyen állat:-((

IrishOak 2011.02.17. 22:47:09

@rikavagyok:
:-D ez nagyon tetszett:-D következő feladatot kérem szt. Péternél a kapuban hagyni, majd "küldetek" érte:-D

@Irkutszk:Jáj, ez olyan szép leírás volt, hogy mindjárt meg leszek hűlve:-D
Kamilla teát sűrűn főzök!(bizonyám, mint a körömvirágfészket), de 'azuram azt mondta (amikor halálos betegen..hihi.. meghűlten agonizált) hogy biztosan meg akarom ölni, mert ez olyan rossz:-DD aztán meg jól lett és nem értette, hogy az aszpirin meg a tea gyógyít:-)

Bikli néni 2011.02.17. 23:04:21

@rikavagyok: Nem lehet, hogy akkor jött meg az ihlet a zorvosira, amikor már törzsvendég voltál a balesetin? :D

@Babette_: @IrishOak: Hát, kedves sorstársaim... akkor kezet foghatunk :)

Leroi 2011.02.17. 23:07:00

@Bikli néni:
Szia!;*
Ja, megjöttem...:)

Hát a jégről és a középsőujjról jutott eszembe egy vicc.
Egy kocsmában két részeg nézegeti mereven a whiskyspoharában a jégkockákat, jó kapatosak már, egyikük megszólal:
-Te, láttál már jégkockát a közepén egy lyukkal?
-Hogyne, tizenöt éve házas vagyok...-válaszol mélabúsan a másik.

Bikli néni 2011.02.17. 23:08:30

@IrishOak: Az a reklámfilm megvan, amikor megy a srác? Elcsapja egy kamion, túléli. Lezuhan egy szakadékba, belecsap egy villám, végül ráesik egy meteorit, de abból is simán feláll és továbbmegy. A reklám záróképe meg az, hogy a halál, vállán a kaszával áll vmi kocsmában, és iszogatja a sörét :D (a sörről szólt a reklám). Mert néha a halálnak is jár egy kis szieszta...
Ez az öntöttvas lapáttal agyonverésről jutott eszembe :)

phoboss 2011.02.17. 23:19:49

Köszönöm mindenkinek a tanácsokat :) Összeszedtem valami influenzavírust, már csak náthás vagyok, meg fejfájós, na meg ez a könnyezés... volt már máskor is ilyen, de ennyire épp nem. Nincs megduzzadva vagy bevörösödve, csak könnyezik, és csak az egyik. Akkor ezek szerint nem nagy ügy. Most fél szemmel olvasok, de megyek is aludni, jó éjt mindenkinek.

Bikli néni 2011.02.17. 23:20:56

@phoboss: Jobbuljál :)
Jó éjt mindenkinek.

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.18. 07:06:40

@Bikli néni: ó, nekem ezek olyan apró dolgok az életemben, hogy csak most jutottak az eszembe, hogy beszéltünk róla:)

Mária 2011.02.18. 08:13:50

@Irkutszk:

"Én a magam részéről a saját fajomnak szeretnék elsőbbséget biztosítani."

Én pedig azt gondolom, hogy ha bárki saját magának nem ésszerű kompromisszumok mentén, hanem erőszakkal biztosít elsőbbséget, úgy, hogy a másik érdekeit semmibe veszi, akkor tulajdonképpen a saját érdekei ellen dolgozik és hosszabb vagy rövidebb idő alatt, de teljesen biztosan saját maga is elpusztul.

Az emberiség már régen elfelejtette, hogy CSAK a része a Földi életközösségnek, nem pedig a birtokosa, vagy az uralkodója.

Csak az emberi fajra jellemző az is, hogy mind a szükségleteihez, mind pedig a civilizációja fejlődéséhez szükséges ÉSSZERŰ mértéken jóval felül fogyasszon, birtokoljon és pusztítsa a saját élőhelyét.

Mária 2011.02.18. 08:21:16

@Irkutszk:

A japán "tudományos kutatások" számára megrendelt és évente közel ezer darab bálna meggyilkolására létezik valamilyen elfogadható magyarázat?

Mindenki tudja, hogy az érintett "kutatóintézetek" évről évre általános iskolai szinten fogalmazott kutatási eredményeket publikálnak. Azt is mindenki tudja, hogy a bálnahúst a japik felzabálják.

Mennyiben létszükséglet az emberi szervezet számára az, hogy éppen a mértéktelen vadászat miatt a kihalás szélére került védett emlős húsával tömje meg a pofáját?

Mi ez, ha nem céltalan pusztítás?

És ugyanez történik nagyjából minden fajjal és minden természeti értékkel, amire az emberi faj szemet vet és üzletet lát benne.

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.18. 08:38:32

Tam-Tatatam-Tam-Tatatam...
Eredményhirdetéshez sorakozó:

Az 1. kérdésre az a válasz, amit @rikavagyok: (a csaló... :), imigyen fogalmazta meg a duplazacsis megoldást, ami még egy férfinak is becsületére vált volna... :)
Ez a tökéletes válasz!
Remélem érthető volt!
A sterilitással, tisztítással nem foglalkozunk, időpazarlás, másrészt szöveteket roncsol.
Aki csak annyit írt, hogy hűtve az fél pontot kap, aki annyit írt, hogy jégben, az is fél pontot kap. Aki valahogy a tudtomra adta, hogy "duplazacsisan" szállítja, és nem fagyasztja meg az amputált testrészt, az megkapja a teljes 1 pontot... :)

2. kérdésnél az ujjak funkcióbéli fontossági sorrendje a következő: hüvelykujj, mutatóujj, középső ujj, kisujj, gyűrűsujj...
A hüvelykujj azért az 1., mert az embernél már szembe tud fordulni a többivel (még a csimpánznál sincs így).
A mutatóujj azért a második, mert a hüvelyk mellett van, gyakorlatilag minden dolgot e 2 ujjal csippentünk össze.
A középső ujj, nemcsak azért a 3., mert nemzetközi jelentést is tulajdonítunk neki, hanem mert a mutatóujj hiányában azt gyakorlatilag 100%-ban képes pótolni. De erre már a gyűrűsujj nem képes, mert túl messze van a hüvelyujjtól. A csippentés a hüvelyk és gyűrűsujj között már nem teljesen stabil.
A fontossági sorrendben azért a 4. ujj a kisujj, mert nagyon fontos szerepe van a körülöttünk lévő környezet érzékelésében. Ezen ujjunk körömperce érintkezik először a mellettünk lévő fallal, ha sötétben tapogatunk, ha leejtjük a kezünket, ezen ujjunk éri el az asztal lapját... stb...
A gyűrűsujj viszont, ahogy Mária mondta, a gyűrűviselésen kívül semmi fontos jelentőséggel nem bír.
Tehát, aki ezt a választ adta, az megkapja az 1 pontot.

3. kérdésnél mind a tej, mind a nyál (saját szájban való szállítás, főleg nyelv alatt, hogy ne nyelje le az illető), jó megoldásnak számít.
Viszont itt is van egy fontos dolog. Ha kirepült a fog, csak a koronát szabad megfogni, a gyökérhez érni tilos, ugyanazért, amiért vízben is tilos megmosni a fogat. A gyökér mentén a fog helyén tartásában szerepet játszó sejtek találhatóak, ezeket nem szabad roncsolni, ha elhalnak (attól, hogy kirepült a fog még élnek, csak a környezettel való összeköttetésük szakadt meg), akkor a fog sosem tud a helyén újra megtapadni!
Aki legalább a tejet, vagy a nyálat leírta, az megkapja az 1 pontot, aki mindkettőt, az 1 plusz pontot is kap (lehettem volna szigorú, de inkább mégsem... :).

Az a helyzet, hogy tényleg könnyű kérdéseket teszek fel. Sok a jó válasz... Kicsit csalódott is vagyok... :)

Na, lássuk akkor:

@Dr.laikus PhD: 2,5 pont (Gratula a szép finisért!)

@Mária: 2 pont (Rossz volt a tipp a kisujjra, kár érte... Amúgy milyen az a Szíj Melinda szatyor? És különben is, ki az a Szíj Melinda? Na, jó ez hülyeség, mert őt tudom, hogy ki, de hogy kinyerte a versenyt, azt nem. Inkább azt kérdezem, hogy te voltál-e a marketingese, mert ha igen, akkor gratulálok hozzá, az ő nevét megjegyeztem, csak a szatyrát nem tudom, hogy milyen... :)

@batgirl: Itt a válasz, lehet azonosítgatni az ujjakat... :)

@P75: 3 pont (Elfogadtam, hogy betekered valamivel a leszakadt testrészt, mert így elszeparálod a jégtől, ergo megvéded a megfagyástól. Amúgy gratula az első sikeres gyűrűsujj válaszért!)

@EmpatiaTolerancia: 3 pont (Csak a tej hiányzott! De nem baj, majd legközelebb!)

@tbjárulékfizető: 2 pont (De csak a jó szívem miatt!... :), ugyanis az 1. pontban hideg vízbe teszed a ruhával becsavart testrészt, ami így vízzel érintkezik. Fontos, hogy vízzel ne érintkezzen, ehhez kell a belső zacsi, ha becsavarod és jég közé teszed, az szerintem még jobb (mert ott véded a fagyástól), mintha becsavarod és vízbe teszed. Ezért csak 0,5 pont. A 3. válasznál meg lemostad a fogat, azért szintén levontam 0,5 pontot. Viszont jó a 2. válasz, az meg ügyes gondolkodásra vall. Legközelebb jobb lesz!)

@MagyarZizzi: 3 pont + 1 plusz pont (Szép volt! Csak kevés legyen a jég, és jól legyen betekerve a végtag, hogy ne fagyhasson el!)

@Cartman (ex Cartman): 0 pont (Nem érkezett válasz! Ha viszont tetszik, akkor gyere játszani!)

@Bikli néni: 1,5 pont (Ahogy mondod, izoláltan, de nem a koszolódás miatt, hanem azért, hogy ne fagyjon el! Vili? A FOGalmam sincsért ért majdnem kaptál egy enyhe tockost, mert barátnőmnek is mindig azt mondom, hogy jól jegyezze meg, a viccet én mondom!... :)

@Babette_: 3 pont (Amit mondtál az 1. válasznál, az jó, a technikát nem írtad le, de most legalább megtanultad: duplazacsi, a zárt belsőben a testrész, a külsőben jeges víz!)

@Laliath: 1,5 pont (Az 1. válasznál ugyanazt mondom mint feljebb Babette-nél! És sajnos a 3.-nál levontam 0,5 pontot, mert a tejet ellenezted, mint a fog szállítására alkalmas közeget... Ah... Kár érte!)

@IrishOak: 1 pont (Igazából nem tudtam eldönteni, hogy játszol vagy nem, de azért adtam 1 pontot a saját történetért. És akkor miattad sosem fogom megkérdezni az ostorcsapás effektust, hiszen te tudod, abban meg nincs poén, ha olyat kérdezek, amit valaki biztosan tud... :) A történetedet meg sajnálom... :(

Természetesen a pontok szubjektívek, ha valaki nem ért egyet a pontozásommal, akkor Rika-nál lehet reklamálni... Ehe... :)

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.18. 08:39:54

@miklos.rabai:
Ja, és mindenki adja hozzá az itt megkapott pontokat a korábban megszerzett pontjaihoz... :)

Cartman (ex Cartman) 2011.02.18. 08:47:36

@miklos.rabai:
Volt már, hogy beszálltam, de mire tegnap elolvastam a cikket és a hozzászólásokat, addigra túl sok megoldás érkezett. Laikusként legfeljebb azok közül gyűjtögethettem volna össze a szimpatikusokat... :)

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.18. 08:48:01

@tbjárulékfizető: @MagyarZizzi:
Azt, hogy mit lehetne tenni, arra 2 dolgot tudok mondani.
1. egyedül nem lehet ezt megoldani, legyetek sokan, nagyon sokan...
2. majd pedig vigyázó szemeteket Egyiptomra vessétek...

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.18. 08:49:59

@Cartman (ex Cartman):
A kérdés mindig reggel korán jön, ha jön, ma éppen nem... :)
Így csak elolvasod, legörgetsz a végére, megírod a válaszaidat, amiket ezzel a módszerrel korábbi válaszadók nem tudnak befolyásolni.
Aztán elolvasod a többiek válaszait, majd leoltod őket azzal, hogy a te válaszod a legjobb... :)

P75 2011.02.18. 09:34:47

@miklos.rabai: oh, köszönjük a részletes kihirdetést! A gyűrűsujj csak józan paraszti logika, az első három ugye kizárt, azok fontosak, a kisujj a szélén van, tehát biztos nem jó, ha elhagyjuk, a gyűrűsujjnak viszont tényleg semmi szerepe nincs :-)

Mária 2011.02.18. 09:49:09

@miklos.rabai:

"Ezen ujjunk körömperce érintkezik először a mellettünk lévő fallal, ha sötétben tapogatunk, ha leejtjük a kezünket, ezen ujjunk éri el az asztal lapját..."

Erről miért csak most hallok először, pedig tényleg nagyon fontos és logikus is lett volna...?

Mária 2011.02.18. 09:51:05

@miklos.rabai:

A Szíj Melinda szatyor:

m.blog.hu/su/subba/image/000010111/szij.jpg

Nem én voltam a marketingese :)))

Bikli néni 2011.02.18. 09:56:25

@miklos.rabai: Köszönjük a kiértékelést!
Egyébként számomra abszolút újdonság volt, hogy kiesett fogat is vissza lehet tenni, és első meglepődésemben még tippelni se tudtam :D
De hogy a humoromért nemhogy plusz fél pontot nem kapok, de még egy tockost is kilátásba helyezel?! Szipszip... (Különben is, nőket nem ütünk!!) :D
Jóvan, tudom már, hol a helyem, na :)

Mária 2011.02.18. 10:05:06

@Bikli néni:

Ez egy makaróni pofon lett volna, prevenciós jelleggel, hogy megtanuld, hogy a férfi dolga a vicc mesélése, a nő dolga meg az, hogy hitelesen nevetgéljen rajta.

Hálás leszel majd egyszer még ezért a tanításért :)

tbjárulékfizető 2011.02.18. 10:44:56

@miklos.rabai: nem jól olvastál, így adok magamnak 0,5 pontot pluszban.
idézem:"becsavarni valamibe, ami tiszta, pl. papír,vagy a mentődobozból valami steril kendő, nylon zsák, azt hideg vizes zsákba nyomni "
A nylon zsákot teszem egy másik vizes zsákba!

tbjárulékfizető 2011.02.18. 11:08:39

@Irkutszk: nem mindig jó a meleg inhalálás. Arcüreg gyulladásnál biztosan jó lehet, de csak orron keresztül, hörghurutnál az amúgy is duzzadt nyálkahártya még jobban beduzzad és légszomjat, fulladozást ( azért fulladást talán nem) okozhat. Arra jobb a hideg sós párásítás, vagy a langyos sós belélegzés.
Kapható a patikában kiméretű kézi porlasztó, sima Salvus vizet kell beletölteni.
A gépi porlasztóba is.

Irkutszk 2011.02.18. 12:19:52

@Mária: Ha elfogadnám azt, amit írsz, akkor búcsút kellene mondanunk az összes gyógyszernek, amelyet kifejlesztettek. Én nem bálnákról meg delfinekről beszéltem, ezekből egyiket sem az ember tenyésztette, kifejezetten kutatási célokra.

Túlságosan általános az, ahogy fogalmazol ahhoz, hogy elfogadható legyen. Nagyon nagy különbség van vadon született és élő állatok, és a laborállatok közt. Ráadásul az egész onnan indult, hogy egy szerencsétlen éhező kutyának vajon hogyan jobb, mint utóbb kiderült, láncrakötve, vagy bezárva? De csak vegyük azt a példát, hogy télen az éhhalál szélén, vagy menhelyen, esetleg egy kísérlet közepén.

Írtam, hogy nincs befolyásom arra, hogy milyen videókat készítenek. Ha a saját élelmiszerállataink életét (és halálát) nézzük, az ő életük sem egy leányálom. De legalább éltek, felnőhettek, társas kapcsolataik lehettek, lehetőség szerint szaporodtak, és biológiai szempontból nincs más célja egy életnek, mint a szaporodás. És hogy miért? Két okból: fajfenntartás, és saját genetikai tartalom fenntartása. A kutya ezért csatlakozott az emberhez, a macska ezért tűr meg minket, a lónak a hátára ezért tehetünk nyerget, és az ökör szarvát ezért rakhatjuk igába. Még akkor is, ha a lovak elég nagy része herélt, és az ökör is heréltet jelent. Sokkal több kutya, macska, ló és szarvasmarha van ma a világon, mint a vadon élő társaik. Ha nekik ez így jó, akkor te most miért panaszkodsz? Ők választották ezt így. De van ám ménes vadon is, sőt, félvadon is, mert az emberek vigyáznak rájuk Észak- és Dél-Amerikában, évente megkörmölik őket, és oltásokkal látják el őket. És aztán a stresszel teli nap után futhatnak, amerre látnak. De Anglia szigeteinek egy részén is élnek vad pónik. Jó, ha a farokszőrüket összeszedheted a bokrokról, oly sebesek.

A vadon élő állatok kutatás szempontból teljesen mást képviselnek, mint a szelidítettek. Egyrészt az életüket szeretnénk megismerni, mert az emberi kíváncsiság határtalan, hátha elleshetünk valamit, amivel magunkat segíthetjük (mert az emberi kíváncsiságnál csak az önzősége nagyobb). Másrészt ahhoz, hogy fenntarthassuk önmagunkat, fenn kell tartani a környezetünket is. Ehhez pedig szükség lehet arra, hogy kutassuk ezen élőlények betegségeit, gyógyítási lehetőségüket. Ehhez is állatok fognak meghalni, ha más miatt nem, akkor azért, mert az elsőnél nem találták el a megfelelő kezelési módot. Vajon honnan tudjuk, hogy a macska nem tudja lebontani a paracetamolt, na, vajon honnan?

Összefoglalva csak annyit, hogy ne vegyük egy kalap alá a laborállatot és a vadállatot (jelen esetben bálnát). Mindkettővel a megfelelő módon kell(ene) bánni, ez igaz. De ha tudnád, hány különböző genetikailag módosított egérke rohangál egy-egy erre szakosodott labor falai között, és milyen becsben tartják minden alom minden megszületett és életben maradt egyedét, csodálkoznál.

Mária 2011.02.18. 14:46:08

@Irkutszk:

"Ha elfogadnám azt, amit írsz, akkor búcsút kellene mondanunk az összes gyógyszernek, amelyet kifejlesztettek."

Ezt kellene tennünk.

A vényköteles termékekkel kapcsolatban nem akarok állást foglalni, de abban teljesen biztos vagyok, hogy ha az OTC termékek 70%-a holnap reggelre eltűnne a polcokról, a kutya se sírna utánuk, kivéve a reklámokkal márkahűvé tett idiótákat.

De ne felejtsd el, hogy az állatokat nem csak a gyógyszergyárak által finanszírozott kutatások során kínozzák.

A kozmetikai szerek 70%-a is nyugodtan eltűnhetne a polcokról, semmivel se lennénk nélkülük kevesebbek. Legfeljebb megszűnne párszázezer kamu kutatói állás.

Mondom ezt úgy, hogy egyszer az Arena-ban sorban álltam az egyik, hazai pénztárcához mérve kiba. exkluzív szépészeti kenőcsgyár ingyenes bőrvizsgálatán.

A cél az volt, hogy felmérjék a jelentkezők bőrének állapotát, sok más mellett meghatározzák a bőr biológiai életkorát, a jelenkező naptári életkorához képest.

Velem speciel rosszul jártak, mert 8 (!) évvel fiatalabbnak látta a bőröm állapotát a valós életkoromhoz képest a cég által felbérelt bőrgyógyász, pedig kőbányában, a szabad ég alatt közel 3 évet, míg lakatosműhelyben közel ugyanennyit dolgoztam.

Nem is tudtak rámtukmálni semmit :)))

Arról viszont SZÓ SZERINT a saját bőrömön győződhettem meg, hogy ezeknek a cégeknek a kutatási-fejlesztési projektjei korántsem a fogyasztókért vannak.

Már tizenévesen beetetik az embereket, hogy kenjenek minden szart magukra, az abból következő elváltozásokra, idő előtti öregedésre pedig újabbnál újabb nagyszerű termékeket ajánlanak.

Mindezzel életben tartva a kozmetikai célú kutatásokat, munkát adva párszázezer egyébként teljesen felesleges kutatónak, kinyírva évente milliós tételben a kísérleti állatokat.

A recept nélkül kapható divatos szarokról nagyjából ugyanez a véleményem. Most el kell mennem, de ha visszajövök és még érdekes lesz a téma, azt is leírom.

Irkutszk 2011.02.18. 15:57:48

@Mária: Nem értek egyet veled. A kozmetikumokról nem tudok nyilatkozni, mert sosem vettem részt a kifejlesztésükben, sosem is érdeklődtem eziránt az ág iránt. Lehet, az én hibám, figyelmetlenségem, vagy érdektelenségem, elmehettem volna a liposzómás választható tantárgyra is, bár anélkül is kb. kétszer annyit ilyen tantárgyat hallgattam, mint a kötelező.

A gyógyszerekkel kapcsolatosan pedig nem tudom elfogadni a nézetedet. Ennyi. Nekem fontos, hogy élettartamot és életminőséget növelő szereket alkalmazhassunk. Hogy a cukorbeteg rekombináns inzulint kapjon; a rákbeteg kemoterápiát és sugárkezelést; a fertőzött antibiotikumot vagy antivirális / antimikogén szereket; legyenek vakcinák; legyenek diagnosztikai eszközök, röntgen és MRI.

tbjárulékfizető 2011.02.18. 16:14:08

@Irkutszk: sajnálom a laborállatokat és a legszükségesebb mértékig fogadom el a felhasználásukat. De voltak iszonyatos emberkísérletek is, háborúk idején bőven és még ma is vannak, akik a hasznukról irkálnak, nem az embertelenségükről. És még jobban sajnálom azokat az állatokat, melyeket tudatlanságból, vagy haszonszerzésből tartanak rosszul, fogságban.
Az Animal Planeten sok film szól ezen állatok regenerációs programjáról.
Meg amikor látom a füstölt gorillát, vagy az elárvult orángutánt.
Elborzaszt, ha egyes emberek, vagy népcsoportok bizarr étkezési szokásait látom, legutóbb pl japán gurmanokat, akik az annyira friss halat eszik, hogy a séf előttük süti a halat, aminek a farkát megpucolta, és süti a forró platnin, de a feje még a kezében van, mert a hal tátog, ui él! de nekem ilyen az élő osztriga elfogyasztása is.
És ilyenkor egyetértek Máriával: a Föld mindenkié, és az emberek kizsigerelik. És sokan is vannak.
Hát ezért az önkéntes kivonulással is
egyetértek, ki így teszi, ki úgy. Pl ellenzi a gyógyszereket. Ez is jó megoldás.
Én azért arra kérlek, folytasd a kutatói munkádat, csak annyit teszel jóval magasabb szinten, amit már sokezer éves őseink, sőt, láttam filmen majmokat faszenet lopni, mert rájöttek, a mérgező növények ellen jó és ismernek jó néhány gyógynövényt is.
Már nem is beszélve a gyógyvizek jótékony hatásáról, persze azért ez is jó üzlet manapság, de attól még hasznos, ezt már néhány japán majom is ismeri.aranyosak, ahogy fürdenek tél idején a meleg vízben.

Irkutszk 2011.02.18. 16:34:16

@tbjárulékfizető: Én is sajnálom őket, de inkább ezer patkány, mint egy ember.

Ugyanakkor az én meglátásom szerint nem szabad emberi szemmel gondolkodni az állatok életéről, az ő szemükkel kell gondolkodni. Az a laborpatkány, amely ketrecben született, ketrecben született anyától és apától, minden nap kapott enni, megfelelő hőmérsékleten, páratartalom mellett és 12 órás nappal-éjjel ciklusban lakik, nem hiszem, hogy boldog lenne a szabadon bocsátástól. Az a patkány, amelyik Budapest csatornáiban él, ugyanígy nem viselné el, ha ketrecbe zárnák. A megszelidített szarvasmarha is addig állna az istállóajtó előtt, amíg bele nem pusztul, ha nem engednék be. Számukra ez az élet, és ezek a szabályai. Amíg nem mutatják meg nekik, hogy létezik másik élet is (és amíg ők ezt nem tudják felfogni), addig nem kívánkoznak máshová. Ez a nagy különbség a vadon élő, a megszelidített és a laborállat között. Mindegyikre vigyáznak, mindegyiket tisztelik, de másképpen bánnak velük. És figyelj meg egy patkányt (illetve igazából hármat), mindegyik alkalmazkodik a környezetéhez: A csatornában is ellátja magát, kölyköket szül és felneveli azokat; a laborban is megszületik, ellátják és kölyköket szül; végül, de nem utolsó sorban, a kedvtelésből tartott állat is hozzászokik a környezetéhez, ellátják, és ha úgy gondolja a gazdi, akkor kölykei is lehetnek. Ezek különböző útjai a túlélésnek egy állat számára: Mert ami a legfontosabb, hogy életben tudjon maradni, és hogy szaporodni tudjon. Ez hajtja a növény- és állatvilágot. A patkány számára pl. akár több út is vezethet a boldogsághoz. Rábai doktort idézzem? plussz kell még hozzá egy kis szerencse. Mert mindegyik út vezethet a korai és kemény pusztuláshoz.

Kieg.: Egyáltalán nem vagyok meggyőződve arról, hogy a kedvtelésből tartott állatok nem szenvednek-e adott esetben többet, mint a ketrecben tartott laborállatok!

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.18. 17:15:48

@Irkutszk:
szia, látom, itt vagy, hadd kérdezzek egy témába nem illőt, csak kíváncsiságból.
Ha be,egyek hozzád a gyógyszertárba, és azt mondom "a páromnak nagyon fáj az alkarja, valószínűleg ínhüvelygyulladás, kérem, adjon valami nagyon-nagyon erős krémet. a kígyómérgeset próbáltuk, nem használ.", akkor te mit adsz?

mit gondolunk arról a gyógyszerésznéniről, aki ezek után feketenadálytövest tesz elém, hogy "sokan dicsérik"?

mit gondolunk, amikor arra, hogy "hát nem gyógynövényesre gondoltam, hanem valami erősre, gyógyszeresre" azt feleli, "de hát itt nem készítünk ilyesfajta krémet"?

ilyen esetben elfogadható-e, ha kijövetel után lehülyézem?:)

Mária 2011.02.18. 18:01:27

@Irkutszk:

Amiről te beszélsz, azok nem vényköteles gyógyszerek. Nekem sem ezekkel van bajom, hanem azokkal, amiket egyféle problémára húszféle márkanév alatt bárki megvásárolhat, különböző extrákkal és egyéb értéknövelő jellemzőnek tűnő trükkökkel kínálva, és amikkel kapcsolatban nagyjából aszerint hozza meg a célszemély a vásárlói döntését, hogy melyik reklám győzte őt meg a legjobban.

Konkrét példákat szándékosan nem akarok írni.

Mária 2011.02.18. 18:02:33

@Mária:

bocs: azok nem OTC termékek

Irkutszk 2011.02.18. 18:22:18

@Babette_: Ínhüvelygyulladásra gyulladáscsökkentőt (Flector, Diclac, Voltaren), ha lehet, akkor valami tartószerkezetet (ha csukló, csuklószorítót pl), és sok-sok pihentetést. A fekete nadálytő krém zúzódásra jó.

A lehülyézés az én szótáramban nem fér bele. :)

@Mária: OTC-ben is nagyon sokféle gyógyszer van, az Aspirin is OTC, csak példának okáért. Az OTC egy teljesen másfajta besorolás, mint a gyógyszer-nem gyógyszer. Csak annyit jelöl, hogy az OEP nem szabályozza azon gyógyszerek árát. Sőt, megjegyezném, hogy jelenleg pl. a Betaloc ZOK árát sem szabályozza az OEP (mert a generikumokat támogatja csak). A húszféle márkanév használatát épp az OEP serkenti, mert az originális szerek nagyon drágák, miután lejár a szabadalmi védettsége a hatóanyagnak, más gyárak is elkezdik gyártani, generikumként, és ezek versenyéből alakul ki az az elfogadható ár, amely a vezetőségünk szerint még mindig túl magas (viszont az originális szer árának még mindig csak töredéke). Nézd meg, ma mennyit kell a patikában fizetnie egy betegnek, ha Plavixot akar kiváltani, és mennyit, ha az egyik generikumát? Megsúgom, kb. ötszörös ára van ma a beteg számára a Plavixnak, ugyanis egy fillér támogatás nincs rajta. Amíg védett volt a Plavix hatóanyag-összetétele, addig az OEP támogatta ezt a gyógyszert, és a betegnek sokkal kevesebbet kellett fizetnie. Most, hogy már generikumok is vannak a piacon, azokat támogatja csak. Még így is olcsóbban jön ki, mintha a Plavixot támogatná. Tegyük fel, hogy egy doboz Plavix 500 Ft-ba kerül. Ebből régen a beteg fizetett 200-at mondjuk, az OEP 300-at. Most a beteg fizeti az egészet. Ha generikumot vált ki, akkor 100 Ft-ot fizet, azonban a gyógyszer teljes ára 200 Ft. 200 Ft-ot spórolt az OEP azon, hogy a generikumot támogatja, és még a beteg is spórolt 100 Ft-ot.

Mária 2011.02.18. 18:50:01

@Irkutszk:

Viszont a vényköteles termékek reklámja Magyarországon tilos, az OTC termékeké pedig nem az.

Pontosan erről beszélek: ugyanarra a bajra van kismillió, egymásal helyettesíthető, nem vényköteles termék.

Az emberek azt sem tudják, melyik PONTOSAN mire való, különböznek-e egyáltalán valamiben egymástól a különböző gyártók azonos célra fejlesztett termékei.

Kizárólag aszerint döntenek, hogy melyiknek tetszett jobban a reklámja. Nagy szó, ha valamelyik beteg megkérdezi a vásárlás előtt a háziorvost.

Ugyanakkor ezeknek az egymással helyettesíthető termékeknek rengeteg idő, pénz, munkaóra megy el a fejlesztésére, tesztelésére, marketingjére, holott egy adott problémára egy adott termék is tökéletesen elég lenne, a számos, egymással tökéletesen felcserélhető termék helyett.

Persze akkor kevesebb laboratórium, kevesebb kutató, kevesebb tesztállat, kevesebb marketinges, kevesebb grafikus, kevesebb nyomdász és kevesebb polchely kellene a patikákban...

Mária 2011.02.18. 18:53:38

@Irkutszk:

Te jó ég, ez egy tízezer forintos gyógyszer... :(

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.18. 20:51:32

@Mária:
Orulok, ha valami logikusat sikerult mondanom... ;)
Es koszonom Szij Melindat... :)

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.18. 20:53:06

@Bikli néni:
Baratnom erre mindig azt mondja, hogy sose tudnal te engem megutni...
Mi tagadas, eddig nem is... :)
Es jo, hogy bizik is bennem... :)
Amugy, remelem nem bantottalak...

tbjárulékfizető 2011.02.18. 21:52:03

@miklos.rabai: haladok. már nem vagyok utolsó. De valami időrend kéne,hogy mikor jönnek a kérdések, hány óra felé, nem lóghatok egész nap a neten.
Meg közben megy a Csík zenekar, meg Presszer, meg Kis Tibor a Quimbyből és közben mondogatom, hogy dolgozni is kéne néha. Aztán válaszolok is: Majd.

wowerman 2011.02.21. 10:53:20

nővérek. nők.... erről ennyit.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása