Koraszülésre ítéltek

2011.02.01. 06:00

Sziasztok!

 

Gondoltam én is megosztom a tapasztalataim. Az első gyermekem 2006.10.20-án született a PTE KK Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikán Dr. Werling József közreműködésével, aki azóta sajnos nincs már az élők sorában. Jelenleg pedig 33 hetes kismama vagyok a második lányommal.

 

 

 

A múlt héten beutalt az orvos a Klinikára visszatartásra mert elég erőteljesen nyílok szépen kifelé. Csütörtöki nap be is mentem a nagy batyummal két nap bőgés után ugye, hogy a négy éves lányomat otthon kell hagynom. Két és fél óra várakozás után hajlandóak voltak megvizsgálni mikor már hatodszorra szóltam a betegfelvételin, hogy keményedik a pocak elég erősen és már órák óta várok.

 

Megkérdezte tőlem a kedves doktor úr, hogy szültem-e már gyereket. Mondtam neki, hogy négy éve itt született a lányom. Erre közölte velem, hogy mivel úgy is tudom miről szól a szülés, így menjek haza mert nincs hely. Tartsam zárva még két hétig a lábam és üljek a seggemen mert 34. héttől már nem tarják vissza. Én ott abban a pillanatban nem kaptam szikrát.


Azóta nem telt el egy hét sem és én olyan szinten tágultam ki és illeszkedett be a gyerek feje, hogy most már csak a tolófájásokra várok! Lassan pisilni nem merek kimenni mert félek hogy más jönne ki! Szó szerint koraszülésre ítéltek.

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr.laikus PhD 2011.02.01. 06:37:08

Ugye jól vagytok?

Nagyon remélem.

Ha tudod azért írd meg hogy alakult! :)

Fel vagyok háborodva! :((

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.01. 07:35:55

nem lesz semmi baj.

honnan tudja, mennyire tágult ki?

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.01. 07:43:10

Minden nő tudja (legalábbis tapasztalta, vagy majd fogja), hogy a nőgyógyászati, vagy szülészeti vizsgálatok során rendszerint megkérdezik az addigi terhességek és szülések számát. Ha a kettő nem egyezik, akkor korábban abortusz is történt. Ekkor felteszik azt a kérdést, hogy mennyi volt az interruptiok száma (művi abortusz). Ezeket tudni kell a beteg állapotának helyes felméréséhez.

A 24. hét előtt terminálódó terhesség esetén vetélésről beszélünk. Utána már szülésről. A 37. hét előtti szülést koraszülésnek hívják, így az ekkor született újszülött a koraszülött, míg a 37.-42. hét között világra jött újszülött az érett újszülött. A 42. hét után túlhordásról beszélünk, idáig nem hagyják a folyamatot eljutni.

A 24. és 27-28. hét között koraszülés esetén az újszülött a tüdő éretlenség miatt még ha élve is születik, de életképtelen lesz. Ezután kezdődik a tüdő érése, aminek során a tüdőben az ún. surfactant nevű anyag termelődik, aminek feladata, hogy a tüdő legkisebb egységét, a gázcsere helyszínéül szolgáló alvelolusokat (léghólyagok) nyitva tartsa. A tüdő (mivel a méhben nem használja semmire a magzat) a születés pillanatát követő első légvételekkel tágul ki, fúvódik fel. Surfactant nélkül a léghólyagok összetapadva maradnának. Ekkor effektív légcsere nem valósulhatna meg, ez vezet ezen koraszülöttek halálához.
A tüdő érése a 33-34. hétig befejeződik. Onnantól kezdve a surfactant mennyisége elég, a légzésre a tüdő kitágul, az újszülött életben marad.
Izgalmasabb a helyzet a 27-28. és a 33-34. hét között, mert ekkor még nincs elegendő surfactant, így az ekkor meginduló koraszülést (a méh kontrahálni kezd), mindenféleképpen igyekeznek megállítani (izomrelaxánsokkal), illetve a surfactant termelést igyekeznek fokozni (szteroid adásával).

A méh belső méhszájjal, méhnyakkal és külső méhszájjal rendelkezik. A lényeg, hogy a külső méhszáj a terhesség során végig zárva marad. Normál esetben (terhesség nélkül) úgy működik mint egy zár, feladata, hogy elzárja a nő belső részeit a külvilágtól és a kórokozóktól.
Terhességben ezen kívül még 1 feladattal bír: mechanikai alátámasztást ad a magzatburoknak és a benne fejlődő magzatnak.

A méhszáj kinyílásához leginkább 2 dolognak van köze: veleszületett szöveti gyengeség, illetve a méhszájat ért traumák. Itt a művi abortoszukra és a korábbi terhességekre kell elsősorban gondolni.

A méhszáj a terhesség során a 20. hét környékén (középidőben), illetve a terhesség vége felé nyílhat meg.

A lényeg a következő. A növekvő magzat pontosan középidő tájékán nyomja a legnagyobb erővel a méhszájat. Az ekkor elvégzett vizsgálat hivatott megállapítani a méhnyak állagát (a puha a rossz), a hosszát (természetesen a rövid a rossz), illetve a külső méhszáj tágasságát. Ha zárt a méhszáj, akkor ultrahanggal is megvizsgálják a méhnyak állapotát.

A középidőben kinyíló méhszáj jelentkezhet kis vérzéssel, nyák távozással, de nagyon gyakran teljesen tünetmentes. Ha ekkor kinyílik akkor a következő a felszálló fertőzés lesz, ami meg fogja indítani a vetélést. Ezért nagyon fontos a méhszáj középidős állapotának ellenőrzése. Ha ekkor felmerül, hogy a közeljövőben kinyílik (rövid és puha a méhnyak), vagy már nyitott, akkor méhszáj záró műtétet lehet/kell elvégezni. Természetesen a már nyitott méhszájnál elvégzett műtét (összevarrják a méhszájat) a kockázatosabb. Szövődményként sérülhet a magzatburok, a vetélés mégis bekövetkezhet. A betett fonalakat egészen a meginduló koraszülésig, vagy legalább a 37. hétig bent tartják.

Ha középidő után a magzat a további növekedésével kibújik a kismedencéből, a méh előemelkedik, így jóval kisebb terhelés fog a méhszájra esni. Természetesen ezután is kinyílhat a méhszáj, ahogy ez megtörtént a posztolónál is. Csakhogy ebben az esetben ez már egy lehetséges koraszülésnek az első jele. A posztoló is leírta, hogy amíg várakozott a szülészeten, aközben méhösszehúzódásokat érzett. Na, azok miatt az összehúzódások miatt nyílt meg a méhszáj.

Itt nincs mit tenni. A méhszájat nem zárni kell, hanem nyitva tartani, hisz a szülés/koraszülés bármikor megindulhat. Itt a lényeg ennek késleltetése, addig amíg a tüdő teljesen érett nem lesz (34. hét). Utána pedig csak világra kell hozni a magzatot.

Tehát itt nem az orvosok ítélték koraszülésre a posztolót, hanem a posztoló teste döntött úgy, hogy nem kér többet ebből a terhességből. Vagyis ismét igaz, hogy az élethez kell egy kis szerencse és/vagy gondviselés.
Természetesen nem megijedni kell, hanem megszülni ezt a csöppséget, majd felnevelni, valószínűleg az utóbbi része a dolog nehezebbik része.
Nem lesz itt semmi baj! Sok sikert a jövőhöz!... :)

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.01. 07:54:16

@Babette_:
Nem tudja, csak fél és ez természetes, mert ez a 2. terhessége, és nem minden úgy megy, ahogy az 1. problémamentes terhesség során.

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.01. 08:10:29

@miklos.rabai:
"én olyan szinten tágultam ki és illeszkedett be a gyerek feje, hogy most már csak a tolófájásokra várok!"

ezt mondja.

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.01. 08:16:16

@Babette_:
Tudom, attól ő ezt még nem tudja, csak ettől fél...
Ezen történések előtt azért nemárt egy magzatburok repedés sem. Az meg van annyira nedves élmény, hogy mindenkinek feltűnik... :)

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.01. 08:24:26

@miklos.rabai: pedig pont a nemelső gyereknél már tudni kéne. szerintem.

2011.02.01. 09:08:39

@Babette_: A szülő nők szerintem jelentős hányada egy keresztmetszeten nem tudná megjelölni azokat az anatómaiai képleteket, amiket Miklós invokált. Ezzel nincs is baj, én teljesen megértem a kismamát, és a gyerkőc minden bizonnyal életképesen születik, és 2018ban már focizni vagy fogócskázni fog. :-) Sok sikert és örömöt hozzá!

Amúgy!
Egy kis gyakorlati tanács :-)
Én még eddig nem jártam a Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikán, de tegnap a párommal elmentünk, és egy elképesztően udvarias és jópofa orvoshoz kerültünk, aki 13-14:00 közt rendelt, mi bejelentkezés nélkül bejutottunk negyed háromkor, a kérdéseinkre nyugodtan, precízen és kimerítően válaszolt, és már évek óta soha nem fogadott el vagy kért hálapénzt.

Ő a klinika igazgatóhelyettese.
www.pote.hu/index.php?page=egyseg&egy_id=440&nyelv=hun&menu=munkatarsak

Ha komolyan aggódik a kismama, esetleg fontolja meg, hogy hozzá kerüljön, ha még ezt biztonságosan el tudja intézni!

Rina, a Rhino 2011.02.01. 09:14:41

@miklos.rabai: miklos, nem jo a matekod.
Abbol, hogy a terhessegek es a szulesek szama nem egyezik meg nem kovetkezik az, hogy volt korabban muvi abortusz.
Korkret pelda: harmadik terhesseg, meg nem szultem es abortuszom se volt. Eddig egy nogyogyasznak se jutott eszebe, hogy veteleseim lehettek korabban. A legenyhebb beszolas: akkor mar van ket gyereke, mit aggodik egy kis verzes miatt.

Dr.laikus PhD 2011.02.01. 09:15:02

@Babette_:

Orvos küldte a kórházba is.
Nyilván most is volt orvos aki vizsgálta.

A fájdalmai miatt tudja, hogy lassan szülni fog.

apolka11 2011.02.01. 09:20:28

Drukkolok, hogy a picur minnél tovább bent maradjon, amíg a magzatburok nem repedt meg, nem szivárog vagy folyik a víz, addig szerintem nem születik meg a baba csak úgy észrevétlenül.

Tényleg, ez már foglalkoztat régóta: van az a mondás, hogy "burokban születni" Ugye ez nem lehetséges? Mármint hogy burokkal együtt szülessen meg egy baba? Kivételes esetekben sem?

Ugyandehogy (törölt) 2011.02.01. 09:33:38

@ReignOfdark: mondjuk ebben igazad lehet...

@Dr.laikus PhD:
az elsőnél igen korán kezdődtek a jóslófájásaim, a 24. héttől rendszeres vendége voltam a szülőszobának 24 órás infúziókra. akkor végeztem a főiskolát munka mellett, számtalan előadásról szaladtam ki ötperces fájásokkal. (a másodiknál már tudtam, hogy az időintervallumtól függetlenül melyik jósló és melyik szülőfájás)
a kölök a 37. hétre született, viszonylag kis súlya ellenére totálisan egészséges volt, és csak a 37 hát miatt hívták koraszülöttnek. a másodiknál már cerclage-zsal töltöttem a terhesség második felét.
én nem vagyok egy hisztis fajta, a testemet természetesen viselem. én valahogy egyszer sem stresszeltem. aminek meg kell történnie, úgyis megtörténik, akármit tesznek az orvosok. és mindennek oka és célja van.

legfeljebb nem azonnal derül ki, hogy mi az.

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.01. 09:39:11

@Rina, a Rhino:
De jó a matek, csak nem értetted meg, amit írtam. Ami nem a te hibád, hanem az enyém.
Azt írtam, hogy ha a terhességek és szülések száma nem egyezik, akkor a terhesség előbb terminálódott, minthogy abból szülés lett volna. Vagyis abortusz volt. Abortuszok száma meg egyenlő a spontán vetélések és a művi terhesség megszakítások (iterruptio) számával.

Te meg azt gondoltad, hogy az interruptio egyenlő az abortusszal, ahogy hibásan az a köznyelvben benne van. Ott hibáztam, hogy nem írtam ezt le pontosan. Az abortusz minden 24. hét előtti terhesség megszakadást jelöl, legyen az spontán vagy művi.

Ha megnézed, fenn is ugyanezt írtam:
Mennyi a terhességek száma?
Mennyi a szülések száma?
Ha a kettő nem egyezik, akkor:
Mennyi az interrupciók (művi terhességmegszakítás, köznyelven abortusz) száma?
És ebből számítható a spontán vetélések száma, vagyis erre felesleges rákérdezni.

Mondjuk 5 terhesség és 2 szülés, az interruptiok száma meg 2, akkor a spontán vetélések száma 1, vagyis 5-2=1+2=3, azaz ennyi az abortuszok száma.

Dr.laikus PhD 2011.02.01. 09:40:21

@Babette_:

"én nem vagyok egy hisztis fajta, a testemet természetesen viselem..."

Te hisztinek hívod, más aggódásnak. :)))

Mondjuk elbizonytalanodnék még én is (hasonló vagyok hozzád hiszti ügyben), ha kórházba küldenek, aztán se szó, se magyarázat nélkül hazaküldenek, mert nincs hely.
Mondjuk nekem volt nagy-nagy kerekre nyitott szemecském és kérdezőcském.
Ebben a helyzetben biztos legalább egy orvost az őrületbe kergettem volna a kérdéseimmel. :))

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.01. 09:49:50

Most tényleg, ez ennyire érthetetlenre sikeredett?

Rina, a Rhino 2011.02.01. 09:50:35

@miklos.rabai: a levezetes jo. A tapasztalat(om) ettol fuggetlenul mast mutat. Fiatal vagy idos orvos csak arra tudott kovetkeztetni, hogy vagy van 2 gyerekem vagy volt ket abortuszom.
Ezek szerint a szulesz-nogyogyaszok akikkel talalkoztam hibasan tettek egyenlosegjelet a terhesseg es a szules valamint a "tehes volt, nincs gyereke" => abortusza volt, koze. Ilyen ritka lenne a spontan veteles? Persze megtanul az ember jol valaszolni az ilyen kerdesekre is, csak a harmadik fenyegeto vetelesnel nem biztos, hogy elsore van erre szabad kapacitasa a paciensnek.

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.01. 09:53:36

@Rina, a Rhino:
Még egyszer:
Abortusz = spontán vetélés + művi terhességmegszakítás!
És igen, neked 2 abortuszod volt, és 0 művi terhességmegszakításod, vagyis a spontán vetéléseid száma 2.

Rina, a Rhino 2011.02.01. 10:25:29

@miklos.rabai:
Lennel a nogyogyaszom?
Akikkel talalkoztam azoknal az abortusz = muvi terhessegmegszakitas. Mindegyiknek kulon el kellett mondanom, hogy nem, nem operaltak ki belolem a kollegai semmi élőt.

Frucsasz 2011.02.01. 10:25:41

@miklos.rabai: nem, nem volt érthetetlen :) én értem, pedig nem vagyok orvos (csak figyelmesen olvasok...)

Tetszett a levezetés, megnyugtató és részletes, ugyanakkor érthető, emberi nyelven történt, csak a szükséges mértékű szakszókincs használatával.

Több ilyen hozzászólás kellene. Köszönjük.

pocokpocok 2011.02.01. 10:34:34

hozzáfűzni való:
én másfél éve szültem, a 3. hónaptól a 37. hétig a görcseimre(nem voltak húzósak), a nőgyógyász javaslatára magnerot-ot szedtem.
tovább nem volt szabad, mert félő volt, hogy nem érzem meg időben, ha indul a szülés, ami a 38-39. hétre meg is történt.
Boltból hazafele kis vizecske, nem tulajdonítottam neki nagy jelentőséget, elég olvasott voltam már, a magzatvíz azért ennél jóval több.
Másnap a kályha alját csempéztem délelőtt, este újabb vizecske, na evvel már bementünk, hogy szivárog a magzatvíz.
Jól megnyomkodtak, azt mondták, az nem az volt, bepisilhettem: hiába mondtam, meg tudom állapítani, mi és honnan jött, a burok max felül lehetett megrepedve, alul nem tapasztaltak semmit. 1 hét benntfekvés után született meg a kislányom kézi méhszájtágítással: azt mondta a nővér, ettől gyorsabb lesz, de borzalmas kínokat éltem át közben.
Kérdésem: a kézi méhszájtágítás valóan lerövidítette 10 órás vajúdásom, amihez oxitocin is járt?(ez se kellemes)
Másik: az oxitocin adása mindennapos? Enélkül is megszülhettem volna?

a poszthoz: én is tapasztaltam, hogy a szülő, szülés előtt álló nő sokkal érzékenyebb, ingerlékenyebb minden hatásra, normál szülésnél is, hátmég ha rendetlen odabent valami: kismama, ne aggódj, minden rendben fog történni, az orvos ilyenkor már a természet rendjére hagyatkozik, ha nem észlel drasztikus rendellenességet.
És hidd el, minden simán fog menni most is: hisz a szülés egy ősi, természetes folyamat: a régiek orvosok nélkül, akár a kukoricaföldön is megoldották.
Csak pozitívan, a picinek is sokat számít!

pocokpocok 2011.02.01. 10:37:47

ui: a magzatvédő, vagy terhesvitamnokkal csak óvatosan!
én a 34. hét után a doki javaslatára már nem szedtem(addig kellett a folsav miatt-nyíltgerincűség lehet nélküle), mivel óriásbébik születnek tőle.
Sógornőm 2 héttel korábban, mint én 5 kilós gyermeknek adott életett császárral.

Irise 2011.02.01. 10:56:47

Nem iteltek a holgyet semmire, csak a teste mar nem birja tovabb benn tartani a babat. Labat fel, kistesot nem emelgetni es levegot is csak befele venni ket hetig! :)
Ez a termeszet rendje. Technikailag meg mar nem tudnak tenni semmit az orvosok. Ezt el kell tudni fogadni!

P75 2011.02.01. 11:12:11

@pocokpocok: Burokrepedés gyanúja esetén az orvosoknak el kellett volna végezniük egy tesztet, ami kimutatja, hogy valóban magzatvíz volt-e amit éreztél, és ha igen, akkor 48 órán belül meg kell születnie a babának, mert ezután nagyon megnő a méhen belüli fertőzés kockázata.
Elég szomorú, hogy ehelyett okoskodtak és egy hétig tököltek, hogy aztán kézzel tágítva, oxitocinnal csalogassák ki a babádat.
Egyébként felső burokrepedésnél is nagy biztonsággal meg lehet állapítani, hogy áll-e a burok vagy megrepedt.

A magzatvédő => oriásbébi pedig egy akkora urban legend, mint a ház.

P75 2011.02.01. 11:19:54

A poszthoz: a keményedések lehetnek teljesen ártalmatlanok is (ahogy sajnos valóban okozhatják/jelezhetik a méhszáj kinyílását is), én végig keményedtem a terhességemet, volt is egy kellemes tempójú szülésem, nem volt sem fájásgyengeség, sem tágulási probléma. Szűk ismerősi statisztikák alapján van összefüggés a terhesség alatti keményedgetés és a gyors, "könnyű" szülés között, ahogy fordítva, a keményedés nélküli terhesség és az elhúzódó szülés között is.
Persze ki mit nevez elhúzódónak, ma már egy 8 órás szülés elhúzódónak számít, pedig valójában első szülésnél ez egy teljesen normális időtartam, ami alatt a babáknak van idejük befordulni, beilleszkedni, adaptálódni, mindezt trauma nélkül. Egy mesterségesen felgyorsított szülés trauma a babának és ha van akkora mázlija, hogy be tud fordulni, akkor is jó eséllyel fog adaptációs zavarokkal küzdeni az első életnapokban.
Spontán rohamszülésnél - hacsak nem koraszülés - a baba általában már készen áll, be van illeszkedve, már csak ki kell bújnia.

pocokpocok 2011.02.01. 11:22:18

@P75:
nekem a magzatvédőt az anno fogadott nőgyógyászom mondta, mondjuk azt is kiszámolta, hogy 44 hétre szülök meg(4 héttel tovább számolta a normális terhesség kihordási idejét):
na akkor megváltunk egymástól.

pocokpocok 2011.02.01. 11:30:17

@P75:
az adaptációs problémába a (bilirumin miatti?) sárgaság is belefér?

apolka11 2011.02.01. 11:43:46

@pocokpocok: Szerintem az nem adaptációs probléma, de nemrég az egyik posztban (leragasztották a gyermekem száját ) erről a problémáról nagyon részletesen írt rabai.miklos. Az alapján úgy tűnt, ez élettani dolog, kivéve, ha nagyon erős méreteket ölt.

pocokpocok 2011.02.01. 11:53:39

@apolka11:
köszönöm, olvastam a posztot,(szörnyű, mit ki nem néznek a nővérekből, orvosokból, és az eszébe se jut, hogy csövet tettek e gyermek szájába), biztos elsiklottam felette: pótolom

P75 2011.02.01. 11:57:32

@pocokpocok: nem, az egy természetes jelenség, annyi, hogy minél előbb kakilja ki a baba a mekóniumot (első alkalommal kijön), annál valószínűbb, hogy elkerüli, de a tudományos magyarázatot erre ne tőlem várd :-))

sárga nyúl 2011.02.01. 12:08:17

@P75: Mikor nekem az volt a gyanúm, hogy folyik a magzatvíz (pár nappal a szülés előtt), nekem se csináltak tesztet. Elvileg a patikában kapható rá teszt, csak gyakorlatilag nincs. Lehet, hogy ezért nincs a kórházakban sem. (?) A szülész annyit mondott, hogy szerinte nem az.
A magzatvédő-óriásbébi: tényleg legenda, több barátnőm végig szedte, és normál méretű gyerekeik vannak.
A keményedések: én az utolsó hetekben végig keményedtem, és utána 16 órát tartott a szülés oxival.
Persze attól függ, honnan számítjuk.
@miklos.rabai: Miklós, nem tudod, pontosan honnan kell számítani a vajúdást? Mikor a kórházban kérdezték, mikor indult, nem tudtam válaszolni. Napok óta jóslófájásaim voltak, az nem számít? Utolsó nap is hiába mentem a kórházba 5 percessel, utána pár órával elmúlt, és csak hajnalban indult újra. Most akkor 16 órát vajúdtam, vagy az újraindulástól kell számolni és akkor csak kb 13-at? (Azért Tőled kérdezem, mert Te mindent tudsz... :) )

P75 2011.02.01. 12:20:00

@sárga nyúl: ha a jóslókat is számoljuk, akkor én végig vajúdtam a terhességemet :-D
Onnantól számít vajúdásnak, amikor a fájások szabályos időközönként jönnek, nem állnak le és sűrűsödnek.
A valódi fájást több módszerrel is meg lehet különböztetni a jóslótól:
nem múlik el helyzetváltoztatásra, fészkelődésre
nem enyhíti a meleg zuhany
órát lehet hozzá igazítani, olyan pontos időközönként jön

sárga nyúl 2011.02.01. 12:23:39

@P75: Nekem ilyen jóslók csak a végén voltak, de nem múltak el semmitől, amit csináltam, és halálpontosak voltak, 20 percről sűrűsödött kb 10-ig, aztán elmúlt. Állati erősek voltak, mindennap azt hittem, hogy megyünk szülni. Szerintem a végén is csak az oxi miatt sikerült felerősíteni, ha az nincs, szerintem most nem élnénk. (Már teljesen ki voltam merülve a végén. Aztán az oxitól "jobb" lett.)

ccke 2011.02.01. 12:25:11

Írták itt páran, hogy volt magnézium, meg cerclage, meg infúzió...
Ezeket általában a 33. hét előtt induló/fenyegető koraszülésnél alkalmazzák, mert, ahogy miklos.rabai írta, ilyenkor még fejletlen a tüdő, mindenképp kell nyerni néhány napot a szülés előtt. Ezalatt adnak steroidot, hogy fejlődjön a tüdő, és egy jó intenzív osztályon, ha más betegsége nincs a babának, akkor nagyon jó esélyei vannak.
A posztoló esetében, ahogy az orvos is mondta, már a 34. héten jártak, tehát a baba, ha megszületett volna rögtön, akkor is érett a tüdeje, nem kell lélegeztetőgép. A gyógyszereknek ilyenkor már nincs sok hatása, ágynyugalom kell (érthető, hogy a gravitáció merre viszi a gyereket), van ahol ragaszkodnak a kórházba maradáshoz, de ha értelmesen elmagyarázzák, az anyuka otthon is tud feküdni.

ccke 2011.02.01. 12:30:15

@apolka11: régen talán ritkán, de előfordulhatott. Ma már biztosan nem, mert ha a kitolás kezdetén még állna a burok, akkor azt meg kell repeszteni.
Mondjuk egy 10-15-ször szült nőnél(ami régen nem volt nagy ritkaság), lehet, hogy könnyebben kifért burokkal együtt valahogy, de biztosan ritkaság volt.

apolka11 2011.02.01. 12:46:52

@ccke: Igen, azt tudom, hogy kórházban repesztenek mindenképp, amúgy csak arra voltam kíváncsi, fizikailag, biológiailag lehetséges-e egyáltalán...

Mikortól szülés?
Hát, szerintem a feketeleves burokrepesztés után jön, addig nagyon bírhatóak a fájások, akár az ötpercesek is, mint egy erős menstruációs görcs, de pl. még tudok a fájások közt beszélni, stb. Burokrepesztés után már jön az ereszd el a hajam, én onnan számítanám (szubjektíven) a valódi fájásokat....

sárga nyúl 2011.02.01. 13:35:52

@apolka11: Beszélni még igen, de feküdni már egyáltalán nem. Nekem meg azt mondta a szülésznő, hogy feküdjek be az osztályra és aludjak az 5 perces fájások közt. :DDDDDDDD
Annyiban igazad van, hogy burokrepesztés után már végre elkezdenek pörögni az események. De onnantól is még 2 óra volt nekem.

Mille38 2011.02.01. 13:52:25

Szerintem, kismama, nem kellene ennyire eltúlozni a dolgokat. Jó, tudom, én is ezt tettem, mikor a másodikkal voltam terhes és a hetedik-nyolcadik hónapban állandóan keményedtem és a harmadik emeletre csak úgy tudtam felmenni a nagyobbal+pakkal, hogy minden emeleten ücsörögtem egy kicsit a levegőt kapkodva és néha tényleg úgy éreztem, hogy helyben megszülök. Ámde mégse így történt, 40. héten megindították. Ezt a részét tehát megértem.
Amit nem, az a "két napot sírtam a négyéves miatt" (ugyan minek? ha már úgy döntöttél, hogy jöjjön a második, akkor pár nap elválás úgyis a pakliban volt, a négyéves meg már elég okos, hogy ezt megértse); meg hogy ezek után szívesebben bent maradtál volna a zsúfolt kórházban (ugyan minek? feküdni otthon is lehet, összehasonlíthatatlanul kényelmesebben, intimebben, mint bármely kórházban a sok, gyakran sokkoló többi eset között).
Szóval félre azzal a terhességi túlérzékenységgel, ebből még simán lehet pár hét kellemes várakozás :)
Ne biciklizz, ne fesd át a konyhát, ne emelgesd a négyévest (ekkora gyereket már úgysem kell), pihengess és nyugi! A babára ártalmas az idegesség, az adrenalintúltengés meg hasonlók. Mosolyogj sokat, a babád bentről "látja". Nem viccelek.

P75 2011.02.01. 14:07:40

@apolka11: a tesóm burokban született :-))
Egyetértek azzal, hogy repesztés után jönnek a durva fájások (addig a víz "tompítja" az összehúzódásokat, nem is olyan hatékonyak mint "szárazon"), de ez is egyéni dolog, van aki nem érzékel különbséget.

apolka11 2011.02.01. 14:15:13

@P75: Nahát, akkor nem csak mendemonda...akkor boldog és szerencsés élete lehet a mondás értelmében:)
Igen, a repesztés után a baba feje nyomja közvetlenül a méhszájat, nekem azt mondta az orvosom, azért jóval erősebb.

Irkutszk 2011.02.01. 14:22:40

@Mille38: Én úgy értelmeztem, hogy a kicsi sírt, hogy az anyukája nem lesz otthon.

pocokpocok 2011.02.01. 15:12:00

@P75:
burokba születés, több ujj, fogak, a legenda szerint sámán lesz a gyerek:)
az enyémnek 2 foga volt születéskor:)

Bikli néni 2011.02.01. 15:13:19

@miklos.rabai: Ismét szép leírás, köszönjük!
Ööö, lehet hülyeséget kérdezek, de nem ilyenkor szokták befektetni a kismamákat a terhespatológiára?

Káin 2011.02.01. 16:22:29

@Bikli néni: Ez a terhespatológia akkor is durván hangzik szerintem...

Káin 2011.02.01. 16:24:34

blablabla....ez csak megjelenik :@.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.02.01. 16:36:58

@apolka11: rövid válasz:
Hogyne lenne lehetséges.

(Hosszú válasz: Ismerősöm harmadik gyereke, néhány héttel ezelőtt, Németország, burokkal együtt bújt ki egy teljesen komplikációmentes szülés során, és amikor kiemelték, a gyerek repesztette meg a burkot egy utolsó benti és első kinti rúgással. Utána mindenki mehetett köpenyt cserélni és vizes takarítás a kettes szülőszobán ;-) de ma ez már nem akkora izé. Pontosan tudjuk, hogy mit kell csinálni, orrnál-szájnál kezdve lehámozták a gyerekről a burkot, és nyilván figyelni kell az egyébként tényleg életveszélyt is magában rejtő jelenségre, másfelől ilyenkor a felszálló fertőzés miatti magzati/újszülöttkori komplikáció esélye nulla, hiszen a zárt burok minden ilyet megállított.
Lényeg, hogy igen, lehetséges burokkal együtt kibújni.)

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.02.01. 16:38:46

(És ezzel azt is elmondtam, hogy nem, nem kell rutinból burkot repeszteni, ez nagyon sok mindentől függ, hogy mikor érdemes és mikor fölösleges.)

kendike 2011.02.01. 17:53:34

@miklos.rabai: Nagyon köszönjük, ismét jó volt olvasni.

kendike 2011.02.01. 17:54:32

A levélírónak szorítok, hogy minden rendben legyen a babával!

szokecsaj12 2011.02.01. 18:36:41

Drága Miklós, nekem ugyan nem tűnt fel a magzatburok repedés. Felül repedt meg és elszivárgott a víz két vizsgálat között, négy nap alatt. Szóval kimaradt a nedves élmény. Ellenben mire odakerültem, már nem volt semennyi vize szegénykémnek, keresztben feküdt, napok óta nem mozgott szinte semmit (és hiába panaszkodtam, mert csupán egy ctg-ig jutottunk), a fájásaimat meg nem éreztem durvának, mivel fájásérzéketlen vagyok. Mint megtudtam. Egyszóval mikor kivertem a balhét, már úgy toltak a műtőbe, mintha a vészhelyzetet forgatnák.

Szerencsére semmi gond nem lett, 10/10-es apgar, energikus (időnként hiperaktivitást mutató) és korának megfelelően fejlődő gyerek a fiam. :)

A posztolónak nagy drukk, és ha megfogad egy jótanácsot, akkor - ha úgy érzi, hogy veszélyben a gyereke élete - most azonnal bemegy a kórházba, ráver az asztalra, és tökös anyuka lesz. És szerez egy ágyat. Sokszor csak ez használ.

Irise 2011.02.01. 18:55:53

@szokecsaj12: Nagyon örülök,hogy nem maradt semmi baja a kisfiadnak, de nem értem,hogy technikailag hova tünt a magzatvíz?
Mert az, úgy emlékszem a 36.héten 1500 ml, a 40.-en 700ml körül lehet. szóval mondjuk olyan 700 ml magzatvizet vesztettél két nap alatt, az 15 ml óránként, ha egyenletes szivárgást tételezünk fel. Ezt a mennyiséget egy intim betét nem fogja fel, de szerintem mondjuk 4 óránként cserélhettél volna normál betétet is.
Szóval,hogyhogy nem vetted észre,hogy szivárog? Mert ki kellett,hogy folyjon.

szabidoki 2011.02.01. 19:15:16

Ööö, jól értem, hogy a posztolónak az a problémája, hogy megvizsgálták, majd azt mondták neki, hogy "anyuka tessék megnyugodni, nincs semmi baj, nyugodtan haza lehet menni, majd jöjjön, ha szülni készül!" ?

Ringlósztár 2011.02.01. 19:28:50

@szabidoki:
Végre!
Már attól tartottam, hogy ebben a posztban nem a posztoló lesz a hülyelaikuspancsermitugat, most látom: DE IGEN.
LOL.

womanestomen 2011.02.01. 20:14:39

@Frucsasz: hála istennek, folyamatosan hózzászól:) köszönjuk rabai doktor (nem ross...:))

szabidoki 2011.02.01. 20:19:30

@El Even Ezüst: érett gyermek születik a 33-34-ik hét után. Nincs mitől félni. Ágynyugalom javasolt otthon, és ha netán a kijelölt idő előtt megindulna a szülés, ebben az idősávban már a kórházban sem állítanák le, hanem hagynák megszülni.
@Ringlósztár: ez a hozzászólás téged minősít, nem engem.

Eleven Ezüst 2011.02.01. 20:23:30

@szabidoki: természetesen tudom, de Ő mégis ettől fél.

szabidoki 2011.02.01. 20:31:57

@El Even Ezüst: ha tényleg annyira fél, akkor egyrészt utánanézhet a dolgoknak az interneten, ha eddig nem tette meg, másrészt elmehet egy másik orvoshoz második szakvéleményért. Azzal nem old meg semmit, hogy otthon retteg és ezt közli is a világgal.

Droidfigyelő (törölt) 2011.02.01. 21:20:13

@miklos.rabai:

Na erre gondoltam az elmúlt hét kommentjeiben:) Köszönjük, nagyon rendben van, és az utolsó bekezdéssel kerek. Megakúl!

Droidfigyelő (törölt) 2011.02.01. 21:30:46

@szabidoki:

Nem tudok olyan magyarázatot fűzni ehhez, mint Rábai doktor, pl. mert nem vagyok orvos, ráadásul te orvos vagy, tehát duplán vicces lenne. Viszont apa és férj vagyok, és tudom, hogy a másállapotot nem véletlenül nevezik másállapotnak - ez egy másik testi-lelki állapot. Nem csak a pocak kerül egy másik dimenzióba, hanem minden más is, olyan is, ami nem látszik. Ezért akár orvosilag butaságokat is gondolhat egy nő, de ezt a másállapotban nem lehet a normál állapot koordinátarendszerében értelmezni. Magyarul: ez az anyuka fokozottan érzékeny, és ennek megfelelően kell viszonyulni hozzá. Van, aki nem ilyen érzékeny terhesen, de se az egyik, se a másik nem rossz. Egyszerűen ahány ember, annyi világ.

Nem én vagyok, hanem én 2011.02.02. 01:43:19

@kendike: @Droidfigyelő:
Orulok, ha tetszett, meg jobban, ha ertheto is volt... :)

@Rina, a Rhino:
Nem lehetek a nogyogyaszod, mert nem vagyok nogyogyasz... De azert, koszi a felkerest... :)

@sárga nyúl:
Nekem kicsit nehez ez a kerdes, de arra gondolnek, hogy azoktol a fajasoktol indul a vajudas, amik az indulas utan mar nem szunnek meg, folyamatosan erosodnek es surusodnek, majd tenylegesen a szuleshez vezetnek. Tehat itt is visszafele okos az ember... :)

@Bikli néni:
Nem gondolnam, hogy a posztolot terhespatologiara kell befektetni. Nem veszelyeztetett terhes, es nincs a hatterben anyat vagy magzatot veszelyezteto alapallapot. Ahogy a posztolo leirta, ugy kezdodik egy normal szules, teny, hogy ez kicsit koran van, de semmikeppen sem tul koran, mert a tudo mar legalabb 90%-ban erett. Teny, hogy a koraszulottek a tudo erettsegen kivul is adaptacios problemakkal kuzdhetnek (metabolikus zavarok, ionzavarok, gyakoribb szulesi serulesek, konnyebben kihulhetnek (zsirszoveteik nem annyira fejlettek, mint egy erett ujszulottnek), a sargasag is sulyosabb lehet...), ezek konnyebben kialakulhatnak, de pont Pecsen, az egyetemi klinikan kell ezek miatt a legkevesbe aggodni, mert a szuloszobak felett egy szinttel ott a PIC... Nem lesz ezzel semmi gond...
Masreszt, miert lenne kotelezo megszulni ezt a csoppseget most? Ugyanis ez az allapot akar meg tobb hetig is fennmaradhat, csak agynyugalom, higgadtsag, megfelelo taplalkozas es hidraltsag szukseges. Semmi megerolteto dolog, ahogy fenn a holgyek is leirtak. Boven lehet, hogy 37. het utan fog majd szuletni... :)

@womanestomen:
Azt hittem megsertettelek... :)
Amugy meg mondtam, hogy Green... :)

@szokecsaj12:
Orulok, hogy nem tortent baj a szulesednel. Amit elmondtal, en elhiszem. Viszont, amit ide le szoktam irni, az a legnagyobb atlagra igaz. Ez alol termeszetesen mindig lehet kivetel.

Es akkor par szo a burokrepesztesrol.
A burok vagy megreped magatol, vagy nem. Nem kotelezo megrepeszteni. De ez is olyan dolog, hogy oriasi tapasztalatot igenyel. Egy idoben megrepesztett burok (valaki fenn irta, hogy a kontrakciok allo burok mellett nem biztos, hogy effektivek, mert a meh nem tud rafeszulni a magzatra, ami meg teljesen igy van), felerositi a fajastevekenyseget, es megroviditi a szulest. De az sem jo, ha tul koran es az sem jo, ha tul keson tortenik a repesztes.
Szoval nem kotelezo, de nagyon hasznos tud lenni.

womanestomen 2011.02.02. 03:17:33

@miklos.rabai:
Dehogy, ugyan, miből gondolod??? Csak hát én már Százhatodéves is elmúltam:):):P

Mondom én, hogy nem Ross!!!!

tbjárulékfizető 2011.02.02. 08:07:47

@apolka11: én burokban születtem. Lilán, kéken, majdnem megfulladtam.
A boldog élet és a szerencse nem jár vele, legalábbis több nem ért, mint másokat.
Amit erre vezetek vissza: félelem a zárt helyektől ( lift, szűk folyosók) nyitott ablaknál alszom télen is, hacsak nincs kint -20 c fok, akkor néha ablakoz zárok.
Nem merek beugrani a strandon egy zárt csőcsúzdába, még ha csak néhány méteres is, de így a 60-ik év közelében még simán ugrok szaltót egy 3 m-es trambulinról is, nem általában félek. A vizet nagyon szeretem- mármint úszok-de pánikrohamot kapok az autóban az M3-as bevezetőjénél, ha dugóba kerülünk.

Eleven Ezüst 2011.02.02. 10:17:40

@tbjárulékfizető:
"Amit erre vezetek vissza" :((

Remélem nem haragszol meg, de megkérdezem, hogy régóta kódolod ezt?

Én azt gondolom, hogy szerencsés vagy, mert túlélted a burokban születést.
Nem kódolod ki?:-DDD

tbjárulékfizető 2011.02.02. 10:46:57

@El Even Ezüst: Lehet, hogy már a túlélés volt a szerencse , de mondás az egész életre vonatkozik, na ez a nem igaz.
A kikódolással ( amúgy mi az? ) mit érek el?
Tény, hogy ez egy amatőr magyarázat részemről, de az is tény, hogy klausztrofóbiás vagyok és ezen kívülfélek lenézni a magasból. A
A 8-ik laktunk sokáig, kénytelen voltam liftet használni, de féltem benne, minden ismeretlen zajnál hevesebben vert a szívem. A 8-ikról megtanultam lenézni, közben két kézzel kapaszkodtam, de a 7-ikről lenézve kivert a víz, tehát az agyam azért valamit megtanult, de nem úgy általában, hanem csak egy perspektívát.
Annyira azért nem érdekel ez az egész. De azért mégis: már elmúltam 50, amikor felszálltam hőlégballonnal, igaz, az ki volt kötve, de azért elég magasan volt. És pl. repülőgépen nem félek lenézve a földre sem. De a csőcsúzda nem megy.
És tüdőbeteg is vagyok, aminek genetikai alapja is van. Tehát a fulladozás végig kísérte az életemet, csak az úszás segített.
Hogy van-e összefüggés a burokban születésnek és a fóbiáimnak, nem tudom, de a testvéreimnek nincsenek ilyenjei.

bauchi 2011.02.02. 12:52:03

Basszátok meg, a barosuccában születem ano fogos mütétként.Anyám egy zsebkendővel letarta a felyem,mer nem merte apámnak megmutatni,ugyan is virsli volt.Most nézétek meg mijen fasza gyerek vagyok.Nem kel beszarni,szép a zélet.

Irise 2011.02.02. 13:19:36

@tbjárulékfizető: Szerintem ez meg ennek az évszázadnak (illetve a múlt évszázad második felének a hibája).

A Pistike, aki annak idején kapott volna két akkora maflást az apjától,hogy rendesen leült volna a tankönyve mellé, most figyelemzavarossá van nyilvánítva, és a társadalom végsőkig támogatja, hogy hülyegyerek maradjon.

Ma,aki szétzabálja az agyát, beperelheti a McDonalds-ot,hogy nem figyelmeztették eléggé a következményekre. Régebben kiröhögték volna a "faluban".

És aki nem mer lecsúszni a csúzdán, és nem mert lenézni a magasból, az 100 évvel ezelőtt felvállalta,hogy fél tőle , de nem gyártott hozzá hülye elméleteket burokról, meg egyéb marhaságokról.

tbjárulékfizető 2011.02.02. 19:22:50

@Irise: hát ezt megkaptam. De azért még odáig nem jutott a dolog, hogy elmenjek egy "szakértőhöz", aki hipnózisban visszavinne az előző életeimbe vagy családállítással foglalkozna.
De biztos vagy benne, hogy ez így marhaság, azaz hülye elmélet? A fulladozás igaz ( szarkoidózis 10 éves korom óta)

szokecsaj12 2011.02.03. 20:31:26

Irise, picit elcsúszotta számítás: a két nap 4 nap volt. Szerdától szombatig tartott. Szerdán délben az uh-n már a 39. héten voltunk túl, gyerek kitöltött már minden helyet, amit lehet. (Köszönöm Miklós, hogy helyeselt, van ilyen).

Plusz én is tök ideg voltam, nem is emlékszem, hogy cseréltem-e nap közben tisztasági betétet azokban a napokban. Mert ugye 9 hónapig volt egy egy örökmozgó pocaklakóm (gyakorlatilag egész nap mozgott, nemhogy 10 mozgást, 200-300-at is megszámolhattam volna egy nap). És nem mocorgott. A végén már egyáltalán nem mozgott (az utolsó napon), azért is mentünk be a kórházba. A pénteki ctg után meg kellett volna nézniük rendesebben, mert ott is gond volt már (leesett a gyerek szívhangja 3szor), de akkor csak ctg volt, még kézi vizsgálat sem.

Szerencsére minden jól ment. Most a kádból kiabál kifelé. :D A posztolónak is hasonló szerencsés utolsó fejezetet kívánok!
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása