Hentesmunka a fül-orr-gégészeten

2011.01.22. 06:00

Sziasztok!

 

A "Majd nem meghalt a kisfiam" poszt késztetett történetem megírására. Az én kisfiam azért nem volt ennyire "súlyos" helyzetben. Bár ki tudja, hiszen minden szülőnek "nagyon súlyos" gyermeke bármilyen betegsége.Vidéki városban éltünk, bár nem hiszem, hogy ennek a történet szempontjából jelentősége lenne, hiszen vidéken is dolgoznak nagyon jó, lelkiismeretes orvosok.

 


Fiamnak 3-4 éves korában állandó fül- és arcüreg gyulladása volt. Igazából nem tudták kezelni. Kivették az orrmanduláját, jártunk a rendelő intézetbe kezelésekre, de semmi javulás nem volt tapasztalható, a munkahelyemen is gáz volt az állandó hiányzás, de ez már csak hab volt a tortán, a lényeg az volt, hogy Ő meggyógyuljon. Fel akarták szúrni a fülét, amibe nem egyeztem bele. Azután az arcüregét akarták megoperálni, amibe szintén nem egyeztem bele. Mindkét alkalommal hangosan (nem mondom, hogy üvöltött, de közel járt hozzá) kiosztott a fül-orr-gége osztály főorvosa, mi az, hogy nem engedem.


Én azonban a sokadik sikertelen kezelés és tehetetlenség után már nem bíztam. Végül ismeretség alapján felkerültünk a Szabadsághegyi Gyermekkórház megfelelő osztályára. Itt megkérdőjelezték, hogy a gyereknek egyáltalán kivették-e az orrmanduláját, mert rendesen ott volt. Végül a zárójelentés alapján elfogadták, annyit jeleztek meg halkan, hogy "hentesmunka"... Itt valóban kivették az orrmanduláját és végre megállapították, hogy allergiás asztmája van, ettől gyullad be állandóan a füle és az arcürege. Megfelelő gyógyszerezés mellett tünetmentes!!!


Mi lett volna, ha beleegyezek a fentiekbe? Felesleges szenvedést okoztam volna a gyermekemnek anélkül, hogy javult volna az állapota.


Az említett főorvos valószínűleg jó szakember a saját szakterületén. Nekünk talán éppen nem volt "szerencsénk"...

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 06:40:26

Az ugye ismert dolog, ha a mandulát eltávolítják (általában csak részben lehet csak), de a korábbi gyulladásokat okozó ágensek továbbra is jelen vannak (mert miért nem lennének jelen), akkor a mandula a sok inzultus miatt újra "kinőhet"?... Na, mindegy...

Kérdés: hány fülünk van?... :)

Ugyandehogy (törölt) 2011.01.22. 07:22:23

@miklos.rabai: hol a többi?
a dunának megyek, hogy semmit se tudok:)

Ugyandehogy (törölt) 2011.01.22. 07:29:10

@miklos.rabai: a két külsőre és a 2 belsőre gondoltam...

Dr.laikus PhD 2011.01.22. 07:31:34

@miklos.rabai:

Fülkagyló, középfül, belső fül....?
Van még? Valami nyúlvány?

Ha persze ez nem a fül részeire vonatkozik....

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 07:34:17

@Babette_:
Majdnem jó!
De mégsem... :)
Gondolkodj tovább!

Ugyandehogy (törölt) 2011.01.22. 07:36:26

@miklos.rabai: nem tudok gondolkodni, tegnap este sokkot kaptam római jog vizsgán, ma meg hajnalban keltem. könyörülj rajtam:)

Dr.laikus PhD 2011.01.22. 07:53:24

@Babette_:

Jogon ez a római jog.
Anno egyetemista barátaim is féltek tőle, mint a tűztől.

Később már nagy korukban hálásak voltak miatt. A jog igazi szerkezetét, logikai felépítését köszönhették neki. Öreg korukban is visszanyúltak érte.

Sok keserű italozás köszönhető a római jog professzorának abban az időben...:DDD

apolka11 2011.01.22. 07:55:14

@miklos.rabai: 6???
külső-, belső-, középfül?

Vagy az ugyanannak a fülnek a három része és akkor csak kettő?

Ugyandehogy (törölt) 2011.01.22. 07:55:44

@Dr.laikus PhD: én szeretem a római jogot. a szopatást kevésbé.
amikor mindent tudsz, de nem adnak időt, hogy leírd. 30 perc, 18 kérdés, abból 15 kifejtős. képtelenség.

Dr.laikus PhD 2011.01.22. 07:58:25

@Babette_:

Igen ez az. Sajnálom! :(((

Mint a gyerekem diszkrét matekja. ;D

Hoffmann Rózsának kívánja telibe, hogy próbálja 1 uv-val megcsinálni, Ráadásul itt még szerepe sincs, csak evvel szórják a kevésbé szorgalmas diákokat.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 07:58:28

@apolka11:
Na, ez a tökéletes válasz!
Ugyanis, drága Laikus, a fülkagyló és a külső hallójárat együtt adja a külső fület... :)

Ugyandehogy (törölt) 2011.01.22. 08:00:26

@miklos.rabai: de akkor az négy. akkor MIT MONDTAM, MIÉRT NEM JÓ????

huncut 2011.01.22. 08:00:34

@miklos.rabai: "a mandula a sok inzultus miatt újra "kinőhet"?"

No, ez nem volt ismert dolog a számomra.

A poszthoz: Én is és a gyerekeim is sajnos rengeteget kínlódtunk középfülgyulladással. A gyerekeimnél a mandulakivétel után egy csapásra megszűntek a fülproblémák is. És azt is tapasztalatból tudom, hogy az érzéstelenítéssel végzett fülszúrás után a gyerekeim állapota rohamosan javult, már a rendelőből sokkal vidámabban jöttek ki, megszűnt a hatalmas fájdalom, amit a dobhártyát feszítő genny okozott. Én sem voltam boldog, ha fel kellett szúrni a gyerek fülét, de elfogadtam a magyarázatot: sokkal kevésbé kockázatos, ha orvos szúrja fel, mint ha magától szakad fel a dobhártya.
Azt jogosnak tartom, hogy a gyermek körzeti orvosának illett volna a sok felső légúti fertőzés után allergiavizsgálatra küldeni a kicsit, de az orr-fül-gégészeten szerintem a fennálló akut bajt igyekeztek orvosolni, amit az anyuka nem engedett.

Dr.laikus PhD 2011.01.22. 08:03:45

@miklos.rabai:

:DDDDD

Nahát! Még emléxem...
Kislány koromban az egyik legszebb és legmérnökibb (laikusnak) számító szervnek találtam. Viszonylag egyszerűen átlátható.

Annyit még tudok, hogy a külső fül része a dobhártya és ahhoz kapcsolódik a kalapács egy része, de már nem emlékszem a nevére.
A kalapács már a középfülhöz tartozik. azt hiszem....

Ugyandehogy (törölt) 2011.01.22. 08:04:02

@miklos.rabai: számot kérdeztél, nem felsorolást....helóóó

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 08:04:04

@huncut:
Amit itt mondtál, nagyon okos dolog:
sokkal kevésbé kockázatos, ha orvos szúrja fel, mint ha magától szakad fel a dobhártya.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 08:04:46

@Babette_:
Azt mondtad 4
Pedig a helyes válasz a 6 illetve a 2!

Dr.laikus PhD 2011.01.22. 08:04:54

@huncut:

Az egyik legnagyobb fájdalom.
Én is fülfájós voltam és arra a szaggató fájdalomra ma is emlékszem.

huncut 2011.01.22. 08:10:14

@miklos.rabai: Az én dobhártyám lyukas a sok spontán perforációtól...

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 08:10:48

@Dr.laikus PhD:
A külső fül egyszerű.
A középfül pici és nehéz.
A belső fül meg egyszerűen csak megfoghatatlan és gyönyörű.

apolka11 2011.01.22. 08:11:21

@miklos.rabai: Na, szuper, egy kis reggeli sikerélmény:)

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 08:11:52

Na, akkor írok pár szót a középfülgyulladásról!
Addig gondolkodjatok azon, hogy miért a gyerekeknél hajlamosabb a begyulladásra!... :)

P75 2011.01.22. 08:36:00

@miklos.rabai: azért, mert az ő fülkürtjük még nem csontos. Sajna többszörös tapasztalatból tudom... Ugye nyertem?? :-))

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 08:39:20

@P75:
Sajnos nem. A fülkürtöt felnőttben is csontos és porcos részek egyszerre alkotják... :)

P75 2011.01.22. 08:41:59

@miklos.rabai: nahát... pedig én ezt vhol így olvastam... Hogy könnyebben "bezáródik" és így nem tud sem kiegyenlíteni, sem szellőzni. Na, akkor ma is okosabb leszek eggyel :-))
Bár sajnos a fülfájásos örökségünket ez sem fogja megoldani :-(

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 08:44:54

@P75:
De azért jó helyen tapogatsz, mert a fülkürt szerepel a megoldásban!

P75 2011.01.22. 08:46:43

@miklos.rabai: :-) Hát muszáj neki szerepelnie, mert a középfülből - normális esetben - az az egyetlen menekülési útvonal.
Mostmár komolyan kíváncsi vagyok!!

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 08:54:57

@P75:
A válasz ugyanaz, mint arra a kérdésre, hogy miért a nőknél van gyakrabban húgyhólyag fertőzés... :)
Talán ez segít!

Mária 2011.01.22. 09:02:42

@Dr.laikus PhD:

Hoffmann Rózsa hol tanult és mit végzett, hogy nem tudja, hogy a pótvizsga a tanulási folyamat része?

Biztos fent van neten, hogy hol vette a papírjait, de nincs kedvem keresni, úgyhogy ez költői kérdés marad.

huncut 2011.01.22. 09:06:52

@miklos.rabai: Nem tudják még rendesen kifújni az orrukat.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 09:11:53

@huncut:
Ez akár jó válasz is lehetne, de ugye mi most anatómia órán vagyunk és nem pedig gyermekneveléstanon... :)
Úgy értsd a kérdést, hogy mi a különbség a felnőtt és a gyerek (fent már elárultam, hogy a fülkürt a lényeg) fülkürtje között!

huncut 2011.01.22. 09:13:38

@miklos.rabai: Nyilván rövidebb, ezért könnyebben eljutnak oda a kórokozók. :-)

P75 2011.01.22. 09:13:57

@miklos.rabai: Hosszabb a fülkürtjük a gyerekeknek? Ja nem, kanyargósabb!!! Ugye??

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 09:18:48

Huncut nyert!... :)
És akkor miért a nők fáznak fel gyakrabban?... :)

apolka11 2011.01.22. 09:21:11

@miklos.rabai: Rövidebb a fülkürt, nekem a gyerekorvos mondta.

apolka11 2011.01.22. 09:22:13

Ja, látom, már megvan a helyes megfejtő:D:D

P75 2011.01.22. 09:22:37

@miklos.rabai: nahát. Mondjuk logikus :-)

huncut 2011.01.22. 09:23:34

@miklos.rabai: Mert rövidebb a húgycsövük.

El Visco Stello (törölt) 2011.01.22. 09:27:50

"végre megállapították, hogy allergiás asztmája van"

Nem ennek kellett volna az elsőnek lenni? ...vagy legalább az elsők között?

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 09:28:43

A gyerek, habár ufófejű (testéhez képest nagy a feje), de azért a felnőtt fejéhez képest még mindig kisebb kobakkal rendelkezik.. :)

@P75: Csak olyat kérdezek, ami logikus... :)
@apolka11: Na, most egy kicsit elkéstél, de a korábbi versenyt te nyerted... :)

El Visco Stello (törölt) 2011.01.22. 09:29:04

@miklos.rabai: Ja. ...megaztán a férfiak nem viselnek szoknyát.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 09:29:36

@huncut:
Hát ez az!... :)
Tudni kell a fütyi jó oldalára születni... :) Igaz?

El Visco Stello (törölt) 2011.01.22. 09:31:28

...bocs, rossz volt a címzés! @huncut: a helyes.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 09:32:58

Na, akkor eredményt hirdetek:
3. helyezett nincs.
2. megosztva apolka11 és El Visco Stello (1-1 jó válasszal)
1. huncut (2 jó válasszal)
Vigaszdíj: P75 (lelkesedésért)
... :)

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 09:34:09

@El Visco Stello:
Akkor most visszavegyem a 2. díjadat?... :)

huncut 2011.01.22. 09:35:04

@miklos.rabai: Szerintem minden oldal jó. :-)))
Bár a hólyaghurutról szívesen lemondanék. :-)

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 09:37:11

@huncut:
Mindkét oldalt próbáltad?... :)

huncut 2011.01.22. 09:38:59

@miklos.rabai: Csak hallomásból ismerem a másik oldalt. :-)))

El Visco Stello (törölt) 2011.01.22. 09:42:38

Hozzátenném, hogy a hölgyek hűlési hátrányos helyzetéhez hozzájárultak bizonyos kultúrális okok is. Ti, hogy - ugyan létjogosultságából jottányit sem veszítve - kiment a divatból a svájci tanga.

huncut 2011.01.22. 09:46:11

@El Visco Stello: No, azért azt elárulom, hogy nagy melegben is előfordul hólyaghurut. :-)

El Visco Stello (törölt) 2011.01.22. 09:50:14

@huncut: Tudom, csak annak más oka van.
" Jajj, most ne, mert hólyaghurutom van/fáj a fejem/most voltam fodrásznál/stb.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 09:53:47

@huncut:
Az meg azért van, mert a nyulak melegben is nyúlként viselkednek... :)

huncut 2011.01.22. 09:55:50

@El Visco Stello: Elég hamar eljutottunk a középfülgyulladástól a szexig. :DDD

rikavagyok 2011.01.22. 10:01:06

@miklos.rabai: én ügy tudtam, nem is a hosszával van a gond, hanem, hogy kicsi a luk. ;)

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 10:04:15

@rikavagyok:
A gondolat nem rossz!... De már kiosztottam a díjakat!... :) Meg te amúgy is doktor néni vagy, ezért nem játszhatsz... :)

Bár ez egy érdekes felvetés: vajon a fülkürt hossza nyúlik, vagy a nyílása/ürege tágul jobban?... :)

El Visco Stello (törölt) 2011.01.22. 10:08:03

Audiológiai szempontból a tágulás tűnik indokoltabbnak/laikus vélemény/

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 10:08:15

A kívülről érkező hang megrezegteti a dobhártyát. A középfülben a kalapács a dobhártyának fekszik neki, majd annak a rezgéseit az üllőnek adja át, ami meg oda-vissza rángatja a kengyelt, ami a belső fül egyik ablakába illeszkedve talpacskájával csapkodja a belső fülben lötyögő lötyit, amiben ugye így hullámok keletkeznek, ami meg végigfut a csiga kanyarulatán, és a benne található kifeszített, folyamatosan vékonyodó membrán adott pontján annak finom remegését fel tudja erősíteni (ez ott történik meg, ahol a hullám frekvenciája megegyezik a remegő membrán frekvenciájával), így a membránban lévő szőrsejtek ezen a ponton hozzáérnek egy lemezhez, aminek hatására a szőrsejtek izgalomba jönnek, és ingerületet küldenek az agyba... Na, kb. így jön létre a hallás... :)

De nem erről akartam írni.

Hanem arról, hogy a középfülgyulladások egyik típusa az otitis media catharralis acuta (szép hosszú neve van). Kialakulását alapvetően 2 dologgal magyarázzák.

1. Virális/bakteriális invázió éri a középfület a fülkürtön keresztül a garat irányából. A kórokozók egyszerűen felmásznak, és csapnak egy jó bulit!
A vírusok serosus gyulladást indítanak, a baktértiumok meg gennyeset (purulens gyulladás).

2. A középfülben ugye levegő van, ami a fülkürtön keresztül a garatból szellőztethető. De ez több ok miatt is elzáródhat; túlteng a garatbeli nyílásánál lévő mandula (állandó felső légúti infekciók miatt), vagy trauma éri, vagy mint ahogy a posztban is volt, állandó allergiás eredetű ödéma zárja el a nyílást. Itt a lényeg, hogy a szellőzés megszűnik, a levegő felszívódik a középfülben (a fül bedugul), és a légnyomás leesik, ennek hatására a dobhártya befele domborodik, és a középfül falából folyadék szivárog a szívó hatásnak engedve az üregbe, így alakul ki először a serosus gyulladás. Ez később mirigyek hatására nyákos lesz (mucinosus gyulladás). De lényeg az, hogy ahol valami (legyen az bárhol) váladék pang, akkor az hajlamos a felülfertőződésre (18-as karika - tulajdonképpen ezért kell a férfiaknak is folyamatosan megszabadulniuk a mellékherében pangó váladékuktól, hogy az ne fertőződhessen felül... :) - 18-as karika). Így előbb utóbb itt is kialakul a purulens gyulladás.

Valójában tök mindegy mi a kiinduló ok, a lényeg ugyanaz, először serosus a gyulladás (ennek jóval kevesebb a szövődménye), ami majd purulens lesz.

Először csak az látszik, hogy behúzódik a dobhártya, meg erezett lesz, változik a színe. Aztán ha megjelenik a folyadék, akkor a folyadék nívója is látszhat, ha tele lesz a középfül, akkor már kifele domborodik a dobhártya. Ez már fáj, mert feszít. Meg kialakulhat hőemelkedés és láz is. De a lényeg, hogy halláscsökkenés, tompa hallás, fülzúgás, szédülés is a tünetek között van.

Ha feszül a dobhártya, akkor át is szakadhat. A lényeg, hogy ezt megelőzzük. Meg lehet kampózni az orron keresztül és át lehet fúvatni a fülkürtöt, vagy fel lehet hasítani (szúrni) a dobhártyát (az orvos tudja, hogy hol kell úgy bemetszeni, hogy a beavatkozás mást ne sértsen). A szellőzés megindul, a váladék ürül, a nyomás csökken... Mindenki boldog... Egyebekben antibiotikum használata is szóba jöhet.

Csakhogy a dobhártya pár nap múlva beheged. Így a dolog újrakezdődhet! Ha a gyulladás hónapokig elhúzódik, akkor már krónikus gyulladásról beszélünk. Ekkor a középfülben (amit egyébként dobüregnek is hívunk) lévő képleteket károsíthatja a genny. A hallócsontokra rászervül a váladék, mozgásuk csökken, a dobhártya megvastagszik, ráadásul a sok beavatkozástól is előbb-utóbb sérülhet, hegesedhet. Ez pedig végeredményben tartósan fennmaradó vezetéses halláscsökkenéshez vezet.

Ami fontos, hogy ha a rendszeresen visszatér az akut középfül gyulladás (rövidítve: ot. med. cat. ac. ser/muc/pur.), akkor hajlamosító okot kell rá keresni, vagyis meg kell jól nézni a garatot, az orrmandulát, aztán orrsövényferdülést, esetleg fejlődési rendellenességet kell keresni, krónikus orrmelléküreg gyulladásnak (arcüreg) kell utána járni és allergia irányba kell vizsgálódni. Ezeket megoldva, a gyulladások száma is mérséklődni fog.

Van még egy érdekes dolog a történetben. A sorozatos gyulladások megelőzésére, illetve a sorozatos dobhártya lyukasztás elkerülésére kitalálták a ventillációs tubust (gromet). Ez egy műanyag mütyür, ami úgy néz ki, mint a kocsin a felni. Ez érthető?... :) (Hogy a halálba lehet ezt jól leírni... Áh... Na, mindegy...) Szóval, vágnak egy pici lyukat a dobhártyán, és oda beteszik ezt a tubust, ami megakadályozza a dobhártya összeforradását, és biztosítja a szellőzést akár több héten keresztül is. Idővel azért majd kiesik. A gyerek észre se fogja venni... :)

Irise 2011.01.22. 10:15:17

Poszthoz:
nem vagyok F-O-G, talan ezert nem ertem az osszafuggesekt.
De azt varnam,ha valakinek 1 even keresztul tenylegesen infekcioja van,annak a qualijaban neutrofilszam emelkedett lesz,mig annak,aki allergias asztmas, eosinofiliaja lesz.
Masik,hogy klinikailag,ha megvizsgalok egy gyulladt fulu gyerkocot, okelme rendszerint nyunyog,ha megnyomkodom a fulecskeje elott, netan latok ezt-azt a dobhartyajan.
Allergias asztmakor meg sipol-bug a tudeje,de nincs semmi a dobhartyaja mogott,nem faj a fule.
Ha az asztmas rafertozodik (esaz orrmandulaja elzarja a fulkurt nyilasat,akkor masodlagosan lehet folyadek a doburegben a nyomaskiegyenlitetlenseg miatt, es abban a bacik elszaporodnak),attol meg o sipolni-bugni fog tudoileg...

Leroi 2011.01.22. 10:39:07

Jó, hát akkor részemről is egy pár mondat a poszthoz:

-nyilvánvaló, hogy ha gennyes középfülgyulladásról és arcüreggyulladásról
van szó, akkor annak a legjobb megoldása
a jelzett üreg kiürítése.
Ha én gégész vagyok és tudom, hogy az a legjobb megoldás mert én így tanultam és a szakma is így követeli meg tőlem, akkor nem mosolygok negédesen a makacs fafejű anyukára, amikor a gyerekén nem engedi meg a beavatkozást végrehajtani.
Az a minimum, hogy barátságtalan vagyok és nem tetszik a dolog. Mert ismerem ezen üregek gennyes gyulladásának a szövődményeit és jót akarok a gyereknek, szemben az anyukával, aki rossz vizeken evez.

- ha én egy másik gégész vagyok és hozzám kerül egy műtött gyerek egy, a másik kollegát nemtetszésében bizonyára tele pofával pocskondiázó szülő kíséretében, akkor nem vagyok annyira etikátlan f@szfej, hogy a másik kollega munkáját hentesmunkának tituláljam, ezzel is öntve az olajat a tűzre.

Az első hiba a szülő, a második hiba a második gégész készülékében van.

Leroi 2011.01.22. 10:43:06

És persze hadd fejezzem ki ismét aaz elismerésemet miklos.rabai Kollega Úr iránt, Aki megint rendkívül precíz és részletekbemenő tájékoztatással szolgált anatómiai/physiologiai/physiopathologiai/otorhinolaryngologiai vonalon is...

Leroi 2011.01.22. 10:46:06

@miklos.rabai:
A ventillációs tubus tényleg olyan, mint a gépkocsikeréken a felni, ahol a gumi a megmaradt dobhártyarész, felni pedig a tubus.
Akinek dísztárcsája van, az képzeljen egy nyílást a közepébe!:))

huncut 2011.01.22. 11:08:35

@miklos.rabai: Köszi, érthető. :-)))

Volna egy kérdésem: 9 hónaposan operálták mindkét fülem a középfülgyulladás szövődménye miatt, anyám valamikori elmondása szerint kivették a hallócsontocskákat, és valamivel pótolták őket. Természetesen nincs már meg a zárójelentés, no és anyám meg a fülész sem él már, de emiatt a beültetés miatt pl. nem mehetek MRI-re. Nincs valakinek tippje, milyen anyagú lehet ez az "implantátum"?
Elnézést, ha nem voltam szakszerű. :-)

huncut 2011.01.22. 11:11:06

@huncut: Ja, azt még hozzá kell tennem, hogy a műtétet 1957-ben végezték.

sárga nyúl 2011.01.22. 11:21:05

@miklos.rabai: Annyira jókat írsz mindig, hogy most már én is ki fogom nyomtatni és lefűzöm. Előadásokat kellene tartanod iskolásoknak, akkor nem lenne ennyire tudatlan a biosz órák ellenére a nép.
@Irise: Teljesen egyetértek. Szerintem nincs sok köze a kettőnek egymáshoz. Lehet, hogy vérképet nem is csináltak. Viszont ha szteroidozzák az asztma ellen a gyereket, és újra kivették a manduláját, akkor persze, hogy kevésbé fog befertőződni. (Csak azt nem értem, hogy szó nem esett arról, hogy sípolt volna a gyerek tüdeje. Hogy jött ide az asztma?)
@Leroi: Nekem az a tapasztalatom, főleg magánrendeléseken, hogy az orvosok szinte mindig pocskondiázzák az elődjüket. OEP finanszírozott rendelésen valószínűleg csak azért nem, mert ott nincs rá idő.

Leroi 2011.01.22. 11:45:23

@huncut:
Ha nem mehetsz MRI-re, akkor (mágnesezhető) fém lehetett, amúgy tényleg nem tudom, pontosan miből készült.
A mai implantátumokat nem mágnesezhető fémből készítik.

huncut 2011.01.22. 11:55:00

@Leroi: Azért nem mehetek MRI-re, mert nekik sincs róla fogalmuk, mi lehet az anyaga. :-)

apolka11 2011.01.22. 12:04:30

@miklos.rabai: Örülök a második helyezésemnek, mivel lassan 2 hete nem mozdultam ki a lakásból, kezdek befordulni és most 2 percig nyertesnek éreztem magam...hihi

Leroi 2011.01.22. 12:10:21

Basszus, még egy mészáros képe is ki van téve (a hús marhahúsnak tűnik), a hatásvadászat kedvéért.
Nem tudom, mért nem photoshopoztak rá egy homloktükröt is...:(

Leroi 2011.01.22. 12:11:34

@huncut:
Egy Stenvers- vagy Schüller-felvétel is megteszi, azon rögtön látszik, hogy fém-e...
Ha az, akkor még csak azt kell kideríteni, milyen természetű fém...:)

huncut 2011.01.22. 12:19:06

@Leroi: Javasolták már, hogy cseréltessem ki, de asszem várok még vele pár évet. :-)

Leroi 2011.01.22. 12:22:54

@huncut:
CT-re még elmehetsz bármilyen fémimplantátummal...

Leroi 2011.01.22. 12:46:44

@huncut:
Jujj, én épp rá 10 évre születtem, tehát nincs rálátásom arra a korszakra...
Az én mandulaműtémet 4 évesen hajtották végre, a professzor, aki műtött, akkor annak az országnak a legjobb gégésze volt, ahol azt elvégezték.
Az a professzor aztán két évtized múlva engem is tanított az egyetemen fül-orr-gégészetből...
Nyilván, nem emlékezett a halálra rémült, gúzsban rögzített négyéves kis taknyosra, aki apró verébként remegett előtte a székben.
Mondjuk, a vizsgán volt némi hasonló feelingem, a prof ugyanis eszméletlen szigorú volt...:)

Leroi 2011.01.22. 12:47:24

mandulaműtétemet, helyesebben

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.22. 12:50:05

@Leroi:

A fém megszórja a röntgensugarat, abban a síkban nem látunk szinte semmit, ahol a fém van.

Leroi 2011.01.22. 12:55:13

@radiologus.hu:
Igen, köszönöm, én csak arra céloztam, hogy Rtg.-vizsgálattal kideríthető, hogy egyáltalán fém-e a középfülimplantátum.

Leroi 2011.01.22. 12:59:22

@radiologus.hu:
Ja, a CT-re gondoltál, értem...

huncut 2011.01.22. 13:21:29

@Leroi: Egyszer elküldtek koponyaröntgenre. Vártam a leletre, amikor kijött a doki, hogy meg kell ismételni. Aztán még egyszer. Egyszer csak újra megjelent, és határozottan zavarban volt, amikor megkérdezte, volt-e fülműtétem. Az igenlő válaszom után azonnal rákérdezett: És külföldön műtöttek? És melyik professzor? Pedig csak Kalocsán történt az eset. Én is féltem mindig a jó doktor bácsimtól, pedig az életemet és a hallásomat köszönhettem neki.

Leroi 2011.01.22. 13:37:57

@huncut: Igen ez arra utal, hogy fémbeültetés történt.

Leroi 2011.01.22. 14:11:11

@miklos.rabai:
Visszatérve az anatómiára, egy nagyon szigorú docensnő rajzolta fel anno nekünk egy mnemotechnikai rajz keretén belül dobüreget, ama ominózus kockát a hat oldalán a megfelelő képletekkel.
Jó térlátás és logika kellett hozzá, a vizsgán csak a fiúk tudták jól, furcsamód...:)
No persze a hölgy nem vizsgáztatott...

Irkutszk 2011.01.22. 14:24:33

@miklos.rabai: Akárhány fülünk van, én eggyel hallok: A hallásközpontommal :P

Irkutszk 2011.01.22. 14:30:53

@Leroi: Nekem nagyon stílusos a kép :DD Nem kell oda semmilyen tükör, ez így tökéletes, mert így abszurd igazán :)

Figyel Castro 2011.01.22. 14:40:31

@miklos.rabai: csak laikus vagyok, de ezt akartam mondani. Saját tapasztalat, többek között.

Figyel Castro 2011.01.22. 14:45:32

@miklos.rabai: rosszul tudom, hogy felfázás nincs? Ahogy megfázás sem. Bacik a nyavalyások...??? (lekopp, nekem még nem voltak, nő vagyok)

Leroi 2011.01.22. 14:46:21

@Irkutszk:
A hallóközpont is páros, akárcsak a fülünk...:)

Leroi 2011.01.22. 14:54:19

@Figyel Castro:
Lám, ezek miatt a becsapós nicknevek miatt téveszthetőek össze a női kommentelők a férfiakkal...:)))
Képzeld csak, ha egy törékeny hölgy mondjuk Dolph Lundgren vagy Bud Spencer nicknéven regisztrálna...
Vagy én, teszem azt, Milla Jovovich néven....)

Leroi 2011.01.22. 14:55:39

@Irkutszk:
Ó, nem kioktatás volt, kaphatok én is Tőled egy olyan replikát gyógyszerhatástanból, hogy rögtön meglengetem a fehér zászlót a Reichstagon...:)

jágör68 2011.01.22. 15:03:10

A "majdnem meghalt" c. téma azért amúgyis necces volt. De ez meg nem tartozik bele.

Dandie (törölt) 2011.01.22. 15:25:05

@Dr.laikus PhD: És igen! Köszönöm! A Dimat monnyon le! : D

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2011.01.22. 18:10:16

@huncut:
Fiamnak ötször volt orrmandula műtéte.
Először hentes, aztán na majd én megcsinálom rendesen, Aztán egy hozzáértő aki megcsinálta de azt mondta, hogy erre már magasabb tudásu kell. Aztán egy Prof a Péterffy-ből aki megpróbálta egyszer és aztán azt mondta, hogy a véglegeshez komolyabb műtét kell. Az volt, hogy az orrán átfűznek egy gumiszalagot, a száján ki, és ha sikerül annyira összehúzni a szájpadlását akkor úgy, ha nem sikerül, akkor fel kell vágni a lágy szájpadlást.
Ugyanis teljesen elzárta az arcüreget a levegőtől már. ennek eredménye volt az állandó takony és a fül gyulladása. A sok baszkurálástól nől a nyálkahártya és elterjedt már az arcüregben. Végül sikerült felhúzni annyira, hogy nem kellett vágni a szájpadlást. De ez már mély-altatásos műtét volt.
Tehát lehet, hogy apró beavatkozás, azért nem mindegy, hogy az elsőt ki és hogy csinálja?! Nem gyerekjáték ez sem. Az altatásos műtét utáni nap bementünk, hogy visszük haza, 5 éves volt akkor, és ő mosolyogva felült az ágyban. Aztán a két kezével megfogta lábát és letette az ágyról, aztán összecsuklott.
A lába ideiglenesen lebénult az altatástól.
Na ennyit a "csak apró" beavatkozásról.

sárga nyúl 2011.01.22. 18:31:17

@Leroi: OFF: Anyámnak kegyetlenül fáj valami a hátában a csípőcsont felett oldalt, mikor lép, vagy lehajol. Úgy gondolja, hogy ideg. Neurológiára kell mennie?

huncut 2011.01.22. 18:44:32

@Megszívtuk-Waze: Szegények, ti tényleg megszívtátok. :-(
Minden műtétnek van kockázata, és bizony haltak már bele "egyszerű" mandulakivételbe is. Szerintem velem együtt minden más anya is retteg, hogy csak ne az ő gyermekével forduljon elő az a bizonyos ritka komplikáció. De egy műtétet mindig meg kell előznie az orvos mérlegelésének: mennyi haszon várható (megszűnnek a gyerek állandó problémái, felszámolnak egy gyulladásos gócot, elkerülnek olyan szövődményeket, amiket a mandulagyulladások okoznak, pl. ízületi vagy szívizomgyulladás), és milyenek a kockázatok: nem tudok arányt mondani, de biztosan nem sűrűn fordul elő, hogy ilyen komplikációk lépjenek fel, és ilyen hosszas utánkezelésnek kell követnie. Tudom, mindenkinek a saját tapasztalata a mérvadó, de szerencsére – azt hiszem – nagyon ritkán fordulhat elő a ti esetetekhez hasonló.

Leroi 2011.01.22. 18:48:42

@sárga nyúl:
Így a leírás és a fájdalom helye szerint lehet egy ún. sacroileitis, ami rheumatológiai probléma, de lehet egy lumbagó is...
Szerintem először a háziorvoshoz kellene elmenni. Ő majd továbbküldi a neurológiára vagy a rhematológára.

Mária 2011.01.22. 19:45:52

@miklos.rabai:

Azt hittem, a mandula újranövése csak urban legend :D

Be akartam írni reggel kommentbe, hogy lehet, hogy újranőtt, de gondoltam, hogy minek csináljak hülyét magamból...

El Visco Stello (törölt) 2011.01.22. 20:09:18

@sárga nyúl: Az orvosoktól elnézést lehet, hogy ostobaságot mondok, de a vese is tud kisugározni arra a tájra. Megfázhatott esetleg?

trimalchio 2011.01.22. 20:10:00

Én némi jó indulatú kritikát szeretnék gyakorolni a blog gazdája felé. Ismét olyan cím és kép, hogy a vér megdermedt bennem. Aztán ránézek a második mondatra, ami így kezdődik: "Az én kisfiam...". Na gondoltam magamban, miféle borzalmak következnek itt? Hála Istennek semmilyen borzalom nem következett. Én elhiszem, hogy ütős cím kell, de ez szerintem nem ütős, hanem hazug. A képpel együtt pedig már talán túl is megy a jó ízlés határain. Mindenesetre a cím és kép így együtt köszönő viszonyban sincs a poszt tartalmával.

Hatodéves 2011.01.22. 20:21:41

@Leroi:
Ne is mondd. Nekem az anatómia volt a halálom, tekintettel a katasztrofális térlátásomra. Sem tükrözni sem elforgatni nem tudok fejben, így ha megmutatták melyik izom melyik és én az asztal jobb felső sarkánál álltam, akkor legközelebb a bal alsóból már nem ismertem fel ugyanazt, hiába tanultam meg, hogyan jönnek sorra az izmok.

Mária 2011.01.22. 20:27:12

@sárga nyúl:

"akkor nem lenne ennyire tudatlan a biosz órák ellenére a nép."

Biztosan nem hinnéd, de a 7 - 8. osztályban ÖSSZESEN 55 biológiaóra van egész évben, aminek valahány százaléka az okt. törvény szerint el is maradhat.

A döntéshozóknak már kb. tizenéve nem a szíve csücske a természettudományos oktatás. A verselemzés biztosan sokkal nagyobb hasznára lesz felnőtt korukban a gyerekeknek mint tudni azt, hogy miért ne öntse össze sósavval a domestost, miért ne rakja a sört a fagyasztóba, vagy miért ne higgye el, ha valaki azt ígéri, hogy pusztán algaevéssel le lehet egy hét alatt 20 kilót fogyni.

Leroi 2011.01.22. 20:27:40

@Hatodéves:
Ettől függetlenül megtanulhatod
az anatómiát és használhatod is, nem kell emiatt aggódnod...

A mi anatómiaprofesszorunk kiváló szobrász is volt, paffá maradtunk, amikor behozta egy-egy maga készítette összerakható szobrát, az agytörzs magrendszerét összerakta úgy, hogy
az életben nem tudtuk volna hasonlóan se összerakni se szétszedni...

Ez a professzor Környei tanítványa volt anno, és székely lévén inkább Erdélyben maradt bennünket tanítani...

Lajos ghr 2011.01.22. 20:43:56

Gáz, hogy valaki végigpuskázik 6évet az egyetemen, aztán eljut odáig, hogy simán megoperál.

Leroi 2011.01.22. 20:46:20

@Lajos >:
Nehéz, nagyon nehéz.
Egyszer kapjanak el, és onnan game over...

serfecs (törölt) 2011.01.22. 20:49:32

@huncut: hát én bizony bevéreztem. 12 évesen vették ki a manduláimat (az orrmandulámat akkor már másodszor, mert visszanőtt). Próbáltam titkolni, hogy vérzik, mert sejtettem, hogy a számból folyamatosan folyó vér nem természetes, de észrevették, addigra mondjuk már én is meg voltam ijedve. Akkor még kevésbé volt humánus a protokoll, másodszor már nem altattak el, csak lidocain spray-t kaptam. Szegény kis ügyeletes 8-tól éjfélig szenvedett velem, de nem sikerült betamponálnia, végül éjfélkor felhívták a főorvost, dr Votisky Pétert, akinek soha nem fogom elfelejteni a nevét, kb 1 perc alatt betamponált és már toltak is vissza.
Ma már jóval kegyesebben és hozzáértőbben kezelik az ilyen eseteket, szóval nem kell ettől megijedni, én bevéreztem, de itt vagyok és élek, de azt az éjszakát soha nem fogom elfelejteni.

huncut 2011.01.22. 21:10:16

@panni75: A gyerekeimet is ő műtötte. És utána sem féltek tőle, igaz, szerencsére később már nemigen volt olyan baj, amivel hozzá kellett volna mennünk. :-)

apolka11 2011.01.22. 21:13:48

@Lajos >: És vajon a gyakorlati oktatáson hogy lehet puskázni? Teljesen kizártnak tartom, hogy puskázással el lehessen végezni egy orvosi egyetemet. Azért az még nem büfé-ruhatár szak, mint a BTK, a jog és sorolhatnánk... (és itt persze magam ellen is beszélek, nem szerettem volna senkit megbántani a felsorolással)

sárga nyúl 2011.01.22. 21:28:28

@El Visco Stello: Azt nem hiszem, mert azt mondja, pontszerűen fáj, csak lépés sugárzik ki röviden. De ezt is megemlítem neki. Köszi a felvetést.

sárga nyúl 2011.01.22. 21:30:12

@Mária: Ami itt van oktatás címén, az egy katasztrófa. Egy biztos, hogy ez nem mostanában fog megváltozni. Sajnos.

rikavagyok 2011.01.22. 21:34:52

@Lajos >:

Az írásbeliken még talán lehetséges... de meglesem, h hogyan és miből puskázik valaki pl a boncteremben.

sárga nyúl 2011.01.22. 21:48:04

@Leroi: A szakértelem az szakértelem... Felolvastam neki a sacroileitis tüneteit, és ez az. Jövőhéten viszem az orvoshoz.
Örök hálám.

Leroi 2011.01.22. 21:49:08

@rikavagyok:
Na ja, amikor odaállítanak egy tetem mellé, hogy boncold ki belőle teszem azt a m.stylohyoideust és magyarázd el az anatómiai viszonyait...
Csak úgy, csuklógyakorlatból...

Leroi 2011.01.22. 21:53:46

@sárga nyúl:
Igazán örülök, hogy segíthettem, csak átkaccsintás volt a rheumatológiába...:)
Javulást Édesanyának...

Leroi 2011.01.22. 21:55:07

a blogmotor borzalmas...

rikavagyok 2011.01.22. 22:00:13

@Leroi:
Hú vazz kiráz a hideg. Emlékszem a hidegverítékes rettegésre szigorlat előtt, meg hogy előtte már két héttel minden éjszaka azzal álmodtam.
Mondjuk a boncosban gyomor + duodenumot húztam. Azt azért megtaláltam a tetemben. ;)

rikavagyok 2011.01.22. 22:02:24

@Leroi:
Hú vazz kiráz a hideg. Emlékszem a hidegverítékes rettegésre szigorlat előtt, meg hogy előtte már két héttel minden éjszaka azzal álmodtam.
Mondjuk a boncosban gyomor + duodenumot húztam. Azt azért megtaláltam a tetemben. ;)

Bikli néni 2011.01.22. 22:06:42

@apolka11: Azt elismerve, hogy elég sok büfé- és ruhatárszak van ma Magyarországon, és az oktatás színvonala a béka feneke alatt van, megvédeném kicsit a mundér becsületét: a jogászok is kockásra ülik a feneküket a tanulásban.
A nyári vizsgaidőszakot imádtam, amikor éjjel mindenki aludt, én meg tanulgattam, és két tétel között egy kávéval sétáltam a teraszon, csak a kutyusom virrasztott mellettem hűségesen. Zombi voltam, de azért néha azon kapom magam, hogy hiányoznak ezek az idők...

Egyébként nálunk képtelenség volt puskázni vizsgán. Szóbelin meg aztán végképp esélytelen. Eleve úgy megy be az ember az oktató szentélyébe, hogy egy toll meg egy zsepi a menetfelszerelés...

apolka11 2011.01.22. 22:07:27

@sárga nyúl: Nem kötekedni akarok (tényleg nem:D), de nekem bármilyen betegség tüneteit felolvassák, én magamra ismerek...vagy ez csak velem van így? (enyhe hipochondria?:)

apolka11 2011.01.22. 22:10:27

@Bikli néni: Oké, elhiszem, nem akartalak megbántani. Én a BTK viszonyait ismerem igencsak jól, hiszen 8 évet lehúztam ott, hát az katasztrófa valóban. És a jogászokra csak azért tippeltem, mert volt onnan egy-két ismerős, aki igen setét volt, mégis megcsinálta valahogy. de kivételek mindig vannak, szóval ebbe nem akarok beledumálni:)

apolka11 2011.01.22. 22:13:10

@Leroi: Kedves Leroi!
OFF
Van olyan, hogy aurás migrén fejfájás nélkül, csak az aura (vagy mi) előtte?
(kis látászavar, majd villózás a látótérben, ami 20-30 perc alatt megszűnik és hidegfrontkor jön jellemzően)

Leroi 2011.01.22. 22:14:49

@Bikli néni:
Szia...:)
Tökéletesen egytértek Veled, az egyetemen nemcsak gáz puskázni, hanem
meg van adva a lehetőség, hogy lehetetlen legyen...:)

rikavagyok 2011.01.22. 22:15:23

@apolka11:
Bár kisebb vagyok, és lányabb, de úgy tudom, van (és mintha szédüléssel szokott volna járni)

Leroi 2011.01.22. 22:17:04

@apolka11:
Én fordítva ismerem, migrén aura nélkül...:)
De elvileg lehet egy már migrénes betegnél, hogy maga a fejfájás rész elmarad...
Vagy fáj ugyan, de kevésbé, és a beteg azt nem érzékeli fejfájásként (viszonyítva a korábbi pokoli élményekhez).

Bikli néni 2011.01.22. 22:20:24

@apolka11: Dehogy bántottál meg :)
Én is ismerek ám egy rakás link alakot (kollégát, ahogy az egyetemen hívtak minket), akik nem érdemlik meg a diplomájukat, és néhányan még fel is vállalják ezt. Minden szakmának megvan a maga alja, még sajnos az orvosoknak is, ezért létezik ez a blog is.
A BTK sajnos tényleg tragédia, mondom ezt úgy, hogy több rokonom, barátom tanul(t) ott. De minden tiszteletem azoké az embereké, akik elvégeznek bármilyen szakot tisztességgel, és ebből később érvényesülni is tudnak, és ezt tök komolyan mondom. De amit én most látok: sokkal többet tanultunk, mint a bölcsészek, közgazdászok.
Abban mondjuk sosem volt vita, hogy a legtöbbet és legkeményebben az orvosok tanulnak, ahhoz képest még a jog is sétagalopp :)

apolka11 2011.01.22. 22:21:58

@rikavagyok: @Leroi: köszi szépen.
Sima migrénről hallottam, persze, csak nekem mindig ezek a látászavarok jönnek, és a tünetek alapján ez az, utána viszont csak enyhe fejfájás van. Mindegy, nem ijedezek:)

Bikli néni 2011.01.22. 22:23:38

@Leroi: Szia :)
Egyszer lett volna lehetőségem puskázni, egy rendkívül jószívű (egyébként óriási szaktekintély, leborulok a nagysága előtt) professzor bácsi írásbeli vizsgáján. Ő az a direkt elfordulós fajta volt... Az évfolyam nagy része azon az egy vizsgán szétpuskázta magát, de én annyira ízléstelennek tartottam, hogy pont a mindenki kedvence professzor bácsit kell átvágni, hogy nem voltam rá hajlandó. A puskázók mind ötöst kaptak. Én csak négyest... :)

rikavagyok 2011.01.22. 22:24:07

@Leroi:
Mi közel sem voltunk szentek: súgtunk egymásnak életre-halálra. Meg kisebb demókon lehetett puskázni is, de nem ez volt a jellemző. Vizsgán nem tudom milyen elkeseredettség kell egy ilyen lépéshez, mert ha egyszer ott megfognak valakit, köztudott volt, hogy abban a félévben nem fog levizsgázni...

apolka11 2011.01.22. 22:24:33

@Bikli néni: akkor jó:)
Igen, a BTK-t el lehet végezni gyakorlatilag tanulás nélkül, vagy nagyon-nagyon minimálissal is. És irtó sokan így is csinálják:(
Ehhez képest az orvosiban én nagyon bízom.

na, túltengtem kicsit, jó éjt mindenkinek

tbjárulékfizető 2011.01.22. 22:27:34

@sárga nyúl: kedvesem, mielőtt betanulná anyukád a megfelelő tüneteit a sacroileitisnek, megnéztem a googlén, hogy mi is az.
Ilyeneket találtam:
"... Gyulladásos bélbetegségben az alsó háti fájdalom gyakran sacroileitist vagy ankylosishoz vezető spondylarthritist jelez. A gyanút erősíti a gerinc mobilitásának csökkenése. A sacroileitis diagnózisában a klinikai vizsgálatokon kívül a natív (sacroiliacalis „betekintő”) röntgenfelvétel mellett igen értékes módszer az MRI: szenzitívebb és nem jár sugárterheléssel (3). A csak radiológiailag kimutatható, tünetmentes esetek gyakorisága akár a 15-20%-ot is elérheti (14). "

Szóval lehet még egy csomó más is.
És nem minden allergiás asztma sípol.
Vannak jó napok is, gyerekeknél is.

Leroi 2011.01.22. 22:31:36

@tbjárulékfizető:
Kedves "Szakértő", felhívom a figyelmed
a beírásomra:
"Így a leírás és a fájdalom helye szerint LEHET egy ún. sacroileitis, ami rheumatológiai probléma, de lehet egy lumbagó is...
Szerintem először a háziorvoshoz kellene elmenni. Ő majd továbbküldi a neurológiára vagy a rhematológára. "

Itt nem részletezném, hogy hol a helye a fogadatlan prókátornak, mert a hölgyek elpirulnának ily késő este...

Leroi 2011.01.22. 22:33:51

@apolka11:
Jó éjt Neked és a Picurnak is!

Hatodéves 2011.01.22. 22:36:20

@rikavagyok:
Erről is az mondható el, mint minden másról: első három évben lehetetlen puskázni, a vizsgán meg betűtévesztésért is ölnek.

Jajj a bonctermi demók, te jó ég én ott alapállásból a nevemet sem tudtam. Milyen jók lettek volna a Leroi által említett szobrok :)

Az egyetem másik fele. százfelé kell hullani, az ember folyton rohan és mindenhol szarul teljesít következmény nélkül.

Államvizsgán meg kb senki nem bukik.

Leroi 2011.01.22. 22:36:22

Szeretem, ha megszólítatlanul felvillan egy-egy "guglidoktornéni" errefelé és beollóz ide olyan összefüggéstelen szövegeket, aamik köszönő viszonyban sincsenek azzal, amiről a hozzászólók tárgyalnak.
Erre szokták mondani, hogy addig is nyugszik a fakanál.

Bikli néni 2011.01.22. 22:36:22

Leroi, már válaszoltam is ;)
Jó éjszakát mindenkinek!

Hatodéves 2011.01.22. 22:37:11

Csak hát mire az ember eljut harmadévig, addigra szarrá ment az egészsége meg az emberi kapcsolatai, önértékelése, koncentrálóképessége stb.

Leroi 2011.01.22. 22:37:28

Jó éjt mindenkinek, mielőtt a mai napi derűmet elveszteném...

Hatodéves 2011.01.22. 22:39:03

Nekem másodévben semmilyen gondolatom nem volt azon kívül, hogy Istenem, biztosan megbukom és sosem leszek orvos. Mentem reggel a buszon, ezen rettegtem. Órákon, szünetben, hazafelé, karácsonykor, mindig.

Hatodéves 2011.01.22. 22:39:33

Idén ugyanez van, csak most a diplomámmal. Szép az élet :(

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 23:05:57

@Hatodéves:
Amit írsz, az ilyen. Egy fiúnak, szerintem, mindig könnyebb volt ezt feldolgozni. Két vállrántás, egy ordítás, meg pár sör... A lányoknak meg maradt a sírás...
De nyugi, nem kell befosni. A kórházi meló szarabb... :)

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.22. 23:08:40

@Leroi:
Höhö... :)
A gyulladásos bélbetgeségek fiatal, 20-30 éves korban indulnak.
A spondylitis ankylopetica viszont középkorú férfiak betegsége.
Feltételezem sárga nyúl anyukája sem nem 20-30 éves, sem nem középkorú férfi... :)
Egyebekben biztos jó volt a feltevés... :)

rikavagyok 2011.01.22. 23:13:25

@Hatodéves:
Mármint nem lesz diplomád, vagy h nem lesz állásod????
Szerintem a szakdogát leszámítva (ami 2 hetes alkotói válságot hozott az életemben: a cím begépelését követően elakadtam... én aki a mókusgyíkmadár székelési szokásairól is képes lennék esszét írni. )semmi nem hasonlítható az első 3 horrorjához.

rikavagyok 2011.01.22. 23:22:27

@miklos.rabai:
Szerintem a titok nyitja a megbukás. Tudatosítja, hogy, jé, akkor is felkel a nap, ha elhasaltam. Nekem kb tizedére csökkentette a vizsgaparámat, hogy megrántottak megrántottak patoszból a félévi kollokviumon. Van nap, van UV csekk, van élet...

Hatodéves 2011.01.22. 23:28:55

@rikavagyok:
Hát most az állás az nagyobb para. Valami biztos lesz, de az, hogy itt Pesten-e az kérdés. Diplomám reméljük lesz, de most nagyon összetorlódtam mindennel, és már kezdek kikészülni.

Hidd el nekem is megvannak/voltak a magam kudarcai, sőt néha azt hiszem, más sincs. Viszont az én parámat inkább növelni szokta, ha elrontok valamit :(

De köszi :) Te intenzíves doki vagy amúgy? A bátorságodhoz mindenesetre illene. A manóka pedig cuki.

rikavagyok 2011.01.22. 23:46:53

@Hatodéves:
Azért azt nehezen tudom elhinni, hogy csak kudarcaid lennének. A múltkor mintha emlegetted volna a jegyeid...
Egyébként, ha az segít, eddig mindösszesen 2 emberről hallottam, aki hatodévben duplázott. Tenni kell érte. Nagyon.

A lelkem egyik felét az ITO-n hagytam. A maradék belgyógyász lesz. ;)
Csak olyan tragédia még nem ért, hogy csak egy állásom legyen. Így megvolt OMSZ, SBO, központi ügyelet.

Irkutszk 2011.01.23. 01:58:00

@rikavagyok: Én negyedéven írtam egy rektori pályázatot, az lett a szakdolgozatom :P (Aztán ötödéven írtam még egy egész, és egy fél másik rektorit is, de ez már egy másik történet. Viszont ennyi rektorival elég könnyen vettek fel PhD-ra :D)

Leroi 2011.01.23. 08:35:07

@Hatodéves:
Érdekes dolog...
Te azért rettegsz, hogy lesz-e Pesten állásod, engem viszont csak nagyon mély anaesthesiaban, lánccal összekötözve, utazóládában lehetne felvinni Pestre dolgozni. Egy világért nem költöznék oda, bármilyen állást kínálnának is...

Hatodéves 2011.01.23. 09:27:17

@Leroi:
Én sem szeretem a fővárost, viszont itt születtem (mondjuk nem a pesti oldalon). Nem nagyon vágyom rá, hogy el kelljen költözni egy idegen városba és elveszíteni mindenkit, aki szeretek, és akiket így is alig látok, mert ők is sokat rohannak. Idegeneket nem szeretem, és semmi kedvem más emberekkel megismerkedni, idegen környezetben lenni minden nap minden órájában.

Jegyek túl sokat nem számítanak még a szakmában sem, de hát a szakma alapból csak egy része az ember életének.

@rikavagyok:
Igen, gondoltam :)

Leroi 2011.01.23. 10:10:23

@Hatodéves:
Ja, ez így van a kezdetek kezdetén.
Én is így gondolkodtam anno.
Most viszont azt nem bírnám elviselni, ha lépten nyomon rokonokba vagy régi barátokba ütköznék, akik többé-kevésbé őszinte mosollyal figyelmeztetnének nemlézető kötelességeimre velük szemben.
Az ember egy idő után kompromisszumot köt saját magával és a világgal, megtanul veszíteni, áldozatokat hozni és vesztesként is felemelni a fejét, letörölni a vért és verítéket a homlokáról és nem törődni a szerzett sebekkel.
Az első és legfontosabb, hogy terveink legyenek, de azok ne szépüljenek illúziókká.
De ez még a jövő, most egyelőre a szép egyetemistakorban vagy, amikor még annyira édes az álmaink hátán lebegni...

tbjárulékfizető 2011.01.23. 10:15:31

@Leroi: 1/ sárga nyúlnak írtam, aki szeret tanácsokat kérni, vagy megfogadja, vagy nem.
Szeretem a modortalan, túlérzékeny orvost, aki elzavarna, mert beleszólok a nagyok csevegésébe, és csak megszólítás esetén engedne beszélni.
Amúgy a blog nyilvános, maximum valaki válaszol még egy kicsit értelmesebben is ( miklos.rabai pl)
Az, hogy ki mikor puskázik, hogy vizsgázik, ez nem igazán érdekelt.
Remélem, ettől még jól aludt az éjjel.

Leroi 2011.01.23. 10:27:20

@tbjárulékfizető:
A sárga nyúlnak adott válasza legyen önálló vélemény és nem gugliból kivett cáfolat az én tanácsomra.
Máskülönben hozzászólhat ezentúl is.
Legfeljebb nem reflektálok rá.
Ignore on.

Hatodéves 2011.01.23. 10:27:43

@Leroi:
Ebben is van igazság, de mondjuk én szerencsére nem vagyok annyira befolyásos ember, hogy bárki is kötelességeket kérjen rajtam számon. A veszítésből már éppen elég volt, most már azt is szívesen megtanulnám, hogyan lehet nem veszíteni. A szép kort meg az álmokat inkább ne firtassuk. Nem akarok én panaszkodni, ha lúzer vagyok, úgy kell nekem. És hát egy héttel szigorlat előtt nem is szoktam reálisan látni az életet. :)

Itt nem Pesten volt a hangsúly, kb. minden vidéki nagy város, ahol jártam, nagyon tetszett és sokkal több érzelmet váltott ki belőlem, mint a főváros.

Nem elvi, hanem személyes okokból úgy gondolom, hogy nagy szívás lenne, ha egy másik városba kellene költöznöm, ahol esélyem sem lenne új emberi kapcsolatokat kialakítani (nem mintha itt sok, de azért legalább a régi barátaim egy része itt van). De hát mindegy, aztán lehet, hogy mégis ez lesz belőle, csak a hatodév "minden hónapban más kórházban vagyok"-ja után nehéz megbarátkozni egy még nagyobb változás gondolatával.

De igaza van tbjárulékfizetőnek, ezek a dolgok nem erre a blogra valók, mert mások unják, én viszont feleslegesen kiszolgáltatom magam.

Leroi 2011.01.23. 10:37:06

@Hatodéves:
Az, hogy mi való a blogra, azt Te döntöd el, és nem némely okoskodó (a nicknevet itt nem idézném, mert hányingerem van már tőle)...
Ennyi év sikeres végigküzdése után eleve nem tekintheted Magad lúzernek, ezen túlmenően később lehet, hogy azt a helyet, ahová kerülsz, úgy megszereted, hogy nem is vágynál vissza Pestre.
Régi barátok...
Az Élet majd kiszelektálja őket egy-egy próbatétel során...
Egy buli vagy kirándulás emléke nem jelent alapot a tartós barátsághoz.
Tartós párkapcsolat, majd család kialakulása után pedig úgy eltűnnek ezek a "régi barátok", mintha sosem léteztek volna.

sárga nyúl 2011.01.23. 10:47:24

@Leroi: Köszönöm szépen! És azt is, hogy elmondtad, amit kellett @tbjárulékfizető: -nek. Így ezzel nem is foglalkozom.
@apolka11: Ő abszolút nem hipochonder, sőt. Ha egyszer szól, hogy fáj valami, akkor ott már nagy baj van.

Hatodéves 2011.01.23. 10:51:09

@Leroi:
Na igen, és szerinted egy orvosnő hogyan alakít ki vidéken tartós párkapcsolatot? Csoporttársam elment egy másik városba, ott van már három hónapja, de szerintem egy személyes mondatott nem váltott senkivel, egy ismerőst nem szerzett. Nappal bent van a kórházban, aztán hazakutyagol az orvosszállóba, aztán tanul vagy pihen.

(Vagy nem vidéken?) Kinek kell olyan nő, akinek nem a család a mindene? Ha pasi lennék, kiröhögném magunkat, és választanék valakit, akinek az élete egyetlen öröme, ha jó vacsorát főz nekem, és megsimogatja a fáradt homlokomat munka után, napközben pedig a gyerekeim testi és lelki jóllétéért dolgozik a nap minden percében...

Hatodéves 2011.01.23. 11:11:23

Szerintem az egyik nagy szívás az, hogy most már a hallgatók 70%-a nő. És ez tipikusan olyasmi, amire az ember 18 évesen nem ad, abban a korban az emberek jelentős része még az "á nekem sosem lesz családom, vagy majd ezer él múlva" fázisban van.

Másodévben egy évfolyamtársam azt mondta nekem, hogy maximalizálni kellene a nők arányát a felvettek között, mert így még a manuális szakmákra sem lesz elég férfi orvos. Akkor teljesen fel voltam háborodva, emberi jogok meg nagy feminizmus meg ilyenek.

Azóta már nem tartom ezt hülyeségnek. Mert egy férfi még csak eldolgozgat havi 3-400 órát (persze közben szarul érzi magát a kevés keresettől, de talán azt tudja kompenzálni azzal a tudattal, hogy hasznos és jó munkát végez), ha utána hazamegy, megkapja a meleg vacsit, mesél egyet az ifjaknak, aztán asszonykával stressz-levezet.

De nőként ez iszonyat nagy szívás. Az ember vagy olyan szakmát választ, ami mellett lehet családozni, vagy lemond a családi életről, vagy beleőrül, hogy pocsék anya és agyonhajszolt orvos és savanyú dögfáradt feleség egyszerre.

Leroi 2011.01.23. 11:25:59

@Hatodéves:
Ó jaj, hát a férjmagnak való csak Pesten terem?:)
Vidéken mind pártában vannak az orvosnők?:)
Mindeddig a jövődet építetted, apait-anyait beleadva tanultál a célod eléréséért, ez nagyon dícséretes és ennek meglesz a gyümölcse.
Persze, a tanulás nem állt meg, még csak a diploma kézhezvételével kezdődik, egy doktornő élete a kórház és a család közti csillapítatlan rezgőmozgásból áll, az a pasi viszont, aki valóban szeret, a Nagy-Szunda szigetekről is ideúszik, csakhogy vele légy, ebben nyugodt lehetsz.
Nem kell tehát attól félni, hogy mindez nem válik egy napon valóra.
De szabály, hogy itt is fő a tárgyilagosság, minden illúzió nélkül.
Mert a szürke hétköznapok az illúziók és légvárak legnagyobb gyilkosai, pár hét és végeznek velük.
És sokszor a kapcsolattal is, ha az nem
valós alapokon nyugszik.

Leroi 2011.01.23. 11:29:30

@Hatodéves:
Lehetsz arányosan kipihent, jó orvos, kiváló anya és üde, kívánatos feleség is egyszerre.
Meglásd, hogy a kása nem annyira forró, minden kialakul idővel.

apolka11 2011.01.23. 11:33:11

@Hatodéves: Szerintem nagyon is érdekes, amiket írsz, még ha nem is közvetlenül kapcsolódik a poszthoz.
Ez a költözés nekem is irtó nagy dilemma volt.
Végül Pestre kerültem, ahol egy árva lelket nem ismertem, és erőt adott. nekem minden költözés/újrakezdés nagy erőt adott, mintha tiszta lappal kezdenék. A barátok, ismerősök úgyis lecserélődnek nagyrészt.
Pl. mikor 2,5 éve a lányom megszületett, nekem teljesen elfogytak a barátaim, szinte vákuumba kerültem, mert esti kiruccanások nem fértek bele, stb. Azóta főleg gyerekes barátaim vannak. Szóval egy életformaváltás is magával hozhatja a lecserélődést, még ha helyben is maradsz. (ez mondjuk akkor nagyon rosszul esett, mert én voltam a "fiatal anya", 28 évesen, haha)

És a másik dilemma, család vs. hivatás (szándékosan nem használom a karrier szót, mert nem az előrejutás a lényeg, hanem olyasmit csinálni, ami érdekel) is nagyon problémás szerintem mindenkinek, orvosoknak pláne (ügyelsé, gyerek, stb.)
Én az irodalomban, filozófiában voltam benne alaposan, és imádtam, de lassan be kell látnom, ez nem fog menni, mert megélni nem lehet belőle és két gyerek sorsát meg már nem alapozhatom a kis fellegváraimra. (én ugyan járhatok lyukas zokniban, de ők nem:))

Szóval Hatodéves, nagyon inspiratív vagy, nekem legalábbis! Írj sokat!

Hatodéves 2011.01.23. 11:39:04

@Leroi:
Köszönöm, a végén még jó kedvem lesz :)

Az előzőhöz: Pesten valamivel jobban tolerálják azt, hogy egy nőnek is lehet személyisége, álmai, véleménye, szakmai tervei. (Ez vagy jó vagy nem, de valamennyire így van).

És nyilván vidéken is lehet párt találni annak, aki ott nő fel, de 24-25 évesen lemenni és kezdő orvosként egy idegen helyen akárcsak ismerősöket találni sem egyszerű, főleg egy olyan rendkívül nyitott és barátkozó embernek, mint pl. én, aki a legszívesebben nem menne be olyan helységbe, ahol ismeretlen emberek is vannak. Persze fehér köpeny, az más, dokinéninek aranyos vagyok.

Ha már itt tartunk a szerelem a legnagyobb légvár. Az arra épített kapcsolatok roppannak össze először. Felnőtt férfi olyan nőt fog választani, aki az igényeit a legmegfelelőbb módon teljesíti. És igaza van.

De hát meglássuk. A hintaszék és a macskák is jó pajtik :D :D

Hatodéves 2011.01.23. 11:42:05

@apolka11:
Köszönöm. Hát igen, tudom én, hogy mindenkinek nehéz. Kellene sokkal több gyerekbarát munkahely, részmunkaidős állások, olyan társadalom, ami több szórakozási lehetőséget is biztosít a családosoknak, mert attól ők még ugyanúgy szeretnének barátokat, társaságot.

Leroi 2011.01.23. 12:22:36

@Hatodéves:
Azt a felnőtt férfit, aki csak igényei teljesítése érdekében kezd Veled kapcsolatot, azt úgy rúgd ki, hogy repülje körül kétszer a Gellérthegyet, mert az olyanra építeni nem lehet.
Maximálisnak kell lennie a szimbiózisnak és kilométernyi mélynek a kapcsolat gyökereinek, mert máskülönben rabtartó-rabszolga viszonnyá válik az egész és elsüllyed valami rémsötét szószban.
És hidd el, hogy egy ilyen vénségesen vén, ősz, öreg, agg 24 éves /:)))/ is talál párt magának...

Leroi 2011.01.23. 12:34:21

@Hatodéves:
A szerelemre visszatérve, SZERESSEN csak
az a pasi, őrülten, odaadóan, önfeláldozóan, önmagát megtagadóan, elemésztő tűzzel, álmodjon Rólad, éjjeleket ne aludjon Miattad...
Mert majd a betonszürke hétköznapok gyaluja könyörtelenül leszedi, lecsiszolja idővel mindazt, ami a szerelem pozitív tartományában van, és ha kezdetben az nincs toronymagasan, akkor a lemorzsolódás következtében nagyon a negatív irányba képes lekerülni. A szerelem, ha valós, őszinte, kemény összetartó erő.

apolka11 2011.01.23. 13:07:16

@Leroi: Hjaj, Leroi, így van.
És annyira jó, amit írsz, néha meg az jut eszembe "sic transit gloria mundi", és jó azért Hatodévesnek, előtte az élet!:)

Hatodéves 2011.01.23. 14:25:46

@Leroi:
Jójó, nem nyafogok, majd csak kialakulnak a dolgok. Köszönöm szépen.

tódór piroska 2011.01.23. 14:30:59

@Hatodéves:

Szerintem sem kell aggódnod,a dolgok ki forrják magukat. Mindennek ideje van a földön... a tanulásnak, munkának, és igen: a szerelemnek is. Szerintem tartóskapcsolatot (házasságot), családot csak arra lehet/szabad alapozni. Egy ilyen érzékeny, intelligens, kommunikatív (és gondolom, csinos) lány meg végképp ne aggódjon! Élrezze kitüntetésnek, lottó ötösnek, élete kivételes szerencséjének az a pasi, aki megnyeri a szimpátiádat.

Hatodéves 2011.01.23. 18:20:31

@tódór piroska:
Neked is köszönöm. Igyekszem abbahagyni a rágódást és visszatérni a jó kis belgyógy könyvecskémhez. ;)

Irise 2011.01.23. 18:31:34

@Hatodéves: Nagyon fontos: legy bator es merj valtoztatni! :)
Es a masik: sose felj szakmabelit valasztani eleted parjaul. Mert 20 ev hazassag utan szerintem biztos elmulik a langolo szerelem, de meg mindig lehet szenvedelyes vitakat folytatni muteti technikakrol, esetekrol stb. (Nem mintha nem lenne mas tema a vilagon,de ennel jobbat?!)

adamantium 2011.01.23. 19:26:58

@huncut: véleményem szerint a te esetedre a megoldás Bauer Miklós professzor pécsen. ő 57 ben már jócskán dolgozott a fül-orr gégészeten. ő magyarországon a középfül helyreállító sebészet (és persze a hallórendszer elektrofiziológiájának) pápája. ő 1957-ben már operálhatott ilyet. most 81 éves de még aktív ha jól tudom. ha valaki meg tudja mondani, hogy mi van a füledben akkor ő az. írj neki egy levelet, mellékeld a röntgenképeket meg amit tudsz az esetről

huncut 2011.01.24. 19:00:43

@adamantium: Köszönöm szépen. :-)
Megpróbálom megkeresni. :-)

bauchi 2011.01.25. 18:41:57

Ez a "hab a tortán" kifejezés gyanúsMiért olvasható minden második cikkben?

Mária 2011.01.25. 18:49:04

@Hatodéves:

"Felnőtt férfi olyan nőt fog választani, aki az igényeit a legmegfelelőbb módon teljesíti."

Hányadik válás után?

bauchi 2011.01.25. 19:27:11

@Leroi: Megrendez(l)ett cikkek.
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása