Majdnem meghalt a kisfiam

2011.01.20. 06:00

Amit leírok saját tapasztalat.Kisfiam 5 éves. Két éve nagyon beteg lett persze pont pünkösd hétvégéjén. Szombaton bevittük az ügyeletre, ahol azt mondták, hogy csak egy kicsit megfázott. 39.2 volt a láza, amit nem tudtam csillapítani sehogy sem, megállás nélkül köhögött és sírt, köhögött és sírt. Aznap este egyre rosszabbul lett a magas láz és állandó köhögés mellé társult a hányás is. Nem tudott még lefeküdni sem.

 


Nagyon sajnáltam mert láttam rajta, hogy nagyon rosszul van. Este 10 óra körül összepakoltam neki egy-két ruhát, pizsamát stb. és bevittem a kórház gyerekosztályára. Úgy éreztem, hogy nagy a baj és bent kell majd maradnia az osztályon. Az ügyeletes orvos (aki még csak kezdő orvos volt, sőt nem is a mi városunkban rendel állandóan) meghallgatta a mellkasát, megnézte a torkát, írt fel neki köhögéscsillapítót és hazaküldött bennünket, mivel csak torokgyulladása van.Kicsim az ölemben ülve próbált aludni egy keveset, de egész éjjel köhögött, majd hányt, és csak sírt, holott nem kényes gyerek. Eljött a másnap. Kisfiam állapota nem hogy javult volna, még rosszabbul lett, a láza még mindig 39 feletti volt. Újra bevittem az ügyeletre. Szerencsére másik orvos volt.


A doktornő meghallgatta és mondta, hogy azonnal vigyük át a kórház gyerekosztályára, mert nagy a baj. Írt beutalót is, nehogy hazaküldjenek bennünket. Még azt sem engedte meg, hogy hazamenjünk kisfiam pizsamájáért, mert azonnal kórházba kellett vinni. A gyerekosztályon pont ott volt a főorvos asszony (egyedül ő ért az osztályon az "orvosláshoz"), aki megvizsgálta kisfiamat és elküldött bennünket röntgenre, vérvételre. A laboreredményből és a röntgenből kiderült, hogy kisfiamnak tüdőgyulladása+ mandulagyulladása+fülgyulladása van, amit egy baktérium okozott. Azonnal megkezdték a kezelést, gyógyszerrel és inhalálóval. Egy hétig voltunk bent a gyerekosztályon.


Ebben a történetben van jó és rossz is. A mai napig az van a fejemben, hogy ha a vasárnapi ügyeleten nem az a bizonyos doktornő van, akkor lehet, hogy már nem él a kisfiam, hisz a többi orvos nem foglalkozott vele.


A mai napig nem értem, hogy sok orvos hogy lehet ennyire felelőtlen. Emberéletekkel bánnak, vagy ez nekik nem számít?

 

 

Van egy sztorija a magyar egészségügy helyzetéről? Megváratták, félrekezelték, megalázták, vagy ellenkezőleg, csupa jót tapasztalt? Küldje el történetét a praxisblog@yahoo.com címre, vagy használja

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rikavagyok 2011.01.20. 06:10:49

Egy 3éves gyereknél a láz leggyakoribb oka a vírusfertőzés. Torkába néz, nyakát megtapogat, hátát meghallgat. Ha sehol se észlelsz durva eltérést (tüszőket, crepitatio-t ilyesmit), vírus fertőzés diagnózissal, tüneti terápia + bőfolyadék + lássa házi gyermekorvosa javaslattal hazaküldöd. Szülőnek el köll mesélni, hogy mi az, amivel mindenképp vissza kell jönni azonnal.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.20. 06:33:36

Szerintem a fizikális vizsgálat legnehezebb pontja (valaki egyszer azt mondta, hogy az a. poplitea kitapintása) a tüdőhallgatózás. Még életemben nem hallottam tökös crepitatiot. Hát hiába, én is csak "kezdő orvos" vagyok. De ez sajnos csak így megy: gyakorlat útján lesz a kezdőből olyan, aki ért is az "orvosláshoz".
A nap kérdése: ki tudja, hogy hány mandulánk van?

health 2011.01.20. 06:53:55

A tüdőgyulladást, ha nem nagy kiterjedésű és nem a mellkasfal közelében helyezkedik el, sokszor nehéz meghallani. Röntgent akkor kér az orvos, ha felmerül benne a tüdőgyulladás gyanúja. Megértve a szülő ijedtségét, azért azt tudni kell, hogy az ép immunrendszerű gyerekek tüdőgyulladását otthon is lehet kezelni. (Persze csak akkor, ha a hányás nem okozott olyan fokú kiszáradást, melyet nem lehet szájon át pótolni.) Olyan láz, amit otthon nem lehet csillapítani, nagyon ritka. A kórház pedig veszélyes üzem, ott betegek vannak, elég könnyű összeszedni újabb kórságot a hozott mellé.

rikavagyok 2011.01.20. 07:10:11

@miklos.rabai:
Sztem a mitralis stenosis, mondom ezt annak a fényében, hogy a fentit (crepitatiot) már hallottam.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.20. 07:25:01

@rikavagyok:
A szívzörejek izgalmasak... :)
Mondjuk mitralis prolapsust eddig 2 csajom mellkasán fekve, fonendoszkóp nélkül is hallottam... :)

rikavagyok 2011.01.20. 07:48:12

Az a sajátomon is megy. Sőt ha épp széjjelkávézom magam, csudiszép 2/6-os systoles zörejem is van a hyperkinetikus keringéstől. :P
(Roppant vicces látvány lehetek, ezen művelet közben.)
De a systoles zörejeket a harmadéveseim is hallották... a diastoles ami izgis.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.20. 07:57:11

@rikavagyok:
Ez igaz! Aorta stenosis és mitralis insuff minden utcasarkon szembejön velünk.
Az ellentettjük már kevésbé.
Egyébként most elképzeltem, hogy a saját mellkasodra hajtod a fejed... Aztán rájöttem, hogy annyira rugalmas azért te sem lehetsz... :)

Káin 2011.01.20. 08:14:18

@Káin: Bár a kérdés nem tökéletes, mert nekem speciel már egy sincs :D.

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 08:17:13

@miklos.rabai:

Orr és garat mandula?
Azé nem akartam hülyének lenni és megnéztem. :DDDD

hu.wikipedia.org/wiki/Mandula_%28anat%C3%B3mia%29

Akkor tanulhatunk megint, de érthetően kedves Miklós leírnád?

Káin 2011.01.20. 08:17:34

@miklos.rabai: Hmmm....A közhiedelemben akkor miért kettő szerepel?ÉS melyik a harmadik? Netán több is van?Megyek kiguglizni :D.

Káin 2011.01.20. 08:18:30

@Dr.laikus PhD: Akkor nem megyek, elolvasom inkább a linket :), köszi!

Káin 2011.01.20. 08:19:36

Azta paszta....Nem semmi, ezt nem gondoltam volna. Biosz órán sem mondták, vagy biztos hiányzotam :D.

1. nyelvmandula vagy nyelvgyöki mandula (tonsilla lingualis) – páratlan szerv
2. páros szájpadlási mandula vagy szájpadmandula (tonsilla palatina) – páros szerv, ezeket nevezik közönségesen torokmanduláknak
3. orrmandula vagy garatmandula (tonsilla pharyngea) – páratlan szerv
4. fülkürti mandula (tonsilla tubaria) – páros szerv.
5. féregnyulvány (appendix)

SusanneF 2011.01.20. 08:20:34

Kedves Dokinénik és Bácsik!
Valaki homályosítson fel-hogy miért okoz olyan nagy gondot a gyermekorvosoknak a gyerkőcöt röntgenre küldeni,ha mondjuk,csúnyán köhög,lázas,és nincs jobban az első antibio.kúra után?Inkább próbálgatnak még 1-et,meg még 1-et....
és ha nem tisztul a kép,na,talán akkor elmehet röntgenbe...
De ez más szakrendelésre,vizsgálatra küldéssel is így van...miért?
Egyébként én meghallgatnám a posztoló gyermekét ellátó,kezelő orvosokat is...
Nekem eltúlzottnak tűnik ez a "majdnem meghalt"...
Lehetnek gyermekek nagyon betegek,de az életveszély azért más!

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 08:30:25

@Káin:

A féregnyúlvány... Mire nem jó! Egész életemben azt hallottam, még Mamától is, hogy nincs nagy szükség rá.

Na most itt a nagy valahogy elsikkadt ezért több kérdés nem volt.

Mondjuk a családba mennykő ütött, engem kivéve szinte mindenkinek perforált a vakbele, persze mindenkinek akkor mikor Mama nem volt a láthatáron.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.20. 08:33:08

@SusanneF:
Ugye az világos, hogy a röntgen a diagnózis része és nem a terápiáé?
A tüdőgyulladást egyébként tényleg az antibiotikum gyógyítja.
Egyébként @rikavagyok: és @health: elmondta a lényeget. Ha az, aki meghallgatta a beteget, nem hallott, vagy nem ismerte fel a tüdőgyulladásra utaló jelet, akkor szerintem joggal feltételezhette, hogy vírus fertőzés áll a betegség hátterében. Az pedig nem látszik a mellkas röntgenen.

P75 2011.01.20. 08:34:11

Én azt nem értem, hogy baktérium nem szokott ilyen magas lázat okozni, valamint a majdnem meghalt egy kicsit erős.
Az én gyerekem 9 hónaposan kapott - sok-sok felülfertőzés következtében - egy gennyes hörgőgyulladást, amit antibiotikummal szépen rendbehoztunk.
Nem volt ennek a történetnek egy vírusos előzménye? Ez úgy szokott lenni, hogy vírus=>megfázásos, hurutos tünetek=>felülfertőződés=>fokozatosan, napokon keresztül romló állapot=>bakteriális tünetek. Nem az a jellemző, hogy pénteken kutya-baja, szombat estére pedig hirtelen nagyon-nagyon rosszul lesz.
Szabály: betegedő gyerekkel sosem megyünk neki a hétvégének; pénteken mindig el kell vinni orvoshoz.

Káin 2011.01.20. 08:34:51

@Dr.laikus PhD: Őszintén én is azt hittem, hogy a féregnyúlványnak nincs semmi szerepe.

SusanneF 2011.01.20. 08:48:39

@miklos.rabai: Persze,hogy világos!
Csak érthetetlen,hogy több gyerek is a környezetemben egyre betegebb lett mire kiderült a tüdőgyulladás.
Nehezen hihető,hogy több nap után-amikor nem hat az antibio,és egyre roszabbul van,a röntgen nem segítene a helyes diagnózis és terápia megtalálásában.

SusanneF 2011.01.20. 08:49:16

@Káin: ezt nem csak te gondoltad így...

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 08:54:15

@P75:

Emlékeim szerint, pénteken viruló gyerek, szombatra elesett, lázas, ijesztően sápadt kölök.

Túl sokszor nem volt, de amikor, akkor kiszúrt velünk hét végére.

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 08:55:08

@Káin:

Még valami cikkecskét is olvastam, hogy megfejtették a féregnyúlvány szerepét, valamint cáfolatot is róla.. :))))

Káin 2011.01.20. 08:59:45

@Dr.laikus PhD: Az a jó :D, szeretem az ellentmondásos dolgokat. "Több dolgok vannak földön és egen,
Horatio, mintsem bölcselmetek
Álmodni képes."

P75 2011.01.20. 09:02:20

@Dr.laikus PhD: oké, a vírus hirtelen jön. De egy bakteriális felső- és alsó-légúti fertőzés? Kell, hogy ennek legyen előzménye.

P75 2011.01.20. 09:03:49

@SusanneF: érdekes mondjuk, hogy miért nem hat az antibio, hiszen a bakteriális tüdőgyulát is az gyógyítja... Röntgen előtt nem használ a gyógyszer, röntgen után meg igen?

P75 2011.01.20. 09:05:17

@Káin: legalábbis az enyémnek már biztos nincs :-DD

Káin 2011.01.20. 09:06:18

@P75: Egy gonddal kevesebb :D. Jól elvan az ember nélküle, csak az a vágás ne lenne....

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 09:12:15

@Káin:

Ne pl. ez a monológ is életem folyamán párszor átalakult az emlékeimben és újra kellett tanulnom. :DDD

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 09:22:10

@P75:

Gondolom gyereke válogatja.
Mindkét gyerek másképp volt beteg.

Az egyik magas lázzal jól érezte magát, rohangált, később ha nagyon élénk volt akkor néztem, hátha lázas.
A másik székelés előtt rohangált ugyanúgy, és hőemelkedésnél dőlt ki, mint a zsák.

Míg picúrok, megtanuljuk őket és nagyon izgulunk és félünk.

Nekünk jó fülű doktor nénik volt, pici szisztolés szívzörejt is kiszúrt, senki nem hallotta csak ő, balhézott is, hogy tessék figyelni.
9 hónapos korára már rendeződött, de meghagyta, hogy jobb félni, mint megijedni, soha ne engedjem, hogy élsportoló legyen.

Addig gurgulázott nekik amíg nem volt sírás, megkopogtatta, fülével is, fonendoszkóppal is meghallgatta.

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 09:23:55

@Káin:

Megvárja Miklós, hogy kellő butaságot összeírjunk és akkor jön a tanítás?

El Visco Stello (törölt) 2011.01.20. 09:31:14

Úgy megrémültem. Esküszöm, azt olvastam, hogy majdnem meghalt egy gyermek.
Egészen megkönnyebbültem, amikor elolvastam a posztot és láttam, hogy szerencsére erről szó sincs.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.20. 09:52:39

Az immunrendszer alapja a fehérvérsejt, illetve az ezen sejtek által termelt kémiai anyagok összessége. Fehérvérsejtből is sok fajta van. A vérképes papíron is látható, mikor %-os lebontásban mutatják, hogy melyik sejttípusból mennyi van vér adott mennyiségében.

Az immunrendszer egy hihetetlenül bonyolult rendszer. Átlátni csak kutatóknak sikerülhet. Egy átlag orvosnak bőven elég, ha az alapokat ismeri.

Van egy fehérvérsejt típus, ez a lymphocyta. Alapállapotban unalmas, kicsiny kb. 5 mm nagyságú sejt, amit kenetben, mikroszkóp alatt könnyű felismerni, mert az egész sejtet kitölti a sejtmag.
Ennek alapvetően 2 típusa van: a T és a B sejt. Olyanok, mint az ázsiaiak az európai szemnek: ránézésre megkülönböztetni őket nem lehet egymástól. A T sejtek a csecsmőmirigyben (thymus) termelődnek, míg a B sejtek a nyiroktüszőkben.

A thymus a mellkasban van, közvetlen a szegycsont mögött, de csak gyerekkorban aktív, később a mellékvese kéreg hormontermelésének hatására leáll benne a sejtképzés, és zsírosan elfajul. Ha ez nem történik meg, akkor thymus persistensről beszélünk, ami viszont mellékvese kéreg elégtelen működésre utal, ami nem megfelelő stressz hormontermelést jelent. Vagyis stressz szituációkban az adaptációnk hiányt szenved. Ez pedig hirtelen halálra hajlamosító állapot.
Ha vízbe ugrik a fiatal, de csak a hulláját dobja fel a víz, akkor 2 variáció lehetséges:
- 1: beverte a fejét a medence aljába
- 2: a boncolás igazolja a thymus persistenst.

A nyiroktüszők, ahonnan a B sejtek származnak, kis sejthalmazok, jellegzetes kerek képletek. Ha a nyiroktüszők tokkal körülvett rendszerbe tömörülnek, akkor nyirokcsomóról beszélünk (ezek szeretnek külön régiót kisajátítani maguknak), ha viszont nyálkahártyába vannak ágyazva, akkor mandula a nevük. Leginkább ott alakul ki nyiroktüsző, ahol könnyű behatolni a szervezetbe, ez pedig leginkább a bélrendszer illetve a légzőrendszer nyálkahártyája.

Katonák, sorakozó!
A védekezés első vonala a külső invázióval szemben az, amikor az ázsiaiak kis bunkerekbe tömörülnek (nyiroktüszők), ha hatékonyabbak akarnak lenni, akkor több bunkert is létesítenek (mandula) a frontvonalon (nyálkahártya). A hadtáp útvonalak a nyirokerek, a legközelebbi helyőrségig (nyirokcsomók) futnak. Ez pedig azt jelenti, hogy a test minden pontját ellenőrzés alatt tartja egy ilyen helyőrség. És minden helyőrséget ellenőriz egy magasabb szintű őrállás. Ha a behatolási pont viszont nem a nyálkahártya, hanem a bőr, akkor az 1. védőállás (nem számítva a behatolás helyét, de ugye itt maximum csak lézengenek az ellenállók, mert nincsenek sokan) a legközelebbi nyirokcsomó! Oké? Vagyis ha megszúrt egy tüske az ujjam végén, akkor az első helyőrség a könyökhajlatban van. A második a hónaljhajlatban... stb... Végső soron a nyirokutak a fő vénákba torkollanak.

A harc semmiben sem különbözik a középkori csatáktól. Az győz, akiből több marad állva a csatatéren, vagyis, ha az inváziós ágens áttöri a védelmi vonalat, akkor elérheti a keringést. Ekkor generalizálódik az addig lokálisnak tekinthető fertőzés, aminek első és legszebb jele a láz megjelenése... :)

Érdekességképpen a szervezet egyes részeinek nincs nyirokkeringése. Nem meglepő, hogy az egyik ilyen hely az agy (itt azért ne mászkáljanak harcos hazafiak, mert még tönkre tehetnek ezt-azt, ugye?), ilyen hely a thymus is (mert ez ugye a konkurens ázsiai maffia főhadiszállásának területe). De hasonlóan gyengített immunvédelem van a nemi szerveknél (here, petefészek), hisz itt a normális genetikai állománytól eltérő fiúk és lányok nevelődnek, őket is védeni kell a harcos hazafiktól. És ilyen hely még a szem is.

Na de akkor, hogy az eredeti kérdésre is válaszoljak: 6 mandulánk van. Ez a 6 pedig egy kör 6 pontján egymástól kb. egyenlő távolságban találhatóak. Ez a Waldeyer féle lymphaticus gyűrű. Alul középen a nyelv hátsó harmadában van a nyelvgyöki mandula (1 db), mellette 2 két oldalon a mindenki által ismert szájpadmandula (2 db), ez szokott a legtöbbször begyulladni. Két oldalt felül, a fülkürt nyílása mellett a fülkürti mandula (2 db) található, míg a kör tetején, középen, a garat legtetején meg az orrmandula vagy hivatalos nevén a garatmandula (1 db) található.
A féregnyúlvány, habár nyálkahártyába ágyazott nyiroktüszők halmaza igazából csak módosult mandula. Pont ott található, ahol a vékonybél beletorkollik a vastagbélbe. De a vékonybél utolsó harmadában is szép számmal nyüzsögnek nyiroktüszők a nyálkahártyában, ezek a Peyer plakkot alkotják. Ezek feladata, hogy a vékonybélben a lehető legsterilebb körülményeket alakítsanak ki, ne engedjék meg a vastagbélben tobzódó inváziós seregeknek a bejutást. A féregnyúlvány ezért is szokott begyulladni. Túl sok támadás éri, és ezért túltengenek benne az ázsiaiak, végül egymást fojtják meg... :)

De ha már itt tartunk, akkor a kisagy egyik részét is mandulának hívják, de annak csak az alakja miatt ez a neve... Az anatómusok nagyon unatkozó emberek lehettek, ha mindent valaminek az alakja után neveztek el, nem?... :) Bár szerintem, a patológusok rosszabbak, azok mindennek valamilyen étel után nevet: szerecsendió, halhús.... stb... Biztos mindig a kaján járt az agyuk... :)

SusanneF 2011.01.20. 09:55:39

@miklos.rabai: Ez igen,egy élő tankönyv...:)
vagy most másoltad?:)

SusanneF 2011.01.20. 09:56:31

@El Visco Stello: Igen,ez szerintem is eltúlzás!
Persze,lehet,hogy anyuka megijedt,de azért...

rikavagyok 2011.01.20. 09:57:57

@SusanneF:
A hörghurut, és a szövődménymentes tüdőgyuszi terápiája lényegében megegyezik: antibiotikum, köptető, lázcsillapító, fekvés, bő folyadék. Ha spasztikus, hörgtágító. Elvileg, ha nem áll fenn rizikó tényező (olyan alapbetegség, vagy tünet, ami arra utal hogy sepsise vagy légzési elégtelensége lesz a betegnek), akkor otthon kezelhető. Ettől még, ha ügyeletben gyereknél suhan át rajtam a tüdőgyulladás gyanúja, beküldöm. Mert felnőttorvos vagyok.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.20. 10:00:58

@SusanneF:
Nézd meg az időpontokat!
A betegség szombaton kezdődött. Ügyelet. Egyszerű megfázás.
Szombat este, nincs javulás (mondjuk miért is lenne ilyen rövid idő alatt), újra ügyelet. Mellkashallgatás, garatvizsgálat. Torokgyulladás.
Vasárnap, újra ügyelet! Tüdőgyulladás... stb
Nagyon is el tudom képzelni, hogy a tüdő felett hallgatózva 1 nap elteltével egy gyakorlottabb fül már hallja a tüdőgyulladás jelét. A mandulán is ekkorra jelenhettek meg mondjuk a tüszők. Mivel ekkor felmerült a tüdőgyulladás gyanúja ezért ekkor készült röntgen.
Ez elfogadható?

Bikli néni 2011.01.20. 10:04:48

@miklos.rabai: Lehet, már válaszoltak, nem olvastam el. Mandulák száma TIPP: (orr+garat)x2 :)

Mária 2011.01.20. 10:08:02

@Dr.laikus PhD:

A piramisokhoz meg a Nazca vonalakhoz volt valami köze a cikk írója szerint, én is olvastam.

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.20. 10:10:37

@P75:
Amit írsz, az nagyon is lehetséges dolog! Csak annyit mondanék, hogy a gyereknél nem kell hosszú latencia a vírusos fertőzés és a baktérium okozta felülfertőződés között. Hisz a gyereknek még fejletlen az immunrendszere. Ezért is reagál pl: hirtelen, magas lázzal. De éppen ezért itt akár még a baktériumok is jóval könnyebben tudnak egyedül is fertőzést kezdeni.
Felnőttnél azért tényleg nem árt, ha a baktérium előtt egy vírus letarolja a légzőhámot... :)

Nem én vagyok, hanem én 2011.01.20. 10:15:01

@Bikli néni:
Laikus már kiguglizta... A csaló... :)

ccke 2011.01.20. 10:36:28

Könnyen lehet, hogy előző nap még az a jódoktornő sem ismerte volna fel(enyhébb tünetek, nincs zörej), másnap pedig már a rosszfiataldoki is felismerte volna , hiszen egyértelműbb volt a kép. Ha meg egy sima torokgyulladás miatt benntartják, vizsgálgatják, esetleg a kórházban elkap valami mást, akkor az ugyanolyan hiba lett volna.
Az is igaz, hogy a fizikális diagnosztikát ma már nem tanuljuk/tanítják meg jól, mert sokkal kisebb a szerepe (hallottam olyan régi profról, aki pár centis mellékvese adenómát megtalált kopogtatással+tapintással, ehhez képest ma legtöbb ember a szívvel se boldogul...)

ccke 2011.01.20. 10:40:28

@SusanneF:
Máskor is volt róla szó, a röntgen sugárzás, feleslegesen nem szabad használni, főleg gyereken nem. Nem tudhatod, hogy melyik sugárdózis lesz egy gyereknél az, ami majd beindít egy daganatos betegséget. Természetesen ha indokolt, kell a röntgen, még CT is, ha nagyon muszáj, de minél kevesebb annál jobb.

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 11:00:23

@miklos.rabai:

Mint a csalók általában, mennyiséget tudtunk, na de minőség... :)))

Nagyon köszönöm.
Magamról is kissé többet tudok most.

Zsit (nyau és rémizé) · http://ittanyugatihatarszelen.blog.hu 2011.01.20. 11:16:34

@miklos.rabai:
nahát, a fülkürti kimaradt :)

Az én nagyobbikom is hasonló tortúrán ment végig, csak én 4szer mentem vissza az orvoshoz, hogy a gyerek nincs jól (hisztis anyuka effekt). Kiderült a kétoldali tüdőgyula, szenteste persze, 2 nap kórház, harmadnap hazahoztam, mert elzáródott a kanül (?), és 6 órán keresztül nem bírtak újat szúrni a nagyon fontos antibiotikumhoz. Egyébként a gyerek csodásan megette, ebben segített az is, hogy rendesen volt akkor betegségtudata (amúgy nem nagyon van neki) :)

De az én tüdőgyulladásom is ilyen nehezen derült ki, nekem meg nem volt lázam, csak konstans hőemelkedés. Állítólag röntgenen sem látszott - aztán hogy ebből mi az igaz, azt nem tudom, a csilliárdos, 5 szemes bogyó rendbehozott.

SusanneF 2011.01.20. 11:34:16

@Zsit (nyau és rémizé): Nekem nagy kiterjedésű,baloldali tüdőgyulladásom volt,aug.-ban diagnosztizálták,és októberben kezdtem rendbejönni...

Baromméter 2011.01.20. 11:38:55

Nagyon örülök, hogy a végén így alakult. Jobbulást.

Nayime 2011.01.20. 11:48:50

Velem ugyanez történt... Leszámítva a fülgyulladást. Csak én akkor 10 hónapos voltam. Anyukám vitt be a doktornőhöz, hogy nagy a baj. Doktornő csak legyintett, áh, csak megfázott! Ő nem volt kezdő orvos, kb. 20 éve "gyógyított" már. Anyukámnak én voltam a 4. gyermeke, + ápolónőként dolgozott, megérezte, hogy nagy a baj. Nem foglalkozott a doktornővel, bevitt rögtön a kórházba. Szerencséjére... 2 liter vért kaptam, gyakorlatilag teljes vérátömlesztést. Így maradtam meg...

firpo88 2011.01.20. 11:51:46

@SusanneF: lehet, hogy én benéztem, de a posztban nincs szó antibiotikum kúráról a röntgen előtt. Az amúgy sem egyik napról a másikra hatna.

Az is lehet, hogy a kezdő doki azért nem hallotta, mert sírt a gyerek. Ez speciel nem derül ki a posztból.

Megértem, hogy a szülő aggódott, de szerintem kissé sommásak a megállapításai.

Öreg Sam 2011.01.20. 11:54:08

OFF:
Doktorok!
Kirurgusok!
Körorvosok!
Valaki tényleg magyarázza el nekem (hülye laikus),hogy a féregnyulvány,ami rohadt kellemetlenséget tud okozni,azon kivül mire jó?
Kevesebb lettem attól,hogy kikapták?
A manduláról olvastam,hogy egyfajta szürőként (is) viselkedik,de MIRE JÓ A FÉREG??? :D

Nayime 2011.01.20. 12:00:19

Én is offolnék egyet. Látom, sok itt az orvos. Azt szeretném megkérdezni, hogy kérésre/beutalóval 87 éves néninek csinálnak-e agyi ct-t? 10 éve volt a mamámnak egy stroke-ja, amiből ugyan felgyógyult, de fokozatosan romlik a szellemi állapota, és szeretnénk megtudni, az agyának melyik és milyen fokú része van elhalva, illetve meddig tart ez még? Válaszokat köszönöm!

Bikli néni 2011.01.20. 12:09:05

@Öreg Sam: Ezt se tudod?! Hát munkát ad a sebészeknek meg a műtősnéniknek ;)

@miklos.rabai: Szenzációs vagy! Egyébként biztos én vagyok a lúzer, de még életemben nem sikerült kiszúrni a számban a mandulámat :) Vagy nem ismertem fel, vagy nem tudom.

El Visco Stello (törölt) 2011.01.20. 12:16:35

@Nayime: Nem vagyok orvos, de a kérdésedből azt veszem ki, hogy arra vagy kíváncsi, mikor gyógyul meg a Mama.
Ebben a korban ez már hosszadalmas.

...vagy nem ez érdekel?

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 12:22:36

@Nayime:

Csinálnak ha kell.
Az én mamám 97 éves, él, fizikailag semmi baja.
Feledékeny, egyre feledékenyebb....

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 12:25:26

@Öreg Sam:

"A féregnyúlvány, habár nyálkahártyába ágyazott nyiroktüszők halmaza igazából csak módosult mandula. Pont ott található, ahol a vékonybél beletorkollik a vastagbélbe. De a vékonybél utolsó harmadában is szép számmal nyüzsögnek nyiroktüszők a nyálkahártyában, ezek a Peyer plakkot alkotják. Ezek feladata, hogy a vékonybélben a lehető legsterilebb körülményeket alakítsanak ki, ne engedjék meg a vastagbélben tobzódó inváziós seregeknek a bejutást. A féregnyúlvány ezért is szokott begyulladni. Túl sok támadás éri, és ezért túltengenek benne az ázsiaiak, végül egymást fojtják meg... :)"

(miklos.rabai)

Ez neked nem elég?

SusanneF 2011.01.20. 12:26:24

@Zsit (nyau és rémizé): Hogy végre igazán meggyógyuljak...
6 hét táppénz,egy hét fekvés,fulladás,láz...
Először Augmentin+Cefzil,aztán Leflokin,aztán megint Leflokin/4000 ft/doboz!,aztán Medrol+Kálium,és lassan eltünt a folt....,és vissza is nyertem önmagam.
kb.25 e.ft-ba került ünnepek és sulikezdés előtt....

Zsuzsa20 2011.01.20. 12:29:19

Magas láz 39 fok, napokon keresztül, 19 éves lány, az orvosok szerint megfázás, antibiotikumot adtak. NAGY HIBA VOLT.
Egyik szombat éjjel nagyon rosszul lett, öreg dokibácsi az ügyeletről azonnal látta súlyos vírusfertőzés. Irány a Szent László kórház, az előtérben összeesett, immunrendszere leromlott, hetekig volt a kórházban, menni alig tudott. fél év volt a felépülés.
Tehát egy-két laza orvos meg tudja őlni a beteget, mert felelötlen, nem figyel oda, inkább elküld, hárit, csak szabaduljon a pacienstől.

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 12:33:36

@Zsuzsa20:

Vagy csak rossz a diagnózis.

Mondjuk, ha megfázás arra nem szokás az antibiotikum.
De hidd el nem célja és nem érdeke, hogy ne gyógyuljon meg a páciens.

Nayime 2011.01.20. 12:41:21

@El Visco Stello: Sajnos már nem fog meggyógyulni. :( Legalábbis ezt mondta az idegorvos, sőt a pszichiáter is tegnap, mert végül elvittem, mert már nagyon fura dolgai voltak... Ők mondták, hogy folyamatosan halnak el az agysejtjei és ez kihat a szellemére is. Csak érdekelne, hogy jelen pillanatban milyen stádiumban van a romlás, megáll-e, vagy lesz-e ennél még rosszabb. Gondoltam, hogy kérek a körzetitől beutalót, de hallottam olyan rémeket, hogy 87 éves nénit már nem ct-znek. Mondván, hogy drága, meg minek? :((

isssti 2011.01.20. 12:42:20

Amig nem teszel panaszt és bejelentést, pontosan addig maradnak ilyen lelkiismeretlen, vagy közveszélyes orvosok.
Pont.

firpo88 2011.01.20. 12:47:16

@Dr.laikus PhD: Hát igen, más meg azon pampog, minek nyomják bele az antibiotikumot orrba-szájba. Bár napokon keresztül magas láz azért figyelemfelkeltő lehet.
@Zsuzsa20:
Szerintem az ördög a részletekben lakozik. Milyen tünetek, milyen évszakban. Másra gondol egy orvos a magas lázról nyáron, másra gondol télen. Kissé hangulatkeltő a hozzászólásod, de lehet azért, mert túl kevés a konkrétum.

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 12:49:35

@Nayime:

Mamának csináltak.
Ha van diagnózisod, talán nem érdemes.
Az állapotából pszichiáter, neurológus tökéletes diagnózist képes felállítani.

Testvéremmel lakik, igyekeznek ingerdús környezetet biztosítani, amire emlékszik azt fixálni. Nagyon nehéz, nagyon-nagyon.

Sok türelmet és nagy-nagy szeretetet!

BKV reszelő 2011.01.20. 12:58:02

Idézet a postból: "A mai napig nem értem, hogy sok orvos hogy lehet ennyire felelőtlen. Emberéletekkel bánnak, vagy ez nekik nem számít?"

Nos, kedves postoló, majd itt megkapod az orvostársadalom teljesen "elfogadható" indoklását a válaszokban, miszerint kis pénz, kis munka.

...indignálódni persze tudnak, amikor szájon verik valamelyiket az ideges rokonok. :)

P75 2011.01.20. 13:03:12

@miklos.rabai: WOW... :-) Az orrmandula és a garatmandula ugyanaz?? Én azt hittem, az a garatmandula, amit Te szájpadmandulaként említettél!

Nayime 2011.01.20. 13:03:27

@Dr.laikus PhD: Van diagnózis, látta ideggyógyász (persze csak egy pillanatra, szóval semmi komolyabb vizsgálat) és pszichiáter is. Csak a fokozatot nem ismerem, a stroke pedig már 10 éve volt. Jó lenne tudni, hol tart a folyamat; gyorsul, lassul (utóbbival többet szenved ugye). A legnagyobb baj, hogy pszichésen, mentálisan már nem beszámítható. A halottak visszatérnek hozzá, újra élnek, keveri a jelent a múlttal, az összetettebb mondatokat már nem érti meg, és alkalomadtán a gyógyszerszedést is bojkottálja. :( Világ életében erős asszony volt, így segítséget nem fogad el. Max. tőlem, de én nem tudok mindig vele lenni, dolgozom + család stb. Szóval hallani sem akar arról, hogy ő befeküdjön valahova. Aggódom érte, hová fajul ez az állapot, vagy esetleg a Jóisten megsegíti, és "átengedi" a másik oldalra...

rikavagyok 2011.01.20. 13:06:18

@Nayime:
Csinálnak, és ha olyan merül fel akár MRI-t is. Ezt nem azért kell, hogy lássák mi halt el, hanem az oki diagnózishoz. Amit leírsz az dementiának ((többnyire) időskori szellemi hanyatlásnak) felelhet meg. Sok minden okozhatja: pl Alzheimer kór, sok degeneratív idegrendszeri betegség,de az ismétlődő, önmagukban "néma" stroke-ok is.
Nagyobb centrumokban vannak memória ambulanciák, egyebütt neurológia/pszichiátria érintésével lehet ilyenre eljutni.
Azt érdemes tudni, hogy ez egy progresszív folyamat, ami azt jelenti, hogy nem visszafordítható, de több típusa megfelelő gyógyszerek segítségével lelassítható.

Hahovirag 2011.01.20. 13:07:02

Hihetetlen, hogy magándokihoz kell menni ha azt akarod, hogy normálisan kivizsgáljanak. Az én 1 éves kisfiamhónapokig nem gyógyult ki a náthából, köhögésből. Hetente hordtam le a körzetihez, hogy ránézzen a kisfiamra. Mindig azt mondta, hogy a gyerekek ilyenek, majd meggyógyul. Egy idő után (előbb kellett volna)elvittük magándokihoz. Kiderült, hogy torokgyulladása és középfül gyulladása van+megröntgenezték nincs-e tüdőgyulladása és orrváladékot tenyésztettek. Kérdem én, hogy akinek nincs pénze magándokira az dögöljön meg? Miért csak akkor alapos és jó egy orvos ha fizetsz neki?

Alikam 2011.01.20. 13:10:10

Na megint a szerecsenmosdatás. Végülis az jött ki, hogy hát ezt nehéz felismerni. Valóban nehéz csak egy r9ntgen kell hozzá, ha már süketek vagytok....

Fos lett ez a blog, írtam már?

P75 2011.01.20. 13:10:26

@Bikli néni: vagy kivették, csak nem tudsz róla :-)) Ha nagyra nyitod a szád, azzal a lecsüngő kis izével - amit szintén elmondhatna valaki, hogy mire jó - kell egyvonalban lennie kétoldalt, két kis kiemelkedés, semmi extra.

rikavagyok 2011.01.20. 13:12:36

@BKV reszelő:
Tudod, eddig egy pasasról hallottam, hogy állítólag tévedhetetlen.
De kétlem, hogy leszáll a Mennyek országából, és vállal körzeti ügyeletet...

rikavagyok 2011.01.20. 13:16:29

@Alikam:
Ha meghallasz egy centrális pneumoniát, én leborulok előtted.

Alikam 2011.01.20. 13:20:39

@rikavagyok: ha mutatsz nekem egy embert is akinek napok óta 40 fokos lázzal erős köhögéssel csak szimpla torokgyulladása van, akkor meg én borulok le előtted.

Alikam 2011.01.20. 13:21:23

Egyértelműek voltak a tünetek. Gyerek esetében minimum erősen gyanakodni kellett volna tüdőgyulladásra.

ccke 2011.01.20. 13:27:43

@P75: az a kis lecsüngő izét uvulának hívják(magyar neve szerintem nincs), funkciója nem sok, de az orvosoknak hasznos. Ugyanis két kis izom van benne, és ha az azt ellátó ideg(IX. agyideg, n. glossopharyngeus) megbénul, akkor az ellenkező oldalra tér ki az uvula (hasonló, mint amikor a száj egyik oldalt lebiggyed a VII. agyideg bénulása miatt.

gigla 2011.01.20. 13:28:05

Kedves Rábai Miklós!
Olyan lenyűgöző nekünk, laikusoknak mindaz, amit leírtál, gratulálok a tudásodhoz!
Talán megengeded (és a többi orvos is), hogy itt tegyek fel egy abszolút személyes, minket érintő kérdést, hátha eszedbe jut valami (vagy másnak...).
Próbálom röviden: adott egy 16 éves fiú, 190 cm, 140 kg (volt több is, inzulin-rezisztencia nyári diagnózisa után diétával és gyógyszerrel fél év alatt 10 kg fogyás). Problémáink 2008 végén kezdődtek, többszöri tüszős mandula + évi 6-szori antibiotikumkúra (!) után mandula kivétele. Előtte már kétszer görcsös lázasodási roham (remegés, elfehéredés, két perc alatt 40 fokig felszaladó láz). A műtétnek örülés, nem sokáig: egy hónap múlva láz, elgyengülés, szédülés, összeesés, járni alig tudás, magas vérnyomás. Gyerekkórházba befekvés, diagnózis: obesitas, magas vérnyomás... Ezt ugyan tudtuk, ám szerintük ez az oka mindennek. Fogyjon le. Endokrinológushoz futás, hasi CT: mellékvese rendben, bár Cushing-gyanús volt, de nem. Őszig nemigen változás, akkor azonban hirtelen fellépő hasi fájdalom. UH, nyomkodás, diagnózis: biztos valami fertőzés. Gasztroenterológushoz küldés: porphyria-gyanú, gyomortükrözés. Diag: negatív, reflux van, de az az alhasi intenzív fájdalmat nem magyarázza. Diéta legyen. Vastagbéltükrözés: negatív. Orvosi javaslat: most már inkább természetgyógyásznál próbálkozzunk. (Megvolt, semmi.) Nyáron pajzsmirigy-alulműködés és IR-diagnózis, gyógyszer, majd az egyetlen örömteli dolog: a fogyás. A hasi fájdalom nem szűnik, inkább rosszabb, érintésre rendkívül érzékeny. Most ősszel hasi passage CT: eredmény: megnagyobbodott nyirokcsomók. általában 1, 1,5 cm-es, féregnyúlván környékén 2,5-3 cm-esek, illetve megnagyobbodott lép. Hematológushoz küldés, laboreredményből semmi rossz nem látszik, ellenben a lép erőteljesen tapintható, nagy. Most ott tartunk (több mint 2 év után),hogy szerológiai vizsgálatok bizonyos vitaminokra, ha ez is negatív, estleg hasi (lapar.) műtét. Orvosok sem biztosak ebben, hogy szükséges-e, vacillálás.
Sok lelkiismeretes, segítőkész orvossal találkoztunk ez idő alatt (sok ellenkezővel is, persze...), de most azt érzem, egyszerűen nincs ötlet, a gyerekem pedig hetente, néha naponta többször összegörnyedve, szenvedve, sokszor hőemelkedésesen él. Bocs, hogy így kifakadt belőlem. Hátha valaki hozzáértő olvasva kitalál valami olyat, amire eddig nem gondoltunk. (Ja: pszichológusok szerint a baj nem pszichés eredetű...)

P75 2011.01.20. 13:30:08

@Alikam: "akinek napok óta 40 fokos lázzal"

Milyen napok óta?? Szombaton kezdődött (nehéz elhinni, élek a gyanúperrel, h voltak tünetei az előző napokban is, csak anyuka otthon rálegyintett: "á, ez csak egy kis megfázás, ezzel simán nekimegyünk a hétvégének") és vasárnap délelőtt diagnosztizálva volt.

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 13:30:09

@Nayime:

Hiába látod a CT-n a fehér pöttyöket. :((
Nem lehet következtetni belőle semmire.
Hogy mennyire gyorsul fel, vagy nem, ezt sem lehet előre tudni.

A kórház a végső, ott biztosan hamar meghal, ha nem hozod haza.

Emlékeznek. Mindenki másképp. Feldolgozzák amit még nem dolgoztak fel valakivel szemben. Mama már nem önellátó. Picit elkezd főzni, de befejezni nekünk kell.

Mindenkinél más. Sajátunkat ismerem. Ráadásul mamával annyira nem nehéz, csak nagyon fárasztó. Ő egy nagyon szelíd valaki.

Gyógyszerre nekünk azt mondta az orvos, hogy azért él, mer nem szedi. :DD

Rávenni bármire csak szeretettel lehet.
Megoldást kell keresni.
Tudom szerencsések vagyunk, hogy meg tudtuk oldani.

Alikam 2011.01.20. 13:35:34

@P75: ja, diagnosztizálták, miután már törzsvendég lett a kórházban.

Megkockáztatom csak torokgyulladás esetén neked nemhogy egy napra, de egy percre sem fog 39-ig menni a lázad.

De ne vitatkozzunk már evidenciákon. Magas láz, köhögés, egyértelmű, hogy először a tüdőgyulladást kell kizárni. Ki lett zárva?

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 13:36:20

@rikavagyok:

Nem hagysz enni? :DDDDDDD

Én nem szoktam pedig köpködni....

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 13:45:24

@Alikam:
Nincs még gyereked azért mondasz ekkora butaságot.

Leggyakoribb, igen magas lázat produkáló betegség tud lenni.

Alikam 2011.01.20. 13:52:38

@Dr.laikus PhD: mondom én. Evidens, magas láz, köhög akkor tuti torokgyuszi, mehet haza kamillázni...

rikavagyok 2011.01.20. 13:54:04

@Alikam:
Napok óta= 2.napja esetünkben.
Felnőtt létemre bőven vagyok lázas ennyit egy rendesebb vírusfertőzéssel. (Ez biztos, ugyanis végig szoktam próbálgatni a helyi felhozatalt.)

Azt nem értik itt sokan, hogy az egész egy "találd meg a tűt a szénakazalban" feladat. Adott esetben az egész város lázas-köhög-taknyászik felnőtt, gyerek egyaránt.Ebből kb 1, azaz 1, akinek tüdőgyulladása van. Ha az összeset beküldöd- "a biztonság kedvéért" -miszlikbe szednek. Azt az érzéket, amely megmutatja, melyik palacsintában vagyon fekália, azt itt tapasztalatnak hívják. Ami viszont természetéből adódóan a korábbi döntésekből, köztük a hibákból származik.

Nayime 2011.01.20. 14:02:43

@Dr.laikus PhD: Mi 3 évig ápoltuk otthon anyut. Egészen a haláláig. Tesóm azért is mondta, amikor a mama szóba került, hogy ő mégegyszer nem tudja végigcsinálni azt, amit anyuval csináltunk. Hát, nem szépítem, rámentünk egy kicsit. Persze nem haragszom rá amiatt, hogy egyedül kell csinálnom. Elvégre az ujjaink sem egyformák... Aggódom a mamáért, de tényleg mindent megteszek, amit tudok, mégis féltem őt. Mi lesz ennek a vége és mikor? Szívem szerint rehabilitációra vinném, de nem akar menni. Mi lesz, ha egyszer magára gyújtja a lakást véletlenül? Vagy elesik? Múltkor felmászott a konyhaasztalra, mert le akarta törölni a szekrény tetejéről a port. Amikor megláttam, majdnem én haltam meg szívinfarktusban! :O Tegnap egyébként a pszichiáter ugyanezeket mondta, mint amiket most te mondasz. A sérelmei, problémái törnek újra felszínre. :(((

rikavagyok 2011.01.20. 14:06:33

@gigla:
Én valami immunológiai betegséget keresnék benne. Vagy valami autoimmun kórságot, vagy valami immunhiányt.

@miklos.rabai:
Apropo, olyanról hogy FAP szindróma (vagy valami kellően hasonlóan hangzó), nem vastagbél polyposis, hanem valamilyen öröklött immunhiányos állapot nem tudsz véletlenül vmit?

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 14:07:38

@Nayime:

Mama is szeret magasra hágni. :)))

Csiszeg-csoszog, kis madárcsontú anyóka.

Azt hiszi megcsinálta már amit még nem is.
Nagyon szereti az édességet és képes érte még magasra is mászni.
Hogyan csinálja? De csinálja és mi frászt kapunk. :DD

Nayime 2011.01.20. 14:19:01

@Dr.laikus PhD: Nálunk fordítva van! Mindent megcsinál újra, mert azt hiszi, hogy még nem csinálta meg! :D A lakásban olyan tisztaság van, mint egy üvegpalotában, 5 méterről is kiszúr egy szöszt a szőnyegről, pedig fél szemére vak! :D Ő is madárcsontú, enni nem nagyon akar, mindig azt mondja, neki elég a kenyér és ha kenyér van, egészség is van! :D

ave 2011.01.20. 14:20:55

Majdnem meghalt? Kozel se volt, szerintem.

health 2011.01.20. 14:23:57

Magas lázat vírusok is okozhatnak. Ugyanúgy tüdőgyulladást is, s ha így van, akkor a tdőgyulladásra sem kell antibiotikum. Más kérdés, hogy kiderül-e, mi a kórokozó. Ebben segíthet egy vérkép, CRP.
Nem mindig előzi meg a bakteriális fertőzést a vírus.

rikavagyok 2011.01.20. 14:26:16

@Alikam:
Ha kórházban vagy, igen.
Lázas->mRtg
Köhög->mRtg
Fullad->mRtg
Bejött->mRtg
Fölvesszük->mRtg
Mert kéznél van. 10perc.
De ha ügyelsz Bivalydasnádfürdőalsón, (ahonnét pl 30km az első kórház), és mindenkit, aki lázas és köhög beküldesz mellkas röntgenre, mondván, ma oly szépen csillan meg a januári nap a földeken pompázó belvízen, és te ma igazán,szeretnél biztos lenni a dolgodban... nemcsak, hogy nem ügyelsz ott legközelebb, hanem szerintem konkrétan meglincselnek.
(és nem a kollégák, hanem az a "pár" emberke, aki együtt vergődik haza az esti busszal, mert negatív lett a röntgen)

P75 2011.01.20. 14:27:04

@Alikam: Elsősorban vírus okoz magas lázat, pl influenza, torokgyulladás. Egyetértek, ne vitatkozzunk evidenciákon.
Ha minden lázas, köhögő gyereket megröntgeneznének és antibiotikummal ágyúznának, az lenne a baj.

@rikavagyok: nem is 2, csak 1 :-)

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 14:28:59

@Nayime:

Mama is elélne nápolyin. :D

Testvérem nagyon jól főz. Igyekszik a kedvében járni. Mama, mint a rossz gyerek alulról felfelé dacosan. -Nem vagyok éhes!
Duzzogva becsoszog.
Mindenki eszik, elmosogatunk, rendrakás.
Mama kimegy, kiveszi a hűtőből, kitálal morogva, hogy neki senki nem szólt, hogy enni is lehet.

Tényleg nehéz, de másképp nem megy csak ha szem előtt van és mi alkalmazkodunk egy bizonyos szintig, hogy ne készüljünk ki.
De szeretjük. Ez jár neki.

Ugyanakkor meg tudjuk oldani. Ezt nem kell elfelejteni.

Ugyandehogy (törölt) 2011.01.20. 14:29:17

@Dr.laikus PhD: aztán ott van még a háromnapos láz is....

Kora Délutáni Kornél 2011.01.20. 14:32:23

Szerintem a tisztelt szülő volt felelőtlen, mert nem ígért elég pénzt a jóságos doktor úrnak. Elég lett volna ráutaló magatartással is.

KDK

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 14:35:32

@Babette_:

Meg a láz, mert otthon akarok maradni...
Tudott 39 fokot, ha előző nap valaki bántotta.

Még azt sem lehet mondani, mint felnőttnél, hogy tüdőgyulladás esetén jártányi ereje nincs az embernek.
Piciknél minden más.
Gyerekenként is más.

Aggódás néha elragadtad, de szerintem ez egy normál diagnózis, még időben is az.

rikavagyok 2011.01.20. 14:36:25

@Kora Délutáni Kornél:
Reális.
A lázas gyereket inkább a doktor szokta vesztegetni matricával, kinder figurával, kesztyű lufival, hogy megnézhesse a torkát.

health 2011.01.20. 14:37:01

Könnyen lehet, hogy ha az első vizsgálatkor rtg-t is csináltatnak, még negatív lett volna. Mindig az a jobb orvos, aki később látja a beteget.

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 14:39:16

@rikavagyok:

Oltásoknál csokival, ha nem pityereg... :))

gigla 2011.01.20. 14:40:23

@rikavagyok:
Köszönöm a választ!
Lehet, hogy hülye kérdés, de hogyan és hol nézik ezeket (immunológiai betegség, autoimmun kórság, vagy immunhiány)? Merre érdemes elindulnunk szerinted?

Irkutszk 2011.01.20. 14:40:57

@rikavagyok: Kapnak rajzot is a kesztyűlufira?

Én ha munkatárs behozta gyermekét a laborba, fecskendővel 'vesztegettem meg'. Ha nagyon kicsi volt a gyerek, akkor a zörgő csomagolásával is elvolt, ha nagyobb, akkor kellett hozzá két főzőpohár is, meg víz, esetleg ráadásul színes víz!

ZöldszemM2 2011.01.20. 14:43:22

@El Visco Stello:
Én is majdnem meghaltam gyerekkoromban. Most a 69 -hez közeledek !
Nyavajás kisgyerek voltam. Az egyik első élményem amikor a kurva nagy injekciós tűt a seggembe nyomták. Mondá a doki bácsi, mint később az ütődött gyurcsány, hogy nem fog fájni. Hát fájt kurvára, még mindig emlékszem rá.
Amúgy legutóljára éppen 2 het voltam beteg. 3.-n. még este 6 -kor jól voltam 8 -kor már nagyon szarul.
SAztán éjjel 2 -kor hánytam. Leállt az egész emésztésem - alul felül. két napig egy falatot nem etterm, csak ittam.
Kb. 4 nap alatt renbejöttem. Sajnos egy dekát nem adtam le.
Mikor második napja már beteg voltam, kérdi afiam : miért nem megyek orvoshoz ??
Hát mivel úgysemtudnak sokat csinálni.
Ezt a virusos fertőzést ismerem - volt már vagy 6 -8 x szor.
Eddig mindet túléltem !!
Ja a gyerekkori betegségeim :megfázás torokgyulladás vagy 20 x, tűdőelegtelenség (valami tbc beütés, amivel sokszor vittek röntgenre), kanyaró, vörheny st. Csómó bakteirális fertőzés - olyan nagy gennyes fekélyek - sebek )bélférgesség, később állandó mandulagyulladás, amit 20 éves koromban vettek ki.
Aztán kb 18 éves koromtól úgy 35 -ig nyári megfázás, torokfájás - legalább is én és az orvosok is azt hitték. később kiderült - ez eccerű allergia volt. Ma már nincs, kivénültem belőle !!

Viszont soha nem volt tüdőgyulladásom !!

rikavagyok 2011.01.20. 14:44:16

@Dr.laikus PhD:
Szerencsére, összesen ha 2x kellett megszúrjak gyereket, mindkettőt mert görcsölt (az egyik a láz miatt, a másik epilepsziás volt), így egyik sem volt vesztegethető állapotban. Egyéb okozott kellemetlenségek árfolyama meg kinder figura magasságában mozog. :)

Nayime 2011.01.20. 14:44:33

@Dr.laikus PhD: Nálunk hasonló van a gyógyszernél.
Én: Mama összerakom a heti gyógyszeradagodat!
Mama: Isten őrizzen, nem veszem be Istenúccse! Én meg akarok halni!
Én: (kedvesen) Nézd csak, ezt kell bevenni este, hozom a vizet.
Mama: Már ennyi az idő? Köszönöm szépen!

:D

rikavagyok 2011.01.20. 14:45:22

@Irkutszk:
Naná, olyan punkot tudok piercing-gel a szemöldökébe, hogy anyuka beájul ;)

Irkutszk 2011.01.20. 14:50:41

@rikavagyok: Na azért! Ami jár, az jár! :))))

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 14:55:00

@Nayime:

Ha kórházba viszed, amiatt a zavart fél óra miatt lekötözik, benyugtatózzák és szépen elalszik.

Magyarországon nincsen demensekre szakosodott ellátás, türelmetlenek és embertelenek a gondozók sajnos. :(((

Nekünk a háziápolás is csak gondot okozott, terhet rótt ránk és nem levett.

Mama intellektusa még így is magasan verte a lécet a nővérével (többet is próbáltunk) szemben.

rikavagyok 2011.01.20. 14:55:16

@gigla:
Basszus... Csak halvány emlékfoszlányok vannak, a Lászlóban voltam gyakszin, és az egyik kissrácnot intézték... de ezn túl se kép, se hang.
Neten ezt találtam pl: pibe.hu/index.php
De gondolkoz, gondol, gondol...

2011.01.20. 14:58:54

@miklos.rabai: Szép! A lymphocyták közé tartozik az NK sejt is, aminek viszont mikroszkóp alatt jól kivehető plazmája van.
Valamennyire a plazmasejt plazmája is látszik, a tavasszal volt alkalmam egy plazmasejtes leukémiát látni mikroszkóp alatt.

@Nayime: Édesanyám rengeteget mesél hasonló betegekről: ahogyan a kifejezőkészségük beszűkül, a világra adott reakcióikat egyre inkább a tehetetlen düh irányítja. A neurodegeneratív betegségeknek általában - nem akarlak elkeseríteni - de nincs jó vége.

rikavagyok 2011.01.20. 15:11:11

@Dr.laikus PhD:
Néha sajnálom, hogy nem gyerekorvosnak mentem. Nem kéne egész nap komoly tudákos pofát vágnom, és nem lenne gond, ha a beteg nem hiszi el, hogy én vagyok az orvos. (Hogy az "élelmes 4évest" idézzem, nem lehetek a doktor néni, mert túl kicsi vagyok hozzá. ;) )

health 2011.01.20. 15:52:12

@rikavagyok: Jó a gyerekorvosnak. Csak egy bibi van: a gyereket a szülő kíséri (és ő már felnőtt).

jágör68 2011.01.20. 15:55:36

A kezdő orvosnak is tanulnia kell, tévedni pedig az orvos is szokott.
Hamarosan jön a romániai állapot:
1 kórházban 1 orvos...
Aztán meg lehet majd követelőzni.

Alikam 2011.01.20. 15:57:10

@P75: ach so, tehát most már ott tartunk, hogy magas lázzal és köhögéssel - mivel ált. vírusok okoznak magas lázat -, a legutolsó amire gondolni kell az a tüdőgyulladás.

Igen, tudod ha nincs más amivel diagnosztizálni tudod, akkor marad a röntgen. Inkább az, mint hogy mondjuk tüdőgyulladás esetén kapjon szövődményként egy mellhártyagyulladást is...

Irkutszk 2011.01.20. 16:03:24

@Alikam: Diagnosztizálni csak a betegség kialakulása után lehet. Szombaton még nem, vasárnap már igen.

Irkutszk 2011.01.20. 16:08:07

@Alikam: Sőt, még olyasmit is hozzátennék, hogy amit írtam, legjobban a daganatoknál igaz. Egy bizonyos méret felett képesek a diagnosztikai eljárások diagnosztizálni egy adott daganatos megbetegedés jelenlétét. Amikor az első sejt úgy gondolja, hogy ő akkor most a szabályozás alól kivonja magát, és függetlenné válik, akkor még nem. És miután a diagnózis felállt, megszületett a terápiás javaslat, azt a beteg végigcsinálta, és mondjuk sikeres volt, akkor is csak annyit tudnak az orvosok mondani, hogy na, megint nem látjuk. Hogy maradt-e még egy megőrült sejt, vagy sem, azt nem tudják megmondani. Ezért vannak a kontrollok a sikeres terápia után is jó sokáig, és ezért emlegetnek olyat, hogy egy éves, két éves tünetmentesség. Nem tekintik ugyanis gyógyultnak a beteget csak azért, mert nem tudják kimutatni az egyszer már felbukkant daganatos betegség jelenlétét. De természetesen addig nem is tudják/tudnák kezelni, amíg legalább egyszer láthatóan/tapinthatóan/diagnosztizálhatóan fel nem bukkant.

Szilvocska 2011.01.20. 16:09:23

@Alikam: Akkor mégegyszer:
Az első nap, amikor lázas és köhög a gyerek, tehát a betegség legelején, általában még a röntgen SEM mutatja ki a tüdőgyuszit, annak legalább egy ici-picit ki kell fejlődnie, hogy a tüdőn látszódjék, ahhoz meg, hogy hallani is lehessen, még egy kicsit. Ezért könnyű ráfogni az első 24 órában vizsgáló orvosra, hogy nem ért hozzá, aztán meg isteníteni a másnap diagnosztizálót.

sárga nyúl 2011.01.20. 16:14:27

@rikavagyok: Nekünk a Bethesdában a kedvenc orvosunk egy kb 150 centis rezidens "néni" volt. Apám infarktusát meg a Városmajorban kizárólag 30 alatti "nénik" és "bácsik" látták el, az egyikük, a stentbehelyezést végző orvos max 160 centi. Teljesen komolyan vehetőek voltak mind, pedig még kedvesek is voltak...

sárga nyúl 2011.01.20. 16:24:33

Arra lennék kíváncsi, hogy mi van olyankor, mikor elviszem a gyereket a háziorvoshoz: "mandulagyulladás", antibió aznaptól, másnap teljesen véletlen egybeesésként időszakos kontroll a pulmonológián: "itt nincs semmilyen mandulagyulladás", "1 adag antibiótól az nem múlik el, nem is volt". Ezek után némi fenntartással kezelem a mandulagyulladás diagnózist (ami eddig már 3x volt), csak azt nem tudom, hogyan lehetne ezt ellenőriztetni, nehogy egyszer baj legyen belőle, hogy nem adom be az antibiót.
A betegségek felismerhetőségére: egyszer volt hólyagos torokgyulladása is. Háziorvos: vírusos torokgyulladás, teendő nincs. Később már nem ivott-evett. Kiszáradt, kórház, infúzió, hólyagok a torokban, szájában. Felhívom a háziorvost, mondom a helyzetet: "Mikor itt voltak, még nem voltak hólyagok. Sajnos ez kicsi gyereknél szinte mindig kiszáradással jár, annyira fájdalmas, nem lehetett volna megúszni a kórházat."
Sajnos a tünetek kialakulása nem történik feltétlenül egyszerre és azonnal, típusosan.

P75 2011.01.20. 16:26:40

@Alikam: nézd, én csak azt próbálom elmondani, hogy 1. a gyereket egy napon belül diagnosztizálták, 2. a halál közelében sem volt, 3. hirtelen kialakuló ilyen tünetek általában nem tüdőgyulladást takarnak és van az a szabály, hogy ha pata-dobogást hallasz, akkor arra kell gondolni, hogy lovak jönnek, nem pedig arra, hogy zebrák, magyarul a legvalószínűbb diagnózisra kell elsőként gondolni.
Van olyan tüdőgyulladás, amit azonnal kimutat a röntgen, ez az aspirációs tüdőgyulladás, amikor pl mellényeled a vizet és folyadék kerül a tüdődbe. A bakteriális nem ilyen. Miért nem lehet ezeket elfogadni?

P75 2011.01.20. 16:29:33

@sárga nyúl: szerintem az egyetlen mód erre, hogyha háziorvos mandulagyulladást diagnosztizált, akkor elviszed gégészetre is azon melegében. Pulmonológus ne mondja meg, hogy mandulagyulladás vagy nem, viszont ha nem bízol a háziorvosban, csekkold le gégésszel. Neki hihetsz.

sárga nyúl 2011.01.20. 16:33:37

@P75: Ez bennem is felmerült, de elolvastam néhány cikket ebben a témában, és egyik gégész ezt mond, a másik meg azt. Ráadásul a többség hobbija a mandulakivétel. Ebben a gégészeti témában képtelen vagyok okos lenni.

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 16:45:16

@sárga nyúl:

Magad is meg tudod nézni.
Kanál nyelével leszorítod (nem nagyon) a nyelvét. Amikor egészséges akkor nézed meg milyen a színe és mekkora.

A mandula gyulladás fáj. Általában erősen, nehezen nyelnek a gyerekek. Ha belenézel a torkába erősen lobos, vagy kissé lobos. Mindig az egészségeshez kell viszonyítani.
Lehet akár nagyobb is a megszokottnál.

Laikusként én mindig így néztem.

Ettől függetlenül néztem mint a moziban amikor 17 évesen ájuldozott a tüszős mandula gyulladástól, mert azt hittem, hogy a genny pöttyök csak nyál :)))

sárga nyúl 2011.01.20. 16:48:24

@Dr.laikus PhD: Ez jó gondolat! Nem hiába írogatok ide... :)
A sima mandulagyulladásra is kell gyógyszer, vagy csak a tüszősre? Vagy a kettő ugyanaz?

IrishOak 2011.01.20. 16:51:37

Szép csütörtököt:-)
Nekem erről a történetről most az jut eszembe hirtelen - hogy bő 3 hete ,karácsony másnapján vidéken a szüleimnél jött elő kór az egy évesből.
Másnap reggel szépen telibehányta a barátnőm megterített reggelizőasztalát!de addigra a hasmenése átszínezte a vidéket:-(
Durva egy nap volt! Lázcsillapító és köptető majd egész nap kézben a gyerek.Homlok arc fültő kopogtat, kicsit nyomkod - játéknak álcázva. Éjjel őrjárat az orcseppel és szippantóval,közben óránként lázmérő.
28-án elvittem a dokihoz.tiszta a tüdő,torok piros,lázat csillapítani,váladékot "akárhogy" de kiszedni...ha változás van azonnal visszamenni.
A tüdőbajos gyerekem miatt tudom, hogy a tüdőgyulladás nem azonnali tünet - az szövődmény. Ha az egyik nap még jól van a gyerek az nem jelenti, hogy másnapra nem-e nagy lesz a baj.
Ez van, ha az embernek kisgyereke van.
Nem hinném, hogy az először vizsgáló orvost szidni kéne.

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 17:05:51

@sárga nyúl:

Nem ugyanaz. A tüsző már gennyes, addig jobb nem eljutni.
Azt az orvos mondja meg,
Ő lát különbséget mire kell és mire nem.

Nálunk mindkétszer bakteriális eredetű volt, így az antibiotikum nem használt semmit. Ha már tüszős nálunk próbálkoztak mi hat.

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 17:14:24

@sárga nyúl:

Pullmonológus szokott jókat mondani különben.

Hónapokig kezelte nálunk is a gyerek kezdődő asztmáját a gyermekorvos antibiotikummal.
Saját szakállamra mentem pullmonológushoz, mert azt mondta, hogy jó a füle.
Orvost váltottunk. Az új doktor néni folyton rettegett, hogy rohama lesz, kicsi túlkompenzálta, de azért ez jobban kezelhető volt, mint a folytonos antibiotikum a semmire. :))

Túléltük, asztma nincs és mindkettő jót akart, kölök jó magas fijú lett. :DD

Leroi 2011.01.20. 17:39:08

@Öreg Sam:
A féregnyúlvány semmire sem jó, én még úgy tanultam, hogy a bölcsességfogakkal és a farokcsigolyákkal együtt az állatvilágból ránkmaradt ún. atavizmus...
Bárki cáfolatát/magyarázatát szívesen veszem e témában..

A poszthoz.
:(((
Hát elég kemény mulasztás volt, én mindig úgy tudtam, hogy a kezdők a legóvatosabb, legkörültekintőbb orvosok, ők azok, akik a kelleténél is több vizsgálatot végeznek, túlexploráltatják a pácienst épp elővigyázatosságuknak köszönhetően.
Úgy látom, ebben az esetben épp a fordítottja volt tapasztalható.

sárga nyúl 2011.01.20. 17:43:37

@Dr.laikus PhD: Nálunk szintén így kezdődött. Vírusos bronchitisre antibió egymás után 2x. Aztán elmentünk a pulmonológushoz, és szippantjuk a szteroidot. Azóta egyszer volt csak bronchitise, és simán lekezeltük hörgőtágítóval a dolgot. Viszont abban azért nem vagyok teljesen biztos, hogy 1 adag antibió nem képes lenyomni a mandulagyulladást. El tudom képzelni ezekről a modern gyógyszerekről, amikből csak pár napig kell szedni, hogy 1 nap után is már átütő a hatása.

sárga nyúl 2011.01.20. 17:46:48

@Leroi: A bölcsességfog egyre nagyon jó: tartani a fogászati hidat. A felmenőimnek rosszak a fogai, de a bölcsességfogaik jók. Ha nem lenne, akkor maradna gondolom a kivehető protézis, vagy a beültetés. Az meg 60 fölött talán nem annyira szerencsés.

Alikam 2011.01.20. 17:48:57

@P75: azért nem lehet ezt elfogadni mert másnap már ahogy a leírásból kitűnik azonnal kimutatható volt és azonnali orvosi ellátásban kellett, hogy részesüljön a beteg.

Itt a szélsőséggel van alapvetően baj. Egyik nap este még torokgyulladást diagnosztizálnak - mert ugye ez volt a diagnózis? - a másik nap reggelén meg tüdőgyulladást. Azt ne mond nekem, hogy egy ilyen kicsi gyerek esetében nem a maximális elővigyázatosság a cél...

Nekem is volt ilyen esetem, az én tüdőgyulladásomat már akkor röntgenezték meg, amikor elkezdett felszívódni. Az volt a mák, hogy amúgy a torokgyulladás diagnózisára felírt nekem a doki antibiotikumot, csak kevesebb dózisban mint amennyi a tüdőgyulladás esetén kell. És pedig anyám nem az a nem törődőm fajta, két nappal utána hívta fel az orvost, hogy még mindig 40 fokos lázam van és azt mondta, hogy akkor menjen dupla adag lázcsillapító.

Na most érted ebből az egészből a konklúziót? Én azért megyek orvoshoz, mert ő a szakember. Megbízok benne, vagyis szeretnék megbízni benne. Én nem azért megyek oda, hogy utána másnap visszamenjek, hogy márpedig én nem hiszek magának.

Most akkor én diagnosztizáljam saját magamat? És döntsek arról, hogy akkor vissza kell e menni mert lehet nem helyes a diagnózis?

health 2011.01.20. 18:10:25

@Alikam: Te csak a saját kommentedet olvasod? Többen elmondták, hogy a betegségek nem azonnal, teljesen kifejlődve bukkannak fel; idő kell hozzá, amíg a tünetek felismerhetővé teszik a betegséget. Azt is leírták már többen is, hogy felesleges minden lázas, köhögő kisgyereket azonnal megröntgenezni, hogy hátha tüdőgyulladása lesz. Annál is inkább, mert a röntgen pozitívvá válásához is idő kell. A gyógyszereket pedig nem úgy kell adagolni, hogy kis baj - kis adag, nagy baj - nagy adag.

adamantium 2011.01.20. 18:21:30

javítson ki valaki, de úgy nézem magyarországon, ha magánorvos leszek és minden betévedő kezébe nyomok egy doboz antibiotikumot és egy beutalót mellkasröntgenre akkor én leszek a legkedveltebb és leggazdagabb orvos.
csak nehogy úgy járjak mint az egyszeri házi gyermekorvos aki ilyen megfontolásból minden lázas gyereket agyon nyomott antibiotikummal, elküldött mellkasröntgenre meg melléküregröntgenre. népszerű is volt nagyon szerették is, csak aztán egyszer a radiológia főnöke megelégelte és küldött neki egy kedves levelet, hogy ugyan legyen szíves utánaolvasni mikor is fejlődnek ki az orr melléküregei és annak és a gyerek életkorának függvényében küldje röntgenre a gyerekeket, nehogy megint olyan legyen, hogy olyan szervnek a gyulladását akarjuk kimutatni ami még nincs is.

Irkutszk 2011.01.20. 18:24:36

@adamantium: :))

Egy nagyon gonosz megjegyzés: És majd a fejlődéstan kurzus után egy receptírási kurzust is lehetne tartani? ^^

Leroi 2011.01.20. 18:41:54

@sárga nyúl:
Sajnos elég hamar szuvasodnak a 8-asok...
Vannak esetek, amikor nem, de a legtöbb embernél baj van velük.

Szimat 2011.01.20. 18:43:16

Agyam eldobom a sok okos kommentelőtől, aki csak legyint, jaj de nem is halt meg a gyerek.
Keressetek rá a guglival, de segítek "Világszerte a tüdőgyulladás a gyerekek vezető haláloka...", szóval jó lenne, ha egy kicsit empatikusabbak lennének a kedves anyukával. Manapság is halnak meg mandulagyulladástól, vagy középfülgyulladástól a világ ezen fejlettebb részén.
Ja, és én laikusként gyanakodtam volna tüdőgyulára, mert nem akart a gyerek lefeküdni, és ez fontos jelzés!

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.20. 18:46:12

@Irkutszk:

Nálunk az "olvashatatlan kézírás" speckoll volt a legnépszerűbb, de nem értem, te miért bliccelted el a "grafológia gyógyszerészeknek" kurzust?

adamantium 2011.01.20. 18:48:13

@Szimat: azt is nézd meg, hogy hol van belőle a legtöbb meg azt is el lehet képzelni, hogy ha egy súlyos betegség gyakori akkor minden kezelés ellenére meghalnak benne páran
@Irkutszk: az egyetemen oktatják a receptírást gyógyszertanon

Szimat 2011.01.20. 18:57:32

@adamantium: A családomban több gyereknek is volt tüdőgyulladása, de szerencsére nem haltak bele, de a kórházat egyikükkel csak éppen sikerült megúszni.
Igazából azt szerettem volna, ha nem bagatellizálják el ezt az esetet a kommentelők, mert szerintem csúnya vége is lehetett volna.

adamantium 2011.01.20. 19:08:03

@Szimat: nézd, tüsszentéstől lehet légmellet kapni, főleg ha visszafojtjuk. az őrölt bors ugye tüsszentést okoz, akkor ne tartsunk otthon őrölt borsot?
az élet az egy lassú lefolyású, garantáltan halálos betegség

Alikam 2011.01.20. 19:11:50

@health: most arról akarsz meggyőzni, hogy ami másnap tisztán látszott, az előző nap este még nem?

Nem kell megröntgenezni minden lázas és köhögő gyereket. Végülis a röntgen nem egy diagnosztikai eszköz.

Meg végülis nem egy kórházban voltak.

Ahelyett, hogy egész nap próbálnátok bizonyítani azt, hogy itt minden rendben volt, mennyivel egyszerűbb lenne két perc alatt lerendezni és leírni, hogy igen, valóban kicsit hanyag volt az orvos?
Vagy kezdő volt?

Celtic 2011.01.20. 19:24:26

@Szimat: Segitek, mi volt a postban a roppant idegesito:
"Az ügyeletes orvos (aki még csak kezdő orvos volt, sőt nem is a mi városunkban rendel állandóan) "
"Szerencsére másik orvos volt."
"gyerekosztályon pont ott volt a főorvos asszony (egyedül ő ért az osztályon az "orvosláshoz"), "

Ez egyszeruen bunkosag. Tudod, prekoncepcio. Az utolso meg a teteje, remelem, utana vitt neki harom hizott kacsat es irt egy cikket a mocskos paraszolvenciarol a helyi lapba, vegul meghivta vacsarara a foorvos asszonyt, hogy a szomszed Vargane jol megpukkadjon.

adamantium 2011.01.20. 19:29:08

@Alikam: mondjak neked valamit, én külföldön dolgozom, itt tizedannyit röntgenezünk mint magyarországon, ahol szerinted keveset. Koponyaröntgent pl tilos végezni, vagy CT vagy semmi. Tüdőszűrés nincs, van helyette labor
milyen konzekvenciája van a röntgenfelvételnek? mi az amivel többet mutat mint a labor?
ha magasak a gyulladási paraméterek akkor negatív röntgen mellett is el kell kezdeni a kezelést az értékek normalizálódásáig. szakadjatok már el a röntgentől.
én a CRP, Leukocita szám esetleg prokalcitotinnak nagyobb jelentőséget adok mint a röntgennek. ha meg már annyira érdekel mi van a mellkasban akkor CT

IrishOak 2011.01.20. 19:33:02

@Alikam:
Nem hinném, hogy bárki bármiről győzködné a másikat.
Egyszerűen mindenki megírja, hogy mit gondol.

Nos én pl azt gondolom, hogy nem kell minden lázas köhögő gyereket azonnal megröntgenezni.(mert pici még a teste, és nem biztos, hogy bármit is mutat, hisz több nap is kell ahhoz, hogy egy felső légúti trutymó lehúzódva tüdőgyuszit okozzon.
A láz meg természetes, ha beteg a gyerek.Ha köhög oldani kell, és szippantani, vagy ülni a gőzös fürdőben a kölökkel.
Mondom ezt úgy, hogy van olyan gyerekem akinek a tü.gyulladásai számát 57-nél hagytam abba:-( és még csak lázas sem volt soha, mert az immunrendszere "nem kapcsolt" vészhelyzetbe!

Egy nagy megfázás, vagy elkapott baj akkor baj, ha három erősen beteg nap után sem javul - no akkor már tényleg utána kell nézni mi a baj oka.De addig bármi lehet -és annak ellenkezője is.
én "csak egy" anya vagyok... de egy fül, torok tüdőgyulladásra nem mondanám, hogy majd belehalt a gyerekem, mert nem azon a felén vagyunk a világnak ahol ez könnyen megesik.
Egyébiránt, ha ilyen halmozottan lesz beteg a gyerek akkor az nem egyik napról a másikra történt,hanem sokkal előbbről indul a betegéletút.A fülgyulladás meg nem olyan ritka a kicsiknél- de észre lehet venni.Ha nem veszik észre akkor megy lentebb is ..mint itt a példában.
De szerencsére meggyógyult, és azóta rosszalkodik mint a többi:-))

Vivi a veréb 2011.01.20. 19:46:01

Edes Dr. laikus, te a Pullman kocsira asszocialsz?

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.20. 19:47:35

@Alikam:

> most arról akarsz meggyőzni, hogy ami
> másnap tisztán látszott, az előző nap
> este még nem?

Igen, ez ténykérdés.

A tüdőgyulladás csak 24-48 óra után mutatkozik meg a röntgenfelvételen.

Ugyanígy: a beteg már gyógyul, láztalan, a röntgenképe meg még mindig elég ronda.

health 2011.01.20. 20:07:53

@Alikam: Nagyon okosat mondtál azzal, hogy a röntgen egy diagnosztikai eszköz. Bravo! Csak egy apró dologról feledkeztél meg: tudni kell, mikor van szükség rá (és mellesleg tudni kell az eredményt értékelni). Az pedig, hogy valaki kórházban van, nem jelenti, hogy az összes ott elvégezhető vizsgálatot el kell végezni.

health 2011.01.20. 20:13:13

@adamantium: Úgysem tudod ezt az okos embert meggyőzni. Ha ő úgy gondolja, hogy kellett volna az a röntgen az első napon, akkor hiába is mondasz bármit.
A laborral kapcsolatban teljesen igazad van, már csak azért is, mert a tüdőgyulladás is lehet vírusos, s akkor nem kell rá antibiotikumot adni.
Nálunk azért még az színesíti a dolgot, hogy sok orvos (főleg háziorvos) szereti a szülőnek a "kezdődő tüdőgyulladás" diagnózist felállítani, ami nem áll meg, viszont ha utána meggyógyul a gyerek, nagyobb a siker. Így lehet az, hogy kétéves korára egy gyerek már a tizedik "tdőgyulladáson" is túl van.

P75 2011.01.20. 20:14:00

@Alikam: az a legnagyobb "baj", h az orvostudomány nem egzakt, tehát nem várhatod el, hogy a tüneteid alapján azonnal felállítsanak egy diagnózist. Idő kell hozzá, néha igen, kell a tüneteket fejlődni hagyni, mert enyhe formában nem egyértelműen felismerhetők. Jóval veszélyesebb betegségek, mint pl agyhártyagyulladás sem az első napon kerülnek felismerésre, mert akkor a tünetek még akár összetéveszthetők.

P75 2011.01.20. 20:17:55

@Dr.laikus PhD: "Nálunk mindkétszer bakteriális eredetű volt, így az antibiotikum nem használt semmit."

Nem értem ezt az összefüggést, pont fordítva kéne lennie.

EsEl 2011.01.20. 20:28:32

@Alikam: Ahelyett, hogy egész nap próbálnátok bizonyítani azt, hogy itt minden rendben volt, mennyivel egyszerűbb lenne két perc alatt lerendezni és leírni, hogy igen, valóban kicsit hanyag volt az orvos? Vagy kezdő volt?

Amikor a haematometramat nem ismerte fel a rezidens, mert nem jutott eszebe egy ultrahangot elvegezni, akkor hanyag volt es kezdo. Es fel nappal kesobb sokkos allapotban vittek be a mentok. De egy meg ki nem alakult tudogyulladast... Most oszinten, elegedettebb lett volna a posztolo, ha azt mondja neki az orvos: anyuka, nem talaltam semmit, de felveszem a gyereket osztalyra, hatha holnapra kimutatja a rtg a tudogyulladast?

Hatodéves 2011.01.20. 20:32:50

@adamantium:
Engem úgy tanítottak, hogy azért kell röntgen, mert nem biztos, hogy a CT-n látszik a törés, ha pont a szelet vonalába esik. Akkor ez hogy lehet, milyen CT-t csinálnak Odaát?

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.20. 20:38:32

@Hatodéves:

Szakmailag nézve:

Egyrészt csak azokat a koponyatraumásokat kell CT-vel vizsgálni, akiknek neurológiai tüneteik vannak.

Másrészt meg az elmozdulás nélküli koponyatöréseknek nincs orvosi relevanciája.

Kultúrországokban ezért nem sugarazzák fölöslegesen a polgárokat.

bakela 2011.01.20. 20:39:59

一点钱- 小足球

更多的光线

Hatodéves 2011.01.20. 20:48:37

@radiologus.hu:
És jogi relevanciája sincs (autóbaleset, bántalmazás)?

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.20. 20:53:58

@Hatodéves:

Lehet, hogy van, most nincs előttem a jogszabály.

De az a gyakorlat, hogy mindenkit, akinek bármi hozzáért a fejéhez, egyből két irányú koponyaröntgenre utalnak, szerintem védhetetlen.

adamantium 2011.01.20. 20:54:37

@Hatodéves: alapból CT-zel egy síkot majd abból a gép rekonstruálja a másik két síkot. pl a mandibulafejecs ficam a coronaris síkon látszik a legjobban.
a koponyatörés magában ha elmozdulás nélküli akkor semmi érdekességet nem mutat, sőt elárulom nem is gyógyul meg felnőttnél soha, tehát 10 év múlva is ott virít. a nagy kérdés az, hogy vajon mi van a koponyán belül? - persze ha egy darab csont akkor már rögtön érdekessé válik :D
a modern traumatológia teljesen más elveken alapul mint a régi "csonközpontú". ma egy törést a lágyrész sérülések tükrében nézünk, ez határozza meg, hogy hogyan kezelem, mert pl hiába lemezelem meg gyönyörűen a törést ha nincs mivel fedjem és elrohad. a koponyánál is elsősorban nem a törést kezelem, hanem a lágyrészeket (jelen esetben az agyat) így a törés az 2.3.4 rendű probléma általában.
a röntgen általában ortopédián érdekes ahol tengelyeket, szögeket kell mérni amire sokkal jobb mint a CT

adamantium 2011.01.20. 20:56:39

@radiologus.hu: te itt egy fejsérültet sem röntgenezünk, vagy semmi vagy CT. akinek semmi baja az hazamehet, aki közepes (pl volt eszméletvesztése) az marad 48 órára de nem kap röntgent se CT-t, akinek meg van valami baja azt CT-zük

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.20. 20:57:04

@adamantium:

...és a sima röntgen a CT sugárterhelésének töredékével jár, ez is fontos.

adamantium 2011.01.20. 21:01:14

@radiologus.hu: igen csak sajna magyarországon sokan sportból rendelgetik

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.20. 21:06:29

@adamantium:

"Még egy nyamvadt röntgen sem készült", ld. Alikam kommentjeit.

Leroi 2011.01.20. 21:06:52

@bakela:
Mármint hogy "kis pénz - kis foci"?
Te ezt így vágod?:)))

Leroi 2011.01.20. 21:08:37

@bakela:
"Több fényt"...
Komolyan megy a heilongjiangi nyelv?

Leroi 2011.01.20. 21:09:27

@bakela:
"Stb."
Szenzációs vagy...

adamantium 2011.01.20. 21:10:45

@radiologus.hu: még a rákhoz sem adták meg a betegnek az esélyt - ez lesz a következő főcím :D

rikavagyok 2011.01.20. 21:11:25

@sárga nyúl:
Nem a centivel van itt a gond. Hanem, hogy arcra első blikkre sacc 18-nak nézek ki (Az államvizsgám napján nem akartak kiszolgálni sörrel, meg ilyen apróságok). Gyerekekkel nincs semmi gond, egyszerűen nem félnek tőlem, nem sírnak, behúzzák a fonimat és eljátszanak vele, ilyesmik. A szülőkön látom néha, h "úristen, ez a taknyos fogja ellátni a gyerekemet?!"
Amikor felnőttet látok el, akkor nincs ilyen gond, szép nagy szám van, eléggé határozott tudok lenni. De ugye, ha gyerek van, akkor hozzámérten adom elő magam.

Inváziós kardiológus, 160cm, rákérdezhetek?
-J. Z.?

Leroi 2011.01.20. 21:12:53

@bakela:
הדוקטור אדם גדול

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.20. 21:14:12

@adamantium:

Bezzeg ha borítékkal közelít a beteg, egyből lesz CT, hátha közelebb lökjük a leukémiához.

De ezek a piszok orvosok még erre sem hajlandók.

radiologus.hu · http://www.radiologus.hu 2011.01.20. 21:15:05

@rikavagyok:

Nyugi, tőlem még 32 éves koromban is megkérdezték, hogy végeztem-e már az orvosin. :-)

Hatodéves 2011.01.20. 21:26:28

@adamantium:
Köszönöm. A tárgyban mutatott tökéletes tehetségtelenségem ellenére kedvelem a traumatológiát :)

adamantium 2011.01.20. 21:28:02

@radiologus.hu: jópénzért a bekapcsolt képerősítő alatt is aludhat, legalább lesz egész éjszakás videója a csontjairól :D

Hatodéves 2011.01.20. 21:28:22

Én már beleöregedtem az életbe: kb. két év leforgása alatt abból, hogy még az érettségit se nézik ki belőlem, nemhogy az alkoholvásárláshoz való jogot, az lett, hogy most már a diákom érvényességét és matricáit nézegetik mindenhol, és sosem kérdezik a koromat. :(

rikavagyok 2011.01.20. 21:38:58

@adamantium:
Nekem meg "jogomban áll" minden fejre esettet CT-ztetni, meg neurológust hívni hozzá. Gyakorlatilag annyira ráálltunk az önvédelemre, h ha nincs góctünete, van trombocytája, -1-es az INR-je, akkor is az ügyeletvezetőim többsége kéri.

rikavagyok 2011.01.20. 21:39:30

@rikavagyok: bocs mellé, ő a GOKI-ban van.

rikavagyok 2011.01.20. 21:45:18

@Hatodéves:
1. központi ügyeletem, a doki (idősebb férfi) kiszól:
-Bejöhetsz kislány, mi a gond?
-Jöttem váltani.
-????? Kit?
-Hát, ha jól nézem téged.
Bentről meg csak az hallatszott, hogy szakadnak a röhögéstől. Ők már ismertek.

sárga nyúl 2011.01.20. 22:08:43

@rikavagyok: Nekem a 18-nak kinéző ügyeletes doktornő is nagyon szimpi volt a Margitban a szubintenzíven, ahová később átvitték apámat. Teljesen meggyőző volt.
Igen, ő nem ott van. Nem láttam a zárót, nem tudom a neveket, de holnap megkérdezem, ki volt.

Dr.laikus PhD 2011.01.20. 22:20:53

@Vivi a veréb:

Jaja! Utazás régmúltba...:D
Kösz. hogy szóltál.
Igazad van a kevesebb több lett vóna...

Biga néni 2011.01.20. 22:33:57

Sziasztok,

eddig csak olvastam, most kérdeznék is, mert látom, itt elég rendesen koncentrálódik a szakértelem:)

Mandula téma, nagyon vékony, kisétkű ovis a pici fiam. Kétévesnek kruppos volt, most is művészi szintre fejleszti a köhögősöket - mindkét szülő allergiás asztmás. Újabban tüszősmandulában nyomja a drága és engem eléggé nyugtalanít, hogy elérjük a "ki kéne venni" szintet. Ugyanis saját magamon tapasztaltam, hogy amint megváltam a torokmanduláimtól (19 évesen), azóta minden betegség eleve hörghuruttal indul.
Hogyan járunk vajon kevésbé rosszul? Mandula nélkül vajon átmenne-e nála is asztmába a sok köhögősdi? Vagy ragaszkodjunk a mandulákhoz a végsőkig - de mi van akkor, ha a mandula már inkább baktériumgócként és nem védekezőszervként működik?
Rabai Miklós, annyira szépen elmagyaráztad a működésüket, én is nagyon köszönöm! Fel tudnátok még világosítani erről a gócos dologról is? Hátha okosabban/felvilágosultabban tudunk majd dönteni, ha odakerülünk!
Előre is nagyon köszi!!

bauchi 2011.01.20. 22:36:05

@adamantium: Van ilyen.Véleményem szerint a fizikális vizsgálat sem utolsó.Esetleg a tüdő felett akár.

bauchi 2011.01.20. 22:51:52

@bakela: Teljesen igazad van.Nekem is voltak hasonló tapasztalataim.Viszont ne felejtsd el,hogy Dr. Gonor Reya Carlos Alberto találta fel robot műtőt.Azóta minden símán megy.

Irkutszk 2011.01.21. 01:22:09

@radiologus.hu: Oh, hát a legtöbbet azért elolvasom :) Inkább a helyes receptírással vannak néha gondok.

Tudom, hogy oktatják gyógyszertanon, de beszélgettem már kedves szakorvos-jelölttel szigorú elszámolásra kötelezett gyógyszer felírási szabályairól, és még csak meg sem győztem :)

Ismeritek a viccet, nem?, amikor a kedves előadó orvos a saját kézírását nem tudja elolvasni, és bemondja a hangosbemondóba: Elnézést, van Önök között egy patikus?

De olyan 'közmondást' is tudok, hogy: Ki látott már zöld szamarat és okos patikust? De ezt nem hangoztatom annyit :D

Irkutszk 2011.01.21. 01:24:13

@radiologus.hu: Oh, és még egy történet :) Egyik kedves orvos kollegám jelentette ki egyszer nekem, hogy ő receptíráskor kifejezetten és szándékosan csúnyán ír, mert a patikusnak úgyis el kell tudnia olvasni :D Természetesen sose tudom meg, hogy csak viccelt-e. :P

huncut 2011.01.21. 05:44:59

@Biga néni: A gyerekeim rengeteget voltak betegek, és törzsvendégek voltunk az orr-fül-gégészeten a gyakran fellobbanó középfülgyulladások miatt. Rettentően ódzkodtam a mandulakivételtől, de egyiknél sem lehetett elkerülni: a fiam rengeteget hiányzott a suliból, a lányom meg ötévesen ízületi gyulladást kapott a mandulája miatt, nála sürgősséggel, antibiotikumos védelem mellett végezték el. A műtét után megszűntek az állandó bajok, onnantól fogva alig jártunk orvoshoz. :-)
Nem jó az, ha egy gyulladásos góc van valahol, mindenféle betegség forrása lehet. Ha a műtétet javasolják, szánd el magad, hidd el, nem véletlenül teszik.

bauchi 2011.01.21. 07:08:54

@Irkutszk:
Legtöbben már számítógéppel nyomtatják a receptet.

tódór piroska 2011.01.21. 10:51:49

Hatodéves 2011.01.20. 21:28:22 Én már beleöregedtem az életbe: kb. két év leforgása alatt abból, hogy még az érettségit se nézik ki belőlem, nemhogy az alkoholvásárláshoz való jogot, az lett, hogy most már a diákom érvényességét és matricáit nézegetik mindenhol, és sosem kérdezik a koromat. :(

Tőlem meg a metrónál már nem kérik a jegyet, pedig még messze vagyok a 65-től. Most örüljek, vagy sírjak? Valahogy gyorsabban amortizálódtam, mint egy banki titkárnő vagy illatszerbolti eladó (mert az orvosnők korán halnak...)
© 2009-2015 praxis
blogszabályzat
süti beállítások módosítása